-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

Latest news from Jaras for 04/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سرحدی زاده: كارگر بعنوان مولد باید در حاصل كار خود سهيم باشد

کارگر مزدور نیست -

 با اين حال، ابوالقاسم سرحدي‌زاده با اشاره به سخنان آيت‌الله جوادي‌آملي مبني بر مذموم بودن مزدوري در اسلام، عقيده دارد كه توجه به همين موضوع مي‌تواند باب جديدي از روابط كار در ايران را بر پايه عزت و كرامت كارگر بنا كند.
 

ابوالقاسم سرحدي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا و در پاسخ به سوالي مبني بر علت مخالفت چندين‌باره شوراي نگهبان وقت با قانون‌كار مصوب سال 1369، گفت: از درك اينكه چرا برخي فقهاي ما به مقوله روابط كار توجه نمي‌كنند، عاجز مانده‌ام. همه به ياد دارند كه در جريان تصويب قانون كار چه تنش ها و جدال‌هايي روي داد كه در نهايت منجر به دخالت مستقيم امام خميني شد كه با صدور راهكاري مهم، راه را براي تصويب قانون كار هموار كردند.


وي در ادامه افزود: در گفت‌وگوهاي آن زمان به عنوان وزير كار، به اعضاي شوراي نگهبان عرض مي‌كردم كه اين قانون كار، به نام روحانيت و اسلام ثبت مي‌شود، پس بايد دقت شود چيزي نوشته شود كه موجب وهن اسلام نشود. ما صلاحيت كافي در مورد فقه نداريم، اما آنقدر مي‌دانيم كه ظرافت‌هاي بسياري در روابط كار هست كه اگر شما آنها را استخراج و به جامعه عرضه كنيد، همگان آن را به نام اسلام مي‌بينند.


وزيراسبق  كار  اظهار داشت: به ياد دارم حضرت آيت‌الله جوادي‌آملي در يكي از همايش‌هاي كارگري آن روزها فرمودند «اصولا كارگري- در مفهوم فعلي- در اسلام مذموم است. آنچه مقدس است كار است نه مزدوري.» اگر چنين ديدگاهي در كشور جا مي‌افتاد، آنگاه ما بايد روابط كار را از حالت مزدوري خارج مي‌كرديم.


سرحدي‌زاده در ادامه گفت: آن زمان برخي از آقايان مي‌گفتند براي تنظيم روابط كار بايد به ابواب فقه مراجعه كرد، در حالي كه در ابواب فقه روابط مسلط توليد، كشاورزي بود و باب مصانعه در فقه ما نبود كه به عقيده من نبود چنين بابي، غفلت بزرگي براي فقه بود.
 

وزير پيشين كار و امور اجتماعي افزود: اگر ما با توجه به فتاواي بزرگاني چون آيت‌الله جوادي آملي روابط كار را تنظيم مي‌كرديم، بايد كاري مي‌كرديم كه هر تلاش‌كننده‌اي به نحوي در حاصل كار خود مشاركت داشت و مزدور نباشد. اگر به همين موضوع دقت مي‌شد، يك دگرگوني عظيم در عرصه روابط كار ايجاد مي‌شد و باب بسيار گسترده‌اي گشوده مي‌شد.


نماينده مردم تهران در مجالس پنجم و ششم گفت: از اين منظر تنها عوامل توليد ارزش مطلق نيست و كارگر به عنوان عامل اصلي توليد، مورد بي‌مهري و بي‌توجهي قرار نمي‌گرفت. تمامي مراكز توليد و صنعت دچار انقلابي اساسي مي‌شد، انسانيت انسان با اين زاويه ديد حفظ مي‌شد و كارگر بعنوان مولد، در حاصل كار خود سهيم مي‌شد.


وي افزود: نه در ايران، بلكه در اكثر نقاط جهان جامعه كارگري در فشار اقتصادي قرار دارد، حال آنكه ثروت را همين افراد توليد مي‌كنند. علت آن نگاه غلطي است كه كارگر را مزدور مي‌داند كه اين ديدگاه يك نگاه اسلامي، اصيل، انقلابي و مترقي نيست.


سرحدي‌زاده در بخش پاياني صحبت‌هاي خود گفت: به‌زعم من، اگر با چنين ديدگاهي مترقي به اين قضيه نگريسته شود، شاهد از بين رفتن بسياري از ناعدالتي‌ها و فاصله‌هاي فاحش طبقاتي خواهيم بود. كارگر در اين نگاه از حالت عقب‌ماندگي تحميلي، خارج و به جايگاه واقعي خود به عنوان موجودي اصيل و بااحترام تبديل مي‌شد. نبود چنين نگاهي است كه منجر شده به اينكه با وجود تمامي شعارهاي رنگارنگ مبني بر ايجاد عدالت و كاهش فاصله طبقاتي، به علت مزدور ديدن و نگاه ترحم‌آميز به اقشار مولد جامعه، سبب شويم تا هر روز اين اقشار، محروم و محروم‌تر شوند.
 


 


وضعیت نگران کننده سه زندانی سیاسی مسعود لواسانی، رضا خندان و رضا جوشن

 


به گزارش خبرگزاری حقوق بشر ایران (رهانا)، خانواده‌ مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی که از چهارم مهرماه گذشته در زندان به سر می برد، از چندی پیش وثیقه‌ ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان تودیع کرده اند، اما پس از ۸ ماه، هیچ خبری از اعطای مرخصی یا آزادی او در دست نیست.

این گزارش همچنین از وضعیت بسیار نگران کنندۀ روحیِ فرزند خردسال وی و نگرانی مضاعف خانواده خبر می دهد.

این روزنامه نگار دربند،بیش از۱۰سال از همکارانِ مطبوعاتِ اصلاح طلب،از جمله شرق،کارگزاران و اعتمادملی بوده است.


پایگاهِ اینترنتی فعالین حقوق بشر و دموکراسی نیز، از وضعیتِ وخیم جسمانی و بلاتکلیفیِ رضا خندان، نویسنده و فعال حقوق کودکان خبر می دهد که علی رغم تودیع وثیقه و ابتلا به بیماری های جسمی حاد، پس از گذشت بیش از سه ماه، کماکان در بازداشت به سر می برد و بازجوی پرونده از آزادی وی ممانعت به عمل می آورد.


خندان نویسنده، فعال حقوق کودکان و از اعضای هیئت مدیره کانون نویسندگان ایران می باشد که دچار ناراحتی حاد قلبی است، بطوری که دستها و پاهای او بی حس می شوند ولی تاکنون مسئولان زندان از درمان جدی وی خوداری کرده اند.


این گزارش خاطرنشان می سازد خندان علیرغم تبدیل قرار موقت بازداشت به سپردن وثیقه و تودیع آن، می بایست اواخراسفند ماه آزاد می شد اما بازجوی وی از آزادی ایشان ممانعت به عمل می آورد و دلیل آن را رسیدگی به قسمت دوم اتهامات که فعالیت های وی در کانون نویسندگان ایران می باشد، عنوان می کند.


رضا خندان مهابادی، هفتم بهمن ماه سال گذشته با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و بیش از چهل روز را در سلول های انفرادی به سر برد و اخیرا به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.


این سامانه خبری همچنین وضعیتِ زندانی سیاسی رضا جوشن را بدلیل اینکه در سلولی همراه با قاتلین خطرناک نگهداری می شود و از هرگونه ملاقات، تماس و حقوق اولیه محروم است، وخیم گزارش کرد.

 


 


فرانسه خواهان آزادی عمادالدين باقی شد

وی بايد بتواند به معالجات لازم دسترسی داشته باشد -

جرس: وزارت امور خارجۀ اين کشور با صدور بيانيه ای، خواهان آزادی وی شد و اعلام کرد که وی بايد بتواند به معالجات لازم دسترسی داشته باشد.

 

 

وزارت امور خارجۀ فرانسه در بيانیۀ خود، به طور کلی از اعمال فشار به مدافعان حقوق بشر در ايران، و زندانی بودن کسانی که فقط در تظاهرات شرکت داشته اند، ابراز نگرانی می کند.


سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه، آقای برنارد والرو گفت: "به مناسبت چهارمين ماه زندانی بودن عمادالدين باقی، فرانسه رسماً از مقامات ايرانی می خواهد که وی را ازاد نمايند تا وی بتواند به معالجات پزشکی لازم، دسترسی داشته باشد".


او افزود: "آقای باقی بيمار است و وضعيت جسمی او در زندان بدتر هم شده".


سایت گویا نیوز به نقل از رادیو فرانسه گزارش داد؛ بيانیۀ وزارت خارجۀ فرانسه اضافه می کند که "فراخوان فرانسه به طور کلی بيانگر نگرانی هايی است که در مورد ادامۀ سرکوب مدافعان حقوق بشر توسط مقامات ايرانی وجود دارد. اين نگرانی همچنين به خاطر هزاران نفر از کسانی است که به دليل عقايد سياسی خود در آرامش دست به تظاهرات زده اند و زندانی شده اند".
 

عمادالدين باقی، روزنامه نگار و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، طی سال های اخير به ويژه عليه مجازات اعدام فعاليت کرده و تحقيقات گسترده ای نيز در اين باره انجام داده است.


در سال ٢۰۰۵، فرانسه جايزۀ حقوق بشر را به عمادالدين باقی اعطا کرد. همچنين در سال ٢۰۰٨، وی جايزۀ انگليسی "خبرنگار بين المللی سال" را ربود و بالاخره در سال ٢۰۰٩، جايزۀ مارتين انالز* به خاطر دفاع از حقوق بشر به او تعلق گرفت.


عمادالدين باقی تاکنون چندين بار به زندان افتاده است. بار آخر، به دنبال بحرانی که پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران آغاز شد و به دليل مصاحبه ای که باقی با آيت الله منتظری انجام داد، وی به زندان افتاد.

 

نزديکان او تاکنون چندين بار به خاطر وضعيت بد جسمی او ابراز نگرانی کرده اند.

 


 


شرح وضعیت سخت کارگران ایران در بیانیه مجموعه فعالان حقوق بشر


به گزارش هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این بیاینه با گرامیداشت یاد و خاطره کارگرانی که سال ها علیه بی عدالتی، فقر و بیکاری مبارزه کردند، یکی از عمده دلایل وقوع انقلاب بهمن ۵۷را، "همبستگی و اعتصاب قشر کارگری" با انقلاب ذکر کرد و خاطرنشان ساخت امروز کارگران در ایران از حق آزادی تشکل و اعتصاب محرومند و معدود تشکل های مستقل کارگری موجودش، حیات خود را با پذیرفتن گران ترین هزینه ها می توانند حفظ کنند.
 


این بیانیه همچنین تصریح کرد " ۳ بار بازداشت و هم اکنون در بند بودن منصور اسانلو، رهبر سندیكای كارگران شركت اتوبوسرانی تهران و حومه در زندان گوهردشت کرج، صدور حکم ۲۲سال و سه ماه حبس تعزیری، بازداشت دستکم ۱۶۰ تن و حداقل ۵۴ مورد احضار به دادگاه برای فعالین کارگری در محدوده زمانی روز جهانی کارگر سال گذشته تاکنون، سرکوب، برخورد و بازداشت گسترده فعالین کارگری که به مناسب پاسداشت اول ماه مه سال گذشته در پارک لاله تجمع کرده بودند گواه همین موارد سرکوب است.

 

 


فعالان حقوق بشر، در این بیانیه از موارد تبعیض و نقض حقوق بشر علیه کارگران نیز گزارشی ارائه داده و خاطرنشان ساخته اند "در محدوده زمانی اردیبهشت سال گذشته تا کنون، ۳۵۴۹۵نقض موردی حقوق بشر بر طبقه کارگر و فعالین کارگری جمع آوری یا به ثبت رسیده است.


طی سال های اخیر عموما و از فروردین ماه سال جاری خصوصا با توجه به تورم سرسام اور، نرخ بیکاری به شدت افزایش یافته و همین امر موجب به وجود آمدن لشکری عظیم از بیکاران در ایران شده است؛ این در حالیست که با تصویب طرحی که با عنوان "هدفمند سازی یارانه ها" از آن یاد می شود، افزایش بیکاری ۷۰درصدی کارگران در ماه گذشته را در پی داشته چرا که این طرح مشوقی برای اخراج کارگران در شرایط رکودی است چرا که اجرای این طرح رکود را تشدید و قیمت ها را افزایش می دهد در چنین شرایطی با توجه به قوانینی که دست کارفرما را از هرجهت باز گذاشته است، تعدیل نیروی کار از سوی کارفرما امری بدیهی به حساب می آید."




در پایان این بیانیه آمده است "خط فقر از سوی مقامات دولتی در سال ۱۳۸۹، ۹۰۰ هزار تومان برآورد می شود اما حداقل دستمزد کارگر در سال جاری ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان تعیین می گردد . برآورده نکردن همین حقوق اندک کارگران که پاسخگوی مخارج اولیه ی زندگی ایشان هم نیست، از سوی دستکم ۸۰ کارخانه و کارگاه تولیدی که اخبار آن به طور رسمی منتشر شده و کارگران را به لااقل ۷۴ مورد تجمع و اعتصاب واداشته، بیانگر تنها بخشی از بحران موجود می باشد."



فعالان حقوق بشر خواستار پایان دادن به هرگونه سرکوب و فشار بر طبقه کارگر شده و بر حمایت خود از این قشر تا احقاق تمامی حقوق انسانی شان تاکید کردند.

 


 




جرس: در آستانه  روز معلم، علی رضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران مورخ چهارشنبه 8 اردی بهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ماموران امنیتی بعدازظهر روزچهارشنبه با ورود به منزل شخصی آقای هاشمی ضمن تفتیش منزل و ضبط کامپیوتر و برخی وسایل شخصی ایشان، وی را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

پیش تر علیرضا هاشمی از احضار تلفنی خود به دادگاه نیز خبر داده بود.

علی رضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران، چندی قبل و در اسفند ماه سال 1385 نیز بازداشت و روانه ی زندان اوین شده بود. وی به مدت 19 روز در انفرادی نگهداری می شد و سرانجام حکم تحمل سه سال حبس تعزیزی برای ایشان صادر شد.

هم چنین پس از انتخابات 22 خرداد نیز حوالی پارک لاله توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و حدود 14 روز در انفرادی بود.

شایان ذکر است که تاکنون هیچ تماسی از طرف ایشان با خانواده برقرار نشده است.

گفتنی است صبح چهارشنبه 8 اردی بهشت ماه نیز، علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان و محمد بهشتی لنگرودی سخنگوی این کانون با مراجعه ی ماموران وزارت اطلاعات به منزلشان بازداشت شدند. ایشان در حال حاضر در بند 209 زندان اوین نگهداری می شوند.
 


 




پرسبز -

 

روز گذشته در مسابقه فوتبال ذوب آهن و الهلال دیدید که ناظر اردنی بازی به دلیل نصب پوستر خلیج فارس بازی را متوقف کرد و تا برداشتن آن شعار اجازه بازی را نداد
سوالی از شما و دیگر عزیزان جنبش دارم
آیا جای آن نیست که بصورت گسترده در برابر این اقدام تحقیر آمیز فدراسیون فوتبال که نشان از ضعف حاکمیت دارد واکنش نشان داد تا حدی که مجبور به عذر خواهی از مردم ایران برای این کوتاهی باشند؟
آیا ارزش عدم حضور در میدان های ورزشی در چنین شرایطی کمتر از انصراف از مسابقه در برابر ورزشکاران اسراییلی نیست؟
آیا مردم و ملت ایران باید تاوان کوته فکری سران کودتا را بدهند تا در داخل خاک ایران کسی توان برافراشتن نام خلیج فارس را نداشته باشد؟
آیا زمانیکه گزارشگر بازی فوتبال در آن مسابقه تحقیر آمیز جرات اعلام دلیل توقف مسابقه را نداشت نباید صدا و سیمای کشور از سوی نمایندگان مجلس مورد مواخذه قرار گیرد؟


 




جرس: تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها در دستور کار هفته آینده مجلس قرار گرفت

به گزارش پارلمان نیوز، گزارش كمیسیون حقوقی و قضایی در ارتباط با تصویب تقاضای تحقیق و تفحص مصطفی كواكبیان نماینده سمنان از وضعیت بازداشتگاه‌های كشور  برای چندمین بار متوالی در دستور كار این هفته مجلس قرار دارد.
 


 




جرس: دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از آزادی حمید معصومی نژاد خبرنگار ایرانی خبر داد.

ملک زاده به واحد مرکزی خبر گفت: با پی‌گیری‌های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و مرکز حقوق بین المللی نهاد ریاست جمهوری و هماهنگی‌های وزارت امورخارجه آزادی حمید معصومی‌نژاد از زندان صورت گرفت.

پلیس ایتالیا 12 اسفند 1388 حمید معصومی‌نژاد خبرنگار صدا و سیما را پس از تهیه گزارشی از راهپیمایی ضد نژاد پرستی کارگران در این کشور دستگیر و بازداشت کرد.
 


 




 

جرس: ایران در میان محدودترین کشورها از نظر آزادی مطبوعاتی، در سال ۲۰۰۹ با شش رتبه سقوط پس از کشورهایی مانند اریتره و گینه استوایی قرار گرفته‌است.
این مطلب را گزارش تازه «خانه آزادی» که پیرامون وضعیت آزادی مطبوعات در میان کشورهای جهان تهیه شده اعلام کرده‌است.

به گزارش رادیو زمانه، بنا بر این گزارش، وضعیت آزادی مطبوعاتی در جهان در سال ۲۰۰۹ برای هشتمین سال پیاپی از سال گذشته خود بدتر شده‌است.
این نهاد غیر دولتی آمریکایی بیشترین افزایش محدودیت‌ها را در آفریقای سیاه، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا ثبت کرده‌است.

۱۰ کشوری که بنا به گزارش «خانه آزادی» محدودترین وضعیت مطبوعاتی را در سال ۲۰۰۹ داشتند عبارتند از بلاروس، کوبا، گینه استوایی، اریتره، ایران، لیبی، میانمار، کره شمالی، ترکمنستان و ازبکستان.
ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین تنزل رتبه را در این سال داشته‌است.

در این گزارش منطقه آسیا-اقیانوس آرام تنها منطقه‌ای ذکر شده که به طور میانگین از نظر آزادی مطبوعاتی وضعی رو به بهبود داشته‌است.

ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین تنزل رتبه را در این سال داشته‌است.

به گفته این گزارش، محیط مطبوعاتی در روسیه «هم‌چنان در زمره سرکوبگرانه‌ترین و خطرناک‌ترین محیط‌ها» در میان کشورهای جهان است.

در اروپای غربی که بیشتر کشورهای آن از مطبوعات آزاد برخوردارند ایتالیا در رتبه «نیمه‌آزاد» قرار گرفت. دخالت دولت در امور مطبوعاتی ایتالیا به عنوان دلیل این رتبه‌بندی ذکر شده‌است.


 




ـ «تذكر دادن» با زبان ملايم و تاثيرگذار بايد به يك فرهنگ تبديل شود -

جرس: تولیت آستان قدس رضوی گفت:مساله «تذكر دادن» با يك زبان ملايم و تاثيرگذار بايد در جامعه اسلامي به يك فرهنگ تبديل شود .

به گزارش ایسنا، اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به بحث امنيت اجتماعي و عفاف در پايتخت معنوي ايران اشاره كرد و افزود: مساله «تذكر دادن» با يك زبان ملايم و تاثيرگذار بايد در جامعه اسلامي به يك فرهنگ تبديل شود و همان‌گونه كه نسبت به نماز و ساير عبادات خود احساس تكليف مي‌كنيم، بايد نسبت به ناهنجاري‌هاي جامعه واكنش نشان دهيم.

وي افزود: تذكر دادن و امر به معرف نبايد حتما توسط بسيجيان صورت گيرد، بلكه همه افراد مومن و معتقد به اصل اسلام، بسيجي محسوب مي‌شوند و بايد اين احساس مسووليت را داشته باشند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه " شخصيت‌هاي نظام، سرمايه‌اي براي جامعه اسلامي هستند" گفت: گاهي متاسفانه در قضاوت‌هاي‌مان تندروي مي‌كنيم، در حالي كه اگر مصلحت اسلام را بر همه چيز مقدم بداريم، زود قضاوت نمي‌كنيم و دست به تخريب شخصيت‌ها نمي‌زنيم. همان‌طور كه امروز مي‌توانيم از دست دادن شهيد مطهري‌ها و شهيد بهشتي‌ها را درك كنيم، نگذاريم بعضي افراد نظام شهيد فيزيكي يا شخصيتي شوند و بعد به تمجيد از آن‌ها بپردازيم.

وي اظهار كرد: براي اين كه شخصيت‌ها به هم نزديك شوند و همه بتوانند براي اسلام و مصلحت نظام سخن بگويند، بايد در قضاوت‌هاي‌مان تجديد نظر كنيم؛ نه نقايص و عيوب را ناديده بگيريم و نه آنچنان آن‌ها را بزرگ كنيم كه گويي حادثه غيرقابل جبراني اتفاق افتاده است.

آيت‌الله واعظ طبسي همچنین ضمن تسليت اين ايام، گفت: از اتفاقاتي كه در آخرين روزهاي زندگاني  حضرت فاطمه(س) اتفاق افتاد مي‌توان پنج اصل مهم شامل عدم كتمان حقيقت در حوادث تاريخي، اعتقاد راسخ به محوريت امامت در جامعه اسلامي، تلاش براي معرفي جايگاه و منزلت رهبري جامعه اسلامي به افكار عمومي جوامع بشري، مقدم دانستن مصلحت اسلام بر همه امور و عدم تاثيرپذيري اصول كلي نظام اسلامي از شرايط روز را فرا گرفت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به jaras-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به jaras@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته