-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

Latest News from Kaleme for 04/22/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه:مهرداد اصلانی ، از زندانیان حوادث پس از انتخابات که از ماهها قبل در اوین زندانی است ،به مرخصی آمد.

به گزارش کلمه اصلانی از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات است که به خاطر شرکت در اعتراض های مسالمت آمیز مردم ،به هجده ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

خانواده وی ازمدتها پیش به منظور حضور مهرداد در مراسم عروسی برادربزرگترش از دادستانی تهران برای وی درخواست مرخصی کرده بودند که به دلیل تاخیر طولانی در موافقت با درخواست مرخصی ، عروسی برادر مهرداد دوبار به تاخیر افتاد و در نهایت زمانی توانست به مرخصی بیاید که سه روز از مراسم عروسی برادرش گذشته بود.

مرخصی مهرداد اصلانی ده روز به طول خواهد انجامید و پس از اتمام مرخصی باید خود را به زندان اوین معرفی کند.


 


کلمه :پرونده اصغر خندان ، عضو ستاد میرحسین موسوی ،پاسدار بازنشسته ، فرزند و برادر شهید پس از اعتراض وکیلش به حکم دادگاه بدوی به شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب ارجاع شد.

خندان در دادگاه بدوی به ۲ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

ایمان میرزازاده در گفت و گو با خبرنگار کلمه ،ضمن اعلام این مطلب ،گفت : “پرونده موکلم پس از اعتراض به رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ، جهت رسیدگی به شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب ارجاع شده است ، امیدوارم ریاست و مستشار محترم دادگاه تجدیدنظر با دقت در محتویات پرونده بویژه نظرات بازپرس و دادیاران تحقیق که بدفعات نظرات خود را در پرونده مبنی بر بی گناهی موکل اعلام و ابراز داشته اند و نیز در نظر داشتن سوابق موکل و خانواده ایشان ، حکم به برائت موکلم بدهند .به نظر اینجانب این عادلانه نیست پاسداری که حدود ۸۰ ماه از جوانی خود را درجبهه صرف حفظ استقلال و آزادی کشور و نظام کرده و پدر و برادر خود را نیز در راه حق و عدالت در همان دوره در جبهه های جنگ از دست داده و نیز در دوران سازندگی خود جزء مدیران بوده و همواره از او تقدیر شده است ، به جهت فعالیت در زمان انتخابات ، به زندان محکوم شود .”

به گفته میرزا زاده ،اتهامات خندان اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است . دادگاه اورا به جهت اخلال در نظم عمومی به تحمل یکسال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و به جهت تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم کرده است.

اصغر خندان پاسدار بازنشسته و یکی از فعالین ستاد مهندس موسوی در تهران در ۲۲ بهمن بازداشت شده بود.


 


کلمه: فواد شمس، دانشجوی جغرافیای دانشگاه تهران، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش آفتاب،فواد شمس که در روز ۱۱ آذر سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات در مقابل دانشگاه دستگیر شده و مدت ۹۷ روز در بازداشت به سر برده بود، با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام، به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم گردید.

به گزارش برخی از سایت‌های خبری پیمان عارف، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران که در هفته‌ی نخست پس از انتخابات خرداد ماه سال گذشته دستگیر شده بود، به دستور قاضی سید احمد زرگر رئیس شعبه ۳۶ تجدید‌نظر دادگاه انقلاب تهران به صورت مشروط تا زمان قطعی شدن رأی حبس تعزیری صادره توسط قاضی پیر عباسی، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، موقتا از زندان اوین آزاد شد.

همچنین درسا سبحانی که روز ۱۶ اسفند سال گذشته، در ساری بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد.


 


کلمه:قرار بازداشت کبری زاغه دوست، زندانی گمنامی که در مراسم چهلم شهدای انتخابات دستگیر شده بود، بعد از گذشت بیش از ۹ ماه تمدید شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وکیل این زندانی سیاسی در این باره گفت: «متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۹ ماه، بازهم قرار بازداشت وی تمدید شده و به علت استقرار دادسرا در داخل زندان اوین، و عدم امکان ورود به آن، حتی امکان اعتراض به تمدید قرار بازداشت، که در قانون برای متهمین به رسمیت شناخته شده دیگر امکان پذیر نیست. اتهاماتی که به موکلم تفیهم شده، مربوط به شوهرشان است که به ایشان ارتباط ندارد و در محدوده صلاحیت دادسرا نیز قرار ندارد.»

وکیل زاغه دوست با اشاره به «گمنام بودن» موکلش اضافه کرد: «طی ۹ ماه گذشته، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت، محاکمه و آزاد شدند اما موکل من هنوز در بازداشت به سر میبرد و تحقیقات در خصوص او پایان نپذیرفته و همچنان بلاتکلیف، در زندان اوین رها شده است.»

وکیل این زندانی سیاسی در ادامه گفت: «موکلم هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و مشخص نیست چرا قرار بازداشت او به قرار سبکتری تبدیل نمیشود. کبری چه خطری برای جامعه میتواند داشته باشد؟ این سوالی است که جواب آن را نمی دانم.»

وکیل کبری زاغه دوست در ادامه به مشکلات زیادی که برای خانواده این زندانی سیاسی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: «به دلیل اینکه امکان ارتباط با بازپرس پرونده وجود ندارد، امکان جلوگیری از آزار و اذیتهای به وجود آمده نیز فراهم نیست.»

وی در پایان نسبت به تسریع در رسیدگی به این پرونده و امکان آزادی زاغه دوست قبل از حصول نتیجه تحقیقات، ابراز امیدواری کرد.

کبری زاغه دوست از بازداشتشدگان مراسم چهلم شهدای انتخابات در بهشت زهرا است که با گذشت ۹ ماه از بازداشتش، همچنان در زندان اوین به سر میبرد.


 


کلمه:محمود احمدی نژاد، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی «آر.تی. ال» آلمان برای چندمین بار وجود زندانیان سیاسی در زندان های ایران را انکار کرد و در عین حال گفت: ندا آقاسلطان در هیچ تظاهراتی حضور نداشته است و در ایران نیز هیچ کس به دلیل مخالفت در زندان نیست. پیش از این مادر ندا آقاسلطان و بسیاری دیگر از کشته شدگان، به همراه خانواده های برخی از زندانیان سیاسی به کرات با رسانه ها مصاحبه کرده و تاکید کرده اند که عزیزانشان به دلیل شرکت در راهپیمایی های اعتراضی به شهادت رسیده و یا زندانی شده اند.

احمدی نژاد نیز مکرر به رسانه های خارجی می گوید در ایران هیچ کسی به دلیل مخالفت و یا اعتراض به انتخابات در زندان نیست، همه مخالفان او آزاد هستند و به راحتی حرف خودشان را در ایران بیان می کنند.

به گزارش جرس  خانواده های شهدا و زندانیان در نخستین واکنش به سخنان احمدی نژاد عنوان کردند:آقایان هر گونه اعتراضی را براندازی نظام تلقی کرده و حاضر نیستند کوچکترین صدای اعتراضی را تحمل کنند.

در همین رابطه با خانواده چند تن از زندانیان سیاسی گفتگویی کوتاه انجام شده است تا ارزیابی مصاحبه اخیر احمدی نژاد با شبکه تلوزیونی «آر.تی. ال» آلمان را از زبان کسانی بخوانیم که زندانی بودن اعضای خانواده آنها توسط رییس دولت ایران یا انکار می شود و یا غیرسیاسی عنوان می شود.

همسر زید آبادی:می گویند در ذهنتان خواسته اید تبانی کنید

مهدیه محمدی، همسر احمد زید آبادی از رنجی که فرزندان این زندانی سیاسی در این دوره ده ماهه حبس پدر تحمل می کنند یاد می کند.

وی در پاسخ به پرسش جرس مبنی بر اینکه آیا اتهاماتی که علیه زید آبادی مطرح شده است با توجه به گفته های اخیر احمدی نژاد غیر سیاسی به شمار می رود، می گوید: تمامی مواردی که به عنوان اتهام علیه زید آبادی مطرح کرده اند، سیاسی است و همین نشان می دهد که ایشان را به عنوان یک منتقد سیاسی دستگیر کرده اند . بنابراین شیوه ای که خودشان در پیش گرفته اند و تمامی معترضان را دستگیر کرده اند نشان می دهد که آقایان هر گونه اعتراضی را براندازی نظام تلقی کرده و حاضر نیستند کوچکترین صدای اعتراضی را تحمل کنند.

وی ادامه می دهد: به عنوان مثال دعوت زید آبادی به عنوان یک فعال رسانه ای از عبدالله نوری برای کاندیداتوری در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی دیگر از موارد اتهامی وی محسوب می شود که تحت عنوان «تبانی جهت ایجاد اغتشاشات» از آن یاد شده است. وقتی آقای زید آبادی در دفاع از خود یادآور می شود که اساسا در جریان انتخابات و آنچه آنها به عنوان اعتشاشات از آن یاد می کنند ایشان هیچ نقشی نداشته و در زندان بوده است ، قاضی پیرعباسی با صراحت به ایشان می گوید: آنچه در ذهن شما می گذرد مهم است نه آنچه که شما در مقاله هایتان نوشته اید و سعی کرده اید سرقانون را کلاه بگذارید، شما در ذهن تان تبانی کرده اید برای ایجاد اغتشاش در جریان انتخابات و برای ما همین مهم است.

مهدیه محمدی با برشمردن مثال های متعدد سعی می کند به احمدی نژاد یاد آور شود که حتی موارد اتهامی مطرح شده در پرونده زیدآبادی نیز مشخصا مواردی بوده که آقای زید آبادی را به عنوان مخالفت با سیاست های احمدی نژاد به عنوان مجرم شناخته دستگیر کرده اند.

وی اشاره می کند: به احمد زید آبادی گفته اند شما در یکی از مقالات خود نوشته اید « آن روزنامه مجیز گوی دولت» و این تبلیغ علیه نظام محسوب می شود، زید آبادی به آنها گفته است چه ربطی دارد، مگر کیهان یا چند روزنامه هوادار دولت ،همه نظام محسوب می شوند که شما یک نقد ساده به روزنامه هوادار دولت را به عنوان جرم علیه بنده مطرح کرده اید.

همسر زید آبادی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون وضعیت خانواده های زندانیان و نقش دولت ایران برای بهبود این وضعیت ، تاکید می کند: برای دولت ایران نه تنها بخش های منتقد جامعه ایرانی از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیستند بلکه خانواده های این زندانیان نیز جزو فراموش شدگان این کشور به حساب می آیند. به عنوان مثال در هر جامعه معمولا به خانواده های زندانیان توجه ویژه می شود و دولت احساس مسولیت می کند تا در یک نگاه کلی نسبت به بهبود وضعیت جامعه کمک شود، در اینجا بحث من حتی خانواده های زندانیان سیاسی هم نیست، احمدی نژاد به جای انکار زندانیان سیاسی بهتر است به داد خانواده های همان زندانیان معمولی در ایران برسد.

وی ادامه می دهد: بی توجهی نسبت به خانواده های زندانیان معمولی تا اندازه ای است که گاهی نان آور یک خانواده سالها در زندان است و خانواده او با فقر و بدبختی وحشتناکی روبرو هستند. دزد ها و قاتل ها را به زندان می اندازند بعد با خانواده ها و بچه های آنها به گونه ای رفتار می کنند که از دل همان خانواده ها دوباره قتل و فساد و دزدی در جامعه شکل می گیرد. حالا که مدام زندانیان سیاسی را انکار می کنند ، خب حداقل به جای مصاحبه های آنچنانی به داد خانواده های زندانیان معمولی برسند .

وی با اشاره به اینکه موهبتی نصیب خانواده های زنداینان سیاسی شده است که حداقل مردم به خانواده های زندانیان سیاسی محبت می کنند، تاکید می کند: مردم به مصاحبه های آقای احمدی نژاد کاری ندارند، آنها این روزها همه چیز را با چشم های خودشان دارند نگاه می کنند و به خانواده های زندانیان سیاسی لطف دارند، مردم ما را دوست دارند و این دولت است که هیچ اهمیتی برایش ندارد که بر سر ما چه می آید.

همسر زید آبادی ادامه می دهد: وقتی تنها نان آور خانه مرا ده ماه زندانی کرده اند من چه کار باید بکنم، چگونه باید شکم سه بچه ام را سیر کنم. نه تنها به این فکر نمی کنند تازه بر مشکلات ما اضافه هم می کنند. یعنی برای وثیقه پانصد میلیون تومانی، ما باید یک میلیون تومان پول کارشناسی سند می دادیم که بعد از اضافه کردن این هزینه باز هم آقای زید آبادی را آزاد نکرده اند و اصلا برایشان مهم نیست که جوابگو باشند و اصلا برایشان اهمیتی ندارد که مردم گرسنه باشند.

امین احمدیان: همسرم بهاره هدایت به دلیل انتقاد از احمدی نژاد در زندان است

بهاره هدایت فعال دانشجویی و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است که این روزها در زندان به سر می برد.

امین احمدیان همسر بهاره هدایت  می گوید: مانده ام بگویم خنده دار است که احمدی نژاد می گویدهیچ کس به دلیل مخالفت و انتقاد در زندان نیست یا تلخ است وقتی کسی این همه زندانیان سیاسی را می بیند اما به راحتی می گوید مخافان در ایران آزاد هستند و آزادانه دارند حرف هایشان را می زنند در حالی که همسر من نیز همانند بسیاری دیگر از زندانیان تنها به جرم حرف زدن در زندان است.

وی تاکید می کند: از شانزده مورد اتهامی که بهاره هدایت به خاطر آنها در زندان است، یکی از آنها مشخصا مصاحبه با رسانه های خارجی و انتقاد از رییس  دولت (احمدی نژاد) عنوان شده است. در حالی که صحبت های بهاره همیشه شفاف بوده و من نمی دانم اینکه کسی به رییس یک دولت نقد کند آیا باید آن را مصداق توهین بر شمرد و با انتقاد کننده به عنوان مجرم برخورد کرد.

ساجده عرب سرخی : احمدی نژاد به جای رسانه های خارجی با خانواده های زندانیان سیاسی گفتگو کند

ساجده، دختر عرب سرخی از زاویه دیگری به این پرسش که چرا احمدی نژاد وجود هر گونه مخالف سیاسی در زندان را انکار می کند پاسخ می دهد: پدرم در بازجویی های خودش گفته است، در راهپیمایی های پس از انتخابات، شرکت کرده است، و حتی در بازجویی ها هم تاکید کرده بود که بیانیه های سازمان مجاهیدن انقلاب اسلامی در خصوص اعتراض به انتخابات را هم پذیرفته است بنا براین، شیوه ای که پدرم در پیش گرفته بود مصداق بارز انتقاد است و حتی مخالفت هم تعبیر نمی شود که ظاهرا همین انتقاد را هم تاب نیاورده اند.

وی ادامه می دهد: مدنی ترین شیوه اعتراض به یک انتخابات، انتقاد است و پدرم نیز همین مشی را برگزیده بود که الان به هیمن دلیل در زندان است، با این توصیف اگر احمدی نژاد همچنان معتقد است که هیچ منتقد یا مخالفی در زندان های ایران نیست، پس بهتر بود به جای گفتگو با رسانه های خارجی به جمع خانواده های زندانیان سیاسی می آمد و با آنها گفتگو می کرد.

ساجده عرب سرخی که پدر خود را پس از ده ماه زندان تنها در یک دوره کوتاه مرخصی پنج روزه ملاقات کرده است می گوید: احمدی نژاد به خوبی خبر دارد که در زندان های ایران چه می گذرد ولی به جای آنکه این همه بحران را ندیده بگیرد شاید بهترین شیوه هیمن است که بیاید در جمع خانواده های زندانیان سیاسی و اگر باز اعتقادی به حرفش داد همان را تکرار کند نه آنکه در مقابل خبرنگاران خارجی مصاحبه هایی را انجام دهد که تنها مصرف خارجی دارد و در داخل ایران هیچ توجهی به آن نمی شود .

وی تاکید می کند: پدرم سی سال به عنوان مدیر در همان نظام کار کرده است و حالا بیش از ده ماه است که در زندان است ولی همچنان معتقد است راهی که انتخاب کرده درست بوده است.

فاطمه آینه وند: احمدی نژاد عادت دارد گرانی را انکار کند، زندانی سیاسی را انکار کند، بدبختی را انکار کند

فاطمه آینه وند،همسر عبدالله مومنی با طرح این پرسش که چرا احمدی نژاد معتقد است در ایران هیچ کسی به جرم مخالفت در زندان نیست، می خندد و با همان خنده تلخ ادامه می دهد: احمدی نژاد که عادت دارد همه چیز را انکار کند، وقتی می گوید در کشور گرانی نداریم، در حالی که مردم با تمام وجودشان با گرانی دست و پنجه نرم می کنند، چه انتظاری داریم که زندانی بودن عزیزان ما را انکار نکند. حالا اگر هیچ مخالفی در زندان نیست احمدی نژاد لطف کند بگوید پس ما و خانواده های بسیاری از زندانیان سیاسی که حتی خیلی از آنها ناشناس هستند و اسمی از آنها به گوش احمدی نژاد نرسیده است در تمام این ده ماه ، در راهروهای زندان و دستگاه قضایی کشور دنبال چه می گردیم؟ عبدالله مومنی و احمد زید آبادی و دیگرانی که ماهها در زندان هستند جرم شان چیست؟

وی با اشاره به دشواری هایی که این روزها خانواده های زندانیان سیاسی تحمل می کنند، یاد آور می شود : ما به عنوان خانواده همان زندانی سیاسی که این روزها در زندان از طبیعی ترین حق و حقوق خود محروم است، اتفاقا خوشحال هم می شویم که حرف احمدی نژاد راست باشد ولی متاسفانه واقعیت چیز دیگری است که ایشان چشم هایشان را به روی واقعیت ها می بندد و می نشنید جلوی دوربین ها و هرچه دلشان می خواهد را به عنوان مصاحبه به دنیا می گوید . ظاهرا نمی داند که در جهان دیگر کسی حرف ایشان را جدی نمی گیرد، همه دارند می بینند در ایران چه خبر است و اینکه یک نفر همه چیز را انکار کند به نظر من خودش را بیشتر زیر سوال می برد.

پرستو سرمدی: همسر من به جرم مخالفت با احمدی نژاد هشت ماه در زندان است

حسین نورانی نژاد رییس شاخه اطلاع رسانی حزب مشارکت نیز هشت ماه در زندان است و تاکنون از حق مرخصی هم محروم بوده است.

پرستو سرمدی همسر این زندانی سیاسی به خبرنگار می گوید:

بهتر است احمدی نژاد توضیح دهند که چرا اکثر کسانی که در یک سال گذشته به زندان ها افتاده اند و تحت فشار قرار گرفته اند از مخالفان ایشان و از حامیان آقایان موسوی و کروبی و نامزد های رقیب ایشان هستند، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی اصلاح طلب ، فعالان جنبش زنان و تشکل های مدنی و جوانانی که مخالفان دولت احمدی نژاد را تشکیل می دهند، آیا حتی یک نفر از زندانیان سیاسی را می توانند نام ببرند که از مخالفان ایشان نباشند؟ منظورشان از اینکه مخالفان من آزاد هستند یعنی چه کسانی؟ شاید اگر زندان های ایران جا برای همه مخالفان داشت همه کسانی که منتقد ایشان بودند را هم دستگیر می کردند؟.

این روزنامه نگار ادامه می دهد: حسین نورانی نژاد هشت ماه است که در اوین به سر می برد از مجموع این مدت، نزدیک به سه ماه در سلول انفرادی و تحت فشار بوده است تنها به این دلیل که رییس کمیته اطلاع رسانی حزب مشارکت از احزاب اصلاح طلب مخالف آقای احمدی نژاد است. به او اجازه ندادند که حتی تعطیلات نوروز را در کنار خانواده بگذراند. جرم همسرم تبلیغ علیه نظام از طریق مشارکت در سایت نوروز( سایت حزب مشارکت) و برپایی اجتماع علیه نظام از طریق تشکیل مراسم های دعا خوانی در حسینیه دارالزهرا که نزدیک به اصلاح طلبان و مخالفان آقای احمدی نژاد است عنوان شده است، یعنی مخالفان آقای احمدی نژاد حتی حق ندارند مراسم مذهبی برگزار کنند.

مهسا امرآبادی: بازداشت اکثر زندانیان سیاسی انتقام جویی شخصی احمدی نژاد از منتقدان است

مهسا امربادی که به همراه همسرش مسعود باستانی پس از انتخابات دستگیر و سپس آزاد شد، معتقد است بسیاری از دستگیری های پس از انتخابات انتقام گیری شخصی احمدی نژاد از منتقدان بوده است.

این روزنامه نگار که به تازگی روزنامه ای که در آن مشغول به کار بوده است( بهار) توسط وزارت ارشاد تحت نظارت دولت احمدی نژاد توقیف شده است،  می گوید: شاید از یک منظر حرف احمدی نژاد درست باشد. چون اکثر افرادی که در این ده ماه در زندان بوده و یا به قید وثیقه آزاد شده اند به دلیل مخالفت نبوده، دلیل بازداشت افرادی مانند ما تنها انتقاد از شیوه حکومت کردن و اداره کشور از سوی احمدی نژاد بوده است و هیچ وقت قصد و حتی ادعای مخالفت نداشته ایم. بسیاری معتقدند که این بازداشت ها انتقام شخصی خود ایشان است به این معنا که هرکه در چهار سال دولت نهم انتقاد کرده ، در این دوره با مشکلاتی مواجه شده است.

وی ادامه می دهد: همسرم مسعود باستانی اکنون ده ماه است که در زندان است و از بهمن تا کنون نیز بدون ارائه دلیلی از سوی مراجع قضایی به زندان رجایی شهر منتقل شد و اکنون در میان زندانیانی با جرایم خطرناک مانند قتل نگه داری می شود.اتهام همسرم تبانی برای ایجاد اغتشاش و اقدام تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.

این روزنامه نگار در پاسخ به این پرسش که آیا پاسخی نسبت به اظهارات اخیر احمدی نژاد در مورد زندانیان دارید، می گوید: واقعیت این است که چند ماه پیش دوست داشتم حرف هایم را به احمدی نژاد بزنم الان اصلا دلم نمی خواهد با ایشان صحبت کنم حتی از راه دور و از طریق رسانه ها.

وی با بای بیان اینکه زندگی شخصی من و بسیاری از نزدیکان و دوستانم و از سوی دیگر وضعیت کشورم آنقدر تحت تاثیر سیاست های ایشان قرار گرفته که دیگر دلم نمی خواهد حتی از راه دور هم با ایشان حرفی بزنم، تا کید می کند: اما دلم می خواهد به مخاطبانی که سخنان احمدی نژاد را می شنوند بگویم: ما تنها برای پیشرفت کشورمان در روزنامه ها می نوشتیم و فعالیت می کردیم اما چنین برخوردهایی که با ما صورت گرفت به هیچ وجه قابل تصور نبود.

مهسا امرآبادی که تاکنون موفق به دیدار همسرش حتی در یک مرخصی چند روزه هم نشده است، می گوید: اکنون بسیاری از ما و دوستانمان دچار مشکلاتی شده ایم که آقای احمدی نژاد سعی دارد با خونسردی از کنار آن بگذرد و اصلا توجه نمی کند که ما بچه های همین نظام هستیم، در همین نظام درس خواندیم و بزرگ شدیم و دانشگاه رفتیم و کار کردیم.

این روزنامه نگار تاکید می کند: شاید آقای احمدی نژاد بخواهد چشمش را بر روی ما بندد و ما را نبیند اما ما هستیم و وجود داریم. ایشان اگر هم بخواهد و اگر هم با همه رسانه های دنیا مصاحبه کند و بگوید که هیچ زندانی سیاسی در زندان نداریم، اما واقعیت بیش از آن چیزی است که ایشان می گوید و من مطمئنم ایشان قدرت پوشاندن حقیقت را ندارد. هیچ کس همچین قدرتی ندارد. قدرت حقیقت و واقعیت بیش از تصور احمدی نژاد است و به نظر من اصلا نیازی نیست که برای اثبات خلاف واقع گویی احمدی نژاد ما خودمان را به زحمت بیاندازیم و برایش مثال بیاوریم.


 


کلمه: محمد نوری زاد جهادگر و مستند ساز آزاده که بیش از ۱۲۰ روز است که به علت چند نامه انتقادی و دلسوزانه و نیز انتقاد از ریس قوه قضاییه در زندان به سر می برد در نامه ای مشفقانه از زندان اوین دغدغه های خود را برای نظام و انقلاب و کشور با رهبر انقلاب در میان گذاشته است.

متن نامه که در اختیار”کلمه” قرار گرفته است به شرح زیر است:

به نام خالق آزادی

سلام به رهبر گرامی جمهوری اسلامی ایران

این روزها، نزدیک به چهار ماه است که به خاطر نگارش نامه به حضرتعالی در زندانم. شصت وهشت روز از این مدت را در زندان انفرادی به سربرده ام. توسط بازجوهای خود مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفته ام. درهمه ی این احوال، از جنابعالی به عنوان رهبری فهیم و آگاه اسم برده ام که اگر قرار باشد تغییری در اوضاع کشور رخ دهد، این تغییر از ناحیه ی شما بسیار شدنی تر و پایدارتر خواهد بود. من شخصاً امیدی به نقش آفرینی سایر افراد و دستگاههای کشور ندارم. شما را از نزدیک می شناسم. به روح بلند شما واقفم. شما نیز نیک و از نزدیک مرا می شناسید.

در این ماه های زندان از آنچه در بیرون گذشت بی خبر بودم، اما در دیدار کوتاهی که فقط یک بار، گذرا، با خانواده ی خویش داشته ام، دانستم که در غیاب من آقای مهندس موسوی و حجج اسلام خاتمی و کروبی با خانواده ی من دیدار کرده اند. نمی دانم چرا، اما بسیار دوست می داشتم خود شما نیز با آن بزرگواری که از شما سراغ دارم، به دیدار خانواده ام قدم رنجه می فرمودید، به آنها دلداری می دادید و به آنان می فرمودید که: فلانی -نوری زاد- درست در روزهای بحرانی، با برنامه های تلویزیونی اش، با نوشته هایش، برای منِ رهبر که در معرض تهاجمات طوفانی این و آن قرار گرفته بودم، به میدان آمد و از من سخت جانبداری کرد. امروز او در زندان است؛ به خاطر انتقاد از من! او باید در زندان ادب شود. همسر و فرزندانش توسط بازجوهای بی سواد و بی ادب و تندخو به ناسزا گرفته شوند و خود او به تلخ ترین شکل ممکن به ورطه ی تهدید و تحقیر و ضرب و شتم درافتد. اما این دلیل نمی شود که منِ رهبر قدر زحمت های پیشین او را ندانم و به خانواده اش سر نزنم. یا اگر خود به دیدار آنان نروم، نماینده ام را نیز به این منظور به سراغشان نفرستم.

رهبر گرامی، چشم انتظاری خانواده ی من، برای تماشای جمال مبارک شما و رویت نماینده ی شما به جایی نرسید. لابد؛ در این گردونه، آدمها، تاریخ مصرف دارند. که اگر به سر رسیدند، مثل دستمال آلوده، باید به دور انداخته شوند. اما گرایش من و امثال من به شما، گرایش به شخص خامنه ای نبوده و نیست. ما، در جمال اندیشه های شما، افق های گمشده ی آرزوهای شریف مردم خویش و مردم جهان را می دیدیم. یادم هست این اواخر، وقتی تلاش کردم به دیدار شما بیایم و آقای حسین محمدی -از دفتر شما- ماه ها مرا به امروز و فردا وعده می داد، در نامه ای به او نوشتم: من از خود خامنه ای، به خدای خامنه ای پناه می برم! و دیگر سراغی از شما نگرفتم. و شما نیز! چرا که دانستم شما از محاصره ی آدم های جاهل، از تماشای افق آرزوهای مردم باز مانده اید. من می خواستم در آن ملاقاتهای احتمالی، همین نگرانیها را با شما بگویم. اما گویا محاصره کنندگان شما از صراحت سخن من و از اندیشه ی من آگاه بودند. همین آقای حسین محمدی، بعد از دیدار اعضای انجمن قلم با حضرتعالی، که حقیر نیز یکی از آنان بود، به من گفت: آقای نوری زاد، من، قربه الی الله از شما میترسم. ترس او، از همان نشست پا گرفته بود که من، بی ملاحظه راجع به اعتیاد گسترده مردم و جوانان به مواد مخدر و آشوبی که در ساختار اجتماعی شهرهای کوچک و بزرگمان درافتاده به آشنا سخن گفتم.

اکنون اما چرا از زندان برای شما نامه می نویسم؟ برای اینکه هنوز ناباورانه، به شما، آری به شخص شما، امید بسته ام. باورم بر این است که: شما مگر برای این انشقاق بزرگ مردمان چاره ای بیندیشید. شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست. مبادا من و شما را ازدحام مردمی که به استقبال یک مسئول و یا خود جنابعالی می آیند، بفریبد. شما اگر به دیگر افراد مشهور هم اجازه ی سخنرانی و حضور در کشورتان بدهید، غوغای مردمان ما فزونی خواهد گرفت. اجتماع فراوان این مردم، هیچ گاه قابل استناد نبوده و نیست. امروز شما بر کشوری رهبری می کنید که مردمش از دست رفته است. کشوری که در گردونه ی چه کنم های بسیاری گرفتار است. کشوری که اتحاد و یکپارچگی اش، به دست خود شما و اطرافیان شما، به حاشیه رفته است و نگرشی قلیل و تنگ به میدان آمده. نمی دانم امسال را سال چه نامیده اید. شنیده ام که به کوشش و تلاش در آن اشاره شده است. این نامگذاری، نشان می دهد که بعضاً مشاوران شما، افراد صادق و کارآمدی نیستند. من و همه، آنجا به شما آفرین می گفتیم که امسال را سال آشتی ملی می نامیدید و خود برای این پیوند مبارک اما دشوار و سخت، پیشقدم می شدید. اگر کوشش و تلاش برای شما مهم است، از انرژی آن در آشتی ملی باید بهره ببرید.

رهبر گرامی، می دانم سخنان ناگوار من چه بسا تلخ و آشوبنده باشد. اما بیایید سخن تلخ و صادقانه مرا، بر شیرینی سخن چاپلوسانه ی کسانی که شما را احاطه کرده اند، ترجیح دهید. جامعه ی ما، در جوار یک انفجار بزرگ است. دیگ جوشانیست که ما به خاطر آزار از خروج پرسروصدای بخار آن، چوب کبریتی در سوپاپ آن فرو کرده ایم. من با همه ی اطمینانی که سابقاً در جانبداری از شما می نوشتم، اکنون نیز در جانبداری از شما مینویسم: ما، به روزهای پایانی فرصت آزمون خویش رسیده ایم. روزهایی که دست تقدیر، سنتهای ناب و حتمی خدای متعال، ما را از گردونه ی امتحان به در می برد. امتحانی که در این سی سال فرصت، جز خراش و خرابی با ما نبوده است. ما و شما؛ مردم خویش را از دست داده ایم. اگر سکوت و آرامشی در آنان میبینید به ضرب زور و اسلحه است. اگر باور ندارید به یک آزمون خیالی تن در دهید. به دو کشور ایران و مثلاً سوئد یا کانادا یا حتی مالزی اعلام می کنیم که مردم این دو کشور، یک روز، فقط یک روز پلیس و بسیج و اسلحه ای بر سر نخواهند داشت و آزادند که هرچه می خواهند انجام دهند. فقط طی یک روز. تصور می کنید در پایان این یک روز؛ کشور ما و شما چگونه خواهد بود؟ و کشورهای دیگرچطور؟ قصد من از این مقایسه، مجیزگویی از غرب یا سایر کشورها نیست. بلکه می خواهم به شکنندگی آرامش و سکوت دروغین جامعه ی خویش اشاره کنم.

رهبر عزیز! من و بسیاری، هنوز دوستدار شما و سرنوشت کشور خویشیم. به رهبری شما بر مقدرات کشور ایمان داریم. ما دوست داریم با رهبری شما به افقهای مبارک دست ببریم. اما شما ظاهراً این اشتیاق را طالب نیستید. بعضاً مشاوران و دوستان ناآگاهی شما را در محاصره ی خود گرفته اند، به شما اطلاعات و آمار نادرست میدهند. و از زبان شما سخن غیرواقع برمی آورند. دوستانی همچون آقای شریعتمداری کیهان، که اطمینان دارم آنگاه که همه از اطراف شما پراکنده شدند و شما و او در یک جزیره تنهایی تنها ماندید، او درجانبداری غلیظ از شما، به مخالفت با خود شما برخواهد خواست!

برخلاف ظاهر تلخ نوشته ام، با صدای بلند و آوازی که همه ی هستی را درنوردد اعلام می دارم که: ما شما را دوست داریم و به پایان خوب سرنوشت شما سخت علاقه مندیم. مرا و ما را باور کنید. حتی در خیال احتمال دهید که ما درست می گوییم. این احتمال هیچ هزینه ای برای شما ندارد. در خیال خود باور کنید که دوستان خوب شما، فراتر از شما، و در صنفی که انگ دشمن بر پیشانی آحادش خورده است، غم شما را می خورند و مضطربانه علاقمند درخششِ نابِ شما در این روزهای پایانی آزمون الهی اند و با شجاعت تمام، شجاعتی که من شخصاً در شما باور دارم، امسال را سال آشتی ملی اعلام کنید و از ملامت هر ملامتگری نهراسید. که خدا شما و ما را کفایت میکند. خدایی که دست خود و دست مردم را در دست شما می نهد. یاعلی!

فرزند شما: محمد نوری زاد. اوین بند۲۴۰- سلول۵۷


 


کلمه:فریده غیرت  وکیل برجسته و نایب رییس سابق کانون وکلای ایران درباره راه اندازی دادسرای زندان اوین برای بررسی پرونده های زندانیان سیاسی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دسترسی وی به پرونده موکلانش بسیار دشوار شده است. او همچنین در مورد عمادالدین باقی، از فعالان شناخته حقوق بشر، اشاره کرد که دسترسی به پرونده وی امکان پذیر نبوده است.

او با اشاره به وضعیت پرونده عمادالدین باقی گفت: « متاسفانه نه تنها من حتی وکیل مستقیم پرونده هم اطلاعی از روند پرونده ی آقای باقی ندارند. من از پرونده ی موکلین خودم هم تا زمانی که در بازپرسی هستند اطلاعی ندارم . مگر زمانی که کیفرخواست برای آن ها صادر می شود و من اجازه ی وکالتنامه گذاشتن در پرونده دارم و اجازه ی مطالعه پرونده و دفاع خواهم داشت. به خصوص در مورد پرونده ی آقای باقی من از همسر ایشان سوال کردم و احوال ایشان را می پرسیدم گفتند ایشان همچنان بلاتکلیف هستند و تکلیف پرونده ی ایشان هم هنوز روشن نیست و قطعا پرونده به دست وکیل ایشان هم هنوز نرسیده است.»

فریده غیرت وکیل برخی از دستگیرشدگان بعد از انتخابات درخصوص دادسرای تازه تاسیس اوین نیز گفت: «‌ دادسراهایی که در اوین مستقر شدند دادسراهایی بودند که محل قبلی شان دادگاه انقلاب بوده است. وقتی در دادگاه انقلاب بودند دسترسی مردم و دسترسی وکلا به آنها آسان تر بود ضمن این که در مرحله ی بازپرسی اجازه دخالت وکیل از قبل هم داده نمی شد اما به هر حال امکان مراجعه و کسب خبر در باره ی پرونده ها وجود داشت و وکلا می توانستند مراجعه کنند. اما حالا بعد از حوادث عاشورا و قبل تر از آن در جریان حوادث انتخابات، شعب بازپرسی را در محل زندان اوین مستقر کرده اند و به جز یکی دو شعبه که در دادگاه انقلاب هستند بقیه همه در اوین هستند.

در نتیجه به خصوص رسیدگی به مسائل بازداشتی ها می کنند و دسترسی به این دادسراها برای ما وکلا به هیچ وجه میسر نیست و وکلا و بقیه را راه نمی دهند. در نتیجه ما حتا همان خبر ساده و ناقصی را که قبلا می توانستیم از پرونده ها به دست بیاوریم، دیگر امکان چنین کاری هم وجود ندارد.

به عنوان مثال در دادسرا بازپرسی تمام شده و پرونده به دادگاه انقلاب آمده است اما ما هنوز مطلع نشده ایم که وکالت نامه بگذاریم و مسیری هم وجود ندارد که از این امر مطلع شویم. البته تغییر محل دادسرا در اختیارات قوه قضاییه است و ما نمی توانیم بگوییم چرا دادسرا را در این محل مستقر کرده اید اما در عین حال عدم دسترسی برای وکلا و مردم از نظر رسیدگی و پیگیریهای لازم مشکل آفرین شده است.»


 


کلمه: نخستین نشست هماهنگی ستاد بزرگداشت بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) با حضور محمد علی انصاری دبیر ستاد سالگرد و نمایندگان دستگاههای مختلف برگزارشد.

به گزارش ایلنا، محمد علی انصاری در این جلسه اظهار داشت:اینکه پس از بیست و یک سال، همه ما تکریم شخصیت حضرت امام و پاسداشت اندیشه ایشان را به عنوان الگو وظیفه خود می دانیم و به این دلیل است که رهبر کبیر انقلاب اسلامی نماد بارز ایمان، عمل صالح، دعوت به حق وصبر در دوران معاصر بوده اند و پیروان و یاران امام نیز قطعا باید این گونه باشند.

وی با بیان اینکه ستاد سالگرد ارتحال امام رسالت سنگینی دارد، گفت: تمام تلاش مسئوولان ستاد سالگرد ارتحال امام بر باشکوه برگزار شدن این مراسم است.

دبیر ستاد سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) افزود:باشکوه برگزار شدن مراسم سالگرد ارتحال امام، به عنوان یک مراسم عظیم ملی و اسلامی اصل اساسی ما در ستاد بزرگداشت حضرت امام است.

انصاری ادامه داد: در این راستا،ما به عنوان خدمتگزاران امام و مردم بر محوریت حرم مطهر امام و حفظ وحدت ملی در برنامه های سالگرد ارتحال به عنوان یک دغدغه اساسی تاکید و اصرار داریم.

وی اظهار داشت:حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی یادگار گرامی امام خمینی(س) و مسوولان برگزاری مراسم سالگرد ارتحال، تاکید دارند که برنامه های سالگرد حتما حول محور امام و وحدت برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه در خواست و تاکید ما این است که هر چه سریعتر همانند سالهای گذشته نماینده ویژه رییس دولت در ستاد سالگرد ارتحال تعیین شود، گفت:حضور نماینده ویژه دولت ستاد سالگرد ارتحال را در امر برگزاری و هماهنگی میان دستگاهها و وزارتخانه های مختلف یاری خواهد داد.

انصاری تاکید کرد:حضور به موقع، هماهنگ و منسجم دستگاهها و وزارتخانه ها مختلف در برنامه های ستاد سالگرد ارتحال از ضروریات هرچه با شکوه تر برگزار شدن مراسم است.

دبیر ستاد سالگرد ارتحال امام خمینی(س)همچنین با توجه به قرار گرفتن سالروز ارتحال حضرت امام خمینی با روز جمعه و برپایی نماز جمعه در این روز و همزمانی این ایام با سالروز میلاد صدیقه طاهره و فرزند صالحش امام خمینی،به برنامه ریزی دقیق،مناسب و جامع در این خصوص تاکید کرد.

در این جلسه،نمایندگان دستگاههای مختلف نقطه نظرات خود را در خصوص نحوه برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام نقطه نظراتی را بیان کردند.

در پایان محمد علی انصاری از دفتر مقام معظم رهبری تشکر کرده و حضور وحید معاون ویژه آن دفتر در جلسه ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) را نشانه اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به این مراسم دانست.


 


کلمه:با توجه به گستردگی نقض حقوق بشر در ایران و شرایط دشوار جمع آوری اخبار عموما و اخبار داخل زندان ها خصوصا و هم چنین فضای امنیتی کشور که در ماه های اخیر هجمه های گسترده ای نیز بر علیه فعالین حقوق بشر روا داشته است، گزارشی که ارائه می شود با تمام تلاش ها و کوشش هایی که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صورت گرفته، تنها می تواند بیانگر آماری حداقلی از شرایط موجود و نقض حقوق بشر در ایران باشد.

به گزارش هرانا به نقل از نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در فروردین ماه سال جاری دست کم ۳۸۸۷۹ بار نقض موردی حقوق بشر صورت پذیرفته، از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گردآوری شده است.

در طول ماه گذشته، بیش از ۳۷۵۱۹ مورد نقض حقوق کارگران، ۵۳۷ مورد نقض حقوق دانشجویان، ۲۵۵ مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزه ی آزادی اندیشه و بیان، ۳۴ مورد صدور و اجرای حکم اعدام، ۲۵۹ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی در زندانها، دست کم ۷ مورد کشته شدن شهروندان مرزنشین، ۱۲۴ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های ملی و ۶۸ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های مذهبی را شاهد بوده ایم.

به گفته مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی ماه اخیر اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها وشرکت ها و در نتیجه امار بیکاری، با رشد فزاینده ای روبه رو بوده تا جایی که به گفته ی دبیر کل خانه ی کارگر به صورت متوسط ماهانه شاهد تعطیلی ۱۶۶ واحد تولیدی هستیم. هم چنین دستکم ۳۷۵۰۰ کارگر نیز در ماه گذشته، توسط کارفرمای خود اخراج شدند و با توجه به نزدیکی روز جهانی کارگر(اول ماه مه)، کارگران ایران نیز حداقل ۱۱ تجمع اعتراضی برای احقاق حقوق خود در بسیاری از مناطق کشور برپا کردند.

با توجه به پشت سر گذاشتن ایام نوروز و تعطیلی مراکز آموزشی، انتظار می رفت که نقض حقوق دانشجویان در فروردین ماه با کاهش نسبی روبه رو باشد اما کمافی سابق شاهد آن هستیم که با این قشر که بایستی با فراهم بودن یک فضای آموزشی مناسب و آزاد به پرورش تئوریک خود بپردازند، مقابله ی گسترده ای صورت گرفته تا جایی که کمیته های انضباطی ۴۶۹ تن از دانشجویان را احضار و بسیاری از ایشان را با احکام سنگین محرومیت و یا تعلیق از تحصیل روبه رو ساختند؛ هم چنین مقام های دولتی در اقدامی جدید و البته عجیب در صدد آن برآمدند که میزان دانشجویان تهرانی را کاهش دهند.

مجازات اعدام نیز پس از پایان تعطیلات نوروزی، افزایش چشمگیری داشته است و دستگاه امنیتی بدون هیچ توجهی اقدام به گرفتن جان مردمان می کند و تنها در طی چند روز اخیر شاهد بیش از ۲۸ مورد اجرای حکم اعدام در نقاط مختلف ایران بودیم.

برخورد با فعالین حقوق بشر نیز که از اسفندماه سال گذشته در دستور دستگاه امنیتی قرار گرفته است، کماکان ادامه دارد و ضمن بازداشت و اقدام به بازداشت بسیاری از ایشان، ده ها تن از فعالین حقوق بشر در زندان ها در شرایط نا معلوم و نا مطلوبی نگهداری می شوند.

در این گزارش آمده است:مرگ چهار زندانی بر اثر شکنجه جسمی نیز از موارد عمده ی نقض حقوق بشر در فروردین ماه محسوب می شود. هم چنین باید به این مساله نیز اشاره کرد که شرایط بد زندان ها، فشارهای وارده و بلاتکلیفی، بسیاری از زندانیان سیاسی را برآن داشته تا با اعتصاب غذا اعتراض خود را به شرایط موجود علنی نمایند این در حالیست که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تنها در طی ماه گذشته از اعتصاب غذای ۳۴ تن اطمینان حاصل کرده است.


 


کلمه:وزیر ارشاد گفت:علت توقیف روزنامه اعتماد بی‌توجهی به تذکرات هیات نظارت بر مطبوعات بود.

به گزارش  ایلنا،حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت درجمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت توقیف روزنامه بهار، اظهار داشت: هر روزنامه و سایتی که مرتکب تخلفاتی شود قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

وی افزود: اما اگر تحریف و خلاف واقع شده باشد هیات نظارت یکی- دوبار به آن تذکر داده و سپس نشریه را توقیف و پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند.

حسینی تاکید کرد: هیات نظارت بر مطبوعات حدود ۳۶ بار به روزنامه اعتماد تذکر داده بود اما این روزنامه همچنان به روال کاری خود ادامه می‌داد.


 


کلمه:محمد مصطفایی وکیل جمعی از فعالان مدنی و سیاسی، طی روزهای گذشته با انتشار نامه ای که متن آن در اختیار مطبوعات قرار گرفته است، خطاب به لاریجانی، رییس قوه قضاییه، با اعتراض به «تخلفات عدیده رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب» خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد ضابطان قضایی این بخش از دادگاه انقلاب شده است.

محمد مصطفایی در گفتگویی با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، با اشاره به برخورد نامناسب رییس و سایر مسئولان این شعبه، دلایل انتشار این نامه ی سرگشاده را تشریح کرده است: "در چند مورد که برای انجام وظیفه وکالتی ام به دادگاه انقلاب و شعبه ۲۸ مراجعه کردم، متاسفانه برخورد مناسبی با من به عنوان وکیل دادگستری نشد. ثانیا من مواردی را مشاهده کرده ام که برخلاف قانون بود و حتا اگر درخواستی می دادم و موردی را به قاضی شعبه اعلام می کردم قاضی شعبه نمی پذیرفت و مجبور می شدم به سرپرست دادسرا مراجعه کنم و به هر حال به جواب نمی رسیدم".

این وکیل دادگستری به موارد نقض قانون در خصوص صدور قرارهای بازداشت موقت در این شعبه اشاره کرد و افزود: "یکی از مواردی که بسیار مهم است این است که افراد نباید به صورت غیرقانونی بازداشت شوند و این را قانون اعلام کرده است و اگر کسی بازداشت می شود برای این است که دلایل و اماراتی مبنی بر ارتکاب جرم توسط آن شخص وجود دارد و مرجع قضایی قرار بازداشت موقت را صادر می کند. این قرار بازداشت موقت حد و حصر دارد و نمی تواند تا ابد به قوت خود باقی بماند. بنابراین تکلیف را قانونگذار مشخص کرده و مقرر کرده است که متهم نباید بیشتر از حداقل مجازاتی که در قانون مشخص شده است در بازداشت به سر ببرد. اگر حداقل مجازاتی سه ماه حبس است نباید بیش از سه ماه فردی را در بازداشت نگهداری کرد و اگر قرار بازداشت صادر شده این قرار باید فک شده و به قرار مقتضی دیگری تبدیل شود".

او همچنین با اشاره به روال رایج احضار شفاهی اشخاص به دادگاه، آن را بر خلاف قانون دانست: « احضارهایی که صورت می گیرد باید این احضارها به صورت کتبی باشد و مدیر دفتر و منشی این حق را ندارد که به صورت شفاهی فردی را احضار کند. احتمال دارد که فردی به صورت شفاهی احضار شود و فرد به مرجع قضایی مراجعه کند اما تکلیفی که قانونگذار برای دفاتر شعب در نظر گرفته است این است که احضاریه ها باید به صورت کتبی باشد.»

از جمله موارد دیگری که مصطفایی در نامه ی خود بر آن تاکید کرده تشکیل کمیته ای از قضات دادسرای انتظامی قضات و بازرسان ویژه قوه قضایی برای نظارت بر عملکرد این بخش از دستگاه قضایی است.

مصطفایی دو مورد خاص تخلفات شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در رسیدگی به پرونده ی دو تن از موکلان خود، ساسان آقایی و محمد فدایی را مطرح کرد و گفت: «در مورد پرونده هایی که به طور خاص این تخلف صورت گرفته است پرونده ساسان آقایی است که هر چند با تودیع وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شده اند به هر حال ۴ ماه در زندان بودند، در حالی که در صورت محکومیت حداکثر مجازات او سه ماه بوده و مرجع قضایی بیش از این مدت نمی توانست او را در بازداشت نگه دارد. مورد دیگر در مورد آقای محمد فدایی است که در بازداشت به سر می برد در حالی که واقعیت این است که ایشان حدود ۵ ماه است به جرم تبلیغ علیه نظام در بازداشت به سر می برند.»

این وکیل دادگستری در نامه خود به رییس قوه قضاییه در خصوص تخلفات رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران نوشته است: « با کمال تاسف، قاضی شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب اسلامی تهران جناب آقای مقیسه در پرونده های متعددی که بعضا وکالت آنها را به عهده داشته ام بر خلاف قانون به خصوص قوانین پایه ای و امری از جمله قانون آیین دادرسی کیفری و قانون حفظ حقوق شهروندی و آزادیهای مشروع عمل نموده و حقوق بسیاری از متهمینی که پروندهایشان به وی ارجاع شده است را نقض کرده اند.

به عنوان مثال بازداشت های غیر قانونی متهمین در صورتی که قانون مقرر نموده است؛ بازداشت متهمین نمی بایست بیشتر از حداقل مجازات مقرر در قانون باشد، عدم فک قرار بازداشت موقت در زمان انتضاء موضوع قرار، عدم صدور دستور ملاقات وکلا با موکلین خود درزندان و نیز جهت انعقاد وکالتنامه، عدم ابلاغ صحیح زمان دادرسی و مهم تر از آن ابلاغ اوراق قضایی و دادن رونوشت و فتوکپی دادنامه، سلب حق دفاع منصفانه متهمین از جمله موضوعات مهمی است که ضرورت دارد نسبت به آنها و دیگر موارد احتمالی در این شعبه توجه و نظارت ویژه به عمل آید.»

مصطفایی همچنین رونوشت نامه ی سرگشاده ی خود را به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، دادسرای انتظامی قضات، کمیته حفظ حقوق شهروندی و آزادیهای مشروع، کانون وکلای دادگستری مرکز و کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه نیز ارسال کرده است.


 


کلمه:رئیس کمیته ملی المپیک به عنوان معاون هماهنگی و اجرایی معاون اول احمدی نژاد منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری پانا یک منبع آگاه افزود: در جلسه هیات دولت امروز بعد از استعفای علی آبادی از کمیته ملی المپیک ، این استعفا مورد موافقت رئیس دولت قرار گرفت و وی از سوی احمدی نژاد به عنوان معاون هماهنگی و اجرایی رحیمی ، معاون اول رئیس دولت منصوب شد.


 


کلمه: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، از تذکر ۱۲۱ نماینده به محمود احمدی نژاد، پیرامونِ نحوه، میزان و نتایج وارداتِ کشور خبرداد.

به گزارش وب سایت آفتاب مهرداد لاهوتی تذکرات نمایندگان مجلس به رئیس دولت را، به استناد آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص واردات شکر، پنبه، برنج، چای، پوشاک، دام زنده، کفش و دیگر موارد ذکر کرد.

این نمایندۀ مجلس خاطرنشان کرد: “تذکر نمایندگان، در قالب یک بیانیه، به احتمال فراوان در پایان جلسه علنی امروز (چهارشنبه یکم اردیبهشت) قرائت خواهد شد که حاوی این مطالب است “چرا نظارت بر قاچاق محصولات کشاورزی به اندازه کافی از سوی دولت وجود ندارد و این موضوع باعث آسیب رسانی شدیدی به کشاورزان شده است. ”

وی با بیان اینکه بخشی از واردات نیاز به نظارت مشخص دارد، گفت: به عنوان مثال در کشور ما میزان مصرف چای ۱۲۰هزار تن و تولید ما سی هزار تن است دراین شرایط مجوز قانونی برای واردات چای ۱۵ هزار تن است که ۷۵ هزار تن چای به صورت قاچاق وارد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: “از محورهای تذکر به احمدی نژاد این است که به غیر از سایر مسائل مربوط به قاچاق و مباحث اقتصادی آیا وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه حق جلوگیری از این مسیر را ندارد؟ دیدید که سال قبل ۱۳ نوع برنج آلوده و سه نوع بحرانی اعلام شد این موضوع به دلیل قاچاق گسترده در این زمینه بود. ”

لاهوتی، نماینده لنگرود، همچنین تاکید کرد “می‌طلبد دولت عزم جدی بر نظارت در واردات و جلوگیری از قاچاق محصولات داشته باشد و اگر کسی به دنبال واردات است باید از طریق قانون و تعرفه های خاص وارد عمل شود. در اینجا منافع عده‌ای خاص بر منافع جامعه ترجیح داده می‌شود که باید از این روند جلوگیری کرد.”

لازم به ذکر است طبق گزارش و آمارِ کارشناسان، طی چند سالِ اخیر، میزانِ وارداتِ بی رویه و مشکوکِ بسیاری از کالاها و محصولاتِ مشابهِ تولیدِ داخل، باعث ورشکستگی، رکود و نابسامانی ها زیادی در بخش کشاورزی و صنعتی کشور شده است.


 


کلمه:مهدی هاشمی با صدور بیانیه‌ای به دفاع از خود در برابر تهاجمات اخیر پرداخته است.

مهدی هاشمی در بیانیه خود ضمن مبرا دانستن خود از اتهامات مطروحه توسط گروه‏های خاصی در کشور، نوشته است: توجه داشته باشید همه این مسائل در شرایطی بیان می‌شود که نه حکمی از طرف دادگاهی صادر شد و نه توضیحی از طرف من ارائه و این همه نشان از تلاش خطرناک همان جریان خاص برای فشار بر قوه‌قضائیه است که می‌خواهند از دستگاه عدالت‌محور و مجری عدالت، در جهت مطامع و اغراض ناعادلانه سیاسی خویش استفاده نمایند و جالب‌تر اینکه همه این اقدامات را در راستای تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی و جایگاه مقام والای ولایت فقیه می‌دانند.

وی در این بیانیه همچنین گفته است که از دستگاه قضایی انتظار دارد که اجازه ندهد غوغاسالاری‌ها اعتبار قضاوت را مخدوش کند.

مهدی هاشمی در انتهای بیانیه خویش نوشته است: اینجانب برای چندمین بار اعلام می‌نمایم که حاضر به رسیدگی به اتهامات در دادگاه صالحه هستم و انتظار دارم به شکایات من از جمله از کسانی که در این مدت از همه ابزار برای ترور شخصیت من و خانواده‌ام استفاده کرده‌اند، رسیدگی شود تا سیه‌روی شود هر که در اوغش باشد.

اما امروز در حاشیه جلسه هیات دولت وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت اطلاعات مهدی هاشمی را ممنوع الخروج کرده است گفت: ممنوع الخروج اشخاص دست قوه قضاییه است و هرگاه که این دستگاه حکم جلبی صادر کند این کار صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر حکم جلب مهدی هاشمی در دست داریم اما وقت آن برسد نسبت به دستگیری وی اقدام خواهیم کرد.


 


کلمه:مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مجلس پس از طرح سئوال خود که در خصوص علت عدم حضور ایران در اجلاس قزاقستان مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر بود، گفت که بنده به دلیل مشکل آئین نامه داخلی مجلس و همچنین خستگی وزیر امور خارجه از اجلاس خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه که اوایل این هفته در تهران برگزار شد، از توضیحات وزیر قانع می‌شوم.

به گزارش ایلنا سئوال مصطفی کواکبیان نماینده  سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه علت عدم حضور ایران در اجلاس قرقزستان مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر چیست، مطرح و بررسی شد.

مصطفی کواکبیان در بیان توضیحاتی در خصوص سئوال خود اظهار داشت: متاسفانه علی رغم معاهده‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میلادی بین ایران و شوروی سابق که ایران می‌تواند حتی سهم ۵۰ درصد از دریای خزر را داشته باشد، پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی وضعیت کشورهای ساحلی دریای خزر به گونه‌ای در آمده است که کشورهایی همچون روسیه می‌خواهد با قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان نشست برگزار کند و از حضور اصلی‌ترین صاحب بزرگترین دریاچه جهان یعنی ایران هیچ خبری نیست، به هر حال علت این انفعال چیست؟

در ادامه منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز که به منظور پاسخ به سئوال کواکبیان در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، عنوان کرد: همانگونه که بارها عنوان شده است، قرار دادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میلادی در خصوص چگونگی تحدید حدود دریای خزر بین کشورهای مجاوز آن در ایران و شوروی سابق مسکوت هستند و هیچ مختصات، مرز یا شیوه تقسیمی در آن قرار دادها ذکر نشده است، همچنین به لحاظ رویه تاریخی و عملی نیز ایران هیچ گاه ادعایی در این خصوص یعنی حاکمیت ۵۰ درصدی نداشته است. از سوی دیگر ایران با تضییع حقوق حقه خود در این دریا مخالفت کرده و هیچ گونه تحدید حدودی را که متضمن سهم منصفانه برای ایران از این دریا نباشد نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بر این اعتقاد هستیم که در صورت بهره گیری از اصول پذیرفته شده در خصوص تحدید دریایی در جهان، از جمله اصل انصاف، سهم ایران از تحدید حدود بستر دریای خزر در حدود ۲۰ درصد خواهد بود.

متکی در خصوص اجلاس قزاقستان که عدم حضور ایران در این اجلاس مورد سئوال کواکبیان بود نیز متذکر شد در خصوص اجلاس قزاقستان که شامل چندین برنامه تشریفاتی و غر رسمی بود، وزارت خارجه اقدامات متعددی برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه لطمه به منافع جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

متکی در این باره گفت: از جمله اقدامات وزارت امور خارجه برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه لطمه به منافع ایران در اجلاس قزاقستان، احضار سفرای کشورهای ساحلی خزر، ملاقات‌های متعدد سفرای ایران و کشورهای ساحلی با مقامات محلی و اعلام مواضع صریح کشور و تماس تلفنی با وزرای خارجه این کشورها و ارسال نامه‌ اعتراضیه بود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد در تمام این اقدامات چند نکته از طرف وزارت امور خارجه مورد تاکید بود.

اولا تداوم پیروی از اصل اتفاق آراء در اتخاذ هر گونه تصمیم پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر و ثانیا سازنده نبودن هر گونه جلسه ای در خصوص مسائل این دریا بدون مشارکت جمهوری اسلامی ایران و همچنین لزوم پیگیری توافق پیشین روسای جمهور در اجلاس سران تهران مبنی بر برگزاری اجلاس آتی در جمهوری آذربایجان بود.

متکی بر همین اساس یادآور شد: در نتیجه این تلاش‌ها اجلاس قزاقستان به نشستی تشریفاتی تبدیل و در خصوص دریای خزر تصمیم گیری صورت نگرفت.

متکی در عین حال با بیان اینکه امروز دیگران به دلیل صاحب نظر و صاحب نقش بودن ایران، به ما نیاز دارند، تصریح کرد: ایران عضو ناظر شانگ‌های است که به خاطر این حضور فعال و صاحب نظر بودن ایران، در نشست شانگ‌های تصویب شد که اعضای ناظر در همه اجلاس‌ها دعوت شود تا شرکت‌ کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این اجلاس منجر به صدور بیانیه نشده بود، گفت: وزارت امور خارجه با حساسیت و دقت و مستمرا نگاه ناظر خود را به هر گونه اظهار نظرات در مباحث مختلف مدنی در حوزه‌ای سیاست خارجی دارد و به طور فعال این موارد را بررسی می‌کند.

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز با اشاره به گزارش آقای حسین سبحانی نیا در خصوص جلسه‌ای که کمیسیون با وزیر امور خارجه برای بررسی سئوال آقای کواکبیان ارائه و در آن گفته بود کمیسیون امنیت ملی از توضیحات وزیر قانع شد، اظهار داشت: بنده خود را منظم ترین عضو کمیسیون امنیت ملی قلمداد می‌کنم چرا که در هیچ جلسه‌ای نه تاخیر داشتم و نه غیبت؛ اینکه آقای حسین سبحانی‌نیا می‌گوید با رای گیری استمزاجی کمیسیون از توضیحات وزیر قانع شد باید بگویم که به این پختگی نبود چرا که اصلا رای گیری رسمی در کمیسیون انجام نشد.

کواکبیان با بیان اینکه سئوال بنده بسیار مهم است چرا که با منافع ملی ایران مرتبط است؛ بنده نمی‌خواهم از عدم تحویل S300 از سوی روسیه به کشورمان سخن بگویم، از سرکوبی مسلمانان، در این کشور سخن بگویم و از تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر حرفی بزنم.

بنده می‌خواهم بدانم چرا ایران به عنوان اصلی ترین صاحب بزرگترین دریاچه جهان در این اجلاس شرکت نکرده است. آقای متکی می‌گویند این اجلاس تشریفاتی بوده و ما در این خصوص سفرا را احضار کرده‌ایم. بنده می‌خواهم بدانم چرا این اجلاس بدون حضور ایران برگزار شده است.

در ادامه متکی در پاسخ به وی در حضور در پشت تریبون مجلس با بیان اینکه همواره چند کشور دور هم جمع می‌شوند و جلسه تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم به این کشورها بگوییم چرا بدون حضور ایران جلسه تشکیل می‌دهیم. اما اگر تصمیمی اتخاذ کنند که منافع کشور ما را تحت الشعاع قرار دهد، طبیعی است که معتقدیم. اما بنده به شما گزارش دادم مبنی بر اینکه در اجلاسل قزاقستان که با حضور ۴ کشور جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد موضوعی به نام خزر طرح نشده و هیچ تصمیمی نیز اتخاذ نشده است.

متکی در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر گفت: همانطوری که می‌دانید هم در دولت‌های گذشته و هم در دولت نهم و دهم بحث رژیم حقوقی دریای خزر از موضوعات مهمی است که در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

وی افزود: پیگیری بحث رژیم حقوقی دریای خزر از جمله موضوع محدوده‌های بهره برداری از زیر بستر‌ها بین ۵ کشور است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این موضوع آنقدر برای ایران مهم است که نماینده‌ای برای این کار منصوب شده و وزارت امور خارجه بر اساس تصمیماتی که در شورای عالی امنیت ملی نهایی می‌شود در حوزه بهره برداری از زیر بستر دریای خزر توسط وزارت امور خارجه عملیاتی و اجرایی می‌شود که ما بعد از نهایی شدن و تصویب سازی بر اساس قوانین، نتیجه تصمیم گیری‌ها را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

در ادامه کواکبیان گفت: بنده نمی‌گویم چرا کشورهای دنیا با یکدیگر جلسه دارند سئوال من این است که چرا اجلاس دریای خزر برگزار می‌شود و ایران حضور ندارد. این اجلاس برگزار شده که دستور آن بحث حقوقی دریای خزر بوده است. اما مهمترین موضوع این است که چرا ایران در این اجلاس حضور نداشته است؟

وی افزود: چگونه باید از منافع ایران در بحث حقوقی دریای خزر حمایت شود. کواکبیان ادامه داد: روس‌ها می‌دانند که ما شرایط خاصی در منطقه داریم از این رو آنها در حال سوء استفاده از این موضوع هستند، همه ما باید به گونه‌‌ای عمل کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم که نتوانند سوء استفاده کنند. این پیچیدگی روابط بین الملل اقتضا می‌کند که این اجلاس‌ها برگزار نشود.

کواکبیان در خاتمه گفت: بنده به دلیل مشکل آئین نامه داخلی مجلس و همچنین خستگی وزیر امور خارجه از اجلاس خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه که اوایل این هفته در تهران برگزار شد، از توضیحات وزیر قانع می‌شوم.

همچنین محمد رضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست بخشی از صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: آقای کواکبیان شما در توضیح سئوال خود خارج از موضوع نیز صحبت کردید.


 


کلمه:ساعتی پس از آنکه وزیر اطلاعات ممنوع‌الخروج بودن سیدمحمد خاتمی را تکذیب کرد، محمدرضا تابش رئیس فراکسیون خط امام(ره) که از بستگان خاتمی است، به تشریح روال اعلام خبر ممنوع‌الخروجی خاتمی پرداخت و با تقدیر از اعلام موضع وزیر اطلاعات، از او خواست تا کسانی را که مواضع و تصمیمات نسنجیده خود را به جای تصمیم نظام تلقی می‌کنند و هزینه‌هایی را به نظام تحمیل می‌کنند، شناسایی کند.

نماینده اردکان در گفت‌وگو با  ایلنا، از موضع وزیر اطلاعات در اعلام نظر راجع‌به عدم ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی تشکر کرد و گفت: البته شایسته بود که دولت محترم زودتر نسبت به این مساله واکنش نشان می‌داد.

تابش که مردم را محرم می‌دانست و اعلام می‌کرد افکار عمومی باید در جریان این مساله قرار بگیرد به شرح آنچه که از روز چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر ممنوع‌الخروجی خاتمی رخ داده بود پرداخت و گفت: ابتدا علائمی از سوی برخی بخش‌های نظامی و امنیتی پیش از سفر خاتمی ارائه شد، مبنی بر اینکه ممکن است از سفر ایشان ممانعت به عمل آید. سپس روز چهارشنبه یک مقام مسوول در یکی از نهادها طی تماسی با دفتر آقای خاتمی اعلام کرد که از سفر ایشان به ژاپن ممانعت می‌شود.

به گفته وی این مقام مسوول توصیه کرده بود که خاتمی شخصا از این سفر اعلام انصراف کند، تا مبادا در مبادی خروجی کشور برخوردی خلاف شان ایشان صورت بگیرد و از سفرشان ممانعت شود و گذرنامه‌شان ضبط شود.

وی به نقل از رئیس‌جمهور پیشین کشورمان گفت: آقای خاتمی گفتند چون این مساله را یک مرجع رسمی اعلام نکرده است، بنده برنامه سفرم را لغو نمی‌کنم.

تابش ادامه داد: روز پنجشنبه یکی از مسئولان نیروی انتظامی طی تماس تلفنی مودبانه به بنده گفتند که به آنها ابلاغ شده آقای خاتمی ممنوع‌الخروج هستند.

وی افزود: ایشان از من خواستند تا برای رعایت شان آقای خاتمی از ایشان بخواهیم که به این سفر نروند.

نماینده اردکان با بیان اینکه از وی در مورد مرجع و علت این دستور سوال کرده است، تصریح کرد: اما ایشان به من گفتند که ما مجری هستیم.

وی تصریح کرد: انتقال این مساله سبب شد تا برای رعایت شان آقای خاتمی و پرهیز از مواجهه با تصمیمات مسئولین، ایشان از سفر به ژاپن منصرف شوند. البته از روز شنبه سعی کردیم پیگیری کنیم که این تصمیم گیری از جانب چه مرجعی بوده است.

تابش با بیان اینکه این پیگیری‌ها سبب شد که خوشبختانه سردار کوثری در مصاحبه‌ای ولو با ادبیاتی نامناسب که دون شان یک یادگار دفاع مقدس بود،اعلام کنند که آقای خاتمی ممنوع‌الخروج نیست.

به گفته وی روز گذشته منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفته بود که گذرنامه سیاسی آقای خاتمی را همانند روال قبل تحویل ایشان داده‌ایم و اطلاعی از ممنوع‌الخروج بودن ایشان نداریم.

تابش یادآور شد: بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز طی صحبتی با رئیس قوه قضائیه، این پاسخ را از آیت‌الله لاریجانی شنیده بودند که قوه قضائیه اقدامی برای ممنوع‌الخروجی ایشان نداشته و مداخله‌ای در این امرنداشته است.

وی با استقبال از سخنان وزیر اطلاعات که امروز اعلام کرده است خاتمی ممنوع‌الخروج نبوده، ادامه داد: بنده از ایشان استدعا دارم که بررسی کنند چه عوامل و نهادهایی باعث این کار شده‌اند و چنین هزینه‌ای را به نظام تحمیل کردند؟ این نوع موضع‌گیری‌ها نه‌تنها به بروز کدورت‌هایی در داخل نظام منجر می‌شود، بلکه به وجهه نظام در انظار جهانیان آسیب می‌رساند. چون اصلا به صلاح نیست که اعلام شود از سفر رئیس‌جمهور ۸ ساله ایران ممانعت شده است.

رئیس فراکسیون خط امام(ره) در پایان، اظهار داشت: اگر مشخص شود که چه کسانی افکار و تصمیمات خود را به حساب نظام می‌گذارند و نظام را در عرصه خارجی به چالش می‌کشند و تفرقه، تشتت و کدورت را در داخل نظام ایجاد می‌کنند؛ از بسیاری از تصمیمات نسنجیده که هزینه‌های گزافی را همچون مسائل پس از انتخابات به نظام تحمیل کردند، رمزگشایی خواهد شد.

وزیر اطلاعات : خاتمی ممنوع الخروج نیست

حیدر مصلحی در حاشیه جلسه هیات دولت امروز در جمع خبرنگاران در خصوص خبر ممنوع الخروج شدن سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان گفت: آقای خاتمی ممنوع الخروج نشده است.وی از توضیح بیشتر خودداری کرد.


 


کلمه:دبیرکل خانه احزاب زمزمه انحلال احزاب اصلاح‌طلب از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را خارج از اختیارات این کمیسیون و یک نوع برخورد کاملاً جناحی و فراقانونی دانست.

کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه زمزمه انحلال احزاب اصلاح‌طلب مشارکت و مجاهدین انقلاب مدتهاست که از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مطرح می‌شود گفت:

دستور انحلال احزاب به عهده مراجع قضایی است و خروج کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از حوزه اختیارات خود نشان‌دهنده اعمال نظرهای شخصی این کمیسیون است.

سخنگوی حزب مشارکت دلایل مطرح شده از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر نقش داشتن حزب مشارکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات را خلاف واقعیت دانست و تاکید کرد: این تصمیم برخلاف قانون و مصالح کشوراست.

کاشفی تصریح کرد: درخواست انحلال احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بیانگر امیال درونی آنهاست و ما در نامه‌ای به اتهامات وارده از سوی این کمیسیون پاسخ خواهیم داد و از حقوق قانونی خودجهت ادامه فعالیت حزب استفاده می‌کنیم.


 


کلمه: با ممنوع الخروج شدن هادی اسماعیل زاده از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر تعداد وکلا و همکاران این نهاد حقوق بشری که ممنوع الخروج شده اند به هفت نفت رسید.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر  از جمله اعضای این کانون که هم اکنون ممنوع الخروج هستند می توان به نام های عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه، نسرین ستوده، محمدسیف زاده، نرگس محمدی اشاره کرد.

اعمال محدودیت در سفرهای خارجی براساس ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری صورت می گیرد و در این ماده قانونی آمده است: "باتوجه به اهمیت و دلایل جرم، دادگاه می تواند علاوه بر موارد مندرج در ماده قبل (صدور قرارهای تامین کیفری از جمله قرار بازداشت موقت، وثیقه، کفالت و التزام) قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر کند.»

این درحالی است که عملا هیچ یک از افراد یاد شده شامل مواردی که منجر به ممنوع الخروج شدن فرد بشود نیستند. یکی از افراد نزدیک به کانون مدافعان حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در این زمینه گفت: « ممنوع الخروج کردن وکلای برجسته ای که به صورت مجانی پرونده های حقوق بشری را قبول می کردند و در کنار زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران و دیگر کسانی که به دلیل سیاست های دستگاه های امنیتی و قوه قضاییه از حداقل امکانات برای بهره مندی از یک دارسی عادلانه برخوردار بودند یک حرکت کاملا سیاسی و غیر حقوقی است و تنها برای اعمال فشار بر مدافعان حقوق بشر و جلوگیری از دفاع از فعالان سیاسی و اجتماعی صورت پذیرفته و هیچ مبنای قضایی ندارد.»


 


کلمه: خانواده عرب سرخی صبح امروز موفق شدند  نیم ساعت با وی ملاقات کابینی داشته باشد.

فاطمه عرب سرخی در گفت و گوی کوتاهی با جرس ضمن بیان این خبر از روحیه بالا و ایستادگی و مقاومت عرب سرخی گفت.در این دیدار علاوه بر همسر و فرزندان ، دو خواهر و مادر فیض الله عرب سرخی که داغ دو شهید را بر دل دارند نیز حضور داشتند.

فاطمه عرب سرخی می گوید: با توجه به فقدان عموهایم مادر بزرگ وابستگی عجیبی به پدرم داشت که این روزها ایشان ایام سختی را می گذرانند.

وی با اشاره به رنجی که مادر بزرگ در غم از دست دادن پسرانش دارد، می افزاید: پس از ملاقات خیلی حال ایشان خراب می شود و تصور اینکه فرزندش بعد از سالها مبارزه و مجاهده باید پشت میله های زندان باشد برای وی قابل درک نیست.

فاطمه می گوید: هر دفعه شرایط را سخت تر از قبل می کنند. پیشتر امکان ملاقات حضوری بود ولی حالا فقط می توان از طریق تلفن با ایشان صحبت کرد که با توجه به کوتاه بودن زمان، حتی فرصت برای یک احوالپرسی ساده هم نمی ماند.

دختر عرب سرخی که گویی هنوز پس از ماهها نتوانسته با این وضعیت کنار بیاید، حداقل خواسته اش این است که پدرش را نه از پشت کابین بلکه رو در رو ببیند و دست کم بتواند هفته ای یکبار گرمی آغوش پدر را تجربه کند.

گفتنی است این خانواده هر هفته چهار شنبه ها می توانند برای مدت ۳۰ دقیقه با عرب سرخی ملاقات کابینی داشته باشند.از آنجا که حکم عرب سرخی قطعی نیست و بنوعی وی هنوز در بازداشت بسر می برد، هنوز امکان ملاقات حضوری برایشان فراهم نشده و نحوه دیدارها در اختیار بازجویان است.

فیض‌الله عرب سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که چند روز پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری دوره دهم باز داشت شد، ۱۶ فروردین با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.در طی مدت کوتاه آزادی وی پذیرای میر حسین موسوی، خاتمی، کروبی، سید هادی خامنه ای، تاج زاده، میر دامادی ، ابطحی و سایر اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت، دانشجویان و اصلاح طلبان بود.

گفتنی است این فعال سیاسی اصلاح طلب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که هنوز حکم قطعی وی از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر نشده است.

عرب سرخی ۲۱ فروردین پس از تنها پنج روز مرخصی با بدرقه دوستان و خانواده به اوین بازگشت.


 


کلمه: یک مرجع تقلید گفت: اشخاصی که در چار چوب نظام و وفادار به آرمان‌های آن اختلاف نظر و سیلقه دارند را نباید با قهر به گوشه‌نشینی و انزوا سپرد بلکه باید با صمیمیت و رافت اسلامی با آنها بر خورد کرد.

به گزارش  ایلنا در قم، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز صبح در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت:تقویت آشتی و دوستی میان همه آحاد جامعه ضرورت امروز است و باید از قهر کردن که به عنوان یکی از صفت‌های ناپسند و رذایل اخلاقی دوری کرد.

وی افزود:افراد آلوده‌ای هستند که هر چه نصیحت و موعظه می‌کنیم در آنها اثر نمی‌کند، ناچاریم حساب‌مان را از آنها به دلیل آلودگی‌هایی که دارند، جدا کنیم، گاهی در گوشه و کنار افراد عجیبی پیدا می‌شوند که اگر موعظه و نصیحت و تذکر برای هدایت آنها کارساز نبود، باید از آنها جدا شد.

این مرجع تقلید در بیان علت این نکته که دین مبین اسلام برای قهر محدودیت سه روز را مشخص کرده است، اظهار داشت:معمولاً افراد در این مواقع عصبانی هستند؛ از این رو اسلام سه روز فرصت داده تا آتش خشم فرو نشسته و بعد آنها را باید دعوت به صلح و آشتی کرد، تا قهر آنها ادامه پیدا نکند.

وی افزود: اگر مسائل یادشده و سعه صدر در جامعه رعایت شود، قهر‌ها زود تبدیل به آشتی خواهد شد و محبت و عطوفت جای کینه را خواهد گرفت.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اختلافات سیاسی موجود در کشور، خاطر نشان ساخت:اگر مسائلی وجود داشته باشد باید نشست و با سعه صدر آن را حل کرد، البته این غیر از آنهایی است که برنامه‌، اعتقاد و خط‌شان با ما و نظام جدا است.

وی خاطرنشان کرد:قهر کردن با کسی تنها به علت حفظ ارزش های اسلامی و در صورت به محاطره افتادن آن ضروری است والا هیچ ضرورتی ندارد که دو فرد مسلمان با یکدیگر بر سر مسایل بی ارزش دنیوی متارکه کنند.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که بسیاری از اختلافات در جامعه به خاطر مسائل جزئی است، گفت:عفو و گذشت مشکلات را حل می‌کند‌، گاهی با یک عذرخواهی مسائل حل می‌شود؛ اما متأسفانه در کوچه و خیابان مشاهده می‌شود بر اثر مسائلی کوچک گاهی نزاع‌های بزرگ به وجود می‌آید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته