-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 04/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



احمد توکلی با اشاره به رشد فساد اقتصادی و سیاسی گفت: «به مرتبه‌ای رسیده‌ایم که فساد سیاسی وجود دارد و حتی تلاش می‌شود تا در مسوولان تصمیم‌گیرنده به وسیله پول، تطمیع یا تهدید نفوذ شود.»

وی با بدتر توصیف کردن فساد سیاسی از فساد اقتصادی افزود: «در فساد اقتصادی افراد طماع و مزدور با استفاده از عبور از قانون و نقض قانون به دنبال منافع مادی پست می‌گردند، اما در مفاسد سیاسی ممکن است تصمیمات قانونی برای تسهیل امور فسادآمیز عده‌ای اتخاذ شود و عده‌ای در توزیع منابع عظیم نفت دخالت کنند.»

احمد توکلی با تاکید بر لزوم رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت که «فاسدان از نظر تعداد، وقاحت و مصادری که در دست گرفتند رشد کرده‌ و کار مبارزه را سخت کرده‌اند.»
 

وی گفت: «اگر همان سال‌هایی که برخی سیاستمداران که کم کم داشتند آلودگی پیدا می‌کردند، از نظر سیاسی، اجتماعی و قضایی تعقیب می‌شدند، الان کار به اینجا نمی‌کشید که افرادی در مصادر بالا متهم باشند و یا در تعقیب افرادی که وابستگان مسوولان بلندپایه کشور هستند، تعلل شود.»
 

آقای توکلی با اشاره به اهمیت برخورد دستگاه قضایی با مفسدان افزود که معتقد است «نباید در مصادر مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی کسانی مسوولیت داشته باشند که خود در معرض اتهام هستند.»
 

منبع: خبرآنلاین


 


دولت ایران اعلام کرده که از عضویت در شورای جهانی حقوق بشر انصراف داده و قصد دارد در شورای جهانی حقوق زنان عضو شود اما یک حقوقدان گفت که نهادی به نام شورای جهانی حقوق زنان وجود ندارد.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گفت که «جمهوری اسلامی چون می‌دانست در سازمان ملل رای لازم برای ورود به شورای حقوق بشر را به دست نخواهد آورد، خود زودتر از تصمیمش اعلام انصراف کرد.»

وی همچنین تصمیم ایران برای ورود به شورایی با نام شورای جهانی حقوق زنان را نوعی «فرار به جلو» دانست.

لاهیجی افزود: «احتمالاً مقامات حکومتی ایران به این نتیجه رسیده‏اند که در روزهایی که در شدیدترین و وسیع‏ترین انزوای بین‏المللی قرار دارند، لااقل این شکست را عاید جمهوری اسلامی نکنند و به این ترتیب، درخواست عضویت‏شان را پس گرفتند.»

پس از اعلام نامزدی ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر، برخی نهادها تلاش پیگیری را آغاز کردند تا جامعه جهانی را بیش از پیش با نقض گسترده حقوق بشر در ایران آگاه کنند و بدین ترتیب مانع از ورود ایران به شورای جهانی حقوق بشر شوند.

منبع: دویچه ووله


 


مقامات و صاحبان منبر در ایران این روزها بحث شیطان پرستی را در کنار مباحث دیگر داغ کرده اند و روی آن مانور می دهند. در نگاه آنها شیطان پرستی همه انواع فسق و فجوری را که در نظام ولایت فقیه وجود دارد طبقه بندی می کند. بنابرین هم موی بلند از شیطان پرستی است و هم مشروبخواری. هم مد و هم موسیقی. هم یوگا و هم پارتی های شبانه. و حتی خانقاه نشینی و درویشی. آنها چیزی به نام «شیطان پرستی» را که در خود غرب هم یک روش رفتاری حاشیه ای است طوری تعریف می کنند که همه جوانان مملکت اسلام شیطان پرست از کار در می آیند. خب چشم آقایان روشن! ادعاهای زیر نه سند دارد نه معقول است. این حجت الاسلام محترم فکر می کند شنوندگان اش همان پامنبری های مسجدی در دهات خودشان اند. هر کدام از آمارهای این برادر روحانی را چک کنید می بینید که جای سالم ندارد. مثلا کافی است به آمار فیلمهای هالیوود در این گزارش مراجعه کنید تا ببینید که کل محصول هر ساله هالیوود دور و بر 500 فیلم تا 600 است و اصلا به 700 نمی رسد. چه رسد به اینکه 700 فیلم فقط در راستای شیطان پرستی تولید کند! البته ایشان می گوید هالیوود یهود چنین محصولاتی دارد که ممکن است هالیوود دیگری باشد غیر از این که ما می شناسیم!
 
به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام محمدرضا نصوري پيش از ظهر امروز در نشست دانشجويي با عنوان فرقه‌هاي نوظهور و مدعيان دروغين در دانشگاه آزاد اسلامي واحد خرم‌آباد اظهار داشت: غرب براي ارتقا خلأ معنويت بشر بيش از ۲ هزار فرقه را به وجود آورده و آنها را به ابزارها و تجهيزات لازم مجهز كرده تا به اهداف شوم خود برسد.

وي افزود: در حال حاضر يك هزار آئين و فرقه شناسنامه‌دار در دنيا وجود دارد و تنها كشوري كه همه اين فرقه‌ها را در خود جاي داده آمريكاست و ۷۰۰ فرقه نيز در انگلستان فعاليت دارند.

معاون تبليغ و ارتباطات بنياد مهدويت كشور با اشاره به اينكه آمريكا سالانه ۷ ميليارد دلار براي فعاليت‌هاي شيطان‌پرستي هزينه مي‌كند، يادآور شد: شيطان‌پرستان از طريق انتشار پوسترهاي جذاب و گمراه كننده، گسترش سايت‌ها و وبلاگ‌هاي شيطان‌پرستي، تبليغ و اطلاع‌رساني از طريق پارتي‌هاي شبانه در ميان قشر مرفه‌نشين شهرهاي بزرگ، مشاوره، استفاده از ورزش رزمي و يوگا به تبليغ و ترويج عقايد و افكار خود مي‌پردازند.

معاون تبليغ و ارتباطات بنياد مهدويت كشور علائم شيطان‌پرستان را استفاده از موزيك‌هاي تند و موهاي بلند، مشروبات الكي، مواد روانگردان و تمسخر اديان الهي دانست.

نصوري همچنين بدعت در مناسك مانند خانقاه‌نشيني، رقص و سماع، ارتباط‌هاي مختلط نامحرمان و رقص مختلط را مورد توجه قرار داد و سخنان مريدان از حلقه‌هاي كاذب عرفاني، گرايش به رقص‌هاي جديد را بدعت در بدعت خواند و خاطرنشان كرد: سركرده اين فرقه‌ها براي توجيه اعمال خود به ارائه تاويل نادرست آيات مي‌پردازند.

معاون تبليغ و ارتباطات بنياد مهدويت كشور گفت: همچنين كمپاني هاليوود يهود سالانه ۷۰۰ حلقه فيلم با هدف انحراف ديني و فكري جوانان تهيه و توليد مي‌كند.

وي اظهار داشت: در عرفان‌هاي كاذب و شيطان‌پرست به جاي استفاده از ادبيات خدامحور از ادبيات خودمحور استفاده مي‌شود.
نصوري تصريح كرد: اهداف و سياست‌هاي شيطان‌پرستان مبارزه با خدا، دين، مقدسات، تهي‌سازي فرهنگي جوانان، ترويج پرخاشگري، عصبانيت، تشويق رفتارهاي غيرانساني، تنش در زندگي اجتماعي و خانوادگي، گسترش گريز از تفكرات ديني و منطقي، حذف دين در صحنه زندگي اجتماعي، شكل دادن رفتارهاي كجرو جامعه و نافرماني اجتماعي و خودكشي در راه شيطان است.

معاون تبليغ و ارتباطات بنياد مهدويت كشور گفت: تمام عرفان‌هاي كاذب و فرقه‌هاي انحرافي با مظاهر الهي و خدايي مخالف هستند.
نصوري افزود: بشر امروز دو نياز اساسي و دغدغه جدي از جمله جريان مهدويت و اخلاق و ديگري نجات بشريت و منجي را دارد‌، از اين رو با سؤالات زيادي مواجه است.

وي با بيان اينكه در سياست اقتصادي و روش اقتصادي امام زمان (عج) ربا نيست، گفت: در وضع موجود، در جامعه ربا وجود دارد و بايد مسير و راهي را انتخاب كنيم كه به وضعيت آرماني كه همان سياست اقتصادي امام زمان (عج) است، برسيم.

معاون تبليغ و ارتباطات بنياد مهدويت كشور خاطر‌نشان كرد: با توجه به خلا و نياز معنوي بشر امروز، برخي از فرقه‌ها امكانات، ابزارهاي مختلفي را در اختيار دارند تا به همه بگويند فرقه و كيش ما خلا شما را پر مي‌كند.

وي با بيان اينكه گروه‌هاي ساي بابا، رام‌الله، يوگا و شيطان‌پرستان از جمله گروه‌ها و فرقه‌هاي انحرافي هستند، يادآور شد: در اين فرقه، دشمن با مطالعه و برنامه‌ريزي در فضاهايي كه خلا، بدعت و محافظه‌كاري وجود دارد پيشرفت مي‌كند.

معاون بنياد مهدويت كشور با اشاره به اينكه گروه‌هاي يوگا ۲۶ روش از جمله انرژي‌درماني را براي پيشبرد اهداف خود دارند، خاطر‌نشان كرد: گروه شيطان‌پرستان براي جذب مخاطبان خود از نخبگان، هنرمندان و افراد مشهور دعوت مي‌كنند.

نصوري با بيان اينكه يكي از خطرناك‌ترين شيوه‌هاي غربيان براي تخريب اعتقادات مذهبي، انحرافات در عقايد فرقه‌هاست‌، گفت: افراطي‌ترين و در عين حال منحرف‌ترين اين فرقه‌ها شيطان‌پرستان هستند.

وي يادآور شد: مد و موسيقي بزرگ‌ترين حربه شيطان‌پرستان براي انحراف جوانان ما هستند.

معاون تبليغ و ارتباطات بنياد مهدويت كشور گفت: گروه‌هاي شيطان‌پرستان و عرفان‌هاي كاذب با هر مظاهر الهي خدايي مخالف هستند و نوك پيكان را به دستورات اسلامي با نگاه تشيع گرفتند و تفكرات قرآني را مانعي بر سر راه خود مي‌دانند.


 


علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید از ابتدای سال ۸۸ در هر روز ۳ دانش آموخته دوره دکترا و ۵ دانش آموخته کارشناسی ارشد به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند که این وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی گفت: «کمیته بررسی علل خروج نخبگان که از مدتی قبل ایجاد شده اولین جلسه خود را با حضور ۱۲ نماینده از سازمان ها و وزارت‌خانه‌های مربوطه انجام داده و این کمیته کار خود را به صورت هفتگی ادامه می دهد.»

سلیمی افزود: «متاسفانه در بحث جلوگیری از خروج نخبگان بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف ناهماهنگی وجود دارد به طوری که در حال حاضر وزارت امور خارجه با سهولت ویزا در اختیار نخبگان قرار می‌دهد و یا وزارت علوم حمایت‌های لازم را برای ماندن نخبگان در کشور به عمل نمی‌آورد.»

بنا به گزارش صندوق بین المللی پول سالانه ۱۸۰ هزار تحصیل کرده از کشور خارج می‌شوند که این روند سالانه ۵۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می کند.

منبع: کلمه

 


 


سرویس بلاگر، معروفترین سرویس بین‌المللی وبلاگ نویسی از دیشب در ایران فیلتر شده است.

فیلتر شدن این سایت در حالی صورت گرفته که بسیاری از ایرانیان در این سرویس اقدام به وبلاگ نویسی می‌کنند.

به نظر می رسد مسئولان امر اینبار به جای فیلتر کردن تک تک وبلاگ‌ها در اقدامی جدید و فله‌ای کل سرویس دهنده وبلاگ را مسدود کردند.

بسیاری از وبلاگ نویسان قدیمی ایرانی وبلاگ نویسی خود را با «بلاگر» آغاز کردند چراکه در آن دوران سرویس‌های فارسی وبلاگ وجود نداشت.

منبع: کلمه


 


میرحسین موسوی در دیدار با جمعی از رزمندگان دوران جنگ  با انتقاد از سوء استفاده‌هایی که از دین صورت گرفته گفت: «اسلام  به کسی تهمت نمی‌زند، کسی را در زندان نگه نمی‌دارد و محدودیت ایجاد نمی‌کند؛ می‌گویند از کشتی نظام پیاده شده‌اید؛ از کشتی اسلام که پیاده نشده‌ایم»

وی گفت که «اسلامی که ما می‌شناسیم همه را می‌پذیرد و با زبان استدلال با افراد روبه رو می‌شود.»

آقای موسوی افزود: «پس از انقلاب، موقعیت‌ها و مقام‌ها و ساخت قدرتی که بر پایه‌ی منافع و فساد در بعضی‌ها شکل گرفت موجب شد رجوعمان به توده و اکثریت مردم کاهش پیدا کند و کم کم آن را از دست دادیم و فقط پوسته‌ی اسلامی را نگه داشتیم.»

وی با اشاره به اینکه «با این شیوه، ناکارآمدی را به نام اسلام تمام می‌کنند» گفت: «دولت برداشت‌های شخصی و فرقه‌ای را به دین وصل می‌کند و اگر به این موضوع ناکارآمدی هم اضافه شود آن وقت هر نوع مشکلی به اسلام نسبت داده خواهد شد.»

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به جلوگیری از فعالیت دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اشاره کرد و افزود: «به جای جلوگیری از فعالیت احزاب جوانمردانه با آنان رقابت کنید.»

وی در ادامه با تاکید بر  اینکه «استقلال در نزد ایرانیان یک ارزش جا افتاده است» خاطرنشان کرد: «این حرکت(جنبش سبز) صد در صد یک حرکت مستقل است ولی مخالفان به جنبش سبز نسبت ناروا می دهند و آن را به سلطنت طلبها، منافقین، آمریکا و اسراییل منتسب می‌کنند.»

وی افزود: «آنها خودشان با یک حالت زیگزاگی که بیشتر به سیاست خارجی ما لطمه می‌زند نامه نگاری‌هایی با سرکرده‌های قدرت‌های جهانی دارند. از یک طرف فحش می‌دهند و از طرف دیگر دنبال جلب نظر چین، روسیه و یا دیگری هستند. آنگاه ما را به رابطه خارجی متهم می کنند.»

موسوی به یک روزنامه سپاه مبنی بر پیشنهاد برای لغو امتیاز فعالیت حزب مجمع روحانیون اشاره کرد و گفت: «آنها می‌خواهند جمعیت ما متفرق شود و مردم باید مراقب هم باشند.»

وی یکی از حقوق مردم را «برگزاری انتخابات آزاد» عنوان کرد و گفت: «بدترین حالت برخورد با یک ملت این است که چهار پنج نفر بنشینند یک عده ای را کنار بزنند، عده‌ای را انتخاب کنند و بعد به یک ملت هفتاد و پنج ملیونی بگویند از داخل اینهایی که ما انتخاب کردیم انتخاب کنید»

آقای موسوی «گسترش آگاهی» را از «اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصری که می‌تواند زمینه تغییر را به نفع اسلام و انقلاب و آتیه‌ی کشور ایجاد کند» دانست.

وی گفت: «باید آگاهی را گسترش دهیم، باید دامنه آگاهی را به روستاییان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم به آنها بگوییم این زندگی، شایسته شما نیست.»

موسوی تاکید کرد «دلیل حساسیت جریانی که برسر کار است نسبت به رسانه‌ها همین است، اگر هیچ بحرانی نداشتیم که روزنامه‌ای مانند بهاربسته نمی‌شد و یا یکی دو مناظره‌ای که بیشتر نگذاشتند پا بگیرد و برنامه قطع یا یکطرفه شد.»

وی افزود: «با این انتخابات واتفاقات بعد از آن یک ایده‌ای در داخل کشور مبنی بر برگشت به حقوق اساسی متولد شد که برگشت ناپذیر است.»

موسوی با اشاره به اینکه به زندانیان «به راحتی انگ محارب می زنند» خاطرنشان کرد: «این روشی که هر کس بر خلاف شما صحبت کند و راه حلی ارائه دهد را صهیونیست یا منافق می‌نامید و او برانداز و محارب می‌شود این به نفع شما و به نفع کشور نیست، این تقویت محارب و منافق است.»

موسوی در پایان با پرهیز از خشونت خاطرنشان کرد: «در آینده حرکت‌های خشن و تند یقیناً به ضرر ملت ماست و به ضرر جنبش سبز است که باید مراقب باشیم این اتفاق نیفتد.»

منبع: جرس
 


 


تعدادی از نمایندگان مجلس، علت بروز بیماری‌های قلبی و عصبی در زندانیان سیاسی را بررسی می‌کنند.

مصطفی کواکبیان، نماینده فراکسیون اقلیت گفت: «موضوع سلامت جسمانی و بیماری‌هایی که زندانیان در طول دوران بازداشت به آن دچار می‌شوند می‌تواند زیر مجموعه طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور مورد بررسی قرار گیرد.»

وی گفت که رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانیان و بروز این بیماری‌ها باید در بررسی میزان «انطباق شرایط بازداشتگاه‌ها با استانداردهای موجود» مورد توجه قرار گیرد.

آقای کواکبیان در پاسخ به این سئوال که سرنوشت طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور به کجا انجامیده است، گفت: «متاسفانه تا مدتی هیات رییسه اصلا این طرح را در دستور کار قرار نداده بود.»

وی گفت که «اگر این طرح در صحن علنی به تصویب برسد هیاتی از نمایندگان تشکیل و مسئول انطباق وضعیت بازداشتگاه‌ها با استانداردها می‌شوند.»

پیشنهاد تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور، حدود ۹ ماه قبل به پیشنهاد مصطفی کواکبیان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسیده بود.

منبع: کلمه و بی‌بی‌سی

 


 


محمد حسینی می‌گوید وزارت ارشاد در برابر نشریاتی که مصالح نظام را درنظر نمی‌گیرند «تعهدی» ندارد، اما این وزارتخانه تلاش می‌کند تا در توقیف مطبوعات «عجله‌» نکند.

آقای حسینی امروز یکشنبه در جمع گروهی از مدیران مطبوعات گفت که وزارت ارشاد اجازه نخواهد داد تا برخی نشریات با پرداختن به مسائل «حاشیه‌ای و در تضاد با منافع ملت» فضای رسانه‌‌ای کشور را دستخوش بحران سازند.

وزیر ارشاد در عین حال افزود: «تا آنجا که بتوانیم سعی می‌کنیم در توقیف نشریات عجله نکنیم و کار را با تعامل، تذکر و گفتگو پیش ببریم.»

وی همچنین با اشاره به برخی تصمیمات هیات نظارت بر مطبوعات درباره توقیف نشریات گفت: «گاهی موارد ممکن است ما با این تصمیات مخالف باشیم اما در نهایت باید به تصمیم جمعی احترام گذاشت.»

منبع: ایسنا


 


جاوید قربان اوغلی*
دیپلماسی ایرانی
 

دستگاه دیپلماسی کشور در طول فعالیت دولت نهم و اکنون در دولت دهم شعار دیپلماسی آفریقایی را در دستور کار خود داشت اما در این روند چندان موفقیتی را شاهد نبودیم. در واقع دیپلماسی آفریقایی دولت نهم و دهم بویژه در قبال کشورهای عمده و مهم آفریقا در بعد سیاسی به دلیل شرایط جدید این قاره بعد از تاسیس اتحادیه آفریقا و تبعیت از ساز و کارهای بین المللی توسط اکثریت کشورهای قاره سیاه از توفیق چندانی که مد نظر آقای احمدی نژاد بود،برخوردار نشد.

در بعد اقتصادی نیز به دلیل برخوردهای شعاری، ضعف‌های ساختاری در ایران و اکثریت کشورهای آفریقایی، نیاز به سرمایه گذاری و عدم توفیق بخش‌های دولتی برای اینکار و نهایتا عدم حضور نیرومند بخش خصوصی در روابط اقتصادی و تجاری با این قاره شاهد موفقیت چشم گیری در این عرصه نیز نبودیم و به جرات می‌توان گفت که حتی دستاوردهای دولت‌های قبلی (بخصوص دوران آقای خاتمی) نیز حاصل نشد که بدلیل تمرکز بر تحرک اخیر دیپلماتیک در قاره آفریقا و سفر آقای احمدی نژاد به دو کشور زیمبابوه و اوگاندا بحث در این باره را به مجالی دیگر واگذاشته و به ارزیابی این سفر می‌پردازیم.
 
از جمله کشورهای مورد بازدید در دیپلماسی آفریقایی دولت دهم، کشور زیمبابوه است؛ این کشور به لحاظ سابقه مبازراتی با سیستم آپارتاید و قرار گرفتن در منطقه جنوب آفریقا مورد توجه است اما باید در نظر داشت که زیمبابوه از نظر اقتصادی کشوری کاملا ورشکسته و از نظر سیاسی به دلیل ناسالم بودن انتخابات گذشته و استمرار ابهام انگیز حکومت موگابه در هاله‌ای از عدم مشروعیت سیاسی قرار دارد. همچنین این کشور به دلیل تحریم‌های بین المللی (نوعا کشورهای غربی) تحت انزوای سیاسی غیر متعارفی است که متاسفانه دود این موارد به چشم مردم این کشور می‌رود که تحت وخیم ترین شرایط اقتصادی زندگی می کنند.
 
موگابه به دلیل اصرار در ماندن در منصب رییس جمهور علیرغم کبر سن (84 سال)و مخالفت نخبگان حزب حاکم (زانو پی اف) فرایند انتخاباتی ناسالم را رقم زد که این فرایند مجددا او را در راس حکومتی  قرار داد که علیرغم میانجیگری‌های منطقه‌ای (آفریقای جنوبی) و پذیرش مورگان چانگرای رقیب انتخاباتی آقای موگابه - که در دور اول انتخابات آرای او بیشتر از موگابه بود- هنوز از استقرار و ثبات برخوردار نیست. لجاجت غیر قابل قبول آقای موگابه در استمرار حکومت نهایتا ورشکستگی اقتصادی، انزوای سیاسی  وعدم مشروعیت حکومت زیمبابوه را به دنبال داشت.
 
در این شرایط سفر یک مقام ارشد ایران به این کشور نوعی سرپوش گذاشتن بر عدم مشروعیت سیاسی حکومتی است که حتی مردم نیز از استمرار آن ناخشنود بوده و رنج مضاعفی را تحمل می‌کنند مضافا اینکه درشرایط ورشکستگی اقتصادی این کشور هیچگونه منفعتی در عرصه اقتصادی نیز برای کشورمان متصور نیست و لذا سفر در سطح رییس جمهور به این کشور فاقد توجیه سیاسی و اقتصادی است.
 
یکی دیگر از کشورهای هدف در دیپلماسی آفریقایی آقای احمدی نژاد اوگانداست. این کشور به لحاظ سیاسی کشوری باثبات و تاثیرگذار در منطقه شرق آفریقاست. از نظر اقتصادی نیز این کشور  بدلیل اتخاذ ساز و کارهای خصوصی سازی رو به رشد بوده و بدلیل اکتشاف نفت از چشم انداز اقتصادی نسبتا روشنی برخوردار است.
 
 از نظر بین المللی نیز با توجه به حضور اوگاندا به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت  این کشور می‌تواند محلی برای رایزنی های دیپلماتیک کشورمان در مساله هسته ای باشد. با توجه به این موارد سفر به این کشور از سوی مقام‌های سیاسی ایران قابل توجیه است. مضافا اینکه آقای موسوینی رییس جمهور اوگاندا نیز سال گذشته به کشورمان سفر کرد.
 
با این حال با توجه به سفر آقای لاریجانی، رئیس قوه مقننه به اوگاندا برای شرکت در کنفرانس بین المجالس اسلامی دربهمن ماه سال گذشته و همچنین سفر  وزیر امور خارجه  به این کشور بفاصله یک ماه پس از سفر لاریجانی ( اسفند ماه سال قبل) که به منظور رایزنی با مقامات اوگاندا به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت انجام شد، به نظر می‌رسد که انجام چند سفر از مقامات کشورمان در یک فاصله کوتاه از منظر سیاسی توجیهی نداشته و سفر آقای احمدی نژاد در زمانی مناسب و با فاصله‌ای معقول از سفر رییس مجلس هم  از توجیه بیشتری برخوردار بوده و هم می توانست از نظر سیاسی مثمر ثمر باشد.
 

باید توجه داشت که اوگاندا در آستانه انتخابات است و در این شرایط سفر یک مقام رسمی به این کشور نوعی اعلام حمایت از رئیس جمهور فعلی تلقی می‌شود که از سال 1986 بر این کشور حکومت می‌کند.

*سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی


 


۴۳۸ ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور از بازگشت به ایران خودداری کرده‌اند.

در پی این مسئله، وزارت علوم با به اجرا گذاشتن وثیقه‌ این افراد، آنها را از۵۰ تا۱۰۰ میلیون تومان بدهکار اعلام کرده است.

یک مقام آگاه در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفته که این افراد، دانشجویانی بودند که از بورسیه استفاده کردند و با هزینه دولت و گرفتن ارز، در زمان‌های طولانی، قبل و بعد از انقلاب در خارج از کشور تحصیل کردند.

این مقام افزوده که افراد مشمول این مجازات بیش از ۸۰۰ نفر بودند که پس از اجرای وثیقه ملکی نزدیک به ۴۰۰ نفر از آنها به کشور بازگشتند و مبلغ وثیقه خود را تسویه کردند.

منبع: وب‌سایت کلمه


 


مصطفی محمد نجار از آغاز اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور خبر داد و اعلام کرد که مردان نیز مشمول این طرح می‌شوند.

وزیر کشور امروز یکشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران کل امور زنان استانداری‌های کشور گفت که این طرح با تشکیل شش کارگروه آغاز شده است و اجرای آن از سازمان‌ها و ادارات کشور شروع می‌شود.

به گفته آقای مصطفی‌نجار  طرح عفاف و حجاب با «تقویت باورهای اسلامی» در کشور محقق خواهد شد و باید با تدابیر لازم و به دور از هیاهو این طرح اجرایی شود.

وی افزود: «مجریان طرح عفاف و حجاب باید آموزش‌های لازم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را دیده باشند.»
 
محمد نجار ادامه داد: «طرح عفاف و حجاب تنها شامل زنان نمی‌شود بلکه مردان نیز باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند.»

منبع: خبرگزاری مهر


 


پلیس تهران بزرگ اعلام کرد که ارایه خدمات سولاریوم ( اتاق برنزه) در واحدهای صنفی ممنوع است.

سرهنگ پاسدار مهدی فشمی مقدم معاون نظارت بر اماکن عمومی و امنیت فرماندهی انتظامی تهران بزرگ امروز یکشنبه گفت که «فعالیت این گونه مراکز، براساس بخشنامه وزارت بهداشت ممنوع است.»

فشمی‌مقدم افزود که پلیس نظارت بر اماکن عمومی برابر قوانین با دایرکنندگان چنین مراکزی برخورد خواهد کرد.

به گفته این مقام پلیس با توجه به ممنوع بودن این گونه خدمات از سوی وزارت بهداشت، نیروی انتظامی مجوز فعالیت این مراکز را صادر نمی‌کند.

فشمی‌مقدم گفت: «مردم در صورت مشاهده فعالیت چنین مراکزی، می‌توانند موضوع را به مسوولان وزارت بهداشت اطلاع دهند.»

منبع: ایرنا


 


مهدی کروبی از محمود احمدی‌نژاد با عنوان «مصیبتی برای ملت ایران» یاد کرده و ضمن تاکید بر اهمیت ادامه مبارزه با وی اعلام کرده است، معترضان به نتایج انتخابات در نخستین سالگرد انتخابات دست به تظاهرات خواهند زد.

آقای کروبی در گفتگویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل همچنین از ادامه اعتراض‌های خیابانی نسبت به نتایج انتخابات در خرداد ماه خبر داده است.

وی در این گفتگو که قرار است در شماره هفته‌ آینده اشپیگل (دوشنبه) منتشر شود، با اشاره به در پیش بودن سالگرد انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گفته است، معترضان به نتایج انتخابات خواستار صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات در این روز شده‌اند.

آقای کروبی همچنین با اشاره به روند تحولات پس از انتخابات گفته است: «هر چند در ماه‌های اخیر اوضاع در خیابان‌ها آرام شده است، اما نارضایتی در میان مردم بسیار گسترده است.»

منبع: رادیو فردا و بی‌بی‌سی
 


 


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از سرکوب مخالفان در ایران، گفت که سال آینده به ایران خواهد رفت.

ناوی پیلای ماه گذشته گفته بود که درباره  وضعیت رو به زوال حقوق بشر، با مقام‌های ایرانی گفتگو و پیشنهاد کرده که سفری به تهران داشته باشد.

هنوز از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، واکنشی درباره  برنامه سفر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به تهران، منتشر نشده است.

ایران اخیرا و پس از فشار کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری، از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انصراف داد.

منبع: رویترز


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته