-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

Latest News from Koocheh for 04/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شیرین دهقان / دفتر آمریکا / رادیو کوچه

shirin@koochehmail.com

در شهر لندن توسط چند شاعر نو‌پرداز و دگراندیش ایرانی مرکزی به نام کانون شعر «لاندن اسکول» افتتاح شده است. اشعار، نوشته‌ها و شعرهای فارسی و ترجمه به زبان‌های زنده‌ی دنیا از فعالیت‌های این کانون است.

دکتر ابول‌فروشان متولد تهران است و در سال ۱۳۵۶ شمسی پس از دریافت دیپلم رشته ریاضی از دبیرستان «البرز»، تهران را به سوی لندن ترک می‌کند. از سال ۱۹۷۶میلادی در امپریال کالج دانشگاه لندن ادامه تحصیل می‌دهد و با اخذ درجه دکتری در رشته مهندسی مکانیک سیالات از همین دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود. ابول‌‌فروشان هم‌چنین از سال ۱۹۸۳ به صورت جدی به سرودن شعر و نوشتن نقد ادبی پرداخته است. از اعضای فعال نشست‌های شعری لندن مثل جلسه «پوئتری سوسایتی» بوده است.

تاکنون از ابول فروشان کتاب‌های زیر منتشر شده است:
۱- زبانی علیه زبان(انگلیسی)
۲- ترجمه کتاب «من در خطرناک زندگی می‌کردم» (سروده علی عبدالرضایی به انگلیسی)
۳- برای عطسه‌ام به بیابان تو محتاجم ( فارسی و انگلیسی)
۴- سیکسولوژی، (ترجمه همه شعرهای بلند علی عبدالرضایی به انگلیسی)

گفتنی است که از ابول فروشان شعرها و مقالات متفاوتی در مجلات ادبی انگلیس و آمریکا منتشر شده است. و رساله او با نام «قطعات» که در آن به بررسی و تحلیل شعرهای علی عبدالرضایی پرداخته تاکنون در بسیاری ازسایت‌ها و مجلات مطرح انگلیسی انتشار یافته است.

شیرین با ابول فروشان، یکی از موسسان این کانون گفت‌وگویی کرده است.

آقای ابول‌فروشان شعر در زندگی شما از کجا شروع شد؟

شعر در زندگی من از زمان مرگ غیر‌مترقبه پسر بچه ۷ ساله‌ای که از فامیل‌های نزدیک من بود، آغاز شد. و ۲۴ ساعت بعد از این‌که صحبت این بود که چه‌چیز زنده است و چه‌چیزی می‌میرد، خبر مرگ پسر به من رسید. و در حالی‌که  خانواده‌ی او در شوک شدیدی بودند، من مجبور بودم که جسد این پسر را شناسای کنم. در راه و در ترافیک که می‌رفتم تا این پسر را شناسایی کنم، افکاری به سرم زد که برای خودم عجیب بود. از طرفی هم احساس و تصمیم نوشتن برای من تداعی بود که لازم بود بنویسم و این شروع نوشتن من بود. شوک این اتفاق در یک دوره سه ماهه طول کشید. تمام سوال‌های ذهنی که داشتم، من را زیر سوال می‌کشید.  بعد از آن اتفاق، من در زمان کوتاهی سی صفحه شعر  را نوشتم. من در نقاشی سابقه‌ی هفت یا هشت ساله هنری داشتم.

پس از ورود من به انگلیس سبب شد که نقاشی برای من حذف شود. به‌خاطر فضا و نور متفاوتی که بود الهامات را در خودم به صورت شعر بروز می‌دادم. از طرفی به سبک‌های مختلف کار می‌کردم. از شعر مدرن ایران آگاه بودم که از الهام‌های گذشته من بود. از شعر دوران قبل از انقلاب ایران از «فروغ فرخزاد» گرفته تا «گلشیری» تا همه کارهای «شاملو» یا «سهراب سپهری» آشنا بودم. همیشه برای من این سوال بود که چه‌طور می‌شود «کوبیسم» را از نقاشی وارد شعر کرد. سعی می‌کردم مکتب‌های نقاشی را با استفاده از قلم به‌کار بگیرم.

دکتر ابول فروشان

چند فرهنگی در من نه تنها بین ایران و انگلیس اتفاق افتاد بلکه در خود انگلیس اتفاق افتاد. اگر شما در لندن باشید، شعرایی از تمام مردم دنیا هستند که از کشورهای مختلف سر یک میز می‌نشینند که ایرانی هم در بین آن‌ها خیلی زیاد است. ‌من سفرهای زیادی می‌کردم.  به همین خاطر چند فرهنگی در کار من بوده است. وقتی با «علی عبدالرضایی» آشنا شدم، با تمام دغدغه‌های سبکی و شعری که داشتم دیدم که تجربه‌های بینابین فرهنگی هم در او هست و  با تمام شعرای بین‌المللی  آشنایی داشت. و این‌ها همه موضوعاتی بود که دیدیم با انتقال فارسی به انگلیسی  یک سبک جدیدی برای مبارزه با سانسور که در شعر فارسی خصوصن در دهه هفتاد به بعد در ایران بود، به‌وجود بیاید.

مکتب و کانون شعری که در لندن تحت عنوان لاندن اسکول توسط شما و چند شاعر نو پرداز و دگر‌اندیش ایرانی آغاز شده است. در  مورد کار این کانون بیشتر توضیح دهید؟

در مورد چند جانبه بودن متن در مورد چند فرهنگ  بودن متن در مورد انتقال متون از ایران به خارج، باعث شد این مکتب و شالوده دبستان لندن  شروع شود. پخش شعر در دنیا هنوز شروع نشده بود. برای این‌که هنوز ادبیات در بین دیوارهای هر کشور حبس مانده. در ایران  این حبس نه تنها حبس زبان فارسی بود، بلکه حبس سانسور و محدودیت‌هایی بود که از طرفی تحمیل می‌شود و از طرفی خود شاعر و نویسنده به خودش تحمیل می‌کند. یعنی سانسور  را درونی می‌کند. و همین موجب شد این کارهایی که نطفه‌ی آن در تاریخ بعد از انقلاب ایران گذاشته شد و در همین دورانی که در دهه هفتاد کارهای جدید کردند و نسل اول بعد از انقلاب بودند، چون بیشترین امکانات در اختیارشان نبود، موجب شد که ما در خارج از کشور شروع به انتشار این کارها کنیم. از جمله کارهایی که «پرهام شهر‌جردی» برای مدت‌ها در مجله‌ی شعر کرده بود.  که تمام کارهای جدید از شاملو به بعد را در مجموعه اشعار ترجمه شده می‌توان پیدا کرد.

این کارهای علی عبدالرضایی هم در همین کانون شعر ضبط شده بود. چیزی که در مدرسه لندن به‌وجود آوردیم این است که شعر را چند زبانه کردیم و شعر فارسی را در این زمان‌هایی که باید مسطح باشد، مثل کالایی با انگلیسی رد و بدل کنیم. و کارهایی که من کردم فردی به زبان آلمانی ترجمه می‌کند و فردی هم  به زبان فرانسه تبدیل می‌کند. حدود دو سال پیش یک نسخه‌ی هفت زبانه چاپ شد. و این بینابینی فرهنگ و مختلفی شعر و متن موجب مشخص شدن «لاندن اسکول» برای نسل بعد شد.

آقای ابول‌فروشان عکس‌العمل مخاطبان شما کسانی که به زبان‌های غیر‌فارسی این اشعار را می‌خوانند  در مقابل این کارها، فعالیت‌ها و در ترجمه‌های شعری شما چیست؟

در حدود دو سال پیش کارهای جدیدی که آرشیو شده، به چند زبان درست شد و بعد به چاپ ‌رسید. مثلن آخرین نسخه‌ای که چاپ شد، کتاب «من در خطر زندگی می‌کردم»  از علی عبدالرضای بود که من ترجمه کردم. و در «امنیستی اینترنشنال» آن را اجرا کردیم. یکی از کارهای خود من به نام «زبانی علیه زبان» چاپ شد. به تدریج مجلات  شعری دیگری هم که در حقیقت رسانه‌های بین‌المللی شعری هستند در شش و هفت ماه اخیر تعداد زیادی از کارهای ما را هر هفته به چاپ رسانده‌اند. از جمله در کامیک اینترنشنال کلاب که بهترین شعرای بین‌المللی را معرفی می‌کند.

آخرین فعالیت‌هایی که لاندن اسکول انجام می‌دهد برگزاری شب شعری در ماه آوریل است. کمی در مورد این آخرین برنامه توضیح دهید؟

این چهارمین برنامه‌ای ‌است که لاندن اسکول انجام می‌دهد. که برگزاری شب شعری ‌است که خواندن شعر را از ردیف خوانی فارسی بیرون کنیم. کار را به صورت شعر در جو چند رسانه‌ای از قبیل استفاده از رادیو و یا شاید بیشتر هنر‌پیشگی شعر نشان دهیم.

مهم این است که جوی که در این شعر هست ظاهر شود. همیشه به صورت درونی  منتقل نشود. ما وقتی شعر را چاپ می‌کنیم انتقال درون به درون و انتقال از متن به خواننده است. ولی وقتی شما در مجلس  شعری می‌نشینید و  شعر می‌خوانید  جنبه‌ی این کار بیرونی می‌شود. فقط تبدیل به یک صدا نمی‌شود. و این امکان را به‌وجود می‌آورید که کلاژ‌هایی از شعرهای مختلف را به‌وجود می‌آوریم.  بعضی وقت‌ها ما شعر را به‌طور کامل نمی‌خوانیم. در نتیجه ترکیبی از شعرهایی می‌شود که چند شاعر را در خودش جا داده است. چند ذهنیت در آن وجود دارد.  فرق کار ما با قدیم این است که شعر تحول پیدا می‌کند.  این ادبیاتی است که در حال تحول است.

آن‌چه من در آن دست دارم این است که ریاضیات، حساب و هندسه را هم در خلق شعر و نقد و طرح آن بیاوریم. و این کار ما فلسفه‌ی شکل‌گیری تصویری هنر است که با هم ارتباط بر‌قرار می‌کند. چند شاعر معروف جهان دور هم جمع شدند که در مورد اتفاقات ایران شعر می‌گویند که یک نوع کارناوال شعری است.


 


سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

نام فروغ فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی، در کتاب «شعر شاعران ایران و جهان» که در یک همایش دولتی در ایران منتشر شده است، وجود ندارد.

«موسا بیدج»، دبیر همایش شاعران ایران و جهان، درباره دلیل حذف نام این شاعر که یکی از شاعران پرطر‌ف‌دار و تحسین شده معاصر ایران است، گفت: «شعر ایران دارای شاعران برجسته‌ای است و ما بنا به نظر خود و شورای سیاست‌گذاری از میان شاعران بعد از دوران نیما ۲۶ شاعر را انتخاب کردیم که به عنوان شاعران برتر این دوره در کتاب اول این نمایش معرفی کنیم که فروغ جزو این ۲۶ نفر نبود.»

آقای بیدج توضیح داد: «ما یک دیپلماسی فرهنگی داریم و یک دیپلماسی دولتی، به همین دلیل نام فروغ فرخزاد گرچه در میان مخاطبان شعر شناخته شده اما به دلایل مختلفی در این کتاب نیامده است.»

این مقام مسوول دولتی به این دلایل اشاره‌ای نکرده است، اما آثار فروغ فرخزاد در دوره‌های مختلفی در جمهوری اسلامی سانسور شده است.

در این گزارش ابتدا به معرفی فروغ فرخزاد خواهیم پرداخت و سپس علل سانسور شاعران و نویسندگانی مانند فروغ را در ایران بررسی خواهیم کرد.

بیوگرافی فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد در دی‌ماه سال ۱۳۱۳ در محله امیریه تهران از پدر و مادری تفرشی پا به عرصه وجود نهاد. پدرش محمد فرخ‌زاد یک نظامی سخت‌گیر بود و مادرش زنی ساده و خوش‌باور.
او فرزند چهارم یک خانواده نه نفری بود. چهار برادر به نام‌های امیر مسعود، مهرداد و فریدون و دو خواهر به نام‌های پوران و گلوریا.

پس از اتمام دوران دبستان به دبیرستان خسروخاور رفت. در همین زمان تحت تاثیر پدرش که علاقه‌مند به شعر و ادبیات بود، کم کم به شعر روی آورد. و دیری نپایید که خود نیز به سرودن پرداخت. خودش می‌گوید که «در سیزده چهارده سالگی خیلی غزل می‌ساختم ولی هیچ‌گاه آن‌ها را به چاپ نرساندم.»

در سال ۱۳۲۹ در حالی که ۱۶ سال بیشتر نداشت با نوه خاله مادرش پرویز شاپور که ۱۵ سال از او بزرگ‌تر بود ازدواج کرد. این عشق و ازدواج ناگهانی به‌خاطر نیاز فروغ به محبت و مهربانی بود. چیزی که در خانه پدری نیافته بود. پس از پایان کلاس سوم دبیرستان به هنرستان بانوان می‌رود و به آموختن خیاطی و نقاشی می‌پردازد. از ادامه تحصیلاتش اطلاعاتی در دست نیست. می‌گویند که او تحصیلات را قبل از گرفتن دیپلم رها می‌کند.

اولین مجموعه شعر او به نام «اسیر» در سال ۱۳۳۱ در سن ۱۷ سالگی منتشر می‌شود. کم و بیش اشعاری از او در مجلات به چاپ می‌رسد. با به چاپ رسیدن شعر «گنه کردم گناهی پر ز لذت» در یکی از مجلات هیاهوی عظیمی به پا می‌شود و فروغ را بدکاره می‌خوانند و از آن پس مورد نا‌مهربانی‌های فراوان قرار می‌گیرد.

در سال ۱۳۳۲ با شوهرش به اهواز می‌رود. دیری نمی‌پاید که اختلافات زناشویی باعث برگشت فروغ به تهران می‌شود.حتا تولد کامیار پسرشان نیز نمی‌تواند پایه‌های این زندگی را محکم سازد. سرانجام فروغ در سال ۱۳۳۴ از شوهرش جدا می‌شود. قانون فرزندش را از او می‌گیرد. حتا حق دیدنش را. فروغ  ۱۶ سال تمام و تا آخر عمرش هرگز فرزندش را ندید.

مجموعه‌هایی از کارهای فروغ فرخزاد:
الف : مجموعه شعر
ـ اسیر ۱۳۳۱
ـ دیوار ۱۳۳۶
ـ عصیان ۱۳۳۸
ـ تولدی دیگر ۱۳۴۱
و مجموعه نا‌تمام ( ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)

ب : در حوزه سینما
ـ پیوندفیلم (یک آتش) که در سال ۱۳۴۱ در دوازدهمین جشنواره فیلم های کوتاه و مستند و نیز در ایتالیا شایسته دریافت مدال طلا و نشان برنز شد.

ـ بازی در فیلمی از مراسم خواستگاری در ایران. سفارش موسسه ملی کانادا به گلستان فیلم بود.
همکاری در ساختن بخش سوم فیلم ( آب و گرما)
مدیر تهیه فیلم مستند ( موج و مرجان و خارا ) به کارگردانی ابراهیم گلستان
مدیر و تهیه و بازی در فیلم نیمه کاره «دریا» محصول گلستان فیلم
ساختن فیلم مستند ( خانه سیاه است ) از زندگی جذامیان که در زمستان سال ۱۳۴۲ برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره ( اوبرهاوزن) آلمان شد.
ـ بازی در نمایشنامه ( شش شخصیت در جستجوی نویسنده ) اثر «لوئیچی پیراندلو» در سال
۱۳۴۲
ـ و در سال ۱۳۴۴ از طرف یونسکو فیلمی نیم ساعته و از برناردو برتولوچی فیلمی پانزده دقیقه‌ای‌ در رابطه با زندگی فروغ ساخته شد.

دهمین جشنواره فیلم ( اوبرهاوزن) آلمان جایزه بزرگ خود را برای فیلم‌های مستند به یاد فروغ نام‌گذاری کرد.

فروغ فرخزاد سرانجام در ۲۴ بهمن سال ۱۳۴۵ به هنگام رانندگی بر اثر تصادف جان سپرد و روز  ۲۶ بهمن در گورستان ظهیرالدوله هنگامی که برف می‌بارید به خاک سپرده شد.

علل سانسور فروغ در ایران

پس از انقلاب ۱۳۵۷ آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان  در ایران به تیغ سانسور سپرده شد. احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، احمد محمود، عباس معروفی و بسیاری دیگر از نویسندگان و شاعران قربانی سانسور شدند و عده‌ای نیز ترک وطن کردند و ادبیات ایران بسیاری از گنجینه‌های خود را از دست داد. اما از میان تمام شاعران و نویسندگان فروغ فرخزاد مهمان همیشگی ممیزان کتاب و اداره ارشاد بود.

اما این مسئله همواره مورد پرسش بوده است که چرا برخی شاعران و نویسندگان در ایران آثارشان به تیغ سانسور سپره می‌شود؟

نکته جالب آن است که بسیاری از این نویسندگان و شاعران مانند شاملو و فروغ خود از پیشروان مبارزه با حکومت محمد‌رضا پهلوی بودند.

بی‌گمان باید این مسئله را در نوع انقلاب ایران جستجو کرد. انقلاب ۱۳۵۷ به رهبری آیت‌اله خمینی انقلابی بر پایه مذهب بود و طبیعتن کارکردی ادبیات در جامعه نه کارکردی انتقادی و آزادی بخش بلکه بیش‌تر کارکردی اخلاقی از آن انتظار می‌رفت. آن هم کارکردی اخلاقی که در چارچوب ایدئولوژی حاکم قابل تبیین باشد.

اگر به آرزوی فروغ فرخزاد نگاهی بیندازیم شاید علت سانسور آثار او را در ایران بهتر بیابیم:

«آرزوی من آزادی زنان ایران و تساوی حقوق آن‌ها با مردان است.» « من به رنج‌هایی که خواهرانم در این مملکت در اثر بی‌عدالتی مردان می‌برند، کاملن واقف هستم و نیمی از هنرم را برای تجسم درد‌ها و آلام آن‌ها به کار می‌برم.»

حال شاید معنی دیپلماسی فرهنگی مسوولان جمهوری اسلامی بیش‌تر درک شود. فروغ فرخزاد و نوع نگاهش به زن با ایدئولوژی جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.


 


حمید جعفری / رادیو کوچه

«لودویگ ویتگنشتاین» در ردیف آن دسته از فیلسوفان بحث‌انگیز قرن بیستمی‌ای است که بسیاری از آثارشان به زبان فارسی ترجمه شده است. مداقه در زندگی، آرا و افکار او هم بسیار جالب توجه است. گاه دیدگاه‌های وی به حدی با تغییر روبه‌رو می‌شود که استفاده از تعابیری چون ویتگنشتاین متقدم و ویتگنشتاین متاخر را گریزناپذیر می‌سازد. جای‌گاه حکمت در نگاه ویتگنشتاین و این‌که آیا می‌توان گفت وی به فلسفه نگاهی حکمت‌آمیز داشته، مقوله‌ای است که در ایران کم‌تر به آن پرداخته شده و کتاب «ویتگنشتاین و حکمت» تلاشی است برای پاسخ دادن به این پرسش.


یکی دیگر از نشست‌های هفتگی مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران  به بررسی کتاب «ویتگنشتاین و حکمت» اختصاص داشت. کتاب حاضر متن رساله‌ی دکتری نویسنده آن، «مالک حسینی» است که پیش‌تر در آلمان و به زبان آلمانی چاپ شده و به تازگی برگردان فارسی‌اش با ترجمه‌ی خود مولف توسط نشر «هرمس» به بازار کتاب عرضه شده است.

«علی‌اصغر محمدخانی»، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب در ابتدای این برنامه به ارایه‌ی معرفی‌ای از کتاب ویتگنشتاین و حکمت پرداخت و پس از بیان اطلاعات فوق افزود: «در کنار کتاب مورد بحث کتاب دیگری نیز از مولف منتشر شده با نام «حکمت، چند روی‌کرد به یک مفهوم» که مطالعه‌ی هر دو کتاب کنار یکدیگر در خصوص آشنایی کامل با مفهوم حکمت بسیار راه‌گشا خواهد بود. ویتگنشتاین عقیده داشت وظیفه فلسفه این است که ذهن را در برابر پرسش‌های بی‌معنا آرام کرده و به افکار انسان‌ها آرامش ببخشد. او چنین جمله‌ای دارد: «سلام فیلسوفان به یکدیگر باید این‌طور باشد: عجله نکن»

چرا ویتگنشتاین و حکمت؟
مالک حسینی، مولف کتاب و مترجم آثار ویتگنشتاین در ایران با مطرح کردن این پرسش که چرا موضوعی مثل ویتگنشتاین و حکمت را به عنوان موضوع پژوهش خود برگزیده، گفت: «برای بسیاری سخن گفتن درباره‌ی مفهوم حکمت در ارتباط با شخصیتی چون ویتگنشتاین امری غریب و ناموجه به نظر می‌رسد. این وضعیت ریشه در تصویرهایی دارد که طی دهه‌ها به ما رسیده و به تصویر غالب بدل شده. البته نزدیک به دو دهه است روی وجه عملی شخصیت و تفکر ویتگنشتاین کارهای خوبی به انجام می‌رسد، ولی به طور مشخص پیش از کتاب مورد بحث، غیر از دو سه اشاره در خصوص مقوله ویتگنشتاین و حکمت، در ایران منبعی در این مورد وجود نداشت.»
وی سپس به مقوله‌ی حکمت اشاره و تاکید کرد: «تلقی‌هایی که در طول تاریخ از حکمت وجود داشته تنوع بسیاری دارد و شاید بهتر باشد ما از مفاهیم حکمت سخن بگوییم تا مفهوم حکمت. البته به‌رغم تنوعی که بر حسب فرهنگ‌ها از حکمت وجود دارد، عموم علاقه‌مندان به این مقولات یک تصویر یا یک تلقی مشترک از مفهوم حکمت در ذهن دارند که آن را می‌توان فهم عرفی یا فهم متعارف از حکمت نامید. حکمت، معرفت، بصیرت و فهمی است ناظر بر امور عملی و مهم زندگی. در واقع حکمت هم همراه با عمل است و هم هدف نهایی آن نزدیک شدن به زندگی خوب. حالا این زندگی خوب چیست، خود بحثی است گسترده با پاسخ‌های متعدد.»
حکمت امری گفتنی نیست
«ما در شخصیت ویتگنشتاین همواره شاهد بروز تحول هستیم. خود او نیز انسانی است ناآرام و مدام در حال تغییر که نظیر این را در آثارش هم می‌توان مشاهده کرد. من این ویژگی را به عنوان شاهدی بر جنبه حکمی او گرفته‌ام.» مولف کتاب ویتگنشتاین و حکمت با بیان جمله بالا ادامه داد: «تاثیر فیلسوف ما بر عرصه‌های خارج از دنیای فلسفه نشان می‌دهد تفکر او چیزی است فراتر از تفکرات یک فیلسوف فنی اواسط قرن بیستم. او خلاف سایر موضوعات غیرفلسفی‌ای که گاه تا چند سال در مورد آن‌ها تامل داشته و یادداشت‌نویسی کرده، با مقوله‌ی حکمت چنین رفتاری در پیش نگرفته و از قضا این واقعیت با تلقی وی از حکمت کاملن سازگاری دارد.

ویتگنشتاین می‌گوید حکمت امری گفتنی نیست، پس امری اندیشیدنی هم نخواهد بود، در نتیجه او دلیلی نداشته تا درباره‌ی آن به تعبیر خودش فلسفه‌ورزی کند. اظهارات او درباره‌ی حکمت اظهاراتی گه‌گاهی است که صدالبته نکات بسیار آموزنده‌ای در آن‌ها وجود دارد. حکمت در دید وی مثل سایر امور ناگفتنی‌ای است که باید خودش را در رفتار آدمی یا در آثار او متجلی کرده و بروز دهد، نه این‌که با جاری شدن بر زبان به موعظه بدل شود. ویتگنشتاین از حکمت تلقی‌ای چون اخلاق، دین و هنر دارد. کتاب حاضر هم در پی نشان دادن پیوندهای موجود بین تفکر فلسفی ویتگنشتاین و سنت‌های حکمی بوده و من کوشیده‌ام عناصر و مولفه‌هایی را نشان بدهم که اگرچه می‌توان آن‌ها را جور دیگری هم فهمید، این‌طور هم می‌شود به فهم آن‌ها نشست و من تلاش کرده‌ام فهمی را که مطرح می‌کنم توجیه کرده باشم.»


آیا ویتگنشتاین حکیم بود؟
مالک حسینی که پرسش بالا را عنوان یکی از فصل‌های کتابش قرار داده، با مطرح کردن این پرسش چنین پاسخ داد: «خودشناسی و نقد از خود دو مؤلفه‌ی مهم حکمت به حساب می‌آیند و ویتگنشتاین پیوسته با سماجتی فوق‌العاده با خودش کلنجار می‌رفت، احساسات و رفتارش را زیر نظر می‌گرفت و نسبت به خود از هیچ انتقادی دریغ نداشت. بررسی مولفه‌های اصلی زندگی سعادت‌مندانه از نظر وی هم نشان می‌دهد دیدگاه او تا چه حد به زندگی سعادت‌مندانه مطرح شده در سنت‌های حکمی نزدیک بوده. این مولفه‌های اصلی عبارتند از رضایت از زندگی، زندگی در حال و زندگی هماهنگ. در همین بخش تاثیرپذیری او از داستایوفسکی، به‌خصوص اثر برادران کارامازوف و هم‌چنین از تولستوی آشکار می‌شود. اگرچه پاسخ من به پرسش مطرح شده درباره حکیم بودن ویتگنشتاین آری نیست و از اعمال و و ویژگی‌های غیرحکیمانه‌اش هم غفلت ندارم، می‌توان او را دست کم فیلسوف به معنای اصلی کلمه یعنی دوست‌دار حکمت در نظر گرفت.»
کتاب و خلا منابع انگلیسی
دکتر محسن جوادی، استاد رشته‌ی فلسفه در دانشگاه قم سخنران دیگر نشست بود که سه خصیصه‌ی روانی متن در عین فخیم بودن آن، تتبع کامل در آثار ویتگنشتاین و حرکت متن در زمینه‌ای مشخص و محدود را جزو نقاط قوت کتاب برشمرد و مواردی را بنا به تعبیر خودش نه به عنوان کاستی‌های اثر، بلکه به عنوان رئوسی که اگر رعایت می‌شد اعتبار کتاب افزایش می‌یافت بیان داشت.
وی محدود ماندن منابع کتاب به منابع آلمانی زبان را به عنوان یکی از نکات مورد نقد خود دانست و گفت: «ما در حال حاضر با اثر ارزش‌مندی روبه‌رو هستیم، اما اگر مولف به منابع انگلیسی نیز توجه می‌کرد با کتاب جامع‌تری روبرو می‌شدیم. در زبان انگلیسی منابع متعددی درباره ویتگنشتاین وجود دارد؛ چنان‌چه حتا در موضوع حکمت و ویتگنشتاین هم آثاری تالیف و منتشر شده است. مورد دیگری که مولف به آن نپرداخته تاثیرپذیری ویتگنشتاین از فرهنگ یهودی است که در این موضوع هم کتاب مستقلی در زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.»
این استاد دانشگاه در ادامه‌ی سخنان خود به مفهوم حکمت در سنت یونانی اشاره کرد و افزود: «حکمت در سنت یونانی اگرچه وجه عملی داشته، این وجه هرگز به معنای نادیده گرفتن وجه نظری آن نبوده. یعنی حکمت به این معنا نبوده که ما به هر کس که یک سری کارهای اخلاقی و باارزش انجام داد، لقب حکیم بدهیم؛ مگر این‌که هم این کارها از او دیده شود و هم این اعمال از یک پشتیبانی نظری نیز برخوردار باشند. اگر این بعد نظری مورد توجه قرار نگیرد، آن وقت تلقی ما از ویتگنشتاین به عنوان یک حکیم جای تامل خواهد داشت. حتا ملاصدرا هم می‌گوید ما حکمت را در سه جا می‌بینیم: یکی در عمل، دیگری در حالت‌ها و احساسات و سومی در نظر. او نظر را وجه اصلی حکمت دانسته و استدلال می‌کند بدون نظر، آن رفتارها را نمی‌توان حکیمانه نامید.»
وی تصریح کرد: «ما در این کتاب ویتگنشتاین را فردی رضا به قضا می‌بینیم. هرچند چنین مفاهیمی در عرف تعبیر به حکمت می‌شود، می‌توان آن را هم حکمت دانست و هم غیرحکمت. متاسفانه کتاب توضیحی در این مورد نمی‌دهد. اما از دیگر سو در جهان کمتر فیلسوف معاصری را می‌توان یافت که برایش انجمن درست کرده باشند و فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای با نام او انجام دهند. نفوذ ویتگنشتاین در واقع از حوزه فلسفه فراتر رفته و این وضعیت شاید بیشتر تحت تاثیر بعد حکمی او پدید آمده باشد تا بعد فلسفی‌اش.»


 


برگزاری نمایشگاه محصولات نظامی در مالزی


 


سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که ارتش این کشور  با همکاری مردم، نیروهای امنیتی افغان و نظامیان بین‌المللی، آماده تامین امنیت برگزاری دومین دوره انتخابات پارلمانی است.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع افغانستان روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخابات پارلمانی قرار است ۲۷ شهریور ماه برگزار شود و تامین امنیت آن نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال قبل که ۲۹ مرداد ماه برگزار شد ، بهتر خواهد بود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «دلایل بهتر شدن تامین امنیت انتخابات در این دوره‌، استفاده از تجارب انتخابات سال قبل و آشنایی با جنبه‌های مثبت و منفی عمل‌کرد نیروهای مسوول در تامین امنیت انتخابات و رفع خلاهای موجود است».

سال قبل ۳۰۰ هزار نفر نیروی افغان و خارجی مسوولیت امنیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند که به نظر می‌رسد این تعداد تا ۲۷ شهریورماه به ۳۵۰ تا ۳۷۰ هزار نفر برسد.

چندی قبل کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در۲۷ شهریور برگزار خواهد شد، اما مشخص نیست با توجه به اختلافات مجلس نمایندگان و دولت در مورد قانون جدید انتخابات، که تاکنون دو بار از سوی پارلمان با اکثریت آرا رد شده است ، انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد یا نه‌.

گفتنی است اول خرداد ماه آینده دوره چهار ساله قانون‌گذاری مجلس نمایندگان پایان می‌یابد.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

پس از انتخابات ایران مناقشات و درگیری‌ها منجر به دست‌گیری عده بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی شد. این دست‌گیری‌های گروهی دامن‌گیر اکثر اصلاح‌طلبان شاخص شد به نوعی که در سازمان‌ها و احزاب غیر‌موافق دولت به صورت گروهی تمامی کادر‌ها و اعضای مرکزی دست‌گیر شدند.

یکی از این سازمان‌ها که دچار این دست‌گیری گروهی شد سازمان دانشآموخته‌گان یا ادوار تحکیم وحدت بود که تمامی اعضای شاخص آن دست‌گیر و هنوز تعدادی از آن‌ها در زندان به‌سر می‌برند‌. در خصوص وضعیت این زندانیان و آخرین وضعیت این سازمان با حسن اسدی زید‌آبادی عضو شورای این سازمان اردوان روزبه گفت و گو کرده است که می‌شنوید.

بعد از مناقشات ایران در خرداد ۸۸ تعداد بسیار زیادی از فعالان  اجتماعی و مدنی از جمله اعضای ‌سازمان وحدت دست‌گیر شدند. گزارشی از اعضای مرکزی و دیگر اعضا دهید و این‌که چه کسانی در اسارت هستند و آیا وضعیت پرونده‌ی آن‌ها روشن شده یا خیر؟

حجم بازداشت‌ها بعد از یازده ماه گذشته بسیار گسترده بوده است. و اعضای مختلفی را در بر گرفته است. از جمله سازمان دانش‌آموختگان ایران. ما در این مدت بیش از ۳۰ مورد بازداشت اعضای خود را در تهران و دیگر استان‌ها داشتیم. اما از اعضای سازمان دانش‌آموختگان می‌توانم به دبیر کل سازمان دکتر «احمد زیدآبادی» که از روز ۲۳ خرداد هم‌چنان در بازداشت هستند که به تحمل پنج سال حبس وشش سال تبعید و محرومیت دایمی از هرگونه فعالیت اجتماعی و تحلیل سیاسی ائم از مکتوب و شفاهی محکوم شده است. که این نقطه‌ی سیاهی در پرونده‌ی دستگاه قضایی ایران است. چرا که نمی‌توان انسانی را برای مدت نامعلومی از حقوق خود محروم کرد. در حال حاضر با مرخصی آقای زیدآبادی مخالفت شده است. او با یک شرایط سخت در زندان رجایی‌شهر کرج نگه‌داری می‌شود.

آقای «علی ملیحی»  مسوول روابط عمومی و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان، از ۲۰ بهمن سال گذشته در بازداشت است. پرونده‌ی او برای رسیدگی به شعبه‌ی ۲۸ انقلاب رفته و کیفر خواست هم برای او صادر شده است. احتمال می‌رود در دو ماه آینده جلسه‌ی دادگاه او برگزار شود. امیدواریم پیش از دادگاه او از مرخصی استفاده کند و یا با  قرار وثیقه آزاد شود. مطابق نامه‌ای که پدر او منتشر کرد، در انتهای سال گذشته مشخص شد که در دور اول بازجویی‌ها به شدت مورد ضرب‌و شتم قرار گرفته است. بعد از آن هم مدتی در اعتصاب غذا بوده است.

«کاوه قاسمی» کرمانشاهی هم از اعضای سازمان در استان کرمانشاه است که در زمینه‌ی حقوق بشر هم فعالیت کرده و مدت سه ماه است که در بازداشت به‌سر می‌برد. خانواده هم فرصت ملاقات با او را نداشتند و وضعیت او در کرمانشاه را مناسب ارزیابی نکردند. از وضعیت حقوقی پرونده‌ی او هم وضعیتی در دست نیست.

با توجه به برخوردهایی با اعضای سازمان ادوار تحکیم یا سازمان دانش‌آموختگان، روند فعالیت‌های مدنی سازمان در سال جدید را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

بیش از ۳۰ نفر از اعضای ما بازداشت هستند و  پرونده‌های تعدادی از آن‌ها از جمله خود من هنوز باز است و منتظر دادگاه هستند. فضای سیاسی کشور هم برای فعالیت مطلوب نیست. قبل از انتخابات هم دفتر سازمان دانش‌آموختگان پلمپ شده بود. در رسانه‌ها هم از سازمان به عنوان گروهک غیرقانونی نام می‌برند. فضایی که در جامه به وجود آمده و تحولی که در اقشار مختلف ایجاد شده برای فعالیت مطلوب است. این فضا برای فعالیت سازمان‌های منتقدی مثل سازمان ادوار تحکیم وحدت، زمینه‌ی مناسبی را  می‌دهد. استقبال در جامعه برای فعالیت و امید نسبت به آینده زمینه را فراهم کرده است. اگر روندی  که برای سازمان مجاهدین انقلاب در جبهه‌ی مشارکت اتفاق افتاد برای سازمان ادوار تحکیم وحدت  هم بیافتد، در فعالیت‌های اعتراض‌آمیز آن در هدف ارتقا حقوق بشر و دموکراسی خللی وارد نمی‌کند.

آیا فکر می‌کنید نوع برخورد و روی‌کرد در سال جدید تغییر کرده است؟ در سال گذشته شاهد دست‌گیری‌های زیادی از جمله خود دکتر زیدآبادی بودیم اما در سال جدید این روند به آن شکل انجام نمی‌شود. آیا فکر می‌کنید دست‌گیری‌ها و جلوگیری از فعالیت‌ها  به‌طور فیزیکی متوقف شده است؟

من سال جدید و قدیم را مبدا نمی‌بینم. در بعد از انتخابات روند برخوردها را می‌توانیم به سه مقطع تفکیک کنیم. مقطع اول حضور آقای مرتضوی در دادستانی تهران بود که برخوردا شدید و بازداشت‌ها گسترده بود. با تغییر رییس قوه‌ی قضاییه هم می‌توانیم مقطعی را تا پیش از ۱۶ آذر و عاشورا تفکیک کنیم که برخوردها کمی کاهش پیدا کرد و روند به سمت قانونی شدن اندکی پیش رفت.  در مقطع بعد از عاشورا و بازداشت‌هایی که پیش و پس از عاشورا داشتیم روند تند و با شدت را حاکم می‌بینیم. استقلال و جامعیت و دستگاه قضایی به سمت امنیتی شدن فضا پیش رفته و برخوردها شدت گرفته و مدت بازداشت‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

فکر می‌کنید این پیش‌بینی‌هایی است برای خرداد ۸۹ که آستانه‌ی تحولات ایران به حساب می‌آید؟

برخی از ناظران اعتقاد دارند هر چه به آن مقطع نزدیک شویم، سنگ‌اندازی در مقابل فعالانی که شناخته شده هستند و یا در جنبش سبز حضور دارند بیشتر شود. هر چه به خرداد پیش رویم شدت پیدا می‌کند. گروهی که قبلن بازداشت شدند دوباره احضار می‌شوند و اگر کسی بازداشت نشده باشد، بازداشت می‌شود و روند محدودیت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.


 


‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه – ۲۴  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3روزنگاشت – «این‌جا رادیو بی‌سیم، صدای ما را از تهران می‌شنوید» – هفتادمین سال تاسیس رادیو – سروش

note3 بخش اول اخبار

note3فرهنگستان – بررسی کتاب «وتیگنشتاین و حکمت» -  حمید جعفری

note3اتوبان – دامون

note3گزارش روز – «فروغ فرخزاد هم از تاریخ حذف شد» – سام

note3 بخش دوم اخبار

note3بوم رنگ – «شعر نو در کانون لاندن اسکول» – گفت‌وگو با «دکتر ابول فروشان» – شیرین


 


گروهی از نویسندگان، شاعران و روشن‌فکران ایرانی با انتشار بیانیه‌ای با ابراز نارضایتی از بازداشت شمار زیادی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران خواستار آزادی مسعود باستانی روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی شدند.

امضا‌کنندگان این بیانیه با بیان این‌که برای بازداشت آقای باستانی «هیچ‌گونه توجیه قانونی» وجود ندارد نسبت به سلامت این روزنامه‌نگار و نویسنده ابراز نگرانی کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «عدم آزادی و استفاده از حق قانونی مرخصی برای زندانیان سیاسی در حالیست که با توجه به فرا رسیدن عید باستانی ایرانیان این انتظار به حق می‌رفت که با قرار گرفتن این افراد در کنار خانواده‌هایشان در زمان تحویل سال اندکی، تنها اندکی از فشارهای سنگینی که در ۱۰ ماه گذشته متحمل شده‌اند کاسته شود و به نوعی ناروایی‌های صورت گرفته بر ایشان و خانواده‌هایشان جبران شود  که متاسفانه این مهم صورت نپذیرفت.»

سیمین بهبهانی، علی‌اشرف درویشیان، محمد شمس‌لنگرودی، حافظ موسوی، بابک احمدی، سید‌علی صالحی، پوران فرخزاد، ‌شهلا لاهیجی، شهاب مقربین و منیرو روانی‌پور از امضا‌کنندگان این بیانیه هستند.


 


شش فیلم تازه به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم کن راه یافتند.

به گزارش مهر، دو فیلم «ترانه غم‌ناک چونگ کینگ» ساخته وانگ شوای از چین و «پروژه فرانکنشین» به کارگردانی کورنل موندروچو محصول مجارستان به بخش مسابقه افزوده شدند و به این ترتیب تعداد فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال به ۱۸ فیلم رسید.

فیلم «زندگی‌نامه خود‌نوشت نیکلای» ساخته آندره اوژیچا از رومانی هم در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می‌آید.

علاوه بر آن فیلم «کارانچو» به کارگردانی پابلو تراپروی آرژانتینی به جمع فیلم‌های بخش نوعی نگاه پیوست. دیگر فیلم پذیرفته شده در بخش نوعی نگاه «کاش می‌دانستم» ساخته جیا ژانگ است.

گفتنی است روز گذشته  الکساندر دسپلا آهنگ‌ساز نام‌دار سینمای فرانسه نیز به عنوان آخرین عضو هیت داوران جشنواره برگزیده شد.

شصت‌وسومین جشنواره فیلم کن روز ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) با نمایش فیلم «رابین هود» جدیدترین ساخته‌ی‌ «ریدلی اسکات» آغاز خواهد شد و تا ۲۳ می (دوم خرداد) ادامه خواهد داشت.


 


دانشمندان آمریکایی با بررسی آزمایشاتی به این نتیجه رسیدند که رایحه خوش خوراک موجب تحریک شدن پیری می‌شود.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که یک درک حسی ساده رایحه خوش یک خوراک دل‌پذیر می‌تواند منجر به پیری شود.

این پژوهش‌گران با کار بر روی مدل‌های حیوانی نشان دادند که بدون حواس بویایی و چشایی این ارگانیسم‌ها می‌توانند به مدت طولانی‌تری عمر کنند.

این دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های ژنتیک مولکولی و دست‌کاری محیطی و رفتاری موفق شدند دی‌اکسید‌کربن را به عنوان اولین ماده معطر که قادر است فیزیولوژی را تغییر دهد و بر روی پیری اثر بگذارد شناسایی کنند.

تاکنون مشخص شده بود که درک ساده یک منبع غذایی ساده می‌تواند فواید مرتبط با سلامت و عمر طولانی مرتبط با یک رژیم غذایی سرشار از کالری را از بین ببرد اکنون این دانشمندان نشان دادند که منشا این پدیده دی‌اکسید‌کربن است.

براساس این گزارش محققان در این خصوص اظهار داشتند: «ما در حال کار بر روی این نکته هستیم که چگونه درک حسی بر روی سلامت اثر می‌گذارد. حدود ۵۰ نورون وظیفه اولیه درک دی‌اکسید‌کربن را دارند و می‌توانند تغییراتی را القا کنند که به پیری ارگانیسم شتاب می‌بخشند. بی‌شک در انسان رایحه یک مخمر و یا درک دی‌اکسید‌کربن نمی‌تواند بر روی طول عمر اثر بگذارد اما درک غذاهای لذیذ و یا درک خطر می‌تواند اثرات مشابهی بر کاهش طول عمر برجای بگذارد».


 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز تهدید حکومت علیه مازیار بهاری و اخطار به خشونت دولتی علیه دگراندیشان و فعالان در خارج از کشور را به‌شدت محکوم کرد.

مازیار بهاری در مصاحبه‌ای با کمپین گفت که یک ناشناس با خانواده او در ایران تماس گرفته و خانواده‌اش را تهدید کرده  است که به مازیار آسیب می‌زنند. نیروهای امنیتی مازیار بهاری، خبرنگار نیوز ویک «Newsweek» را پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ماه گذشته و اعتراض بیادمادندی مردمی، بازداشت کردند. مازیار بهاری پس از ۱۱۸ روز بازداشت با وثیقه آزاد شد و به خارج از کشور رفت.

هادی قائمی؛ سخن‌گوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران درمورد تهدید فعالان در خارج از کشور گفت: «در چند ماه گذشته، دستگاه امنیتی و سپاه پاسداران تهدید‌هایی علنی علیه مخالفان در خارج ازکشور کرده‌اند.‌ حالا ما با نمونه‌هایی روبه‌رو هستیم که نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر درمورد به سکوت واداشتن مخالفان جدی هستند و بی‌شرمانه آن‌ها را در هر کجایی باشند رها نمی‌کنند.»

مازیار بهاری به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که فرد ناشناسی که تلفن می‌کند و او حدس می‌زند که از طرف سپاه پاسداران باشد، روز گذشته در یک تماس تلفنی با خانواده‌اش مشخصن علیه او تهدید کرده است. بهاری در این مورد گفت‌: «این فرد به خانواده من گفته که مازیار زیاد حرف می‌زنه و وضعیت داره خطرناک می‌شه، مازیار نباید خیال کنه که چون توی ایران نیست ما بهش دست‌رسی نداریم. هر چیزغیر قابل منتظره‌ای بدون این‌که خبر بشید در هر نقطه‌ای ممکن است که ااتفاق بیفتد.»

دادگاه مازیار بهاری قرار است که روز ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار بشود. اتهامات مازیار ۱۱ مورد است و یکی از آن‌ها توهین به رهبری است با این استناد که او در ایمیل شخصی خود بجای «آیت‌اله خامنه‌ای» نوشته بود «خامنه‌ای».

منابع مستقل در تهران به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفتند که بسیاری از زندانیانی که اخیرن از زندان آزاد شدند به‌طور مرتب از طرف بازجویان خود تهدید می‌شوند که مصاحبه‌ای با هیچ رسانه‌ای نکنند و یا هیچ بیانیه‌ای ندهند.

مازیار بهاری نیز به کمپین گفت که در تمام مدتی که زندان بودم تهدید می‌شدم که اگر یک وقتی آزاد شدم نباید تصور کنم که آزادم، نباید فکر کنم که می‌تونم هر چی خواستم بگم. الان می‌فهمم که منظور بازجو چی بود. آن‌ها می‌گفتند که سپاه پاسداران در همه دنیا شعبی مثل حماس و حزب‌اله دارد. بازجو به من می‌گفت که همیشه می‌تونند منو توی گونی برگردانند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از این‌که سپاه پاسداران و ماموران امنیتی ممکن است که در تدارک حملات خشونت بار علیه مخالفینی باشند که در خارج به‌سر می‌برند، ابراز نگرانی شدید کرد. در سال‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هجری شمسی، ده‌ها نفر از مخالفین‌ در کشورهای اروپایی مورد سو‌‌قصد و ترور ماموران دولت ایران قرار گرفتند.

مازیار بهاری در مورد نگرانی‌های خود گفت‌: «نگرانی اصلی در حال حاضر این واقعیت است که سپاه پاسداران مرا تهدید می‌کند. من مطمئن نیستم که آیا آن‌ها در مورد تهدیدهایشان جدی هستند یا نه، اما فکر نمی‌کنم که این اساسن تفاوتی در مسئله ایجاد بکند. حقیقت این است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی‌ مرا تهدیدی کرده که نگران کننده است. باز هم می‌گویم که من مطمئن نیستم که چقدر آن‌ها در مورد این تهدیدها جدی هستند و این جدی بودن آن‌ها ربطی به مسئله ندارد. مهم‌ترین مسئله این است که دولت جمهوری اسلامی ایران فکر می‌کند که می‌تواند به هر کسی و همه شهروندان ایرانی هر کجا که باشند زورگویی کند، فرقی نمی‌کند که این افراد از میان ۷۰ میلیون نفر جمعیت مردمی  باشند که در ایران زندگی می‌کنند، یا کسانی که به خارج مهاجرت کرده‌اند.»

۳۰ فروردین ۱۳۸۹

منبع


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1967 میلادی – «ولادیمیر کوماروف» فضانورد ۴۰ ساله روس، در تاریخ فضانوردی، نخستین فردی بود که جان خود را از دست داد. او در پایان دومین سفر خود به مدار زمین، هنگام فرود آمدن با ماهواره سایوز یکم، به‌علت بازنشدن چتر سایوز کشته شد.
  • ۱۷۰۴ میلادی – مهاجران انگلیسی آمریکای شمالی درست یک قرن دیرتر از اروپاییان به انتشار روزنامه به‌مفهوم امروز دست زدند. نخستین روزنامه آمریکای‌شمالی در این‌روز در شهر بوستون ماساچوست به‌نام «نیوزلتر» انتشار یافت.
  • ۱۱۸۴ پیش از مبلاد – روزنگاران تاریخ امروز را روزی نگاشته‌اند که یونانیان پس از چند محاصره متناوب که روی هم هفت سال طول کشید، با تعبیه اسب چوبی و قراردادن چند مرد مسلح در درون آن، شهر «تروا»(troy) را مسخر و ویران ساختند. هومر حماسه‌سرای یونانی عهد باستان وضعیت این شهر و شرح جنگ و تصرف آن‌را در کتاب ایلیاد به شعر بیان داشته و «ویرجیل» شاعر و نویسنده روم باستان هم با مضمونی مشابه آن‌را تعریف کرده است. تروا در مجاور تنگه داردانل در آناتولی‌غربی واقع شده است. یک باستان‌شناس آلمانی به‌نام «هنریش شلمان» در جستجوی اشیای عتیقه بسال ۱۸۶۰ دیوارهای آن‌را از دل خاک و زیر تپه‌های کوه آیدا بیرون کشید و اعلام داشت که پس از تخریب تروا به‌دست یونانیان، شش بار این شهر مرمت شده بود. در سال ۵۴۶ بیش از میلاد که امپراتوری ایرانیان شهر سارد را تصرف کرد که ایرانیان باستان آن‌را «سپاردا» نوشته‌اند، سومین تعمیر تروا به‌تصمیم شاه هخامنشی انجام گرفت. ایرانیان در آن سال به‌حکومت لیدی بر آناتولی‌غربی پایان دادند که شهر تروا هم در قلمرو آن حکومت قرار داشت.
  • ۱۹۷۰ میلادی – «چین» نخستین ماهواره خود را که سنگین‌تر از ماهواره‌های شوروی و آمریکا بود به فضا فرستاد. چون از این ماهواره، آهنگ «خاور زمین خونین است» پخش می‌شد، در تاریخ، موسوم به «دونگ فنگ هونگ» شده است.
  • ۱۳۱۹ خورشیدی – نخستین فرستنده رادیویی ایران درشهر تهران آغاز به‌کار کرد. اداره امور رادیویی تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی زیر نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن بود، اما پس از تاسیس اداره تبلیغات و انتشارات تهیه برنامه‌های رادیویی در این مرکز متمرکز شد. در بدو تاسیس رادیو این مرکز دو فرستنده ۲و ۳۲ کیلوواتی برای موج‌های متوسط و کوتاه داشت و برای پخش برنامه‌های خود از استودیویی در محل اداره بی‌سیم استفاده کرد. نخستین فرستنده رادیویی ایران در۲۴ ساعت فقط ۸ ساعت برنامه پخش می‌کرد و این برنامه‌ها شامل اخبار، گفتارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی و موسیقی ایرانی بود.
  • ۱۹۲۷ میلادی – «واکسن ب.ث.ژ» با تلاش دو تن از پزشکان محقق فرانسوی کشف شد. این واکسن به منظور پیش‌گیری از ابتلا به بیماری سل به انسان تزریق می‌شود.
  • ۱۲۷۱ میلادی – سفر تاریخی «مارکو پولو» سیاح و جهان‌گرد معروف ونیزی به آسیا شروع شد و در این سفر که بیست سال به‌طول انجامید، مارکوپولو تا کامبالو که امروزه پکن نامیده می‌شود و در آن زمان پایتخت «قوبیلای قاآن» امپراتور مغولی چین بود رفت.
  • ۱۸۷۷ میلادی – جنگ‌های روسیه با عثمانی که نزدیک به دو سال ادامه یافت، آغاز شد.

 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه فرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

یک پیش‌گوی فیلیپینی که بانام مستعار «دوک پونتالانگیت» ادعای پیش‌گویی حوادث مهم در جهان را دارد، پیش‌گویی کرده است که جنگی در خاورمیانه در می ۲۰۱۰ (‌۱۰ روز دیگر) روی خواهد داد که به عنوان مقدمه یک جنگ جهانی گسترده تمامی جهان غرب را در برابر اتحاد جهان اسلام و کمونیست درگیر خود خواهد ساخت‌.

به گزارش عصر ایران و به نقل از وبلاگ «Before Its News» این پیش‌گوی فیلیپینی در ماه فوریه سال جاری میلادی (‌سه ماه پیش‌) پیش‌گویی کرده بود که جنگی بزرگ در منطقه خاورمیانه‌ (‌در می ۲۰۱۰- نیمه اردیبهشت ۱۳۸۹) روی خواهد داد که سرنوشت منطقه و جهان را عوض خواهد کرد‌.

این پیش‌گوی فیلیپینی در شرح جدیدی بر این پیش‌گویی خود ضمن تاکید بر صحت پیش‌گویی خود جزییات بیشتری از این جنگ را تشریح کرده است‌.

وی گفته است که در این جنگ کشورهایی چون روسیه‌، چین‌، ایران‌، سوریه‌، لبنان‌، ترکیه‌، عربستان‌سعودی‌، اردن و بسیاری از کشورهای اسلامی درگیر خواهند شد‌.

پونتالانگیت در ادامه ادعاهای خود می‌گوید که این جنگ مقدمه‌ای برای جنگ جهانی سوم است و به فاصله ۱۳ هفته پس از آغاز جنگ خاورمیانه جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد‌.

وی مدعی است که پس از این جنگ جهانی (‌که روسیه‌، چین و جهان اسلام در یک سو و غرب – آمریکای شمالی و اروپا – در سوی دیگر خواهند بود‌) غرب به لحاظ اقتصادی و نظامی تضعیف خواهد شد‌.

وی مدعی است ۱۳ روز پس از شعله‌‌ور شدن و گسترده‌شدن جنگ در خاورمیانه‌، یک بمب هسته‌ای مهیب در یکی از شهرهای بزرگ ایالات متحده آمریکا منفجر خواهد شد که ویرانی گسترده‌ای به‌بار خواهد آورد‌.

وی هم‌چنین مدعی شده است که پرزیدنت اوباما ترور خواهد شد و گلوله‌ای که او را هدف قرار می‌دهد مسیری «ال مانند» را طی خواهد کرد‌.

این پیش‌گوی مسیحی ادعا کرده است که با مریم مقدس ارتباط دارد و پس از این‌که پیش‌گویی‌های او به حقیقت پیوست او نام و هویت واقعی خود را آشکار خواهد کرد‌.

منبع


 


عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با بیان این‌که «منشا همه بدبختی‌ها و گرفتاری‌ها سران جنبش سبز هستند»، تصریح کرد: «برای نابودی جریان اصلاحات هر شب دعا کنید».

به گزارش ایلنا مهدی کوچک‌زاده شام‌گاه پنج‌شنبه ‌در‌ نشست سیاسی جمعیت ره‌پویان انقلاب طی سخنانی اظهار داشت: «بنیان‌گذار روش منحوس اتهام‌زنی، جریانی به نام اصلاح‌طلب بود که روزنامه را خدا کرد و روزنامه‌نگار را پیغمبر و همین افراد آیت‌اله مصباح را تمساح خطاب کردند و به همه مقدسات توهین کردند و برای خود عالی‌جناب سرخ‌پوش و سفیدپوش درست کردند.»

وی افزود: «باید برای نابودی جریان اصلاحات هر شب دعا کنید».

این نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: «عده‌ای وجود دارند که می‌خواهند نان جبهه اصول‌گرایی را بخورند اما مواضع‌شان با اصول‌گرایی سازگار نیست و شاهد هستیم برخی از اصول‌گرایان امروز با هاشمی، فردا با موسوی و پس‌فردا با خاتمی دیدار می‌کنند.»

به گفته‌ی آقای کوچک‌زاده  آدم‌های لا‌ابالی و بی‌دین برای رسیدن به هدف خود از حربه اتهام‌زنی استفاده می‌کنند.

این نماینده حامی دولت در ادامه با بیان این‌که «باید با سران فتنه برخورد کرد» خاطرنشان ساخت: «در حال حاضر حسین مرعشی که از سران فتنه بوده است دست‌گیر شده و کم‌کم بقیه آن‌ها نیز دست‌گیر می‌شوند و دو سه نفر باقی‌مانده نیز در زمان مناسب خود از سوی قوه قضاییه دست‌گیر خواهند شد.»

آقای کوچک‌زاده با اشاره به اظهارات آیت‌اله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه پس از انتخابات و هم‌چنین در دیدار با دانشجویان مشهد گفت: «چنان‌چه وی ولایت‌ رهبری را قبول دارد نباید بگوید اگر مردم از تبعیت امیر سر باز زدند آن‌ها را رها کنید».

به گفته وی حکم جلب مهدی هاشمی فرزند آیت‌اله هاشمی صادر شده و بی‌شک دست‌گیر خواهد شد.

عضو فراکسیون انقلاب در پایان تاکید کرد که خودخواهی‌های امثال بنی‌صدر، رجوی و سران نهضت سبز باعث گرفتاری‌های پس از انتخابات است و باید با آن‌ها برخورد شود.


 


واحد ترجمه / رادیو کوچه

درپی سخن‌رانی امام جمعه موقت تهران در مورد این‌که اگر زنان پوشش خود را رعایت نکنند باعث زلزله می‌شوند، و هم‌چنین اظهارات آیت‌اله جنتی که فقط کسانی که اهل دل باشند زمان زلزله را می‌توانند تشخیص دهند، تعدادی از زنان با تشکیل گروه «Boobquake» در فیس بوک می‌خواهند با عریان‌شدن، خودشان را در این دوشنبه نشان دهند تا ثابت کنند که او در اشتباه است.

ایران یکی از کشور‌های زلزله خیر در دنیا به شمار می‌رود ولی صحبت‌های امام جمعه در مورد علت زلزله باعث شده که مردم متعجب شوند.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی می‌گوید: «بسیاری از زنانی که درست لباس نمی‌پوشند، باعث گم‌راه کردن مردان، آلوده‌کردن پاک دامنی و رواج زنا در جامعه می‌شوند که این نتیجه‌اش زیاد شدن زلزله است.»

به‌خاطر این‌که به وی ثابت کنند که اشتباه می‌کند بیش از ۳۰،۰۰۰ زن برای پیوستن به گروه Boobquake در فیس بوک ثبت نام کردند.

این‌کار از جنیفر مک کربت، که می‌خواست حرف حجت‌الاسلام صدیقی را به‌طور علمی آزمایش کند، شروع شد که از هزاران زن خواست برای این‌که ببینند آیا زمین‌لرزه‌ای رخ می‌دهد خود‌شان را به نمایش بگذراند.

او می‌گوید: «من در دوشنبه ۲۶ آوریل باز‌ترین لباسم را می‌پوشم. بله همانی را که برای یک شب در شهر در نظر گرفتم. هم‌چنین من از بقیه زنانی که در این مورد شک دارند خواستم  که به من بپیوندند و قدرت ماورای‌طبیعی بدن‌هایشان را درک کنند. به‌طور خلاصه این شکل ترجیح داده‌شده‌ای از گستاخی است. با ترکیب نیرو‌های بدنی‌مان ما بی‌شک باید زلزله‌ای را به‌وجود بیاوریم. اگر نشد صدیقی باید دلیل منطقی بیاورد که چرا زمبن‌لرزه بوجود نیامده است.»

درخواست وی به‌نظر می‌آید که با موفقیت هم‌راه باشد، چون که هزاران نفر مشتاق قول داده‌اند که بدن خود را نشان دهند.

یکی از اعضای گروه بنام روبکا هوگان بلند می‌گوید: «معلومه که آره. اینا قدرت دارن» و جفری لاو نیز اشاره دارد که: «‌ما بیشترین تلاشمان را برای بهتر کردن گروه «Boobquake» انجام می‌دهیم.»

تد تورن هیل – ۲۲ آوریل ۲۰۱۰


 


تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا با تیم‌های عراق، کره شمالی و امارات هم‌گروه شد.

با قرعه‌کشی مرحله نهایی پانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱‌، شانزده تیم حاضر  حریفان خود را شناختند.

مراسم قرعه‌کشی‌ جمعه شب در دوحه قطر برگزار شد و بر اساس آن تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی در چهار گروه مختلف با یک‌دیگر به رقابت خواهند پرداخت.

بر اساس این قرعه در گروه A تیم‌های  قطر، کویت، چین و ازبکستان، در گروه B عربستان، ژاپن، اردن و  سوریه، در گروه C کره جنوبی، هند، استرالیا و بحرین و در گروه D عراق، کره شمالی، امارات و  ایران به مصاف هم خواهند رفت.

گفتنی است این رقابت‌ها در تاریخ ۷ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ ( دی و بهمن ۱۳۸۹) در چهار گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد.


 


حکم محکومیت مصطفا میراحمدی‌ روحانی مخالف نظام و استاد دانشگاه مفید قم روز پنج‌شنبه صادر و ابلاغ شد.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مصطفا میراحمدی‌زاده که به دلیل انتقاد از شرایط حاکم از سوی نیروهای اطلاعاتی شهر قم بازداشت شده بود در دادگاه به تبعید بیرون از شهر قم به مدت ده سال و خلع لباس روحانیت محکوم شد.

بر اساس این گزارش، آقای میراحمدی که از اساتید دانشگاه مفید قم است چند روز بعد از مراسم چهلم آیت‌اله منتظری توسط نیروهای اطلاعاتی دست‌گیر شد و بعد از مدتی آزاد شد. به گفته‌ی نزدیکان این روحانی او در سرکلاس درس با یکی از دانشجویان که به آیت‌اله منتظری اهانت کرده بود مباحثه کرده و انتقادهایی را به شرایط حاکم وارد کرده بود . وی فردای آن روز توسط مامورین اطلاعات قم دست‌گیر و پس از چندی آزاد شد اما حکم محکومیت ‌روز پنج‌شنبه به او ابلاغ شد.

پیش از این نیز احمد احمدپور از روحانیون وابسته به آیت‌اله منتظری محکوم به خلع لباس روحانیت شده بود.


 


در پی فشار فعالان و نهادهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را پس گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از نمایندگان سازمان ملل تصمیم ایران در پس گرفتن نامزدی خود برای عضویت در شورای حقوق بشر جمعه در جلسه هیت نمایندگان گروه آسیا در ژنو اعلام شد.

به گفته‌ی برخی کارشناسان علت این تصمیم عدم توانایی ایران در اخذ حداقل رای لازم برای عضویت در این شورا بوده است.

دولت ایران به گروهی که از آن به عنوان گروه کشورهای آسیایی سازمان ملل یاد می‌شود، گفت: «در هم‌دردی با دیگر اعضای گروه» از این درخواست انصراف داده است».

گفتنی است در چند ماه اخیر شماری از فعالان سیاسی و نهادهای حقوق بشری با ارسال نامه به بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار جلوگیری از عضویت ایران در شورای حقوق بشر شده بودند.

شورای حقوق بشر متشکل از ۴۷ کشور و ناظر حقوق بشر در سراسر جهان است و چهارکشور مالزی، مالدیو، قطر و تایلند از حوزه آسیا برای حضور در این شورا که انتخابات آن در ۱۳ مه سال جاری میلادی برگزار خواهد شد رقابت می‌کنند.


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

روزنامه همشهری

  • رییس شورای عالی استان‌ها از نادیده گرفته شدن سهم شهرداری از یارانه‌ها اعتراض کرد.
  • افزایش بی‌سر و صدای قیمت شیر یارانه‌ای.

روزنامه جام جم

  • صندوق توسعه ی ملی در بلاتکلیفی.
  • منطقی : «اعتماد کنید بزودی هواپیما می‌سازیم».

روزنامه دنیای اقتصاد

  • احمدی‌نژاد ضمن ابراز رضایت از رای مجلس: «یارانه‌ها هدف‌مند اجرا می‌شود».
  • شناسنامه هوش‌مند املاک در راه است : «معامله ملکی با کارت هوشمند».

روزنامه کیهان

  • عملیات پیچیده نظامی سپاه در رزمایش پیامبر اعظم.
  • ۶۱ شهید و ۹ مجروح در انفجار تروریستی بغداد.

روزنامه وطن امروز

  • پنجمین رزمایش پیامبر اعظم  در خلیج فارس.
  • وزیر مسکن : «اتمام فوندانسیون ۹۳۷ هزار واحد مسکونی».

روزنامه شرق

  • ورود سازمان بازرسی به قراردادهای نفتی و سفرهای استانی.
  • آیت‌اله جنتی پیش‌بینی زلزله را ناممکن دانست.

روزنامه آفرینش

  • پیام آیت‌اله خامنه‌ای به کنفرانس خلع سلاح سند سازمان ملل شد.
  • باهنر : «باید جلوی فضای اتهام زنی گرفته شود».

روزنامه اطلاعات

  • نمایش قدرت ۳۰۰ شناور موشک‌انداز سپاه در تنگه هرمز‌.
  • مذاکرات احمدی‌نژاد در اوگاندا.

روزنامه آفتاب

  • آیت‌اله جنتی : «کسی جز معصومین نمی‌تواند زلزله را تعیین کند».
  • نایب رییس مجلس : «کشور را با یک جناح نمی‌توان اداره کرد».

 



 


سروش / رادیو کوچه

soroush@koochehmail.com

اولین کسی که متوجه شد می‌توان از بی‌سیم به عنوان وسیله‌ای ارتباطی استفاده کرد مارکونی دانشمند ایتالیایی بود که بعدها به مخترع رادیو معروف شد‌. وی در سال ۱۸۹۵ میلادی اولین خبر رادیویی خود را با بی‌سیم تا فاصله ۳ کیلومتری فرستاد‌.

مارکونی در سال ۱۸۹۶ در لندن اولین ایستگاه تلگرافی بدون سیم را به کمک امواج الکترونیکی راه‌اندازی کرد‌. او در سال ۱۸۹۷ به ایتالیا برگشت و ارتباطی بی‌سیم بین دو کشتی جنگی در مسافت ۱۲ کیلومتری ایجاد کرد و سرانجام در سال ۱۹۰۱ در تکمیل اختراع خود موفق شد‌.

وی توانست علایم بی‌سیم را از یک طرف اقیانوس اطلس یعنی شهر پل‌دو در انگلستان به آن طرف اقیانوس اطلس یعنی شهر سن‌ژان در امریکا بفرستد‌. مردم از اختراع مارکونی چنان به شور و هیجان آمده بودند که خواستار پخش صدای انسان از رادیو شدند، اما چون هنوز ساختار سامانه داخلی رادیو ضعیف بود‌، سازندگان آن باید فکری بهتری می‌کردند‌.

به همین منظور در سال ۱۹۰۶ فیزیک‌دان امریکایی به نام دوفورست لامپ الکترونی را اختراع کرد که برای رادیو خیلی مناسب بود‌. در سال ۱۹۱۰ برای اولین بار صدای موسیقی و آواز از اپرای نیویورک در سراسر آمریکای شمالی پخش شد‌.

در سال ۱۹۱۳ جمعی از دانشمندان سعی کردند که صدای موسیقی در تمام جهان شنیده شود ولی جنگ جهانی اول زحمات آن‌ها را هدر داد اما احتیاجات جنگ بی‌سیم را گسترش داد و در تاریخ ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ تلگراف بی‌سیم نوید پایان جنگ را به دنیا مخابره کرد

تاریخ شروع بهره‌برداری عمومی از رادیو در سال ۱۹۲۰ است. ‌نخستین دستگاه پخش رادیو و اولین دستگاه‌های پخش منظم رادیو در همین سال در انگلستان به کار افتاد و در سال ۱۹۲۶ اولین نشست بین‌المللی رادیویی با شرکت بیست و هفت کشور جهان در برلین بر‌پا شد و آیین‌نامه مقرارات ارتباطات رادیویی به تصویب رسید‌.

در سال ۱۹۲۴ برابر با سال ۱۳۰۳ خورشیدی در ایران  توسط وزارت جنگ، مقدمات استفاده از بی‌سیم فراهم شد و یک سال بعد بی‌سیم وارد ایران شد.

از سال ۱۳۱۱ سامانه بی‌سیم در ایران توسعه پیدا کرد که در نهایت به تولید رادیو منتهی شد‌. هیت وزیران روز دوم مهر ۱۳۱۳ خورشیدی  استفاده از رادیو را تصویب، و مقراراتی وضع شد که طبق آن برای نصب آنتن و استفاده از رادیو اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن نیز لازم بود‌.

در سال ۱۳۱۶ مقدمات ایجاد مرکز رادیو در وزارت پست و تلگراف و تلفن فراهم شد. روز سوم اردیبهشت ۱۳۱۹ نخستین دستگاه پخش صدا یا همان رادیو در تهران در محل بی‌سیم واقع در جاده قدیم شمیران افتتاح گردید و در روز ۴ اردیبهشت همان سال اولین فرستنده رادیویی برنامه‌های خود را در ساعت ۷ بعد از ظهر پخش کرد‌.

از سال ۱۳۱۹ رادیو تهران در بیست چهار ساعت فقط هشت ساعت برنامه اجرا می‌کرد که شامل اخبار و موسیقی ایرانی و گفتار مذهبی و فرهنگی و جغرافیایی و تاریخی بود . در سال ۱۳۲۲ رادیو تهران قسمت دیگری به بخش‌های قبلی خود افزود و صبح‌ها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت‌.

از سال ۱۳۳۴ اداره کل انتشارات و رادیو تشکیل شد و این اداره سر و سامانى به وضع رادیو در ایران داد و در گوشه و کنار ایران از جمله شهر‌هاى بزرگ دستگاه‌هاى فرستنده و گیرنده که داراى قدرت بالایى بودند نصب شد تا دیگران هم از برنامه‌هاى رادیو بهره‌مند شوند و بدین ترتیب در سال ۱۳۴۲ رادیو تهران نام خود را به رادیو سراسرى ایران تغییر داد و برنامه‌هاى گوناگونى از آن پخش مى‌شد.

رادیو در اوایل دهه ۴۰ به صورت شبانه روزى شد و ۲۴ ساعته برنامه داشت و به مرور زمان اضافه شدن هنرمندان بزرگ نمایش و تاتر به محفل شنوندگان رادیو گرمى خاص بخشیده بود.  هنرمندانى مانند مهین دیهیم و شمسى فضل‌اللهى از این جمله بودند.

بعدها گروه‌هاى نمایشى مختلفى برنامه‌هاى خود را در رادیو اجرا مى‌کردند و به هنگام تابستان و فصل گرما نیز ایستگاهى رادیویى به نام رادیو دریا از کنار سواحل دریاى خزر از استان مازندران شهر چالوس برنامه‌هاى جالبى را به رادیو سراسرى رله مى‌کرد.

بعدها با گسترش رادیو و ایجاد استودیوهاى جدید و پیشرفته اداره رادیو به میدان ارک (پانزده خرداد) در منطقه بازار نقل مکان کرد و پاى هنرمندان زیادى به این اداره باز شد. هنرمندانى چون رهى معیرى شاعر، که با حسین یاحقى و پرویز یاحقى، عبدالعلى وزیرى و قوامى، برادران وفادار و برادران محجوبى به هنر‌نمایى مى‌پرداختند و برنامه‌هاى مفرح و گوناگونى را براى شنوندگان اجرا مى‌کردند.

هر چند  بسیارى از این هنرمندان از دنیا رفتند  اما بسیاری  به یاد مى آورند روزى را که براى اولین‌بار گوینده‌اى از پشت بلندگوها اعلام مى‌کرد این‌جا رادیو بى‌سیم صداى ما را از تهران مى‌شنوید و مردمى که جمعه‌ها با شوق فراوان در انتظار شنیدن برنامه صبح جمعه با شما بودند و شنیدن آواى مرحوم بنان از برنامه گل‌هاى جاویدان برایشان روح نواز بود.

اداره رادیو امروزه بسیار گسترده شده و شامل بخش‌های فراوانی گشته است. هم‌چنین با پیشرفت تکنولوژی شمار زیادی از رادیوهای اینترنتی نیز مشغول به پخش برنامه هستند.

منبع

  • شبکه پیام
  • خبرنامه گویا

 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • رییس جمهوری کره جنوبی گفت که دیدار نجیب با اوباما یک باز‌شناسی برای آسیا بود.
  • مزایای نیرو‌های داوطلب افزایش میابد.
  • دولت با در اختیار گذاردن ۴ میلیون رینگیت بودجه در اختیار انجمن سیک‌های هندی موافقت کرد.
  • اقداماتی از پیش از فصل خشک انجام شده است.
  • نایب رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرد که هیچ‌گونه انتقالی در مورد رای‌دهندگان به‌وجود نیامده است.
  • محی‌الدین : «تا وظیفه به اتمام نرسیده است هیچ‌گونه توقفی در کمپین‌های حزب پیش‌رو رخ نخواهد داد.»
  • شرکت ولوو امیدوار است که این مارک در بین مالزیایی‌ها هم‌چنان طرف‌داران خود را حفظ کند.
  • بانک‌های هنگ‌کونگی منتظر موافقت بانک مرکزی مالزی برای خرید شرکت EON هستند.
  • ۴۸ میلیون دلار از سوی MGM برای گینتینگ تصویب شد.
  • پس از پرتاب نارنجک، پلیس تایلند به‌شدت با سرخ‌پوشان برخورد کرد.
  • دانشمندان می‌گویند که بودن نهنگ می‌تواند به جذب CO2 در اقیانوس‌ها کمک کند.
  • دولت کره جنوبی تجارت مشروبات الکی فرانسه را ممنوع کرد.

روزنامه استار

  • احزاب پیش‌رو و مردم قول دادند که مشکلات ساکنین فلداه را حل کنند.
  • یک زن ۲۴ ساله و دوست پسرش از سوی دادگاه متهم به قتل نوزادشان شدند.
  • اختلالات در ارتباطات اینترنتی تا دوم ماه می ادامه میابد.
  • بعد از سفر نجیب به امریکا و ژاپن شاهد سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری در مالزی خواهیم بود.
  • جسد دو دانش‌آموزی که از رفتن به مدرسه امتناع می‌کردند در دره نزدیکی سونجای باتو کشف شد.
  • شماره تلفن ستاد فرماندهی پلیس به ۲۲۲۲ ۲۲۶۶-۰۳ تغییر یافت.
  • میزان کتاب‌خوانی مردم افزایش یافته است.
  • هیت مبارزه با فساد مالزی ممکن است توضیحاتی در مورد پرونده‌های اختلاس دو عضو سابق حزب مردم داشته باشد.
  • یک دختر هفت ساله گفت که از سوی نگهبان مدرسه مورد تجاوز قرار گرفته است.
  • کمیسیون حقوق بشر مالزی در مورد دست‌گیر  شدن ۴ وکیل اعتراض کرد.
  • ۶ مورد جدید H1N1 پیدا شد.
  • کمیسیونر عالی هند گفت که مالزی دروازه مهمی برای کشورش به‌شمار می‌آید.
  • انفجار راکت در منطقه شیعه‌نشین بغداد باعث کشته شدن ۶۴ تن شد.
  • پلیس مرزی امریکا به مکزیک‌ها یاد می‌دهد که چطور با باندهای قاچاق مواد مخدر مبارزه کنند.
  • ابراز نگرانی امریکا از وضعیت سه تبعه بازداشت شده‌اش در ایران.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • احزاب در آخرین روز به رای‌دهندگان اصلی خود دست میابند.
  • چوآ: «دولت‌های محلی نتوانسته‌اند به وظایف خود عمل کنند.»
  • زبد آماده مناظره در مورد امنیت داخلی است.

روزنامه سان

  • یک مورد مرگ بر اثر H1N1 ثبت شد.
  • زلزله‌ای به قدرت ۶٫۱ ریشتر شیلی را لرزاند.

روزنامه مالایی میل

  • در انتخابات میان دوره‌ای سلانگور، مردم درباره احزاب مردم و پیش رو تصمیم می‌گیرند.
  • ۸ مرد شامل یک بنگلادشی بجرم قاچاق ۵۰،۰۰۰ رینگیت مواد مخدر بازداشت شدند.

 


رادیو کوچه

خطیب موقت جمعه تهران می‌گوید که زلزله از هیچ راهی قابل پیش بینی نیست، مگر برای کسانی که اهل دل باشند یا با جای دیگر ارتباط داشته باشند.
آیت‌‌اله جنتی روز جمعه در نمازجمعه تهران با بیان این‌که «با دعا همه‌ی مصیبت‌ها وبلاها رفع می‌شود» تصریح کرد: «اگر بنا باشد زلزله‌ای رخ دهد و کسی که پیشگویی می‌کند و اهل دل است و با جای دیگر ارتباط دارد و بی‌خبر نیز نیست، آن را بگوید، این هم قابل پیشگیری است؛ البته نه پیشگیری فیزیکی بلکه پیشگیری معنوی و الهی و با توسل و دعا می‌توان از آن در امان بود»
به گفته‌ی آیت‌اله جنتی با عبادت، خیرات و توبه می‌توان از وقوع زلزله در امان بود.
وی در ادامه افزود: «چه اشکالی دارد که صدقات را زیاد کنیم و برای زلزله و دیگر مصیبت‌ها صبح و شب صدقه بدهیم؟»
این دومین بار است که در نمازجمعه تهران بحث زلزله مطرح می‌شود. هفته‌ی گذشته کاظم صدیقی خطیب جمعه تهران اظهارداشت که «وقتی در جامعه‌ای زنا زیاد می‌شود زلزله ایجاد می‌شود»
اظهارات آقای صدیقی با واکنش فراوانی از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی همراه بود.
پیش از این نیز محمود احمدی‌نژاد در سخنانی با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران خواستار خروج حداقل پنج‌میلیون نفر از این شهر شده بود.
به گفته‌ی رییس دولت ایران گسل‌های شهرتهران فعال شده‌اند و فقط با دعای مردم است که زلزله روی نمی‌دهد.
گفتنی است  تهران بر روی گسل‌های فعال و زلزله خیز قراردارد و احتمال وقوع زلزله از چند سال پیش تاکنون از بحث‌های اصلی کارشناسان است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته