-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

متن پیاده شده روز یکشنبه 5 اردیبهشت 1389


یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ و ۲۵ آوریل ۲۰۱۰

امروز در مورد پنج موضوع صحبت می‌کنیم:

موضوع اول اینکه در اطلاعیه ای معلمین و شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان اعلام کرده اند

که مراسم روز معلم یعنی‌ ۱۲ اردیبهشت معلمین شروع به روزه گرفتن خواهند کرد وازدیگران هم دعوت کرده اند تا مردم نیز در همراهی با آنها روزه بگیرند. هرکس هم که به هر دلیلی‌ نمی‌تواند روزه بگیرد، سعی‌ کند یک وعده غذا را یا معادلش را، پولش را انفاق کند و به دست اهلش ، بخصوص  خانواده های زندانیان برساند.همچنین آقای رسول بداغی،عضو هیئت مدیرهٔ کانون صنفی معلمان که در زندان به سر می برد،اعلام کرده است که روز کارگر و روز معلم را روزه خواهد گرفت.

نکتهٔ دوم اینکه تجمع اعتراضی کارگران شرکت ساسان جلوی کارخانه برگزار شد. روز چهارشنبه ۲۵۰ کارگر بیکار شده که بیمه کاری نمی گیرند خواهان احقاق حقشان شده اند. همینطور تجمع خانواده‌های زندانیان به صورت شبانه در مقابل زندان اوین ادامه دارد.

نکتهٔ سوم اینکه آقای کروبی اعلام کرده اند که جنبش برای سالگرد انتخابات  قصد تظاهرات خیابانی دارد . فرزند آقای کروبی نیز با توجه به سرو صداهایی که برای مریضی آقای کروبی به راه انداختند -در حالی‌ که آقای کروبی در صحت و سلامت هستند- ابراز نگرانی کرده است که شاید این از روش‌های روسی برای مریض کردن باشد. همچنین همسر آقای کروبی هم در نامه‌ای که نوشته اند صراحتاً اعلام کرده اند که مسئولیت جان آقای کروبی و خانواده اشان در دست حکومت است.

نکتهٔ چهارم اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانور رسول اعظم که در خلیج فارس انجام داد، درتنگهٔ هرمز دو کشتی فرانسوی و ایتالیایی را به بهانه ی چک کردن موارد و استاندارد‌های زیست محیطی‌، متوقف کرده اند. در واقع با توجه به جو خبری که در دنیا بر علیه ایران وجود دارد، اقدام تحریک آمیزی انجام داده است و این جای نگرانی دارد که سپاه ممکن است، بخواهند جنگ درست کنند برای اینکه در مقابل جنبش مردم ناتوان هستند.

همینطور آقای جوانی در مصاحبه ای که با ایلنا داشته است ، گفته است که ما جای شل و توتال را در عسلویه گرفته ایم و نکتهٔ جالب برای من این بود که ایشان در واقع سر مردم منت گذاشته است که سپاه در کارهای اقتصادی حضور دارد و بی‌ خجالت مطرح کرده است که سپاهیان دستشان در پول و اقتصاد کشور باز است.

نکتهٔ پنجم و آخر بحث فیلمی است که دیشب ضمیمه ی برنامه بود، امیدوارم  فرصت کرده باشید و دیده باشید. ظرف امروز و دو روز آینده در سه تکه قسمت‌هایی از فیلم را در داخل برنامه نشان داده و راجع آنها توضیح میدهم. سه دقیقهٔ اول فیلم را با هم  نگاه می کنیم سپس در مورد نکته های آن صحبت خواهیم کرد.گزارشی از فیلم:

۴نفر در این فیلم نمایش داده می شوند:1)فردیناند مارکوس، 2)آگوستو پینوشه، 3) اسلوودان میلاسوویچ و 4)

     اینها مردانی قدرتمند هستند که در یک چیز اشتراک دارند: همگی‌ آنها با مقاومت مدنی بدون خشونت از قدرت کنار گذشته شدند.

چگونه اتفاق افتاد؟

زمانی‌ اتفاق افتاد که مردم با همدیگر در مقابل قدرت سرکوبگر دست به مقاومت زدند. در فلیپین آن را قدرت مردم نامیدند. معمولا آن را مقاومت مدنی می خوانند. سلاح بی‌ خشونتی است که مردم معمولی‌ آن را بر علیه رهبران سرکوبگر بکار می برند. مقاومت مدنی نیاز به مشارکت تعداد زیادی از مردم دارد، ولی‌ فقط تعداد زیاد مردم کافی‌ نیست. مشکل فعالیت‌های بی‌ خشونت این است که در آنها لزومی برای نظم شدید،آموزش، استراتژی و برنامه‌ریزی و بکارگیری افراد و سایر موارد لازم برای یک جنبش احساس نمی‌شود. مبارزات بی‌ خشونت نمی‌تواند بطور خود جوش اتفاق بیفتد  و باید سیستماتیک باشد.

چگونه آغاز می شود؟

وقتی‌ شرایط غیر قابل تحمل می شود مردم خود را سازمان می دهند. بعضی‌ اوقات رهبران اتحادیه ها یا گره‌های حقوق بشر یا نهادهای مذهبی‌ پیشقدم می شوند یا همهٔ آنها باهم دست به اقدام می زنند. مهمترین نکته در این مبارزه جلب توجه دیگران است، مبارزه در گوشه‌ای که توجه کسی‌ را جلب نکند،کوششی بیهوده و بی حاصل است. اگر مبارزه می‌کنید باید تا آنجا که می توانید توجه مردم را به انگیزه و هدف خود جذب کنید. در آغاز بی‌ میلی، ترس و تصور بر شکست ناپذیری دشمن از مشکلات اصلی‌ هستند. در شیلی ۱۰ سال طول کشید تا دموکراسی خواهان مخالف حکومت توانستند بر بی‌ میلی و ترس غلبه کنند.

حال،چطور اعتراضات را سازمان دهیم؟

تظاهرات خیابانی می تواند بسیار موثر باشد، اما تنها یکی‌ از روشهای مقاومت مدنی است، در واقع یکی‌ از صدها تاکتیک این مبارزات است. اگر تظاهرات خیابانی به صورت برق آسا و پراکنده نباشد گاهی برای پلیس سرکوب بسیار ساده خواهد بود. تظاهرات خیابانی می تواند شما و طرفدارانتان را در معرض خطر قرار دهد، تا وقتی‌ که نتوانید تودهٔ انبوهی از جمعیت را سازمان دهید و تاکتیک دیگری را هم به خدمت بگیرید، اینگونه تظاهرات عمومی کم اثر می شود و شما را هم ساده جلوه می دهد.

با این بحث‌هایی‌ که در ۳ دقیقهٔ اول فیلم مطرح شد، چند نکته را خدمتتان ارایه می‌کنم:

نکتهٔ اول اینکه سقوط دیکتاتور‌ها در مبارزات بی‌ خشونت کارنامهٔ بسیار خوبی‌ دارد.

نکتهٔ دوم اینکه حرکت گروه‌های اجتماعی در مبارزات بی‌ خشونت گاهی توام با هم بوده است و خیلی‌ها با یکدیگر دست به دست هم داده و حرکت کردند.فرض کنید که در ایران جنبشهای زنان، دانشجویان، روزنامه نگاران، تکنوکراتهای شهری،کارگران و .... وقتی‌ که دست به دست هم دهند قدرت بزرگی‌ را ایجاد می‌کنند.

نکته‌ دیگر لزوم برنامه ریزی است یعنی‌ به قول آقای لاوسن- که از مبارزان قدیمی‌ و با سابقهٔ جبنش مدنی سیاهان آمریکا  هستند- اشکال در مبارزات بی‌ خشونت گاهی این است که فعالین فکر می کنند که نیازی به برنامه ریزی نیست. در حالیکه برنامه ریزی استراتژیک برای این مبارزات کاملا جدی است و باید دنبال شود. در این خصوص مطالب دیگری هست که بعداز این فیلمها خدمتتان ارائه می‌کنم و امیدوارم آن مدارک را به دقت مطالعه بفرمائید.

نکتهٔ آخری که از این سه دقیقهٔ ابتدایی فیلم می‌توان نتیجه گرفت آن است که تظاهرات خیابانی یکی‌ از ده‌ها تاکتیکی است که در مبارزات بی‌ خشونت وجود دارد. جنبش سبز ایران، این مرحله را خیلی‌ خوب انجام داده است، تظاهرات میلیونی داشته است ولی‌ وقتی‌ که خطرناک است باید به شکل پراکنده یا به شکل برق آسا انجام شود. اما باید به سراغ تاکتیکهای دیگر هم رفت که در قسمتهای دیگر فیلم راجع آن صحبت خواهیم کرد.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سر افراز باشید

به امید پیروزی ایران و ایرانی‌

 

 

 

 

 

 



--
__________ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید __________
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از
Label
برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
_______________________ اشتراک _______________________
برای مشترک شدن در این گروه آدرس زیر را درست همینطور که هست کپی کنید
واز ایمیل باکس خود به این آدرس ایمیل بفرستید
mohsen_sazegara+subscribe@googlegroups.com
پس از فرستادن ایمیل به آدرس بالا، برای تأیید اشتراک ایمیلی از طرف گروه
دریافت می کنید که باید لینکی را که در آن ایمیل هست کلیک کنید
____________________ لغو اشتراک _______________________
برای خارج کردن ایمیل خود از گروه از میل باکس خود به آدرس زیر ایمیل بزنید
mohsen_sazegara+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته