-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

Latest News from Emrooz for 04/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواهان بازدید نمایندگان این سازمان از ایران شد.

ناوی پیلای، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیش از این از سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ایران، ابراز نگرانی کرده بود، روز یکشنبه اعلام کرد که سال آینده میلادی دیداری از ایران خواهد داشت.

به گزارش رادیو فردا، در آن زمان خانم پیلای با ابراز نگرانی عمیق نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفته بود که خواستار بازدید نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران است.

اکنون خانم پیلای به خبرگزاری رویترز گفته است که پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، به وی پیشنهاد شده است که از ایران دیدار کند.

خانم پیلای که پیشتر به عنوان قاضی در دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، در ادامه افزود که سال آینده به طور رسمی از ایران دیدار خواهد کرد.


 


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران با صدور بیانیه‌ای از اعتصاب غذای یک‌هفته ‌ای جمعی از فعالان صنفی در اعتراض به احکام غیرقانونی اعدام و حبس صادر شده برای معلمان خبر داد.

این بیانیه با اعلام این که اعضای شورای مرکزی کانون معلمان و فعالان صنفی در روزهای ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت جاری اعتصاب غذا خواهند کرد، از تمامی معلمان ایران خواست که در روز ۱۲ اردیبهشت، هم‌زمان با روز معلم در ایران به این اعتصاب غذا بپیوندند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، در این بیانیه‌ هم‌چنین خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط همه فرهنگیان زندانی، صدور منع تعقیب قضایی و لغو کلیه احکام اداری و قضایی برای فرهنگیان منتقد شده‌ است.
معلمان امضا کننده این بیانیه از دولت خواسته‌اند با اختصاص بخشی از درآمدهای نفتی و گازی امکانات لازم و در حد استاندارد را برای مدارس دولتی فراهم کند.
این بیانیه هم‌چنین خواستار پرهیز از هر گونه رفتار جناحی، خطی و سیاست‌بازی در تألیف کتب درسی و معیار قرار دادن نظر متخصصان شده‌ است.
رفع فضای امنیتی از مدارس و ادارات آموزش و پرورش، تأمین امنیت شغلی فرهنگیان، پرهیز از مخبرپروری در فضای کلاس و مدرسه و اجتناب از پرونده‌سازی برای فرهنگیان منتقد از دیگر مطالبات اعلام شده در این بیانیه‌ است.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران می‌گوید هر معلمی که در ایران اقدام به راهپیمایی، گردهمایی، طرح نقد و نظر و اندیشه‌های خود در حوزه آموزش و پرورش و بیان مسائل و مشکلات و تنگناهای شغلی خود کند، به مجازات‌های فراقانونی محکوم شده و دادش به جایی نخواهد رسید.
در بخشی از این بیانیه آمده‌ است: از آنجا که برخی ایران را «آزادترین کشور جهان خوانده‌اند که در آن آزادی نزدیک به مطلق است» باید به این سوال پاسخ دهند که چرا دلسوزترین و صادق‌ترین معلمان کشور صرفاً به خاطر انتقاد از وضع موجود، با احکامی چون اعدام، حبس، تعلیق، اخراج، تبعید، بازخرید، بازنشستگی اجباری، تنزل رتبه شغلی و محرومیت از تدریس مواجه می‌شوند.
این بیانیه ادامه داده‌ است: فرهنگیان می‌خواهند بدانند امثال بداقی‌ها، خواستارها، داوری‌ها و مومنی‌ها چه جرمی مرتکب شده‌اند که باید بدون محکومیت، ماه‌ها حبس در شرایط نامناسب را تحمل کنند، حقوق‌شان قطع و فرزندان خردسال‌شان در سختی، مضیقه مادی، ناامنی،ناامیدی و سراسیمگی زندگی کنند.
صادرکنندگان این بیانیه با اعتراض به صدور حکم اعدام برای معلمانی همچون فرزاد کمانگر و قنبری، نسبت به پیامدهای آن به مدیران و گردانندگان چنین سیاست‌هایی این‌گونه هشدار داده‌اند که این اعمال به هیچ روی نه دردی از شما دوا می‌کند و نه در شأن نام جمهوری اسلامی است.
گردهمایی بر مزار ابوالحسن خانعلی در تهران و آیت الله مرتضی مطهری در قم در روز ۱۲ اردیبهشت از دیگر برنامه‌های تدارک شده برای روز معلم امسال است، که در این بیانیه اعلام شده است.
ابوالحسن خانعلی، دبیر فلسفه و عربی دبیرستان جامی تهران بود که سال ۱۳۴۰ در تظاهرات اعتراضی معلمان در میدان بهارستان تهران از سوی نیروهای امنیتی حکومت پهلوی کشته شد. وی در گورستان ابن بابویه شهرری دفن شده‌است.
گفتنی است آیت الله مرتضی مطهری، از روحانیون سرشناس و استاد دانشگاه تهران بود که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. وی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و جان باخت. پس از کشته شد وی روز ۱۲ اردیبهشت به یاد او روز معلم نامگذاری شد.


 


عبدالله مومنی سخنگوی دربند سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در تماسی تلفنی با خانواده از انتقال خود به بند عمومی (اندرزگاه شماره ۸) خبر داد.

گفتنی است عبدالله مومنی ۲۴ فروردین امسال پس از آنکه مرخصی اش تمدید نشد به دادگاه انقلاب تهران احضار و مجددا بازداشت و روانه بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین شده بود.


 


مهدی کروبی در گفت‌وگویی با مجله‌ "اشپیگل"، بر ادامه مبارزه علیه احمدی‌نژاد به صورت مسالمت‌آمیز اما با تمام قدرت تاکید کرد. کروبی، خواستار برپایی تظاهرات در سالروز انتخابات شد.

به گزارش سحام نیوز متن این گفت و گو تهیه شده بشرح زیر است:

مجله آلمانی "اشپیگل" در گزارشی به بازگویی دیداری با مهدی کروبی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پرداخته است. در این گزارش نظرات کروبی در رابطه با انتخابات و شرایط کنونی جنبش اعتراضی نیز بازتاب یافته است.

"اشپیگل" می‌نویسد که کروبی در پی اعتراض به نتایج انتخابات تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته و جمهوری اسلامی با تعطیلی حزب و روزنامه "اعتماد ملی"، کروبی را عملاً از نهاد‌های اجرایی و خبری محروم کرده است. بیش از ۵۰ نفر از همکاران کروبی در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده‌اند. هر سه فرزند وی (حسین، تقی و علی) نیز با فشارهای حکومتی از قبیل ممنوعیت خروج از ایران و ضرب وشتم مواجه بوده‌اند.

به گفته گزارشگر "اشپیگل"، اما هیچ‌یک از این اقدامات روحیه‌ی مبارز کروبی را تضعیف نکرده است. کروبی در گفت‌وگو هیچ‌گاه از احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور ایران نام نبرده است و «آقای دکتر احمدی‌نژاد» را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ایران به رسمیت نمی‌شناسد، اما او را مسئول رویدادهای پس از انتخابات می‌داند.

مرگ دست‌کم چهار تن بر اثر شکنجه

"اشپیگل" می‌نویسد زندان‌های تهران مملو از «زندانیان سیاسی‌اند». به گفته "اشپیگل"، کروبی برغم تهدیدات همچنان مدعی است که تظاهرکنندگان بازداشتی در زندان‌ها، تا سر حد مرگ شکنجه شده‌اند.

به گزارش دویچه له کروبی تایید کرده است که دست‌کم چهار تن بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند. کروبی بار دیگر ضمن تکرار اتهام تجاوز به زندانیان، این وقایع را درست دانسته و به پنج مورد، از جمله تجاوز به دو مرد جوان، اشاره کرده است. کروبی با لحنی کنایه‌آمیز شکنجه‌گران زمان شاه را «کارشناس» خطاب می‌کند، زیرا آنان بدرستی می‌دانستند، در مورد چه کسی و چرا باید خشونت اعمال کنند، اما در زندان‌های جمهوری اسلامی، «خودسری ناب» حاکم است.

استقرار استبداد موثر در ایران

"اشپیگل" می‌نویسد، گرچه پاسداران و نیروهای بسیجی در خیابان‌های تهران همواره دیده نمی‌شود، اما ترس از انتقاد آزاد و خطر دستگیری در همه جا احساس می‌شود و زندگی آزادانه‌ در دوران خاتمی مدت زمانی است در نطفه خفه شده است. استقرار این شرایط خاموشی رهبران سبز را در پی داشته است.

کروبی می‌گوید: «هر کس که با من ملاقات می‌کند، باید پیامدهای آن را قبول کند، حداقل هزینه‌ی آن، پاسخگویی به نیروهای امنیتی است.» به گفته "اشپیگل"‌، انزوای رهبران معترض و قطع ارتباط آنان با مردم کاملاً آشکار است.

رضایی جانشین احتمالی احمدی‌نژاد

"اشپیگل" درباره محسن رضایی، دیگر نامزد ریاست‌جمهوری می‌نویسد، که اعتراضات اولیه رضایی به نتایج انتخابات، سریعاً به سکوت گرایید. بی‌شک ترس دلیل اصلی برای بازپس گیری اعتراضات وی نبوده است. برغم مقامات مهمی که تاکنون رضایی داشته، از دست دادن مقامی همچون دبیری شورای مصلحت نظام هر آن امکان دارد.

اما از سوی دیگر رضایی مورد لطف رهبر نظام قرار داشته وبرخی حتا وی را جانشین احتمالی احمد‌ی‌نژاد در آینده می‌دانند. رضایی در پاسخ به امکان جانشینی احمدی‌‌نژاد، با لبخند گفته است: «من هر جا که بتوانم به مردم خدمت خواهم کرد.» به گفته "اشپیگل"، رضایی نیز از بکارگیری عنوان رئیس‌جمهور برای احمدی‌نژاد خودداری کرده و به صراحت گفته است: «این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد.»

درخواست برپایی تظاهرات در سالگرد انتخابات

به گفته کروبی مبارزه کنونی به پایان نرسیده و «مردم تنها در انتظار یک جرقه هستند»، جرقه ای که بزودی زده خواهد شد. کروبی خواهان برپایی تظاهرات در سالگرد انتخابات است. به گفته وی، درخواست مجوز نیز به نهادهای مسئول فرستاده شده است.

گرچه کروبی به صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات خوش‌بین نیست، اما می‌گوید: «مهم این است، نشان دهیم که مبارزه علیه جمهوری نبوده، بلکه به خاطر پاسداری از قانون اساسی است که در آن آزادی بیان و دمکراسی نیز مندرج است.»

توافق گسترده میان کروبی و موسوی

کروبی وجود هرگونه اختلاف نظر با میرحسین موسوی را رد کرد. به گفته کروبی، هر دو در ارتباط دائمی با یکدیگر بوده و درباره موضوعات مهم به تبادل نظر می‌پردازند. کروبی تصریح کرد که نامه‌نگاری و ارسال آن، از طریق افراد مورد اعتماد صورت می‌گیرد و دست‌کم یک بار در ماه دیداری میان رهبران جنبش صورت می‌گیرد. کروبی در این‌باره می‌افزاید: «ما در تمامی موضوعات تا حد زیادی دارای نظراتی یکسان هستیم.»

کروبی در پاسخ به امکان دستگیری خود می‌گوید: «آماده پرداخت هرگونه هزینه‌ای هستم.»


 


ه گزارش خبرنگار کلمه دانشگاه تربیت مدرس در اقدامی عجیب در فروردین ماه امسال فعالیت دکتر علیرضا بهشتی و دکتر قربان بهزادیان نژاد از اساتید این دانشگاه و از مشاوران میرحسین موسوی را به حالت تعلیق در آورد.

ریاست دانشگاه تربیت مدرس برعهده فرهاد دانشجو برادر کامران دانشجو وزیر علوم فعلی و رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل در وزارت کشور است.

تعلیق فعالیت دکتر قربان بهزادیان نژاد

علاوه بر دکتر علیرضا بهشتی فعالیت دکتر قربان بهزادیان نژاد استاد دیگر تربیت مدرس که هم اکنون در بازداشت بسر می برد هم به حالت تعلیق درآمد.در نامه ای که برای خانواده وی از طرف دانشگاه ارسال شده به تعلیق فعالیت تا نتیجه حکم قضائی اشاره شده است.بهزادیان نژاد از اساتید برجسته رشته باکتری شناسی در دانشگاه تربیت مدرس است. وی دکترای میکروبیولوژی پزشکی دارد.

قربان بهزادیان نژاد مشاور میرحسین موسوی و رئیس ستاد انتخاباتی او بود. وی از تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۸۸ در بازداشت به سر می برد و به گفته خانواده او تنها اتهامش مشاورت و دوستی ۲۲ ساله با مهندس میر حسین موسوی است. هنوز دادگاهی برای این استاد دانشگاه برگزار نشده .

این حکم که تنها در صورت ابلاغ رسمی به شخص آقای دکتر بهزادیان نژاد قابلیت اجرا دارد، حدود ۱ ماه پیش در دفتر کار ایشان دردانشگاه تربیت مدرس گذاشته شده است. حقوق این استاد دانشگاه واسیر سبز نیز از حدود ۵ ماه پیش قطع شده است.


 


محمد رضا جلایی پور ،سخنگوی کمپین موج سوم و از اعضای ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی طی تماس تلفنی مجددا احضار شد.

به گزارش تحول سبز موج جدید احضار اسرای آزاد شده تحت وثیقه پس از پایان تعطیلات نوروزی آغاز گردیده است ،پبش از این نیز هنگامه شهیدی،عبدالله مومنی ،سید حسین مرعشی ، سخنگوی حزب کارگزاران و خانجانی سخنگوی وزارت کشور اصلاحات بازداشت شده اند . تهدید ها علیه تاجزاده نیز ادامه دارد.

گفتنی است ، محمد رضا جلایی پور از جوانان نخبه کشور و حائز رتبه یک کنکور سراسری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.وی پس از انتخابات به مدت ۸۸ روز بازداشت شد.۵۰ روز در انفرادی بسر بود و پس از آزادی اجازه خروج از کشور و ادامه تحصیل را نیافت.

وی دانشجوی دروه دکترا در دانشگاه اکسفورد است که جهت شرکت در فعالیت های انتخاباتی به کشور بازگشته بود.


 


رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بر لزوم رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و برخورد بدون واهمه حتی با افراد صاحب منصب متهم در این پرونده‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا احمد توکلی در سالگرد صدور فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: من فکر می‌کنم تعلل ما مسوولان در برخورد و مبارزه با فساد باعث شده فاسدان هم از نظر تعداد، هم از نظر وقاحت و هم از نظر مصادری که در دست گرفتند رشد کنند و کار مبارزه را سخت کرده‌اند. اگر همان سال‌هایی که افرادی مثل من در اوایل دهه‌ی هفتاد در روزنامه‌ها یا نطق‌های انتخاباتی در این باره هشدار می‌دادیم، سیاستمدارانی که کم کم داشتند آلودگی پیدا می‌کردند از نظر سیاسی، اجتماعی و قضایی تعقیب می‌شدند، الان کار به اینجا نمی‌کشید که افرادی در مصادر بالا متهم باشند و یا در تعقیب افرادی که وابستگان مسوولان بلندپایه کشور هستند، تعلل شود.

وی افزود: اگر الان هم به این مسایل رسیدگی نشود، فردا خیلی دیر است. قوه‌ قضاییه درحال حاضر در معرض آزمایش سختی قرار گرفته است، چرا که برای بررسی دو پرونده مهم قدم پیش گذاشته است. یکی از آنها مربوط به یکی از مقامات دولتی و دیگری یکی از وابستگان سران کشور است، که اگر در بررسی هر کدام از اینها تعلل یا کوتاهی کند به نظر من نزد مردم رفوزه است و آبرویی برای موضوع مبارزه با فساد باقی نخواهد ماند.البته تا الان به نظر می‌رسد رییس قوه‌ی قضاییه در برخورد با مفاسد جدی است و ان‌شاءالله با فشار مردم، فشار کسانی که طرفدار افراد فاسد هستند خنثی می‌شود.

نماینده‌ی تهران در خانه‌ی ملت، با اشاره به بند سه فرمان هشت ماده‌ای در خصوص سلامت و امانتداری افرادی که وظیفه‌ی مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارند، یادآور شد: نباید در مصادر مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی کسانی مسوولیت داشته باشند که خود در معرض اتهام هستند؛ چرا که به هر حال اگر این اتهامات درست باشد مصداق همان فرمایش رهبری است که فرمودند با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد.

توکلی در ادامه تصریح کرد: ما به مرتبه‌ای رسیده‌ایم که فساد سیاسی وجود دارد و حتی تلاش می‌شود تا در مسوولان تصمیم‌گیرنده به وسیله پول، تطمیع یا تهدید نفوذ شود. این نوع فساد خیلی بدتر از فساد اقتصادی است، چرا که در فساد اقتصادی افراد طماع و مزور با استفاده از عبور از قانون و نقض قانون به دنبال منافع مادی پست می‌گردند، اما در مفاسد سیاسی ممکن است تصمیمات قانونی برای تسهیل امور فسادآمیز عده‌ای اتخاذ شود و عده‌ای در توزیع منابع عظیم نفت دخالت کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس، یادآور شد: مفاسد سیاسی که گرفتار شدن سیاستمداران در مفاسد مالی است و از این طریق خرید و فروش قانون و مقررات صورت می‌گیرد موضوعی به مراتب مهم‌تر است که الان عده‌ای به آن مبتلا هستند و تلاش می‌کنند به وسیله‌ پول، تهدید و تطمیع، در مجلس نفوذ کنند، اما متاسفانه ما برای مفاسد سیاسی قانون مدون نداریم و همین باعث می‌شود چه در پرونده شهرام جزایری و چه در پرونده‌های دیگری که به مراتب بدتر از پرونده شهرام جزایری است و سیاستمداران در آن دخیل هستند، قضات در رسیدگی به پرونده مفاسد سیاسی فعالیت کافی نکنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، درباره بند هفت فرمان هشت ماده‌ای در خصوص لزوم برخورد یکسان و عدم اعمال تبعیض در امر مبارزه با فساد، یادآور شد: مقام معظم رهبری در واقع بر این حقیقت واضح تاکید دارند که اگر قاضی صرفا به دنبال ضعفا برود عدل اجرا نمی‌شود، بلکه فساد زمانی ریشه‌کن می‌شود که اگر صاحب قدرت یا صاحب منصبی متهم شد رسیدگی به پرونده او به صورت قانونی و بدون هیچ واهمه‌ای صورت گیرد؛ خواه این فرد معاون رییس جمهور، خواه نماینده مجلس و یا از منصوبان مقامات بلند پایه کشور باشد.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آیین دادرسی در مورد کسی که در بانکی با مشتری ساخت و پاخت کرده و چند میلیون را بالا و پایین کرده یک جور اجرا شود، و نسبت به متهمی که صاحب‌منصب بلندپایه دولتی یا غیردولتی است به گونه‌ی دیگری اجرا شود، این یک ظلم و فساد است و به وسیله فساد هم نمی‌توان با فساد مبارزه کرد، چرا که تبعیض بدتر از فساد است.


 


تحولات بازار مواد لبنی در حالی است که مقام‌های مسئول سعی در توجیه این افزایش قیمت دارند. جالب‌ترین این توجیهات، افزایش راحتی مردم است.پیش از این برخی شرکت‌های لبنی قیمت محصولات خود را در سکوت مسئولان افزایش داده بودند؛ به‌نحوی که قیمت شیر یک‌ لیتری کم چرب دامداران از چند هفته گذشته از ۷۵۰ به ۸۵۰ تومان افزایش یافته و برخی شرکت‌های لبنی نیز شیوه‌های تازه‌ای را برای افزایش قیمت محصولات خود اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش وب سایت آفتاب افزایش قیمت کره پاک، دوغ، برخی انواع پنیر بسته‌بندی و انواع بستنی با وجود نارضایتی توزیع‌کنندگان این محصولات و بدون هیچ‌گونه اطلاع رسانی صورت گرفته و در برخی فراورده‌های لبنی مانند پنیر پگاه شیوه تازه‌ای برای افزایش قیمت اعمال می‌شود.

هر کارتن ۲۴ تایی پنیر شبنم ۴۰۰ گرمی که در سال گذشته با قیمت ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان به خوار بار فروشی‌ها عرضه می‌شد، در چند هفته اخیر براساس فاکتور رسمی شرکت به‌سامان پگاه به نرخ بیش از ۲۹ هزار تومان به توزیع‌کنندگان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت بطری ۵/۱ لیتری دوغ کفیر با افزایش قیمت ۱۱۰ تومانی از ۸۵۰ به ۹۶۰ تومان افزایش یافته است. این شیوه افزایش قیمت در شرایطی اعمال شده که فروشندگان مجبور به عرضه محصولات لبنی با نرخ درج شده هستند و در واقع با کاهش حاشیه سود عرضه‌کنندگان لبنیات، زمینه افزایش غیرقانونی این محصولات فراهم شده است.

توجیه مسئولان

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران نیز اعلام کرده است: با این تصمیم، میزان دسترسی مردم به شیر یارانه‌ای راحت‌تر خواهد بود؛ ضمن اینکه عرضه شیر یارانه‌ای از ۲ میلیون تن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

عباس قبادی با تایید خبر افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت شیر یارانه‌ای در سراسر کشور گفت: افزایش میزان توزیع شیر یارانه‌ای در کشور موجب صرف زمان کمتر از سوی مصرف‌کنندگان برای دریافت این کالا خواهد شد. این درحالی است که بسیاری از مردم به‌دلیل صف‌های طولانی موفق به دریافت شیر نمی‌شدند.

به گفته مسئولان وزارت بازرگانی افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت شیر یارانه‌ای با تصمیم معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه اتخاذ شده است. گرچه محمدمهدی مفتح از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اما یک مقام مسئول با بیان این مطلب به مهر گفت: این تصمیم به نفع مصرف‌کنندگان نیست و تنها برای حمایت از تولیدکننده و دامدار اتخاذ شده است.

وی افزود: قرار بر این است که یک میلیون تن به‌میزان توزیع شیر یارانه‌ای در کشور اضافه شود اما به‌دلیل اینکه سقف یارانه‌ها ثابت است و امکان افزایش آن وجود ندارد، اضافه خرید شیر از دامداران باید توسط مردم پرداخت شود.

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی در توجیه علت افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر یارانه‌ای با بیان اینکه می‌خواستیم شیر یارانه‌ای به جمعیت بیشتری برسد، به ایسنا گفت: میزان لیتر شیر یارانه‌ای قابل افزایش نبوده و از آنجا که می‌خواستیم شیر یارانه‌ای به جمعیت بیشتری برسد قیمت شیر یارانه‌ای زیادتر شد.

به اعتقاد احسان ظفری، مدیرعامل تعاونی دامداران، افزایش قیمت شیر یارانه‌ای تاثیر مثبتی بر فعالیت شرکت‌های لبنی نداشته و این شرکت‌ها نیز نقشی در این کار نداشته‌اند. در واقع با افزایش قیمت مذکور تنها سهم دولت و مصرف‌کننده در پرداخت یارانه شیر یارانه‌ای تغییر کرده است اما شرکت‌های لبنی همان قیمت سال گذشته را برای عرضه شیر یارانه‌ای اعمال می‌کنند.

با این افزایش قیمت، دولت که پیش از این برای تامین شیر یارانه‌ای مورد نیاز مردم مبلغ ۳۳۷ تومان یارانه پرداخت می‌کرد اکنون سهم خود را از این یارانه کم کرده و سهم مصرف‌کننده را از ۲۵۰ به ۳۵۰ تومان افزایش داده است. این تغییر قیمت در واقع فقط به نفع دولت و به زیان تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بوده و حتی یک ریال در افزایش درآمد کارخانه‌های لبنی مؤثر نبوده است.


 


جلسه رسیدگی به پرونده مدیرمسوول روزنامه آفتاب یزد در شعبه ‌٧۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی و با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه فلاح نماینده دادستان اتهامات منصور مظفری مدیرمسوول روزنامه آفتاب یزد را بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران افترا به مقامات و نهادهای رسمی، اشاعه فحشا و انتشار مطالب خلاف عفت عمومی، پخش شایعه و مطالب خلاف واقع، تبلیغ علیه نظام و ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند و نقض مصوبه‌ی مورخ ‌٢٨/٨/٧٩ شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد.

نماینده حقوقی ستاد مشترک نیروهای مسلح با قرار گرفتن در جایگاه در طرح شکایت ستاد مشترک نیروهای مسلح از روزنامه آفتاب یزد به علت افترا به مقامات و فرماندهان عالی رتبه نظامی مبنی بر دخالت در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: روزنامه مذکور در سرمقاله مورخ ‌١٩/۵/٨٨ با عنوان "کهریزک را بی‌ خیال موسوی و کروبی محاکمه شوند" اقدام به افترا به مقامات و فرماندهان عالی رتبه نظامی کرده است.

وی به قرائت بخش‌هایی از سرمقاله مذکور پرداخت و یادآور شد: این سرمقاله همچنین مصوبه مورخ ‌٢٨/٩/٧٩ شورای امنیت ملی را نقض کرده است.

نماینده حقوقی ستاد مشترک نیروهای مسلح افزود: روشن است که در آن مقطع حساس عده‌ای در صدد بسترسازی برای حمله نظامی آمریکا بودند اما به لطف خدا و سکانداری رهبر فرزانه و هوشیاری مردم ایران این حیله برملا شد. با توجه به تخلفات صورت گرفته از سوی روزنامه آفتاب یزد تقاضای مجازات مدیرمسوول را داریم.

در ادامه این جلسه منصور مظفری، مدیر مسوول روزنامه آفتاب یزد با قرار گرفتن در جایگاه در دفاع از خود با بیان اینکه روزنامه آفتاب یزد در شرایطی توزیع گسترده و سراسری خود را آغاز کرد که بعد از انتخابات سال ‌٧۶ بود، ادامه داد: آفتاب یزد در آن زمان به مجموعه مطبوعات سراسری پیوست و از میان نحله‌های مختلف اصلاح‌طلبی، جریان نزدیک به خط امام و کسانی که در برابر تندروها در جریان اصلاحات ایستادگی می‌کردند مورد حمایت قرار گرفتند و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ‌٨۴ نیز تنها روزنامه اصلاح‌طلب بود که از میان کاندیداهای وابسته به جریان اصلاحات، حمایت از اصولگراترین اصلاح‌طلب - در آن زمان- را انتخاب کرد.

مدیرمسوول روزنامه آفتاب یزد تصریح کرد: در ابتدای کار دولت دکتر محمود احمدی‌نژاد اصلا به پیش‌داوری نپرداختیم چون رای ‌١٧ میلیونی ایران را با خود داشت و در حال حاضر رویه‌ انتقادی منصفانه در دستور کار است و بعضی از سوژه‌ها انتقاد از دولت همان مواردی بود که در دوران مسوولیت‌های آقای خاتمی نیز بوده است.

وی افزود: در تمام دوره فعالیت آفتاب یزد و از جمله دوره اول مسوولیت دکتر احمدی‌نژاد حتی یکبار خطوط قرمز مورد تاکید دلسوزان انقلاب و نظام یعنی اصل ولایت فقیه، ولی معظم فقیه، اسلام و انقلاب مشمول بی‌توجهی یا خدایی ناخواسته بی‌مهری اینجانب و همکارانم قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آفتاب یزد از روز نخست با مدیرمسوولی اینجانب انتشار یافته است و تعلق و نزدیکی به جناح اصلاحات در گذشته نیز هیچ‌گاه مجوزی برای حمایت از برخی از ساختارشکنان نشد و از میان اصلاح‌طلبان که رهبر معظم انقلاب بارها جناح متبوع آنها را به مثابه یکی از بال‌ها برای حرکت سیاسی کشور دانسته‌اند- تنها کسانی از دیدگاه‌های حمایتی آفتاب یزد بهره‌مند شدند که نسبت تعریف شده‌ای با خط اصیل امام راحل داشتند و تا زمانی که مورد تایید نظام بودند و خواهند بود.

مظفری یادآور شد: نگاهی به مطالب آفتاب یزد به ویژه در چهار سال اول فعالیت که استناد و افتخار به دیدگاه‌های امام راحل سکه‌ رایج در میان برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی- و نه اصلاح‌طلبان واقعی- نبود، نشان می‌دهد که این روزنامه چه هدفی را تعقیب می‌کرد برای رسیدن به هدف خود، رهسپاری در کدام راهها را مجاز می‌شمرد و اینجانب بارها در برابر ساختارشکنی‌های تندروهای اصلاح‌طلب مطلب نوشتم و برای نمونه اولین روزنامه‌ای که به سخنان هاشم آغاجری اعتراض و آن را محکوم کرد، آفتاب یزد بود.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد خاطرنشان کرد:‌ در طول این ده سال بنده یک مرتبه به هفت هزار تومان و یک ریال جریمه شدم و این جریمه تنها سابقه غیرموثر کیفری برای بنده است و سابقه ‌١١٠ ماه فعالیت آفتاب یزد نشان می‌دهد که این روزنامه همیشه تلاش کرده آزادی موجود در فضای رسانه‌یی کشور که البته باید برای گسترش هدفمند و منطقی آن تلاش کرد، را ناشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مطابق دیدگاه‌های دینی معرفی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: پس از انتخابات ‌٢٢ خرداد و حوادث مرتبط با آن که برخی از آنها موجب تالم همه دلسوزان نظام و در راس آنها مقام معظم رهبری شد، رسانه‌های خارجی با برنامه‌ریزی دقیق بر اهداف خاصی متمرکز شدند بر همین اساس در ایام پس از انتخابات آفتاب یزد که گرایش سیاسی آن را مخفی نمی‌کنیم به دنبال آن بود که به مردم ثابت کنند که منتقدان برخی حواشی انتخابات بخشی از نظام هستند و می‌توانند مخالفت یا انتقادهای خود را در چارچوب‌های داخلی نظام منعکس کنند.

مظفری افزود: در عین حال آفتاب یزد مراقبت داشته است که پس از اعلام نظر قطعی رهبر معظم انقلاب، به هیچ وجه اصل انتخابات زیر سوال نرود این مبنا ما را بر آن داشته که پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات، حتی به نقل از سایر افراد، کلامی که القا کننده تقلب در انتخابات باشد را در روزنامه درج نکنیم و اعتقاد داریم روزنامه آفتاب یزد خط اعتدال را مطابق با اهداف نظام در پیش گرفته است که می‌توانم بگویم در اغتشاشات و دستگیری‌ها احدی از روزنامه دستگیر نشده است.

وی تاکید کرد: ‌اگر مطلبی نوشته شده قصدمان در جهت استحکام پایه های نظام بوده و قصد تخریب نداشتیم.

وی در خصوص سرمقاله‌ای با عنوان "اراذل و اوباش واقعی" که موضوع شکایت بود، اظهار کرد: مقدمه، متن و نتیجه‌گیری این سرمقاله نشان می‌دهد که نگارنده به دنبال آن بود تا رفتار تاسف انگیز چند مامور متخلف که فرمانده انتظامی تهران صراحتا بر خودسرانه بودن اقدامات آنها تاکید داشت، از مجموعه نظام جدا شود.

مظفری ادامه داد: این خبر به نقل از یکی از خبرگزاری‌های رسمی و مجاز در صفحه اول روزنامه مورخ ‌٨/۶/٨٨ درج شده است.

وی افزود: البته فرماندهان نیروی انتظامی، مخاطب سر مقاله قرار گرفتند تا گمان نکنند صرفا با یک خبررسانی کوتاه می‌توانند مسئولیت خود را خاتمه یافته تلقی کنند. همچنین به صورت ظریف این نکته به مخاطب تفهیم شده که در برابر همه بی‌قانونی‌ها و خودسری‌ها نظام مدعی اصلی بوده و عالی‌ترین مقام نظام پاسدار مقابله با این اقدامات هستند.

وی در مورد شکایت ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد:‌ هر دو مقاله در مورد شکایت تنها یک موضوع را مورد توجه قرار داده است که لزوم عدم دخالت هر نهادی خارج از قوه قضائیه و قضات است. در یادداشت "کهریزک را بی‌خیال" نکته مورد اعتراض این است که چرا یک مقام نظامی که البته نظامی بودن آن فرع است و اصل، ورود یک مقام غیرقضایی در اظهار نظر قضایی است، در یک سخنرانی که بازتاب عمومی دارد به صراحت اظهارنظر قضایی می‌نماید.

مظفری به عنوان آخرین دفاع اظهار کرد: اگر در این جلسه برای دفاع از خود وکیل نگرفتم به این دلیل است که هیچ کس جز خودم نمی‌تواند نیتم را بیان کند. من در این جلسه اعضای هیات منصفه و هیات قضایی را وکیل خود می‌دانم.

رییس شعبه ‌٧۶ دادگاه کیفری استان تهران پس از استماع اظهارات مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد.


 


سه نفر از معلمان و فعالان صنفی معلمان توسط اداره اطلاعات همدان بازداشت شدند.

به گزارش کلمه، براساس گزارش های دریافتی، اطلاعات همدان از آقایان علی نجفی و محمد خانی و سعید جهان آرا طی تماس های تلفنی به صورت جداگانه خواسته شده بود که خود را ساعت ۸ صبح روز شنبه به اداره اطلاعات معرفی نمایند .

این افراد با حضور در اداره اطلاعات همدان با بازجویی های طولانی مواجه شدند و در نهایت به بازداشتگاه های انفرادی اداره اطلاعات منتقل شدند و تا زمان مخابره این خبر از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست .


 


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به روند نگران کننده خروج نخبگان از کشور از تشکیل جلسه ویژه برای بررسی مهاجرت نخبگان با حضور ۱۲ نماینده وزارت خانه و دستگاه ها خبر داد و گفت: در این جلسه سیاست های کلی در ارتباط با مقابله با خروج نخبگان بررسی شد و راهکارهایی از جمله افزایش حمایت های مالی، اجتماعی، حمایت های معنوی و سیاسی برای برون رفت از این وضعیت پیشنهاد شدو به نظر می رسد کوتاهی دستگاه هایی از جمله وزارت علوم و بنیاد نخبگان در ارائه حمایت ها و ناهماهنگی بعضی وزارت خانه ها باعث تشدید این معضل شده است.

در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر افزایش روند مهاجرت نخبگان، کمیته ویژه ای برای بررسی این موضوع تشکیل شد. به گفته سلیمی، بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال ۸۸ در هر روز ۳ دانش آموخته دوره دکترا و ۵ دانش آموخته کارشناسی ارشد به خارج از کشور مهاجرت کرده اند که این وضعیت بسیار نگران کننده است.

بنا به گزارش صندوق بین المللی پول نیز سالانه ۱۸۰ هزار تحصیل کرده از کشور خارج می شوند که این روند سالانه ۵۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می کند.

علیرضا سلیمی در گفت وگو با خراسان هم چنین افزود: کمیته بررسی علل خروج نخبگان که از مدتی قبل ایجاد شده اولین جلسه خود را با حضور ۱۲ نماینده از سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله وزارت خانه های علوم، اطلاعات، بهداشت، امور خارجه، بنیاد ملی نخبگان و اعضای کمیسیون آموزش تشکیل داد. این کمیته کار خود را به صورت هفتگی ادامه می دهد.

وی با اشاره به بررسی ۳ مسئله عمده در اولین جلسه کمیته بررسی وضعیت خروج نخبگان تاکید کرد: اولین موضوع تعیین یک دورنمای کلی از وضعیت خروج و مهاجرت نخبگان و دستیابی به یک آمار دقیق از میزان خروج نخبگان است تا بتوانیم در تصمیم گیری ها و حل این مسئله دقیق تر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اغلب نخبگان به اشکال گوناگون از جمله گردشگری، تجارت، تحقیق و پژوهش، از کشور خارج می شوند در این صورت برای دریافت ویزا نیازی به ارائه مدرک تحصیلی ندارند به همین دلیل نمی توان به راحتی آمار خروج نخبگان را استخراج کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث جلوگیری از خروج نخبگان بین سازمان ها و دستگاه های مختلف ناهماهنگی وجود دارد به طوری که در حال حاضر وزارت امور خارجه با سهولت ویزا در اختیار نخبگان قرار می دهد و یا وزارت علوم حمایت های لازم را برای ماندن نخبگان در کشور به عمل نمی آورد.

سلیمی هم چنین با تاکید بر این که باید امتیازاتی برای نخبگان در کشور در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در شرایط کنونی باید تسهیلات و مشوق هایی برای نخبگان در نظر بگیریم تا انگیزه ماندگاری و ادامه تحصیل و تحقیق و پژوهش در کشور را داشته باشند.

وی هم چنین تصریح کرد: یکی دیگر از مباحث مهم در این کمیته بررسی علل داخلی خروج نخبگان است که باید به طور خاصی مشخص شود که چه عواملی باعث خروج نخبگان از کشور می شود. البته در این مسیر ممکن است که نیاز به اتخاذ تصمیماتی داشته باشیم که اصلاح برخی قوانین از این جمله است.وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر تقویت سیستم اطلاع رسانی است. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که نخبگان خارج از کشور با مشکلات فراوانی روبه رو باشند. در این میان اگرچه برای برخی از نخبگان زمینه مناسب برای کار و فعالیت در خارج از کشور فراهم شده است اما عده کثیری از آنان با گرفتاری های پیچیده شغلی و تحصیلی در خارج از کشور مواجه هستند که برای آگاهی یافتن از این وضعیت و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات آنان نیازمند ایجاد یک سیستم اطلاع رسانی قوی هستیم.


 


«بلاگر» به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سرویس های وبلاگ نویسی دنیا، در ایران فیلتر شد.

به گزارش کلمه، شب گذشته این سرویس که خدمات مجانی برای ساخت وبلاگ ارائه می کند و در سراسر دنیا مخاطبان فراوانی دارد فیلتر شد.

فیلتر شدن این سایت در حالی صورت گرفته که بسیاری از ایرانیان در این سرویس اقدام به وبلاگ نویسی می کنند و به نظر می رسد مسئولان امر اینبار به جای فیلتر کردن تک تک وبلاگ ها در اقدامی جدید و فله ای کل سرویس دهنده وبلاگ را مسدود کردند.

بلاگر از جمله سایت هایی است که در سال ۲۰۰۲ در تعاملی با گوگل خدمات خود را ارتقا بخشید و زبان فارسی را در صفحه خود اضافه کرد. بسیاری از وبلاگ نویسان قدیمی ایرانی وبلاگ نویسی خود را با این سرویس آغاز کردند چراکه در آن دوران سرویس های فارسی وبلاگ وجود نداشت .

هم اکنون سرویس های فارسی وبلاگ بعد از اینکه وبلاگ توسط مقامات امنیتی - اطلاعاتی فیلتر شد ، تمام آرشیو وبلاگ نویس را نیز از بین می برند که نمونه مهم آن وبلاگ محمد نوری زاد است.


 


حداقل ۸ نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز از تحصیل محروم شده و به دستور ریاست دانشگاه به دانشگاه ممنوع الورد شدند.

به گزارش دانشجونیوز، پس از اعتراضات گسترده دانشجویی در ده ها دانشگاه کشور در ماه های اول سال تحصیلی جاری برخوردهای امنیتی وانضباطی از سوی نهادهای داخل و خارج دانشگاه ها با دانشجویان معترض شدت گرفته است. دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز از این برخوردها در امان نمانده اند به طوریکه پس از تجمع اعتراضی۱۶ آذر دانشگاه اهواز حدود ۴۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند.

هم اکنون نیز اخبار رسیده به دانشجو نیوز حاکی از صدور حکم تعلیق برای۸ نفر از دانشجویان و ابلاغ دستور از سوی ریاست دانشگاه به پرسنل انتظامات مبنی بر جلوگیری از ورود آنان به محوطه دانشگاه و خوابگاه ها است. ظاهراً احکام تعلیق برای دانشجویان دیگری نیز صار شده که از اسامی آنان اطلاعی در دست نیست.

اسامی دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه چمران بدین شرح است:

جواد علیخانی(دامپزشکی) ۲ ترم تعلیق، آرمان ممبینی(دامپزشکی)، محمد موسوی رحیمی(مهندسی)، محسن جعفر پور (مهندسی)، فرانک اصولیان (مهندسی)، فاطمه تقوی زاده (ادبیات) و احمد کشتکار(کشاورزی) هر کدام یک ترم تعلیق.

لازم به ذکر است این اسامی مربوط به دانشجویانی است که حکم تعلیق آنان قطعی شده است و دانشجویان بسیاری در انتظار حکم نهایی انضباطی به سر می برند.


 


در نخستین روز هفته کارگر سال ۸۹ بیش از هزار کارگر تهران با حضور در محوطه حرم مطهر امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ادای احترام به ایشان به استقبال آیین‌های گرامیداشت هفته کارگر رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم که برخلاف سال‌های گذشته به دلیل تعمیرات ساختمانی در محوطه بیرونی حرم و در فضای آزاد برگزار شد، شرکت‌کنندگان در حمایت از اجرای قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند را به طور یک‌صدا خواندند.

در ادامه مراسم علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در رابطه با علت حضور کارگران در صحن مرقد امام خمینی گفت: ما کارگران امروز برای ادای احترام به مزار کسی آمده‌ایم که هم حق طلب بود و هم با نوع تفکرش به مستضعفان و کارگران احترام بخشید.

وی با یادآوری این‌که در ۱۱ اردیبهشت سال ۵۸ امام خمینی در پیام تاریخی به مناسبت روز جهانی کارگر مقام کارگران را تا مرتبه خدایی ارتقا داد افزود: امروز و در آغازین روز از هفته کارگر ضمن تجدید میثاق دوباره با آرمان‌های امام راحل با مقام معظم رهبری و اصل ولایت نیز تجدید میثاق خواهیم کرد.

محجوب گفت: امام خمینی نظریه پرداز اصلی اندیشه ولایت فقیه بود که در آن نگاه ویژه‌ای به طبقه مستضعف و کارگر شده است.

دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه در مراسم هفته کارگر سال ۸۹ موضوع پیگیری اجرای بیمه اجباری کارگران ساختمانی در اولویت اصلی قرار دارد گفت: کارگران ایرانی از همه اقشار و گروه‌های صنفی امسال این خواسته صنفی را به طور یک‌پارچه پیگیری می‌کنند.

وی یادآور شد: موضوع کارگران بیمه ساختمانی از بیش از یک سده پیش مطالبات صنفی این گروه از کارگران است.

به گفته محجوب با وجود آنکه در اعلامیه‌های انقلاب مشروطه به موضوع بیمه اجباری کارگران ساختمانی اشاره شده است و حتی نخستین صندوق بیمه اجتماعی در ایران به منظور حمایت از این گروه از کارگران در ۸۰ سال پیش تاسیس شد اما هنوز مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل نشده است.

وی افزود: در طول این سال‌ها به غیر از کارگران ساختمانی، کارگران و کارمندان زیادی به کمک مزایای تامین اجتماعی به بازنشستگی رسیده است.

وی یادآور شد: امروز در حالی کارگران شاغل از قراردادهای موقت و پیمانی ابراز نارضایتی می‌کنند و از سوی دیگر بازنشستگان خواهان افزایش مستمری‌های خود هستند که همگی آنها حداقل از مزایای خدمات درمانی و بیمه‌‌های تامین اجتماعی بهره‌مند هستند.

وی افزود: برخلاف این گروه کارگران ساختمانی هیچ شانسی برای استفاده از مزایای اجتماعی ندارند مگر آن‌که به صورت خویش فرما بیمه خود را به صورت آزاد پرداخت کنند.

نماینده کارگران در مجلس با یادآوری تصویب قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی در سال ۸۶ گفت: انتظار داشتیم با اجرای قانون موضوع مشکل بیمه کارگران ساختمانی برطرف شود اما با اعمال فشار کارفرمایان معترض اجرای این قانون در دو سال گذشته متوقف شده است.

وی با بیان این‌که به دنبال اصلاحیه مجلس باید قانون بیمه کارگران ساختمانی از فروردین سال ۸۸ اجرا می‌شد گفت: مسوولان مربوطه به بهانه آماده نبودن آیین‌نامه تاکنون از اجرای قانون جلوگیری کردند.

وی با یادآوری این‌که تاکنون موضوع عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی چند بار به صورت تذکر به مسوولین مربوطه از جمله رییس جمهور در مجلس مطرح شده است افزود: در صورتی که این موضوع همچنان مسکوت بماند در مجلس از وزرای مربوطه طرح سوال خواهم کرد.

وی افزود: صرف نظر از این موضوع مسائلی چون عدم افزایش مستمری بازنشستگان و رعایت نشدن حداقل ساعت کار روزانه در صنوف جزو دستور کار است که در فرصت مناسب پیگیری خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری کارگران حداقل تا پایان هفته کارگر دستگاه‌های ذیربط به ویژه سازمان تامین اجتماعی نسبت به اجرای بیمه اجباری کارگران ساختمانی اقدام کنند.


 



امروز: در پی درج خبری با عنوان «موج استعفای استانی گریبان مجاهدین انقلاب را گرفت»در یکی از رسانه‌ها ،مسئول روابط عمومی سازمان مجاهدین انقلاب این خبر را تکذیب کرد.

علی باقری در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام این خبر گفت:خبر استعفای اعضای سازمان مجاهدین انقلاب در استانها صحت ندارد و هیچگونه استعفایی از سوی نمانیدگان استانی سازمان دریافت نشده است.

گفتنی است در یکی از رسانه‌ها خبری درج شده بود مبنی بر اینکه بدنبال توقیف پروانه فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برخی از اعضای استانی سازمان مجاهدین انقلاب استعفا کردند.


 




امروز:عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با بیان اینکه همچنان منتظر بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور در صحن علنی مجلس است، تاکید کرد: «اگر این طرح به تصویب برسید هیاتی مسئول بررسی و انطباق وضعیت بازداشتگاه‌ها با شرایط استاندارد جهانی می‌شود.»

مصطفی کواکبیان در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در خصوص اخباری که درباره وضعیت جسمانی زندانیان سیاسی و ناراحتی‌هایی که در زندان برای آنها همچون بیماری قلبی، عصبی- عضلانی، تنفسی و... ایجاد می‌شود، اظهار داشت: «موضوع سلامت جسمانی و بیماری‌هایی که زندانیان در طول دوران بازداشت به آن دچار می‌شوند می‌تواند زیر مجموعه طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور مورد بررسی قرار گیرد.»

وی در پاسخ به این سئوال که سرنوشت طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور به کجا انجامیده است، تصریح کرد: «متاسفانه تا مدتی هیات رییسه اصلا این طرح را در دستور کار قرار نداده بود.»

نماینده اصلاح‌طلب سمنان ادامه داد: «با پیگیری‌های صورت گرفته، اکنون این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد، گرچه این طرح باید خارج از نوبت بررسی شود اما گفته‌اند پس از پایان طرحی که مربوط به کشاورزی است، نوبت بررسی این طرح می‌رسد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتن یادآور شد: «تقاضای تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسیده است.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: «اگر این طرح در صحن علنی به تصویب برسد هیاتی از نمایندگان تشکیل و مسئول انطباق وضعیت بازداشتگاه‌ها با استانداردها می‌شوند.»

کواکبیان در خصوص رسیدگی به سلامت و علت برخی بیماری‌های مشترک در زندانیان سیاسی که دچار حملات قلبی شده‌اند و یا بیماری‌های عصبی- عضلانی، خاطر نشان کرد: «رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانی‌ها و علت بروز این بیماری‌ها نیز می‌تواند توسط هیات مذکور در بررسی و انطباق شرایط بازداشتگاه‌ها با استانداردهای موجود، مورد بررسی قرار گیرد.»


 




امروز:مصطفی محمد نجار از آغاز اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور خبر داد و اعلام کرد که مردان نیز مشمول این طرح می شوند.

مصطفی محمدنجار وزیر کشور در حاشیه گردهمایی مدیران کل امور زنان استانداریهای کشور با اعلام این خبر افزود: این طرح با تشکیل ۶ کارگروه آغاز شده است و اجرای آن از سازمانها و ادارات کشور شروع می‌شود.

وی با بیان انیکه مهمترین موضوع در زمینه اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور فرهنگ‌سازی در این زمینه است، افزود: اجرای این برنامه از سوی رسانه ملی و با توجه به فرهنگ‌سازی در این زمینه و توجه به مد و لباس اجرا می‌شود.

نجار با تاکید بر اینکه برنامه‌های اجرایی طرح عفاف و حجاب از سال گذشته در کشور جریان داشته است، ادامه داد: ستاد صیانت از حقوق شهروندی با همکار سازمانهای مختلف این موضوع را پیگیری کردند و ۶ کارگروه تخصصی در زمان حاضر برای اجرایی شدن برنامه‌های طرح عفاف و حجاب در وزارت کشور فعالیت می‌کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: طرح عفاف و حجاب با تقویت باورهای اسلامی در کشور محقق خواهد شد و باید با تدابیر لازم و به دور از هیاهو این طرح اجرایی شود.

وی تاکید کرد: مجریان طرح عفاف و حجاب باید آموزشهای لازم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را دیده باشند و از صلاحیت لازم برای مشارکت در این طرح برخوردار باشند.

نجار یکی از دغدغه‌های امروز کشور را اجرای این طرح به صورت صحیح عنوان کرد و افزود: حجاب نیمه دیگر عفاف است و باید تلاش شود تا در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: طرح عفاف و حجاب تنها شامل زنان نمی‌شود بلکه مردان نیز باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند.


 



امروز: با سپری شدن چهل و دو روز از بازداشت دکتر علی اکبر سروش استاد دانشگاههای بابل و پس از سه هفته ممانعت از ملاقات، خانواده ی ایشان موفق شدند برای دقایقی کوتاه با وی دیدار کنند.

به گزارش کلمه، دکتر سروش در این دیدار بار دیگر با دفاع از اندیشه های اصلاح طلبانه، بر پایداری در برابر خواسته های نا به حق و اقرار های بی اساس تأکید کرد.

وی با اظهار به اینکه در ایام بازداشت با تمسّک به قرآن کریم و تأمل و تفکر در منشور بزرگ شیعه "نهج البلاغه"، توانسته است روزهای سخت انفرادی را فرصتی مغتنم برای تعالی توانمندی معنوی خویش بداند .

دکتر سروش بار دیگر همگان را به صبر و استقامت در برابر ناملایمات دعوت کرد.

در پایان وی از منش نیکوی آقایان میر دامادی و تاج زاده که با تماس تلفنی جویای وضعیت استاد شدند و موجب دلگرمی خانواده، قدر دانی کرد.


 



امروز :هنگامه شهیدی، هفته گذشته در بهداری زندان اوین ، بستری بوده است.

به گزارش کلمه، خانواده هنگامه شهیدی ، روزنامه نگاری که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد ، روز پنجشنبه به صورت کابینی با این روزنامه نگار ملاقات کردند.

مادر هنگامه شهیدی در گفتگو با کلمه وضعیت جسمی ، دخترش را بد توصیف کرده و گفت: هنگامه اصلا حالش خوب نبود و به من گفت که بیشتر هفته گذشته را در بهداری اوین بوده و مجبور شده مدام به این بهداری مراجعه کند.

مادر این روزنامه نگار به شدت نسبت به وضعیت جسمی و روحی دخترش ابراز نگرانی کرد.


 



امروز: ۴۳۸ ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور از بازگشت به کشور خوداری کردند که به همین دلیل وزارت علوم با به اجرا گذاشتن وثیقه ها از۵۰ تا۱۰۰ میلیون تومان آنها را بدهکار اعلام کرده است.

به گزارش عصر ایران، به گفته یک مقام آگاه در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری این افراد دانشجویانی بودند که از بورسیه استفاده کردند و با هزینه دولت و گرفتن ارز، در زمان های طولانی ، قبل و بعد از انقلاب در خارج از کشور تحصیل کردند.

این منبع به آخرین نیوز گفت: افراد مشمول این مجازات بیش از ۸۰۰ نفر بودند که پس از اجرای وثیقه ملکی نزدیک به ۴۰۰ نفر از آنها به کشور بازگشتند و مبلغ وثیقه خود را تسویه کردند.

به گفته وی مسئولان وزارت علوم درپی آن هستند تا برای عده ای از دانشجویان که با توجه به سپردن وثیقه به کشور بازنگشتند اما هم اکنون در پذیرش دانشجویان ایرانی در خارج از کشورکمک می کنند تسهیلاتی قائل شوند و مشکلات آنها را حل کنند.


 




امروز: :یکی از شهدای جنبش سبز که کمتر از او صحبت شده است کاوه است. کاوه سبز علی پور . بعضی جاها از کاوه با اسم سجاد سبز علی پور هم یاد شده است .اما اسم واقعی این شهید کاوه است . کاوه ۲۴ ساله یکی دیگر از شهدای جنبش سبز است که در روز ۳۰ خردادماه و در درگیری مسجد لولاگر به خاطر اصابت گلوله به سرش به شهادت رسید.

به گزارش وبلاگ رای من کجاست،کمتر کسی حتی توانسته بر سر مزار کاوه هم حاضر شود چون او نه در تهران که در زادگاهش شهر رشت به خاک سپرده شده است پدر کاوه سرایدار یک ساختمان پزشکی در تهران است. جایی درست در مرکز شهر تهران که شاید همه ما بارها و بارها از کنارش بی تفاوت گذشته ایم .اما نمی دانیم که در دل این واحد سرایداری کوچک که خانه آرزوهای کاوه بوده چه دردی نهفته است هنوز ماهها پس از رفتن کاوه مادرش نمی تواند این واقعه دردناک را باور کند .

مادر کاوه که هنوز بغض یک لحظه رهایش نکرده می گوید :« هیچ وقت باورم نمی شد که پسرم آن روز از خانه برود و دیگر هرگز به منزل بازنگرد. اگر می دانستم حتما مانع رفتنش می شدم . کاوه و خانواده ما هیچ وقت آدمهای سیاسی نبوده ایم . او فقط از سر کنجکاوی و اینکه می خواست بداند رای اش کجاست به خیابان رفت و هیچ وقت هم باز نگشت »

هق هق های مادر پایانی ندارد . او فقط دردهایش را با خدایش در میان می گذارد «:به هیچ مرجعی شکایت نکردم چون می دانم فریاد رسی نیست و دیگر فرزندم هرگز با هیچ شکایتی به این جهان باز نمی گردد .اما دایم با خدایم گفت و گو می کنم و از او می خواهم عاملان این کار را به مجازات برساند .»

مادر کاوه این روزها و روزهای پس از شهادت پسرش هرگز از سجاده اش جدا نشده است. دخترانش می گویند تنها کارش راز و نیاز با خدایش است چون معتقد است هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند فرزند از دست رفته اش را به او بازگرداند .

کاوه روز ۳۰ خرداد مثل همیشه عازم محل کارش بود . او در صدا و سیما کار می کرد. آن روزبعد از ظهر از خانه خارج شد که بعد از تظاهرات به محل کارش برود .او هرگز به محل کارش نرسید و شب جنازه اش را به خانواده اش تحویل دادند.

مادرش بارها این جمله رازیر لب زمزمه می کند «: نمی دانستم این بیرون رفتن بازگشتی ندارد و گرنه مانع اش می شدم.»

دو خواهر کاوه هم هنوز نمی توانند از دست دادن او را باور کنند در گوشه ای از اتاق کوچک شان عکسی از کاوه را گذاشته اند و دور تا دورش چنین نوشته اند «: بشکند دست کسانی که با آتش گلوله تو را از ما گرفتند نمی توانیم هر گز آنها را ببخشیم .»

مادر به این نوشته ها اشاره می کند «: کار دخترانم است که هرگز نتوانسته اند از دست دادن برادرشان را یک لحظه نیز از یاد ببرند .این غم هرگز از ما دور نخواهد شد »

اشک می ریزد و می گوید « : باور کنید کاوه پسر خیلی پاک و خوبی بود اصلا هیچ گناهی نداشت این حرفها را برای این نمی گویم که او پسرم بوده است این پسر واقعا هیچ گناهی نداشت .»

او روزهای نزدیک انتخابات را هم به یاد می آورد روزهایی که کاوه و دو دخترش مچ بند سبز می بستند و شور و حال وصف ناپذیری داشتند .:«این بچه ها اصلا سیاسی نبودند نمی دانم چرا این اتفاقات به این سرعت رخ داد و این بلا بر سر ما آمد در لحظه لحظه مناجات هایم با خدا آنهایی که پسرم را فقط برای کنجکاوی و شرکت در یک تجمع از بین بردند نفرین می کنم و مطمئنم که روزی آه مادرانه ام آنها را خواهد گرفت .»

مادر کاوه و خواهرانش به زحمت درباره برادر از دست رفته شان سخن می گویند انگار که هر کلام برایشان بار سنگینی است .بار سنگین از دست دادن پسری که جز حق و حقیقت خواسته ای نداشت .مادر خیلی زود به سجاده اش باز می گردد چرا که هیچ پناهگاه دیگری برای خود نمی بیند . او راز و نیاز می کند و تنها از خدا برای ظلمی که بر او رفته کمک می خواهد.


 



امروز:عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت:« متاسفانه شاهد هستیم که ابتدا با احزاب و گروه‌های سیاسی و روزنامه‌ها برخورد می‌شود و حکم به توقف فعالیت آن‌ها می‌دهند بعد از آن دادگاه برگزار می‌کنند که ببینید آیا این احزاب و رسانه‌ها تخفلی انجام داده‌اند یا خیر!»

نصرالله ترابی در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در خصوص رای به توقف فعالیت دو حزب اصلاح‌طلب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، اظهار داشت:«در کشور ما به دلیل آنکه احزاب شکل نگرفته است، هر کس که بخواهد کار سیاسی انجام دهد با هزینه‌های سنگین مواجه است و در این شرایط نباید با احزاب حداقلی که شکل گرفته و افرادی که پذیرفته‌اند برای ارتقا کشور هزینه فعالیت سیاسی را بپردازند، اینگونه برخورد شود.»

وی ادامه داد:« اینکه قبل از تشکیل دادگاه و صدور حکم رای به تعطیلی احزاب داده‌اند، مانند نحوه برخورد با مطبوعات است که می‌گویند فعلا ببندیم تا در یک روند و پروسه دادگاهی تشکیل شود که در نتیجه آن افراد متفرق شده نشریه منتشر نمی‌شود و دادگاه هم گاهی سالها بعد برگزار می‌شود و حکم می‌دهد.»

نماینده اصلاح‌طلب شهرکرد تصریح کرد:« اگر طبق قانون اساسی، فعالیت احزاب را قبول داریم باید با سعه صدر بیشتر برخورد کرد نه اینکه بدون هیچ حکمی، جلوی فعالیت آنها را گرفت.»

ترابی تاکید کرد:« همه سیاسیون کشور از چپ و راست معتقد هستند ما فعالیت حزبی در کشور نداریم، اما آیا راه کمک به این مساله بستن همان اندک احزاب موجود است؟»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس یادآور شد:«در کشور ما متاسفانه مردم سابقه خوبی از برخورد حکومت‌ها با احزاب ندارند و همواره در هر دوره‌ای با احزاب سیاسی برخورد شده است و به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که چنین سابقه‌ای از خود در تاریخ باقی بگذارد.»


 



امروز:فرزند مرحوم آیت الله منتظری با غیر قانونی خواندن تصمیم جامعه مدرسین ابراز امیدواری کرد که عقلای نظام مانع از بسته شدن دفتر آیت الله منتظری شوند. حجت الاسلام و المسلمین احمد منتظری در گفت و گو با جرس با اعلام این مطلب تصریح کرد که باز بودن دفتر علما سنت همیشگی بوده است.

وی تاکید نمود: معمولا پس از رحلت مراجع تقلید، مقلدان برای پاسخ سوالات شرعی خود به آن دفاتر مراجعه می کنند و طبق روال مرسوم این روند حدود دو سال ادامه دارد.

فرزند آیت الله منتظری در پاسخ به تصمیمات اخیر جامعه مدرسین قم مبنی بر تعطیل کردن دفاتر مراجع، آن را فاقد ارزش قانونی دانست و گفت: کسی نمی تواند اقدام به بستن دفاتر مراجع نماید. نهاد مرجعیت مستقل از حکومت بوده و این یک روال است که دفاترمراجع برای پاسخگویی باز می باشد.

وی افزود: اگر بخواهند اقدامی فراقانونی در این رابطه داشته باشند مساله دیگری است که امیدوارم عقلای قوم اجازه ندهند چنین امری صورت بگیرد و استقلال دفاتر مراجع به خطر بیفتد.

منتظری با اشاره به سخنان آیت الله مکارم نسبت به بسته شدن دفاتر مراجع اظهار داشت: این اظهارات بر بستن دفاتر مراجع در شهرستانها تاکید داشته است نه قم. ضمن اینکه با اطلاعاتی که از دفتر آیت الله مکارم در دست است، منظور ایشان دفتر آیت الله منتظری نبوده است.

هفته گذشته آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج از فقه خود اظهار داشت: من به عنوان خیرخواهی حوزه علمیه قم و به خاطر آبروی شیعه و احساس مسئولیتی که دارم و پس از استخاره به قرآن کریم این مسئله را مطرح می‌کنم.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرده بود که سابق بر این بزرگان مراجع که از دنیا می‌رفتند برنامه‌های مرجعیت در خانه‌هایشان تعطیل می‌شد و این امانت الهی را نسل گذشته به آینده و آینده به بعد از خود تقدیم می‌کردند.

اما احمد منتظری بر این باور است که این سخنان در رابطه با دفاتری است که شامل دفتر آیت الله منتظری نمی شود.

فرزند آیت الله منتظری خاطر نشان کرد که با توجه به فتوای برخی از مراجع مبنی بر بقای بر میت، دفتر آیت الله منتظری همه روزه پاسخگوی مراجعانی است که برای انجام امور شرعی خود به این دفتر مراجعه می کنند.

گفتنی است چندی پیش دفتر آیت الله منتظری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که شورایی از فضلای حوزه که زیر نظر آیت الله منتظری کار می کردند، همچنان پاسخگویی سوالات شرعی مقلدان هستند.

در این اطلاعیه پیرامون وجوهات شرعی نیز آمده بود که کلیه علما پرداخت وجوهات برای مصرف مقرره شرعی به دفتر را مجازدانسته اند.

از سوی دیگر چندی پیش دفتر آیت الله منتظری در فراخوانی از مردم دعوت کرد تا در جمع آوری آثار مربوط به ایشان ، شامل مطالب مخالف یا موافق ، قبل‏ ‏یا بعد از انقلاب ، ایام قائم مقامی و پس از آن ، دوران حصر‏ ‏خانگی و بعد از آن ، و هر مطلبی که به نحوی مرتبط با معظم له‏ ‏است ، گردآوری و سامان دهی شود"، این دفتر را یاری دهند.

در حال حاضر احمد قابل، مجتبی لطفی و عماد الدین باقی در زندان هستند و برخی دیگر از شاگردان همانند میراحمدی و احمد پور خلع لباس شده اند.


 




امروز:مدبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر فقط به سیاست اکتفا کنیم و از اقتصاد و فرهنگ و معنویت غافل شویم دچار عدم تعادل در زندگی جمعی و اداره کشور خواهیم شد.

به گزارش ایلنا محسن رضایی که به دعوت تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و در جمع دبیران و هسته مرکزی این تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران سخن می گفت ،اظهار داشت: امیدوارم این جنب و جوش شما دانشجویان عزیز همواره ادامه پیدا کند و ملت ایران از ظرفیت دانشجویان و جوانان خود بیش از پیش بهره‌مند گردد.

وی ضمن تبریک به مناسبت سالروز شکست نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، گفت: این عملیات از پیچیده ترین و مخفی ترین عملیات های نظامی جهان بود که به فضل الهی به شکست انجامید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اما مساله این بود که ملت ایران تحمل حضور آمریکایی ها را نداشت و در اوایل انقلاب علیرغم مخالفت دولت موقت، دانشجویان پیرو خط امام طی یک اقدام خودجوش مردمی، سفارت آمریکا در ایران را تسخیر و دیپلمات های آن کشور را دستگیر کردند و در حقیقت عملیات طبس به جهت آزاد سازی این گروگان ها بود که به شکست انجامید.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای این فعالیت انقلابی بود که ملت ایران پس از ۵ یا ۶ دهه امریکائی‌ها را تحقیر کردند و به همین دلیل آنها بعد از آنکه از فعالیت دیپلماتیک نا امید شدند، عملیات طبس را طراحی کردند.

وی با اشاره به حوادثی که پس از عملیات طبس برای انقلاب اسلامی بوجود آمد، گفت: ملت ایران با شکست دشمنان خود برای تثبیت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی کمال استفاده را برد. البته با فرض این تثبیت یک بنای جدیدی برای آینده ایران گذاشته شد که بتواند به آرمان های خود دست پیدا کند و این آرمان‌ها عبارت بودند از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی و

رضایی در ادامه با تاکید بر اینکه "نباید فقط به آرمان های سیاسی اکتفا کرد"، اظهار داشت: اگر فقط به سیاست اکتفا کنیم و از اقتصاد و فرهنگ و معنویت غافل شویم دچار عدم تعادل در زندگی جمعی و اداره کشور خواهیم شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه نسل سوم و چهارم انقلاب، گفت: نسل سوم و چهارم انقلاب وارد عصر جدیدی از ایران شدند که من آن را عصر اجتماعی قلمداد می کنم البته این به معنی نادیده گرفتن عرصه سیاست نیست بلکه به معنی آن است که به جای تاکید بر سیاست باید جامعه، خانواده، فرهنگ و اقتصاد را سامان داد.

رضایی به جوانان کشور توصیه کرد که دست از دامن روحانیت و ولایت فقیه نکشند زیرا که این دو ضامن آزادی و استقلال هستند و سد دیکتاتوری و استعمار در ایران بوده‌اند و اگر روزی این دو ضعیف شوند، آزادی و استقلال هم ضعیف خواهد شد.

رضایی تاکید کرد: یک زمان کار ما سیاست سازی بود اما امروز تقویت جامعه، خانواده، روستا، شهر، استان و تنظیم مجدد رابطه معنویت و اخلاق با جامعه در اولویت است. منظورم این است که باید در پی جامعه سازی باشیم و لذا در این راستا قدرت اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی در عرصه اجتماعی بسیار مورد توجه قرار خواهد بود. بنابراین معتقدم که ما به عصر جدیدی وارد شده ایم و قهرمانان آینده ما نخبگانی هستند که جامعه ایرانی و اسلامی را خواهند ساخت .

رضایی خاطرنشان کرد: برای ساختن جامعه ایرانی و اسلامی دو رکن اساسی پیشرفت و عدالت لازم است؛ بنابراین بدون این دو عامل جامعه ایده ال دست نیافتنی خواهد بود. لذا ما در جامعه ایرانی اسلامی نیازمند پیشرفت عادلانه در همه ابعاد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ما نیازمند الگوهای ایرانی و اسلامی برای زنده کردن آرمان های خود هستیم اگر چه از سایر الگوهای موجود در دنیا نیز استفاده خواهیم کرد. بنابراین از پیشرفت های موجود در دنیا استفاده می کنیم بدون اینکه دچار از خود بیگانگی شویم و در همین راستا نیازمند آن هستیم که در ابعاد فرهنگی و اقتصادی پیشرفت نماییم.

رضایی درباره نقش و جایگاه عدالت گفت: آیا بدون وجود عدالت می توان شهرها، استان‌ها و اقوام ایرانی را بازسازی کرد؟ قطعا این گونه نیست و از طریق گسترش عدالت است که همه اقوام ایرانی در اداره اقتصادی کشور مشارکت خواهند داشت و در همین راستا بود که بنده فدرالیسم اقتصادی را که در آن عدالت و پیشرفت رعایت خواهد شد را مطرح کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: عدالت و پیشرفت به صورت توامان موجب می شود تا همه اقوام ایرانی در اداره کشور شریک و سهیم باشند زیرا پیشرفت و عدالت دولتی به نتیجه نخواهد رسید.

رضایی گفت: نسل سوم و چهارم انقلاب رسالت جدیدی خواهند داشت و دیگر مقهور عصر سیاست نخواهند بود و دغدغه اصلی آنها بهبود بخشیدن شاخص های اجتماعی خواهد بود واگر از این امر غفلت شود جوانان بر اساس استعداد و درک خودشان به دنبال حل مشکلات اجتماعی خواهند بود.


 


جمعی از ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نخست وزیر امام (ره) دیدار کردند . در این دیدار مهندس موسوی سخنان مهمی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار "کلمه"، میرحسین موسوی در ابتدای این دیدار ضمن تشکّر از ایثارگران گفت: شما افراد ارزشی هستید و برای حل مشکلات کشور دلی سوخته دارید، نه دنبال پست و مقامید و نه دنبال نفع شخصی و نه می خواهید چیزی از اوضاع برای خود برداشت کنید. به همین دلیل سخنان و نظرات شما مهم است خصوصا که ریشه در انقلاب دارید و دلتان برای آن فضای نورانی و معنوی که انقلاب اسلامی بشارت آن را داد تنگ شده است و دنبال آن فضایید.

انقلاب شد تا به آراءوعقاید مردم اهمیت داده شود و فضا باز شود

نخست وزیر دوران دفاع مقدس تاکید کرد: مشکل امروز ایران ما تهدید همین فضای نورانی است. دلیل اصلی آن هم روشن است، اگر نظام ما کارآمدی لازم را داشت و متوجه این مهم بود که انقلاب شده تا به آراء و عقاید مردم اهمیت بدهیم و فضا را باز کند، بیشتر آحاد ملت - که حالا ممکن است افراد جامعه عقاید گوناگون به این سو و آن سو داشته باشند- در جهت مصالح انقلاب و مصالح ملی حرکت می کنند چنانکه در دوران دفاع مقدس چنین سابقه ای را می توان یافت که از دورافتاده ترین روستاهای کشور تا تهران و سایر شهرها همه جبهه ای پیوسته بودند و همه می دانستندکه برای چه حرکت می کنند.

نخست وزیر امام ضمن با ذکر خاطره ای گفت: در اوایل جنگ به بشاگرد رفته بودیم؛ منطقه ای که قبل از انقلاب برده فروشی در آن رواج داشت. منطقه ای فقیر با فضایی بسته. تنها سرمایه ای که آن مجموعه داشت و ما از درون کپر می دیدیم چند بزغاله و مرغ بود. اما از همین بشاگرد افرادی بودند که خودشان را به جبهه رساندند. وقتی از آنها خواستیم که بگویند چه کاری برایتان انجام دهیم، می گفتند یک حسینیه برایمان بسازید و آن فضا برای بنده فراموش نشدنی است چرا که این فرهنگی بود که در آن وضعیت کشور، شایع شده بود و به حق سرمایه ای عظیم بود. همین پدیده ها بود که در زمان جنگ معجزه ها آفرید.

با گذشت زمان ارتباطمان را با مردم از دست دادیم

موسوی با ابراز دلتنگی نسبت به زمان نورانی از دست رفته اظهار داشت: ما متأسفانه با گذشت زمان ارتباط خودمان را با این مردم از دست دادیم و فکر کردیم که بیشتر از آنها می دانیم و می توانیم به آنها هر چه خواستیم بگوییم و مردم هم باید اطاعت کنند . از عقل جمعی استفاده نکردیم. موقعیت ها و مقام ها و ساخت قدرتی که بر پایه ی منافع و فساد در بعضی ها شکل گرفت موجب شد رجوعمان به توده و اکثریت مردم کاهش پیدا کند و کم کم آن را از دست دادیم و در این زمینه متأسفانه ضعیف شدیم، و فقط پوسته ی اسلامی را نگه داشتیم.

با این شیوه ناکارآمدی و هر مشکل را به نام اسلام تمام می کنند

نخست وزیر امام تصریح کرد: ای کاش این تغییر به نام اسلام نبود و این قدر خسارت نمی داشتیم، چرا باید امروز هر کاری که انجام می شود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد به نام اسلام تمام شود؟ مخصوصاً که با اغراق از اسلام نام می بریم و مدام در اشارات خود از آیات و روایات دم می زنیم حتی در مورد زلزله تهران که امکان وقوع آن وجود دارد و ما هم قبول داریم اما دولت که نباید در این خصوص از اسلام خرج کند. ما همیشه باید فکر کنیم که تهران در خطر زلزله است و برایش همواره راه حل داشته باشیم.

برداشت های شخصی و فرقه ای را به دین وصل می کنند

وی با اشاره به کتاب قانون ابن سینا که یک کتاب پزشکی است گفت: نکته ای در این کتاب هست که روی من خیلی اثر گذاشت. بخشی از کتاب راجع به دیوانه ها صحبت می کند و اینکه چگونه باید علاجشان کرد. ابتدا می گوید که درمانش چنین و چنان است ولی بعد بحث روح را می کند و می گوید: روح این افراد را جن تسخیر کرده و به اینجای بحث که می رسد می گوید جایش در این کتاب نیست. آنچه مربوط به پزشکی بود و مداوای آن گفته شد و بعد بحث علمی اش را به آخر می برد.

موسوی افزود:دولت برداشت های شخصی و فرقه ای را به دین وصل می کند و اگر به این موضوع ناکارآمدی هم اضافه شود آن وقت هر نوع مشکلی به اسلام نسبت داده خواهد شد.

وقتی جوان از ما روی برمی گرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم

موسوی با اشاره به خیل عظیم جوانان و دانشجویان کشور گفت :جوانی را ببینید که در دانشگاه، خودش و یا دوستانش را کتک می زنند، به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند ، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می گیرند، به نام اسلام رسانه ها را توقیف می کنند ، صنعت کشور هم که در حال متلاشی شدن است و وضع کارگران و کارآفرینان هم تعریفی ندارد. همه اینها به نام اسلام صورت می گیرد بعد هم اگر فسادی مطرح شد همه می گویند این فساد! و نامه می نویسند، یک دفعه می بینیم که تمام بحث راجع به فساد محدود شد به اسلام. این موارد روی جوان مملکت چه تاثیری می گذارد؟

وی افزود: وقتی جوان از ما روی برمی گرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم. مگر جوان چقدر تحلیل دارد؟ و چقدر می تواند موضوعات را برای خودش توجیه کند؟ باید این نکته را به وضوح روشن کنیم که مشکلاتی داریم ولی ربطی به اسلام ندارد.

وی این سوالات را مطرح کرد که آیا اسلام دنبال فساد است یا دنبال از بین بردن صنعت؟ ما که می گوییم راهی برای تسلط کفار بر خود قرار ندهید نه به این معنا که به طور مثال تجارت خارجی را قبول نداشته باشیم و یا نباید با جهان ارتباط داشته باشیم، اما چرا اجرای ناقص این کار آن هم به قیمت نابودی محصولات داخلی؟ باز گذاشتن دروازه ها به روی اجناس بنجل خارجی کجایش اسلامی است؟ این موضوع با آموزه های اسلامی در تضاد است.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفت: مردم برادران و خواهران هم هستند. صحنه های زدن، کشتن یا خبرهایی که درباره ی زندان ها هست و توقیف روزنامه ها روی آنان تاثیر بد می گذارد. بنده اصلا به این روزنامه یا آن روزنامه متمایل نیستم ولی مگر چکار کردند که آنها را قیچی کردید و بستید؟

به جای جلوگیری از فعالیت احزاب جوانمردانه با آنان رقابت کنید

وی با اشاره به جلوگیری از فعالیت دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی گفت : شما اگر می گویید این حزب ها خوب نیستند یک حزب خوب تشکیل دهید که با اینها جوانردانه رقابت و مقابله کنند تا اگر توانستند خود به خود زمینه اش را در جامعه از بین ببرند.

وی تاکید کرد : قرار بود رقابت سیاسی داشته باشیم و این مرّ قانون اساسی در مورد آزادی تشکل های سیاسی است و به نفع ماست. این به آن معنا نیست که همه تشکل ها خیلی خوب باشند. ممکن است حزبی در کشور شکل بگیرد که تشکل بدی باشد ولی راه حل آن حذف شدن در فرآیند رقابت است که ابواب جمعی مردم در یک فضایی بهترین را انتخاب کنند. این هم متأسفانه به نام اسلام تمام شده است و به همین دلیل کسانی که با این رفتار مخالفند و پایبند ارزش های انقلاب و راه امام هستند باید به شکل های مختلف نشان بدهند که این اسلامی که ما می شناسیم این نیست.

این اسلام نیست...

موسوی افزود:اسلام، کسی را نمی زند، کسی را نمی گیرد، تهمت نمی زند، کسی را در زندان نگه نمی دارد و محدودیت ایجاد نمی کند، اسلام یقیناً مدافع نیرومند اقتصاد ملی و عظمت و استقلال کشور است، این وظیفه ی فوق العاده مهمی است که در رفتار و کردارمان نشان بدهیم که این اسلام مدافع استقلال ماست و حاضر نیست یک ذره از استقلال ما از دست برود. منتها ما که در حکومت نیستیم در کنار حکومتیم.

می گویند از کشتی نظام پیاده شده اید...

وی خاطر نشان کرد : می گویند شما از کشتی(نظام) پیاده شده اید از کشتی مسلمانی که پیاده نشده ایم. به عنوان یک مسلمان می خواهیم طوری رفتار کنیم که جوانها را مأیوس نکنیم و حداقل بگوییم اسلامی که می شناسیم این نیست، اسلامی که می شناسیم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد، همه را می پذیرد. با زبان استدلال با افراد روبه رو می شود. اسلام دینی است که می تواند با پیشرفت های جامعه بشری همسو و پیشتاز شود.

توصیه ای از علی(ع) که برای امروز بسیار آموزنده است

موسوی با اشاره به دهه اول انقلاب گفت : در آن زمان در این زمینه ها مشکلی نداشتیم ، ما ابداعاتی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد جنگ و ... داشتیم و احساس نمی کردیم از قافله بشری در زمینه تلاش برای دستیابی به تکنولوژی، تمدن، سیاست و امثالهم عقب ماندگی داریم. لذا من معتقد بودم در هر موقعیتی که هستیم باید بین همسایه ها، همشهری ها و در سطح ملی این قضیه را نشان دهیم. فکر می کنم آن وصیتی که حضرت علی(ع) در آخرین لحظات داشتند(کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا) حامی مظلومین و مخالف ستمگران باشید یک توصیه ی فوق العاده است. یک نیروی مسلمان و دینی باید شهرت به این پیدا کند که در کنار مظلومین است هر جا که باشد و مخالف ظلم است هر جا که می خواهد باشد.

استقلال در نزد ایرانیان یک ارزش جا افتاده است

به جنبش سبز تهمت وابستگی می زنند و خود دنبال نامه نگاری و جلب توجه هستند

وی این موضوع را دارای اهمیت بسیار عنوان کرد و افزود: همین موضوع هویت اسلامی ما را نگه می دارد. ما واقعا نیازمند آن هستیم که اسلام را خوب معرفی کنیم تا جوان ها و ملت خودمان را نجات بدهیم وگر نه دلیلی ندارد که گرایش ضد دینی گسترده ای را خدای ناکرده در جامعه شاهد باشیم.

موسوی درباره استقلال جنبش سبز گفت: این حرکت(جنبش سبز) صد در صد یک حرکت مستقل است ولی مخالفان به جنبش سبز نسبت ناروا می دهند و آن را به سلطنت طلبها، منافقین، آمریکا و اسراییل منتسب می کنند. در حالی که آنها خودشان با یک حالت زیگزاگی که بیشتر به سیاست خارجی ما لطمه می زند نامه نگاری هایی با سرکرده های قدرت های جهانی دارند. از یک طرف فحش می دهند و از طرف دیگر دنبال جلب نظر چین، روسیه و یا دیگری هستند. آنگاه ما را به رابطه خارجی متهم می کنند. این به این دلیل است که استقلال یک ارزش جاافتاده ای در میان ملت ماست. ملت ما نسبت به این مسئله حساسیت دارد و اگر یک حرکتی را به خارجی ها منتسب کنند طبیعی است که آن حرکت لطمه می خورد و چهره اش مکدر می شود.

آنچه اعتقادات مردم را قربانی می کند

وی افزود: وقتی حکومت می آید روزنامه ها، سخنرانی ها، هیئت ها و احزاب را می بندد و حتی یک کانال نمی توانیم داشته باشیم و یا یک مناظره نمی توانیم انجام بدهیم و ... در چنین حالتی است که صدای بیگانه در کشور بزرگ می شود. از یک طرف دولت و از طرف دیگر آنها، سرانجام این وسط چیزی که در دو لبه قیچی از بین می رود همان اعتقادات اصیل است که به نظر من در بدنه اصلی جنبش سبز وجود دارد. ما فکر می کنیم چیزی که در این جنبش مهم است تجربیات خوب سی ساله انقلاب است که باید تلاش کنیم جمع بشود. سپس یک حرکت جمعی داشته باشیم. این فضای پیرامونی ماست که ترسیم کردم، فضایی که هر روز با یک مشکلی روبرو هستیم.

آنها می خواهند جمعیت ما متفرق شود و مردم باید مراقب هم باشند

شمشیر نمی کشیم تنها عنصر پیش برنده ما آگاهی است

موسوی گفت: امروز یکی از نشریات سپاه را خواندم که نوشته باید امتیاز فعالیت مجمع روحانیون مبارز را هم لغو کرد. آنها نگاهشان اینطوری ست، می خواهند تمام تشکل ها را از بین ببرند و یقیناً بعد به حساب بقیه ی تشکل ها و گروه ها خواهند رسید. در چنین حالتی شبکه ها و هیئت ها اهمیت فوق العاده ای پیدا می کنند. مواظب خود بودن، مواظب خانواده بودن، مواظب محله بودن، مواظب جامعه و هر چه پیرامون ما هست بودن، اهمیت زیادی پیدا می کند. ما در این مصاف ، نمی خواهیم که شمشیر بکشیم و با یک حالت رزمی به میدان برویم. ما تنها عنصری که داریم و قدرتش از همه اینها بیشتر است ایمان و آگاهی است. باید این دو را تقویت کنیم. ایمان به یک دین رئوف و دینی که امام مطرح کرد :پیشتاز و روشن، که بتواند در سطح جهانی و در سطح داخل پاسخگوی مشکلات باشد. از طرف دیگر آگاهی نسبت به حقوق اساسی مردم. مردم باید بدانند که حقوقی دارند و حقوق آنها دارد ضایع می شود.

در انتخابات حکومکت نباید برای مردم تصمیم بگیرد

اینگونه نمی شود کشور را اداره کرد...

وی یکی از حقوق مردم را برگزاری انتخابات آزاد عنوان کردو گفت: نباید حکومت برای مردم تصمیم بگیرد. وقتی از دور نگاه می کنیم به زشتی این کار پی می بریم که مثلا چهار پنج نفر که به فرض خیلی آدم های عالی که تمام حسن های جهان در آنها جمع شده باشد، بنشینند یک عده ای را کنار بزنند، عده ای را انتخاب کنند و بعد به یک ملت هفتاد و پنج ملیونی بگویند از داخل اینهایی که ما انتخاب کردیم انتخاب کنید. این بدترین حالت برخورد با یک ملت است. زشتی این کار را نمی-فهمیم ، چون داخل آن هستیم و لمس نمی کنیم. بله وقتی که یک نماینده ای خائن از آب درآمد با او باید با شدت و غلظت برخورد کرد و او را بیرون کرد. از گذشته هم برای این کار راه داشتیم اما حالا انتخابات را به این شکل انجام می دهیم که مدام گزینش انجام دهیم، تمام دهان ها را ببندیم، تمام مراکز اطلاع رسانی را توقیف کنیم تا آن کسی که ما می خواهیم، رأی بیاورد و بعد صندوق ها را هزار جور دستکاری بکنیم و تخلفات عجیب و غریب انجام بدهیم. اینطور که نمی شود کشور را اداره کرد(دراینصورت) کشور به اینجا میرسد که الان تهدیدات خارجی پشت دروازه کشور ماست و از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی تهدیدات داخلی بیشتر است.

وی در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی، میزان سرمایه گذاری است که الان پنج،شش درصد است در حالی که باید بین دوازده تا چهارده درصد باشد. این کاهش به معنای ، بیکاری، فقر، فساد، فشار آمدن روی طبقات حقوق بگیر و امثالهم است. یا مثلا گفته شد رشد اقتصادی کشور امسال صفر خواهد شد.البته اطلاعات شفاف وجود ندارد، یک دفعه عده ای می نشینند تصمیم می گیرند و تمام اطلاعات مربوط به فساد و نیز اطلاعات راجع به لایحه ی هدفمند کردن یارانه ها قطع می شود. افرادی به دنبال آمار و اطلاعات هستند تا برای آینده کشور پیش بینی داشته باشند، عوض اینکه این افراد فرصت شمرده شوند به عنوان تهدید مطرح می شوند. سعی می شود که تمام اطلاعات قیچی شود و نتیجه این می شود که شرایط بسیار وخیمی داشته باشیم.

گسترش آگاهی مهمترین زمینه تغییر به نفع اسلام

وی افزود: کار ما آگاهی دادن به مردم نسبت به این مشکلات و بسط و گسترش آن است. حقوقی که مردم دارند گسترش این آگاهی ها و اطلاع از حقوق خود یعنی همان اصلی ترین و مهم ترین عنصری است که می تواند زمینه تغییر را به نفع اسلام و انقلاب و آتیه ی کشور ایجاد کند به شرطی که حالت اجماع نسبت به این مسأله بوجود بیاید. من فکر می کنم بعد از انتخابات در این زمینه پیشرفت کرده ایم.

میزانی برای سنجش موفقیت جنبش سبز

وی میزان حضور مردم در تجمع های خیابانی را معیار درست برای سنجیدن جایگاه جنبش سبز عنوان نکرد و گفت : ما نباید بگوییم که خیابان ها زمانی از جمعیت زیاد و در زمانی کم بود و بر این اساس بسنجیم که جنبش سبز در کدام نقطه ایستاده است. باید شاخص و اطلاعاتی داشته باشیم که ببینیم آگاهی از این حقوق چقدر است تا اینکه بدانیم در آینده چگونه باید کشور اداره شود؟ آیا این آگاهی در سطح جامع گسترده تر شده یا کم کم دارد دایره اش تنگ تر می شود. اگر ما نسبت به این موضوع پیشرفت داشتیم زمینه ی تغییر جدی را در کشور ایجاد کرده ایم.

آنچه جریان حاکم را به رسانه ها حساس کرده است...

موسوی تاکید کرد دلیل حساسیت جریانی که برسر کار است نسبت به رسانه ها همین است و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هیچ بحرانی نداشتیم که روزنامه ای مانند بهاربسته نمی شد و یا یکی دو مناظره ای که بیشتر نگذاشتند پا بگیرد و برنامه قطع یا یکطرفه شد. تمام این ها نشانگر اهمیت این مطلب است که قدیم می گفتند پاشنه آشیل و یا چشم اسفندیار.

دامنه آگاهی را به روستائیان و کارگران و کشاورزان بکشانیم

همه باید در صدا و سیما تریبون داشته باشند

وی آگاهی را مهمترین مسئله عنوان کرد و گفت: باید آگاهی را گسترش دهیم، باید دامنه آگاهی را به روستاییان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم به آنها بگوییم این زندگی، شایسته شما نیست. شما حق دارید که یک نماینده بفرستید.شما حق دارید که صنعت مستقل داشته باشید، اقتصاد ملی خوبی داشته باشید. از چنین حقوقی برخوردارید. شما حق دارید در جامعه صحبت و نظر خودتان را اعلام بکنید و به نظر شما باید اهمیت داده شود این صدا و سیما از پول جیبی شما اداره می شود. شما باید پشت این تریبون ها باشید.

وی با اشاره به خاطره ای از حضرت امام (ره) گفت: یادم هست که حضرت امام رحمه الله علیه میگفتند چرا اینقدر عکس من در روزنامه ها چاپ می شود . اصلاً غدغن کردند. در یک جلسه خصوصی به آقای محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیما از بابت زیاد نشان دادن تصویر ایشان گلایه و ابراز ناراحتی زیاد کردند. خود بنده از میدان امام مقابل ساختمان مخابرات رد می شدم دیدم شیشه هایش از بالا تا پایین عکس امام را زده اند، ناراحت شدم زیرا آن حالت اغراق آمیز، وضعیت آن اداره را به هم می زد و با اعتقادات ما هم ناسازگار بود. نمی دانم نبوی یا غرضی وزیر مخابرات بود، تماس گرفتم و گفتم جمع شود و جمع شد. خیلی طول نکشید حاج احمد آقا با من تماس گرفت و از قول امام از من تشکر کرد و خب این وضعیت آن موقع امام بود.

با این انتخابات واتفاقات بعد از آن ، ایده برگشت به حقوق اساسی متولد شد

وی خاطرنشان ساخت: باید به مردم اینها را انتقال بدهیم و اینکه حکومت دینی و جمهوری اسلامی به معنای باز شدن تمام راه ها برای ابراز نظر و خلاقیت آنها و بودن آنها در صحنه واقعی است نه اینکه آنها نتوانند از این صدا و سیما و امکانات عادی هم استفاده کنند.برداشت من این است با این انتخابات واتفاقات بعد از آن یک ایده ای در داخل کشور مبنی بر برگشت به حقوق اساسی متولد شد که برگشت ناپذیر است. کافیست که از این، مثل یک گیاه و گل پاسداری کنیم وبگذاریم تناور وگسترده شود. در قرآن آمده است که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان تغییر دهند. این آگاهی زمینه تغییرات وسیعی را در جامعه و حکومت ایجاد خواهد کرد.

جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم

موسوی تاکید کرد، باید برای راهمان برنامه داشته باشیم و بیش از همیشه باید به این مسئله معطوف شویم که این جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم و با گسترش آگاهی ارتباط به روزی با آنها داشته باشیم و به آنها بگوئیم وضعیت کارگری و اقتصادی و... موقعی خوب می شود که نمایندگان واقعی شان در مجلس باشند ونمایندگان مردم هم بتوانند در صدا و سیما نظرات آنها را نقل کنند و مردم هم بتوانند مواظب فساد باشند.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به دوران ابتدایی پیروزی انقلاب گفت: در ابتدای این انقلاب اینجور نبود که بگویند شما چرا ریخت و پاش کردید؟ بلکه همه مراقب یکدیگر بودند. آن ایمان و اعتقاد گسترده باعث می شد مراقب خویش باشند. کافی بود در اداره ای کسی کمی پایش را از گلیم اش جلوتر بگذارد خود کارمندان بر خورد می کردند و خود جامعه این حالت را داشت. جدا شدن شما از این نوع نظارت ها یقینا باعث فساد می شود که البته این به منشوری نیاز دارد که تهیه شود.

سینه به سینه و با خلاقیت انتقال اطلاعات کنیم

وی موضوع مهم دیگر را در ارتباط با فعالیت های رسانه ای برشمرد و گفت: ما باید روش هایمان را به روزتر کنیم. حالا که روزنامه نداریم باید راه های تازه ای پیدا کنیم ضمن آنکه دنبال روزنامه هستیم تا از طریق قانونی رسانه داشته باشیم اما از طریق رسانه های مجازی که یقیناً جزء حقوق ماست از طریق هیأت ها از طریق خانواده و سینه به سینه باید اطلاع رسانی کنیم. این اطلاع رسانی هم باید حول مسئله ای که در آن اجماع داریم با روش های جدیدی که در حین کار به دست می آوریم انجام دهیم .دائم باید فکرهای نویی ارائه دهیم که یک جمع خلاق را داشته باشیم و روش های نو برای جامعه مان داشته باشیم.

وی با ذکر مثال از یک تئوری که در هنر مطرح هست گفت : در نظریات فلسفی هنری بحثی است مبنی بر این که یک طیفی از هنرمندان نگارگر وقتی می خواهند نقاشی کنند اول می نشینند راجع به آن فکر می کنند ،اجزاء، حجم و رنگ را در ذهن می آورند در ذهن که تکمیل شد هنرمند در جلوی بوم قرار میگیرد و شروع به نقاشی کردن می کند. یک طیف دیگر هستند که می گویند، با احساس زیبا شناسی و با تناسب رنگها کار را آغاز می کنیم اما از اول حاصل کار را تعریف نمی کنند .در نظریات سیاسی مشابه این دو را می توانید پیدا کنید.قبل از انقلاب مارکسیست ها خیلی فعال بودند. دلیل انشقاق آنها این بود که سعی می کردند یک حکومت بی طبقه ای را با تمام ابعاد و ویژگی هایش ترسیم بکنند و به طرف آن حرکت کنند. برای همین طرح چینی استالینی داشتیم که متمایل به آلبانی انورخوجه و یا حکومت از نوع کاسترو و امثال اینها بود.در گروههای اسلامی هم همینطور بود آنها هم ترسیم کاملی از حکومت داشتند که در نتیجه یک نوع جدایی و انشقاق و یک دید افراطی در اینها ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: اگر ده سال قبل از انقلاب به حضرت امام (ره) می گفتند حکومت شاه که سرنگون شد ابعاد حکومت شما چیست؟ ایشان مثل کمونیست ها و مارکسیست ها نظر مشخص نمی دادند مبنی بر اینکه ابعادش، مشخصاتش این باشد مجلسش این باشد، بعد براساس آن باید حرکت بکنیم.

معیاری که جنبش سبز بر اساس آن حرکت می کند

موسوی با اشاره به جنبش سبز خاطر نشان کرد: جنبش سبز بر اساس معیارها و الگوهای دوم حرکت می کند، معیاری که می گوید حقوق اساسی مردم باید رعایت شود، عدالت و آزادی باید باشد. این کار تحقق نمی پذیرد مگر آنکه همه ملت را دور هم جمع بکنیم. این ملت و شهروندی که مالیات می دهد محترم است و هر کس که قوانین داخلی کشور را رعایت می کند محترم است.از اول هم اساس بر همین بود. روزهای اوّل پیروزی انقلاب گروههای چپ و راست حتی غیر مذهبی ها خدمت امام می رسیدند و دائم با ایشان ملاقات می کردند.برای اینکه تصور بر این بود نظامی داریم که تمام اقشار را می تواند در بر گیرد. این هیچ نوع منافاتی با جمهوری اسلامی حکومت اسلامی و حکومت دینی نداشت.

نخست وزیر امام افزود: هم اکنون هم تصور و ایده ایی که جنبش سبز باید ارائه دهد این است که بتواند بیشترین نیروی ممکن را در خودش جمع کند.همان جوانی که امروز به خاطر بد کار کردن حکومت از دین بیزار شده است وقتی درست عمل کنیم راه بازگشت او را فراهم کرده ایم و این برای ما اهمیت زیادی دارد. یعنی بازگشت وسیع مردم به سمت دین موقعی است که از دین شعارهای خوب و سعه صدر ببینند، کار آمدی ببینند. در آن حالت ما کمترین روی گردانی را از دین و از اسلام و ارزشها و میراث های فرهنگی و قدیمی مان خواهیم داشت.

وی به روشن شدن بیشتر مشخصات جنبش و این حرکت تاکید کرد و گفت: با این مشخصات و این حرکت را به مردم منتقل کنیم .باید به مردم بگوییم ما دنبال قدرت و دسترسی به قدرت نیستیم. حکومت مال همان کسانی باشد که الان هست اما این معیارهایی که مطابق اسلام و فطرت است را رعایت کنند. مردم را کتک نزنند و بگذارند مردم آراء خودشان را راحت در صندوق ها بریزند ، بگذارند مردم حرف بزنند، همان که قانون اسلامی تصریح دارد، بگذارند رسانه ها آزاد باشند. ما نمی خواهیم رسانه ایی باشد که به دین فحاشی کند.

زندانیان گمنام ...

به راحتی انگ محارب می زنند

وی با اشاره به زندانیان گمنام گفت: الان در زندان متأسفانه غیر از افرادی که شناخته شده اند زندانی های عجیب و غریبی می بینید که پنج سال - شش سال به دلیل اینکه در ۲۵خرداد در راهپیمایی شرکت کرده اند محکوم شده اند. ما می گوییم این را دین نمی پذیرد، اسلام نمی پذیرد،این با هیچ مبنای دینی که ما می شناسیم سازگاری ندارد. بیایید ثابت کنید که دین اسلام چنین است. تا یکی کوچکترین تکانی می خورد زود یک مارک محارب میزنند. الان زندانیانی هستند که ناشناس هستند، پرونده بعضی شان اصلا گم می شود ،برخی هستند ماهها اصلا کسی سراغشان نمی رود. آنکه مشهور است به او می رسند چون بالاخره اسمش در سایت ها مطرح است. افرادی هستند که تکلیفشان واقعاً روشن نیست، ما می گوییم اسلام با این مسئله سازگاری ندارد.

موسوی افزود: می گوییم مرّ اسلام را بگویید، آیا مرّ اسلام با اینها سازگار است. ما چنین چیزهایی نداریم.این حرف ها را مردم می پسندند دلیلش این است که با فطرت آنها و اعتقادات دینی آنها و با تجربه روزانه آنها سازگار است. در خصوص مسائل سیاسی اقتصادی هم همین طور است. کجای اسلام گفته شما دائم در تمام دنیا بگردید و برای خودتان دشمن ایجاد بکنید. در دنیا در سطح بین الملل تقریباً هیچ کشوری نیست که در داخل یک بلوک رسمی نداشته باشند تا درآن جمع، تصمیم گیری جمعی بکنند. درآمریکا که ابرقدرت است و نیروی نظامی، بمب اتم، رسانه و سرمایه وسیعی دارد که در تمام دنیا در گردش است به عنوان یک قدرت بزرگ در رابطه با مسئله هسته ای با ما مشکل دارد ببینید با این مشکل چگونه مواجه می شود.یعنی کشوری که یقینا از لحاظ قدرت مادی، استغنایش از ما بیشتر است. او سعی میکند بین متحدینش وفاق ایجاد کند حتی رقبایش چین و روسیه را راضی کند تا درباره پرونده هسته ای ایران به یک اجماع حداکثری برسد.حال، ما که به این روش ها توجهی نداریم هیچ، کارمان این شده است که دشمن گیری کنیم.

از حقوق اساسی ملت نباید بگذریم

مهندس موسوی تصریح کرد: از حقوق اساسی خودمان نباید بگذریم اما ضعف و ناتوانی و عدم تدبیرمان را هم نباید به اسلام نسبت بدهیم. این اصلاً ربطی به اسلام ندارد ما می توانیم کشوری اسلامی و بهترین موقعیت و دوستان را در جهان داشته باشیم و از طرق  سیاسی در جاهایی که لازم است از خودمان دفاع کنیم .چنانچه ملت ما در دفاع مقدس نشان دادند بر سر ارزش ها حاضرند تا آخرین قطره خون بایستند. با این که به طور قطع بهترین فرصت های توسعه کشور را با افزایش قیمت نفت از دست دادیم و درآمدهای عظیمی که در چهار پنج سال اخیر به دست آوردیم همه را به باد فنا دادیم و متأسفانه برعکس موقعیت کشور را به سمت بدتر شدن با بد استفاده کردن از درآمدها بردیم. من میگویم اینها باید شناخته شود و دوستان، آنهایی که در زمینه اقتصاد نظریه پردازند به یک شکل، آنهایی که از نظر فرهنگی صاحب نظرند به شکل دیگر، این آیتم ها را به اطلاع مردم برسانند تا زمینه دگرگونی در این وضع ایجاد شود.

مشفقانه حاکمان را نصیحت کنیم

کم هزینه ترین راه برای نجات کشور از مشکلات...

راه حلها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت نیستیم دائم باید اعلام بکنیم

موسوی خاطرنشان کرد :از طرف هم باید دلسوز باشیم و مشفقانه حاکمان را نصیحت کنیم و بگوییم راهی که شما می روید بیراهه است. در اطلاعیه شمارۀ هفده یک موضوع اساسی را طرح کردیم که خیلی توجه نشد، گفتیم شما فکر نکنید وقتی با کسی قرارداد می بندید اصلاً جنبش سبز وجود ندارد. شما همین چهار پنج تا کار را بکنید خواهید دید این آب گل آلود کشور و این وضعیت بحرانی کشور به سمت بهبود خواهد رفت. ما راه حل ها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت دیگری نیستیم دائم باید اعلام بکنیم. بگوییم که کم هزینه ترین راه برای اینکه کشور از این مشکلات نجات پیدا کند این است که شما در رویه تان تغییراتی ایجاد کنید.

هر کس که بر خلافشان حرف بزند را صهیونیست و منافق می نامند

وی این موضوع را مطرح کرد که در سیاست خارجی وقتی یک رویه مهم در یک کشور می خواهد اتفاق بیفتد و می خواهند تصمیم بگیرند حتی درآن کشورها سعی میکنند نظر اپوزسیون را هم جلب کنند. لااقل از دشمنان تان درس بگیرید که هیات دولتش در کنار حزب رقیب می نشینند و در مورد یک موضوع بزرگ بحث می کنند . این جلسات هر سال بک بار دو بار در سال پیش می آید و در همه دنیا این وجود دارد.

مرده هایی سیاسی که توسط حکومت زنده شدند

به اعتقاد موسوی، این روشی که هر کس بر خلاف شما صحبت کند و راه حلی ارائه دهد را صهیونیست یا منافق می نامید و او دلبسته به آمریکا، برانداز و محارب می شود این به نفع شما و به نفع کشور نیست ،این تقویت محارب و منافق است. منافقین با این جنایت هایی که در داخل کشور داشته اند ، با این همکاری هایی که با صدام داشتند مرده ای شده بودند که ننگ ابدی بر پیشانی انها مانده است. شما وقتی فرزندان این ملت که دو سه میلیونشان در یک روز یک خیابان را پر می کنند به منافقین نسبت می دهید ، آیا شما منافقین را تضعیف می کنید؟ یا نفاق را تقویت می کنید؟از آنطرف جریان سالمی که در کشور جامعه را متمایل به اسلام می کند، شما پیشانی بند جبهه آنها را که به عنوان یادگاری حفظ کرده اید پنهان می کنید که به آنها نگویند بسیجی و طرفدار امام.

باید به حضرات گفت ببینید فضای جامعه را به چه سمتی برده اید؟

وی با اشاره به خاطره ای از دیدار با خانواده یکی از شهدای سبز گفت : آنجا موضوع جالبی را دیدم . عکس های قبل و بعد از انتخابات این شهید برای من خیلی تکان دهنده بود، زیرا نشان می داد که یک جوان دانشجوی آنچنانی ، با آن طبع جوانی در جریان بحث های انتخاباتی و راه پیمایی ها چنان تغییر کرده بود که با ته ریش و پیشانی بند یاحسین(ع) یعنی همان چهره ی بسیجیان در طول دوران دفاع مقدّس که مادران آنها را می بوسیدند و روانه ی جبهه می کردند عکس گرفته بود. خب وقتی یک جریان سالمی در کشور وجود دارد به این حضرات باید گفت: ببینید فضای جامعه را به چه سمتی برده اید؟

برخی اشکالات به دلیل محدودیت هاست

موسوی همچین در تبین خطوط و چارچوب جنبش سبز گفت: در عین حال من قبول دارم که کمی با عدم تعیین ها روبرو هستیم با توجه به اینکه ما تشکیلات نداریم چون هر تشکیلاتی را بر می چینند، روزنامه نداریم و... می تواند خطر ساز باشد. لکن باید یک خطوط کلی انشاا... تبیین شود.الان هم در جامعه مخصوصا در فضای دانشگاه وضعیت بهتری ایجاد شده و جامعه دانشجویی به سمت عقلانیت بیشتری رفته است. طبیعی هم هست ، در یک دانشگاه پنجاه دانشجو را ممنوع التحصیل کرده و ده نفر را گرفته اند . بچه ها محتاطتر شده،این به معنای بازگشت نیست به معنای بیشتر فکر کردن است و به دنبال راه حل های تازه تر رفتن است.

خشونت هرگز؛ راه حل ها فقط مسالمت آمیز باشد

موسوی اظهار امیدواری کرد تا راه حل های اسلامی مسالمت آمیز خدای نکرده در این جریانات فراموش نشود و جوانان هرگز به راه حل های خشن  روی نیاورند. چون با این همه دستگیری و سرکوب و زدن و گرفتن به جامعه نمی توان مطمئن بود. در آینده حرکت های خشن و تند یقیناً به ضرر ملت ماست و به ضرر جنبش سبز است که باید مراقب باشیم این اتفاق نیفتد .

وی در پایان با یاد دوباره روزهای جبهه و جنگ گفت: ملت کم قربانی نداده است و بنده در انتها باز هم برمی گردم به صحنه های جبهه ها. من همیشه غبطه می خوردم به آن فضاهای نورانی، طوری نشود که از آن فضاهای روحانی نتوانیم به راحتی در جامعه صحبت کنیم. زیرا الان چنین حالتی بوجود آمده که کم کم این ارزش ها هم دارد زیر سؤال می رود.

میرحسین موسوی دعا کرد تا انشاالله خداوند این بحران را در نهایت به نفع ملت و انقلاب ختم کند تا ما شرمنده ی خون شهدا نباشیم.


 


امروز: عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت معتقد است در خصوص به مخاطره افتادن آينده سياسي اصلاح‌طلبان در صورت انحلال احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: از آنجا كه ديدگاه‌هاي سياسي زماني مي‌توانند منشا اثر شود كه به صورت تشكيلات قانوني و در حوزه حاكميت باشد، اگر تشكيلات و حزبي وجود نداشته باشد گردآوري نيروها دشوار مي‌شود واين ضربه سنگيني براي جريان اصلاح‌طلب خواهد بود.
امير محبيان در گفت‌وگوي تفصيلي با ايلنا، در پاسخ به اين سوال كه با توجه به درخواست انحلال احزاب اصلاح‌طلب از سوي كميسيون ماده 10 آينده جريان اصلاح‌طلبي و امكان بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت را چگونه ارزيابي مي‌كند؟ اظهار داشت: درشرايط فعلي طيف شناخته شده و راديكال و حتي نيمه راديكال اصلاحات كه پاي آنها به نحوي در جريانات و قضاياي پس از انتخابات گير بود و خودشان را كنار نكشيده‌اند از منظر حكومتي امكان حضور در صحنه‌هاي سياسي كشور را نخواهد داشت كه البته در مجلس شاهد طيف‌‌هايي از اصلاح‌طلبان كه از مرزهاي قرمز نظام عبور نکرده اند؛ هستيم و ممكن است بتوانند نمايندگي بخشی از جريان اصلاحات را برعهده بگيرند.

*خاتمي درآينده نزدیک امكان حضور جدی در عرصه انتخابات را پيدا نمي‌كند
مديرعامل خبرگزاري آريا در خصوص احتمال حضور سيد محمد خاتمي رئيس‌جمهور سابق كشورمان در عرصه سياسي گفت: معتقدم آقاي خاتمي در پي اين بودكه فاصله‌اي ميان خود با طيف‌هاي راديكال اصلاحات و حتی آقاي موسوي ايجاد كند كه علي‌رغم نرم‌تر بودن مواضع ايشان هنوز اين فضا ايجاد نشده و فكر نمي‌كنم آقاي خاتمي هم درآينده نزدیک امكان حضور جدی در عرصه انتخابات را پيدا كند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به نزديك بودن انتخابات شوراها در صورت برگزاري انتخابات در زمان مقرر فكر مي‌كنيد اصلاح‌طلبان چه رفتاري را در قبال اين انتخابات خواهد داشت؟ گفت: اصلاح‌طلبان با اين تصور كه جريان رقيب هم با انتخابات شورا به قدرت بازگشتند، اميد زيادي به اين انتخابات دارند و با روحيه كاملاً از دست رفته منتظر فرصتي براي نمايش يك قدرت اجباري و كسب روحيه هستند و سعي مي‌كنند با حمايت از افرادي كه نظام مي‌تواند آنها را تحمل كند و دادن سيگنال‌هايي به هواداران دچار رخوت شده خود جهت حمايت از يك كانديدا، ‌ به احياء خود بپردازند.
محبيان با بيان اينكه نمي‌توان ارزيابي كرد كه اصلاح‌طلبان تا چه حد مي‌تواننددراين امر موفق باشند، افزود: با توجه به فضاي حساس موجود و دشواري‌ها و اختلال‌هايي كه اصلاح‌طلبان براي انتقال پيام خود با آن روبه رو هستند، به نظر مي‌رسد اگر سران اصلاحات بخواهند در حمايت از كانديدايي به هوادران خود پيام بدهند اين خود موجب برانگيختن حساسيت‌هاي نظام مي‌شود.

*شاهد آثار منفي در ميزان مشاركت مردم در انتخابات خواهيم بود
عضو موسس حزب نوانديشان ايران اسلامي درپاسخ به اين سوال كه آيا تحت فشار قرار دادن اصلاح‌طلبان از طريق انحلال احزاب و توقيف روزنامه‌هاي حامي اين جريان اين احتمال را به وجود نمي‌آورد كه اصلاح‌طلبان دست به تحريم انتخابات بزنند و اين امر موجب كاهش مشاركت عمومي شود؟ اظهار داشت: ترديدي نيست كه به خاطر وقايع رخ داده پس ازانتخابات شاهد حدودی ازآثار منفي در ميزان مشاركت مردم خواهيم بود، اما تحريم انتخابات از سوي اصلاح‌طلبان آنها را در يك موقعيت ريسكي بسيار خطرناك قرار مي‌دهد و با تحريم انتخابات عملا به سمت كساني مي‌روند كه نه فقط با قانون مساله دارند، بلكه از لحاظ قانون به‌عنوان معارض جدي با نظام شناخته شده‌اند و خود به خود به سمت حذف مي‌روند.
محبيان با بيان اينكه مردم مي‌خواهند در صحنه‌هاي سياسي اجتماعي حضور داشته بحث كنند و نظراتشان را مطرح كنند، بنابراين معطل كسي نمي‌مانند، ادامه داد: حافظه كوتاه مدت مردم خيلي سريع در تغيير است و بعد ازگذشت 4 يا 8 سال ديگر مردمي كه نمي‌خواهند صحنه را خالي كنند براي انتخاب افراد به ميدان آمده و نظراتشان را اعلام مي‌كنند و در صورت تحريم انتخابات از سوي اصلاح‌طلبان و راي نياوردن آنان به دليل عدم حضور در انتخابات، جامعه احساس خواهد کرد كه اصلاح‌طلبان پايگاه اجتماعي خود را در ميان مردم از دست داده‌اند.
وي تاكيد كرد: تحريم انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان نخواهد بود و در طي زمان براي اصلاح‌طلبان به منزله خود‌كشي خواهد بود و تجربه نشان داده كه هر گاه گروهي انتخابات را تحريم كرده ، منجر به پيروزي طرف مقابل گرديده است.

* سيستم مي‌داند چگونه با داغ كردن فضاي تبليغاتي مشكل كاهش مشاركت را حل كند
عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌توان مردمي را كه نسبت به سلامت انتخابات شبهاتي را دارند و پاسخ مناسبي هم در اين زمينه دريافت نكرده‌اند ؛ ترغيب به شركت در انتخاب كرد؟ با بيان اينكه ممکن است در ذهن بعضی افراد شبهاتي در انتخابات وجودداشته باشد، تصريح كرد: پس از گذشت 4 سال مطالبات و نظرات مردم دگرگون مي‌شود و اشتباه است كه فكر كنيم اين حال و هوا تا 4 سال ديگر ادامه خواهدداشت و با فراز و نشيب‌هايي كه در طي 30 سال عمر سياسي تجربه كرده‌ايم و شاهد تغيير 180درجه‌اي گرايش های افراد بوده‌ام معتقد هستم كه بعد از گذشت 4 سال شاهد انتخاباتي با ميزان مشاركت بالا خواهيم بود و كاهش ميزان مشاركت نهايتا در حد 10 تا 5 درصد د است كه آن هم سيستم مي‌داند كه چگونه با داغ كردن فضاي تبليغاتي اين مشكل را حل كند.

*هواداران دولت با پيروزي در انتخابات شوراها زمينه فعاليت قاليباف براي انتخابات رياست‌جمهوري را از بين مي‌برند
محبيان در ارزيابي بحث تجميع انتخابات و اينكه آيا عقب انداختن زمان برگزاري انتخابات شوراها به اين دليل كه احتمال كاهش مشاركت مردمي مي‌رود، گفت: به بحث تجميع انتخابات نبايد از ديد سياسي نگاه كنيم؛ مهمترين دليل مطرح شدن بحث تجميع انتخابات عوامل اقتصادي آن بود و هدف اين است كه به جاي برگزاري هر ساله انتخابات كه هزينه گزافي را براي كشور دارد، با تجمع 4 انتخابات در 2 انتخابات هزينه‌ها را كاهش داد. ضمن اينكه هواداران دولت معتقدند كه انتخابات شوراها هر چه زودتر برگزار شود بهتر است، زيرا بر اين باورند كه با فضاي موجود و با توجه به موفقيت آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري به خصوص در تهران مي‌توانند در انتخابات شوراها پيروز شوند و اينگونه زمينه را براي فعاليت آقاي قاليباف به‌عنوان كانديداي معتبر و آينده‌دار براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده را از بين مي‌برند.
وي با بيان اينكه طرح تجميع انتخابات در كنار جنبه مثبت آن كه كاهش هزينه‌ها است، نكات منفي هم دارد، خاطرنشان كرد: برگزاري انتخابات به صورت سال به سال يك شور سياسي - اجتماعي را در ميان مردم ايجاد مي‌كردكه با تجميع انتخابات اين شور سياسي كاهش مي‌يابد و ديگر اينكه وقتي فضاي سياسي - اجتماعي كشور به نفع يك جريان و شخصي است درصورت تجميع انتخابات آن جريان غالب هر 2 انتخابات را با هم مي‌برد كه اين مي‌تواند اثرات منفي را درپي داشته باشد.

* انحلال مشاركت و مجاهدين انقلاب براي تضعيف بدنه تشكيلاتي اصلاحات است
مديرعامل خبرگزاري آريا در پاسخ به اين سوال كه آيا انحلال احزاب و توقيف روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب و نداشتن تريبون براي انتقال پيام‌ها منجر به حذف يك جريان سياسي و ايجاد تك صدايي در كشور نمي‌شود؟ با با بيان اينكه اين اقدامات در جهت كنترل كانال‌هاي اطلاع رساني بخش راديكال و در عين حال تضعيف بدنه تشكيلاتي اصلاحات است، گفت: شكي نيست كه سيستم اجتماعي ايران نشان داده است زماني براي حضور در انتخابات گرم مي‌شود كه شاهد نوعي تقابل ميان جريانات سياسي باشد و به اصطلاح فضا را سرخآبي ببنيد و چون نيازها و مطالبات اجتماعي در اين زمينه وجود دارد، با حذف جريان راديكال اصلاح‌طلب، طيف‌هاي نرم‌تر و قابل تحمل‌تر اصلاحات نمايندگي و هدايت اين جريان را به عهده مي‌گيرد و يا خود اصولگرايان به دو بخش تقسيم مي‌شوند و به گونه‌اي به‌عنوان نمايندگان اين جريان حركت مي‌كنند كه البته نمي‌توان پيش‌بيني كردكه چقدر مقبوليت پيدا مي‌كنند.
محبيان در پاسخ به اين سوال كه چقدر احتمال مي‌دهيد كه پس ازحذف جريان اصلاح‌طلب و تقسيم جريان اصولگرا اشخاصي از جمله آقايان قاليباف‏، لاريجاني و رضايي كه جزء طيف متعادل اصولگرايان محسوب مي‌شوند جايگزين اصلاح‌طلبان شوند؟ اظهار داشت: احتمال چنين چيزي بسيار زياد است و از آنجا كه گاهي انتخاب يك فرد به صورت ايجابي و زماني سلبي صورت مي‌گيرد اين احتمال هست كساني كه نمي‌خواهند جزء‌طيفي باشند كه مردم تمايلي به آنها ندارند به‌عنوان اصلاح‌طلبان جديد شناسايي شوند و با روي آوردن به همان شعارهاي اصلاح‌طلبان از اين محور جاذبه براي دريافت راي استفاده كنند.
وي در خصوص به مخاطره افتادن آينده سياسي اصلاح‌طلبان در صورت انحلال احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: از آنجا كه ديدگاه‌هاي سياسي زماني مي‌توانند منشا اثر شود كه به صورت تشكيلات قانوني و در حوزه حاكميت باشد، اگر تشكيلات و حزبي وجود نداشته باشد گردآوري نيروها دشوار مي‌شود واين ضربه سنگيني براي جريان اصلاح‌طلب خواهد بود.

*مجاهدين انقلاب درجريان انتخابات تاثير گذاري فكري قوي داشت
عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت ادامه داد: با انحلال اين حزب در واقع اصلاح‌طلبان شبكه‌هاي اجتماعي خود را از دست مي‌دهند، چرا كه حزبي مثل سازمان مجاهدين با اينكه بسيار محدود است اما درجريان انتخابات تاثير گذاري فكري قوي را داشت كه البته نيروهاي آن هم در اين جريان ضربات سنگيني خورد و يا حزب مشاركت كه توانست با تشكيل يك شبكه اجتماعي به صورت يك حزب گسترده در آيد، وقتي از بين برود ضربه بزرگي را به بدنه اصلاحات وارد مي‌كند.
محبيان با بيان اينكه انحلال احزاب به سيستم حزبي كشور نيز ضربه مي‌زند، گفت: به دليل اينكه احزاب و فعالين حزبي هميشه هزينه‌هاي سنگيني را متحمل مي‌شوند و افراد حزبي به خاطر فعاليتشان دستگير و زندان مي‌شود و يا احزاب آنها منحل مي‌شود اين روند موجب كاهش اعتماد به احزاب و لطمه خوردن فرهنگ حزبي مي‌شود.

* مطالبات بدنه اجتماعي اصلاحات به بقاء خود ادامه خواهد داد
وي در پايان با بيان اينكه اشتباه هولناک جريان اصلاحات؛ برداشت نادرست سياسي از يك جريان اجتماعي بود و حاميان اين جريان بيشتر به دنبال آزادي‌هاي اجتماعي بودند تا بحث‌هاي پيچيده سياسي و حزبي اظهار داشت: معتقدم مطالبات بدنه اجتماعي اصلاحات در بخش هایی از اقشار متوسط ومرفه جامعه هوادار دارد و گرچه اصلاح‌طلبان رادیکال در عرصه سياسي امكان حضور نخواهند داشت، اما براین باورم در حوزه فرهنگي و اجتماعي این مطالبات به بقاء خود ادامه خواهد داد و باید برای آن از سوی نظام برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.


 


بیش از 80 روز از بازداشت کاوه کرمانشاهی، وبلاگ نویس، فعال حقوق بشر و از اعضای ادوار تحکیم وحدت سپری شده و این فعال کرد که در سلول انفرادی نگهداری می شود، اخیرا در ملاقات با خانواده اش اعلام کرده برای پذیرش اتهام "جاسوسی" تحت فشار است. در خصوص علل طرح این اتهام و پیامدهای آن با حسن اسدی زیدآبادی، مسئول کمیته حقوق بشر ادوار تحکیم وحدت گفتگو کرده ایم. او با بیان اینکه "حمایت از کاوه یک مساله وجدانی است" می افزاید:

 "عمق فعالیت های فرهنگی و حقوق بشری فعالانی مانند کاوه چنان است که توانایی مقابله را از حاکمیت اقتدارگرا می گیرد".  این مصاحبه در پی می آید.

 

گفته می شود کاوه کرمانشاهی تحت فشارهاست که به جاسوسی اعتراف بکند. فکر می کنید طرح این اتهام با چه هدفی صورت گرفته است؟

متاسفانه تعریف جرم جاسوسی در جریان منازعات سیاسی اخیر به طور کلی دچار دگرگونی شده است. به همین علت این اتهام به طور بی رویه ای به فعالان مدنی و سیاسی وارد می شود بدون آنکه  برخی دستگاه ها متوجه معنای حقوقی آن باشند. در واقع یکی از ارکان مهم جاسوسی، دسترسی به اسناد دولتی و اطلاعات ویژه و محرمانه و طبقه بندی شده است. یعنی نوعی نفوذ در ارکان حکومتی؛ امری که مطلقا در مورد فعالان مدنی و سیاسی قابل باور نیست و حتی در اتهامات آنها نیز مطرح نشده است. این یک تناقض آشکار است. در واقع برای قربانی کردن برخی فعالان مدنی و سیاسی چنین سوء استفاده ای از قانون می شود. در مجموع به نظر می رسد چنین اتهامی زمانی وارد می شود که پرونده واقعا خالی باشد و هیچ اتهامی قابل انتساب به متهم نباشد؛به این صورت تلاش می شود سایرین را از دفاع از آن زندانی باز دارند و نوعی پیچیدگی ساختگی به پرونده فرد بدهند.البته در خصوص اتهام جاسوسی باید به سیاست حاکم بر حاکمان فعلی هم اشاره کرد که اساس آن ترس از تعامل با جهان است؛ ترس از تعامل شهروندان و ملت ها با یکدیگر.

 

 بسیاری از فعالان مدنی و مطبوعاتی، اخیرا به طرح این اتهام علیه کاوه کرمانشاهی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند. وقتی جامعه اتهامات مطرح شده علیه یک شخص را رد می کند، عملا این فشارها و این اتهامات چه نتیجه ای در بردارد؟

طبیعی است که جامعه، خصوصا افرادی که کاوه را می شناسند و به صحت و سلامت فعالیت های وی واقفند، نمی توانند سکوت کنند. این یک مساله وجدانی است.  نمی توان در برابر یک ظلم آشکار و ایراد خدشه به حیثیت یک فعال حقوق بشری خوشنام سکوت کرد. در نهایت، نتیجه چنین اتهام زنی هایی چیزی جز بی اعتباری دستگاه های امنیتی و کاستن از جایگاه و اعتبار قانون نیست؛ به عبارت دیگر به این ترتیب حاکمیت عملا از قباحت جرم جاسوسی می کاهد. یعنی مردم می گویند:اگر فعالیت حقوق بشری جاسوسی است پس این چه جرمی است که نه با عقل همخوانی دارد نه با دین و نه با اخلاق.

 

اما مسئله اصلی این است که معمولا همین اتهامات مبنای صدور حکم قرار می گیرد.  این نگرانی در بین فعالان حقوق بشری وجود دارد که براساس همین اتهام، حکم سنگینی برای کاوه کرمانشاهی صادر شود.

بله متاسفانه این نگرانی در مورد کاوه و بسیاری دیگر وجود دارد، اما قطعا حمایت ها و تشریح عملکرد مثبت و در چارچوب قانون فعالانی مانند کاوه در شفاف شدن وضعیت آنها موثر خواهد بود. یعنی وقتی افکار عمومی متوجه عدم انتساب این جرایم به این متهمان بشود طبعا مجازات هم فلسفه خود را از دست می دهد و تنها جنبه انتقام جویی و تنبیه مجازات باقی می ماند که نوعی اعمال نفرت و کینه توزی حاکمیت نسبت به فعالانی چون کاوه کرمانشاهی است که در تعارض با برخی عملکردهای غیرقانونی و نامشروع حرکت کرده اند.

 

با توجه به نوع فعالیت های کاوه کرمانشاهی، فکر می کنید برخورد با فعالانی نظیر کاوه چه پیامد هایی خواهد داشت؟

من معتقدم برخورد با کاوه قاسمی هزینه های بسیار بیشتری نسبت به برخورد با یک فعال مرکز نشین دارد.  کاوه را می توان نماد نسل فعالان مدنی و مسالمت جوی کرد دانست. جوانانی که در گذشته تاریخی خود سابقه فعالیت های توام با خشونت را دارند، اما بنا به یک تحلیل تاریخی و فرهنگی، مشی مسالمت آمیز و فرهنگی را برای فعالیت هایشان برگزیده اند.  این نسل و فعالانی مانند کاوه در تاریخ این مملکت و به ویژه در کردستان در خاطر تاریخ خواهند ماند. همه افرادی که از نزدیک با کاوه آشنا بوده اند تصدیق می کنند که انصاف، وجه بارز تفکر او بود.همچنین مدارا و ارائه تحلیل منطقی به دور از احساسات افراطی از وجوه دیگر و قابل توجه شخصیت کاوه است.شاید بتوان گفت وقتی حاکمیت با فردی مانند کاوه این چنین برخورد می کند، عملا تمایل خود را به رشد فعالیت های غیر مسالمت آمیز در کردستان  نشان می دهد. فعالیت هایی که البته سرکوب آنها برای حاکمیت بسیار سهل تراست چرا که از جنس خشونت است، امری که از جنس رفتارهای حاکمیت است و حاکمیت هم آن را به خوبی می شناسد  و از میزان اثرگذاری محدود آن هم با خبر است. اما عمق فعالیت های فرهنگی و حقوق بشری فعالانی مانند کاوه آن چنان است که توانایی مقابله را از حاکمیت اقتدارگرا می گیرد و این مهمترین نکته ای است که باید بدان توجه داشت. بنابراین به طور خلاصه می خواهم بگویم بازداشت فردی مانند کاوه کرمانشاهی نشان می دهد که حاکمیت منافع ملی را در منطقه کردستان نمی شناسد  و یا در پی آن نیست و اساسا حتی مصلحت خود را هم نمی تواند تشخیص بدهد.


 


دموکراسی  توجه به امور جزیی است. دموکرات بودن با رادیکال یا حتی جسور بودن متفاوت است. رادیکال ها جسور و دموکرات نیستند. می گویند فرق شجاعت با جسارت این است که انسان شجاع از خودش هم انتقاد می کند و حاضر است خودشکنی هم کند. شاید فرق تختی و عبدالله موحد در ورزش کشتی تفاوت شجاعت با جسارت باشد.

دموکراسی  با کلان گری، ایده ال گرایی  و آرمان گرایی به ثمر نمی نشیند. دموکراسی امر پرداختن به جزییات است. اما رهایی و آزادی با کلان نگری و آرمان گرایی رابطه دارد. انقلاب و اصلاحات به عنوان روش می توانند به رهایی منجر شوند اما دموکراسی نیاورند.

شرط لازم آزادی، رهایی است اما شرط کافی آزادی،  دموکراسی و حقوق مدنی انسان ها با پذیرش هویت های گوناگون آنها ست.

فرق جنبش سبز  با اصلاح طلبی گذشته و انقلاب اسلامی 1357 در همین است. این بار دموکراسی مصداقی است و چارچوب معین تعریف شده اما مرحله ای دارد. اگر آزادی و دموکراسی  می خواهیم، در شرایط فعلی آزادی بیان قانونمند، حق تجمع مسالمت آمیز، حق اعتراض و تشکل صنفی، قومی، مدنی، مذهبی و سیاسی را طلب می کنیم. اما در قدم مرحله ای لغو نظارت استصوابی را خواهانیم  و آزادی بیان و حذف فیلتر شدن سایت و امکان آزادی مطبوعات توقیف شده را طلب می کنیم.

از طرف  دیگر جنبش سبز مشابه پختن سمنو است. اما پختن سمنو کاربر است  باید  بیداری کشید و با تلاش و کوشش و  کار کمک خدا را طلبید.  مادر بزرگ ام هنگام پختن سمنو با تمام ظرافت  در پختن با امید به اجابت، همچون امید به اجابت ابراهیم به خداوند، از جا افتادن سمنو مطمئن بود. حوصله و درایتش در پختن سمنو او را در محله سر آمد کرده بود. شاید در اصلاح طلبی، روشی  انگلیسی ها و در تسامح هندوها سر آمد جهان باشند. اما عنصر ایرانی در سازگاری و تقلید هنرمندانه کم نظیر است.  پس عنصر سازگاری خلاق ایرانی به ما امید می دهد  که حوصله، مدارا و سماجت رمز موفقیت جنبش سبز است. اما می گویند مشکل اجرایی در جزئیات است. دموکراسی مصداقی که جنبش سبز را مورد توجه قرار می دهد دموکراسی جزئیات است. همانند پختن سمنو، کارش سخت است اگر چه غیرممکن نیست.

اکنون که جنبش سبز زمان بر و توجه به امور جزئی در آن مهم است باید رهبران، مدیران و روشنفکران  جنبش سبز توجه داشته باشند چنانچه معماری این بنای سبز بخواهد از باد و باران گزند نیابد  و عاقبت کنام پلنگان نشود ضروری است ادبیات نقد منصفانه درون جنبش جاری باشد. رشد، تقویت و حمایت نقد پیشبرنده در جنبش بسیار مهم است. باور درست به رهبران، مدیران و روشنفکران جنبش سبز به کارگیری دو ویژگی اعتماد و انتقاد است.

این باور درست را باید ترویج کرد و در عمل  نشان داد.

جمع بندی جنبش سبز نشان می دهد که هنوز رهبران  و برخی از مدیران و روشنفکران جنبش از قاعده خودی و غیر خودی و   بی توجهی به خواسته اقوام و برخی اصناف رنج می برند و همین امر باعث شده که جنبش در گستردگی خود دچار کاستی شود. البته این کاستی که قابل جبران است.

 

گستردگی جنبش و مفهوم خودی و غیر خودی

بی گمان پذیرفته  نیست  که همه جریان افراد و  شخصیت های جنبش را یکسان بدانیم. حتی متاسفانه معقول نیست  که سهم همه را برابر بگیریم، اما حق محوری امر بسیار مهمی است. تجربه شورای  انقلاب 1357 نشان داد که رعایت اکثریت مطلق در تشکیل شورا از آغاز به حذف بسیاری انجامید و بعد از مدتی قاعده حذف غیر خودی و روند غیر خودی سازی تا امروز ادامه دارد. در حالی که طالقانی از حضور مارکسیست ها در مجلس، حتی اگر رای نمی آوردند، به عنوان  مشاور دفاع می کرد، یا بازرگان با ملیون و دموکرات ها سر سازگاری داشت، اما شورای انقلاب راهی دیگر را رفت و یا به راه دیگری کشانده شد.

در ترکیب  شورای انقلاب عنصر سازگاری خلاق ایرانی اصل طلایی و عمل کننده نبود.

اما این ادعا در مورد جنبش سبز طرح می شود که متکثر، فراگیر و ایرانی است. به عنوان مثال  دیدار های اخیر مهندس موسوی و مهدی کروبی با فعالان ملی مذهبی عملی پیشروانه در شکستن مرزهای کذایی خودی و غیر خودی است  و این اقدام در خور تحسین است هر چند جا داشت رهبران جنبش سبز حضوری یا تلفنی  جویای احوال دکتر ابراهیم یزدی نیز می شدند. کسی که قبل از بازداشت سابقه بیماری قلبی نداشت اما بعد از آزادی مجبور شد عمل جراحی قلب باز انجام دهد.

اصلاح طلبان  درون حاکمیت و البته نه دوران دولت، دیگر خودی قلمداد نمی شوند  و بهتر است رفتار خود را به گونه ای تنظیم  کنند که در قید و بند رعایت چراغ قرمز هایی نباشند که جناح افراطی و راست معین می کند.  باید سنت محافظه کارانه آقای خاتمی را در کلی گویی کنار گذاشت و به طور مشخص با حفظ مرزبندی و حتی باور به سهم نابرابر  بر رابطه انسانی- ملی با همه ایرانیان تاکید کرد. اگر امام علی الگوست او از ظلم به یک زن یهودی می نالید پس بهتر است به تاسی از این الگو از بیماری سخت یزدی و ملکی نیز احوال پرسی شود. هر چند که امثال یزدی و ملکی و صمیمی آموخته اند خار در چشم و استخوان در گلو باشند. نکته مهم این است که می توان بدون از بین بردن اختلاف ها رابطه انسانی را پاس داشت. فراموش نکنیم که جنبش سبز هم توجه به جزئیات است و هم جنبشی اخلاقی است.  دراین جنبش اخلاق مدارا حتی از اخلاق مقاومت مهم تر است.

 

جنبش سبز  و اقوام ایرانی

ترک های هویت طلب  طرفدار ایران مقتدر  و مدنی تصریح می کنند که بی اعتنایی  رهبران و برخی از مدیران اصلاحات به خواسته های قومی بر حق که در قانون اساسی  هم منعکس شده است برایشان سخت است. بخصوص آنها از آقای موسوی به عنوان فرزند آذربایجان می خواهند که با صراحت بیشتر و مشخص تر از خواسته هایشان دفاع کند. از کروبی نیز می خواهند که همانند خواسته های دیگر منشور حقوق بشر خود را تکرار کند. این درخواست همه اقوام ایرانی بخصوص کردها هم هست. بی گمان حتی می توان با اقوام ایرانی گفتگوی انتقادی داشت  اما باید آنان را به حساب آورد و مورد توجه قرار داد. البته روشنفکری غالب زمانه ایرانی به دلیل کل نگری  و انتزاع گرایی  و افت مرکز گرایی به بی اعتنایی به اقوام ایرانی دامن زده و تهران نشینی نیز این نقیصه را تشدید کرده است.

تجربه شورای  ملی صلح نشان داد که جریان ها، شخصیت ها  و اقوام ایرانی موثر با خواست های گوناگون مذهبی، قومی و فرهنگی  و زبانی بر ضرورت ایران مقتدر و ملی تاکید دارند. اما نباید فراموش کرد که در شورای ملی صلح بخشی از اصلاح طلبان با رعایت مرزهای خودی و غیرخودی چندان که باید فعال نشدند یا حمایت از راه دور کردند. اما دامن کشیدن از نیروهای بیرون حاکمیت مانع زندان رفتن آنها نشد  پس باید در چارچوب اصول، ایدئولوژی ها و هویت های مختلف، در گام نخست وجود یکدیگر را در مصداق  و نه کلیت به رسمیت شناخت. در مرحله آغاز حتی همکاری راهبردی لازم نیست  بلکه تفاهم بر سر تحقق جامعه مدنی بسیار مهم است. نخستین اقدام برای تحقق خواسته های پنج گانه مهم و اصولی جنبش سیز به رسمیت شناختن یکدیگر با صدای بلند و رساست. حتی این اقدام باید در حق نیروهای راست نیز صورت بگیرد.

 

اصناف ایرانی و جنبش سبز

باید پذیرفت که زنان، دانشجویان، اساتید، وکلا و پزشکان  در جنبش جاافتاده اند، اما عدم توجه جنبش به آنها، بخصوص در ادبیات جنبش، برخی از اصناف ایرانی را رنج می دهد؛ همان گونه که  اقوام ایرانی را سرخورده می کند. کارگران خواسته های بر حق اما فراموش شده دارند  و باید بر خواسته های مشروع آنان صحه گذاشت و آنها را مخاطب قرار داد. همچنین باید با اصناف و بازاریان با صراحت سخن گفت و صاحبان مشاغل را خطاب قرار داد. رهبران، روشنفکران  و مدیران جنبش سبز بیشتر از ادبیات مدنی ـ سیاسی، فرهنگ و ادبیات سیاسی دارند. توجه به جزئیات، حتی با حفظ مرزبندی و اعلام تفاوت ها موجب شفافیت و اقتدار جنبش می شود. فراموش نکنیم  که کل فکری لازم است اما کل گرایی خطرناک است چون آگاهی کاذب  و انتزاعی و دانای کل می آورد  و دانای کل فقط خداوند است.

در نتیجه  اینکه جنبش سبز مدنی  ـ سیاسی زمان بر است. حوصله، سماجت و مدارا می خواهد. مداراگری خودی و غیر خودی را نمی پذیرد. لازم نیست مانند هم فکر و عمل کنیم.  پذیرفته نیست حتی به صورت کامل وحدت راهبردی داشته باشیم و حتی لازم نیست سهم برابر طلب کنیم اما با صدای بلند بر سهم افراد، جریانات، اقوام، اصناف و... تاکید و حتی تفاوت های خود را اعلام کنیم.

جنبش سبز  جنبش دموکراسی و حقوق مدنی است و  حقوق مدنی توجه به مصداق ها و جزئیات است و اعلام آن نیازمند صدایی رسا، بلند و مداراگرایانه است.

باور کنیم راه کامیابی اینگونه گشوده  می شود. از نقد منصفانه نهراسیم. این  نوع جایگاه افراد را روشن، نقش جریانات  را مشخص و اهمیت رهبران  را بارزتر می کند و  از دلخوری ها می کاهد. اینگونه عمل  کردن نه جنگ اول و نه صلح آخر  است. بلکه هماهنگی شفاف با تفاوت های  معین در قالب ایرانی فراگیر است.

فراموش نکنیم  تجربه ثابت کرده که ملاحظه کاری در مقابل جناح راست باعث نشده که اصلاح طلبان مورد توجه جناح مقابل قرار بگیرند. چه خوب بود که رهبران، برخی از مدیران جنبش  و روشنفکران درون حاکمیتی جنبش سبز درباره این تجربه فکر و آنگاه بازتر عمل کنند هر چند که تاکنون نشانه های امیدوار کننده ای مشاهده شده اما این مهم نیازمند ارتباط گسترده تر، شفاف تر و علنی تر است.

منبع: روزآنلاین

 


امروز: بنا به گزارش سامانه های خبری و منابع حقوق بشری، حداقل هشت نفر از دانشجویان و فعالان دانشجوئیِ دانشگاه شهید چمران اهواز، از تحصیل محروم و به دستور ریاستِ انتصابیِ آن دانشگاه، ورودشان به دانشگاه ممنوع اعلام شد.


به گزارش سامانه خبریِ دانشجونیوز، پس از اعتراضات گسترده دانشجويی در بسیاری از دانشگاههای كشور در آغاز سال تحصيلیِ جاری، برخوردهای امنيتی وانضباطی از سوی نهادهای داخل و خارج دانشگاه ها با دانشجويان معترض شدت گرفته و در همین راستا،دانشجويان دانشگاه چمران اهواز نيز از اين برخوردها در امان نمانده اند به طوريكه پس از تجمع اعتراضی روز دانشجو، حدود چهل نفر از دانشجويان آن دانشگاه به كميته انضباطی احضار شدند.


این گزارش خاطرنشان کرد "هم اکنون حكم تعليق از تحصیل، برای هشت نفر از دانشجويان صادر شده و طبق ابلاغ رياستِ انتصابیِ آن دانشگاه به پرسنل انتظامات، ورود آنان به محوطه دانشگاه و خوابگاه ها ممنوع اعلام شده است .


اسامی دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاه چمران بدين شرح است: جواد عليخانی(دامپزشكي) 2 ترم تعليق، آرمان ممبينی(دامپزشكي)، محمد موسوی رحيمی(مهندسي)، ، محسن جعفر پور (مهندسي)، فرانك اصوليان (مهندسي)، فاطمه تقوی زاده (ادبيات) و احمد كشتكار(كشاورزي) هر كدام يك ترم تعليق.


هم اکنون دانشجويان بسياری در انتظار حكم نهايی کمیته انضباطی به سر می برند.


همین منبع خبری گزارش داد دادگاه پدرام رفعتی فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر امروز شنبه چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد.


بنا بر این گزارش، احضاریۀ صادر شده از جانب شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خاطرنشان کرده بود "دادگاه پدرام رفعتی عضو سابق انجمن اسلامی پلی تكنیك، امروز به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد."


رفعتی از اعضا سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر است که ۲۵ خرداد سال گذشته دستگیر شده و مدت دو هفته را در در سلول انفرادی بند دو-الف سپاه در زندان اوین نگاه داشته شده بود. وی همچنین یک بار دیگر در سال ۸۶ دستگیر و مدت یک ماه را در بازداشت به سر برده بود.


گزارش مذکور می افزاید "وكالت این دانشجو را پرویز جهانگیر راد بر عهده دارد كه به علت كارشكنی كاركنان دادگاه انقلاب و شخص قاضی صلواتی تا لحظه آخر ساعات اداری چهارشنبه گذشته، موفق به مطالعه پرونده وی نشده بود. كاركنان دادگاه انقلاب از ورود پدرام رفعتی و وكیل وی به دادگاه انقلاب ممانعت به عمل آورده و به نقل از قاضی صلواتی عنوان کرده اند: "حاج آقا می گوید اجازه نمی دهم متهمانم وكیل داشته باشند".


لازم به ذكر است در دادگاه هایی كه تاكنون قاضی صلواتی قضاوت آن را بر عهده داشته متهمان یا دارای وكیل تسخیری بودند، که طبیعتا توان ارائه دفاع مناسبی از متهم را نداشته اند، یا از ورود وكلای مستقل متهمان به جلسه دادگاه جلوگیری شده بود. پیش از این نیز دادگاه مجید توكلی دانشجوی دربند پلی تكنیك نیز به همین شكل بدون حضور وكیل برگزار شده بود.


هنوز از نتیجۀ این دادگاه خبری منتشر نشده است.


 


امروز:انتشار خبر تماس مسوولان زندان برای بازگشت مصطفی تاجزاده به اوین در پی مخالفت قاضی صلواتی با تمدید مرخصی این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت بسیاری از چهره ها و شخصیت های سیاسی،روزنامه نگاران، مردم و دوستدارن تاجزاده در خانه او حاضر شدند.

کلمه نوشت: مصطفی تاجزاده به دلیل بیماری دیسک کمر بنا به دستور پزشک معالج در استراحت مطلق بسر می برد اما اعلام کرده است طبق خواسته مسوولان زندان فردا خود را به اوین معرفی خواهد کرد.اما بر اساس گزارش های رسیده تاجزاده شب گذشته از شدت درد مجددا به بیمارستان منتقل شده است.


 



امروز: تدارک گسترده ای برای سالگرد انتخابات 22 خرداد و آغاز جنبش سبز از سوی حکومت دیده شده است. به گزارش خبرنگار جرس از منابع آگاه، تلویزیون حکومتی برنامه های متعددی برای ساعات پربیننده تدارک دیده است. مهمترین این برنامه ها مجموعه ای از مصاحبه ها با اصلاح طلبان زندانی است



این برنامه ها از تقطیع ساعتها مصاحبه با زندانیان سیاسی تحت فشار و شکنجه روانی ضبط شده و به هم چسبانیده شده است.

البته در این مصاحبه های تلويزیونی اصلاح طلبان در لباس زندانی نیستند، بلکه در صحنه هاي بازسازي شده نمایش داده می شوند.

این مصاحبه ها در چند حال ضبط شده اند. برخي در داخل زندان ضبط شده و زندانی کلا توسط بازجو خُرد شده و زنداني زبان بازجوست.

تعداد این قیبل مصاحبه ها به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسد.

دسته دوم مصاحبه هائي است که داخل زندان ضبط شده اما زندانی در هم شکسته نشده اما تحت فشار حاضر شده علیه هر دو جناح حاکم و معترض انتقاداتی در جلو دوربین برای اطلاع مسئولان نظام مطرح کند.

در این برنامه ها تنها انتقادات مطرح شده علیه معترضان تقطیع شده نمایش داده می شود. دسته سوم از مصاحبه ها در زمان مرخصی و با تهدید زندانی به عدم تمدید مرخصی اخذ شده است.

این مصاحبه ها به قصد تخریب شخصیت اصلاح طلبان و اعتراض سبز مردم ایران در شرائطی غیراخلاقی و غیرقانونی اخذ شده و مطابق موازین شرعی به تصریح مراجع تقلید اخذ و پخش و صدور حکم بر اساس آنها خلاف شرع است.

از سریال مستند مصاحبه های فرمايشی تا کنون سه قسمت تهیه شده و قسمتهای دیگر در دست تهیه است. .


 



امروز: زندگی در پایتخت، چه آزاد و چه دربند، مزایای مختلفی دارد؛ از جمله استفاده از بسیاری مزایای مادی و معنوی مرکزنشینی؛ از جمله دسترسی به رسانه و ابزارهای اطلاع رسانی. دوری از مرکز کشور، حتی اگر مجتهدی نواندیش باشی و درسهای آیت الله منتظری را هم سالها تلمذ کرده باشی، موجب دور بودن از توجه رسانه هاست. حتی اگر چهار بار در عمر سی ساله جمهوری اسلامی بازداشت و ماهها در انفرادی به سر برده باشد، موجب نمی شود که آنگونه که شایسته است، مثل تهران نشینان مورد توجه قرار گیرد. این حدیث مفصل همه زندانیان شهرستانی و دور از مرکزست .

احمد قابل از جمله افرادیست که برغم ماهها اسارت، آنگونه که درخور چهره ای چون اوست، از وی، و ایام اسارتش خبررسانی نشده است.

احمد قابل تحصیلات خود را در مشهد آغاز و سپس در قم ادامه داد و پس از مجموع 23 سال تحصیل به درجه اجتهاد رسید.در این باره می گوید، "رسیدن به این مرتبه ی علمی را استاد بزرگوارم آیة الله العظمی منتظری چند بار به صورت شفاهی و در فاصله ی سال های 1372 تا 1374 و پس از آن به صورت کتبی در سال 1377 هجری خورشیدی تأیید کردند و برخی فقهای دیگر نیز آن را کتبا و شفاها تأیید کرده اند "

. تا کنون از قابل مقالات متعددی در نشریات مختلف درج شده است. دو کتاب ؛ « نقد فرهنگ خشونت » و « اسلام و تأمین اجتماعی » از او منتشر شده، و لی با ممانعت حکومت ، از چاپ و نشر کتاب های دیگرش محرومست . شریعت عقلانی عنوان وبسایت احمد قابل است که مقالات علمی- تحقیقی اش در آن منتشر می شود.

فرصتی دست داد تا با همسر این مجتهد آزاده خانم مرضیه پاسدار گفتگویی کوتاه در مورد نحوه بازداشت و وضعیت فعلی همسر و خانواده اش داشته باشیم. توجه خوانندگان محترم را به این گفتگو جلب می کنیم:

ـاول بفرمایید آقای قابل کی و کجا بازداشت شدند؟

29 آذر و در پلیس راه نیشابور در حالیکه قصد عزیمت به قم جهت شرکت در مراسم تسییع پیکر آیت الله منتظری را داشتند بازداشت شدند.

-آیا شما هم در زمان بازداشت حضور داشتید؟نحوه ی برخورد بازداشت کنندگان با ایشان چگونه بود؟

من حضور نداشتم اما دوستانی که با ایشان بودند می گویند که برخوردها محترمانه بوده است.

ـآیا پس از بازداشت ماموران به منزل شما برای بازرسی و بردن مدارک احتمالی آمده اند؟

فردای همان روز مامورین اداره ی اطلاعات به منزل ما واقع در فریمان مراجعه کرده و وسایل شخصی ایشان شامل رایانه و نت بوک و تعدادی دیسکت و همینطور یادداشت های پژوهشی ایشان و اشعار و خاطرات را ضبط کردند.

ـاین چندمین مرتبه است که آقای قابل بازداشت می شوند؟دفعات قبل کی و به چه دلیلی و چه مدت زمانی بود؟

این بار چهارم است.بار اول در بیرجند در سال 73 و به خاطر همراه داشتن اعلامیه های آیت الله منتظری بازداشت شدند.دومین بار سال 76 بود که در زمان حصر آیت الله منتظری و ضبط اموال و منزل ایشان در مشهد در محل منزل آن مرحوم دستگیر و به مدت 46 روز در بازداشت نیروهای امنیتی مشهد بودند.و بار سوم سال 80 در تهران بود و به مدت 125 روز در سلول انفرادی زندان اوین بازداشت بودند و اتهامات کلی ایشان؛توهین به رهبری و تشویش اذهان عمومی ذکر شده بود.در حال حاضر هم مدت بیش از 3ماه است که در بازداشت به سر می برند و تاکنون مرخصی به ایشان داده نشده است.

ـاز زمان بازداشت آیا امکان تماس با ایشان را داشته اید؟ملاقات از کی شروع شد؟چند وقت یک بار با ایشان تماس داشته اید؟

زمانی که در اداره ی اطلاعات بازداشت بودندٰهفته ای یک بار تلفنی با ایشان در تماس بودیم و در طول این مدت فقط 2بار امکان ملاقات حضوری برای ما فراهم آمد و اکنون هم که در زندان وکیل آباد هستند هفته ای یک بار ملاقات کابینی داریم و تماس تلفنی هم داریم.

ـایشان در کدام بند زندان بازداشتند؟آیا از نحوه ی برخورد بازجوسان،فضای زندان و...به شما نکته ای گفته اند؟

در حال حاضر در بند 1/6 حفاظت زندان وکیل آباد به سر می برند.مطلب خاصی راجع به طرز برخورد بازجویان عنوان نکرده اند.

ـ خودتان آیا پیگیری از وضع ایشان داشته اید؟نحوه ی برخورد چگونه بود؟

بله به طور مداوم پیگیر هستیم. نحوه ی برخورد مامورین اطلاعات خوب بوده است و در مجموع بی احترامی صورت نگرفته است.

ـاتهام ایشان چیست؟آیا تفهیم اتهام صورت گرفته است؟زمان دادگاه به شما اعلام شده است؟

بله تفهیم اتهام شده اند.توهین به رهبری،تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت داخلی است.زمان دادگاه هم مشخص نیست و به ما اطلاعی نداده اند.

ـآیا فکر می کنید موج آزادی های اخیر شامل آقای قابل هم بشود؟چرا؟آیا خودشان نسبت به آزادی خوش بین هستند؟

به طور کلی رویکردی که در پیش گرفته اند و اینکه در عید نوروز اجازه ی مرخصی به ایشان داده نشده،گمان نمی کنم که قصد آزادی ایشان را داشته باشند ولی ما کماکان به لطف خدا امیدواریم و نه الطاف مسوولین!.برای خود آقای قابل اهمیت چندانی ندارد که آزاد شوند یا خیر.ایشان بارها در زمان آزادی می گفتند که وقتی آزادم بار مسوولیت بیشتری بر روی دوشم احساس می کنم و در زندان آرامش بیشتری دارم و کمتر خودم را سرزنش می کنم.در مجموع با شناختی که از آقای قابل دارم گمان نمی کنم ایشان دغدغه ای برای آزادی داشته باشند.

ـوضعیت خانواده ی زندانیان،از جمله خودتان را در غیاب عزیزانتان چگونه می بینید؟با چه مشکلاتی روبه رو هستید؟

در وهله ی اول توکل ما بر خدا ست.ضمن اینکه ما به راهی که آقای قابل رفته اند ایمان داریم و با ایشان همراهیم.البته دوری این عزیز طبیعتا برایمان غم بزرگی است اما یاد خدا و حضور و مشایعت دوستان،صبر زیبایی به ما عطا کرده است و موجب دلگرمی است.

ـنحوه ی برخورد مردم با خانواده ی افراد بازداشتی از جمله خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مردم بسیار به ما احترام می گذارند و لطف دارند و ما را همیشه شرمنده می کنند.احساس می کنم عزت و احترام ما نزد مردم بیشتر از گذشته هم شده است و مسلما خانواده ی سایر زندانیان نیز وضعیتی مشابه دارند.یقینا چیزی که احترام را برمی انگیزاند خدمت به مردم است و مبارزه برای حقوق عمومی برانگیزاننده ی اصلی است که اسیران جنبش سبز را مورد لطف مردم قرار می دهد.

ـدر پایان اگر مطلبی مدنظر دارید مطرح کنید.

از شما تشکر می کنم و از خدای بزرگ برای همه ی خانواده های حوادث اخیر صبر طلب می کنم و امیدوارم که بزودی شاهد برقراری صلح و آرامش و آزادی در ایران باشیم و شاهد آزادی همه ی زندانیان بیگناهی باشیم که جرمشان مخالفت با حاکمان است.


 




 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته