-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 05/06/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مصر مسیر جدیدی را در پیش گرفته است. اما کشتیِ بزرگِ نیل تازه شروع به ترک مسیر قدیمی سیاست خارجی خود کرده بود که موج های بلندی را باعث شد. این در حالی است که دو گردش اول در سُکان سیاسی، در نگاه اول آنقدر خیره کننده نیست. از طرفی قاهره اعلام کرد می خواهد مناسبات خود را با ایران که از سال ۱۹۷۹ به توقف درآمده عادی سازد. از طرف دیگر رهبری جدید می خواهد گذرگاه رفح را کامل باز کند و بدین ترتیب بعد از گذشتِ چهار سال به بسته بودن مرز پایان دهد. در عین حال دیپلمات های مصر با خردمندی از بازکردن گذرگاه به عنوان جاذبۀ دیپلماتیک سود بردند تا حماس و فتح را به امضای پیمان جدید آشتی ترغیب کنند که روز چهارشنبه در قاهره طی مراسمی به تأیید می رسد.

بااین وجود هر دو تصمیم، ساختار مناسبات کشورهای خاورمیانه را بعد از سال ها رکود به شدت به حرکت در خواهد آورد– نه تنها بین مصر و اسرائیل که همسایگانی نامشابه هستند بلکه همچنین بین مصر و کشورهای عرب خلیج فارس. زیرا رهبری جدید در قاهره به حکومتی در ایران دست دوستی دراز می کند که کشورهای کوچک نفتی و متحد سالیان مصر یعنی عربستان سعودی و نیز همسایۀ حساس اسرائیل به عنوان تهدید اصلی و حامی مالی گروه های تروریستی و قدرت احتمالی اتمی از آن ترس دارند.

اینان همه محور جدید را بین دو کشور با سوءظن خواهند نگریست، در حالیکه در نیل فقط به کوتاهی گفته می شود می خواهند با تمام قدرت های مهم منطقه مناسبات دیپلماتیک داشته باشند.

اما در مورد دفاع از سیاست جدید در غزه، وزیرخارجۀ جدید مصر نبیل العربی خیلی صریح تر شد. وی بستن چند سالۀ نوار ساحلی را «رسوایی» خواند. رئیس جمهور سرنگون شده حسنی مبارک گذرگاه را همواره فقط برای چند روز آن هم به صورت شکافی باز می گذاشت. در سال ۲۰۱۰ حدود ۳ هزار فلسطینی در ماه توانستند از این سوراخ سوزن عبور کنند.

قبل از بسته شدن حدود ۴۰ هزار در ماه بودند. در عین حال با تصمیم قاهره حمل و نقل کالا که تاکنون به صورت غیرقانونی از حدود ۸۰۰ تونل انجام می شد دوباره به سطح زمین می آید. واکنش اسرائیل هشدار آمیز بوده است. در تل آویو بویژه نگرانند که حماس اکنون «تشکیلات نظامی تروریستی خود» را می تواند دوباره گسترش و به انزوای بین المللی خود پایان دهد.

اما رهبری جدید در قاهره باید به شیوه ای کاملاٌ متفاوت از مبارک که سالها طرف گفتگوی اسرائیل بود به افکار عمومی در کشور توجه نشان دهد. در سپتامبر اولین انتخاب آزاد مجلس برگزار خواهد شد. و بعد از انقلاب برای دمکراسی بیشتر و تکثر گرایی و حق مشارکت، دیگر نمی توان تصمیم های نامحبوبی را گرفت که مبارک خیلی عادی به ضرب باتوم پلیس اجرا می کرد.

کسی که در آن زمان علیه بستن نوار غزه اعتراض می کرد فوری به زندان می افتاد. اما در این فاصله طبق یک نظرسنجی گستردۀ مرکز تحقیقات پیو در واشینگتن ۵۴ درصد مصری ها خواهان لغو قرارداد صلح کمپ دیوید هستند. تاکنون به خط لولۀ انتقال گاز به اسرائیل در سینا دوبار حمله شده است.

از این گذشته در برخورد با حماس در قاهره لحن جدیدی وجود دارد. هیئت غزه با تحسین گفت که رفتار میانگیران مصری دیگر مانند دوران مبارک یکسویه نیست. اگر در گذشته از آنها در مرکز سازمان اطلاعات استقبال می شد اکنون به وزارت خارجه دعوت می شوند. و به این ترتیب فرستادگان غزه دیگر احساس نمی کنند آنها را خطر امنیتی می دانند بلکه طرف های صحبتِ سیاسی.

* از: مارتین گِلِن / در: دی تسایت

عکس از:AFP


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته