-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

Latest News from Kaleme for 04/23/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه میرحسین موسوی به مناسبت شهادت حاج سید مصطفی الموسوی از بنیانگذاران هسته اولیه لشکر عاشورا پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش “کلمه” متن پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مجاهد  بزرگ و فداکار برادر جانبازحاج سید مصطفی الموسوی بعد از  زمان طولانی زجر ناشی از مصدومیت های زمان طولانی حضور در دفاع مقدس به افتخار شهادت نائل شدند .

شهادت ایشان را به همه رزمندگان دفاع پر افتخارمقدس و خانواده گرامی ایشان تسلیت می گویم .

ایشان از تشکیل دهندگان هسته اولیه لشکر عاشورا و از یاران نزدیک بسیاری از فرماندهان فداکار سپاه بود خداوند ایشان و همه همرزمان شهیدش را با شهدای کربلا محشور گرداند.

میرحسین موسوی

شهید سید مصطفی الموسوی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود که در نیمه شب ۳۰ فروردین بر اثر عوارض شیمیایی دوران جنگ تحمیلی، پس از تحمل رنج های بسیار به افتخار شهادت نائل آمد .‬شهید الموسوی در طی حضور هشت ساله ‌اش در جبهه ‌ها ، مشارکت فعال  داشت.وی با حضور درعملیات های مختلفی از جمله سوسنگر، بدر و خیبر  دارای جراحت های شدید شد. طی ده سال اخیر، دردهای ناشی از جراحت‌ شیمیایی عملیات ها، او را  بارها روانه بیمارستان و بستری شدن کرده بود،او از هم رزمان  شهدایی چون  باکری، تجلایی، یاغچیان، توانا و مهدوی بود.


 


کلمه- حمید صفا: احمدی نژاد به یک معنی ستاره ی نمایش یا همان «وُدت» در معنای  “گی دو بوری”کلمه است.او «با در خود متمرکز کردن تصویر یک نقش ممکن،روند مبتذل سازی را در قالب سرگرم کردن های پُر زرق و برق نمایش،متمر کز می کند».ایده ی افزایش نرخ رشد جمعیت در کنار بحث داغ «زلزله» از همان دست سرگرم کردن های پر زرق و برقی است که «مصرفِ گسترده ی کالاها،نقش ها و اشیاء برای انتخاب را در ظاهر کثرت بخشیده اعمال می کند».نمایشی که احتمالا برای مدتی پای جمعیت شناسان و انجمن جمعیت شناسی را در کنار دیگر متخصصان کشور که تا به این لحظه به تناسب نیاز به ایفای نقش به روی صحنه آمده اند،به جمع دیگران هنرمند باز کند.

… خوب از کجا شروع کنیم؟احتمالا مالتوس نقطه شروع مناسبی است.نه؟! احمدی ن‍ژاد گفته که به هر کس از تهران برود یک قطعه زمین و…اعطا می شود؛به این ترتیب هر قدر زمینی که یکی از اعضای جمعیت روی آن کار می کنند،کمتر باشد سهم نهایی اش در تولید مواد غذایی عملا شروع به کاهش می کند و چون رشد ذخایر مواد غذایی نمی تواند با جمعیت در حال رشد برابری کند،درآمد سرانه شروع به کاهش می کند و تا حدی پایین می رود و منجر به جمعیت متعادلی می شود که به سختی در سطح حداقل معیشت و یا کمی بالاتر از آن زندگی می کند.

اما نه! چرا به سراغ بوسروپ و کولین کلارک و هرمان کان و دیگر نظریه پردازان «رشد جمعیت در راستای توسعه» نرویم؟

بوسروپ ادعا می کند«فشار جمعیت باعث تغییرات تکنولوژیکی مفید می شود و همچنین پیش نیاز توسعه کشاورزی است».کلارک عقیده دارد منابع زمین برای جمعیت در حال افزایش،کافی است.هرمان کان و جولیان سایمون بر این عقیده اند که «هنوز همه منابع جهان شناخته نشده» و تازه اگر می دانستند ایران چه کشور پر برکتی است،احتمالا رقم ۹ میلیاردی ای که گادوین در سال ۱۸۲۰ به عنوان رقمی از جمعیت انسان ها که زمین با تکنیک های زمان قادر است به آنها غذا بدهد را افزایش می دادند.باری جهان منزلگاه خوردن و نوشیدن و از پس تمامی آنها … است.تو چه کار به کمبود امکانات داری،بگو بسم الله،خدا که نه اما دولت تا آخرین قطره ی نفت پشتت است.ببخشید؟تئوری دیگری جا نمانده است؟در صورت امکان به انجمن علمی جمعیت شناسی مراجعه نمایید.

اینجاست که «نمایش» توأمان به صورت خود جامعه،جزئی از جامعه و ابزار یکپارچه سازی آن نمودار می شود. نمایش صریحا شاخه ای است که هر نگاه و هر آگاهی را متمرکز می کند. نزدیک ۵ سالی می شود که گروه بزرگ و نسبتا وسیع متخصصان و نظریه پردازان مورد «خطاب ایدئولوژی»ای قرار گرفته اند که تخصص های ایشان را به بازی گرفته است.یک بار اقتصاد دانان می شوند بازیگران این نمایش،یک بار زنان، یک بار بازماندگان آشویتس،یک بار مدرک بگیران،یک بار عاشقان علوم انسانی،یک بار جمعیت شناسان،یک بار زلزله نگاران و… یکپارچه سازی ای که در خلال این فراخوان عمومی به متخصصان برای مواجه با امر نمادین،به بیان گی دو بور «چیزی جز زبان رسمی جدایی سازی تعمیم یافته نیست».درست مثل یک «تئاتر اینترکتیو» می ماند که هر حرکت پیش بینی نشده ای از جانب تماشاگران به سرعت باد به بخشی از نمایش بدل می شود.نمایشی از تضارب آرا،برخورد عقاید برای اثبات حقانیت اکثریتی که یک رئیس جمهور را برگزیده اند.اُتوپورتره[تک چهره از خود]ای که نظم حاضر می کوشد از قدرت خویش ارائه دهد تحت لوای یک تعامل دموکراتیک با توده ها از طریق سخن گفتن بی واسطه با ظاهر شدن بر صفحه ی تلویزیون یا سخنرانی در یک ورزشگاه متحقق می گردد.هگل معتقد است:«نمی توان بی واسطه به سراغ امر بی واسطه[شناخت] رفت».باری احمدی نژاد با درک این نکته است که مجالی نمی دهد تا دیگران منتقد با واسطه به سراغش بیایند؛و از همین روست که «پدیده» مانده است. پیش تر از آنکه تحلیل ها ترتیبش را بدهند او ترتیب همه را داده است. به بیانی لاکانی،احمدی ن‍ژاد در عین اینکه بانی و کارگردان امر نمادین جامعه ایران و حتی تا اندازه ای جهان است، اما خود به حوزه ی امر واقعی به معنی حیطه‌هایی از زندگی که نمی‌توان شناختشان تعلق دارد. به بیانی ویتکنشتاینی احمدی نژاد احتمالا تا آخرین لحظه از حیات خویش واجد معنا خواهد بود چون هیچ کس نمی تواند منظورش را بفهمد.

لاکان اشاره می‌کند که انسان به صورت نارس به دنیا می‌آید. به این معنا که تا چند سال پس از تولد نمی‌تواند حرکاتش را باهم هماهنگ کند. وقتی کودک به حدود شش ماهگی می‌رسد، سعی می‌کند این همذات‌پنداری و هماهنگی را به دست بیاورد. او با دیدن تصویر خودش در آینه (مراد از آینه، هم می‌تواند آینهٔ واقعی باشد و هم آینهٔ فردی دیگر) است که بر این مشکل غلبه می‌کنند. تصویر آینه به کودک آرامش می‌دهد زیرا او از خودش تصور کاملی ندارد. او هرپاره از خودش را متعلق به دیگری می‌داند. تصویر آینه باعث می‌شود تا کودک تصویر کاملی از خودش به دست بیاورد. او جای دقیق اندام‌هایش را نمی‌داند. وقتی می‌خواهد چیزی را به دهان ببرد، نمی‌تواند مکان دقیق دهانش را مشخص کند. او با نگاه کردن به آینه افراد دیگر، و توجه به حرکات آن‌ها، سعی می‌کند مثل آن‌ها بتواند حرکاتی منظم و با قاعده و دقیق داشته باشد. و در نتیجه مثل آن‌ها کامل باشد. این تلاش باعث پیدایی من یا نفس در کودک می‌شود. «نفس از نظر ساختاری از هم گسسته است و میان خودش و تصویر خودش دوپاره است. از همین رو است که همواره خواهد کوشید تا دیگری (تصویر در آینه یا فرد دیگری که دیده است) را با خود یکی کند». در امر یا نظم خیالی، همین کلمه همواره است که تاثیرگذار است. چراکه کودک پس از ورود به سنین بزرگسالی هم نفس این خصلت را از دست نمی‌دهد. یعنی همواره می‌خواهد کامل‌تر شود و وحدت بیشتری پیدا کند. در واقع من مطلوب هسته اصلی امر خیالی است. تصویری است اغراق‌آمیز که فرد از وجود خود ساخته و مبتنی بر آرزومندی اوست.

به این اعتبار احمدی نژاد به دقت از همه می آموزد تا آرام آرام در طی یک پروسه ی یادگیری دیگران را با خود یکی کند. در قسمتی از نمایشنامه ی «رومولوس کبیر» اثر فردریش دورنمانت، آنجا که وفاداران به روم و دلسوزان آینده ی این تمدن عظیم،رومولوس را به دلیل بی کفایتی اش در اداره ی کشور با عباراتی از این دست که «تو باید به روم حساب پس بدی» و «تو به نیروی ما تکیه کردی» به چالش می کشند،پاسخ دندان شکنی از او دریافت می کنند:

«من به نیروی شما تکیه نکرده ام. اگر من به کمک شما دنیا را تسخیر کرده بودم،آن گاه این گفته درست بود. ولی من دنیایی را از دست دادم که شما آن را به دست نیاورده بودید. من آن را مثل یک سکه ی بی ارزش به دور انداختم. من آزاد هستم. شما فقط حشراتی هستید که در اطراف روشنایی من می رقصید. سایه هایی هستید که هرگاه من ندرخشم نابود خواهید شد.»

باری باید با این وضعیت تروماتیک مواجه شد و همان جا توقف کرد.در فیلم تهوع آور و البته عالی «سالو»ی پازولینی، چهاردیو فاشیست که نمادها و پایه های قدرت اند در آغاز فیلم با اعلام اینکه  در سرنوشت دهشت انگیزی که برای خود و دیگران ترتیب داده اند شریک می شوند،به واقع هرگونه اثری از فردیت و«خود» را نابود می سازند و به این ترتیب دست به کار ایجاد فاجعه ای می شوند که نهایتی برای انزجار از آن قابل تصور نیست. وضعیتی که مقاومت و گردن نهادن به آن هر دو نتیجه ی مشابهی را انتظار می کشد: مرگ،آن هم نه یک بار. آنها از آشغال هایی حرف می زنند که حاضر نمی شوند در بازی دیوانه وارشان شرکت کنند و آنها را «مردم» می نامند. آری،احتمالا این کاری است که ما باید به آن مشغول شویم: تلاش برای «آشغال» ماندن.

حاکمان در مقام ناظمانی که به بچه ها جریمه می دهند و بالای سرشان قدم زنان این عبارت را تکرار می کنند که «نبینم کسی بی کار باشد» به دنبال ارضای کامل از طریق نظاره ی ابژه ی میل اند[جایگاه ما]. و کاری که ما باید انجام دهیم نه انجام تکلیف و نه اعتراض به آن بل صرفا انجام ندادن و «بی کار» ماندن است. لحظه ای چون مجسمه ی فکر «رودن»،دست را به زیر چانه زدن و تأملی در کار جهان به هنگامی که سوژه گی مان امکان سیاسی شدن از طریق پیوند خوردن با جمع را ندارد،یگانه راه برکنار ماندن از بازی در نمایش قدرت است در دوران اداره ی توتالیتری شرایط هستی توسط او. به بیان «نگری» و «هارت» در چنین موقعیتی باید فرار کرد. فرار به معنی تخلیه ی کلیه ی مکان های قدرت.

عدم مقاومت در جایی که انتظار مقاومت می رود و مقاومت در جایی که انتظارش نیست بهترین استراتژی در مواجه با خطابه ی ارتجاع است. در موقع بازجویی گاه پیش می آید که اصرار بر مقاومت در برابر پذیرش منطق بازجو، بازی را به نفع او تمام می کند؛ مثل نپذیرفتن امر مقدس او،اما بالعکس عدم مقاومت در برابر این موقعیت در جایی بازی زندانی-بازجو و نمایش زندان را برهم می زند. سگ آبی ،حیوانی است که به اعتبار ارزش بیضتین اش تحت تعقیب شکارچیان قرار می گیرد،اما برای نجات جان خویش، بیضه های خویش را خود می درد.این کار او رسالتی را که بر دوش شکارچیان است بی اثر می کند.

افزایش نرخ رشد جمعیت در کنار تخلیه ی ۵ میلیون نفر از تهران و بالا و پریدن ما برای اثبات تناقض نهفته در این سخنان با استناد به تخصص هایمان کلیت بی معنایی را می سازند که تنها بازتولید کننده ی هویتی است که  یک شخصیت  برای کیف اش به آن نیاز دارد. احمدی نژاد خیلی پیش تر از اینها به واسطه ی کتاب بی نظیر «معجزه هزاره سوم» دریافت که به معمایی بدل شده است که عده ای در هیأت کارشناس و تحلیلگر زور می زنند زوایای مختلف اش را بشناسند، غافل از اینکه هیچ دلیل منطقی ای برای ظهور معجزه نیست و هر تلاشی برای توضیح جز تقویت موقعیت شگفت انگیزی معجزه کاری از پش نخواهد برد؛ آنچه که خود همین نوشته هم به آن مبتلاست.  به این اعتبار تنها چاره ی ما در مواجه با «معجزه هزاره سوم» پذیرش این جمله ی ویتکنشتاین است:

«آنچه را که نمی توانیم درباره اش سخن بگوییم باید خاموشی را درباره اش برگزینیم».


 


کلمه:یک شرکت فعال در بخش کاربردهای تجاری اینترنت در تازه‌ترین گزارش خود درخصوص سرعت اینترنت اعلام کرد که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ متوسط سرعت اینترنت در سطح جهانی ۵/۷ مگابیت برثانیه افزایش یافته است درحالی‌که کاربران ایرانی همچنان با کندی سرعت دست به گریبانند.

Akamai Technologies بزرگ‌ترین شرکت در ارائه حمایت آنلاین از فیلم و کاربردهای تجاری اینترنت در گزارش State of the Internet Report وضعیت اینترنت سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ را در ۲۳۴ کشور مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از کشورها در سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۹ سطح پهنای باند خود را برای جست‌وجو در شبکه افزایش داده‌اند.

به گزارش مهر آکامای در این گزارش، سرعت متوسط اتصال به اینترنت را به ‌صورت شهر به شهر و با بررسی حداقل ۵۰ هزار آدرس IP شهری که به شبکه آکامای متصل می‌شوند ارزیابی کرده است. بررسی ۱۰۰ شهر بسیار سریع دنیا نشان می‌دهد که حدود نیمی از این شهرها (۴۸ شهر) در ژاپن واقع شده‌اند و ۵۲ شهر در بخش‌های دیگر آسیا قرار دارند.

همچنین ۱۵ شهر پرسرعت اروپایی تنها در شش ‌کشور واقع شده‌اند و بیش از یک پنجم شهرهای پرسرعت در آمریکا قرار دارند. بررسی سرعت متوسط اتصال در سطح جهانی نشان می‌دهد که از ۱۰ کشور پرسرعت دنیا هشت کشور افزایش سرعت را هم برپایه رشد سه ماهه و هم از نظر رشد سالانه به ثبت رسانده‌اند.

کره‌جنوبی با ۷/۱۱ مگابیت بر ثانیه، هنگ کنگ با ۶/۸ مگابیت بر ثانیه و ژاپن با ۶/۷ مگابیت برثانیه بالاترین سرعت اتصال را در دنیا ارائه می‌کنند. در این سه کشور سطح متوسط سرعت اتصال در سه ماهه چهارم ۲۰۰۹ برابر با ۵/۷‌مگابیت بر ثانیه بوده است.آمریکا با سرعت متوسط ۸/۳ مگابیت بر ثانیه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ تنها موفق شده است در رتبه بیست و دوم این گزارش قرار گیرد.

تداوم قطعی ارتباطات اینترنت کشور

مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین‌الملل که حدود بیست درصد ارتباطات کشور را دچار مشکل کرده است، گفت: «این قطعی با همان شرایط گذشته همچنان پابرجاست.»

حسن کریمی با اشاره به بروز این اختلال در شبکه اینترنت کشور که از اواخر هفته گذشته پیش آمده است، افزود: «‌تاکنون تغییری در این مشکل به ‌وجود نیامده و همچنان با قطعی ارتباط در مسیر کابل دریایی smw4 روبه‌رو هستیم. وی با بیان اینکه شرکت سرویس‌دهنده قول رفع خرابی تا روز گذشته را به ما داده بود، ادامه داد: «مشکل تاکنون رفع نشده است.»

به گفته کریمی، در قرارداد منعقده با این شرکت سرویس‌دهنده SLA (موافقت‌نامه سطح دسترسی خدمات) درنظر گرفته شده که در این شرایط امکان درخواست خسارت وجود دارد اما نیازمند طی مراحل حقوقی است.

بخشی از ارتباطات شبکه اینترنت کشور که از کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 گرفته می‌شود از هفته گذشته با مشکل قطعی مواجه شده که گفته می‌شود این مشکل داخلی نبوده و منشا آن در کشور ایتالیاست.

به همین دلیل قطعی ارتباط و اختلال نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهایی که از این کابل دریایی سرویس می‌گیرند، بروز پیدا کرده است. طبق اعلام مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت تا زمانی که این قطعی برطرف نشود کندی سرعت اینترنت در کشور را خواهیم داشت.

کریمی پیش از گفته بود: «منشا قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای اصلی است که شرکت ارتباطات زیرساخت از آن اینترنت دریافت می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان مسیر پشتیبان و جایگزین برای آن درنظر گرفت.»


 


کلمه:تذکر ۱۱۶ نماینده به رییس دولت به آن دلیل است که ارزش نفت صادراتی ایران ۵۵ میلیارد دلار و واردات ۷۰ میلیارد دلاراست واگر درآمد نفتی کشور را کسر کنیم تراز منفی تجاری کشور وضعیت وحشتناکی پیدا می‌کند.

داریوش قنبری در گفت و گو با وب سایت آفتاب با اشاره به نگرانی مجلس از واردات بیش از حد کالاهای مصرفی به کشور اظهارداشت: یکی از تهدیداتی که هم اکنون در کشور وجود دارد مشکل به وجود آمده برای تولیدات ملی و بیکاری خیل عظیمی از کارگران واحدهای تولیدی به خاطر مسئله واردات است .

وی ادامه داد: آنطور که گفته می شود در سال جاری پیش بینی حدود ۷۰ میلیارد دلار واردات شده که دولت هم همین میزان را در بودجه ۸۹ لحاظ کرده است.این حجم عظیم از واردات برای کشوری که می خواهد تبدیل به قدرت اول منطقه شود به هیچ وجه مناسب نیست. بحث واردات بی رویه بیشتر در دولت نهم سرعت یافت نه در دولت‌های گذشته . ضمن این که آهنگ رشد واردات در دولت‌های گذشته تا حدودی معقول تر بود.

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس با اشاره به تذکر ۱۱۶ نماینده مجلس به رئیس دولت درخصوص اندیشیدن به تدبیری خاص برای جلوگیری از واردات در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گفت: ما هم‌اکنون بیش از درآمد ناشی از صادرات نفت، واردات انجام می دهیم زیرا ارزش نفت صادراتی ما ۵۵ میلیارد دلار و واردات ۷۰ میلیارد دلار است.

قنبری تصریح کرد: هم اکنون تراز تجاری ما با بسیاری از کشورها منفی است. اگر درآمدهای نفتی را کسر کنیم تراز منفی تجاری کشور وضعیت وحشتناکی پیدا می کند که هیچ تناسبی بین صادرات و واردات وجود ندارد. نمی شود ثروت ملی را بفروشیم و آن را برای واردات بیشتر که صرف کالاهای مصرفی می شود هزینه کنیم.

قنبری که خود از امضاء کنندگان تذکر به احمدی نژاد درخصوص میزان بالای واردات به کشور است ادامه داد: معمولا این واردات عظیم به بهانه تنظیم بازار صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که مگر رئیس دولت از این مسئله بی خبر بوده که نمایندگان به وی تذکر داده و به او یادآروی کرده اند و اساسا چرا احمدی نژاد  تا کنون دستوری برای این وضعیت نداده گفت: مطمئنا رئیس دولت از این وضعیت مطلع است و سئوال ما نیز این است که می خواهیم پاسخ این چرا را بدانیم.

نماینده ایلام گفت: نامه امروز نمایندگان نیز به همین دلیل است که هیچ پاسخی برای آن نیافته ایم مجلس باید به شکل جدی این موضوع را دنبال کند هرچند که ما در بودجه ۸۹ نسبت به واردات محصولات کشاورزی موانع قانونی را لحاظ کردیم اما گویا این مواد قانونی کفایت نمی کند و نیازمند قوانین جدی تری در این خصوص است.

به گزارش آفتاب ۱۱۶ نماینده مجلس در جلسه علنی امروز مجلس طی تذکری به رئیس دولت نسبت به واردات بی رویه برخی کالاها از جمله دام زنده مبتلا به تب برفکی، شیرخشک، شکر، پنبه، میوه‌های مختلف و گوشت مرغ انتقاد کردند.

امضا کنندگان این تذکر خاطر نشان کردند قاچاق بی سابقه کالا در سال ۸۸ از جمله پوشاک، چای، پنبه، کفش و زیتون موجب نابودی بخشی از تولیدات داخلی و ورشکستگی بخشی از کارخانجات مرتبط و از بین بردن زمینه اشتغال در داخل شده است.این نمایندگان از احمدی نژاد خواستند تا از قاچاق بی سابقه کالا به کشور جلوگیری کند.


 


کلمه:گروهی از زندانیان سیاسی زندان اوین در نامه ای به مراجع تقلید شیعه از نحوه رفتار مأموران و نوع رسیدگی قضایی به پرونده خود گلایه کرده اند. در این نامه از عدم استقلال قاضیان، عدم رعایت اخلاق توسط مأموران و بازجویان، عدم امکان استخدام وکیل مناسب، بدرفتاری و شکنجه در جریان بازجویی، فشار بر خانواده ها و صحنه سازی برای دادگاه های دسته جمعی علنی به شدت انتقاد شده است.

به گزارش جرس آنها از نحو برخورد بازجوها و تهدیدهای آنها به مراجع شکایت برده اند و ازآنها خواسته اند تا نسبت به آنچه که نوشته اند، تحقیق کنند و چنانچه درستی آن بر آنها ثابت شد، نسبت به آن اقدام کنند.

این نامه خطاب به آیت الله یوسف صانعی، آیت الله اسد الله بیات زنجانی، آیت الله علی محمد دستغیب، آیت الله جعفر سبحانی، آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی و آیت الله موسی شبیری زنجانی نوشته شده است.

این ها علمایی از قم هستند که برخی از آنها چندی پیش میزبان صادق لاریجانی بودند و گزارش وی از عملکرد قوه قضائیه را شنیدند.نزدیک به یک سال است کسانی که در برخوردهای حکومت با معترضین دستشان به هیچ کجا بند نیست، دست یاری به سوی مراجع قم دراز می کنند.

با این حال در این مدت بسیاری از این مراجع هم که در اظهار نظرهایی طرف مردم را گرفته اند خود مورد قهر حکومت واقع شده اند.

جامعه مذهبی ایران اما امید دارد که با رجوع به مراجع تقلید که حکم فقهی آنها در برهه های حساس تاریخ سیاسی ایران همواره کار ساز بوده است بتواند مفری برای کم کردن فشارها و رعایت اخلاقیات بیابد.

نامه ای از طرف موسوی

۲۳خرداد ماه برای اولین بار شکایت از برخورد حکومت با مردم به پیشگاه مراجع برده شد. میر حسین موسوی در نامه ای سرگشاده به مراجع قم خواستار تذکر آنها به حکومت شد.

او در نامه اش آورد : ” عواملی به بهانه‌های واهی با چوب و چماق و باطوم و شوک الکتریکی به جان اعضای ستادهای اینجانب و مراجعه کنندگان سرگردان و مبهوت از این وضعیت افتاده‌اند، در حالی که امیدی به کارایی قوه قضاییه محترم نمی‌رود.”

نامه ای از طرف خانواده ها

۷ تیر ماه روزنامه اعتماد نامه سرگشاده جمعی از خانواده های فعالان سیاسی بازداشتی به مراجع تقلید و روسای مجلس و قوه قضائیه چاپ کرد که در آن خواستار تلاش و رایزنی برای آزادی هرچه سریع تر زندانیان سیاسی شده بودند.

در این نامه ها با نگرانی از بی خبری نسبت به وضعیت این فعالان سیاسی، از تداوم بازداشت ها انتقاد شده و در نهایت از مراجع تقلید، آیت الله شاهرودی و علی لاریجانی درخواست شده بود به وضعیت همسران و فرزندان امضاکنندگان نامه رسیدگی شود و به جز تلاش برای آزادی آنها امکان ارتباط یا تماسی با آنان توسط خانواده ها یا وکلایشان فراهم شود.

نامه ای از طرف مردم

تیر ماه جمعی از ایرانیان نامه ای به آیت الله سیستانی تنظیم کردند که شرح اتفاقات ایران را ذکر کردند و خواستار دخالت این مرجع برای حل این بحران شدند.

این نامه بر روی شبکه های اینترنتی منتشر شد تا کسانی که می خواهند آن را امضا کنند.

در بخشی از این نامه آمده بود : ” از ماه گذشته سرزمین ما وشما ایران به دلیل تقلبی آشکار در نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط هیأت حاکمه، با بحرانی عمیق رویرو است که تا امروز به کشته ومجروح شدن ده ها تن ودستگیری بیش از دو هزار تن از آزادیخواهان وچهره های برجسته اصلاح طلب، روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان، علمای آزاده، دانشجویان، بانوان مبارز، وحقوقدانان منجر شده است.”

نامه ای از طرف انجمن اسلامی

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز در همین ماه نامه ای به مراجع تقلید قم نوشته اند که باز هم گلایه از دستگیری ها و مشخص نبودن وضعیت زندانیان بود.

در بخشی از این نامه آمده بود : ” متولیان امر بجای شنیدن اعتراض‌های مردمی و پاسخگویی در اغلب شهرها با اقدام‌های غیرقانونی و مبتنی بر زور به دستگیری و ضرب و شتم و جرح و قتل مردم بی‌گناه پرداختند و با کشاندن نیروهای نظامی و انتظامی به صحنه و مواجه کردن فرزندان خدمتگزار ملت در برابر ملت، کشور را در آستانه فجایع خونبار قرار داده‌اند و بدیهی است که از ابرهای فتنه هرگز باران رحمت و صلح و برکت نخواهد بارید و چون این همه به نام اسلام صورت می‌گیرد، خطر جدی آن است که اسلام سیلی بخورد؛ خطری که امام خمینی (ره) بارها نسبت به آن هشدار داده بودند.”

نامه ای از طرف سران جنبش سبز

۳ مرداد ماه نیز محمد خاتمی ، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه ای دیگر به مراجع تقلید گزارشی از وضعیت دستگیر شدگان دادند و خواستار دخالت آنها شدند.

آنها در این نامه آوردند : ” بازداشت‌های انفرادی و گروهی، از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته و همراه با برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستمشاهی است و بسیاری از امضاکنندگان این نامه در آن زمان خود بارها قربانی آن بوده‌اند، به هیچ روی زیبندة نظام و کشوری که داعیة برپایی قسط و عدل دارد نبوده و نخواهد بود و چهره جمهوری اسلامی را در روح و جان هر ایرانی و نیز انظار جهانیان تیره و تار خواهد کرد.”

نامه ای از طرف روزنامه نگاران

۶۰ روز بعد از ۲۲ خرداد ماه ۲۹۳ روزنامه نگار و فعال سیاسی نامه ای سرگشاده به مراجع تقلید و آقایان هاشمی، خاتمی، موسوی و کروبی نوشتند و در آن نسبت به دستگیری ها تذکر دادند و خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان شدند.

نامه ای از طرف یک دختر

زینب حجاریان دختر سعید حجاریان نیز که صدایش برای آزادی پدرش به جایی نرسید در دو نامه به مراجع تقلید خواستار رسیدگی به وضعیت پدرش شد.او در این نامه شرح بیماری پدرش را داد و گلایه کرد از اینکه بعد از نامه اولش نه تنها پدرش آزاد نشده است که دیگر اعضای خانواده اش هم دستگیر شده اند.

این نامه خطاب به آیت الله موسوی اردبیلی نوشته شده بود که رونوشت آن به آیة الله سید محمود هاشمی شاهرودی ریاست قوه قضائیه وقت فرستاده شد.

نامه ای از طرف یک مرجع تقلید

شهریور ماه مرحوم آیت الله منتظری نامه ای به مراجع تقلید نوشت و خواستار این شد که مراجع برای بهبود وضعیت مردم ایران دخالت کنند.

وی در نامه اش آورد : ” انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران یک انقلاب دینی بود که با هدف ریشه کن کردن استبداد، تامین حقوق مردم و جلوگیری از تجاوز به این حقوق و گسترش الگوی عدالت و ارزش های انسانی صورت گرفت هدف این نبود که ققط نام و نشان و شعارها تغییر کند و لی عملا همان مظالم و انحرافات رژیم گذشته ادامه یابد و تجاوزات به حقوق به شکل دیگری به عنوان حاکمیت دینی و ولایت فقیه جریان پیدا کند.”

این نامه خطاب به مراجع عظام تقلید و علمای اعلام قم، نجف، مشهد مقدس، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و سایر بلاد اسلامی نوشته شد .

پاداش حمایت از مردم

در پاسخ به این نامه نگاری ها برخی مراجع تقلید جانب مردم را گرفتند وسکوت نکردند. پاداش شکستن سکوت مرحوم آیت الله منتظری این بود که شرکت در مراسم تشییع وی از جرایمی شد که به بهانه اش بسیاری دیگر از مردم راهی زندان شدند و خانواده اش اجازه پیدا نکردند تا برای وی مراسمی بگیرند .

آیت الله صانعی نیز پاداش حمایت از مردم را چنین گرفت که مورد غضب جامعه مدرسین قم قرار گرفت و او را فاقد ملاک های لازم برای مرجعیت دانستند .

دفاتر آیت الله یوسف صانعی و آیت الله سید علی محمد دستغیب در مشهد و شیرازمورد حمله قرار گرفت و این دفاتر تعطیل شد.

در شیراز مهاجمان شیشه های مسجد قبا را شکستند و روحانیون حاضر در مسجد را زخمی کردند.حوزه علمیه ابوصالح و منزل آیت الله دستغیب نیز مورد حمله واقع شد . دفتر آیت الله صدوقی “نماینده ولی فقیه در استان یزد” هم مورد حمله قرار گرفت.

با این حال هنوز هم این رهبران مذهبی و مردان قم نشین تنها امید مردم ایران هستند. هنوز هم مردم امید دارند که آنها بتوانند وحشتی را که از منتشر شدن شکنجه های داخل زندان به جانشان افتاده بر طرف کنند .

امید دارند که آنها مشروعیت رفتارهای غیر انسانی و اسلامی را که در زندان ها صورت می گیرد محکوم کنند.

“درکنار پیشرفت های حیرت آور دنیا، ما امروز می خواهیم مسائل را با زندانی کردن دانشگاهیان، فرهیختگان، ارباب جرائد، افراد عادی و…، اخراج اساتید ودانشجویان، بستن روزنامه ها، ممنوع الخروج نمودن افراد و بی مهری به فرزندان امام و انقلاب حل نماییم، اگر اینها ضد انقلابند و زندانها از این ها پر شده، پس انقلابی کیست؟ رجال این مملکت را ضد انقلاب معرفی کردن و آن ها را زندانی نمودن قطعاً کارها را درست نمی کند و مشکلات را رفع نمی نماید، بلکه مسائل و مشکلات را پیچیده تر می کند.”

این آخرین سخنان و اولین واکنشی است که پس ازنامه زندانیان به مراجع از سوی آیت الله صانعی در حمایت از مردم گفته شده است و شاید کسانی که از داخل زندان دست یاری به سوی مراجع دراز کرده اند در انتظار واکنشی از این دست از سوی مراجع هستند.


 


کلمه:در سال ۸۸ از مبادی رسمی کشور بیش از ۴۵ میلیون دلار سیگار وارد کشور شد که این میزان در سال ۸۷، بیش از هشت میلیون دلار بود.

به گزارش ایسنا در سال گذشته به میزان دو هزار و ۷۰۰ تن سیگار حاوی توتون به ارزش ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار با قیمت متوسط هر کیلوی آن ۱۷ دلار وارد کشور شده است.

این میزان واردات ۰٫۰۶ درصد وزنی و ۰٫۷۷ درصد ارزشی از کل واردات کشورمان در سال گذشته سهم داشته است.

بر این اساس در سال ۸۷ میزان واردات سیگار حاوی توتون ۶۰۰ تن به ارزش هشت میلیون و ۱۰۰ هزار دلار با قیمت متوسط حدود ۱۴ دلار بود که ۰٫۰۱ درصد وزنی و ۰٫۱۸ درصد ارزشی از کل واردات به ایران در سال ۸۷ سهم داشت.

بدین ترتیب طبق این اعلام گمرک کشور میزان واردات سیگار حاوی توتون در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ از نظر وزن و ازرش به ترتیب ۳۶۵٫۱۹ و ۴۶۶٫۹۷ درصد افزایش داشته است.


 


کلمه:درپی انتشار نامه تکان دهنده زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در خصوص تشریح شکنجه ها و رفتارهای غیرقانونی بازجویان با آنها خطاب به مراجع تقلید، فشارها بر این زندانیان به شدت افزایش یافته و شرایط اسارت آنها دشوارتر از پیش گردیده است.

به گزارش  ادوارنیوز، طی روزهای اخیر تراکم زندانیان به شدت بالا رفته و در هر اتاق این بند ۳۵ تا ۴۰ زندانی اسکان داده شده اند. همچنین زمان تماس های تلفنی زندانیان نیز کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید، ماموران و بازجویان اطلاعات از روز گذشته با حضور در این بند تعدادی از زندانیان را احضار و به بازجویی از آنها پرداخته اند.

این درحالی است که زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین که پیش از این اعلام کرده بودند روزه های سیاسی خود را در اعتراض به اعمال شیوه های غیرقانونی دستگاه های قضایی و امنیتی از اولین روز اردیبهشت آغاز کرده اند.


 


کلمه:مهندس میرحسین موسوی در دیدار جمعی از فعالان ملی-مذهبی اظهار داشت: «برای تامین منافع ملی و رسیدن به جامعه‌ای مطلوب، چاره‌ای جز استمرار این مسیر و تداوم جنبش سبز نداریم؛ روندی که طی آن، نیازمند صبوری و تحمل سختی‌ها و شدائد است.»

به گزارش جرس ، مهندس موسوی با اشاره به این نکته که جنبش سبز اهدافی را پیگیری و مطرح می‌کند که برگرفته از ارزش‌ها و خواسته‌های مردم ایران است، تصریح کرد: « باید ایجاد جامعه مدنی به‌هم پیوسته، با استفاده از تمامی امکانات موجود در کشور را پی گرفت.»

وی تشکیل «سازمان‌های مردم‌نهاد سبز» در حوزه‌های گوناگون در کشور را از همین زاویه، برای سامان یافتن و تولد تدریجی جامعه‌ی مطلوب، ضروری ارزیابی کرد.

موسوی گفت: «اتفاقی که در ۲۵خردادماه سال گذشته در تهران بوقوع پیوست، و آن حضور مهربانانه و همدلانه توام با مدارا و صبوری و همیاری و نیز کنش مدنی معترضان، نمونه و الگویی از جامعه‌ای مطلوب است.»

وی با تاکید بر این سخن که «باید با ارزش‌ها و اهداف سیاسی، زندگی کرد» اظهار داشت: «کار، کاری طولانی، و مسیر جنبش سبز، راهی پر پیچ و خم و زمان‌بر است؛ اگرچه شاید جنبش زودتر از آنچه بسیاری تصور می‌کنند به نتیجه برسد، اما باید صبور بود و استقامت ورزید و برای تداوم جنبش، زندگی کردن با آن را درپیش گرفت.»

صبوری کردن و استقامت هزینه بر است

موسوی تصریح نمود: «البته ایستادن و صبوری کردن و استقامت برای تحقق مطلوب‌های جنبش سبز، هزینه ‌بر است و از این گریزی نیست؛ سختی‌ها و فشارها و محدودیت‌ها و سرکوب‌ها و شدائد و زندان‌ها، وجود دارد، اما چاره‌ای جز ادامه‌ی این راه و تحمل این مصائب و پرداخت هزینه‌ها نیست.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این بحث که احزاب نیل به قدرت و تصاحب آن را مدنظر دارند، افزود: «البته ایرادی هم بر احزاب نیست؛ اما در جنبش سبز بحث تصاحب قدرت، فرع بر هدف اصلی است؛ هدف جنبش سبز، متحول کردن جامعه و رسیدن به جامعه‌ای مطلوب و در خور ایرانیان است. این رویکرد (یعنی فرع بودن قدرت) به ‌ما آرامش خواهد داد. اگر بتوان این نگاه را به ‌گونه‌ای آگاهانه در جامعه گسترش داد، بسیار مفید و موثر خواهد شد.»

تغییر با ایده متولد می شود

مهندس موسوی همچنین با تاکید بر این نکته که «مسئله‌ی آگاهی‌بخشی، موضوعی بسیار مهم محسوب می‌شود»، عنوان نمود: «هر «تغییر» وقتی متحقق می‌شود که «ایده»ای متولد شود. اکنون به‌نظر می‌رسد که ایده‌ی تغییر متولد شده است؛ هر چقدر این ایده و ابعاد آن را بیشتر تبیین کنیم، امکان بسط و پیشبرد جنبش بیشتر می‌شود.»

وی افزود: «ما باید بیش از پیش، مردمی را که در «منطقه خاکستری» زیست می‌کنند (شهروندانی که نه همراه جنبش سبز هستند و نه موافق و همگام صاحبان قدرت و حکومت) نسبت به «منطقه روشن» آگاه، و جنبش سبز دعوت و جذب کنیم.»

موسوی همچنین تصریح کرد: «صاحبان قدرت هم بیش از هر چیز نسبت به بسط آگاهی‌ها در جامعه حساس‌اند؛ چنان‌که نسبت به اطلاع‌رسانی در مورد تعداد شهدای جنبش یا تبیین و خبررسانی در خصوص واقعیت سرکوب‌ها و انتشار اخبار مربوط به رفتارهای غیرانسانی با بازداشت‌شدگان، حساسیت فراوان و برخوردهای تندی نشان داده‌اند.»

مسئله‌ی رسانه برای ما بسیار حیاتی است

وی با بیان این سخن که «مسئله‌ی رسانه برای ما بسیار حیاتی است و متاسفانه به علل و دلایل گوناگون ، در این عرصه (رسانه و اطلاع‌رسانی لازم و کافی) دچار ضعف و نقص‌ایم» اظهار داشت: «ما هنوز از امکانات اینترنت و بستری که فضای مجازی در اختیار ما قرار می‌دهد، حداکثر بهره و استفاده را نبرده‌ایم.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: «همه باید دور هم و کنار و همدل یکدیگر باشیم؛ باید روی «حداقل‌ها» توافق کرد. شعارهایی را برگزینیم که قدرت وصل‌کردن و همراه ساختن حداکثری داشته باشد. همان‌طور که رنگ سبز، شاخصی حداقلی برای پیوند یافتن شهروندان معترض به وضع موجود شده است، باید بر محورهایی حداقلی برای پیشبرد و گسترش جنبش سبز اجماع کرد.»

ما به فکر منافع و مصالح ملی هستیم

موسوی همچنین اظهار داشت: «باید برای همگان مشخص شود که ما به فکر منافع و مصالح ملی هستیم؛ بحث خودخواهی مطرح نیست. ما نمی‌خواهیم کنار ظلم و ظالم بایستیم؛ ما کنار مظلوم‌ایم. اگرچه جنبش سبز اهل مدارا و گفت‌وگوست. باید با تعامل و گفت‌وگو و همفکری همه‌ی جریان‌های دلسوز ایران و پیگیر منافع ملی، این کار و راه دشوار و طولانی را پیش برد.»

مبلغ دین رحمانی

وی با تاکید بر این موضوع که «ما مبلغ قرائت رحمانی از دین هستیم، قرائتی از دین که واجد حداکثر مدارا نسبت به تمامی دیدگاه‌ها و عقاید است» افزود: « این کار (تبلیغ و ترویج قرائت رحمانی از دین) کار دشواری است، اما جنبش سبز می‌تواند چنین مسئولیتی را بر دوش خود حس کند.» موسوی اضافه کرد: «من نسبت به گریز نسل جوان از دین و ارزش‌های توحیدی احساس خطر می‌کنم؛ برخوردها و خشونت‌ورزی‌ها و سرکوب در پوشش حکومت دینی، ممکن است بخش قابل توجهی از جوانان ما را از هر دینی گریزان سازد.»

موسوی همچنین در تبیین چشم‌انداز تحولات کنونی، با اشاره به این نکته که «باید انعطاف داشته باشیم و روی یک شکل و شمایل از جنبش  تصلب پیدا نکنیم»، توضیح داد: «نقاش‌های مدرن هنگام خلق اثر عمدتا” دو رویکرد دارند؛ یک گروه آنچه را که مشاهده کرده‌اند و یا تصور کرده‌اند متحقق می‌سازند و به روی بوم می‌آورند؛ و گروه دیگر، کار را شروع می‌کنند و بدون تصوری از اثر نهایی به‌تدریج و بر روی بوم، نقاشی نهایی را سامان می‌دهند و متولد می‌کنند. آنچه در جنبش سبز در حال وقوع است را می‌توان از نوع رویکرد و روش گروه دوم توصیف کرد.»

گفتنی است در این دیدار که به بهانه‌ سال نو انجام گرفت،مهندس عزت‌الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی-مذهبی ضمن آرزوی سلامتی و صبوری و پیروزی برای مهندس میرحسین موسوی و تمامی همراهان جنبش سبز در سال جدید، با اشاره به حضور غیرمنتظره و ستایش‌برانگیز شهروندان معترض در روز ۲۵ خرداد، تسامح و مدارا و تساهل قابل توجه در جنبش سبز را مورد اشاره و تصریح قرار داد. مهندس سحابی همچنین یا تاکید بر لزوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی سبز، و نیز اهمیت رهبری و هدایت جنبش سبز، بر پیشگیری و مقابله از برخی آفات و آسیب‌ها در جنبش، به‌خصوص تفرقه و جدایی تاکید کرد.

دکتر حبیب‌الله پیمان نیز در سخنانی، «کیفیت استمرار» جنبش اجتماعی امروز مردم ایران، تقویت و سامان دادن «شبکه‌های اجتماعی» جنبش سبز، و ضرورت تداوم رفتار توام با مدارا و مهربانی و گذشت و همبستگی مردم در مقطع انتخابات و به‌خصوص روز ۲۵ خرداد را در «متن زندگی روزمره و مناسبات‌ اجتماعی‌ شهروندان» مورد اشاره و تاکید قرار داد. دکتر پیمان بقا و تداوم جنبش سبز را در پیوند وثیق مطالبات و ارزش‌های سیاسی شهروندان با رفتار اجتماعی و زیست روزمره‌ی آنان ارزیابی کرد و بر کاوش و پیگیری راهکارهای اجرایی و عینی در این خصوص، تصریح نمود.

گفتنی است در این دیدار افزون بر مهندس سحابی و دکتر پیمان، برخی از فعالان ملی-مذهبی ازجمله دکتر محمدحسین رفیعی و محمد بسته‌نگار و نیز تعدادی از وابستگان جنبش مسلمانان مبارز حضور داشتند.


 


کلمه:شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم پنج سال حبس تعزیری برای منیره ربیعی را عینا تایید کرد.

ربیعی به اتهام «محاربه» به تحمل پنج سال زندان در تبعید به برازجان محکوم شد.

به گزارش  کمیته گزارشگران حقوق بشر دایی و خاله این زندانی سیاسی در اردوگاه اشرف ساکن هستند. به گفته نزدیکان وی: «منیره هیچ‌گونه ارتباط خارج از چهارچوب خانوادگی با اعضای خانواده ساکن در اشرف نداشته و حتی همان ارتباط خانوادگی را هم مدتها پیش از احضار قطع کرده بود. به همین دلیل کارشناس پرونده، وی را مستحق تخفیف دانست اما قاضی پیرعباسی بدون توجه به نظر کارشناس پرونده و دفاعیات وکلای وی او را به اتهام محاربه به پنج سال حبس در تبعید به برازجان محکوم کرد.»

پس از صدور حکم دادگاه بدوی با توجه به اینکه از مدتها قبل قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی برای این زندانی سیاسی صادر شده بود و کارشناس پرونده هم با تیدیل قرار او موافقت کرده بود خانواده برای تامین وثیقه اقدام کرد.

اما ستاری، ریس دفتر قاضی پیرعباسی از تبدیل قرار ممانعت به عمل آورد. منیره ربیعی دو ماه دیگر نیز در زندان ماند و در نهایت روز ۲۶ اسفند با «فشار معاون دادستان» نامه آزادی وی به زندان ارسال شد.

منیره ربیعی، ۳۲ ساله و دارای مدرک مهندسی شیمی است. وی در مهر ماه سال ۸۸ در پی احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و در اسفندماه به قید وثیقه آزاد شد.


 


کلمه:در اواسط هفته جاری خبری مبنی بر بیمار بودن مهدی کروبی- دبیر کل حزب اعتماد ملی- در برخی از سایت‌های خبری داخلی منتشر شد. این سایت‌ها مدعی شدند که کروبی مبتلا به یک سرطان لاعلاج است و حال عمومی وی مساعد نیست.

دراین بین حسین صفارهرندی وزیر سابق ارشاد در روزنامه کیهان طی یادداشتی از یک اصلاح‌طلب بیمار خواست که استغفار کند. این مسئله نیز باعث شد که برخی از رسانه‌ها این اصلاح‌طلب بیمار را مهدی کروبی معرفی نمایند. همه این حرف‌ها و حدیث‌ها باعث شد تا سراغ قائم مقام حزب اعتماد ملی رفته و صحت و سقم این خبر را از او جویا شویم.

اما قائم مقام حزب اعتماد ملی می‌گوید وخیم بودن حال مهدی کروبی دروغ محض و شایعه رقبای سیاسی است و کروبی حتی یک سردرد هم ندارد.به عقیده وی مقامات قضایی باید هوشیار باشند چرا که احتمالا توطئه‌ای درکار است.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با  فرارو با شایعه دانستن این خبر گفت: «آقای کروبی خیلی سالم و سرحال هستند. اتفاقا ایشان امروز میزبان جمعی از علما و بزرگان هستند. همه این شایعات دروغ محض و در راستای جنگ روانی است. این‌ها را رقبای ایشان جعل می‌کنند. همانطور که گفته می‌شود؛ دروغ هرچه بزرگتر باشد جذاب‌تر است. بنابراین وخیم بودن حال آقای کروبی دروغ محض بوده و ایشان بحمدالله یک سردرد هم ندارند.»

وی دلیل طرح این شایعات را در راستای جنگ روانی ارزیابی کرد، و افزود: «من نگران طراحی توطئه‎‌ای برای آقای کروبی هستم. لذا به مقامات امنیتی و انتظامی هشدار می‌دهم مراقب باشند؛ چه بسا که افراد مخرب و مرموزی قصد جان ایشان را کردند و می‌خواهند برای نظام مسئله درست کنند.»

منتجب نیا اضافه کرد: «کسانی که این حرف‌ها را می‌گویند در حال تست جامعه زدن جامعه هستند تا اگر شرایط را مساعد دیدند توطئه و نیت شوم خودشان را به مرحله اجرا بگذارند. فلذا باید دستگاه قضایی و امنیتی هوشیار باشد که خدای نا کرده دشمنان دوست‌نما برای ایشان و نظام مسئله‌ای ایجاد نکنند.»

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع از جانب خانواده آقای کروبی واکنشی به همراه خواهد داشت یا نه، اظهار کرد: «ایشان دائما مشغول رفت‌ و آمد هستند. لازم نیست کسی هر روز بگوید زنده و سالم هستم. روزی ده‌ها و بعضا صدها نفر به ملاقاتشان می‌روند و در جلسات عزا و جشن و فاتحه شرکت می‌کند. همه اینها دلیل بر دروغ و کذب بودن این ادعا و رسوایی این مدعیان است.»


 


کلمه: نماینده ‌کارگران یخچال‌سازی پویا با تاکید براینکه تشکلهای کارگری درحال نابودی هستند،گفت: درحال حاضر واحدهای بسیاری وجود دارد که بیش از۵۰ کارگر دارند اما در آنها شورای اسلامی کار تشکیل نمی‌شود و دولت نیز فشاری بر اجرای این تشکل قانونی به عمل نمی‌آورد.

اکبر قربانی درگفت‌وگو با ایلنا از ظرفیت قابل توجه تشکلهای کارگری در رفع مشکلات واحدهای تولیدی خبر دادوگفت: قانون کار از نماینده کارگر به‌عنوان ابزار مدیریت در رفع مشکلات و عضو همفکر در اداره بنگاه اقتصادی یاد کرده است اما در عمل شاهد آن هستیم که نماینده کارگر هیچ ارزشی در واحدهای تولیدی و خدماتی ندارد و نه تنها کارفرمایان رغبتی به تعیین نماینده کارگر یا تشکل کارگری نشان نمی‌دهند بلکه وزارت کار نیز تلاش برای انتخابات در واحدها به عمل نمی‌آورد.

وی از واحدهای بزرگی همچون ایران خودرو و سایپا یاد می‌کند و می‌گوید: در این واحدها تشکل کارگری وجود ندارد ودولت نیز اقدامی برای شکل گیری تشکل کارگری در این واحدها به عمل نمی‌آورد.

قربانی با تاکید بر اینکه عرصه روابط کار در قالب سه جانبه گرایی تعریف شده است، گفت: امروزه بحث اصلاح قانون کار از سوی وزارت کار مطرح، پیگیری و به نفع کارفرمایان اجرایی می‌شود سوال من از وزارت کار این است که نقش تشکل کارگری در این تصمیم گیری‌ها کجاست و چرا نظر کارگران در این اصلاح لحاظ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قانون کار باعث شد می‌شود گفت: سه جانبه گرایی باید به نفع اشتغال تمام شود اما هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

قربانی با طرح این پرسش که در صندوق تامین اجتماعی جایگاه کارگران کجاست گفت: نماینده کارگردرکجای سازمان قراردارد، امروزه کسانی در شورای تامین اجتماعی هستند که کمتر از کارگران حق اظهار نظر دارند اما بیشتر تاثیر می‌گذارند و نظر می‌دهند.

وی با اعلام اینکه در بحث سخت و زیان آور نمایندگان کارگر مطیع‌هستند گفت: روند اجرای سخت و زیان آور نشان می‌دهدکه نمایندگان کارگر هیچ تاثیری در سرعت بخشیدن به این مصوبه قانونی ندارند زیرا این قانون به نفع کارگران یعنی صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی است.

این نماینده کارگری با تاکید بر اینکه اگر تشکلات کارگری قوی باشد، ‌از آنان حمایت شود ،گفت: اگر به تشکلات کارگری بها نمی‌دهند دلیلی وجود ندارد که کارگران را عامل بحران بدانند و مانع تشکیل شورای اسلامی کار شوند.

قربانی با اعلام اینکه منطق حال حاضر عرصه‌های تولید، زاید بودن‌کارگران است،گفت: امروزه دولت وکارفرما در صدد هستندتا کارگران همچون یک ابزارمطرح شود و نقش وی را در مدیریت واداره بنگاه اقتصادی از بین ببرند


 


کلمه:پس از انتشار خبری با عنوان “همدست رکسانا صابری کیست؟”، خبرنگاری که یکسال پیش به اتهام جاسوسی دستگیر شد و پس از کش و قوسهای فراوان آزاد گشت و به آمریکا رفت، روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت توضیحاتی را برای سایت فرارو ارسال کرد.

به گزارش فرارو در توضیحات مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است:خانم رکسانا صابری با مرکز بررسی های استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری همکاری داشته است و به اشتباه در خبر، مرکز تحقیقات استراتژیک ذکر شده است.

روابط عمومی مجمع در ادامه نوشت: نامبرده هیچگونه همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک نداشته است وهرگز در استخدام یا طرف قراردادی این مرکز نبوده است.


 


کلمه: حدود ۳۰۰ نفر از پزشکان شرکت کننده در آزمون دستیاری با حضور در ساختمان وزارت بهداشت واقع در شهرک قدس اعتراض خود را نسبت به نتایج اعلام شده ابراز کرده اند.

در واکنش به این تجمع ، مسوولان معترضین را به سالن اجتماعان وزارت بهداشت هدایت کردند تا معاون وزیر پاسخگویشان باشد.این افراد معتقدند اگر در آزمون قبلی سوالات به فروش رفته است در آزمون اخیر رتبه ها فروخته شده است.

اکثر افراد حاضر در این تجمع جز رتبه های برتر پزشکی هستند که نسبت به آنچه وقوع تقلب در اعلام نتایج آزمون دستیاری می دانند معترضند.

در این باره ، محمد علی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص اعتراضات عده ای از داوطلبان آزمون دستیاری که امروز چهارشنبه در محل وزارت بهداشت حضور یافته اند، گفت: سطح نمرات و کیفیت شرکت کنندگان در هر آزمون و هر دوره متفاوت است و در آزمونهای رقابتی همواره این نوع اعتراضات وجود داشته و طبیعی است.

وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که سطح نمرات نسبت به دوره قبل بالاتر رفته این است که طیف وسیعی از کارورزان متاهل و دانشجویان استعداد درخشان در آن شرکت داشته و به رقابت پرداخته اند.

معاون وزیر بهداشت نگرانی داوطلبان را امری طبیعی دانست و در عین حال افزود: داوطلبان مطمئن باشند که نتیجه نهایی با نهایت دقت اعلام می شود.


 


کلمه:دادسرای مستقر در زندان اوین، پس از «اخذ آخرین دفاعیات» از شیوا نظرآهاری، اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان و ۱۶ آذر» را به وی تفهیم کرد.

نظرآهاری، شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان ۱۶ آذر را رد کرده و ابراز داشته در زمان برگزاری این تجمع‌ها «در محل کار خود حضور داشته است.»

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر بیش از ۱۲۰ روز از دومین بازداشت این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر می‌گذرد و از ۲۴ خردادماه سال گذشته که او برای اولین بار بازداشت شد، به پرونده‌اش رسیدگی نشده بود.

شیوا نظرآهاری، فعال برجسته حقوق بشر و دانشجوی ستاره‌دار از خردادماه سال گذشته نزدیک به ۲۲۰ روز را در بازداشت به سر برده که حدود ۱۰۰ روز آن در سلول‌های انفرادی زندان اوین بوده است.

نظرآهاری، برای دومین بار در سال گذشته در ۲۹ آذرماه بازداشت شد. این درحالی است که در اول مهرماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

در حال حاضر، نوید خانجانی، کوهیار گودرزی و شیوا نظرآهاری سه عضو بازداشت‌شده کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند.


 


کلمه:در چهلمین روز بازداشت مهدی بوترابی ،حجت الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل او با خانواده اش  دیدار و اعلام همدردی کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه بوترابی ،مدیرعامل سابق و بنیانگذار پرشین بلاگ و عضو ستاد اصلاح‌طلبان حامی موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که  در آستانه عید نوروز در ۲۳ اسفند ماه بازداشت شد.

به گفته همسر آقای بوترابی در ۴۰ روز گذشته  که از بازداشت او می گذرد علی رغم پیگیری های صورت گرفته هیچ اطلاعی از مکان نگهداری او و سلامتش در اختیار خانواده قرار نگرفته است.

کروبی در این دیدار ضمن ابراز تاسف از بازداشت های سیاسی ابراز امیدواری کرده هرچه سریعتر مهدی بوترابی به کانون خانواده برگردد.


 


کلمه: اخیرا شرایط تازه ای برای اعطای مجوز کافی نت در مشهد اعلام شده است.

به گزارش پارسینه، متن کامل این شرایط از این قرار است:

۱_متقاضی باید دارای حداقل ۳۰ سال سن و متاهل باشد.

۲_ دارا بودن گواهی پایان دوره ICDL از مراکز معتبر یا تحصیلات مرتبط با رایانه ، شبکه و اینترنت و یا تایید کمیسیون فنی اتحادیه.

۳_نصب دوربین مدار بسته (مشخصات فنی دوربین توسط اتحادیه پس از اخذ تاییدیه از کمیته تخصصی تعیین خواهد شد )

۴_ واحد صنفی باید در حاشیه خیابان باشد.

۵_ واحد صنفی داخل پاساژ نباشد.

۶_ واحد صنفی داخل طبقه نباشد.

۷_واحد صنفی نزدیک مراکز آموزشی دخترانه نباشد

۸_واحد صنفی کاملا آکواریوم و دارای شیشه بیرنگ باشد به طوریکه داخل واحد صنفی از بیرون کاملا قابل رویت باشد.

۹_چسباندن هر نوع پوستر یا کشیدن پرده یا حصیر که باعث شود داخل مغازه از بیرون قابل رویت نباشد ممنوع است.

۱۰_نشستن زن و مرد حتی محارم کنار یکدیگر ممنوع است.

۱۱_از گذاشتن نام خارجی و اصطلاحات بیگانه جهت واحد صنفی جداخودداری نمایید.جهت انتخاب نام با دبیرخانه هماهنگی نمایید.

۱۲_داشتن کپسول ضد حریق و جعبه کمک های اولیه الزامی است .

۱۳_ساعت ورود و خروج مراجعان باید در دفتر مخصوصی ثبت گردد.

۱۴-ارائه خدمات به کاربران بدون ارائه مدارک هویتی معتبر ممنوع است ..متصدی مکلف است پس از رؤیت اصل مدارک هویتی معتبر و تطیبق عکس ، نام و نام خانوادگی ،نام پدر ، شماره شناسنامه ، محل صدور و کد ملی را دقیقا” ثیت نماید.

۱۵_متصدی مکلف به نگهداری اطلاعات مندرج در بند ۱۴ به مدت ۶ ماه و نگهداری اطلاعات دوربین مدار بسته به مدت ۳ ماه میباشد.در غیر این صورت مسئولیت قانونی خواهد داشت


 


کلمه:عضو کمیسیون ویژه اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در طی یک سال گذشته آنچه مد نظر اجرای این قانون بوده با آنچه که اجرایی شده کاملا محقق نشده و در واقع عملکرد دولت در اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی مطلوب نبوده که امیدواریم امسال جبران شود.

علی اصغر یوسف نژاد، نماینده ساری در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به علت و روند تشکیل کمیسیون ویژه اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: شرایطی که در این یکی دوسال اتفاق افتاده نشان می دهد که زحمات زیادی برای قانون و نوشتن آیین نامه های آن کشیده شده است اما اجرایی نشده است.

عضو فراکسیون خط امام مجلس با بیان اینکه برخی دستگاههای اجرایی در مقابل خصوصی سازی و واگذاری ها تلاش می کردند بسیاری از وظایف تصدی گری را حاکمیتی جلوه دهند، گفت: به همین دلیل عملکرد برخی از دستگاههای اجرایی و وزارت خانه قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴ افزود: همچنین اشکالاتی در عمل به این قانون وارد شده است از جمله آنکه این قانون در حال تبدیل کردن اقتصاد دولتی به اقتصاد شبه دولتی است که البته خود اعضای کمیسیون ویژه نیز این را قبول دارند و باید اصلاح شود.

یوسف نژاد با بیان اینکه باید در واگذاری های شرکت های دولتی به بخش خصوصی، مدیریت نیز به صورت همزمان واگذار شود، گفت: این درحالی است که در برخی موارد فقط سهام واگذار شده و مالکیت و مدیریت واگذار نشده است و این نیز از جمله اشکالات مربوطه به اجرا است.

وی یادآور شد که در قانون بودجه آورده شده که از محل واگذاری درآمدها برای طرحهای توسعه ای و نیمه تمام مصرف شود در حالی که این عمل کمتر اتفاق افتاده است.


 


کلمه: محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت عرصه تلویزیون و تئاتر درگذشت حمیده خیرآبادی را ضایعه ای دردناک دانست و گفت:با سکوت رسانه ملی در خصوص اطلاع رسانی و پوشش خبری درگذشت مادرسینمای ایران، بیانگر این مطلب است که هنر در ایران هیچ ارزشی ندارد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری آریا گفت:بهترین ها یکی پس از دیگری می روند،به عالم مرگ حسادت می کنم زیرا هنرمندان را در نزد خود دارد دیگر اگر هنرمندان بخواهند از مادری مهربان یاد می کنند مثال چه کسی را بیاورند.

کشاورز این ضایعه را بس دردناک برای سینمای ایران دانست و با اندوهی فراوان گفت:من ابتدا این غم بزرگ را به دختر ایشان ثریا قاسمی، جامعه هنری و هنردوستان تسلیت عرض می نمایم اما مطلبی که بیانش تکراری است اما ضروری که شاید گوشزدی برای برخی از مسئولین و افراد باشد این است که متأسفانه هنرمندان ما تا زمانی که پا به سن می گذارند به جای کرامت،احترام و توجه،مورد بی مهری خبرنگاران قرار می گیرند مگر ما از آنان چه می خواهیم،اندکی محبت و توجه به پاس زحمات چندین ساله شان آیا خواسته بزرگی است؟!

وی خاطرنشان کرد:واقعاً چرا باید مسکن بزرگ و بانوی پدرسالار اتاقی کوچک و مهقر باشد؟ چرا باید تنهایی، یار و همدم همیشگی اش شود؟ متأسفم،اما باید بگویم این فاجعه ای است بی بزرگ که گریبان گیر تمامی هنرمندان خواهد شد.

کشاورز با بیان اینکه خبرنگاران هنرمند را تا زمانی که جوان هستند آن را هنرمند می دانند،تأکید کرد:مگر خیرآبادی همان بانوی بزرگ تئاتر نبود پس چرا در سال های پایانی عمرش هیچ خبری از ایشان نمی گرفتند مگر هنر هم کالایی تجاریست که تاریخ انقضا داشته باشد! گله من از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز هست، آنان هم اندک توجه و محبتی به ما ندارند.

وی در ادامه،موضوع بی مهری که برای اطلاع رسانی خبر اعلام درگذشت حمیده خیرآبادی در رسانه ملی و پوشش خبری تشییع جنازه این مرحومه،اظهار داشت:خانم خیرآبادی دو شب پیش فوت کردند اما هیچ پوشش خبری در این رابطه انجام نشد من از رادیو و تلویزیون توقع داشتم که در این زمینه اطلاع رسانی خوبی انجام دهند.مگر نه این که نادره با پدرسالار مردم را با تلویزیون آشتی داد.

پدرسالار همان سریالیست که پس از درگذشت سالها همچنان طرفدار دارد و حتی نامش تداعی کننده خاطرات خوشی برای مردم است به طوریکه پکیج آن بنا به خواسته مردم به بازار آمده است اما حال می بینیم که خانه سینما و صداوسیما هیچ کاری در رابطه با این ضایعه بزرگ انجام ندادند.

وی اشاره کرد:چرا باید این بازیگر توانا دور از دوستان و طرفدارانش به خاک سپرده شود بسیاری از مردم و هنرمندان بی خبر از این غم بزرگ بودند که ایشان را در قطعه ۶۲ در مقبره خانوادگی شان به خاک سپردند.

این بازیگر پیشکسوت عرصه بازیگری،در پایان افزود: آیا جز سکوت در برابر این کم لطفی بزرگ،راه دیگری وجود دارد. اشک،دیدگانم را پرمی کند وقتی یاد تنهایی اش در وطنش می افتم در حالیکه حتی مردم تاجیکستان به واسطه فیلم پربیننده “پدرسالار” او را می شناسد به نظر من با عرض تأسف هنر در ایران هیچ ارزش و جایگاه موجهی ندارد و قدم گذاشتن در راه هنر کاری است بس بیهوده.


 


کلمه: ارگان خبری انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران می‌گوید جلسه رسیدگی به اتهامات سعید چلبیانی، رضا گردانی، بهرام بهیمی و جمال تسوجیان مسئولین گروه فرهنگی کودکان وارلیق و از فعالین فرهنگی آذربایجانی در تبریز روز سه شنبه ۳۱ فروردین ۸۹ در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.

اتهام رضا گردانی و بهرام بهیمی اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم جهت بر هم زدن امنیت کشور و عضویت در گروههای غیر قانونی قوم گرا عنوان شده است. سعید چلبیانی و جمال تسوجیان دیگر متهمان این پرونده علاوه از این دو اتهام به فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز متهم گردیده اند.

مستندات قاضی پرونده برای طرح این اتهامات تشکیل گروه فرهنگی و شعر کودکان با نام وارلیق و اجرای برنامه سرود کودکان به زبان ترکی در جریان مراسم خصوصی روز ۱۹ آذر ۸۸ در منزل می باشد.

این افراد ۱۹ آذر ۸۸ در جریان برگزاری مراسم جشن خصوصی سالروز رسمیت زبان ترکی در منزل جمال تسوجیان بازداشت و پس از ۲۴ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند.

در جریان این مراسم ماموران امنیتی با حمله به منزل محل برگزاری این جشن، به صورت مهمانان گاز فلفل پاشیده و عده‌ای را دستگیر کرده بودند. ماموران همچنین کارت شناسایی و موبایل افراد حاضر در این مراسم را ضبط کردند.

طرح این اتهامات برای مربیان و فعالین فرهنگی گروه فرهنگی کودکان وارلیق در حالی صورت می پذیرد که این فعالین چند ماه پیش از بازداشت با مراجعه به اداره ارشاد و ارئه اساسنامه خواهان صدور مجوز برای این سازمان فرهنگی و غیر دولتی شده بودند اما مسئولین ارشاد پاسخی به این درخواست آنها ندادند.

دادگاه این فعالین به صورت غیر علنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت این افراد را بر عهده داشته است. این فعالین در مرحله تحقیقات از حق ملاقات با وکیل و خانواده محروم بوده اند.

همچنین از اردبیل خبر می‌رسد دومین جلسه رسیدگی به اتهامات شهروز اسدی فعال مدنی آذربایجانی در گرمی روز دوشنبه ۳۰ فروردین ۸۹ در شعبه یکم دادگاه انقلاب این شهرستان برگزار شده است.

اتهام این فعال مدنی تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری عنوان شده و استنادات قاضی حسن زاده برای طرح این اتهامات ویدئوهای موسیقی و رقص آذربایجانی موجود در حافظه کامپیوتر ، کتب آموزش زبان ترکی و کتب قومیت گرایی، پوسترهایی از شخصیتهای آذربایجانی و … است.

جلسه دادگاه این فعال آذربایجانی به صورت غیر علنی برگزار شده و قاضی حسن زاده رئیس شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل در جریان جلسه دادگاه ضمن تهدید وکیل وی را مجبور به استعفا از وکالت موکلش نموده است.

اسدی پیش از این نیز با اتهامات مشابه در دادگاه انقلاب گرمی محاکمه و از تمامی اتهامات وارده تبرئه گردیده بود.

تشکیل پرونده جدید در دادگاه انقلاب اردبیل برای این فعال آذربایجانی و تکرار اتهامات قبلی و اجبار وکیل او به استعفا از وکالت در حالی صورت می گیرد که بر طبق قوانین  دادگاه رسیدگی کننده به جرم باید نزدیکترین حوزه قضایی به محل وقوع جرم باشد و متهمین آزادند تا در زمان دادرسی وکیل اختیار کنند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته