-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 05/16/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/25

معصومه ناصری
کافه ناصری

بحث اسیدپاشی به آمنه و موضوع قصاص متهم، گردنه صعب العبوری است. اخلاق و وجدان و قانون و احساسات شخصی در هم پیچیده‌اند. 

من هم در روزهای گذشته مدام به این فکر کرده‌ام که اگر من جای آمنه بودم چه. از خودم پرسیدم که از کی خبرهای مربوط به آمنه را دنبال می‌کنم و دیدم درست از وقتی که احتمال صدور حکم قصاص برایش مطرح شد من خبرهایش را دنبال کردم. 

قبل از آن یک پرونده اسیدپاشی بود مثل همه پرونده‌های دیگری که سال‌هاست به انواع پرونده‌های جنایی اضافه شده‌اند. 
 
پرونده‌های اسیدپاشی در دهه هفتاد گل کردند. شدند موضوع جیغ روز، تیتر یک روزنامه‌ها، داستان تمام صفحه حوادث. حتی تلویزیون هم در برنامه‌های ویژه خبری به این «معضل» تازه اجتماعی توجه می‌کرد. اما سال‌هاست پرونده‌های اسیدپاشی مد نیستند. مردم درباره آنها زیاد حرف نمی‌زنند. رسانه‌ها هم. این که می‌نویسم درباره آنها زیاد حرف نمی‌زنند خود من را هم شامل می‌شود. الان هم موضوع آمنه به این دلیل توی بورس است که می‌خواهد قصاص کند.
 
یک نفر، با وضعیت سلامتی که می‌بینید از همه پیچ و خم دستگاه قضایی گذشته و حکم قصاص، گرفته است. گرفتن همین حکم قصاص با توجه به نابرابری زن و مرد در بحث دیه‌ها، از نظر قانون مجازات اسلامی، اصلا کار آسانی نبوده است. هفت سال انتظار کشیدن برای حکم عادلانه‌ای که بر اساس قانون و به روشنی روز، حق آدم است، طاقت‌فرسا است.
 
در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی مختلف بازار بحث و اظهار نظر در مورد این که آمنه چه باید بکند و مجید چه باید بکند و حق با چه کسی است گرم بوده و هنوز هم هست. 
 
من به حال کسانی که به اندازه چهار خط و سه تا کامنت در مورد موضوعی به این سختی به قطعیت رسیده‌اند غبطه نمی‌خورم. نمی‌توانم به کسی بگویم ببخش و فراموش نکن. چون میزان بلندی طبع خودم را در شرایطی برابر و یا حتی بسیار آسان‌تر نسنجیده‌ام. 
 
من حتی همه داستان را نمی‌دانم. روایت یک پاراگرافی رسانه‌ها از ماجرا به من حق نمی‌دهد که به قطع و یقین، در این مورد اظهار نظر کنم. 
 
 حرف‌های امروز قربانی اسیدپاشی را که می‌خواندم می‌دیدم که چطور لج‌اش درآمده از حرف‌های کسانی که از او می‌خواهند فقط ببخشد. به نظر آمنه این طور می‌رسد که فعالان اجتماعی، تمام قد در کنار فرد خاطی ایستاده‌اند. اشتباه می‌بیند یا مخالفان احکام خشونت آمیز در استدلال‌هایشان قوی ظاهر نشده‌اند؟ 
 
حالا او پیش پای کسانی که از بدی خشونت حرف می‌زنند راه تازه‌ای گذاشته است. می‌گوید از اعدام می‌گذرد به شرط این که دو میلیون یورو بگیرد. اگر به نظرتان رسید اوه چقدر زیاد! بروید عکس آمنه را پیش و پس از اسیدپاشی ببینید. 
 
کسانی هستند که فکر می‌کنند چقدر مادی! اما به نظرم آمنه می‌داند فردای روزی که او پای رضایتنامه‌اش را امضا کرد، همه او را فراموش می‌کنند.
 
 اسم او و پرونده قطور زخم‌ها و دردهای او لا به لای تیترهای تازه و فاجعه‌های تازه گم و گور می‌شود. او هم حق دارد به فکر آینده‌ای باشد که ما و قانون بی خیالش می‌شویم و قرار است با همین صورتی که می‌بینید زندگی کند. زندگی کار سختی است.  

 
 

1390/2/25

محمد رضا باهنر تهدید کرد که یا دولت را وادار می‌کنند قانون شکنی نکند یا با سوال، تذکر، تحقیق و بعد با استیضاح برای حذف فیزیکی اقدام خواهند کرد.

وی در گفت و گو با سایت اصولگرایان مجلس، گفته دولت نهم و دهم رکورددار دولت‌های قبلی در امتناع از قانون است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین اعتراف کرده که مجلس بعد از اعتراض‌های انتخابات، از روش‌های نظارتی خود استفاده نکرده و مصلحت ندانسته فراکسیون‌های مجلس به فراکسیون‌های منتقد و طرفدار دولت تبدیل شوند.

باهنر پیش‌تر نیز گفته بود: «تلاش می‌کنیم تا به طرح استیضاح و عدم کفایت احمدی‌نژاد نرسیم اما به هر حال مجلس از ابزار نظارتی خود بهره خواهد گرفت.»

موضع گیری‌های گذشته‌ی باهنر در احتمال استیضاح و عدم کفایت احمدی‌نژاد با اعتراض حامیان احمدی نژاد روبه رو شده و آن‌ها نیز تهدید به افشاگری کرده بودند.

منبع: کلمه

پیشینه:

باهنر: مجلس به اظهارات دولت پاسخ رسمی می‌دهد

باهنر: تلاش می‌کنیم تا به طرح استیضاح و عدم کفایت احمدی‌نژاد نرسیم

باهنر: اصول‌گرایان افراطی می‌خواهند سایر اصول‌گرایان را حذف کنند


 
 

1390/2/25

در حالی که محمود احمدی‌نژاد روز شنبه از «پایان مسئولیت» همزمان سه وزیر دولت خود خبر داد شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که عزل سه وزیر «اِشکال قانونی» دارد و احتمالاً «اگر مجلس تعطیل نبود با دولت برخورد می‌کرد».

محمدرضا باهنر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه در این خصوص گفت: «هیچ عزلی ضرورت ندارد و هیچ وزارتخانه جدیدی تأسیس نمی‌شود، مگر آن که شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های جدید به تصویب مجلس برسد و رأی آورد».

در همین حال امروز یک عضو هیئت رئیسه مجلس نیز گفت که اعلام پایان مأموریت وزرای نفت، صنایع و رفاه با استناد به ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم شبهه غیرقانونی دارد.

به گفته محمد دهقانی، تا زمانی که شرح وظایف وزارتخانه‌های جدید در مجلس تصویب نشود، طبیعتاً آن وظایفی که قبلاً مجلس برای وزارتخانه‌های فعلی تصویب کرده بود، نمی‌تواند منتفی و لغو شده باشد، یعنی تا زمانی که مجلس وظایف وزارتخانه‌های جدید و ادغام شده‌ها را تصویب نکند، قانونی که قبلاً مجلس برای وزارتخانه‌های فعلی مصوب کرده بود، به اعتبار خودش باقی و وزارتخانه‌ها منحل نشده است و زمانی که وزارتخانه‌ها منحل نشده‌اند، علی‌القاعده این وزرا هم باید به کار خودشان ادامه دهند.

این نماینده مجلس می‌گوید که «گروه انحرافی» برنامه‌ای برای «اختلاف‌سازی» در کشور دارد. چرا که به اعتقاد او، مسائل بدیهی که موضوعات کاملاً روشنی هستند و سبقه قانونی هم دارند و شورای نگهبان نیز به عنوان فصل‌الخطاب نظر خودش را اعلام کرده، این موضوعات نباید زمینه‌ای برای اختلاف بین قوا باشد.

احمد توکلی نیز به روزنامه مردم‌سالاری گفته‌ است «ما چیزی به نام پایان ماموریت برای وزیران نداریم» و «یک وزیر وقتی از مسئولیتش کنار می‌رود که یا مجلس به او رأی عدم اعتماد بدهد یا استعفا بدهد و استعفایش را رئیس‌جمهور بپذیرد یا به دست رئیس‌جمهور عزل شود، بنابراین باید با صراحت گفت که محمود احمدی‌نژاد «به طور همزمان سه وزیر مهم اقتصادی- اجتماعی را عزل کرده ‌است».

وی افزوده است که «عزل همزمان سه وزیر مهم اقتصادی و اجتماعی به جامعه داخل و جامعه جهانی پیام بی‌ثباتی می‌دهد، و اگر مجلس تعطیل نبود فکر می‌کنم با دولت برخورد می‌کرد».

مسئله تشکیل وزارتخانه‌های جدید، که ابعاد آن به تازگی با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو شده یکی از صحنه‌های متعدد کشاکش میان دولت و مجلس در ایران است. در حالی که دولت قصد دارد این ادغام‌ها را بر اساس خواسته‌های خود انجام دهد، مجلس شورای اسلامی، تشکیل وزارتخانه‌های جدید را پیش از تصویب لایحه آن در مجلس، غیرقانونی می‌داند.

با این حال محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در نامه‌هایی جداگانه خطاب به مسعود میرکاظمی، علی‌اکبر محرابیان و صادق محصولی از «پایان مسئولیت» آن‌ها در وزارتخانه‌های نفت، رفاه و صنایع خبر داد.

امروز نیز اعلام شد که محمود احمدی‌نژاد با صدور احکامی، سرپرستی وزارت صنایع و معادن، و وزارت رفاه و تامین اجتماعی را به ترتیب به مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی، و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی، واگذار کرده ‌است.

منبع: فارس، مردمک و رادیو فردا


 
 

1390/2/25

گروهی از زنان اصلاح طلب در بیانیه‌ای با انتقاد از وضعیت زندان رجایی شهر و قرچک ورامین خواستار نظارت سریع بر این زندان‌ها شدند.

نویسندگان این بیانیه گفته‌اند: «اگر جنایت‌کاران زندان غیرقانونی کهریزک محاکمه‌ای متناسب با جنایات بزرگشان داشتند، دیگر کسی جرأت انجام رفتاری غیرقانونی و غیرانسانی با هیچ زندانی اعم از متهم یا محکوم، عادی یا سیاسی را نداشت.»

در این بیانیه آمده: «نامه زنان زندانی سیاسی که علاوه بر بزرگان و مسئولین و مراجع بزرگوار ، صاحبان وجدان‌های بیدار را مخاطب قرار داده بود، ما را چنان برآشفته ساخته که روضۀ زهرای مرضیه را با روضۀ مصائب خواهران و دخترانمان پیوند زده‌ایم و هر آن از خود پرسش می‌کنیم که به راستی چه بر سر نظام اسلامی ما آمده است که با فرزندان این ملک و سرزمین این‌سان نامهربانی روا می‌دارند و چشم بر همه این رفتارهای غیر انسانی بسته ، فراسوی مرزها را می‌نگرند و بر شیوه‌های نادرست همسایگان مسلمان و یا زمامداران غیرمسلمان خرده می‌گیرند.»

نویسندگان این بیانیه نوشته‌اند: «ما جمعی از زنان اصلاح طلب شرمگین از آنچه به نام اسلام توسط مدعیان مسلمانی بر فرزندان ایران می‌گذرد، امیدواریم اینک که قوه قضائیه طریق بی‌اعتنایی نسبت به حقوق ابتدایی مردم را پیشه کرده است، نمایندگان واقعی مردم به میدان آیند و با تشکیل کمیته‌ای به بازدید از زندان‌های قانونی و غیرقانونی و بررسی وضعیت عموم زندانیان و زندانیان سیاسی به طور خاص بپردازند و گزارش آن را به اطلاع عموم ملت برسانند.»

منبع: جرس


 
 

1390/2/25

مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از خشک شدن تالاب گاوخونی خبر داد.

مسعود باقرزاده کریمی گفت: «برنامه خاصی برای نجات این تالاب وجود ندارد.»

وی در گفت‌وگو با فارس برداشت بی رویه آب را باعث خشک شدن تالاب گاوخونی عنوان کرد.

باقرزاده کریمی با انتقاد از عملکرد وزارت کشاورزی در نظارت بر کشاورزان پرسید: «چرا باید در زمین‌های اطراف اصفهان برنج کاشته شود؟ برنج محصولی‌ست که تولید آن نیاز به آب فراوان دارد. آیا برنج محصول مناطق کویری است؟»

به گفته وی در حال حاضر بهره‌وری آب 25 درصد است و 75 درصد آب بیهوده از بین می‌رود.

منبع: فارس
 


 
 

جبهه مشارکت خطاب به دولتمردان:
1390/2/25

جبهه مشارکت ایران اسلامی، در بیانیه‌ای با حمایت از جنبش مردمی منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و بحرین از دولتمردان ایران خواست تا «صریحا و سریعا مواضع جمهوری اسلامی را در قبال رفتار دولت سوریه در سرکوب ملت خود روشن کنند».

در این بیانیه آمده است: جنبش مردم سوریه که با شعارهایی مسالمت جویانه شکل گرفت به خاک و خون کشیده شد و سلاحی که از پول این ملت تهیه شده بود نه برای مبارزه با دشمن بلکه برای حمایت از تاج و تخت حاکمان موروثی این کشور استفاده شد.

این بیانیه می‌افزاید: شعار هوشمندانه مردم سوريه نشأن دهنده آن است كه انها با دور أنديشي راه را بر هرگونه بهانه جويي ديكتاتوري داخلي و سلطه گران خارجي براي سركوب و يا انحراف جنبش اصيل أزادي خواهانه خود بسته اند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی همچنین جنبش مردم سوریه را با «نقطه عطفی در سیر نهضت‌های دموکراسی خواهی خاورمیانه» و وضعیت امروز بحرین را «عرصه رسوایی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا در شعار حمایت از دموکراسی در جهان» دانسته است.

از ماه مارس با رسیدن موج اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی به سوریه و بحرین، جمهوری اسلامی موضع‌گیری متفاوتی را نسبت به ناآرامی‌های دو کشور داشته است. بسیاری از مقام‌های ایران درحالی که تظاهرات مردم در سوریه را «فتنه» خواندند، آنچه در بحرین می‌گذرد را «بیداری اسلامی» نامیدند.

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشری، در جریان هفته‌ها جنبش اعتراضی در سوریه بیش از ۷۵۰ نفر کشته و حدودهشت هزار نفر بازداشت یا ناپدید شده‌اند و درگیری میان مردم و نیروهای دولتی همچنان ادامه دارد.

وزارت امور خارجه ایران روز ۱۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای از اقدام‌های رئیس‌جمهوری سوریه در برابر تحولات اخیر این کشور حمایت کرد.

منبع: جرس و مردمک

 


 
 

1390/2/25

بر اساس گزارش‌ها امروز ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با فرارسیدن فراخوان مخالفان برای اعتصاب عمومی دانشجویان، دانشگاه‌ها وضعیتی امنیتی داشته‌اند.

به گزارش کلمه امروز در دانشگاه تهران، دانشجویان در اعتراض به وضعیت دانشگاه‌ها بعضی کلاس‌ها را تعطیل کردند.

بر اساس این گزارش علاوه بر لغو برخی کلاسها در دانشگاه تهران مامورین حراست دانشگاه با زیر نظر داشتن تردد دانشجویان سعی بر ایجاد یک فضای امنیتی به جهت کنترل اوضاع را داشتند. گزارش های رسیده حاکی از حضور گسترده نیروهای لباس شخصی در محوطه دانشگاه تهران و اطراف آن است.

از سوی دیگر سایت تحول سبز خبر داده که از صبح امروز از ورود عده‌ای از دانشجویان فعال و شناخته شده به دانشگاه امیرکبیر جلوگیری شده است. این افراد، کسانی هستند که در تجمعات گذشته دانشجویی حضوری فعال داشتند.

همچنین وب‌سایت جرس نوشته است که صبح امروز سردر دانشگاه مشهد سبز شد. دانشجویانی که امروز به دانشگاه مشهد مراجعه کردند، با سردر سبز دانشگاه مواجه شدند و مسئولان دانشگاه در حال پاک کردن رنگ‌ها و شعارها هستند.

هنوز از تجمعات اعتراضی در دیگر دانشگاه‌ها گزارشی منتشر نشده است.

از دو هفته پیش جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی در صفحه فیس‌بوکی که راه انداختند، اعلام کردند که در۲۵ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به فشارهای وارده بر جنبش دانشجویی اعتصاب خواهند کرد.

منبع: کلمه، جرس و مردمک

 


 
 

1390/2/25

خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد بهای گاز نسبت به پنج‌ ماه سرد سال ۸۹ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت گاز رشد بهای گاز در هفت‌ ماه سال جاری نسبت به پنج‌ ماه سال گذشته را ۱۶.۵ درصد اعلام کرده است.

به گزارش فارس، بر اساس جدول ارائه شده از سوی شرکت ملی گاز، متوسط قیمت گاز خانگی در هفت‌ ماه اول سال ۱۳۹۰، برای هر متر مکعب «۱۲۰ تومان» محاسبه شده است.

این خبرگزاری نوشته که با این‌ حساب٬ قیمت گاز در هفت ماه گرم سال جاری در مقایسه با پنج ماه سرد سال گذشته، «۷۱» درصد رشد داشته است.

این در حالی است که جواد اوجی روز شنبه قیمت هر متر مکعب گاز در هفت‌ ماه نخست سال جاری را «۹۲.۳ تومان» اعلام کرده است.

بر اساس جدول قیمت گاز خانگی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده، قیمت گاز خانگی بسته به حجم مصرف به صورت پلکانی و در ۱۲ پله محاسبه می‌شود.

در این جدول حداقل قیمت گاز که تا ۴۵ متر مکعب مصرف را شامل می‌شود، ۷۰ تومان و حداکثر بهای آن که مصرف بیش از ۵۴۵ متر مکعب را در بر می‌گیرد، ۳۵۰ تومان تعیین شده است.

منبع: خبرگزاری فارس و رادیو فردا


 
 

با موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد
1390/2/25

معاون وزیر بازرگانی اعلام کرد قیمت روغن ۱۲ تا ۱۳ درصد، پودر شوینده ۱۰ درصد، مواد شوینده ۹ درصد و کره ۱۹ درصد افزایش می‌یابد.

محمدحسن نکویی‌مهر گفته که این افزایش قیمت با موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

به گفته آقای نکویی‌مهر این افزایش قیمت مربوط به «افزایش قیمت جهانی مواد اولیه است.»

وی همچنین افزوده که کارخانجات محصولات پتروشیمی، روغن موتور، لاستیک و کانی‌های غیرفلزی نیز تقاضای افزایش قیمت خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.

قیمت کالا‌ها در ایران در شرایطی رو به افزایش است که از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چند ماه بیشتر نمی‌گذرد و بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی نسبت به افزایش نرخ تورم در سال‌ جاری هشدار داده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

محمدرضا شجریان خطاب به صاحبان قدرت:
1390/2/25

محمدرضا شجریان از صاحبان قدرت خواست با مردم «صادق و شفاف» باشند و به جامعه «دروغ» نگویند چرا که «وجدان جامعه» بیدار است و نمی‌توان «سر مردم کلاه گذاشت.»

شجریان در گفت وگوی مفصلی با روزنامه روزگار، که روز یکشنبه منتشر شد، خطاب به صاحبان قدرت گفته است که «باید مردم را جدی بگیرید و به آن‌ها احترام بگذارید. نباید فکر کنید که مردم نمی‌فه‌مند چون اتفاقا آن‌ها خیلی هم خوب می‌فهمند. وجدان جامعه بیدار است.»

به گفته این هنرمند «ممکن است بخشی از جامعه اشتباه کند، اما خیلی زود متوجه اشتباه خود می‌شود. پس باید جامعه را جدی گرفت و به او دروغ نگفت.»

وی همچنین خطاب به صاحبان قدرت گفته است: «کوچک‌ترین اشتباهی بکنید، جامعه با شما برخورد می‌کند، مانند فواره بلند می‌شوید، اما با سر زمین می‌خورید.»

شجریان افزوده است: «کسانی که در جایگاه قدرت قرار می‌گیرند این اشتباه را می‌کنند و انتظار دارند که مردم از آن‌ها بترسند. قدرت باید کاری کند که مردم او را دوست داشته و پشتیبان او باشند.»

محمدرضا شجریان می گوید در کنار مردم می ماند حتی اگر هزینه سنگینی بابت آن بپردازد: «کارهای من تاریخ گویا هستند و این بخاطر توجهی بوده که من به مردم داشتم و همیشه با مردم بودم حتی اگر مجبور شدم که برای این همراهی بهای سنگینی بپردازم.»

منبع: وب‌سایت آرمان ایران و روزنامه روزگار


 
 

سازمان ملل متحد:
1390/2/25

یک سند محرمانه سازمان ملل متحد که به رسانه‌ها درز کرده از همکاری فنی ایران و کره شمالی در زمینه تولید موشک‌های قاره پیما خبر داده است.

بر اساس سندی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، ایران و کره شمالی مبادلات خود را به طور مستمر از طریق یک کشور همسایه (چین) انجام می‌دهند.

بر اساس این گزارش، ایران و کره شمالی از پروازهای عادی شرکت‌های هواپیمایی‌ هما و ایر کورئو برای انتقال تجهیزات ممنوعه موشکی استفاده کرده‌اند.

این گزارش افزوده که کره شمالی برای انتقال این تجهیزات٬ ترجیح می‌دهد از فرودگاه‌های مخصوص باربری استفاده کند، زیرا که بازرسان و سیستم‌های نظارت در فرودگاه‌های مسافربری مستقر شده‌اند.

سند منتشر شده، گزارشی است که به وسیله کمیته کار‌شناسان مستقل تهیه شده است. این کمیته از سوی شورای امنیت وظیفه دارد بر اجرای تحریم‌های اعمال شده بر کره شمالی نظارت کند.

این تحریم‌ها پس از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ علیه این کشور اعمال شده است.

منبع: بی‌بی‌سی و رادیو فردا


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته