-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 05/19/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/28

بالاخره بهمن فرمان آرا سکوت خود را شکست و اعتراف کرد که خانه چارلی چاپلین را خریده است و قرار است بزودی خانه آلفرد هیچکاک را هم بخرد و چه کسی می داند شاید بخواهد فردا خانه مارگارت تاچر را هم بخرد. اعترافنامه فرمان آرا پس از آن منتشر شد که سایتهای بسیارمعتبر داخلی که خرید و فروش زمین و خانه در لندن و حومه را زیر نظر دارند گزارش دادند که فرمان آرا این اقدام را انجام داده است. آقای فرمان آرا همچنین برای اینکه تنها نماند علیرضا خمسه را به عنوان شریک جرم خود معرفی کرده است و از علاقه خود به قمار نیز پرده برداشته است. ضدخبرنویس از مقامات حوزه دانشگاه و ارشاد سینما می خواهد که فرمان آرا را تحت تعقیب قرار دهند و به سایتهای افشاگر داخلی نشان هیچ-کوک اعطا نمایند:

آفتاب

بهمن فرمان‌آرا با انتشار یادداشتی در روزنامه روزگار به خبر منتشر شده در يک روزنامه درباره خریدن خانه چارلی چاپلین واکنش نشان داد. 

فرمان‌آرا نوشت: چندی پیش در روزنامه تازه بنیادی خبری به چاپ رسید که من خانه چارلی چاپلین را خریداری کرده‌ام و می‌خواهم آن را موزه کنم. این یادداشت را در پاسخ به این یاوه‌سرایی روزنامه نوشته‌ام. 

سال‌ها پیش وقتی در فیلم (کودک) با چارلی چاپلین بازی می‌کردم چارلی به من گفت پسر جان وقتی بزرگ شدی و پول‌هایت از پارو بالا می‌رفت خانه من را درلندن خریداری کن و آن را به صورت موزه آور. مگر من چه چیزیم از عزت‌الله انتظامی کمتر است که خانه او موزه شود و منزل من همین طور خرابه بماند. 

هفته گذشته که برای شرط‌بندی روی مسابقه اسب‌داوانی به لندن رفته بودم و قتی اسبی که روی آن شرط‌بندی کرده بودم برنده شد و سه میلیون پوند به من رسید به یاد حرف خدا بیامرز چارلی چاپلین افتادم. من هم این پول بادآورده را که از راه غیر حلال (قمار) به دستم رسیده بود خرج خرید منزل چارلی چاپلین کردم ولی فکر نمی‌کردم خبر آن به سرعت درز پیدا کند ولی در این دنیای بی‌ در و پیکر مجازی هیچ چیزی مخفی نمی‌ماند. 

تقصیر خودم است چون من اگر می‌خواهم شرط‌بندی هم بکنم باید روی مسابقات الاغ‌سواری بکنم و نه روی اسب‌های فتنه‌گران انگلیسی. چه کنم که من از کودکی عاشق چارلی چاپلین و فیلم‌هایش بودم و مثل هر علاقه‌ای که از حد بگذرد این علاقه مرا نیز به بیراهه گناه برد و باعث شد این خرید بزرگ را انجام بدهم. 

بالاخره این روزها از بس که خبرگزاری‌ها راجع به این خبر جعلی با من تماس گرفتند خودم  را از شر خانه چارلی چاپلین راحت کردم و آن را با یک آپارتمان 60 متری در پونک معاوضه کردم و شر خانه چاپلین را به گردن بساز بفروش پونکی انداختم. در خاتمه باید به جاعلان خبر بگویم که اگر من روزی آنقدر وضع مالی‌ام خوب شود که بخواهم از این ولخرجی‌ها بکنم قاعدتا باید خانه آلفرد هیچکاک را بخرم چون خانه چارلی چاپلین را علیرضا خمسه باید بخرد.


 
 

گزاره های گفتگوی قدرت‌الله علیخانی با ستاره صبح:
1390/2/28

قدرت‌الله علیخانی، نماینده مجلس در گفتگو با هفته نامه ستاره صبح گفته است کارکرد دولت دهم تبدیل به یک سونامی برای ملت ایران شده که چنانچه جلوی این سونامی گرفته نشود، ملت باید هزینه سنگینی را بپردازد.

گزاره‌های این گفتگو:

- احمدی‌نژاد به کمک اصولگرایان و برخی روحانیون به ویژه ناطق‌نوری و محمدرضا باهنر شهردار تهران شد. به مرور زمان احساس بی‌نیازی از دیگران کرد. اینجا نقطه از دست دادن دوستان و همفکرانش بود.

- با گذشت زمان کار به جایی رسید که دیگر به نصایح رهبری، مراجع عظام هم بی‌توجهی می‌کرد. چون او احتمالاً دچار نوعی بی‌نیازی و غرور شده بود.

- در ماجرای برکناری مصلحی، احمدی‌نژاد قصد داشت وزارت اطلاعات را در اختیار گیرد. به نظر برخی افراد آگاه موضوع برمی‌گردد به انتخابات نهمین دوره مجلس و انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که در سال۱۳۹۲ برگزار خواهد شد. احمدی‌نژاد فکر نمی‌کرد برکناری وزیر اطلاعات بدون نظر رهبری این‌قدر برایش پرهزینه باشد.

- احمدی‌نژاد در جلسات گفته بود که تحریم‌ها را دولت من پشت سر گذاشت که اتفاقاً اصل تحریم‌ها در دوره وی اتفاق افتاد. نه‌تنها دولت نتوانسته موانع و تبعات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، بلکه کماکان کشور تحت فشار تحریم‌ها و مشکلات و تبعات اقتصادی فراوانی روبه‌رو شد.

- احمدی‌نژاد گفته که تعلیق غنی‌سازی را که دولت خاتمی پذیرفته بود، در دولت من شکسته شد. تا قبل از دولت نهم و دهم خبری از تحریم‌ها در شورای امنیت نبود، اما پس از شکل‌گیری دولت نهم پنج قطعنامه ۱۶۶۹، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳ و ۱۹۲۹ یکی پس از دیگری در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید.

- در قانون هدفمند شدن یارانه‌ها دولت به جای آنکه قانون مجلس را اجرا کند، نظر خودش را اعمال کرد که این روزها به تدریج آثار و عوارض منفی آن ظاهر می‌شود.

- در هنگام افتتاح کارخانه سیمان چهارمحال و بختیاری که ساخت آن در دولت خاتمی شروع و در دولت احمدی‌نژاد به بهره‌برداری رسید، به مدیر پروژه گفته شد که بگوید که این کار در زمان این دولت آغاز و پایان یافته است. مدیر پروژه گفت: «می‌توانم صحبت نکنم، اما نمی‌توانم دروغ بگویم.»

- آمار ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل که ادعا شده در سال گذشته اجرا شده، آنقدر نادرست است که تقریباً اکثر نمایندگان مجلس به نادرستی آن اذعان دارند.

- از سال ۸۴ تا پایان سال ۸۹ یعنی در مدت شش سال، جمهوری اسلامی ایران حدود ۴۵۰ تا ۴۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است. یعنی نزدیک به نصف درآمد ارزی کشور در ۳۰ سال گذشته، مربوط به همین دوره می‌باشد.

- رشد اقتصادی از حدود شش تا هفت درصد دولت خاتمی به یک درصد نزول کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌‌های صندوق بین‌المللی پول و محاسباتی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده، رشد اقتصادی سال ۹۰ منفی خواهد بود. اگر روند کارها مانند قبل ادامه می‌یافت، در دوره فراوانی درآمدهای نفتی، ایران از کشورهای منطقه جلو می‌افتاد.

- درآمد نفتی در دولت هاشمی طی هشت سال ۱۳۴ میلیارد و در هشت سال دولت خاتمی ۱۶۷میلیارد دلار بوده که یعنی در مدت ۱۶ سال این دو دولت حدود ۳۰۱ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌اند. این رقم نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کمتر از درآمد نفتی دولت اصولگرا در شش سال گذشته (۱۳۸۹- ۱۳۸۴) بوده است.

- بسیاری از مصوبات استانی اجرا نشده و نمایندگان نسبت به عملی نشدن این مصوبات انتقاد و اعتراض دارند.

- دولت‌‌های هاشمی و خاتمی هیچ وقت مطالب تفرقه‌انگیز و شبهه‌ناک را مطرح نمی‌کردند، اما در دولت احمدی‌نژاد این اتفاق افتاد به همین دلیل اصولگراها از ناحیه علما و روحانیون ضربه خورند و در عین حال اختلاف هم در این زمینه به وجود آمد.

- اتفاقاتی که پس از انتخابات پرمناقشه سال ۸۸ در کشور رخ داد و تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا این واقعیت را آشکار کرد که به مصلحت است انتخابات نهمین دوره مجلس رقابتی و با رعایت قوانین باشد و دولت یا نهادهای شبه‌دولتی در انتخابات دخالت یا جهت‌گیری نکنند.

- چند ماه قبل یکی از مسوولان گفت آمار افراد مشمول دریافت یارانه ۴۵ میلیون نفر است. در هفته گذشته فرزین سخنگوی کمیته هدفمندسازی یارانه‌ها گفت تعداد افراد مشمول دریافت یارانه که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند ۷۲میلیون نفر است. اما شگفت آنکه در همان جلسه عادل‌آذر رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد تعداد ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد دو میلیون نفر خارج‌نشینان هستند. اعلام این آمار (۲ میلیون خارج‌نشین) بلافاصله واکنش رئیس مجلس را در پی داشت.

- در روزهای اخیر دولت به استناد ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم بدون نظر مجلس، اقدام به ادغام هشت وزارتخانه کرد. مشکل پیش آمده در این وزارتخانه‌ها آن است که علاوه بر آنکه کارها معطل مانده، کسی در این هشت وزارتخانه پاسخگو نیست.

- حدود ۱۰ هزار داروخانه به علت عدم پرداخت بدهی دولت با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند و پیمانکاران وزارتخانه‌های نیرو، راه و … چند سال است در خصوص عدم پرداخت مطالباتشان گرفتار آن وزارتخانه‌ها هستند.

- آماری از سوی نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر خطر تعطیلی ۱۰۰ واحد تولید آب معدنی اعلام شد که جای نگرانی دارد. نتیجه اجرای یکباره قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به جای اجرای تدریجی آن (براساس قانون مجلس پنج ساله) و چند برابر شدن تعرفه گاز می‌رود تا چرخ تولید را از کار بیاندازد.

- طرح برخی مسائل شبهه‌انگیز و دامن زدن به خرافات بازتاب بسیار منفی در جامعه داشته و دارد. این امر اعتراض شدید علما و فضلا را در پی داشته است.

- کارکرد دولت دهم تبدیل به یک سونامی برای ملت ایران شده است. چنانچه جلوی این سونامی گرفته نشود، ملت باید هزینه سنگینی را بپردازد.

منبع: کلمه
 


 
 

1390/2/28

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران (ایرن) در گزارشی تصویری از دفن زباله در جنگل‌های بکر عباس‌آباد کلاردشت خبرداد.

تصاویر این گزارش، خودروی تخلیه زباله و انبوهی از زباله‌ها را در مناطق بکر جنگلی نشان می‌دهد.

این منطقه به عنوان یکی از جذاب‌ترین مناطق منحصر به فرد برای جذب گردشگر به حساب می‌آید اما اکنون به محلی برای اجرای راهکار (یا شاهکار) مدیریت دفع زباله‌های شهری در کلاردشت نبدیل شده است.

به گزارش ایرن شیرابه‌های زباله‌ها روی اکوسیستم منطقه شدیدا تاثیر گذاشته و بوی تعفن تا شعاع چند کیلومتری به مشام می‌رسد.

منبع: ایرن
 


 


 
 

1390/2/28

دکتر ناصر آق، رئیس سابق مرکز تحقیقات آرتیمای دانشگاه ارومیه نجات دریاچه ارومیه را در رهاسازی آب‌های جمع شده پشت سدهای متعدد ساخته شده در منطقه می‌داند.

مسئولان وزارت نیرو به رغم مرگ تدریجی دریاچه ارومیه حاضر به بازگردن دریچه سدها به روی دریاچه ارومیه نیستند در حالی که از آب جمع شده پشت بسیاری از این سدها استفاده نمی‌شود و تبخیر می‌شوند.

در صورتی که این سدها آب خود را روی دریاچه ارومیه باز نکنند علاوه بر ایجاد 800 میلیارد متر مربع نمک، بیماری‌های پوستی و انواع سرطان‌های مختلف سلامت مردم سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان را به خطر می‌اندازد.

ناصر آق دریاچه ارومیه را آرال دوم می‌داند. دریاچه آرال در ترکیه هم براثر سدسازی خشک شد وعلاوه بر تغییر اقلیم، سیل بیماری‌های پوستی، تنفسی، تیفوس و سرطان‌های مختلف را برای مردم منطقه به‌وجود آورد.

به گفته او بین 10 تا 12 سد در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد که هنوز کانال‌های پایین دستی آنها برای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی ساخته نشده و آب تنها در پشت سدها تبخیر می‌شود.

وی زمانی که مدیریت مرکز آرتیمای دانشگاه ارومیه را به عهده داشت به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو پیشنهاد داد که تا ساخته شدن کانال‌های پایین دستی، آب سدها را به روی دریاچه ارومیه باز کنند اما با پیشنهاد او موافقت نشد.

محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در طول یک سال گذشته بارها اعلام کرده که با کارشناسان روسی برای بارور کردن ابرها گفت‌وگو شده است اما تاثیر بارورکردن ابرها روی بالارفتن سطح آب از سوی کارشناسان زیادی از جمله عباس رنجبر سرپرست مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور زیر سوال رفته است.

آق اعتقاد دارد که اصولا بارورکردن ابرها که یک برنامه جانبی برای کمک به زنده شدن دریاچه ارومیه است، باید در ترکیه انجام شودچرا که هم خیلی به غرب کشور نزدیک است و هم معمولا بادها از سمت غرب به شرق می‌وزند.

به اعتقاد آق بارندگی به تنهایی نمی‌تواند دریاچه ارومیه را از چنبره خشکسالی نجات دهد چرا که در 12 سال گذشته بارندگی در منطقه خوب و حتی با توجه به 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده اما تاثیر زیادی روی دریاچه ندارد.

آق انتقال آب از دریای خزر را نیز غیر ممکن می‌داند. برای انتقال آب دریای خزر به سمت دریاچه ارومیه در یک منطقه باید آب را 1600 متر و در یک منطقه 1400 متر پمپاژ کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هر بار که در جمع خبرنگاران محیط زیست به گفت‌وگو نشسته از موافقت وزارت نیرو برای تامین آب دریاچه ارومیه سخن به میان آورده است.

با این حال معاون وزیر نیرو اعلام کرده که این وزارتخانه برنامه‌ای برای سیراب کردن رودخانه‌های خشک شده ندارد و برنامه‌های این وزارتخانه برای آب رسانی به زمین‌های کشاورزی منحصرشده است.

برنامه بارورکردن ابرها تنها برنامه اجرا شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات دریاچه ارومیه است. برنامه‌ای که نه تنها تاثیری روی دریاچه نداشته بلکه با توجه به مواد استفاده شده در آن ممکن است بیماری را برای ساکنان غرب و شمال غرب ایران به ارمغان بیاورد.

منبع: تهران امروز
 


 
 

1390/2/28

كاظم كياپاشا، رئيس ستاد اقامه نماز سازمان ميراث فرهنگی که از دوستان اسفندیار رحیم‌مشایی است، شامگاه سه شنبه بازداشت شده است.

خبرگزاری فارس نوشته بر اساس اخبار كسب شده از برخی منابع، شب گذشته «ك» مسئول ارشد نهاد ریاست‌جمهوری در ارتباط با تولید سی‌دی «مستند انحرافی ظهور بسیار نزدیك است» بازداشت شد.

فارس افزوده: «وی از دوستان بیست ساله رئیس دفتر رئیس دولت است كه در زمان تصدی مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان ایرانگردی و جهانگردی توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رسمی وی بود.»

پیش از این نیز عباس‌ امیری‌فر دبیر كمیسیون فرهنگی دولت و امام جماعت مسجد سلمان نهاد ریاست‌جمهوری كه از حامیان سرسخت اسفندیار رحیم‌مشایی است، به دلیل ارتباط با تهیه این مستند انحرافی دستگیر شده بود و منابع خبری از بازداشت گروهی از دوستان و نزدیکان رحیم مشایی گزارش داده بودند.

فاطمه بداغی، معاون حقوقی رئیس‌ دولت درباره دستگیری این مقام نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی گفته: «در این زمینه مطلبی به من ابلاغ نشده و بهتر است موضوع را از سرپرست نهاد جویا شوید که در جریان وضعیت نیروهای انسانی خود هستند.»

وی که در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت وزیران با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد از دستگیری فرد مزبور ابراز بی‌اطلاعی کرد.

منبع: فارس (+ و +
 


 
 

در ادامه حملات به تیم احمدی‌نژاد:
1390/2/28

قاسم روانبخش، اسفندیار رحیم مشایی را «فراماسونر» و فرد بسیار خطرناکی همانند محمدعلی باب توصیف کرد و گفت «خطر مشایی در حد فرقه محمدعلی باب است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران قاسم روانبخش در مصاحبه با یالثارات، با اشاره به هشدار مصباح یزدی در زمینه «خطر ظهور بابی‌گری» گفت: «خطر مشایی در حد فرقه محمدعلی باب است. چرا که بحث مطرح شده توسط وی مبنی بر مدیریت مستقیم امام زمان است. اما یک نگرانی وجود دارد و آن اینکه در آینده، رئیس​جمهور خدمات دولت خدمتگزار را منتسب به شخص مشایی کند.»

روانبخش که از شاگردان مصباح و دبیر سیاسی هفته نامه پرتو است با بیان اینکه مشایی یک فراماسونر است که باید بازداشت شود، اضافه کرد: «یکی از مبانی فراماسونری اومانیسم انسان گرایی است که در سخنان مشایی موج می​زند و متاسفانه در این اواخر بر محتوای سخنرانی احمدی‌نژاد نیز تاثیر گذاشته است. بنده به نطق آقای احمدی​نژاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب اشاره می​کنم که ایشان در یک نطق کوتاه ده​ها بار به واژه مبتنی بر انسان اشاره داشته است و اشارات قبلی ایشان به حکومت اسلامی به طور چشمگیری تکرار شده است.»

موج دستگیری‌ اطرافیان مشایی همچنان ادامه دارد

همزمان با افزایش فشارها بر اطرافیان رییس دولت و به خصوص اسفندیار رحیم مشایی و نیز بازداشت تعدادی از باران مشایی در روزهای گذشته، امروز نیز يكي ديگر از نزديكان مشايي بازداشت شد.

به گزارش وب‌سایت الف، صبح امروز خبر دستگیری «كیاپاشا»، مسئول ارشد نهاد رياست‌جمهوري و از نزدیکان مشایی منتشر شد.

گفته می‌شود این دستگیری در ارتباط با توليد سي‌دي مستند «ظهور بسيار نزديك است» بوده است.

الف نوشته است که «کیا پاشا» از دوستان ۲۰ ساله مشایی است كه در زمان تصدي مسئوليت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سازمان ايرانگردي و جهانگردي توسط اسفنديار رحيم مشايي، مشاور رسمي وي بود و یش از این نیز مشائی طی حکمی وی را به عنوان سرپرست هسته گزينش نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده بود.

چندی پیش رسانه ها از تحت تعقیب بودن 25 نفر از اعضای «باند انحرافی متصل به دولت» نوشتند و پس از آن هم دادستان کل کشور با تائید ضمنی این خبر بدون اشاره به تعداد آنها تاکید کرد که به اتهام آنها با جدیت رسیدگی می‌شود.

از مهمترین افراد دستگیر شده امیری فر ، امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری است.

به دنبال اختلافات آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد بر سر عزل و ابقای حیدر مصلحی، حملات سازمان یافته ارکان قدرت در جمهوری اسلامی به نزدیکان رییس دولت دهم، به‌خصوص مشایی آغاز شد و هرچه پیشتر رفت، دامنه این حملات نیز گسترده‌تر شد.

همچنین بسیاری از حامیان قبلی احمدی‌نژاد، از جمله جنتی و مصباح یزدی؛ با روی برتافتن علی خامنه‌ای از احمدی‌نژاد، حملات شدید و کم‌سابقه‌ای را متوجه تیم دولت کرده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران و الف

پیشینه:

مشایی و بقایی به فساد مالی و رانت‌خواری متهم شدند
مصباح یزدی: شخص مسئله دار، احمدی نژاد را مُسخر کرده و او توی مشتش است
در برابر اظهارات مشایی سکوت نخواهیم کرد


 
 

معاون پارلمانی دیوان محاسبات:
1390/2/28

معاون پارلمانی دیوان محاسبات کشور اعلام کرده دیوان محاسبات سازمان‌هایی به نام تربیت بدنی و ملی جوانان را نمی‌تواند به رسمیت بشناسد و فقط وزارت ورزش و جوانان را به رسمیت می‌شناسد.

فریدون همتی گفته است: «از لحظه‌ای که قانون، موجودیت یک سازمان را به پایان می‌رساند، از همان لحظه هم دیوان محاسبات آن سازمان یا وزارتخانه را نمی‌تواند به عنوان یک سازمان یا وزارتخانه تلقی کند چرا که معیار دیوان محاسبات کشور قانون است و زمانی که قانون اعلام کند که فلان وزارتخانه از فلان تاریخ باید تشکیل شود، ما آن وزارتخانه را به عنوان یک وزارتخانه رسمی محسوب می‌کنیم و نظارت خود را هم بر آن وزارتخانه اعمال می‌کنیم.»

وی با تاکید بر این که «دیوان محاسبات مطابق قانون عمل می‌کند و هر مسئول و مدیری که برخلاف قانون دستور هزینه یا کسب درآمد صادر کند، باید در مقابل قانون پاسخگو باشد» تصریح کرد: «تمام فعالیت‌های مالی سازمان‌های ملی جوانان و تربیت بدنی غیرقانونی است چرا که هزینه‌ها و دستوارات باید در قالب وزارت ورزش و جوانان باشد و این همان نکته‌ای است که روشن، صریح و البته قانونی است.»

چالش بر سر تاسیس وزارت ورزش و جوانان و انحلال دو سازمان زیر مجموعه‌ی رئیس دولت، طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده و در حالیکه دولت از انجام مصوبه مجلس طفره می‌رود، مجلس ادامه حیات این دوسازمان را خلاف قانون می‌داند.

منبع: فارس
 


 
 

1390/2/28

شهردار تهران گفت اگر دولت تا پايان خرداد ماه يارانه‌هاي بليت مترو را پرداخت نكند، سهم دولت را از مردم دريافت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر قاليباف امروز در جمع‌خبرنگاران در خصوص تعيين تكليف براي افزايش نرخ كرايه حمل و نقل عمومي در تهران گفت: «علاقه‌اي نداريم هزينه‌ بيشتري به مردم تحميل كنيم اما اگر دولت سهم يك سوم خود را از هزينه تمام شده مترو پرداخت نكند مجبوريم اين هزينه را از مردم دريافت كنيم.»

قاليباف همچنین در خصوص جلسه با وزير كشور براي تعيين نرخ جديد حمل و نقل عمومي در تهران هم گفت که جلسه قبلي با وزير كشور لغو شد و شوراي شهر پيگير است كه اين جلسه را برگزار كند اما «اگر تا خرداد يارانه‌هاي حمل و نقل عمومي از سوي دولت پرداخت نشود مصوبه شوراي شهر را اجرايي مي‌كنيم.»

بر اساس مصوبه شوراي شهر، شهرداري بايد از آخر خرداد ماه نرخ واقعي هزينه هاي حمل ونقل عمومي را دريافت كند كه شهرداري در اين زمينه پيشنهاد كرده است كه يك سوم هزينه هاي حمل و نقل عمومي را مردم، يك سوم را دولت و يك سوم را هم شهرداري پرداخت كند.

شهردار تهران در مورد ادعای محمودي، معاون عمراني استاندار تهران که گفته بود يارانه حمل و نقل پرداخت شده است، اضافه کرد: «معاونت عمراني استانداري مسئوليتي در قبال پرداخت کردن و يا پرداخت نکردن يارانه حمل ونقل ندارد و اين موضوع را وزارت کشور پيگيري مي‌کند و اگر دولت آن را پرداخت کند به‌طور قطع افزايش هزينه‌اي اتفاق نمي‌افتد.»

آقای قاليباف در بخش دیگری از سخنانش به رونمايي از قطارهاي نسل جديد مترو اشاره كرد و گفت: «امروز 5 قطار جديد به ناوگان اضافه مي‌شود و تا پايان سال جاري 31 قطار ديگر هم وارد خطوط مترو مي‌شود. با اين اقدام ظرفيت حجم جابه‌جايي مسافر در مترو از 2 ميليون در روز به 3 ميليون در روز افزايش مي‌يابد.»

به گفته شهردار تهران تا پايان امسال هم «براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام گرفته هر ماه يك ايستگاه مترو به بهره‌برداري مي‌رسد.»

منبع: فارس و ایرنا

پیشینه:

پیگیری‌ها برای اجرای مصوبه اعتبارات مترو بی‌نتیجه ماند


 
 

1390/2/28

حامد قدوسی
یک لیوان چای داغ

دی‌روز خبرش بود که وزیر بهداشت گفته دانش‌جویان سیگاری را اخراج می‌کنیم. این گفته خانم دکتر را به طنز برگزار کردیم و جدی نگرفتیم. ام‌روز خبرهای عجیب‌تری در راه است. آقای معاون درمان می‌گوید قرار است میزان درآمد پزشکان و حجم ویزیت آن‌ها محدود شود. آقای معاون فرموده:

1) "نمی توانیم بگوییم پزشکان هر چقدر که توانستند و خواستند درآمد کسب کنند. در هیچ جای دنیا چنین نیست. هر شغلی سقف درآمدی دارد و مالیاتی که دولت از آن درآمدها اخذ می کند."

اولن واقعیت قضیه همه جای دنیا - احتمالن به جز کره شمالی و کوبا - برعکس این است. افراد اگر درآمد مشروع - خصوصن در مشاغل مفیدی مثل پزشکی - کسب کنند هیچ دلیلی برای بازداشتن آن‌ها وجود ندارد. هیچ شغلی هم سقف درآمد ندارد.

2) "درآمدها از سقف لازم که بالاتر رفت مالیات هم تصاعدی بالا رفته و تا حد 90 درصد می رسد"

مالیات تصاعدی بالا می‌رود ولی کم‌تر جایی به 90 درصد می‌رسد. در اکثر کشورها حدود 50 درصد است که با این نرخ هنوز هم انگیزه کافی برای درآمد بیش‌تر را فراهم می‌کند. تازه در کشورهای معدودی مثل اسکاندیناوی که مالیات حاشیه‌ای در مشاغل پردرآمد بالا است (گاه حدود 70 درصد)، خدمات دولتی و عمومی عالی ارائه می‌شود که پرداخت این مالیات بالا را توجیه می‌کند.

خدمات پزشکی به دلیل سر و کار داشتن با جان آدم‌ها در بسیاری حوزه‌ها کشش قیمتی پایینی دارد. یعنی آدم‌ها به تغییر قیمت آن قدر واکنش نشان نمی‌دهند. فرد اگر قرار باشد سالی یک‌بار در مورد تیرویید یا قلب یا امکان سرطان و الخ با پزشکی مشورت کند سعی می‌کند به‌ترین پزشک را پیدا کند. برای فرد متوسط هم این که ویزیت پزشک در یک سال 10 یا 20 هزار تومان باشد تاثیر زیادی در انتخاب پزشک نخواهد گذاشت. نتیجه این می‌شود که اگر پزشکان مشهور مجبور به دریافت مالیات شوند، بخشی از این مالیات را به مشتریان خود منتقل خواهند کرد.

3) "پزشکان نمی توانند از 2 عصر تا 4 صبح روز بعد با یکسری تبلیغات غیرحرفه ای بیمار در مطب شان ویزیت کنند."

این‌که پزشک و مریض کی هم را ملاقات کنند به خودشان مربوط است. ولی این‌که یک پزشک مجبور می‌شود تعداد زیادی بیمار را ویزیت کند نشان از کم‌بود تخصص یا کم‌بود پزشک ماهر در آن حوزه خاص است. مساله سلامت افراد و ریسک تشخیص ضعیف/غلط آن‌قدر برای‌شان اهمیت دارد که حتی برای یک به‌بود اندک در کیفیت انتظاری آن سعی کنند به‌ترین پزشک ممکن را ملاقات کنند، حتی اگر شده نیمه شب. محدود کردن سقف ملاقات پزشکان ممکن است فقط منجر به طولانی شدن صف‌های انتظار آن‌ها منجر شود.

نتیجه: هر کس این سخنان معاون وزیر را بخواند می‌داند که شوخی بیش نیست، چون پزشک حاذق به هر حال درآمد خودش را کسب خواهد کرد. همین الان هم بسیاری از عمل‌های جراحی نرخ‌های مصوبی دارند که پزشکان هرگز آن‌ها را رعایت نمی‌کنند. محدودیت‌هایی از این جنس فقط باعث افزایش اصطکاک‌های غیرلازم در بازار و دور زدن‌ها و پرداخت‌های غیررسمی و غیرشفاف شدن بازار و هدر رفتن منبع محدود پزشکان حاذق از یک طرف و زحمت بیش‌تر برای بیماران از طرف دیگر خواهد شد.

پزشکی از رشته‌های حساس و کلیدی برای جامعه است که اتفاقن باید امکان کسب درآمدهای خیلی بالا را داشته باشد. در واقعیت اکثریت پزشکان در بیش‌تر کشورها به این درآمد نمی‌رسند و متوسط درآمد پزشکان کمابیش مثل بقیه اقشار تحصیل‌کرده است ولی وجود امکان درآمد استثنایی بالا مکانیسم انگیزشی فراهم می‌کند که افراد مستعد و سخت‌کوش جذب این حوزه شوند و سعی کنند تا در حوزه کار خود به‌ترین شوند تا به این درآمد برسند. تحصیل در رشته پزشکی آن‌قدر مشکل است که برای تحمل‌پذیرکردن آن، مشوق‌هایی از این جنس مفید است.

یکی از مشکلات اساسی پزشکی ایران، رو در رویی مالی پزشک و بیمار است. راهش هم به‌بود کیفیت بیمه درمانی و حذف این رابطه است. طبعن با همه این‌کارها پزشکانی باقی خواهند ماند که افراد زیادی به میل خود حاضرند به طور شخصی دست‌مزد زیادی یا اضافی به آن‌ها بپردازند و سلامت خود را حفظ کنند.

* تیتر مطلب از سی میل


 
 

خبرهایی که کهنه نمی شوند:
1390/2/28

نگهداری غیر اصولی شش نقش برجسته دوره ساسانی در تنگه چوگان و رشد گلسنگ و درختچه روی تندیس های این نقش برجسته ها، آن‌ها را در خطر نابودی سریع قرار داده است.

صدرا محقق در گزارشی برای روزنامه شرق نوشته است این نقش برجسته‌ها که در نزدکی شهرستان کازرون استان فارس واقع شده‌اند، قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارند و به همراه دیگر نقش‌های ساسانی در بیستون، جزو زیبا‌ترین آثار کنده کاری شده در تاریخ ایران به شمار می‌روند.

نقش برجسته‌های تنگه چوگان به صورت دو گروه چهارتایی و دوتایی در دو طرف تنگه واقع شده‌اند. سه نقش‌ برجسته دربرگیرنده پیروزی شاپور اول بر امپراتوران رومی و سه‌ نقش دیگر به ترتیب نشانگر پیروزی بهرام دوم بر یاغیان، تاج‌ستانی بهرام اول از اهورامزدا و پیروزی شاپور دوم (و یا بهرام دوم) بر دشمنانش است.

این روز‌ها بر روی تندیس‌های این نقش برجسته‌ها، سبزه، درختچه و گلسنگ دیده می‌شود که زمینه ساز تخریب و آسیب جدی به این مجسمه‌ها خواهد شد.

آبی که سنگ را نابود می کند

پریسا محمدی، دکترای میکروبیولوژی که تحقیقات فراوانی در رابطه با آثار سنگی تاریخی انجام داده است، می‌گوید: «ریشه‌های گیاهان علاوه بر رشد و نفوذ به عمق سنگ، به دلیل انقباض و انبساط طی دوره‌های گرمایش و سرمایش فصول مختلف و نیز شبانه روز، سنگ‌ها را شکافته و تخریب می‌کنند.»

پیدایش و رشد گلسنگ و درختچه بر این نقش برجسته‌ها به خاطر رطوبت موجود در صخره‌های محل کنده کاری ست.

مجدالدین رحیمی، کار‌شناس ارشد مرمت و احیای بنا‌ها و بافت‌های تاریخی، درباره رطوبت صخره‌های  محل نقش برجسته ها می‌گوید: «مشکل تنگه چوگان این است که آب‌ها از رگه‌های درون صخره‌ای پشت نقوش برجسته عبور می‌کنند و باید منبع تامین این رطوبت شناسایی شده و سپس مسیر آن ایزوله شود.»

میراث فرهنگی محل انگار تعطیل است

آقای رحیمی همچنین می‌گوید: «متاسفانه پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیشاپور که وظیفه محافظت از این آثار را بر عهده دارد گویا تعطیل است و هیچ کاری نمی‌کند. در صورتی که هرکدام از این نقش برجسته‌ها بیلبوردهایی منحصر به فرد از تاریخ این مرز و بوم است که تراوش‌های آب پشت صخره‌ای آن‌ها را رو به نابودی برده است.»

این کار‌شناس، که در پروژه آسیب‌شناسی تخصصی نقش برجسته‌های تنگه چوگان نیز همکاری داشته است، ادامه می‌دهد: «باید یک کارگروه زمین‌شناسی و حرفه‌ای این کار را انجام دهد و در صورتی که این اقدام‌ها امکان پذیر نبود، دست‌کم جلوی تاثیرات مخرب آن گرفته شود تا بیش از این به این آثار آسیب وارد نشود.»

میراث فرهنگی: سبز شدن درخت طبیعی است!

محمدرضا برزگر، رییس میراث فرهنگی استان فارس، البته می‌گوید که رشد درختچه یا گلسنگ بر تندیس‌ها به خاطر بارندگی منطقه، یک «مساله طبیعی» است.

او می‌گوید «وقتی بارندگی در این منطقه زیاد می‌شود، از درون برخی از این نقوش آب به بیرون درز می‌کند که همین مساله باعث رشد گیاهان روی آن‌ها می‌شود.»

او همچنین می‌گوید که هرساله گیاهان رشد کرده، پاکسازی می‌شوند و امسال نیز برنامه‌های محافظتی از این مجموعه را تا چند روز دیگر با نصب داربست‌ها آغاز خواهد شد.

آقای برزگر ادامه می‌دهد: «با این همه من معتقد هستم این مساله طبیعی است و نمی‌توان برای حل کامل آن کاری انجام داد چون یک چشمه آب، پشت این صخره‌هاست و به بیرون نشت می‌کند.»

کارگر غیرحرفه ای

خانم محمدی، پژوهشگر آثار سنگی، در زمینه ناتوانی در حل کامل این مشکل نیز با رییس میراث فرهنگی استان فارس هم نظر است اما می‌گوید: «در سازمان میراث فرهنگی باوجود حضور افراد دلسوز باید گفت که افراد کار‌شناس و متخصص کمی در این زمینه وجود دارد. مساله ریشه کن کردن گیاهان و گلسنگ‌ها از روی آثار تاریخی کاری نیست که به دست کارگران غیرحرفه‌ای سپرده شود.»

منبع: روزنامه شرق


 
 

1390/2/28

دوروتی پرواز، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره که خبر ناپدید شدن او چند هفته پیش انتشار یافته بود، از ایران به قطر بازگشته است.

فرد پرواز، پدر دوروتی به بی‌بی‌سی گفته که دخترش در ایران «نگهداری» می‌شده اما او از دلیل این اقدام اطلاعی ندارد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان انقلاب نیز با تایید آزادی خبرنگار شبکه الجزیره، گفته است: «این فرد به سوریه رفته بود و درباره ورود و گذرنامه وی ایراد گرفته بودند و چون ملیت ایرانی - کانادایی داشت، به ایران بازگردانده شد.»

آقای دولت آبادی افزوده است: «خبرنگار الجزیره تحویل مقام‌های ایرانی شده بود که پس از انجام بررسی‌ها، مشخص شد گذرنامه وی هیچ مشکلی ندارد و دستور آزادی وی صادر شد.»

سفارت سوریه در واشینگتن در روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود دوروتی پروز پس از ورود به فرودگاه دمشق با گذرنامه ایرانی که تاریخ انقضای آن گذشته بود، همراه کنسول ایران در دمشق به تهران فرستاده شده‌ است.

دوروتی پرواز نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری برای تهیه گزارش از ناآرامی‌های سوریه از دوحه در قطر راهی دمشق شد و پس از آن دیگر، کسی از او اطلاعی در دست نداشت تا اینکه هفته پیش شبکه الجزیره از قول مقامات سوری اعلام کرد که دوروتی پروز به جمهوری اسلامی تحویل داده شده است.

منبع: بی‌بی‌سی٬ رادیو فردا و ایسنا


 
 

1390/2/28

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای کاهش تعداد دانشجویان رشته‌های علوم انسانی خبر داد.

به گزارش فارس، رضا عامری گفته که «وضع فعلی جمعیت علوم انسانی ۳۵. ۴۳ است که به ۳۶ درصد کاهش پیدا می‌کند و وضع مطلوب را پیدا خواهد کرد.»

آقای عامری همچنین افزوده که «هرم جمعیت دانشجویی کشور باید در رشته‌های کاردانی ۵۰ درصد، رشته‌های کار‌شناسی ۳۵. ۵ درصد، رشته‌های کار‌شناسی ارشد ۱۲. ۷ درصد و رشته‌های دکترا ۱. ۸ درصد باشد.»

مسئله تحول و بازنگری در علوم انسانی برای نخستین بار در سال ۱۳۸۸ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد.

طی این مدت مسئولان وزارت علوم در نحوه ارائه رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها تغییراتی ایجاد کرده‌اند که با اعتراض‌هایی نیز همراه بوده است.

تقریبا نیمی از جمعیت سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفری دانشجویان کشور در رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند.

منبع: فارس

پیشینه
محتوای درسی ۳۶ رشته دانشگاهی تا مهرماه تغییر می‌کند


 
 

1390/2/28

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه فشار‌ها بر ایران ادامه خواهد یافت، یک بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه‌ اتمی‌اش پاسخ گوید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون گفته که فشار‌ها بر جمهوری اسلامی همچنان پا برجا خواهد ماند تا به این کشور نشان داده شود نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران جدی است.

اظهارات تازه خانم کلینتون درباره برنامه هسته‌ای ایران تنها چند روز پس از آن بیان شده که سخنگوی کا‌ترین اشتون، گفته بود پاسخ سعید جلیلی به نامه بهمن ماه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاوی نکته تازه‌ای نیست.

نامه جلیلی به اشتون سه‌شنبه هفته گذشته به وی تسلیم شده بود و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در این نامه خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته بود که جمهوری اسلامی «از بازگشت شما به گفت‌و‌گو برای همکاری حول نقاط مشترک استقبال» می‌کند.

کا‌ترین اشتون نیز در این کنفرانس خبری مشترک با هیلاری کلینتون گفت: «سه ماه طول کشید تا آن‌ها پاسخ نامه مرا بدهند. من آرزو داشتم، نامه قوی‌تر و بهتری از آن‌ها دریافت می‌کردم.»

آخرین دور گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بین ایران و کا‌ترین اشتون و نیز نمایندگان گروه ۱+۵، که در در اوایل بهمن ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و ایران در این مذاکرات بر مواضع گذشته خود تاکید کرده بود.

منبع: رادیو فردا و آسوشیتدپرس


 
 

1390/2/28

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه افزایش فشار‌ها بر ایران، بانک صنعت و معدن جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

مقام‌های آمریکایی در بیانیه روز سه‌شنبه خود گفته‌اند که این بانک برای دور زدن تحریم‌ها به دولت ایران کمک می‌کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی بانک صنعت و معدن برخلاف تحریم‌ها٬ به بانک ملت و یک بانک به ثبت رسیده در آلمان که در فهرست تحریم‌های اروپا و آمریکا قرار دارند٬ خدمات ارائه کرده است.

به گفته این وزارتخانه، بانک‌های ایرانی تحریم شده از سوی اتحادیه اروپا، به ویژه بانک ملت و صادرات، از بانک صنعت و معدن به عنوان واسطه برای انتقال وجوه استفاده می‌کنند.

اتحادیه اروپا در ژوئیه سال ۲۰۱۰ و در پی تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران، ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد.

با احتساب بانک صنعت و معدن، آمریکا تاکنون ۲۱ بانک ایرانی را تحریم کرده است.

آمریکا سه ماه پیش نیز بانک رفاه کارگران ایران را تحریم کرده بود.

منبع: بی‌بی‌سی و خبرگزاری فرانسه


 
 

1390/2/28

وب‌سایت کلمه گزارش کرده مسئولین امنیتی به تقی رحمانی گفته‌اند به دلیل بیماری همسرش نرگس محمدی در حال حاضر لازم نیست در زندان باشد.

به گزارش این سایت٬ ماموران به آقای رحمانی گفته‌اند: «وقتی وضعیت جسمی همسرتان بهبود یافت، باید مجددا به زندان باز گردید.»

تقی رحمانی صبح روز سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت ماه) تنها دو روز پس از آزادی‌اش به دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین فراخوانده و بازداشت شده بود.

همسر وی، نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر نیز سال گذشته چند هفته در بازداشت نیروهای امنیتی بود که به دنبال وخامت شدید حالش از زندان آزاد شد و هنوز به دلیل فشارهای دوران بازجویی تحت مراقبت پزشکی است.

تقی رحمانی در مجموع پیش از ۱۵ سال از عمر خود را بعد از انقلاب در زندان سپری کرده است.

آقای رحمانی در جریان اعتراضات پس از انتخابات خرداد ۸۸ هم چند بار بازداشت شده بود که آخرین آن‌ها به بهمن ماه سال گذشته بازمی‌گردد.

او در سال ۱۳۸۵ جایزه معتبر هلمن - همت را از سازمان دیده‌بان حقوق بشر دریافت کرده بود.

منبع: کلمه

پیشینه
بازداشت دوباره تقی رحمانی تنها دو روز پس از آزادی


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته