-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 04/28/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



simin@koochehmail.com

باز هم داریم به تابستان نزدیک می‌شویم و زمزمه اجرای طرح امنیت اجتماعی یا به عبارتی طرح «عفاف و حجاب» به گوش می‌رسد. البته این مساله تازه‌ای نیست وما ایرانی‌ها به نوعی به آن عادت کردیم. اگر خارج از ایران باشیم اخبارش را می‌شنویم و وقتی داریم برمی‌گردیم در فرودگاه منتظریم ببینم چه برخوردی با خانم‌ها می‌شود (آخه می‌دونید به طور معمول از همه این قانون فقط قسمت مربوط به خانم‌ها حسابی اجرا می‌شه) و اگر هم در ایران زندگی کنیم شاهد ظهور گشت‌های مختلف با نام‌های مختلف و برخوردهای گوناگون هستیم.

گذشته از آن‌که تاکنون در بخش‌هایی از این طرح که به پوشش بانوان مربوط می‌شود به وضوح و پس از گذشت سال‌ها از اجرای این طرح شاهد هیچ‌گونه پیشرفت یا به قولی نتیجه قابل توجهی نبودیم و اجرای این طرح شاید بتوان گفت علاوه بر آن‌که به ایجاد تنش‌های اجتماعی بیشتری منجر شده، سبب نوعی نوآوری و آفرینش مدل‌های جدید در نوع پوشش تن و مو و هم‌چنین رونق هرچه بیشتر استفاده از محصولات  وارداتی کشورهای دوست و برادر از ترکیه گرفته تا چین، که برای بازار ایران طراحی ویژه لباس انجام می‌دهد، شده‌است.

البته این که سال به سال از میزان پارچه مصرفی برای مانتوها و روسری‌ها کم می‌شود و مدل‌هایی در آرایش مو و صورت دیده می‌شود که در عطاری هیچ طراح لباسی در دنیا ایران یافت نمی‌شود، خود از ره‌آوردهای این طرح به شمار می‌رود و موقعیت ویژه‌ای به کشور ایران در دنیا داده‌است.

البته نیاز به یادآوری نیست که با وجود این‌که در بسیاری از بندهای این طرح تاکید بر فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های فرهنگی مدون در رسیدن به اهداف این طرح شده‌است تاکنون بیشترین روی‌کرد اجرایی این طرح به فعالیت نیروی انتظامی و برخورد از نوع مجرمانه با این موضوع منتهی شده‌است.

در این برنامه پرسه قصد دارم به بندهایی دیگر از این طرح نیز اشاره کنم که شاید تاکنون کم‌تر به آن اشاره شده‌است.

در تاریخ سیزدهم دی‌ماه سال ۱۳۸۴ و در چهارصدو بیست‌و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند، طرحی با عنوان راه‌کارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تصویب شد که به موجب آن بسیاری از نهادها، وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها اعم از دولتی و غیردولتی موظف شدند تا اقداماتی را در جهت تحقق این طرح انجام دهند.

در این طرح آمده است بدیهی است که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی‌کردن و الگوپذیری این فرهنگ، این طرح نیازمند به درونی و نهادینه‌شدن آن در وجود افراد است و بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.

سیاست‌ها و راه‌کارها این طرح در ۱۶ بند به تصویب رسیده که مهم‌ترین آن در اولویت قرارگرفتن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی است.

اما در این میان گردش‌گران خارجی نیز از این طرح مصون نمانده و قانون این گروه را نیز در نظر داشته است.

در یکی از بندهای این طرح سازمان میراث فرهنگی موظف به اطلاع‌رسانی با محوریت حجاب در بین گردش‌گران است. هم‌چنین این سازمان موظف به تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی توسط دفتر تدوین استانداردهای فنی‌ و نظارت سازمان درخصوص دفاتر خدمات سیاحتی و گردش‌گری، اماکن اقامتی و پذیرایی وابسته، موزه‌ها و بناهای تاریخی به منظور تعمیم فرهنگ عفاف در اماکن تحت نظارت بر حفظ حجاب اسلامی توسط کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری و عدم ارایه خدمات به مراجعین متخلف شده است.

از سوی دیگر وزارت امورخارجه نیز موظف به نظارت بر پوشش گردش‌گران خارجی شده‌است‌.

نظارت بر ارتباطات و عمل‌کرد سفارت‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی خارجی، از نظرترویج فرهنگ و پوشش نامناسب و رفتارهای غیراخلاقی در جامعه و هم‌چنین معرفی خانواده‌ها و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور که برای گسترش و اعتلای فرهنگ و سنت اصیل اسلامی و ملی تلاش کرده‌اند و اعطای جوایز به این گونه افراد از طریق رسانه‌های گروهی به منظور الگوسازی آنان از جمله وظایف این وزات‌خانه عنوان شده‌است.

این وزارت‌خانه هم‌چنین موظف به تکریم و تشویق بانوان و خانواده‌های با حجاب که با حفظ شوون اسلامی به سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنند و در کنار آن توجه، نظارت و کنترل ویژه بر جشن‌ها، میهمانی‌های سفارت‌خانه‌ها و وابستگان خارجی و ایرانی که در آن شرکت می‌کنند است. (در زمینه موارد تشویقی این طرح که من تا به حال به موردی برنخوردم)

البته در زمینه برخورد با گردش‌گران در کشور تاکنون اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسوولان ارایه شده‌است.

گفت‌و گوی جنجالی اسفندیار رحیم مشایی در سال ۱۳۸۵، در زمان ریاست بر سازمان میراث فرهنگی، با خبرنگار روزنامه «صباح» ترکیه که در آن گفته بود«استفاده از حجاب در ایران آزاد است» هنوز در اذهان باقی است. مشایی در پاسخ به سوال «الیف کورپا» خبرنگار زن روزنامه صباح، که «آیا می‌توانم روسری‌ام ‏را بردارم؟»، گفته است: «بله! اینجا ایران آزاد است.» او در ادامه گفته بود: «در ایران استفاده از حجاب بدون ‏اجبار است و هیچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمی‌شود. این یک انتخاب کاملن شخصی است. ‏اگر شما در ایران از روسری و حجاب استفاده نکنید هیچ مقام دولتی به شما تذکری نخواهد داد. البته شاید به شما بگویند ‏که این کار برخلاف عرف و عادات ملی ماست و اگر استفاده کنید بهتر است. ولی باز تاکید می‌کنم که هیچ اجباری در ‏کار نیست‎.‎‏»

‏خبرنگار در ادامه می‌پرسد: «ایرانی‌هایی که به قصد تفریح به ترکیه می‌آیند، یعنی توریست‌های ایرانی در ترکیه، ‏مشروبات الکلی استفاده می‌کنند و حجابی هم ندارند و در آب، خانم‌ها با مایو می‌روند. این شما را ناراحت نمی‌کند؟» ‏مشایی با خنده می‌گوید: «این مسایل شخصی‌شان هست و اگر دوست دارند می‌توانند هم مشروبات الکلی استفاده کنند و ‏هم بی‌حجاب باشند و هم با مایو بگردند! درایران بخاطر دستورات دینی استفاده از مشروبات الکلی ممنوع است، به ‏همین علت ایرانی‌ها می‌توانند در خارج از ایران از این نوشیدنی‌ها استفاده کنند. این یک ترجیح شخصی است، الگوی ‏ما در صنعت توریسم، کشور ترکیه است‎!‎‏» وی در ادامه گفته بود: «دوره اسلامگرایی به پایان رسیده است، بشر ‏سرعتش بالا رفته است، فهمش تیز شده و به یک حقایقی می‌رسد که آن را لازم نیست دیگر از دور پوسته اسلام طی ‏کند.»

‏خبرنگار


 


آرش و آوا / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

«میرزا تقی‌خان فراهانی» متولد ۱۱۸۶ مشهور به «امیرکبیر»، یکی از صدراعظم‌های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز شد و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه (۳سال و ۳ماه) بود. وی موسس مدرسه «دارالفنون» بود که برای آموزش علوم و فنون جدید، به فرمان او در تهران تاسیس شد. هم‌چنین انتشار روزنامه «وقایع اتفاقیه» از جمله اقدامات وی به حساب می‌آید. امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد و در حمام «فین» آن‌جا به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید.

میرزا تقی فراهانی در سال ۱۱۸۶ در فراهان متولد شد.  پدر وی «کربلایی قربان» نام داشت و آشپز قائم مقام فراهانی بود. وی در خانه قائم مقام تربیت شد و در جوانی توانست سمت منشی‌گری قائم مقام را به‌دست آورد.

بخش اول

محمد تقی مورد عنایت رجل سیاسی دانشمند قرار گرفت و بعدن در دستگاه قائم مقام دوم نیز مورد توجه واقع شد تا جایی که وی را همراه هیاتی سیاسی به روسیه فرستاد و در نامه‌ای در مورد هوش و نبوغ میرزا تقی خان چنین نوشته:

«خلاصه این پسر خیلی ترقیات دارد و قوانین بزرگ به روزگار می‌‌گذارد. باش تا صبح دولتش بدمد.»

وی پس از قتل «گریبایدوف» در ایران، از جانب دستگاه دولتی ایران ماموریت یافت تا برای عذرخواهی به نزد تزار روسیه برود. وی سپس ریاست هیاتی سیاسی را بر عهده گرفت و مامور حل اختلافات مرزی با دولت عثمانی شد. این ماموریت دو سال به طول انجامید و میرزا محمدتقی‌خان در این دوران به «امیرنظام» ملقب شد.

دومین ماموریت وی رییس هیات سیاسی ایران به «ارزنه‌الروم» برای حل اختلاف مرزی بین ایران و امپراتوری عثمانی بود. این اقدام و پیشنهادهای مفید امیرکبیر، مورد عناد و حسادت حاجی «میرزا آغاسی» قرار گرفت.

چون «محمد شاه» مرد، ناصرالدین میرزا که قصد حرکت به تهران و نشستن بر تخت سلطنت را داشت نمی‌توانست حتا هزینه سفر خود و همراهان را به تهران تهیه کند در این هنگام که امیرکبیر در تبریز و ملقب به امیر نظام بود با ضمانت شخصی پول فراهم کرد و ناصرالدین شاه را به تهران آورد.

وی در اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه به مقام صدر اعظمی دست یافت و لقب «امیرکبیر» را دریافت نمود. دلیل این انتصاب، حسن انجام وظیفه او در رساندن شاه به تخت پادشاهی بود. ناصرالدین شاه در آن زمان ۱۶ سال داشت. امیرکبیر در ۲۶ بهمن ۱۲۲۷ برابر ۲۲ ربیع‌الاول ۱۲۶۵ ق. با «عزت‌الدوله»، خواهر ناصرالدین‌شاه ازدواج کرد.

امیر کبیر با نبوغ خاص و احساسات پر شور میهن‌پرستی خود، اقداماتی بس ارزنده کرد. نخست به امنیت داخلی پرداخت. سالار را که در خراسان گردن‌کشی می‌‌کرد و از جانب روس‌ها و انگلیسی‌ها حمایت می‌‌شد سرکوب کرد. در نامه‌هایی که به نمایندگان سیاسی و نظامی روس می‌‌نوشت و در جواب‌هایی که می‌‌داد، دلیری و ثبات رای و میهن پرستی موج می‌‌زند.

بخش دوم

حضور امیرکبیر در دربار ناصرالدین‌شاه هم‌واره مورد مخالفت تعدادی از نزدیکان شاه از جمله «مهد علیا» مادر شاه، «اعتمادالدوله» و «میرزا آقاخان نوری» قرار داشت؛ چنان که تلاش‌های این عده سرانجام منجر به صدور حکم عزل امیرکبیر از مقام خود شد. برخی از درباریان که او را مخالف منافع خود می‌دیدند، تهمت زدند که امیرکبیر داعیه سلطنت دارد. تحریک‌های مادر شاه و دیگر درباریان باعث ترس شاه شد، از این رو، حکم عزل امیرکبیر در روز ۱۹ محرم سال ۱۲۶۷ هجری قمری به وی ابلاغ شد. چهار روز پس از این، میرزا آقاخان نوری به سمت وزارت منصوب شد.

امیرکبیر، دو روز پس از عزل به کاشان تبعید شد. اما با این وجود، مخالفان امیرکبیر در دربار، احتمال می‌دادند که امیرکبیر بار دیگر مورد عنایت شاه قرار گیرد و به قدرت بازگردد. بنابراین با کوشش فراوان توانستند حکم قتل وی را از ناصرالدین‌شاه بگیرند. سرانجام امیرکبیر در ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان با بریدن رگ دستهایش به قتل رسید. جسد امیرکبیر ابتدا در کاشان دفن شد ولی چند ماه بعد با تلاش عزت‌الدوله، همسرش، به کربلا منتقل شد.

منبع: ویکی‌پدیا، چهره‌های ماندگار


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

«فیروز یوسفی»، درجه‌دار نیروی زمینی ارتش و از فعالین آذربایجان از اشتغال در ارتش اخراج شد.

کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش طی حکمی در ۱۲ اسفند ۸۸ دلیل اخراج یوسفی را هم‌کاری با افراد و گروه‌های «تجزیه طلب»، اقدام علیه «امنیت ملی» و ترویج «قومیت‌گرایی» و «پان‌ترکیسم» در شهرهای تهران و مراغه عنوان کرده است.

پرونده این درجه‌دار نیروی زمینی با پیشنهاد حفاظت اطلاعات ارتش در کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان رسیدگی شده و کمسیون، رای به عدم صلاحیت امنیتی یوسفی و بازخرید اجباری وی داده است.

فیروز یوسفی از فعالین مدنی آذربایجان است که در نیمه دوم سال ۸۷ در رابطه با شرکت در مراسم گرامی داشت ستارخان در تهران و پخش پیام تبریک سال نو به زبان ترکی در مراغه بازداشت شده بود.

این فعال مدنی آذربایجانی هم‌اکنون به قید وثیقه و ضمانت به صورت موقت آزاد است اما پرونده وی در دادگاه‌های انقلاب تهران و مراغه در جریان است و تا کنون حکمی برای وی صادر نشده است.

صدور حکم اخراج این نظامی آذربایجانی در حالی صادر می‌شود که طبق قوانین ایران صدور احکام در کمسیون‌های رسیدگی به تخلفات کارکنان ارگان‌های حکومتی، پیش از صدور حکم دادگاه مجاز نیست و صرف طرح اتهاماتی به افراد نمی‌تواند ‌مستمسکی برای اخراج آن‌ها از مشاغل‌شان باشد.

این در حالی است که فیروز یوسفی خود اشاره دارد که اتهام‌هایی نظیر «پان‌ترکیسم» و «جدایی‌طلبی» که به این قبیل فعال‌ها زده می‌شود بیشتر با هدف ایجاد تنش و فرافکنی است. او معتقد است به آزادی مشروح در قانون اساسی و حقوق قومیتی پای‌بند است و این به معنای جدایی‌‌طلبی نیست.‌

در خصوص اخراج فیروز یوسفی و وضعیت پرونده قضایی‌اش اردوان روزبه با وی صحبت کرده است که درپی می‌آید.

آقای یوسفی شما درجه‌دار  نیروی زمینی ارتش بودید و اخیرن بازداشت شدید. دلیل اخراج شما چیست؟

من به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و فعالیت‌های «پان‌ترکیسمی» و «تجزیه طلبانه» در کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش محاکمه شدم. در آن‌جا رای اخراج من از ارتش و بازخرید من صادر شد.

اما پرونده‌ای هم در دادگاه عادی برای شما تشکیل شده است. درسته؟

هنوز این دادگاه تشکیل نشده و من به قید وثیقه آزاد هستم.

آقای فیروز یوسفی آیا شما فعالیت خاصی در زمینه‌ی پان‌ترکیسم داشتید؟

چنین فعالیتی نبوده و من هم چنین فعالیتی انجام ندادم. من در ۲۵ آبان ۸۷ به دلیل نوشتن جزوه‌ای در مورد مطالبات ملی آذربایجانی‌ها و نقدی بر تاریخ در تهران دست‌گیر شدم. مدت ۲۴ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین بودم. سپس در ۲۷ اسفند ۸۷ به اتهام پخش کارت تبریک سال نو به زبان ترکی در مراغه دست‌گیر شدم. فعالیت‌های من کاملن مدنی و برای درخواست تحصیل به زبان مادری و احقاق حقوق ملی بوده است.

آیا استخدام در ارتش برای چنین فعالانی با موانع مواجه نیست؟ آیا کسی که وارد ارتش می‌شود اجازه ندارد در این زمین‌ها ابراز نظر کند؟

شخص نظامی  اصلن نمی‌تواند فعالیت سیاسی انجام دهد. اما من جدیدن متوجه شدم که  فعالیت مدنی هم نمی‌تواند انجام دهد.

وضعیت شما قابل گذشت نبوده و امکان ندارد که به شغل قبلی خود برگردید؟

در جلسه‌ای که تشکیل شد به اخراج من رای دادند و به من گفتند که شما صلاحیت امنیتی خدمت به ارتش را  ندارید و باید از ارتش بیرون بروید.

توضیح بیشتری در مورد  زمان زندانی خود در بند ۲۰۹ اوین و انفرادی به ما بدهید. آیا زمانی که شما ارتشی بودید نباید توسط دادگاه نظامی تشکیل پرونده می‌شد و در مراجع نظامی دست‌گیر می‌شدید. یا این‌که امکان آن بود که مانند شخص عادی در بند ۲۰۹ به سر ببرید؟

معمولن باید همان کار را انجام می‌دادند. اما پرونده‌های امنیتی را به دادگاه انقلاب ارجاع می‌دادند.

در انفرادی با مشکلی مواجه شدید؟ وضعیت بازجویی‌های شما به چه صورتی بود؟

من از لحاظ روانی در فشار بودم و به‌طور مداوم بازجویی می‌شدم.

دیدگاه شما نسبت به مردم چیست؟ آیا مردم حق دارند اعتراض داشته باشند؟

بر طبق اصول قانون اساسی مردم می‌توانند اعتراض کنند. اما ظاهرن در ایران نمی‌شود. ما هروقت که بخواهیم زبان مادری خودمان در مدارس تدریس شود با چنین اتهاماتی مانند تجزیه‌طلبی و پان‌ترکیسم که برچسب‌هایی هستند برای سرکوبی فعالین مدنی آذربایجان، روبه‌رو می‌شویم.

ما می‌خواهیم به تبعیضات اقتصادی و فرهنگی پایان داده شود، تاریخ فرهنگی و هویت خود را داشته و آزاد باشیم. اما  تلاش برای احقاق حقوق و این خواسته‌های ‌اولیه‌ی ما ‌در ایران جرم محسوب می‌شود.


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohammadreza@koochehmail.com

استقلال و ذوب‌آهن می‌توانند عمل‌کرد موفق‌شان در لیگ قهرمانان آسیا را با کسب صدرنشینی گروه تکمیل کنند.

در آستانه روز پایانی مرحله گروهی هر دو تیم صدرنشین هستند و سرنوشت در دست خودشان است. استقلال که میهمان الجزیره، تیم آخر و ناامید گروه است درصورت پیروزی خیالش بابت سرگروهی و مهم‌تر از آن میزبانی در تک‌بازی مرحله حذفی، راحت خواهد شد.

با وجود این، به‌نظر نمی‌رسد استقلال ۱۱ امتیازی در ابوظبی بازی آسانی داشته باشد. این بازی برای آبل براگا، مربی بزرگ الجزیره که تیمش تنها یک امتیاز گرفته جنبه حیثیتی دارد و او دوست ندارد تورنمنت را با یک شکست دیگر ترک کند. این مربی برزیلی به‌دلیل هم‌گروهی در ۲ سال گذشته با استقلال، شناخت بسیار خوبی هم از این تیم دارد و در ۳ مصاف قبلی‌اش با آبی‌پوشان به تساوی رسیده.

بازی رفت دو تیم هم درحالی با تساوی بدون گل به پایان رسید که استقلال توانسته دو حریف قدرت‌مندترش را در ورزشگاه آزادی شکست بدهد. با وجود این، مرفاوی نمی‌خواهد فرصت سرگروهی و میزبانی در مرحله حذفی را از دست بدهد و به پیروزی فکر می‌کند. سرمربی استقلال گفت: «این آخرین بازی ما در دور اول رقابت‌هاست و حساسیت بسیار بالایی دارد.»

ما در این دیدار با هدف سرگروهی به میدان می‌رویم و تمام تلاش‌مان این است که با ارایه یک بازی قابل‌قبول و پیروزی، به‌عنوان تیم اول گروه صعود کنیم. مقابل تیمی به میدان می‌رویم که فوتبال خوبی ارایه می‌دهد و یکی از تیم‌های برتر امارات است.»

مرفاوی اضافه کرد که تیمش به‌هیچ‌وجه این بازی را دست‌کم نمی‌گیرد: «ما با تمام نفرات به ابوظبی آمده‌ایم و به ‌این موضوع فکر نمی‌کنم که تیم الجزیره حذف شده است و امیدی به صعود ندارد. پس با تمام بازیکنان تراز اول خود به میدان می‌رویم.»

سرمربی استقلال هم‌چنین گفت که برایش مهم نیست حریف تیمش در مرحله بعد داخلی باشد یا خارجی: «برای ما اصلن مهم نیست که در مرحله بعد با چه تیمی بازی می‌کنیم و هر تیمی که باشد برای ما تفاوتی نخواهد داشت. مهم این است که در استادیوم آزادی به‌عنوان میزبان به میدان برویم.» براگا هم ضمن تمجید از قدرت استقلال، تاکید کرد که تیمش با وجود حذف در این بازی با انگیزه به میدان می‌آید: «مقابل تیم بزرگی به‌نام استقلال به میدان خواهیم رفت. تیمی‌که بسیار پرتلاش است، فوتبال هجومی و جذابی ارایه می‌کند و بی‌شک صدرنشینی در گروه و صعود به ‌دور بعد حق واقعی این تیم بوده است. استقلال که بازیکنان بسیار خوبی دارد، در همه جای زمین بسیار عالی ظاهر می‌شود و توان هجومی این تیم قابل تحسین است. تمام تلاش ما در این بازی این است که به شکل جدی به میدان برویم و به فکر ارایه یک بازی قابل‌قبول هستیم.»

سرمربی تیم الجزیره در مورد این‌که آیا از تمام نفرات اصلی خود در این دیدار استفاده خواهد کرد گفت: «بازی لیگ قهرمانان آسیا در هر حالتی مهم است حتا اگر تیم ما حذف شده باشد و امیدی به صعود نداشته باشد. پس سعی داریم با ترکیبی از بازیکنان خوب خود به میدان برویم تا با پیروزی در این دیدار، توان روحی بازیکنان را برای بازی‌های باقی‌مانده لیگ‌برتر امارات افزایش دهیم.»

فرهاد مجیدی که سال‌ها در لیگ امارات بازی کرده، الجزیره را یکی‌از تیم‌های خوب و مدعیان قهرمانی لیگ این کشور می‌داند و انتظار بازی سختی را دارد. کاپیتان استقلال که با زدن چهارگل، یکی ‌از بهترین گلزنان این تورنمنت است می‌گوید: «بازی سختی خواهیم داشت‌ ولی تلاش می‌کنیم دراین بازی برنده باشیم و هدف ‌ما این است که با کسب این سه امتیاز، به‌عنوان سرگروه از دورمقدماتی صعود کنیم. ان‌شااله بازی بعد را با حضور طرفداران پرشور استقلال در استادیوم آزادی تهران برگزار خواهیم کرد.»

در دیگر بازی گروه A، الغرافه ۱۰ امتیازی میهمان الاهلی ‌عربستان است و منتظر لغزش استقلال است تا بتواند سرگروه شود. این بازی دیرتر شروع می‌شود که برای تیم قطری یک مزیت است. الاهلی شش امتیازی هم مانند الجزیره هیچ امیدی ندارد.

ذوب آهن که با نتایج درخشانش توانسته در گروه B در حضور تیم‌های قدرت‌مندی مثل بنیادکار و الاتحاد عربستان صدرنشین شود، امروز درصورت تساوی در فولادشهر هم می‌تواند سرگروه شود.

ذوب‌آهن ۱۰ امتیازی است، درحالی‌که حریفش الاتحاد باهشت امتیاز در رده دوم است. در دیگر بازی گروه که زودتر برگزار می‌شود بنیاد کار هفت امتیازی میزبان الوحده امارات است و درصورت پیروزی تیم ازبکی که احتمال آن بسیار زیاد است، الاتحاد هم برای صعود باید ذوب آهن را شکست دهد.

ذوب آهن که در هفته‌های گذشته برنامه فشرده‌ای داشته، سه بازی اخیرش در سه جام مختلف را باخته تا هوادارانش را نگران کند. با وجود این، ابراهیم‌زاده گفت: «اگر می‌خواهیم کارمان برای صعود به مراحل بالاتر سخت نشود، باید برابر الاتحاد پیروز شویم.

به غیراز حدادی‌فر همه بازیکنان ما در وضعیت خوبی قرار دارند و هم قسم شده‌اند تا با فراموش کردن بازی‌های گذشته، در مسابقات بعدی لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر با قدرت تمام به میدان بروند.» او اضافه کرد: «‌ما در این چند بازی باید به همه نشان دهیم همان تیم مقتدر و با برنامه گذشته هستیم و با کسب نتایج مطلوب مزد زحمات دست‌اندرکاران باشگاه و حمایت هواداران خود را به‌بهترین نحو بدهیم.»

سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن ایران در مورد دیدار با الاتحاد عربستان گفت: «ما در این دیدار با تفکر پیروزی به میدان می‌رویم و می‌دانیم تنها نتیجه‌ای‌ که می‌تواند تضمین‌کننده صعود الاتحاد باشد، کسب سه امتیاز دیدار است، به‌همین دلیل باید مهاجمان این تیم را که سرعتی و تکنیکی هستند از دروازه خود دور نگه داریم و اجازه ندهیم به محوطه جریمه ما نزدیک شوند.

ما باید در این گروه اول شویم، زیرا قرارگرفتن در رتبه دوم باعث می‌شود در مرحله حذفی در عربستان میهمان الهلال باشیم.» سرمربی تیم فوتبال الاتحاد عربستان هم گفت که فریب نتایج بد اخیر تیم ذوب‌آهن را نمی‌خورد و اضافه کرد: « ترکیب تیم ذوب آهن در این دیدار برایم ناشناخته است. ما با سیستمی هجومی و برای رسیدن به پیروزی برابر ذوب‌آهن به میدان خواهیم آمد گرچه حواسمان به نتیجه دیدار الوحده با بنیادکار نیز هست. می‌دانم ذوب‌آهن در فولادشهر تیم قدرتمندی است اما بازیکنان تیم من هم با توجه‌ به پیروزی هفته گذشته خود برابر الشباب در مسابقات داخلی عربستان، با روحیه مضاعف در این دیدار به میدان می‌آیند و با توجه به این مسایل نتیجه مسابقه قابل پیش‌بینی نیست.»

سرمربی تیم فوتبال الاتحاد عربستان اضافه کرد: «می‌دانم ذوب‌آهنی‌ها برای دفاع در این دیدار به میدان نمی‌آیند، ضمن این‌که شکست‌های اخیر هم باعث نمی‌شود آنها در بازی روز چهارشنبه چهره ضعیفی را در زمین از خود به نمایش بگذارند. به‌همین دلیل فریب این نتایج را نمی‌خورم اما با توجه به مصدومان و بازیکنان یک اخطاره این تیم، ترکیب ذوب‌آهن برایم تا حدودی ناشناخته است.»

اما در ادامه رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا امیدهای سپاهان اصفهان برای صعود به دور بعدی با باخت مقابل الشباب کم‌‌رنگ‌تر شد. تیم فوتبال سپاهان در یک بازی انتقادآمیز و در حالی‌که موقعیت‌های فراون گل را از دست داد، دو بر صفر به تیم العین امارات باخت. در این بازی عمادرضا دو موقعیت صددرصد گل را از دست داد و به‌رغم تلاش فراوان سپاهان برای زدن گل، دروازه تیم الشباب تا پایان بازی بسته باقی ماند. به‌این ترتیب سپاهان باید منتظر بازی پاختاکور بماند و در صورتی‌که پاختاکور بتواند پیروز از بازی بیرون بیاید، تیم سپاهان هم به مرحله بعد صعود خواهد کرد.

امیر قلعه‌نویی گفت: «متاسفانه در نیمه اول این بازی عمل‌کرد بسیار بدی داشتیم. در نیمه دوم صاحب توپ و میدان شدیم، اما از موقعیت‌های خود به خوبی استفاده نکردیم. در حالی‌که یک بر صفر عقب بودیم، می‌توانستیم بارها به گل برسیم اما مهاجمان بی‌دقتی کردند و روی یک ضد حمله گل دوم را نیز دریافت کردیم.» قلعه‌نویی با بیان این مطلب که شرمنده مردم اصفهان شدیم، اظهار داشت: «این پیروزی را به تیم اماراتی تبریک می‌گویم. ما شکست خوردیم و حرفی برای گفتن نداریم.»

هم‌چنین وی در پاسخ به این سوال که آیا حریف را دست کم گرفته بودید، گفت: «بله. پیش از بازی به شاگردانم تاکید کرده بودم که حریف را دست کم نگیرند اما یک نیمه تمام خواب بودیم. در نیمه دوم هم که بیدار شدیم موقعیت‌های متعدد را از دست دادیم. ما در حد قهرمان لیگ برتر نبودیم.»

سرمربی سپاهان با انتقاد از عمادرضا در مورد ضعف گل‌زنی تیمش تصریح کرد: «نمی‌دانم مهاجم عراقی چگونه موقعیت‌های بسیار عالی را از دست داد. مشکل گل‌زنی ما حل نشده و من مقصر این شکست هستم.» قلعه‌نویی در مورد شانس صعود از گروه گفت: «ما هنوز امیدواریم و اگر الشباب نتواند پاختاکور را ببرد ما به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد می‌شویم.»


 


هجدهمین سال‌گرد پیروزی مجاهدین افغان در کابل برگزار شد.

مجاهدین با سقوط دولت به رهبری دکتر نجیب‌اله، در هشتم ثور (اردیبهشت) سال ۱۳۷۱ وارد کابل شدند و از آن زمان به بعد، همه ساله در افغانستان مراسمی در بزرگ‌داشت این روز برگزار می‌شود.


 


چهار‌شنبه ۸  اردیبهشت ماه – ۲۸  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «دخستین رییس کانون نویسندگان ایران» – به مناسبت زادروز «سیمین دانشور» -  مریم

note3 بخش اول اخبار

note3سوت – «استفلال و ذوب آهن در اندیشه سرگروهی» – محمدرضا

note3مشاهیر ایرانی – «امیر کبیر، ستاره تاریخ ایران» – بخش اول – آرش و آوا

note3 بخش دوم اخبار

note3پرسه اجتماعی – «چفیه هویت است، نه تخت جمشید» – سیمین

note3مشاهیر ایرانی – «امیر کبیر، ستاره تاریخ ایران» – بخش دوم – آرش و آوا

note3گفت‌وگوی روز – «اخراج فیروز یوسفی، درجه‌دار آذربایجانی نیروی زمینی ارتش» – اردوان روزبه




 


۵۰ حکم‌ انضباطی پس از حوادث‌انتخابات نهایی شد.

معاون دانشجویی وزارت علوم گفت: «پی‌گیری وزارت علوم همیشه در این رابطه بوده است و نیاز به سوال هم ندارد».

خانواده‌ای که فرزندش گم می‌شود حتمن پی‌گیری می‌کند ولی این‌که تعداد دانشجوهای بازداشتی چقدر است، تعدادی ندارم اما باید اعلام کنم که تعداد بسیار محدودی در بازداشت هستند.

به گزارش ایلنا، محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم در پاسخ به سوالی‌که آیا احکام انضباطی وزارت علوم و کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها پس از انتخابات سال گذشته افزایشی داشته است، یا خیر، گفت: «وظیفه‌های کمیته انضباطی در دانشگاه‌ها در قبل از انتخابات بعد از انتخابات و یا حتا بعد از انقلاب مشخص است و کمیته انضباطی در دانشگاه یک ارزش برای نظام است و اگر کسی مدعی است که قوای انتظامی در کشور باید نظم را برقرار کند همین قوای انتظامی به دانشگاهیان حرمتی قائل شده است و گفته است که مسایل انضباطی را در خود دانشگاه‌ها و حتا کمیته‌های انضباطی حل کنید.

وی با تاکید بر این‌که اگر در دانشگاه مشکلی پیش آمد نباید به پلیس ۱۱۰ تماس گرفت گفت: «وظیفه کمیته انضباطی همین است که مسایل توجه کند و آن‌چه که در داخل دانشگاه رخ می‌دهد و مخالف قوانین است به عهده مسوولین کمیته انضباطی است که پی‌گیری کند و در جریان مسایل پیش‌‌ آمده اگر پی‌گیری نکردند باید آن‌ها را بازخواست کنیم.»

وی با اشاره به این‌که تعداد احکام نهایی دانشجویان طبق روال هر ساله بوده و این تعداد با توجه به افزایش تعداد دانشجو نسبت عکس داشته است، گفت: «هم‌اکنون چیزی در حدود ۵۰ درصد احکام نهایی شده است که سیر این احکام این‌چنین است که اول هیت بدوی رای صادر می‌کند بعد از آن هیت تجدیدنظر و پس از آن حکم نهایی صادر می‌شود که در همه این مسایل دانشجو حق اعتراض دارد. در مجموع تعداد احکام نهایی که بعد از خرداد سال ۸۷ صادر شده است رقمی در حدود ۵۰ حکم نهایی است.»

معاون دانشجویی وزارت علوم با تاکید بر این‌که در دولت نهم و دهم نسبت احکام کمیته‌های انضباطی نسبت به دولت هشتم ۲۵ درصد کاهش داشته است، گفت: «در دولت نهم تعداد دانشجویی که ما از دولت هشتم تحویل گرفته‌ایم دو میلیون نفر بود که هم‌اکنون این تعداد به ۵٫۳۳ میلیون نفر رسیده است که بر این اساس تعداد احکام بالا رفته است اما اگر تعداد دانشجو با تعداد احکام انضباطی نسبتی بگیریم در دولت نهم و دهم تعداد احکام انضباطی ۲۵ درصد کاهش یافته است.»

وی در مورد تعداد دانشجوی بازداشتی سیاسی و پی‌گیری‌های انجام شده، گفت: «پی‌گیری وزارت علوم همیشه در این رابطه بوده است و نیاز به سوال هم ندارد خانواده‌ای که فرزندش گم می‌شود حتمن پی‌گیری می‌کند ولی این‌که تعداد دانشجوهای بازداشتی چقدر است، تعدادی ندارم اما باید اعلام کنم که تعداد بسیار محدودی در بازداشت هستند.»

وی در ادامه در مورد وام شهریه دانشگاهیان گفت: «وام شهریه همه ساله به صورت یک‌ کاسه به صندوق رفاه دانشجویان داده می‌شود که متاسفانه در سال گذشته ما تنها توانستیم حدود ۱۲ درصد از درخواست‌های وام دانشجویی را پوشش دهیم در صورتی که ۵۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان متقاضی دریافت وام بودند.»


 


مریم / رادیوکوچه

maryam.m@koochemail.com

  • 585 پیش از میلاد – ترس از خورشیدگرفتگی سبب قطع جنگ ایرانیان ماد با ارتش لیدی (واقع در آناتولی غربی شد. مادهای آریایی پس از مهاجرت به فلات ایران در منطقه‌ای که از ری (تهران) آغاز و غرب فلات از جمله همه آذربایجان و کردستان امروز را شامل می‌شود اسکان کرده بودند. مادها بعدن به‌پایتختی همدان دولتی تاسیس کردند تا متحدن بر ضد همسایگان غربی خود که از پراکندگی آنان سو استفاده می‌کردند و ضمن تجاوز نظامی، به جمع‌آوری اسیر می‌پرداختند که در دنیای باستان نوعی ثروت و منبع تولید به‌شمار می‌رفت مقابله کنند.
  • ۱۳۳۳ خورشیدی – هشتم اردیبهشت که هشتمین روز کنگره ده روزه بین‌المللی «بوعلی‌سینا» بود، از مجسمه این دانش‌مند بزرگ ایران در شهر همدان پرده‌برداری شد. برای شرکت در این کنگره که «کنگره هزاره بوعلی» عنوان داشت ده‌ها مستشرق و ایران‌شناس از کشورهای مختلف به ایران آمده بودند. بوعلی از بزرگ‌ترین دانشمندان جهان در قرون وسطا بود و تالیف مهم او «قانون در پزشکی» تا قرن نوزدهم در دانشکده‌های پزشکی اروپا تدریس می‌شد.
  • ۱۷۷۳ میلادی – پارلمان انگلستان در این روز با وضع قانون چای باعث شد که این دولت مهاجرنشین بزرگ خود در آمریکای شمالی را از دست بدهد. طبق این قانون، مهاجرنشینان مکلف بودند تنها از تجار انگلیسی چای خریداری کنند، ولو این‌که این چای نامرغوب و گران‌تر باشد.
  • ۱۹۳۷ میلادی – «صدام حسین» در یک روستا در منطقه تکریت عراق به‌دنیا آمد و ده‌ها سال بر این کشور حکومت کرد. صدام که چند ماه پس از اشغال نظامی عراق در یک مخفی‌گاه محقر دستگیر شد، سی‌ام دسامبر ۲۰۰۶ در پی یک محاکمه نسبتن طولانی اعدام شد. حکم اعدام را به‌جای طالبانی رییس‌جمهور، مالکی نخست‌وزیر عراق امضا کرده بود. رسانه‌ها در آوریل ۲۰۰۳ ( نخستین ماه تصرف عراق توسط آمریکا) بیش از همیشه به زادروز صدام توجه کرده بودند زیرا که پس از تصرف عراق توسط نیروهای آمریکا و انگلستان معلوم نبود که در شصت وششمین زادروزش کجاست و در چه وضعیتی قرار دارد.
  • ۱۹۲۵ میلادی – در کردستان ترکیه، کردها به جنگ مسلحانه با نیروهای ارتش ترکیه پایان دادند.
  • ۱۹۴۵ میلادی – «بنیتو موسولینی» دیکتاتور ایتالیایی که هنگام فرار از کشور توسط پارتیزان‌ها اسیر شده بود، اعدام شد.
  • ۱۹۷۸ میلادی – «محمد داوودخان» اولین رییس‌جمهوری افغانستان طی کودتای نظامی کمونیست‌ها از کار برکنار و کشته شد.
  • ۱۹۸۰ میلادی – استرالیا فعالیت حزب کمونیست این کشور را غیر قانونی اعلام کرد.
  • ۱۳۰۰ خورشیدی – زادروز «سیمین دانشور» نویسنده و مترجم ایرانی .
  • ۱۳۵۹ خورشیدی – زادروز «بهرام رادان» هنرپیشه و بازیگر ایرانی.

 


سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت با انتشار نامه‌ای جداگانه  خطاب به دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب‌ اعلام کردند که  براساس قانون، به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

محمد سلامتی، دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب و محسن صفایی‌فراهانی، رییس هیت اجرایی جبهه مشارکت، در نامه خود ضمن ابراز تاسف از این‌که نماینده‌ای از این احزاب، برای ارایه توضیحات به کمیسیون ماده ۱۰ دعوت نشدند تاکید کردند تا دریافت حکم از طرف مرجع قضایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت این احزاب به کار خود ادامه خواهند داد.

محسن صفایی‌فراهانی، رییس هیت اجرایی جبهه مشارکت در نامه خود آورده است که در پاسخ به اخطارها و ادعاهای «کلی و غیر‌مستند» این کمیسیون در مرداد ماه سال گذشته «جوابیه قانونی» خود را فرستاده است.

هم‌چنین محمد سلامتی دبیر سازمان مجاهدین انقلاب در نامه خود، خواستار رسیدگی این اتهام‌ها در «دادگاه صالحه با حضور هیت منصفه» شده است.

آقای سلامتی در نامه خود نوشته است: «اگر چنین دادگاهی با هیت منصفه مستقل تشکیل شد، آن‌گاه سازمان می‌داند در برابر دولتی که به داشتن گرایش‌های ضدحزبی، برخوردهای سیاسی و غیرقانونی با مخالفان و منتقدان خود شهره است، چگونه از خود دفاع کند.»

گفتنی است کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، هفته گذشته خواستار توقف فعالیت این دو حزب تا «تعیین تکلیف پرونده آن‌ها در مرجع قضایى» شده است.


 


مقام‌های امنیتی افغانستان روز چهارشنبه اعلام کردند که در اثر وقوع سه انفجار در محل یکی از شرکت‌های امنیتی خصوصی در این شهر‌، سه نفر کشته و ۳۵ تن زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، به گفته‌ی مقام‌های محلی این حادثه سه‌شنبه شب و در  نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهر قندهار رخ داد.

برخی منابع محلی، انفجار را ناشی از حمله انتحاری اعلام کردند و گفته می‌شود که بیش از پنج دستگاه خودرو نیز در این انفجار تخریب شده است.

شرکت‌های امنیتی خصوصی مسوولیت تامین امنیت کاروان‌های پشتیبانی نیروهای خارجی، کارکنان سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را در افغانستان بر عهده دارند.

هم اکنون حدود ۴۰ هزار نفر در این شرکت‌ها فعالیت دارند.

حادثه شب گذشته در قندهار در حالی رخ داد که این شهر در هفته جاری طی یک روز شاهد وقوع سه انفجار قوی بود که تعدادی کشته و زخمی برجا گذاشت.


 


گروهی از پژوهش‌گران آمریکایی با کشف یک پیام‌رسان داخلی بدن دریافتند که درد فیزیکی همانند فلفل تند است.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه تکزاس دریافتند که در حضور یک جراحت دردناک، بدن انسان ماده‌ای تولید می‌کند که مشابه همان ماده‌ای است که حس تندی و سوزنده بودن مربوط به مصرف فلفل را ایجاد می‌کند.

این دانشمندان آمریکایی تایید کردند که بدن انسان در زمان بروز یک درد، ماده‌ای به نام «اولم» تولید می‌کند. این ماده با گروهی از گیرنده‌های ویژه‌ای عمل می‌کند که به دلیل وجود آن‌ها درد درک می‌شود.

به گفته این دانشمندان «اولم» شباهت بسیار زیادی به «کاپسایسین» ماده عامل تندی و سوزنده بودن فلفل دارد.

براساس گزارش اکسپرس، پژوهش‌گران آمریکایی در این خصوص می‌گویند که نتایج این کشف در عرصه درد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر بتوانند این مکانیزم را با یک گروه جدید از داروهای ضد درد که موجب وابستگی و اعتیاد نمی شوند متوقف کنند می‌توانند دردهای شدید در بیماران سرطانی تا رماتیسمی را کنترل کنند


 


دیدار تیم‌های العین امارات و سپاهان ایران با برتری ۲ بر صفر به سود العین خاتمه یافت و نماینده ایران از دور رقابت‌ها حذف شد.

تیم فوتبال‌ سپاهان اصفهان در آخرین دیدار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شب گذشته  از ساعت ۲۰:۲۰ به وقت تهران در امارات به مصاف العین امارات رفت که در پایان تیم العین موفق شد با نتیجه دو بر صفر از سد حریف ایرانی خود بگذرد

گل‌های این دیدار را خورخه ساند در دقیقه ۴۳ (از روی نقطه پنالتی) و ۷۲ به ثمر رساند.

از این گروه تیم‌های الشباب و پاختاکور به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا راه یافتند و سپاهان حذف شد.

هم‌چنین در دیگر دیدار از گروه D این رقابت‌ها تیم فوتبال مس کرمان موفق شد به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کند.

تیم فوتبال مس کرمان روز گذشته با پیروزی‌ بر الهلال عربستان در کرمان تنها تیم ایرانی بود که هر سه بازی خانگی اش در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را با پیروزی به پایان رساند و به عنوان تیم دوم صعود کرد.

این دیدار از ساعت ۱۸/۳۰ در ورزشگاه باهنر کرمان آغاز شد و تیم فوتبال مس کرمان توانست با نتیجه سه بر یک از سد حریف عربستانی خود بگذرد و به دلیل تساوی تیم الهلال با تیم السد قطر با ۹ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه خود صعود کند.

گل‌های این دیدار را ادر لوسیانو ادینیو در دقیقه سه، پائولو زالترون در دقیقه ۷۶ و مهدی رجب زاده در دقیقه ۹۰ برای مس کرمان و مانیام  در دقیقه ۵۱ برای الهلال به ثمر رساندند.

از این گروه نیز تیم‌های الهلال عربستان و مس کرمان به مرحله بعد راه یافتند.


 


محسن عبدی از فعالان دانشجویی بازداشت شده که از روز عاشورا در زندان به سر می‌برد، هفته گذشته از سوی دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش دانشجونیوز، محسن عبدی  دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان توسط  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل دو سال حبس محکوم شد.

گفتنی است آقای عبدی هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین زندانی است و تاکنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده احکام حبس برای فعالان دانشجویی در چند روز اخیر افزایش یافته است. طی روزهای گذشته محسن غمین  دانشجوی دانشگاه امیرکبیر نیز به ۲ سال حبس تعزیری و نصیر اسدی دانشجوی دانشگاه تهران به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدی کلاری، دانشجوی المپیادی دانشگاه شریف نیز که در آخرین روزهای سال گذشته با قید قرار وثیقه به مرخصی آمده بود، در آخرین روز فروردین ماه دوباره به زندان اوین انتقال داده شد.


 


گروهی از فعالان حقوق زنان با انتشار نامه‌ای خطاب به اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نسبت  به درخواست ایران برای عضویت در «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد اعتراض کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «جای‌گاه خالی گروه آسیایی کمیسیون به مراتب بیش از قرار گرفتن ایران بر این جای‌گاه به نفع رشد و توسعه زنان در جهان خواهد بود.»

امضا‌کنندگان این نامه تصریح کردند که چنان‌چه سازمان ملل به دلایل سهمیه‌بندی منطقه‌ای مجبور به پذیرش ایران هستند، جمهوری اسلامی را به پای‌بندی به «پیمان‌های بین‌المللی حقوق برابر» ملزم کنند.

نویسندگان این نامه هم‌چنین حضور ایران در این کمیسیون را تهدید جدی برای هدف‌های آن، متناقض با ماهیت آن و هم‌چنین تهدیدی برای صلح، برابری و امنیت جهانی دانسته‌اند.

مخالفت ایران با کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در کنار نقض حقوق زنان و قوانین تبعیض‌آمیز در این کشور از جمله مواردی است که این فعالان مدنی برای مخالفت خود با عضویت ایران در جای‌گاه کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد عنوان کرده‌اند.

گفتنی است هفته گذشته ایران پس از فشارهای زیاد  درخواست خود مبنی بر عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس گرفت. دیپلمات‌های کشورهای غربی علت تغییر نظر ایران را عدم توانایی این کشور در اخذ حداقل رای لازم برای عضویت در این شورا عنوان کردند. اما دولت ایران علت این امر را تصمیم به عضویت در «کمیسیون مقام زن» اعلام کردند.


 


فواد خان‌جانی از شهروندان بهایی روز گذشته (سه‌شنبه) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

آقای خانجانی که  نوه‌ی جمال‌الدین خان‌جانی، یکی از ۷ رهبر  بازداشت شده جامعه بهایی در ایران است عصر روز سه‌شنبه در منزل خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بنا به گفته نزدیکان آقای خان‌جانی تاکنون ۵ تن از اعضای این خانواده بازداشت شدند.

تاکنون از اتهام فواد خانجانی و محل نگهداری این شهروند بهایی اطلاعی داده نشده است.

گفتنی است موج فشار بر جامعه بهایی پس از حوادث عاشورای تهران رو به افزایش است و تاکنون شمار زیادی از شهروندان پیرو این آیین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شدند.


 


گلشیفته فراهانی بازیگر سینما یکی از اعضای اصلی هیت داوران شصت‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» شد.

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی که از دو سال پیش در فرانسه زندگی می‌کند، قرار است مرداد ماه به عنوان داور در جشنواره‌ی فیلم لوکارنو حضور داشته باشد.

شصت و سومین جشنواره فیلم لوکارنو از ۱۳ تا ۲۳ مرداد ماه در سوییس برگزار خواهد شد و ریاست هیت داوران آن را اریک کو کارگردان سنگاپوری برعهده خواهد داشت.

دیگر اعضای هیت داوران این جشنواره بین‌المللی عبارتند از «جاشوا سفدی» (آمریکا)، «ملوی پوپد» (فرانسه) و «هلمر لیونل بایر» (سوییسی).

گفتنی است جشنواره فیلم لوکارنو پس از جشنواره‌های کن، برلین و ونیز یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی اروپا به‌شمار می‌آید و جایزه اصلی آن، یوزپلنگ طلایی، به بهترین فیلم حاضر در بخش مسابقه تعلق می‌گیرد.


 


مهدی اسلامیان

ریاست محترم سازمان ملل متحد جناب آقای بان کی مون،

با سلام و نهایت ادب و احترام خدمت شما ریاست محترم سازمان ملل به استحضار حضرت‌عالی می‌رسانم این‌جانب مهدی اسلامیان روشن‌فکر و مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی که مدت ۲ سال است بی‌گناه تحمل حبس می‌نمایم و مدت یک سال است در سلول‌های مخوف و انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار داشتم و تمامی این سختی‌ها را به جرم برادر بودن متحمل شدم .

طبق گفته‌‌های نادرست معاون امنیت دادستان دادگاه انقلاب پایتخت ایران تهران به اتهام محاربه، افساد فی ارض‌، عضویت در انجمن پادشاهی‌، تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران‌، کمک مالی موثر به گروهای ضد انقلاب بی‌دلیل و بدون هیچ دلیل و مدرکی و اعترافی توسط قاضی به اعدام محکوم شدم .

و هم اکنون در برابر چوبه دار ایستاده‌ام و سه نفر از هم بندانم بخصوص برادر کوچکم (محسن اسلامیان ۱۹ ساله) در تاریخ ۲۱ / ۲ / ۱۳۸۸ در شیراز اعدام شدند و مابقی هم بندانم در زندان اوین بدون هیچ دلیل و مدرکی متحمل کیفر شدیم .

در این مدت که در انفرادی‌های زندان اوین بودم شب‌ها از صدای ناله‌های دختران و پسران از خواب بیدار می‌شدم و تا صبح هم‌راه با داد و فریادهای این مظلومان با خدای خود راز و نیاز می‌کردم و می‌گفتم خدایا کجایی؟ آیا تو هستی‌؟ در این مدت که در ۲۰۹ اوین بودم متحمل شکنجه‌های زیادی شدم که گاهی اوقات از شدت شکنجه خود را با سر به دیوار می‌کوبیدم و بارها و بارها صدای غل و زنجیر جوانان این مرز و بوم را می‌شنیدم که از این سالن به آن سالن می‌رفتند .

مدت چهار ماه که در بند عمومی زندان اوین بودم‌. جوانانی را برای مداو به بهداری می‌آوردند که همگی خرد سال یا جوان بودند و به‌خاطر تجمعات بعد از انتخابات به‌شدت شکنجه شده بودند و تمام صورت و بدن آن‌ها متورم و کبود بود که دل هر آزاده‌ای به درد می‌آورد‌. هر روزی که بنده به بهداری می‌رفتم دختران نوجوان را می‌دیدم که همگی بچه بودند و با لباس کاملن پوشیده و چهره‌ی ترسیده و مضطرب آن‌ها را می‌دیدم .

آقای بان کی مون آیا حق ما جوانان ایران از زندگی این است؟ آیا خداوند ما را برای زجر کشیدن آفریده است؟ آیا شما که نماینده تمام کشورهای دنیا هستید و برای بازدید از کشور عزیزمان ایران قصد دارید بیایید‌. آیا از زندان‌هایی مثل اوین و رجایی‌شهر برای رسیدن به حقیقت بازدید خواهید کرد؟ آیا دین خود را به خدا و فعالین حقوق بشر و مردم همان‌گونه که قصم خورده‌اید ادا می‌کنید؟

آقای بان کی مون بنده را به‌خاطر دفاع از حقوق زندانیان حدود ۸ ماه است که به زندان رجایی‌شهر تبعید کردند و در این‌جا بارها و بارها نقض حقوق بشر را مشاهده کردم‌. بهداشت،درمان، آب و غذا در این‌جا بسیار وضعیت اسفناکی دارد. آب آشامیدنی این‌جا کاملن گل‌آلود و کثیف است‌. از نظر بهداشت و درمان بسیار در مضیقه هستیم‌. دکترهای متخصص در این زندان برای مداوای زندانی وجود ندارد و بارها و بارها دیده‌ام که کسانی که به دنبال حق و حقوق خود هستند به‌شدت از طرف مامورین زندان مورد ضرب وشتم قرار گرفته و دیده‌ام که هنگامی کسی را می‌خواهند به سلول انفرادی منتقل کنند با دست‌بند و پابند وی را به سلول انتقال می‌کنند و بارها و بارها مشاهده شده به‌خاطر اشتباهات روسای زندان به‌شدت با هم درگیر شدند و تا پای مرگ با هم جنگیدند در این‌جا اگر کسی به مداوی اورژانسی احتیاج داشته باشد چنین امکانی وجود ندارد که متاسفانه ممکن است به مرگ تبدیل شود .

در چندین مورد مثل روز دوشنبه۳۰ /۰۱ / ۱۳۸۹ یکی از هم زنجیرانمان مورد ضرب وشتم بسیار شدیدی قرار گرفت و به‌شدت دست و پای وی و بدن او مصدوم شد. آیا این است دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق زندانیان و حتا آب و حتا این‌که آب آشامیدنی زندان از چاهایی تامین می‌شود که در کنار این چاه‌ها کانال‌های فاضل آب عبور کرده است و دایمن زندانیان با مشکل سنگ کلیه و سنگ مثانه مبتلا هستند و دارویی هم برای درمان سنگ کلیه این عزیزان وجود ندارد و اگر کسی به هر عنوان بدنش زخمی شود و احتیاج به درمان و زدن بخیه داشته باشد باید هزینه آن را که بسیار کزاف است خود پرداخت کند و اگر نه مداوا نمی‌شود و هم‌چنین به خاطر هتک حرمت زندانیان و نرسیدن به معالجه به موقع اعصاب و روان آن‌ها با مشکلات کاملن جدی روبه‌رو می‌شوند .

بنابراین از شما ریاست محترم سازمان ملل متحد که برای بازدید از کشور باستانی ایران عزیزمان دیدن می‌فرمایید خواهشمندم برای حل پاره‌ای از مشکلات زندانیان رجایی‌شهر کرج دیدن فرمایید شاید دیدن شما از این زندان مشکلات زیادی از زندانیان در بند این زندان به‌خصوص زندانیان سیاسی تا حدودی برطرف شود از این‌که از کشور باستانی و عزیز ایران قصد دیدار دارید کمال سپاس‌گزاری را دارم .

سالن ۱ بند ۱ زندان گوهردشت کرج

۶ اردیبهشت ۱۳۸۹

منبع


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

روزنامه اطلاعات

  • ۱۲ شرکت دولتی به زودی از تهران خارج می‌شوند.
  • جمعیت ایران تا ۵ سال آینده ۲ برابر خواهد شد.

روزنامه کیهان

  • رسانه‌های آمریکایی توصیه کردند :«آقای اوباما! شکست در برابر ایران را بپذیر».
  • طرح جدید سازمان سیا برای افزایش تحلیل‌گران و جاسوسان در خارج از آمریکا.

روزنامه جمهوری اسلامی

  • احمدی‌نژاد در مراسم تقدیر از کارگران نمونه‌: «‌هدف‌مندی یارانه‌ها به نفع کارگران است».
  • قذافی: «‌‌غرب، لیبی را در مورد پرونده‌ی هسته‌ای شکست داد».

روزنامه آفرینش

  • وزیر خارجه‌ی برزیل در کنفرانس خبری مشترک با متکی‌: «‌درباره‌ی ایران تحت فشار نیستیم».
  • تاکید لاریجانی بر استفاده‌ی حداکثری از دیپلماسی پارلمانی‌.

روزنامه همشهری

  • نمایندگان از پیامدهای منفی هدف‌مند کردن یارانه‌ها جلوگیری می‌کنند، تلاش برای بازگشت سهم شهرداری‌ها از عوارض سوخت.
  • مشکل کندی اینترنت هم‌چنان در ایران ادامه دارد.

روزنامه جام جم

  • مبارزه با مفاسد اقتصادی، توقف در اولین ایستگاه.
  • ضرغامی‌: «وظیفه‌ی رسانه‌ی ملی دور کردن جامعه از حواشی است.

روزنامه ایران

  • در آیین‌نامه‌ی تقدیر از کازگران نمونه‌: «دستور احمدی‌نژاد برای بیمه‌ی کارگران ساختمانی»
  • بر اساس قانون بودجه‌ی سال ۸۹ معافیت‌های مالیاتی حقوق‌بگیران اعلام شد.

روزنامه شرق

  • رییس جمهور‌ی: « تهاجم فرهنگی یعنی تغییر در مناسبات».
  • افزایش حقوق کارکنان دولت در سال جاری، ۶ درصد ضریب پیشنهادی.

روزنامه آفتاب

  • انتقال پایتخت‌، زمان‌بر و بودجه‌بر.
  • فرمانده انتظامی تهران بزرگ‌: «‌گشت ارشاد نداریم مافقط افرادی برای تذکر دادن داریم»‌.

 



 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • جنوب آسیا هنوز برای داشتن یک پول واحد آمادگی ندارد.
  • کنفرانس ضد تروریسم آسیای جنوبی ماه ژوئن در اسلام آباد برگزار می‌شود.
  • عبداله منشور سبز مالزی را برای محافظت از محیط زیست ارایه داد.
  • اتحادیه چینی‌تباران صحبت‌های انجام شده در مورد پشتیبانی چینی‌ها از کاندیدای حزب پیش‌رو در انتخابات سلانگور را بررسی می‌کند.
  • حزب پیش‌رو روبرت لائو هوی یو را بعنوان کاندیدای انتخابات میان دوره‌ای سیبو برگزید.
  • اونگ می‌گوید: «اتحادیه چینی‌تباران و حزب پیش‌رو باید نتایج حاصله از انتخابات سلانگور را مورد مطالعه قرار دهند.»
  • ابربشیا موافقت‌نامه به عهده گرفتن امور کاری لوبان را دریافت کرد.
  • سیستم TrackJet برای پشتیبانی باند فرودگاه‌ها در KLIA و دیگر فرودگاه‌ها به اجرا در میاید.
  • دو سهام‌دار اصلی از هر سهم شرکت General Corp، ۱٫۷۰ رینگیت عایدشان می‌شود.
  • ژاپن و روسیه دوباره کنفرانسی به راه می‌اندازند.
  • اندیش‌مندان اسلامی جهان خواستار رفع اسلام‌گریزی شدند.
  • وزیران میانماری از ارتش کناره‌گیری می‌کنند.

روزنامه استار

  • لائو بعنوان مرد حزب پیش‌رو معرفی شد.
  • نجیب: «من با سفرم، مالزی را دست خالی نگذاشتم.»
  • زندانیان خارجی هم می‌توانند به برنامه آزادی به قید شرف بپیوندند و در خارج از زندان کار کنند.
  • حزب اسلام‌گرا می‌گوید که پیروزی حزب پیش‌رو موقتی خواهد بود.
  • KTM از امروز واگنی اختصاصی برای زنان در نظر می‌گیرد.
  • محی‌الدین می‌گوید که تحلیل‌های مفصلی در مورد انتخابات مورد نیاز است.
  • بنظر می‌رسد که مالزی تا سال ۲۰۳۵ تبدیل به کشوری پیر شود.
  • انجمن‌ها خواستار عذر‌خواهی سخن‌گوی حزب اسلام‌گرا از سلطان کداه شدند.
  • برنده انتخابات با رای‌دهندگانش ملاقات کرد.
  • سالن بزرگ کنفرانس سلانگور آماده بهره‌برداری شد.
  • سرخ‌پوشان تهدید کردند که تظاهرات را در بانکوک گسترش دهند.
  • چاوز هم به تویتر پیوست.
  • رابرت گیتز از طرح‌ریزی آمریکا برای مقابله با تهدید ایران خوشنود است.
  • تغییرات آب و هوایی باعث بالارفتن دمای آب و افزایش سبل شده است

روزنامه نیو استریت تایمز

  • وزیر کشور دستور تشکیل گروه تحقیقی را درو مورد تیر اندازی پلیس به یک پسر ۱۵ ساله را صادر کرد.
  • یک پلیس در میان سه دست‌گیر شده به جرم سرقت در جورج تاون.
  • دیوان نگارا اعلام کرد که نیازی به آموزش تنظیم خانواده در مدارس نیست.

روزنامه سان

  • پزشک انگلیسی پرونده تئو بنگ هوک هراسان از تهدید‌های اینترنتی.
  • هیت مبارزه با فساد مالزی اونگ را از اتهام ۱۰ میلیون رینگیتی مبرا دانست.
  • موسسه تحقیقات پزشکی مالزی از تغییرات ژنتیکی پشه‌ها برای مقابله با دنگی استفاده می‌کند.


 


مریم/ رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

هشتم اردیبهشت ماه برابر با زادروز «سیمین دانشور» است. وی متولد سال ۱۳۰۰ خورشیدی و شهر شیراز است. او نویسنده، مترجم و نخستین زن ایرانی است که به‌صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده است و از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران محسوب می‌شود. دانشور هم‌چنین عضو و نخستین رییس کانون نویسندگان ایران بود.

او فرزند محمدعلی دانشور پزشک و قمرالسلطنه حکمت مدیر هنرستان دخترانه و نقاش بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات فارسی به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت.

دانشور، پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۰ خورشیدی شروع به مقاله‌نویسی برای رادیو تهران و روزنامه ایران کرد، با نام مستعار «شیرازی بی‌نام».

در ۱۳۲۷ مجموعه داستان کوتاه «آتش خاموش» را منتشر کرد که اولین مجموعه داستانی است که به قلم‌زنی ایرانی چاپ شده‌ است. مشوق دانشور در داستان‌نویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی و صادق هدایت بودند. در همین سال با جلال آل‌احمد که بعدن همسر وی شد، آشنا شد.

در ۱۳۲۸ با مدرک دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. عنوان رساله وی «علم‌الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» بود (با راهنمایی سیاح و بدیع‌الزمان فروزانفر).

دکتر سیمین دانشور در سال ۱۳۲۹ زمانی‌که در اتوبوس نشسته بود تا راهی شیراز شود با «جلال آل‌احمد» نویسنده و روشن‌فکر ایرانی آشنا شد. در همین سال با آل‌احمد ازدواج کرد. دانشور در ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد رفت و در آن‌جا دو سال در رشته زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. وی در این دانشگاه نزد «والاس استنگر» داستان‌نویسی و نزد «فیل پریک» نمایش‌نامه‌نویسی آموخت. در این مدت دو داستان کوتاه که دانشور که به زبان انگلیسی نوشته بود در ایالات متحده چاپ شد.

پس از برگشتن به ایران، دکتر دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت تا این‌که در سال ۱۳۳۸ استاد دانشگاه تهران در رشته باستان‌شناسی و تاریخ هنر شد. وی در ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. از سیمین دانشور هم‌واره به‌عنوان یک جریان پیش‌رو و خالق آثار کم‌نظیر در ادبیات داستانی ایران نام‌برده می‌شود.

اولین آثار منتشرشده دانشور عبارتند از :

مجموعه‌های داستان کوتاه آتش خاموش (اردیبهشت ۱۳۲۷)، شهری چون بهشت (دی ۱۳۴۰) و نیز ترجمهٔ آثاری از برنارد شاو (سرباز شکلاتی ۱۳۲۸)، آنتوان چخوف (دشمنان، ۱۳۲۸)، آلن پیتون (بنال وطن)، ناتانیل هاثورن (داغ ننگ) و دیگران.

معروف‌ترین اثر دانشور، رمان سووشون (انتشارات خوارزمی، تیر ۱۳۴۸) است که مدت کوتاهی پیش از مرگ نابهنگام جلال آل احمد، همسر دانشور، منتشر شد که ازجمله پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. درباره این رمان نقدهای بسیاری منتشر شده ‌است. این رمان به وقایع پس از پادشاهی رضا پهلوی می‌پردازد و ماجراهای آن در نیمه اول سال ۱۳۲۲ در شیراز اتفاق می‌افتند، ولی به‌گفته خود دانشور به شکلی رمزی به سقوط دولت مصدق در مرداد ۱۳۳۲ نیز اشاره می‌کند (گلشیری، ص ۱۷۱).

از آثار دیگر وی می‌توان به چهل طوطی با جلال آل‌احمد، به کی سلام کنم؟ خوارزمی، خرداد ۱۳۵۹، و ترجمه ماه عسل آفتابی ۱۳۶۲ اشاره کرد. وی چند اثر غیرداستانی نیز دارد، از جمله غروب جلال (انتشارات رواق، ۱۳۶۰)، شاه‌کارهای فرش ایران، راهنمای صنایع ایران، ذن بودیسم، و مقالاتی با عنوان «مبانی استتیک» در روزنامه مهرگان.

مهم‌ترین آثار دانشور پس از انقلاب ایران رمان‌های جزیره سرگردانی (خوارزمی، ۱۳۷۲) و ساربان سرگردان هستند که به وقایعی که به این انقلاب منجر شد و اتفاقات بعد از آن می‌پردازند.

۳۰ تیر ۱۳۸۶ خورشیدی دانشور به‌علت مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان پارس بستری شد، نیز شایع شد که وی درگذشته ‌است اما این خبر تکذیب شد و او در ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد.

منبع

ویکی‌پدیا


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته