-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دولت آمریکا از گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا به بیش از ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی که روز دوشنبه به تصویب رسید استقبال کرد.  بریتانیا نیز اعلام داشت که «سرکوب خشن مردم ایران»  و «پشتیبانی» حکومت تهران از سرکوب‌ها در سوریه، باعث مصمم‌تر شدن غرب در جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شده‌است. افزودن ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی از جمله بانک تجاری ایران-اروپا، به فهرست شرکت‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل به تأیید ۲۷ وزیر خارجه کشورهای عضو این اتحادیه رسید. اعضای اتحادیه اروپا در این روز هم‌چنین برای نخستین بار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تحریم  کردند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اظهار داشت «تا زمانی که ایران از انجام تعهدات بین‌المللی خود سر باز می‌زند، واکنش جامعه بین‌المللی، ادامه فشار برای مسئولیت‌پذیر کردن ایران خواهد بود.
 


درگیری بین نیروهای امنیتی یمن و افراد قبیله "هاشید" در صنعا، پایتخت این کشور سه کشته و بیش از 25 زخمی برجای گذاشت.  افراد این قبیله قدرتمند، خواهان کناره گیری علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری اند. رییس جمهوری یمن نیز وابسته به این قبیله است. به گفته شاهدان عینی در جریان درگیری روز دوشنبه، دوطرف از مسلسل و نارنجک دستی استفاده میکردند. این خشونت ها یک روز پس از آن صورت گرفت که علی عبدالله صالح از امضای طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، برای کناره گیری از ریاست جمهوری سر باز زد.
 


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در آغاز سفر یک هفته ای خود به اروپا، در ایرلند از روستای اجداد مادری اش دیدار کرد. جد مادری آقای اوباما، از روستای "مانی گال" در ایرلند به آمریکا مهاجرت کرده است.  پدر باراک اوباما نیز از شهروندان کشور آفریقایی کنیا بود. ساکنان روستای مانی گال ، از باراک اوباما و میشل اوباما همسرش، استقبال کردند و لیوانی از آبجوی سیاه محلی "گینس" را به آنها ارایه دادند. رییس جمهوری آمریکا و همسرش روز سه شنبه به بریتانیا سفر می کنند و در ضیافت رسمی شام، میهمان ملکه الیزابت دوم خواهند بود. باراک اوباما در سفر یک هفته ای خود برای شرکت در اجلاس سران جی هشت ( هشت کشور قدرتمند جهان) به فرانسه میرود و در پایان سفرش در لهستان با رهبران کشورهای اروپای شرقی به گفت وگو می نشیند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه از دهکده اجدادی‌اش بازدید کرد و مورد استقبال پر شور مردم قرار گرفت. برپایه مرکز آمار آمریکا، نزدیک به ۳۵ میلیون آمریکایی می‌گویند که اجدادشان ایرلندی است.باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه از دهکده اجدادی‌اش بازدید کرد و مورد استقبال پر شور مردم قرار گرفت. باراک اوباما به همراه میشل اوباما به خیابان اصلی «مونیگال» رفت، محلی که پدر پدر پدر پدربزرگ مادری‌اش در آنجا زندگی می‌کرد، تا اینکه در سال ۱۸۵۰ و در پی قحطی سوار بر کشتی به  آمریکا مهاجرت کرد. باراک اوباما در  این دهکده با  فامیل‌های دورش آبجوی گینس نوشید و به صحبت نشست. وی نخستین روز از سفر اروپایی‌اش را در ایرلند گذراند و قرار است به دلیل  فوران آتشفشان ایسلند  زودتر از موعد این کشور را ترک کند. باراک اوباما برای کسانی که  به بار دعوت شده بودند، از پیوندهای آمریکا و ایرلند گفت و بر تاثیر فرهنگ مهاجران ایرلندی بر فرهنگ آمریکا تاکید کرد. سفر  رئیس جمهور ایالات متحده به ایرلند تنها چند روز پس از  آن صورت گرفت که ملکه الیزابت دوم از این کشور دیدار کرد؛ دیداری که در ۱۰۰ سال گذشته از سوی خاندان سلطنتی بریتانیا سابقه نداشت. این سفر همچنین در برهه‌ای صورت گرفته است که مردم ایرلند با دشواری‌های اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ایرلند از اتحادیه اروپا و صندوق‌بین‌المللی پول، میلیاردها دلار  کمک گرفته  تا اقتصاد خود را نجات دهد؛ این وام با این حال شرایطی را به دولت و ملت ایرلند تحمیل می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در اثر اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی ۲۵ هزار نفر شغل خود را از  دست بدهند. بر پایه مرکز آمار آمریکا، نزدیک به  ۳۵ میلیون آمریکایی می‌گویند که اجدادشان ایرلندی هستند. از سوی دیگر برای باراک اوباما ایرلند جذابیت دیگری هم دارد؛  آمریکایی‌های ایرلندی‌تبار که از ۱۵۰ سال پیش در مراکز صنعتی شرق آمریکا متمرکزند، به طور سنتی  طرفدار حزب دموکرات بوده‌اند. جان اف کندی نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از  ایرلند دیدار کرد؛ پس از آن  ریچارد نیکسون و  رونالد ریگان نیز به ایرلند سفر کردند که هردو ریشه‌های ایرلندی داشتند.  بیل کلینتون نیز در  زمان ریاست جمهوری خود سه بار به ایرلند سفر کرد و نقش مهمی در صلح ایرلند شمالی داشت. باراک اوباما در دوبلین هم در جمع هزاران نفر سخنرانی کرد و نخست‌وزیر ایرلند در سخنانی پر شور به ایرلندی بودن اوباما افتخار کرد و او را «رویای آمریکا» خواند. باراک اوباما نیز در سخنرانی خود در دوبلین گفت که احساس می‌کند در خانه خود است.
 


هر چند محمود احمدی‌نژاد، با وجود مخالفت‌های مجلس و شورای نگهبان، سرپرستی وزارت نفت را راساً بر عهده گرفته است، گزارش‌ها حاکی از آن است که وی در نشست پیش روی اوپک، که ایران ریاست آن را در اختیار دارد، شرکت نخواهد کرد.هر چند محمود احمدی‌نژاد، با وجود مخالفت‌های مجلس و شورای نگهبان، سرپرستی وزارت نفت را راساً بر عهده گرفته است، گزارش‌ها حاکی از آن است که وی در نشست پیش روی اوپک، که ایران ریاست آن را در اختیار  دارد، شرکت نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شجاع‌الدین بازرگانی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت نفت ایران، روز دوشنبه خبر‌های منتشر شده درباره حضور احتمالی محمود احمدی‌نژاد در نشست پیش روی سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، را تکذیب کرده است. وی در این باره اظهار داشته است: «در ملاقات حضوری و کسب تکلیف از رئیس جمهوری محترم، ایشان اعلام کردند که در اجلاس آینده اوپک شرکت نخواهند داشت و براساس تشخیص و صلاحدید ایشان یکی از وزیران هیات دولت در اجلاس آینده اوپک و همچنین اجلاس مشترک اوپک با اتحادیه اروپایی معرفی می‌شوند و حضور فعال خواهند داشت.» کشورهای صادر کننده نفت عضو اوپک، پس از ۳۶ سال وزیر نفت ایران را به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در سال ۲۰۱۱ انتخاب کرده‌اند و از این رو ریاست اجلاس پیش روی اوپک، که در روز بیستم ژوئن در وین برگزار می‌شود، بر عهده ایران خواهد بود. به دنبال تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، وی مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرده و از معرفی سرپرست برای این وزارتخانه خودداری کرده بود. محمود احمدی‌نژاد در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود اعلام کرده بود، سرپرستی وزارت نفت را شخصاً بر عهده می‌گیرد. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای نگهبان، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسی اعلام کرده است. در مقابل فاطمه بداغی، معاون حقوقی محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه با بیان بیان این که تفسیر شورای نگهبان درباره سرپرستی رئیس دولت بر وزارت نفت «عطف به ما سبق» نمی‌شود، گفته بود: «براین اساس دولت تصمیم خود را در خصوص سرپرستی وزارت نفت اعلام کرده و موضوع پایان یافته تلقی می‌شود.» با این همه احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن غیرقانونی خواندن سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت گفته است: «در قانون اساسی چنین اختیاری به رئیس جمهور داده نشده است که شخصاً سرپرستی را بر عهده بگیرد.» وی همچنین از محمود احمدی‌نژاد خواسته است، هر چه سریع‌تر برای وزارت نفت یک سرپرست تعیین کند. علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان این که نظر صریح شورای نگهبان بر غیرقانونی بودن سرپرستی رئیس‌جمهور بر وزارت نفت است، خواستار انتخاب سرپرست جدید برای وزارت نفت پیش از اجلاس اوپک شده است. وی در این باره اظهار داشته است: «برای حضور در اجلاس وزیران نفت اوپک، تا زمانی که وزیر جدید وزارت نفت معرفی نشده و وزارتخانه از این وضعیت خارج نشده است، باید سرپرست جدیدی معرفی شود و به عنوان نماینده ایران در این اجلاس شرکت کند.»
 


قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به زندان اوین بازگردانده شد. به گزارش سایت اینترنتی کلمه، آقای بهزادیان‌نژاد که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده بود، روز دوشنبه یک بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شده است.  قربان بهزادیان‌نژاد، که پیش از بازداشت شدن به عنوان استاد دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار بود، از تدریس در دانشگاه نیز محروم شده است. آقای بهزادیان‌نژاد که نخستین بار در تیر ماه سال ۱۳۸۸، به طور موقت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود،  پس از تحمل حدود ۹ ماه زندان در اوایل شهریور ماه سال ۱۳۸۹ با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
 


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی در اجلاس آینده اوپک  در وین شرکت نمی کند. یکصدو پنجاونهمین نشست سازمان کشورهای تولید کننده نفت، قرار است 18 خرداد (8 ژوئن) در مقر اوپک در پایتخت اتریش تشکیل شود. در این نشست وزیران نفت کشورهای عضو اوپک حضور خواهند یافت. بر پایه گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، "شجاع الدین بازرگانی"  مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت نفت، اعلام داشت در اجلاس آینده اوپک، یکی از وزیران هیات دولت شرکت خواهد کرد. وی برخی خبرها در باره حضور محمود احمدی نژاد در نشست اوپک را تکذیب کرد. در حال حاضر ریاست دوره ای اوپک در اختیار ایران است.
 


درگیری بین نیروهای امنیتی و افراد قبیله "هاشید"  یمن در صنعا، پایتخت این کشور چندین زخمی برجای گذاشت.  افراد این قبیله قدرتمند، خواهان کناره گیری علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری اند. رییس جمهوری یمن نیز وابسته به این قبیله است. به گفته شاهدان عینی در جریان درگیری روز دوشنبه، دوطرف از مسلسل و نارنجک دستی استفاده میکردند. این خشونت ها یک روز پس از آن صورت گرفت که علی عبدالله صالح از امضای طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، برای کناره گیری از ریاست جمهوری سر باز زد.
 


دیوان عالی کالیفرنیا روز دوشنبه  به علت ازدحام بیش از اندازه در زندانها دستور آزادی 40 هزار زندانی را صادر کرد. بر اساس بیانیه دیوان عالی، برای رعایت حقوقی که در قانون اساسی پیش بینی شده، این اقدام ضروری است. در ایالت کالیفرنیا، بیش از 148 هزار زندانی در 33 زندان بسر می برند که تنها برای 80 هزار زندانی مناسب است. در سال 2009 سه قاضی فدرال دستور دادند که 40 هزار زندانی طی دو سال از زندانهای ایالت کالفرنیا آزاد شوند اما دیوان عالی گفته بود که آزادی این زندانیان می تواند تهدیدی برای امنیت عمومی باشد.
 


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه دیدار از چهار کشور اروپایی را آغاز کرد. آقای اوباما و همسرش میشل اوباما در دابلین مورد استقبال "مری مک ِالیس" رییس جمهوری ایرلند و "ادنا ِکنی" نخست وزیر این کشور قرار گرفت. آقای اوباما در این سفر از روستای "مانی گال" محل تولد جد بزرگ مادری اش دیدار خواهد کرد. رییس جمهوری آمریکا و همسرش روز سه شنبه به بریتانیا سفر می کنند و در ضیافت رسمی شام، میهمان ملکه الیزابت دوم خواهند بود. باراک اوباما در سفر یک هفته ای خود برای شرکت در اجلاس سران جی هشت ( هشت کشور قدرتمند جهان) به فرانسه میرود و در پایان سفرش در لهستان با رهبران کشورهای اروپای شرقی به گفت وگو می نشیند.
 


منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز شنبه، ۳۱ ارديبهشت، بدون انجام معالجه قلب از بيمارستان مهر در تهران به زندان رجايی شهر کرج بازگردانده شد.منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز شنبه، ۳۱ ارديبهشت، بدون انجام معالجه قلب از بيمارستان مهر در تهران به زندان رجايی شهر کرج  بازگردانده شد. آقای اسانلو روز ۱۱ ارديبهشت برای معالجه  ناراحتی شديد قلبی‌اش به يک بيمارستان منتقل شده بود. منصور اسانلو با سپری شدن ۱۳ سال از عمل جراحی قلبش، دوباره به عمل مشابهی نياز دارد، زيرا به تشخيص پزشکان معالجش، سه رگ قلب او مسدود شده است و او بايد فورا تحت عمل جراحی و البته در شرايطی بدون استرس قرار گيرد. فاطمه گلگزی، مادر آقای اسانلو، با اشاره به اينکه فرزندش در مدتی که در بيمارستان بستری بود، به دليل زندانی بودنش در سال های اخير و شرايط موجود دچار استرس زيادی بوده است، به راديو فردا می‌گويد: «دکترها خيلی تلاش کردند که با قرص و دارو به بهبود او کمک کنند. آنها می‌گويند عمل جراحی قلب منصور بسيار دشوار است، زيرا او برای عمل جراحی نياز به استراحت و شرايط بدون استرس دارد و اعصابش به هم نريزد. در اين صورت، امکان عمل جراحی قلب وجود دارد.» وی می‌افزايد: «ما هم خيلی تلاش کرديم که منصور بتواند مدت چهار ماهی را که از پنج سال زندانش باقی مانده است، اما موفق نشديم. نمی‌دانم که چه دستی در کار است که او را به زندان برگرداندند.» پيش از اينکه رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به بيمارستان منتقل شود، ديويد کاکرافت، دبيرکل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در نامه‌ای به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت «وضعيت جسمانی رو به وخامت» او هشدار داده بود. آقای کاکرافت در نامه خود به آيت‌الله خامنه‌ای نوشت که حکومت جمهوری اسلامی ايران در ارديبهشت سال گذشته به کميته آزادی بيان سازمان بين‌المللی کار اعلام کرد که منصور اسانلو به زودی عفو و آزاد خواهد شد، اما اين قول به رغم گذشت يک سال تحقق نيافته است. آقای اسانلو در تير سال ۸۶ بازداشت و به اتهام‌های امنيتی، مانند اقدام عليه امنيت ملی، به پنج سال زندان محکوم شد. وی در تابستان سال گذشته به همان اتهام‌ها به يک سال زندان ديگر محکوم شد. اين در حاليست که وکلای مدافع و خانواده‌اش بارها تاکيد کرده‌اند که آقای اسانلو تنها فعاليت سنديکايی داشته است. مادر منصور اسانلو در اين مورد می‌گويد: «همه دنيا می‌دانند که پسرم که زندانی شده، بيگناه است.» مهدی کوهستانی‌نژاد، مشاور کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، نيز به راديو فردا می‌گويد: «آقای اسانلو در تمام دوره فعاليت خود صرفا مسايل کارگری را دنبال می‌کرده و از حقوق کارگران دفاع می‌کرده است.» وی می‌افزايد: «آقای اسانلو و همکارانش در اين سال‌ها بسيار تحت فشار بوده‌اند که برا ی نمونه می‌توانم اشاره کنم که هفت تن از آنان هنوز بيکارند و به جز آقای اسانلو، سه نفر ديگر از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه زندانی هستند.»   خود او که پيش از آخرين بازداشتش در تير ماه ۸۶ چند بار دستگير شده بود، در اسفند ۸۵ در مصاحبه‌ای با راديو فردا گفته بود که پرونده‌ای ۱۳۰۰ صفحه‌ای با دو اتهام امنيتی تبليغ عليه نظام و اقدام و تبانی عليه امنيت کشور برای او تشکيل شده است. آقای اسانلو اين اتهامات را رد کرده بود. اين فعال کارگری در حال حاضر در زندان رجايی شهر به سر می‌برد. به جز آقای اسانلو، شمار ديگری از فعالان کارگری در ايران، از جمله ابراهيم مددی، رضا شهابی و غلامرضا غلامحسينی، از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، زندانی هستند. از ميان اين گروه، آقايان مددی و شهابی به دليل ناراحتی‌ها و بيماری‌های جسمی نياز به معالجه پزشکی دارند. برخوردهای امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران با فعالان و تشکل‌های کارگری در شرايطی است که ايران به رغم عضويت در سازمان بين‌المللی کار و پايبندی به مقاوله‌نامه‌های ٨٧ و ٩٨ سازمان بين‌المللی کار، نبايد مانع ايجاد تشکل‌های کارگری از سوی کارگران ‌شود.
 


تنها یک روز پس از آن که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، یک بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات شده بود، قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به زندان اوین بازگردانده شد.تنها یک روز پس از آن که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، یک بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات شده بود، قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به زندان اوین بازگردانده شد. به گزارش سایت اینترنتی کلمه، قربان بهزادیان‌نژاد، رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده بود، روز دوشنبه یک بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شده است. آقای بهزادیان‌نژاد که نخستین بار در تیر ماه سال ۱۳۸۸، به طور موقت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از مدتی آزاد شده بود، بار دیگر پس از رویدادهای خونین عاشورای همان‌ سال به همراه شمار دیگری از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی بازداشت شد. وی پس از تحمل حدود ۹ ماه زندان در اوایل شهریور ماه سال ۱۳۸۹ با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد . پیشتر وی از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود . قربان بهزادیان‌نژاد، که پیش از بازداشت شدن به عنوان استاد دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار بود، از تدریس در دانشگاه نیز محروم شده است. در این میان به نوشته سایت کلمه، ماموران امنیتی روز دوشنبه در تماس با بهزادیان‌نژاد، وی را به زندان فراخواندند. رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی تنها یک روز پس از آن به زندان بازگردانده شده است که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در سخنانی در سالگرد دوم خرداد یک بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات شده بود. رئیس دولت اصلاحات در این باره گفته بود: «امیدوارم به عنوان گام اول به سوی رفع حصرها و حبس‌ها و ایجاد و تأمین آزادی‌های اساسی و مدنی به میمنت ولادت حضرت زهرا، شاهد آزادی همه زنان زندانی باشیم که زندگی آنان و بستگان و خانواده‌هایشان با این وضع تلخ‌تر از دیگران است.» به دنبال آغاز اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور دولت محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، شمار زیادی از معترضان و نیز فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت شدند که عده‌ زیادی از آنان همچنان در زندان به سر می‌برند.
 


آتیلا پسر ناصر حجازی در تماسی تلفنی با رادیو فردا از پدرش می‌گوید. ناصر حجازی، دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران و یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بامداد روز دوشنبه، در سن ۶۲ سالگی درگذشت.ناصر حجازی، دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران و یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که در بیمارستان کسری در تهران بستری بود بامداد روز دوشنبه، دوم خرداد ۹۰، در سن ۶۲ سالگی درگذشت. آتیلا پسر ناصر حجازی در تماسی تلفنی با رادیو فردا از پدرش می‌گوید: آتیلا حجازی: از یک ساعت پیش که این اتفاق افتاده‌است و از وقتی که ما به سمت منزل برگشته‌ایم، جمعیت بی‌سابقه‌ای دم در منزل ما جمع شده‌اند و نکته خیلی جالب این بود که الان و از وقتی که ما آمده‌ایم، یک‌صدا دارند ما را تشویق می‌کنند. واقعاً دستشان درد نکند. دائما به ما روحیه می‌دهند. نمی‌دانم شاید تقدیر این بوده‌است. می‌گویند معمولا آدم‌های خوب زود می‌میرند. به هر حال تقدیرش این بوده‌است. من نه به عنوان پسرش، بلکه به عنوان یک شخص مستقل و بی‌طرف باید بگویم که «ناصر حجازی هرگز تکرار نخواهد شد.» او یک انسان به‌تمام‌معنا و آدمی بسیار مؤدب بود. آدمی که همیشه پشت مردم بود. عاشق این مردم بود. همه چیزش به خاطر مردم بود. هر چقدر در طول سالیان سال ما به او اصرار کردیم که برویم از اینجا، برویم خارج از کشور، ولی تنها کسی که همیشه مخالف این داستان بود، خودش بود. همیشه می‌گفت من دوست دارم فقط در کشور خودم زندگی کنم. همین جا هم بمیرم و کشورم را با هیچ جای دیگر دنیا عوض نمی‌کنم. آخرین حرف‌هایی که بین شما و پدرتان، زمانی که داشتند بازی را می‌دیدند، رد و بدل شد، چه بود؟ آتیلا حجازی در کنار بستر پدر دقیقا زمانی این اتفاق افتاد که بازی استقلال در جریان بود. در این چند روز آخر همیشه با هم صحبت می‌کردیم. به من می‌گفت که چه‌کار باید بکنم یا چه کارهایی نباید بکنم، مرا تشویق می‌کرد که اگر کار مربی‌گری را سفت و سخت ادامه بدهم، حتما موفق خواهم شد. همیشه به من کمک می‌کرد، به من دلداری می‌داد. من هم صددرصد پیگیر راهش هستم. اگر چه امکان ندارد کسی مثل او باشد، اما سعی می‌کنم اسمش را همیشه زنده نگاه دارم. شما حتما در نظر دارید که برایشان مراسمی برگزار کنید، این مراسم به چه صورت خواهد بود؟ آیا باشگاه استقلال هم در این میان حضور خواهد داشت؟ آیا این باشگاه در برگزاری این مراسم هم نقشی ایفا خواهد کرد. مردم همگی به ما لطف دارند. هر کسی هر کمکی از دستش برمی‌آید واقعا دارد انجام می‌دهد. برای پس‌فردا ما مراسمی برگزار خواهیم کرد که مردم بسیار زیادی از شهرهای دور دارند به تهران می‌آیند تا در این مراسم باشکوه شرکت کنند. مراسم تشیع پیکر ایشان از کجا انجام خواهد شد؟ پس‌فردا ساعت هفت صبح از جلوی در بیمارستان به سمت منزل و از منزل هم به سمت استادیوم آزادی انجام خواهد شد. معمولا وقتی بزرگانی مثل آقای حجازی فوت می‌کنند، دیگران سعی می‌کنند که مقبره با موزه‌ای برای این افراد بسازند و وسایل شخصی آنها را به نمایش بگذارند. آیا در صدد این هستید که لااقل در باشگاه استقلال جایی را برای به نمایش گذاشتن وسایل شخصی آقای حجازی در نظر بگیرید؟ حالا مگر اینکه باشگاه استقلال به فکر این برنامه‌ها باشد، وگرنه کسی اصلا به فکرش هم خطور نمی‌کند. اینجا فقط کسی را که از بین می‌رود دوست دارند. کسی را که می‌میرد دوست دارند. آدم زنده و محبوب متاسفانه جایگاهی ندارد. فقط مردمند که درک درستی از این مسائل  دارند. حالا هم از اقصی نقاط دنیا با ما تماس می‌گیرند، کسانی که ما حتی ممکن است اسمشان را تا به حال نشنیده باشیم پیغام‌های تسلیت می‌گویند. هر کسی با دسته‌چک و همه دارایی‌اش می‌آید اینجا و می‌گوید که ما واقعا به این چیزها احتیاج نداریم. هم این که واقعا اینهمه مردم به ما لطف دارند برای ما جای تقدیر دارد. من نمی‌دانم چطور باید از آنها تشکر کنم. آقای حجازی پیش از این که این اتفاق برایشان بیافتد هیچ احساس می‌کردند که امکان دارد که این اتفاق برایشان رخ بدهد؟ یا اصلا چنین روحیه‌ای نداشتند؟ خدا را شکر همیشه امیدوار بود. حتی همان شبی که حالشان بد شد و ما می‌خواستیم او را به بیمارستان ببریم، صندلی چرخدار برایشان آوردیم تا بنشیند. گفت من تحت هیچ شرایطی روی ویلچر نمی‌نشینم، من همیشه روی پای خودم ایستاده‌ام، الان هم روی پای خودم خواهم ایستاد. این نکته بسیار جالب‌توجهی برای من بود.
 


بعد از حدود يک هفته از غلبه آذربايجان در پنجاه و ششمين دور مسابقه بين المللی موسيقی يورو ويژن، هنوز هم حرف و حديث اين غلبه در مطبوعات، کانال های تلويزيونی، ميان مردم و حتی دولتمردان بلندپايه اين کشور پايان ندارد.  بعد از حدود يک هفته از غلبه آذربايجان در  پنجاه و ششمين دور مسابقه بين المللی موسيقی يورو ويژن، هنوز هم حرف و حديث اين  غلبه در مطبوعات، کانال های تلويزيونی، ميان مردم و حتی دولتمردان بلندپايه اين کشور پايان ندارد.   آذربايجان که از چهار سال پيش وارد مسابقه يورو ويژن شده است، امسال با هنرنمايی ائلدار قاسم اف و نگار جمال، دو هنرمند جمهوری آذربايجان، در پايان رقابت يورو ويژن با کسب ۲۲۱ امتياز برای ترانه عاشقانه خود با نامRunning Scared به عنوان محبوب ترين خواننده های قاره اروپا انتخاب شد. در رقابت‌ يورو ويژن امسال، که خوانندگانی از ۴۳ کشور اروپايی در آن حضور داشتند، ايتاليا و سوئد به ترتيب دوم و سوم شدند.   دهها هزار تن مردم باکو به محض اعلام نتايج مسابقه در ساعت ۳ نيمه شب به وقت باکو، به خيابانها و بلوار ساحلی باکو ريختند و تا صبح با رقص و پايکوبی اين غلبه را جشن گرفتند.   الهام علی يف رئيس جمهور آذربايجان و مهربان علی يوا بانوی اول اين کشور طی ديداری با نگار و ائلدار با تقديم ديپلم افتخاری به اين دو هنرمند اظهار داشتند که غلبه در يور ويژن سال ۲۰۱۱ نقطه عطفی در شناساندن فرهنگ و هنر آذربايجان به دنيا است.   غلبه جمهوری  آذربايجان در مسابقه يورو ويژن به همينجا ختم نشد، هم اکنون اقدام به مهيا ساختن شرايط و امکانات و برنامه ريزی برای مسابقه سال ۲۰۱۲ يورو ويژن که آذربايجان بعنوان برنده اين مسابقه ميزبانی آن را بر عهده خواهد داشت، شروع شده است و صفحه جديدی در تکاپوی دولتمردان و متوليان فرهنگی و اقتصادی آذربايجان برای استفاده هر چه بيشتر از فرصت بوجود آمده، شروع شده است.   آزاد رحيم اف وزير ورزش و جوانان آذربايجان روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت که چند پيشنهاد در مورد انتخاب محل برگزاری مسابقه يورو ويژن سال ۲۰۱۲ در باکو مطرح شده و در دست بررسی است.   تکاپوی دولتمردان و متوليان فرهنگی آذربايجان تنها بر نقش مسابقه يورو ويژن بعنوان فرصتی برای معرفی فرهنگ و هنر آذربايجان برای جهان متمرکز نشده است، بلکه جنبه های سياسی و اقتصادی ميزبانی آتی آذربايجان برای يورو ويژن بصورت مداوم در مطبوعات آذربايجان مذاکره می شود.   روزنامه «مساوات» آذربايجان وابسطه به بزرگترين حزب مخالف آذربايجان طی تيتری در صفحه اول خود با استناد به ديدگاه کارشناسان پيش بينی کرده است که آذربايجان در سال ۲۰۱۲، فقط طی چند روز برگزاری مسابقه حداقل ۱۰۰ ميليون دلار از توريستها و مهمانان خارجی که به پايتخت اين کشور برای ديدن اين مسابقه سفر خواهند کرد، سود خواهد برد.   آيا ارمنستان در يورو ويژن ۲۰۱۲ شرکت خواهد کرد؟   آذربايجان و ارمنستان دو دهه است که در پی اشغال ۲۰ درصد از اراضی آذربايجان که عمدتا ارمنی نشين بودند، در وضعيت نه صلح و نه جنگ قرار دارند.   هنوز مقامات ارمنستان در مورد شرکت يا امتناع از يورو ويژن سال ۲۰۱۲ به ميزبانی آذربايجان اظهارات رسمی نکرده اند.   وقار ايمان اف، کارشناس امور فرهنگی و معاون مدير بخش «لايف» خبرگزاری ترند آذربايجان در گفتگو با راديو فردا می گويد که حدود ۱۵۰۰۰ ارمنی در آذربايجان زندگی می کنند که بصورت مسالمت آميز در کنار مردم آذربايجان زتدگی می کنند، کما اينکه، اسماعيل عمر اف مدير شبکه تليوزيونی «اجتماعی» آذربايجان هم می گويد که هيچ منعی برای شرکت نمايندگان ارمنستان در مسابقه يورو ويژن ۲۰۱۲ در باکو وجود ندارد و تصميم برای شرکت در اين مسابقه به خود ارامنه بستگی دارد.   بگفته، عمر اف، يورو ويژن مردم اقصا نقاط دنيا را به هم نزديک می کند و بهانه ای برای همبستگی ملتها است. ايمان اف نيز با اشاره به مشارکت آرش خواننده ايرانی الاصل مقيم سوئد همراه با آيسل تيمورزاده بعنوان نمايندگان آذربايجان در ۵۴-مين دور مسابقه يورو ويژن که در مسکو برگزار شد، می گويد: «آرش طی رقابت های انتخاب نامزد آذربايجان برای شرکت در يورو ويژن سال ۲۰۰۹ آهنگی ساخت و به هيات  داوران مسابقه موسيقی در باکو فرستاد. اين اهنگ مورد پسند هيات داوران قرار گرفت و از آرش دعوت کردند که همراه با آيسل تيمورزاده بعنوان نماينده آذربايجان در يورو ويژن سال ۲۰۰۹ شرکت کند، بدون اينکه تعصبی در مليت آقای ارش نشان داده شود». آرش و آيسل در مسابقه يورو ويژن ۲۰۰۹ مقام سوم را کسب کردند.   اهميت يورو ويژن برای آذربايجان   با نگاهی به مخارج سرسام آور مسابقه يورو ويژن که عمدتا از طرف کشورهای ميزبان تحمل می شود و مقداری از اين مخارج نيز از طرف «اتحاديه پخش اروپا » تامين می شود، آيا مزايای ميزبانی اين مسابقه بر هزينه های آن خواهد چربيد؟ طبق امار، هزينه ميزبانی يورو ويژن برای اوکراين در سال ۲۰۰۵ حدود ۲۲ ميليون يورو، يونان در سال ۲۰۰۶ حدود ۵.۵ ، فنلاند در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۴، صربستان در سال ۲۰۰۸ حدود ۹.۳، روسيه در سال ۲۰۰۹ حدود ۴۰، نروژ در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۴ و آلمان در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۵ ميليون دلار بوده است. ايمان اف می گويد: «ميزبانی باکو برای يورو ويژن سال آتی علاوه بر تبليغات فرهنگی اين کشور و شناساندن هنر، فرهنگ، آثار تاريخی و مدنی خود برای جهان، مزايای ديگری مانند جذب توريست و جذب مسافرانی که قصد دارند شاهد ديدار اين مسابقه باشند را در پی دارد. از طرفی مقداری از هزينه های برگزاری اين مسابقه از طريق کسب درآمد از پيامکهايی که برای برگزيدن نامزهای محبوب خود از اقصی نقاط جان ارسال خواهد شد، تامين خواهد شد». بگفته اين کارشناس مسائل فرهنگی، مزايای مادی و معنوی ميزبانی مسابقه يورو ويژن بر هزينه های آن بسيار قطعا می چربد. نحوه رای گيری يوروويژن به اين صورت است که بينندگان کشورهای شرکت کننده در مسابقه از طريق تلفن و فرستادن پيامک، خواننده يا گروه محبوب خود را انتخاب می کنند که نيمی از آرا محسوب می شود. هيچ کس به نماينده کشور خود نمی تواند پيامک ارسال کند و امتياز دهد. پنجاه درصد آرای باقيمانده را هئيت پنج نفره داوران در هر کشور به نمايندگان کشورهای ديگر می دهند.  
 


آمریکا از گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا به بیش از ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی که روز دوشنبه به تصویب رسید استقبال کرد و بریتانیا نیز گفت که «سرکوب خشن مردم ایران»، باعث مصمم‌تر شدن غرب در جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شده‌است.ایالات متحده از گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا به بیش از ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی که روز دوشنبه به تصویب رسید استقبال کرد و بریتانیا نیز با اعلام استقبال از این تصمیم، گفت که «سرکوب خشن مردم ایران» توسط حکومت و «پشتیبانی» حکومت ایران از سرکوب‌ها در سوریه، باعث مصمم‌تر شدن غرب در جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شده‌است. افزودن ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی از جمله بانک تجاری ایران-اروپا، به فهرست سیاه شرکت‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بروکسل به تأیید ۲۷ وزیر خارجه کشورهای عضو این اتحادیه رسید و اعضای اتحادیه اروپا در این روز هم‌چنین برای نخستین بار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را با تحریم روبه‌رو کردند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که پس از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران صادر کرده ضمن استقبال از این تصمیم اظهار داشت «تا زمانی که ایران از انجام تعهدات بین‌المللی خود سر باز می‌زند، واکنش جامعه بین‌الملل همانا ادامه فشار برای مسئولیت‌پذیر کردن ایران خواهد بود، فشار از طریق اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، و مقابله شدید با فعالیت‌های ایران در زمینه اشاعه سلاح هسته‌ای.» این بیانیه می‌افزاید: «ایالات متحده هم‌چنان به حل و فصل صلح‌آمیز نگرانی‌های بین‌المللی در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران تعهد کامل دارد.» «ایران نسبت به مصمم بودن ما شکی نداشته‌باشد» در همین حال، وزارت امور خارجه بریتانیا نیز با صدور یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص گفت: «بریتانیا نقشی اساسی در افزوده شدن بیش از صد شرکت جدید به فهرست تحریم‌های اروپایی داشته‌است و دلیل آن، سرپیچی ایران از توجه به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی است.» این بیانیه می‌افزاید: «نهادها و افراد تحریم شده شامل چند بانک، چند شخص، شرکت‌های کشتیرانی و مهندسی و سازمان‌هایی می‌شود که که در مالکیت یا کنترل سپاه پاسداران قرار دارند. اقدام امروز، به جلوگیری از دست‌یابی ایران به مواد و اعتبارات مورد نیاز برای فعالیت‌های غیرقانونی‌اش کمک خواهد کرد.» بیانیه وزارت خارجه بریتانیا می‌افزاید: «ایران نسبت به مصمم بودن ما شکی نداشته‌باشد: سرکوب خشونت‌بار مردم خود، پشتیبانی از سرکوب در سوریه و کمک به گروه‌های نظامی در سراسر منطقه، باعث شده تا خواست ما برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای افزایش یابد.» یکی از دیپلمات‌های اروپایی که نخواسته نامش فاش شود روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که «بسیاری از این ۱۰۰ شرکت، «شرکت‌های صوری مستقر در اروپا هستند و افرادی که هدف تحریم‌های تازه قرار می‌گیرند در اصل مدیرهای این شرکت‌ها هستند.» خبرگزاری‌ها اعلام کردند که یکی از نهادهای تحریم‌شونده بانک «ای‌آی‌اچ» است اما درباره جزئیات نام باقی این شرکت‌ها و پنج فردی که از روز دوشنبه در اتحادیه اروپا ممنوع‌السفر شده و دارایی‌های آنها نیز مسدود می‌شود اطلاعات بیشتری ندادند. بانک «ای‌آی‌اچ» (EIH)، مستقر در هامبورگ که به عنوان بانک تجاری ایران-اروپا شناخته می‌شود و بانک‌های ملت، و صنعت و معدن ایران هریک ۲۵ درصد از سهام آن را در اختیار دارند یکی از شرکت‌های مورد تحریم تازه اتحادیه اروپا است. در اواخر تیر ماه سال گذشته، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال، در گزارشی به نقل از مقام‌های غربی اعلام کرده بود، بانک تجاری ایران و اروپا تاکنون معاملاتی به ارزش میلیاردها دلار به نیابت از سازمان‌ها و نهادهای ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی انجام داده‌است. به دنبال انتشار این گزارش‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا در میانه شهریور ماه همان سال اعلام کرد، نام این بانک را که در سال ۱۹۷۱ در هامبورگ تاسیس شده، به لیست سیاه تحریم‌های خود علیه ایران افزوده‌است. نزدیک به دو ماه پیش یک روزنامه آلمانی خبر داد که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، از بانک مرکزی آلمان خواسته‌است تا از پرداخت میلیاردها یورو پول فروش نفت ایران به هند از طریق بانک «ای‌آی‌اچ» به تهران خودداری کند. به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است. در یک سال گذشته سیستم‌های مالی بین‌المللی تحت فشار آمریکا محدودیت‌های زیادی برای معاملات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های غربی نیز خود را از پروژه‌های صنعتی و نفت و گاز ایران کنار کشیده‌اند. تهران متهم است که در چارچوب فعالیت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است ولی مقام‌های ایران این اتهام را رد می‌کنند. تحریم شخص بشار اسد افزایش تحریم‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه، راه‌های برقراری آتش‌بس در لیبی و روی کار آمدن حکومت‌های دموکراتیک در مصر و تونس، از دیگر موضوع‌های مطرح در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه بود. وزیران کشورهای اتحادیه اروپا در این روز اعلام کردند که برای نخستین بار، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را نیز تحریم می‌کنند و علت این اقدام را «خشونت غیر قابل قبول» وی علیه معترضان سوری توصیف کردند. با افزایش شمار کشته‌شدگان سرکوب‌های دولتی در سوریه، ۲۷ وزیر خارجه اروپایی در بروکسل «ادامه سرکوب در سوریه و خشونتِ ناپذیرفتنی علیه معترضان مسالمتجو را به شدیدترین وجه ممکن محکوم» کردند. این وزرا هم‌چنین از دولت سوریه خواستند ارعاب، دستگیری‌های دسته‌جمعی، و شکنجه را فوراً متوقف کند و خواستار آزادی زندانیان سوری شدند. کانادا روز شنبه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور در حال آماده کردن گزینه‌های مختلف برای اعمال تحریم علیه سوریه است و واشینگتن که سرکوب معترضان سوری را اقدامی «وحشیانه» خوانده‌است در این هفته شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد. باراک اوباما، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود تصریح کرد که حکومت سوریه باید «روش قتل و دستگیری‌های جمعی» را  کنار بگذارد.
 


يک خواننده رپ ايرانی با نام مستعار «دی جی ملکوويچ» در آمريکا، نمايشگاه عکسی با نام «ايران پيش از چادر» برگزار کرده و در آن عکس های ايران پيش از انقلاب و ايران بدون حجاب را به تصوير کشيده است. اين نمايشگاه در لس آنجلس به نمايش درآمده و در آن، تصاويری قديمی از زندگی خانواده ای یهودی ايرانی به تصوير کشيده شده است.يک خواننده رپ ايرانی با نام مستعار « دی جی ملکوويچ » در آمريکا، نمايشگاه عکسی با نام «ايران پيش از چادر» برگزار کرده و در آن عکس های ايران پيش از انقلاب و ايران بدون حجاب را به تصوير کشيده است. اين نمايشگاه در لس آنجلس به نمايش درآمده و در آن، تصاويری قديمی از زندگی خانواده ای یهودی ايرانی به تصوير کشيده شده است. اين هنرمند، نمايشگاه عکس خود را روی وبسايتی با عنوان «پيش از چادر» به پا کرده و شماری از عکس های اين نمايشگاه را روی آن قرار داده است. در معرفی اين نمايشگاه در سايت ايرانيان دات کام آمده است: «روزهای قديم که در ايران بچه بوديم و دور هم جمع می شديم، همه عکس های قديمی را نگاه می کردند و يا لبخند می زدند و يا به ياد می آوردند و يا اشک در چشم هايشان جمع می شد. انگاری همه دلشان برای چيزهايی تنگ شده که ديگر وجود ندارد.» اين هنرمند در معرفی نمايشگاه خود نوشته است: «شايد سرنوشت اين بود که ما ايرانی ها از وطن دور شويم. شايد سرنوشت اين بود که دور هم نباشيم. بعد از اين همه سال، هنوز ما اجازه می دهيم دين ما را از هم جدا کند، همان طور که هميشه کرده است.» در اين نمايشگاه، عکس هايی قديمی از آلبوم خاطرات و آلبوم خانوادگی اين خواننده رپ ايرانی جمع آوری شده است. عکس هايی از زمان زنان بدون حجاب در خيابان و يا در کنار دريا، ماشين های بيوک آن زمان به همراه مدهای آن موقع و نوعی از برق زندگی آزاد در مردم آن روزگار ايران. دی جی مالکوويچ در معرفی يکی از عکس های خود نوشته است: «آن زمان نه تنها ايرانی ها، که توريست ها و جهانگردها هم به ايران می آمدند تا در شمال ايران و در ساحل دريای خزر، هوای خوب، طبيعت زيبا، مردم خونگرم و غذای خوشمزه را تجربه کنند. حالا ولی همه چيز فاصله دارد، همه چيز از هم جدا شده است.» همچنين در تعريف اين نمايشگاه از زبان هنرمند در وبسايت اين نمايشگاه آمده است: «اين آثار، معرف زندگی يهوديان ايران در ۳۰ سال يا بيش از ۳۰ سال پيش است. زمانی که هنوز دولت و حکومت نمی توانستند به مردم بگويند چه بپوشند و چه برتن نکنند. پيش از آن که خانه ها تبديل به زندان شو د و پيش از آن که دل و روح مردم ايران از هم جدا شود.» خالق و گردآورنده اين عکس ها، اين نمايشگاه را به پدربزرگش، هارون و زادگاه خانوادگی آن ها يعنی اصفهان، تقديم کرده است.
 


گردباد شديد در شهر جوپلين، در جنوب غربی ايالت ميسوری در آمريکا، موجب کشته شدن دست کم ۸۹ نفر شد. مقام های اين شهر  اعلام کرده اند ممکن است تعداد کشته ها بيش از اين باشد. يافتن و نجات قربانيان، به دليل وزش گردبادهای تازه، با دشواری بيشتری روبرو شده است. تعداد زيادی از مردم هم زخمی شده اند. مقام های آمريکايی تخمين زده اند بين ۲۵ تا ۳۰ درصد شهر جوپلين در ايالت ميسوری ويران شده است . ماه گذشته هم گردبادهای شديد در هفت ايالت آمريکا موجب کشته شدن ۳۵۴ نفر شد.
 


 به دنبال رسيدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران، دانشجويان اين دانشگاه مجموعا به بيش از ده سال حبس محکوم شدند. هيچ گزارشی از محکوميت عاملان اصلی اين پرونده منتشر نشده است بلکه دانشجويان که شاکی اين پرونده بودند، محکوم شده اند. منابع دانشجويی از ايران خبر می دهند که در ادامه رسيدگی به اين پرونده، نزديک به ۴۰ نفر از دانشجويان به احکام حبس تعزيری و تعليقی و جريمه نفدی محکوم شدند. پيش از اين هم دادستان کل کشور در تاريخ ۱۹ ارديبهشت ماه از صدور احکام جزايی برای ۴۰ نفر از دانشجويان درگير در اين پرونده خبر داده بود. شامگاه بيست و چهارم خرداد سال ۸۸، پس از انتخابات دهم رياست جمهوری، نيروهای لباس شخصی و گارد ويژۀ نيروی انتظامی به همراه يگان ويژه سپاه ِ پاسداران به کوی دانشگاه حمله کردند و بيش از ۱۰۰ دانشجو بازداشت شدند.
 


يک بمب کنار جاده ای در شرق افغانستان روز دوشنبه موجب کشته شدن چهار نفر از نيروهای ناتو شد.نيروهای ناتو در بيانيه ای اعلام کردند اين حمله يکی از مرگبارترين حملات به نيروهای خارجی در هفته های اخير بود. خشونت ها در سراسر افغانستان در ماه جاری شدت يافته است. روز شنبه يک بمب گذار انتحاری شش دانشجوی پزشکی را در بيمارستان نظامی در کابل کشت. روز يکشنبه هم چهار نيروی طالبان به قرارگاه پليس در شهر خوست حمله کردند و سه مامور پليس، دو سرباز افغان و يک غير نظامی را کشتند.
 


سخنگوی قوه قضاييه اعلام کرد حکم قصاص فردی که به صورت آمنه بهرامی اسيد پاشيده بود، قطعا اجرا می شود.  غلامحسين محسنی اژه ای روز دوشنبه اعلام کرد تنها به دليل آنکه قصاص عضو کمی مشکل تر از قصاص نفس است، اجرای اين حکم به تعويق افتاد. حکم کور کردن دو چشم ِ يک جوان ۲۹ ساله بوسيلۀ اسيد، که قرار بود شنبه گذشته اجرا شود، متوقف شده بود.  مجيد موحدی، هفت سال پيش، پس از آنکه با ازدواج او با آمنه بهرامی موافقت نشد، او را با اسيد مورد حمله قرار داد.
 


مهدی خورشيدی، دبير شورای مشاورين محمود احمدی نژاد و داماد رييس جمهوری، به خبرگزاری فارس گفت:حميد بقايی، سرپرست نهاد رياست جمهوری ،کوشيده است او را به استعفا از اين سمت وادار کند. داماد احمدی نژاد افزود:ليدر جريان انحرافی وحميد بقايی، حلقه اول دولت را تشکيل می دهند و چون به احمدی‌نژاد نزديک‌ هستند ، راحت‌تر نظرات خود را به او القا می‌کنند. رسانه ها و مخالفان اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد ، عبارت «جران انحرافی » را برای توصيف او و نزديکانش از جمله حميد بقايی  بکار می برند. مهدی خورشيدی همچنين گفت: جريان انحرافی می کوشد وارد مجلس شورای اسلامی شود زيرا نهاد رياست جمهوری را در اختيار گرفته است.
 


پاکستان اعلام کرد کنترل پايگاه نيروی دريايی مهران در کراچی را که از عصر يکشنبه به آن حمله شده بود، در دست گرفته است. عصر يکشنبه افراد طالبان، با مواد منفجره و راکت به پايگاه نيروی دريايی پاکستان در شهر کراچی حمله کردند. رحمان ملک، وزير کشور پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۰ نيروی امنيتی در اين حمله تروريستی کشته و دو هواپيمای شناسايی دريايی منهدم شده اند. اين شديدترين حمله طالبان به يک پايگاه ارتش در پاکستان از اکتبر سال ۲۰۰۹، پاييز دو سال پيش بود. وزير کشور پاکستان به رسانه ها گفت همه مهاجمان کشته شده اند و نيروهای پاکستانی موفق شده اند ۶ آمريکايی و ۱۱ چينی را که در اين پايگاه کار می کردند، به خارج از پايگاه منتقل کنند. سخنگوی طالبان در پاکستان مسووليت اين حمله را برعهده گرفته است.
 


ايران روز دوشنبه از چين دعوت کرد تا کارشناسان خود را برای بازديد از تاسيسات هسته ای کشور به تهران بفرستد. ديدار وزير خارجه جمهوری اسلامی از چين درحالی انجام می شود که کشورهای غربی ايران را برای متوقف کردن فعاليت های هسته ای تحت فشار قرار داده اند. آقای صالحی که در پکن سخنرانی می کرد، گفت چين به عنوان يک کشور توسعه دهنده صنعت خود به انرژی نياز دارد و ايران می تواند اين انرژی را تامين کند.
 


با وجودی که مقامات دولت اسپانيا اجتماع معترضان در مرکز شهر مادريد را ممنوع اعلام کرده اند اما اين اجتماعات همزمان با برگزاری انتخابات محلی و شهرداری های اين کشور رو به گسترش بوده است.با وجودی که مقامات دولت اسپانيا اجتماع معترضان در مرکز شهر مادريد را ممنوع اعلام کرده اند اما اين اجتماعات همزمان با برگزاری انتخابات محلی و شهرداری های اين کشور رو به گسترش بوده است. «ليلا نچاواتی» وبلاگ نويس و فعال حقوق بشر که اسپانيايی- سوری است در گزارشی که ستون ديدگاه های شبکه «الجزيره» آن را منتشر کرده، می نويسد هر چند که وضعيت سياسی و اجتماعی در يک کشور اروپايی مثل اسپانيا با جهان عرب متفاوت است ولی خواسته های جوانانی که در اين اجتماعات اعتراضی و غيرقانونی شرکت می کنند با مطالبات معترضان در کشورهای عربی شباهت فراوانی دارد. در آستانه برگزاری انتخابات محلی و شهرداری های اسپانيا که روز يکشنبه برگزار شد گروهی از جوانان و مردم معترض از روز شانزدهم ماه مه و بدون اجازه دولت در مراکز اصلی بيش از ۵۰ شهر اسپانيا تجمع کردند. شعارها و مطالبات اصلی آنها مبارزه با فساد مالی و اداری، مسئله بيکاری گسترده جوانان و مخالفت با ساختار سياسی اين کشور است که همواره به نفع دو حزب اصلی عمل می کند. اسپانيا يکی از شديدترين بحران های اقتصادی چند دهه اخير را تجربه می کند. متوسط نرخ بيکاری به بيست درصد رسيده و در ميان جوانان ۱۸ تا ۲۶ ساله اين رقم نزديک به ۴۰ درصد است. در عين حال صدها نفر از نامزدهای دو حزب اصلی برای کسب کرسی های نهادهای محلی و شورای شهر، يا در فساد مالی و اداری مشارکت داشته و يا پرونده قضايی آنها در دست بررسی است. گروهی که خود را «دمکراسی واقعی، اکنون» می نامد و متشکل از جوانان ، فعالين سياسی و اجتماعی و وب لاگ نويسان است، مبتکر برگزاری اين اجتماعات بوده و در تبليغات خود می گويد: « ما نمی خواهيم بانکداران و سياستمداران با ما مثل يک کالا رفتار کنند.» با وجودی که در اکثر شهرها اين اجتماعات نسبتا کوچک بوده اما در شهر مادريد پايتخت اسپانيا، شمار جمعيت بيش از انتظار همه بوده است. زمان، مکان و ساير موارد مربوط به سازماندهی و برگزاری اين اجتماعات از طريق شبکه های اجتماعی صورت گرفته است و همزمان روزنامه نگاری شهروندی و رسانه های خودجوش روی شبکه اينترنت اخبار و جزييات اين اجتماعات را منعکس می کنند. «ليلا نچاواتی» در ادامه گزارش خود می نويسد که از زمان شروع اجتماع بزرگ و اصلی معترضان در «پورتا دل سول» يا ميدان دروازه آفتاب در مرکز شهر مادريد، علاوه بر خبررسانی از طريق رسانه های ديجيتال و شبکه های اجتماعی، اشکال گوناگونی از سازماندهی در خود اين محل نيز به راه افتاده است. معترضان کميته های مختلفی را برای پيشبرد امور خود تشکيل داده اند، از مسئله نظافت محل و تدارکات غذا و آب گرفته تا امور قضايی و روابط عمومی. گروهی از شخصيت های مدنی سرشناس اسپانيا از جمله « خوزه لوئيس سامپدرو» اقتصاد دان و همينطور دو تن از وکلای مشهور به نام « داويد براوو» و « خاوير دلا کوئبا» از اين اعتراضات حمايت کرده و از نظر حقوقی به اين حرکت کمک می کنند. هدف آنها اين است که با فشار بر مراجع حقوقی کشور و با تکيه بر اصول قانون اساسی مثل آزادی اجتماعات، تداوم اردوی معترضان در مرکز پايتخت را تضمين کنند. مقامات دولت اسپانيا در روز پانزدهم ماه مه با اين استدلال که دليل و ضرورتی برای برگزاری يک اجتماع اضطراری وجود ندارد آن را ممنوع اعلام کردند. هر چند در اين شش روز ماموران انتظامی هيچ گونه دخالتی نکرده و حادثه ای روی نداده است. همزمان شدن اين اجتماعات با برگزاری انتخابات محلی و شهرداری های اسپانيا نشان می دهد که نه تنها معترضان بلکه گروه کثيری از مردم به احزاب سياسی عمده اين کشور اعتماد ندارند. محور ديگر مطالبات معترضان برنامه های رياضت يا صرفه جويی اقتصادی دولت اسپانيا است که برای مقابله با دامنه بحران اقتصادی به اجرا گذاشته شده است. معترضان قصد دارند علاوه بر اعتراضات خيابانی از طريق مراجع قانونگذاری مثل ديوان عالی کشور به تصويب اين قوانين و لوايح جديد اعتراض کنند. «ليلا نچاواتی» در پايان گزارش خود در وب سايت «الجزيره» خاطر نشان می کند که چند ماه پيش زمانی که اولين بار فکر برگزاری يک چنين اعتراضاتی در ميان فعالان مدنی و سياسی در شبکه اينترنت مطرح شد بسياری مطمئن نبودند که اعتراض به قوانين و برنامه های اقتصادی سختگيرانه دولت می تواند به بستری برای بسيج شهروندان و اعتراض به نقض حقوق سياسی و مدنی مردم نيز بدل شود. ولی اکنون با ادامه و موفقيت اين کارزار ثابت شد که نه تنها فضای عمومی در عرصه رسانه های ديجيتال بلکه اماکن و فضاهای عمومی در سطح شهرهای بزرگ نيز به تصرف شهروندان درآمده و آنها همسو با جنبشی که در سراسر جهان جريان دارد به سيستم های سياسی کهنه و ناکارآمد اعتراض کرده و به صراحت اعلام می کنند که اين وضعيت پاسخگوی نيازها و مطالبات مردم نيست.
 


علی‌اکبر صالحی، وزیرخارجه ایران، روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی‌اش، از کارشناسان هسته‌ای چین دعوت کردند تا برای دیدار از تأسیسات هسته‌ای، به ایران سفر کنند.مقام‌های جمهوری اسلامی روز دوشنبه از کارشناسان هسته‌ای چین دعوت کردند تا برای دیدار از تأسیسات هسته‌ای، به ایران سفر کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران پس از دیدار با همتای چینی خود، یانگ جیه‌چی در پکن، این مطلب را در همین روز در پایتخت چین به خبرنگاران اعلام کرد و افزود که «چین می‌تواند به ایران به عنوان یک تأمین‌کننده باثبات نفت حساب کند.» بنا بر این گزارش، آقای صالحی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «ما گفتیم که آماده‌ایم کارشناسان هسته‌ای را از چین بپذیریم تا بیایند و از تأسیسات هسته‌ای ما در ایران دیدار کنند.» وی افزود: «به ندرت پیش می‌آید که کشوری در جهان درهای مؤسسات و تأسیسات هسته‌ای خود را به روی جهانیان بگشاید، اما از آنجا که ما از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود اطمینان داریم این دعوت را به کشور دوستی هم‌چون چین فرستاده‌ایم.» به گزارش رویترز، یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین در این نشست خبری اظهارنظری درباره دعوت همتای ایرانی خود نکرد. بنا بر این گزارش، آقای صالحی در ادامه گفت: «اگر می‌خواهند بیایند و ببینند، ما دعوتنامه مشابهی را برای گروه پنج به علاوه یک هم می‌فرستیم.» ایران دی‌ماه گذشته از نمایندگان چین، روسیه، اتحادیه اروپا و چند عضو آژانس دعوت کرده‌بود تا برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز و اراک به ایران سفر کنند اما چین، روسیه و اتحادیه اروپا این دعوت را نپذیرفتند. در آن تاریخ اما ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه، چهار قدرت غربی اصلی که خواهان حل دیپلماتیک کشمکش هسته‌ای با ایران هستند دعوتنامه‌ای مستقیم در این خصوص از ایران دریافت نکردند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در آن تاریخ در واکنش به دعوت ایران گفت که بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران نمی‌تواند جایگزین مذاکرات هسته‌ای و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به دعوت ایران گفت که: «مسئولیت چنین بازدید‌هایی برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و اتحادیه اروپا پیشنهاد تهران را رد می‌کند.» ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به دعوت ایران از نمایندگان برخی کشورها برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای این کشور، چنین سفری را «یک سفر سحرآمیز و افسانه‌ای» خوانده بود که نمی‌تواند کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند. همچنین بریتانیا در واکنش به این اقدام ایران اعلام کرده بود: «یک دیدار کاملاً کنترل شده از تأسیسات دستچین شده نخواهد توانست ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی بدهد.» ماه گذشته علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با بیان این که بازدید از کارخانه‌های قطعه‌سازی شامل تعهدات کشورها در چارچوب معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای نمی‌شود، اعلام کرد که ایران اجازه بازرسی از کارخانه تابا را که گفته می‌شود قطعات سانتریفیوژ تولید می‌کند به بازرسان آژانس نخواهد داد. قدرت‌های غربی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می‌دانند. ایران می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای را برای تولید انرژی دنبال می‌کند.
 


نيروهای پاکستانی به محاصره يک پايگاه دريايی در کراچی که مورد حمله شبه‌نظامیان طالبان واقع شده بود، پايان دادند. اين حمله «دقيق و از قبل طراحی» توصیف شده است.نيروهای نظامی پاکستان به محاصره يک پايگاه نيروی دريايی در کراچی که مورد حمله شبه نظامیان طالبان واقع شده بود، پايان دادند. گزارش‌ها حاکی است اين حمله «دقيق و از قبل طراحی شده بوده است.» به گزارش رويترز، در جريان اين حمله، ۱۰ تن از نيروهای نظامی و دستکم سه تن از مهاجمان کشته شدند. برخی از گزارش‌ها گفته بود که در اين پايگاه گروگانگيری انجام شده اما هيچ منبع دولتی و رسمی آن را تأييد نکرده است. طالبان پاکستان اعلام کرده اين حمله را در تلافی کشته شدن اسامه بن‌لادن انجام داده است. احسان‌الله احسان از سخنگوبان طالبان پاکستان، به خبرگزای رويترز گفت: «اين حمله در انتقام شهادت اسامه بن لادن انجام شد و شاهدی بود برای اين که نشان دهد ما هنوز متحد و مقتدر هستيم.» گروه‌های شبه نظامی در پاکستان از زمان عمليات شکار و کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده، شماری از حملات نظامی انجام داده‌اند. رحمان ملک، وزير کشور پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد در جريان آزادسازی این پایگاه، ۱۰ تن از سربازان نظامی کشته شده و حدود ۱۵ تن هم زخمی شدند. دو تن از مهاجمان نیز در جريان حمله کشته شدند و نفر سوم اقدام به منفجر کردن خود کرده است. يک جليقه انتحاری مواد منفجره به همراه تعدادی نارنجک در محل از مهاجمان به جا مانده است. بر اساس گزارش‌ها در این پایگاه متعلق به نیروی دریای پاکستان حدود ۱۷ شهروند خارجی حضور داشتند که ۱۱ تن از آنها چينی بودند که تعليم و آموزش خلبانان را برعهده داشتند. اين حمله مشابه حمله‌ای است که دو سال پيش در راولپندی انجام شد و در آن شبه‌نظاميان طالبان تلاش کردند يک پايگاه نظامی را به تسخير خود درآورند. برخی گزارش‌ها حاکی است حملات اين سنگين و از قبل طراحی شده اين چنينی در شهری بزرگ و اصلی مانند کراچی، نگرانی‌ها در مورد تأسيسات اتمی و حفاظت از بمب‌های اتمی پاکستان را افزايش داده است. به گفته مقامات رسمی پاکستان، حوالی ساعت ۱۰ و نيم شب يکشنبه به وقت محلی، شبه نظاميان به سه آشيانه هوايی در این پايگاه نیروی دریایی «مهران» در کراچی حمله کردند. هدف اصلی آنها، هواپيماهای آماده پرواز و سلاح‌ها و قطعات آنها بوده است. به گفته شاهدان عينی، مهاجمان به نارنجک انداز مسلح بودند و چند هواپيما را در جريان اين حمله نابود کردند. چند فروند از هواپيماهای نبرد دريايی ارتش پاکستان در جريان اين حمله از بين رفته است. دستکم دو فروند از اين هواپيماها که چند ميليون دلار ارزش دارد، به آتش کشيده شد. مهاجمان در جريان حمله، به سوی ساکنان این پايگاه حمله کرده و هرکه سرراهشان بود را هدف قرار دادند. در پاسخ، کماندوهای نيروی دريايی به عمليات نظامی متقابل دست زدند و با رسيدن نيروهای پشتيبان، توانستند به اين حمله پايان دهند. مقامات نظامی و رسمی پاکستان می‌گويند که نيروهای پشتيبان بيشتری برای حمايت از اين آشيانه‌های هوايی در منطقه مستقر شده‌اند. عرفان الحق، يکی از مسئولان نظامی پاکستان به آسوشيتدپرس گفت: «به دليل مهمات حساس و مهمی که در اين پايگاه بودند، احتياط بيشتری به خرج داده شد و به همين دليل عمليات دفع شبه نظاميان کمی به درازا کشيد.» همچنين روز جمعه گذشته، انفجار يک بمب در کنسولگری آمريکا در پيشاور پاکستان باعث کشته شدن يک شهروند پاکستانی شد.
 


طالبان گزارش يکی از رسانه های افغانستان را مبنی بر کشته شدن ملا عمر در پاکستان رد کرد و روز دوشنبه اعلام کرد ملا محمد عمر، رهبر طالبان زنده و در افغانستان به هدايت عمليات طالبان مشغول است. پيشتر شبکه تلويزيونی طلوع، به نقل از يک مقام امنيتی افغانستان گفته بود که ملا عمر زمانی که از شهر کويتۀ پاکستان عازم محلی ديگر بوده، کشته شده است. اين خبر از سوی منابع ديگر تاييد نشده بود.
 


سفر کنونی نخست وزیر اسرائیل به آمریکا پنج روند داشت: نطق اوباما در وزارت خارجه آمریکا در روز پنجشنبه گذشته، دیدار باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو در روز جمعه گذشته در کاخ سفید، سخنرانی روز یکشنبه اوباما در «ایپک»، سخنرانی دوشنبه نتانیاهو در «ایپک» و سخنرانی سه‌شنبه نتانیاهو در کنگره واشینگتن.سفر کنونی نخست وزیر اسرائیل به آمریکا پنج روند داشت: نطق اوباما در وزارت خارجه آمریکا در روز پنجشنبه گذشته، دیدار باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو در روز جمعه گذشته در کاخ سفید، سخنرانی روز یکشنبه اوباما در «ایپک»، سخنرانی دوشنبه نتانیاهو در «ایپک» و سخنرانی سه‌شنبه نتانیاهو در کنگره واشینگتن. در سه روند اول از این پنج روند، نتانیاهو دو بار با خشم رینگ را ترک کرد، یک بار اوباما ناچار به عدول از سخنان پیشین خود شد و روی آشتی نشان داد، و اکنون به نظر می‌رسد که نتانیاهو به موفقیت ضمن تساوی توأم با آشتی در دو روند پایانی از این تکاپوی سیاسی اطمینان دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که در سفر به آمریکا به سر می‌برد، در حالی سخنرانی دوشنبه خود را برای ۱۱ هزار نفر از حاضران در«ایپک»، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، تغییر داد که ساعاتی پیش از آن، در بیانیه‌ای از نطق یکشنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در «ایپک»، ابراز خشنودی عمیق کرد. در حالی که نطق پنجشنبه گذشته باراک اوباما در وزارت خارجه آمریکا و نیز اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار روز جمعه او در کاخ سفید با نخست‌وزیر اسرائیل به خاطر ذکر عبارت «مرزهای ۱۹۶۷»، موجب تنشی جدی در مناسبات نتانیاهو با پرزیدنت اوباما شده بود، اکنون دولت اسرائیل می‌گوید که سخنرانی یکشنبه اوباما در «ایپک» را عدول رئیس‌جمهور آمریکا از مواضع روزهای پیش او تلقی می‌کند. باراک اوباما در سخنرانی پنجشنبه گذشته در وزارت خارجه در زمینه «بهار اعراب» (خیزش‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا) گفته بود که راه حل نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی را در آن می‌داند که مرزهای پیش از «جنگ شش روزه» سال ۱۹۶۷ اساس مذاکرات قرار گیرد و طرفین نزاع، برخی تغییرات مرزی بر اساس مبادله زمین را نیز به حساب آورند. در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه با رسیدن به آمریکا در انتظار دیدار جمعه  خود با اوباما نماند و در بیانیه‌ای از این سخنان اوباما ابراز ناخشنودی کرد، در دیدار روز جمعه دو رهبر در کاخ سفید  نیز، پس از مذاکراتی حدوداً دو ساعته، که یک ساعت هم بیش از موعد مقرر طول کشیده بود، زمانی که طرفین دقایقی در برابر دوربین‌ها نشستند، در حالی که اوباما تلاش داشت بر نقاط اشتراک درمذاکرات انجام شده تأکید بگذارد، آقای نتانیاهو چهار «نه» خود را به اوباما تکرار کرد و در مورد آن نیز توضیحاتی داد، که رسانه‌های غربی آن را «اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک» و «دادن درس تاریخ از سوی میهمان در اتاق کار میزبان» توصیف کردند. نظر به تنش ایجاد شده، سطح انتظارات از نطق یکشنبه باراک اوباما در«ایپک»، لابی پرنفوذ حامی مناسبات قوی آمریکا و اسرائیل، که نشست سالیانه خود را امسال در واشینگتن برگزارکرده است، بسیار بالا رفت و همگان گفتند که نطق رئیس‌جمهور در این نهاد، می‌تواند حساسیت زیادتری ایجاد کند. ناظران می‌گویند در تاریخ ۶۰ ساله برگزاری همایش‌های سالیانه «ایپک» چنین حضور گسترده‌ای از اعضای آن سابقه نداشته است. ۱۱ هزار نفر از سراسر آمریکا خود را به واشینگتن رسانده بودند تا ببینند که آیا پرزیدنت اوباما می‌خواهد اختلاف سیاسی با نخست‌وزیر اسرائیل را ادامه دهد یا آبی بر این شعله تازه برافروخته شده، بریزد؟ باراک اوباما در نطق ۴۰ دقیقه‌ای یکشنبه خود در «ایپک» تأکید کرد که برای فردی که در آستانه انتخابات دوباره ریاست جمهوری است، بسیار آسان‌تر می‌بود که نخواهد اصلاً وارد مسائل حساس شود، اما تأکید کرد که منظورش از مرزهای سال ۱۹۶۷ این نبوده که اسرائیل باید الزاماً به پشت مرزهای دقیق آن سال بازگردد. آقای اوباما گفت هدفش از نطق‌های روزهای اخیر این بوده که مرزهای سال ۱۹۶۷ به نحوی اساس مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی قرار گیرد که تغییرات جمعیتی صورت گرفته در ۴۴ سال اخیر لحاظ  شود. سخنانی که اوباما دراین زمینه بیان کرد، دقیقاً در راستای خواسته نخست‌وزیر اسرائیل بود، که جمعه در دیدار کاخ سفید به رئیس‌جمهور آمریکا گفت در ۴۴ سال گذشته تغییرات جمعیتی مهمی در طول مرزهای ۱۹۶۷ رخ داده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. آقای نتانیاهو تأکید کرده بود که مرزهای سال ۱۹۶۷ دیگر برای اسرائیل قابل دفاع نیست، و گفته بود، در وضعیتی که اسرائیل با موج عظیمی از مخاطرات روبه‌روست؛ حماس از غزه حملات راکتی می‌کند و مترصد تسلط  بر کرانه باختری نیز هست؛ حزب‌الله از لبنان می‌تواند سراسر اسرائیل را هدف قرار دهد، و در شرایطی که خطرات ایران وجود دارد و تلاطم‌های جاری در خاورمیانه نیز چالش‌های تازه‌ای برای اسرائیل به وجود آورده است، اسرائیل باید مرزهای طولانی‌تری داشته باشد. آقای نتانیاهو به پرزیدنت اوباما یادآوری کرده بود که پیش از ۱۹۶۷، عرض مرز اسرائیل تنها ۱۶ کیلومتر بود. دل یهودیان آمریکا پاک شد، نه دل نتانیاهو و اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در «ایپک»، یهودیان آمریکایی و سایر آمریکایی‌های حامی اسرائیل را با تأکیدهای پی درپی درباره نیازهای امنیتی اسرائیل، هماهنگی با اسرائیل در مورد مقابله با خطرات ناشی از ایران و دادن ساز و برگ نظامی جدید به اسرائیل، لزوم مقابله با حماس و حزب‌الله و فراخواندن حماس به آزادی گیلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس و نام بردن از نوجوان ۱۶ ساله‌ای که چند هفته پیش در حمله راکتی حماس به اتوبوس مدرسه اسرائیلی کشته شد، چنان هیجان زده کرد که ۱۱ هزارنفر حاضران «ایپک» ده‌ها بار سرپا ایستاده و دقایق طولانی برای رئیس‌جمهور خود کف زدند. سران یهودی آمریکا در روزهای قبل گفته بودند که می‌خواهند در حمایت از اوباما در انتخابات بعدی ریاست جمهوری تجدید نظر کنند. اما همه سخنانی که پس از حضور اوباما در «ایپک» از سوی این سران یهودی شنیده شد، در راستای قدردانی از درک اوباما نسبت به نیازهای اسرائیل بود. دقایقی پس از سخنرانی اوباما در «ایپک» نیز، نخست‌وزیر اسرائیل با صدور بیانیه‌ای «خشنودی عمیق» خود را از این اظهارات بیان کرد و نوشت که «مشتاقانه منتظر همکاری‌های بیشتر با شما برای پیشبرد صلح هستیم». رسانه‌های اسرائیل دوشنبه مدعی شده‌اند که اوباما برای تنظیم سخنرانی‌اش در «ایپک» با مشاوران نتانیاهو رایزنی کرده بود. در همین حال، رسانه‌های اسرائیل افزوده‌اند که نظر به این سخنرانی اوباما و «عقب‌نشینی» او از مسئله مرزهای ۱۹۶۷، نتانیاهو نیز متن سخنرانی دوشنبه خود را برای «ایپک» تغییر داد. در همین حال، سخنرانی مهم دیگر نتانیاهو سه‌شنبه در کنگره واشینگتن ایراد می‌شود. در حالی که اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا آغوش خود را برای استقبال از نتانیاهو گشوده است، اوباما برای دیدار از ایرلند، بریتانیا و چند کشور دیگر، پایتخت آمریکا را ترک کرده است. در این میان، در حالی که مقامات اسرائیل اتفاق نظر دارند که سخنرانی اوباما در «ایپک» ابرهای تیره آسمان مناسبات دولت‌های اسرائیل و آمریکا را تا حدی پاک کرده است، برخی تحلیلگران آمریکایی می‌گویند که دل اوباما و نتانیاهو به این زودی از هم پاک نخواهد شد. روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» دوشنبه نوشته است که آشتی اوباما، فضای عدم اعتماد میان دولت‌های کنونی آمریکا و اسرائیل را از بین نمی‌برد. محمود عباس: «از آشتی با حماس صرف نظر نمی‌کنم» در این میان، مقامات فلسطینی نیز علیرغم ناخشنودی عمیق از اظهارات جدید اوباما، گفته‌اند که بیانیه رسمی تشکیلات فلسطینی  پس از مشورت‌های داخلی و در پی رایزنی با سران کشورهای عربی صادر می‌شود. در این راستا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دوشنبه در امان، با معروف البخیت، نخست‌وزیر اردن دیدار و گفت‌وگو کرد. آقای عباس یکشنبه گفته بود که اگر اسرائیل مرزهای سال ۱۹۶۷ را بپذیرد، فلسطینی‌ها از مراجعه به مجمع عمومی سازمان ملل با هدف درخواست کسب شناسایی کشور مستقل فلسطین خودداری خواهند کرد. باراک اوباما در سخنان روزهای اخیر خود و نیز در مصاحبه یکشنبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت که آمریکا با مراجعه فلسطینی‌ها به سازمان ملل مخالف است. در حالی که آقای اوباما قاطعانه با موضع دولت اسرائیل علیه سازمان حماس تفاهم نشان داده است، محمود عباس شامگاه یکشنبه گفت که وی از آشتی با حماس صرف نظر نمی‌کند. همزمان، حماس نیز در بیانیه‌ای در پاسخ به سخنان یکشنبه اوباما که گفته بود «حماس را وادار می‌کنیم که موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد»، اعلام کرد که «حماس تا به ابد با غده صهیونیستی کنار نخواهد آمد». در همین حال، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز که خود هفته گذشته با اوباما در کاخ سفید دیدار کرده بود، یکشنبه هشدار خود را تکرار کرد و گفت «در نبود تلاش‌های جدی برای حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی، منطقه آبستن یک بحران بسیار جدی است».
 


امارات متحده عربی از شهروندان خود خواست زمانی که به خارج از اين کشور مسافرت می کنند، قوانين محلی شامل ممنوعيت استفاده از پوشش برقع و روبنده را رعايت کنند. روزنامه ملی امارات متحده عربی روز دوشنبه گزارش داد که اين کشور کمپين آگاهی دهنده ای برای مسافران اماراتی راه انداخته و در فرودگاه به آنها اطلاعاتی می دهد. يکی از مقام های امارات متحده عربی در اين باره گفت: هر کشوری قوانينی دارد و مسافران اماراتی بايد قوانين کشورهايی را که به آنها سفر می کنند رعايت کنند. به گفته او برای مثال فرانسه استفاده از روبنده را ممنوع کرده و بايد به قوانين آن احترام گذاشته شود. امارات متحده عربی شهروندانش را در انتخاب پوشش آزاد گذاشته اما بيشتر زنان در اين کشور روبنده دارند.
 


اتحاديه اروپا روز دوشنبه تحريم های بيشتری عليه ايران اعمال کرد.  در دور جديد تحريم ها، بيش از صد شرکت در فهرست شرکت هايی قرار گرفتند که دارايی های آنها به دليل برنامه هسته ای ايران مسدود شده است. ديپلمات های غربی می گويند وزرای خارجه اتحاديه اروپا اين تحريم ها را اعمال کرده اند تا ايران را به تعليق غنی سازی اورانيوم وادار کنند. غنی سازی اورانيوم می تواند به توليد سلاح هسته ای منتهی شود. کشورهای غربی بيم دارند که ايران در تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای باشد. تهران اما می گويد فعاليت های هسته ايش صلح آميز است. وزرای خارجه اتحاديه اروپا همچنين تحريم هايی عليه سوريه، ليبی و بلاروس اعمال کرده اند.
 


علی عبدالله صالح، رييس جمهوری يمن، با اينکه قرار بود طرح کناره گيری خود را امضاء کرده و از قدرت کناره گيری کند، روز دوشنبه از امضای طرح پيشنهادی شورای همکاری خليج فارس برای کناره گيری سرباز زد. اين سومين بار است که رييس جمهوری يمن از امضای توافق نامه ها درباره کناره گيريش سرباز می زند.  کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس با شنيدن خبر تغيير نظر علی عبدالله صالح، اعلام کردند که ميانجيگری در بحران يمن را به حال تعليق در می آورند. هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا هم در واکنش به اين خبر گفت:ايالات متحده از خودداری مداوم علی عبدالله صالح از امضای طرح ابتکاری شورای همکاری خليج فارس عميقا متاسف است. علی عبدالله صالح روز يکشنبه گفته بود از قدرت کناره می گيرد اما طرح کناره گيری او «يک کودتا» است.
 


دو جوان آمريکايی که به اتهام عبور غير قانونی از مرز، در ايران زندانی هستند، برای سومين بار از زمان بازداشتشان در دو سال پيش، موفق شدند با خانواده شان در آمريکا تماس بگيرند. شين باوئر و جاش فتال که هر دو ۲۸ سال دارند، در اين تماس تلفنی، به خانواده هايشان گفتند که ۱۷ روز در اعتصاب غذا بوده اند. دليل اعتصاب غذای آنان  دريافت نکردن نامه هايی بود که خانواده هايشان برای آنها می نوشتند. مادر شين باوئر به خبرگزاری ها گفت:مکالمه او و پسرش تنها چهار دقيقه طول کشيد و حال او خوب بوده است. مادر جاش فتال و شين باوئر هر دو از پنجشنبه گذشته، در حمايت از فرزندانشان، اعتصاب غذا کرده بودند. جاش فتال، شين باوئر و سارا شورد، دو سال پيش در نزديکی مرز ايران و عراق به اتهام عبور غير قانونی از مرز دستگير شدند. آنها اين اتهام را رد می کنند و می گويند مشغول کوهنوردی بوده اند. سارا شورد سال گذشته با وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد و به آمريکا بازگشت.
 


سخنرانی روز نوزدهم ماه مه باراک اوباما از پيش به عنوان يک سخنرانی مهم يا سخنرانی «قاهره دوم» تلقی می شد ولی استقبال از آن در خود منطقه خاورميانه چنان سرد بود که گويا مردم مصر اصلا خبر ندارند چنين سخنرانی ايراد شده است. سخنرانی روز نوزدهم ماه مه باراک اوباما از پيش به عنوان يک سخنرانی مهم يا سخنرانی «قاهره دوم» تلقی می شد ولی استقبال از آن در خود منطقه خاورميانه چنان سرد بود که گويا مردم مصر اصلا خبر ندارند چنين سخنرانی ايراد شده است. رابرت تيت از خبرنگاران راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در این باره می نويسد با وجودی که در اين سخنرانی مهم پس از حوادث سياسی اخير جهان عرب رييس جمهور آمريکا با صراحت به اين مسائل پرداخت ولی در پايتخت مصر اهميت چندانی پيدا نکرد. به نظر می رسد که وعده رييس جمهور آمريکا برای اعطای وام يک ميليارد دلاری و بخشش همين مبلغ از بدهی های مصر برای کمک به احيا اقتصادی افکار عمومی اين کشور را به خود جلب نکرد. يکی از رهبران ارشد «جامعه ملی برای تغيير» که از گروه های مخالف دولت مصر است در مصاحبه ای با مطبوعات داخلی گفت: «سخنان باراک اوباما عمق و اهميت چندانی ندارد. دولت آمريکا از رژيم های ديکتاتوری مصر و کشورهای ديگر عرب همواره حمايت کرده و مردم ، آمريکا را مجبور کردند که از انقلاب و خيزش های اخير حمايت کند.» خبرنگار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در قاهره می گويد فضای افکار عمومی اين کشور در مورد سخنرانی آقای اوباما، يا بی تفاوتی و يا بی اهميت شمردن آن بود. برخلاف سخنرانی سال ۲۰۰۹ قاهره که مردم مصر آن را با دقت دنبال کردند اين بار بسياری از مصری ها حتی نمی دانستند که باراک اوباما در مورد مسائل خاورميانه و از جمله مصر سخنرانی کرده است . برخی از مردم با يادآوری تعلل و سردرگمی دولت آمريکا در موضع گيری های اوليه خود در قبال انقلاب مصر می گويند رهبران آمريکا تازه از خواب بيدار شده اند. شايد يکی از دلايل آن اين است که برای افکار عمومی جهان عرب سخنرانی رييس جمهور آمريکا در پايتخت يک کشور مسلمان به نسبت سخنرانی در واشنگتن بسيار جدی تر تلقی می شود. اما بی اعتنايی نسبت به سخنرانی باراک اوباما به مصر محدود نمی شود. افکار عمومی جهان عرب به خاطر عدم اشاره مستقيم باراک اوباما به رژيم عربستان سعودی ناراضی هستند. دولت عربستان سعودی برای مقابله با اعتراض های مخالفان در بحرين به اين کشور نيروی نظامی اعزام کرده است. ايراد ديگری که به سخنرانی رييس جمهور آمريکا گرفته می شود لحن و سخنان وی در مورد حکومت بشار اسد است. باراک اوباما با انتقاد از سرکوب و کشتار معترضان گفت: «بشار اسد يا بايد روند اصلاحات را رهبری کرده و يا از گود خارج شود.» بسياری از مفسران وکارشناسان جهان عرب می گويند رييس جمهور آمريکا به غلط در اين باور است که بشار اسد هنوز هم می تواند مدير و رهبر اصلاحات باشد. در صورتی که باراک اوباما بايد از اين فرصت استفاده کرده و با حمايت معنوی صريح از اعتراضات در سوريه کمک می کرد تا تعادل قوا به نفع مخالفان بچرخد. انتقاد کلی که در اين زمينه به سخنرانی باراک اوباما گرفته می شود اين است که وی هنوز هم سياست گفت و گو با رژيم های خودکامه را کنار نگذاشته است. اما در مورد مسئله صلح اسرائيل و فلسطينيان به نظر می رسد که لحن رييس جمهور آمريکا و طرح مسئله بازگشت اسراييل به مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ توجه مفسران را به خود جلب کرده است. کارشناسان معتقدند که عنوان کردن اين مسائل درست قبل از سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل، به واشنگتن نشان می دهد که آقای اوباما در موضع خود بسيار جدی است.
 


پس از اجرای چند کنسرت و شرکت در چند جشنواره در اروپا سیما بینا، هنرمند سرشناس موسیقی وارد آمریکا شده تا با همراهی گروه موسیقی لیان تازه ترین کنسرت خود را در ۹ شهر آمریکا و کانادا به صحنه برد.پس از اجرای چند کنسرت و شرکت در چند جشنواره در اروپا سیما بینا، هنرمند سرشناس موسیقی وارد آمریکا شده تا با همراهی گروه موسیقی لیان تازه ترین کنسرت خود را در ۹ شهر آمریکا و کانادا به روی صحنه ببرد. حال و هوای کنسرت های سیما بینا با برنامه های پیشین او تفاوت دارد و وی ضمن اجرای چند ترانه خاطره انگیز از عارف قزوینی شاعر و ترانه سرای نامی ایران در دوران مشروطیت نمونه ای از کارهای پژوهشی خود را هم در گستره موسیقی شمال خراسان ارائه می دهد. گروه موسیقی «لیان» که ۱۵ سال است در شهر لس آنجلس بنیان گرفته است سیما بینا را برای اولین بار در تور آمریکای شمالی همراهی می کند. از این رو از زبان خانم پیرایه پورآفر یکی از بنیانگذاران این گروه می شنویم که گروه لیان چه نگاهی به موسیقی دارد:   پیرایه پورآفر: گروه لیان در سال ۱۹۹۶ توسط آقای هومان پورمهدی و بنده در شهر لس آنجلس تاسیس شد. از آن تاریخ تا به حال ما کنسرت های متعددی اجرا کردیم چه در قالب سنتی و چه در تلفیقی. کار اصلی گروه لیان به طور کلی کارهای تلفیقی است. در این برنامه خوشحالیم که افتخار همکاری با خانم سیما بینا را داریم و ایشان به ما اعتماد کردند و با ما دارند برنامه اجرا می کنند.» ۹ کنسرت سیما بینا و گروه لیان از روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه از شهر سانفرانسیسکو آغاز شده و دارای دو بخش موسیقی سنتی و موسیقی شمال خراسان است. هومان پور مهدی، نوازنده تنبک، دف و نی دیگر عضو موسس این گروه است که از چگونگی شکل گیری ۹ کنسرت سیما بینا در آمریکای شمالی می گوید:   هومان پور مهدی: در حقیقت انگیزه این کنسرت در رابطه با برنامه ای است که دانشگاه مریلند دعوتی از خانم سیما بینا کرده بودند تا درمورد لالایی ها و کتابی که ایشان منتشر کرده اند و تحقیقاتی که در مورد لالایی ها انجام داده اند، برنامه ای در این دانشگاه داشته باشد و در حقیقت این حس همکاری قوی و قوی تر شد و تبدیل به یک تور آمریکای شمالی شد که از سانفرانسیسکو شروع می شود و بعد به ونکوور، مونترال، تورونتو، نیویورک، آتلانتا، واشنگتن،لس آنجلس و سن دیه گو می رسد.»   ۹ کنسرت سیما بینا و گروه لیان از روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه از شهر سانفرانسیسکو آغاز شده و دارای دو بخش موسیقی سنتی و موسیقی شمال خراسان است. سیما بینا در گفت و گو با ما ضمن اشاره به پیشینه آشنایی خود با گروه لیان از حال و هوای کنسرت های  خود گفته است.   سیما بینا: آشنایی من با گروه لیان تازه نیست. بلکه این یک دوستی دیرینه است. با شناختی که از کارهایشان داشتم و می دانم که کارهای تلفیقی در سابقه کارشان بوده، سازهای سنتی می نوازند، این است که من هم تصمیم گرفتم بخشی از برنامه ها را این بار برای تنوع و آن حسی که الان این زمانه داریم از تصنیف ها و اشعار عارف قزوینی این شاعر و ترانه سرای ملی خودمان انتخاب کنیم و تنظیم کنیم. اینها کارهایی است که من قبلا با اجراهای دیگر داشتم با گروه پایور، محمدرضا لطفی یا فخرالدینی، جواد معروفی. منتها این بار با یک رنگ و طراوت بیشتری اینها را تنظیم کردیم که ارائه خواهیم داد.»   پیرایه پورآفر، امیرکوشکانی، شروین مهاجر، علی نوربخش و هومان پورمهدی هنرمندان گروه موسیقی لیان سیما بینا را در شش کنسرت در آمریکا و سه کنسرت در کانادا همراهی می کنند.
 


جامعه بین‌المللی بهاییان روز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد ماموران امنیتی ۳۰ تن از شهروندان بهایی را در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و شیراز بازداشت کرده‌اند.جامعه بین‌المللی بهاییان روز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد ماموران امنیتی ۳۰ تن از شهروندان بهایی را در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و شیراز بازداشت کرده‌اند. در این بیانیه آمده افراد بازداشت شده اساتید دانشگاه غیرحضوری بهاییان و یا از افراد مرتبط با این مؤسسه هستند که برای آموزش به جوانان بهایی محروم از تحصیل آموزش تأسیس شده‌است. دیان علایی، نماینده جامعه بین‌المللی بهاییان در مقر سازمان ملل در شهر ژنو، گفت تمامی خانه‌هایی که هدف بازداشت‌های نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند، در رابطه با مرکز آموزشی بهاییان هستند. فرهاد ثابتان سخنگوی جامعه جهانی بهایی، به رادیو فردا می‌گوید این افراد به مکان نامعلومی منتقل شده و تمامی کتاب‌ها و وسایل کار آنها توقیف شده‌است. آقای ثابتان می‌گوید «موسسه علمی آزاد» بهایی‌ها، در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده و دلیل تأسیس آن، ایجاد تسهیلات برای آموزش جوانان بهایی که به دلایل مذهبی از ورود به دانشگاه منع شده‌اند است. این موسسه غیر رسمی که راه حلی غیر خشونت‌آمیز برای حل معضل تحصیل این شهروندان ارائه می‌داد در ایران ثبت نشده‌است. «موسسه علمی آزاد» در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ نیز مورد حمله قرار گرفته بود. جامعه بین‌المللی بهاییان با اشاره به برخوردهای مشابه حکومت ایران با فعالیت‌های آموزشی بهاییان، از دولت‌ها و سازمان‌های جهان خواسته‌است تا این اقدام را محکوم کنند.
 


باراک اوباما، هفته گذشته در سخنانی در تشریح سیاست‌های جدید دولتش در مورد خاورمیانه ضمن تأکید بر حق فلسطینیان برای برخورداری از یک دولت فراگیر و مستقل گفت که کشور فلسطین باید در مرزهای شناخته شده قبل از جنگ ۱۹۶۷ استقرار یابد. پرسش اینجاست که این گفته‌ها چه تأثیری بر روند صلح اسرائیل و فلسطینیان دارد؟روز پنجشنبه باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در سخنانی در تشریح سیاست‌های جدید دولتش در مورد خاورمیانه به موضوع صلح میان اسرائیل و فلسطینیان هم اشاره کرد و با تأکید بر حق فلسطینیان برای برخورداری از یک دولت فراگیر و مستقل گفت کشور فلسطین باید در مرزهای شناخته شده قبل از جنگ ۱۹۶۷ استقرار یابد.   این تأکید که به معنای بازگرداندن سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل به فلسطینیان است، نخستین بار است که بر زبان بالاترین مقام دولت آمریکا جاری می‌شود. پیشنهادی که همزمان با واکنش منفی اسرائیل رو به رو شده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور که برای مذاکره با رهبران ایالات متحده به واشنگتن سفر کرده، پذیرش آن را متضمین غیر قابل دفاع شدن اسرائیل خوانده است. بنیامین نتانیاهو گفته است که اسرائیل آماده است تا امتیازات سخاوتمندانه ای برای برقرار صلح ارائه کند اما نمی تواند موضوع بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ را بپذیرد.   مرزهای سال ۱۹۶۷ همان مرزهای قبل از جنگ‌های شش روزه میان اعراب و اسرائیلی‌هاست. در آن جنگ اسرائیل شرق بیت‌المقدس یا اورشلیم، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را اشغال کرد.   گفته‌های تازه رئیس‌جمهور آمریکا چه تأثیری بر روند صلح اسرائیل و فلسطینیان دارد؟ این پرسش را با سه میهمان این هفته برنامه دیدگاه‌ها در میان گذاشتیم. با داود هرمیداس باوند، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران، مئیر جاودانفر، استاد و کارشناس امور خاورمیانه در تل آویو، اسرائیل و منصور فرهنگ، استاد علوم سیاسی کالج بنینگتون در ایالت ورمونت آمریکا. آقای فرهنگ، مفسران در آمریکا به گفته‌های باراک اوباما درباره لزوم تشکیل کشور فلسطین در مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ چگونه نگاه می‌کنند؟ بدیع است، تازه است یا نکته تازه‌ای در آن نیست؟ نکته تازه‌ای در سخنرانی آقای اوباما وجود ندارد. ولی طرز بیان او و موقعیت او نوعی جنبه اضطراری به خواست آمریکا برای آغاز مذاکرات صلح ایجاد می‌کند. وگرنه وقتی اوباما ارجاع کرد به مرزهای ۱۹۶۷ بلافاصله بعد از آن جمله ادامه داد که هر تغییر این مرزها باید مبنای مذاکرات باشد و هر تغییری که بخواهد داده شود باید بر مبنای کلمه swap را استفاده کرد به انگلیسی یعنی داد و ستد. یعنی دقیقاً همان حرفی را که بوش در گذشته زده بود که اگر زمین‌های اشغالی هم هست که اسرائیل بخواهد اینها را نگاه دارد باید به ازای این زمین‌ها از بخش دیگری از خاک اسرائیل زمین‌هایی را به فلسطینی‌ها بدهد. در این موضوع هیچ نکته جدیدی وجود نداشت. ولی واقعیت امر این است که آنچه که اوباما به عنوان فصل تازه‌ای در سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه مطرح کرد، کوششی است برای تنظیم کردن منافع و نگرانی‌های آمریکا و حرکت‌های دموکراسی‌خواهی در منطقه که به احتمال زیاد به این شکل می‌تواند در افکار عمومی اعراب تأثیر زیادی داشته باشد که برای اولین بار مردم مصر یا تونس یا در کشورهای دیگر عربی مردم بخواهند روی سیاست خارجی کشورهای خودشان تأثیری داشته باشند و تردیدی نیست که این را همه می‌دانند که در جهان عرب اکثریت قریب به اتفاق مردم احساس خویشاوندی می‌کنند با وضع مردم فلسطین و از دولت‌های خودشان می‌خواهند که به اسرائیل تمکین نکند به ازای پولی که از آمریکا می‌گیرد، کمک‌های اقتصادی مثل مصر در گذشته. بنابراین اهمیت حل مسئله برای سیاست خارجی آمریکا بیش از گذشته شده. به بیان دیگر از یک سو آمریکا از حرکت‌های دموکراسی‌خواهی دفاع می‌کند و حتی بعضی موارد تشویق می‌کند ولی در عین حال این واقعیت را هم می‌داند که وقتی کشوری تحت تأثیر افکار عمومی قرار گرفت، برای سیاست خارجی آمریکا به طور اعم و اختلاف بین اسرائیل و فلسطین به طور اخص چالش‌های جدید و جدی‌تری ایجاد می‌کند. آقای فرهنگ می‌گویند که لحن باراک اوباما تازه بود ولی نکته تازه‌ای در گفته‌هایش نبود. آقای جاودانفر، بنیامین نتانیاهو به گفته‌های باراک اوباما درباره لزوم تشکیل کشور فلسطین در مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ واکنش همدلانه نشان نداد و گفت چنین امری غیرقابل دفاع است. حرف باراک اوباما برای همه جناح‌های رقیب اسرائیلی نکته‌ای تازه در بر داشته یا نه؟ بله. نکته‌های تازه‌ای در بر داشت. چون باراک اوباما برخلاف یبل کلینتون در سال ۲۰۰۲ وقتی راجع به روند صلح صحبت کردند هیچ اشاره‌ای نکردند به تقاضای اسرائیل که پادگان‌های اسرائیل بعضی‌هایشان بماند حتی بعد از روند صلح با فلسطینی‌ها یا اینکه اسرائیل کنترل مرز فلسطین و اردن را در دست داشته باشد. این را آقای کلینتون در توصیه صلحش قبلاً مطرح کرده بود. الان آقای اوباما به آن هیچ اشاره‌ای نکرد. یک مسئله دیگر که خیلی مهم است و من باید به آن اشاره کنم این است که هیچ توافق و نقطه مشترکی بین آقای بوش و آقای اوباما در روند صلح وجود ندارد. چرا؟ چون در سال ۲۰۰۴ آقای بوش یک توافقنامه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن قول داد به دولت اسرائیل که دولت اسرائیل هیچ وظیفه‌ای ندارد که به مرزهای ۱۹۶۷ برگردد و آمریکا هیچ وقت به دولت اسرائیل فشار نخواهد آورد. ولی ما دو روز پیش دیدیم که اوباما کاملاً برعکس این توافقنامه تقاضا کرده از اسرائیل که به مرزهای پیش از ۱۹۶۷ برگردد و این باعث ناخوشایندی دولت نتانیاهو و طرفداران محافظه‌کار او در اسرائیل شده. چون دیدند که چقدر سیاست آمریکا از زمان بوش تا اوباما الان فرق کرده و این باعث نگرانی آنها شده چون آنها به حمایت آمریکا برای جلوبردن سیاست‌های خودشان مخصوصاً در روند صلح در نوار باختری رود اردن احتیاج دارند و مهم‌تر از آن در ماه سپتامبر خواهیم دید که در سازمان ملل متحد فلسطینی‌ها تقاضای شناخته شدن استقلال خود را خواهند کرد. اگر دولت نتانیاهو روابط خوبی با دولت اوباما نداشته باشد شاید آقای اوباما به کشورهای اروپایی فشار نیاورد که از این قطعنامه حمایت نکنند و این مسئله الان مسئله بحرانی شده و به نظر من تا وقتی که نتانیاهو با سیاست‌های خود در روند صلح ادامه دهد این باعث به وجود آوردن یک شکاف بزرگتر در روابط اسرائیل و آمریکا خواهد شد. آقای هرمیداس باوند، شما چه فکر می‌کنید؟ در ضمن در واکنش محافل جمهوری اسلامی ایران گفته‌های باراک اوباما درباره سایر موارد بررسی شد ولی به گفته‌هایش درباره لزوم تشکیل کشور فلسطین در مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ اشاره‌ای نشد. آن حرف‌های دیگر را گفتند که اینها فریب است. ولی در این مورد نه.   داود هرمیداس باوند : گفتار آقای اوباما در شرایط موجود و تأکیدش برای بازگشت به مرزهای بین‌المللی ۱۹۶۷ با مواضعی که اسرائیل از ابتدا اتخاذ کرده قابل توجه است. اسرائیل دلیل اینکه قطعنامه ۲۴۲ و ظرف ۴۳ سال قبل تا به حال اجرا نشده، بر اساس تفسیر و ادعایی بود که اسرائیل در مورد مرز امن مطرح کرد. یعنی بازگشت به مرزهای امن و شناخته شده بین‌المللی. اسرائیل مدعی بود که مرزها، دیگر مرزهای ۱۹۶۷ نیستند بلکه مرزهای امن جدیدی است و این مرزهای امن جدید مستلزم داشتن حریم‌های امنیت خاص خودش است. آن روندی است که به آن می‌گویند صلاحدید امنیتی خزنده creeping security jurisdiction  و احداث دیوار حائل از سوی اسرائیل در همین راستا است. یعنی مرزهای امنیتی که اسرائیل می‌خواهد تحمیل کند. برای این موضوع اسرائیل بر دو مبنا تأکید می‌کند. یکی مرور زمان ۴۳ ساله و دیگری تأثیر بنیانی اوضاع و احوال که هر دوی آنها از لحاظ حقوق بین‌الملل درست نافی تغییر مرزهاست. اسرائیل فرآیند این دو نکته را گرفته و با تکیه به تغییر مرزهای امنیتی بر آن است که به جامه بین‌المللی بقبولاند که این وضعیت پذیرفته شده‌ای است و هر تغییری درباره آینده دولت فلسطین و اسرائیل باید با توجه با در نظر گرفتن و ایجاد مرزهای امنیتی جدید باشد که عملاً هم اسرائیل سعی کرده در یک قسمت با ایجاد و احداث دیوار حائل حل کند. بنابراین اظهار اوباما با توجه به سوابق موضع‌گیری‌های اسرائیلی‌ها به نظر من در شرایط کنونی زمینه عدم توافق را بین اسرائیل و فلسطینیان به وجود آورده و احتمالا فرآیندهایی که خودش را از نظر تعارض بین آمریکا و اسرائیل در پیش خواهد داشت. آقای فرهنگ، هم آقای هرمیداس باوند گفتند که به یک نوعی حرف‌های باراک اوباما تازه است. ایشان گفتند که ممکن است زمینه عدم توافق را بین اسرائیل و فلسطینیان فراهم بیاورد و هم آقای جاودانفر دلایلی آوردند که بگویند حرف‌های باراک اوباما دارای نکته تازه‌ای بوده و با حرف‌های جرج بوش و بیل کلینتون فرق داشته. نظر شما چیست؟   به هیچ وجه. اگر توجه کنیم به تفسیرهایی که در دو روز گذشته به وسیله مشاوران بوش و مشاوران کلینتون و بسیاری از تحلیلگران آمریکایی و حتی در خود اسرائیل همه صحبت از این می‌کنند که هیچ تغییر کیفی در صحبت‌ها و یا مواضع اوباما و پیشنیانش وجود نداشته است. بوش هرگز تعهد کتبی نداد. دقیقاً او همین حرف را زد که بوش می‌گفت آن هم به عنوان این که اصطلاح انگلیسی را به کار می‌برد fact on the ground واقعیت امر این است که در حال حاضر دولت ائتلافی اسرائیل متشکل از عناصری است که غالباً با ایجاد یک کشور مستقل فلسطین از بیخ و بن مخالفند و تعهد انعطاف‌ناپذیری به افزایش ساکنان یهودی کرانه غربی رود اردن دارند. واقعیت امر این است که اسرائیل در ۴۴ سال گذشته بخش‌هایی از خاک فلسطین را به طور تلویحی ملحق کرده به اسرائیل و امروز بیش از ۵۰۰ هزار اسرائیلی در این مناطق زندگی می‌کنند. اوباما هر سخنی که می‌گفت نتانیاهو با او مخالفت می‌کرد. به طور کلی دولت کنونی اسرائیل از اساس با ایده صلح و عدالت و انصاف نسبت به فلسطینی‌ها مخالف است. نکته مهم‌تری که ما باید در اینجا به آن توجه کنیم این است که روند صلح به عنوان یک گفتمان تبلیغاتی این نیاز را ارضا می‌کند که آمریکا و متحدان عربش بگویند که تلاش می‌کنند برای پیدا کردن راه حلی برای این مسئله که برای سیاست خارجی آمریکا و روابط دولت‌های متحد آمریکا در کشورهای عربی برای مردم خودشان مهم است. ولی واقعیت امر این است که روند صلح با امید دست‌یابی به صلح دنبال نمی‌شود. بلکه فعالیتی است که هدف آن سازش با واقعیت‌های غیرقابل تغییر است. مثل رقصی است که هدفش ادامه این رقص و جلب توجه تماشاگران است. غالب کشورهای عربی خصوصاً مصر و اردن و عربستان سعودی سخت علاقه‌مند به حل این مسئله هستند. ولی چون توانایی این کار را ندارند، لذا داغ نگاه داشتن بحث بر سر روند صلح ابزاری است برای سازش با واقعیت تلخ ولی فعلاً لاینحل. سخنرانی اوباما کمکی به ادامه این رقص بود و گرنه نه راه‌حلی ارائه نداده است. امروز بسیاری از مردم آمریکا یا اروپا از روی آرمانگرایی و صلح‌جویی اظهار امید می‌کنند که این مسئله حل شود ولی اگر به تحلیل‌های مفسران گوش بدهید یک مفسر جدی نیست که امیدی به حل این مسئله داشته باشد. نکته دیگر این است که امکان حل این مسئله از چه طریقی ممکن است؟ آقای جاودانفر، آقای فرهنگ می‌گویند که دولت ائتلافی کنونی اسرائیل با روند صلح اسرائیل و فلسطینیان از اساس مخالف است و حرف‌های باراک اوباما هم در این موضوع تحولی به وجود نمی‌آورد چون به گفته ایشان چه بسا چنین اراده‌ای هم وجود ندارد و هر کس دیگری هم در آمریکا رئیس‌جمهور باشد زمینه‌اش فراهم نیست. نظر شما چیست؟ اولاً با احترام بسیار می‌خواهم به آقای فرهنگ بگویم که ایشان اشتباه مطلق می‌کنند وقتی می‌گویند آمریکا هیچ توافقنامه‌ای را در سال ۲۰۰۴ امضا نکرده. آقای بوش توافقنامه را امضا کرده و اگر ایشان هر روزنامه معتبری را بروند در آمریکا جستجو کنند در گوگل پیدا خواهند کرد که آقای بوش این قول را داده بود به دولت آریل شارون و این یک حقیقت است. اگر بخواهیم راجع به انگیزه دولت کنونی اسرائیل صحبت کنیم که آیا انگیزه صلح دارد، به نظر من این دولت انگیزه صلح دارد ولی نه به صلحی که اکثریت جامعه بین‌المللی به آن ایمان دارد. نه به مرزهای ۱۹۶۷ و این دولت اسرائیل الان دولت آرمانگرایی است که به مسئله امنیت از دیدگاه خودش بسیار تأکید می‌کند. الان مسئله ایدئولوژی برای این دولت مهم است. ما عناصر دینی در این کشور را می‌بینیم که قدرتشان و تعصب‌شان در سیاست‌های کنونی اسرائیل دارد افزایش پیدا می‌کند. و اینها باعث مشکل شدن مسئله صلح است و رسیدن به آن صلحی که برای تمام جامعه بین‌المللی و مخصوصاً فلسطینی‌ها قابل قبول باشد. یک مسئله دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که گروه حماس الان ملحق شده به گروه فتح یا سازمان آزادیبخش فلسطین. این که الان گروه حماس رسماً گفته که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان نابودی این کشور است، این مسئله را بسیار دشوارتر کرده برای کسانی که در اسرائیل می‌خواهند از روند صلح حمایت کنند و مخالف سیاست‌های کنونی نتانیاهو هستند. چون این مسئله بسیار طبیعی است که شما بخواهید با کسی صلح کنید که آنها وجود شما را به رسمیت نمی‌شناسند و خواهان نابودی شما هستند. دولت انگلستان با شین‌فین مذاکره نمی‌کرد وقتی شین‌فین سیاست‌های تروریستی خودش را با دولت انگلستان ادامه می‌داد. دولت اسپانیا هم الان با گروه اتا نمی‌خواهد مذاکره کند به همین دلیل. این مسئله مسئله را دشوارتر کرده. ولی به نظر من اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم حتی قبل از این که حماس با سازمان آزادیبخش فلسطین ملحق شود، آن وقت هم ما نمی‌دیدیم که دولت آقای نتانیاهو اینقدر انگیزه داشته باشد برای رسیدن به یک توافق. الان هم یک دولتی است که دیدگاه آنها با صلح فرق می‌کند و آنها اراضی اشغالی بعد از سال ۶۷ و اراضی نوار باختری را اشغالی محسوب نمی‌کنند. از دیدگاه دولت نتانیاهو این مناطق مناطق قابل مناقشه است که باید مذاکره کرد. این اراضی قبلاً به کشوری تعلق نداشتند و کشوری به نام فلسطین از دیدگاه آنها وجود نداشته. قبلاً هم کشور فلسطین زیر استعمار بوده و از دیدگاه آنها کشور فلسطین مستقل هیچگاه وجود نداشته. در حال حاضر در اسرائیل دیدگاه دولت کنونی بسیار دشوارتر خواهد بود و بایستی تأکید کنم که سیاست‌های حماس هم به روند صلح بسیار ضربه می‌زند. آقای هرمیداس باوند، نظرتان در مورد این اختلاف نظر بین آقای منصور فرهنگ و مئیر جاودانفر چیست و چه لوازمی باید فراهم باشد تا اسرائیلی‌ها و فلسطینیان دست کم یک گام به صلح نزدیک‌تر شوند با حرف‌های باراک اوباما؟ شرایط موجود تحولات منطقه، منطق و عقل سلیم اقتضا می‌کند که اسرائیل تغییری در مواضع فعلی خودش در پیش گیرد. به خصوص در بن بستی که پیش آمده و موجب استعفای آقای میچل شده بود. ناامیدی که حاکم شده در منطقه. در چنین شرایطی به نظر من می‌باید اسرائیل تعدیلی در مواضع خودش را پیش بگیرد. ولی بعید می‌دانم که دولت نتانیاهو در وضعیت موجود آمادگی برای یک مذاکره جدی جهت نیل به صلح نسبی که تاحدودی برای طرفین قابل قبول باشد، در پیش بگیرد. من بعید می‌دانم در آینده نزدیک امید یا زمینه‌ای برای یک مذاکره جدی در جهت نیل به یک صلح نسبی وجود داشته باشد. حتی بر این باورم که در آینده نزدیک اختلاف آمریکا با اسرائیل در رابطه با مسئله روند صلح همسو و همگام نخواهد بود. آقای فرهنگ، شما فکر می‌کنید که چه گامی ممکن است مؤثر باشد تا تحولی ایجاد شود در منطقه به نفع صلح؟   بگذارید یک نکته‌ای در پاسخ به آقای جاودانفر بگویم. آن این که دو حزب اصلی که در ائتلاف دولت کنونی شرکت دارند به هیچ وجه آرمانگرا نیستند. بلکه این‌ها احزاب نژادپرستی هستند که اگر به اینها بخواهیم آرمانگرا، باید به جمهوری اسلامی و حزب نازی آلمان هم بگوییم آرمانگرا. آقای لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» از کلماتی مثل «ملخ»، «شپش»، «سرطان» استفاده می‌کند برای اینکه فلسطینی‌ها را توصیف کند. بعد این که اسرائیل کشوری است کاملاً از نظر نظامی بسیار نیرومند. نیروی نظامی اسرائیل توفق دارد بر مجموعه تمام نیروهای نظامی کشورهای عربی. کشوری است دارای ثبات سیاسی ولی مثل بسیاری کشورهای دیگر در سراسر تاریخ توسعه‌طلب شده. این توسعه‌طلبی هیچ ارتباطی به احساس امنیت دولت کنونی، فلسطینی‌ها و طرفداران آنها در منطقه به هیچ وجه توانایی به خطر انداختن اسرائیل را به هیچ وجه ندارند. اسرائیلی که بیش از ۲۰۰ سلاح هسته‌ای دارد. بنابراین فقط دو امکان وجود دارد که ما امید به صلح داشته باشیم. یکی این که در داخل اسرائیل تحولی به سوی دموکراسی و عدالت‌خواهی و انصاف در رفتار با فلسطینی‌ها ایجاد شود که دولت کنونی از بیخ و بن و در ماهیت با این امر مخالف است و می‌خواهد زندانی درست کند که همان شبیه آپارتاید آفریقای جنوبی برای سیاهان است و اسم آن را بگذارد فلسطین مستقل. یکی این راه وجود دارد که امید هست اگر گوش بدهیم به شخصیت‌هایی در اسرائیل مثل دیوید گوسمن، ولی یک راه دیگر این است که توازن قدرت در منطقه عوض شود. یعنی این که کشورهای عربی بتوانند از نظر نظامی یا دستیابی به سلاح هسته‌ای با اسرائیل همردیف شوند. این در درازمدت امکان‌پذیر است. به جز این دو راه هیچ راه دیگری برای حل این مسئله وجود ندارد. آقای جاودانفر، برای اینکه مسئله در حد بررسی بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ و پیدا شدن یک راه حل بیانجامد، چه گام مؤثر عملی قابل حصولی در کوتاه مدت لازم است؟   اولاً اجازه بدهید که من احساس تعجب کنم از قیاس آقای فرهنگ که به نظر من تحلیل ایشان خیلی بی‌اساس است با تحریف بسیار و خیلی پوچ که بخواهند اسرائیل را قیاس کنند با گروه‌های نازی یا اینکه بگویند بمب اتمی در این منطقه بخواهد صلح بیشتری ایجاد کند. برعکس. کاملا برعکس. ولی اگر بخواهیم به آینده بنگریم و از این دو نوع اظهارات دور شویم که این‌ها فقط مسئله را تحریک می‌کنند، اولاً به نظر من دولت نتانیاهو بایستی از شهرک‌سازی در نوار باختری رود اردن دست بردارد و دوماً با توسعه اوباما اعلام همدمی کند و جلو برود و سوماً گروه حماس بایستی دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و حاضر شود که با دولت اسرائیل مذاکره کند و چهارم اینکه کشورهایی مثل ایران که آرزوی دولت‌شان نابود شدن اسرائیل است، انکار هولوکاست، بایستی هرچه بیشتر از روند صلح اسرائیل و فلسطین دور شوند چون آنها جز یک عامل مخرب چیز دیگری نیستند. آقای فرهنگ، نکته دیگری مانده؟   وقتی صحبت از مواضع و شعارها و تهدیدهای تشکیلاتی مثل حماس می‌کنیم، تمام این حرف‌ها باید در چارچوب ارزیابی قدرت مورد توجه قرار گیرد. حماس کوچکترین قدرتی در برابر اسرائیل ندارد. قبل از این که حماس و فتح توافق کنند نتانیاهو، دوستانشان و طرفداران دست‌راستی‌اش در آمریکا می‌گفتند که با فلسطینی‌ها نمی‌شود وارد مذاکره شد چون بین آنها تشتت و دو دستگی وجود دارد. حالا که رفته‌اند با همدیگر توافق کرده‌اند که حداقل قدمی در این راه بردارند، می‌گویند حماس تروریست است و مذاکره با آن امکان‌پذیر نیست. واقعیت هم مناخیم بگین و انور سادات هر دو تروریست بودند ولی عهدنامه صلحی امضا کردند که سی سال از آم گذشته و طرفین با ادامه آن راضی هستند. در سراسر تاریخ گروه‌هایی که از خشونت و ترور استفاده می‌کنند در جنگ با هم و در عین حال با هم مذاکره می‌کنند و در روند مذاکره به توافقی می‌رسند که برای طرفین قابل قبول است، به هیچ وجه مثال‌های کمی نداریم. در اینجا هم این نمونه باید انجام شود. ولی تعهد به صلح که اصلاً و ابداً در دولت کنونی اسرائیل وجود ندارد، پیش شرط اول دستیابی به این واقعیت است.   آقای جاودانفر، نکته دیگری هست؟   آقای فرهنگ فرمودند که انور سادات با اسرائیل مذاکره کرد ولی آقای فرهنگ نفرمودند که الان حماس گفته که با اسرائیل نمی‌خواهد مذاکره کند. پس اگر گروهی نمی‌خواهد با شما مذاکره کند من نمی‌دانم چطوری امکان دارد که به یک توافق صلح با چنین گروهی رسید. به نظر من این قیاس قیاس دقیقی نیست. باید هر دو طرف حاضر باشند به هم صلح کنند و مذاکره کنند. دولت اسرائیل وقتی با سازمان آزادیبخش فلسطین در ۱۹۹۳ و با دولت مصر مذاکره کرد که آنها موجودیتش را به رسمیت شناختند. تا وقتی کسی موجودیت شما را به رسمیت نمی‌شناسد، تحت هیچ اصل سیاسی توافق و مذاکره صلح امکان ندارد. اگر فلسطینی‌ها حماس واقعاً اعتقاد دارد که یک کشور فلسطین تأسیس شود بایستی این سیاست خودش را عوض کند چون این سیاست به کشور و مواضع فلسطینی‌ها بیشتر صدمه می‌زند تا کشورهای دیگر.
 


علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، با وجود تعهد روز یکشنبه مبنی بر امضای طرح خلع ید خود، تغییر نظر داد و از امضای طرح پیشنهادی «شورای همکاری خلیج فارس» برای کناره‌گیری سر باز زد.علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، با وجود اینکه روز یک‌شنبه گفته‌بود که طرح خلع ید خود را امضا خواهد کرد، تصمیم خود را عوض کرده و از امضای طرح پیشنهادی «شورای همکاری خلیج فارس» برای کناره‌گیری خود سر باز زد. این سومین بار است که آقای صالح در آخرین دقایق از امضای توافقات در مورد کناره‌گیری خود سر باز می‌زند و کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس»، یک‌شنبه شب با شنیدن خبر تغییر نظر مجدد علی عبدالله صالح، اعلام کردند که تلاش‌های میانجی‌گری خود در بحران یمن را به حال تعلیق درمی‌آورند. تغییر نظر مجدد آقای صالح، روز دوشنبه واکنش ایالات متحده را نیز در بر داشت و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفت که آقای صالح «بر سر تعهدات خود نیست.» وی افزود: «ایالات متحده نسبت به سرپیچی مداوم علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، از امضای طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس، عمیقاً متأسف است.» رئیس جمهوری یمن، که از سوی مخالفان داخلی و کشورهای منطقه برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار قرار دارد، روز یک‌شنبه گفت که در همین روز طرح خلع ید خود را امضا خواهد کرد، اما در عین حال این طرح را «یک کودتا» لقب داد و آن را محکوم کرد. آقای صالح که از هم‌پیمانان غرب در مبارزه با سازمان القاعده است، روز یک‌شنبه هم‌چنین به ایالات متحده و اروپا هشدار داد که با رفتن او «درها به روی القاعده برای کنترل یمن» باز خواهد شد. احزاب مخالف علی عبدالله صالح، روز شنبه طرح شورای همکاری خلیج فارس را امضا کردند و ایالات متحده نیز از آقای صالح خواسته‌بود روز یک‌شنبه به وعده‌اش در کناره‌گیری از قدرت عمل کند. برپایه طرح پیشنهادی «شورای همکاری خلیج فارس»، علی عبدالله صالح قرار بود پس از امضای این طرح، ظرف ۳۰ روز قدرت را به معاونش بسپارد، و در مقابل، او و مشاورانش از پیگرد قانونی مصون بمانند و دولت وحدت ملی به نخست‌وزیری مخالفان تشکیل و انتخابات، دو ماه بعد برگزار شود. عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، روز یک‌شنبه با شنیدن خبر امتناع رئیس جمهور یمن از امضای طرح پیشنهادی، صنعا، پایتخت یمن را ترک کرد و وزاری کشورهای این شورا نیز در نشست خود در ریاض از تعلیق تلاش‌های میانجی‌گری خود در یمن خبر دادند. به گفته اعضای «شورای همکاری خلیج فارس»، آقای صالح شرایط جدیدی را مطرح کرده‌است و خواستار آن شده تا نمایندگان اپوزیسیون، این طرح را به جای وی امضا کنند. علی عبدالله صالح که ۳۲ سال است قدرت را در یمن در دست دارد نخستین رئیس‌جمهور در جمهوری یمن است و پیش از آن نیز ریاست‌جمهوری کشور یمن شمالی را برعهده داشت. از چند ماه پیش اعتراضات گسترده‌ای در یمن علیه دولت آقای صالح آغاز شده و فعالان سیاسی مخالف دولت یمن می‌گویند از اواخر ژانویه تاکنون در سرکوب معترضان توسط رژیم علی عبدالله صالح، بیش از ۱۵۰ تن کشته شده‌اند.
 


ناصر حجازی، دروازه بان و مربی سابق فوتبال ايران، صبح روز دوشنبه در بيمارستان کسری تهران درگذشت. آقای حجازی که ۶۲ سال داشت، مدتی بود به بيماری سرطان ريه مبتلا شده بود. ناصر حجازی که بهترين دروازه بان تاريخ ايران لقب گرفته، روز جمعه در حين تماشای بازی استقلال و پاس به بيمارستان منتقل و در بخش مراقبت های ويژه بستری شد. «فدراسيون بين المللی تاريخ و آمار فوتبال»، در انتخاب برترين های قرن بيستم، ناصر حجازی را دومين دروازه بان برتر قاره آسيا و چهل و يکمين دروازه بان شايسته جهان معرفی کرده است.
 


بریتانیا روز یکشنبه به حضور نظامی هشت ساله خود در عراق پايان داد و آخرین نیروهای خود در این کشور پایان داد. طبق آخرين توافق‌ها، فقط ۱۰۰ نيروی نظامی بریتانیایی برای آموزش نيروهای دريايی عراق در اين کشور باقی مانده بودند.بریتانیا روز یکشنبه به حضور نظامی هشت ساله خود در عراق پايان داد و آخرین نیروهای خود در این کشور پایان داد. طبق آخرين توافق‌ها، فقط ۱۰۰ نيروی نظامی بریتانیایی برای آموزش نيروهای دريايی عراق در اين کشور باقی مانده بودند. نيروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمريکا، هشت سال پيش برای سرنگونی صدام حسين وارد عراق شدند و پس از فراز و نشيب های امنيتی و نظامی زياد، به تدريج کنترل نظامی را به نيروهای عراقی سپردند. بيشتر نيروهای نظامی بريتانيايی دو سال پيش از عراق خارج شده بودند و از شهر بصره در جنوب عراق بيرون رفته بودند. به گزارش رويترز، آخرين نيروهای بريتانيايی که  ۸۱ سرباز نيروی دريايی بريتانيا بودند، امور کنترل و گشتزنی بندر «ام القصر» در آب های خليج فارس را به نيروهای عراقی سپرده و از منطقه خارج شدند. ژنرال «مکس مارينر» فرماندهی نيروهای نظامی بريتانيايی در عراق در بيانيه ای به دستاوردهای گسترده نظامی و امنيتی بريتانيا در جنوب عراق اشاره کرده و گفت: «با توجه به گسترش اقتصادی و اجتماعی در جنوب عراق، به همان اندازه امنيت نظامی بهتر شده که همه در کل، زندگی مردم را بهتر کرده است.» وی همچنين افزود:«نيروهای عراقی آمادگی کامل برای به عهده گرفتن مسئوليت دارند و می توان ثبات امنيتی را که توسط نيروهای بريتانيايی به دست آمده را به آن ها سپرد.» در جريان حضور هشت ساله نظامی در عراق، نيروهای بريتانيايی ۱۷۹ کشته دادند. بريتانيا در حالی آخرين نيروهای نظامی خود را از عراق خارج می کند که پرونده حضور نظامی بريتانيا در عراق هنوز در اين کشور بسته نشده و کميته تحقيق عمليات نظامی عراق مشغول بررسی آن است. آن زمان اعلام شد «صدام حسين به سلاح های کشتار جمعی دست يافته» و از اين رو بايد وارد عمل شد. آمريکا و بريتانيا بر همين اساس ائتلافی برای حضور نظامی در عراق تشکيل دادند. در حال حاضر شمار اندکی از نيروهای نظامی بريتانيا در عراق حضور دارند که در سفارت بريتانيا در بغداد کار می کنند. ۴۴ تن از پرسنل نظامی بريتانيا هم در آکادمی آموزش و تعليم نظاميان ناتو در عراق حضور دارند. علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در همين حال اعلام کرد دريانوردان آمريکايی تا پايان سال جاری ميلادی، برای تعليم نيروهای عراقی حضور خواهند داشت. در بيستم مارس سال ۲۰۰۳، نيروهای نظامی بريتانيايی و آمريکايی از مرز کويت به عراق حمله کردند. بريتانيا با ۴۶ هزار نيروی نظامی وارد عراق شد.
 


روزنامه های دوشنبه ايران اخبار مربوط به اوج گرفتن جدال امنيتی در درون جناح حاکم را مورد توجه قرار داده اند و البته از بازداشت شماری از مديران دولتی به اتهام « جاسوسی » خبر داده اند.روزنامه های دوشنبه ايران اخبار مربوط به اوج گرفتن جدال امنيتی در درون جناح حاکم را مورد توجه قرار داده اند و البته از بازداشت شماری از مديران دولتی به اتهام « جاسوسی » خبر داده اند. «تداوم افشاگری اقتصادی اصولگرايان عليه دولتی ها »، « شوک ۱۸ هزار تومانی ماليات ارزش افزوده به بازار سکه » و ادامه يافتن « بلاتکليفی معلمان شرکتی » از جمله ديگر عناوين روزنامه های دوم خرداد ماه ايران است. اوج گرفتن جدال امنيتی در درون جناح حاکم روزنامه جمهوری اسلامی ، مردمسالاری و رسالت گزارش  داده اند که «چند مدير دولتی از جمله بازداشت شدگان به اتهام جاسوسی هستند. » روزنامه رسالت که تا پيش از علنی شدن اختلاف ميان علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد در شمار روزنامه های حامی دولت قرار داشت يک روز پس از ادعای وزارت اطلاعات درباره بازداشت ۳۰ نفر به اتهام جاسوسی اعلام کرده که «چند تن از مديران دولتی و نهادهای خدماتی در فهرست بازداشت‌شدگان اخير قرار دارند.» به نوشته اين روزنامه، دستکم «يک مدير دولتی و چند مدير نهادهای خدماتی » از جمله کسانی هستند که به عنوان متهم « شبکه خرابکاری وابسته به سيا » بازداشت شده اند. پيشتر روزنامه کيهان همزمان با انتشار اطلاعيه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی درباره بازداشت ۳۰ نفر به اتهام جاسوسی، در شماره يکم خرداد ماه خود از قول يحيی رحيم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران ادعا کرده بود که « سرنخ برخی گروه های سياسی منحرف در دست سرويس هاس اطلاعاتی بيگانه است. » کيهان در شماره دوم خرداد ماه نيز از قول غلامرضا کرمی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس هشتم، ادعا کرد که بازداشت ۳۰ نفر از جمله برخی مقام های دولتی به اتهام جاسوسی « حاصل درايت رهبری در تثبيت وزير اطلاعات است » و مخالفت آيت الله خامنه ای با برکناری حيدر مصلحی است و « اين تيم اطلاعاتی اقتدار جمهوری اسلامی را در حوزه اطلاعات نشان داده است.» همزمان روزنامه خراسان خبر داده که مجلس شورای اسلامی « افزايش سن بازنشستگی کارکنان وزارت اطلاعات را تصويب کرده است. » به نوشته اين روزنامه، مجلس هشتم «با تصويب طرح اصلاح ماده ۵۷ قانون استخدامی وزارت اطلاعات، اين وزارتخانه را مجاز کرد که در صورت نياز و ضرورت با ادامه خدمت نيروهای متخصص و مجرب اطلاعاتی و بازنشستگان که آمادگی ادامه خدمت را دارند، حداکثر تا سن ۶۵ سال موافقت کند. » روزنامه خراسان گزارش داده که به هنگام بررسی نهايی اين طرح، ابراهيم نکونام  طی سخنانی گفت که «برخی از کارمندان نخبه وزارت اطلاعات از جمله مسئول پرونده عبدالمالک ريگی از ابتدای سال ۱۳۹۰ بازنشسته شده اند» و «برخی از آن ها عاشق کارشان هستند و مايلند در اين وزارتخانه خدمت کنند اما می گويند نظام می خواهد ما را از خدمت بازدارد. » اين روزنامه تاکيد کرده که علی لاريجانی، رئيس مجلس هشتم نيز اعلام کرد که « مسئولان نظام هم اين توصيه را به وزارت اطلاعات کرده اند که عناصر نخبه بتوانند به خدمت خود ادامه بدهند » و محمدرضا خباز نماينده کاشمر نيز با ارائه تذکری درباره سخنان نکونام گفت که « نظام نمی خواهد عناصر نخبه از وزارت اطلاعات بروند، بلکه جريان انحرافی دولت قصد چنين کاری را داشت که با مصوبه مجلس جلوی آن گرفته شد. » تداوم افشاگری اقتصادی حاميان پيشين دولت عليه حلقه نزديکان احمدی نژاد روزنامه جهان صنعت از قول سخنگوی کميسيون اصل ۹۰  مجلس خبر داده که پرونده های برخی از مقام های دولتی از جمله «محمدرضا رحيمی و اسفنديار رحيم مشايی » در کميته محرمانه ای در مجلس بررسی می شود. به نوشته اين روزنامه، حسين اسلامی، سخنگوی کميسيون اصل ۹۰، همچنين از بررسی چند پرونده ديگر در کميته محرمانه مجلس خبر داده و گفته است که پرونده های « کرسنت »، « سفيری که فراری شده » و « شکستن انحصار واردات سيگار توسط احمدی‌نژاد » نيز در اين کميته درحال بررسی است. سخنگوی کميسيون اصل ۹۰ « پرونده‌های زمين‌خواری » را  پرونده های « تعجب برانگيز » توصيف کرده و گفته است که در مورد واگذاری منابع طبيعی، دولت ضمن « تبانی » با برخی اشخاص « زمين‌ها را واگذار و قانون و نظارت را زير پا گذاشته است. » به گفته سخنگوی کميسيون اصل ۹۰ مجلس، بسياری از زمين هايی که از سوی دولت تحت عناوين مختلف به اشخاص واگذار شده و قرار بود به « سالن ورزشی، رستوان بين راهی و... تبديل شود » در مواردی « چند دست فروخته شده و در نهايت هم تبديل به مسکونی شده است بعد هم مالک آن در دوبی به ريش من و شما می‌خندد.» همزمان روزنامه های کيهان و خراسان از « برداشت غيرقانونی دولت از بانک مرکزی برای يارانه نقدی » خبر داده اند. به نوشته روزنامه کيهان، رئيس کميسيون ويژه مجلس از تخلف دولت در برداشت ۵ هزار ميليارد تومان از منابع داخلی بانک مرکزی برای پرداخت يارانه های نقدی خبر داده و گفته که « اين مبلغ تحت عنوان تنخواه برداشت شده است. » غلامرضا مصباحی مقدم در حاشيه جلسه علنی روز  يکشنبه مجلس شورای اسلامی همچنين اعلام کرده که « اين اقدام دولت تخلف از قانون است و در گزارش ديوان محاسبات به مجلس نيز به آن اشاره شده است» و «ديوان محاسبات از طريق مستشاران و قضات خود موضوع تخلف دولت از هدفمندی يارانه ها را همچنان پيگيری می‌کند.» روزنامه های روزگار و جمهوری اسلامی نيز اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «جريان‌های انحرافی» در دولت مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته اند که «جريان انحرافی، بی‌ريشه و سطحی است و قادر به ادامه مسير نيست.» به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت روز يکشنبه در ديدار جمعی از مديران دستگاه‌های مختلف شهرستان زاهدان «در پاسخ به ابراز نگرانی برخی از حاضرين در جلسه در مورد تلاش جريان‌های انحرافی برای مخدوش کردن وحدت و اعتقادات دينی مردم» گفت که «ممکن است در مقطع و برهه‌ای خاص، جريان يا گروه و باندی خاص بتوانند تعمداً يا سهواً خدشه‌ای به ارزش‌ها وارد و انحرافی در مسير انقلاب ايجاد و حتی طيف‌هايی را نيز ناخودآگاه باخود همراه کنند، ولی قطعاً جريان‌های انحرافی، بی‌ريشه و سطحی بوده و قادر به ادامه مسير و تداوم برنامه‌های انحرافی خود نخواهند بود.» «شوک ۱۸ هزار تومانی» ماليات ارزش افزوده به بازار سکه روزنامه های ابرار و دنيای اقتصاد در شماره دوشنبه خود گزارش هايی درباره « شوک ۱۸ هزار تومانی دستور مالياتی دولت به قيمت سکه » منتشر کرده اند. روزنامه دنيای اقتصاد با اشاره به « شوک ۱۸ هزار تومانی » به بازار سکه، نوشته است: پس از آنکه « بانک مرکزی در بخشنامه‌ای از بانک ملی و کارگشايی خواست تا به قيمت فروش سکه بابت ماليات بر ارزش افزوده ۴ درصد بيافزايند » قيمت سکه در شعب بانک ملی ۱۸ هزار تومان گرانتر شد. روزنامه ابرار در همين خصوص اظهارات رئيس اتحاديه کشوری طلا و جواهر را منعکس کرده و از قول محمد کشتی آرای نوشته است: « دليل اصلی گران شدن قيمت انواع سکه در بازار رسمی و غير رسمی طی روز يکشنبه، دستور بانک مرکزی به بانک های عامل برای اعمال ۴ درصد ماليات برارزش افزوده در معاملات سکه است. » به نوشته اين روزنامه ها، « قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قديم روز يکشنبه گرانتر شد و  به ۴۶۲ هزار تومان رسيد، و سکه طرح جديد ۴۳۶ هزار تومان، نيم سکه ۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۳۱ هزار تومان و سکه يک ‌گرمی نيز به ۶۸ هزار تومان» رسيده است. تجمع معلمان معترض در مقابل مجلس روزنامه روزگار گزارش داده که روز يکشنبه شماری از «معلمان شرکتی با سابقه» مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار رسيدگی به وضعيت استخدامی خود شدند. به نوشته اين روزنامه، « تجمع و ديدار معلمان با موسوی نماينده مبارکه و سيدحسين نقوی نماينده ورامين باعث شد تا اعضای مجلس در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی به وضعيت ساماندهی نيروی انسانی انتقاد کنند. شماری از معلمان معترض به روزنامه روزگار گفته اند که « برخی از معلمان شرکت کننده در اين تجمع، بيش از پنج سال سابقه کار دارند و دارای مدرک ديپلم، ليسانس و فوق ليسانس هستند» اما وزارت آموزش و پرورش همچنان از « استخدام » آن ها جلوگيری می کند. به نوشته اين روزنامه، « معلمان » شرکت کننده در تجمع يکشنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی « از شهرستان های مختلف استان تهران مثل ورامين، پيشوا، شهرک قدس، قرچک و  چهاردانگه به بهارستان آمدند و نمايندگان شان موفق به ديدار با تعدادی از مجلسيان شدند. »
 


رئیس جمهوری آمریکا سفر چهار روزه‌اش به اروپا را از امروز و با دیدار از کشور ایرلند آغاز می‌کند. باراک اوباما امروز پس از بازدید از خانه یکی از اجداد مادری‌اش در نزدیکی دوبلین، در این شهر به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و روز سه‌شنبه عازم لندن می‌شود تا در ضیافت شام ملکه الیزابت که به افتخار او ترتیب داده خواهد شد، شرکت کند. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه و پیش از سفرش به لهستان، در نشست هشت کشور صنعتی جهان (جی هشت) در پاریس شرکت خواهد کرد.
 


ناصر حجازی، دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران و یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه در بیمارستان کسری در تهران بستری بود، بامداد روز دوشنبه، دوم خرداد، در سن ۶۲ سالگی درگذشت.ناصر حجازی، دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران و یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران که در بیمارستان کسری در تهران بستری بود بامداد روز دوشنبه، دوم خرداد ۹۰، در سن ۶۲ سالگی درگذشت. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، وی ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه روز دوشنبه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه درگذشته‌است و اصغر حاجیلو، از دست‌اندرکاران فوتبال ایران، این خبر را در همین روز در جمع خبرنگاران اعلام کرده‌است. حجازی از یک سال و نیم پیش به بیماری سرطان ریه مبتلا شد و جمعه گذشته در حین تماشای بازی استقلال تهران و پاس همدان از هوش رفت و به بیمارستان منتقل شد. «فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال»، ناصر حجازی را دومین دروازه‏‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا پس از محمد الدعایه عربستانی معرفی کرده‌است. حجازی در دوران مربی‌گری خود، تیم استقلال تهران را به نایب‌قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی لیگ آزادگان و جام حذفی ایران رساند. بنا بر گزارش‌ها، آتیلا حجازی فرزند ناصر حجازی روز دوشنبه میان جمعیت حاضر در روبه‌روی منزل پدری خود حاضر شد و گفت: «به دلیل اینکه قرار است مردم از شهرستان بیایند مراسم خاک‎سپاری چهارشنبه برگزار می‎شود. ما می‎خواستیم ۷ صبح از بیمارستان او را در ورزشگاه شهید شیرودی تشییع کنیم اما شورای تامین تهران این اجازه را نداد و گفتند مشکل ایجاد می‎شود.» وی افزود: «تصمیم گرفتیم جنازه پدرم از بیمارستان به منزل منتقل شود و سپس پیکر او در آرامگاهی نزدیک منزلمان که دو دقیقه بیشتر راه نیست دفن کنیم. می‏‌خواهیم نزدیک او باشیم تا بتوانیم همیشه در کنارش باشیم.» پسر ناصر حجازی در ادامه گفت که ناصر حجازی «همیشه عاشق مردم بود و همه‎چیز را برای مردم می‎خواست» و گفته بود «دوست دارد همه هوادارانش در مراسم خاک‎سپاری‎اش باشند.» انتقادات ناصر حجازی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت دهم، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرد و مصاحبه‌های وی در این مورد، حتی در اوج بیماری‌اش، واکنش تند سایت‌های حکومتی را در پی داشت و رجا نیوز در یادداشتی صریح، به او اخطار داد که «پای خود را از گلیمش درازتر نکند.» ناصر حجازی به سایت خودش گفته بود: «به من می‌گویند عصبانی نشوم، مگر بی‌غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می‌بینم، با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرم. آمده‌اند و یارانه‌ها را قالب کرده‌اند. زندگی مردم بهتر نشده که بدتر هم شده‌است. دولت می‌گوید چهل هزار تومان در ماه به مردم کمک می‌کنیم، مگر مردم گدا هستند؟ مردم ایران روی گنج خوابیده‌اند. دولت حق ندارد به مردم کمک کند، دولت باید کار کند، خدمت کند و زحمت و دسترنج مردم را دودستی تقدیم آنها نماید.»  به نوشته خبرگزاری مهر،حجازی دارای دو فرزند به نام‌های آتوسا و آتيلاست که هردو فوتباليست بوده‌اند. آتيلا چند سال در تيم استقلال تهران بازی می‌کرد و آتوسا هم نخستين کاپيتان تيم ملی فوتسال بانوان ايران بود. دامادش (همسر آتوسا) سعيد رمضانی هم بازيکن حرفه‌ای فوتبال است و فرزند آنها نيز اميرارسلان نام دارد. ناصر حجازی روز ۲۸ آذرماه سال ۱۳۲۸ در تهران ديده به جهان گشود. وی همراه با  چهار خواهر و يک برادرش در خانواده‌ای هشت نفری زندگی می‌کرد. پدرش متولد تبريز بود و آژانس املاک داشت. علی فتح‌الله‌زاده، سرپرست باشگاه استقلال، روز دوشنبه با حضور در جمع علاقه‌مندان ناصر حجازی که مقابل منزل او جمع شده بودند خبر داد که پیکر ناصر حجازی، روز چهارشنبه پس از تشییع جنازه از ورزشگاه آزادی، در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا دفن می‌شود.
 


محمد، سيامک، زهرا، محسن، محمود و علی نام فرزندان و داماد پيرزنی است که در دهه ۱۳۶۰ خورشيدی توسط حکومت جمهوری اسلامی اعدام شدند. گفته‌های اين زن همراه با تصويری که او را در اتاقی در ميان قاب‌های عکس از دست رفتگانش نشان می‌دهد، در وب‌سايتی به نام «ایران تریبونال» منتشر شده است. اين وب‌سايت در واقع به کارزاری تعلق دارد که در تلاش است شماری از سران و مقام‌های حکومت ايران را که در اعدام گسترده زندانيان سياسی در دهه ۶۰ خورشيدی دست داشتند در دادگاهی نمادين محاکمه کند. قرار است این دادگاه در پاييز سال آينده برگزار شود.محمد، سيامک، زهرا، محسن، محمود و علی نام فرزندان و داماد پيرزنی است که در دهه ۱۳۶۰ خورشيدی توسط حکومت جمهوری اسلامی اعدام شدند. گفته‌های اين زن همراه با تصويری که او را در اتاقی در ميان قاب‌های عکس از دست رفتگانش نشان می‌دهد، در وب‌سايتی به نام « ایران تریبونال » منتشر شده است. اين وب‌سايت در واقع به کارزاری تعلق دارد که در تلاش است شماری از سران و مقام‌های حکومت ايران را که در اعدام گسترده زندانيان سياسی در دهه ۶۰ خورشيدی دست داشتند در دادگاهی نمادين محاکمه کند. شماری از بستگان اين اعدام شدگان و فعالان سياسی و حقوق بشر، حدود سه سال پيش اين کارزار را به راه انداختند و در اين بين چند حقوقدان برجسته ايرانی و خارجی از جمله پروفسور جان کوپر، استاد حقوق اهل بريتانيا و پروفسور پيام اخوان، مشاور سابق دادستان در دادگاه جنايات جنگی در يوگسلاوی سابق به آن پيوستند. دادگاهی که ما تشکيل می‌دهيم کاملا جنبه خصوصی دارد و هيچ نوع قدرت قانونی ندارد که احيانا مسئولان جمهوری اسلامی را به پای ميز مذاکره بکشد و وادارشان کند در دادگاه شرکت کنند. بنابراين جنبه اخلاقی و تبليغاتی دارد و راهی برای خانواده قربانيان اين جنايات است که اعلام کنند چه فجايعی انجام شده است. حمید صبی، وکیل ایرانی مقیم بریتانیا حميد صبی، وکيل ايرانی مقيم بريتانيا که از مسئولان اين کارزار است، درباره انگيزه تشکيل دادگاه رسيدگی به اعدام‌های دهه ۶۰ خورشيدی به راديو فردا چنين می‌گويد: « در سال ۶۷ تعداد زيادی از زندانيان سياسی را در يک سيستم خيلی ساده و بدون هيچ گونه دسترسی به عدالت و دادگاه و وکيل به قتل رساندند. شايد حدود ۱۰ هزار نفر از جوانان ما کشته شدند بدون اين که فريادرسی داشته باشند يا مرجعی باشد برای شکايت از اقدام دستگاه جمهوری اسلامی. خانواده‌های اين زندانيان سالهاست تلاش می کنند دادگاهی به فجايع سال ۶۷ رسيدگی کند اما چنين دادگاهی تا به حال تشکيل نشده است و جمهوری اسلامی کوچک‌ترين اشاره ای به اين مطلب نکرده و قبول نکرده چنين جناياتی در جمهوری اسلامی انجام شده است.» به گفته بابک عماد، مسئول هماهنگی کارزار، نخستين گام‌ها در راه تشکيل دادگاه برداشته شده و ليستی از هزاران تن از افراد اعدام شده تهيه شده است: « ما اين ليست را تهيه کرده ايم. يک ليست مربوط به سال‌های اوليه دهه ۶۰ است و حدود ۱۲ هزار اسم را جمع آوری کرديم و از خانواده‌ها مشخصات گرفتيم. البته اين ليست هنوز ناقص است و اميدواريم به مرور زمان خانواده‌ها و کسانی که از زندان‌های دهه ۶۰ بيرون آمدند کمک کنند تا نواقص را رفع کنيم. ليستی هم داريم که مربوط به قتل عام تابستان ۶۷ است که بالغ بر پنج هزار اسم است.» اما دادگاه ايران با دادگاه‌های بين المللی مانند آن چه برای رسيدگی به جنايات يوگسلاوی سابق در لاهه هلند تشکيل شد تفاوت دارد. حميد صبی، وکيل ايرانی مقيم  بريتانيا در اين باره می‌گويد: «اين دادگاهی که ما تشکيل می‌دهيم کاملا جنبه خصوصی دارد و هيچ نوع قدرت قانونی ندارد که احيانا مسئولان جمهوری اسلامی را به پای ميز مذاکره بکشد و وادارشان کند در دادگاه شرکت کنند. بنابراين جنبه اخلاقی و تبليغاتی دارد و راهی برای خانواده قربانيان اين جنايات است که اعلام کنند چه فجايعی انجام شده است.» به گفته مسئولان کارزار، دادگاه رسيدگی به اعدام زندانيان سياسی در دهه ۶۰ قرار است در پاييز سال آينده برگزار شود و از مقام‌های جمهوری اسلامی که متهم به دخالت در اين اعدام‌ها هستند دعوت خواهد شد تا در آن شرکت کنند. هر چند به گفته جان کوپر ترديد زيادی وجود دارد که حتی يک نفر از آنان به اين دعوت پاسخ مثبت بدهد. به گفته جان کوپر، حقوقدان بريتانيايی و رئيس کميته راهبردی دادگاه ايران، خانواده اعدام شدگان دهه ۶۰ و فعالان سياسی و حقوق بشر در گذشته کوشيده اند يک دادگاه بين المللی به اين ماجرا رسيدگی کند ولی موفق نشدند چرا که « برای تشکيل چنين دادگاهی ضرورت است شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه ای صادر کند. ولی خيلی از کشورهای عضو سازمان ملل علاقه ای به پيگيری موضوع ندارند، دليلش هم سياسی است چرا که موضوع اعدام زندانيان سياسی موضوع حساسی است و روابط بين الملل پيچيده است. کشورهای ديگر احتمالا نمی‌خواهند در ملاء عام به اين موضوعات بپردازند. ولی دادگاهی که ما برگزار می‌کنيم همه چيز را می‌خواهد علنی کند. برای نخستين بار افکار عمومی و جامعه بين الملل به واسطه اين دادگاه می‌توانند از اسناد و مدارکی که توسط بستگان افراد اعدام شده و جان به دربردگان از زندان های ايران به دست آمده است آگاه شوند.» اما دست اندرکاران کارزار رسيدگی به اعدام زندانيان سياسی در دهه ۶۰ خورشيدی اميدوارند برگزاری دادگاهی نمادين توسط آنها باعث تغيير در وضعيت موجود شود. جان کوپر می‌گويد: « ما اميدواريم جامعه بين المل پس از آگاهی از اسناد و مدارک و شنيدن شهادت‌ها درباره دادگاه ايران تجديد نظر کند و سازمان ملل هم رويکرد فعالانه ای را در پيش گيرد.» به گفته مسئولان کارزار، دادگاه رسيدگی به اعدام زندانيان سياسی در دهه ۶۰ قرار است در پاييز سال آينده برگزار شود و از مقام‌های جمهوری اسلامی که متهم به دخالت در اين اعدام‌ها هستند دعوت خواهد شد تا در آن شرکت کنند. هر چند به گفته جان کوپر ترديد زيادی وجود دارد که حتی يک نفر از آنان به اين دعوت پاسخ مثبت بدهد.
 


نشست دو روزه وزیران خارجه اتحادیه اروپا از امروز در بروکسل آغاز می‌شود. قرار است در این نشست راهبردهای تازه اتحادیه اروپا در برابر مسائل خاورمیانه، از جمله افزایش تحریم‌ها علیه ایران و سوریه، بررسی شود. به گفته دیپلمات‌ها، با مأیوس شدن از ادامه گفت‌گوهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، اتحادیه اروپا با «افزایش معنادار تحریم‌ها» علیه ایران موافق است و از همین روی ۱۰۰ شرکت ایرانی به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد. افزایش تحریم‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه، راه‌های برقراری آتش‌بس در لیبی و روی کار آمدن حکومت‌های دموکراتیک در مصر و تونس، از دیگر موضوع‌های مطرح در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا است.
 


وزارت دفاع ایران می‌گوید شمار انبوهی از موشک‌های جدید بالستیک، با نام قيام ۱، تولید کرده و در اختیار سپاه پاسداران گذاشته است. به گزارش ایرنا احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ایران، روز یک‌شنبه در مراسم تحويل این موشک‌ها به نيروی هوافضای سپاه پاسداران، گزارش‌ها در باره «همكاری ایران با برخی کشورها در اين زمينه» را رد کرد و گفت تولید انبوه قیام ۱ نشان از خودكفایی جمهوری اسلامی ايران در توليد انواع موشک دارد. خبرگزاری رویترز هفته گذشته به گزارشی محرمانه اشاره کرد که بر پایه آن، کارشناسان سازمان ملل می‌گویند ایران و کره شمالی به تبادل غیرقانونی فن‌آوری موشک‌های بالستیک می‌پردازند.
 


بنابر گزارش‌ها، در ساعات پایانی یکشنبه‌شب دست‌کم ۱۵ مرد مسلح به یک پایگاه نیروی دریایی پاکستان در شهر کراچی حمله کردند. مهاجمان ضمن درگیری با نیروهای داخل پایگاه، برخی از تجهیزات موجود از جمله یک هواپیماهای شناسایی آمریکایی را منفجر کردند. این درگیری‌ها تا صبح دوشنبه همچنان ادامه داشته و به گفته سخنگوی نیروی دریایی پاکستان، کماندوهایی برای رویارویی با مهاجمان به محل اعزام شده‌اند. درگیری‌ها تاکنون دست‌کم پنج کشته برجای گذاشته است. گروه طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و گفته است در انتقام کشته شدن اسامه بن لادِن دست به این یورش زده است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته