-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 04/29/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

shokufeh@koochehmail.com

تبعیض در مدرسه گاهی باعث می‌شود که موفق‌ترین بچه‌ها، لطمه‌ی روحی بخورند و از درس و مدرسه و تلاش کناره بگیرند.

برای برنامه‌ی امروز گفت‌وگویی داشتم با «روژین»، دختری ۱۴ ساله که مانند خیلی از نوجوان‌های هم دینش تبعیض دینی را در مدرسه تجربه کرده است.

روژین در ایران کلاس چندم بودی و چند وقت است که به این‌جا آمدی؟

سوم راهنمایی، حدود یک ماه است که به همراه خانواده‌ام به ترکیه آمدم.

در ایران چه مدرسه‌ای می‌رفتی؟ مدرسه‌ی عادی یا نمونه و تیزهوشان؟

بهایی‌ها را در ایران به مدرسه‌های نمونه و تیزهوشان راه نمی‌دهند برای همین نمی‌توانستم به مدارس خاص بروم. مدرسه‌ی دولتی می‌رفتم.

آن‌ها از کجا می‌دانستند که تو بهایی هستی؟

ثبت نام برای آزمون‌هایشان ستون مذهب داشت، ما قسمت بهایی را پر می‌کردیم. اما در این‌صورت یا برایمان کارت می‌آمد یا نمی‌آمد. وقتی هم می‌آمد نوشته بودند مسلمان. ما هم با این‌که اسلام را قبول داریم اما معترض بودیم که چرا با دین خودمان نمی‌توانیم مدارس نمونه و تیزهوشان برویم.

چند نفر از بچه‌ها هم که قبلن توانسته بودند در آزمون شرکت کنند و قبول بشوند، به محض این‌که مدرسه‌ها می‌فهمیدند که بهایی هستند، اخراج می‌شدند.

خوب خیلی از بچه‌ها هم در مدارس عادی درس می‌خواندند. برای این‌که ممنوعیت تو در رفتن به این مدارس جبران بشود، چه اقداماتی انجام می‌دادی ؟

من خیلی درس را دوست داشتم. درس‌هایم را هم خوب می‌خواندم. اما یک‌بار مسابقه‌ی علمی شرکت کردم و با این‌که رتبه هم آوردم نتوانستم در مرحله‌ی دومش شرکت کنم.

برخورد معلم‌ها و بچه‌ها چه‌طور بود؟

خیلی خوب بود. با همه‌ی بچه‌های کلاس دوست بودم. معلم‌ها هم خیلی دوستم داشتند. هر موقع کسی می‌فهمید بهایی هستم از اعتقادتم می‌پرسید و برایشان جالب بود. خیلی‌ها می‌گفتند که تا به حال از دینم نشنیده‌اند. اما امسال، بعد از سه سال مدیرم مرا خواست و گفت که می‌دانم تو دختر خیلی خوبی هستی اما دیگر حق نداری از دینت برای دوستانت بگویی. حتا حق نداری بگویی بهایی هستی و به چه اعتقاد داری.

به پدر صمیمی‌ترین دوستم  هم گفته بود که نگذارد از این به بعد دخترش با من ارتباط داشته باشد. همین‌طور گفته  بود جای من را عوض کنند تا کنار دوستانم نباشم.

برای چه ایران را ترک کردی؟

خودم دوست نداشتم بیایم اما بعد که فکر کردم دیدم نمی‌توانم آن‌جا پیشرفت بکنم. به همین خاطر تصمیم گرفتم جایی بروم که در آن جا تبعیض نباشد که بتوانم خوب درس‌هایم را بخوانم و برگردم ایران و به مردم بیشتر خدمت کنم.

ایران را دوست داری؟

بله. چون وطنم است.

برای سایر اعضای خانواده‌ات هم به‌خاطر بهایی بودن تبعیضی وجود داشته؟

بله، پدر و مادرم، خاله‌هایم و همه‌ی کسانی که به سن دانشگاه رفتن رسیده بودند از تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند.


 


حسام میثاقی / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

hesam@koochemail.com

«کاوه‌ قاسمی کرمانشاهی»، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که از ۱۴ بهمن سال گذشته در بازداشت به‌سر می‌برد، تحت فشارهای روحی و جسمی است تا به اتهام «جاسوسی» اعتراف کند. حسام میثاقی در این زمینه با «بهاره علوی» فعال کمپین یک میلیون امضا صحبت کرده است. او هم‌چنین در کمپین یک میلیون امضا، انجمن منحل‌شده ژیار و همین‌طور سازمان ادوار تحکیم وحدت عضویت دارد. او سخن‌گوی سازمان حقوق بشر کردستان نیز هست.

در مورد آخرین وضعیت کاوه صحبت کنید. آیا شما در جزیان نامه‌ای که امضا شده هستید؟ فعالان مدنی که آن را امضا کردند چه خواسته‌ی داشتند؟

مادر کاوه توانست در ۱۹ فروردین با او ملاقات داشته باشد. این ملاقات در حالی صورت گرفت که بیش از یک ماه بود از کاوه خبری نبود. هرچند دو نامه از دادگاه به اطلاعات کرمانشاه برده شد که طبق دستور قاضی باید قبل از عید اجازه‌ی ملاقات داده می‌شد. اما تا ۱۹ فروردین موفق به ملاقات نشده بودند.

بعد از اتهام جاسوسی که به کاوه نسبت داده شد، جمعی از فعالان مدنی، وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران نامه‌ای را به رییس قوه‌ی قضاییه تنظیم کردند. در این نامه فعالیت‌های شفاف کاوه را توضیح داده بودند.

از موارد مهم این بیانیه این است که کاوه از همه‌ی فعالیت‌هایی که انجام می‌داد و نوشته‌هایی که در مورد حقوق بشر می‌نوشت، یک نسخه را برای مسوولان امنیتی  یا قضایی ارسال می‌کرد. حتا  به‌خاطر نجات کسی که حکم او اعدام بود، با مسوولان قضایی وارد گفت‌وگو و مذاکره می‌شد. کسی که به‌طور شفاف با مسوولان امنیتی و قضایی وارد مذاکره می‌شود، نمی‌تواند جاسوس باشد.

کاوه که عضو حقوق بشر کردستان بود تمام فعالیت‌هایش را با اسم، صدا و تصویر خودش انجام می‌داد. اتهام جاسوسی به او نمی‌خورد و این فقط در راستای تهدید بیشتری برای فعالان حقوق بشر  است تا بعد از آزادی نتوانند مانند قبل فعالیت کنند.

می‌دانیم که مادر او مراجعه‌های زیادی به مراجع قضایی داشتند، آیا در روزهای اخیر هم مراجعه‌ای داشتند و آخرین پاسخی که مسوولان قضایی به او دادند چه بوده است؟

خانم «فرنگیس داوودی» مادر کاوه، برای گرفتن خبری در این مدت مدام به اطلاعات دادگاه می‌رفتند. حتا روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش که روز ملاقات عمومی با دادستان است، از ۸/۳۰ صبح از قبل قرار داشتند تا دادستان را ببینند. یک نامه‌ای هم برای خود دادستان تهیه کرده بودند به همراه کپی نامه‌ای که از طرف خودشان برای رییس قوه‌ی قضاییه نوشته بودند، اما هنگام مراجعه گفته بودند که او نمی‌تواند دادستان را ببیند. خبر دیگری نیست و یک وضعیت بلاتکلیف است.

آیا مسوولان قضایی به آزادی کاوه امیدی داده‌اند؟

تا به حال که خبری نشده و وکیل او  نتوانسته پرونده را بخواند. قاضی پرونده‌، قاضی شعبه نهم بازپرسی دادگاه انقلاب کرمانشاه است که هیچ هم‌کاری حتا با وکیل ندارد. از قبل که کاوه در بازداشت بود و بدون این‌که قاضی پرونده را بخواند، خوانواده‌ی او را ترساندند و حالا که پرونده آمده، خبر جدیدی نشده و به اتهام جاسوسی تحت فشار است. به همین خاطر امیدی نبوده است.

در مورد دیگر فعالان کرد که در بازداشت هستند خبری دارید؟

به صورت کلی فعالان کرد تحت فشار خیلی زیادی هستند. هر کدام از فعالان حقوق بشر که در کردستان بازداشت می‌شوند اتهامات دیگری به آن‌ها نسبت داده می‌شود. مانند ارتباط با احزاب اپوزیسیون کردستان یا موارد دیگر که باعث می‌شود بیشتر تحت فشار قرار بگیرند.


 


علی انجیدنی/ رادیو کوچه

گفته‌های حضرت نکیر مثل پتک روی سرم فرود آمد‌. چون انتظارش را نداشتم شوکه شدم با خودم فکر رفتن به جهنم رو کرده بودم و خودم را آماده عذاب جسمی‌، حالا موقعیت عوض شده بود و من باید می‌رفتم بهشت تا عذاب روحی ببینم‌. حضرت منکر به من نهیب زد و گفت‌: «استغفار کن پسر‌. بهشت مکان آرامش است نه عذاب‌. این افکار را از خودت دور کن تا گرفتار قهر باری‌تعالی نشوی.» حواسم به اوپن سورس بودن عوالم سه گانه نبود. این‌جا همه چیزت پیش همه، رو است و حتا فکر یواشکی هم نداریم. (‌یاد دوران سربازی در نیروی هوایی سپاه افتادم. اون زمان امر محرمانه در آن‌جا نداشتیم و هر نامه یا خبری به دفتر فرماندهی می‌رسید در کسری از ثانیه توسط سرباز آن‌جا به اطلاع تمام اهالی پادگان رسانده می‌شد و من به شوخی می‌گفتم که بچه‌ها از این موضوع فقط خودمون هشتصد نفر خبر داریم و حالا این‌جا خودمون هشت صد نه‌، هشت میلیارد نفر خبر داریم.)

گفتم‌: «ببخشید جناب منکر. این شیطان رجیم بدجوری پیله ماست. نمی‌دونم چه علاقه‌ای به ما دارد که این‌جا هم ول کن ما نیست.» جواب داد: «فکر می‌کنم علاقه دوطرفه است جناب دکتر.» از این گفته، نکیر و منکر و دو منشی داخل اتاق زدند زیرخنده و منم حسابی کنف شدم، ناگهان صدای مهیبی گفت‌: «حالا بنده ما را مسخره می‌کنید‌! به مدت سه سال باید از ثمین باغچه‌بان شفاهی سووال جواب کنید تا حالتون جا بیاد‌.» همه ساکت شدند و سرهاشون رو پایین انداختند.

منم مثل  بچه‌های شیطون پوزخندی زدم و سریعن به سمت خروجی عالم برزخ حرکت کردم. در طی مسیر حسن پلنگ می‌گفت: «شنیدم بنده مقرب شدی دکی باحاله. بپا کسی تو بهشت بهت نماله» از این شوخی بی‌نمکش اعصابم خراب شد و با خودم گفتم هفته دیگه قرص لازیکس از داروخانه می‌گیرم می‌ریزم تو آبمیوه می‌دم بخوره تا دایم بره دستشویی حالش گرفته بشه. یک آن‌، حالت تهوع گرفتم و اضطراب و طپش قلب شدیدی پیدا کردم‌، گفتم فکر کنم دوباره گند زدم و شیطان وارد روحم شده و داره با باقیمانده فرشتگان موجود در روح من‌، کشتی می‌گیره. استغفرالهی گفتم و چند تا نفس عمیق کشیدم و کمی آرام‌تر شدم‌. از قار و قور شکمم فهمیدم که تهوع مال گرسنگی و کاهش قند خونمه و‌گرنه شیطان که همیشه در روح من ساکنه و آن‌جا فرشته‌‌ای هم نیست که بخواد باهاش کشتی بگیره.

تو این فکر‌ها بودم و داشتم به خودم می‌خندیدم که به ورودی بهشت رسیدیم‌. قبل از ورود با خودم عهد کردم که امروز تا شب فقط بخور و بخواب است و حوری‌بازی و استاد‌هراسی و بقیه ماجرا‌ها تعطیل است.  اولین مجتمع پذیرایی را که دیدم وارد شدم تا دلی از عزا در بیاورم‌. یک منوی مفصل با اشربه کامل سفارش دادم و رفتم توی فضای سبز پشتی‌، یک جای دنج پیدا کردم و مشغول خوردن شدم. مثل دوران مجردی در عالم خاکی وقتی که به سفره مفتی می‌رسیدم تا خرخره می‌خوردم و بعد ولو می ‌شدم‌، این‌جا هم تا جایی‌که جا داشتم خوردم و نوشیدم و خودم را برای یک خواب ناز آماده کردم که سر و کله یک حوری پیدا شد‌. نزدیک آمد و گفت‌: «سلام قربان. غذا باب میل بود‌؟ من ماموریت دارم تا امروز و امشب با شما باشم تا لذات شما را تکمیل نمایم‌.» به خودم گفتم جان علی. امروز با روزهای دیگه یک فرقی کرده‌. فکر کنم این سری خود خدا پارتی‌مان شده و همه با من خوب شده‌اند‌.

دور و برم را نگاه کردم و ازش پرسیدم‌: «ببینم تو که حوری اختصاصی دکتری، جراحی، رییس‌جمهوری چیزی نیستی؟ طرف بیاد ماروفتیله پیچ کنه.» خندید و گفت: «امروز من اختصاصن در خدمت شما هستم جناب.» وجدانم شروع به اذیت کردن کرد و هی نهیب می‌زد که مگه تو عاشق اون حوری نشدی؟ مگه نگفتی  «چون دل به یکی دادی آتش به دوعالم زن» تو کی می‌خوای آدم بشی‌؟ اون دنیا می‌گفتی باید از نعمات خدا استفاده کرد و وفاداری رو انداختی زیر پات راحت روش خوابیدی. این‌جا هم می‌خوای خودت رو به دست ….گفتم: «آقای وجدان. ببین داداش. اولن بی تربیت نشو. ثانین خودش گفت ماموریت ویژه داره. من که نمی‌توانم در کار خدا دخالت کنم.» دوباره صداش در اومد که «خب دکتر الاغ. اون دنیا هم یه بهانه‌ای توی همین مایه‌ها می‌آوردی. یادته می‌گفتی شاید قسمت و کار خدا این بوده که من با این خانم دوست بشم .»

با خودم گفتم ای تف تو این روح ما که از اون طرف خانه شیطان است و از این طرف در سیطره وجدان. بابا بی‌خیال شین بذارین امشب ما حالی بکنیم‌ها. عجب گیری افتادیم. حالا اهالی بهشت ما رو ول کردند خودم خودم رو ول نمی‌کنم. دیدم چند دقیقه‌ای هست حوری ایستاده و دارد بر و بر من رو نگاه می‌کنه و تا دید من متوجه‌اش شده‌ام ازم پرسید‌: «مشکلی وجود دارد جناب آقای دکتر علی؟» از جا پریدم و گفتم: «اسمم رو از کجا می‌دونی‌؟ یالا بگو. کی تو رو فرستاده‌؟ نکنه باز همه این‌ها نقشه است تا من رو عذاب بدین؟ آها فهمیدم. تو رو فرستادن تا با من بخوابی بعد همه توی تلویزیون ماهواره‌ای ببینند و به من بخندند. عمرن. من بچه مشهدم. عمرن کسی بتونه من رو درست کنه. فکر کردین. برو بهشون بگو دکتر خودش ختم روزگاره. برو داداش. برو یکی دیگه رو رنگ کن.» بیچاره از قیل و قال من رنگش پرید و گفت‌: «قربان. وقتی داشتین با خودتون حرف می‌زدید من متوجه اسمتون شدم. ضمنن من ماموریت را از طرف «دفتر ارسال حوری سیار‌« که مستقیمن زیر نظر معاونت اجرایی بهشت است دریافت داشتم و کس دیگه رو نمی ‌شناسم. از این چیز‌هایی که گفتید هم هیچ چیز نفهمیدم.»

حرف‌هاش به دلم نشست‌. گفتم شاید من دارم پارانوئید بازی در‌میارم و این بنده خدا واقعن ماموریت از همون جاهایی که گفت داره. الهی به امید تو گفتم و رو به حوری کردم و گفتم‌: «بریم حوری خانم. ببینیم خدا چی می‌خواد.» با هم رفتیم داخل مجتمع و کلید یکی از اتاق‌های مخصوص طبقه بالا را گرفتیم و دست در گردن هم جلوی آسانسور منتظر رسیدن آسانسور شدیم‌. درب آسانسور باز شد و چشمتان روز بد نبیند‌. همسر گرامی با دهانی باز و چشم‌های گرد‌شده جلوی درب ظاهر شد.….(ادامه دارد)


 


اعظم / رادیو کوچه

azam@koochehmail.com

واژه رقص برای نشان دادن جنبش‌های موزون جانداران و اشیا به‌کار می‌رود مانند رقص برگ‌ها، رقص در جانوران یا رقص باد. رقص می‌تواند در یک محیط اجرایی، روحانی یا اجتماعی اجرا شود.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد رقص و موسیقی از دیرباز در ایران نیز هم‌چون تمام کشورهای جهان،  جزیی تفکیک‌ناپذیر از فرهنگ بوده و هنری والا به شمار می‌رفته. در شرح پادشاهی هخامنشی آمده که شاهان در جشن مهرگان «رقص پارسیانه» می‌کرده‌اند.

رقص به عنوان «هنر پنجم» از هنرهای هفت‌گانه به شمار می‌آید. محتوای رقص عشق است‌. عشقی که کل کاینات را به حرکت وا می‌دارد. از آن‌جایی که لذت‌ جسم‌ موجب‌ شادمانی‌ روح‌ می‌شود، ‌این هنر نیز به طبیعت آدمی جلوه انسانی می‌بخشد.

۹ آوریل روز تولد ژان ژرژ نوور (Jean Georges Noverre) است که تحولی عظیم در باله به وجود آورده؛ رقصنده و طراح رقص بزرگ فرانسوی قرن هجدهم  که در زدودن تجملات اشرافی باله و متناسب کردن آن با روح عصر روشن‌گری نقشی مهم ایفا کرد. این روز از سال ۱۹۸۲، به پیشنهاد کمیته‌ی بین‌المللی رقص یونسکو، «روز جهانی رقص» نام گرفت. هر سال، برنامه‌های گوناگون و متنوعی به این مناسبت برگزار می‌شود.

«ایرینا بوکووا»، دبیرکل جدید یونسکو در پیام سال ۲۰۱۰ حود رقص را «بخش مرکزی هر فرهنگ» و «وسیله‌ای ایده‌آل برای به هم نزدیک کردن مردم کشورهای گوناگون» خوانده است. هنرمندی که امسال وظیفه‌ی نوشتن پیام روز جهانی رقص را بر عهده داشت خولیو بوکا (Julio Bocca) یکی از سرشناس‌ترین رقصندگان آرژانتینی است. خولیو بوکا در پیام خود با ستایش از رقص به عنوان وسیله‌ی ارتباط می‌نویسد: «با رقص در به کار بردن واژه‌هایی صرفه‌جویی می‌کنیم، که دیگران احتمالن آن‌ها را نمی‌فهمند.» به اعتقاد او رقص به انسان‌ها که بال پرواز ندارند کمک می‌کند، به آسمان، به مقدسات و به لایتناهی کمی نزدیک‌تر شود. خولیو بوکا رقص را هنری والا و رهایی‌بخش معرفی می‌کند که مانند عشق‌ورزی هر بار تازه و متفاوت است و قلب را در شوق تکرار این لذت به تپش درمی‌آورد.

شعر کامل  «رقص ایرانی» از «سیاوش کسرایی»:

چو گل‌های سپید صبح‌گاهی

در آغوش سیاهی

شکوفا شو

به پا خیز و پیراهن رها کن

گره از گیسوان خفته وا کن

فریبا شو

گریزا شو

چو عطر نغمه‌ کز چنگم تراود

بتاب آرام و در عطر هوا شو

به انگشتانت سر گیسو نگه‌دار

نگه در چشم من بگذار و بردار

فروکش کن

نیایش کن

بلور بازوان بر بند و وا کن

دو پا بر هم بزن‌، پایی رها کن

بپر‌، پرواز کن‌، دیوانگی کن

ز جمع آشنا دیوانگی کن

چو دود شمع شب از شعله برخیز

گریز گیسوان بر بادها ریز

بپرداز

بپزهیز

چو رقص سایه‌ها در روشنی شو

چو پای روشنی در سایه‌ها رو

گهی زنگی بر انگشتی بیاویز

نوا و نغمه‌ای با هم بیاویز

دل آرام

میارام

گهی بردار چنگی

به هر دروازه رو کن

سر هر رهگذاری جستجو کن

به هر راهی نگاهی

به هر سنگی درنگی

برقص و شهر را پر های و هوی کن

به بر دامن بگیر و یک سبد کن

ستاره دانه چین کن‌، نیک و بد کن

نظر بر آسمان سوی خدا کن

ندیدی گر خدارا

بیا آهنگ ما کن.

منت می‌پویم از پای افتاده

منت می‌پایم اندر جام باده

تو برخیز

تو بگریز

برقص آشفته بر سیم ربابم

شدی چون مست و بی‌تاب

چو گل‌هایی که می‌لغزند بر آب

پریشان شو بر امواج شرابم.

منبع


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

خانم «شادی صدر» در یادداشتی گفته‌اند که همه مردان ایرانی همیشه هیز بوده‌اند و در کوچه‌های تنگ و باریک و تاریک، دختران را می‌مالند. آقای قرائتی هم در راستای حرف‌های ایشان توضیحاتی داده‌اند.

ایران در حال جوان شدن است. نسل‌ها در حال جابه‌جایی است. احمدی‌نژاد جوان است، مشایی جوان است، بذرپاش جوان است، سعید مرتضوی جوان است، کامران نجف‌زاده جوان است، پیام فضلی‌نژاد جوان است، حمید معصومی‌نژاد جوان است… اما همه این‌ها به اندازه سیاست‌مداران دربار و سرهنگ‌های ساواک تجربه فعالیت دارند. آن فیلم بلوتوثی که دو پسر بچه ۴ ساله تریاک می‌کشند را در اینترنت دیده‌اید؟ ما امروز معتاد جوان هم داریم. همان‌قدر که ما یواشکی در دوران دبستان آلوچه و پفک و گوجه‌سبز می‌خوریدم، الان شاگرد مدرسه‌ای‌ها سیگار می‌کشند. ایران، عوض شده و این ملت باید اداه داشته باشد.


 


پیام

این عکس را «امیرحسین شجاعی» گرفته است و بر روی آن نام «تدفین» گذارده است.

این عکس با دوربین Canon EOS 5D Mark II، لنز Canon EF 70-200mm f 2.8 l IS USM، دیافراگم ۲٫۸، سرعت شاتر بسیار بالای ۲۵۰۰/۱ ثانیه، Focal length 145، و ایزو ۸۰۰ گرفته شده است.

روایت‌گری تصویر به خوبی گویاست. سه کودک، دو در حال فرار و یکی در حال شکلک درآوردن به عکاس. زمینی خاکی که حکایت از لوکیشن عکس در منطقه‌ای محروم می‌کند.

عکس واجد ویژگی‌های جذابیست.

آن‌هایی که در حال فرارند بر روی دوش خود کیسه‌‌ای به بزرگی سه چهارم هیکل خویش دارند. در گمانه‌زنی می‌توان محتوای آن‌ها را پلاستیک‌های کهنه، یا زباله‌های قابل استفاده‌ی شهری، و یا شاید هم اجناسی برای دست‌فروشی حدس زد.

آن پسرک بازی‌گوش هم که مانده و شاید آگاهانه به عکاس و مخاطبین این عکس شکلک درآورده جذابیت عکس را دوچندان کرده است. البته نباید از سر کچل‌اش نیز غافل ماند که چهره‌ی او را در شکلک درآوردن بسیار مضحک‌تر و دل‌نشین‌تر کرده. ضمن این‌که فرم ایستادنش هم بسیار جالب و کودکانه است.

یکی از ویژگی‌های دیگر عکس، هم‌سن بودن و از یک جنس بودن سوژه‌های آن است. سه پسرک با لباس‌هایی مندرس و کفش‌هایی کهنه. که احتمالن مشغول انجام دادن کاری مشترک بوده‌اند. گویی هر سه ترسیده‌اند، اما به ترسشان دو واکنش متفاوت نشان داده‌اند.

مخاطب کنجکاو می‌تواند از خود بپرسد کیسه‌ی این آخری کو؟ شاید او اصلن کیسه‌ای ندارد و به همین دلیل فرار نکرده است. چون چیزی برای از دست دادن ندارد.

اما یکی دیگر از جذابیت‌های تصویر، فاصله‌ی مساوی بین سوژه‌هاست. گویی هر سه‌ی آن‌ها مثلثی از جنس درد را آفریده‌اند و خود در گوشه‌های اضلاع آن ایستاده‌اند. مثلثی که بی‌شباهت به مثلث‌های اخطار‌دهنده به شهروندان فراموش‌کار نیست.

تم سیاه و سفید عکس عاملی تعیین‌کننده در زیبایی اثر است.

کادربندی می‌توانست بهتر باشد – سمت راست تصویر پای پسرک کامل در کادر نیامده – اما با توجه به فرصت کمتر از ثانیه‌ای عکاس برای ثبت این تصویر، از ارزش عکس چیزی کم نمی‌کند.

من عکس را در هنگام شنیدن قطعه‌ی شاه‌کار نوکتورن دو دیز مینور شوپن دیدم و بر آن نقد نوشتم. این اثر ماندگار را برای شما نیز پیوست نموده‌ام.

شاد و تندرست و سبز باشید،

۷ اردیبهشت


 


‌پنج شنبه ۹ اردیبهشت ماه – ۲۹  آوریل

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «‌هفت‌هزار و نه‌صد صفحه تلاش برای فرهنگ» – به مناسبت زادروز «محمد معین» – مریم

note3 بخش اول اخبار

note3رادیو لیچار – قسمت بیست و نهم -  فرورتیش

note3گزارش اجتماعی – «طعم تلخ تبعیض در مدارس ایران» – شکوفه

note3هنر پنجم – «رقص هنری شادی‌آفرین و رهایی‌بخش» – به مناسبت روز جهانی رقص – اعظم

note3طنز در پزشکی – «سه‌شنبه‌ها با حوری» – قسمت ششم – علی انجیدنی

note3آقای گجت – دامون

note3 بخش دوم اخبار

note3گفت‌و‌گوی روز – گفت‌و‌گو با «بهاره علوی» – «اجبار برای اعتراف» – حسام میثاقی


 


وزارت‌امور‌خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای، خواهان آزادی عمادالدین باقی شد و اعلام کرد که وی باید بتواند به معالجات لازم دست‌رسی داشته باشد.

به گزارش رادیو فرانسه سخن‌گوی وزارت خارجه در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت زندانیانی که فقط در تظاهرات شرکت داشته‌اند به‌طور کلی از اعمال فشار به مدافعان حقوق بشر در ایران انتقاد کرد.

برنارد والرو تصریح کرد: «به مناسبت چهارمین ماه زندانی بودن عمادالدین باقی، فرانسه رسمن از مقامات ایرانی می‌خواهد که وی را آزاد نمایند تا وی بتواند به معالجات پزشکی لازم، دست‌رسی داشته باشد».

وی افزود: «فراخوان فرانسه به طور کلی بیان‌گر نگرانی‌هایی است که در مورد ادامه‌ی سرکوب مدافعان حقوق بشر توسط مقامات ایرانی وجود دارد. این نگرانی هم‌چنین به خاطر هزاران نفر از کسانی است که به دلیل عقاید سیاسی خود در آرامش دست به تظاهرات زده‌اند و زندانی شده‌اند».

عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و هم‌چنین برنده جایزه حقوق بشر در سال ۲۰۰۵ میلادی  طی سال‌های اخیر به ویژه علیه مجازات اعدام فعالیت کرده و تحقیقات گسترده‌ای نیز در این باره انجام داده است.

وی در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته ایران به دلیل مصاحبه‌ای که با آیت‌اله منتظری انجام داد، بازداشت و روانه زندان شد.


 


ده تشکل کارگری هم‌سو، طی قطع‌نامه‌ای مشترک به مناسبت روز جهانی کارگــر، ضمن گرامی‌داشت این روز، خواستار تحقق خواسته‌های جامعه کارگری ایران و حمایت از جنبش‌های مدنی مردم ایران شدند.

به گزارش جرس در این قطع‌نامه آمده است: «همان‌گونه که ما کارگران ایران در انقلاب بهمن ۵۷ و سال‌های اخیر نشان دادیم، تاب تحمل فلاکت و بی‌حقوقی موجود را نخواهیم آورد و علی‌رغم زندان و سرکوب، پیشاپیش عموم مردم ایران در مقابل لگد مال شدن بدیهی‌ترین حقوق انسانی خود ایستادگی خواهیم کرد.»

«برپایی تشکل‌های مستقل از دولت، پرداخت دست‌مزدهای معوقه، توقف اخراج و بی‌کارکردن کارگران، لغو کار کودکان، لغو مجازات اعدام،  لغو کلیه قوانین تبعیض‌آمیز نسبت به زنان و لغو کار کودکان برخی از خواسته‌های امضا‌کنندگان  این قطع‌نامه است.

هم چنین کانون مدافعان حقوق کارگر نیز، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن اول ماه مه و روز کارگر، ضمن حمایت از اعتراضات ماه‌های اخیر و پافشاری بر خواسته‌های روز کارگر در سال گذشته، مطالبات مندرج در قطعنامه‌ی مشترک تشکل‌های کارگری را مورد حمایت قرار داده و از ایجاد تشکل‌های کارگری و آزادی بیان و رفع تبعیض حمایت کردند.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

در پی اعتراض به احمدی‌نژاد و استاندار سنندج دکتر کرمی نمایده سنندج در مجلس به دو سال زندان محکوم شد.

در پی شکایت نهاد ریاست جمهوری از نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره، به اتهام توهین و مقابله با دولت و احضار توسط دادستان انقلاب تهران احتمال آن می‌رود که این نماینده مجلس با حکم قضایی زندان روبه‌رو شود.

به گزارش دانشجو نیوز خبرنگار روزنامه ندای جامعه از سنندج در این زمینه گزارش داده است که در پی درگیری‌های مکرر دکتر عبدالجبار کرمی نماینده سنندج،کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با ریاست جمهوری و استانداری کردستان و برخوردهای شدید او با اقدامات غیر‌قانونی، غیر‌علمی و تبعیض‌آمیز آن‌ها، استانداری کردستان و ریاست جمهوری طی شکایتی که با شماره ۸۷۰۴۳۷/ب ۵ و از طریق دادستان انقلاب تهران درخواست و ارسال شده است،خواستار محاکمه و اعمال مواد ۶۰۹،۶۹۷،۶۹۸ قانون مجازات اسلامی برای دکتر کرمی به اتهام برخورد و توهین آشکار او به دولت و مسوولین کشور و استان شده‌اند که در صورت عدم توانایی کرمی در دفاع از خود در روز ۱۲/۰۳/۸۹ در دادگاه، با حداقل ۲ ماه و حداکثر ۲ سال حبس روبرو خواهد شد.

درعین حال کرمی نیز اعلام نموده است که به هیچ‌کس توهین یا اهانت ننموده و فقط در راستای ایفای وظایف نمایندگی و نظارت مبتنی بر آن برخورد، عمل و اقدامات و برخوردهای خود را در چهارچوب قانون و برای تلاش در جهت احقاق حقوق موکلین خود انجام داده است.

منبع


 


پنج نفر از اعضای مجمع فیلم سازان ایران در پی اعتراض به برکناری علی‌رضا رییسیان، رییس کانون کارگردانان خانه سینما، از عضویت در این مجمع استعفا کردند.

همایون اسعدیان، عبدالحسین برزیده، کامران قدکچیان، سامان مقدم و مازیار میری روز سه‌شنبه با اعتراض به سخنان آقای داودی، رییس مجمع فیلم‌سازان ایران و عضو ناظر کانون کارگردانان با انتشار نامه‌ای اظهار داشتند که از سمت خود استعفا می‌دهند.

در این نامه آمده است: «در پی صحبت‌های نسنجیده و مغرضانه آقای ابوالحسن داودی در رابطه‌ مسایل پیرامون کانون کارگردانان سینمای ایران، استعفای خود را از آن مجمع اعلام می‌داریم.»

ابوالحسن داودی نسبت به عمل‌کرد شورای مرکزی کانون کارگردانان در برکناری علی‌رضا رییسیان، انتقاد کرده بود.

او در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس گفته بود که باید از علی‌رضا رییسیان اعاده حیثیت شود و «وقتی کسی به عنوان رییس یک تشکیلات صنفی انتخاب می‌شود به عنوان آب‌روی آن صنف به حساب می‌آید و باید از وی حمایت کرد.»

گفتنی است  شورای مرکزی کانون کارگردانان، روز ۲۹ فروردین علی‌رضا رییسیان را با توجه به «عمل‌کردهای فردی و عدم هماهنگی با شورای مرکزی» به اتفاق آرا از ریاست کانون برکنار کرد و همایون اسعدیان، نایب رییس، را تا برگزاری مجمع عمومی جای‌گزین او کرد.


 


تیم ملی فوتبال ایران در آخرین رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، با ۵۲۱ امتیاز در مکان چهارم آسیا و شصتم دنیا ایستاد.

به گزارش ایسنا، فوتبال ایران در رده‌بندی ماه آوریل فیفا سه پله صعود نسبت به ماه گذشته داشت و پس از استرالیا، ژاپن و کره جنوبی، در مکان چهارم تیم‌های آسیایی قرار گرفت.

عربستان، بحرین،‌ عراق، چین،‌ ازبکستان و قطر در این رده‌بندی مکان‌های پنجم تا دهم را از آن خود کرده‌اند.

تیم ملی فوتبال برزیل با ۱۶۱۱ امتیاز به مکان نخست رده‌بندی فیفا صعود کرد و جای اسپانیا را گرفت.

پس از برزیل‌، تیم‌های ملی اسپانیا و پرتغال در مکان‌های دوم و سوم رده‌بندی برترین‌ تیم‌های فوتبال جهان در ماه آوریل ایستاده‌اند.


 


نتایج بررسی‌های دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که خندیدن نیز همانند ورزش کردن موجب افزایش حس گرسنگی می‌شود.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه لوما ایندیا در کالیفرنیا کشف کردند که خندیدن نیز همانند ورزش کردن هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و بنابراین برای سیستم ایمنی بدن مفید است. هم‌چنین موجب کاهش فشار خون و کلسترول بد شده و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و در پایان همانند ورزش اشتها را افزایش می‌دهد.

براساس گزارش لس آنجلس تایمز، این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمرین خنده هورمون اشتها (گرلین) را افزایش و هورمون ضد گرسنگی (لپتین) را کاهش می‌دهد.

به گفته این محققان، تمرین خنده می‌تواند برای یک‌سری از بیماری‌هایی که در آن‌ها اشتها کاهش می‌یابد مفید باشد.


 


وزارت دفاع آمریکا از کمبود حمایت مردمی از دولت مرکزی در افغانستان خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی پنتاگون در جدیدترین گزارش فصلی خود حاوی ارزیابی از شرایط افغانستان که به تازگی به کنگره ایالات متحده تسلیم کرده، نوشته است که اهالی کمتر از یک چهارم از مناطقی از افغانستان که از نظر نظامیان آمریکایی مناطق مهم و «کلیدی» محسوب می‌شوند از دولت حامد کرزی، رییس جمهوری، حمایت می‌کنند و نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند.

در این گزارش یک‌صد و پنجاه و دو صفحه‌ای آمده است که «ارزیابی کلی حاکی از آن است که مردم بیست و چهار درصد از نواحی و محدوده‌های کلیدی (یعنی بیست و نه منطقه از یک‌صد و بیست منطقه مورد نظر) طرف‌دار و حامی دولت مرکزی افغانستان هستند».

به گفته پنتاگون، بازداشت و کشته شدن تعدادی از فرماندهان عمده طالبان و گروه‌های وابسته در پاکستان و افغانستان هم در تضعیف روحیه شورشیان موثر بوده است.

گفتنی است در حالی‌که برخی مقامات آمریکایی عمل‌کرد دولت افغانستان را مورد انتقاد قرار داده‌اند، آقای کرزی در موارد متعدد تاکید داشته است که دولت وی حاضر نیست به عنوان عامل دست‌نشانده خارجیان دیده شود بلکه بر اساس آن‌چه که به مصلحت کشور خود می‌داند تصمیم‌گیری و عمل می‌کند.

هنوز مقامات دولت افغانستان نسبت به این گزارش، که در ظاهر حاصل تحقیقات پنتاگون در مناطق خاصی از این کشور است، واکنشی نشان نداده‌اند.


 


در پی نامه حزب مشارکت ایران به وزارت کشور مبنی بر اعتراض به دستور توقف فعالیت‌های این حزب از سوی کمیسیون ماده ده احزاب روز گذشته (چهارشنبه) مدیر کل سیاسی وزارت کشور به این نامه پاسخ داد.

محمود عباس‌زاده‌مشکینی با بیان این‌که «احزاب توقیف شده شده باید اعتراضات خود را در مراجع قضایی پیگیری کنند» تصریح کرد: «اعتراض به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اصولن باید به مرجع قضایی مطرح شود به تعبیر دیگر متولیان حزب توقیف شده در دادگاه حق دفاع از عمل‌کرد خود را دارند و اعتراض آن‌ها به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خود بیان‌گر نوعی قانون‌گریزی از سوی آن‌ها تلقی می‌شود.»

وی افزود: «اعتقاد من به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر  این است که جریان‌هایی که تنها شعار قانون‌گرایی و قانون محوری می‌دهند، توجهی نسبت به قانون ندارند و تنها رای و نظر و تصورات و منافع شخصی خود را جای قانون می‌گذارند و از آن دفاع می‌کنند.»

به گفته‌ی آقای عباس‌زاده همه جریانات و فعالان سیاسی باید نگاه دقیق و واقع‌بینانه به قانون داشته باشند نه این‌که تنها از قانون استفاده ابزاری کنند.

اظهارات دبیر کمیسیون ماده ده احزاب در حالی بیان می‌شود که در  هفته گذشته  این کمیسیون خواستار توقف فعالیت دو حزب اصلاح‌طلب مجاهدین و جبهه مشارکت ایران تا «تعیین تکلیف پرونده آن‌ها در مرجع قضایى» شده است.


 


رادیو کوچه

طرح لایحه اعطای حق شهروندی به فرزندان مادران مالایی که فرزندشان در خارج از کشور مالزی به دنیا می‌آید در دستور کار وزارت خانواده قرار گرفت.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی «مالیزیا اینسایدر»، «حسام‌الدین حسین» وزیر خانواده مالزی اوایل ماه جاری گفت طبق قانون جدید زنان مالایی که با افراد خارجی ازداوج کرده‌اند براساس این قانون فرزندانشان در هر کشوری که متولد شوند شهروند مالزیایی محسوب می‌شوند.

طبق قانون فعلی مالزی فقط حق شهروندی به فرزندان مردان مالایی که در خارج از مالزی متولد می‌شوند اعطا می‌شود.

گفتنی است پیش از این شهروندان مالزی نمی‎توانستند تابعیت دوگانه داشته باشند.

طبق بندهای B و C ماده ۱۴ قانون اساسی مالزی فقط فرزندان مردان مالایی که خارج از این کشور متولد می‌شدند به عنوان شهروند مالزی نیز شناخته می‌شدند و از طرفی ماده ۸ قانون اساسی این کشور نیز به عدم تبعیضات جنسی اشاره کرده است.


 


مقام‌های پلیس عراق اعلام کردند که  براثر وقوع دو انفجار انتحاری‌ در جنوب بغداد ۵ نفر از جمله چند مامور پلیس کشته شدند.

به گزارش رویترز از بغداد، این انفجارها روز چهارشنبه براثر حمله دو خودرو انتحاری تقریبن به‌طور هم‌زمان در ایستگاه‌های بازرسی پلیس رخ داد.

بعضی از خبرها نیز از کشته‌شدن دست‌کم ۷ نفر و زخمی شدن ۲۵ نفر دیگر دراین انفجارهای حکایت دارند.

به گفته شاهدان، انفجارهای روز چهارشنبه بصورت پی‌درپی و درفاصله حدودا ۴۰۰ متر از یک‌دیگر در یکی از خیابان‌های اصلی منطقه ابودشیر روی دادند.

گفتنی است این انفجارها در میان تنش‌های سیاسی ناشی از برگزاری نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در بین ائتلاف‌های سیاسی عراق برای تشکیل کابینه و تعیین نخست‌وزیر و رییس جمهوری، به‌وقوع پیوست.

جمعه گذشته نیز براثر انفجار چندین خودرو بمب‌گذاری شده در مناطق مختلف بغداد که حسینیه‌ها و مساجد شیعیان را هدف قرارگرفتند، بیش از صد نفر کشته و زخمی شدند.


 


مریم/ رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 29 آوریل: روز جهانی رقص، روز شوراها در ایران، عید رضوان، از بزرگترین اعیاد در دین بهایی.
  • ۱۸۶۰ میلادی – «لورادو زادوک» پرچم‌دار رنسانس در پیکرتراشی و مجسمه‌سازی ایالات متحده آمریکا قدم به‌عرصه وجود گذاشت. از کودکی به‌این هنر که زیاد مورد علاقه مردم نبود علاقه‌مند شد و اولین کسی بود که از سنگ مرمر برای پیکرتراشی استفاده کرد و اکثر مجسمه‌سازان بعدی آمریکا را تربیت نمود.
  • ۱۹۴۵ میلادی – یک‌روز پس از آویزان‌کردن اجساد موسولینی و معشوقه‌اش کلارتا و دیگران و زمانی‌که ارتش شوروی بیشتر نقاط شهر برلین را به‌تصرف خود درآورده بود «هیتلر» در پناه‌گاه خود در برلین با «اوا براون» که بیش از یک دهه معشوقه او بود قرارداد ازدواج امضا کرد و چند ساعت بعد، این‌دو خودکشی کردند. هیتلر هنگام خودکشی ۵۶ ساله و «اوا» ۳۷ ساله بود. خبر مرگ هیتلر در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه اول مه (یک روز و چند ساعت بعد از وقوع) از رادیو هامبورگ که سالم مانده بود پخش شد بدون این‌که اشاره به خودکشی شود.
  • ۱۳۷۰ خورشیدی – دکتر «غلام‌حسین صدیقی» استاد محقق و جامعه‌شناس صاحب‌نظر در ۸۷ سالگی درگذشت. دکتر صدیقی در رشته‌های فلسفه و جامعه‌شناسی از فرانسه دکترا گرفت و بعد ازبازگشت به ایران در دانشگاه تهران به‌تدریس پرداخت. وی از اعضای کمیسیون ملی یونسکو بود. هم‌چنین در تاسیس انجمن آثار ملی و موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی نقش بسزایی داشت. ازتالیفات مهم دکتر صدیقی «جنبش‌های دینی ایرانی در قرون دوم و سوم هجری و تصحیح رساله‌های ابن‌سینا» را می‌توان نام برد.
  • ۱۶۸۲ میلادی – «پطرکبیر» در ۱۰ سالگی در روسیه به‌سلطنت رسید و سوفی خواهرش در مقام نایب‌السلطنه اداره امور را به‌دست گرفت. سوفی چندی بعد پطر را از قصر کرملین اخراج و او را به قریه‌ای نزدیک مسکو تبعید کرد. اما پطرکبیر سرانجام با سپاهی بر خواهرش سوفی شورید و پیروز شد. پطر بعد از دست‌یابی به‌قدرت اقدامات اصلاحی بسیار‌ انجام داد و در امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روسیه تحولات عظیمی پدید آورد.
  • ۱۶۲۷ میلادی – جنگ فرانسه و هلند با حمله لویی چهاردهم به هلند آغاز شد.
  • ۱۶۲۷ میلادی – «دوک الینگتون» پیانیست و آهنگ‌ساز آمریکایی سبک جاز به‌دنیا آمد.
  • ۱۹۷۰ میلادی – نیروهای نظامی آمریکا به‌بهانه تعقیب ویت کنگ‌ها وارد کشور مستقل کامبوج شدند.
  • ۱۹۷۰ میلادی – «آندره آغاسی» قهرمان سابق تنیس دنیا متولد شد.
  • ۱۹۸۰ میلادی – «آلفرد هیچکاک» کارگردان آمریکایی انگلیسی‌تبار در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
  • ۲۰۰۵ میلادی – آخرین واحدهای نظامی سوریه که در لبنان مستقر بودند، این کشور را ترک کردند.
  • ۱۲۹۷ خورشیدی – زادروز «محمد معین» استاد و اولین دکتر رشته زبان و ادبیات فارسی در ایران و پدیدآورنده فرهنگ معین.
  • ۱۳۶۲ خورشیدی – دولت جمهوری اسلامی ایران نخستین گروه از اسیران عراقی را آزاد و به کشورشان منتقل کرد. ایران پس ازتوافق دو طرف درگیر جنگ به‌این کار اقدام کرد اما رژیم صدام برخلاف موافقتش اسیران ایرانی را آزاد نکرد و ایران یک جانبه اسیران عراقی را آزاد کرد.

 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را در خصوص صدور احکام اعدام برای معترضین به انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری اعلام کرد.

کمپین ویدیوی کوتاهی را با هدف افزایش آگاهی بین‌المللی در خصوص چنین اعدام‌هایی که انگیزه سیاسی دارند منتشر کرده است که می‌توانید دراین‌جا مشاهده کنید.

تا کنون، حداقل ۱۱‌ تن از تظاهرکنندگان توسط قوه قضاییه ایران و به دنبال دادگاه‌های غیرعادلانه و شواهد ناکافی که هیچ مجازاتی را توجیه نمی‌کند چه برسد به مجازات اعدام، محکوم به مرگ شده‌اند. هفت نفری که تا کنون به اعدام محکوم شده و هویت آن‌ها مشخص شده است عبارتند از محمدامین ولیان، دانشجوی‌ ۲۰ ساله، عبدالرضا قنبری، یک معلم چهل ساله، محترمه بهرامی و محسن دانش‌پورمقدم (زوج) و پسرشان احمد دانش‌پور، همراه با دو تن از دوستان نزدیکشان، ریحانه حاج‌ابراهیم و هادی قایمی (‌این نام هیچ نسبتی با مدیرکمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران ندارد.)

بعد از انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸، هزاران نفر دست‌گیر، صدها نفر شکنجه و ده‌ها نفر به قتل رسیدند. برخی از مقامات ایرانی طی این مدت بی‌پروا استفاده از خشونت و حتا کشتن  تظاهر‌کنندگانی که به صورت مسالمت آمیز تجمع می‌کردند را تبلیغ و ترویج کردند. برخی از این مقامات مسوولیت فرماندهی کسانی را داشتند که به سوی مردم بی‌گناه در خیابان‌ها آتش گشودند. برخی از افراد مسوولیت مستقیم در اتفاقاتی که برای ده‌ها نفر در بازداشتگاه کهریزک رخ داد، دارند. وقایعی که در نتیجه آن حداقل چهار تن از بازداشت شدگان جان خود را از دست دادند.

کمپین از مقامات ایرانی درخواست می‌کند به جای فرستادن مردم بی‌گناه به پای چوبه دار، افرادی را که دراعمال خشونت در جامعه نقش داشتند مسوول و پاسخ‌گو نگهدارد تا از تکرار چنین فجایعی در آینده جلوگیری شود. تا زمانی که ما به تمامی نقش افراد و نهادهایی را که به صورت سیستماتیک ونظام‌مند در سرکوب مرگ‌بار بعد از انتخابات دست داشتند را درنیابیم، نمی‌توانیم مطمئن شویم که چنین رفتارهای بی‌رحمانه‌ای دوباره تکرار نخواهد شد.

کمپین از سازمان‌های جامعه مدنی و شهروندان دغدغه‌مند می‌خواهد که در انتشار ویدیوی یاد شده در شبکه‌های اجتماعی و دیگر مکان‌های ممکن به منظور افزایش آگاهی و درخواست ابطال چنین احکام ناعادله‌ای ما را یاری رسانند.

۶ اردیبهشت ۱۳۸۹

منبع


 


مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

روزنامه کیهان

  • رهبر جمهوری اسلامی: «۳۰ سال است کارگران ایرانی به آمریکا تو دهنی می‌زنند».
  • سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در ساخت آزاد راه‌ها.

روزنامه اطلاعات

  • آیت‌اله خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور‌: «‌جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخ نیازمند کار مضاعف است».
  • البرادعی : «‌دیوار وحشت را در مصر مانند دیوار برلین می‌سازیم‌».

روزنامه همشهری

  • رهبر ایران به مناسبت فرا رسیدن روز کارگر تاکید کرد‌، ورود حقیقی به میدان کارو ابتکار.
  • قالیباف در همایش مسوولان اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشریح کرد‌: «درک مدیریت تغییرات اجتماعی بر اساس ارزش‌های فرهنگی‌».

روزنامه ایران

  • افزایش قیمت خودرو‌های داخلی ممنوع.
  • معاون ویژه مسکن و شهر سازی‌: «۵۰ هزار خانه فرسوده وام نوسازی می‌گیرند».

روزنامه جام جم

  • هشدار رهبر جمهوری اسلامی نسبت  به واگذاری شرکت‌های دولتی.
  • آهنگ نشاط در مدارس‌: «مدارس موظفند از مهرماه امسال کلیپ‌های ویژه ورزش صبح‌گاهی پخش کنند.»

روزنامه وطن امروز

  • منابع خبری عرب، توافق سازمان سیا و عربستان برای حمایت از ضد‌انقلاب‌زا منشر کرد‌: «آل سعود حامی فتنه‌گران».
  • وزیر کارو امور اجتماعی :«سهم کارگران از یارانه‌ها را افزایش می‌دهیم‌».

روزنامه شرق

  • رییس مرکز آمار ایران اعلام کرد‌: «شرط اصلی دریافت  یارانه‌های نقدی».
  • هشدار رهبر جمهوری اسلامی در جمع کارگران‌: «اجرای اصل ۴۴ نباید زمینه نفوذ قانون‌دان‌های قانون شکن باشد».

روزنامه آفتاب

  • آیت‌اله مکارم شیرازی‌: «‌کارمزد بیش از ۴ در صد و جریمه دیرکرد ربا‌خواری است».
  • رییس‌جمهوری در دیدار وزیر خارجه‌: «نظم حاکم در جهان در حال افول است».

 



 


مریم / رادیو کوچه

maryam@koochehmail.com

نهم اردیبهشت ماه برابر با زادروز «محمد معین»است. وی متولد سال ۱۲۹۷ در رشت بود. او استاد زبان فارسی و و پدیدآورنده‌ی فرهنگ معین است. بر طبق صفحه اول دست‌خطی که وی درباره زندگی خود نوشته، تاریخ تولد وی ۱۷ رجب سال ۱۳۳۲ (قمری) برابر با ۲۱ جوزای سال ۱۲۹۳ است. در متن دانش‌نامه دکتری سال تولد وی ۱۲۹۱ ذکر شده است. ولی در نوشته قاب‌شده‌ای که در خانه وی و در اتاق کارش به دیوار آویخته‌ است تاریخ تولد او دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ نوشته شده‌ است.

محمد معین استاد زبان فارسی و پدیدآورنده فرهنگ معین در روز ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در رشت به دنیا آمد. پدرش شیخ ابوالقاسم از روحانیان شهر بود. برطبق صفحه اول دست‌خطی که وی درباره زندگی خود نوشته، تاریخ تولد وی ۱۷ رجب سال ۱۳۳۲ قمری برابر با ۲۱ جوزای سال ۱۲۹۳ است. او که اولین فرزند خانواده بود، در سن شش سالگی مادرش را از دست داد و پنج روز بعد از فوت مادر، پدرش نیز درگذشت. جد پدری او شیخ محمدتقی معین‌العلما که در سلک علمای روحانی بود، به‌تربیت وی همت گذاشت. محمد معین ترقیات علمی و معنوی خود را مدیون او می‌دانست. جد مادری او شیخ محمد سعیر نیز از علما و مدرسان علوم قدیمه بود.

محمد معین تحصیلات دبستانی را در دبستان اسلامی به‌پایان برد. در رشت دوره اول متوسطه را در دبیرستان درجه ۱ که بعدها به‌نام دبیرستان دولتی شاه‌پور خوانده شد به‌اتمام رساند و دوره دوم متوسطه را در رشته ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به‌پایان رساند. در اوان تحصیل در دبیرستان، صرف و نحو عربی و بخشی از علوم قدیمه را نزد پدربزرگش و مرحوم سید مهدی رشت‌آبادی فرا گرفت. در سال ۱۳۱۰ در دانش‌سرای عالی در رشته ادبیات و فلسفه علوم تربیتی به‌تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۱۳ با نوشتن پایان‌نامه‌ای به زبان فرانسه در مورد شاعر فرانسوی «لوکنت دولیل» در رشته ادبیات و فلسفه به اخذ مدرک کارشناسی نایل شد.

پس از طی دوره شش‌ماهه دانشکده افسری احتیاط، شش ماه اول سال ۱۳۱۴ را به خدمت افسری گذرانید و در مهرماه آن سال به دبیری دبیرستان شاهپور اهواز منصوب شد. پس از سه ماه، ریاست دانش‌سرای شبانه‌روزی اهواز را یافت و درعین حال عضویت تحقیق اوقاف و ریاست پیشاهنگی و تربیت بدنی استان ششم به‌عهده وی بود. در همین ایام به‌وسیله مکاتبه آموزشگاه روانشناسی بروکسل، که تحت‌نظر Elmer Knowles روانشناس اداره می‌شد، روان‌شناسی عملی و دیگر شعب آن از قبیل خط‌شناسی، قیافه‌شناسی و مغزشناسی را فراگرفت.

در سال ۱۳۱۸ به تهران منتقل گردید. در حین تصدی معاونت و سپس کفالت اداره دانش‌سراها در وزارت فرهنگ، برای دوره دکترا در ادبیات فارسی دردانشگاه تهران ثبت‌نام نمود. پس از چندی با حفظ سمت به دبیری دانشکده ادبیات منصوب گردید. در روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور سال ۱۳۲۱ از پایان‌نامه دکترا خود با عنوان «مزدیسنا و تاثیر آن در ادبیات پارسی» دفاع کرد. پایان‌نامه او با راهنمایی ابراهیم پورداوود با قید «بسیار خوب» پذیرفته شد و محمد معین به‌عنوان نخستین فارغ‌التحصیل دوره دکترای ادبیات فارسی در ایران شناخته شد. از آن پس به‌سمت دانش‌یار و سپس به‌سمت استاد کرسی «تحقیق در متون ادبی» در دانشکده ادبیات برگزیده شد. در ۱۳۲۱ ازدواج کرد که نتیجه آن ۴ فرزند می‌باشد. از آغاز سال ۱۳۲۵ خورشیدی که چاپ لغت‌نامه دهخدا طبق قانون، در مجلس شورای ملی آغاز شد، دکتر معین به هم‌کاری علی‌اکبر دهخدا برگزیده شد. دکتر معین در سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۳ عضو شورای عالی فرهنگ بود. در کنگره‌های هزاره ابن سینا، هفتصدمین سال خواجه نصیرالدین طوسی، آزادی فرهنگ که در تهران برگزار شد، عضویت داشت و در آن‌ها به ایراد سخن‌رانی پرداخت. در سال ۱۳۳۳ برای کتاب جامع‌الحکمتین ناصر خسرو که نخستین بار توسط هانری کربن (خاورشناس فرانسوی) و دکتر معین تصحیح و چاپ شده بود، از طرف فرهنگستان فرانسه، به دریافت جایزه نایل آمد. در تابستان سال ۱۳۳۳ به دعوت دانشگاه هاروارد به آمریکا رفت و از موسسات فرهنگی و فنی و هندی شرق آمریکا دیدار کرد. پس از آن در کتابخانه‌ها و موزه‌های لندن و پاریس نیز مطالعاتی به‌عمل آورد.

در دی ماه ۱۳۳۴ با موافقت علی‌اکبر دهخدا، سازمان لغت‌نامه از منزل شخصی دهخدا به مجلس شورای ملی منتقل شد و طبق وصیت نامه دهخدا، دکتر معین به ریاست امور علمی آن سازمان منصوب گردید. در اسفند ۱۳۳۶ سازمان مذکور به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقال یافت و طبق اساس‌نامه مصوب شورای دانشگاه، ریاست سازمان لغت‌نامه به عهده دکتر محمد معین گذاشته شد. وی این سمت را تا آخرین روزی که دچار سکته گردید به‌عهده داشت.

در تابستان ۱۳۳۷ بنا به تصویب هیات وزیران ایران، به‌عضویت فرهنگستان ایران انتخاب شد و این انتخاب در پاییز ۱۳۴۰ از طرف هیئت وزیران مجدداً تایید شد. در مهرماه ۱۳۳۷ به عنوان «استاد ممتحن خارجی» دانشگاه پنجاب (پاکستان) برای مطالعه و اظهار نظر در رساله‌های دکترا آن دانشگاه برگزیده شد. از سال ۱۳۲۴ با پروفسور هانری کربن در تصحیح و نقد متون فلسفی و عرفانی فارسی و عربی همکاری داشت. در نتیجه این همکاری، یک سلسله کتب فارسی و عربی از طرف انیستیتوی ایران و فرانسه چاپ و منتشر شده ‌است.

در آذرماه ۱۳۳۸ از نیما یوشیج، پیشوای شعر نو در ایران وصیت نامه‌ای بدست آمد که در آن دکتر معین را بدون این‌که دیده باشد، به عنوان وصی تعیین کرده بود تا اشعار وی را بررسی کند و قسمت لازم را انتشار دهد و انتخاب و طبع اشعار نیز تحت نظر وی باشد.

از تاریخ ۹ تا ۱۵ شهریور ۱۳۴۵ ریاست کمیسیون ادبیات را در کنگره جهانی ایران‌شناسان عهده‌دار بود.

محمد معین در ۹ آذر ۱۳۴۵ پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی دچار بیهوشی موقت شد. بلافاصله به بیمارستان آریا در تهران منتقل شد و بستری گردید. گفته می‌شود که در اثر اشتباه پزشک به‌حالت اغما فرو رفت. وی را جهت معالجه بیشتر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۴۶ به کشور کانادا منتقل کردند. ولی چون بهبودی در وضعیت او مشاهده نشد، در ۱۵ آبان ۱۳۴۶ به ایران بازگردانده شد و در بیمارستان فیروزگر بستری شد. دکتر محمد معین در روز ۱۳ تیرماه ۱۳۵۰ در همان بیمارستان درگذشت. در مراسم درگذشت دکتر محمد معین عده‌ای در حدود دویست نفر شرکت داشتند که با توجه به شخصیت والای او رنجش بسیاری از فرهنگ دوستان آن زمان ایران را برانگیخت.

از دکتر محمد معین تالیفات، مقالات، ترجمه‌ها، تصحیح کتاب‌های بسیار و غیره و غیره به‌جا مانده که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان‌ به فرهنگ‌فارسی معروف به فرهنگ‌معین که شامل دوره کامل فرهنگ فارسی، شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به‌تدریج در فارسی وارد شده و اعلام اشخاص، اعلام جغرافیایی، در هفت هزار و نهصد صفحه و در شش جلد اشاره کرد.

روحش شاد و نامش همیشه ماندگار

منبع : ویکی‌پدیا


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • فنلاند مدلی برای تقلید در طرح جدید اقتصادی می‌شود.
  • مالکین زمین‌هایی که نتوانسته‌اند اظهار‌نامه مالیات بر اجاره و درآمد خود را بفرستند باز خواست می‌شوند.
  • مالزی بسته‌ای ‌منطبق با سایت میراث شناخته شده یونسکو را پیشنهاد می‌دهد.
  • اعضای پارلمان و سناتور‌هایی که بی‌احترامی کرده‌اند باید مورد بازخواست قرار گیرند.
  • پالانیول و عظما در بین چهار سناتوری هستند که در روز دوشنبه سوگند یاد می‌کنند.
  • شاخه‌های مختلف جناح راست تشکیل جلسه خواهند داد.
  • اعضای حزب اتحاد مردم سراواک برای انتخابات میان دوره‌ای سیبو با هم متحد می‌شوند.
  • نجیب: «مالزی امیدوار است که بازرگانی مشترک خود با چین را در عرض ۵-۶ سال دو برابر کند.»
  • اتحادیه‌های هم‌کاری‌های منطقه‌ای باید تسریع یابند.
  • ایران در مورد مبادله سوخت خوش‌بین است.
  • برزیل هم برای حل بحران هسته‌ای ایران اعلام آمادگی کرد.
  • نخست‌وزیر ژاپن می‌خواهد که آخرین مداخلات را در طرح جابه‌جایی پای‌گاه دریایی آمریکا داشته باشد.

روزنامه استار

  • گروه‌ها خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل درمورد تیر‌اندازی به یک پسر ۱۵ ساله شدند.
  • چک سه میلیون رینگیتی نجیب برای تحقق وعده ساخت مدرسه‌ای در پوتراجایا.
  • Maxis درمورد تمامی ۶۴ مسابقه جام جهانی به‌طور مستقیم خدمات‌رسانی می‌کند.
  • دو نفر در رابطه با تبلیغ گروه‌های غیر‌قانونی ارایه وام دست‌گیر شدند.
  • قاچاق انسان رو به افزایش است.
  • لیو: «فرصت‌ها برای بالا بردن اقتصاد کشور مهیا است.»
  • انجمن‌های دانش‌آموزی برای دادخواهی درمورد کشته‌شدن یک نوجوان ۱۵ ساله، در فیس بوک اعلامیه دادند.
  • نجیب: «امید داریم که مالزی مرکزی برای نوآوری‌ها از نوع فنلاندی بشود.»
  • درگیری بر سر محل زباله باعث کشته شدن یک نفر شد.
  • هیت مبارزه با فساد مالزی در مورد تبرئه دو عضو سابق حزب مردم، دادخواهی می‌کند.
  • ۴۰ توریست اندونزیایی سر از اداره پلیس پنانگ در آوردند.
  • جسد مثله شده یک مرد در کیسه‌های زباله در نزدیکی Dato Onn پیدا شد.
  • گوردون براون از رای‌دهندگانی که آن‌ها را متعصب خوانده بود عذر‌خواهی کرد.
  • ناسا ممکن است برای صرفه‌جویی پروژه مریخ را لغو کند.
  • رییس‌جمهوری ایران ممکن است برای شرکت در کنفرانس هسته ای، هفته آینده به نیو یورک سفر کند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • وعده کمک به مدارس چینی از سوی نجیب محقق شد.
  • یک ماه کم آب دیگر در انتظار مردم بوتا پاهات است.
  • دو برادر که یک مکانیک را به قتل رسانده بودند، اعدام خواهند شد.

روزنامه سان

  • دولت سلانگور از زمین‌های ضایع شده دست می‌کشد.
  • گزارش در مورد کشته شدن یک نوجوان تا آخر هفته آماده می‌شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته