-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 05/24/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/3/2

حمید رضا صدر
گل دات کام

احتمالا آن بالا جایی ایستاده. بدون سوزن و آمپول. بدون قرص و شیمی درمانی. روی چمن سبز. وسط دروازه. با پیراهنی زرد یا سبز. با شورت ورزشی. با موهای کمی بلند. راست قامت

پرده اول: با پیراهن نادر
امجدیه، 5 تیر 1348
آرارات یک - نادر یک

 آرارات برابر نادر. نبرد بقا برای ماندن در دسته اول. تساوی در نیمه دوم. تساوی در وقت اضافی. سرنوشت تیمی که در دسته اول باقی می ماند با پرتاب سکه روشن می شود. با شیر یا خط. پیراهن سرخ ها در آن نمای دور از شادی به هوا می پرند. ارامنه روی سکوها یکدیگر را در آغوش می کشند. پیراهن سپیدها دست بر سر می گذارند. بی حرکت می شوند. میخکوب...

 میان بازیکنان نادر یک بازیکن شاخص تر از سایرین است. سنگربانی جوان. پسرکی به نام ناصر حجازی. با اندام کشیده. واکنش های سریع. با پرتاب های بلند دست. شوت های پرقدرت. پسرک در آستانه معروفیت دارد. در آستانه ستاره شدن. تیمسار مکری رئیس فدراسیون طعنه آمیزانه و بدبینانه در اشاره به او می گوید "حیف از این جوان ها که خیلی زود معروف می شوند. حیف که آنها زود خودشان را گم می کنند و زود هم فراموش می شوند".

ولی رئیس فدراسیون اشتباه می کند. مکری عجولانه قضاوت می کند. باشگاه نادر نابود خواهد شد، محو. ولی نه نام این سنگربان جوان. نه این دروازه بان بلند بالا. نه این پسرک لاغر اندام. نه ناصر حجازی که جایگاه رفیعی در فوتبال ایران خواهد یافت. افسانه ای خواهد شد.

این شکست مقدمه پیروزی های بعدی حجازی است. پسر اهل بسکتبال که چهار سال پیش در دبیرستان و با یاری دبیر ورزش دبیرستان، حسین دستگاه (دبیر ورزش در این دوران هنوز ارج دارد. قربت دارد) در مسابقات فوتبال بخش درخشیده. برابر تیم کارون که غلام وفاخواه، جواد رمزی، منصور ضرابی و حسین بشر دوست را در اختیار داشته بازی کرده. به تیم ملی جوانان برای شرکت در بازی‌های آسیایی بانکوک دعوت شده. رایکوف مربی تیم ملی جوانان او را کشف کرده. پا به تیم ملی جوانان گذاشته. برابر زسکا مسکو حیرت انگیز ظاهر شده. محشر و نفس گیر. ولی در چهار بازی در شوروی گل های فراوانی خورده. 12 گل (بله 12 گل). در جام عمران منطقه‌ای در ترکیه برای اولین بار با پیراهن ملی برابر ترکیه به میدان رفته. در نیمه اول 4 گل خورده (بله 4 گل از دقیقه 9 تا 39 با مدافعانی که جلویش بازی می کردند: حسن حبیبی، جعفر کاشانی، مهدی لواسانی و مصطفی عرب ). ولی در نیمه دوم گلی دریافت نکرده. عزیز اصلی در مصاحبه‌ای او را زیر تازیانه گرفته. خود حجازی گفته " احتمالا همه کاسه کوزه ها سر من شکسته خواهند شد. باید اعتراف کنم روی یکی از چهار گل گناهکار بودم. ولی سه گل دیگر با اشتباهات فردی سایر بازیکنان ما زده شدند".

خوشبختانه علی دانایی فرد، یکی از مربیان باشگاه تاج، آن جا بوده. آن جا بوده تا اعداد را نادیده بگیرد. تا به حرف های عزیز اصلی اعتنایی نکند. تا متلک "پسرک جوجه" را نشنود. تا حجازی را به تاج ببرد. تا رایکف او را درون دروازه قرار دهد.

پرده دوم: قهرمان آسیا
امجدیه، 21 فروردین 1349
تاج 2- هاپوئل یک

دیدار نهایی جام باشگاه های آسیا در تهران. تاج برابر هاپوئل. ناصر حجازی درون دروازه. خازوم در دقیه 70 دروازه حجازی جوان را باز می کند. تاج حمله می کند. مهدی حاج محمد جای علی جباری را می گیرد. تکنیکش کارساز می شود. ضربه کرنری می نوازد. کات دار درون چهارچوب. توپ به سوی دروازه می رود. غلام وفاخواه آن جا است. گل تساوی بخش. مسعود معینی گل تاریخ ساز دوم را در وقت اضافی می زند. حجازی جوان خیلی زود قهرمان آسیا می شود. خیلی زود.

پرده سوم: برابر گوردون بنکس
امجدیه، 11 اردیبهشت 1352
منتخب تهران یک - استوک سیتی یک

گوردون بنکس در یک سو و ناصر حجازی در سوی دیگر. بنکس افسانه‌ای در امجدیه. بنکس 34 ساله. بهترین سنگربان جهان. ناصر حجازی درون دروازه ایران. 24 ساله. بهترین سنگربان ایران. اکنون دریافته ایم حجازی درک ما از دروازه‌بانی را عوض کرده. نگاهمان را تغییر داده. پیش از آن دروازه‌بان بزرگ را دروازه بانی قلمداد می کردیم که شیرجه‌های تماشایی برود. معلق بزند. توپ را مشت کند. روی زمین بغلطد. حجازی آنتی تز چنین دروازه بانانی است. اهل نمایش نیست. بندرت شیرجه می رود (شیرجه رفتن هرگز ویژگی حجازی قلمداد نمی شود). توپ را مشت نمی کند. معلق نمی زند. با این وصف سنگرش را حفظ می کند. به او نگاه می کنیم و درمی یابیم توپ ها به صورت غیر منتظره ای در دست‌هایش می نشینند. ناباورانه به سویش می‌آید (بله ناباورانه). توپ ها به سوی نقطه‌ای که او ایستاده حرکت می کنند. گویی دست‌هایش جاذبه دارند. قدرت به سوی خود کشیدن را. قدرت ربایش را. بعدها درمی‌یابیم هنر جاذبه توپ حجازی برتافته از درک والایش از جریان بازی بوده او از موقعیت نسبی جایگیری بازیکنان خودی آگاه است. در عین حال می داند توپ از کجا و چه نقطه ای به سوی دروازه می آید. می داند ارتفاع توپ از سطح زمین چقدر است. فاصله اش تا او و مهاجمان و دروازه. حتی میزان چرخش توپ. مسیرش قوسی است یا منحنی؟ کی فرود خواهد آمد و کجا؟

پرده چهارم: آن اخراج
استادیوم سعدآباد مشهد، 9 آبان 1354
ابومسلم یک - تاج یک

نبرد جنجالی در مشهد. دیدار پر التهاب. پر غوغا. دقیقه چهارم. ضربه کرنر حسن روشن. ضربه سر عباس نوین روزگار. گل. خشونت فراوان پس از گل تاج. بی تفاوتی داور. پرتاب اوت به روی دروازه تاج. توپ در دستان اکبر میثاقیان بازیکن ابومسلم. تشنج و شلوغی جلوی دروازه. خشونت و لگد پرانی. پرتاب اوت. همزمان با ارسال توپ توسط میثاقیان، حجازی و چهار بازیکن دفاع درون دروازه می غلطند. تنه زدن. هل دادن. مچ گرفتن و سرانجام زدن ضربه. ضربه به شقیقه اکبر کارگرجم. توپ درون دروازه. پذیرش گل توسط داور. اعتراض بازیکنان تاج. حجازی بیشتر از همه با مشت و لگد آسیب دیده. او اعتراض می کند. داور به او تذکر می دهد. سپس کارت قرمزش را نشان حجازی می دهد. تاج دروازه بان ذخیره ندارد. بازیکنان تاج ملتمسانه از داود حیدری داور بازی تمنا و خواهش می کند. ولی داور تصمیمش را عوض نخواهد کرد. قرار می شود رضا عادلخانی درون دروازه بایستد. سعید باغوردانی که کاپشن بر تن دارد و نه لباس بازی به سوی داور می رود. به او سیلی می زند. همان سیلی معروف.

کمیته انضباطی فدراسیون سه نفر را محروم می کند: ناصر حجازی. سعید باغوردانی و پرویز مظلومی.

پرده پنجم: در خط حمله
امجدیه، 17 مرداد 1356
شهباز 2- بانک ملی صفر

امروز، روز دیگری است. روزی که ناصر حجازی از محوطه جریمه بیرون می زند. در خط حمله بازی می کند. او به عنوان دروازه بان اصلی شهباز جایش را به ناصر وثوق داده. روی نیمکت نشسته. شهباز در نیمه اول دو گل زده. پانزده دقیقه به پایان بازی مانده که تعویض عجیب انجام می پذیرد. تعویض سرخوشانه‌ای از سوی ایرج سلیمانی، مربی شهباز. او آسوده خیالانه حجازی را جای علی مناجاتی راهی میدان می کند. تعویضی مخاطره آمیز برای او، برای حجازی، برای شهباز و برای تیم ملی در آستانه جام جهانی.

تماشاگران سوت می زنند. همه دست می زنیم. هورا می کشیم. برای حجازی که در گوش راست بازی می کند. برای حجازی که به صورت غیر منتظره ای برابر ایرج امیدوار، مدافع سرسخت بانک ملی، می درخشد. برخلاف پیشداروی ها خوب بازی می کند. نشان می دهد از سرعت یک بازیکن گوش برخوردار است. مهارت تکنیکی قابل قبولی دارد. تیزبینانه به اطرافش می نگرد. زیر لب زمزمه می کنیم چه هنرها دارد این پسر.

پرده ششم: در جام جهانی
استاديوم المپيك كوردوبا، 20 خرداد 1357
ایران صفر - هلند 3

اولین حضور در جام های جهانی. ورق خوردن تاریخ در آرژانتین. همگروه هلند پرآوازه. همگروه فینالیست چهار سال پیش. همگروه اسکاتلند. نبرد با کنی دالگلیش و جو جوردن. همگروه پرو. رو در روی تئوفیلو کوبیلاس. شکست در گام اول برابر هلند. برابر سه گل رنسن برينگ که دو ضربه اش پنالتی است. شکستی نتیجه‌ خودباختگی و نه هنر هلندی‌ها. نتیجه آشفتگی مدافعان میانی و نه اشتباهات ناصر حجازی.

پرده هفتم: خداحافظ مسکو
استاديوم سنگاپور،22 اسفند 1358
ايران 4- سنگاپور صفر

نخستین پیروزی تیم ملی پس از انقلاب. پیروزی در مسابقات مقدماتی فوتبال المپیک مسکو 1980. ته دلمان با این پیروزی نه فقط به مسکو بلکه با اسپانیا 1982 فکر می کنیم. به جام جهانی. ولی شوروی به افغانستان حمله خواهد کرد. آن جا را به تصرف خود درخواهد آورد. شورای انقلاب المپیک را تحریم می کند. جدل و بحث. موافق و مخالف. پافشاری برای سفر به مسکو. پرسش های بی پاسخ. ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور نظر صریحی در این باره نخواهد داد. او کلی گویی خواهد کرد. صادق قطب زاده وزیر امورخارجه ایران خواهد گفت با شرکت ورزشکاران ایرانی در المپیک موافق است. حسین شاه حسینی رئیس سازمان ورزش خواهد گفت تحریم رقابت ها مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت. ناصر فروهی دبیر کل کمیته ملی المپیک خواهد گفت باید به منشور المپیک احترام گذاشت. آیت اله اشراقی خواهد گفت باید در المپیک مسکو شرکت کنیم. نمایندگان مجلس دیدگاه های یکسانی نخواهند داشت. ورزشکاران سرگیجه خواهند گرفت. ناصر حجازی خواهد گفت "با علی اکبر معین فر وزیر نفت صحبت کردم. به ایشان گفتم در مورد عدم شرکت قهرمانان در بازی های مسکو عده ای معدود تصمیم گرفتن و ایشان گفتند: ما سیاست مملکت را می فهمیم. تصمیم ما کاملا حساب شده است". سرانجام حرف آخر. نه گفتن به المپیک مسکو.

ناصر صریح حرف می زند. تلخ می شود. گاهی فریاد می زند و گاهی نق. تلاش می کند با فوتبال ایران مدارا کند. ولی نمی تواند. نه نمی تواند. نه در استقلال. نه در رشت. نه در تبریز و نه در اهواز. بی حوصلگی اش ادامه می یابد. از دهه ای به دهه دیگر. مدتی ایران را ترک می کند. ولی خانه اش این جا است. همین نزدیکی. جایی که همه دوستش دارند. همین جا. باز می گردد. ولی تلخ. کماکان فریاد زن. کماکان نق زن.

پرده هشتم : سیاست
تهران، خرداد 1384

باورکردنی نیست، ولی او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام می کند. ادعا می کند می تواند سی میلیون رأی ‌آورد. اعلام می کند در صورت پیروزی در انتخابات احمد نیک‌کار را به عنوان معاون اولش به خدمت می گیرد. ولی شورای نگهبان صلاحیت او را رد می کند. به او می گویند نه. او می پرسد: چه ایرادی دارد ورزشی‌ها هم کار سیاسی انجام دهند؟ چه ایرادی دارد اکنون که در ورزش ما سیاستمداران فعالیت دارند حالا مثلاً ناصر حجازی هم فعالیت سیاسی کند؟

پرده نهم: فلاش بک
اکباتان، پاییز 1389

دیدار طرفداران رئال مادرید و طرفداران منچستر یونایتد در سالن سرپوشیده اکباتان. او درد می کشد. به زحمت روی صندلی جابجا می شود. ریه آسیب دیده نفسش را بریده. بیماری لعنتی کلافه اش کرده. با این وصف به گذشته باز می گردید. به امجدیه سال های جوانی. انتظار نداری او با اشاره ات به یکی از نبردهای تاج و عقاب که عقابی ها با خشونت به دروازه او حمله می بردند و او را بر زمین می کوفتند، همه جزئیات را بیاد آورد، ولی بیاد می آورد. پروازهای بلند پرویز قلیچ خانی را و زیرکی های ایرج دانایی فرد را به روشنی توصیف می کند. نتیجه صفر صفر را. سر ذوق می آید "ای کاش در برنامه ای می نشستیم و آن بازی ها را تحلیل می کردیم".

ولی برنامه ای در کار نخواهد بود. گفتگویی که قرارش را می گذارید انجام نخواهد شد. می داند مرهمی در کار نیست. می دانی درمانی وجود ندارد. دوره اش می کنند. در آغوشش می کشند. ستایشش می کنند، عکس می گیرند. برق فلاش ها. می گویند دوستش دارند. خیلی زیاد. هر چه ابراز عشق بیشتر می شود، اشک بیشتری در چشم هایش حلقه می زند. چه وداع طولانی و تلخ.

پرده دهم: روی آن تخت لعنتی
بیمارستان کسری، 14 اردیبهشت 1390

آتیلا. همسرش. نوه اش. دوستانش. عزیزانش... جلو می روی. کنار تخت می ایستی. بوسه ای بر دست راستش می زنی. دستی که همیشه از نمای دور به آنها نگاه می کردی. دستی این بار بدون در اختیار داشتن توپ. بدون اشاره ای برای حمله. ولی کماکان گرم. خیلی گرم... دقایق تلخ. ادامه وداع طولانی و تلخ. از آن اتاق بیرون می زنی. از آن بیمارستان. از آن خیابان. از آن میدان. ای کاش در امجدیه بودی. ای کاش ناصر حجازی را دوباره در میدان می دیدی. آن سال ها معمولا یا پیراهن زرد می پوشید یا سبز. افسوس...

...کمی بعد. یکی از آن روزهای نکبتی. یکی از آن شب های لعنتی. همه چیز تمام می شود. تمام. بار سفر می بندد. دل را می کند. می رود. چشم در چشم مرگ می دوزد. برابر آن دروازه بلند می ایستد. آغوش می گشاید. از آن عبور می کند. می رود. صد ها قافله دل غمگین می شوند. هزاران چشم خیس.

موخره

احتمالا آن بالا جایی ایستاده. بدون سوزن و آمپول. بدون قرص و شیمی درمانی. روی چمن سبز. وسط دروازه. با پیراهنی زرد یا سبز. با شورت ورزشی. با موهای کمی بلند. راست قامت. چابک و قبراق. سرزنده و شاداب. ناصر همیشگی. حجازی دوست داشتنی و خونسرد ما. آماده برای مهار ضربه ها. هوشیار برای دفع شوت ها.

نگاهتان می کنیم آقای حجازی. نگاهتان می کنیم.

 


 
 

1390/3/2

وزیر اسبق اطلاعات گفت جريان انحرافی اطلاعات خود را از ارواح خبيثه مي‌گيرد و در این زمینه از کشور هند بهره مي‌برد.

به گزارش خبرگزاری فارس علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دوران ریاست جمهوری سازندگی در حاشیه مراسم ختم مادر مصطفی پورمحمدی، در ادامه سلسله حملات مسئولین جمهوری اسلامی به تیم احمدی‌نژاد به «جریان انحرافی» یا همان تیم احمدی‌نژاد حمله کرد و در این زمینه گفت كه «جریان انحرافی اطلاعات خود را از ارواح خبيثه مي‌گيرد و بايد براي جلوگيري از ترويج افكار خرافی در جامعه با آنها قاطعانه برخورد كرد.»

این مقام سابق امنیتی با بیان اینکه بحث‌های خرافی از بلایای امروز جهان است گفت در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم توسل به خرافات و اجنه وجود دارد و حتی در «فرانسه ۲۰۰ هزار جادوگر در پايتخت آن وجود دارد.»

وی در مورد برخورد با «جریان انحرافی» هم گفت که «اگر برخورد خوب و شدیدی با این جریان شود همانند مسائل گذشته ملت و نظام نسبت به اين گونه حركات واكسينه می‌شود.»

آقای فلاحیان در بخش دیگری از سخنان خود به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده مجلس اشاره کرد و در این زمینه هم گفت که «اگر حزب و جرياني روزي اشتباه كرده و سعي كند اشتباهات خود را جبران كند مي‌تواند در انتخابات شركت كند.»

منبع: فرارو

پیشینه:

جریان انحرافی در کنار رمالی برای انتخابات هم پول‌های کلانی توزیع می‌کند
مصلحی: وزارت اطلاعات با جریان انحرافی برخورد می‌کند
هشدار سپاه درباره «جریان انحرافی»: سپاه در عرصه غیرنظامی منتظر دستور نمی‌ماند


 
 

1390/3/2

سید حسن خمینی نماز ناصر حجازی را پس از انجام مراسم غسل و كفن می‌خواند.

به گزارش خبر آنلاین سید حسن خمینی كه شب گذشته با آتیلا حجازی، فرزند مرحوم ناصر حجازی تلفنی حرف زده و حال ناصر خان را از او جویا شده بود، نماز حجازی را  هم خواهد خواند.

سیدحسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی که در روزهای بیماری حجازی به منزل وی رفته بود و نیز از آخرین عیادت كنندگان حجازی قبل از به كما رفتن وی بود؛ امروز هم با خانواده او ابراز همدردی کرده و گفته است نماز میت را بر پیکر آقای حجازی اقامه خواهد کرد.

222.jpg

ناصر حجازی، دروازه‌بان اسطوره‌ای فوتبال ایران پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری سرطان ریه صبح امروز دوشنبه در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

مراسم تشییع جنازه ناصر حجازی ساعت 9:00 صبح روز چهارشنبه از مقابل درب اصلی ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

منبع: آینده‌نیوز

پیشینه: ناصر حجازی دروازه‌بان اسطوره‌ای ایران درگذشت


 
 

محسنی اژه‌ای خبر داد
1390/3/2

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور، در تشریح نحوه رسیدگی نامه ای که از سوی مجلس به قوه قضائیه با عنوان تخلفات رئیس دولت دهم از قانون ارائه شده گفت: «تخلفات رئیس جمهوری در مسیر رسیدگی قرار دارد.»

هفته گذشته اعلام شد که ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به هیات رئیسه در زمینه ۵۰ مورد تخلف دولت از قانون اساسی شکایت کردند.

آقای محسنی اژه ای امروز ۲ خرداد در یک نشست مطبوعاتی گفت که تخلفات منسوب به رئیس دولت دهم «یک مورد نبوده و هر کدام از موارد در بخش های خاص خودش در حال پیگیری است.»

بر اساس آئین‌نامه داخلی قوه مقننه ایران، هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان یا هرکدام از کمیسیون‌های مجلس به هیات رئیسه در مورد «عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهوری یا وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان» شکایت کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌ مرتبط ارجاع می‌شود.

طبق آیین نامه، کمیسیون باید حداکثر ظرف مدت ده روز به موضوع رسیدگی کند و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه کند و چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد، موضوع برای رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‏‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

در صورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهوری یا هر یک از وزیران، سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد، طرح استیضاح آنان در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت که نامه شکایت مجلس از دولت اسفند ماه سال گذشته به هیات رئیسه مجلس ارائه شده و هیات رئیسه، دهم اردیبهشت این شکایت را به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع کرده است.

منبع: آفتاب و بی‌بی‌سی

 


 
 

1390/3/2

تنها یک روز پس از آن که محمد خاتمی یک بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات شده بود، قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به زندان اوین بازگردانده شد.

آقای بهزادیان‌نژاد در جریان رویدادهای پس از انتخابات بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده بود.

وی که نخستین بار در تیر ماه سال ۱۳۸۸، به طور موقت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از مدتی آزاد شده بود، بار دیگر پس از رویدادهای خونین عاشورای همان‌ سال به همراه شمار دیگری از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی بازداشت شد.

بهزادیان‌نژاد پس از تحمل حدود ۹ ماه زندان در اوایل شهریور ماه سال ۱۳۸۹ با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. پیشتر وی از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود.

قربان بهزادیان‌نژاد، که پیش از بازداشت شدن به عنوان استاد دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار بود، از تدریس در دانشگاه نیز محروم شده است.

منبع: کلمه و رادیو فردا


 
 

1390/3/2

اتحادیه اروپا حدود ۱۰۰ شرکت مظنون به ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران را تحریم کرد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در نشست بروکسل تعدادی از مقام‌های ایرانی رامشمول تحریم‌هایی از قبیل ممنوعیت سفر به کشورهای اروپایی و مسدود کردن دارایی‌هایشان کردند.

همچنین بنا بر تصمیم این اتحادیه حدود ۱۰۰ شرکت مظنون به ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران نیز تحریم شده‌اند.

هنوز اسامی و تعداد دقیق افراد و شرکت های تحریم شده اعلام نشده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه اجلاس وزاری خارجه اتحادیه اروپا برداشتن این گام، یعنی تحریم ایران توسط کشورهای اروپایی را اقدامی مهم ارزیابی کرد و گفت: "این که در میان اتفاقات و تحولات خاورمیانه، برنامه هسته ای ایران را فراموش نکنیم، مسئله مهمی است."

هفته گذشته آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران خواستند تا به مذاکرات هسته‌ای بازگردد. با این که ایران نیز از ادامه مذاکرات با نمایندگان جامعه بین‌الملل استقبال کرده، اما به نظر می‌آید اختلافات موجود مانع از تعیین تاریخی دقیق برای انجام این مذاکرات شده است.

آخرین دور گفت‌وگوهای اتمی ایران در ژانویه گذشته و به دنبال عدم توافق طرفین بر سر طرح مبادله سوخت و نیز مسئله توقف غنی سازی اورانیوم با شکست روبه رو شد.

ماه گذشته میلادی نیز، اتحادیه اروپا ۳۲ مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد.

منبع: بی‌بی‌سی
 


 
 

1390/3/2

نماینده خرمشهر در مجلس از عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در روند بازسازی خرمشهر ابراز نارضایتی کرد.

مصطفی مطورزاده با بیان این که «خرمشهر قبل از جنگ دارای 10 هتل بود كه تاكنون هیچ‌یك از این هتلها بازسازی نشده‌اند» گفت: «با اینكه سازمان میراث فرهنگی همواره بسیاری از سرمایه‌گذاران زیرساختی در صنعت گردشگری را به نقاط مختلف كشور راهنمایی می‌كند، اما از كمك به احداث یك مهمانخانه هم در خرمشهر عاجز مانده است.»

به عقیده نماینده مردم خرمشهر غیر از كارهای زیربنایی سازمان منطقه آزاد بر روی رودخانه اروند هیچ اقدامی انجام نشده درحالی كه جزیره مینوی خرمشهر یكی از قطبهای گردشگری كشور اعلام شده است.

مطورزاده جشن پایان بازسازی مناطق جنگ‌زده در آبادان و خرمشهر در سال 1375 را «یك اقدام غیر منطقی و یك نمایش مضحك» خواند و گفت این جشن «بر روی خرابه‌ها و ویرانی‌ها» گرفته شد درحالی كه خرمشهر «زخم‌های جدی» بر تن خود داشت.

به گفته وی «این بزرگترین ضربه روحی و روانی است كه بر پیكره خرمشهر وارد شد و در واقع در پایان كار بازسازی شاهد همانی بودیم كه در آغاز راه بود.»

مطورزاده تاکید کرد خرمشهر تاكنون به وضعیت 30 سال قبل خود نیز باز نگشته است و به لحاظ عمرانی در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد.

وی با اشاره به حضور بیش از یك میلیون گردشگر سالیانه در خرمشهر افزود:‌ «متاسفانه به دلیل عدم وجود امكانات اقامتی، خدماتی و استراحتی، نتوانسته‌ایم بهره لازم را به لحاظ خدمات گردشگری برای توسعه خرمشهر داشته باشیم. اگر می توانستیم 10 درصد از امكانات اقامتی و رفاهی را برای ایشان فراهم كنیم می‌توانستیم با درآمدی كه از این راه حاصل می‌شد بسیاری از مشكلات معیشتی‌، كار ‌،اقتصادی عمرانی و رفع بیكاری مرتفع كنیم.»

خرمشهر به لحاظ اقلیمی 9 ماه از سال دارای آب و هوای مناسبی است و منحصر به فردترین رودخانه پر آب و قابل كشتی‌رانی ایران در خرمشهر روان است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
 


 
 

1390/3/2

دو جوان آمريکايی که به اتهام عبور غيرقانونی از مرز، در ايران زندانی هستند، پس از ماه‌ها برای سومين بار از زمان بازداشتشان در دو سال پيش، موفق شدند با خانواده‌شان در آمريکا تماس بگيرند.

شين باوئر و جاش فتال که هر دو ۲۸ سال دارند، در اين تماس تلفنی، به خانواده هايشان گفتند که ۱۷ روز در اعتصاب غذا بوده‌اند. دليل اعتصاب غذای آنان دريافت نکردن نامه‌هايی بود که خانواده‌هايشان برای آن‌ها می‌نوشتند.

مادر شين باوئر به خبرگزاری‌ها گفته مکالمه او و پسرش تنها چهار دقيقه طول کشيده و حال او خوب بوده است.

مادر جاش فتال و شين باوئر هر دو از پنجشنبه گذشته، در حمايت از فرزندانشان، اعتصاب غذا کرده بودند.

جاش فتال٬ شین باوئر و سارا شورد نزدیک به دو سال پیش هنگام کوهنوردی در نواحی مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غير قانونی از مرز بازداشت شدند٬ آن‌ها اين اتهام را رد می‌کنند و می‌گويند مشغول کوه‌نوردی بوده‌اند.

سارا شورد سال گذشته با وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد و به آمريکا بازگشت. وی در یک کنفرانس خبری گفت که او و همراهانش «هیچ جرمی» مرتکب نشده‌اند و بازداشت خود و دوستانش را «یک سوءتفاهم عظیم» خواند.

منبع: رادیو فردا

پیشینه:

اعتصاب غذای مادران جاش فتال و شین باوئر


 


 
 

1390/3/2

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از بی‌توجهی دولت به افزایش هزینه‌های پستی انتقاد کرد.

این مرجع تقلید، ظهر دوشنبه در دیدار جمعی از مسئولین شرکت مخابرات کشور و استان قم با انتقاد از افزایش هزینه‌های پستی گفت: «هزینه‌های پستی در بعضی مناطق ۳ برابر و در برخی دیگر ۱۰ برابر شده است.»

وی با بیان این که حوزویان قم باید دین اسلام را با کمک ارتباطات به دنیا صادر کنند افزود: «با افزایش هزینه‌های پستی ما برای ارسال نهج البلاغه، توضیح المسائل و قرآن به مناطق مختلف باید چند برابر قیمت آن‌ها را به عنوان هزینه پستی پرداخت کنیم و دولت نیز نسبت به این مسأله بی‌خیال است.»

منبع: مهر

پیشینه:

افزایش چشمگیر تعرفه جدید پست مشتریان را شوکه کرد
 


 
 

1390/3/2

ناصر حجازی، دروازه‌بان اسطوره‌ای فوتبال ایران پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری سرطان ریه صبح امروز دوشنبه در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

حجازی از يک سال و نيم پيش با اين بيماری سخت دست و پنجه نرم می‌كرد که جمعه گذشته در حين تماشاي بازی استقلال و پاس دوباره بيماری‌اش عود كرد و به بيمارستان منتقل شد.

وی در روزهای گذشته بدلیل شدت یافتن بیماری، به کما رفته بود.

هواداران ناصر حجازی در روزهای گذشته مقابل بیمارستان کسری در تهران تجمع کرده و برای سلامتی وی دعا می‌کردند.

ناصر حجازی متولد ۲۳ آذر ۱۳۲۸ در شهر تهران و دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۵۰ بود. وی دو عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، یک عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه خود دارد.

حجازی در دوران مربیگری نیز تیم استقلال تهران را به جایگاه نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی لیگ آزادگان رساند.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال در انتخاب برترین‌های قرن بیستم، ناصر حجازی را دومین دروازه‌بان بر‌تر قاره آسیا و چهل و یکمین دروازه‌بان شایسته جهان معرفی کرده است.

منبع: فارس و ایلنا


 
 

1390/3/2

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با محکوم کردن حمایت ایران از گروه‌های بنیاد‌گرا گفت که فشار‌ها بر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دستیابی این کشور به جنگ‌افزارهای هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

آقای اوباما روز یکشنبه در سخنانی در کنفرانس لابی حامی اسرائیل (ایپک) همچنین گفت که ایالات متحده به تلاش‌ برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به تحریم‌های سازمان ملل و نیز تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اظهار داشته است: «ما قصد داریم فشارها (بر ایران) را حفظ کنیم...اجازه بدهید با صراحت بگویم که ما خود را همچنان متعهد می‌دانیم که مانع از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای شویم.»

اوباما در بخش دیگری از اظهارات خود در این کنفرانس، یک بار دیگر ایران را به «دورویی» در مواجهه با اعتراض‌های مردمی در منطقه متهم کرده است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی «ادعای حمایت از حقوق معترضان» در کشورهای منطقه را دارند، شهروندان خود را با توسل به خشونت تهدید می‌کنند.

اوباما ایران را به حمایت و تسلیح گروه‌های «بنیادگرا و خشونت‌طلب» در منطقه متهم کرده و گفته است: «ما به تلاش خود برای جلوگیری از چنین اقداماتی ادامه می‌دهیم و در مقابل گروه‌هایی مانند حزب‌الله که دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و با استفاده از موشک و بمب‌گذاری به دنبال پیشبرد مقاصد خود هستند، خواهیم ایستاد.»

منبع: رادیو فردا و خبرگزاری فرانسه


 
 

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت اعلام کرد:
1390/3/2

فتاح رضوانی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت گفته که از مجموع ۵۴ فرودگاه کشور ۵۰ فرودگاه زیان‌ده هستند که فرودگاه رشت نیز از آن جمله است.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای رضوانی افزوده است: «اگر تقاضایی برای فرودگاه از سوی شرکت‌های هواپیمایی باشد و استقبال خوبی از ناحیه مردم انجام شود فرودگاه‌‌ها از حالت ضرردهی به سود‌دهی تبدیل خواهد شد.»

فتاح رضوانی نبود شرکت‌های فعال متنوع هواپیمایی و استقبال کم مردم در استفاده از هواپیما برای مسافرت را دو علت زیان‌ده بودن فرودگاه رشت اعلام کرده است.

در سال ۱۳۸۸ نیز احمد مؤمنی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از زیان‌دهی ۵۱ فرودگاه خبر داده و گفته بود وزارت راه و ترابری برنامه‌ای برای تعطیلی این فرودگاه‌ها ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

1390/3/2

نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۰ تن از مدیران و اساتید موسسه آموزش عالی آنلاین بهائیان را در چند شهر مختلف ایران دستگیر کرده‌اند.

شماری از خانواده‌های افراد بازداشت شده در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی دستگیری حدود ۱۰ نفر را تایید کرده‌اند.

مهتاب مرتضایی فرید، ساکن ایالت ویرجینیای آمریکا می‌گوید که پدرش، کامران مرتضایی فرید، بامداد یکشنبه به وقت تهران در منزل خود واقع در محله یوسف آباد دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.

خانم مرتضایی فرید به بی‌بی‌سی فارسی گفته که پدرش از مدیران این موسسه آموزش عالی است و ماموران همچنین با مراجعه به محل کار وی، کلیه تجهیزات آزمایشگاه و کامپیو‌تر دانشگاه را ضبط و این دفتر را پلمپ کرده‌اند.

شهرام نگاری، ساکن شهر تورنتوی کانادا نیز گفته که برادرش شاهین نگاری، صبح یکشنبه در منزلش در تهران دستگیر شد.

دولت ایران مدرک این دانشگاه را معتبر نمی‌داند ولی شماری از فارغ‌التحصیلان آن طی سال‌های اخیر از دانشگاه‌های خارج از کشور، به ویژه در کانادا و آمریکا، پذیرش گرفته‌اند.

این بهائیان در حالی بازداشت شده‌اند که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اخیرا گفته بود در ایران هیچ کس به علت بهایی بودن دستگیر نشده و به زندان نمی‌‌افتد.

بهائیان پس از انقلاب ایران از حق تحصیل در دانشگاه‌ها و مشاغل دولتی محروم بوده، مجامع آنها غیرقانونی اعلام شده و تعدادی از قبرستان‌های آنان در مناطق مختلف تخریب شده است.

منبع: بی‌بی‌سی


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته