-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

Posts from Khodnevis for 04/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شکست بزرگ دولت ایران: شورای حقوق بشر، پر

دکتر پیام اخوان، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه مک‌گیل کانادا معتقد است که  ایران به این علت از نامزدی کناره‌گیری کرده که مطمئن بوده رای نمی‌آورد. اخوان گفت: «دولت ایران اگر می‌دانست که رای می‌آورد، کنار نمی‌کشید، حتما این مساله برایشان واضح بوده و برای حفظ آبرو خودشان را کنار کشیده‌اند.»

این دادستان سابق دادگاه بین‌المللی لاهه معتقد است که ایران در ابتدا روی حمایت سازمان کشورهای اسلامی حساب کرده بود، اما با توجه به این احتمال کشورهایی مثل مصر و عربستان سعودی با توجه به روابطشان با ایران حاضر به طرفداری از ایران نبوده‌اند، ممکن است تاثیر منفی روی رای تعدادی از کشورها گذاشته باشد. اخوان رقابت‌های سیاسی در خاور میانه را عامل مهمی در رای نیاوردن احتمالی ایران و کناره‌گیری‌اش عنوان کرد. او همچنین فشار احتمالی دولت‌های غربی بر کشورهای آسیایی را تعیین کننده دانست.

پیام اخوان، خروج ایران از گردونه را پیروزی بزرگی دانست. چرا که باوجود حضور کشورهایی نظیر عربستان و کوبا در شورا (که پرونده درخشانی در دفاع از حقوق بشر ندارند) اگر ایران به دنبال سرکوب‌های یک سال گذشته انتخاب می‌شد، هم توهین بزرگی می‌شد به مردم ایران، و هم توهین بزرگی به سازمان ملل می‌شد و مشروعیت شورای حقوق بشر را در زمانی که زیر سوال است، با وضعیت بدتری روبرو می‌کرد.

اخوان می‌گوید که اتفاق امروز، نشان دهنده جو سیاسی حاکم بر سازمان ملل است و مثلا کشورهای اسلامی با ایران همکاری نکرده‌اند، که از نظر دیپلماتیک برای ایران خوب نیست و برای دولت‌هایی مثل کانادا که می‌خواهند قطع‌نامه‌ای را [در مورد نقض حقوق بشر] علیه ایران صادر کنند، نشانه خوبی است.


 


توضیح المسائل واحکام زلزله!

مساله اول- امشب برو-بکس گیر سه پیچ داده اند برویم نایت کلاب . با توجه به حضور زنان و دختران با پوشش نامناسب و غیر اسلامی در این مکان برای جلوگیری از بروز زلزله چه حکمی می‌دهید؟


پاسخ: احوط آن است که در هنگام دعوت از بانوان به رقصیدن حتی الامکان از افرادی دعوت شود که پوشش مناسب دارند یا لااقل سینه‌ها را بیرون نریخته‌اند. درغیر اینصورت بروز زلزله بر طبق آیات و احادیث حتمی است ولی پیش از پناه گرفتن در نقطه امن غسل جنابت واجب است.


مساله دوم - اگر درروز دوشنبه ۲۶ آوریل بانوان بلاد کفر به وعده خود وفا کرده و ریختند بیرون آنچه را نباید بریزند نگاه کردن به آنها چه حکمی دارد؟


پاسخ - به دلیل حساسیت موضوع و امکان بروز زلزله نگاه کردن به بانوان اگر به قصد لذت نباشد بلامانع است.اگر به قصد لذت باشد مستحب آن است از آن صحنه‌ها تصاویری گرفته شود و پس از تایید آیات عظام و مراجع تقلید در سایت‌های اجتماعی لینک شود.

---


مساله سوم سانسور گردید!


 


بخش اول: قانون اساسی (۱)

بسم تعالی

 

بخش اول: قانون اساسی

 

(۱)

فصل یک: اصول کلی


اصل سوم


دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:
1- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.
2- بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینههای با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانههای گروهی و وسایل دیگر.
3- آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح، و تسهیل و تعمیم آموزش عالی.
4- تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینههای علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان.
5- طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب.
6- محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی.
7- تأمین آزادیهای سیاسی و اجتماعی در حدود قانون.
8- مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش.
9- رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینههای مادی و معنوی
.
10- ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری.
11- تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور.
12- پیریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه.
13- تأمین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند اینها.
14- تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون.
15- توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم.
16- تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمان و حمایت بیدریغ از مستضعفان جهان.

اصل ششم

در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همهپرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین میگردد.

اصل هشتم

در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین میکند.
«و الموُمنون و الموُمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».

اصل نهم

در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت اراضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشهای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.


کاری از گروه گسترش آگاهی های تحول سبز

 

 

 

لینک دانلود اعلامیه جهت پخش

 

 

 


 


احمد خاتمی: آیه‌ی «ضد زلزله» داریم

به دنبال سخنان هفته پیش صدیقی، امام جمعه موقت دیگر تهران که پوشش نامناسب را یکی از عوامل وقوع زلزله معرفی کرد، تعداد زیادی از مجامع جهانی سخنان این روحانی را به سخره گرفتند.

اما واکنش امام جمعه دیگر تهران به ماجرا و ادامه مباحث دینی مرتبط با زلزله نشان می‌دهد که سخن در این باب در مدارج بالای حکومتی بحث روز است.

به گزارش ایسنا، سید احمد خاتمی  در مراسم بزرگداشت «یاد و خاطره شهدای مسجد منشور» گفت: « ما در قرآن کریم آیه‌ای با عنوان آیه‌ی "ضد زلزله" داریم که روایت آن هم از پیامبر اکرم(ص) و هم از امام رضا(ع) نقل شده است و سندش هم سند خوبی است و در "من لایحضره‌الفقیه" آمده است و این روایات نیز در تفسیر نورالثقلین جلد ۴، صفحه ۳۶۸ وجود دارد و مضمون این روایات این است که اگر کسی در شب یا روز بخواهد بخوابد و آیه‌ی ۴۱ از سوره فاطر را بخواند خانه بر سر او خراب نخواهد شد و امام رضا(ع) نیز با اشاره به این مطلب می‌فرمایند که "نمی‌شود کسی این آیه را بخواند و سقف خانه بر روی وی خراب شود.»

وی همچنین در باره پیشبینی زمان دقیق وقوع زلزله گفت که پیشبینی تنها از عهده امامان بر می‌آید: «در ارتباط با زلزله‌ای که این روزها در تهران به عنوان یک مساله روز در محافل مطرح است، باید گفت هیچ کس جز معصومین(ع) که علم غیب دارند نمی‌توانند زمان دقیق زلزله را مشخص کنند و با پیشرفت‌های علمی نیز پنج تا ده دقیقه قبل از آن می‌توانند بگویند زلزله‌ای اتفاق خواهد افتاد و این‌که کسی به دقت بگوید در فلان تاریخ و روز زلزله اتفاق می‌افتد این تنها در حوزه معصومین(ع) است که به اذن‌الله، علم غیب دارند.  به فرض هم زلزله‌ای در راه باشد، معصومین(ع) به ما می‌گویند اگر بر درگاه خدا رفته و انابه کنید، زلزله متوقف می‌شود.»

امام جمعه تهران البته نگفت که در غیبت معصومین تکلیف مومنین چیست.

آیت الله احمد خاتمی وقوع زلزله را با گناه مرتبط دانست و گفت: «اینکه گناه، زلزله و بلاهای دیگر را در پی دارد، جای شکی نیست. پیامبر مکرم اسلام(ص) فرموده‌اند آن‌که به انسان ضربه می‌زند، خود فرد است پس گناه را دست کم نگیریم. گناه گسترده شود، عذاب، زلزله یا غیر آن حتمی است. بنابراین نباید در برابر گنهکاران بی‌تفاوت بود و باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و در برخورد با گناه‌کاران هم نباید از مرز قانون بیرون رفت. کشور، کشوری اسلامی است و همه رفتارها باید قانونی باشد.»

به دنبال سخنان هفته پیش در نماز جمعه، نهضت «لرزش پستان» بر روی فیس بوک شکل گرفته و روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

امروز نیز آیت‌الله جنتی، امام جمعه موقت تهران در خطبه  اول نماز جمعه اين هفته تهران تصريح كرد:« در مواردي كه بناست زلزله‌اي ايجاد شود، كسي كه پيشگويي مي‌كند بايد اهل دل باشد و با جايي ديگر رابطه داشته باشد كه البته در همين جا هم قابل پيشگيري است. البته پيشگيري معنوي و الهي و نه فيزيكي.»


 


لنین ابر مرد تاریخ؛ یکصد و چهلمین سالروز تولد

۲۲ آوریل زاد روز تولــد ولادیمیر ایلیچ لنین رهبر فراگیرترین انقلاب ایدئولوژیک قرن بیستم است که تا ده‌ها سال شرق تا غرب پهنه جغرافیا به زیر سیطره افکار و آرمانش بود. سیطره‌ای که نه با اهرم زور و چپاول و غارت نوع بشری که بدلیل تصویر آرمان شهری بود که رهروانش در سراسر ارض خاکی در تحقق آرمانش در تکاپو شدند. نگاهی به نقشه جغرافیای سیاسی جهان  تا پیش از فروپاشی در شوروی سابق گواه این مدعاست تمامی جنبش های ازادیخواه یکصد سال گذشته جهان خود را از چشمه آرمانخواهی کمونیسم سیراب می‌کردند و در منش و روش از آن الگو برداری می‌کردند اما آرمان شهر سوسیالیزم یعنی کمونیسم که نوید جامعه‌ای بی طبقه برای نوع بشری می‌داد آن چیزی نبود که در سال ۱۹۹۰ با خیانت‌های روشنفکرانی همچون گارباچف مرتد به پایان راه برسد.

سوسیالیزم در معنای عام  جز عدالت اقتصادی و بهره‌مندی برابر و بی تبعیض از منابع ثروت برای تمام نوع بشر نبوده و نیست و البته  مقابله با انحصار و زیاده خواهی که زاده‌ی ذات بشری است. خودخواهی و حرص و طمع زاده‌ی ذات بشری است و این جاه طلبی چون به عرصه ثروت اندوزی برسد کاریزی می‌شود با ژرفایی بی‌انتها که هواخواهانش برای حفظ آن از قتل، کشتار و بردگی نوع بشر در جای جای ارض خاکی  فروگذار نمی‌کنند. در دنیایی که ۸۰ درصد ثروت بشر در دست ۲۰ درصد از جمعیت جهان است بی شک نمی‌توان قرن کنونی را قرن عدالت اقتصادی دانست و این یعنی بردگی مطلق اقتصادی که طی چند سال گذشته با سر بر آوردن بحران اقتصادی در تمامی جهان نمود علنی پیدا کرد. میلیون‌ها میلیون نفر بیکار شدند آن هم بخاطر زد و بند  و فساد کاری عده‌ای سود طلب تا جاییکه کارد به استخوان نظام سرمایه داری رسید و رهبران جهان به فساد درون سرمایه داری بیش از پیش معترف شدند که « باید نظارت بیشتری بر کار شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی داشت.»

بشر طی قرن‌ها در مسیر تکامل اجتماعی خویش با مفاهیم آزادی، عدالت، برابری آشنا شده است ‌و آنها را به عنوان نیازهای اولیه خویش در تعامل با دیگر همنوعان می‌شناسد اما سوسیالیزم این عدالت را نه فقط در مناسبات میان انسان‌ها که مساوات اقتصادی متجلی می‌کند و این بی شک همچون تمامی ارمانهای بشری همچون آزادی و عدالت که در جنبش‌های  از آدیخواهی سیاهان یا زنان از حافظه بشری محو نمی‌شود بلکه تا زمان تحقق آن لحظه ای از پای نخواهد نشست رشد احزاب سوسیالیزم در اروپا و گرایش بیش از پیش به اندیشه‌های مارکس به عنوان ایدئولوگ این نظریه خود گواه این مدعاست و این در حالی صورت می‌گیرد که اکثر نیروهای چپ جهان از اکثر تریبونهای تبلیغاتی برای بسیج توده‌ای بی بهره یا کم بهره هستند اما آنچه مایه تعجب است رشد بیش از پیش این تفکر در میان نسل‌های جدید است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

انقلاب ۵۷

اما در ایران، سی سال پس از انقلاب ۵۷  در حالیکه طیف وسیعی از هواداران چپ در ان دوران توسط جناح حاکم کشته و یا به ناچار جلای وطن کردند و عملاً امکان اشاعه اندیشه‌های خود را نداشتند شاهد آن هستیم که دانشجویان طیف چپ در روز دانشجو پلاکاردهای سرخ در دانشگاه تهران بالا می‌برند و این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که چپ‌ها از خاکستر کدام آتش سر بر آوردند؟ مگر تمام احزاب چپ در ایران نابود نشدند؟ مگر چپ‌های اسلامی از کشور رانده نشدند؟! اما آنان که رابطه علی معلولی را در وجود یا عدم وجود این رابطه می‌بیند سخت در اشتباهند بی‌شک آرمان چپ نه آن آرمان فصلی و زود گذر اسلامیست‌های «‌نه شرقی نه غربی‌» بود که جاهلانه فریاد می‌زدند راه قدس از کربلا می‌گذرد و در اواخر دهه نخست انقلاب با فوت رهبرش تبدیل به رانتیر‌های استبداد گر نوکیسه اسلامی شدند و تنفر توده‌ها را بیش از پیش بر می‌انگیزند اما  مهم‌تر از آن  آرمانخواهیشان است که هیچ در دل جوانان نه کاشته است و نه کشت کرده است.

البته مضحکانه است گفته‌های مسعود بهنود (روزنامه نگار مستقل؟) که در هر جا زیرگوش جوانان می‌خواند که نسل شما همچون نسل ما نسل آرمان نیست ‌و دوره آرمانخواهی به پایان رسیده است. اما تاریخ نگذاشت تا وی بی پاسخ بماند و حوادث بعد از انتخابات خود پاسخی به این تصویر لوث از افکار این بزرگان بو

آرمان سوسیالیزم هیچگاه از اذهان بشری پاک نمی‌شود هر چند که نظام بر آمده از ان فرو ریخته است اما نگاهی گذرا به رشد افکار چپ در جهان نهیب می‌زند که اندیشه‌های مارکس و ارمان شهرش همچنان همچون حسرتی در دل نوع بشر است.

بی شک لنین و مارکس دو تن از شخصیتهای تاثیر گذار قرن گذشته اند که به رغم تعلق به طبقه متمول بر طبقه خود پشت کردند و ارمان برابری و حمایت از توده های زحمتکش را بر عافیت طلبی و تعلقات طبقاتی خود ترجیح دادند.

 

 

 


 


پذیرش دولت ایران در شورای حقوق بشر، دهن‌کجی به مردم ایران است

به دنبال فعالیت‌های دولت ایران برای پیوستن به شورای حقوق بشر سازمان ملل، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح  نوبل در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار رد درخواست ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان بین‌المللی شد.

امروز نوشته‌ای از علی اکبر موسوی خوئینی در باره اهمیت عدم ورود ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل در روزنامه «دیلی ستار» لبنان منتشر شد که خواستار رای منفی جامعه جهانی به دولت احمدی‌نژاد به خاطر نقض سیستماتیک حقوق بشر شده بود.

موسوی خوئینی در باره پیوستن ایران به شورای حقوق بشر سامزان ملل گفت به خودنویس گفت: «پذیرش دولت احمدی‌نژاد توسط جامعه بین‌الملل در هسته شورای حقوق بشر، یک نوع دهن کجی آشکار به مردم ایران و میلیون‌ها نفر است که چندین بار، اعتراض‌های خود را به تقلب‌های انتخاباتی در ایران طی ماه‌های گذشته نشان داده‌اند، تعدادی از آنها به ناحق شهید و مجروح شده‌اند، عده‌ای مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته‌اند، تعداد زیادی هم به خاطر احکام سنگین در بازداشتگاه‌ها زندانی هستند. این آخرین برگ جنایت دولت احمدی‌نژاد  است و در طی دولت اول ایشان نیز اتفاقات بسیار ناگواری در کشور افتاد و نقض حقوق بشر به شکل سیستماتیک در آمده.»

موسوی ورود ایران به این مجموعه با توجه به نقض گسترده حقوق بشر را موجب بی اعتباری این نهاد نوپای بین‌المللی دانست. موسوی گفت: « این کار نوعی جایزه دادن به دولتی است که چنین کارهایی(نقض حقوق بشر) را با مردم خودش می‌کند.»

گفتگوی کامل با  علی‌اکبر موسوی خوئینی را می‌توانید در بخش پادکست بشونید.


 


بهمن قبادی
 


ماسمالوف!(مینیمال سابق!):مهدی هاشمی افشاگری می‌کند ...

 لینک خبر اصلی در خودنویس

مهدی هاشمی، با انتشار بیانیه‌‌ای، ضمن محکوم کردن انتشار برخی اخبار درباره خود و خانواده‌اش، نوشت: «به فكر روزی هم باشند كه صبر اینجانب به سرآید و مطالبی را كه از عقبه این سناریوسازی‌ها می‌دانم و مایل نیستم برملا شود، برملا گردد

 

وااااا!چه حرفا خر نشیا!!یعنی میخوای بگی که بابات دزده؟خودتم دزدی اصلاً همتون دزدین؟یعنی میخوای بگی بابات 8سال پدر این ملت درآورد ولی دوباره 8 سال بعد با یکم پول و سیاست دوباره مردم رو خرید یعنی میخوای بگی بابات 30 ساله مردم  رو گذاشته سر کار یعنی میخوای بگی پاش بیافته بابات حکم اعدام موسوی رو هم امضا میکنی نه نگووووووو نه نگووووووو اینجوری باز بعضی ها به بابات امید دارند هنوز فکر میکنن پشت پرده نگران مردمه!

 

هاشمی به اشاره به انتشار برخی اتهامات مالی علیه خود و خانواده‌اش، چنین اظهارنظر کرده است: « تأثرانگیز این است كه این جریان هنگام گرفتار شدن به رسوایی‌های مكرر فساد اداری و اقتصادی و سیاسی، موج‌آفرینی می‌كند. انتظار بحق اینجانب از دستگاه قضایی این است كه اجازه ندهد غوغاسالاری‌ها اعتبار قضاوت را مخدوش كند

 

ها!!!ببخشید آقای آتنی قووقوولی سالار این همه سال قوه قصابیه زد خار و مارد این ملت  رو یکی کرد قوقولی سالار در کار نبود حالا چون گفتن شما بدی قوه قصابیه هم شد اخی؟؟؟نه جووون من شد اخی؟؟؟

 

در زمان برگزاری مناظره های انتخاباتی، محمود احمدی نژاد در مناظره ای که با میرحسین موسوی داشت، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی را به ثروت اندوزی و فساد مالی متهم کرد و...

 

یه حرف حساب تو عمرش مموتی زد اونم این بود دیگه خدایی قبول کن دیگه!نه دیگه قبول کن بابات دزده دیگه!

 

مهدی هاشمی در قسمت دیگری از بیانیه خود، چنین اظهارنظر کرده است: «یك جریان خاص كه گویا مراحل دیگر این پرونده خودساخته را نیز طی كرده‌اند، احضاریه را حكم جلب تعبیر كرده‌اند و گروهی از هم‌مسلكان آنان در مجلس و دولت، وزارت اطلاعات و ناجا را مكلف به دستگیری می‌كنند.........

 

این گروه های خاص کلاً از قدیم ندیما بودند زمان بابا را یادتان میاد یه گروه خاص زمان بابا دهن جوان ها را سرویس کرده بودند 

......

 

هاشمی در پایان بیانیه خویش، اعلام کرده است که «حاضر به رسیدگی به اتهامات در دادگاه صالحه» است، اما امیدوار است به شکایت وی از محمود احمدی نژاد که :«در این مدت از همه ابزار برای ترور شخصیت من و خانواده‌ام استفاده كرده‌اند، رسیدگی شود.»

 

قربون دستت این پروندت که رفت دادگاه این پرونده چند میلیون نفری رو هم که شکایت دارند که ایشون رای  ازشون دزدیده رو هم ببر اجرا بزار...بعدم جووون برو خدا رو شکر کن شما رو فقط ترور شخصیتی میکنند بابا دکی محمد علی رو خودشو ترور کردند!!!!

 


 


مرض انتقاد



- منتقد، نه تنها به موضوعاتی که در باره‌ی آن‌ها می‌نویسد، بل‌که به همه چیز و همه کس با دید انتقادی می‌نگرد.

- منتقد نسبت به همه چیز ریز نگر می‌شود.

- منتقد در همه  چیز عیب و ایراد می‌بیند.

- عیب و ایرادهای هر چیز در چشم منتقد بزرگ‌تر و مهم‌تر از خوبی‌های آن می‌شود.

- منتقد از دیدن عیب و ایرادها –که فراگیر است و هر چیزی را شامل می‌شود- رنج می‌بَرَد.

- منتقد دائماً در صدد توضیح و تشریح مواردِ از دیدِ خود ناپسند است.

- منتقد دائماً در صدد تصحیح مواردِ از دیدِ خود ناپسند است.

- منتقد بعد از  مدتی علاقمند می‌شود چیزهای بی‌عیب را آن قدر انگولک کند تا ایرادی از آن‌ها بیرون بکشد.

- منتقد دائماً در حال به چالش کشیدن افکار و اشخاص است.

- منتقد هنگام مطالعه‌ی روزنامه و مجله و کتاب، به جای فهم محتوا، در صدد غلط‌گیریِ محتوایی و شکلی‌ست.

- منتقد به دلیل  عدم پسند دیگران، و دیدن و بیان عیب، برای خود دشمن می‌تراشد.

- منتقد به دلیل  بالا، احساس تنهایی و خودبرتربینی می‌کند.

- منتقد احساس غرور  می‌کند.

- منتقد دائماً  در ذهن خود اشخاص و افکارِ موردِ انتقاد را تحقیر می‌کند.

- این تحقیر آرام‌آرام  به تمسخر می‌انجامد.

- منتقد اندک‌اندک دامنه‌ی انتقادات‌ش وسیع می‌شود و همه‌ی امور را در بر می‌گیرد.

- منتقد به همان اندازه‌ای که در خود قدرت انتقاد می‌بیند، قدرتِ از میان بردنِ موردِ انتقاد را هم می‌بیند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تشخیص مرض انتقاد کار دشواری نیست. کسانی که دست به قلم دارند و مطالب انتقادی می‌نویسند می‌توانند الگوهای دیگری را هم در خود ببینند که ممکن است از نگاه خودشان عادی باشد اما از نگاه بیرونی ناپسند است.

برای درمان یا پیش‌گیری از مبتلا شدن به این مرض چه می‌توان کرد؟ ابتدا نگاه انتقادی به خود و شناختن عوامل مرض است. نویسنده باید قبول کند که به مرض انتقاد دچار شده است، بعد در صدد درمان آن برآید؛ یا اگر هم بدان دچار نیست، باید بپذیرد که ویروس این مرض در داخلِ قلمِ اوست و او هم مثل بسیاری از منتقدان می‌تواند به آن دچار شود. 

قدم بعدی، تقویتِ نگاهِ مثبت به چیزها و دیدن خوبی‌ها و نقاط قوّت است. منتقد باید عادت کند در کنار نقد، تقریظ بنویسد. خوبی‌ها را برجسته کند. به نکات مثبت اشاره کند. سکوت و چشم بستن بر بسیاری از مواردِ انتقاد، می‌تواند عادت به پذیرشِ اشخاص و افکار و اندیشه‌ها به همان شکل که امروز وجود دارد و مجموعه‌ی ناهماهنگ و پُر عیب و ایراد آن هم سرشار از زیبایی و حُسن است در شخص منتقد به وجود آورد. 

یک لحظه تصور کنید که اتومبیل‌ها، همه سالم و تمیز، همه با فاصله‌ی مشخص کامپیوتری از هم، همه با یک سرعت فیکس و ثابت، همه بدون حتی یک میلی‌متر اختلاف نسبت به خطوط خیابان، یعنی چیزی مانند کارتون‌های ارزان‌قیمتی که یک اتومبیل را تکثیر می‌کنند در خیابان می‌رانند. مسلما جذاب نیست. جذابیّتِ چیزها، ناشی از اختلاف آن‌ها، ناهمگونی آن‌ها، عیب و ایراد آن‌هاست. به همین شکل است فکر و اندیشه و عقیده. منتقد باید عیب و ایرادها را بخشی از زیبایی جهان ببیند نه زشتی و از بین‌بَرَنده‌ی زیبایی‌ها. عیب و ایراد، زیبایی و کمال را نشان می‌دهد. اگر به فرض محال همه چیز زیبا و بی‌ایراد شود، دیگر زیبا معنا نخواهد داشت. منتقد باید خود را جای طرف مقابل بگذارد و سوال کند چرا این کارِ پُر ایراد از خامه‌ی او تراوش کرده است؟ این کار نه با دید ایرادگیرانه بل‌که با دید هم‌دلانه باید صورت پذیرد.

در این باره می‌توان بیش‌تر نوشت. فعلاً به همین اندازه بسنده می‌کنیم. خودنویس با نویسندگان رنگارنگ‌اش، فضایی خواهد بود که جلوی رُشدِ مرضِ انتقاد را خواهد گرفت.


 


کلیه مراکز زلزله شناسی دنیا تعطیل شدند!
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته