-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 04/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز پنجشنبه به محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، درباره هر گونه تلاش برای ايجاد اختلال در کنفرانس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای، ان پی تی، هشدار داد. قرار است اين کنفرانس از روز دوشنبه آينده در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک آغاز به کار کند. به گزارش خبرگزاری ها، خانم کلينتون گفت: اگر آقای احمدی نژاد بخواهد در کنفرانس اعلام کند که ايران از قوانين ان پی تی تبعيت می کند، اين خبر بسيار خوبی خواهد بود و ما از آن استقبال می کنيم. خانم کلينتون اضافه کرد: اما اگر رئيس جمهوری ايران بخواهد اذهان شرکت کنندگان در کنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای را از برنامه هسته ای تهران منحرف کند، با استقبال گرمی ميان شرکت کنندگان در کنفرانس مواجه نخواهد شد. سخنان وزير خارجه آمريکا پس از درخواست محمود احمدی نژاد برای دريافت ويزا جهت شرکت در کنفرانس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای ابراز شد.  
 


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با بیان اینکه ایران تاکنون سیاستی «دلسرد» کننده در برنامه هسته‌ای‌اش در پیش گرفته، اظهار داشت که چه بسا تحریم ایران «اجتباب‌ناپذیر» باشد؛ وی در عین حال نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد.سرگئی لاوروف، وزیر  امور خارجه روسیه، با بیان اینکه ایران تاکنون سیاستی «دلسرد» کننده در برنامه هسته‌ای‌اش در پیش گرفته، اظهار داشت که چه بسا تحریم ایران «اجتباب‌ناپذیر» باشد. بیشتر بخوانید: مدودف: رفتار ایران در مساله هسته‌ای غیرمسئولانه است سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در  پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ  گفت: «ایران یک شریک دشوار است و ما  از اینکه ایران به طور سازنده‌ای به پیشنهاد‌هایی که بارها عرضه‌شده، پاسخ نداده است، دلسرد شده‌ایم.» سرگئی لاوروف در عین حال گفت: «نمونه‌های اندکی وجود دارد که در آن تحریم‌ها واقعا نتایج مثبتی داشته‌اند.» وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که با این حال در مورد ایران، «چه بسا تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر باشند، و بر عهده شورای امنیت خواهد بود که در مورد این تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند.» سرگئی لاوروف افزود: «در این صورت، تنها هدف، باید این باشد که ایران را وادار کند همه مشکلات برنامه هسته‌ای‌اش را حل کند .. نه اینکه هدف تحریم‌ها از پا درآوردن ایران باشد که در آن صورت موجب بحران انسانی خواهد شد.» وزیر خارجه روسیه در واکنش به  پرسش یک نماینده سوئدی که از میزان احتمال حمله به ایران پرسیده بود به شدت با اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرد و پیامدهای این اقدام را «فاجعه‌بار» دانست. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «اینکه بگوییم زمان آن است که درمقابل ایران به زور متوسل بشویم، برای من کاملا غیرقابل قبول است.» در این هفته، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، یکی از تندترین انتقادهای خود علیه تهران را مطرح کرد. رئیس جمهوری روسیه گفت: «تاکنون ایران درک مناسبی ازخود نشان نداده و غیرمسئولانه رفتار کرده است....اگر این وضع ادامه پیدا کند، ما هیچ چیز و از جمله تحریم‌ها را کنار نمی‌گذاریم.» دمیتری مدودف که با یک شبکه دانمارکی مصاحبه می‌کرد افزود: «البته تحریم‌ها در ماهیت خود بد هستند چرا که به ندرت نتیجه‌ای دارند. اما هنگامی که همه دیگر ابزار‌های نفوذ بی‌اثر ماند، ما چاره‌ای دیگری نداریم.» روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند موضعی متفاوت با آمریکا، فرانسه و بریتانیا درباره تحریم‌های ایران اتخاذ کرده‌اند. در حالی که که قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا خواهان اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران هستند، چین تاکنون در مواضع رسمی خود با تحریم‌ها مخالفت کرده‌ است و روسیه نیز خواهان کم شدن از شدت تحریم‌ها علیه ایران شده است؛ روسیه می‌گوید تحریم‌ها باید «هوشمند» باشند تا مردم ایران از این رهگذر متضرر نشوند.
 


هفته نامۀ آمريکايی « تايم»، در تازه ترين شمارۀ خود، فهرستی از شخصيت های تاثيرگذار جهان را انتشار داد و نام مير حسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، را در رديف « قهرمانان» سال ۲۰۱۰ ميلادی ذکر کرد. هفته نامه تايم، همه ساله فهرستی از شخصيت های تاثيرگذار جهان را منتشر می کند. اين فهرست به چهار بخش رهبران، قهرمانان، هنرمندان و متفکران تقسيم شده است. در اين تقسيم بندی، نام آقای موسوی با حدود يک ميليون و  پانصد هزار رای در رتبه سوم قهرمانان جنبش های اجتماعی قرار گرفته است. در اين بخش، بيل کلينتون، رئيس جمهوری پيشين آمريکا، و کيم يونا، قهرمان اسکی روی يخ کره جنوبی، رتبه های نخست و دوم را از آن خود کرده اند. در فهرست ۱۰۰ شخصيت تاثير گذار جهان در سال ۲۰۱۰ ميلادی، نام زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، نيز در رديف هفدهم قهرمانان جنبش های اجتماعی، ذکر شده است.  
 


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، زوز پنجشنبه بارديگر از سياست های کنترل جمعيت انتقاده کرده و گفته است: با سياست «دو بچه کافی» است، ۴۰ سال ديگر چيزی از ملت ايران باقی نخواهد ماند.محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، زوز پنجشنبه بارديگر از سياست های کنترل جمعيت انتقاده کرده و گفته است: با سياست «دو بچه کافی» است، ۴۰ سال ديگر چيزی از ملت ايران باقی نخواهد ماند. بیشتر بخوانید: لاریجانی: کشور را نباید با تخیلات اداره کرد محمود احمدی نژاد که در همايش روز ملی شوراهای اسلامی در سالن وزارت کشور صحبت می کرد، گفت: غربی‌ها ۴۰ سال پيش گفتند که جمعيت را کنترل کنيد و بچه کمتر زندگی بهتر. اکنون ببينيد همان‌ها به کجا رسيدند به جايی رسيده‌اند که جمعيت آنها پير شده‌اند و دارد از بين می‌رود و چند سالی است که خانواده‌ها را تشويق می‌کنند که فرزند بياورند. وی اضافه کرد:« عده‌ای در کشور ما نيز پيدا شدند که چشم بسته گفتند ببينيم آنها چکار می‌کنند، ما نيز همان کار را بکنيم و گفتند دو بچه کافی است و در اين ارتباط قانون وضع کردند و گفتند سه بچه را بيشتر بيمه نمی‌کنيم، در صورتی که نگاه و اعتقاد ما با آنها فرق می‌کند و معيارهای ما با آنها متفاوت است» محمود احمدی نژاد تصريح کرده است:« می‌گويند دو بچه کافی است. يعنی اينکه ۴۰ سال ديگر چيزی از ملت ايران وجود ندارد.» محمود احمدی نژاد در فروردين ماه سال جاری در يک برنامه تلويزيونی به سياست ها کنترل جمعيت حمله کرده و گفته بود به نوزادانی از اول سال ۸۹ متولد شوند يک ميليون تومان پرداخت می شود. اين اظهارات احمدی نژاد با واکنش نمايندگان مجلس رو به رو شد. در همين عليرضا مرندی، عضو کميسيون بهداشت و وزير اسبق بهداشت، در اين باره گفته است :افتتاح حساب يک ميليون تومانی برای فرزندان به طور حتم منجر به افزايش جمعيت می شود در حالی که بر خلاف تصور همگان اين مبلغ به راحتی در دسترس خانواده قرار نمی گيرد و ثانيا هنگامی می تواند مورد استفاده قرار گيرد که ارزش ريالی فعلی را نخواهد داشت. عليرضا مرندی همچنين گفته بود: تشويق به فرزند آوری در خانواده هايی با بعد خانواری کم که با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رو به رو هستند منجر به گسترش آسيب های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، بيکاری، بی سوادی و سوءتغذيه در کشور می شود. سياست کنترل جمعيت در جمهوری اسلامی پس از سرشماری ۱۳۶۵ و اعلام نرخ رشد  ۳/۹ درصد جمعيت باعث شد تا مقامات جمهوری اسلامی برای مقابله با رشد شتابان جمعيت و مشکلات ناشی از ان به اقدامات تازه ای دست بزنند. به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در سال ۱۳۶۸ برنامه ای تحت عنوان « برنامه ملی تنظيم خانواده» از سوی سازمان برنامه و بودجه تهيه و به تاييد آيت الله خمينی، رهبر جمهوری اسلامی در آن زمان رسيد. در همين راستا، در سال ۱۳۷۰ لايحه کنترل جمعيت و تنظيم خانواده از طرف دولت تهيه و به مجلس ارائه شد و در  اردیبهشت  ۱۳۷۲ از تصويب مجلس گذشت. اين مصوبه سپس با تأييد شورای نگهبان به صورت قانون به دولت ابلاغ شد. اين در حالی است که طبق ماده (۱) قانون تنظيم خانواده و جمعيت مصوب ۱۳۷۲ کليه امتيازاتی که در قوانين براساس تعداد فرزندان يا عائله پيش‌بينی و وضع شده‌اند در مورد فرزندان چهارم و بعد که پس از يک‌سال از تصويب اين قانون متولد شدند قابل محاسبه و اعمال نخواهد بود.
 


مان موهان سينگ و يوسف رضا گيلانی، نخست وزيران هند و پاکستان، روز پنجشنبه مذاکرات خود در تيمفو، پايتخت بوتان، را « بسيار خوب» توصيف کردند. به گزارش خبرگزاری « رويترز»، نخست وزيران هند و پاکستان از مقام های کشورهای خود خواستند که در اسرع وقت گام هايی را برای عادی سازی مناسبات انجام دهند. اين دو در حاشيه اجلاس رهبران کشورهای عضو پيمان سارک ديدار و گفت و گو کردند. هند، مذاکرات صلح با پاکستان را پس از حمله تروريستی دو سال پيش به شهر مومبای، قطع کرد. هند، گروه لشکر طيبه، مستقر در پاکستان را مسئول آن حمله دانست. آمريکا برای رفع تنش در منطقه از هر دو کشور خواسته است مذاکرات صلح را از سر بگيرند.   
 


سايت « جرس»، نزديک به اصلاح طلبان، روز پنجشنبه اعلام کرد که گروهی از زندانيان سياسی ايران در آستانه روز جهانی کارگر و روز معلم گفته اند که در همبستگی با کارگران و معلمان ايران ، روز ۱۱ ارديبهشت اعتصاب غذا می کنند. اين سايت با اشاره به آنچه منابع خبری خود ناميد، نوشت که زندانيان سياسی خاطرنشان کرده اند که حاکميت فعلی در حالی به استقبال روز جهانی کارگر می رود که در اثر سياست های ناشايست، ناکارآمد و سرکوب گرانه دولت، اقشار محروم بيش از پيش در زير فشارهای اقتصادی کمر خم کرده اند.  
 


محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری اسلامی ، روز پنجشنبه در دمشق با سران گروه های تندوری فلسطينی ديدار کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، در اين ديدار، چند تن از سران گروه های فلسطينی، دبيرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطين، رئيس دفتر سياسی حماس و دبيرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطين حضور داشتند. بر پايه اين گزارش، در اين ديدار درباره سرزمين های فلسطينی و همچنين مسائل و مشکلات در نوار غزه گفت و گو  شده است. آمريکا و اسراييل، دولت تهران را متهم به حمايت مالی و تسليحاتی از گروه های فلسطينی می کنند، اما ايران می گويد که حمايتش از اين گروه ها، معنوی است. شماری از اين گروه ها، مانند جنبش جهاد اسلامی فلسطين و حماس در اقدامات تروريستی عليه اسراييل شرکت داشته اند.  
 


آيت الله موسوی اردبيلی، مرجع تقليد نزديک به اصلاح طلبان در قم، از عدم رسيدگی به مشکلات کارگران در ايران پس از سه دهه از پيروزی انقلاب بهمن ۵۷ انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، وی با يادآوری اهداف انقلاب ۵۷ از جمله فراهم آوردن رفاه برای کارگران گفت: بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی بايد پرسيد که آن آرمان‌ها چه شده است؟   آيت‌الله موسوی‌اردبيلی در ديدار دبيرکل و اعضای خانه کارگر ابراز اميدواری کرد  که مشکلات جامعه کارگری حل شود و گفت: مشکلات کارگران در راس امور است و اگر مشکلات توليد و جامعه کارگری حل نشود، هيچ کاری صورت نگرفته است.  
 


شرکت نفت و گاز ايتاليا، «انی»، روز پنجشنبه اعلام کرد برای پرهيز از تحريم های تجاری آمريکا، فعاليت های خود در ميدان نفتی دارخوين در جنوب ايران را به شرکای محلی خود واگذار می کند. به گزارش خبرگزاری « رويترز»، شرکت « انی » گفت تاکنون به خاطر سرمايه گذاريهای خود در ايران از سوی آمريکا تحريم نشده، ولی تحت تاثير تصويب مقررات جديد در کنگره آمريکا، خطر ناشی از احتمال اين تحريم ها افزايش يافته است. به گفته اين شرکت ايتاليايی، سرمايه گذاريهای جاری اش، مجموعه کوچکی است که از قراردادهای سال ۲۰۰۰ باقی مانده است. طبق يکی از مواد قانون تحريم ايران، هر فرد حقيقی و يا حقوقی که با سرمايه گذاری بيش از ۲۰ ميليون دلار باعث تقويت توانايی و گسترش منابع نفت و گاز ايران شود، ممکن است از سوی آمريکا مورد تحريم و مجازات قرار بگيرد.  
 


کميته مشترک مجلس نمايندگان و سنای آمريکا کار بر روی طرح تشديد تحريم های ايران را آغاز کرده تا طرح های مشابه در اين مورد که به طور جداگانه در مجلس نمايندگان و مجلس سنای آمريکا تصويب شده، تلفيق شود.کميته مشترک مجلس نمايندگان و سنای آمريکا کار بر روی طرح تشديد تحريم های ايران را آغاز کرده تا طرح های مشابه در اين مورد که به طور جداگانه در مجلس نمايندگان و مجلس سنای آمريکا تصويب شده، تلفيق شود. رييس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان، هوارد برمن از ايالت کاليفرنيا روز چهارشنبه در نخستين جلسه بررسی برای تلفيق اين دو طرح گفت: اين جلسه برای اعمال تحريم هايی است که بتواند فشارها بر ايران برای تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم را که از سال ۲۰۰۶ از سوی شورای امنيت درخواست شده، تقويت کند. بیشتر بخوانید: جلسه مشترک سنا و مجلس نمايندگان آمریکا درباره ايران وی ايران مجهز به سلاح اتمی را خطری برای منافع آمريکا و متحدان ايالات متحده در منطقه خوانده است. مجلس نمايندگان سال گذشته ميلادی طرحی برای ممنوعيت فروش بنزين و فراورده های نفتی تصويب کرد که مشابه آن در سنا هم تصويب شد. آقای برمن در سخنان خود به ارزيابی های اطلاعاتی آمريکا اشاره کرد که تخمين زده ايران می تواند در سه تا پنج سال آينده به بمب اتمی برسد و يا حتی ممکن است مواد ساخت يک بمب اتمی را طی يکسال به دست آورد. دولت آمريکا در تلاش است تا چهارمین قطعنامه تحریمی عليه ايران را در شورای امنيت سازمان ملل به تصويب برساند و در هفته های گذشته مذاکرات فشرده ای بر سرپيش نويس قطعنامه آغاز شده و ادامه دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحریمی از جمهوری اسلامی خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این در خواست فعالیت های غنی سازی اورانیوم را توسعه داده است. با توجه به اخبار و گزارش های منتشر شده در مورد احتمال تصويب طرح نهايی ممنوعيت فروش بنزين و فراورده های نفتی از سوی رسانه های غربی، برخی شرکت ها بین المللی پيش از تصويب اين طرح، فروش بنزين به ايران را متوقف کرده اند. شرکت هايی چون رويال داچ شل (بريتانيا – هلند) و شرکت ريلاينس از کشور هند، نمونه اين شرکت ها هستند. هوارد برمن  در این زمینه گفت: ما قصد نداريم تلاش های دولت کاخ سفيد واشينگتن برای رسيدن به اجماع بين المللی را کم اثر کنيم اما زمان در حال گذر است و چند ماه است که سازمان ملل مشغول بحث و مذاکره در مورد تحريم ها است. وی تاکيد کرد: اين مسئله انتقاد از دولت آمريکا نيست و مسئله سياست های شورای امنيت سازمان ملل است که بايد به هر حال دستکم پنج عضو همراه شوند تا يک کار انجام شود. از اين رو تا وقتی که شورای امنيت با اضطرار و تاثيرگذاری هدف را دنبال نکند، ما طرح های خود را ادامه می دهيم. وی افزود: طرح تلفيقی و نهايی بايد به موارد نقض حقوق بشر در ايران هم بپردازد و ناقضان حقوق بشر در ايران هم مجازات شده و به مردم ايران کمک شود دسترسی بيشتری به اينترنت و خدمات ارتباطی داشته باشند. هوارد برمن گفت: قانون تحريم های ايران، سقف و محدوديتی برای سرمايه گذاری در بخش نفت وانرژی ايران قائل شده و طرحی که در حال بحث است، فروش نفت وفراورده های نفتی و هرگونه سرمايه گذاری، انتقال فناوری و دادن سرويس و اطلاعات در زمينه فراورده های نفتی را ممنوع می کند. با اين حال، شکاف و تفاوتی ميان قانون تحريم ايران و طرح فعلی وجود دارد که شرکت هايی که به صنايع نفت و گاز ايران سرويس و پشتيانی می دهند، در فهرست ممنوعيت ها نيستند که تلاش می کنيم در اين طرح، اين موضوع هم حل شود و اين شرکت ها هم از هرگونه ارتباط با ايران منع شوند. هری ريد رييس اکثريت دموکرات مجلس سنا ابراز اميدواری کرده اين طرح ظرف چند هفته آينده نهايی و آماده شود. طرح تلفيقی پس از تصويب نهايی در کنگره، برای رييس جمهوری آمريکا ارسال می شود تا آن را امضا کرده و به قانون تبديل کند.
 


۶۰۰ تن از کارگران کارخانه صنايع مخابراتی ‌راه دور ايران در استان فارس به دنبال برآورده نشدن خواسته ‌های صنفی خود، با انتشار بيانيه ای خواستار تحقق مطالباتشان، از جمله دريافت ۱۳ ماه حقوق معوقه خود شدند. به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، کارگران امضاکننده اين بيانيه با تاکيد بر اين موضوع که « زندگی و معيشت، حق قانونی هر کارگر است» خواستار پرداخت سريع ۱۵۰ ميليارد ريال برای حقوق و مطالبات کارگران اين کارخانه شده اند. اين ۶۰۰ کارگر سپس از دولت خواسته اند تا تصميم به فروش کارخانه صنايع مخابراتی ‌راه دور ايران را لغو کند و گفته اند که در رسيدن به حقوق خود پافشاری خواهند کرد. در ساليان اخير، کارگران کارخانه های بسياری در ايران حقوق خود را برای ماه ها دريافت نکرده اند و اين موضوع باعث اعتراض های صنفی آنان شده است.   
 


گزارش ها از ايران حاکی است که پنج دانشجوی دانشگاه ياسوج بين يک تا دو ترم از تحصيل محروم شده اند. اسامی اين دانشجويان، امين خسروی، داريوش جلالی، علی امينيان، سجاد جعفری و فرج الله طاووسی است. به گزارش سايت « دانشجونيوز»، محروميت اين دانشجويان در ادامه صدور احکام تعليقی و محروميت ازتحصيل برای فعالين دانشجويی دانشگاه ياسوج صورت می گيرد. اين پنج دانشجو به دليل شرکت در تجمع های آبان و روز ۱۶ آذر سال گذشته به کميته انضباتی و حراست احضار و از تحصيل محروم شده اند. در همين حال، سه دانشجوی ديگر به نام های الهام صالحی، فرهاد کوه پيما و محمد رضا مبارکی در کميته انضباطی بدوی دانشگاه ياسوج، هر کدام به يک ترم تعليق محکوم شده اند و منتظر رای کميته تجديد نظر هستند.  
 


اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری در بيانيه ای با انتقاد از ناامنی شغلی کارگران در ايران اعلام کرد: بيکاری، تهديدی جدی برای نيروی کار به خصوص برای کارگران قراردادی است. به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، اتحاديه پيشکسوتانِ ِ جامعه کارگری همچنين با اشاره به افزايش روزانه قيمت نان، گوشت، شير، حمل و نقل عمومی و هزينه‌های درمان افزود: با اجرايی شدن قانون اصلاح قيمت ها، تورم ايجاد شده فشار سنگينی بر کارگران و بازنشستگان و در کل، همه حقوق بگيران وارد خواهد کرد. اين تشکل کارگری با اعلام اينکه همگان در انتظار يک سونامی اقتصادی- اجتماعی هستند، نوشته است: درآمد کارگران در سال جاری، حداکثر ۱۵درصد، آنهم در سطح حداقل دستمزد افزايش يافته، در حالی که افزايش برخی قيمت ها آن را خنثی کرده است.  
 


دبيرکل شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور روز پنجشنبه اعلام کرد که حميد معصومی نژاد، خبرنگار راديو و تلويزيون دولتی ايران در ايتاليا، به طور مشروط آزاد شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، وی گفت: با پيگيری های شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور و مرکز حقوق بين المللی نهاد رياست جمهوری و هماهنگی های وزارت خارجه، حميد معصومی نژاد از زندان آزاد شد. پليس ايتاليا در اسفند ماه سال گذشته حميد معصومی نژاد را به اتهام قاچاق اسلحه بازداشت کرد. مقام های راديو و تلويزيون دولتی ايران گفتند: او پس از تهيه گزارشی از راهپيمايی ضد نژاد پرستی کارگران در ايتاليا بازداشت شد، اما سرهنگ "وينچنزو آندروئونه"، از بخش مالی پليس ايتاليا، اعلام کرد که حميد معصومی نژاد و چند نفر ديگر درصدد بودند تا مقادير زيادی موشک‌های ضد تانک و مواد منفجره را به ايران ارسال کنند. به گفته منابع ايتاليايی، اعضای اين شبکه قاچاق اسلحه، فعاليت خود را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرده بودند و سلاح‌های مورد نظر را در کشورهای اروپايی، به ويژه آلمان، خريداری و به ايران ارسال می ‌کردند.  
 


یک مقام بلندپایه نظامی ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد یک هواپیمای گشتی ایران هفته گذشته در دریای عمان از نزدیک یک ناو هواپیمابر ایالات متحده پرواز کرده است.یک مقام بلندپایه نظامی ارتش آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد یک هواپیمای گشتی ایران هفته گذشته در دریای عمان از نزدیک یک ناو هواپیمابر ایالات متحده پرواز کرده است. به گفته این مقام ارتش ایالات متحده، در ۲۱ آوریل(یکم اردیبهشت)، شب پیش از آغاز رزمایش سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، این هواپیمای ایرانی تا فاصله ۹۱۵ متری به ناو هواپیمابر آیزنهاور نزدیک شد. این مقام ارتش آمریکا که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک هواپیمای (فوکر) اف ۲۷ گشت دریایی ایران، که در آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرد، اندکی پس از آنکه ناو هواپیمابر آیزنهاور گشت معمول خود را در دریای عمان به پایان رسانده بود، از نزدیکی این ناو پرواز کرد.» به گفته این مقام ارتش ایالات متحده، هواپیمای ایرانی نزدیک به ۲۰ دقیقه در همین فاصله از ناو آیزنهاور به پرواز خود ادامه داد. این مقام ارتش آمریکا تاکید کرد که کنش و واکنش با این هواپیمای ایرانی به صورت عادی و متعارف انجام شده است. وی همچنین افزود کشتی‌های جنگی آمریکایی  تقریبا هر روز با هواپیماهای ایرانی که در حال گشت‌زنی هستند مواجه می‌شوند؛ اما کنش و واکنش هوایپماهای ایرانی با ناو‌های هواپیمابر آمریکایی به ندرت روی می‌دهد چرا که هواپیماهای ایرانی در اقیانوس هند و در نزدیکی دریای عمان معمولا پرواز نمی‌کنند.» وی اظهار داشت: «نیروهای ایرانی از حضور ما در منطقه آگاه هستند و ما نیز از حضور آنها آگاهیم. کنش و واکنش با نیروی دریایی و نیروی هوایی ایران همچنان در چارچوب استانداردهای دریایی ادامه دارد.» در واکنش به انتشار این خبر، محمد علوی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش ایران، گفت: «ما پروازهای شناسایی روتینی داریم که توسط هواپیماهای مختلف از جمله هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌شود و آنها ممکن است از بالای سر نیروهای آمریکایی عبور کنند.» به گفته محمد علوی «ایران در کریدور هوایی تا سقف ۲۰ هزار پا بصورت معمول پروازهایی را انجام می‌دهد و احتمال دارد که هواپیمای ایرانی هنگام پرواز در این کریدور از نزدیک ناوهواپیمابر آمریکایی عبور کرده باشد و کسی نمی‌تواند درباره این پروازها که در چارچوب قوانین است، شکایتی کند.»
 


به دنبال ملاقات محسن نريمان، نماينده بابل در مجلس، با ميرحسين موسوی، فشارها بر این نماينده اصلاح طلب تشديد شده است و تجمعی با حمايت امام جمعه بابل عليه وی برگزار شده است .به دنبال ملاقات محسن نريمان، نماينده بابل در مجلس، با ميرحسين موسوی، فشارها بر  این نماينده اصلاح‌طلب  تشديد شده است و تجمعی با حمايت امام جمعه بابل عليه وی برگزار شده است . بیشتر بخوانید: دیدار موسوى، کروبى و خاتمى با نمایندگان اصلاح طلب مجلس اصولگرایان تندرو در مجلس ایران گفته‌اند، محسن نریمان نماینده بابل باید از مجلس اخراج شود زیرا وی با میر حسین موسوی ملاقات کرده است. محسن نریمان نماینده بابل در اوایل امسال به دیدار نوروزی میر حسین موسوی رفته بود . اما حالا طرفداران دولت می‌گویند باید اعتبار نامه آقای نریمان را باطل کرد. رییس حوزه علمیه مازندران وامام جمعه بابل نیز که هر دو منصوب آیت الله خامنه‌ای هستند، علیه ملاقات این نماینده مجلس با میر حسین موسوی موضع گیری کرده‌اند. اما محسن نریمان نیز سخنان امام جمعه بابل را بی‌جواب نگذاشته و گفته است حرف زدن در این مورد ربطی به امام جمعه ندارد. محسن نریمان گفته است آقای امام جمعه اگر جرات دارد درباره نامه‌نگاری‌های کسانی‌که بی‌صبرانه منتظر ملاقات با اوباما هستند موضع‌گیری کند نه در مورد میر حسین موسوی. آقای نریمان چهار دوره نماینده مردم بابل در مجلس بوده است و از اساتید دانشکده فنی بابل است. این دانشکده طی ۹ماه گذشته کانون اعتراضات ضد دولتی در این شهر بوده است. اما اکنون مخالفان آقای نریمان در شهر بابل می‌گویند باید وی را در انتخابات آینده مجلس رد صلاحیت کرد گرچه تندرو تر ها گفته‌اند که این کفایت نمی‌کند و باید وی را تادیب کرد. در همین زمینه،  به گزارش «رجا نیوز»، وب سایت نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد، علی کريمی فيروزجايی، ديگر نماينده بابل در مجلس شورای اسلامی، گفته است: «حرکت آقای نريمان و ۲۲ نماينده ديگر در ديدار با يکی از سران فتنه يک کار زشت و غير اخلاقی بود و در حقيقت ايشان با اين کارشان در برابر نظام و سخنان مقام معظم رهبری موضع گرفته اند». طی ماه‌های اخیر فشار بر نمایندگان منتقد دولت در ایران افزایش یافته است و سایت اینترنتی فراکسیون اقلیت نیز فیلتر شده بود. در شهر‌های شمالی ایران نیز بسیاری از فعالان سیاسی مخالف دولت بازداشت شده که حتی در بین آنها معاونین استاندار ، فرمانداران و مسئولان سابق این شهر ها دیده می‌شوند . اما با وجود فشارها محسن نریمان گفته است که بیست سال است که با میر حسین موسوی ارتباط دارد و به این ارتباط افتخار می‌کند. محسن نریمان در واکنش به تجمع روز چهارشنبه در شهر بابل به «مازندنومه» گفته است:« وقايع اخير ربطی به ملاقاتم با موسوی ندارد و جريان سازان دنبال بهانه ای برای آشکارسازی افکار تندروانه شان بودند.» وی اضافه کرده است:« خود آقايان به من گفتند من درچند دوره ای که وارد مجلس شده ام بيش از ۵۰۰هزار رای مردم شريف بابل را اخذ کرده ام و اين نشان می دهد که چه کسی در شهرستان جايگاه مردمی دارد. »
 


«انی» شرکت بزرگ نفت و گاز ايتاليا روز پنجشنبه اعلام کرد برای پرهيز از تحريم های تجاری آمريکا مربوط به معامله با ايران، فعاليت های خود در ميدان نفتی دارخوين در جنوب ايران را به شرکای محلی خود واگذار می کند..«انی» شرکت بزرگ نفت و گاز ايتاليا روز پنجشنبه اعلام کرد برای پرهيز از تحريم های تجاری آمريکا مربوط به معامله با ايران، فعاليت های خود در ميدان نفتی دارخوين در جنوب ايران را به شرکای محلی خود واگذار می کند. به گزارش خبرگزاری رويترز شرکت ايتاليانی « انی » در گزارش سالانه خود با اشاره مشخص به ضوابط دولت آمريکا اعلام کرد که :« فعاليت های ما در ايران ممکن است باعث شود که از سوی دولت آمريکا مورد تحريم قرار بگيريم.» بیشتر بخوانید: شرکت نفتی ايتاليا به فعاليت‌های خود در ايران پايان می‌دهد شرکت « انی » می گويد که تاکنون به خاطر سرمايه گذاريهای خود در ايران از سوی آمريکا تحريم نشده است ولی خاطر نشان می کند که تحت تاثير تصويب مقررات جديد در کنگره آمريکا خطر ناشی از احتمال اين تحريم ها افزايش يافته است. به گزارش خبرگزاری رويترز شرکت « انی » که از سال ۱۹۵۷ در حوزه نفت و گاز ايران فعال بوده می گويد سرمايه گذاريهای جاری وی ، مجموعه کوچکی است که از قراردادهای سال ۲۰۰۰ باقی مانده است. به گفته شرکت ايتاليايی « انی » فعاليت های مربوط به توسعه ميادين نفتی دارخوين در سال ۲۰۰۹ به پايان رسيده و اکنون اين شرکت در حال انتقال کامل اين فعاليتها به شرکای ايرانی است. دارخوين تنها حوزه فعالی اين شرکت در عرصه انرژی ايران است. شرکت « انی » می گويد طبق قرارداد «بای بک» (بیع متقابل)  که با طرفهای ايرانی به امضا رسيده است سرمايه گذاری و سهم اين شرکت از طريق يک پروژه ديگر پرداخت خواهد شد که چند سال پيش به شرکت « انی » واگذار شده است. ولی نام و جزييات اين پروژه در بيانيه شرکت « انی » اعلام نشده است. خبرگزاری رويترز می نويسد مجموعه فعاليتهای اين شرکت در ميادين نفتی دارخوين در سال ۲۰۰۹ توليد ۳۵ هزار بشکه نفت خام بوده که معادل دو درصد از کل توليدات اين شرکت است و می افزايد که اين حجم نقش بسيار ناچيزی در درآمد عمومی اين شرکت دارد. شرکت « انی » يادآوری می کند که برخی از موسسات مالی آمريکا تحت تاثير مقررات جديد مربوط به تحريم ايران ممکن است سرمايه گذاری و مناسبات با شرکتهای فعال در ايران را قطع کنند و يک چنين اقدامی می تواند به سهام و امنيت مالی شرکت « انی » صدمه بزند. حجم سرمايه گذاری شرکت « انی » در ده سال گذشته در ايران بالغ بر ۲۰ ميليون دلار بوده و مديريت اين شرکت ممکن است اين حجم سرمايه گذاری را در ايران ادامه دهد. به همين خاطر شرکت « انی » سعی دارد که با دقت بيشتری مقررات آمريکا در تحريم ايران را مد نظر بگيرد. طبق يکی از مواد قانون تحريم ايران هر فرد حقيقی و يا حقوقی که با سرمايه گذاری بيش از ۲۰ ميليون دلار باعث تقويت توانايی و گسترش منابع نفت و گاز ايران شود ممکن است از سوی آمريکا مورد تحريم و مجازات قرار بگيرد.
 


گزارش ها از ايران حاكى است كه در آستانه روز معلم فشارها بر اعضاى كانون صنفى معلمان ايران تشديد شده است و شمارى از اعضاى اين تشكل صنفى در تهران، تبريز، همدان و برخى ديگر از شهرهاى ايران احضار، بازجويى و بازداشت شده اند.گزارش ها از ايران حاكى است كه در آستانه روز معلم فشارها بر اعضاى كانون صنفى معلمان ايران تشديد شده است و شمارى از اعضاى اين تشكل صنفى در تهران، تبريز، همدان و برخى ديگر از شهرهاى ايران احضار، بازجويى و بازداشت شده اند. در حالى كه كانون صنفى معلمان ايران روز چهارشنبه از احضار على اكبر باغانى، دبيركل و محمد بهشتى لنگرودى، سخنگوى كانون صنفى معلمان و بازجويى آن ها از سوى وزارت اطلاعات در دو روز پياپى خبر داده است، گزارش هاى غير رسمى حكايت از بازداشت اين دو عضو كانون صنفى معلمان دارد. همزمان شمارى ديگر از اعضاى كانون صنفى معلمان در شهرهاى تبريز و همدان نيز از سوى ادارات اطلاعات در اين دو شهر احضار و مورد بازجويى قرار گرفته و برخى چندين ساعت بازداشت شده اند. حسن خراطيان، رييس هيئت مديره و توفيق مرتضى پور، عضو هيئت مديره معلمان تبريز نيز پس از شركت در جلسه شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان در يزد در روزهاى پنج شنبه دوم و سه شنبه هفتم ارديبهشت از سوى اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب تبريز احضار و مورد بازجويى قرار گرفته اند. بیشتر بخوانید: دو فعال دیگر در زمینه حقوق معلمان در ایران به زندان رفتن د اعتصاب غذا؛ اعتراض در آستانه روز معلم نيروهاى امنيتى روز دوشنبه، ششم ارديبهشت، نيز منازل شمارى از اعضاى هيئت مديره كانون صنفى معلمان تبريز را مورد بازرسى قرار داده و برخى از وسايل شخصى و از جمله كامپيوترهاى آن ها را توقيف كردند. در همدان نيز روز شنبه، چهارم و دوشنبه، ششم ارديبهشت، جلال نادرى، على نجفى و اصغر محمد خانى سه تن از اعضاى كانون صنفى معلمان همدان از سوى اداره اطلاعات احضار و مورد بازجويى قرار گرفتند. نزديكان به فعالان كانون صنفى معلمان مى گويند كه افزايش تهديد، احضار، بازجويى و بازداشت شمارى از اعضاى كانون صنفى معلمان به دنبال برگزارى نشست شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان ايران در يزد و انتشار بيانيه اين شورا در آستانه روز معلم صورت گرفته است. نمايندگان كانون هاى صنفى معلمان تهران، مشهد، همدان، يزد، رشت، كرمانشاه، اصفهان و برخى ديگر از شهرها جمعه گذشته براى تشكيل جلسه شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان در يزد گرد هم آمدند و به بررسى وضعيت معلمان، فعالان صنفى و معلمان بازداشت شده و انتشار بيانيه اى به مناسبت روز معلم پرداختند. همزمان با تشديد فشار بر اعضاى كانون صنفى معلمان، وبلاگ اين تشكل صنفى نيز از دو روز پيش ابتدا در ايران فيلتر و پس از آن هك شد و به «مراكز ناشناس» و احتمالا نهادهاى امنيتى جمهورى اسلامى در آمده است. «مراكز ناشناس» كه كنترل وبلاگ كانون صنفى معلمان ايران را در اختيار گرفته اند روز چهارشنبه در اقدامى بى سابقه و به گفته يكى از اعضاى كانون صنفى معلمان در چارچوب «توطئه تازه نهادهاى امنيتى عليه معلمان» مطلبى مبنى بر حمايت حزب كمونيست و سازمان مجاهدين خلق از اعتراضات معلمان در «وبلاگ هك شده كانون صنفى معلمان» منتشر كردند كه اين اقدام بلافاصله با واكنش اعتراض آميز كانون صنفى معلمان ايران مواجه شد. كانون صنفى معلمان روز چهارشنبه، ۹ ارديبهشت، اعلام كرد كه «پس از فيلتر و هك شدن وبلاگ پيشين كانون صنفى معلمان در حال حاضر كنترل و به روز كردن آن به هيچ عنوان در دست كانون نيست» و اكنون كانون صنفى معلمان با وبلاگ تازه اى «كار اطلاع رسانى در زمينه مسائل آموزشى و صنفى را ادامه مى دهد.» خواسته معلمان در آستانه روز معلم شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان همچنين با انتشار بيانيه اى اعلام كرد كه «از ۱۲ تا ۱۸ ارديبهشت ۸۹ اعضاى هیئت مديره كانون معلمان و فعالان صنفى به نشانه اعتراض به احكام غير قانونى اعدام و حبس غير قانونى همكاران خود و در روز ۱۲ ارديبهشت عموم معلمان به اعتصاب غذاى كامل» دست مى زنند. شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان ايران همچنين از معلمان خواست تا در تهران روز ۱۲ ارديبهشت همزمان با روز معلم از ساعت ۳ و نيم تا ۷ و نيم عصر بر سر مزار دكتر ابوالحسن خانعلى در ابن بابويه و در قم بر سر مزار آيت الله مرتضى مطهرى گرد هم آيند و در شهرستان ها نيز به تجليل از معلمان فرهيخته اقدام كنند. اين شورا همچنين به تداوم بازداشت رسول بداقى، هاشم خواستار و محمد داورى سه معلمى كه از چند ماه پيش در بازداشت به سر مى برند و به صدور حكم اعدام براى فرزاد كمانگر و عبدالرضا قنبرى دو معلم ديگر اعتراض كرد. در اين بيانيه با اشاره به ادعاى مقام هاى حكومتى مبنى بر اينكه «ايران آزاد ترين كشور» دنياست ، آمده که « فرهنگيان "آزادترين كشور جهان"مى خواهند بدانند امثال بداقى ها، خواستارها، داورى ها ومومنى ها چه جرمى مرتكب شده اند كه بايد بدون محكوميت، ماه ها حبس درشرايط نامناسب را تحمل كنند، حقوق شان قطع و فرزندان خرد سال شان در سختى و مضيقه مادى، ناامنى و نااميدى و سراسيمگى زندگى كنند، و معلمانى چون كمانگر و قنبرى چه گناه نابخشودنى مرتكب شده اند كه به احكام هولناك اعدام محكوم شده اند.» شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان از «صدور احكام رنگارنگ و زدن اتهامات واهى به فرهنگيان و تشكل هایشان » به عنوان «روش نخ نما» نام برده و تاكيد كرد كه مقام هاى حكومتى «مى خواهند با اين اتهامات، فرهنگيان و نمايندگان آن ها را در موضع انفعال قرارداده تا به جاى طرح مسائل و مشكلات حوزه آموزش و پرورش، در گير پاسخ گويى به امورى بى ربط و بيهوده گردند.» اين شورا نسبت به صدور احكام سنگين قضايى و اعتراف گيرى اجبارى در مورد معلمان بازداشت شده هشدار داد و افزود كه «اثر روحى - روانى اين احكام بر خانواده ها و جامعه ميليونى فرهنگيان كشور زدودنى نيست و گذر زمان ايشان را مانند شهيد ابوالحسن خانعلى به اسطوره هاى ماندگار ملى تبديل خواهد كرد و حتى با فرض پخش اعترافات از آنها در رسانه ها، افكار عمومى مردم و فرهنگيان چنين اعترافاتى را نخواهند پذيرفت.» شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان همچنين نسبت به «نقض گسترده قانون اساسى» و «مجازات معلمان منتقد» از سوى حكومت اعتراض كرده و با ارائه فهرستى از خواسته هاى معلمان، اعلام كرد كه «خواسته اوليه فرهنگيان كشور آزادى سريع وبى قيد وشرط همه ى فرهنگيان در بند و صدور منع تعقيب قضايى و لغو كليه احكام ادارى و قضايى صادره براى فرهنگيان منتقد است.» اين شورا در ادامه «رفع فضاى امنيتى از مدارس و ادارات آموزش وپرورش»، «تأمين امنيت شغلى فرهنگيان» ، «پرهيز از مخبر پرورى در فضاى مقدس كلاس و مدرسه و اجتناب از پرونده سازى براى فرهنگيان منتقد» ، «اصلاح نگاه مسؤولان و تصميم گيران كلان كشور به آموزش وپرورش» ، «تخصيص درآمدهاى ملى نفت و گاز به امور زيربنايى مانند آموزش وپرورش وبهداشت» ، «فراهم آوردن امكانات لازم و در حد استاندارد در مدارس دولتى» ، «رفع تبعيض درون و برون سازمانى» و «پرهيز از هر گونه رفتار جناحى و سياست بازى در تأليف كتب درسى» را از ديگر خواسته هاى فرهنگيان اعلام كرد. شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفى معلمان با طرح پرسش هايى از مقامات دولتى از آن ها خواست تا در خصوص آثار «قانون خدمات كشورى» ، «تبديل مدارس دولتى به مدارس هيئت امنايى» ، «ارتباط آموزش و پرورش با بازى هاى سياسى» توضيح دهند و همچنين علت عدم اجراى «مصوبه تعيين مديران مدارس با راى معلمان همان مدرسه» را توضيح دهند. شوراى هماهنگى كانون هاى صنفى معلمان در بيانيه خود به مناسبت روز معلم سال ۸۹ در عين حال اعلام كرده كه «از هر اقدام مثبت وسازنده در جهت حفظ كرامت فرهنگيان وارتقاء منزلت و معيشت ايشان كاملا ً استقبال» مى كند و «با نگاهى مثبت منتظر اجرايى شدن برخى وعده هاى رسانه اى شده مسئولان» است.
 


صَفیه صدیقی، یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان می گوید حدود 100 سرباز آمریکایی به خانه اشان در روستایی در ولایت «ننگَرهار» حمله کرده ، و پس از بستن دست و پای افراد حاضر، یکی از بستگانش را کشتند. خانم صدیقی خود در منزل نبود. فرماندهان ناتو می گویند در آن ساعات، نیروهای آن در تعقیب یکی از افراد طالبان به آن خانه هجوم برده بودند و فرد مسلحی را که به فرمان آنها برای به زمین گذاشتن سلاحش توجه نمی کرد ، کشتند. ده ها نفر از افراد محلی در اعتراض امروز تظاهرات کردند.
 


پرفسور فرد هاليدی، نويسنده و پژوهشگر سرشناس ايرلندی الاصل که چند کتاب او به فارسی نيز منتشر شده است، صبح روز دوشنبه، ۲۶ آوريل، در اسپانيا ديده از جهان فرو بست. مراسم تشيع جنازه او روز چهارشنبه در شهر بارسلونا در شمال اسپانيا برگزار شد.پرفسور فرد هاليدی، نويسنده و پژوهشگر سرشناس ايرلندی الاصل که چند کتاب او به فارسی نيز منتشر شده است، صبح روز دوشنبه، ۲۶ آوريل، در اسپانيا ديده از جهان فرو بست. مراسم تشيع جنازه او روز چهارشنبه در شهر بارسلونا در شمال اسپانيا برگزار شد. شهران طبری که با او دوستی و آشنايی طولانی داشت و بارها از سوی راديو فردا با فرد هاليدی گفت وگو کرده بود از زندگی و افکار او گزارشی دارد و در اين زمينه با مهرداد خوانساری که از شاگردان و دوستان فرد هاليدی بود، گفت و گو کرده است. سیر تحول فکری فرد هالیدی فرد هاليدی، دانشمند و نويسنده در مسايل بين الملل، در مورد خاورميانه و ايران به طور اخص صاحب نظر بود. هاليدی به زبان های متعددد از جمله فارسی، عربی، روسی و اغلب زبان های اروپايی تسلط داشت. اولين کتابش به نام «عربستان بدون سلاطین» در سال ۱۹۷۴ منتشر شد که در آن موضع ضد غرب و ضد نظام پادشاهی ايران داشت. بیشتر بخوانید: فرد هالیدی: جمهوری اسلامی در ضدیت با مدرنیسم شکل گرفته است او در سال ۱۹۴۶ در شهر دابلين ايرلند متولد شد. در سال ۱۹۶۷از دانشگاه آکسفورد و سپس دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه لندن فارغ التحصيل شد. فرد هاليدی در سال ۱۹۷۸ يعنی يک سال پيش از انقلاب ايران کتاب «ايران- ديکتاتوری و توسعه» را منتشر کرد و در دوران انقلاب يکی از مخالفان و منتقدان سرسخت نظام پهلوی بود. او در کتاب «ايران- ديکتاتوری و توسعه» ضرورت تحول سياسی در ايران را پيش بينی کرده بود، اگرچه مانند اکثريت قريب به اتفاق متفکران و صاحب نظران وقت وجه اسلامی آن را هرگز تصور نمی کرد. او پس از انقلاب به ايران سفر کرد و از نزديک شاهد وقايع آن زمان و اسلامی شدن انقلاب بود. از آن زمان مانند بسياری ديگر از صاحب نظران، در ديدگاه هاليدی نسبت به مسايل ايران تغييراتی اساسی رخ داد. او که همواره هوادار حقوق بشر و عدالت اجتماعی بود هرگز از اين که با نظريه های عامه پسند مخالفت کند واهمه ای نداشت. او با نظام های ديکتاتوری از هر شکل و نوعی مخالف بود و هرگز از اين گونه نظام ها به بهانه ضد غرب و ضد امپرياليست بودن آنها حمايت نکرد. او امپرياليسم و سرمايه داری را از برخی نظام های ديکتاتوری زده جهان سوم مترقی تر می شمرد در حالی که به معايب آنها نيز آگاه بود و آن را به نقد می کشيد. هاليدی با حمله به يوگسلاوی سابق، افغانستان و عراق موافق بود و نظام صدام حسين را هيولايی بزرگ تر از مصائب ناشی از برانداختن او می دانست. با اين حال به نحوه عمل نيروهای آمريکا و بريتانيا در عراق پس از سرنگونی صدام حسين انتقادهای اساسی داشت. فرد هاليدی در سال۱۹۸۳ در دانشکده السی لندن در مقام استاد روابط بين الملل شروع به کار کرد و در سال ۲۰۰۲ به مقام فاخر عضويت در آکادمی بريتانيا رسيد. او در سال ۲۰۰۸ السی را ترک کرد و در موسسه بين المللی بارسلونا در سمت پروفسور مطالعاتی شروع به کار کرد. از او علاوه بر انبوهی از کتاب ها و مقاله ها، فرزندی به نام الکساندر به يادگار مانده است. فرد هاليدی در ميان شاگردان، دوستان و همکارانش از جمله بسياری از ايرانی‌ها محبوبيت زيادی داشت. مهرداد خوانساری که پيش از انقلاب ديپلمات وزارت خارجه بود پس از انقلاب تز دکترايش را با فرد هاليدی گذراند. او درباره فرد هاليدی به راديو فردا می گويد: اولين بار که من با نام فرد هاليدی برخورد کردم زمانی بود که به عنوان يک مامور سياسی در وزارت امور خارجه ايران برای تهيه يک سری گزارشات به کشورهای خليج فارس از جمله عمان سفر کردم. در پايان سال های دهه ۷۰ ميلادی نيروهای نظامی ايران در کشور عمان مستقر بودند و دولت ايران آنجا نقش بزرگی را ايفا می کرد. آن زمان کتابی تحت عنوان «عربستان بدون سلاطین» به قلم فرد هاليدی انتشار يافته بود و کتاب او به عنوان فردی که عقايد چپی داشت حايز اهميت بود. من اين کتاب را آنجا خواندم و برای اولين بار به عمق تجزيه و تحليل او پی بردم و می توانم بگويم آن کتاب روی من اثر زيادی گذاشت. مهرداد خوانساری می افزايد:« بعدها من در وزارت امور خارجه ايران مامور شدم و آخرين سمت من وابسته مطبوعاتی در لندن در ايام انقلاب بود. فرد هاليدی کسی بود که مرتب در برنامه های راديو و تلويزيون حاضر می شد و همواره مواضعی عليه رژيم قبلی ايران داشت و ما در جايگاه کاملاً متفاوتی با هم قرار داشتيم. ولی بعد از انقلاب زمانی که او تجربه زيادی در برخورد با مقام های جمهوری اسلامی پيدا کرد، شرايطی پيش آمد که به هم نزديک شديم. اولين بار وقتی به طور حضوری با هم آشنا شديم، زمانی بود که می خواستم تز دکترايم را بنويسم و به او گفتم سابقه من و تو با هم کاملا متفاوت است، شايد در گذتشه نمی توانستيم مواضع يکديگر را به هيچ عنوان تاييد کنيم ولی امروز در شرايط ديگری قرار داريم. او با خوشرويی از پيشنهاد من استقبال کرد و اين آغاز روابطی بود که تا آخرين روزهای فوتش همواره ادامه داشت.»
 


رهبران احزاب کارگر، محافظه کار و لیبرال دمکرات بریتانیا برای سومین و آخرین بار پیش از انتخابات پارلمانی این کشور امشب مناظره می کنند. انتخابات پارلمانی بریتانیا ششم ماه مه، یک هفته دیگر ، برگزار می شود. وضعیت اقتصادی و مهاجرت، از موضوع های عمده مباحثات در این انتخابات است . در همین حال رسانه های بریتانیا امروز پُر بود از نحوه برخورد نخست وزیر این کشور با انتقادهای یک زن ِ رای دهنده که در آن نخست وزیر این زن را «متعصب» توصیف کرده بود.
 


خانه آزادی، یک نهاد مدافع آزادی بیان در واشنگتن، در گزارش تازه خود ترکمسنتان، ازبکستان ، بلاروس و ایران را در میان بدترین کشورها از نظر آزادی رسانه ها جای داده است. در این گزارش همچنین سیزده کشوردر صدر ناقضان حقوق اقلیت های مذهبی و فشار بر آنها قرار گرفته اند که عبارتند از عربستان سعودی، چین، میانمار، ایران، اریتره، کر شمالی ، سودان ، ازبکستان، نیجریه، پاکستان؛ ترکمنستان، ویتنام و عراق.
 


میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلب ایران، در پیامی ویدئویی به مناسبت روز کارگر و روز معلم که روز پنج‌شنبه منتشر شد بار دیگر خواستار «برگشت به قانون اساسی» شد و به حکومت جمهوری اسلامی هشدار داد که «با اسلحه و نیروی نظامی امنیت کشور را نمی‌توان حفظ کرد». میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلب ایران، در پیامی ویدئویی به مناسبت روز کارگر و روز معلم که روز پنج‌شنبه منتشر شد بار دیگر خواستار «برگشت به قانون اساسی» شد و به حکومت جمهوری اسلامی هشدار داد که «با اسلحه و نیروی نظامی امنیت یک کشور را نمی‌توان حفظ کرد». آقای موسوی در این پیام که به مناسبت روز کارگر و روز معلم منتشر شده است با اشاره به این که «تلخ است حرف زدن از زندانی شدن معلم‌ها و کارگران» گفت که خواسته این دو قشر از جامعه ایران جدا از خواسته‌های دیگر مردم نیست. بیشتر بخوانید: موسوی خواستار گسترش جنبش سبز در میان کارگران و کشاورزان شد موسوی در دیدار با ملی‌-مذهبی‌ها: هدف اصلی جنبش سبز تحول جامعه است خبرها از داخل ایران حاکی از آن است که در چند روز گذشته فشارهای نیروهای حکومتی و امنیتی ایران بر فعالان کارگری و مدافعان حقوق معلمان افزایش یافته است. از جمله علی‌اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی، دبير کل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ايران، روز چهارشنبه پس از احضار به وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدند. میرحسین موسوی که در کنار مهدی کروبی هم‌چنان از پذیرش پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته سر باز می‌زند در تازه‌ترین پیام خود خواسته‌های معلمان و کارگران ایرانی را همچون دیگر مردم ایران «آزادی، توسعه و عدالت» می‌داند. آقای موسوی که از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال گذشته در مناسبت‌های مختلف خطاب به مردم ایران پیام صادر کرده این بار در برابر دوربین با کارگران و معلمان ایرانی به گفت‌وگو نشسته است. نخست وزیر سابق ایران پیشتر نیز با تاکید بر لزوم ادامه مبارزه مسالمت‌آمیز، از حامیان جنبش سبز در ایران خواسته بود که از طریق اطلاع‌رسانی سینه به سینه با اقشار مختلف جامعه به ویژه روستاییان، کارگران و کشاورزان ارتباط برقرار کرده و آنها را نسبت به حقوق خود آگاه سازند. میرحسین موسوی همچون گذشته در این پیام تازه خود نیز اشاره می‌کند که «کشور دارای بحران و مشکلات سیاسی و اقتصادی وسیع است» و «تورم، فساد، و رواج دروغ و سوء‌مدیریت» را از جمله این مشکلات توصیف می‌کند. آقای موسوی همچنین اشاره می‌کند که «وقتی بحث فساد بشود و پیگیری نشود... در مجلس نام ببرند، باز خبری نشود... مردم دلگرمی و باور به نظام را از دست می‌دهند». به نظر می‌رسد اشاره میرحسین موسوی به معاون اول محمود احمدی‌نژاد باشد که چندی پیش از سوی یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی به فساد وسیع و دامنه‌دار متهم شد، اما این خبر پس از چندی در ایران مسکوت ماند. الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، در اواخر فروردین‌ماه اعلام کرد که معاون اول محمود احمدی‌نژاد در قوه قضاییه «پرونده بزرگ فساد اقتصادی» دارد. آقای نادران محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، را «رئیس حلقه فساد» در پرونده موسوم به «فساد خیابان فاطمی» خوانده بود.
 


يكسال پس از نصب اولين سكوى دريايى در بخش شمالى خزر و آبهاى نزديك بندر استراخان، روسيه روز گذشته با حضور پوتين نخست وزير آن كشور، به اولين محموله نفت خزر دست يافت. دریای خزر با ذخيره اى بالغ بر ۹۵ ميليارد بشكه نفت در جا، سومين منبع بزرگ نفت جهان محسوب مي شود و ايران تنها كشور ساحلى است كه از استخراج نفت و گاز در آن باز مانده است. به جز ميدان «كورچاگين» كه روز گذشته به بهره بردارى رسيد، شركت نفت روسى لوك اويل از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ در آبهاى ساحلى آن كشور و منطقه شمالى خزر موفق به كشف ۵ ميدان نفت و گاز ديگر شده است.يكسال پس از نصب اولين سكوى دريايى در بخش شمالى خزر و آبهاى نزديك بندر استراخان، روسيه روز گذشته با حضور پوتين نخست وزير آن كشور، به اولين محموله نفت خزر دست يافت. دریای خزر با ذخيره اى بالغ بر ۹۵ ميليارد بشكه نفت در جا، سومين منبع بزرگ نفت جهان محسوب مي شود و ايران تنها كشور ساحلى است كه از استخراج نفت و گاز در آن باز مانده است. به جز ميدان «كورچاگين» كه روز گذشته به بهره بردارى رسيد، شركت نفت روسى لوك اويل از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ در آبهاى ساحلى آن كشور و منطقه شمالى خزر موفق به كشف ۵ ميدان نفت و گاز ديگر شده است. با تخصيص ۱۲ميليارد دلار سرمايه اوليه به اين منظور كه قرار است طى پنج سال آينده هزينه شود، روسيه مصمم است عليرغم هزينه هاى بالاى اكتشاف نفت و گاز در دریای خزر، عمليات بهر بردارى از منابع هيدرو كربورى در اين منطقه را سرعت بخشد. روسيه همچنين در عمليات استخراج، بهره بردارى و انتقال نفت و گاز منطقه خزر نيز نقش گسترده و با اهميتى را ايفا مي كند. به جز مشاركت در تمامى طرح هاى توليد نفت آذربايجان، روسيه با اجراى طرح در دست تكميل نوسازى شبكه انتقال گاز از بخش شرقى خزر و كشيدن خط لوله اى كه عمليات اجرايى آن از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است، قرار است سالانه ۳۰ ميليارد متر مكعب گاز تركمنستان و ۱۰ ميليارد مكعب گاز قزاقستان را از خاك خود عبور داده و به بازار مصرف برساند. منابع نفت و گاز حوزه خزر پس از فروپاشى اتحاد شوروى در ابتداى دهه ۹۰ ، از اهميت فوق العاده ای برخوردار شد. برآورد هاى انجام شده حاكى از قرار گرفتن ۵ تا ۱۰ در صد از مجموع ذخاير نفت جهان در اين حوزه است. ميزان ذخاير گاز خزر با منابع نفتی آن قابل مقايسه است. شركت هاى معتبر نفتى جهان در سه كشور ساحلى خزر (آذربايجان، قزاقستان و تركمنستان ) طى دو دهه گذشته بالغ بر ۸۰ ميليارد دلار سرمايه گذارى كرده اند. حوزه خزر اينك در حدود چهار در صد از نفت بازارهاى جهانى را تامين مي كند. شركت هاى معتبر نفتى جهان در سه كشور ساحلى خزر (آذربايجان، قزاقستان و تركمنستان ) طى دو دهه گذشته بالغ بر ۸۰ ميليارد دلار سرمايه گذارى كرده اند. حوزه خزر اينك در حدود چهار در صد از نفت بازارهاى جهانى را تامين مي كند. حوزه خزر در معادلات امنيت انرژى جهان، به خصوص اروپاى غربى و مركزى، از اهميت خاصی برخوردار است. از اين لحاظ، جامعه اروپا به كليه كشورهاى حاشیه دریای خزر، به جز ايران، پيشنهاد امضاء قرارداد مشاركت و همكارى داده است. بسيارى از كشورهاى خاورميانه تاكنون از اين امتياز محروم مانده اند. ايران در صورتى كه با جامعه جهانى پيرامون برنامه اتمى خود به توافق مي رسيد، مي توانست از امتيازات امضاء اين موافقت بهرمند شود. مذاكرات ايران با جامعه اروپا پيرامون دست يافتن به توافقى در اين زمينه يك سال پس از به روى كار آمدن محمود احمدى نژاد در سال ۲۰۰۶ قطع شد. پس از محروم ماندن از تمامى طرح هاى توسعه نفت و گاز دهه نود در حوزه خزر، بهره بردارى از سواحل جنوبى و آب هاى ايران در خزر عملا به فراموشى سپرده شد. زيان مالى بالقوه ايران، جدا از مخاطرات امنيت منطقه اى ناشى از منزوى شدن در حوزه خزر، سالانه به ميليارد ها دلار مي رسد. نخستین اکتشاف های ایران در اواخر دهه ۹۰ پس از سالها تعلل و ادامه بى تفاوتى، دولت ايران سرانجام موضوع اكتشاف و بهره بردارى از منابع نفت و گاز در آب هاى ملى خود در درياى خزر را مورد توجه قرار داد. در اواخر دهه نود شركت بريتانيايى لازسمو ، با مشاركت شل و هزينه ۲۰ ميليون دلار در بخش هايى از آب هاى ساحلى ايران به مساحت ۳۱۰۰ كيلومتر مربع به انجام لرزه نگارى پرداخت. ادامه اين عمليات متعاقبا متوقف ماند. در اواخر دوران رياست جمهورى محمد خاتمى و وزارت زنگنه در نفت، موضوع بهره بردارى از منابع ايران در حوزه درياى خزر مورد توجه بيشترى قرار گرفت. از آن سال ساختن يك سكوى نيمه شناور براى انجام عمليات حفارى در آب هاى ايران آغاز شد. شركت صدرا كه اينك سهام آن در اختيار سپاه پاسداران قرارگرفته، مامور ساختن اين سكوى نيمه شناور دريايى شد. شركت صدرا به دليل نداشتن تجربه در ساختن سكوى نفت دريايى، از يك شركت چينى به نام «كاسل» براى انجام طراحى و نظارت بر ساخت آن كمك گرفت. ايران با وجود بى بهره ماندن كامل از منابع نفت و گاز خزر و دارا بودن توانایى نمايش قدرت در آن منطقه، سياست احتياط و مماشات را در برابر كشور هاى ساحلى در پيش گرفته است. ادامه اين سياست انفعالى تنها مي تواند به انزواى بيشتر ايران در خزر منجر شود، حال آنكه در صورت پيروى از سياست اعمال قدرت، به جاى توسل به شعار هاى تو خالى و بى محتوا، موقعيت متزلزل كنونى استحكام بيشترى خواهد يافت. سكوى ياد شده سرانجام با هزينه اى در حدود ۲۰۰ ميليون دلار در اسفند سال گذشته از ساحل جدا و تا حدودى آماده عمل شد. ايران از آن تاريخ تاكنون در تدارك برگزارى مراسم افتتاح رسمى اين سكو توسط رييس دولت است. حفراولين چاه نفت ايران در خزر كه نزديك به بندر نكا قرار دارد هنوز آغاز نشده است. اين چاه قرار است در فاصله چهار كيلومترى ساحل و عمق ۱۰۰۰ مترى دريا حفر شود. تاريخ به توليد رسيدن احتمالى اين اولين چاه ايران هنوز اعلام نشده و لى با توجه به كندى عمليات و ادامه مشكلات فنى در سكوى نيمه شناور البرز، و فقدان اعتبار مالى، انتظار نمي رود كه اولين محموله نفت از چاه ياد شده تا پيش از پنج سال آينده به دست آيد. احتمالا به منظور پرهيز از تنش بيشتر در خزر، و درگيرى با آذربايجان و تركمنستان، ايران حفر اولين چاه دريايى خود را در جنوب خط مستقيم اتصال آستارا- حسينقلى در نظر گرفته است. ايران مدعى ۲۰ درصد از سطح آب و منابع كف درياى خزر است و لى در پيشبرد اين هدف تاكنون به كمترين نتيجه اى دست نيافته است. منطقه جنوب خط آستارا- حسينقلى، تنها ۱۱ در صد از آب هاى خزر را در بر مي گيرد و محل حفر چاه نفت ايران نيز در فاصله ميانه اين خط با ساحل قرار دارد. جمهورى آذربايجان سهم ايران در آبها و كف دريا را در اين حدود مي داند. مطابق محاسبات سه كشور ديگر ساحلى، منجمله روسيه، سهم ايران از دریای خزر ۱۳.۶ درصد است. در اين محاسبات كشورهايى كه از سواحل محدب برخوردارند سهم بيشترى برده اند. قزاقستان با ۲۸.۴ درصد، آذربايجان ۲۱ درصد، روسيه ۱۹ درصد و تركمنستان با ۱۸ درصد از دریای خزر از اين لحاظ مقدم بر ايران شمرده شده اند. آخرين مذاكرات پنج كشور ساحلى خزر در سطح معاونين وزير خارجه و با هدف تعيين تكليف رژيم حقوقی آن در نيمه ماه آوريل جارى در «آستانه» قزاقستان انجام شد و مطابق معمول بی نتيجه ماند. چهار كشور ديگر در گذشته در مورد تقسيم كف دريا با يكديگر به توافق نهايى رسيده اند ولى ايران اين توافق ها را به رسميت نمي شناسد. ايران با وجود بى بهره ماندن كامل از منابع نفت و گاز خزر و دارا بودن توانایى نمايش قدرت در آن منطقه، سياست احتياط و مماشات را در برابر كشور هاى ساحلى در پيش گرفته است. ادامه اين سياست انفعالى تنها مي تواند به انزواى بيشتر ايران در خزر منجر شود، حال آنكه در صورت پيروى از سياست اعمال قدرت، به جاى توسل به شعار هاى تو خالى و بى محتوا، موقعيت متزلزل كنونى استحكام بيشترى خواهد يافت. ادامه سياست بى تفاوتى در قبال منافع ملى ايران در خزر و سردى رو به افزايش مناسبات مسكو با تهران، می تواند ساير كشور هاى ساحلى خزر به خصوص آذربايجان را به استفاده بيشتر از كارت روسيه، و منزوى ساختن كامل ايران و تحميل نظر آنها در مورد رژيم حقوقی تازه حقوقى در خزر تشويق سازد. ايران در خليج فارس مدعى دفاع از كشورهاى محروم مسلمان، مقابله با آمريكا و همپيمانان محلى آن كشور است و در نتيجه از تمامى كشورهاى منطقه به خصوص در زمينه بهر بردارى از منابع نفت و گاز مشترك و حتى ذخاير مستقل عقب مانده است. در دریای خزر، و با آغاز بهر بردارى روسيه از منابع نفت و گاز خزر و پيوستن به سه كشور ديگر، ايران اينك تنها كشورى است كه در زمينه بهره بردارى از نفت و گاز خود در جا مي زند.
 


مون موهان سینگ و یوسف رضا گیلانی، Gilani، نخست وزیران هند و پاکستان در حاشیه اجلاسی منطقه ای در بوتان گفتگو کردند. هند، مذاکرات صلح با پاکستان را پس از حمله تروریستی دو سال پیش به مومبای، قطع کرد. هند، گروه لشکر طیبه، مستقر در پاکستان را مسئول آن حمله دانست. آمریکا از هر دو کشور خواسته است مذاکرات صلح را از سر بگیرند.
 


یک افسر نیروی دریایی آمریکا می گوید هفته گذشته یک هواپیمای گشتی ایران در فاصله کمی بر فراز یک ناو دریایی آمریکا در دریای عمان پرواز کرد. به گفته او این جت ایرانی تا تقریبا هزار متری ناو «یو اس اس آیزنهاور» نزدیک شد . این منبع که نامش برده نشده، تاریخ این واقعه را 21 آوریل، هشت روز پیش، و در آب های بین المللی ذکر کرده است. او از تایید گزارش شبکه های خبری آمریکا که این هواپیما سه بار دست به چنین کاری زد، خودداری کرده است.
 


نعمت حقیقی، فیلمبردار باسابقه سینمای ایران که در بسیاری از برترین فیلم‌های ایرانی نقش داشت، صبح پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. نعمت حقیقی، فیلمبردار باسابقه سینمای ایران، صبح پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه، در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. وی که مدت‌ها از عارضه قلبی رنج می‌برد، در اسفندماه سال گذشته نیز در بیمارستان بستری شده بود. نعمت حقیقی متولد سال ۱۳۱۸ شمسی بود. وی فعالیت خود را به عنوان دستیار فیلمبردار از سال ۱۳۳۷ آغاز کرد. نخستین فیلم سینمایی او به عنوان دستیار فیلمبردار فیلم «جنوب شهر» به کارگردانی فرخ غفاری بود. حقیقی در دوران فعالیت حرفه‌ای خود با کارگردانان ایرانی بسیاری از جمله مسعود کیمیایی، امیر نادری، ناصر تقوایی، بهمن فرمان‌آرا، بهروز افخمی، محسن مخملباف و رفیع پیتز همکاری کرده بود. فیلم‌برداری فیلم‌هایی همچون «گوزن‌ها»، «داش آکل»، «تنگسیر»، «ممل آمریکایی»، «شازده احتجاب»، «عروس»، «ناصر‌الدین‌شاه، آکتور سینما»، «روز فرشته»، «جهان‌پهلوان تختی»، «فصل پنجم» و «شوکران» را می‌توان در کارنامه حرفه‌ای نعمت حقیقی مشاهده کرد. وی در سال ۱۳۴۷ با لیلی گلستان، مترجم و دختر ابراهیم گلستان، ازدواج کرد که این زندگی مشترک پس از شش سال به پایان رسید. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های مانی،‌ صنم و محمود است. مانی حقیقی، فرزند بزرگ او، نیز همچون پدر سینما را به عنوان عرصه فعالیت برگزیده و بازیگر، نویسنده و کارگردان است. در تیرماه ۱۳۸۶، طی مراسم بزرگداشتی از نعمت حقیقی در فرهنگسرای ارسباران، مسعود کیمیایی که فیلمبرداری هفت فيلمش از جمله «غزل»، «داش آكل» و «گوزن‌ها» را نعمت حقیقی برعهده داشت، از فیلم‌برداری به عنوان آخرین هنر نعمت حقیقی یاد کرد، «نعمت شاعر است. شاعر واژه‌هاست. نعمت نويسنده است. خيلی كارهايی می‌كند كه شايد دوست ندارد از آن‌ها صحبت كنم. فيلمبرداری آخرين كاری است كه او انجام می‌دهد». پیکر این هنرمند ساعت هشت و سی دقیقه صبح روز یک‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه، از مقابل ساختمان شماره دو خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع خواهد شد.
 


روز هشتم ارديبهشت ماه، روز جهانى همدردى با كارگران آسيب ديده بود. اين روز براى نخستين بار در سال ۱۹۸۵ ميلادى از سوى كنگره كار كانادا گرامى داشته شد و از آن پس؛ مراسمى به اين مناسبت در سراسر جهان برگزار مى شود.روز هشتم ارديبهشت ماه، روز جهانى همدردى با كارگران آسيب ديده بود. اين روز براى نخستين بار در سال ۱۹۸۵ ميلادى از سوى كنگره كار كانادا گرامى داشته شد و از آن پس؛ مراسمى به اين مناسبت در سراسر جهان برگزار مى شود. ۱۰ تشكل كارگرى در ايران، سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوس رانى تهران و حومه، سنديكاى كارگران شركت نيشكر هفت تپه، اتحاديه آزاد كارگران ايران، با انتشار بيانيه اى به مناسبت اين روز، از نبود ايمنى در محيط هاى كار و حوادث ناشى از كار انتقاد كردند. به گفته اين تشكل هاى كارگرى، افزايش حوادث در سال‌هاى گذشته نشان مى‌دهد كه حفاظت از جان كارگران، پاسخگويى به مطالبات عادلانه آنان و بهبود شرايط كار، در دستور كار سيستم مديريتى موجود قرار ندارد. محمد صفوى، كارشناس حوادث ضمن كار در كانادا و فعال سابق سنديكايى در ايران، درباره آمارهاى ناشى از حوادث ضمن كار به راديو فردامى گويد: محمد صفوى: در مورد آمار حوادث شغلى بايد گفت آمارهاى دولتى كه هر سال بيرون مى آيد بازتاب واقعيت هاى حوادث شغلى در ايران نيست، زيرا آمارهايى كه سازمان تأمين اجتماعى منتشر مى كند شامل مواردى است كه زير پوشش خدمات اجتماعى يا بيمه اجتماعى قرار دارند، درحالى كه اكنون ۸۰ درصد از نيروى كار خارج از قانون كار هستند و بخش زيادى از حوادث كارگرى در جايى ثبت نمى شود. آمارهاى دولتى كه هر سال بيرون مى آيد بازتاب واقعيت هاى حوادث شغلى در ايران نيست، زيرا آمارهايى كه سازمان تأمين اجتماعى منتشر مى كند شامل مواردى است كه زير پوشش خدمات اجتماعى يا بيمه اجتماعى قرار دارند، درحالى كه اكنون ۸۰ درصد از نيروى كار خارج از قانون كار هستند و بخش زيادى از حوادث كارگرى در جايى ثبت نمى شود. محمد صفوى، فعال سابق سنديكايى در ايران حوادث شغلى كارگرانى كه در بخش ساختمانى يا كشاورزى فعاليت مى كنند و يا كارگران روزمزد، فصلى و پروژه اى درجايى بازتاب پيدا نمى كند. در واقع اين بخش از كارگران بيشترين آمار قربانيان حوادث شغلى را دارند، ولى در آمارهاى دولتى اثرى از اين بخش نمى بينيم. به عنوان مثال معادن كرمان چند سال پيش خصوصى شد كه زير پوشش خدمات سازمان تامين اجتماعى هم قرار ندارد. در سال ۱۳۸۴ انفجارى در معدن باب نيزو اتفاق افتاد و به دنبال آن در سال ۱۳۸۵ هم اتفاق مشابهى رخ داد و تعداد ديگرى از كارگران كشته شدند. اما به گفته دبير اجرايى خانه كارگر شهر كرمان، هنوز اين كارگران و خانواده هايشان نتوانستند بابت اين حوادث خسارتى دريافت كنند و همچنان سرگردان هستند. شما اشاره كرديد كه در ايران معيارهاى ايمنى براى كسانى كه در كارخانه‌ها، معادن و واحدهاى توليدى كار مى كنند در نظر گرفته نشده است. آيا قوانين ايران روى اين مسئله تاكيد دارد كه چنين معيارهايى در نظر گرفته شود؟ در قانون كار ايران به مسائل بهداشت و ايمنى كارگران اشاره شده است. همچنين نهادهاى خصوصى وجود دارند كه در اين زمينه كار مى كنند و موارد غير ايمن و غير بهداشتى كار را متذكر مى شوند. ولى مسئله اصلى در صنعت و نهاد كار ما اين است كه اولاً با يك نهاد كار بسيار استبدادى روبرو هستيم. فضاى كار ما يك فضاى دموكراتيك نيست، يعنى كارگران تشكل ها و سنديكاهاى مستقل خود را ندارند. تجربه جهانى به ما مى گويد هر جا تشكل و سنديكا وجود داشته، توانسته اند با نظارت كامل بر اجراى دقيق قوانين بهداشت و ايمنى محيط كارى، صدمات و خسارات ناشى از حوادث كار را پايين بياورند. ولى از آنجا كه ما يك سيستم نظارتى مؤثر در محيط هاى كارى نداريم در نتيجه قوانين موجود هم بسيار بى اثرند و كارفرمايان معمولاً به اجراى آن تن نمى دهند. حتى بر اساس آمارهاى دولتى مى بينيم كه مسئول ۸۰ تا ۹۰ درصد از حوادث كار، كارفرمايان و عدم نظارت دولتى است. بازرسان بايد كارخانه ها و معادن را كنترل كنند اما اين محيط ها معمولاً مورد بازرسى قرار نمى گيرند. به نظر شما بايد چه اقدامى از طرف كارگران براى برخوردارى از ايمنى در هنگام كار صورت گيرد؟ تمام تلاش هايى كه در ايران براى بهبود شرايط كار صورت مى گيرد از طرف نظام سركوب مى شود. به عنوان مثال سنديكاى شركت واحد يا سنديكاى شركت نيشكر هفت تپه به اين دليل تشكيل شد كه شرايط كار را بهبود ببخشد، اما مى بينيم كه رهبران آن به اتهام واهى اقدام عليه امنيت كشور دستگير شده اند. به نظر من اساسى ترين اقدام اين است كه كارگران تشكل هاى خود را تشكيل دهند. اين مسئله نيازمند آزادى است و به همين دليل جنبش آزادى خواهانه مردم ايران براى كارگران مى تواند يك جنبش بسيار پراهميت باشد. كارگران ما بايد خواسته هاى خود را با اين جنبش آزادى خواهانه همگام كنند تا فضاى بازى به وجود آيد و آنها در اين فضا بتوانند تشكل ها و مطالبات خود را به طور مستقل مطرح كنند و از اين طريق شرايط بهداشت و ايمنى كارى خود را بهبود بخشند.
 


میرحسین موسوی در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر و دوازدهم اردیبهشت، روز معلم در ایران، در پیامی این روز ها را به آنها تبریک گفت. آقای موسوی افزوده: ما در شرایطی به این دو روز ِ مهم نزدیک می شویم که کشور دارای بحران و مشکلات افتصادی ، سیاسی و اجتماعی وسیعی است و این بحران ها در سرنوشت کارگران و معلمان تاثیر زیادی می گذارد. میر حسین موسوی به مشکلات گوناگون اقتصادی، رواج فساد و دروغ و همزمان، محدود کردن آزادی بیان، زندانی کردن فعالان سیاسی – اجتماعی – صنفی و بستن تشکل های آن ها اشاره کرده و گفته است تنها را حل این مشکلات را اجرای کامل قانون اساسی ایران، همراه با اتخاذ سیاست خارجی متعادل می داند. او تاکید کرده که مسائل کشور از جمله معلمان و کارگران، با اسلحه و نیروی انتظامی حل نمی شود.
 


نعمت حقیقی، فیلم بردارسرشناس سینمای ایران صبح امروز، پنج شنبه، در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. نعمت حقیقی متولد 1318 در تهران بود و مدیریت فیلم برداری آثار سینمایی چون گوزن ها، داش آکل، بلوچ، خاک، دشنه، تنگسیر، شازده احتجاب و چند اثر معروف دیگر را برعهده داشت. به گزارش خبرگزاری ایسنا، مراسم تشییع و خاکسپاری او صبح یکشنبه از مقابل خانه سینما برگزار می شود.
 


ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه، در ادامه تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی پس از انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور، روز چهارشنبه با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و عمر موسی، دبیر کل اتحاد یه عرب در قاهره گفتگو کرد. ائتلاف العرقیه در بیانیه ای احتمال درخواست ِ برگزاری مجدد ِ انتخابات با نظارت اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و سازمان ملل را مطرح کرده است. ایاد علاوی، رقبای خود را متهم کرده است که می کوشند از طریق بازشماری آراء در بغداد و ابطال آراء ده ها نامزد انتخابات، تحت عنوان ارتباط آنها با حزب بعث، نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. ائتلاف ایاد علاوی 91 کرسی و نوری المالکی 89 کرسی پارلمانی را بدست آورده اند.
 


مجلس شوراى اسلامى روز يكشنبه، پنجم ارديبهشت، در يك نشست غير علنى و غير رسمى تسليم خواست دولت شد و تمايل خود را به تعديل قانون هدفمندسازى يارانه ها اعلام كرد.مجلس شوراى اسلامى روز يكشنبه، پنجم ارديبهشت، در يك نشست غير علنى و غير رسمى تسليم خواست دولت شد و تمايل خود را به تعديل قانون هدفمندسازى يارانه ها اعلام كرد. برخى نمايندگان مجلس تغيير يا تعديل قوانين مجلس از جمله قانون يارانه ها را از طريق راى گيرى «استمزاجى»، آن هم در يك جلسه غير علنى و غير رسمى قانونى ندانستند و آن را نوعى بدعت و پايين آورنده شان مجلس خواندند. اما مخالفت آنان از سوى رييس مجلس پذيرفته نشد. به گزارش كميسيون ويژه مجلس، دولت مى تواند همه مبلغ ۲۰ هزار ميليارد تومان را هزينه كند و براى جبران عوارض شهردارى ها و دهدارى ها اقداماتى از طرق ديگر صورت دهد. از سوى ديگر دولت مى تواند مبلغ ۲۰ هزار ميليارد تومان را از اول تير ماه و براى ۹ ماه باقى مانده سال جارى هزينه كند. از سوى ديگر پرداخت يارانه ها به خانوارها هم بر پايه تشخيص دولت خواهد بود. احمد علوى، كارشناس اقتصادى و استاد دانشگاه در استكهلم سوئد در اين زمينه مى گويد: به نظر مى رسد كه دست دولت براى تغييرات بزرگ نه تنها در عرصه اين قانون بلكه در عرصه اجرا باز شده باشد. اين قدرت دولت براى تزريق پول به جامعه را زياد مى كند آن هم براى دولتى كه در سال گذشته داراى ۷۰ درصد تخلف بودجه اى بوده است. دولت مى تواند با اختيار در زمينه انتخاب گروه ها، درآمد ها را به اقشار دلخواه خود منتقل كند. در مجموع خط كلى اساسى اين تغييرات به سمت باز شدن دست دولت براى انجام اقداماتى است كه مد نظرش است. راى گيرى غيرعلنى و استمزاجى كه در مجلس انجام شد، نشان مى دهد كه منطق اين طرح قانع كننده نبوده، حتى براى نمايندگان اين مجلس مطيع رهبر. اين تغييرات يك زيان سياسى بزرگ دارد و آن هم اين است كه دست قدرت مداران را براى تغييرات نامطلوب در اقتصاد باز مى كند. با باز شدن دست دولت و بى انضباطى كه در مسايل بودجه اى ديده ايم، نقدينگى بازهم افزايش پيدا خواهد كرد. بنابراين مى شود انتظار داشت كه نه تنها تورم افزايش پيدا كند بلكه اختصاص منابع به مصارف عقلانى هم كاهش پيدا كند. احمد علوى، كارشناس اقتصادى و استاد دانشگاه در استكهلم سوئد به گفته آقاى علوى، واژه «استمزاج» اساساً در مباحث حقوقى و اقتصادى مدرن جايى ندارد: «اين واژه از منابع فقهى و فرهنگ حوزوى وام گرفته شده و قاعدتاً بايد مطابق مزاج و ذوق نمايندگان مجلس باشد، اما با توجه به روندى كه پيش آمده، به نظر مى رسد اين استمزاج بيش از آنكه مطلوب نمايندگان مجلس باشد، تابع قدرت مطلقه فقيه است.» آقاى علوى معتقد است اين اقدام تغييرات شگرفى را در عرصه خرد و عرصه كلان اقتصادى به بار خواهد آورد. وى مى گويد: در عرصه اقتصاد خرد، با انتقال اين پول ها به خانوارها قدرت خريد آنان بالا خواهد رفت. اما از آنجا كه اين انتقال درآمد با سياست هاى ديگرى همراه نيست، قاعدتاً به تورم بيشترى خواهد انجاميد. در حالى كه درميان مدت، قدرت خريد خانواده به طور واقعى بالا نخواهد رفت چون ميزان اسمى درآمد خانواده بالا مى رود اما قدرت واقعى خريد براى خانواده در عرصه زندگى روزمره بالا نخواهد رفت. در عرصه اقتصاد كلان هم اين تغييرات تاثير خواهد داشت. دولت الان داراى كسر بودجه زيادى است كه باعث شده نقدينگى زيادى در جامعه ايجاد شود و در نتيجه تورم افسار گسيخته را داشته باشيم. با باز شدن دست دولت و بى انضباطى كه در مسايل بودجه اى ديده ايم، نقدينگى بازهم افزايش پيدا خواهد كرد. بنابراين مى شود انتظار داشت كه نه تنها تورم افزايش پيدا كند بلكه اختصاص منابع به مصارف عقلانى هم كاهش پيدا كند. آقاى علوى نتيجه گيرى مى كند كه دولت با ترجيح منافع كوتاه مدت اقتصادى و چشم پوشى از منافع بلند مدت، اقتصاد ايران را مصرفى تر و غيرتوسعه گرا مى كند. باز هم نرخ رشد پایین اقتصادی در ایران برخى نهادهاى اقتصادى جهانى در روزهاى گذشته با انتشار آمارهايى بار ديگر پيش بينى هايى براى سال جارى و سال آينده ميلادى براى مناطق مختلف جهان دارند كه ايران در مقايسه با ديگر كشورها داراى نرخ رشد بسيار پائينى خواهد بود. فريدون خاوند، كارشناس اقتصادى و استاد دانشگاه در پاريس، با مقايسه آمار هاى پيش بينى شده توسط صندوق بين المللى پول براى نقاط مختلف جهان، مى گويد: اين نهادها نرخ رشد براى اقتصاد دنيا را چيزى در حدود چهار در صد پيش بينى مى كنند كه به گونه اى متفاوت بين مناطق مختلف جهان تقسيم مى شود. براى نمونه بر پايه اين پيش بينى ها، آمريكا حدود سه در صد نرخ رشد را خواهد داشت، در آسيا براى چين و هند نرخ رشد هاى هفت و ۴.۵ در صد پيش بينى شود. در اروپا نرخ رشد پيش بينى شده متفاوت است. در برخى كشورها مانند يونان و اسپانيا اين نرخ رشد حتى در جهت منفى است. آقاى خاوند معتقد است ايران چندان سهمى از اين نرخ رشد نخواهد داشت: «چيزى كه عجيب به نظر مى رسد {اين است كه} ايران به رغم اينكه كماكان از درآمدهاى سرشار نفتى برخوردار است و قيمت نفت بين ۸۵ تا ۹۰ دلار براى هر بشكه نوسان مى كند، نرخ رشد چشمگيرى برايش پيش بينى نمى شود. چيزى در حد يك تا ۱.۵ درصد در سال جارى و حدود ۲ تا ۲.۵ درصد در سال آينده ميلادى. نهادهاى كارشناسى داخلى نيز به گونه اى اين را تاييد مى كنند.» شركت خاتم الانبياء نه داراى آن سرمايه كلانى است براى توسعه منابع گاز ايران و نه فنآورى و تكنولوژى هاى لازم را در اختيار دارد. خاتم الانبياء كارى كه مى كند قرارداد را مى گيرد و ۲۰ تا ۳۰ درصد از قرارداد را مى ريزد توى جيبش و اين قرارداد را مى خواهد به عنوان مقاطعه بدهد به شركت هاى دست دوم و سوم آسيايى. خودش نه داراى سرمايه است و نه فنآورى. بنابراين باز گرفتار اين مى شوند كه اين شركت هاى دست دوم و سوم آسيايى از كجا بتوانند اين سرمايه ها را تامين كنند و از كجا اين فنآورى ها را براى ايران بياورند. پرویز مینا، کارشناس امور نفتی آقاى خاوند با تاكيد بر تاثير نرخ رشد اقتصادى بر اشتغال مى گويد: «هم برنامه چهارم كه اصولاً اجرا نشد، پيش بينى نرخ رشد ۸ درصدى را كرده بود و هم برنامه پنجساله پنجم كه به زودى مورد بررسى قرار مى گيرد، متكى بر دستيابى به نرخ ۸ درصد است، در هر دو مورد، براى ايجاد دست كم يك ميليون فرصت شغلى در سال. اگر ايران بتواند با نرخ ۸ درصد يك ميليون فرصت شغلى به وجود بياورد و با اين فرصت هاى شغلى جديد بتواند از اوج گيرى بازهم بيشتر بيكارى جلوگيرى كند، چه وضعيتى به وجود خواهد آمد وقتى نرخ رشد اقتصاد ايران در حد ۲ يا يك ۱ درصد پائين مى آيد؟ با توجه به اين نرخ رشد بسيار نازل از ۱۳۸۷ تاكنون به طور حتم ايران يكى از دوره هاى سخت را در عرصه اشتغال سپرى مى كند. منتهى هيچ آمارى را منابع كارشناسى ايران در زمينه نرخ اشتغال انتشار نمى دهند چون اين آمار بايد در ارتباط با نرخ رشد ايران منتشر شود. در مورد نرخ رشد تا به حال هيچ آمارى در مورد ۸۷ و ۸۸ منتشر نشده است.» ترکیه هم حاضر به سرمایه گذاری نیست حتى تركيه هم حاضر به سرمايه گذارى در ايران نيست. بر اساس تفاهم نامه اى كه ميان ايران و تركيه در آبان ماه ۸۷ امضا شده بود، قرار بود در مدت يك سال شركت هاى تركيه با بررسى هاى فنى و اقتصادى، شرايط خود براى توسعه فازهاى پارس جنوبى را به وزارت نفت ايران اعلام كنند. علاوه براين صدور سالانه ۳۵ ميليارد مترمكعب گاز ايران از مسير تركيه به اروپا، ساخت خط لوله ۱۸۵۰ كيلومترى انتقال گاز از عسلويه تا مرز بازرگان و فروش ۵۰ در صد گاز توليدى فازهاى ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبى به تركيه هم از ديگر توافق هاى گازى تهران آنكارا بود. پس از سپرى شدن فرصت يك ساله در آبان ماه ۸۸ اين فرصت از سوى ايران براى سه ماه تمديد شد. اما تركها هنوز جوابى به ايران نداده اند. از آنجا كه توسعه فازهاى مشترك پارس جنوبى يكى از اولويت هاى وزارت نفت در برنامه پنجم است، مذاكراتى بين وزارت نفت و قرارگاه سازندگى خاتم الانبياء براى توسعه فازهاى ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبى آغاز شده است. گفته مى شود در صورت توافق نهايى وزارت نفت و قرارگاه خاتم الانبياء، طرح توسعه اين سه فاز پارس جنوبى به كنسرسيومى متشكل از اين قرارگاه، سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران و برخى از پيمانكاران فراساحل، همچون ايزوايكو، صدرا و مهندسى و ساخت تاسيسات دريايى واگذار مى شود. كارشناسان نفتى و حتى مقام هاى دولتى جمهورى اسلامى سال هاست كه از نياز گسترده و فورى بخش نفت و گاز به سرمايه گذارى هاى كلان و فنآورى هاى مدرن سخن مى گويند، سرمايه گذارى هايى كه تنها شركت هاى بزرگ نفتى جهان توانايى آن را دارند. اما تاكنون به دليل تنش در سياست خارجى جمهورى اسلامى با دنياى غرب تلاش ها براى سرمايه گذارى بى نتيجه مانده است. پرويز مينا، كارشناس امور نفتى در اين باره به راديو فردا مى گويد: تمام اين قرارداد مربوط مى شود به فازهاى پارس جنوبى. پارس جنوبى به ۲۸ فاز تقسيم شده كه فقط ۱۰ فاز آن را توانسته اند توسعه بدهند و بعد از اين كه شركت ها از فعاليت خوددارى كردند، از فاز ۱۱ تا ۲۸ متوقف شد. در صورتى كه قطر مرتباً دارد از اين ميدان گاز بر مى دارد و بزرگترين صادر كننده گاز مايع در دنيا است. در صورتى كه ايران طى دو سال گذشته به دليل كمبود توليد گاز مجبور شده گاز از تركمنستان و آذربايجان بخرد تا بتواند گاز مورد نياز استان هاى شمالى كشور را تامين كند. وى مى افزايد: ايران با يك تنگناى فوق العاده خطرناك رو به رو است. شركت هايى كه به نحوى در آمريكا فعاليت دارند كه قبلاً در ايران فعاليت داشتند، مانند بريتيش پتروليوم، توتال، استات اويل، شل، گازپروم، كنسرسيوم ژاپنى و غيره، همه به علت فشار دولت آمريكا از سرمايه گذارى در ايران خوددارى مى كنند. به بهانه هاى مختلف مذاكرات را طولانى مى كنند. قراردادها را به عقب مى اندازند. شركت خاتم الانبياء نه داراى آن سرمايه كلانى است براى توسعه منابع گاز ايران و نه فنآورى و تكنولوژى هاى لازم را در اختيار دارد. خاتم الانبياء كارى كه مى كند قرارداد را مى گيرد و ۲۰ تا ۳۰ درصد از قرارداد را مى ريزد توى جيبش و اين قرارداد را مى خواهد به عنوان مقاطعه بدهد به شركت هاى دست دوم و سوم آسيايى. خودش نه داراى سرمايه است و نه فنآورى. بنابراين باز گرفتار اين مى شوند كه اين شركت هاى دست دوم و سوم آسيايى از كجا بتوانند اين سرمايه ها را تامين كنند و از كجا اين فنآورى ها را براى ايران بياورند. گام های بلند بورس تهران بورس تهران در اين روزها گام هاى بسيار بلندى بر مى دارد و روز به روز شاخص بهاى سهام ثبت شده در اين بازار افزايش چشمگيرى دارد. گفته مى شود تنها در ۱۸ روز كارى فروردين ماه نزديك به ۱۳ در صد براى سرمايه گذاران سود داشته است. عليرضا احمدى، كارشناس بورس، روزنامه نگار و تحليلگر اقتصادى در تهران دلايل اين افزايش را از جمله سخنرانى رهبر جمهورى اسلامى و تشويق وى به سرمايه گذارى در بورس تهران، بالا رفتن قيمت نفت به بيش از هشتاد دلار، ابتكارات و طرح هاى مثبت مديران جوان سازمان بورس در طول سه سال اخير، رشد قيمت فلزات و مواد خام در بازارهاى جهانى، ركود عميق و دامنه دار در بازار املاك و مستغلات، رشد بازار سرمايه در سال ۸۸، ركود در بازارهاى موازى مانند بازار ارز، طلا و خودرو، تزريق مالى و پولى گسترده از طرف نهادها و ارگان هاى دولتى و شبه دولتى، موسسات بانكى و مالى و بيمه ها و نزديك بودن به فصل مجامع شركت ها مى داند. اين كارشناس اقتصادى در تهران پيش بينى مى كند روند رو به رشد ادامه خواهد داشت و سال ۸۹ سال خوبى براى بورس تهران خواهد بود. به گفته وى اين روند تا سال ۹۲ و انتخابات بعدى رياست جمهورى تداوم دارد. آقاى احمدى اين روند رو به رشد را فرآيندى حبابى نمى داند، با اين همه امكان افت قيمت ها و آرام شدن اين روند را دور و بعيد نمى داند.
 


مادران سه جوان آمريکايی زندانی در ايران ، شون بوئز، سارا شِرود و جاش فِتال، در تلاش برای آزادی فرزندانشان با هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا ديدار کردند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمر يکا در اين ديدار اقدامات وزارت خارجه بر ای آزادی اين سه جوان تشريح شد. آمريکا در تهران سفارتخانه ندارد و از اتريش خواسته است در اين زمينه کمک کند. خانواده های اين سه زندانی نگران سلامتی جسمی و روحی فرزندانشان هستند. اين سه جوان دانشجو، حدود پنج ماه پيش در منطقه کوهستانی مرز عراق با ايران بازداشت شدند و خانواده هايشان می گويند که آنها تنها برای کوهنوردی به آنجا رفته بودند و جمهوری اسلامی آنها را بدلائل سياسی به گروگان گرفته است.
 


بر اساس گزارش «فریدم هاوس» (خانه آزادی) از وضعیت مطبوعات در جهان، ایران با رتبه ۱۸۷ همچون سال‌های گذشته در ردیف کشورهای «غیر آزاد» قرار گرفته است. در این گزارش، تنها کشورهایی چون ازبکستان و کره شمالی وضعیتی بدتر از ایران دارند. بر اساس تازه‌ترین گزارش فریدم هاوس از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، ایران با رتبه ۱۸۷ همچون سال‌های گذشته در ردیف کشورهای «غیر آزاد» قرار گرفته است. در این گزارش، تنها کشورهایی چون ازبکستان، ترکمنستان، کره شمالی و برمه وضعیتی بدتر از ایران دارند. فریدم هاوس سال گذشته رتبه ایران در آزادی مطبوعات را برای سال ۲۰۰۸ در کنار چین و روآندا ۱۸۱ ثبت کرده بود. به این ترتیب ایران در سال ۲۰۰۹ دست‌کم شش رتبه سقوط کرده است. بیشتر بخوانید: «روزنامه‌نگاران زندانی ایران، تحت فشار روانی شدید برای اعتراف» یک سوم روزنامه‌نگاران زندانی جهان در ایران پیشتر «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» که در نیویورک مستقر است در اواسط اسفندماه گفته بود که جمهوری اسلامی ایران با ۵۲ روزنامه‌نگار زندانی «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان» است. این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران می‌گوید که یک سوم روزنامه‌نگاران زندانی جهان در ایران به سر می‌برند. ایران در سال ۲۰۰۹ نیز همچون سال پیش از آن در زمره بدترین ده کشور دنیا از نظر آزادی مطبوعات قرار گرفته است. ۹ کشور دیگر عبارت‌اند از بلاروس، برمه، کوبا، گینه استوایی، اریتره، لیبی، کره شمالی، ترکمنستان و ازبکستان. به گزارش فریدم هاوس، در این ده کشوری که آزادی مطبوعات بدترین وضعیت را دارد «یا رسانه مستقل وجود ندادر یا قادر به کار نیستند، مطبوعات بلندگوی رژیم‌اند و دسترسی شهروندان به اطلاعات بسیار محدود است». در گزارش فریدم هاوس که روز پنج‌شنبه منتشر شد اشاره شده است که آزادی مطبوعات در جهان در سال ۲۰۰۹ برای هشتمین سال متوالی افت داشته است. بیشترین افت در این زمینه در سه منطقه صحرای آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه اتفاق افتاده است. در گزارش این سازمان مستقل ناظر بر آزادی بیان و مطبوعات در جهان همچنین آمده است که در حال حاضر از هر شش نفر جمعیت جهان تنها یک نفر در کشوری با مطبوعات‌ آزاد زندگی می‌کند. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، جمهوری اسلامی به دنبال سرکوب روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه ۱۳۸۸ بیشترین افت در آزادی مطبوعات را به نام خود به ثبت رسانده است. در حالی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، تونس، الجزایر، مراکش و امارات متحده عربی هم از نظر آزادی مطبوعات افت کرده‌اند، عراق در سال ۲۰۰۹ هم همچون سال ۲۰۰۸ شاهد بهبود در وضعیت اصحاب رسانه بوده است.
 


در مسابقه برگشت نيمه پايانی ليگ قهرمانان فوتبال اروپا، تيم اينترميلان ايتاليا در ورزشگاه نوکامپ بارسلونا يک بر صفر شکست خورد، اما با برتری سه بر دو در مجموع دو مسابقه به مسابقه پايانی راه يافت.در مسابقه برگشت نيمه پايانی ليگ قهرمانان فوتبال اروپا، تيم اينترميلان ايتاليا در ورزشگاه نوکامپ بارسلونا يک بر صفر شکست خورد، اما با برتری سه بر دو در مجموع دو مسابقه به مسابقه پايانی راه يافت تا حريف بايرن مونيخ آلمان شود. اينتر که در مسابقه رفت در ميلان سه بر يک پيروز شده بود، روز ۲۲ مه در سانتياگوبرنابوی مادريد با حريف آلمانی بر سر بردن جام نبرد خواهد کرد. بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی با وجود تک گل جرالد پيکه در دقيقه ۸۴ نتوانست گل دوم سرنوشت ساز را به تيم ده نفری اينتر تحميل کند.   تنش اين مسابقه نااميد کننده در دقيقه ۲۸ به نقطه اوج رسيد که تياگو موتا، ستاره برزيلی تيم اينتر در پيکار بر سر دستيابی به يک توپ، ضربه ای با دست به صورت سرجيو بوسکوتس کوبيد و بازيکن بارسلونا چنان برزگنمايی کرد که داور بی درنگ کارت قرمز اخراج را بيرون کشيد. اين باعث شد تا اينتر از بزرگنمايی نمايشی بوسکت به هنگام سرنگون شدن و گرفتن صورت با دستانش، به خشم بيايد. بارسلونا به شدت فشار آورد و شيرجه جوليو سزار در برابر ضربه ليونل مسی باعث شد تا بهترين بخت گل تيم اسپانيايی در نيمه نخست هدر برود. از لحظه اخراج بازيکن اينتر داوری پرحرف بود. تک گل بارسلونا آفسايد بود که داور کنار آن را نديد و در پی آن يک گل  تيم قهرمان اسپانيا، اروپا و جهان به نادرستی هند اعلام شد. ئر نيمه دوم بارسلونا در زمين اينتر خيمه زد. پيکه از خط دفاعی پيش کشيد تا در اوج حمله های نااميدانه تيمش يک گل برای اميدواری غولهای اسپانيايی به ثمر برساند. وقتی در وقت تلف شده بوژان توپ را برای دومين بار به تور دروازه اينتر رساند، به نظر می امد که بارسلونا به هدف رسيده باشد، اما اين گل با تشخيص هند يحيی توره مردود اعلام شد. پپ گوآرديولا، سرمربی تيم بارسلونا در اين بازی دو تغيير نسبت به بازی رفت انجام داد: توره و گابريل ميليتو به جای ماکسول و کاپيتان کارلز پويول محروم به زمين رفتند. انتخاب گابريل در مقابله با ديه گو ميليتو به اين معنی بود که برای نخستين بار در يک بازی ليگ قهرمانان دو برادر رو در روی هم بازی کردند. ژوزه مورينيو، سرمربی تيم اينتر اعتقادش به تيمی که سه بر يک در يک هفته پيشتر پيروز شده بود، حفظ کرد.
 


تدارك بيست و سومين نمايشگاه بين المللى كتاب تهران به پايان رسيد اما خبرها و مصاحبه هاى منتشر شده در رسانه هاى ايران و نيز گزارش هاى مسئولان نمايشگاه نشان مى دهند كه نمايشگاه كتاب امسال نيز چون چهار سال گذشته، با تحريم اعلام نشده اما موثر اغلب ناشران و مولفان معتبر غيرحكومتى ايران، غيبت ناشران جدى جهان، ممنوعيت نشست هاى آزاد بين مولفان و خوانندگان و در فضايى به شدت پليسى، امنيتى و سانسور زده و بى رونق از ۱۵ تا ۲۵ ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.تدارك بيست و سومين نمايشگاه بين المللى كتاب تهران به پايان رسيد اما خبرها و مصاحبه هاى منتشر شده در رسانه هاى ايران و نيز گزارش هاى مسئولان نمايشگاه نشان مى دهند كه نمايشگاه كتاب امسال نيز چون چهار سال گذشته، با تحريم اعلام نشده اما موثر اغلب ناشران و مولفان معتبر غيرحكومتى ايران، غيبت ناشران جدى جهان، ممنوعيت نشست هاى آزاد بين مولفان و خوانندگان و در فضايى به شدت پليسى، امنيتى و سانسور زده و بى رونق از ۱۵ تا ۲۵ ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد. «نمايشگاه بين المللى كتاب تهران» حتا در پر رونق ترين سال هاى خود به تعريف «نمايشگاه كتاب» و به صفت «بين المللى» نزديك نشد اما سخت تر شدن معيارهاى سانسور كتاب در چهار سال گذشته و اعمال سانسور مضاعف كتاب و مولف در نمايشگاه آن را از معنا، بار و محتوا چندان تهى كرده است كه اين نمايشگاه به جاى «بزرگ ترين رخداد فرهنگى سال» و «جشن بزرگ كتاب» به مجلس ترحيم كتاب و كتابخوانى شباهت بيش ترى مى برد تا جشن پرشور كتاب و فضاى خلاق تبادل انديشه و فرهنگ. سانسور كتاب و مولف، حذف انديشه و تخيل خلاق و اعمال فرهنگ تك صدايى در ايران و سانسور مضاعف در نمايشگاه كتاب تهران چندان است كه اين نمايشگاه نه فقط از توان تحقق كاركردهاى نمايشگاه كتاب برخوردار نيست كه جذابيت خود را حتى براى توليد كنندگان و مصرف كنندگان كتاب ــ ناشران مولفان و خوانندگان ــ از دست داده و به آئينه دق اما حقيقت نماى زخم سانسور و فقر فرهنگى بر پيكر كتاب بدل شده است. چند سال پيش اقدام دولت آقاى احمدى نژاد در انتقال محل نمايشگاه بين المللى كتاب به مصلى بزرگ تهران با اعتراض گسترده مولفان و ناشران ايرانى رو به رو شد اما مصلى تهران، كه براى اجراى مراسم مذهبى طراحى شده است، در سنجش با فضاى هاى ديگر با كاركرد كنونى نمايشگاه، مجلس ختم كتاب، همخوانى بيش ترى دارد. به گفته محمود سالارى، مدير كميته ناشران بيست و سومين نمايشگاه بين المللى كتاب، «۲۰۳۲ ناشر در بخش‌هاى عمومى، كودك و نوجوان، دانشگاهى و آموزشى براى حضور در نمايشگاه ثبت نام كرده» و «از اين تعداد ۱۹۱۵ ناشر در نمايشگاه حاضر خواهند بود.» آقاى سالارى در گزارش خود دليل حذف برخى ناشران داخلى و شمار ناشران خارجى مدعو را، كه اغلب از ميان ناشران آثار مذهبى كشورهاى اسلامى گزينش مى شوند، از ناشران داخلى تفكيك نكرد اما فهرست هاى منتشر شده نشان مى دهند كه اغلب شركت كنندگان ايرانى نمايشگاه را ناشران دولتى و نيمه دولتى و ناشران كتاب هاى آموزشى، كمك آموزشى و كودكان شكل مى دهند و فرهنگ مستقل غير دولتى و ناشران معتبر بخش خصوصى ايران از شركت در نمايشگاه خوددارى كرده يا از حضور در آن محروم شده اند. محمدرضا وصفى، رييس بخش بين‌الملل نمايشگاه كتاب تهران نيز «علمى بودن كتاب‌هاى ناشران خارجى را شرط حضور آن ها در نمايشگاه» اعلام كرد و گفت: «ناشرانى كه كتاب‌هاى عمومى منتشر مى‌كنند در نمايشگاه كتاب تهران جايى ندارند.» با اين شرط فقط ناشران غير ايرانى كتاب هاى اسلامى، آكادميك و آموزشى در زمينه رياضيات و علوم تجربى به نمايشگاه راه يافته و داستان، شعر، علوم اجتماعى و انسانى، فلسفه و ... غير ايرانى به نمايشگاه راه نخواهند يافت. وزارت ارشاد و مديران نمايشگاه كه امكان سانسور كتاب هاى غير فارسى منتشر شده در خارج از ايران را ندارند با حذف اين گونه كتاب ها از نمايشگاه مى كوشند تا ناتوانى خود را در صدور سانسور و حذف به جهان دستكم در مرزهاى ايران جبران كنند. در چهار سال گذشته مديران و مسئولان نمايشگاه كتاب از معيارهاى سانسور و هفت خوان گذرناپذير بررسى كتاب وزارت ارشاد نيز پا را فراتر گذاشته و برخى كتاب هايى را كه با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده اند از نمايشگاه اخراج كردند. به گفته مسئولان نمايشگاه، اين روال امسال نيز ادامه خواهد يافت. جمهورى اسلامى نظامى مكتبى و روحانيت شيعه لايه اى فرهنگى است، «مقابله با تهاجم فرهنگى» ، «خلق و توليد فرهنگ اسلامى در همه عرصه ها»، «ارتقاء فرهنگى جامعه»، «انتقال پيام انقلاب اسلامى به جهان با واسطه آثار فرهنگى» و... از مهم ترين محورهاى سياست هاى كلان نظام اعلام شده است و نمايشگاه بين المللى كتاب تهران قرار بود به «بزرگ ترين رخداد فرهنگى سال ايران» بدل شده و «مظهرى از رشد و توسعه و غناى خلاقيت فرهنگ را در ايران اسلامى به جهانيان عرضه» كند. اما هدف هاى كلان مندرج در برنامه هاى مدون در عرصه عمل به بند سياست هاى فرهنگى نظام جمهورى اسلامى دچار آمدند كه بر حذف و سانسور و تحميل فرهنگ تك صدائى شكل گرفته است. كارنامه وزارت ارشاد در چند سال اخير از دلايلى است كه از رمق افتادن نمايشگاه كتاب تهران را توضيح مى دهند. تيراژ نازل و ناچيز كتاب در ايران، كه هرگز در خور جمعيت ايران نبود، در چند سال گذشته و به «همت» تيغ تيزتر شده سانسور وزارت ارشاد، قوه قضاييه، سپاه پاسداران، وزات اطلاعات و ...به ميانگين هاى تكان دهنده ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ نسخه تقليل يافت. سخت تر شدن سنجه هاى سانسور نرخ ناچيز مطالعه كتاب را در ميان ايرانيان باز هم كاهش داد و ناشران بزرگ دولتى و نيمه دولتى در رقابتى نابرابر ناشران بخش خصوصى را به تقريب از پاى درآورند. معيارها و سقف سانسور در چند سال اخير چندان سخت و تنگ شد كه اغلب نويسندگان و ناشران، حتا برخى نويسندگان كتاب هاى مذهبى، از خير انتشار آثار خود گذشتند و عطاى سانسور را به لقاى حذف بخش اى مهمى از كتاب خود بخشيدند. فرهنگ غير دولتى ايران كه در سى سال گذشته از رسانه هاى حكومتى تبعيد شده است با توقيف چند نشريه فرهنگى مستقل، اين فضاى تنگ را نيز از دست داد. روند حذف شاعران، نويسندگان، متفكران، مترجمان، مولفان و هنرمندان مستقل غير حكومتى از رسانه هاى دولتى و غير دولتى، مراكز آموزشى و آكادميك و كتابخانه هاى عمومى تشديد شد و اين همه كتاب و كتاب خوانى را، كه در جامعه ايرانى در حاشيه بود، به انزوا و تبعيد ناخواسته سوق داد و همراه با آن نمايشگاه كتاب را در نظامى مدعى مكتب و فرهنگ به مراسمى صورى تقليل داد. نمايشگاه هاى كتاب در همه جهان فضايى پرشور فراهم مى آورند تا پديدآورندگان آثار فرهنگى، رها از هراس و آزاد از سانسور، در نشست هاى گوناگون ـ شعر و داستان خوانى، سخنرانى و نقد، پرسش و پاسخ و.. ـ با مخاطبان خود و با رسانه ها گفت و گو كنند. نمايشگاه كتاب فضايى است باز تا توليد كنندگان كتاب با دستاوردهاى نو در عرصه تكنولوژى چاپ و انتشار و توليد و توزيع كتاب آشنا شوند، نمايشگاه كتاب فضايى است تا توليد كنندگان كتاب با واسطه شيوه هاى نو و تازه و جذاب و با بهره گيرى از رسانه ها آثار خود را به مردم معرفى و خوانندگان تازه اى را به بازار كتاب جلب كنند. نمايشگاه كتاب جشن بزرگ تبادل آزاد انديشه و تخييل و خلاقيت هاى فرهنگى است. اما سانسور كتاب و مولف، حذف انديشه و تخيل خلاق و اعمال فرهنگ تك صدايى در ايران و سانسور مضاعف در نمايشگاه كتاب تهران چندان است كه اين نمايشگاه نه فقط از توان تحقق كاركردهاى نمايشگاه كتاب برخوردار نيست كه جذابيت خود را حتى براى توليد كنندگان و مصرف كنندگان كتاب ــ ناشران مولفان و خوانندگان ــ از دست داده و به آئينه دق اما حقيقت نماى زخم سانسور و فقر فرهنگى بر پيكر كتاب بدل شده است.
 


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون معتقد است تنها یک چهارم افغانها در مناطق کلیدی افغانستان از دولت حامد کرزی حمایت میکنند. پنتاگون در گزارش تازه‌ای به کنگره آمریکا میگوید اراده سیاسی برای برخورد با فساد در افغانستان همچنان مورد شک و تردید قرار دارد. این گزارش ۱۵۲ صفحه‌ای در آستانه سفر حامد کرزی به آمریکا منتشر شده است.
 


در چین، مردی بضرب چاقو ۲۸ کودک و سه فرد بزرگسال را مجروح کرد. حال پنج تن از کودکان وخیم است و ضارب که ۴۷ سال دارد بازداشت شده است. طی یکماه اخیر دو بار دیگر حمله مشابهی در چین صورت گرفته است. روز چهارشنبه نیز مردی بضرب چاقو دستکم ۱۵ دانش آموز و یک آموزگار را در دبستانی در جنوب چین زخمی کرد.
 


نخست وزیران هند و پاکستان، امروز ( پنجشنبه ) در نشستی منطقه‌ای در بوتان با هم گفتگو میکنند. نخست وزیر پاکستان، یوسف رضا گیلانی و نخست وزیر هند، من موهن سینگ برای شرکت در اجلاس رهبران کشورهای حوزه آسیای جنوبی در بوتان هستند. بدنبال حملات تروریستی سال ۲۰۰۸ در شهر مومبایی که حدود ۱۷۰ کشته بر جای گذارد و دهلی نو، شبه نظامیان مستقر در پاکستان را مسئول آن دانست، هند تمامی گفتگوها خود با پاکستان را متوقف کرد.
 


وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، میگوید پاکستان یکصد هزار نفر از نیروهای خود را از نواحی مرزی اش با هند برای اجرای عملیاتی "بیسابقه" برای سرکوب شبه نظامیان به جوار مرز افغانستان برده است. در گزارش جدید وزارت دفاع ایالات متحده به کنگره این کشور آمده است، حملات ارتش پاکستان در مناطق قبایلی و ایالت سرحد فشار بالایی بر قوای دشمن وارد آورده و پناهگاههای شورشیان در شرق افغانستان را کاهش داده است.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نظر دارد لایحه ای را امضا کند که در آن کنترلهای جدید سختی را بر وال استریت، بازار سهام نیویورک، پیش بینی شده است. وی گفت قانون مالی جدید به نهادهای مالی امکان خواهد داد به سبک قدیم، با وام دادن به شرکتها برای تجارت و کارآفرینی، درآمدزایی کنند. تحلیلگران، این لایحه را حاوی عمده ترین اصلاحات پس از بحران بزرگ مالی دهه سی میلادی دانسته اند.
 


روزنامه رسالت انتقاد على لاريجانى از ارائه «تحليل هاى عوامانه» از سوى مقام هاى جمهورى اسلامى در سياست خارجى را مورد توجه قرار داده و به نقل از وى نوشته است:«نبايد در بعد بين المللى تحليل هاى عوام گرايانه و تخيلى ارائه كرد.» روزنامه رسالت انتقاد على لاريجانى از ارائه «تحليل هاى عوامانه» از سوى مقام هاى جمهورى اسلامى در سياست خارجى را مورد توجه قرار داده و به نقل از وى نوشته است:«نبايد در بعد بين المللى تحليل هاى عوام گرايانه و تخيلى ارائه كرد.» به نوشته اين روزنامه، رييس مجلس شوراى اسلامى در جريان بازديد از دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تاكيد بر اينكه «نيازهاى كلان در سطح بين المللى و حركت جهان را شناخت» گفته است: «اينكه تصوير روشنى از حركت جهانى داشته باشيم هم از نظر بازيگران جهانى و هم از نظر بازيگران منطقه اى براى ما حائز اهميت است لذا داشتن يك تصوير روشن از وضع حال و روند حركت هاى جهانى مى تواند مفيد باشد.» على لاريجانى بدون نام بردن از محمود احمدى نژاد در اين سخنرانى به انتقاد ضمنى از اظهارات عوامانه وى و ديگر مقام هاى جمهورى اسلامى ايران در بعد بين المللى پرداخته و گفته است: «تصويرى كه ما از حركت جهانى و بين المللى به دست مى آوريم و تحليل هايى كه بر اساس آن ارائه مى دهيم بايد دقيق و عالمانه باشد و بايد در اين پروسه از ارائه تحليل هاى تخيلى و عوام فريبانه جلوگيرى كنيم.» «پيش دستى» آيت الله خامنه اى در آستانه روز كارگر روزنامه جام جم اظهارات روز چهارشنبه آيت الله خامنه اى در خصوص تخلفات گسترده در جريان واگذارى شركت هاى دولتى به بخش خصوصى را منعكس كرده و به نقل از رهبر جمهورى اسلامى نوشته است: «افرادى با دور زدن قانون، برخى كارخانه ‌ها را مى ‌خرند و بعد هم با فروش تجهيزات و زمين آن به ميلياردها آلاف و الوف مى‌رسند و در نهايت كارگران كارخانه بيكار مى‌شوند.» اين روزنامه اظهارات آيت الله خامنه اى در آستانه روز كارگر را «پيش دستى» تفسير كرده و نوشته كه اين اظهارات « هشدار صريح درباره نفوذ قانون ‌دانان قانون شكن در اجراى سياست‌هاى كلى اصل ۴۴» است. روزنامه جام جم افزوده است: «شايسته است سازمان‌هاى مسوول با پرهيز از كلى‌گويى و بيان اطلاعات غيرقابل استناد، هر سال آمار دقيق و مستندى را از وضعيت مالى و نيروى كار شركت‌هايى كه به بخش خصوصى واگذار شده‌اند، ارائه نمايد و دقت و جديت خود را در اجراى آن بخش از قانون كه حافظ حقوق كارگران است، در عمل به اثبات برساند.» در جريان واگذارى هاى سال ۸۸ مشهور ترين مورد واگذارى شركت مخابرات ايران به ارزش هفت ميليارد دلار به بنياد تعاون سپاه پاسداران مورد توجه رسانه ها قرار گرفت اما شمار شركت هاى واگذار شده بيش از ۱۰۰ شركت دولتى است كه ارزش آن بنابر اعلام سازمان خصوصى سازى بيش از ۱۶ هزار ميليارد تومان بوده است. كيهان و برخورد با «ماهنامه فيلم» و فيلم سازان روزنامه كيهان با انتشار يادداشتى با عنوان «هيئت نظارت كجاست؟» خواستار برخورد هيئت نظارت بر مطبوعات با ماهنامه فيلم يكى از قديمى ترين نشريات سينمايى كشور و برخورد نهادهاى حكومتى با سينماگران غير دولتى شده است. اين روزنامه با اشاره به انتشار مطلبى در ماهنامه فيلم درباره فيلم «محلل» نوشته است: «اين جريان فرهنگى على رغم تذكرات متعدد شفاهى، كتبى و... باز هم بى پروا به هر بهانه به تجليل از «محلل ساز» و بويژه اين فيلم مى پردازند،حتى اگر اين بهانه فوت يكى از بازيگران قديمى سينماى فارسى باشد.» روزنامه كيهان در ادامه اين يادداشت ضمن اهانت به برخى از فعالان فعلى و در گذشته سينماى ايران و به ويژه «نصرت كريمى» ، فيلمسازان غير دولتى و همچنين نويسندگان سينمايى در ايران را به خيانت متهم كرده و نوشته است: «براستى آيا هنگام آن نرسيده است كه پس از اين همه خيانت فرهنگى سردمداران اين جريان سينمايى نگاهى از سر تامل به كارنامه سياه آنها افكنده شود؟!» معماى سرقت مجسمه ها در پايتخت روزنامه همشهرى گزارشى درباره مفقود شدن ناگهانى مجسمه هاى شهرى منتشر كرده و از آن به عنوان «معماى شگفت ‌انگيز سرقت مجسمه‌ها در پايتخت» نام برده است. اين روزنامه نوشته كه به ‌دنبال سرقت سريالى مجسمه‌هاى شهرى در تهران، دو مجسمه «دكتر شريعتى» و «مادر و فرزند» نيز از پارك شريعتى و شهرك قدس ربوده شدند. به نوشته همشهرى، سارقان پيشتر نيز شش مجسمه ديگر از جمله مجسمه هاى «ستارخان» واقع در خيابان ستارخان، « باقرخان» واقع در خيابان شهرآرا، «صنيع‌ خاتم» واقع در پارك ملت، «شهريار» در مقابل تئاتر شهر و دو مجسمه در خانه هنرمندان ايران را نيز ربوده اند. روزنامه همشهرى از قول رئيس اداره حجم سازمان زيباسازى شهردارى تهران نوشته است: «محافظت از اين مجسمه‌ها به‌ عهده مسئولان هر منطقه و پليس پارك، نگهبانان و پيمانكارانى است كه محافظت از اين اموال را بر عهده دارند.» اين مقام شهردارى تهران همچنين گفته كه «به ‌دنبال اين سرقت‌ها، طرح شكايتى را به مقامات قضايى خواهيم داشت تا اين ماجرا را پيگيرى كنند.»
 


کانون نویسندگان ایران در بیانیه ای بمناسبت فرا رسیدن روز جهانی کارگر، بر پا داشتن تشکلهای آزاد و مستقل کارگری و برگزاری آزادانه‌ جشن اول ماه مه را حق بی‌چون ‌و چرای کارگران ایران دانسته است. کانون نویسندگان ایران در این بیانیه روز کارگر را " روز تعقیب و گریز و ضرب و شتم کارگران یا روز نمایشهای فرمایشی دولتی" خوانده و خواستار آزادی همه کارگرانی شده که بخاطر پیگیری حقوق خود در ایران زندانی شده اند. بیانیه کانون نویسندگان ایران در حالی منتشر شده است که مقامات دولتی در ایران، تا کنون از صدور مجوز برای برگزاری هرگونه تجمع یا مراسمی بمناسبت روز جهانی کارگر خودداری کرده اند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در یک گفت و گوی تلفنی بر ضرورت اقدامی قاطع برای مقابله با بحران بدهی های یونان تاکید کردند. آنگلا مرکل پیشتر، در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت تلاش بین المللی برای نجات یونان از بحران مالی، بخاطر کل منطقه یورو باید با شتاب بیشتری انجام گیرد. در این بین نشانه هایی از تاثیر بحران مالی یونان بر اسپانیا و پرتغال نیز مشاهده شده است.
 


دومینیک اشتراوس کان، رئیس صندوق بین المللی پول، میگوید وخامت بحران بدهی های یونان اعتماد به منطقه یورو را به خطر انداخته است. رئیس صندوق بین المللی پول این مطلب را در پی گفتگوهای فوق العاده در برلین با مقامات آلمانی و رئیس بانک مرکزی اروپا درباره کمک مالی به یونان بیان کرد. بحران بدهی های دولت یونان سبب شده است تا ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین سطح خود طی یکسال گذشته برسد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته