-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

Latest News from Kaleme for 04/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: علی آبادی که از این پس سمت«معاون هماهنگی و نظارت بر دستگاه های اجرایی» را دارد ، از ورزش نمی رود.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس کمیته ملی المپیک که صبح چهارشنبه اعلام شد تا ساعاتی دیگر به خواست دولت از این سمت استعفا می دهد ، به رغم پذیرش مسولیتی جدید ، همچنان در سمت ریاست کمیته ملی المپیک ایران می ماند.

صبح چهارشنبه خبرگزاری دولتی پانا در خبری فوری نوشت:« در ازای سمت جدیدی که به علی آبادی در نشست هیات دولت به محمد علی آبادی داده شد ، او از کمیته ملی المپیک می رود. » انتشار این خبر از این جهت اهمیت داشت که منبع خبری مشاور سیاسی یکی از نزدیک ترین مردان به رئیس دولت و موثر ترین عضو ساختار دولت دهم بود که این بار داشت خبر از جدایی غریب الوقوع علی آبادی از ورزش می داد آن هم تنها یک روز پس از اینکه علی آبادی در مصاحبه ای با قطعیت گفت:« از ورزش نمی روم مگر اینکه احساس کنم رئیس دولت چنین نظری دارد . در آن صورت حتی یک لحظه هم در استعفایم مکث نمی کنم .»

خبر مسولیت جدید علی آبادی در حالی که او برای سفری کاری به مشهد مقدس رفته بود می توانست حکایت از این داشته باشد که رئیس شیلات و قائم مقام وزیر جهاد و کشاورزی که پس از دعواهای دنباله دار با رئیس جدید سازمان ورزش ، برای همیشه از ورزش می رود . دفتر او اما حاضر به تائید این خبر نشد و اخبار محرمانه از نزدیکان به رئیس سازمان ورزش نشان می دهد او در همان دقایق ابتدایی از همکارانش در کمیته ملی المپیک می خواهد در این طمینه سکوتی مطلق داشته باشند . ساعتی بعد اما سایت ها متن حکم جدید علی آبادی را منتشر می کنند. این سمت جدید او شاید به شکلی همان سمتی است که علی سعیدلو پیش از این و در دولت نهم در اختیار داشت و علی آبادی این بار معاون اجرایی هیات دولت می شود. البته تنها تغییر در این حکم و ابلاغی که به سعیدلو داد شده بود این است که سعیدلو مستقیم زیر نظر شخص رئیس دولت فعالیت می کرد اما محمد علی آبادی باید تحت امر معاون اول رئیس دولت باشد.

او که حالا تعداد سمت های دولتی اش به عدد ۴ رسیده است ، از قبل از این هم با مشکل بزرگ منع قانونی برای فعالیت های بیش از یک شغل در مسولیت های دولتی روبرو بود و از سوی سازمان بازرسی کل کشور پرونده ای برایش تنظیم و در اختیار مراجع ذی صلاح قرار داده شده بود تا در این زمینه برای تطبیق این فعالیت ها و متن صریح قانون ، فکری شود.

علی آبادی که همراه با سعیدلو ، اوایل هفته به دیدار شخص رئیس دولت رفته بودند تا در رابطه با اتفاقات رخ داده میان کمیته ملی المپیک و سازمان ورزش توضیح دهند پس از این نشست می دانست که قرار است بار دیگر مسولیتی در نهاد ریاست جمهوری بر عهده اش گذاشته شود اما نزدیکان به سعیدلو هم این مسولیت جدید را مساوی با جدایی او از ورزش می دانستند. سید جلال یحیی زاده ، نماینده مردم تفت ، یکی از این افراد بود که خبر رضایت رئیس دولت از استعفای علی آبادی را رسانه ای کرد.

او اما پس از اینکه دید علی آبادی چنین قصدی را ندارد با یاس گفت:« از این پس حرف من برای آقایان فقط دعای خیر است برای موفقیت بیشتر.»

حرفی که تائیدی بود بر خبر عدم استعفای علی آبادی از کمیته ملی المپیک . علی آبادی که روزی رئیس دولت حاضر درباره اش گفته بود :« با شناختی که از او دارم اگر علی آبادی را در یک شهر دوردست به عنوان یک مسول ساده در یک اداره کوچک بگذارم ، بی هیچ ناراحتی می رود و کار می کند. » همچنان می خواهد در کمیته ملی المپیک بماند. نزدیکان به او می گویند رئیس کمیته ملی المپیک هیچ پالسی از شخص اول اجرایی کشور برای جدایی از ورزش نداشته که بخواهد استعفا دهد و قصد دارد با جدیت بیشتر همان طور که در مصاحبه اش گفته بود ، کارش را ادامه دهد .

اگرچه این هم شایعه شده که علی آبادی برای بازگشت به ساختمان پاستور به جای جدایی از کمیته ملی المپیک از سازمان شیلات ایران می رود!


 


کلمه: ایران درخواست عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را پس گرفت.

خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس به نقل از دیپلماتهای سازمان ملل متحد گزارش کرده اند که ایران به سایر هیات های آسیایی اطلاع داده که از نامزدی عضویت در شورای حقوق بشر که متشکل از ۴۷ کشور و ناظر حقوق بشر در سراسر جهان است صرفنظر می کند.

برخی دیپلماتهای کشورهای غربی علت تغییر نظر ایران را عدم توانایی این کشور در اخذ حداقل رای لازم برای عضویت در این شورا ذکر کرده اند.با کناره گیری ایران تنها چهار کشور برای کسب چهار کرسی قاره آسیا در شورای حقوق بشر باقی می مانند که به این ترتیب رقابتی بین آنها نخواهد بود.این چهار کشور عبارتند از: مالزی، مالدیو، قطر و تایلند.

این رای گیری قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شود.

جواد لاریجانی: ایران پرچمدار حقوق بشر در دنیا است

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، ایران را پرچمدار حقوق بشر در دنیا دانست و ستاد تحت مسئولیت خود را “تنها مرجع رسمی کشور در فعالیت های حقوق بشری” معرفی کرد.

وی روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با ذکر این که “رئیس جمهور و قوه قضاییه از تشکیل ستاد حقوق بشر حمایت کرده اند” یادآور شد: “ستاد حقوق بشر در داخل قوه قضاییه تشکیل شده ولی نهادی فراقوه ای و مورد تایید مقام معظم رهبری است”.


 


کلمه:خانواده بدرالسادات مفیدی، دبیر دربند انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران روز پنجشنبه ، دوم اردیبهشت با وی به صورت کابینی ملاقات کردند.

به گزارش “کلمه” به گفته مسعود آقایی همسر مفیدی ، فشارها بر وی همچنان ادامه دارد و علاوه بر ناراحتی های قلبی و عصبی که از یک ماه پیش دچارش شده ، طولانی شدن زمان بازجویی ها و بلاتکلیفی وی باعث افزایش نگرانی خانواده بویژه مادر پیرش شده است.

به گفته آقایی ” خانم مفیدی در طول ملاقات بارها تکرار کرده است که اجازه ندارد در مورد محورهای بازجویی ها یش که تعداد آن ها به ده ها مورد می رسد، صحبت کند.”

خانواده وی با ابراز نگرانی شدید از شرایط حاکم بر مفیدی می پرسند که از یک روزنامه نگار که فعالیت هایش در روزنامه ها و انجمن صنفی کاملا آشکار و قانونی بوده است چه می خواهند که پس از دهها ساعت بازجویی ،همچنان وی را به سلول انفرادی  بازجویی می برند؟


 


کلمه: مهدی کروبی  شب گذشته برای عیادت مصطفی تاجزاده به منزل او رفت . کروبی در این دیدار برای عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت و همه آزادگان رها شده و نیز زندانیان سیاسی دربند آرزوی سلامتی کرد.

به گزارش کلمه در این دیدار که پس از افطار روزه سیاسی زندانیان سیاسی و خانواده های آنان انجام شد،  تعدای از آزادگان رها شده و نیز خانواده های زندانیان سیاسی حضور داشتند که آقای تاجزاده و همسر ایشان خانم محتشمی پور از محبت های آنان و سایر عزیزانی که در بیمارستان به دیدن او رفته  و ابراز محبت کرده بودند، تشکر و برای سلامتی زندانیان سیاسی دربند واستواری خانواده هایشان دعا کردند.


 


کلمه:این تراز تجاری ایران و زیمبابوه است.کشوری که هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد، به آنجا سفر کرد. ترازی که بررسی آن در سال‌های گذشته نوسان زیادی را نشان می‌دهد. کشوری در جنوب آفریقا با جمعیتی نزدیک به جمعیت استان تهران. واردات از این کشور ۱۳ میلیون نفری به ایران، هرگز نتوانسته بیش از دو صدم درصد از کشورهای صادرکننده کالا به ایران را به خود اختصاص بدهد.

از طرفی، جمهوری اسلامی هم هرگز بیش از دو دهم درصد (در بین همه کشورها) کالا به این کشور صادر نکرده است. این رابطه تجاری مثل بسیاری از مراودات تجاری نیست، به بیانی نمی‌توان گفت که کالای منحصر به‌فردی بین دو کشور رد و بدل شده است. زیمبابوه از توتون، پنبه کوهی، حیوان زنده و… تا ابزار پزشکی به ایران صادر کرده و در مقابل نیز ایران از ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و الکترونیکی تا گوجه‌فرنگی، صابون و شامپو به این کشور صادر کرده است. اما یک نکته درخور توجه است و آن تراز تجاری به نفع این کشور جهان سومی آفریقایی است. به بیان دیگر، ایران از این کشور جهان سومی نیز به سبک بسیاری از کشورهای دیگر جهان بیشتر وارد کننده است تا صادر کننده.

۱۳۸۰

سال ابتدایی مورد بررسی این نوشتار است. تراز تجاری بین دو کشور به شدت به نفع زیمبابوه تنظیم شده است. این کشور تنها دو قلم کالا به ایران صادر کرده است: پنبه کوهی و توتون و تنباکو (و مشتقات آن)، این دو قلم ارزشی بالغ بر ۴/۹ میلیون دلار داشته است. در مقابل ایران اقلامی چون: سودسوزآور، موتورسیکلت، موم پارافین، انگور خشک‌کرده، فرش، گلیم، لوازم آشپزخانه، شستنی‌های توالت یا آشپزخانه و.. به ارزش ۳۵۴ هزار دلار به این کشور وارد کرده است. سهم صادرات به زیمبابوه ۰/۰۰۸ درصد و سهم واردات از این کشور ۰/۰۲ درصد از بین کشورهای جهان است که با ایران رابطه تجاری داشتند.

۱۳۸۱

وضعیت تراز تجاری دو کشور در این سال ۷درصد به نفع ایران تغییر می‌کند. زیمبابوه همچنان پنبه کوهی به ایران وارد می‌کند، اما جای توتون را گرافیت گرفته است. این دو قلم کالا، مجموعا ۱/۳ میلیون دلار ارزش داشته است، زیمبابوه در این سال ۰/۰۰۶ درصد از کل واردات به کشورمان را از آن خود کرده است. در مقابل ایران که در این سال وضعیت بهتری دارد، ۲۳۳ هزار دلار انواع کالا نظیر همانکه سال ۱۳۸۰ به زیمبابوه صادر کرده بود، به این کشور آفریقایی صادر کرده است. اگرچه تراز تجاری دو کشور به نفع ایران شده است، اما هم صادرات و هم واردات کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است. اختلاف بین صادرات و واردات بین ایران و زیمبابوه در این سال برابر با ۱/۱ میلیون دلار است.

۱۳۸۲

در این سال، واردات از زیمبابوه رشد چشمگیری دارد، اما صادرات به آن کشور تغییر چندانی نکرده است. پنبه کوهی و توتون و تنباکو اقلام اصلی وارد شده از زیمبابوه هستند، اما در ردیف سوم، ۲۰۰ کیلو حیوانات زنده (ذیل تعرفه ۰۱۰۶۹۰) به ارزش ۹/۳ هزار دلار به ایران وارد شده است. ارزش کل واردات از زیمبابوه حدود چهارمیلیون دلار بوده است و این حجم، تقریبا ۰/۰۱ از کل واردات ایران از کشورهای جهان است. در مقابل نیز ایران ۵۷۱هزار دلار کالا نظیر: مواد شیمیایی، موتور سیکلت‌ها، فرش و کف‌پوش‌ها، میوه‌جات مثل: گوجه‌فرنگی، خربزه و شیرینی‌ها را به این کشور صادر کرده است.

۱۳۸۳

سال ۸۳ است، سال برتری تجاری ایران نسبت به زیمبابوه، در هیچ سالی در هشت سال مورد بررسی در این گزارش، تراز تجاری ایران و زیمبابوه، این چنین به نفع ایران تنظیم نشده است. صادرات ایران به زیمبابوه ۹۷‌ درصد این رابطه دو طرفه را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، ارزش صادرات نیز به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در این سال ایران ۱۸ میلیون دلار کالا به این کشور جهان سومی صادر کرده، اقلامی چون: ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی، مواد شوینده و بهداشتی، فرش و وسایل الکترونیکی. سهم زیمبابوه از صادرات ایران نسبت به کل جهان در این سال ۰/۲ درصد است. در مقابل واردات از زیمبابوه به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. در این سال، این کشور مجموعا ۴۹۹ هزار دلار توتون و تنباکو به ایران وارد کرده است. این یعنی ۰/۰۰۱ درصد از کل واردات ایران در آن سال.

۱۳۸۴

آنقدرها که صادرات به زیمبابوه کاهش یافته، واردات از آن افزایش نیافته است. در واقع، صادرات به این کشور نوسان حیرت‌آور خود را از دست داده است، اما در مقابل، واردات از آن رشد قابل قبولی نسبت به سال‌های مشابه داشته است.در این سال، مجموعا یک‌میلیون کالا از زیمبابوه به کشورمان وارد شده، اگرچه رشد واردات از زیمبابوه زیاد حیرت‌آور نیست، اما اقلام وارداتی حیرت‌آور است. با توجه به اینکه این کشور، کشور توسعه‌یافته‌ای محسوب نمی‌شود، به نظر می‌رسد باید از آن اقلام کشاورزی یا معدنی به کشور وارد شود، اما در سال ۱۳۸۴، کالاهای صنعتی نیز به ایران از این کشور آفریقایی وارد شده است، اقلامی چون: دستگاه‌های برقی تشخیص بیماری، لامپ هاولوله‌های میکروویو، دستگاه‌های پخش صوت جیبی، ساعت، ماشین‌های محاسب و… در این سال، تراز تجاری ایران و زیمبابوه، ۲۴ به ۷۶‌درصد به نفع زیمبابوه سنگینی می‌کند. ایران نیز در این سال اقلامی را چون گذشته، به ارزش ۳۶۱هزار دلار به این کشور صادر کرده است. نکته قابل توجه آنکه، دیگر ماشین‌آلات صنعتی، صدرنشین اقلام صادراتی به زیمبابوه نیستند.

۱۳۸۵

صادرات ایران به زیمبابوه تقریبا نسبت به سال قبل نصف شده است، در مقابل واردات از آن کشور حدودا سه‌میلیون دلار افزایش داشته و به رقم کم‌سابقه ۳/۸ میلیون دلار رسیده است. البته شایان ذکر است، در این سال، به‌طور کلی واردات از تمامی کشورها افزایش داشته، با این حال سهم زیمبابوه از ارزش واردات کشورهای جهان به ایران ۰/۰۰۹ درصد است.

توتون تنباکو، فر و خوراک‌پز، ماشین ریش‌تراش و… اقلام وارداتی از زیمبابوه هستند. در مقابل: موتورسیکلت،کولرآبی، مواد شیمیایی، سوهان چوب و… اقلام صادراتی ایران به زیمبابوه هستند که ارزشی حدود ۱۷۴هزار دلار را به خود اختصاص داده است.

۱۳۸۶

در این سال، واردات و صادرات هر دو به‌طرز قابل‌توجهی کاهش یافتند. رتبه ایران در تراز تجاری دو کشور بهبود یافته، سهم ایران از این مبادلات ۸۸‌درصد است. ۸۸‌درصد صادرات اقلامی نظیر: پسته، پیاز و موسیر، فرش و مواد شیمیایی به ارزش ۳۳۸ هزار دلار. در مقابل زیمبابوه ابزارآلات صنعتی نظیر جعبه دنده، بلبرینگ و یراق آلات، وسایل تزئینی مثل شمع‌های جرقه‌زن و… به ارزش ۴۸ هزار دلار به ایران وارد کرده است.

۱۳۸۷

در سال ۱۳۸۷ سهم ایران از مبادلات تجاری دو کشور ۴۸‌درصد است. ۴۸‌درصد صادرات با ارزشی برابر با ۲۸۵هزار دلار انواع: رنگ، موتور سیکلت، میوه‌جات، رب و آب‌میوه، آدامس و… در مقابل نیز زیمبابوه ۳۰۹هزار دلار کالاهایی نظیر پروفیل، رادیاتور، قطعات و ماشین‌آلات صنعتی و… به ایران وارد کرده است.

۱۳۸۸

در سال ۸۸، دوباره فاصله صادرات و واردات ایران و زیمبابوه افزایش می‌یابد. تنها تفاوت این دو حدود یک‌میلیون دلار است. سهم ایران ۴۱‌درصد و سهم زیمبابوه ۵۹‌درصد است. زیمبابوه اقلامی چون: توتون و تنباکو، اقلام صنعتی، مصنوعات نساجی و…به ایران به ارزش ۳/۵ میلیون دلار به ایران وارد کرده است. در مقابل ایران سهم ۴۱درصدی خود را از این مبادلات با کالاهایی نظیر تراکتور، گاوآهن، مواد شیمیایی و… به ارزش ۲/۴ میلیون دلار پر کرده است.

میزان صادرات و درصد(از کل صادرات) به زیمباوه از ایران

سال درصد از کل صادرات میزان صادرات به زیمباوه میزان کل صادرات از سایر کشورها

۱۳۸۰ ۰/۰۰۸ ۳۵۴۹۳۲ ۴۲۰۴۴۲۹۴۴۷

۱۳۸۱ ۰/۰۰۵ ۲۳۳۵۹۹ ۴۵۷۹۵۰۹۹۵۷

۱۳۸۲ ۰/۰۰۹ ۵۷۱۱۱۴ ۵۹۲۲۰۱۴۷۷۹

۱۳۸۳ ۰/۲ ۱۸۰۴۷۵۸۶ ۶۸۰۳۳۹۷۸۸۸

۱۳۸۴ ۰/۰۰۳ ۳۶۱۶۶۱ ۱۰۴۳۹۶۰۰۷۲۸

۱۳۸۵ ۰/۰۰۱ ۱۷۴۵۳۸ ۱۲۸۵۳۴۷۰۷۷۳

۱۳۸۶ ۰/۰۰۲ ۳۳۸۳۶۰ ۱۵۲۹۰۹۷۵۳۱۰

۱۳۸۷ ۰/۰۰۱ ۲۸۵۴۲۹ ۱۷۹۶۳۵۸۴۹۵۰

۱۳۸۸ ۰/۰۰۱ ۲۴۶۸۵۳۰ ۱۶۷۹۰۱۰۳۱۹۴

میزان واردات و درصد(از کل واردات) از زیمباوه

درصد از کل واردات میزان واردات از زیمباوه میزان کل واردات از سایر کشورها

۱۳۸۰ ۰/۰۲ ۴۹۱۹۷۹۴ ۱۸۰۳۹۸۴۴۲۵۷

۱۳۸۱ ۰/۰۰۶ ۱٫۳۹۶٫۱۳۳ ۲۲۰۷۶۶۰۲۴۷۰

۱۳۸۲ ۰/۰۱ ۴۱۹۱۲۳۶ ۲۶۴۵۳۴۶۶۹۹۷

۱۳۸۳ ۰/۰۰۱ ۴۹۹۱۹۴ ۳۵۲۲۶۲۷۲۲۸۹

۱۳۸۴ ۰/۰۰۲ ۱۱۲۷۳۱۳ ۳۹۱۳۱۶۰۳۳۹۰

۱۳۸۵ ۰/۰۰۹ ۳۸۱۱۲۱۰ ۴۱۵۴۴۱۴۷۰۳۵

۱۳۸۶ - ۴۸۰۱۳ ۴۸۳۸۵۸۹۶۴۲۰

۱۳۸۷ - ۳۰۹۵۶۰ ۵۵۶۳۷۶۸۹۲۹۳

۱۳۸۸ ۰/۰۰۸ ۳۵۲۶۸۷۶ ۴۱۲۲۳۱۴۶۷۳۱

تفاوت صادرات و واردات بین ایران و زیمباوه

سال تفاوت صادرات واردات

۱۳۸۰ ۴۵۶۴۸۶۲ ۳۵۴۹۳۲ ۴۹۱۹۷۹۴

۱۳۸۱ ۱۱۶۲۵۳۴ ۲۳۳۵۹۹ ۱۳۹۶۱۳۳

۱۳۸۲ ۳۶۲۰۱۲۲ ۵۷۱۱۱۴ ۴۱۹۱۲۳۶

۱۳۸۳ ۱۷۵۴۸۳۹۲ ۱۸۰۴۷۵۸۶ ۴۹۹۱۹۴

۱۳۸۴ ۷۶۵۶۵۲ ۳۶۱۶۶۱ ۱۱۲۷۳۱۳

۱۳۸۵ ۳۶۳۶۶۷۲ ۱۷۴۵۳۸ ۳۸۱۱۲۱۰

۱۳۸۶ ۲۹۰۳۴۷ ۳۳۸۳۶۰ ۴۸۰۱۳

۱۳۸۷ ۲۴۱۳۱ ۲۸۵۴۲۹ ۳۰۹۵۶۰

۱۳۸۸ ۱۰۵۸۳۴۶ ۲۴۶۸۵۳۰ ۳۵۲۶۸۷۶

*ارقام به دلار

* ارقام بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران

منبع:روزنامه پول


 


کلمه:فاطمه کمالی ، همسر عمادالدین باقی از تفهیم اتهام تازه به به او خبر داد. در حالی که ۲۱ سال از انتشار کتابی به نام “واقعیت ها و قضاوت ها” می گذرد، روز سه شنبه گذشته اتهام نوشتن این کتاب به عمادالدین باقی تفهیم شد.

همسر باقی به جرس گفت :” یک شنبه این هفته و همزمان با تولد عمادالدین باقی چهار ماه بازداشت او به پایان می رسد در حالی که دو ماهه دوم را بدون قرار در زندان نگهداری شده و باید آزاد باشد و در تمام این چهار ماه او در سلول انفرادی و پس ازآن در سلول بسته بدون هرگونه امکانات و حتی بدون داشتن کاغذ و قلم بوده است.”

وی اظهار داشت: اتهام اولیه باقی، مصاحبه با آیت الله منتظری بود که از پس از فوت او از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد. در پایان اسفند ۸۸ با رای بازپرس پرونده قرار باقی به وثیقه تبدیل شد اما او همچنان بدون قرار و غیر قانونی در زندان نگهداری شد تا اینکه هفته گذشته اتهام تازه ای مبنی بر نگارش کتاب “واقعیت ها و قضاوت ها “که مربوط به ۲۱ سال پیش است به او تفهیم شد. در حالی که این اتهام مشمول مرور زمان شده است و طبق ماده ۱۷۳ آیین دادرسی کیفری نه تنها از تاریخ وقوع آن مدت هاست می گذرد بلکه از اولین اقدام تعقیبی هم ۱۵ سال گذشته است. زیرا همسر باقی می گوید :” او یک بار در سال ۷۴، یعنی ۱۵ سال گذشته، احضار و در این باره بازجویی شد و تعقیب این اتهام متوقف شد و با مرور زمان اساسا طرح این بحث منتفی است.”

گفتنی است گفتنی است عمادالدین باقی در سال ۷۷ پس از آنکه بیش از پنج جلد کتاب در صدها هزار‏ ‏تیراژ و نیز مقالات و جزوات و اخبار کذبى ،علیه فقیه و مرجع عالیقدر آیت الله العظمى منتظرى انتشار یافت ، اقدام به انتشار این کتاب نمود.

در مقدمه کتاب وی ‏ یادآور شده بود که به رغم درخواستهاى مکرر علاقمندان و مقلدان ایشان مبنى بر پاسخگویى‏ ‏به آنها، حضرت آیت الله منتظرى به منظور رعایت مصالح انقلاب و اسلام و حفظ‏ ‏حرمت روحانیت از این کار ابا داشته و ترجیح دادند که قربانى این همه بى عدالتى‏ ‏و ستم شوند ولى از حق مسلم و قانونى خویش استفاده نکنند.

باقی خاطر نشان کرده بود که این کتاب در سال ” ۱۳۷۱ ” تهیه شده بود.این کتاب در برگیرنده بحثى مستند و علمى از‏ ‏صلاحیتهاى عالى سیاسى و اخلاقى و فقهى آیت الله منتظرى است.

همسر باقی گفت: بر اساس این گزارش ،از سوی دیگر شعبه بازپرسی مستقر در زندان اوین ، آخرین دفاع را درباره این اتهام هم از باقی اخذ و اعلام کرده است کار باقی در دادسرا پایان پذیرفته است.

فاطمه کمالی با اعلام این مطلب گفت:” بازپرس پرونده در مورد اینکه همسرش دو ماهه دوم بازداشت موقت خود را بدون قرار در سلول بسته ۲۴۰ گذرانده به باقی گفته است: او در حال گذراندن دوره محکومیت ناتمام خود در سال ۱۳۸۷ است والا از نظر این شعبه باقی از ۲۴ اسفند ماه ۱۳۸۸ تاکنون باید آزاد باشد.”

همسر باقی با ابراز تعجب از این موضوع گفت:”باقی دردوره دوم بازداشت خود در سال ۱۳۸۶که به بهانه یک سال حکم اجرا نشده راهی زندان شده بود در ۱۷ مهرماه ۱۳۸۷و پس از گذراندن یک سال زندان در حالی که به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب دچار عارضه جسمی شدید شده بود، سه هفته مانده به پایان محکومیت خود با دستور دادستان وقت تهران به مرخصی دو هفته ای می آید و یک هفته باقی مانده از محکومیت خود را نیز با دستور قاضی حداد به زندان طی نامه ای، آزاد می ماند. در همان زمان سخنگوی قوه قضائیه، آقای جمشیدی نیز در جمع خبرنگاران خبر آزادی آقای باقی را اعلام می کند.

وی می افزاید : جالب است که اکنون برای نگه داشتن باقی در زندان ، یک هفته مانده به پایان دوره حبس باقی در دوره قبلی زندان را به یاد می آورند. بر فرض که در آن زمان مرخصی باقی به مدت یک هفته تا آزادی اوتوسط قاضی حداد تمدید نشده بود( که هرگز چنین نیست )، اکنون باقی دو ماه است که بدون هیچ توجیه و با قرار وثیقه در زندان و آن هم در سلول بسته است، نه یک هفته.

کمالی ادامه می دهد: اگر برفرض به خاطر آن یک هفته باقی مانده، دوره محکومیت می گذراند چرا در بند ۲۴۰ که حتی بدتر از بند ۲۰۹ است و در شرایط سخت و بدون امکانات به سر می برد و جز یک پتو و یک جلد قرآن چیز دیگری ندارد و در بند عمومی نیست و حتی از حق داشتن تماس تلفنی ساده با خانواده و یا ملاقات حضوری محروم است؟ این در حالی است که طبق نظر پزشکان زندان در این مدت بیش از ۱۶۰۰ عدد قرص به باقی داده اند و این نشانگر این است که علی رغم وضعیت روحی خوب باقی به لحاظ جسمی و پزشکی او شرایط خوبی ندارد و نه تنها از جهت قانونی که از لحاظ جسمانی هم نباید در زندان باشد.”

همسر باقی ابراز امیدواری کرد با وجود گذشتن این چهارماه و پایان رسمی بازجویی در اواخر سال ۸۸ و اخذ آخرین دفاعیات و نیز تبدیل قرار به وثیقه توسط بازپرس پرونده در پیش از آغاز سال جدید، به بازداشت باقی خاتمه داده شود.


 


کلمه:مدیر کل حقوقی دولت نهم(عباسی) که پس از ماجرای پرداخت رشوه به نمایندگان در آستانه استیضاح علی کردان از مجلس اخراج و از سمت خود برکنار شد به عنوان رییس دفتر محمدرضا رحیمی منصوب شد.

به گزارش خبرنگار “کلمه “عباسی مدیر کل  دفتردولت در مجلس هشتم بود که در جریان استیضاح کردان متهم به پرداخت رشوه به نمایندگان مجلس برای پس گفتن امضاهای استیضاح شد.

ماجرا از این قرار بود که چند روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح علی کردان، خبرگزاری دولتی «ایرنا» خبری مبنی بر ضرب و شتم عباسی مدیرکل دفتر دولت در مجلس (معاون محمدرضا رحیمی) توسط یکی از نمایندگان تهران منتشر کرد. در این خبر به نقل از عباسی عنوان شده بود: «در حالی که بنده درباره استیضاح وزیر کشور با تعدادی از نمایندگان در حال رایزنی بودم، این نماینده تهران به من حمله کرد و مرا مورد ضرب و شتم قرار داد و در پاسخ به اعتراض اینجانب، به من اهانت کرد.»

پس از آن سایت های خبری که بعضاً از رسانه های حامی دولت اما مخالف مرحوم کردان بودند جزئیات ماجرا را منتشر کردند. بر اساس این اخبار در حاشیه جلسه علنی مجلس، علی اصغر زارعی نماینده تهران با اطلاع از اقدام مدیرکل پارلمانی دولت که تحت عنوان کمک به مساجد حوزه های انتخابیه نمایندگان در حال پرداخت مبالغی به برخی از آنان بود و ضمن پرداخت چک ها از آنان درخواست عدم رای به استیضاح کردان داشت، به وی تذکر داد و سپس به شدت با او برخورد کرد.

با این حال سایت «الف» که مدیریت آن با احمد توکلی است، در تشریح این ماجرا از نقش محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی احمدی نژاد نوشته و توضیح داد: «در یک اتفاق نادر و عجیب در مجلس، رحیمی معاون حقوقی رئیس دولت و دوست نزدیک کردان که اتفاقاً وی نیز دارای مدرک دکترایی شبیه مدرک کردان است به اسم کمک به مساجد با چک های پنج میلیون تومانی رهسپار مجلس شد تا بلکه بتواند با فریب نمایندگان ملت، استیضاح کردان را منتفی کند اما هوشیاری نمایندگان این اقدام عجیب را ناکام گذاشت.»

انتشار این خبر موجبات شکایت رحیمی از سایت «الف» را فراهم کرد. پس از این اقدام رحیمی، علیرضا زاکانی نماینده تهران در واکنش به این شکایت گفت: «علت این موضع گیری معاون رئیس دولت آن است که مدرک تحصیلی وزیر کشور دوقلوست و قل دوم آن نزد آقای رحیمی است… خود آقای رحیمی نیز چنین مدرکی دارد… ما تاکنون این دو نفر را پیدا کرده ایم و ممکن است از این افراد بیشتر هم باشند.» (روزنامه سرمایه ۱۶ شهریور ۸۸)

پس از آن مجلس با تشکیل کمیته ای موضوع پرداخت رشوه را بررسی کرد که در نتیجه آن عباسی از مجلس اخراج شد.در تاریخ ۳۱ ساله نظام این برای اولین بار بود که یک مسوول دولتی از مجلس اخراج می شد.در ان زمان بسیاری از نمایندگان از جمله ابوترابی فرد نایب رییس مجلس غیر مستقیم به  نقش روسای عباسی در پشت پرده پرداخت رشوه به نمایندگان سخن گفتند. محمود احمدی نژاد نیز گرچه در ان زمان وعده پیگیری این رفتار توهین آمیز و غیر اخلاقی را به مردم و نمایندگان داد اما هیچ گاه مطلبی در باب این پیگیری! مطرح نشد.

اکنون محمدرضا رحیمی ،معاون سابق خود عباسی را  به عنوان رییس دفترش منصوب کرده است.


 


کلمه:جمعی از پزشکان عمومی و کارورزان شرکت کننده در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی دوره سی و هفتم ، نسبت به نتایج اعلام شده از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت که تفاوت فاحشی نسبت به دوره های قبل دارد، اعتراض کرده و طی نامه ای خطاب به  ریاست مجلس شورای اسلامی خواستار احقاق حقوق جامعه ی پزشکی در راستای تربیت نیروهای متخصص و متعهد واقعی شده اند.

متن این نامه که در اختیار سایت کلمه قرار گرفت به شرح زیر است:

بسمه تعالی

با سلام و احترام

ما جمعی از پزشکان عمومی و کارورزان شرکت کننده در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی دوره سی و هفتم با دلایل زیر ، نسبت به نتایج اعلام شده از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت که تفاوت فاحش نسبت به دوره های قبل دارد، اعتراض خود را اعلام می داریم و از شما خواهشمندیم جهت احقاق حقوق جامعه ی پزشکی در راستای تربیت نیروهای متخصص و متعهد واقعی مساعدت لازم را مبذول فرمایید:

۱٫ ابطال امتحان دستیاری ۲۹ بهمن و معرفی نکردن متخلفان و محروم نکردن هیچ یک از آنها، علی رغم وعده های وزیر محترم بهداشت ابهامات بسیاری را مطرح می سازد.

۲٫ خاطر نشان می شود که صورت جلسه و امضاء داوطلبان حاضر در جلسه ی آزمون که قانون کلیه ی آزمونهای سراسری می باشد در این امتحان تهیه نشد که این قصور واضح مسئولین برگزارکننده ی امتحان است و یقیناً سلامت امتحان را زیر سوال می برد.

۳٫ همه ساله حدود ۱۰-۷ روز بعد از برگزاری امتحان دستیاری، کارنامه های اولیه صادر می شد که امسال ۴۷ روز طول کشید! به نظر می رسد این زمان طولانی زمینه ساز بسیاری از شبهات می باشد. خاطر نشان می شود که پاسخنامه ها کامپیوتری و در مدت زمانی کوتاه تصحیح می شوند. به طور مثال ، نتایج اولیه آزمون کنکور سراسری با بیش از یک میلیون داوطلب در ۴ گروه آزمایشی و با ضرایب مختلف دروس در مدت کمتر از یک ماه اعلام می شود ولی نتایج ۱۶ هزار نفر داوطلب آزمون دستیاری بیش از یک ماه و نیم طول می کشد؟ همچنین طرح، تکثیر و برگزاری آزمون ۲۰۰ سوالی مجدد دستیاری پس از ابطال آزمون ۲۹ بهمن، ۹ روز طول کشید، در حالیکه اعلام کلید نهایی آزمون دستیاری، ۱۲ روز طول کشید!

۴٫ نتایج امتحان امسال به طور تعجب برانگیزی با نتایج سال های گذشته تفاوت داشته است. به طوری که در آزمون دستیاری سال قبل، نمره ۴۲۹، رتبه ۱۸۱ داشته است ولی نمره ۴۲۹ آزمون امسال رتبه ۶۶۵٫ و یا نمره ۴۰۰ در آزمون دستیاری سال گذشته رتبه ۵۰۵ داشته در حالی که در آزمون دستیاری امسال، رتبه ۱۶۲۰ دارد که این تفاوت فاحش در همه ی نمره ها و رتبه ها وجود دارد.

۵٫ جناب آقای دکتر محققی، معاون محترم وزیر بهداشت در مصاحبه تلویزیونی مورخ ۱۳/۱۲/۸۸ اعلام کردند که سطح سوالات نسبت به سالهای گذشته علمی تر بوده است. حال این سوال مطرح می شود که چگونه با علمی تر شدن سوالات، سطح علمی شرکت کنندگان نیز به یکباره ۴ برابر افزایش پیدا کرده به طوری که تعداد قابل توجه و غیر استاندارد از شرکت کنندگان نمرات بسیار بالایی در این آزمون کسب کنند (به طوری که نمره ی ۴۷۲ در سال گذشته رتبه ی ۱۷ کسب کرده و امسال نمره ی ۴۷۳ رتبه ی ۵۹ کسب کرده است!). وی همچنین در نشست اعتراضی شرکت کنندگان، مورخ ۱/۲/۸۹ در سالن آمفی تئاتر وزارت بهداشت اعلام کردند که بالا بودن سطح نمره ها به علت دشوار نبودن سوالات امتحان بوده است که این حرف با گفته های ایشان در مصاحبه ۱۳/۱۲/۸۸ متناقض است. همچنین اگر سطح سوالات آسانتر بوده است، چرا نمره نفر اول امسال با نفر اول سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است؟ با چه استدلالی می توان توجیه کرد که بسیاری از نفرات شناخته شده و حائز رتبه های کشوری آزمون های پیش کارورزی، نتوانسته اند در این امتحان رتبه های خوبی کسب کنند وبه جای آنکه در میان ۵۰ نفر برتر این آزمون باشند، رتبه های۶۰۰-۳۰۰را کسب کرده اند؟؟

۶٫ ایشان همچنین اعلام کردند که علت افزایش رتبه ها، اجازه حضور متاهلان و کارورزان استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل در دانشگاه های کشور، در آزمون دستیاری بوده است که این قانون اولین بار نیست که اجرا می شود. چگونه به یک باره کارورزان متحول شده اند که سطح نمره امتحان دستیاری افزایش ۴-۵ برابر داشته است؟

۷٫ نمرات امتحانات دستیاری دوره های قبل، توزیعی نرمال داشته است ولی به نظر نمی رسد که نمرات این امتحان توزیع نرمالی داشته باشد. بررسی نحوه توزیع نمرات و بررسی آن به لحاظ آماری، می تواند این ابهام را به خوبی نمایان سازد.

اینجانبان در جهت شفاف سازی و رفع ابهامات این آزمون، پیشنهادات خود را به شرح ذیل اعلام می داریم:

دستور فرمایید حضور سر جلسه ی آزمون و همچنین اصل پاسخنامه های ۵۰۰ نفر اول بررسی شود. همچنین پیشینه آموزشی ۵۰ نفر اول بررسی گردد، چرا که کسب رتبه زیر ۵۰ با هردرجه از دشواری امتحان کار آسانی نیست.

با توجه به اینکه آزمون دستیاری پزشکی که مهمترین آزمون سراسری کشوری می باشد، زیر نظر مرکز سنجش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت برگزار می شود و با لحاظ اینکه دو بار مراجع قانونی تقلب را در این دستگاه به اثبات رسانده اند(اسفند ۸۲ و بهمن ۸۸ ) و چندین سال است که هر ساله پیرامون سلامت این آزمون شک و شبهه وجود دارد، به نظر می رسد که صلاحیت، دقت و امانت داری لازم جهت به عهده گرفتن چنین مسئولیت خطیری در این مرکز وجود ندارد، لذا پیشنهاد می شود که برگزاری این آزمون به سازمان سنجش زیر نظر وزارت علوم منتقل گردد.

ما پزشکان و دانشجویان پزشکی که قسم خورده ایم از هیچ کوششی برای سلامتی مردم فروگذار نباشیم، رسالت و تکلیف خویش می دانیم که از حق ملت شریف ایران در درجه ی اول و از حق حرفه ای خود دفاع کنیم در پایان از حضرتعالی خواهشمندیم تا با اختیارات قانونی خود و در جهت جلوگیری از ورود نیروهای غیرمتخصص و غیر متعهد به مهمترین جایگاه های علمی کشور اجازه ندهید بیماران ما توسط پزشکانی معالجه شوند که صلاحیت علمی و اخلاقی لازم را ندارند. امید است که امسال، پرونده تقلب در آزمون دستیاری برای همیشه بسته شود و پزشکان ما بتوانند با فراغ خیال به انجام وظیفه ی خویش بپردازند.

والسلام علی من اتبع الهدی

جمعی از پزشکان عمومی و کارورزان شرکت کننده در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی دوره ۳۷

رونوشت:

- ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

- ریاست محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

- ریاست محترم کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی

- ریاست محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

- ریاست محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی


 


کلمه:به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ و برگزاری همه پرسی ۱۲ فرودین سال ۵۸ که به استقرار نظام جمهوری اسلامی در ۳۱ سال پیش منجر شد؛ حضرت امام خمینی، بنیانگذار نظام اسلامی ایران به مناسبت روز جهانی کارگر سال ۵۸، از شهر قم پیامی را با موضوع شان کار و کارگر و سازندگی کشور خطاب به کارگران و دیگر اقشار ملت صادر کردند؛ متن کامل این پیام تاریخی به شرح ذیل است:

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

هر روز، روز کارگر است

اختصاص یک روز به کارگران شاید به لحاظ تشریفات و تعظیم باشد والاّ هر روز روز کارگرى است و کارگران است بلکه عالم از کار و کارگر تشکیل شده است. اینکه ما یک روز اختصاص بدهیم به کارگر، مثل این است که یک روز را اختصاص بدهیم به نور، یک روز را اختصاص بدهیم به خورشید. هر روز نور هست و روز نور است، هر روزْ روز خورشید است؛ لکن شاید این براى یک تشریفات و تعظیمى باشد، از این جهت مضایقه نیست، لکن اگر واقع‏بینى باشد، کار و کارگر در تمام عوالم ماقبل طبیعت و عالم طبیعت و عوالم مابعدالطبیعه، کار و کارگر همه جاست و تمام موجودات عالم، چه موجودات قبل از طبیعت باشد و چه موجودات طبیعى باشد و چه موجودات بعد از طبیعت، همه از کارگر پیدا شده است، و کارْ نظیر «وجود» است که در همۀ شئون عالم دخالت دارد.

عظمت و منزلت کار و کارگر

عالم موجود شده است از فعالیت خدا، اجزاى عالم موجود شده است از فعالیتهایى که بعضِ موجودات دارند. هیچ موجودى را شما نمى‏توانید سراغ کنید الاّ اینکه کارگر و کار در او موجود است و خودش کار است. کارگرها هم کارند، از کار پیدا شده‏اند.

ذرات موجودات در عالم ـ در عالم طبیعت ـ فعال هستند براى ایجاد همۀ موجوداتى که در این عالم است؛ حتى جمادات، حتى اشجار، همه زنده‏اند، همه کارگرند کار احاطه دارد بر همۀ عوالم. از اول با کار عالم موجود شده است و کارگر مبدأ همۀ موجودات است. حق تعالى مبدأ کارگرى است و کارگر است، فعال است. موجودات عالم غیب [که] با فعالیت غیبى تحقق پیدا کرده‏اند، کارگرند. موجودات عالم طبیعت ـ هر جا که شما ملاحظه کنید، هر قشرى از اقشار را که ملاحظه کنید، چه موجوداتى که به نظر ما در پست‏ترین مراتب وجودند مثل معادن و زمینها و جمادات و چه آنهایى که بعد از این مرتبه موجودند مثل نباتات، اشجار و چه آنهایى که بعد از اینها موجودند مثل حیوانات و چه آن که مافوق اینهاست مثل انسان ـ همه جلوۀ کارند و همه کارگر. کارگرها اینها را درست کرده‏اند. کارگرى بر همۀ موجودات احاطه دارد.

عالم مابعدالطبیعه ـ در جنت و نار ـ هم از کار و کارگرى پیدا شده است. بهشت و دوزخ از کار انسان پیدا شده است. در کار انسان است که یا عمل صالح است یا کار خوب است که مبدأ تحقق بهشت است یا اعمال غیرصالح و فاسد است که مبدأ دوزخ است. نباید ما اختصاص بدهیم یک روزى را به کارگر به اعتبار اینکه این روز حظّ کارگر، همین روز است. بله، مانع ندارد که یک روزى را ما انتخاب کنیم براى کارگر که بفهمانیم به عالم که کار و کارگرى است که همه چیز از اوست.

خداى تعالى مبدأ کار است

کار مثلِ جلوۀ حق تعالى مى‏ماند که در تمام موجودات سرایت کرده است. همۀ موجودات، کار در آنها هست و با کار درست شده‏اند. همۀ ذرات وجود کارگرند حتى ذرات اتمى که در این عالم طبیعت هست، اینها کارگر هستند با هوشیارى. همۀ ذرات عالم فعالند و هوشیارند لکن ما گمان مى‏کنیم که هوشیار نیستند: وَ اِنْ مِنْ شَى‏ءٍ الاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلکِن لاتَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ[۱]؛ همه مُسَبِّح حقند، همه کارگران حق هستند، همه مطیع حق تعالى هستند؛ و کار در همه جا هست و عالمْ سرتاسر «روز کارگر» است نه یک روزْ روز کارگرى است، سرتاسر عالم روز کارگر است، سرتاسر عالَم کارگر است و سرتاسر عالم کار است؛ یعنى ذرات وجودى که انسان را و دیگر حیوانات را ـ به ارادة‏اللّه‏ تعالى ـ موجود مى‏کنند کارگرند و انسانْ کار است، اثر کار آنهاست. تمام این موجوداتى که در عالم ملاحظه مى‏کنید اثر کار فعالانۀ جنود الهى است؛ جنداللّه‏، همه کارگر هستند. خداى تبارک و تعالى مبدأ کار است.

بزرگداشت روز کارگر

ما این روز را بزرگ مى‏شماریم از براى اینکه قرار داده‏اند این روز را براى کارگر. کارگر در اسلام، وقتى که در محیط محدودترى ملاحظه کنیم یعنى در این موجود پایین، در این زمین، در این ستارۀ کوچک که در مقابل عالمْ قَدْرِ محسوسى ندارد، در مقابل عالم ماده قدر محسوسى ندارد، یعنى عالم ماده پهناور است به قدرى که تاکنون آنچه بشر فهمیده است و کم فهمیده است، آنطور که گفته مى‏شود بعضى ستاره‏ها هست که نور او به ما با شش بیلیون یعنى شش میلیارد سال نور[ى] به ما مى‏رسد، و این آن چیزى است که تاکنون گفته مى‏شود کشف شده است و آن طرف را و ما بعد او را، خداى تبارک و تعالى مى‏داند.

این زمین در مقابل یک همچو سطح بزرگ، یک چیز ناچیزى است بلکه خورشید ما و تمام عائلۀ خورشید ما در مقابل عالمْ ذرۀ غیرمحسوسى است و تمام عالم در مقابل عالم ماوراءالطبیعه ذرۀ غیرمحسوسى است. تمام عالم ماده مثل یک نقطه مى‏ماند در مقابل عالم ماوراى طبیعت؛ و تمام عالم ماوراى طبیعت، چه ماقبل‏الطبیعه و چه مابعدالطبیعه در مقابل ارادة‏اللّه‏ قَدْرِ محسوسى ندارد.

کارگران و دهقانان، مدیران جامعۀ انسانیت

الآن که ما بحث داریم راجع به این ستارۀ کوچک و راجع به این ستاره‏اى که اصلاً قدر محسوسى در عالم ندارد و بحث داریم و راجع به کارگر ـ به آنطورى که دیگران فهمیده‏اند ـ صحبت داریم، لابد باید افق بحث را کوتاه کرد و نزدیک به فهم کرد. این

کارگرهاى ما اشخاصى هستند که مدیر جامعۀ انسانیت هستند. ادارۀ امور مملکتها، اداره‏امور کشورها به دست اینهاست؛ به دست کشاورزان، به دست کارگران کارخانه‏ها و دهقانان و کشاورزان. اینها هستند که اداره مى‏کنند مملکتها را، اداره مى‏کنند کشورها را؛ و از این جهت مدیر این عالم، عالم طبیعت، یعنى در این نجمۀ کوچک، در این زمین که یک ستارۀ کوچک است، ادارۀ امور این زمین به دست کارگران است و دست اینهاست که اداره مى‏کند و زنده مى‏کند این عالم را، زنده مى‏کند کشور را.

بنابراین اینها عهده‏دار امر بزرگى هستند، احترام زیاد دارند لکن مسئولیت زیاد. هرکس بیشتر در عالم احترام دارد، پیش خداى تبارک و تعالى احترام دارد و بیشتر منشأ اثر است، مسئولیت او بیشتر است. کارگران ما، چه طبقۀ دهقان و چه طبقۀ کارگران سایر کارخانه‏ها و سایر جاها، تمام اعمالى که، تمام چیزهایى که در کشور هست، برکاتى که در کشور هست مرهون وجود آنهاست ولهذا آنها بر همه مقدمند. لکن چیزهایى که به عهدۀ آنهاست، مسئولیتهایى که به عهدۀ آنهاست از همۀ مسئولیتها بالاتر است.

کارگران عامل رشد و انحطاط کشورها

اگر کشورى رو به رشد برود، با دست شما کارگران عزیز رو به رشد مى‏رود و اگر کشورى رو به انحطاط برود، باز هم با شماست که رو به انحطاط مى‏رود؛ با کار نکردن یا کم کار کردن یا علاقه به کار نداشتن است که رو به انحطاط مى‏رود. کشور امروز از شماست، از کارگران است، کشور مال شماست. کشور، دیگر اجانب در آن دخالت ندارند، دیگر اختناقها نیست، دیگر فشارها نیست، دیگر چپاولیها نیست. امروز کشور مال شماست و شما مسئولیت او را مستقیم دارید. اگر در این مسئولیت کوشش نکنید، اگر در این امرى که به عهدۀ شماست کوشش نکنید و آن دِیْنى که بر کشور خودتان، بر اسلام دارید ادا نکنید شما مسئول هستید.

و چنانچه کوشش کنید و چرخهاى مملکت را به راه بیندازید، شما پیش خداى تبارک و تعالى بسیار ارجمند هستید. اسلام براى شما ارج زیاد قائل است، اسلام شما را خُزّان زمین مى‏داند، شما خزانه‏دار زمین هستید که زمین را شما باید آباد کنید و از شماست که آباد کنید و براى خود شماست که آباد کنید. باید این مسئولیت را آنطور که مى‏دانید، آنطور که مى‏خواهید، این مسئولیت را به عهده بگیرید و گوش به حرف کسانى که مى‏خواهند نگذارند که این چرخها به راه بیفتد ندهید. آنها به شما علاقه ندارند؛ اسلام عزیز است که براى شما ارج قائل است و براى شما حق قائل است و حقوق شما را به شما رد خواهد کرد. بگذارید اسلام تحقق پیدا بکند، بگذارید ریشه‏هاى گندیده استبداد و استعمار فرو بریزد، کنده بشود، بگذارید اشخاصى که مى‏خواهند براى دیگران کار بکنند فلج بشوند.

نقش کارگران و کشاورزان در سازندگى کشور

شما برادران ما هستید، شما عزیزان ما هستید، شما باید این مملکت را اداره بکنید، شما هستید که مى‏توانید این بار را به منزل برسانید، شما هستید که در کارخانه‏ها مى‏توانید چرخ کارخانه‏ها را به جنبش درآورید و به راه بیندازید و مملکت را نجات بدهید. شما دهقانان هستید که مى‏توانید چرخ کشاورزى را به راه بیندازید و فعالیت شماست که کشاورزى را به طور صحیح مى‏تواند عملى کند.

شما مى‏دانید که کشاورزى ما را به زمین زده‏اند، از بین بردند، حالا بر شماست که بعد از اینکه مملکت مال خود شما شده است و دست اجانب کوتاه شده است، به کشاورزى خودتان ادامه بدهید و مهلت بدهید که دولت به شما کمک بکند و مى‏کند کمک، آنقدرى که مى‏تواند کمک مى‏کند. شما برادران کارگر ما هستید؛ در کارخانه‏ها بگذارید چرخ کارخانه‏ها به راه بیفتد تا اینکه این مملکت آباد بشود براى همه، براى شما. شما بگذارید، مهلت بدهید که این کارخانه‏ها به راه بیفتد و چرخ مملکت به جنبش بیفتد و شما همه با ما برادر هستید و ما همه در خدمت شما هستیم. شمایید که مى‏توانید مملکت را اداره کنید و مى‏توانید این آشفتگیها را از بین ببرید.

شما مى‏دانید که اینها رفتند و آشفته کردند این مملکت را. شما مى‏دانید که اینها چپاول کردند و رفتند و خزاین ما را تهى کردند و رفتند. حالا باید همۀ ما با هم، یک قشر تنها نه ـ تمام ـ همه با هم کوشش کنیم و این چرخهاى مملکت را راه بیندازیم تا اینکه مملکت ما سر و صورتى پیدا بکند. اسلام براى شما حقوق قائل هست؛ حق همه را خواهد داد. براى همۀ زنها و مردهاى کارگر، براى همۀ زنها و مردان دهقان حق قائل است اسلام، و آنها را عزیز مى‏شمارد و حق آنها را به آنها رد خواهد کرد.

شما بگذارید که اسلام تحقق پیدا بکند، جمهورى اسلام با احکام نورانى اسلام تحقق پیدا بکند. نگذارید این اشخاصى که مى‏خواهند نگذارند این چرخها به راه بیفتد، مى‏خواهند نگذارند کشاورزى ما تحقق پیدا بکند و کارخانه‏هاى ما به راه بیفتد، شما نگذارید اینها یک همچو فعالیتها را بکنند و شما را اغفال کنند. آنها شما را مى‏خواهند اغفال کنند که منافع این مملکت را ببرند، که خزاین این مملکت را ببرند، که آنهایى که مى‏خواهند این خزاین را ببرند، دست آنها باز باشد. شما باید مانع بشوید از این معنا؛ همه باید مانع بشویم از این معنا.

من از خداوند تبارک و تعالى صحت و سلامت همۀ ملت و عظمت اسلام و عظمت ملت و استقلال و آزادى این ملت را خواستارم. همه با هم، دهقان با ما و کارگر با ما و همه با هم به پیش!

والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته

________________________________________

پانویس:

[۱]ـ سورۀ اسراء، آیۀ ۴۴: «و هیچ موجودى نیست جز آنکه او را به پاکى مى‏ستاید، ولى شما ذکرتسبیح ایشان را در نمى‏یابید.»

منبع: صحیفه امام جلد ۷ ص ۱۷۱ تا


 


کلمه: نشست سیاسی ماهیانه جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان تهران عصرروز گذشته-پنجشنبه- برگزار شد که میهمانان آن علیرضا زاکانی و مهدی کوچک‌زاده نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی بودند.

به گزارش ایلنا، مهدی کوچک‌زاده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز با ذکر اشعاری منشاء همه بدبختی‌ها و گرفتاری‌ها را در ۱۰ ماه پس از انتخابات خودخواهی‌های امثال بنی‌صدر، رجوی و سران نهضت سبز عنوان کرد!

وی با اشاره به نامه‌ سید حسین موسوی تبریزی گفت: سید حسین موسوی تبریزی که اسم خود را آیت‌الله گذاشته است به عنوان یکی از افراد جریان سبز نامه‌ای را در سایت آفتاب و کلمه منتشر کرده و هشت دروغ را به امام خمینی نسبت داده است.

به گفته وی موسوی تبریزی در این نامه گفته است که امام چند ماه قبل از پیروزی انقلاب گفته است که شعارهای مردم از استقلال، آزادی، حکومت اسلامی، به استقلال آزادی، جمهوری اسلامی تغییر کند و این در حالی است که امام کلمه حکومت اسلامی را ۵۳۴ بار به کار برده که ۲۵۶ مرتبه آن تا روز ۲۲ بهمن بوده و پس از آن نیز ۲۷۸ بار امام این کلمه را به کار برده است.

در ادامه این مراسم کوچک‌زاده و زاکانی به سئوالات اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز پاسخ گفتند.

*انتخابات شوراها با انتخابات مجلس تجمیع شود

کوچک‌زاده در پاسخ به سئوالی که به انتخابات شوراها اشاره داشت گفت: طرح شورای عالی استان‌ها پیشنهاد داده شده و بحث اولیه آن نیز مطرح شده است اما باید شکل قانونی به خود بگیرد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در این طرح انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری قرار است در یک زمان برگزار شود معتقدیم این دو انتخابات از یک سنخ نیستند چرا که ممکن است یک رئیس‌جمهور در سال دوم کاری خود یا برکنار و یا شهید شود. اما ممکن نیست که همه اعضای شورا با همدیگر دچار مشکل شوند. از این رو بهتر است انتخابات شوراها با انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی شود یا دوره شوراها به پنج سال و خبرگان به ده سال تغییر پیدا کند.

**هرکس که مورد اتهام قرار گیرد باید پاسخگو باشد

زاکانی نیز در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات الیاس نادران در مورد رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد نیز گفت: هر کس که به وی اتهامی زده شود لازم است که پاسخ دهد و هیچ تفاوتی بین افراد نیست چرا که همه افراد کشور در هر قدرتی که هستند باید در مقابل اتهامات خود پاسخگو باشند. هر چند که آرزو نمی‌کنیم این اتهامات ثابت شود.

مهدی کوچک‌زاده در این لحظه در واکنش به اظهارات زاکانی در مورد رحیمی اظهار داشت: من اعتراض دارم چرا که اگر قرار باشد تمامی افرادی که سایت و روزنامه دارند بیایند و مثلا به آقای زاکانی اتهام بزنند آیا ایشان باید برود و پاسخ دهد.

وی یادآور شد:‌ وقتی در رابطه با موضوعاتی اتهام زده می‌شود نیاز به پیگیری قضایی دارد و اصلا نباید از تریبون مطرح شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: چنانچه گفتن حرفی که نیاز به اثبات قضایی دارد از سوی احمدی‌نژاد به هاشمی بد است، چنین اتهاماتی را به محصولی یا رحیمی زدن هم نیز نادرست است.

کوچک‌زاده تصریح کرد: من قصد دفاع از رحیمی را ندارم و همان‌طور که می‌دانیم اولین کسی بودم که در مجلس هفتم با رحیمی که رئیس دیوان محاسبات بود، درگیر شدم.

وی افزود: آدم‌های لا‌ابالی و بی‌دین برای رسیدن به هدف از این حربه‌ها(اتهام زنی) استفاده می‌کنند.

زاکانی در این لحظه خطاب به کوچک‌زاده گفت: معتقدم به هر کس که اتهام زده می‌شود باید طبق قانون پاسخگو باشد چند ماه پیش من وآقایان نادران و توکلی از رحیمی شکایت کردیم و دستگاه‌ قضایی نیز در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع است و من هیچ‌جا در این مورد صحبتی نکرده‌ام و به آقای نادران هم گفتم که باید مسیر قانونی را پیگیری کنیم.

***برای نابودی جریان اصلاحات هر شب دعا کنید!

کوچک‌زاده در ادامه گفت: بنیان‌گذار روش منحوس اتهام‌زنی جریانی به نام اصلاح‌طلب بود که روزنامه را خدا کرد و روزنامه‌نگار را پیغمبر ،و همین افراد آیت‌الله مصباح را …. خطاب کردند و به همه مقدسات توهین کردند و برای خود عالی‌جانب سرخپوش و سفیدپوش درست کردند.

وی خطاب به جمع گفت: برای نابودی این رویه غلط هر شب دعا کنید!

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به موضوع بدحجابی در کشور خاطر نشان کرد: من موافق عدم برخورد با بدحجابی نیستم اما معتقدم بدحجابی باید ریشه‌یابی شود تا متوجه شویم منشاء این فساد کجاست اما در حال حاضر نهضت سبز و امکانات کشور فرصت رسیدگی به این مسائل را نمی‌دهد و هر روز نهضتی برای خود راه می‌اندازد که نتیجه آن شده است که دختر ۳۰ ساله و پسر ۴۰ ساله نمی‌تواند ازدواج کند.

زاکانی نیز در پاسخ به سئوالی که به علت عدم برخورد با سیدمحمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همچنین نامه سید محمد خاتمی به مقام معظم رهبری اشاره داشت خاطر نشان کرد: این افراد در مقام شعار حرف دیگری می‌زدند و در مقام عمل کار دیگری انجام می‌دهند در مناظره آقایان موسوی و احمدی‌نژاد شاهد بودیم که آقای موسوی بر موضوع دروغ‌گویی بسیار تاکید داشت اما پس از انتخابات خودشان بزرگترین دروغ ۳۰ سال گذشته را مطرح کردند!

وی یادآور شد: بحث لجاجت احمدی‌نژاد نیز از دیگر موضوعاتی بود که موسوی با آن مخالف بود اما آیا شما لجوج‌تر از موسوی تا به امروز کسی را سراغ دارید؟ که هنوز هم بر سر حرف خود ایستاده است.

لازم به ذکر است که میرحسین موسوی تاکنون بارها در مصاحبه ها و بیانیه های خود تاکید کرده انچه مهم است حقوق ملت است که نمی توان از آن گذشت.نخست وزیر محبوب امام  درهمان نخستین روزهای پس از انتخابات اعلام داشت که از حق خود گذشت اما از حقوق مردم نمی تواند بگذرد.میر حسین موسوی اخیرا در یکی از مصاحبه های خود نیز تاکید کردند که اگر می دانستیم حاکمان فعلی توان اداره کشور را دارند درباره حوادث انتخابات و آنچه بر رای مردم رفت می گذشتیم اما این توانائی در آنها وجود ندارد.به نظر می رسد این نماینده حامی دولت در مجلس این سخنان را نشنیده و یا فراموش کرده اند.

ذاکانی اما  با اشاره به نامه خاتمی به رهبری تصریح کرد: وقتی از آقای خاتمی سئوال شد که آیا به رهبری نامه نوشته‌اید ایشان با حرف‌های دوپهلو جواب دادند.

وی افزود: بی‌شک اگر نظام با این افراد برخورد می‌کرد مردم چهره واقعی سران فتنه را نمی‌شناختند و همان‌طور که دیدید در تجمعات خیابانی تعداد این افراد رو به کاهش بود!

به گفته زاکانی سران اصلاحات تقسیم کار کرده‌اند و بناست هر کدام از آنها یک نقش را دنبال کنند.

**اختلافات اصولگرایان بر سر هوای نفس است

کوچک‌زاده در پاسخ به سئوالی که از وی پرسیده شده بود آیا علی لاریجانی را یک اصولگرای واقعی می‌داند یا نه؟،‌ گفت: در صلاحیت من نیست که میزان واقعی اصولگرایی افراد را بسنجم آقای لاریجانی و باهنر حسب ظاهر خود را اصولگرا می‌دانند اما بسیاری از اختلافات اصولگرایی بر سر هوای نفس است و در نهایت لاریجانی نیز بر این عقیده استوار است که هر چه قانون و ولی‌فقیه بگوید.

**برخی اصولگرایان امروز با هاشمی،فردا با موسوی و پس فردا با خاتمی دیدار می‌کنند

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در این ارتباط که آیا اصلاح‌طلبان با ایجاد اختلاف در میان اصولگرایان به دنبال احیای مجدد هستند، یا نه؟، گفت: عده‌ای وجود دارند که می‌خواهند نان جبهه اصولگرایی را بخورند اما مواضع‌شان با اصولگرایی سازگار نیست و شاهد هستیم برخی از اصولگرایان امروز با هاشمی، فردا با موسوی و پس‌فردا با خاتمی دیدار می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دخالت مجلس در برخی از امور اجرایی کشور تصریح کرد: ما گاهی در مجلس به قدری در ریزترین مسائل اجرایی دخالت می‌کنیم و به حدی احمدی‌نژاد را اذیت کرده‌ایم که مجلس هفتم در یکسال و نیم ریاست‌جمهوری خاتمی وی را اذیت نکرد.

**سه سال در مورد مرتضوی با همه مسولین کشور صحبت کردم

زاکانی نیز در پاسخ به سوالی در ارتباط با سعید مرتضوی معاون دادستان کل کشور یادآور شد: من سه سال با همه مسوولین کشور در مورد ایشان صحبت کردم و سه بار نیز با رئیس قوه قضائیه در این رابطه دیدار داشته‌ام.

**سران فتنه به مرور دستگیر می‌شوند!!

کوچک‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری که به عدم برخورد با افرادی که سوال کننده آنها را سران فتنه نامید اشاره داشت گفت: در حال حاضر مرعشی نیز که از سران فتنه بوده است دستگیر شده و کم‌کم بقیه آنها نیز دستگیر می‌شوند و دو سه نفر باقی‌مانده نیز در زمان مناسب خود از سوی قوه قضائیه دستگیر خواهند شد.


 


کلمه:وزیر خارجه روسیه هشدار داد شورای امنیت به طور نامحدود منتظر نخواهد ماند تا ایران به دغدغه‌های بین‌المللی اعتنا کند.

به گزارش «پرس تی.وی.»، لاورف گفت «اگر پیشرفتی وجود نداشته باشد و اوضاع به بن‌بست رسیده باقی بماند، تصور نمی‌کنم شورای امنیت بی هیچ واکنشی و برای مدتی طولانی تماشاچی بماند».

لاورف این اظهارات را در کنار همتای استرالیایی‌اش «استفان اسمیت» بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه روسیه اظهار داشت «موضع ما این است؛ پیش و بیش از همه، هدف انجام تصمیماتی است که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ شد، که بعد هم مورد حمایت شورای امنیت قرار گرفت».

منظور لاورف توافق پیشنهادی آژانس است که بر مبنای آن ایران باید دو سوم اورانیوم با غنای کم خود را برای غنی‌سازی تا ۲۰ درصد به روسیه بفرستد.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت «تهران از اجرای طرح آژانس سرباز زده، و روسیه را خشمگین ساخته است».

به گزارش «ریانوستی»، لاورف همچنین روز پنجشنبه با بیان اینکه او نمی‌تواند گزارش‌هایی را تأیید کند که مدعی هستند یک هیأت نمایندگی ایرانی برای مذاکره در مورد تحریم‌های بین‌المللی به مسکو خواهد آمد اظهار داشت: «درباره سفر هیأتی ایرانی که قصد دارد به مسکو بیاید، مطلع نیستم».

به گزارش این خبرگزاری روس، لاورف در مورد تحریم گفت: شورای امنیت سازمان ملل تا ابد منتظر نخواهد ماند و در صورتی که ایران مستقلا اقدامی برای حل مساله هسته‌ایش انجام ندهد، تحریم‌ها را اعمال خواهد کرد.

اظهارات تند ریابکو

معاون لاورف، «سرگی ریابکو»، روز پنجشنبه با اظهاراتی خشن، از «فقدان تمایل و لجبازی» ایران برای «شنیدن پیام‌های جامعه بین‌المللی» و اطاعت از قطعنامه‌های شورای امنیت انتقاد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه به در مصاحبه‌ای رادیویی گفت «به نظر می‌رسد این وضعیت تصویب قطعنامه جدید تحریم را اجتناب ناپذیر می‌سازد».


 


کلمه:محمد داوری ،‌سردبیر سحام نیوز در روز ۱۷ شهریور بازداشت شد. داوری در روز اول آذر ماه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام،‌اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی محاکمه شد.

محمد داوری فردی بوده که به خواسته مهدی کروبی و پس ازهماهنگی با هر فرد ،‌ از افراد مدعی تجاوز جنسی اقدام به فیلمبرداری جهت ارایه آن به مسوولان می نمود.

به گزارش وب سایت تا آزادی وزنامه نگاران در بند، برای این فعال صنفی – مدنی وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر شد که او قادر به پرداخت این مبلغ نبود و همچنان در بازداشت به سر می برد.محمد داوری از آن تاریخ تا کنون زیر سخت ترین شکنجه ها و فشارها قرار دارد و از هرگونه مرخصی و دیدار با دیگر اعضای خانواده خود محروم است.

آنچه در پی می‌آید نامه مادر این فعال مدنی خطاب به دبیر کل سازمان ملل است:

آقای بان کی مون

دبیر کل سازمان ملل متحد

کسی که این نامه را می نویسد ماه هاست که در انتظار دیدن و یا آزادی فرزند دلبند خود به سر می برد . پسر من ” محمد داوری ” یک معلم است که او را در تاریخ هفدهم شهریور ماه سال ۱۳۸۸ در دفتر حزب اعتماد ملی دستگیر کردند .

اما پس از گذشت بیش از ۸ ماه حتی اجازه ملاقات با پسرم را به من نداده اند !

آقای بان کی مون !

” محمد داوری ” نان آور من و تنها امید من بوده است . او پدر ندارد ! اکنون حقوق معلمی او را قطع کرده و من اکنون مانده ام که چه کار کنم ؟ هر چه نامه نوشته و یا با مسئولان زندان صحبت کرده ام کم تر نتیجه گرفته ام . مسئولان امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران دائما به پسرم فشار وارد می کنند ، او را اذیت و مورد انواع شکنجه و صدمه قرار داده اند و زندگی را بر او و بر خانواده من تنگ کرده اند .

آقای بان کی مون !

امید من تنها خداست …

فکر کردم اگر این نامه را برای شما بنویسم و تقاضای کمک کنم می توانم نتیجه بگیرم .

از شما به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد می خواهم که به وضعیت پسر من رسیدگی کنید . در ایران تمام راه ها به روی من بسته شده است و امید من به شماست . پسر من یک معلم بوده است و سزاوار این همه ظلم وستم از طرف مسئولان این کشور نیست !

بی صبرانه منتظر پاسخ و رسیدگی شما هستم .

ارادتمند

یک مادر دلسوخته از ایران

” محمد داوری “


 


کلمه: زیرگذر عماریاسر در شهر قم  که به نام الغدیر نامگذاری شده بود، توسط شورای اسلامی شهر قم به ۹ دی تغییر نام داده شد  که این مساله موجب اعتراض آیت الله صافی گلپایگانی شد. پس از اعتراض این مرجع تقلید نام این تونل  دوباره به نام الغدیر برگشت.

پس از تغییر نام تونل و تعویض تابلوی ورودی تونل، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار شهردار قم با وی، از این موضوع انتقاد کرده و پس از انتقاد آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از این موضوع شورای شهر تشکیل جلسه داده و پیگیر موضوع می‌شود و در دیداری دلایل خود را برای آیت‌الله صافی‌گلپایگانی اعلام می‌کند.

گرچه رئیس شورای اسلامی شهر قم عنوان کرده است: شورا به دلیل تشابه نام الغدیر با چند خیابان، پل و بوستان دیگر نام تونل الغدیر را به ۹ دی تغییر داد.اما این استدلال مورد قبول این مرجع تقلید قرار نگرفت.

به گفته یکی از اعضای شورای شهر این مسائل در دیدار شنبه اعضای شورای اسلامی شهر با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مطرح شد و این مرجع تقلید نیز فرمودند که قم شهر غدیر است و جا دارد تمامی پروژه‌ها و خیابان‌های آن به نام غدیر باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به فرمایش آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نام تونل به همان نام الغدیر تغییر نام یافت و مجوز این تغییر نام نیز برای شهرداری ارسال خواهد شد.


 


کلمه:حسین کروبی، خطاب به کسانی که شایعه بیماری شیخ مهدی کروبی را منتشر کرده اند، گفت: آقای کروبی در سلامتی کامل به سر می برد و بهتر است این آقایان که زندانیان سیاسی و فرزندان ناشناس این کشور را در زندان های غیراستاندارد به هزاران مریضی های عفونی و بیماری های سخت مبتلا کرده اند به خودشان زحمت بدهند و چند خطی هم در مورد وضعیت سلامتی عزیزان زندانی به مردم گزارش دهند.

فرزند مهدی کروبی در گفتگو با  جرس با تاکید مجدد سلامتی آقای کروبی می گوید: دیگر تعجب نمی کنیم از این جنگ های روانی که در راس آن مشخص است کسانی ایستاده اند که از ایستادگی آقای کروبی برای احقاق حقوق از دست رفته ملت خشمگین هستند.

وی در عین حال تاکید کرد: رسانه های اصولگرا که در تمام این مدت حتی یک زحمت ساده به خودشان نمی دهند تا در مورد وضعیت تاسف برانگیز بهداشتی در زندان های کشور یک گزارش معمولی منتشر کنند معلوم است که به عنوان پیاده نظام کسانی که شایعه بیماری آقای کروبی را درست کرده اند، از پیگیری های مصرانه آقای کروبی نسبت به وضعیت زندانیان عصبانی باشند.

حسین کروبی ادامه می دهد: ابتدا به نظر می رسید هواداران دولت فعلی در شرایطی که خبرنگاران واقعی یا در زندان هستند و یا از شرایط کار محروم مانده اند، لباس خبرنگار به تن کرده و در رسانه های باقیمانده، از آقای کروبی انتقام جویی کنند؛ اما وقتی کسانی همچون آقایان رسایی به عنوان نماینده مجلس و صفار هرندی نیز به این جنگ روانی دامن می زنند، آنگاه به نظر می رسد توطئه ای در کار باشد.

فرزند کروبی می گوید: وقتی ما به عنوان اعضای خانواده آقای کروبی خبری در مورد این بیماری که آقایان می گویند نداریم، بعید به نظر نمی رسد که این آقایان نقشه ای در سر دارند و برای اجرایی شدن نقشه های خود از هم اکنون پیاده نظام خود را بسیج کرده اند.

وی توضیح می دهد: اخیرا خبرهایی می رسد مبنی بر اینکه از روسیه داروهایی را وارد ایران کرده اند که بیماری هپاتیت و سرطان از طریق خوراندن آن دارو ها به افراد منتقل می شود، لذا کسانی که خبر بیماری آقای کروبی را منتشر کرده اند یا این داروها را از کشور دوست وارد ساخته و به حاج آقا خورانده اند یا قصد دارند در آینده چنین کاری را انجام هند و حالا هم با این دورخیز خبری قصد محک زدن فضای جامعه را دارند.

حسین کروبی در پایان یادآوری کرد کسانی که از بیماری نداشته آقای کروبی خبرسازی می کنند خودشان از بیماری مضاعفی رنج می برند و این بیماری، چیزی جز دروغ نیست که مدت هاست جامعه را آلوده کرده است.

گفتنی ست در اواسط هفته جاری خبری مبنی بر بیمار بودن مهدی کروبی- دبیر کل حزب اعتماد ملی- در برخی از سایت‌های خبری داخلی منتشر شد. این سایت‌ها مدعی شدند که کروبی مبتلا به یک سرطان لاعلاج است و حال عمومی وی مساعد نیست.


 


کلمه:جشن تولد میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر در غیاب وی و با حضور جمعی از فعالان سیاسی برگزار شد .

به گزارش کلمه درحالی که شش ماه ازبازداشت عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت می گذرد ،جشن تولد وی با حضور اعضای دفتر تحکیم وحدت ، ادوار تحکیم وحدت ،فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد ،برخی اقوام میلاد اسدی و عده ای از فعالان سیاسی برگزار شد .

بر اساس گزارش های رسیده میلاد که از دوستان و یاران دربندش زمان تلفنشان را به عنوان هدیه تولد گرفته بود، با زمانی طولانی تر از همیشه تماس گرفت و با استقبال گرم دوستانش مواجه شد. این دانشجوی دربند اعلام کرد که با همبندانش روزه هستند و به همین خاطر پس از افطار جشن تولدی در همان جا برای وی ترتیب خواهند داد.

وی ضمن خوشحالی از حضور دوستانش در کنار خانواده اش، از تلاش ها و حمایت های دوستان و بلاخص خانواده اش بسیار تشکر و قدردانی نمود.

در حینی که میلاد پشت خط بود، با شمارش وی، دوستان ۲۴ شمع تولدش را از طرف او فوت کردند و همگی با اعلام اینکه میلاد را مایه ی افتخار خویش می دانند آزادی هر چه سریعترش را آرزو نمودند.

هفته گذشته به دلیل سفر قاضی پرونده وی به کربلا دادگاه اسدی به تعویق افتاد.میلاد اسدی نزدیک به ۶ ماه است که در زندان به سر می برد تا دادگاه وی برگزارشود.


 


کلمه:احمد جنتی با اشاره به برخی صحبت‌ها در مورد پیش‌بینی زلزله تهران گفت:« این گونه مسائل هیچ قطعیتی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع آن را پیش‌بینی کند، پس آنچه که گفته می‌شود براساس احتمالات است. همان طور که خیلی اوقات این پیش‌بینی‌ها شده و بعدها مشخص شده که اشتباه بوده‌اند و قطعیتی ندارند.»

به گزارش ایسنا ،دبیر شورای نگهبان در ادامه خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد:« در مواردی که بناست زلزله‌ای ایجاد شود، کسی که پیشگویی می‌کند باید اهل دل باشد و با جایی دیگر رابطه داشته باشد که البته در همین جا هم قابل پیشگیری است. البته پیشگیری معنوی و الهی و نه فیزیکی.»

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به اینکه حتی آنچه در ام‌الکتاب نوشته شده، قابل محو و اثبات است، تصریح کرد:« ممکن است زلزله هم در کتاب نوشته شده باشد و آقایی که ارتباطی دارد، آن را فهمیده باشد، ولی با دعا و توجه به خدا، قابل جلوگیری است و این کاری است که در اختیار بندگان مومن خداست که دیگران این امکان را ندارند و البته این موضوع سابقه دارد چرا که درباره قوم حضرت یونس نیز قرار بود که عذاب بر آن‌ها نازل شود اما آنها ایمان آوردند و خداوند عذاب را برگرداند. البته بحث‌هایی که مبنی بر مقاوم سازی و موضوع‌هایی از این دست می‌شود، تا آفت کار کمتر شود، با این موضوع منافاتی ندارد، اما باید به جهاتی پرداخت که کاملا جلوگیری کند.»

وی در ادامه با توصیه به اینکه «چرا از گناهان‌مان توبه نکنیم؟» افزود:« چه زلزله بیاید و چه نیاید، مرگ در انتظار ماست. پس چرا برای زلزله قیامت آماده نشویم. پس مهم‌تر این است که جلوی هر دو زلزله را بگیریم، بنابراین باید مرتب دعا کرد و صدقات و خیرات داد چرا که روایت است صدقه بلا را رفع می‌کند پس بهتر است صدقه‌هایمان را بیشتر کنیم و صبح و شب صدقه بدهیم تا شب راحت بخوابیم و روز راحت زندگی کنیم.»

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با بیان اینکه «بهتر است وقتی از دنیا می‌رویم، حق‌الناسی بر گردن‌مان نباشد و برای رضای خدا همدیگر را حلال کنیم» بیان کرد:« به خاطر زلزله هم که شده، بهتر است خود را پاک کنیم و دیگران را حلال کنیم و از خدا بخواهیم که از ما بگذرد. همچنین اگر امانتی از مردم در دست داریم، با توجه به اینکه مرگ خبر نمی‌کند، بهتر است آن را بدهیم و وصیت‌نامه خود را نیز آماده کنیم و این‌ها همه مقدمه زلزله باشد.»

وی در پایان خطبه اول با تاکید بر اینکه زلزله قطعی نیست و اگر قطعی باشد قابل جلوگیری است، گفت:« با توسل، عبادت، خیرات و توبه می‌توان جلوی زلزله را گرفت. همچنین گفته می‌شود خواندن آیه ۴۱ سوره فاطر برای مصونیت از زلزله موثر است.»

آیت الله جنتی در آغاز خطبه دوم این هفته نماز جمعه تهران ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و تبریک روز ارتش به ارتشیان و نیروهای مسلح گفت:« شما مایه امید و افتخار بودید و در دوران جنگ افتخار‌آفرینی کردید پس ما خود را به شما مدیون می‌دانیم و خدمات شما را فراموش نمی‌کنیم.»

وی همچنین در ادامه به برگزاری اجلاس خلع سلاح اشاره کرد و آن را نوآوری‌ای بسیار عالی دانست و گفت:« از همه دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس تشکر می‌کنیم که کار بسیار سختی را ظرف دو ماه انجام دادند و وزارت خارجه واقعا تلاش بسیاری کرد که مقدمات این کار را انجام دهد و البته اجلاس هم بسیار موفق و عالی بود.»

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه برخلاف خواست دشمنان و تهدیدهای آنها از ۶۰ کشور در پست‌ها و مقام‌های مختلف در این اجلاس شرکت کردند و پیام ارزنده مقام معظم رهبری در این اجلاس قرائت شد و همچنین رییس دولت و دیگر مسوولین کشور سخنرانی کردند، افزود:« ۳۰۰ خبرنگار از کشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور داشتند و البته این اجلاس تصویب‌نامه‌ای نداشت ، اما همه قبول کردند که اجلاس موفقی بوده و باید ادامه پیدا کند.»

آیت الله جنتی با تاکید بر اینکه اجلاس خلع سلاح جواب دندان‌شکنی به کسانی که ایران را متهم به استفاده از سلاح هسته‌ای می‌کردند داد، اظهار کرد: « ما پیشگام برای خلع سلاح شدیم. درحالی که آنها حرف از جلوگیری از اشاعه و گسترش سلاح هسته‌یی می‌زدند درحالی که آنچه موجود است هم باید از بین برود.در این کنفرانس شاهد بودیم که خبرگزاری‌ها بر خلاف گذشته هیچ کدام محکوم نکردند و برخی نیز تعریف کرده و تعدادی سکوت کردند که این موضوع ارزشمند است.»

امام جمعه موقت تهران به نقل از جمله‌ای در یکی از نشریه‌های استرالیایی مبنی بر اینکه کنفرانس واشنگتن از منطق قدرت بود و کنفرانس خلع سلاح ایران از قدرت منطق بود، گفت:« جمله‌ی درستی است و در ایران قدرت منطق حاکم بود و کسی نمی‌توانست منطق ما را جواب دهد.»

وی همچنین به جمله‌ای از مقام معظم رهبری که در اسناد سازمان ملل ضبط شد، مبنی بر اینکه آمریکا تنها مجرم هسته‌ای بر روی زمین است اشاره کرد و گفت:« این جمله‌ای بلند است که واقعیت غیر قابل انکاری را مطرح می‌کند و مساله‌ دیگری نیز که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بحث حرمت شرعی ساخت سلاح هسته‌یی بود و قرار بر این شد در اجلاس سال آینده از علما و مراجع دینی کشورهای مختلف دعوت شود تا اعلام کنند از نظر شرعی ساخت سلاح هسته‌یی حرام است و باید از بین برود.»

آیت الله جنتی به تهدید‌های هسته‌یی که علیه ایران صورت گرفته است اشاره کرد و گفت:« مقام معظم رهبری فرمودند این‌ها با صفت روباه کار می‌کردند اما حالا با صفت گرگ کار می‌کنند پس دست چدنی آنها از دستکش مخملی بیرون آمده و این موضوع جز رسوایی برای آنها نداشته است و البته سندی برای ادعای حقانیت ما بود که آنها نه تنها سلاح هسته‌ای انبار کردند بلکه کشورهای دیگر را تهدید می‌کنند.»

دبیر شورای نگهبان در پایان خطاب به دشمنان گفت: « از واقعه طبس عبرت بگیرید که خداوند با طوفان شن آبروی شما را برد، چرا که آن خدا امروز نیز وجود دارد و از ما حمایت می‌کند پس امیدواریم سر عقل بیایید و سر جایتان بنشینید و ما را تهدید نکنید و همچنین قبول کنید که ما سلاح هسته‌یی تولید نمی‌کنیم، بلکه انرژی هسته‌یی تولید می‌کنیم.»


 


کلمه:بارها شنیده‌ایم که مشاطه* آمد ابرو بر دارد چشم را کور کرد و یا خوانده‌ایم فردی می‌خواست راه رفتن را به فرد دیگری بیاموزد خودش نیز در راه رفتن دچار مشکل شد.

این سرنوشت محتوم قصه تمام نشدنی مسکن در ایران است! قصه‌ای که می‌تواند قصه روایت‌گران بازار مسکن در ایران باشد‎؛ یعنی جایی که در آن مسکن یا گرفتار گره کور تورم بوده است و یا از گره رکود رنج برده است و یا در گرداب ترکیبی از هر دو دست و پا زده است اما با این وجود روایت‌گران مسکن همواره برای ترمیم این بازار یا چشم را زخمی کرده‌‌اند و یا در راه بردن شاخص‌ها خود نیز راه رفتن را فراموش کرده‌اند.

کاهش قیمت مسکن و ثبات در آن، افزایش ساخت‌وساز در طرح مسکن مهر و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وسازها، همه این اقدامات تا چهار سال بر لبان سعیدی‌کیا، وزیر با سابقه دولت نهم جاری شد و او بعد از خداحافظی با دولت همه آنها را با جوانی از خطه اردبیل در میان گذاشت.

نیکزاد با سعیدی‌کیا کاملا هماهنگ بود. شاید نیکزاد وزیر مسکن دولت دهم تنها با سعیدی کیای در لحن و نحوه ارائه پردازش کارها باهم تفاوت داشته باشند و در غیر این صورت، او وارث همان سیاست‌گذاری‌های پیشین در دوران سعیدی‌کیا است.

۸ ماه از صدارت نیکزاد بر وزارت مسکن می‌گذرد و در این مدت همه شهروندان شاهد مجموعه‌ای از تصمیمات شتابزده و تکراری در این وزارتخانه بوده‌اند و هنوز هیچ کس امیدی به تحقق وعده‌ها برای بازار مسکن ندارد.

شاید هیچگاه نیکزاد نیز در ذهنش تصور نمی‌کرد پس از گذشت ۸ ماه از صدارتش باتلاق مسکن در اقتصاد ایران را به شدت تجربه کند و به اجبار تن به همان روش‌ها و سخنانی بدهد که سعیدی‌کیا نیز از آنها استفاده می‌کرد.

مثل صحبت‌هایی که بعد از سال جدید شدت گرفته و نیکزاد هر جایی می‌رود، دم از کاهش قیمت مسکن، کاهش نرخ اجاره‌بها، افزایش ساخت و ساز به خصوص در طرح مسکن مهر و… می‌زند. حال شواهد و قرائن از چیز دیگری حکایت می‌کنند.

این چنین است داستان روایت‌گر جوانی که بر مسند وزارت مسکن تکیه زده است و تلاش می‌کند که اقتصاد مسکن ایران را نجات دهد اما سیاست‌های تجربه شده این خاطره را ثبت کرده است که با وعده و سخنان بدون پشتوانه قوی کارشناسی نمی‌توان این گره را از بازار مسکن ایران باز کرد.

او مثل سعیدی‌کیا است

وزیر صریح الهجه و جوان مسکن دولت دهم در حالی که نزدیک به ۸ ماه از شروع تصدی‌اش بر این وزارتخانه می‌گذرد، هر روز به عملکرد دوران دولت نهم و وزارت سعیدی‌کیا بر بخش مسکن نزدیک‌تر می‌شود.

دورانی که در آن فقط وعده‌ها و تصمیمات زودگذر و غیر قابل اجرا به چشم می‌خورد که در بعضی از موارد خود این سیاست‌های محدود و سلیقه‌ای به اغتشاش در بازار مسکن دامن می‌زد. در آن دوران کارشناسان همیشه نسبت به این وعده‌ها هشدار می‌دادند اما در نهایت نیز برنامه ریزان اقتصاد مسکن به کار خود ادامه می‌دادند.

مثلا سعیدی کیا هر از گاهی در جلو دوربین‌های تلویزیونی از کاهش نرخ اجاره‌بها و قیمت مسکن سخن به زبان می‌راند. اما همین خود موجب می‌شد که سرمایه گذاری در این بخش محدود و در عین حال بازار فروش و رونق را تا حدود زیادی پر تلاطم و نابسامان کند. در حال حاضر نیز نیکزاد باید برای جلوگیری از گرفتار شدن تلاشش در بن بست به تجربه دوران سعیدی‌کیا توجه کند در غیر این صورت دیر نخواهد بود که یک‌بار دیگر اقتصاد مسکن فقط پر از وعده‌ها و شعارهای دور از دسترس شود. این روزها نیکزاد جوان بارها از کاهش اجاره بها خبر داده است و با قاطعیت نیز از ادامه روند کاهش اجاره بها سخن می‌گوید در صورتی که کارشناسان به شدت این ادعا را تکذیب می‌کنند. وزیر مسکن به تازگی گفته است که نزخ اجاره‌بها در شروع سال جدید ۵ تا ۶ درصد کاهش را تجربه کرده است در حالی که آمارهای بانک مرکزی به افزایش نرخ اجاره بها در سال ۸۸ به مقدار ۴ درصد در تهران و ۱۰ تا ۱۵ درصد در شهرهای بزرگ اعتراف می‌کنند. همین مساله نشان می‌دهد که هنوز برنامه‌ریزی برای مسکن از پشتوانه کارشناسی برخوردار نیست.

کمال‌اطهاری در گفت‌وگو با  ایلنا می‌گوید: با اجرای برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها، تورم ناشی از آن، سهم هزینه‌ها را به ویژه در ملک افزایش داده و در نتیجه اجاره بها نه تنها نمی‌تواند کاهش یابد بلکه با نرخ بیشتری افزایش خواهد یافت.

به گفته اطهاری، حداقل نرخ تورمی براساس اعلام بانک مرکزی از ۲۰ درصد پایین‌تر نیست و همچنین براساس گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ تورم ۶۰ درصد پیش‌بینی شده است.

این کارشناس برجسته اقتصادی ادامه داد: هر چند ممکن است قیمت فروش مسکن به دلیل این‌که مازاد بسیار زیاد عرضه وجود دارد، ثابت بماند اما با کاهش درآمد خانوار و افزایش هزینه‌ها، به صورت کلی، نرخ اجاره بها در سال ۸۹ با افزایش مواجه می‌شود.

مسکن مهر، کاهش قیمت را موجب نمی‌شود

علی‌عبدالعلی‌زاده در واکنش به این گونه از اظهارات مسئولان وقت وزارت مسکن و همچنین سیاست‌هایی نظیر مسکن مهر با اشاره به تداوم رکود سال گذشته بخش مسکن در سال جاری می‌گوید: توجه ویژه دولت به بخش مسکن مهر در مقابل حجم بسیار زیادی تقاضا در این بخش نمی‌تواند تضمین کننده کاهش قیمت مسکن و یا ثبات در این بخش شود.

به گفته وزیر مسکن دولت اصلاحات، تحقق ساخت مقدار اعلام شده مسکن مهر در سال جاری قابل قیاس با ارقام مورد نیاز مسکن نیست و در کاهش قیمت مسکن تاثیر گذار نخواهد بود.

شهر های جدید نماد آشفتگی بخش مسکن

جدال بی پایان با غول بی‌ثباتی بازار مسکن، ماجرای شهرهای جدید را نیز در دوره فعلی وزارت مسکن در بن بست قرار داده است. شهرهایی که به اظهار نظر کازرونی در دولت سازندگی ایجاد شدند اما هیچگاه به مقاصد خود دست نیافتند.

اجرای طرح مسکن مهر در شهر های جدید در حالی شروع شده است که سیاست‌های این گونه شهرها در جلب مردم و سوق دادن آنها به سوی خود ناموفق بوده است.

نیکزاد در حالی با قاطعیت ازساخت ۲۵۰ هزار واحد در ۲۱ شهر جدید خبر می‌دهد که تنها ۱۴ شهر از این شهرها قابل سکونت هستند.

کمال اطهاری تأکید می‌کند که طرح مسکن مهر در شهرهای جدید به همان سرنوشت ساخت‌وساز در این شهرها دچار می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت از هر طرفی که به اقتصاد مسکن نگاه می‌کنی وضعیت اکنونش تفاوتی با روزهای گذشته نکرده است و آنچنان نمی‌توان به شعارهای موجود دل بست. وجود مهندسان فراوان بیکار در کشور، انبوه‌سازانی که به حاشیه رانده شده‌اند و بیکاری گسترده در حوزه مسکن در کنار فوج بزرگی از شهروندان که رویای خانه‌دار شدن را فراموش کرده‌اند بهترین تصویر برای نشان دادن اوضاع مسکن در اقتصاد ایران است.

مثل این که اپیدمی واردات بی‌رویه کالا آن هم دست چندمی به بخش مسکن نیز گسیل شده است.

انگار روایت برنج‌های وارداتی و ورشکستگی شالیکاران یا اتفاقی که برای صنعت‌گران افتاد در بازار مسکن نیز در حال تکرار است. بدون شک اما به این سخنان نباید بر اساس همان سنت قدیمی نگاه کرد و مدعی شد که اینها سیاه نمایی است چون بازار مسکن را باید شفاف کرد و برالی نجات آن فارغ از وعده و شعار حرکت کرد.

بدون تعارف چالش‌های مسکن ادامه دارد و همبن بس است که باید گفت: حالا حالاها باید منتظر سقف بی‌آسمان شد، انتظاری که دیگر مردم به آن عادت کرده‌اند و یاد گرفته‌اند که رویای خانه‌دار شدن، رویای روی آب است و این واقعیت امروز اقتصاد مسکن در ایران است.

*آرایشگر

منبع :ایلنا


 


کلمه:عبدالله یوسف‌زادگان پس از یک هفته از انتقالش به بازداشت‌گاه‌های تهران در تماسی تلفنی با خانواده از سلامتی خود و تداوم بازداشتش در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

به گزارش کلمه این نخبه فرهنگی ۴۰ روز پیش در تهران بازداشت و به سلولی انفرادی در بازداشتگاهی در مشهد منتقل شده بود؛ در حالیکه خانواده‌اش با اتمام بازجویی‌ها در مشهد انتظار آزادی او را می‌کشیدند، هفته پیش به زندان اوین تهران منتقل شد و بازجویی‌های وی ادامه دارد.

پیش از این ۱۸۵ تن از المپیادی‌ها و نخبگان دانشگاهی کشور و جمعی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی این دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی نخبه کارشناسی ارشد حقوق شدند.


 


کلمه:ایران به لحاظ تخریب مسائل زیست محیطی و انسانی در رده‌های نخست جهانی قرار دارد و با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی در کشور کمتر به معضلات و بحران‌های موجود آن توجه شده است.

مهرداد خان محمدی پنجشنبه شب در مراسم‌ گرامیداشت روز هوای پاک در دانشگاه پیام‌نور زنجان، با بیان اینکه ایران به لحاظ وجود گونه‌های مختلف جانوری از مناطق ثروتمند جهان محسوب می‌شود، افزود: در این زمینه و بدون توجه به مسائل موجود، معضلات ناشی از آن محیط زیست را با بحران جدی مواجه کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر روز به مشکلات و معضلات محیط زیست در‌ کشور افزوده می‌شود، اظهار داشت: استفاده غیراصولی از منابع طبیعی و زمین، محیط زیست را با خطر فراوانی روبه‌رو کرده است.

به گزارش فارس، وی با بیان به اینکه ایران در بخش‌های مختلف کشاورزی به بهای تخریب و از بین رفتن مراتع به خودکفایی رسیده است، ادامه داد: در این زمینه کشور در تولید گندم به مرز خودکفایی رسیده،‌ اما این این اتفاق به بهای از بین رفتن مراتع و تخریب در حوزه آبخیزداری به وجود آمده است.

خان محمدی با اشاره به اینکه مردم ایران به دلیل قدمت و تمدن درخشان مردمی طبیعت دوست هستند، افزود: با نگاهی به رخدادهای تاریخی می‌توان به اهمیت فضای سبز و استفاده به جا و مناسب آن پی برد.

وی در ادامه با بیان اینکه قدمت فرهنگی و تاریخی درخشان ملت ایران زیبنده محیط زیست ناسالم نیست، افزود: با نگاهی گذرا به مناطق مختلف کشور مسائل ناشی از استفاده نابه‌جا از محیط زیست را شاهد هستیم.


 


کلمه: گروهی از دانشجویان و فعالان دانشجوییِ دانشگاههای تهران و آزادِ خرم آباد، ضمن ابرازِ احترام به فعالان کارگریِ محبوس و اعلام همدردی با کارگرانِ سراسرِ کشور، که در وضعیت بد اقتصادی و معیشتی قرار داشته و قربانیِ عملکردِ نامطلوب و نابخردانۀ حاکمیت می باشند، روز جهانیِ کارگر (اول ماه مه) را روز همراهی و “همبستگی با کارگران زحمتکش و استثمار شدۀ کشور” اعلام کردند.

به گزارش جرس درآستانۀ یازدهم اردیبهشت، روز جهانیِ کارگر، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، با انتشار بیانیه ای حمایتی از کارگرانِ کشور، به بیان وضعیت امروزِ جامعۀ کارگریِ کشور پرداخته و خاطرنشان کردند:

“آری در چنین نظام …، به خوبی میتوان فهمید که چرا باید کارگران محروم میهنمان، با حقوقی کمتر از ۲۵۰-۳۰۰هزار تومان (در ماکزیمم و حقوق رسمی) به کار بپردازند، در حالی که زیر خط فقر را خود دولت ۸۰۰- ۹۰۰هزار تومان در ماه اعلام کرده است. همچنین به دلیل سیاستهای غارتگرانۀ کنونی، روز به روز کارخانه های تولیدی بیشتر از روز قبل به تعطیلی کشانده میشوند و کارگران متعاقبا با پول اندکی بازخرید شده و یا به ساده ترین بهانه ها اخراج میشوند. از آغاز سال گذشته تا کنون نزدیک به ۶۵۰ کارگاه و کارگرخانه تولیدی به تعطیلی کشانده شده و نزدیک به ۴۰۰هزار کارگر از کار برکنار یا بازخرید و یا اخراج شده اند .”

دانشجویانِ دانشگاه آزاد خرم آباد نیز، طی بیانیه ای تحلیلی پیرامونِ وضعیتِ جامعۀ کارگریِ ایران و آنچه طی سالیان متمادی بر آنها رفته و “حق مسلم آنان به هیچ گرفته شده و پاسخ آنها با اخراج و توهین و در نهایت بازداشت و زندان داده شده”، از زندانیِ سیاسی، منصور اسانلو، بعنوان یکی از قهرمانانِ جامعۀ کارگری که “بخاطر اعاده حقوق همکارانش و کارگران سراسر کشور به عنوان نماینده کارگران به شکنجه گاه برده شد و هنوزهم متاسفانه در اسارت بسر میبرد”، با احترام یاد کردند.

این دانشجویان با بیان این نکته که “وضعیت ما دانشجویان و کارگران محروم میهن شباهت های زیادی به یکدیگر دارد”، وضعیتِ اقتصادیِ استان لرستان که “رتبه اسف بار اول بیکاری در کشور را کسب کرده” تشریح کرده و خاطرنشان نمودند: “…امروز کارگران و دانشجویان در مسیری قرار گرفته اند که میتوانند در همبستگی و وحدت بیشتر این مسیر را با سر بلندی و پیروزی به انتها برسانند و اگر کارگران میهن، این حقیقت را در یابند که ما دانشجویان پشتوانه قوی برای آنان محسوب می شویم و فریاد ما با آنها یکی است , با دلگرمی بیشتری خواسته هایشان را طلب خواهند کرد و دستانشان را به ما پیوند می زنند.”

دانشجویان متذکر شدند ” ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی کارگر ما دانشجویان اعلام می داریم که :ما نیز همراه کارگران غیرتمندمان در روز کارگر به خیابانها خواهیم آمد و با تجمع اعتراض آمیز خود و حظور پرشور خود در تاریخ ۱۱ اردیبهشت در مقابل استانداری لرستان واقع در چهار راه بانک ساعت ۹ صبح فریاد آزادیخوانه مان و حقوق مسلم خویش را طلب خواهیم کرد.”

بنا بر گزارشات رسیده وزارت کار و دولت با این درخواست او موافقت نکرده اند و برگزاری راهپیمایی امسال خانه کار گر در هاله ای از ابهام قرار دارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته