-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۳, جمعه

Posts from Khodnevis for 05/13/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سفارش‌های بی راه‌کرد

هيچ توجه کرده ايد که نصيحت و سفارش و نق زدن، از يک سو، و وعده و تهديد، از سوی ديگر، هر يک می‌توانند از نوع رابطهء گوينده شان با «قدرت» حکايت کنند؟

من فکر می‌کنم که اگر کمی در اين نکته دقت کنيم می‌توانيم راهنمائی برای تنظيم توقع مان از مفسران و رهبران و نخبگان سياسی خودمان در خارج از کشور به دست آوريم؛ راهنمائی که قادر است از اتلاف انرژی و وقت ما در کار سياسی‌مان جلوگيری کند و يا اين اتلاف را کاهش داده و به حداقل برساند. در اين مورد آنچه می‌گويم ماحصل سفری است که از کودکی به اين پيرانه‌سری داشته‌ام و در اينجا می‌نويسم‌اش، اما نه به سبک خاطره‌پردازی که جای آن اينجا نيست.

در دوران کودکی اغلب دوستی از دوستان پدرم را می‌شناختم که هر وقت در ميهمانی‌ها به ما بچه‌ها می‌رسيد مقدار زيادی نصيحت و سفارش داشت برای موجودی به نام «آدم» که ما هيچگونه شناختی از او نداشتيم و نمی‌دانستيم چرا بجای اينکه حرف‌ها و سفارش‌ها را به خود او بگويد آنها را با ما در ميان می‌گذارد. او مؤکداً و مکرراً می‌گفت که «آدم بايد با اخلاق باشد، خيانت نکند، سر قول اش بماند، با پدر و مادرش مهربان و در مقابل شان مطيع و گوش به فرمان باشد، دل ديگران را نشکند و...» و سال‌ها طول کشيد تا ما بفهيم که اين آدم مورد خطاب سفارش‌های او خود ما هستيم.

بعدها اما که بقول معروف «آدم» شديم به موارد بسيار ديگری برخورديم که در آنها همان نصايح و سفارش‌ها اما بدون ذکر نام «آدم» بيان می‌شد و، در نتيجه، کار را کمی مشکل‌تر می‌کرد چرا که هيچ معلوم نبود چه کسی بايد آنها را به سرانجامی در خور برساند. مثلاً، اغلب می‌شنيدم که ديگران به‌صورتی مجدانه از اين سخن می‌گويند که: «اخلاق داشتن چيز خوبی است، خيانت نکردن و یر سر قول ماندن فضيلتی مهم محسوب می‌شود، مهربان بودن با پدر و مادر و در مقابل‌شان مطيع و گوش بفرمان ماندن لازم است، و دل شکستن هنر نمی‌باشد!»

در واقع، ابهام ماجرا در اين بود که غياب «آدم» در ميان اين سفارشات قضيه را از يک سو بسيار عام و گسترده می‌کرد و، از سوی ديگر، در «آدم» نوعی واکنش اعتراضی می‌آفريد، چرا که می‌شد سفارشات را چنين هم تعبير کرد که آدم، يا مخاطب مفقود، آدمی بی‌اخلاق و بی‌وفا و خيانت‌کار است و طرف دارد بصورت اشاره و تلويح به او حالی می‌کند که بايد در رفتارش تجديد نظر کند.

از آن روزگار تا کنون شاهد مراحل دیگری هم از اینگونه سفارشات از سوی افرادی بوده‌ایم که معمولا بیشتر کنار گود هستند اما دوست دارند که راهنمائی‌های ریز و درشت بی‌نقشه و برنامه را در مقابل دیگران بگذارند.

در عين حال ديده‌ايم که اغلب «فاعل مشخص» در حوزهء قدرت زندگی می‌کند و نامشخص شدن «فاعل مشخص» با دوری از قدرت تناسب دارد. شخص قدرتمند می‌تواند، راست يا دروغ، به‌جای نصيحت و سفارش «وعده» بدهد. «وعده» همواره فاعل مشخصی دارد و شخص وعده دهنده از موضع قدرت سخن می‌گويد: «اتوبوس را مجانی می‌کنيم، شما را به مقام آدميت می‌رسانيم...»

و در کنار «وعده» می‌بينيم که «تهديد» هم از همان آبشخور قدرت سيراب است: «شما را بيچاره و در به در می‌کنيم، پدر جدتان را [از قبر] در می‌آوريم و می‌سوزانيم، توی دهن دولت می‌زنيم و...»

در برابر اين گونه سخن‌ها است که می‌توان پرسيد که آيا نبايد نتيجه گرفت که «سفارش بی‌فاعل» ناشی از ضعف گوينده است و صرفاً برای اسقاط تکليف، يا مهم جلوه دادن گوينده، بيان می‌شود اما تا به عمل درآمدن فرسنگ‌ها راه را در پيش رو دارد؟

بخصوص که هيچ معلوم نيست، حتی پس از يافتن و معين کردن «فاعل»، آن بيچارهء مادر مرده قرار است اين سفارشات را چگونه عملی کند و متحقق سازد. شاهد چنين وضعيتی موقعيت کنونی مبارزان داخل کشور است. بسيار می‌بينم که عده‌ای همينگونه سفارشات را به ملت ايران می‌کنند: «ديديد مصری‌ها خود را نجات دادند؟ شما هم اگر تکانی بخود بدهيد و در جمعيت‌های ميليونی به خيابان‌ها بيائيد کار حکومت بزودی ساخته می‌شود». و اينها را طوری می‌گويند که انگار تلويحاً گفته باشند که شما از ملت مصر کمتر و کم جربزه تريد، يا غيرت آنها را نداريد.

البته ما، در کلام روزمره، بسياری از اينگونه سفارشات را از مقولهء «از کرامات شيخ ما چه عجب / پنجه را باز کرد و گفت: وجب» می‌دانيم. مثل اينکه مرتب در گوش‌مان بخوانند که مهربانی چيز خوبی است، يا وفای به عهد فضيلتی بزرگ است، يا در مقابل ظلم بايد ايستادگی کرد. بسيار خوب، همهء اينها درست، اما چگونه؟ آدمی که گير يک قلدر نکره افتاده و کتک می‌خورد البته که، اگر می‌توانست، در برابر ظلم می‌ايستاد و، در نتيجه، چنين سفارشی برای او حکم نمک بر زخم پاشيدن را دارد.

باری، من از اوان جوانی رفته رفته به اين کنار گود نشستن و سفارش لنگ کردن صادر کردن حساسيت پيدا کردم و اين حساسيت همچنان با من است؛ بطوری که، به محض اينکه سفارشی از اين دست را می‌شنوم و می‌خوانم، خونم بجوش می‌آيد و دلم می‌خواهد گوينده و نويسنده را پيدا کنم و بگويم که در نزد من تنها سفارشاتی قابل پذيرش اند که راهکارهای عملی شدن‌شان هم به آنها سنجاق شده باشد. والا اينگونه سفارش دادن حکم آن آدمی را پيدا می‌کند که دکمه‌ای را به خياطی برده بود و از خياط می‌خواست که يک دست کت و شلوار به آن بدوزد. می‌فرمائيد: «مهتری گر به کام شير در است / شو، خطر کن، ز کام شير بجوی؟» بسيار خوب، اما باور بفرمائيد که اين «شو، کن، و بجو»ی شما برای انجام سفارش‌تان کافی نيست و حکم همان کنار گود نشستن را دارد و برای گرم کردن و فريب دادن آدم‌های زود تحريک پذير بکار می‌آيد. همان‌گونه که خمينی و آخوندها و مداحان اش در تهران نشستند و صدها هزار جوان برومند را به دم تير و روی مزرعه‌های مين فرستادند.

و بر اين اساس است که فکر می‌کنم در جريان مبارزهء اپوزيسيون با حکومت اسلامی فرتوت هم اگر کسی از اينکه «چه کسی چه کاری را چگونه بايد انجام دهد» سخن نگويد و طرح و برنامهء مشخصی را ارائه ندهد بهتر است خاموشی گزيند و سفارش نفرمايد.

نق زدن و شکوه کردن هم آن روی همين سکه و از مقولهء همين سخنان بالای گودنشینان است، البته اگر در کنارشان راه حلی ارائه نشود. مرتب می‌شنويم که: «اتحاد نمی‌کنند، با هم دشمنی می‌ورزند، تجزيه‌طلب‌اند، در هيچ زمينه ای با هم توافق ندارد». آيا کم سخنانی از اين دست را می‌شنويم؟ همه شان را بر عکس کنيد تا ببينيد که بلافاصله تبديل به همان سفارشات «شيخ ما» ئی می‌شوند: بايد اتحاد کرد، بايد با هم دشمنی نورزيد، بايد دنبال تجزيه نرفت، بايد بر زمينهء توافق‌ها عمل کرد، و...

«ايراد بنی اسرائيلی گرفتن» (که بيان مطلب به شکل ضرب المثل است و ربطی به اختلافات فلسطينی‌ها و اسرائيلی‌ها ندارد) نيز صورت ديگری از همين دست مواضع است. می‌گويند: «آقا! موضع‌گيری و اقدام ما در پشتيبانی از مبارزان داخل کشور کار آنها را مشکل کرده و ميزان سرکوب حکومت را بالا می‌برد. يا ايجاد آلترناتيوی سکولار برای حکومت اسلامی در خارج کشور مآلاً رهبری داخل کشور را ضعيف می‌کند، و...» و در کنار اين منفی بافی‌ها نيز هيچ پيشنهاد سارنده‌ای ارائه نمی‌شود.

حاصل اين همه سفارش بی‌فاعل و راهکار، يا نق زدن‌ها و شکوه‌های بی‌حاصل، و ايرادگيری‌های بی‌راه خروج، چيزی نيست جز درجا زدن، به بن‌بست کشيده شدن اميد، و مداوم شدن ظلمات حکومت اسلامی.

و من فکر می‌کنم تا ما تصميم نگيريم که در برابر اينگونه اظهار نظرها واکنشی پرسشگر نشان داده و از گوينده بخواهيم که در کنار سخنانش لحظه‌ای هم تأمل کرده و راه حلی نشان دهد، اين وضعيت همچنان ادامه خواهد داشت.

می‌خواهم بگويم که در اين برهه از زمان ما نيازمند سفارش‌های سنجاق شده به راه حل هستيم و فرصت آن را نداريم که روزگار را در زير بمباران نصيحت و نق زدن و منفی بافی‌های صد تا يک غاز به بطالت و بی‌عملی بگذرانيم.


 


دختران پناهنده ایرانی نیازمند توجه بیشتری هستند
.افسانه قدردان یکی از صد ها دختر فعال در جنبش سبز می‌باشد که به دلیل شرکت در اعتراضات بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری در ایران ؛مورد ضرب و شتم  قرار گرفته و تحت تعقیب مامورین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی؛ مجبور به خروج از کشور شده و اکنون در یکی از کشورهای همسایه ایران و در انتظار انتقال به کشوری ثالث به سر می‌برد.

 

 اين دختر جوان پناهنده ايراني   که در تظاهرات پس از۲۲ خرداد شرکت فعال داشت؛ درجريان راهپیمایی ۳۰ خرداد ۸۸ در حوالی میدان جمهوری و انقلاب،توسط نیروهای سرکوبگر رژیم از جمله لباس شخصی‌ها مورد ضرب و شتم شدید قرارگرفته و از ناحیه سر مجروح مي‌شود از ترس دستگيري در بیمارستان، خود را به منزل یکی‌ از دوستانش رسانيده ومورد مداوا قرارمي‌گيرد، اما به‌دليل شناسايي توسط مامورين تحت تعقيب وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي، مجبور به خروج از کشورمي‌شود.

 

اين پناهنده در قسمتي از شرح آنچه که بر وي گذشته خطاب به خامنه اينوشته است: «شما به عنوان مجرم اصلی‌ در مقابل این همه بی‌‌عدالتی، در مقابل این همه جنایت، در مقابل این همه بی‌‌حرمتی به شرف انسانیت و در مقابل این همه بی‌‌حرمتی به مقام انسان ایرانی‌ پاسخگو خواهید بود. تنها و تنها شما بزرگترین مجرم این جنایت هستید. هیچ ماموری بدون اذن شما جرات نمی‌‌کند چماقی بر فرق معترضی فرود آورد. دست کثیف و خونبار شما است که از آستین لباس شخصی‌ها بر سر ما جوانان بی‌ پناه و آزادیخواه فرود می‌‌آید.»

 


 


حمله شدید رییس قوه قضاییه به تیم احمدی‌نژاد: جن‌گیری، رمالی و فساد اقتصادی

رییس قوه قضاییه ایران در حمله‌ی کم سابقه‌ای به تیم احمدی‌نژاد، این افراد را «جریانی انحرافی» نامید که با ترویج عرفان‌های کاذب، و جن‌گیری و رمالی  می‌کوشند نقش علما را کمرنگ کنند.

به گزارش تارنمای قوه قضاییه، آیت‌الله لاریجانی در جلسه سران قضایی بدون نام بردن از اسفندیار رحیم مشایی، یکی از نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد گفت که این جریان انحرافی مردم را به کوروش و هخامنش ارجاع می‌دهد و با «اجانب» هم در ارتباط است.

وی با بیان اینکه این افراد و این جریان انحرافی، شیادانی هستند که جن‌گیری و رمالی را روشنفکری جا می‌زنند گفت که اتفاقا اینان در مفاسد اقتصادی هم غوطه‌ورند و بی‌امان جلو می‌روند.

رییس دستگاه قضا اضافه کرد که این افراد «خیلی راحت با سکولارها همراهي مي‌کنند، و با عده‌ای از هنرمندان لاابالی هم دم خور هستند.»

پس از ماجراهای دنباله‌دار عزل و ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات و متعاقب آن، فاش شدن اختلافات آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، بسیاری از مقامات عالی‌رتبه ایران، دولت دهم و تیم وی را به جن‌گیری، رمالی و خرافات متهم کردند؛ اما این اولین بار است که در ادامه این حملات، عالی‌ترین مقام قضایی ایران، تیم رییس جمهور را به غوطه‌ور بودن در فساد اقتصادی متهم می‌کند.

احمدی‌نژاد از ابتدای روی کار آمدن وعده داده بود که با مفسدان اقتصادی مبارزه کند، اما اینک بسیاری از نزدیکان وی، از جمله رحیمی، معاون اول رییس جمهوری متهم به فساد اقتصادی هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی: در گذشته سايه این انحرافات را با تير مي‌زديم

آیت‌الله مصباح یزدی هم که گفته می‌شد از هواداران سرسخت محمود احمدی‌نژاد است، با روی برتافتن علی خامنه‌ای از رییس دولت دهم، حملات به تیم دهم را از مدتی پیش آغاز کرده است.

آقای مصباح یزدی امروز در دیدار با اعضای حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به «رواج انحرافات فكري جديد» گفت که باید مواظب کسانی بود که می‌گویند «امام زمان خود جامعه را اداره می‌کند.»

این استاد حوزه علمیه با هشداری شدید نسبت به خطر انحرافات تیم ریاست جمهوری گفت که اگر اين جريان ادامه یابد «نباید تعجب کنیم اگر يك روز دیدیم سيد علي محمد باب ديگري با دست خودمان به وجود آمده است.»

مصباح یزدی در اشاره‌ای صریح به رحیم مشایی و طرح «مکتب ایرانی» وی اضافه کرد که وقتی یک مقام رسمی کشور می‌گوید دیگر دوران شعارهای اسلامی گذشته است، همان پلورالیسم است، «پلورالیسمی که در گذشته سایه‌اش را با تیر می‌زدیم.»

با گذشت چند هفته از آغاز اختلافات بین علی خامنه‌ای و احمدی‌نژاد، هنوز هیچ مقام عالی‌رتبه‌ای در جمهوری اسلامی به نفع احمدی‌نژاد موضع نگرفته است؛ این درحالی است که سیل محکومیت‌های رییس و تیم دولت کماکان ادامه دارد.

در تازه‌ترین رویداد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم که پیش از این معتقد بود نظرات آقای احمدی‌نژاد باید در دانشگاه‌ها تدریس شود و یکی از حامیان افراطی دولت بود، در ادامه جنجال‌های مربوط به ادغام وزارت‌خانه‌ها و در پاسخ به نامه لاریجانی، به نفع مجلس رای داد و ضربه‌ی دیگری را بر احمدی‌نژاد وارد کرد.


 


ببخشید، این شورا قراره هماهنگ بکنه یا هماهنگ بشه؟!

 

باری دیگر شورای نگهبان راه سبز با رشادت خاصی با بقیه هماهنگ شد و بمناسبت حرکت سراسری دانشجوئی ۲۵ اردیبهشت با صدور اطلاعیه‌ی نهم همان چیزهائی که دانشجویان سراسر کشور از دو ماه پیش در اطلاعیه‌های سانسور شده‌شان در جرس و رسا و کلمه گفته بودند را دوباره برای خودشان گفت. ما ضمن تقدیر از اینهمه هماهنگی که اگر نبود الآن هیچکداممان دقیقاً نمی‌دانستیم به چی باید بخندیم از همینجا از شورای نگهبان مربوطه که هنوز هیچکدامشان اسم ندارند و وقتی می‌خواهند صدایشان بکنند می‌گویند هوی! تقاضا می‌نمائیم که فقط یک کمی وقت برنامه را بیشتر بکنند و شش ماه شش ماه به تعطیلات نوروزی نروند تا بتوانند بموقع با بقیه هماهنگ بشوند و حوصله ما سر نرود. در اینجا متن اطلاعیه دهم این شورا در خصوص شرایط هماهنگ شدن با کارهائی که سبزها خودشان همینجوریش بدون نیاز به سر خر دارند می‌کنند پیشکی اینجا می‌آید. توضیحاً اینکه یکساعت پیش طائب دوباره برای ما پول فرستاد گفت اینکار را بکن گفتیم خب!

 

اطلاعیه دهم

 

شرایط هماهنگ شدن شورای نگهبان راه سبز با کارهای دیگران (همان یکجور فضولی خودمان)

 

۱.      اعتقاد کامل به همه جای ولایت فقیه ولی نه این ولایت فقیه بلکه یکجور ولایت فقیه دیگری که خیلی مامان است و الآن عین خود ما وجود دارد ولی اسم ندارد.

 

۲.      لطفاً در تمام حرکات جنبش به اسلام و مسلمین و پهلوی شکسته‌ی بی بی معتقد باشید وگرنه ما با شما هماهنگ نمی‌شویم و شما بدبخت می‌شوید.

 

۳.      همچنین لطف کنید موقع مخالفت با جمهوری اسلامی حتماً به جمهوری اسلامی معتقد باشید چون ما هیچ جور حکومت دیگری بلد نیستیم که اینهمه خوب باشد.

 

۴.      چنانچه در اطلاعیه‌هائی که صادر می‌کنید هر کدام از حروف "خ" ، "الف" ، "نون" و امثالهم باشد قسمت مربوطه بدلیل اشاره تلویحی به "خدا" ، "امام" ، "نظام" و اینجور چیزها سانسور خواهد شد.

 

۵.      برای اینکه ما بهتر با شما هماهنگ بشویم اول شما خودتان را با ما هماهنگ بکنید بعد جنبش راه بیاندازید. البته ما هنوز چون معلوم نیست که کی هستیم خودمان هم نمیدانیم که شما چه جوری با هماهنگ بشوید ولی شما به این کارها کار نداشته باشید .

 

۶.      برای هماهنگی هرچه بیشتر ما با خودتان حتماً هر ماه یک حرکتی بکنید چون اگر شما هیچ کاری نکنید آنوقت ما ول معطل می‌مانیم که خب حالا دقیقاً با چی هماهنگ بشویم؟

 

۷.      دقت بفرمائید که ما همه‌مان توی ایران هستیم و تا همه‌ی ایران را توی خودمان نکنیم ول کن معامله نیستیم و برای هماهنگی هرچه بیشتر با شما الآن داریم زبان فرانسه می‌خوانیم که توی ایران است.

 

۸.      شما هر حرکتی که خواستید انجام بدهید ما که همه‌مان توی ایران هستیم اینجا در پاریس با حضور رسانه‌های جهانی مانند جرس و کلمه کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کنیم به همه می‌گوئیم که منظور شما از آن حرکت چی بوده . برای اطلاعات بیشتر به تلویزیون رسا مراجعه فرمائید.

 

۹.      ما شیفتگان خدمتیم نه گرسنگان قدرت برای همین هم هی با شما هماهنگ می‌شویم که نکند یکوقتی خدای نکرده کارهائی که شما خودتان دارید می‌کنید بی سر خر باقی بماند و نعوذ بالله به اسم ما تمام نشود.

 

۱۰.  درصورتیکه شرایط ما را برای هماهنگ شدن با خودتان خواندید ولی دایورت کردید به یکطرفش ما هم همین کاری را که الآن داریم می‌کنیم ادامه می‌دهیم : حرکتش از شما ، برکتش مال ما!


 


پس از درخواست دانشجویان؛ شورای هماهنگی راه سبز امید بیانیه صادر کرد

همزمان با اعلام آمادگی طیف وسیعی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران جهت برگزاری اعتصاب، تحصن و اعتراضِ در روز ٢۵ اردیبهشت ماه، شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان، از همه دانشجویان دعوت کرده تا در این «حرکت‌های مدنی مسالمت‌آمیز»، شرکت کنند.

این شورا با اشاره به «شش سال مدیریت پادگانی در دانشگاه‌ها» گفته است که اینک نتایج زیانبار این اقدام بر همگان روشن شده و دانشجویان نیز برهمین اساس تصمیم گرفته‌اند تا «در برابر وخامت روزافزون وضعیت دانشگاه‌ها» مقاومت کنند و اعتراض خود را بیان کنند.

در قسمت دیگری از بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید که «کلمه»، وب‌سایت نزدیک به میرحسین موسوی آن را منتشر کرده آمده است که «مدیریت پادگانی»، تمامی مشکلات را ناشی از «اسلامی نبودن» دانشگاه‌ها می‌داند و «راه‌حل را در تغییر مواد آموزشی، تک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها و تزریق اساتید همفکر و همسو با دولت‌مردان در هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌جوید.»

این شورا همچنین با انتقاد از مشکلات صنفی دانشجویان، تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها را هم نادرست دانسته و نوشته است آیا این اقدام بدون مشورت با دانشجویان و اساتید به مثابه «اهانت به شعور دانشجویان و صغیر فرض کردن آنها در تنظیم روابط اجتماعی‌شان نیست؟»

در بخش دیگری از این بیانیه بدون نام بردن از آیت‌الله خامنه‌ای و با انتقادی تلویحی از رهبر جمهوری اسلامی آمده است که «آیا با صرف تغییر نام فرار مغزها به مهاجرت نخبگان، می‌توان بر مساله‌ی جدی از دست رفتن سرمایه‌های عظیم انسانی و اجتماعی سرپوش نهاد؟»

پس از آنکه کارشناسان نسبت به پدیده فرار مغزها و پیامدهای علمی اقتصادی این پدیده هشدار دادند، اولین بار آیت‌الله خامنه‌ای در برابر آن موضع گرفت و گفت: «بنده موافق فرار مغزها نیستم، بلکه بهتر است بگوییم مهاجرت نخبگان.»

در بخش پایانی این بیانیه هم با اشاره به وضعیت دشوار دانشجویان و اینکه همواره شاهد اخراج، احضارهای پیاپی، و محرومیت موقت یا دائم از تحصیل، هستند خطاب به «صاحبان قدرت» نوشته است که با توسل به زور نمی‌توانند بر دانشگاه‌ها حکومت کنند و «خودکامگان را به دنیای بزرگ اندیشه‌ها راهی نیست.»

شورای هماهنگی راه سبز امید در حالی نهمین بیانیه خود را منتشر می‌کند که نام و مکان اعضای این شورا هنوز مشخص نیست.

طی روزهای اخیر، دانشجویان دست‌کم ۲۰ دانشگاه ایران با صدور بیانیه‌های مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند تا روز ۲۵ اردیبهشت ماه برای مقابله با «امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها» دست به اعتصاب، تحصن و تجمعات اعتراضی بزن.


 


روند افزایشی دلار آمریکا و کانادا از آغاز سال ۱۳۹۰

 

 


نمودار دلار آمریکا 1/1/1390-21/2/1390

 

 

دلار کانادا 1/1/1390-21/2/1390

 

 

 

 


 


جشنواره کن با «نيمه‌شب در پاريس» گشایش یافت

«نیمه شب در پاریس»، که در بخش خارج از مسابقه به‌نمايش گذاشته شده، فیلمی کمدی رمانتیک است که همسر نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه هم در آن بازی می‌کند.

مسئولان جشنواره کن پس از بررسی بیش از ۱۷۰۰ فیلم ارسال شده به این فستیوال معتبر، تنها ۲۰ فيلم بلند را برای بخش مسابقه و رقابت برای دریافت نخل طلایی معرفی کرده‌اند.

پدرو آلمادووار از اسپانيا با فيلم ««پوستی که در آن زندگی می‌کنم»؛ لارس فن تر‌ير از دانمارک با فيلم «ماليخوليا»؛ نوری ‌جيلان از ترکيه با فيلم «روزی روزگاری در آناتولی»؛ نانو موریتی از ايتاليا با فيلم «ما يک پاپ داريم»؛ تاکشی میکه با فیلم «مرگ یک سامورایی»؛ آلن کاوالیه با فیلم پدر روحانی، آکی کوريسماکی از فنلاند با فيلم «بندرگاه» از جمله شرکت‌کنندگان نامدار در این جشنواره هستند.

رابرت دنیرو، بازیگر سرشناس هالیوود، دبیری هیئت داوران جشنواره را بر عهده دارد.

اعضای هیأت داوران جشنواره ۶۴ کن: مارتينا گوسمن، بازيگر و تهيه‌کننده ۳۲ ساله آرژانتينی؛ نانسون شی، تهيه کننده چينی ـ هنگ‌کنگی؛ اوما تورمن، بازيگر ۴۱ ساله آمريکايی؛ لين اولمن، منتقد، روزنامه‌نگار و نويسنده نروژی، ليو اولمن، بازيگر و فيلم‌ساز نروژی؛ اوليور آساياس، فيلم‌ساز و فيلم‌نامه‌نويس فرانسوی، جود لا، بازيگر معروف بريتانيايی؛ محمد صالح هارون، کارگردان اهل چاد و جانی تو، کارگردان و تهيه‌کننده چينی ـ هنگ‌کنگی هستند.

ریاست هیئت داوران بخش دوربین طلایی را نیز بونگ جون هو کارگردان کره‌ای به عهده دارد. عباس کیارستمی و گائل گارسیا برنال، بازیگر برجسته مکزیکی، قبلا رئیس هیئت داوران این بخش بوده‌اند.

جایزه دوربین طلایی به بهترین فیلم اول یک فیلمساز که در بخش رسمی، هفته منتقدین و دو هفته کارگردان‌ها پذیرفته شده باشد تعلق می‌گیرد.

از ایران تاکنون بهمن قبادی و حسن یکتاپناه به‌طور مشترک و جعفر پناهی در سال ۱۹۹۵ برای فیلم بادکنک سفید، این جایزه را دریافت کرده‌اند.

همچنین ژيل ژاکوب، مدير جشنواره کن، «نخل طلای افتخاری کن ۶۴» را به برناردو برتولوچی، فيلمساز ۷۱ ساله ايتاليايی تقديم کرد. پیشتر وودی آلن و کلینت ایستوود این جایزه را دریافت کرده بودند و قرار است از این پس همه ساله به‌عنوان يکی از جوايز ثابت جشنواره به يک هنرمند عرصه سينما اهدا شود.

ایران در کن ۶۴

امسال جشنواره کن هیچیک از فیلم‌های ارسال شده از طرف بنیاد سینمایی فارابی و دیگر نهادهای سینمایی رسمی و دولتی در ایران را نپذیرفت و تنها دو فیلم از جعفر پناهی و محمد رسول‌اف را برای نمایش در جشنواره انتخاب کرد.

فیلم‌های «این فیلم نیست»، ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب و فیلم «به امید دیدار»، ساخته محمد رسول‌اف در فستیوال کن به نمایش درخواهند آمد.

موضوع «اين يک فيلم نيست» يک روز از زندگی جعفر پناهی است. پناهی در اين فيلم خود را مقابل دوربين قرار داده و فيلمی بر اساس يک روز از زندگی‌اش ساخته است.

«این یک فیلم نیست» قرار است روز بیستم ماه مه در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره، (بخش خارج از مسابقه) به نمایش در آید.

همچنین قرار است جشنواره کن، در نخستین روز، جایزه ویژه «کالسکه طلایی» خود را به جعفر پناهی اهدا ‌کند.

جایزه کالسکه طلایی، هر ساله از سوی جشنواره کن به سینماگری اهدا می‌شود که از خود شایستگی و شهامت انسانی نشان داده باشد. پیش از این کلینت‌ ایستوود، جیم جارموش و نانی مورتی جایزه «کالسکه طلایی» را از جشنواره کن دریافت کرده‌اند.

در جشنواره فیلم کن فیلم دیگری از ایران با عنوان «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسول‌اف نمایش داده می‌شود. این فیلم سال گذشته ساخته شده و داستان یک وکیل ایرانی است که تلاش می‌کند با اخذ ویزا از ایران خارج شود.

شصت‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم کن که تا ۲۲ ماه مه ادامه دارد، به نظر می‌رسد با یکی از زنده‌ترین دوره‌های خود روبروست.


 


وقتی فائزه را تحریف و سانسور می‌کنند

متن زیر، توضیح فائزه هاشمی در باره عدم انتشار جوابیه‌اش به «نسیم بیداری» است که برای خودنویس ارسال شده است:

به دنبال چاپ مصاحبه اینجانب در ماهنامه نسیم بیداری، شماره  ۱۶اردیبهشت ۱۳۹۰، ضمن تشکر از مدیران نشریه، از خوانندگان محترم به دلیل ایجاد تغییراتی در مصاحبه بدون اطلاع اینجانب توسط تحریریه نشریه شامل حذف بخش‌هایی و اضافه کردن کلمات و عباراتی، و همچنین عمل نکردن به توافقات انجام شده قبل از مصاحبه بر خلاف اخلاق و تعهدات حرفه‌ای که نتیجه آن تغییر روح و فلسفه مصاحبه و پدید آمدن متنی با ۱۰ مورد بر خلاف اعتقادات و منش اینجانب بود، عذرخواهی می‌کنم.
فائزه هاشمی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته