-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 04/22/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



چهار تن دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان از ادامه تحصیل محروم شدند.

 

 

به گزارش دانشجونیوز، در ادامه صدور احكام تعلیق و محرومیت از تحصیل برای دانشجوهاي دانشگاه كردستان، چهار دانشجوی دیگر این دانشگاه به نام های هوشنگ شانوازلو، فرزاد علي سلطانی ، كاظم كاظمي نسب و شروين اسدی نيز به احکام محرومیت از تحصیل دریافت کرده اند.

 

پیش از این محمد حميدی، رسول حسينی، مهدی كهبر (از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد)، سينا روشنی، سيد شهاب الدين فاضلی، حمزه حسنی و پريا نيكبين در موج جدید صدور احکام انضباطی به حکم محرومیت از تحصیل دریافت کرده بودند.

 


 


نمی‏توان از کربلای حسین نوشت و در آن، از کار بزرگ زینبی یادی نکرد؛ چرا که حادثه کربلا با نقش مکمّل و بی‏بدیل حضرت زینب علیها‏السلام کامل می‏شود. مرحوم شریعتی در این مورد می‏گوید:
رسالت پیام از عصر عاشورا آغاز می‏شود. این رسالت بر دوشهای ظریف یک زن، «زینب» ـ زنی که مردانگی در رکاب او جوانمردی آموخته است و رسالت زینب دشوارتر و سنگین‏تر از رسالت برادرش. آنهایی که گستاخی آن را دارند که مرگ خویش را انتخاب کنند، تنها به یک انتخاب بزرگ دست زده‏اند؛ اما کار آنها که از آن پس زنده می‏مانند، دشوار است و سنگین. و زینب مانده است، کاروان اسیران در پی‏اش، و صفهای دشمن تا افق در پیش راهش، و رسالت رساندن پیام برادر بردوشش. وارد شهر می‏شود، از صحنه بر می‏گردد. آن باغ‏های سرخ شهادت را پشت سرگذاشته و از پیراهنش بوی گلهای سرخ به مشام می‏رسد. وارد شهر جنایت، پایتخت قدرت، پایتخت ستم و جلاّدی شده است؛ آرام و پیروز، سراپا افتخار؛ برسرقدرت و قساوت، برسربردگان مزدور و جلاّدان و بردگان استعمار و استبداد فریاد می‏زند: «سپاس خداوند را که این همه کرامت و این همه عزّت به خاندان ما عطا کرد، افتخار نبوت افتخار شهادت…» اگر زینب پیام کربلا را به تاریخ بازنگوید، کربلا در تاریخ می‏ماند. (به نقل از کتاب حسین وارث آدم)
... و نسل ما اسلام علوی را هم گام و هم نوا با معلم شهید دکتر علی شریعتی آموخت که بهار، فصل هجران اوست و فصل مویه ما بر داغی که هنوز تازه است. قرائت شریعتی از اسلام در اوج رواج مکاتب الحادی از یک سو و گسترش خرافه و تحجر از سوی دیگر، ایرانیان مسلمان را بار دیگر از دوره شعوبیه، مروج دین خاتم قرار داد. و نسل ما فرزندان امام، این توفیق را داشت که با آشنایی استاد و گفتار و آثار او در زمان حیاتش، هم چنان خود را شاگرد مکتب او بداند. و ما رسول حق (ص) و اهل بیت مکرم (ع) و اصحاب پاک او را از کلام شریعتی بهتر شناختیم. شجاعت و مروت و جوانمردی علی(ع) را و زهرا (س) الگوی همه عصرها و نسل ها و زینب (س) را. اسوه شجاعت و ایثار و عطوفت. زینب، زن روزهای سخت، زن استوار تاریخ اسلام بلکه تاریخ بشری. زینب انسان انتخابگر، انسان افشاگر.
و اینک روز ولادتش را که به پاس مهر و رحمت فرشتگان سپیدپوش، روز پرستار نام گرفته، ضمن پاسداشت جایگاه و نقش مؤثر این عزیزان، گرامی می داریم اما هرگز نقش های چندگانه اش را که همچون مادرش یگانه عالم هستی و دردانه پیامبر خاتم منبعث از وجوه شخصیتی قابل احترامش هست، فراموش نمی کنیم و از این مناسبت بهره می بریم برای یادآوری بزرگی او و منش و سیره تأثیرگذارش در زمان حیات پربرکتش تا امروز و تا هنوز و او را مخاطب قرا رمی دهیم برای بیان شِکوه هایمان از زمانه:
زینب جان! ای بزرگی که نامت را با شیر مادر مزمزه کرده ایم و یادت را از همان ایام و در دامان پر مهر مادر تا مدرسه و دانشگاه و تا امروز گوشواره جان کرده ایم.
زینب جان! ای عزیزی که گاه به نام دوستی و وفا در حقت جفا می شود و همه آن چه بودی و کردی، تنها به مصلحت منفعت خواهان، به دست فراموشی سپرده می شود و در تابلوی کوچکی نمایی از تو آن چنان که دلخواه آنان است عرضه می شود.
زینب جان! ای بزرگ ای عزیز. ما تو را تمام تو را همه تجلیات وجودت را می خوانیم. دانسته هایمان را مرور می کنیم و خلأها را از عمق تاریخ جستجو می کنیم و اجازه نمی دهیم اطلاعات دم دستی و بعضا نادرست که با چاشنی خرافه بنا به ذائقه عوام تدارک دیده شده، بنشینند در آن جاهای خالی. و عقل را به مدد می طلبیم هرجا که مستندات تاریخی کم بیاید و کم بیاوریم. ما تو را فرزند رسول الله می دانیم و دختر شیرخدا و زهرایی که در هنگامه سکوت علی، آرام نگرفت و شبانه بر درِ خانه خفتگان از مهاجر و انصار کوبید تا وظیفه حق خواهی شان را یادآور شود و حجت را بر آنان تمام کند. تو زینبی، فرزند زمانه ات. زمانه غلبه فریب و نیرنگ و سیطره تزویر و ریا. تو زینبی فرزند زمانه انتخاب و زمانه معامله با خدایی که دستش بالای همه دست هاست. تو زینبی فرزند زمانه ایثار و از خودگذشتگی در راه حق. فرزند روزهای مقابله حق و باطل و تو شاهد روز واقعه هستی و روایتگر صادق آن.
زینب جان! نام تو را فریاد کردیم روزی که شاگردان مکتب تزویر، عزیزانمان، شاگردان مکتب پدرت علی (ع) و برادرت حسین(ع) را رندانه با شگردهایی شیطانی دربند کردند و ما را با داغ و درفش به سکوت خواندند. نامت را فریاد کردیم و از تو مدد خواستیم که در راهت که راه جدّ و پدر و مادر و برادرانت بود، استوار بمانیم. راه نه گفتن به باطل و اهل آن و نه گفتن به ظلم و اهل آن. ما ظلم را در شب های سیاه تنهایی و روزهای تیره بی یاوری با گوشت و پوست خود احساس کردیم و درد آن تا عمق استخوانمان رسید. ما از پشت دیوارهای زندان، ستمی را که در کشور مدعی حاکمیت عدل علوی بر فرزندان انقلاب و فرزندان ایران عزیز تنها به جرم معترض و منتقد بودن، با تمام وجود حس می کردیم و ستمی که به خانواده های آنان می شد و چگونه می توانستیم دم بر نیاوریم و در ظلم شریک شویم و ادعای مسلمانی کنیم.
زینب جان! تو خود شاهدی که ما در مراسم ختم قرآن و دعاهای هفتگی خود، جز نام الله و مقربان درگاهش و رسولش و اهل بیت گرانقدر او را بر زبان نیاوردیم و بسیار مراقبت کردیم تا فرزندانمان را نیز بر همین شیوه استوار بداریم و همین ذکر و مناجات و توسل ها بود که به ما و عزیزانمان آرامش و استقامت می داد و از این بابت شکرگذاریم اما چه کنیم با فریفته شدگانی که همه انسانیت خود را در عوض قدرت دو روزه دنیا به ودیعه می گذارند و با کوبیدن بر طبل خشونت و با ارائه قرائت هایی خشن از دین برای توجیه کرده های خود و شیوه های ناپسندشان به نام اسلام می کنند آن چه را می کنند.
ای بانوی شاهد روز واقعه و ای شاهد بر احوال ما! تو خود می بینی که ما خانواده های زندانیان سیاسی به برکت نام تو در برابر بی عدالتی ایستادیم و فریاد مظلومیت خود را به گوش جهانیان رساندیم تا نه تنها بر مسئولین و مراجع مربوطه بلکه بر همه مسلمانان عالم، حجت را تمام کنیم.
و اینک در زادروز میلاد با سعادت تو یار مظلومان و پیام آور خون شهیدان باردیگر پیمان می بندیم که به مدد الهی در این راهی که گام گذاشته ایم تا پایان عمر استوار بمانیم و اگر امروز از حق عزیزانمان که سخت مورد جفا قرار گرفته اند، دفاع می کنیم، آنان را که در خفا و پشت پرده گمنامی و بی خبری مظلوم واقع شده اند را نیز فراموش نکنیم. وای بر ما که در مکتب چون شمایی درس آزادگی خوانده ایم و امروز به خواسته ناجوانمردی و بی مروتی با آزادگان دورانمان تن دهیم. وای بر ما که نام مسلمان بر خود نهاده ایم اگر خدای ناکرده حتی تحت فشارهای سخت، لب به دروغ و تهمت و افترا بگشاییم. وای بر ما که راحت جان و عافیت طلبی به ورطه ای بکشاندمان که فردا روز نتوانیم پاسخگوی فرزندان خود باشیم.
زینب جان! ما همچنان نام تو را ورد زبان خواهیم کرد و فرزندانمان، جوانان سبز را که به دلیل پایداری در راه حق و نپذیرفتن آن چه به ناحق به آنان نسبت می دهند در بند و حصرند و با دستبند و پابند به این سو و آن سویشان می کشانند تا حرمتشان را و به تبع آن استقامتشان را در هم بشکنند، به بزرگی نام تو تسلا می دهیم. ما شهادت می دهیم که هیچ روزی مانند روز عاشورا و عصر عاشورا نیست و از آنان می خواهیم که طعم تلخ اسارت را چونان عسل شیرین در ذائقه خویش بنشانند و صبوری کنند و استقامت و بدانند که حق پیروز خواهد شد و باطل با همه سیاهی و زشتی و پلشتی اش در زباله دان تاریخ مأوی خواهد گرفت و نصر و پیروزی از آن خداست و بندگان خالص و مخلص او.
و تو نیز از بارگاه کبریایی برا ی ما عاقبت خیر طلب کن که ما را جز این تمنایی نیست.
و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
 


 


ساعتی پس از آنكه وزیر اطلاعات ممنوع‌الخروج بودن سیدمحمد خاتمی را تكذیب كرد، محمدرضا تابش رئیس فراكسیون خط امام(ره) كه از بستگان خاتمی است، به تشریح روال اعلام خبر ممنوع‌الخروجی خاتمی پرداخت و با تقدیر از اعلام موضع وزیر اطلاعات، از او خواست تا كسانی را كه مواضع و تصمیمات نسنجیده خود را به جای تصمیم نظام تلقی می‌كنند و هزینه‌هایی را به نظام تحمیل می‌كنند، شناسایی كند.

نماینده اردكان در گفت‌وگو با ایلنا، از موضع وزیر اطلاعات در اعلام نظر راجع‌به عدم ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی تشكر كرد و گفت: البته شایسته بود كه دولت زودتر نسبت به این مساله واكنش نشان می‌داد.

تابش كه مردم را محرم می‌دانست و اعلام می‌كرد افكار عمومی باید در جریان این مساله قرار بگیرد به شرح آنچه كه از روز چهارشنبه هفته گذشته مبنی بر ممنوع‌الخروجی خاتمی رخ داده بود پرداخت و گفت: ابتدا علائمی از سوی برخی بخش‌های نظامی و امنیتی پیش از سفر خاتمی ارائه شد، مبنی بر اینكه ممكن است از سفر ایشان ممانعت به عمل آید.

سپس روز چهارشنبه یك مقام مسوول در یكی از نهادها طی تماسی با دفتر آقای خاتمی اعلام كرد كه از سفر ایشان به ژاپن ممانعت می‌شود.

به گفته وی این مقام مسوول توصیه كرده بود كه خاتمی شخصا از این سفر اعلام انصراف كند، تا مبادا در مبادی خروجی كشور برخوردی خلاف شان ایشان صورت بگیرد و از سفرشان ممانعت شود و گذرنامه‌شان ضبط شود.

وی به نقل از رئیس‌جمهور پیشین كشورمان گفت: آقای خاتمی گفتند چون این مساله را یك مرجع رسمی اعلام نكرده است، بنده برنامه سفرم را لغو نمی‌كنم.

تابش ادامه داد: روز پنجشنبه یكی از مسئولان نیروی انتظامی طی تماس تلفنی مودبانه به بنده گفتند كه به آنها ابلاغ شده آقای خاتمی ممنوع‌الخروج هستند.

وی افزود: ایشان از من خواستند تا برای رعایت شان آقای خاتمی از ایشان بخواهیم كه به این سفر نروند.

نماینده اردكان با بیان اینكه از وی در مورد مرجع و علت این دستور سوال كرده است، تصریح كرد: اما ایشان به من گفتند كه ما مجری هستیم.

وی تصریح كرد: انتقال این مساله سبب شد تا برای رعایت شان آقای خاتمی و پرهیز از مواجهه با تصمیمات مسئولین، ایشان از سفر به ژاپن منصرف شوند. البته از روز شنبه سعی كردیم پیگیری كنیم كه این تصمیم گیری از جانب چه مرجعی بوده است.

تابش با بیان اینكه این پیگیری‌ها سبب شد كه خوشبختانه سردار كوثری در مصاحبه‌ای ولو با ادبیاتی نامناسب كه دون شان یك یادگار دفاع مقدس بود،اعلام كنند كه آقای خاتمی ممنوع‌الخروج نیست.

به گفته وی روز گذشته منوچهر متكی وزیر امور خارجه نیز در حاشیه نشست كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال یكی از نمایندگان گفته بود كه گذرنامه سیاسی آقای خاتمی را همانند روال قبل تحویل ایشان داده‌ایم و اطلاعی از ممنوع‌الخروج بودن ایشان نداریم.

تابش یادآور شد: بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی نیز طی صحبتی با رئیس قوه قضائیه، این پاسخ را از آیت‌الله لاریجانی شنیده بودند كه قوه قضائیه اقدامی برای ممنوع‌الخروجی ایشان نداشته و مداخله‌ای در این امرنداشته است.

وی با استقبال از سخنان وزیر اطلاعات كه امروز اعلام كرده است خاتمی ممنوع‌الخروج نبوده، ادامه داد: بنده از ایشان استدعا دارم كه بررسی كنند چه عوامل و نهادهایی باعث این كار شده‌اند و چنین هزینه‌ای را به نظام تحمیل كردند؟ این نوع موضع‌گیری‌ها نه‌تنها به بروز كدورت‌هایی در داخل نظام منجر می‌شود، بلكه به وجهه نظام در انظار جهانیان آسیب می‌رساند. چون اصلا به صلاح نیست كه اعلام شود از سفر رئیس‌جمهور 8 ساله ایران ممانعت شده است.

رئیس فراكسیون خط امام(ره) در پایان، اظهار داشت: اگر مشخص شود كه چه كسانی افكار و تصمیمات خود را به حساب نظام می‌گذارند و نظام را در عرصه خارجی به چالش می‌كشند و تفرقه، تشتت و كدورت را در داخل نظام ایجاد می‌كنند؛ از بسیاری از تصمیمات نسنجیده كه هزینه‌های گزافی را همچون مسائل پس از انتخابات به نظام تحمیل كردند، رمزگشایی خواهد شد.

گفتنی است هفته گذشته خاتمی در آستانه سفر به ژاپن برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هیروشیما ممنوع الخروج شد و از سفر بازماند.


 


ماموران انتظامی ابتدا وی را به بهانه ارتباط با پرونده دزدی بازار زنجان بازداشت می کنند و سپس همراه خداکرمی به منزل آمده و پس از تفتیش منزل کلیه کتابها، سی دی ها، کیس کامپیوتر و پوستری از سعید متین پور فعال حقوق بشر در بند را با خود می بردند.

به گزارش ساوالان سسی، ماموران از این روزنامه نگار خواسته اند تا مسئولیت اعلامیه های روز جهانی زبان مادری را که در زنجان پخش شده بود را بر عهده گیرد اما وی ضمن اعتراض به اتهام وارده و غیر اخلاقی خواندن طرح اینگونه اتهامات ساختگی، اتهامهای وارده به خود را رد کرده است.

داود خداکرمی خبرنگار ماهنامه ترکی – فارسی بایرام استان زنجان و دبیر سابق جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان است.


 


با توجه به گستردگی نقض حقوق بشر در ایران و شرایط دشوار جمع آوری اخبار عموما و اخبار داخل زندان ها خصوصا و هم چنین فضای امنیتی کشور که در ماه های اخیر هجمه های گسترده ای نیز بر علیه فعالین حقوق بشر روا داشته است، گزارشی که ارائه می شود با تمام تلاش ها و کوشش هایی که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صورت گرفته، تنها می تواند بیانگر آماری حداقلی از شرایط موجود و نقض حقوق بشر در ایران باشد.

به گزارش هرانا به نقل از نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در فروردین ماه سال جاری دست کم ۳۸۸۷۹ بار نقض موردی حقوق بشر صورت پذیرفته، از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گردآوری شده است.

در طول ماه گذشته، بیش از ۳۷۵۱۹ مورد نقض حقوق کارگران، ۵۳۷ مورد نقض حقوق دانشجویان، ۲۵۵ مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزه ی آزادی اندیشه و بیان، ۳۴ مورد صدور و اجرای حکم اعدام، ۲۵۹ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی در زندانها، دست کم ۷ مورد کشته شدن شهروندان مرزنشین، ۱۲۴ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های ملی و ۶۸ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت های مذهبی را شاهد بوده ایم.

به گفته مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی ماه اخیر اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه ها وشرکت ها و در نتیجه امار بیکاری، با رشد فزاینده ای روبه رو بوده تا جایی که به گفته ی دبیر کل خانه ی کارگر به صورت متوسط ماهانه شاهد تعطیلی ۱۶۶ واحد تولیدی هستیم. هم چنین دستکم ۳۷۵۰۰ کارگر نیز در ماه گذشته، توسط کارفرمای خود اخراج شدند و با توجه به نزدیکی روز جهانی کارگر(اول ماه مه)، کارگران ایران نیز حداقل ۱۱ تجمع اعتراضی برای احقاق حقوق خود در بسیاری از مناطق کشور برپا کردند.

با توجه به پشت سر گذاشتن ایام نوروز و تعطیلی مراکز آموزشی، انتظار می رفت که نقض حقوق دانشجویان در فروردین ماه با کاهش نسبی روبه رو باشد اما کمافی سابق شاهد آن هستیم که با این قشر که بایستی با فراهم بودن یک فضای آموزشی مناسب و آزاد به پرورش تئوریک خود بپردازند، مقابله ی گسترده ای صورت گرفته تا جایی که کمیته های انضباطی ۴۶۹ تن از دانشجویان را احضار و بسیاری از ایشان را با احکام سنگین محرومیت و یا تعلیق از تحصیل روبه رو ساختند؛ هم چنین مقام های دولتی در اقدامی جدید و البته عجیب در صدد آن برآمدند که میزان دانشجویان تهرانی را کاهش دهند.

مجازات اعدام نیز پس از پایان تعطیلات نوروزی، افزایش چشمگیری داشته است و دستگاه امنیتی بدون هیچ توجهی اقدام به گرفتن جان مردمان می کند و تنها در طی چند روز اخیر شاهد بیش از ۲۸ مورد اجرای حکم اعدام در نقاط مختلف ایران بودیم.

برخورد با فعالین حقوق بشر نیز که از اسفندماه سال گذشته در دستور دستگاه امنیتی قرار گرفته است، کماکان ادامه دارد و ضمن بازداشت و اقدام به بازداشت بسیاری از ایشان، ده ها تن از فعالین حقوق بشر در زندان ها در شرایط نا معلوم و نا مطلوبی نگهداری می شوند.

در این گزارش آمده است:مرگ چهار زندانی بر اثر شکنجه جسمی نیز از موارد عمده ی نقض حقوق بشر در فروردین ماه محسوب می شود. هم چنین باید به این مساله نیز اشاره کرد که شرایط بد زندان ها، فشارهای وارده و بلاتکلیفی، بسیاری از زندانیان سیاسی را برآن داشته تا با اعتصاب غذا اعتراض خود را به شرایط موجود علنی نمایند این در حالیست که مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تنها در طی ماه گذشته از اعتصاب غذای ۳۴ تن اطمینان حاصل کرده است.


 


در پی ادعاهای حسین سبحانی نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت وگو با خبرگزاری فارس مبنی بر ارتباط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با سفارت خانه های خارجی و اعتراف اعضای بازداشت شده سازمان به رابطه با کشورهای بیگانه و اخذ کمک از آن ها، محسن آرمین سخنگوی سازمان در گفت وگویی ضمن تکذیب این اظهارات گفت: ما به آقای سبحانی نیا این فرصت را می دهیم که هر چه سریع تر سخنان خود را تکذیب و یا اصلاح کند، در غیر این صورت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مجاهدین انقلاب،محسن آرمین در این گفت وگو با اشاره به اینکه ادعاهای گزاف این راهیافته مجلس هشتم بیانگر نابرابری فاحش حاکمان و شهروندان در برابر قانون است گفت: مسئولان ما تصور می کنند صرفاً به دلیل قرار داشتن در موضع حکومت و برخورداری از تریبون در جایگاه حق مطلق نشسته اند و می توانند بدون ترس و واهمه از پیگرد قانونی هر دروغ و تهمت و افترایی را متوجه منتقدان خود کنند. اما شهروندان اگر انتقادی را متوجه حاکمان یا عملکرد ایشان کنند باید بازداشت و حبس و محکومیت را به اتهام تضعیف نظام و تشویش اذهان عمومی به جان بخرند.

وی افزود: به گمان من این مشکل یعنی مشکل عدم برابری شهروندان در برخورداری از حقوق اساسی و حقوق شهروندی مهم ترین مشکل نظام و جامعه ماست که رابطه میان حکومت و ملت را دچار اختلال و کشور را در گیر بحران کرده است.

سخنگوی مجاهدین انقلاب با بیان اینکه طی ماه های اخیر همگان شاهد بوده اند که فاحش ترین اکاذیب و افتراء ها از تریبون های مختلف به ویژه سخنرانی ها و میز گردها و مصاحبه های صدا و سیما نثار مخالفان و منتقدان شد، بدون آن که به آن ها اجازه دفاع و یا پاسخ داده شود، خاطر نشان کرد: تصور کنید اگر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران مقابله به مثل کرده طی اطلاعیه ای رئیس و معاون و یا اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس را متهم به جاسوسی و رابطه با بیگانان کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی افزود: به رغم التزام اکید به موازین قانونی، پروانه فعالیت سازمان توقیف و برادران ما را به شش سال حبس و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم می شوند، لابد اگر چنین اطلاعیه ای صادر کنیم باید در انتظار اعدام باشیم.

آرمین گفت: متهم کردن پاکترین و صادق ترین مبارزان راه استقلال و آزادی این کشور که از سخت ترین آزمون های مبارزه در دوران قبل و بعد از انقلاب سربلند بیرون آمده اند، به رابطه با بیگانه و دریافت کمک از سفارت خانه های برخی از کشورها، آن چنان زشت و سخیف است که حتی نمی توان گوینده آن را به دروغ گویی متهم کرد، زیرا چنین ادعاهای گزافی تنها از یک ذهن بیمار و مشوش ساخته است.

سخنگوی سازمان با اشاره به مدعای دروغ سبحانی نیا مبنی بر اینکه کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص دیداری با اعضای سازمان داشته است، ضمن تکذیب این ادعا تأکید کرد: ما ایشان و دیگر راهیافتگان مجلس را اساساً نماینده مردم نمی دانیم چه برسد که با ایشان به گفتگو بنشینیم. ما به آقای سبحانی نیا این فرصت را می دهیم که هر چه سریع تر سخنان خود را تکذیب و یا اصلاح کند، در غیر این صورت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود:به هر حال این شکایت و نحوه رسیدگی به آن می تواند آزمون دیگری برای قوه قضائیه و نشاندهنده میزان برخورداری منتقدان حکومت از حقوق شهروندی باشد.

سخنگوی سازمان با اشاره به احکام قضایی اخیر، توقیف پروانه احزاب و تطیل ساختن مطبوعات گفت: محکومیت آقایان تاجزاده، میردامادی و سلیمانی اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و حزب مشارکت به شش سال زندان و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و کلیه فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی درست همزمان با توقیف پروانه فعالیت این دو تشکل سیاسی و توقیف روزنامه تازه آزاد شده بهار تصویر روشنی از ماهیت و علل حوادث ماه های اخیر به نمایش می گذارد.

وی افزود: این احکام و اقدامات بیانگر این حقیقت است که اتهامات براندازی و اقدام علیه نظام و … تنها بهانه هایی برای خارج کردن منتقدان و مخالفان از عرصه سیاسی کشور است. واقعیت این است که مشکل اصلی حاکمان کنونی آزادی بیان و وجود منتقد در این کشور است. آقایان تاب تحمل منتقد و مخالف را ندارند از این رو می کوشند با تعطیلی و انحلال احزاب و نهادهای مدنی مستقل و محروم کردن مخالفان خود از فعالیت حزبی، سیاسی و حتی نوشتن مقاله و … عرصه سیاسی کشور را از وجود مخالفان و منتقدان پاکسازی کنند.

آرمین گفت: نحوه اداره انتخابات، برخورد با اعتراضات آرام مردمی علیه نتایج انتخابات، صدور احکام عام دستگیری گسترده قبل از برگزاری انتخابات، بازداشت های گسترده فعالان سیاسی بلافاصله پس از برگزاری انتخابات و پیش از اغتشاشات، بستن و پلمب دفاتر مرکزی و ساختمان های وابسته با احزاب منتقد و توقیف پروانه فعالیت آن ها، توقیف مطبوعات مستقل و تعطیلی انجمن های دانشجویی و محکوم کردن فعالان سیاسی و مدنی مستقل و منتقد به حبس های طویل المدت و … گویای پروژه ای از پیش طراحی شده به منظور یکسره کردن کار مخالفان و منتقدان و تعیین تکلیف عرصه سیاسی کشور است.

سخنگوی سازمان در خاتمه ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه صادره علیه آقایان تاجزاده، میردامادی و سلیمانی و دادن هشدار نسبت به اینکه ادامه این روند، کشور را به سرعت به سوی انسداد و تصلب سیاسی پیش خواهد برد گفت: تأکید می کنیم تجربه ماه های اخیر و بلکه تجارب مشابه در تاریخ معاصر ایران و کشور های مختلف جهان بیانگر این واقعیت است که این اقدامات هیچ اثری در کاهش مخالفت ها و انتقادات نداشته و تنها اثر آن منتفی کردن راه های عقلانی برای حل مسالمت آمیز مشکلات و فراهم آوردن زمینه های اعتراضات خشونت بار و واکنش های رادیکال است.

وی افزود: ما دلسوزانه به حاکمان کنونی توصیه می کنیم هر چه سریع تر در ادامه این روند بدفرجام و نامبارک تجدید نظر کرده و در صدد جبران و اصلاح اقدامات گذشته خود برآیند.


 


فریده غیرت وکیل برجسته و نایب رییس سابق کانون وکلای ایران درباره راه اندازی دادسرای زندان اوین برای بررسی پرونده های زندانیان سیاسی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دسترسی وی به پرونده موکلانش بسیار دشوار شده است. او همچنین در مورد عمادالدین باقی، از فعالان شناخته حقوق بشر، اشاره کرد که دسترسی به پرونده وی امکان پذیر نبوده است.

او با اشاره به وضعیت پرونده عمادالدین باقی گفت: « متاسفانه نه تنها من حتی وکیل مستقیم پرونده هم اطلاعی از روند پرونده ی آقای باقی ندارند. من از پرونده ی موکلین خودم هم تا زمانی که در بازپرسی هستند اطلاعی ندارم . مگر زمانی که کیفرخواست برای آن ها صادر می شود و من اجازه ی وکالتنامه گذاشتن در پرونده دارم و اجازه ی مطالعه پرونده و دفاع خواهم داشت. به خصوص در مورد پرونده ی آقای باقی من از همسر ایشان سوال کردم و احوال ایشان را می پرسیدم گفتند ایشان همچنان بلاتکلیف هستند و تکلیف پرونده ی ایشان هم هنوز روشن نیست و قطعا پرونده به دست وکیل ایشان هم هنوز نرسیده است.»

فریده غیرت وکیل برخی از دستگیرشدگان بعد از انتخابات درخصوص دادسرای تازه تاسیس اوین نیز گفت: «‌ دادسراهایی که در اوین مستقر شدند دادسراهایی بودند که محل قبلی شان دادگاه انقلاب بوده است. وقتی در دادگاه انقلاب بودند دسترسی مردم و دسترسی وکلا به آنها آسان تر بود ضمن این که در مرحله ی بازپرسی اجازه دخالت وکیل از قبل هم داده نمی شد اما به هر حال امکان مراجعه و کسب خبر در باره ی پرونده ها وجود داشت و وکلا می توانستند مراجعه کنند. اما حالا بعد از حوادث عاشورا و قبل تر از آن در جریان حوادث انتخابات، شعب بازپرسی را در محل زندان اوین مستقر کرده اند و به جز یکی دو شعبه که در دادگاه انقلاب هستند بقیه همه در اوین هستند.

در نتیجه به خصوص رسیدگی به مسائل بازداشتی ها می کنند و دسترسی به این دادسراها برای ما وکلا به هیچ وجه میسر نیست و وکلا و بقیه را راه نمی دهند. در نتیجه ما حتا همان خبر ساده و ناقصی را که قبلا می توانستیم از پرونده ها به دست بیاوریم، دیگر امکان چنین کاری هم وجود ندارد.

به عنوان مثال در دادسرا بازپرسی تمام شده و پرونده به دادگاه انقلاب آمده است اما ما هنوز مطلع نشده ایم که وکالت نامه بگذاریم و مسیری هم وجود ندارد که از این امر مطلع شویم. البته تغییر محل دادسرا در اختیارات قوه قضاییه است و ما نمی توانیم بگوییم چرا دادسرا را در این محل مستقر کرده اید اما در عین حال عدم دسترسی برای وکلا و مردم از نظر رسیدگی و پیگیریهای لازم مشکل آفرین شده است.»


 


قرار بازداشت کبری زاغه دوست، زندانی گمنامی که در مراسم چهلم شهدای انتخابات دستگیر شده بود، بعد از گذشت بیش از ۹ ماه تمدید شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وکیل این زندانی سیاسی در این باره گفت: «متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۹ ماه، بازهم قرار بازداشت وی تمدید شده و به علت استقرار دادسرا در داخل زندان اوین، و عدم امکان ورود به آن، حتی امکان اعتراض به تمدید قرار بازداشت، که در قانون برای متهمین به رسمیت شناخته شده دیگر امکان پذیر نیست. اتهاماتی که به موکلم تفیهم شده، مربوط به شوهرشان است که به ایشان ارتباط ندارد و در محدوده صلاحیت دادسرا نیز قرار ندارد.»

وکیل زاغه دوست با اشاره به «گمنام بودن» موکلش اضافه کرد: «طی ۹ ماه گذشته، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت، محاکمه و آزاد شدند اما موکل من هنوز در بازداشت به سر میبرد و تحقیقات در خصوص او پایان نپذیرفته و همچنان بلاتکلیف، در زندان اوین رها شده است.»

وکیل این زندانی سیاسی در ادامه گفت: «موکلم هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و مشخص نیست چرا قرار بازداشت او به قرار سبکتری تبدیل نمیشود. کبری چه خطری برای جامعه میتواند داشته باشد؟ این سوالی است که جواب آن را نمی دانم.»

وکیل کبری زاغه دوست در ادامه به مشکلات زیادی که برای خانواده این زندانی سیاسی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: «به دلیل اینکه امکان ارتباط با بازپرس پرونده وجود ندارد، امکان جلوگیری از آزار و اذیتهای به وجود آمده نیز فراهم نیست.»

وی در پایان نسبت به تسریع در رسیدگی به این پرونده و امکان آزادی زاغه دوست قبل از حصول نتیجه تحقیقات، ابراز امیدواری کرد.

کبری زاغه دوست از بازداشتشدگان مراسم چهلم شهدای انتخابات در بهشت زهرا است که با گذشت ۹ ماه از بازداشتش، همچنان در زندان اوین به سر میبرد.


 


دو نفر از افسران نیروی انتظامی و یک نفر از اراذل و اوباش که از متهمان پرونده کهریزک بودند قصاص خواهند شد.

بر اساس شنیده های «فردا» دادگاه متهمان بازداشت‌گاه کهریزک به مرحله صدور حکم رسیده و ظاهرا برای سه نفر از آنها حکم قصاص صادر شده است .

بر این اساس، دو نفر از محکوم شدگان به قصاص از افسران نیروی انتظامی و یک نفر دیگر از اراذل و اوباشی است که از قبل در کهریزگ بازداشت بوده است.

بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبر انقلاب در اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری تعطیل شد و با شکایت بازداشت شدگان آسیب دیده و خانواده های کشته شدگان در آن محل، تعدادی از پرسنل اعم از درجه دار و افسر به عنوان متهم بازداشت شدند. رهبر انقلاب بارها در ماه‌های اخیر در مورد پیگیری پرونده جنایات کهریزک و کوی‌دانشگاه تاکید کرده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان قوه‌قضائیه نیز بارها بر پیگیری قاطع این پرونده و برخورد سخت با متخلفان تاکید کرده بودند.


 


محمد نوری زاد جهادگر، مستند ساز و نویسنده ای که بیش از ۱۲۰ روز است به علت چند نامه انتقادی و دلسوزانه در زندان به سر می برد در نامه ای جدید از زندان اوین دغدغه های خود را برای نظام و انقلاب و کشور با رهبرجمهوری اسلامی در میان گذاشته است.
به گزارش کلمه، متن این نامه به شرح زیر است:
به نام خالق آزادی
سلام به رهبر گرامی جمهوری اسلامی ایران
این روزها، نزدیک به چهار ماه است که به خاطر نگارش نامه به حضرتعالی در زندانم. شصت وهشت روز از این مدت را در زندان انفرادی به سربرده ام. توسط بازجوهای خود مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفته ام. درهمه ی این احوال، از جنابعالی به عنوان رهبری فهیم و آگاه اسم برده ام. که اگر قرار باشد تغییری در اوضاع کشور رخ دهد، این تغییر از ناحیه ی شما بسیار شدنی تر و پایدارتر خواهد بود. من شخصاً امیدی به نقش آفرینی سایر افراد و دستگاههای کشور ندارم. شما را از نزدیک می شناسم. به روح بلند شما واقفم. شما نیز نیک و از نزدیک مرا می شناسید.

در این ماههای زندان از آنچه در بیرون گذشت بی خبر بودم، اما در دیدار کوتاهی که فقط یکبار، گذرا، با خانواده ی خویش داشته ام، دانستم که در غیاب من آقای مهندس موسوی و حجج الاسلام خاتمی و کروبی با خانواده ی من دیدار کرده اند. نمیدانم چرا، اما بسیار دوست میداشتم خود شما نیز با آن بزرگواری که از شما سراغ دارم، به دیدار خانواده ام قدم رنجه می فرمودید، به آنها دلداری می دادید و به آنان می فرمودید که: فلانی -نوری زاد- درست در روزهای بحرانی، با برنامه های تلویزیونی اش، با نوشته هایش، برای منِ رهبر که در معرض تهاجمات طوفانی این و آن قرار گرفته بودم، به میان آمد و از من سخت جانبداری کرد. امروز او در زندان است؛ به خاطر انتقاد از من! او باید در زندان ادب شود. همسر و فرزندانش توسط بازجوهای بیسواد و بی ادب و تندخو به ناسزا گرفته شوند و خود او به تلخ ترین شکل ممکن به ورطه ی تهدید و تحقیر و ضرب و شتم درافتد. اما این دلیل نمیشود که منِ رهبر قدر زحمت های پیشین او را ندانم و به خانواده اش سر نزنم. یا اگر خود به دیدار آنان نروم، نماینده ام را نیز به این منظور به سراغشان نفرستم.

رهبر گرامی، چشم انتظاری خانواده ی من، برای تماشای جمال مبارک شما و رویت نماینده ی شما به جایی نرسید. لابد؛ در این گردونه، آدمها، تاریخ مصرف دارند. که اگر به سر رسیدند، مثل دستمال آلوده، باید به دور انداخته شوند. اما گرایش من و امثال من به شما، گرایش به شخص خامنه ای نبوده و نیست. ما، در جمال اندیشه های شما، افق های گمشده ی آرزوهای شریف مردم خویش و مردم جهان را می دیدیم. یادم هست این اواخر، وقتی تلاش کردم به دیدار شما بیایم و آقای حسین محمدی -از دفتر شما- ماهها مرا به امروز و فردا وعده می داد، در نامه ای به او نوشتم: من از خود خامنه ای، به خدای خامنه ای پناه می برم! و دیگر سراغی از شما نگرفتم. و شما نیز! چرا که دانستم شما از محاصره ی آدمهای جاهل، از تماشای افق آرزوهای مردم باز مانده اید. من میخواستم در آن ملاقاتهای احتمالی، همین نگرانیها را با شما بگویم. اما گویا محاصره کنندگان شما از صراحت سخن من و از اندیشهی من آگاه بودند. همین آقای حسین محمدی، بعد از دیدار اعضای انجمن قلم با حضرتعالی، که حقیر نیز یکی از آنان بود، به من گفت: آقای نوری زاد، من، قربه الی الله از شما میترسم. ترس او، از همان نشست پا گرفته بود که من، بی ملاحظه راجع به اعتیاد گسترده مردم و جوانان به مواد مخدر و آشوبی که در ساختار اجتماعی شهرهای کوچک و بزرگمان درافتاده به آشنا سخن گفتم.

اکنون اما چرا از زندان برای شما نامه مینویسم؟ برای اینکه هنوز ناباورانه، به شما، آری به شخص شما، امید بسته ام. باورم بر این است که: شما مگر برای این انشقاق بزرگ مردمان چاره ای بیندیشید. شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست. مبادا من و شما را ازدحام مردمی که به استقبال یک مسئول و یا خود جنابعالی می آیند، بفریبد. شما اگر به دیگر افراد مشهور هم اجازه ی سخنرانی و حضور در کشورتان بدهید، غوغای مردمان ما فزونی خواهد گرفت. اجتماع فراوان این مردم، هیچگاه قابل استناد نبوده و نیست. امروز شما بر کشوری رهبری می کنید که مردمش از دست رفته است. کشوری که در گردونه ی چه کنم های بسیاری گرفتار است. کشوری که اتحاد و یکپارچگی اش، به دست خود شما و اطرافیان شما، به حاشیه رفته است و نگرشی قلیل و تنگ به میدان آمده. نمی دانم امسال را سال چه نامیده اید. شنیده ام که به کوشش و تلاش در آن اشاره شده است. این نامگذاری، نشان میدهد که بعضاً مشاوران شما، افراد صادق و کارآمدی نیستند. من و همه، آنجا به شما آفرین می گفتیم که امسال را سال آشتی ملی می نامیدید و خود برای این پیوند مبارک اما دشوار و سخت، پیشقدم میشدید.

اگر کوشش و تلاش برای شما مهم است، از انرژی آن در آشتی ملی باید بهره ببرید.

رهبر گرامی، میدانم سخنان ناگوار من چه بسا تلخ و آشوبنده باشد. اما بیایید سخن تلخ و صادقانه مرا، بر شیرینی سخن چاپلوسانه ی کسانیکه شما را احاطه کرده اند، ترجیح دهید. جامعه ی ما، در جوار یک انفجار بزرگ است. دیگ جوشانیست که ما به خاطر آزار از خروج پرسروصدای بخار آن، چوب کبریتی در سوپاپ آن فرو کرده ایم. من با همه ی اطمینانی که سابقاً در جانبداری از شما مینوشتم، اکنون نیز در جانبداری از شما مینویسم: ما، به روزهای پایانی فرصت آزمون خویش رسیده ایم. روزهایی که دست تقدیر، سنتهای ناب و حتمی خدای متعال، ما را از گردونه ی امتحان به در می برد. امتحانی که در این سی سال فرصت، جز خراش و خرابی با ما نبوده است. ما و شما؛ مردم خویش را از دست داده ایم. اگر سکوت و آرامشی در آنان می بینید به ضرب زور و اسلحه است. اگر باور ندارید به یک آزمون خیالی تن در دهید. به دو کشور ایران و مثلاً سوئد یا کانادا یا حتی مالزی اعلام می کنیم که مردم این دو کشور، یک روز، فقط یک روز پلیس و بسیج و اسلحه ها بر سر نخواهندداشت و آزادند که هرچه میخواهند انجام دهند. فقط طی یک روز. تصور می کنید در پایان این یک روز؛ کشور ما و شما چگونه خواهد بود؟ و کشورهای دیگرچطور؟ قصد من از این مقایسه، مجیزگویی از غرب یا سایر کشورها نیست. بلکه می خواهم به شکنندگی آرامش و سکوت دروغین جامعه ی خویش اشاره کنم.

رهبر عزیز! من و بسیاری، هنوز دوستدار شما و سرنوشت کشور خویشیم. به رهبری شما بر مقدرات کشور ایمان داریم. ما دوست داریم با رهبری شما به افقهای مبارک دست ببریم. اما شما ظاهراً این اشتیاق را طالب نیستید. بعضاً مشاوران و دوستان ناآگاهی شما را در محاصره ی خود گرفته اند، به شما اطلاعات و آمار نادرست می دهند. و از زبان شما سخن غیرواقع برمی آورند. دوستانی همچون آقای شریعتمداری کیهان، که اطمینان دارم آنگاه که همه از اطراف شما پراکنده شدند و شما و او در یک جزیره تنهایی تنها ماندید، او درجانبداری غلیظ از شما، به مخالفت با خود شما برخواهد خواست!

برخلاف ظاهر تلخ نوشته ام، با صدای بلند و آوازی که همه ی هستی را درنوردد اعلام می دارم که: ما شما را دوست داریم و به پایان خوب سرنوشت شما سخت علاقه مندیم. مرا و ما را باور کنید. حتی در خیال احتمال دهید که ما درست می گوییم. این احتمال هیچ هزینه ای برای شما ندارد. در خیال خود باور کنید که دوستان خوب شما، فراتر از شما، و در صنفی که انگ دشمن بر پیشانی آحادش خورده است، غم شما را می خورند و مضطربانه علاقمند درخششِ نابِ شما در این روزهای پایانی آزمون الهیاند و با شجاعت تمام، شجاعتی که من شخصاً در شما باور دارم، امسال را سال آشتی ملی اعلام کنید و از ملامت هر ملامتگری نهراسید. که خدا شما و ما را کفایت می کند. خدایی که دست خود و دست مردم را در دست شما می نهد. یاعلی!
فرزند شما: محمد نوری زاد. اوین بند۲۴۰- سلول۵۷


 


فواد شمس، دانشجوی جغرافيای دانشگاه تهران، روزنامه‌نگار و فعال دانشجويی به ۶ ماه حبس تعزيری و ۶ ماه حبس تعليقی محکوم شد.
به گزارش آفتاب،فواد شمس که در روز ۱۱ آذر سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات در مقابل دانشگاه دستگیر شده و مدت ۹۷ روز در بازداشت به سر برده بود، با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام تبليغ عليه نظام، به ۶ ماه حبس تعزيری و ۶ ماه حبس تعليقی محکوم گرديد.
به گزارش برخی از سایت‌های خبری پیمان عارف، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران که در هفته‌ی نخست پس از انتخابات خرداد ماه سال گذشته دستگیر شده بود، به دستور قاضی سید احمد زرگر رئیس شعبه ۳۶ تجدید‌نظر دادگاه انقلاب تهران به صورت مشروط تا زمان قطعی شدن رأی حبس تعزیری صادره توسط قاضی پیر عباسی، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، موقتا از زندان اوین آزاد شد.
همچنین درسا سبحانی که روز ۱۶ اسفند سال گذشته، در ساری بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد.


 


خانواده عرب سرخی صبح امروز موفق شد نیم ساعت با وی ملاقات کابینی داشته باشد.

فاطمه عرب سرخی در گفت و گوی کوتاهی با جرس ضمن بیان این خبر از روحیه بالا و ایستادگی و مقاومت عرب سرخی گفت.

در این دیدار علاوه بر همسر و فرزندان ، دو خواهر و مادر فیض الله عرب سرخی که داغ دو شهید را بر دل دارند نیز حضور داشتند.

فاطمه می گوید با توجه به فقدان عموهایم مادر بزرگ وابستگی عجیبی به پدرم داشت که این روزها ایشان ایام سختی را می گذرانند.

وی با اشاره به رنجی که مادر بزرگ در غم از دست دادن پسرانش دارد، می افزاید: پس از ملاقات خیلی حال ایشان خراب می شود و تصور اینکه فرزندش بعد از سالها مبارزه و مجاهده باید پشت میله های زندان باشد برای وی قابل درک نیست.

فاطمه می گوید: هر دفعه شرایط را سخت تر از قبل می کنند. پیشتر امکان ملاقات حضوری بود ولی حالا فقط می توان از طریق تلفن با ایشان صحبت کرد که با توجه به کوتاه بودن زمان، حتی فرصت برای یک احوالپرسی ساده هم نمی ماند.

دختر عرب سرخی که گویی هنوز پس از ماهها نتوانسته با این وضعیت کنار بیاید، حداقل خواسته اش این است که پدرش را نه از پشت کابین بلکه رو در رو ببیند و دست کم بتواند هفته ای یکبار گرمی آغوش پدر را تجربه کند.

گفتنی است این خانواده هر هفته چهار شنبه ها می توانند برای مدت 30 دقیقه با عرب سرخی ملاقات کابینی داشته باشند.

از آنجا که حکم عرب سرخی قطعی نیست و بنوعی وی هنوز در بازداشت بسر می برد، هنوز امکان ملاقات حضوری برایشان فراهم نشده و نحوه دیدارها در اختیار بازجویان است.

فیض‌الله عرب سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی كه چند روز پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری دوره دهم باز داشت شد، 16 فروردین با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.

در طی مدت کوتاه آزادی وی پذیرای میر حسین موسوی، خاتمی، کروبی، سید هادی خامنه ای، تاج زاده، میر دامادی ، ابطحی و سایر اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت، دانشجویان و اصلاح طلبان بود.

گفتنی است این فعال سیاسی اصلاح طلب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه بدوی به 6 سال حبس تعزیری محكوم شد كه هنوز حكم قطعی وی از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر نشده است.
عرب سرخی 21 فروردین پس از تنها پنج روز مرخصی با بدرقه دوستان و خانواده به اوین بازگشت.


 


حضرت آیت الله العظمی صانعی در دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران(پردیس کرج) با معظم له اظهار داشتند: «متأسفانه امروز عده ای اسلام را برای زندگی شخصی خودشان، برای پست و ریاستشان و برای مقاصدشان می خواهند و دین را در خدمت خودشان گرفته اند به جای این که به دین خدمت کنند.»

این مرجع عالی قدر افزودند: «من چند سال قبل هم هشدار دادم که خطر دروغ گویی جدی است. اما امروز این معضل به آن جا رسیده که برخی افراد آن چنان در دروغ گویی بی پروا و بی تقوا شده اند که دروغ و خیانت بودن آن را همگان می دانند و می فهمند، و تا امکان دروغ گویی باشد اصلا راست نمی گویند. این مسائل جای تأسف دارد، برای ما و شما جای تأسف دارد برای کسی که شهید داده و برای حفظ نظام و انقلاب فداکاری کرده، جای تأسف دارد و البته برای کسانی که اسلام و دین و سعادت مردم برایشان مطرح نیست قضیه روشن است.»

ایشان افزودند: « متأسفانه امروز در این مملکت کار به جایی رسیده است که خیلی راحت به بزرگان انقلاب و حتی بیت امام اهانت می شود و کسی هم مانع نمی شود.»

این مرجع عالی قدر در بخش دیگری از سخنان خویش به دانشجویان فرمودند: «تا می توانید تبلیغ کنید که اسلام عالی ترین دین است، فرهنگی را که به آن معتقدید، یعنی فرهنگ اسلام، جمهوری اسلامی و قانون اساسی ای که مردم به آن رأی دادند ترویج و تبلیغ کنید و از آن دفاع کنید، نه قانون اساسی ای که بعضی از آقایان تفسیر کرده اند اما در این راه باید توجه داشت که هزینه ها را کم کنید و نباید فضا و شرائط به گونه ای شود که ظالمان تصور کنند ظلم یک امر شایسته شده است و آن ها توانسته اند مظلوم را سر جای خود بنشانند.»

ایشان در ادامه با بیان اینکه عده ای با طرح برخی مسائل در سطح جامعه درصددند که برای سلب مسئولیتشان در رابطه با انجام وظایف قانونی بگویند با دعا خواندن مشکلات حل می شود فرمودند: «دعا یعنی خواستن از خداوند، و خواستن منحصر به لفظ نمی باشد بلکه دعا یعنی خواستن با علم و عمل و سعی و تلاش؛ پس در حقیقت دعا سبب علم و تلاش و عمل است و باید علاوه بر خواندن ادعیه در حل مشکلات سعی و کوشش نمود.»

ایشان در پایان با اظهار تأسف از بگیر و ببندها و صدور برخی احکام قضایی برای متهمان حوادث پس از انتخابات فرمودند: «درکنار پیشرفت های حیرت آور دنیا، ما امروز می خواهیم مسائل را با زندانی کردن دانشگاهیان، فرهیختگان، ارباب جرائد، افراد عادی و…، اخراج اساتید ودانشجویان، بستن روزنامه ها، ممنوع الخروج نمودن افراد و بی مهری به فرزندان امام و انقلاب حل نماییم، اگر اینها ضد انقلابند و زندانها از این ها پر شده، پس انقلابی کیست؟ رجال این مملکت را ضد انقلاب معرفی کردن و آن ها را زندانی نمودن قطعاً کارها را درست نمی کند و مشکلات را رفع نمی نماید، بلکه مسائل و مشکلات را پیچیده تر می کند.»

شایان ذکر است که در ابتدای این دیدار، یکی از دانشجویان به نمایندگی از جمع به بیان دغدغه های موجود در فضای عمومی دانشگاه ها به شرح ذیل پرداخت:

۱- خطر دین گریزی در میان دانشجویان پس از حوادث انتخابات دهم ریاست جمهوری با توجه به برخی عملکردها؛

۲- برخورد امنیتی با دانشجویان و اساتید؛

۳- ترویج فضای تهمت، دروغ و تخریب خصوصاً نسبت به یاران امام و انقلاب؛

۴- سهل انگاری مسئولین قضایی در برخورد با عوامل حادثه کوی دانشگاه و کهریزک.


 


مهندس محمد صابر عباسیان رئیس ستاد ۸۸ و عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت منطقه ی فارس از ۱۷اسفند تا کنون در بازداشت به سر می برد.

به گزارش خبرنگار کلمه، ۱۷اسفند افرادی به منزل ایشان مراجعه و ضمن تفتیش کامل منزل وی را بازداشت و هم چنین بخشی از لوازم شخصی او را با خود می برند.

علت بازداشت و هم چنین وضعیت پرونده وی نا معلوم است. وی هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ در وضعیت نامعلوم به سر می برد.


 


رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نامه نوشته و خواستار رسیدگی و دخالت این معاونت در رابطه با سرنوشت یادمان‌های ریاست جمهوری شده است.

به گزارش ایلنا، برخی از هدایای دوره ریاست‌جمهوری مقام‌معظم رهبری و مجموعه هدایای دو دوره ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی که مجموعا نزدیك به دو هزار هدیه می شود و از دوم خرداد1384 در مراسم رسمی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام‌معظم رهبری در ساختمان شماره 240 مجموعه سعدآباد با نام «موزه یادمان ریاست جمهوری» افتتاح شده و از آن زمان در آنجا تحت نظارت سازمان اسناد و كتابخانه ملی نگهداری می‌شد، برخلاف ضوابط و مقررات دولتی توسط سازمان میراث فرهنگی مصادره شده است.

اداره‌ای كه به گفته علی‌اکبر اشعری، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران «طبق قانون مصوب هیات دولت و تشکیلات سازمانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که به امضای رییس‌جمهور به عنوان رئیس هیات امنای این سازمان رسیده است؛ بر عهده سازمان اسناد و كتابخانه ملی است».

به گزارش ایلنا، در آبان سال 1384 كه دولت محمد خاتمی به محمود احمدی‌نژاد رسید، مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت، حق بهره برداری از ساختمان یادمان‌های ریاست جمهوری را از سازمان اسناد و كتابخانه ملی به سازمان میراث فرهنگی واگذار کرد و مصوبه دولت خاتمی در رابطه با حق بهره‌برداری از این ساختمان توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملی را لغو كرد و به این ترتیب دیگر دسترسی عمومی به یادمان‌های ریاست جمهوری از بین رفت.

با وجود اینكه مصوبه جدید دولت صرفا در زمینه واگذاری ساختمان 240 سعدآباد به سازمان میراث فرهنگی بود و در مورد اشیاء داخل آن مصوبه جدیدی صادر نشده است، در هفته‌های اخیر سازمان میراث فرهنگی در اقدامی یك‌جانبه و بدون توجه به آیین‌نامه‌ها و مصوبات دولت به صورت یك‌طرفه اقدام به تخلیه و مصادره اموال داخل ساختمان یادمان ملی ریاست جمهوری كرده است.

منتظر نظر معاون حقوقی رییس‌جمهور هستیم

محسنی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با این موضوع به ایلنا گفت: اگر قرار باشد یادمان‌های ریاست‌جمهوری تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی درآید، پیش از هر چیز روند قانونی آن طی می‌شود تا تداخلی در وظایف دو سازمان پیش نیاید.

حامد یاری، مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و مدیر كل حوزه ریاست و روابط عمومی نیز در رابطه با یادمان‌های ریاست جمهوری به خبرنگار ایلنا‌ گفت: علی‌اكبر اشعری، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، نامه‌ای به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نوشته و خواستار رسیدگی معاونت حقوقی در رابطه با سرنوشت یادمان‌های ریاست‌جمهوری شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینكه این اقدام در هیچ‌یك از مصوبات قانونی هیات دولت نبوده است درخواست كرده‌ایم، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در رابطه با این موضوع اعلام نظر و رسیدگی كند.

مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی تصریح كرد: تصمیم رسمی از جانب دولت درزمینه واگذاری اشیاء داخل ساختمان 240 سعدآباد به سازمان اسناد و كتابخانه ملی اعلام نشده است و به همین دلیل است كه تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع را به معاونت حقوقی واگذار كرده‌ایم.

او گفت: این اشیاء از نظر ما اسنادی هستند كه بخشی از تاریخ دوران ریاست جمهوری سه رئیس‌جمهور كشور است.

یاری تاكید كرد: مجموعه ساختمان‌های سعدآباد برای اینكه مدیریت یكپارچه داشته باشد، باید زیرنظر سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گرفت اما باز هم تاكید می‌كنم كه در مورد اشیای داخل ساختمان 240، هیچ‌گونه مصوبه یا نظر جدیدی برای تحویل آنها به سازمان میراث فرهنگی به ما ابلاغ نشده است.

مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: یادمان‌های ریاست جمهوری جز اسناد كشور به حساب می‌آیند و به همین دلیل نیز نگهداری آنها تنها به سازمان اسناد و كتابخانه ملی محول شده است.

واگذاری یادمان‌های ریاست‌ جمهوری به سازمان میراث فرهنگی به بهانه موزه‌ای بودن این اشیاء در حالی صورت می‌گیرد كه اسناد و نسخ خطی بسیاری که جزء اسناد كشور محسوب می‌شود در حوزه‌های تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود بنابراین در صورتی‌كه قرار باشد یادمان‌های ریاست جمهوری از مدیریت سازمان اسناد و كتابخانه ملی خارج شود، سازمان میراث فرهنگی نیز باید اسناد و نسخ خطی موجود در موزه‌های خود را به سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران تحویل دهد.


 


به گزارش سایت دی پرس مهدی هاشمی با صدور بیانیه ای به دفاع از خود در برابر تهاجمات اخیر پرداخته است .

در بیانیه مهدی هاشمی با اشاره به شایعه حکم جلبش آمده است :

توجه داشته باشيد همه اين مسائل در شرايطي بيان مي‌شود كه نه حكمي از طرف دادگاهي صادر شد و نه توضيحي از طرف من ارائه و اين همه نشان از تلاش خطرناك همان جريان خاص براي فشار بر قوه‌قضائيه است كه مي‌خواهند از دستگاه عدالت‌محور و مجري عدالت، در جهت مطامع و اغراض ناعادلانه سياسي خويش استفاده نمايند و جالب‌تر اينكه همه اين اقدامات را در راستاي تقويت نظام مقدس جمهوري اسلامي و جايگاه مقام والاي ولايت فقيه مي‌دانند. تأثرانگيز اين است كه اين جريان هنگام گرفتار شدن به رسوايي‌هاي مكرر فساد اداري و اقتصادي و سياسي، موج‌آفريني مي‌كند. انتظار بحق اينجانب از دستگاه قضايي اين است كه اجازه ندهد غوغاسالاري‌ها اعتبار قضاوت را مخدوش كند و نيز به فكر روزي هم باشند كه صبر اينجانب به سرآيد و مطالبي را كه از عقبه اين سناريوسازي‌ها مي‌دانم و مايل نيستم برملا شود، برملا گردد.

اينجانب براي چندمين بار اعلام مي‌نمايم كه حاضر به رسيدگي به اتهامات در دادگاه صالحه هستم و انتظار دارم به شكايات من از جمله از كساني كه در اين مدت از همه ابزار براي ترور شخصيت من و خانواده‌ام استفاده كرده‌اند، رسيدگي شود تا سيه‌روي شود هر كه در اوغش باشد.
 


 


دبيركل خانه احزاب زمزمه انحلال احزاب اصلاح‌طلب از سوي كميسيون ماده 10 احزاب را خارج از اختيارات اين كميسيون و يك نوع برخورد كاملاً جناحي و فراقانوني دانست.

كاشفي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينكه زمزمه انحلال احزاب اصلاح‌طلب مشاركت و مجاهدين انقلاب مدتهاست كه از سوي كميسيون ماده 10 احزاب مطرح مي‌شود گفت:
دستور انحلال احزاب به عهده مراجع قضايي است و خروج كميسيون ماده 10 احزاب از حوزه اختيارات خود نشان‌دهنده اعمال نظرهاي شخصي اين كميسيون است.
سخنگوي حزب مشاركت دلايل مطرح شده از سوي كميسيون ماده 10 احزاب مبني بر نقش داشتن حزب مشاركت در ناآرامي‌هاي پس از انتخابات را خلاف واقعيت دانست و تاكيد كرد: اين تصميم برخلاف قانون و مصالح كشوراست.
كاشفي تصريح كرد: درخواست انحلال احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب از سوي كميسيون ماده 10 احزاب بيانگر اميال دروني آنهاست و ما در نامه‌اي به اتهامات وارده از سوي اين كميسيون پاسخ خواهيم داد و از حقوق قانوني خودجهت ادامه فعاليت حزب استفاده مي‌كنيم.


 


سخنگوي خانه احزاب گفت: ايجاد محدوديت براي احزاب قانوني، فضاي سياسي كشور را محدودتر و مخدوش تر مي كند.
شهربانو اماني در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، اظهار داشت: دولت از زمان تصدي قوه مجريه كشور نه تنها هيچ موضع شفاف و روشني را در جهت فعاليت هاي قانونمند و احزاب شناسنامه دار نداشته است، بلكه هيچگاه حمايتي هم ازاحزاب قانونمند نكرده است.
وي با بيان اينكه هزينه فعاليت سياسي در كشور بسيار بالارفته است، تاكيد كرد: پيشنهاد كميسيون ماده 10 احزاب براي توقيف پروانه 2 حزب فعال و مهم اصلاح طلب در شرايط فعلي كشور و ايجاد محدوديت براي احزاب قانوني و شناسنامه دار به جز اينكه فضاي سياسي كشور را محدودتر و مخدوش تر كند هيچ نفع ديگري براي كشور نخواهد داشت.
سخنگوي خانه احزاب با بيان اينكه از كميسيون ماده 10 احزاب و مدير كل سياسي وزارت كشور (عباس زاده مشكيني) به عنوان مقام سياسي و حامي فعاليت هاي شناسنامه دار كشور انتظار سعه صدر مي رود، تصريح كرد: اميدواريم به جاي اينكه يك دفعه دستور توقيف حزبي را صادر كنند از طريق گفتمان و رعايت گام هاي اصولي براي رفع مشكل اقدام كنند.


 


مهدی کروبی در دیدار با خانواده مهدیه گلرو با اشاره به اینکه وی همچنان پیگیر حقوق بازداشت شدگان است گفت: صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست.

به گزارش سحام نیوز، خانواده مهدیه گلرو به دیدار حجت السلام مهدی کروبی رفتند. در این دیدار ابتدا همسر مهدیه گلرو درباره بازداشت خود و همسرش و آخرین وضعیت پرونده این دانشجوی زندانی توضیحاتی ارائه داد.

وحید لعلی پور گفت: ۱۱ آذرماه در منزل بازداشت شدیم، با اینکه کار من تدریس است و فعالیت سیاسی نداشته ام ۸۱ روز زندانی بودم که ۳۲ روز آنرا در انفرادی بودم و با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شدم. همسرم در ارتباط با پرونده قبلی اش به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود بنابراین با صدور حکم فعلی (۲ سال و ۴ ماه حبس)، آن حکم نیز خود به خود اجرایی شده و به این ترتیب ایشان باید ۳ سال و ۴ ماه را در زندان بگذراند.

قاضی پرونده، برای ایشان وثیقه ۷۰۰ میلیونی صادر کرده که متاسفانه تامین آن از توان ما خارج است و عملاً به معنای ماندن همسرم در زندان است. علی رغم تلاش های فراوان، متاسفانه هنوز موفق به دیدار قاضی پرونده وی آقای پیرعباس نشده ایم و در این رابطه هیچگونه همکاری انجام نمی گردد.

صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست!

مهدی کروبی پس از استماع سخنان خانواده مهدیه گلرو، گفت:سالهاست در راستای پیگیری وضعیت زندانیان جهت برخورداری از حقوق قانونی اشان، تلاش نموده ام و در این عرصه برای بنده همیشه حقوق قانونی زندانی اهمیت داشته و نه شیوه و خط و مشی سیاسی آنها. وجود نگرش مثبت در گذشته در مواردی حتی به حل مشکلات می انجامید ولی اکنون دولت چنان نگرش خود را تحمیل و حاکم نموده است که شاهد صدور احکام و و ثیقه های سنگین هستیم! صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست!

دبیر کل حزب اعتماد ملی در پایان افزود: امروز هم با وجود تمامی فشارها و تخریب های روزافزون همان اعتقاد و باور را در احقاق حقوق قانونی زندانیان دارم و به جد پیگیر مسائل زندانیان هستم. لذا بدانید کروبی همچنان پیگیر حقوق بازداشت شدگان است.

گفتنی است مهدیه گلرو از دانشجویان حامی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته