-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

Latest News from Koocheh for 04/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اردوان روزبه / رادیو کوچه

ardavan@koochehmail.com

یکی از نقدهای وارد شده بر جمهوری اسلامی ایران مسئله حقوق هنرمندان و کسانی است که به دین جدیدی گرویده‌اند. در این روزها در گوشه و کنار ایران  از دستگیری تعدادی از مسیحیان ایرانی و یا کشیش‌های آن‌ها خبرهایی می‌رسد.
در حالی که برخی از علما تغییر دین را ارتداد دانسته و کسی که دین خود را عوض کرده مهدور و دم می‌دانند، برخی دیگر از علمای پیش روی شیعه از جمله مرحوم آیت اله منتظری و یا آیت اله یوسف صانعی این کار را ارتداد ندانسته و فرد گرویده را و مهدور  دم قلمداد نمی کنند.
بهمن سلحشور خواننده ایرانی که به مسیحیت گرویده است یکی از این افراد است که به دلیل فشارهای اجتماعی به خارج از ایران رفته است و در حال حاضر در کشور انگلیس پناهنده شده است.
آقای سلحشور به دلیل تغییر دین در ایران احساس امنیت نکرده است.

اردوان روزبه گفت‌گویی در این خصوص با بهمن سلحشور در مورد دلایل خروجش از ایران و مشکلات مسیحیان نو گرویده در این کشور انجام داده است.


 


رادیو کوچه


پدر و پسری مشغول قدم زدن در کوه بودند که ناگهان پای پسر به سنگی گیر کرد، به زمین افتاد و ناخودآگاه فریاد کشید: «آآآی ی ی»

صدایی از دوردست آمد: «آآآی ی ی»

پسرک با کنجکاوی فریاد زد: «کی هستی؟»

پاسخ شنید: «کی هستی؟»

پسرک خشمگین شد و فریاد زد: «ترسو»

باز پاسخ شنید: «ترسو»

پسرک با تعجب از پدرش پرسید: «چه خبر است؟»

پدر لبخندی زد و گفت: «پسرم، توجه کن» و بعد با صدای بلند فریاد زد: «تو یک قهرمان هستی»

صدا پاسخ داد: «تو یک قهرمان هستی»

پسرک باز بیشتر تعجب کرد. پدر توضیح داد: «مردم می‌گویند این انعکاس کوه است ولی این در حقیقت انعکاس زندگی است. هر چیزی که بگویی یا انجام دهی، زندگی به تو جواب می‌دهد. اگر عشق را بخواهی، عشق بیشتری در قلبت به وجود می‌آید و اگر به دنبال موفقیت باشی، آن را حتمن به دست خواهی آورد. هر چیزی را که بخواهی، زندگی همان را به تو خواهد داد.»

بله. خواستن تمام چیزهایی که ما انتظارش را داریم به یک تصویر ذهنی ایده آل بستگی دارد. این تصویر ذهنی شماست که به شما شادی یا غم‌، موفقیت‌، یا شکست‌، خوشبختی و یا درد و رنج را هدیه می‌دهد.

تصویر ذهنی شما می‌تواند به شما کمک کند تا آن‌چه را برای رسیدن به شادی و رضایت لازم دارید انجام دهید، می‌تواند به شما کمک کند تا از زندگی خود لذت ببرید، می‌تواند اسباب اعتماد به نفس و اطمینان به کار و فعالیت‌هایی باشد که شما برای زمان فراغت خود انتخاب می‌کنید، مصمم بر شاد زیستن شوید، از روی خیرخواهی به ارزیابی خودتان بپردازید، بهترین و طلایی‌ترین لحظات زندگی را در ذهن مجسم کنید و با توجه به واقعیت‌ها، نه خیالات واهی‌، بلکه براساس تصویر مثبت که از واقعیات زندگی دارید، این تصویر خوشایند از خویش را تقویت کنید.

قانون جاذبه در واقع هر چیزی را که فکر می‌کنید‌، به شما می‌دهد. در واقع شما اگر به چیزی که نمی‌خواهید، فکر کنید قانون جاذبه چیزی بیشتر از آن چیز را به شما می‌دهد. خب پس باید سعی کنید که از افکارتان آگاهی داشته باشید‌. وظیفه ما چگونگی رسیدن به خواسته نیست، وظیفه ما فقط خواستن از ته دل است، کاینات خودش چگونگی آن را برای‌ ما فراهم می‌سازد. فقط ایمان داشته باشید که رسیدن به آن‌ها برای شما امکان‌پذیر است و شما لیاقتش را دارید. علاوه بر تجسم آن را احساس کنید و از آن لذت ببرید و شکر گزارش باشید. جک کانفلید می‌گوید: «انسان همان چیزی می‌شود که به آن می‌اندیشد.»

منبع: http://www.persianv.com/maharatha/092853.php


 


ثمرسعیدی/ ملودی کوچه

samar@koochehmail.com

امروز ۳۰ اپریل سال‌روز درگذشت «مادی واترز» موزیسین برجسته‌ی سبک بلوز است. این هنرمند که در رای‌گیری مجله‌ی «رولینگ استون» به‌عنوان هفدهمین موزیسین برتر تمام دوران‌ها شناخته شده سازهای مدرن و امروزی‌تر را وارد موسیقی بلوز کرد و از این‌رو وی را پدر «شیکاگو بلوز» _ زیرشاخه‌ای از این سبک که در آن از سازهایی نظیر گیتار الکتریک استفاده می‌شود _ نامیده‌اند.

هنرمندان زیادی از مادی واترز الهام گرفته‌اند. گروه معروف راک بریتانیایی «رولینگ استونز» نام خود را از آهنگی به‌همین اسم از مادی واترز وام گرفت و تعدادی از نوازندگان گیتارالکتریک در دهه‌ی ۶۰، مانند «جیمی هنریکس»، «جیمی پیج» و «اریک کلپتون» تحت تاثیر تکنیک‌های نوازندگی این هنرمند بوده‌اند. عده‌ای از نوازندگان گیتارِ بلوز نیز که بعدها بلوزراک نواختند از مادی به‌عنوان یکی از الهام‌بخش‌های موسیقی خود یاد کرده‌اند.

مادی واترز در سال ۱۹۱۳ در ایالت می‌سی‌سی‌پی متولد شد و نام وی «مک‌کینلی مورگان فیلد» بود. وی در کودکی علاقه‌مند به بازی با گِل بود و به‌همین دلیل از سوی مادربزرگ‌اش به وی لقب «مادی» داده شد. (Mud به‌معنی گل) مادی در بزرگ‌سالی از این لقب به‌عنوان اسم هنری‌اش استفاده کرد.

مادی موسیقی را در کودکی با نواختن ساز دهنی آغاز کرد اما بعد از رسیدن به سنین نوجوانی به گیتار علاقه‌مند شد و با تمرین و تلاش بسیار آن‌را فراگرفت. او به‌عنوان راننده‌ی کامیون در گمنامی مشغول به گذران زندگی بود و تنها در مراسم خانوادگی و دوستانه، مانند مهمانی‌ها و عروسی‌ها این شانس را پیدا می‌کرد که بخواند و آهنگ‌هایی را که خودش ساخته بود به گوش دیگران برساند.

تا اوایل دهه‌ی ۱۹۴۰ اتفاق مهمی در زندگی مادی نیفتاده بود. او یک‌بار به شیکاگو سفر کرده بود و رویای هنرمند موسیقی بلوز شدن را در سر می‌پروراند. در این دوران پژوهش‌گری به نام «الن لومکس» که برای کتابخانه‌ی کنگره‌ی امریکا مستنداتی از موسیقی فولکلور را تهیه می‌کرد همراه با وسایل ضبط صفحه به منزل واترز آمد و از وی خواست که چند قطعه آهنگ و ترانه‌ی بلوز را که خودش ساخته بود اجرا کند. مادی واترز بعدها در مصاحبه با مجله‌ی رولینگ استون گفته بود که بعد از ضبط صفحه وقتی برای اولین بار صدای خود را شنید این اتفاق به نظرش باور نکردنی آمده بود: « این صدای خود من بود. نه صدای هیچ‌کس دیگری. لومکس مدتی بعد دو کپی از صفحه‌ی ضبط شده و یک چک ۲۰ دلاری را برای من فرستاد. آن صفحه را بارها و بارها گوش می‌کردم و هربار با خودم زمزمه می‌کردم: من می‌توانم.»

در مورد واترز گفته شده: «سال‌ها باید بگذرد تا مردم بفهمند که این مرد چه چهره‌ی بزرگی برای موسیقی امریکا بود.» گفتنی‌ست دو پسر مادی واترز نیز از هنرمندان موسیقی بلوز هستند.»

مادی واترز بعد از این اتفاق به شیکاگو نقل مکان کرد. او در منزل خویشاوندانش زندگی می‌کرد و روزها در یک کارخانه به‌عنوان راننده‌ی کامیون کار می‌کرد. شب‌ها نیز در بارهای ارزان قیمت، آوازخوانی و نوازندگی می‌کرد. در این دوره دو اتفاق مهم برای واترز افتاد. آشنا شدن با یک بلوزمن کهنه‌کار که به وی کمک کرد تا بهتر باشد و هدیه گرفتن اولین گیتار الکتریک زندگی‌اش که توسط عموی وی خریداری شده بود تا بتواند صدای گیتارش را بلندتر از بقیه به‌گوش برساند. واترز با کار بیشتر بر روی یکی از قطعه‌هایی که برای لومکس اجرا کرده بود آن‌را با اسم «سنگ غلتان» دوباره ضبط و به بازار موسیقی عرضه کرد. درست از همان لحظه او در آستانه‌ی رسیدن به رویای خود قرار گرفت چون موفقیت آهنگ، مادی را وارد عرصه‌ی بلوزمن‌های حرفه‌ای کرد.

مادی واترز در ۳۰ اپریل ۱۹۸۳ بعد از یک عمر فعالیت ارزشمند در زمینه‌ی موسیقی بلوز در گذشت. در مورد او گفته شده: «سال‌ها باید بگذرد تا مردم بفهمند که این مرد چه چهره‌ی بزرگی برای موسیقی امریکا بود.» گفتنی‌ست دو پسر مادی واترز نیز از هنرمندان موسیقی بلوز هستند.


 


محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات با حضور در بیمارستان از مصطفا تاجزاده عیا دت کرد.

به گزارش تحول سبز، رییس جمهور سابق ایران در این دیدار ضمن پرس و جو از آخرین وضعیت سلامت مصطفی تاجزاده از کادر پزشکی وی ، برای شفای هر چه سریعتر این فعال سیاسی که به طور موقت از زندان آزاد شده است، دعا کرد.


 


مریم/رادیو کوچه

Maryam.m@koochehmil.com

  • 1030 میلادی – مورخان انگلیسی که درباره گسترش اسلام در قرن ۱۱ میلادی در شبه قاره هند تحقیق کرده‌اند، درگذشت سلطان «محمود غزنوی» را ۳۰ آوریل نوشته‌اند. سلطان محمود به‌نام گسترش اسلام، چند حمله نظامی به هند برد و از سوی خلیفه عباسی وقت مورد تقدیر قرار گرفت. وی با این اقدام خود نخستین سنگ بنای کشوری را گذارد که ۹ قرن پس از او به‌نام پاکستان، مرکب از مسلمانان هند پا به‌عرصه وجود گذارد. مشغله دیگر محمود که شهر غزنه در ایران خاوری آن‌روز را پایتخت قرار داده در عمران و آبادانی‌اش کوشیده و آن‌را به مرکز تجمع ادیبان و دانشمندان زمان تبدیل کرده بود، جلوگیری از گسترش مهاجرت سلجوقیان بود که در ماورای آمو دریا (جیحون) پراکنده بودند. قلمرو سلطان محمود محدود به ایران خاوری بود و در مرکز و غرب ایران از ری (تهران) تجاوز نکرد. با این‌که پارسی، زبان نیاکان سلطان محمود نبود (زیرا که از ترکان غز بود)،ولی وی با حمایت از شعرایی که در دربار او گرد آمده بودند عملن به شعر و ادب پارسی خدمت بسیار کرد.
  • ۱۳۱۲ خورشیدی – در این‌روز پس از یک‌رشته بازی‌های سیاسی و قهر و آشتی تقریبن دوساله،  قرارداد انحصار نفت با انگلستان که سی سال از آن باقی مانده بود برای شصت سال تمدید شد. قرارداد تازه که جای امتیاز «دارسی» را گرفت در جلسه هفتم خرداد ۱۳۱۲ مجلس به تصویب رسید و این همان قراردادی است که در اسفند ۱۳۲۹ لغو گردید.
  • ۱۷۹۵ میلادی – «ژان ژاک بارتلمی» محقق فرانسوی قرن ۱۸ که تاریخ یونان قدیم را نوشت سی‌ام آوریل در ۷۹ سالگی درگذشت. وی برای نوشتن تاریخ یونان قدیم به ایتالیا و یونان سفر کرده بود و اسناد و مدارک بسیار خوانده بود. او بر زبان‌های لاتین، یونانی و مشرق‌زمین مسلط بود.
  • ۷۱۱ میلادی – «طارق ابن زیاد» با هدف تصرف اسپانیا، با سپاهی از مسلمانان از تنگه ۱۳ کیلومتری میان آفریقا و اروپا که به‌نام او جبل‌الطارق (جیبرالتار) خوانده می‌شود گذشت و پا به خاک اروپا گذارد.
  • ۱۹۶۷ میلادی – کار ساختن بزرگ‌ترین دکل جهان به ارتفاع ۵۳۷ متر در شوروی به‌پایان رسید.
  • ۱۷۸۹ میلادی – «جورج واشنگتن» در ایوان ساختمان فدرال در خیابان «وال استریت» شهر نیویورک در حضور مردم و با سوگند وفاداری به قانون اساسی، نخستین رییس‌جمهور آمریکا شد.
  • ۱۲۸۸ خورشیدی – «بیوک معیری» متخلص به «رهی معیری» که در شعرهای فکاهی و انتقادی از نام مستعار «زاغچه»، «شاه پریون»، «گوشه‌گیر» و «حق‌گو» بهره می‌برده است، از غزل‌سرایان معاصر ایران در این‌روز متولد شد.
  • ۱۳۴۹ – درگذشت استاد «اسماعیل آشتیانی» متخلص به «شعله» از نقاشان ایرانی و شاگردان کمال‌الملک .

 


جمعه ۱۰اردیبهشت ماه – ۳۰ آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  سام

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3 بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «شعله نقاشی ایران» – به مناسبت درگذشت «اسماعیل آشتیانی» – مریم

note3آقای گجت – دامون

note3رادیو لیچار – گزیده برنامه هفته -  فرورتیش

note3مهارت‌های زندگی – انعکاس-اعظم

note3ملودی کوچه – سنگ غلتان موسیقی بلوز- ثمر سعیدی

note3حرف‌های تنهایی – اردوان روزبه

note3یک‌ ترانه یک آهنگ – دامون

note3 بخش دوم اخبار

note3گزارش روز هفتم – سام

note3گفت‌گوی روز – «مشکلات مسیحیان نو گرویده» گفت‌گو با بهمن سلحشور- اردوان روزبه


 


رادیو کوچه

رییس جمهور فرانسه تاکید کرد که زمان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران فرا رسیده است.
به گزارش سی‌ان‌ان نیکولا سارکوزی روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتاى چینى خود در پکن با بیان این‌که «مذاکره با ایران بر سر برنامه اتمى اش سازنده نبوده است» تصریح کرد: «به دلیل عدم وجود زمینه برای اجرای گفتگوهای سازنده در مورد بلندپروازی‌های ایران باید این کشور را تحریم کرد.»
آقای سارکوزی هم‌چنین به همتای چینی خود گفت: «چین امیدوار است که براى مذاکره فرصت داده شود و فرانسه این مسئله را درک مى‌کند.»
وی افزود: «موضوع این است که در هر مرحله‌ای که زمینه برای انجام گفتگوهای سازنده نباشد باید تحریم‌هایی علیه این کشوراعمال شود . همه اعتقاد دارند که این مرحله فرا رسیده است»
به گفته‌ی آقای سارکوزی «گرایش ایران به سلاح اتمی»  امنیت واستقرارجهان را «خدشه‌دار» می‌کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه سران کشورهای غربی تاکنون مذاکرات متعددی با ایران برای توقف برنامه اتمی این کشور برگزار کردند اما چین که معاملات اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد موضع محتاطانه‌ای از خود نشان داد اما پس از دیدار رییس جمهور چین از آمریکا اعلام شد این کشور موضع خود را تغییر داده و به اعضای دیگر گروه ۱ + ۵ پیوسته است.


 


سفیر اسراییل در آمریکا سه‌شنبه شب تاکید کرد که گزینه حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران روی میز قرار دارد و همزمان اهود باراک گفت که جهان نمی‌تواند برای مدت طولانی منتظر حل برنامه اتمی ایران بماند.
مایکل اورن، سفیر اسراییل در واشینگتن، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در پاسخ به پرسشی در زمینه حمله احتمالی به ایران گفت: «اسراییل مانند هر کشور دیگری در جهان، حق دارد تا از خودش دفاع کند و ما تاریخ ۶۵ سال گذشته را پشت سر خود داریم که در آن زمان یهودیان حق دفاع از خود را نداشتند و به یاد داریم که چه اتفاقی رخ داد.»
پیشتر، وزیر دفاع اسراییل با دفاع از دیپلماسی آمریکا برای حل آنچه تهدید دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند هشدار داد که جهان نمی تواند به مدت طولانی برای حل این مسئله منتظر بماند و احتمال حمله نظامی به ایران رو به افزایش است.
وی هشدار داد که اگر جهان برای زمان طولانی منتظر بماند ایران می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد که نه تنها «چشم انداز» خاورمیانه بلکه کل جهان را تغییر خواهد داد.


 


اول ماه مه (۱۱ اردی بهشت ماه) دقیقا ۱۲۴ سال از اعتراض کارگران نساجی شیکاگو که در سال ۱۸۸۶ میلادی رخ داد؛ می‌گذرد. کارگران در این روز که در پای تقویم‌های سراسر جهان (به استثنای ایالات متحده، کانادا و چند کشور کوچک)«روز جهانی کارگر»خودنمایی می کند خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ۱۰ به ۸ ساعت بودند؛ اما پاسخشان گلوله، آتش و جوخه‌های اعدام بود.

بر همین اساس یاد و خاطره ی کارگرانی که سال ها علیه بی عدالتی، فقر و بیکاری مبارزه کردند در این تاریخ  همواره گرامی داشته می شود. در ایران اما پیشینه ی سندیکاها، اعتراضات و اعتصابات کارگری صورتی دیگرگونه داشته و همانند تعریف کلیت سیاست مدرن، پیشینه ی چنین اصطلاحاتی نیز به دوران انقلاب مشروطیت باز می گردد و در اصل کارگرانی که در خارج کشور کار کرده و به میهن بازگشته بودند در پایه گذاری آن عمده ترین نقش را ایفا و تاثیر عمیق خود را بر روی دیگر کارگران ایرانی نیز گذاشتند. هم چنین حرکت های انقلاب مشروطه در تاریخ های ۱۹۰۵ و  ۱۹۰۷ (۱۲۸۵ و۱۲۸۳) تاثیر به سزایی بر روی کارگران ایرانی گذاشت و با تاسیس نخستین اتحادیه کارگری در چاپخانه ای کوچک در تهران در سال ۱۲۸۴ رفته رفته این امر گسترش یافت و شعارهای مزد عادلانه، هشت ساعت کار در روز، زمین برای دهقان و جمهوری سر داده شد اما با سرکوب انقلاب مشروطه از طرف استبداد، جنبش سندیکائی و اتحادیه‌ای نیز به طبع مورد هجوم واقع گردید، تا مانع از رسوخ افکار نوبن شود. در این بین منافع صنفی و طبقاتی کارگران بطور اشکارا مورد تعرض قرار گرفت.

اما علی رغم تمامی هجمه ها، که کلیه ی حملات داخلی و خارجی نیروی واپس گرا را در بر می گرفت، یکی از احزاب وقت در اردی بهشت سال ۱۳۲۵ توانست یکی از بزرگترین اعتصابات صنعتی در ایران و خاورمیانه را که همانا راهپیمایی بزرگ ۸۰٬۰۰۰ نفری در آبادان بود؛ سازماندهی کند تا بر این اساس شرکت نفت ایران و انگلیس چاره ی دیگری جز پذیرش خواست های صنفی کارگران نیابد و این فشارها به دولت احمد قوام سبب شد که اولین قانون کار ایران در همان سال توسط مجلس شورای ملی تصویب شود.
در این قانون، تعیین حداقل دستمزد بر اساس قیمت محلی مواد غذایی، منع کار کودکان، محدود شدن زمان کار روزانه به هشت ساعت، لزوم پرداخت حقوق برای روزهای جمعه و شش روز تعطیل سالانه، از جمله روز کارگر، و اجازه دادن به اتحادیه‌ها در داشتن سازمان و تشکیلات و مذاکره با کارفرمایان وعده داده شده بود.
بعد ها و در سال ۱۳۳۷ دولت منوچهر اقبال با مشاوره “سازمان بین المللی کار” قانون کار جدید را تصویب و به مجلس فرستاد. ‪مجلس ‬ این قانون را در ۲۶ اسفند ۱۳۳۷ تصویب و جایگزین قانون قبلی که با تلاش اتحادیه‌های کارگری تصویب شده بود؛ کرد.
به گواه شواهد تاریخی، یکی از عمده دلایل وقوع انقلاب بهمن ۵۷ همبستگی و اعتصاب قشر کارگری بود که هیچ گاه در طی این سه دهه موفق به دستیابی مطالبات حداقلی خود نیز نشدند. بعدها از به هم پیوستن شوراهای سازمانی کارگری تشکیلاتی تحت نام "خانه کارگر" متولد شد تا محلی برای گردهمایی فعالین کارگری تهران و شهرستان‌ها باشد.
همراه با این تشکل سراسری، در شهرهای بزرگ کشور “انجمن همبستگی” کارگران نیز عمدتاً از تجمع کارگران صنوف و کارگاه‌های تولیدی کوچک شکل گرفت .مبارزه علیه طرح‌های ارتجاعی و واپسگرایانه ای که در قانون کار پیشنهادی احمد توکلی وزیر کار وقت متجلی می‌گردید و تلاش برای تصویب قانون کار مترقی و متناسب با خواست کارگران از اقدامات عملی و موثر این دو تشکل کارگری بود.
با شروع جنگ خانمانسوز ایران و عراق، فرصت لازم برای سرکوب جنبش مستقل کارگری بدست آمد کما اینکه نشریات کارگری توقیف، فعالین کارگری از کار اخراج و تحت پیگرد قرار گرفته و بسیاری از ایشان مجبور به ترک وطن شدند. هزاران فعال کارگری دستگیر و ده ها کارگر به جوخه‌های اعدام سپرده شدند و بدیهی بود که در چنین شرایطی احزاب و سازمان‌های مدافع کارگری غیر قانونی و سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری منحل شوند تا با تصویب لایحه‌ای قانونی شوراهای اسلامی کار جایگزینی برای آنها باشد. خانه ی کارگر نیز استقلال خود را از دست داد و به تشکیلاتی دولتی بدل شد و از آن پس افرادی منجمله محجوب، کمالی، ربیعی، سرحدی زاده که هر کدام بعدها به وزارت و نمایندگی مجلس رسیدند، هدایت این تشکیلات را بر عهده گرفتند.
اما بسیاری از کارگران که خواهان استقلال هستند این رویه را برنتابیدند و در همین راستا عده ای از کارکنان شرکت واحد، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در سال ۱۳۴۷ تأسیس شده و مدتی عملا منحل گشته بود؛ را در سال ۱۳۸۴ بازسازی کردند. تاسیس سندیکای کارگران کشت و صنعت هفت تپه در سال ۱۳۸۷ که از همان اولین روزها هجمه ی حملات قرار گرفت نیز مصداق همین مهم است.
کارگران در ایران از حق آزادی تشکل و اعتصاب محرومند و معدود تشکل های مستقل کارگری موجودش، حیات خود را با پذیرفتن گران ترین هزینه ها می توانند حفظ کنند. ۳ بار بازداشت و هم اکنون در بند بودن منصور اسانلو، رهبر سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در زندان گوهردشت کرج، صدور حکم ۲۲ سال و سه ماه حبس تعزیری، بازداشت دستکم ۱۶۰ تن و حدااقل ۵۴ مورد احضار به دادگاه برای فعالین کارگری در محدوده ی زمانی روز جهانی کارگر سال گذشته تاکنون، سرکوب، برخورد و بازداشت گسترده ی فعالین کارگری که به مناسب پاسداشت اول ماه مه سال گذشته در پارک لاله تجمع کرده بودند گواه همین امر است. قانون کار نیز که به بند بند آن نقد رواست به تازگی با اصلاحیه ای مواجه شده که وزیر کار وقت، محمد جهرمی، مدعی بود از مقوله های بین المللی مایه گرفته است!
این در حالیست که کارگران به چنین اصلاحیه هایی احتیاج نداشته و به گواه خودشان، تنها، تغییر اساسی و بنیادین قانون کار برآورده کننده ی نیازهای ایشان است. قانونی که مطالبات حداقلی شان نظیر به رسمیت شناختن حق تشکل، حق اعتصاب، حق تعیین دستمزد از سوی شورای نمایندگانی که خود ایشان انتخاب کنند، حق بیمه ی بیکاری مکفی و برچیده شدن قراردادهای موقت را تضمین نماید.
در این رابطه کافی است اشاره شود که حتی با صرف نظر کردن از سایر جنبه های بشدت ضد کارگری قانون کار موجود، وجود قراردادهای موقت در قانون کار کافی است تا کارفرمایان حتی با رسمیت یافتن حق اعتصاب و تشکل در قانون کار(!)، از طریق قرار دادن خطر عدم تمدید قرار داد بر بالای سر کارگران، آنان را از هر اقدامی (حتی نشستن در راهروهای ادارات کار) برای تحقق بخشیدن به حقوق انسانی و قانونی خود، باز بدارند.
هم چنین  از آنجا که بر اساس قانون کار موجود، قرارداد موقت در مشاغل با ماهیت دائمی به رسمیت شناخته شده و بر اساس بند “د” ماده ۲۱ قانون کار موجود (مبحث خاتمه قرار داد کار) انقضا مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن به منزله ی خاتمه ی قرارداد کارگر تلقی میگردد؛ باید گفت کل مبحث مربوط به قراردادها، تعلیق قرارداد و سایر مباحث در قانون کار موجود، گذشته از ماهیت  ضد کارگری آنها، سیاهه ای بیش نیستند.  چرا که هم اکنون با فراگیری قراردادهای موقت، در یک دوره ی ۱۸ ساله این رقم از ۶ درصد به ۷۰ درصد کارگران ایران به گواه منابع رسمی (این رقم تا ۸۰ درصد نیز می رسد) رسیده و از سوی دیگر کاملا روشن است که کارفرمایی که کارگر را با قرارداد سه ماهه، شش ماهه و حتی یک ماهه به استخدام خود در آورده در صورت اعتراض کارگر به شرایط کارش و یا طرح خواست اجرای برخی قوانین از سوی وی، نیازی به اخراج و درگیری با کارگر و به این معنا نیازی به بند و تبصره های قانون کار و دوندگی در راهروهای ادارات کار ندارد چرا که قادر است بر اساس بند مذکور بدون کمترین هزینه و دردسری  به محض انقضا مدت قرار داد کارگر، قرارداد وی را تمدید نکند و همیشه دلخواه ترین شرایط خود را بی هیچ نیازی به بند و تبصره قانونی بر کارگر تحمیل بنماید.
در محدوده ی زمانی اردیبهشت سال گذشته تا کنون ۳۵۴۹۵ نقض موردی حقوق بشر بر طبقه ی کارگر و فعالین کارگری توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران جمع آوری یا به ثبت رسیده است. که بیش ترین تعداد مربوط به اخراج کارگران و عدم پرداخت حقوق به ایشان از سوی کارفرما می باشد.
طی سال های اخیر عموما و از فروردین ماه سال جاری خصوصا با توجه به تورم سرسام اور، نرخ بیکاری به شدت افزایش یافته و همین امر موجب به وجود آمدن لشکری عظیم از بیکاران در ایران شده است؛ این در حالیست که با تصویب طرحی که با عنوان “هدفمند سازی یارانه ها” از آن یاد می شود، افزایش بیکاری ۷۰ درصدی کارگران در ماه گذشته را در پی داشته چرا که این طرح مشوقی برای اخراج کارگران در شرایط رکودی است چرا که اجرای این طرح رکود را تشدید و قیمت ها را افزایش می دهد در چنین شرایطی با توجه به قوانینی که دست کارفرما را از هرجهت باز گذاشته است، تعدیل نیروی کار از سوی کارفرما امری بدیهی به حساب می آید.
خط فقر از سوی مقامات دولتی در سال ۱۳۸۹، ۹۰۰ هزار تومان برآورد می شود اما حداقل دستمزد کارگر در سال جاری ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان تعیین می گردد و بدون اشاره به تورم  ۱۱ درصدی (این رقم بسیار خوشبینانه و ساده انگارانه است) که تنها رشد رقم آن در شرایط عادی را، آن هم به اعتقاد مقامات دولتی نشان می دهد و پر واضح است که اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها موجب رشد ۳۷ درصدی همین رقم خواهد شد؛ به افزایش ۱۵ درصدی دستمزدها افتخار و به طبقه ی کارگر فخر فروخته می شود.
برآورده نکردن همین حقوق اندک کارگران که پاسخگوی مخارج اولیه ی زندگی ایشان هم نیست، از سوی دستکم ۸۰ کارخانه و کارگاه تولیدی که اخبار آن به طور رسمی منتشر شده و کارگران را به لااقل ۷۴ مورد تجمع و اعتصاب واداشته، بیانگر تنها بخشی از بحران موجود می باشد.
با توجه به اینکه کارگران که گردانندگان چرخ های یک کشور محسوب می شوند خیل عظیمی از جمعیت را در برمی گیرند و نقض حقوق ایشان به منزله ی درماندگی مملکتی می ماند، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز به سهم خود خواستار پایان دادن به هرگونه سرکوب و فشار که بر این طبقه روا می شود، شده و ایشان را تا احقاق تمامی حقوق انسانی شان یاری خواهد نمود.
روز جهانی کارگر گرامی باد
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۹ اردی بهشت ۱۳۸۹

منبع


 


رادیو کوچه

آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج ایران به مقام قهرمانی رقابت‌های شطرنج انفرادی آسیا دست یافت.
دور نهم و پایانی رقابت‌های شطرنج انفرادی قهرمانی آسیا در شهر سوبیک فیلیپین برگزار شد و در پایان  آتوسا پورکاشیان به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کرد.
در این دور از رقابت‌ها و در بخش بانوان آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج بانوان ایران مقابل تان ژونگ یی، استاد بزرگ بانوان از چین به تساوی دست یافت و غزل حکیمی فرد مقابل جوی وناگ چینی مغلوب شد.
در رده بندی کلی پایانی مسابقات پورکاشیان با ۷ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت و یی زین دینگ استادبرزگ بانوان از چین و یو آ وانگ استاد بین‌المللی چینی با ۵/۶ امتیاز دوم و سوم شدند. حکیمی فرد نیز با ۵/۳ امتیاز در بین ۲۴ شطرنجباز، بیست و یکم شد.
در بخش مردان احسان قائم مقامی در مصاف با هاریکا دروناوالی از هند تن به تساوی داد، اصغر گلی زاده حریف چینی خود لو شانگلی را مغلوب کرد، پوریا درینی مقابل رونالد دابلو از فیلیپین با تساوی متوقف شد و همایون توفیقی در مصاف با لی هانبین از چین به برتری رسید.
در رده بندی کلی این بخش نی هوآ استاد بزرگ چین با ۷ امتیاز قهرمان مردان آسیا شد.


 


پژوهشگران آمریکایی و ایتالیایی ژنی را کشف کردند که موجب می‌شود سرعت، قدرت و توان ورزشکاران افزایش یافته و موجب قهرمانی آنها شود.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه وندربیلت در آیوا، دریافتند که برای رسیدن به اهداف ورزشی در سطح عالی نیاز به یک عامل ژنتیکی است.
این محققان با مطالعه بر روی ۲۰۵ قهرمان ورزشی که از آنها ۵۳ مورد در سطح عالی و ۱۵۲ نفر در سطح متوسط قهرمانی بودند و مقایسه این افراد با ۴۵۸ ورزشکار غیر حرفه‌ای به این نتایج دست یافتند.
نتایج این بررسیها نشان داد که در قهرمان بسیار عالی، این ژن دو برابر نسبت به غیر ورزشکاران وجود دارد. بنابراین قهرمان عالی با وجود اینکه بیشترین پاسخ التهابی را به ساختار عضلانی خود می‌دهد از این توانایی برخوردار است که به سرعت این التهاب را از بین ببرد و مدت زمان طولانی‌تری نسبت به سایرافراد به انجام حرکات شدید فیزیکی ادامه دهد.
به گفته این محققان، هرچند این ژن به صورت یک پایه ژنتیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما توانایی یک قهرمان به فاکتورهای محیطی نیز وابسته است.


 


رادیو کوچه

دفتر مطبوعاتی نیروهای آیساف در کابل با انتشار اطلاعیه‌ای روز پنج شنبه اعلام کرد که یک تن از نیروهای نظامی عضو آیساف روز گذشته بر اثر انفجار مین در جنوب این کشور جان خود را از دست داد.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه‌ی نیروهای آیساف به ملیت سرباز و محل حادثه اشاره نشده است.

فرماندهی نیروهای بین المللی هم‌چنین در خبری در کابل اعلام کرد: «در عملیات مشترک نیروهای افغان و بین المللی، یک انبار مملو از مواد مخدر در ولایت هلمند واقع درجنوب این کشور کشف شده است.»

وی افزود: «این انبار مواد مخدر در شهر ریحانه ولایت هلمند کشف شد و در ارتباط با آن دو تن بازداشت شدند.»

شمار کشته شدگان نیروهای خارجی در افغانستان از آغاز عملیات‌های ناتو در جنوب این کشور رو به افزایش است.


 


رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از «برداشت نادرستی» که از سخنان وی درباره کنترل جمعیت مطرح شده، گفت: «معتقدیم که خداوند روزی‌رسان است و معنی دو بچه کافی است یعنی اینکه ۴۰ سال دیگر نامی از ایران وجود ندارد.»
به گزارش فارس آقای احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در حاشیه همایش ملی شوراها ضمن انتقاد از  روشنفکرانی  که با سیاست افزایش جمعیت مخالفند تصریح کرد: «غربی‌ها ۴۰ سال بیشتر و بچه کمتر تأکید داشتند و آن را مزاحم می‌پنداشتند اما وقتی که دیدند جمعیتشان رو به پیر شدن است پس از اطلاع از این موضوع شروع به تشویق و امتیاز‌دادن در جهت افزایش جمعیت کردند تا جایی که حتی جمعیت برای کشور خود وارد می‌کند.»
به گفته رییس دولت ایران «مردم می‌خواهند بچه بیاورند ولی عده‌ای با حرف‌های روشنفکری عزا گرفتند»
وی در پایان و در  توضیح اینکه چرا به نظر وی دو بچه کافی نیست خاطرنشان کرد: «اکنون متوسط افراد خانوار در ایران زیر ۴ نفر آمده است یعنی کمتر از دو بچه. دو نفر وقتی ازدواج می‌کنند، دو بچه نیز بیاورند حتما تا آخر این دو بچه باقی نمی‌مانند، حادثه  و بیماری هم  وجود دارد.»


 


رادیو کوچه

علی رضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
به گزارش  هرانا، روز چهارشنبه نیروهای امنیتی با حضور در منزل علی‌رضا هاشمی پس از تفتیش منزل وی را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.
علی رضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران، پیش از این  و در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و روانه‌ی زندان اوین شده بود. وی به مدت ۱۹ روز در انفرادی نگهداری می شد و سرانجام حکم تحمل سه سال حبس تعزیزی برای وی صادر شد.
هم چنین پس از انتخابات سال گذشته ایران نیز وی  توسط نیروهای موسوم به لباس شخصی دستگیر و حدود ۱۴ روز در انفرادی بود.
شایان ذکر است که تاکنون هیچ تماسی از طرف ایشان با خانواده برقرار نشده است.
گفتنی است صبح چهارشنبه ۸ اردی بهشت ماه نیز، علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان و محمد بهشتی لنگرودی سخنگوی این کانون با مراجعه‌ی ماموران وزارت اطلاعات به منزلشان بازداشت شدند. این افراد در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند.


 


رادیو کوچه

سازمان ملل متحد از عضویت جمهوری اسلامی ایران در «کمیته حمایت از حقوق زنان» خبر داد.
به گزارش خبرگزای فرانسه  روز گذشته (پنج‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران را به عنوان نماینده آسیا در«کمیته حمایت از حقوق زنان»انتخاب کرده است.
تنها چند روز پس از انصراف ایران برای عضویت در «شورای حقوق بشر» و درخواست برای پیوستن به «کمیته حمایت از حقوق زنان»، اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل با این درخواست موافقت کردند.
این در حالی است که طی هفته گذشته بیش از  دویست و پنجاه نفر از فعالان حقوق زنان با انتشار نامه‌ای خطاب به اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل  از آن‌ها خواستند تا با این درخواست مخالفت کنند.
به گفته امضا کنندگان این نامه «جای‌گاه خالی گروه آسیایی کمیسیون به مراتب بیش از قرار گرفتن ایران بر این جای‌گاه به نفع رشد و توسعه زنان در جهان خواهد بود.»
گفتنی است کمیته حمایت از حقوق زنان به طور انحصاری به برابری جنسیتی و پیشرفت زنان  اختصاص دارد.


 


رادیو کوچه

توفیق مرتضاپور  از اعضای کانون صنفی معلمان تبریز روز گذشته (پنج‌شنبه) از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
به گزارش هرانا در پی فشارهای فزاینده بر فعالان صنفی معلمان در آستانه‌ی روز معلم، توفیق مرتضاپور یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز و در منزل شخصی خود بازداشت شد.
گفته می‌شود ماموران امنیتی پس از ورود به منزل آقای مرتضا پور و بازداشت وی ضمن تفتیش منزل این عضو کانون صنفی معلمان کیس کامپیوتر و برخی وسایل شخصی دیگر او را نیز ضبط کردند.
گفتنی است در طی روزهای اخیر و در آستانه فرا رسیدن روز معلم  فشار بر صنف معلمان به شدت افزایش یافته و تاکنون دست‌کم ۷ تن از ایشان بازداشت شدند.


 


نعمت حقیقی، فیلم‌بردار باسابقه‌ی سینمای ایران  روز گذشته (پنج‌شنبه) در سن ۷۱ سالگی درگذشت.
نعمت حقیقی که مدت‌ها از عارضه‌ی قلبی رنج می‌برد، صبح پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه  در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.
این مدیر فیلم‌برداری پیش‌کسوت سینمای ایران متولد سال ۱۳۱۸ در تهران بود و مدیریت فیلم‌برداری آثار متعددی هم‌چون  «گوزن‌ها»، «داش‌آکل»، «تنگسیر»، «شازده احتجاب»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «جهان پهلوان تختی» و «شوکران» را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.
پیکر نعمت حقیقی،  ساعت ۸:۳۰ دقیقه‌ی صبح روز یکشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) از مقابل ساختمان شماره‌ی ۲ خانه‌ی سینما واقع در خیابان وصال به سمت قطعه‌ی هنرمندان گورستان بهشت زهرا  تشییع می‌شود.


 


مهم‌ترین عنوان های رسانه های امروز مالزی

خبرگزاری برناما

  • مالزی دست آوردهای فن آوری‌های زیستی خود را در نمایشگاه زیست شناسی شیکاگو نشان خواهد داد.
  • از رسانه‌ها خواسته شد که بیانیه‌های پلیس را تغییر ندهند.
  • نخست وزیر فنلاند پس از سفر دو روزه به مالزی، راهی تایلند شد.
  • اتحادیه ورزشکاران آماتور مالزی پیشنهاد داد که ۷  ورزشکار بر تر را برای آموزش به اروپا بفرستد.
  • حزب اسلام گرا استفاده از وبلاگ برای پست جلوه دادن حزب پیشرو را تقبیح کرد.
  • حزب دموکرات برای انتخابات میان دوره‌ای سیبو بودجه ربزی کرد.
  • پهنای باند گسترده برای پیشبرد جامعه گسترده‌تر می شود.
  • اوباما قول داد که سیستم خراب شده مهاجرت را ترمیم کند.
  • زنان برای خدمات رسانی در زیر دریایی‌های امریکایی آماده می شوند.
  • ممکن است در گفتگوهای هسته ای سازمان ملل از ایران استقبال خوبی نشود.

روزنامه استار

  • هیئت مبارزه با فساد بدنبال متهمی است که میلیارد ها رینگیت به جیب زده و باعث خسارت فراوانی به محیط زیست نیز شده است.
  • یک زن ۶۱ ساله در ترانگانو آخرین قربانی H1N1 شد.
  • پشتیبانی چینی‌ها از حزب پیشرو بیشتر می شود.
  • نجیب برای دومین بار به سیبو سفر می کند.
  • با گزارش شدن ۱۵ پلیس مرتبط با مواد مخدر نگرانی ها در مورد پرسنل پلیس افزایش یافت.
  • یک تحقیق می گوید که حضور کم رنگ سازمان‌های غیر دولتی چینی تبار در دنیای مجازی ناامید کننده است.
  • یک زن ۴۵ ساله از پرک آخرین مورد مرگ ناشی از دنگی زدگی شناخته شد و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری را به ۵۵ نفر در امسال رساند.
  • سلطان سلانگور باز هم نسبت به استفاده از محل های مذهبی برای امور سیاسی هشدار داد.
  • سه مرکز جدید برای اتحادیه چینی تباران در جوهور ایجاد شده است.
  • دولت برای اسکان ۲،۰۰۰ خانواده در آپارتمان، ۳۰۳ میلیون رینگیت خرج کرده است.
  • پیشبینی می شود که دیوید کامرون در انگلیس به پیروزی برسد.
  • هیلاری کیلینتون به دنبال جلب پشتیبانی اعراب برای صلح فلسطینی ها است.
  • پلیس با تظاهرات کنندگان یونانی در گیر شد.
  • بمب گذاری انتحاری ۲ نفر را در داغستان روسیه کشت.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • پلیس گزارشی چند صفحه‌ای را در مورد شلیک مرگ بار به یک پسر ۱۵ ساله ارایه کرد.
  • هنوز رساندن خدمات پهنای باند گسترده به ۹،۰۰۰ مدرسه محقق نشده است.
  • پلیس یک تبعه نیجریه را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر کرد.

 



 


مریم/رادیو کوچه

Maryam.m@koochehmail.com

دهم اردیبهشت‌ماه برابر است با درگذشت «اسماعیل آشتیانی» متخلص به «شعله» نقاش و ادیب معاصر ایرانی سده‌های ۱۳و۱۴ خورشیدی. وی در سال ۱۲۷۱ خورشیدی در تهران به‌دنیا آمده بود. پدرش شیخ مرتضی آشتیانی و جد او میرزا حسن آشتیانی از مبارزان نام‌آور قیام تنباکو بودند. دل‌بستگی به نگارگری و استعداد در این هنر، از کودکی در وی آشکار گردید. او از شاگردان کمال‌الملک بود. وی به پاس خدمات بی‌دریغ خود در عرصه هنر به‌دریافت درجه دکترای افتخاری و نشان درجه اول هنری نایل آمد.

«اسماعیل آشتیانی» متخلص به «شعله» از نقاشان ایرانی و از شاگردان «کمال‌الملک» در سال ۱۲۷۱ خورشیدی در تهران به‌دنیا آمد و در روز ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۴۹ خورشیدی در تهران درگذشت. وی آموزش خود را در مدرسه‌های اسلام و دارالفنون به‌انجام رساند .

دل‌بستگی به نگارگری و استعداد در این هنر، از کودکی در وی آشکار گردید. نخستین کارهای او نسخه‌برداری از نگارهای شاه‌نامه فردوسی بود که بر هرچه در دسترسش قرار می‌گرفت، ترسیم می‌کرد. استادان نقاشی او در دارالفنون، مصور الممالک ذوالفقاری، میرزا حاج‌آقا نقاش‌باشی و شیخ‌المشایخ بودند. او سپس به مدرسه صنایع مستظرفه رفت.

کمال‌الملک پس از دیدن نمونه کارهای او، آموزش وی را پذیرفت، اما آن را مشروط بدان کرد که آشتیانی تا پایان دوره‌ی مدرسه فقط هنر نقاشی را راه و طریق خود بداند. اسماعیل این شرط را پذیرفت و به آن مدرسه راه یافت، اما پیوستن به عالم هنر برای وی آسان نبود. چون او در یک خاندان روحانی زاده شده بود. انتخاب نگارگری و پیوستن به جرگه‌ی هنرمندان گونه‌ای سنت‌شکنی به‌شمار می‌آمد، از این‌رو با مخالفت‌های سخت روبه‌رو گردید تا جایی که به گفته خودش ورود به مدرسه امری «غیر ممکن» شده بود.

بروز استعداد در خور توجه و پایداری او در رسیدن به هدف، سبب کاهش مخالفت‌ها شد و او سرانجام به‌عالم هنر پیوست. پشتکار، دل‌بستگی و توانایی آشتیانی در فراگیری به اندازه‌ای بود که توانست دوره‌ی پنج ساله‌ی مدرسه را در ۳ سال به‌پایان برد و شاگرد اول مدرسه شود. کمال‌الملک که در آشتیانی افزون بر توانایی هنر، نیک‌اندیشی و راست‌روی را دیده و او را راهرو راستین مکتب خود یافته بود، وی را به معلمی مدرسه برگزید. ظاهرن در همین زمان آشتیانی برآن شد که تحصیلات خود را در رشته‌ی دیگری جز نگارگری ادامه دهد. در نامه‌ای که در این هنگام به استاد خود کمال‌الملک نوشت، از وی اجازه خواست که مدرسه صنایع مستظرفه را رها سازد، اما کمال‌الملک در دیداری که با او داشت، وی را از این‌کار باز داشت. آشتیانی که به استاد خویش به دیده مراد می‌نگریست، ماندن در کنار او را از ادامه تحصیل برتر شمرد و اندکی پس از آن به معاونت مدرسه برگزیده شد.

وی در سال ۱۳۰۷ خورشیدی به ریاست مدرسه انتخاب گردید و در سال‌های مدیریت او آموزش درس‌های تازه‌ای چون مینیاتورسازی، تذهیب، کالبدشناسی، تاریخ هنر، ریاضیات و قواعد مناظر و مرایا به درس‌های مدرسه افزوده گردید و کتاب‌خانه‌ای برای مدرسه بنیاد نهاده شد. مدیریت او در مدرسه‌ی صنایع مستظرفه چندان به درازا نکشید و او در سال ۱۳۰۹ به اروپا سفر کرد. در این سفر که بیشتر به‌قصد بررسی و کسب تجربه انجام گرفت، به درخواست شرکت فیلم‌برداری «اوفا» در آلمان از برخی هنرپیشگان معروف آن شرکت تک‌چهره‌هایی تهیه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و به او پیشنهاد استخدام در آن شرکت و ماندن همیشگی در آلمان شد اما آشتیانی نپذیرفت و به ایران باز آمد.

خدمات آشتیانی در مدیریت مدرسه صنایع مستظرفه و استادی دارالفنون و دانش‌سرای عالی و کوشش‌های او در ترویج فرهنگ و هنر سبب گردید که در سال ۱۳۲۵ خورشیدی از سوی شورای عالی فرهنگ به‌او عنوان دکترای افتخاری و نشان درجه اول هنر داده شود.

پس از بازگشت به تهران، در مدرسه‌ی دارالفنون، دانشکده‌ی ادبیات و دانش‌سرای عالی به‌تدریس پرداخت. خدمات آشتیانی در مدیریت مدرسه صنایع مستظرفه و استادی دارالفنون و دانش‌سرای عالی و کوشش‌های او در ترویج فرهنگ و هنر سبب گردید که در سال ۱۳۲۵ خورشیدی از سوی شورای عالی فرهنگ به‌او عنوان دکترای افتخاری و نشان درجه اول هنر داده شود. وی در سال ۱۳۲۶ به استادی دانشکده فنی برگزیده شد. در سال ۱۳۲۸ با آن‌که بیش از ۵۷ سال نداشت، به‌سبب خستگی جسمی و روحی به‌درخواست خود بازنشسته شد، اما کوشش هنری و فرهنگی وی پایان نپذیرفت و عضویت او در شورای عالی فرهنگ و هنرهای زیبا و انجمن ادبی فرهنگستان ادامه یافت.

وی در این دوره در کارگاه شخصی خود به پدیدآوردن آثار تازه پرداخت. تابلوهای تک‌چهره‌ی خود وی، رویای حافظ، قهوه‌خانه‌ی سر راه، نامه‌نویس، بهلول در خواب، پرنده‌های تیرخورده، نوازنده آکوردئون و …  از این آثار بود و تک‌چهره‌ی خود وی، رویای حافظ و قهوه‌خانه‌ی سر راه از برجسته‌ترین آثار وی است. در نگارگری پیرو مکتب کمال‌الملک یعنی طبیعت‌گرا بود و بیشتر آثار خود را مستقیمن از روی طبیعت نقاشی می‌کرد. گرچه بیشتر تابلوهای او رنگ روغن است، اما وی در کار آبرنگ و سیاه‌قلم نیز توانا بود. دقت دید هنری، قدرت طراحی، رنگ‌گذاری متناسب و به‌کار گرفتن ذوق شاعرانه از ویژگی‌های نگارگری اوست.

تاثیر کمال‌الملک بر آشتیانی چنان بود که وی گاه در انتخاب موضوع تابلوها از او پیروی می‌کرد و از دریچه‌ی چشم او به جهان می‌نگریست. همانندی دیدگاه موضوع تابلوهای فال‌گیر و میرزا هادی خوشنویس کمال‌الملک را با تابلوهای قهوه خانه و نامه‌نویس آشتیانی نمی‌توان اتفاقی دانست. شمار تابلوهای آشتیانی به یک‌صد می‌رسد که بخشی از آن‌ها به‌وسیله‌ی خود وی به کتاب‌خانه مجلس شورای ملی واگذار گردیده است و شماری در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی و نزد خانواده‌ی او نگاه‌داری می‌شود. آثار وی در دوران زندگی و پس از درگذشت او در چندین نمایش‌گاه به تماشا گذاشته شده است. از آن میان می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد: نمایش‌گاه هنرهای زیبای ایران به‌کوشش انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی (۱۶ بهمن ۱۳۲۴ش تا ۱۰ فروردین ۱۳۲۵ ش)، نمایش‌گاه آثار آشتیانی در انجمن ایران و آمریکا (آبان ۱۳۳۳ ش و اسفند ۱۳۴۹ ش)، نمایش‌گاه آثار نقاشان ایرانی در باشگاه مهرگان (آبان ۱۳۳۳ ش) و نمایش‌گاه آثار نقاشان نخبه معاصر ایران در مجلس شورای ملی (اسفند ۱۳۵۱ ش).

آشتیانی با تخلص «شعله» شعر نیز می سرود. دیوان اشعار او به‌چاپ رسیده است و بقیه‌ی آثار او عبارت است از: سفرنامه اروپا، اختراع الفبایی بر مبنای حروف فارسی برای اصلاح خط، حافظ و شرح حال و تاریخ حیات کمال الملک و غیره. واپسین اثر نقاشی او تک‌چهره‌ی همسرش است که ناتمام مانده. آشتیانی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۹ ش در تهران در گذشت.

استاد آشتیانی به پاس خدمات بی دریغ خود در عرصه هنر به دریافت درجه دکترای افتخاری و نشان درجه اول هنری نایل آمد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته