-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

Posts from Khodnevis for 05/09/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



باز هم آکسفورد و مهدی هاشمی؛ این‌بار در «ساندی تایمز»

امروز روزنامه ساندی تایمز در گزارشی به آسان گرفتن مقرراتی دانشگاه معتبر آکسفورد برای پذیرش فرزند یکی از قدرت‌مندترین مردان جمهوری اسلامی پرداخت.

یکی از مسائلی که در انگلستان باعث حساسیت ویژه‌ای به این ماجرا شده، آسان‌گیری یک دانشگاه دیگر انگلستان (مدرسه عالی اقتصاد لندن) برای پذیرش فرزند قذافی بوده است.

به گزارش ساندی تایمز، تحقیق در باره نحوه پذیرش دانشجویان از سوی دانشگاه آکسفورد پس از آغاز به تحصیل مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد برای گرفتن مدرک دکترا آغاز شده است. هاشمی قرار است دکترای خود را در زمینه بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بگیرد.

سر پیتر نورت که مسوول تحقیق در باره این پرونده بوده گفت که هیچ سندی که نشان دهد برای نوشته شدن «پروپوزال» مهدی هاشمی به کسی پولی پرداخته شده یافت نشده است. به دنبال این نتیجه‌گیری، یک استاد ایرانی دانشگاه اآکسفورد به خاطر اینکه این دانشگاه از مهدی هاشمی امتحان زبان انگلیسی نگرفته و آقای هاشمی این «پروپوزال» را با کمک دیگران نوشته اعتراض کرد. اعتراض دیگر به ندیده‌ گرفتن دوری مهدی هاشمی از دایره ۴۰ کیلومتری دانشگاه است.

دکتر کاوه موسوی که شاکی پرونده محسوب می‌شود، به طریق حقوقی در تلاش است که گزارش پیتر نورت را علنی کند. موسوی به ساندی تایمز می‌گوید که مهدی هاشمی فاقد شرایط لازم برای پذیرفته شدن است و از مقررات ورودی معاف شده است.

ساندی تایمز می‌نویسد که مهدی هاشمی حاضر به اظهار نظر نشده است ولی در گذشته اتهامات وارده را تکذیب کرده. هاشمی گفته است که پذیرش او در این دوره تحصیلی ارتباطی با نسبت فامیلی وی ندارد.

چندی پیش نیز دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای، بدون نام بردن از مهدی هاشمی اعلام کرد که در تحقیقات سر پیتر نورث، درباره پذیرش یک دانشجو در مقطع دکترا، دلیلی برای تشکیل پرونده علیه این دانشجو دیده نشده است.»

منابع خودنویس از انگلستان خبر داده‌اند که پس از انتشار گزارش روزنامه گاردین در ماه پیشین، فعالیت‌های زیادی در باره مسکوت گذاشتن مساله نحوه پذیرش انجام شده است. از جمله سوال‌های طرح شده، نوع ویزای اولیه مهدی هاشمی برای اقامت در انگلستان و مدت زمان حضور ایشان در محدوده جغرافیایی شهر آکسفورد و نیز میزان تسلط او بر زبان انگلیسی است. همچنین منابع مختلف می‌گویند که در نوشته شدن «پروپوزال» از دو ایرانی ساکن آکسفورد( «م.ج.ا.» و «م.ح.ح.»)* نام برده شده است.

همچنین در برخی دوایر، از نفوذ یک خاندان سلطنتی عربی که حامی مالی یک از موسسات دانشگاه آکسفورد است و رابطه‌ای دوستانی با خانواده هاشمی رفسنجانی دارد نام برده شده که تهدید کرده حمایتش را از یکی از نهادهای آکسفورد را برخواهد داشت.

یک منبع به خودنویس گفت که علت عدم گفتگوی هاشمی با خبرنگاران انگلیسی زبان و حاضر نشدنش در گفتگوهای مستقیم تلویزیونی و دفاع از نحوه پذیرش در دانشگاه آکسفورد و اثبات خطاکاری شاکی و منتقدین، فقدان تسلط بر زبان انگلیسی است. گرچه فرزند هاشمی رفسنجانی فارغ‌التحصیل مهندسی است، معلوم نیست میزان تسلط وی بر علوم اجتماعی به چه میزان است و آیا معطل کردن رسانه‌ها برای مسلط شدن به زبان انگلیسی و رشته درسی‌اش است یا نه؟

 

*نام این افراد تا زمان تکمیل بررسی کامل توسط منابع قضایی انگلستان و انتشار رسمی در رسانه‌های این کشور به شکل کامل نخواهد آمد

--------------

لینک‌های مرتبط با موضوع:

Rafsanjani case sparks urgent admissions review - Cherwell

Oxford investigates former Iranian president's son over DPhill application

Oxford ‘bent rules’ to admit son of former Iranian leader


 


چهارده و نیم میلیون ایرانی در فقر مطلق هستند

محمد بحرينيان، رييس کميسيون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ايران، در نشست کمیسیون تخصصی توسعه صادرات خراسان رضوی گفت: «ايران از سال ۱۹۴۸ ميلادی و جلوتر از کشورهايی نظير هند، چين، تايلند، ترکيه و مالزی برنامه‌ريزی را شروع کرد، ولی بر اساس آمارهای رسمی تا خرداد سال ۸۹ جمعيت زير خط فقر مطلق در ايران ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است.»


 وی با بیان این که «واژه عدالت در کشور ما تعريف نشده است» تصریح کرد: «پس از اجرای چهار برنامه توسعه در کشور، هنوز نتوانسته‌ايم در نرخ بيکاری به روند باثباتی برسيم.»


این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی آمار گفت: «براساس گفته معاون وزير کار و امور اجتماعی در مهر ماه سال ۸۹ ، نرخ بيکاری کشور نيز بالغ بر ۱۴/۳ درصد بوده است.»


رييس کميسيون اقتصاد کلان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تاکيد کرد: «کشوري که اقتصادش بر مبناي توليد قرار نگرفته باشد، بر روي آب حرکت مي‌کند.»


 


نگرانی اصول‌گرایان از دخالت غیرمجاز در انتخابات مجلس

برخی از اصول‌گرایان در روزهای گذشته خبر از تشکیل کمیته‌ای داده‌اند که ساز و کاری مشابه با کمیته‌های صیانت از آرای موسوی و کروبی در زمان انتخابات دارد. 


اسدالله  بادامچیان - از اعضای حزب موتلفه و نماینده مجلس -  در گفت‌وگویی با ایسنا، خبر از آن داده است که ه کمیته سه نفره متشکل از غلام‌علی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگراولادی، لیست ۱۳ نفره‌ای از اصول‌گرایان را به احمدی‌نزاد معرفی کرده تا وی از میان آن‌ها ۹ نفر را برای نظارت بر مسایل انتخاباتی مهرفی کند. 


علاوه بر عسگراولادی، حدادعادل و ولایتی، گفته می‌شود نام افرادی چون مجتبی ثمره هاشمی، شهاب‌الدین صدر، محمدحسن ابوترابی، حسین فدایی، احمد توکلی، محسن کوهکن، مهدی چمران، صادق محصولی، محمدرضا باهنر و محمدرضا آشتیانی نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.


برخی از حامیان احمدی‌ناد معتقدند که این فهرست در واقع از میان مخالفان احمدی‌نژاد تشکیل شده و برای قابله با وی است. برخی اخبار غیررسمی نیز حکایت از ناخرسندی احمدی‌نژاد از افراد معرفی شده داشت.


این کمیته بنا به گفته برخی از اصول‌گرایان قرار است در بحث دخالت برخی از افراد هم‌چون استانداران و فرمانداران و بخشداران در انتخابات نظارت کند. 


در همین حال اسدالله بادامچیان نیز در این زمینه این‌؛ونه سخن گفته: «دولت و به خصوص نزدیکان رئیس‌جمهور باید از هر گونه فعالیتی که شائبه تأثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند و با دقت بر اینکه کسی خارج از محدوده وظایفش عمل نکند، در انتخابات آینده وارد شوند.»


 


بحث در باره تبعیض‌های سیاسی-فرهنگی در کنفرانس سکولارهای سبز

در این نشست، سخنرانان به بحث در باره پدیده تبعیض در ایران و آثارش بر قومیت‌ها و اقلیت‌ها پرداختند. تبعیض فرهنگی و سیاسی، و یا برابری فرهنگی و سیاسی به واسطه محرومیت گروه‌های مختلف در دوران اخیر یکی از مباحث مهم در تحلیل وضعیت کشورهایی است که خفقان سیاسی را تجربه می‌کنند.

محمد صدیق ابراهیمی از حزب دموکرات کردستان ایران، نخستین سخنران بامداد یک‌شنبه بود که در مورد تبعیض علیه کردها در فضای سیاسی منطقه سخن گفت و تاکید کرد  که باید در ادبیات سیاسی بازنگری شود و «ملیت»های دیگر حاضر در ایران را به رسمیت شناخت. او تاکید کرد که ادبیات موجود «ملت»ها را از هم جدا می‌کند و باید به زبان مشترکی برای درک متقابل رسید.

ابراهیمی تاکید کرد که حزب دموکرات کردستان مایل نیست در جغرافیای ایران هیچ‌گونه تغییری بوجود بیاید و بحث فدرالیسم در کنگره این حزب فقط برای این بوده که حزب دموکرات خواهان جلوگیری از «قطعه-قطعه» شدن ایران بوده است.

سخنران دوم، دکتررضا حسین‌بر، از کارشناسان تحليل گران امور بلوچستان بود. حسین‌بر در سخنان خود به تبعیض قومی در ساختار دولت‌های ایران گفت که اقلیت‌های قومی عملا جایی در ساختار مدیریتی نداشته‌اند. این در حالی است که به عنوان مثال یک خویشاوند بلوچ دکتر حسین‌بر که در انگلستان درس خوانده، یکی از مدیران وزارت خارجه این کشور است، و یا استعدادهایی مثل «امید کردستانی» یکی از مدیران ارشد گوگل است و اگر در ایران مانده بودند، شکوفایی‌شان عملا غیر ممکن می‌بوده..

 دکتر آرام حسامی، رئيس انجمن سکولارهای سبز واشنگتن، به اهمیت ایجاد کلمات و ادبیات جدید برای رسیدن به گفتمان مشترک میان قومیت‌ها اشاره کرد که ادبیات حاکم نتواند تاثیری منفی بر اقوام داشته باشد. او گفت که باید تعاریف «قوم» و «ملت» تبین شود.

حسامی گفت کاربرد هر کلمه‌ای مثل «قوم»، «ملت»، «ملیت»، «تمامیت ارضی» هر کدام می‌تواند برداشت‌های مختلفی داشته باشد و باعث سو تفاهم‌هایی شود. او گفت که قدرت به خاطر انحصاری کردن ادبیات و گفتمان نسبت به قومیت‌ها تبعیض روا می‌دارد. حسامی معتقد است که این گفتمان را باید تجزیه کرد.

توازنی در قدرت باید ایجاد شود تا مانع خودکامگی شود.

کثرت گرایی لازم است که گروه‌های اقلیت که متشکل از گروه‌های متفاوت رعایت شود و می‌تواند اجازه دهد که جامعه مدنی رشد کند و می‌تواند منتهی به ایجاد گروه‌های غیر دولتی برای دنبال‌ کردن هدف‌های خودشان می‌شود.

تقسیم قدرت نیز اهمیت دارد. بدون تقسیم قدرت در جامعه‌ای مثل ایران، امکان ایجاد جامعه‌ای بدون تبعیض وجود ندارد. این کار فقط نبرای مطرح کرد گروه‌ها نیست، که برای مهار قدرت سرکش اهمیت دارد.

سیروس ملکوتی آخرین سخنران جلسه بامدادی کنفرانس بود. او گفت که جمهوری اسلامی، تبعیض جنسی، عقیدتی و قومی را بر ایران تحمیل کرده است. ملکوتی گفت که این تبعیض‌ها در جامعه ایران وجود داشته اما توسط جمهوری اسلامی نهادینه و قانونی شده است که باعث ناهمگونی میان مردم ایران شده است. ملکوتی معتقد است که گزی نه سکولاریسم، تنها پاسخ موجود به تبعیض تحمیل شده بر ایران است. او همچنین گفت که باید به زبان‌های حقیقی سرزمین ایران رسمیت بخشید که توسط دولت‌های حاکم نادیده گرفته شده‌اند. ملکوتی کودکی را مثال زد که زاده آذربایجان است و از روز اول به زبان مادری سخن گفته، اما در روز اول مدرسه به او گفته می سود که زبان مادری‌اش «فارسی» است. این مساله می‌تواند منتهی مشکلاتی در هویت کودک شود. این مساله باعث می‌شود که نابرابری ایجاد شود و انسان‌ها  در مرزهای کشور به فرودست و فرادست تبدیل شوند که نماد تبعیض است.

حاشیه دیده شدن فرهنگ‌ها و زبان‌ها از سوی حاکمیت مساله‌ای بود که ملکوتی به آن پرداخت. از سوی دیگر، تبعید متخلفان از سوی حکومت به مناطقی مثل بلوچستان، زندان بودن این منطقه را از سوی حاکمیت نشان می‌دهد.

 

لینک‌های مرتبط

جلسه دوم کنفرانس سکولارهای سبز

آغاز به‌کار کنفرانس سکولارهای سبز در تورنتو

متن سخنرانی فاطمه حقیقت‌جو در شبکه جهانی سکولارهای سبز ایران در تورنتو

اسلام، قدرت، و پارامترهاي حکومت سکولار

پرسش‌ها و پاسخ‌هایی در باره شبکه سکولارهای سبز


 


گذاشتن شرط از سوی احمدی‌نژاد برای رهبری اشتباه بود

رسول سنائی‌راد، جانشین رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران در سخنانی در جمع شماری از بسیجیان در قم، از محمود احمدی‌نژاد، به سبب گذاشتن شرط برای رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته است: «شرط گذاشتن احمدی‌نژاد برای مقام معظم رهبری با هیچ منطقی سازگار نیست.»

 

پیش از این یکی از نویسندگان سایت رجانیوز از شروط سه‌گانه احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار خبر داده بود.  اما وی پس از مدتی اعلام کرد که وبلاگش - که این مطلب در آن انتشار یافته بود - هک شده است.وی نوشته بود که برکناری مصلحی، برکناری سعید جلیلی و انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول سه شرط احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار عنوان شده‌اند.

 

 این در حالی است که مرتضی آقاتهرانی، استاد اخلاق کابینه و نماینده مجلس، چندی پیش اعلام کرده بود که رهبر جمهوری‌اسلامی در پاسخ به محمود احمدی‌نژاد، کناره‌گیری وی از ریاست‌جمهوری را در صورت نپذیرفتن حیدر مصلحی بلامانع دانسته بود.


این نخستین باری است که یکی از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی آشکارا از شرایط سه‌گانه محمود احمدی‌نژاد برای رهبر جمهوری اسلامی سخن می‌گوید و آن را مورد تایید قرار می‌دهد. 


 سنائی‌راد با اشاره به اختلاف‌ها میان احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «احمدی نژاد درجواب این سئوال که چرا این گونه عمل می‌کند، می‌گوید در آینده حرف‌هایی در ذهن دارم که خواهم گفت که باید منتظر ماند، وی چه چیزی برای گفتن دارد.»


 این در حالی است که احمدی‌نژاد پس از غیبت در دو جلسه کابینه گفته بود:«البته دورکاری و خانه‌نشینی چند روزه دلایلی دارد که این دلایل را در دل خود نگه می‌دارم چون بسیاری از حرف‌ها باید در دل انسان باقی بماند.»


 


بزرگداشت اعدام شدگان ۱۹ اردیبهشت

در این نامه با اشاره به نقش فرزاد کمانگر به عنوان یک معلم نمونه تاکید بر لزوم تحویل دادن پیکر او به خانواده آمده است: «به پاس تمام تلاش‌های انسانی این معلم برای "کودکان، زاده درد و رنج" و فعالیت‌های انسان دوستانه‌اش در " گوشهای ازخاک فراموش شده" و به حرمت مقاوم زیستنش ونهضت قلمی که در زندان و قبل  از ان بر پا داشت، همچنین به حرمت چشمان منتظر شاگردانش، بر آن شدیم تا به یاری تلاشگران و وجدانهای بیدار، روز شهادت این معلم فرزانه و یارانش  مصادف با  ۱۹ اردیبهشت (۹ می) را به عنوان پاسداشت قلم و انسانیت، به "روز معلم آزاده" در تقویم روزگار نام گذاری کنیم. این مهم همچنین می تواند فرصتی باشد برای شنیدن ندای آزادی خواهانه سایر انسانهایی که امروزه در اقصی نقاط کشور در شرایط مشابهی دربند هستند.»

امضا کنندگان این نامه با اشاره به اینکه درخواست آنها برگرفته از اهداف انسانی است، از «تمام وجدانهای بیدار» خواسته‌اند برای  پربار تر این درخواست در سطح وسیع و انتقال  این مهم به سازمان‌های مربوطه ونهاد‌های بین المللی و همچنین افکار عمومی آنها را همراهی کنند.

مهرانگیز کار، شیرکو بیکس، احمد باطبی، شاهین نجفی، مهرداد مشایخی، سلمان سیما، حسن شریعتمداری و فریبا داودی مهاجر از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

هم‌زمان شماری از فعالان مدنی، سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در کشورهای مختلف دنیا به منظور گرامیداشت یاد فرزاد کمانگر و یارانش اقدام به برگزاری مراسم و سمینارهای مختلف کرده‌اند.

فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مهدی اسلامیان بامداد روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ بدون اطلاع وکیل و خانواده در زندان اوین تهران به دارآویخته شدند.

با گذشت یک سال از اعدام دسته جمعی این پنج زندانی سیاسی، مقامات امنیتی از استرداد پیکر اعدام شدگان به خانواده‌های آنها خودداری کرده‌اند. سال گذشته نیز همزمان با اعدام‌ها برگزاری مراسم ختم از سوی خانواده‌ها با محدودیت شدید امنیتی روبرو بود.

درآستانه اولین سالگرد جانباختگان ۱۹ اردیبهشت شماری از فعالان کرد مقیم کشور فرانسه، در نظر دارند، روز شنبه، ۱۴ می،  کنفرانسی در شهر پاریس برگزار کنند.

برگزارکنندگان این کنفرانس با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن درخواست از کلیه‌ی فعالان و جریان های سیاسی و مدنی برای بر شرکت در این کنفرانس، اعلام کرده اند که حضور گسترده فعالان سیاسی و مدنی در راستای حمایت از عدم تکرار چنین فجایعی قرار می‌گیرد.

آنطور که در بیانیه آنها آمده است این کنفرانس در دو پانل نظری در بارەی «مسئلەی کرد از منظر سیاسی و حقوقی» و همچنین «تاریخ شکنجه در ایران و معنای مقاومت» برگزار خواهد شد.

در ادامه فعالیت‌های مربوط به گرامیداشت اعدام شدگان ۱۹ اردیبهشت، شماری از فعالان کرد در نظر دارند طی کنفرانسی در سلیمانه کردستان عراق یاد فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، مهدی اسلامیان، علی حیدریان و فرهاد وکیلی را گرامی بدارند.

هم‌زمان با این سمینار، نمایشگاهی از نامه‌ها و دست نوشتەهای اعدام شدگان ۱۹ اردیبهشت برپا خواهد شد.

در این سمینار سعید شمس، بهزاد خوشحالی، کاوه قاسمی کرماشاهی، ابراهیم فرشی، احمد اسکندری، هادی محمدی و چند فعال دیگر کرد به ارائەی مقالاتی در خصوص موضوع های مورد بحث سمینار خواهند پرداخت.

 

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته