-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 05/15/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

سازمان القاعده، نوار صوتی جدیدی از اسامه بن‌لادن منتشر کرده که یک هفته پیش از کشته شدن او ضبط شده. در این نوار صوتی، بن‌لادن از ابعاد تازه‌ای از حملات 11 سپتامبر پرده برداشته و درباره برنامه‌های آتی القاعده سخن گفته است.

اسامه هم‌چنین در بخشی از سخنانش از یکی از مقامات کاخ سفید، با لقب «عورت اوباما» یاد می‌کند و از خدا می‌خواهد که او را همین امشب به بهشت بفرستد.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

بعضی اوقات فکر می‌کنم گله از چیست؟ آیا ما مغبون شدیم؟ و متاسفانه پاسخ بی‌غرض آن‌ست که نه ما مغبون نشدیم، اگر مغبون بودیم باز جایی برای توجیه باقی بود، اما باید صادقانه دید، هزاران هزار شاهد گویا وجود دارد که از ابتدا هم عاقبت احوال کشور ما پس از انقلاب سال 57 مشهود بوده است، کابوسی به وقوع نپیوسته، هر چه برما گذشته از قبل حدوث‌اش قابل پیش‌بینی بوده، ما خود انتخاب کرده‌ایم.

برای اثبات این ادعا نیاز به هیچ تقلایی نیست، در چند برنامه آینده از میان سخنان، نوشته‌ها و رفتار مسوولین در تمامی دوران انقلاب قسمت‌هایی را می‌خوانیم که از علنی بودن سرنوشت این انقلاب حکایت دارد:

آیت‌اله پسندیده را که می‌شناسید، پیرمردی که برادر بزرگ‌تر آقای خمینی بود، بسیار پیر و فرتوت، او نامه‌ای به برادرش نوشته با اختصار به این مضمون:

«… آیا این ناله‌ها را شما می‌شنوید؟ روزی که آن سید بی‌چاره «بنی‌صدر» را که فقط قصد خدمت داشت و خود شما صد بار گفته بودید که از فرزند به من نزدیک‌تر است، با آن افتضاح از ریاست جمهوری خلع کردند و یک بدبخت بدعاقبت را که اداره یک کاروان‌سرا هم از عهده‌اش برنمی‌آمد به ریاست جمهوری این مملکت بزرگ و معتبر تعیین کردند، به شما گفتم این شیاطین قصد دیگری دارند و می‌خواهند از این عروسک برای اجرای مقاصد خود استفاده کنند، روزی که دستور دادید همه صندوق‌ها را به نام علی آقا خامنه‌ای باز کنند، من و دو سه آدم دل‌سوز که حداقل یکی‌شان، یعنی شیخ علی آقا تهرانی بیست سال شاگرد خاص و مورد محبت شما بود، به شما نوشتیم که این انتخاب ایران را بر باد می‌دهد، گوش نکردید و حالا می‌بینید آن‌چه نباید می‌دیدید. این همه خون‌ها ریخته شد، این‌همه جنایات وقوع پیدا کرد که از ذکر آن به خود می‌لرزم که مبادا قطره‌ای از این خون‌ها به سبب اخوت من و شما دامن مرا بگیرد، فقط برای این‌که شما به جای گوش سپردن به آن‌ها که هم به اسلام و هم به ایران علاقه‌مند بودند، گوش به شیاطین دادید. این چه معنا دارد که ما اسلحه از اسراییل بخریم و بعد از جنگ با اسراییل و تحریر جنوب لبنان سخن بگوییم؟ بنده در مورد جنگ و مسایل آن حرف نمی‌زنم که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است، فقط می‌گویم آیا به گوش شما نمی‌رسد که بعضی از نور چشمی‌ها چه دست‌اندازی‌ها به بیت‌المال مسلمین به اسم جنگ و کمک به جنگ‌زدگان کرده‌اند، بیش از 3 ماه است بنده برای دیدن شما وقت خواسته‌ام ولی دفتر شما مرتب می‌گویند وقت ندارید، آن‌وقت هر روز ملای فلان ده و دادستان بهمان قصبه را به حضور می‌پذیرید، چون لابد به جز مدح و ثنا نمی‌گویند و بدبختانه شاید چون خداوند تبارک به من لسان مداحی نداده حتا باید از برادر خود محروم بمانم. حال روزنامه‌ها یک روزه یک شیخ را آیت‌العظمی می‌کنند و دیگری را افقه الفقها، آن شیخ گیلانی جلاد آیت‌اله می‌شود و دسته دسته ثقه‌الاسلام و حجت‌الاسلام از کارخانه حکومتی بیرون می‌آید، اسمش را هم گذاشته‌اند حکومت جمهوری اسلامی و مسرورید که حکم خدا را در زمین اجرا کرده‌اید؟ خوشا به سعادت آن‌ها که همان روزهای نخست رفتند و این روزها را ندیدند، من نیز دیر و زود می‌روم، تنها، وحشتم برای شماست .

«نامه آیت‌اله مرتضی پسندیده به آقای خمینی، 15 مرداد 1362»

و اما سخنانی آشنا، اما نه از دهان مصباح یزدی، بلکه از سخنان بهشتی، توجه کنید که معنای گفتار این آقا تا چه حد به اندیشه‌های کنونی آقای مصباح نزدیک است :

«دولت انقلاب! ملت ما می‌خواهد که تو دولت این 34 میلیون باشی نه دولت اون 2 میلیون. کدوم 2 میلیون؟ ما یه 2 میلیون آدم تی‌تیش مامانی داریم تو این مملکت که این‌ها همیشه نق می‌زنند. می‌گن این چه انقلابی شد آخه ما درست و حسابی می‌تونستیم شب‌ها به مجالس بزم برویم، عیش و نوشی داشتیم، هرزگی‌ها داشتیم، برا خودمون روزگار خوشی داشتیم، این چه انقلابی شد، مرگ بر این انقلاب که شب‌نشینی‌های ما را بر هم زد!

یادم می‌آد حدود هشت، نه ماه قبل یک‌روز وارد جلسه شورای انقلاب شدم دیدم دوستان قبلن اومدند و مطلبی مطرحه، گفتم چیه؟ گفتند که باید خدمت امام رفت و از امام خواهش کرد که به دادگاه‌های انقلاب بگویند دست از تعقیب این نوکران و مزدوران رژیم بردارند دیگه، یک عفو عمومی. خب گروهی از دوستان با این نظر مخالف بودند می‌گفتند ترحم بر پلنگ تیز دندان ستم‌کاری بود بر گوسپندان، عفو در جای خود، قهر در جای خود، اگر رحم و عفو به غلط در جای قهر به کار افتاد خطر انقلاب را و محرومان را و مومنان را تهدید خواهد کرد، گفتیم آقا این حرف‌ها نیست، این‌جورها هم نیست که می‌گویید. ملت ما از هر اعدام انقلابی استقبال می‌کنه، جشن می‌گیره برای این اعدام‌های انقلابی، گفتند نه آقا شما تو مردم نیستید. گفتم چه‌طور؟ خوب دقت کنید، گفتم چه‌طور؟ یکی از این چهره‌ها که من ایمان و صفا و همه چیزش را دوست دارم ولی این ضعفش را دوست ندارم، گفت این‌که امروز یکی از آشنایان مورد اعتماد من تلفن کرد که در اتوبوسی می‌رفتم، سوار بودم می‌رفتم، یک خانمی دیدم نسبت به انقلاب و رهبر انقلاب، حرف‌هایی می‌زنه که نشانه دل‌خوریش از انقلابه، از انقلاب دل‌خور شده، بدبین شده به انقلاب و حاصل حرف‌هاشو گوش کردم، دیدم این یکی از بستگان این ساواکی‌های تحت تعقیب هست و می‌گوید آخه تا کی ما باید در این ناراحتی به سر ببریم، گفتم آقا! شما خیال کردید که این خانم، نمونه و الگو و نماینده این ملته؟ از شما خواهش می‌کنم از این اتوبوس منطقه کذایی که اسکورت، در اون منطقه حرکت می‌کرده، تشریف ببرید توی اتوبوس‌های ده‌ها منطقه دیگر خودتون سوار بشوید. ببینید مردم می‌گویند، تا کی باید ببینیم ما، قاتلان فرزندان رشید امت انقلابی‌امان، راست راست توی خیابان‌ها راه می‌روند؟ «تکبیر حضار» اون‌ها فریادشان اینه. و نیروهای اصیل انقلاب این‌ها هستند، نه این یکی دو میلیون نازک نارنجی‌های سایه پرورده.

اولن انقلاب ما مکتبی است، نگاه تو دهن هیچ‌کس نمی‌کنه، نه اون 2 میلیون، نه این 34 میلیون. نگاه می‌کنه به مکتب، ببینه مکتب چی می‌گه. این 34 میلیون هم بزرگ‌ترین امتیازش اینه، که اول از رهبری انقلاب می‌خواهد، ای رهبر، و ای رهبری انقلاب، اول بگو ببینم اسلام چی می‌گه، من همون را می‌گویم که اسلام و قرآن می‌گوید. این بزرگ‌ترین امتیازشه، امتیازش اینه که صدای این 34 میلیون با صدای قرآن در هم آمیخته، یکی شده، و الا یک انقلاب مکتبی نه تو دهن 2 میلیون نگاه می‌کنه نه تو دهن 34 میلیون نگاه می‌کنه. 34میلیون، به 34 میلیون اهمیت می‌ده، احترام می‌گذاره اما اگه دید یک حرفی که اشتباه می‌زنه، وظیفه رهبری چیه؟ این‌که رو کند به این 34 میلیون بگه، عزیزان انقلابی من در این مورد برداشت و سخن‌تان اشتباه بود، شما غیر از این از رهبری صادق و متعهد انتظار دارید؟ ولی خوش‌حال باشید که تا این لحظه همواره این 34 میلیون ندای‌اش، سخن‌اش، خواسته‌اش، آرمان‌اش همون ندا و سخن و خواست آرمان اسلام و قرآن بوده است. عزیز من بیا برو ببین این 34 میلیون چی می‌گن، این‌ها چی می‌خواهند؟ من رفته بودم یکی دو ماه قبل فارس، شیراز، خانواده‌های شهدای انقلاب اون‌ها اومده بودن اون‌جا، می‌نالیدند، می‌غریدند، می‌گفتند قاتلان عزیزان ما، آن‌ها که در مسجد شیراز آن فاجعه رسوا را به بار آوردند و حمله کردند به اجتماع برادران و خواهران‌مان، این‌ها توی زندان نگه‌شون داشته‌اند، هنوز می‌ترسند حکم اعدام آن‌ها را صادر کنند. ببینید این‌ها چه می‌گویند، ای دولت‌، ای نخستین دولت منتخب مجلس شورای اسلامی. ملت از تو انتظار دارد، انتظاری قاطع که با دوستان انقلاب با کمال عطوفت و مهر رابطه برقرار کنی و با دشمنان انقلاب مومنانه بستیزی، اشداء على الکفار رحماء بینهم»

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

کم‌تر کسی پیدا می‌شود که نام «هرم ‌مازلو» و یا نمودار «سلسله‌ مراتب ‌نیازهای‌انسانی»اش را نشنیده باشد. این نظریه (Hierarchy of Human Needs) به شکل یک هرم متشکل از ۵ یا ۷ طبقه ترسیم می‌شود. این سلسله مراتب از نیازهای ‌ابتدایی در طبقه پایینی شروع شده و هرچه بالاتر می‌رود نیازهای پیچیده‌تر انسانی را معرفی می‌کند که به ترتیب عبارت‌اند از: نیازهای‌ فیزیولوژیک، نیازهای ‌امنیتی، نیازهای عاطفی، نیازهای ‌اجتماعی-احترامی و نیازهای ‌خودشکوفایی. با تحلیل نیازهای‌شهروندان یک جامعه می‌توان به میزان رشد آن‌ها از سطح فیزیولوژیک به سطوح بالاتر نیازها هم‌چون هنر، معنویت و عزت ‌نفس پی برد.

آرمان‌های یک ملت می‌تواند یکی از روش‌های ساده برای شناخت ایده‌آل‌های آن جامعه‌ و میزان تغییر و رشد نیازهایش از خواب و خورد و خوراک به فرهنگ و هنر و احترام ‌متقابل باشد. آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم علت آن‌که کشور آرزوهای بخش فراوانی از مردم ما «امارات‌ متحده‌ی ‌عربی» و یا همان «دوبی» است، چیست و چرا اقشار‌ مذهبی ما وقتی که خبر اجرای احکام گردن‌زدن سارقین و زناکاران را در «عربستان» می‌شنوند آب از دهان‌شان سرازیر می‌شود؟ من گمان می‌کنم که تمامی این‌ها ریشه در حقیقتی آشکار دارد، اما این چهره‌ی واقعی نیازمند وقوع اتفاقاتی است تا جامعه‌ی ما حقیقت و شرایط واقعی خود را به نمایش بگذارد. حکم قصاص عامل اسیدپاشی به چهره‌ی «آمنه ‌بهرامی» و حاشیه‌های آن یکی دیگر از این پیش‌آمدها است. در اکثریت قرار داشتن شمار شهروندانی که خواستار کورکردن «مجید موحدی» هستند به نسبت کسانی که این حکم را درست نمی‌دانستند، گواه دیگری است بر پای‌داری روح و رفتار بدوی در جامعه‌ی کنونی ایران. کسانی که با احکامی چون اعدام و یا قصاص مخالفت می‌کنند به هیچ عنوان مخالف مجازات مجرمین نیستند بلکه با چنین روش‌هایی که روح خشونت را در جامعه ترویج می‌کنند مشکل دارند. واقعیت این است که متاسفانه هنوز بخش فراوانی از مردم کشور ما از این روش‌های بدوی دفاع می‌کنند و قوانین جامعه‌ی سنت‌گرا و عقب‌مانده‌ی «عربستان سعودی» را به کشورهایی چون «فرانسه» و «سوید» ترجیح می‌دهند.

به گمان نگارنده روشن‌فکرانی که انتظار رفتارهای متمدانانه و بدون تعصب از جامعه‌ی ایرانی دارند، هنوز شناخت درستی از نیازهای جامعه‌ی خودشان ندارند. بخش فراوانی از مردم ما هنوز حسرت‌های‌شان در حد و اندازه‌های خوش‌گذرانی‌های «دوبی» است و حاضر نیستند حتا لحظه‌ای به چیزهایی مانند حقوق ‌بشر و آزادی‌های ‌مدنی فکر ‌کنند. نمونه‌ی اخیر مراسم اعدام قاتل میدان‌ کاج را که فراموش نکرده‌ایم. هزاران نفر از مردم بالای ‌شهر تهران در ساعات اولیه‌ی صبح ساعت‌ها منتظر نشستند تا حلق‌آویز کردن جوانی را به چشم ببینند که در زمان وقوع جرم حتا یک نفرشان حاضر به کمک به مقتول نبودند و در ادامه همین مردم با حماقت تمام به هوکردن و توهین به جمع اندکی پرداختند که از خانواده‌ی مقتول تقاضای عفو قاتل را داشتند.

در این نوشتار قصدم به هیچ عنوان تحقیر و توهین به سطح فکر و فرهنگ مردم کشورم نیست بلکه منظورم این است که در سال‌های اخیر کنش‌گران و روشن‌فکران با چشم بستن بر روی واقعیت‌های موجود در جامعه‌مان و ندیدن وضعیت موجود به بی‌راهه رفته‌اند و انتظارات را از یک جامعه‌ی توسعه نیافته و مردم‌شان بالا برده‌اند. نتیجه این است که وقتی به سبب توقعات غیرواقعی سطح خواسته‌های قشر معدودی را از کلیت مردم‌مان بالا می‌بریم و به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، موجب سرخوردگی‌هایی می‌شویم که به عقب‌نشینی هر‌چه بیش‌تر همان تعداد معدود ختم خواهد شد. وجود این سرخوردگی در فضای‌ سیاسی و فرهنگی کنونی جامعه‌ی ایران انکارناپذیر است. بی‌جواب ماندن فراخوان‌های سیاسی، فرهنگی و حقوق‌ بشری از سوی اکثریت جامعه‌ی ما نشان از همین عدم شناخت دارد. واقعیت این است که ایرانیان تا رسیدن به جای‌گاهی که به نیازهای درجه‌ی بالاتر بشری بیاندیشند راه درازی در پیش دارند.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

سینما به تازگی به دومین قرن موجودیت خود قدم گذاشته است، ابتدا وسیله‌ای بود برای سرگرمی و مجبور بود تا به رقابت با پدیده‌هایی هم‌چون سیرک و تاتر بپردازد تا بتواند عوام مردم را به خود جلب  کند، سینما علاوه بر این‌که بسیاری از فن‌آوری‌ها مانند دوربین فیلم‌برداری، ضبط صدا، وسایل تدوین را که جنبه‌ی فیزیکی و مکانیکی دارند را دارد اما با کمک مکانیسم‌های سازمانی مانند هنرپیشه‌ها و فیلم‌نامه الگوهای فکری و روایتی را نیز انتقال می‌دهد. اما یک فیلم قبل از این‌که به یک فیلم تبدیل شود تا به هر دلیل در اختیار مخاطب قرار بگیرد پروسه‌ای را طی می‌کند، که تلفیقی از صنعت و هنر است. ممکن است اشکال و اجزا تولید یک فیلم مراحل جداگانه‌ای باشد ولی هر یک از اجزا به یک‌دیگر وابسته هستند. در واقع به مثابه یک کالای تولید شده عرضه می‌شود تا به‌وسیله‌ی تولید کننده و مصرف کننده موجودیت پیدا ‌کند و به عرصه‌ی ظهور برسد.

بررسی صنعت فیلم در ذات خود پیچیده است اما اگر یک حقیقت تاریخی را در نظر بگیریم این مسئله کمی آسان‌تر می‌شود. پس از دهه‌ی 1920 صنعتی به نام «هالیوود» جهان سینما را تحت سلطه‌ی خود گرفته است و این بدین معنی نیست که فیلم‌هایی که در این مکان تولید می‌شود فیلم‌های ممتازی هستند، بلکه تنها یک صنعت محسوب می‌شود که سینمای دیگر کشورها را وادار کرده است تا با آن به رقابت بپردازند.

هالیوود یک مجموعه‌ی از شرکت‌هایی است که به تولید فیلم‌های سودآور پرداخته و مانند تمام صنایع فیلم‌سازی شامل تولید و توزیع و نمایش یک فیلم می‌باشد، هالیوود بعد از مدتی از پدید آمدنش توانست بیشتر فعالیت‌های مربوط به فیلم‌سازی را به قبضه‌ی خود درآورد حتا با به‌وجود آمدن و گسترش تلویزیون و ویدیو هم توانست در راس قدرت بماند. در سال 1907 دوره‌ای بود که سینما از دست کمپانی‌های اروپایی درآمده بود و دوره‌ی جدیدی در سینمای جهان آغاز شده بود، در این دوره مبالغ هنگفتی برای فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌شد و بازارهای داخلی و بین‌المللی برای فیلم‌های آمریکایی به‌وجود آمدند، تهیه و تولید فیلم به صورتی عظیم و نظام‌یافته سازمان‌دهی می‌شد و در ایالت «کالیفرنیا» هالیوود مرکز اصلی تهیه و تولید فیلم شد. و همین کارخانه‌ی رویا‌سازی یکی از دلایل تثبیت هالیوود به عنوان مرکز تهیه و تولید فیلم شد.

صنعت هالیوود تا سال 1930 به رشد خود ادامه می‌داد تا این‌که در این سال به مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از چندین شرکت بزرگ تبدیل شد، و این مسئله در اواسط ظهور فیلم ناطق بود. هالیوود با ایجاد یک مجموعه‌ی به‌طور کامل متمرکز بر سودآوری، گروهی از فیلم‌سازان مترقی و پیش‌رفته را به خدمت گرفت تا مخاطب را که بیش‌تر طبقه‌ی کارگر بود به خود جذب کند.

ابداع صدا کنترل هالیوود بر بازار جهانی را بیش‌تر کرد و هالیوود به سمت استودیوها سوق داده شد. پنج شرکت نمایش معروف با نام‌های «پارامونت»، «لاوز» که با نام MGM شناخته می‌شد، «فوکس فیلم» که بعدها به فاکس قرن بیستم تغییر نام داد و «برادران وارنر» و RKO سیستم فیلم‌سازی و توزیع و نمایش را به عهده گرفتند. این شرکت‌ها در طول دهه‌ی سی و چهل بر جهان نمایش حکومت می‌کردند و در کل جهان به صورت یک‌پارچه عمل می‌نمودند. این استودیوها با کنترل سینمای مراکز شهرها در سراسر شهرها در سراسر شهرهای ایالات متحده سه چهارم میانگین درآمد حاصل از گیشه‌ها را کسب می‌کردند، و مابقی شرکت‌ها زمانی اجازه نمایش فیلم‌ها را پیدا می‌کردند که این شرکت‌ها سودشان را به‌طور کامل کسب کرده بودند.

در دهه‌ی 1950 تغییرات عمده و مهمی در صنعت فیلم‌سازی هالیوود رخ داد و باعث شد تا کمپانی‌های فیلم‌سازی هم تغییراتی در نحوه‌ی کارکرد خود بدهند. قوانین «ضدتراست» دولت فدرال، کمپانی‌های فیلم‌سازی را مجبور کرد تا بخش نمایش یعنی سالن‌های خود را واگذار کنند، و این در حالی بود که تلویزیون هم از طرفی بیش‌تر و بیش‌تر مشتری‌های داخلی را از دست‌شان در می‌آورد. در این دوره مخاطبان سینما رو به کاهش گذاشتند در حالی‌که  در سال 1946 اوج حضور هفتگی مردم در سینما بود در دهه‌ی 60 به نصف آن میزان رسید از طرفی دولت‌های اروپایی به حمایت‌ از سینمای ملی خود دست زدند و این باعث شد کارهایی که از روی تصادف انجام می‌دادند که به نفع سینمای هالیوود بود هم از میان برود و این‌گونه هالیوود به ورشکستگی نزدیک می‌شد.

مردم خرید کردن و زندگی کردن را به تفریحات پرخرج سینما ترجیح می‌دادند. بازارهای خرید انباشته از مردمی بود که خرید می‌کردند. صنعت سینما و بالطبع آن هالیوود خود را با این شرایط مردم وفق داد، این کار ابتدا با ابداع «اتو سینما» و سپس توسط ایجاد سینما در مراکز خرید انجام شد. هالیوود با توسعه‌ی تصاویر رنگی و پردها‌ی عریض محصولات خود را از برنامه‌های تلویزیون مجزا کرد، این دوران، دوران استودیوهایی شد که محصولاتی یک شکل را برای عرضه ارایه می‌کردند و انبوهی از ستاره‌ها و ارزش‌ها و داستان‌ها را  در قالب فیلم‌ها به مخاطب تحویل می‌دادند.

هالیوود جدید در اواسط دهه‌ی 70 جای‌گاهی قوی و ثابت پیدا کرد. جهت‌گیری‌های زیبایی‌شناسانه‌ی خود را تغییر داد و به نوعی فرهنگ و صنعت را مخلوط کرد، فیلم «جنگ ستارگان» نمونه‌ی بارز این موضوع بود. در فاصله‌ی سال‌های 1967 تا 1975 دوره‌ای استثنایی در تاریخ فیلم هالیوود در نظر گرفته می‌شود در این دوره فیلم‌سازی از لحاظ هنری بلندپرواز و از نظر سیاسی پیش‌رفته بود. گروه کوچکی از کارگردانان در مرکز رنسانس هنری هالیوود قرار گرفتند. منطق زیبایی‌شناختی و تجاری تغییر کرد و واضح‌ترین آن‌ها ساخته شدن فیلم‌های کارگردان‌هایی مانند «اسپیلبرگ» و «کامرون» بود.

در دهه‌ی 1980 ویدئوی خانگی فراگیر شده بود و با این‌که در سال 1980 رقم فروش فیلم‌ها به رکورد پنج میلیون دلار رسید اما فروش فیلم‌های خانگی به دو برابر این مبلغ رسید. با این احوال خیال توزیع‌کنندگان فیلم‌ها آسوده بود و این به دلیل اشباع سفارش‌ها بود، اشباع سفارش‌ها که از فیلم «آرواره‌ها» شروع شده بود و در سال 1980 برای تبلیغات فیلم‌ها به 35 میلیون دلار رسید تا به این هدف برسند که فیلم را به مخاطب معرفی کنند. شرکت‌ها در حال حاضر قبل از به اتمام رسیدن پروژه‌ی جدیدشان برای فیلم پرهزینه‌ی بعدی برنامه‌ریزی و آن را برای ارایه به مخاطب آماده می‌کنند. آن‌ها به ائتلاف‌های تازه‌ای با تهیه‌کنندگان مستقل رسیده‌اند، تا با گستراندن وظایف خود بازارهای بیش‌تری را به قبضه‌ی خود درآورند. تولیدات هالیوود بیش‌تر وقت مردم آمریکا را پر می‌کند ولی کارشناسان همواره می‌گویند با توجه به هزینه‌ها و وقتی که صرف می‌شود هنوز هم هالیوود به مثابه یک صنعت در حد متوسطی نسبت به بقیه‌ی صنایع آمریکا قرار گرفته است.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع: پژواک ایران

روزنامه خراسان بر اساس شنیده‌های خود نوشته «پریوش سطوتی» همسر دکتر حسین فاطمی که در هفته‌های اخیر بازداشت شده٬ به داشتن ارتباط با سرویس جاسوسی بریتانیا «اعتراف» کرده است.

این خبر روز یک‌شنبه (۲۵ اردیبهشت) نیز از سوی بسیاری از سایت‌های محافظه‌کار بازنشر شده است.

پریوش سطوتی در سال‌های اخیر رابطه نزدیکی با تیم احمدی‌نژاد داشت و بار‌ها از اقدامات رییس دولت دهم و اسفندیار رحیم‌مشایی تمجید کرده است.

خانم سطوتی حدود دو هفته گذشته پس از اوج‌گیری اختلاف‌ها میان علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد به هم‌راه تعداد دیگری از اعضای تیم احمدی‌نژاد بازداشت شد.

این برای نخستین‌بار است که رسانه‌های حامی خامنه‌ای یکی از «نزدیکان» رییس دولت دهم و رییس دفترش را به جاسوسی متهم می‌کنند.

سایت «تماشا‌نیوز» در واکنش به این خبر نوشته که «این اقدام بی‌سند و مدرک و غیراخلاقی در ادامه سایر حرکت‌های اقتدارگرایان برای ضربه زدن به مهندس مشایی طراحی شده است.»

این سایت اعلام کرده که وکیل پریوش سطوتی از روزنامه خراسان به مراجع قضایی شکایت خواهد کرد.

حسین فاطمی٬ سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار ایرانی از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ وزیر امور خارجه ایران بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد توسط حکومت پهلوی اعدام شد.

رسانه‌های منتقد دولت اعلام کرده‌اند سطوتی به درخواست اسفندیار رحیم‌مشایی از فروردین سال ۱۳۸۸ به تهران بازگشته و تا زمان دستگیری در هتل لاله اقامت داشته است.

مراجع قضایی هنوز این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده‌اند.

بازداشت هتل‌نشین وابسته به جریان انحرافی

به گزارش جهان روزنامه خراسان نوشت :

خانم «س» که توسط یک جریان خاص پس از سال‌ها به ایران دعوت شده و از همان زمان در هتل زندگی می‌کرد، هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد. گفته می‌شود وی در اعترافات خود به ارتباط با سرویس اطلاعاتی انگلستان اشاره کرده است.

 

 


 


یک‌شنبه  25 اردی‌بهشت 90 / 15 می 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته- «تاجران رویاساز»- مه‌شب تاجیک

note3بخش اول خبر‌ها

note3مجله‌ جاماندگان- «سرنوشت مشهود تیتیش‌ها»- شراره سعیدی

note3نوشتاری بر انتشار اینترنتی کتاب «بی‌شعوری»- «من یک بی‌شعورم»- علی انجیدنی

note3رادیو لیچار- «اشاره به عورت اوباما در نوار جدید صوتی بن‌لادن» (قسمت 117)- فرورتیش

note3روز ‌نگاشت- «31 سال با مجله یغما»- محبوبه شعاع

note3بخش دوم خبرها

note3پس‌نشینی تند- «دربند نیازهای ‌فیزیولوژیک»- اکبر ترشیزاد‌

note3پرسه- به مناسبت روز بزرگ‌داشت فردوسی- سیمین

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

رییس جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، در راستای ادغام وزارت‌خانه‌ها و عزل وزیران در احکام جداگانه‌ای سرپرستی کلیه وظایف و اختیارات قانونی وزارت صنایع و معادن و وزارت رفاه و تامین اجتماعی را به ترتیب به مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی محول کرد.

به گزارش ایرنا  و به نقل از از پای‌گاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری متن احکام محمود احمدی‌نژاد بدین شرح است‌:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر غضنفری

وزیر محترم بازرگانی

سلام علیکم

در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبه شماره 46514.33590 مورخه 1390.2.18 هیات وزیران و به استناد اصل یک‌صد و سی پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری سرپرستی کلیه وظایف و اختیارات قانونی وزارت صنایع و معادن به جناب‌عالی محول می‌گردد‌.

امیدوارم در ظل توجهات امام عصر (عج) در انجام این ماموریت موفق باشید‌.

محمود احمدی‌نژاد

…………………………………………………

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر شیخ الاسلامی

وزیر محترم کار و امور اجتماعی

سلام علیکم

در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبه شماره 46514.33584 مورخه 1390.2.18 هیات وزیران و به استناد اصل یک‌صد و سی پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری سرپرستی کلیه وظایف و اختیارات قانونی وزارت رفاه وتامین اجتماعی به جناب‌عالی محول می‌گردد‌.

امیدوارم در ظل توجهات امام عصر (عج) در انجام این ماموریت موفق باشید .

محمود احمدی‌نژاد

این در حالی است که نمایندگان مجلس در روزهای اخیر با انتقاد از عزل وزیران این وزارت‌خانه‌ها از گرفتن رای اعتماد وزیران جدید در مجلس سخن گفته و برخی دیگر عنوان کردند که سرپرست این وزارت‌خانه‌ها نمی‌توانند به جای وزیران پیشین پاسخ‌گوی مجلس باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرده بود باید این وزیران به کار خود ادامه دهند. هم‌چنین وی عنوان کرده بود که مشکل ادغام و رای اعتماد وزیران خلع شده با نظارت رهبر جمهوری اسلامی و در حضور محمود احمدی‌نژاد حل شده است.

بیشتر بخوانید:

«رییس جمهوری در عزل وزیران باز هم عجله کرد»


 


رادیو کوچه

با توجه به اطلاع‌رسانی مردمی و ارزش‌های شهروند خبرنگاری، رادیو کوچه جهت وقایع 25 اردی‌بهشت صفحه‌ای را با هدف انتشار و به مشارکت گذاردن دیده‌های مردم در سطح شهرهای ایران به راه انداخته است. این صفحه منعکس کننده دیده‌ها و شنیده‌های شماست. اگر با موضوعی بر می‌خورید می‌توانید برای کوچه ارسال کنید.

جهت ارسال مطالب، گزارش و خبر می‌توانید با این آدرس در تماس باشید: contact@koochehmail.com

………………………………………

«کنسل شدن امتحانات دانش‌گاه پیام نور قزوین»

قزوین / ساعت 16: (تحول سبز) دانش‌گاه پیام نور قزوین امروز تمام امتحانات میان ترم خود را کنسل اعلام کرد.

«تعطیلی برخی کلاس‌های دانش‌گاه تهران»

تهران / ساعت 15:30: (گزارش مردمی) هم‌زمان با فضای امنیتی حاکم بر دانش‌گاه‌ها برخی کلاس‌ها در دانش‌گاه تهران در ۲۵ اردی‌بهشت روز اعتراض دانش‌جویان تعطیل شد.

‌«تجمع دانش‌جویان و استادان دانش‌گاه آزاد ساری و قائم‌شهر»

ساری / ساعت 14: (دانشجو آنلاین) باوجود فضای امنیتی، دانش‌جویان و استادان دانش‌گاه آزاد ساری و قائم‌شهر درمحل دانش‌گاه تجمع کردند. بر اساس مشاهدات شاهدان عینی دانش‌جویان و استادان با گردهمایی در دانش‌کده‌های فنی و علوم انسانی، اعتراض خود را به وضیعیت امنیتی دانش‌گاه‌ها نشان دادند. این گزارش حاکی از آماده باش نیروهای حراست و بسیج دانش‌جویی دارد.

Click here to view the embedded video.

«دانشگاه مشهد سبز شد»

مشهد / ساعت 14: (جرس) هم‌زمان با تجمع دانش‌جویان سراسر کشور در اعتراض به وضعیت امنیتی دانشگاه‌ها، دانش‌گاه مشهد سبز شد. دانش‌جویان از صبح امروز برای تجمع اعتراضی خود به دانشگاه مراجعه کرده و با سر در سبز دانشگاه مواجه شدند. مسوولان دانش‌گاه از اولین ساعات بامداد مشغول پاک کردن شعارها و رنگ‌ها هستند.

«در دانش‌گاه اراک سبز شد»

اراک / ساعت 13: (گزارش مردمی) دانش‌جویان اراکی درب ورودی دانش‌گاه را با رنگ سبز رنگ‌آمیزی کرده‌اند‌. هم‌چنین برخی نیروهای لباس شخصی و غیر‌دانشجو که همانند گذشته از بیرون، به دانش‌گاه تهران آورده می‌شوند، مشغول فیلمب‌رداری از دانش‌جویان شعار دهنده هستند که با اعتراض دانش‌جویان و هو کردن دانش‌جویان مواجه شده‌اند.

Click here to view the embedded video.

«ممانعت از ورود دانش‌جویان فعال امیرکبیر»

تهران‌ / ساعت 13: (خبرنگاران سبز) صبح امروز مامورین حراست دانش‌گاه امیر‌کبیر با کنترل تردد دانش‌جویان به محوطه دانش‌گاه از ورود تعدادی از دانش‌جویان فعال و شناخته شده این دانش‌گاه ممانعت به عمل آورده‌اند. تعداد زیادی از نیروهای انتظامات دانش‌گاه به جهت کنترل دقیق‌تر دانش‌جویان در بین آن‌ها در حال تردد هستند.

«ممانعت از ورود دانش‌جویان فعال دانش‌گاه تهران»

تهران / ساعت ۱۳:۲۵: (بنا به گزارش خبرنگار رسمی کنفدراسیون دانش‌جویان ایرانی از داخل دانش‌گاه تهران) حراست دانش‌گاه تهران مانع از ورود تعدادی از دانشجویان به داخل دانشگاه شده است.

«برخورد لباس شخصی‌ها با دانش‌جویان»

تهران / ساعت ۱۲:۴۵: (گزارش مردمی) نیروهای حراست دانش‌گاه به هم‌راه لباس شخصی‌ها رفتار بسیار بدی با دانش‌جویان متحصن در دانش‌گاه دارند.

«بازداشت چند دانش‌جوی دانش‌گاه تهران»

تهران / ساعت ۱۲:۱۵: (به گزارش کنفدراسیون دانش‌جویان ایرانی از داخل دانش‌گاه تهران)، چندتن از دانش‌جویان این دانش‌گاه به هنگام خروج از دانش‌گاه بازداشت شدند. حضور نیروهای لباس شخصی در داخل دانشگاه بسیار محسوس است.

 

………………………………………

گزارش‌های منتشر شده مردمی پس از 25 بهمن


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های مصری در گزارشی از کشته شدن دو تن و مجروح شدن دست‌کم 67 نفر در تظاهرات مسیحیان مصر در مرکز قاهره در شام‌گاه ‌شنبه خبر داده‌اند.

به گزارش الجزیره، این تظاهرات در برابر ساختمان تلویزیون دولتی مصر برگزار شد اما در ساعات شب به سوی آن‌ها تیراندازی شد و گروهی بمب‌های بنزینی به سوی تظاهرکنندگان پرتاب کردند و خودروها را آتش زدند.

مسیحیان مصر در اعتراض به حمله اخیر به دو کلیسا که منجر به کشته‌شدن ۱۲ تن شد، دست به تظاهرات زده بودند.

از زمان سرنگونی حکومت حسنی مبارک، درگیری‌های فرقه‌ای در مصر شدت گرفته است.

بنابر گزارش‌ها، تظاهرکنندگان هنگامی مورد حمله قرار گرفتند که از عبور یک خودرو از منطقه تجمع جلوگیری کردند.

سپس گروهی صد نفره به تظاهرکنندگان حمله کردند.

پلیس مصر گفته است دو نفر از تظاهرکنندگان بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند.

به علت شدت درگیری‌ها، ارتش مجبور به دخالت شد تا نظم وآرامش را برگرداند.

نیروهای امنیتی در قاهره توانسته‌اند یکی از تیراندازان را بازداشت کنند و او در حال حاضر تحت بازجویی است.

خبرگزاری دولتی مصر گفته است پلیس درصدد است تا سایر عوامل این حمله را شناسایی کند و انگیزه اصلی حمله را بیابد.

مسیحیان که حدود ۱۰ درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند، از آزار و تبعیض شکایت دارند.

بیشتر بخوانید:

«درگیری خونین مذهبی در قاهره»


 


علی انجیدنی/ رادیو کوچه

از یکی دو سال پیش بود که «محمود فرجامی» در هر مجلس هم‌نشینی اسمی از بی‌شعوری و کتابی در آن مورد می‌آورد و می‌گفت که این کتاب را ترجمه کرده و آماده انتشار است. حتا یک فراخوان اینترنتی هم برای معرفی بی‌شعورهایی که با آن‌ها سروکار داریم داده بود و این ور و آن ور جسته و گریخته، بی‌شعورها معرفی می‌شدند.

یادم می‌آید با محمود خان شب‌ها به استخر می‌رفتیم و در طول راه از بی‌شعوری زیاد حرف می‌زد (البته این‌که محمود کلن زیاد حرف می‌زند بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بگذریم) من در دل با خودم می‌گفتم این هم جز‌ آن تب‌های تند محمودی است که زود عرق می‌کند، بگذار بگوید تا تخلیه شود. بالاخره استاد رضایت دادند و ترجمه کتاب خود را برای مطالعه عموم عرضه کردند، البته از خوانندگان در چندین جا و نوبت تقاضای پول یک پیتزا را کرده بودند که فکر نکنم با این تاکیدات زیاد‌، کسی اجابت کند (عمده خوانندگان ایرانی بی‌شعورتر از آن هستند که پول یک پیتزای خوش‌مزه رو بدهند به کسی که زحمت کشیده و 170 صفحه را ترجمه کرده تا به ما بگوید که یک بی‌شعور تمام عیار هستیم. بازهم می‌گذریم) .

چون کتاب مفت بود دانلود کردم و خواندمش. هنوز به نیمه نرسیده بودم که تیتر این نوشته را روی برگه‌ای که جلوی مانیتورم چسبیده بود نوشتم: «من یک بی‌شعورم». احساس عجیبی به من دست داد. دوباره برگشتم و صفحات را از اول خواندم. در جدولی سی گروه به عنوان افراد در معرض خطر ابتلا به بی‌شعوری ذکر شده بود که به نظر می‌رسید من فقط جز‌ دسته آخر هستم‌: «کسانی که این کتاب را جدی می‌گیرند.» ته دلم مطمئن بودم که محمود در ترجمه‌اش به خاطر عوارض دود یا الکل، گروه پزشکان را از قلم انداخته است‌. کمی جلوتر قواعدی نانوشته برای بی‌شعورها ذکر شده بود که در این‌جا به حمداله هر شش مورد گفته شده مطابقت کامل با این‌جانب داشت.

صفحات بعد که خصوصیات بی‌شعورها را می‌گفت مرا به یقین رساند که یک بی‌شعور تمام عیار هستم: اعتماد به نفس، سرکوب کردن دیگران، وقاحت، شادی و شوخ طبعی، انکار و ارعاب‌، عشق ورزیدن و علاقه به شراکت‌. در تقسیم‌بندی شدت بی‌شعوری از باد کمک گرفته شده بود که گاهی ملایم و گاهی تند است و من خودم را تند بادی دیدم که فصلی نیست و حتا از تند بادهای 120 روزه سیستان هم طولانی‌تر است. بقیه کتاب جز‌ تاکید بر تشخیص صحیح خودم و افسرده‌تر کردنم کارکرد دیگری نداشت.

از محمود فرجامی تاکنون دو کتاب خوانده‌ام‌: یکی مجموعه داستان‌های کوتاه به عنوان «راننده تاکسی» که انصافن از خواندن‌شان لذت بردم و دیگری ترجمه این کتاب‌. به نظر می‌رسد توانسته است ترجمه روان و خوب ولی در عین حال افسرده کننده‌ای برای ما آماده کند. پاورقی‌های گاه طولانی کتاب را پسندیدم ولی حاشیه‌نویسی طنز در مورد چند سرعائله داشتن مترجم به مذاقم خوش نیامد. به‌تر‌ین فصل کتاب در نظرم فصل بی‌شعور مادرزاد بود‌. از نقص‌های جزیی جایی بود که  به نظر می‌رسید مترجم طنز نوسینده در نام‌گذاری انجمن بی‌شعورهای ناشناخته که مخفف انگلیسی آن کلمه «آنال» (Anal) یا همان «مقعد» خودمان می‌شود را نگرفته باشد. از محمود فرجامی به خاطر ترجمه این کتاب و انتشار آن ممنونم.

به‌زودی از «کتاب‌خانه کوچه» می‌توانید این کتاب را دانلود کنید.


 


بر اساس گزارش منتشر شده در صفحه فبس‌بوک انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، روز جمعه ۲٣ اردی‌بهشت نیروهای امنیتی و سپاه با اردوی دانش‌جویان آذربایجانی دانش‌گاه‌های تهران که به مناسبت بزرگ‌داشت نوزدهم اردی‌بهشت روز دانش‌جوی آذربایجان و با حضور 700 نفر از دانش‌جویان قرار بود در نزدیکی در آهار تهران برگزار شود برخورد کرده و استاد اکبر آزاد و تنی دیگر از دانش‌جویان شرکت‌کننده را بازداشت کرده‌اند.

برپایه این گزارش‌ها، ماموران اطلاعاتی برای پراکنده کردن دانش‌جویان معترض که در حال سر دادن شعارها بودند اقدام به تیراندازی هوایی کردند.

بنا به اخبار موجود، بازداشت‌شدگان به پاس‌گاه منطقه‌ی فشم منتقل شده‌اند و از وضعیت آنان خبری در دست نیست.

تصاویر بخشی از دانش‌جویان معترض که در حال سر دادن شعار هستند.

Click here to view the embedded video.

 


 


خبر / رادیو کوچه

منابع خبری در سوریه اعلام کردند به دنبال یورش نیروهای ارتش به منطقه «تلکلخ» در نزدیکی حمص و شلیک تانک‌ها به سمت مردم صدها تن از شهروندان به ویژه زنان وکودکان به مناطق شمالی لبنان مهاجرت کردند.

نیروهای ارتش روز شنبه با تانک و ادوات سنگین وارد تلکلخ شدند تا به گفته مقامات امنیتی این کشور گروهی از مخالفان را که «امارت اسلامی» تشکیل داده‌اند‌، سرنگون کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها تن از مردم این شهر به مناطق شمالی لبنان به ویژه منطقه «وادی خالد» مهاجرت کردند و در بین آن‌ها برخی از افراد مجروح نیز دیده شدند.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است کاترین التلی وکیل و فعال حقوق بشر‌، علی درباک شاعر 76 ساله که اخیرن در جمع معترضان در بانیاس شعری علیه نظام خوانده بود و وائل حماده فعال حقوق بشری و همسر رزان زیتونه وکیل زندانی به هم‌راه 23 تن دیگر از مخالفان بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید:

«خشونت‌های تازه در شهر حمص سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

پلیس نیویورک دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول را به سو‌استفاده جنسی، اقدام به تجاوز جنسی و حبس غیرقانونی یک زن متهم کرده است. این اتهام‌ها به ادعاهایی مربوط است که بر اساس آن‌ها، آقای استراوس کان در اتاقش در یک هتل در منهتن به یک مستخدم حمله کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته پلیس، این مستخدم هتل که یک زن ۳۲ ساله است، این ادعاها را مطرح کرده است.

وکیل آقای استراوس کان گفته است که قصد دارد در دادگاه اعلام برائت کند.

آقای استراوس کان که پیش از این، وزیر دارایی فرانسه هم بوده است، نامزد احتمالی حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شمار می‌رود.

او زمانی که در حال ترک فرودگاه بین‌المللی جان‌اف‌کندی نیویورک به مقصد پاریس بود، در یک هواپیمای جت ایرفرانس، توسط ماموران پلیس بازداشت و از هواپیما پیاده شد.

دومینیک استراوس کان ۶۲ سال سن دارد و متاهل است.

او قرار بود در جلسه روز دوشنبه وزیران دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کند.

این جلسه به بررسی مشکلات مالی پرتغال و یونان اختصاص دارد.


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌چهارم اردیبهشت برابر با سال‌روز درگذشت «حبیب یغمایی»، محقق ادبی، روزنامه‌نگار، و شاعر و مدرس ایرانی است. وی زاده سال 1280 بود و در سال 1363 در گذشت. در سال 1356 «دانش‌گاه تهران» طی مراسمی به چند تن از دانش‌مندان کشور از جمله یغمایی دکترای افتخاری در رشته ادبیات اعطا کرد. اما عمده‌ترین و بزرگ‌ترین خدمت وی برای سی و یک سال انتشار مجله «یغما» است.

«حبیب یغمایی» در سال 1280 خورشیدی در «شهرک خور»، مرکز ناحیه بیابانک زاده شد. دوران کودکی را در مکتب‌خانه‌ نزد ملایان محلی قرآن را آموخت و سپس به کسب دانش‌های مقدماتی روی آورد. از کودکی طبع موزون او بر همگان آشکار شد و برخی خواسته‌های خود را به زبان شعر بیان می‌کرد. دوستان و معاشران پدرش «میرزا اسداله منتخب‌السادات»، به رغم زندگی در روستایی خرد و کم‌جمعیت همه اهل فضل و شاعر بودند.

حبیب در پانزده سالگی عازم دامغان شد تا در مدارس آن‌جا به تحصیل بپردازد و در آن‌جا در مدرسه «ناظمیه» به تحصیل مشغول شد. در سال ۱۳۰۰ وی  پس از ازدواج با «تهمینه» ره‌سپار تهران شد و در مدرسه «آلیانس» به تحصیل پرداخت. سپس در دارالمعلمین مرکزی به ادامه تحصیل در رشته ادبی مشغول شد.

در آن‌جا از محضر استادان نامی آن روزگار چون «ابوالحسن فروغی» (رییس دارالمعلمین) و «عباس اقبال» بهره برد، و اقبال کسی بود که حبیب را به کار نویسندگی و تحقیقات ادبی رهنمون کرد. در همین دوره با «مجتبی مینوی» که او نیز در دارالمعلمین تحصیل می‌کرد آشنا شد. مینوی سال‌ها بعد به اروپا رفت و زمانی که حبیب یغمایی در سال 1327 مجله «یغما» را به راه انداخت وی از همان ابتدا به هم‌کاری با آن مجله پرداخت.

پس از پایان تحصیل در دارالمعلمین و مدرسه عالی حقوق، یغمایی ابتدا مدت کوتاهی به‌عنوان رییس اداره آمار به خور رفت، و سپس به استخدام وزارت معارف درآمد و به ‌عنوان رییس معارف سمنان به آن شهر انتقال یافت. خور بیابانک در آن زمان تابع سمنان بود و حبیب یغمایی اولین مدرسه را در زادگاه خود تاسیس کرد.

وی در سال 1309 به تهران منتقل شد و چند سالی در مدارس عالی از جمله دانش‌سرای عالی و دارالفنون به تدریس درس‌هایی چون بدیع، قافیه و صناعات ادبی پرداخت و رساله‌ای به منظور تدریس قافیه تالیف کرد که چند بار تجدید چاپ شد.

وزیر معارف وقت «یحیی‌خان اعتمادالدوله قراگزلو» برای تالیف کتاب‌های درسی، نیز وی را به کار گماشت و برخی اشعار ساده‌اش از جمله شعر «زاغ و روباه» در کتب درسی فارسی ابتدایی راه یافت و باعث شهرت او بین دانش‌آموزان شد.

در سال ۱۳۱۲ هم‌کاری مستمر او با محمدعلی فروغی آغاز شد که تا پایان عمر فروغی در ۱۳۲۱ ادامه یافت. در این دوران «کلیات سعدی» به تصحیح فروغی با هم‌کاری یغمایی انتشار یافت. هم‌زمان وی «گرشاسب‌نامه اسدی طوسی» را ویرایش و چاپ کرد و کتابی محققانه به نام «سعدی‌نامه» گردآوری کرد و جزو انتشارات مجله آموزش و پرورش به چاپ رساند.

یغمایی کار در زمینه تصحیح متون را طی دهه‌های بعد نیز پی گرفت و موفق به تصحیح ترجمه «تفسیر طبری» در هفت جلد بین سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۴ شد. آخرین اثر او تصحیح «غزلیات سعدی» است که در سال ۱۳۶۱ انتشار یافت.

در کنگره تحقیقات ایرانی نیز یغمایی در زمره اعضای ثابت و اصلی این کنگره بود و هر سال سخن‌رانی داشت. در آخرین مجمع این کنگره در شهریور ۱۳۵۶ در دانش‌گاه کرمان، مقارن با سی‌امین سال انتشار مداوم مجله یغما، از او  به اتفاق چند تن دیگر تجلیل به عمل آمد و در همان سال «دانش‌گاه تهران» طی مراسمی به چند تن از دانش‌مندان کشور چون وی دکترای افتخاری در رشته ادبیات اعطا کرد.

بی‌تردید بزرگ‌ترین خدمت یغمایی به زبان فارسی و حوزه پژوهش‌های ایرانی، چاپ و نشر مرتب مجله یغما طی سی و یک سال است. مجله یغما در مدت سی و یک سال جمعن در سی‌صد و شصت و شش شماره انتشار یافت. اولین شماره در فروردین ۱۳۲۷ و آخرین شماره در اسفند ۱۳۵۷ منتشر گردید. مجله یغما پس از نشر آخرین شماره با اعلام رسمی یغمایی و تودیع او تعطیل شد.

از دیگر تالیف‌ها و تصحیح‌های یغمایی میتوان به: «جغرافیای جندق و بیابانک»، «علم قافیه»، «دخمه ارغون» (مجموعه اشعار)، «قصص‌الانبیا، ابواسحاق نیشابوری (تصحیح)، «نمونه نظم و نثر فارسی»، «فردوسی در شاهنامه» و «غزلیات سعدی» (تصحیح)، اشاره کرد.

و اما سرانجام حبیب یغمایی در بیست‌و‌چهارم اردیبهشت ۱۳۶۳ در تهران و در سن هشتادوسه سالگی درگذشت. پیکر او به زادگاهش خور بیابانک منتقل کردند و در آرام‌گاه احداثی خودش به خاک سپرده شد.

منبع‌ها:

ویکیپدیا

سایت مشاهیر و بزرگان

 

 


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: روزنامه روزگار

استاد شجریان در گفت‌و‌گویی با روزنامه روزگار، در مورد علل محبوبیت برخی از هنرمندان و ورزش‌کاران می‌گوید: «باید مردم را جدی بگیرید و به آن‌ها احترام بگذارید. نباید فکر کنید که مردم نمی‌فهمند چون اتفاقن آن‌ها خیلی هم خوب می‌فهمند. وجدان جامعه بیدار است، ممکن است بخشی از جامعه اشتباه کند، اما خیلی زود متوجه اشتباه خود می‌شود. پس باید جامعه را جدی گرفت و به او دروغ نگفت. مهم‌ترین عامل برای کسی که با جامعه در ارتباط است، این است که صداقت داشته باشد، چون نمی‌شود سر جامعه کلاه گذاشت. به قول امروزی‌ها باید شفاف بود تا جامعه بداند که شما چه می‌کنید، کوچک‌ترین اشتباهی بکنید، جامعه با شما برخورد می‌کند، مانند فواره بلند می‌شوید، اما با سر‌ زمین می‌خورید. اگر به این نکات توجه کنید، می‌تواتید موفق باشید چون جامعه بیدار است و درست قضاوت می‌کند. اگر صادق باشید می‌بینید که جامعه چقدر حق‌شناس است و آن وقت باید به دنبال راهی باشید که جواب این محبت‌ها را بدهید.

این استاد موسیقی ایرانی در پاسخ به سوالی که شما در مصاحبه‌ای، گفتید که تاریخ گویا هستید. چون آلبوم‌هایی که در دوره‌های مختلف منتشر کردید، اشعاری داشت که وضعیت زمانه را به نوعی مطرح می‌کرد. می‌خواستم بدانم این دغدغه در کجا ریشه دارد؟، عنوان می‌کند: «ما با مردم زندگی می‌کنیم و باید به سلیقه، خواست و فرهنگ جامعه توجه داشته باشیم. رعایت کردن این نکات باعث می‌شود تا هر کاری که انجام می‌دهید به آینده جامعه و جوانان فکر کنید و با جامعه هم‌راه باشید، با قدرت نمی‌توان این کار را کرد چون قدرت جای‌گاهی دارد که می‌خواهد مردم از آن بترسند در حالی‌که نباید این‌طور باشد و کسانی که در جای‌گاه قدرت قرار می‌گیرند این اشتباه را می‌کنند و انتظار دارند که مردم از آن‌ها بترسند. قدرت باید کاری کند که مردم او را دوست داشته و پشتیبان او باشند. راه آن هم صداقت داشتن با مردم و حرمت گذاشتن به آن‌هاست. مردم در هر جای‌گاه و پای‌گاه، با هر دین و مذهبی که داشته باشند، ارزش خود را دارند و ما باید این ارزش‌ها را نگه‌داری کنیم. در این بین من همیشه به دنبال این بودم که ببینم مردم چه می‌خواهند و از سلیقه آن‌ها استفاده کردم به همین دلیل اگر شما اشعاری را که من انتخاب کردم، مرور کنید متوجه می‌شوید که من آن‌را در چه سالی و برمبنای چه اتفاقی انتخاب کردم. چون من خودم را جزو مردم می‌دانم حرف دل من هم حرف مردمی است که با آن‌ها زندگی می‌کنم. در نتیجه به دنبال اشعاری می‌گردم که این حرف‌ها را بزند و از این بابت است که می‌گویم کارهای من تاریخ گویا هستند و این به‌خاطر توجهی بوده که من به مردم داشتم و همیشه با مردم بودم حتا اگر مجبور شدم که برای این هم‌راهی بهای سنگینی بپردازم، سعی می‌کنم جای‌گاهی که بین مردم دارم را از دست ندهم.

محمدرضا شجریان در پاسخ به این سوال که مردم و علاقه‌مندان شما در داخل چه کار کنند؟ می‌گوید: «این را نباید از من بپرسید. مسوولان باید پاسخ‌گو باشند. من آمادگی دارم در هرجا برنامه اجرا کنم، اما شرایط امروز هم من و هم مردم را از داشتن این ارتباط محروم کرده است. آلبوم‌ها را هم در سایت می‌گذاریم تا مردم بتوانند دانلود کنند. هرکس هم که به کشورهای دیگر سفر کرد می‌تواند نسخه اصلی را تهیه کرده و با خود به ایران بیاورد.»

محمد‌رضا شجریان پس از انتخابات ریاست جمهوری از رییس صداو سیما خواست تا از پخش صدای او خودداری کند.

وی در گفت‌وگویی اظهارکرده بود: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته آقای احمدی‌نژاد، خس و خاشاک به حرکت در آمده‌اند، صدای من در صدا و سیما جایی ندارد. صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود.» وی گفته بود که هربار که صدای خود را از این رسانه می‌شنود احساس شرم می‌کند و بدنش می‌لرزد.


 


رادیو کوچه

روز بزرگ‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در ایران

روز جهانی خانواده- همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشو‌رهای مختلف گرامی داشته می‌شود‌. خانواده به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین دردنیا همواره مورد توجه قرار داشته است‌.

1367 خورشیدی- در ادامه جنگ ایران و عراق‌، مسوولان عراقی، در طی استفاده از نیروی هوایی خود تاسیسات نفتی و برق ایران را هدف قرار داده و بمباران کردند. حمله هواپیماهای پیش‌رفته «سوپراتاندارد» فرانسوی عراق به جزیره نفتی «خارک» در چنین روزی موجب وارد آمدن خسارات سنگین شد و قدرت صدور نفت آن جزیره را از 90 درصد کل صادرات نفتی ایران به کم‌تر از 50 درصد کاهش داد.

756 میلادی- در شهر کوردوبا (قرطبه) عبدالرحمان اول یک خلافت اسلامی را تاسیس کرد که به این ترتیب اسپانیا یا «اندلس» (Andalucía) به نخستین کشور مسلمان مستقل در آن زمان تبدیل شد. این از نخستین تصرفات مسلمانان در اروپا بود‌. گفته می‌شود در سال 1492 میلادی مسلمانان آخرین منطقه تحت حکومت خود را از دست دادند و مسیحیان قدرت را در سراسر اروپا در دست گرفتند‌. در این میان  پس از گذشت چندی مسیحیان اروپا روز به روز متحد‌تر می‌شدند ولی روسای کشور‌های مسلمان کوس جدایی سر می‌دادند‌. به همین دلیل دولت‌های کوچک مسلمان اندلس، یکى پس از دیگرى در برابر مسیحیان وادار به تسلیم شدند و مسلمانان به سوى جنوب اندلس عقب‌نشینی کردند‌.

اختلافات داخلى، مهم‌ترین عامل ضعف مسلمانان در این برهه در برابر قدرت در حال افزایش مسیحیان بود. دولت‏ «بنى‌نصر» مى‏بایست در برابر دو دولت قدرت‌مند مسیحى اسپانیا یعنى «کاستیل» و «آراگون» ایستادگى مى‏کرد. با اتحاد این دو دولت و تشکیل دولت واحد اسپانیا کار بر مسلمانان سخت‏تر شد. دولت‏ بنى‌نصر در آخرین روزهاى حیات خود، دست کمک به سوى دولت عثمانى دراز کرد. در جنگ‌هایى که در گرفت، سر‌انجام دولت ‏بنى‌نصر شکست‏خورد.

1856 میلادی- «فرانک بوئم»‌(Lyman Frank Baum)، نویسنده کتاب‌های کودکان و روزنامه‌نگار آمریکایی، زاده شد. او نویسنده‌ی یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین قصه‌های دنیاست «شهر زمردین از» که ایرانیان زیادی نیز از علاقه‌مندان این داستان هستند. بوئم، متولد نیویورک بود و در خانواده‌ای ثروت‌مند بزرگ شد. اما خود در چند پیشه‌ای که انتخاب کرد ناموفق و حتا ورشکست شد و عاقبت پا به دنیای تاتر گذاشت و توانست پیش‌رفت کند.

سرانجام پس از آن‌که مدتی نیز خبرنگاری را امتحان کرد نخستین کتاب خود را با نام «داستان‌های مامان‌غاز» به نثر منتشر کرد که باعث شناساندن او به دنیای ادبیات شد. بالاخره در ۱۸۹۰، با هم‌کاری تصویرگری به نام «دنسلو»، «جادوگر شگفت‌انگیز شهر از» را منتشر کرد که نام این دو را بر سر زبان‌ها انداخت و پس از آن داستان‌های دیگری در سرزمین «از» نوشت که همگی موفقیت‌آمیز بودند. در این میان، بوئم کماکان شیفتگی خود را به تاتر حفظ کرده بود و پی در پی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کرد که باعث شد شکست بخورد و زندگی‌اش تحت فشار قرار بگیرد. بوئم، سال ۱۹۱۹ درگذشت.

«کتاب جزیره شگفت‌انگیز یو» دیگر اثر او است.

1886 میلادی- «امیلی دیکنسون» (Emily Dickinson)، بانوی شاعر آمریکایى درگذشت. در دسامبر 1830 در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. دیکنسون در اواسط عمر به دنبال آشنایى با برخی نویسندگان معروف آمریکا، به ادبیات علاقه‏مند شد و با الهام از آثار آنان، اشعار فراوانی سرود. سال‏های پایانی عمر امیلی دیکنسون به انزوا و گوشه‏گیری در زادگاهش گذشت و او بیش‌تر وقتش را به پرورش گل و سرودن شعر پرداخت.

از وی نزدیک به دو هزار قطعه منظوم بر جای مانده که تنها سه منظومه از آن‏ها در زمان حیاتش انتشار یافت. پس از مرگ، اشعار او به صورت یادداشت‏های پراکنده و گاه با خط ناخوانا در گوشه و کنار اتاقش پیدا شد که شش سال پس از مرگش در دیوانی انتشار یافت و پیروزی عظیمی در ادبیات آمریکا به دست آورد. می‏توان او را در شمار چند نفر بانوی شاعر بزرگ جهان قرار دارد که شهرتش پس از مرگ، روزافزون شد و اشعارش در نسل بعد، نفوذ بسیار یافت.  او شاعر کتاب «من هیچ‌کسم تو که هستی؟» (I’m nobody! Who are you?) است.

——————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1296 خورشیدی- تظاهرات وسیعی در میدان بهارستان تهران، که علیه «وثوق الدوله» رییس‌الوزرای وقت انجام شده بود، به زد و خورد انجامید.

1859 میلادی- «پیر کوری» فیزیک‌دان فرانسوی در پاریس زاده شد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا (فارسی و انگلیسی)

راسخون

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عزل سه وزیر از سوی رییس جمهوری اسلامی که در روزهای اخیر پس از ادغام چند وزارت‌خانه روی داد، اظهار داتش: «رییس جمهوری باز هم عجله کرد.»

به گزارش مهر، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدام رییس جمهوری اسلامی در عزل 3 وزیر کابینه پیش از قانونی شدن ادغام وزارت‌خانه‌‌ها، اظهار داشت: «این مسئله شاید بر اساس قانون بوده و از اختیارات رییس جمهوری به شمار برود، ولی بهتر بود ابتدا مراحل قانونی برای ادغام وزارت‌خانه‌ها صورت می‌گرفت و در موعد قانونی وزیران تعیین و یا با تعدادی از آن‌ها قطع هم‌کاری می‌شد.

وی با اشاره به این‌که هنوز کار ادغام وزارت‌خانه‌ها در ابتدای راه است، گفت: «باید بگویم رییس جمهوری باز هم عجله کرد و بدون توجه به وضعیت وزارت‌خانه‌ها و مصالح کشور اقدامی انجام داد که خوشایند نبود.»

کوثری در ادامه در خصوص پاسخ‌گو بودن 3 وزارت‌خانه نفت، صنایع و معادن و رفاه و تامین اجتماعی در قبال مجلس با توجه به بدون وزیر ماندن آن‌ها گفت: «اگر مراحل قانونی انجام شده و کار ادغام وزارت‌خانه‌ها در سیر طبیعی خود انجام می‌شد هم  وزیران ‌در جای خود کارها را انجام می‌دادند و هم در خصوص عمل‌کرد خود به مجلس پاسخ‌گو بودند، ولی قطعن سرپرست نمی‌تواند آن‌چه را که یک وزیر می‌تواند عهده‌دار باشد را به عهده بگیرد.»

وی در خصوص نظر مجلس درباره این عزل‌ها در کابینه، گفت: «مجلس فعلن تعطیل بوده و باید دید در جلسه‌ای که بین رییس جمهوری و رییس مجلس برگزار شد چه گذشته است.»

این سخنان در حالی عنوان شده که روز شنبه رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی عنوان کرد که «مشکل ادغام وزارت‌خانه‌ها» در جلسه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد، و آیت‌اله خامنه‌ای، «حل شده» و دولت باید وزرای جدید را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

بیشتر بخوانید:

«حل مشکل ادغام وزارت‌خانه‌ها در حضور رهبری»


 


خبر / رادیو کوچه

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار محبوس در زندان رجاییشهر، که بابت انتشار نامه به رهبری جمهوری سلامی به ۱۰ روز حبس انفرادی و ۳ ماه ممنوعیت از ملاقات به عنوان حکم تنبیهی مواجه شده، در انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به گزارش کلمه، وی که در مدت چند هفته اخیر نیز هم‌راه با تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی زندان رجاییشهر اعتصاب غذای‌تر کرده بود در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد، این در حالی است که هم اکنون اقدام به اعتصاب غذای خشک، نگرانی درباره سلامت این زندانی سیاسی را بسیار جدی کرده است.

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشری است که از ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ بدون استفاده از حق مرخصی در حبس به سر می‌برد.

وی بیش از ۷۰ روز در انفرادی بوده و از حدود یک سال پیش از بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده در حالی که در حکم ۵ سال حبس تعزیری وی، موضوع تبعید یا نفی بلد نیامده است.

بیشتر بخوانید:

«انتقال محمودیان نویسنده نامه زندان رجایی‌شهر به انفرادی»


 


در آستانه 25 اردی‌بهشت ماه، که براساس فراخوان‌هایی که در روزهای اخیر فعالان دانش‌جویی، سیاسی و مدنی جهت برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراضی منتشر کرده، برخی از فعالان دانش‌جویی دانش‌گاه مازندران نیز اقدام به انتشار گزارشی در خصوص وضعیت این دانش‌گاه کرده‌اند.

متن این گزارش که در اختیار رادیو کوچه قرار گرفته در پی می‌آید:

در ادامه‌ی برخوردهای پلیسی حکومت ایران با دانش‌گاه‌ها، دانش‌گاه مازندران نیز یکی از امنیتی‌ترین روزهای خود در سال‌های اخیر را می‌گذراند. و نیروهای بسیج و حراست به بهانه‌های مختلف دانش‌جویان را به ساختمان مرکزی حراست و کمیته ی انضباطی می‌کشانند.

در راستای همین سرکوب‌ها و فشارها  دانش‌جویان دانش‌گاه مازندران در روزهای اخیر دو ‌شب‌نامه  در سطح دانش‌گاه و خواب‌گاه‌ها منتشر نمودند که در آن اعلام شده به نشانه‌ی اعتراض به سرکوب نهاد‌ها و فعالیت‌های مستقل دانش‌جویی در روز یک‌شنبه 25 اردی‌بهشت کلاس‌های درس را تحریم نموده و در ساعت 11:30 در الاچیق دانش‌کده‌ی انسانی تحصن خواهند کرد.

به گزارش منابع دانش‌جویی چندی پیش نیز به بهانه‌ی اجرای طرح «تفکیک جنسیتی» نیروهای انتظامی و لباس شخصی به دانش‌گاه مازندران وارد شده بودند که عملی کاملن خلاف قانون محسوب می‌گردد، و با اعتراض فعالین دانش‌جویی و مدنی  سراسر کشور مواجه گردید.

هم‌چنین در هفته‌های گذشته نیز اشکان ذهابیان که یکی از فعالین دانش‌جویی باسابقه‌ی استان مازندران محسوب می‌گردد به‌صورتی غیرقانونی توسط اداره‌ی اطلاعات ساری بازداشت گردید. گفتنی‌ست اولین بازداشت اشکان ذهابیان که با ضرب و شتم شدیدی نیز هم‌راه بود، در 26 خرداد 88 و در مقابل چشمان بیش از صد نفر از دانش‌جویان دانش‌گاه مازندران که خود نیز به‌صورت فله‌ای بازداشت شده بودند صورت گرفت و حکم شش ماه حبس تعزیری ذهابیان نیز به‌دلیل حضور در تجمع آن روز صادر شد، تجمعی که ده ساعت ادامه داشت.

دانش‌گاه مازندران در ماه‌های اخیر هم‌چون گذشته یکی از پای‌گاه‌های قدرت‌مند جنبش دانش‌جویی ایران محسوب شده و بارها دانش‌جویان این دانش‌گاه با عبور از حصارهای امنیتی به مقابله با دست‌گاه سرکوب پرداخته و مطالبات صنفی سیاسی و اقتصادی خود را به گوش حاکمان رساندند.

در ماه‌های اخیر بیش از هزار شب‌نامه در این دانش‌گاه پخش گردیده که از جمله می‌توان به پخش گسترده‌ی منشور جنبش سبز در این دانش‌گاه و هم‌چنین اعلامیه‌ای تک‌برگی که حاصل هم‌فکری جمعی از دانش‌جویان این دانش‌گاه بود، اشاره نمود.

در روزهای اخیر نیز  دو بیانیه‌ی دانش‌جویان دانش‌گاه مازندران علاوه بر انتشار در رسانه‌های مجازی، به صورت وسیع در خواب‌گاه‌ها و دانش‌کده‌ها پخش گردید که در آن اعلام شده بود دانش‌جویان در روز 25 اردی‌بهشت علاوه بر شرکت نکردن در کلاس‌هایشان، در ساعت 11:30 در الاچیق دانش‌کده‌ی علوم انسانی تحصن خواهند کرد. البته در بخشی از  بیانیه دوم  تاکید شده بود که فعلن در این روز دانش‌جویان این دانش‌گاه  تصمیمی برای برگزاری تجمع و شعاردهی ندارند و این کنش جمعی به‌صورت نمادین انجام خواهد شد، هم‌چنین در بخشی از بیانیه‌ی اول آمده بود:

«سخن در این روزهای ننگینی که که تمامیت‌خواهان برای ملت ایران رقم زده‌اند، بسیار است اما ما هم اکنون ترجیح می‌دهیم سخن را کوتاه کرده و با گذر از مقام نارضایتی که کسی در فراگیر بودن آن تردیدی ندارد، 25 اردی‌بهشت ماه را به فرصتی تبدیل کنیم که در عمل کنش جمعی و اعتراضی‌مان به وضع موجود را به رخ مسببان آن بکشانیم.

برخی از دولت‌مردان ایران شرایط کنونی را پیچ آخر تاریخ می‌نامند، آری ما نیز بر همین باوریم اما با روی‌کردی دیگر.. به باور ما شرایط استبدادی کنونی آخرین پیچی‌ست که جنبش دیرپای دموکراسی خواهی در ایران با گذر از آن به سرمنزل مقصود خواهد رسید.»

هم‌چنین دانش‌جویان این دانش‌گاه دو پیشنهاد را نیز با فعالین داخل و خارج از کشور مطرح نموده بودند که با استقبال بسیاری از فعالین دانش‌جویی و سیاسی مواجه گردید که عبارتند از:

«تاریخ در حال رقم خوردن است،خاورمیانه آبستن حوادثی ژرف و تاریخ‌ساز هست،چهره‌ی دیگری از آن در حال شکل گرفتن است،ما بر این باوریم در قرن بیست و یکم و در شرایطی که جنبش‌های اجتماعی در اقصی نقاط دنیا از هم الهام گرفته و به هم یاری می‌بخشند، هم‌کاری خرده جنبش‌ها در کشورهای مختلف منطقه می‌تواند هزینه‌ی سرکوب برای این دولت‌ها را بالا برده و هم‌چنین بر حمایت‌های بین‌المللی از آن‌ها بیفزاید.

ما جمعی از فعالین دانش‌جویی دانش‌گاه مازندران با تاکید بر این که هیچ‌گونه مرزبندی بین فعالین داخل و خارج از کشور قائل نیستیم، اعلام می‌داریم انتظار و‌ در‌خواستی بزرگ از فعالین دانش‌جویی خارج از کشور داریم و آن هم ایجاد پل‌های ارتباطی مستحکم بین جنبش دانش‌جویی ایران و سایر کشورها-علی‌الخصوص کشورهای هم‌جوار- می‌باشد، شاید زیباترین تصاویری که مستعد خواهد بود در تاریخ مبارزه با دیکتاتوری‌ها درج گردند اعتصاب‌های دانش‌جویی ست که حتا به‌صورت نمادین و مقطعی‌ با اهدافی مشترک در یک روز معین در چند کشور هم‌جوار و حتا غیرهم‌جوار می‌تواند صورت گیرد. نیک می‌دانیم که برآورده شدن این خواسته آسان نیست اما توانایی‌اش را در بزرگانی که در خارج از کشور سکونت دارند می‌بینیم و به عملی شدن آن ایمان داریم.»

پیشنهادی نیز به هم‌راهانمان در دیگر دانش‌گاه‌های  ایران داریم، خرده جنبش‌ها و حتا جنبش کلان اجتماعی سیاسی ایران بارها و بارها با حرکت‌ها و کنش‌های جمعی مقطعی‌ای مواجه بودند که به‌دلیل استمرار نیافتن‌، هزینه‌های تحمیلی‌اش بر دستاورد‌ها فزونی گرفت، ما نیز معتقدیم اعتصاب و تحریم کلاس‌های درس طرحی‌ست معقول و کم‌هزینه، اما امید داریم این روند ادامه یابد و تنها برای خالی نبودن عریضه و قدرت‌نمایی در برابر هیت حاکمه تلقی نگردد.

این اعتصاب‌ها باید به‌صورت هفتگی ادامه یابد و پیشنهادمان این است که چون در بسیاری از دانش‌گاه‌ها طی یک ترم بیش از یک غیبت در یک درس مجاز نمی‌باشد‌، می‌توان تدابیری هم‌چون تغییر روزهای اعتصاب به‌صورت گردشی اندیشید تا مشکلی متوجه دانش‌جویان کنش‌گر نگردد.»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد که در روزهای اخیر منتشر شده است، ایران و کره شمالی «به طور مداوم» به تبادل فن‌آوری موشک‌های بالستیک با یک‌دیگر پرداخته و بدین ترتیب مفاد تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده‌اند.

به گزارش رویترز، در این گزارش آمده است، تبادل غیرقانونی فن‌آوری بین این دو کشور «از طریق یک کشور همسایه» صورت گرفته است.

در این میان به گفته شماری از دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، این «کشور سوم» جمهوری خلق چین بوده است.

گزارش یاد شده توسط یک کمیسیون کارشناسی سازمان ملل که وظیفه نظارت بر روند اجرای قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ‌یانگ را بر عهده دارد، در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

به دنبال دو آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرده بود.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت هر گونه مبادله فن‌آوری هسته‌ای و موشکی با کره‌شمالی و نیز تحریم تسلیحاتی این کشور است.

در بخشی از گزارش کمیسیون کارشناسی سازمان ملل در باره روند اجرای این تحریم‌ها آمده است: «گمان می‌رود مواد و کالاهای ممنوعه مربوط به موشک‌های بالستیک از طریق پروازهای عادی خطوط هوایی ایرکوریو و ایران ایر میان جمهوری دمکراتیک خلق کره و جمهوری اسلامی ایران مبادله شده است.»

هم‌چنین بر اساس این گزارش کره شمالی ترجیح می‌دهد برای نقل و انتقال تسلیحات و کالاهای مرتبط با آن از هواپیماهای ترابری چارتر استفاده کند که کم‌تر با خطر بازرسی و کنترل‌های مرسوم روبه‌رو هستند.

به گفته شماری از دیپلمات‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمهوری خلق چین که روابط نزدیکی با کره شمالی دارد، از ارایه چنین گزارشی به شورای امنیت ناخرسند است.

بیشتر بخوانید:

«ایران تحریم‌ها را دور می‌زند»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) رادیو رسمی آمریکا اذعان کرد: ترور دانش‌مندان توسط آمریکا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62427

سایت رادیو ان‏پی‎آر نوشت: حملات سایبری و روش‌های تکنولوژی برتر به‎منظور ایجاد خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفته است اما جنگ مخفیانه تنها به جنگ در زمینه فناوری محدود نمی‌شود. دانش‌مندان هسته‌ای در روز روشن ترور می‌شوند و بمب‌هایی در مناطق کلیدی قومی منفجر می‌شوند.

2) سکولاریسم ذاتن تروریست‌پرور است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62401

یک استاد دانش‌گاه با بیان این‌که سکولاریسم ذاتن تروریست‌پرور است، گفت: «ابتدا و انتهای پروژه 11 سپتامبر مشکوک و مبهم است و این در حالی‌است که در ازای فرو ریختن 2 ساختمان دو کشور اسلامی را اشغال کرده و صدها هزار مسلمان را کشته‌اند. »

به گزارش مهر، حسن رحیم‌پور‌ازغدی به عنوان یکی از سخن‌رانان کنفرانس بین‌المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه  دیروز در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: «امروز به شدت نیاز به تعریف از تروریسم احساس می‌شود، زیرا هزاران جوان مسلمان را با برچسب تروریسم در کشورهای مدعی مبارزه با آن تحت شکنجه قرار دادند.»

خراسان

1) حمله بالگردهای آپاچی به نمازگزاران بحرینی

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=25&id=710837

در نودمین روز قیام مردم بحرین که جمعه دفاع از مقدسات نام گرفته بود مزدوران آل خلیفه و آل سعود برای سرکوب اعتراض‌های مردمی از بالگرد‌های آپاچی کمک گرفتند. تظاهرات مردم بحرین در «جمعه دفاع از مقدسات» مرحله جدیدی را در مسیر اعتراضات مسالمت‌آمیز این کشور آغاز کرد.

2) نامه رسمی رییس جمهوری برای خداحافظی با ۳ وزیر

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=25&id=710858

رییس جمهوری با ارسال نامه‌هایی جداگانه به ۳ وزیر کابینه وزرای رفاه، صنایع و نفت‌، محصولی، محرابیان و میرکاظمی را به استناد ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم و مصوبه ۱۸اردی‌بهشت دولت برکنار کرد. این در حالی است که پیش از این شورای نگه‌بان مصوبه ۱۸ اردیبهشت دولت را که درباره ادغام وزارت‌خانه‌های رفاه و کار، صنایع و بازرگانی و نفت و نیرو بود، غیرقانونی اعلام کرده بود و حال احمدی‌نژاد با ۳وزیر کابینه خداحافظی کرده است.

آفرینش

1) صالحی: دولت بحرین باید به خواست مشروع مردم پاسخ بدهد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=14589#82310

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر خود به کویت در هفته جاری خبر داد و تاکید کرد که دولت بحرین باید به خواست مشروع مردم خود پاسخ بدهد.

2) سردار وحیدی: ناوهای اقیانوس‌‌پیمای ایرانی در حال ساخت هستند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=14589#82312

وزیر دفاع گفت: «در حوزه اقیانوس‌پیما 2 بحث به‎طور جداگانه در وزارت دفاع دنبال می‌شود؛ یکی بحث کشتی‌های جنگی است که هم‌اکنون در حال تولید هستند و این کشتی‌ها قادر به حرکت در اقیانوس‌ها هستند.»

جام جم

1) لاریجانی‌: اختلاف حل شد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100843506590

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر خود با رییس جمهوری در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: «موضوع اختلاف میان دولت و مجلس درخصوص ادغام وزارت‌خانه‌ها از نظر ما حل شده است.»

2) کوثری: رییس جمهوری باز هم عجله کرد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100843563992

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، در رابطه با اقدام رییس جمهوری در عزل 3 وزیر کابینه پیش از قانونی شدن ادغام وزارت‌خانه‌‌ها، اظهار داشت: «این مسئله شاید بر اساس قانون بوده و از اختیارات رییس جمهوری به شمار برود، ولی به‌تر بود ابتدا مراحل قانونی برای ادغام وزارت‌خانه‌ها صورت می‌گرفت و در موعد قانونی وزیران تعیین و یا با تعدادی از آن‌ها قطع هم‌کاری می‌شد.»

کیهان

1) ائتلاف علیه اسراییل استراتژی مشترک ایران و مصر

http://www.kayhannews.ir/900225/2.htm#other205

در حالی که ایران و مصر قدم‌های بلندتری را برای برقراری ارتباط برمی‌دارند اضطراب و نگرانی در اردوگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش‌تر می‌شود. حرکت راه‌بردی ایران و مصر که به عنوان فصلی مشترک در تغییر سیاست‌های نظام بین‌المللی به آن نگریسته می‌شود سبب شده است که رسانه‌های جهان این نوع تعامل و ارتباط دیپلماتیک را به عنوان ائتلافی علیه رژیم صهیونیسم تحلیل کنند.

2) سیلی شاه‌زاده سعودی زیر گوش عبدالحلیم خدام

http://www.kayhannews.ir/900225/16.htm#other1604

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری العالم، نشست معاون سابق رییس جمهوری سوریه و تعدادی از مقامات عربستانی و لبنانی درباره تحولات سوریه با دعوا و جدل به پایان رسید.

در این نشست که در پاریس برگزار شد، شاه‌زاده بندر بن سلطان سیلی محکمی به صورت عبدالحلیم خدام معاون اسبق رییس جمهوری سوریه زد و گفت: «هرگونه اطلاعات و گزارش‌هایی که درباره سوریه داده‌ای، دروغ است. تو گفته بودی که رژیم سوریه در مدت دو هفته سقوط خواهد کرد ولی این طور نشد.»

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

جمهوری آذربایجان در رقابت‌های موسیقی اروپایی «یورو ویژن» برای نخستین بار برنده این رقابت‌ها شده است.

گروه «ال / نیکی» با حضور الدار قاسم‌اف و نگار جمال، دو هنرمند جمهوری آذربایجان، در پایان رقابت یورو ویژن با به دست آوردن ۲۲۱ امتیاز برای ترانه عاشقانه خود به عنوان محبوب‌ترین خواننده‌های قاره اروپا انتخاب شد.

نمایندگان ۲۵ کشور که به مرحله نهایی یورو ویژن سال ۲۰۱۱ رسیده بودند، شام‌گاه شنبه در دوسلدورف آلمان در حضور ۳۵ هزار تماشاگر با هم به رقابت پرداختند.

در این رقابت‌ها رافائل گوآلاتسی از ایتالیا مقام دوم را کسب کرد و اریک سعاده، خواننده ۲۰ ساله سوئدی به مقام سوم رسید.

اما نماینده بریتانیا بار دیگر در این یوروویژن ناکام ماند. گروه تازه تشکیل شده «بلو» نتوانست بیش‌تر از ۱۰۰ امتیاز به دست آورد و یازدهم شد. بریتانیا آخرین بار در سال ۱۹۹۷ اول به مقام نخست این رقابت‌ها دست یافت.

این نخستین بار در تاریخ ۵۶ ساله یورو ویژن است که جمهوری آذربایجان عنوان نخست این رقابت پربیننده را به دست می‌آورد. این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد.

نحوه رای گیری یوروویژن به این صورت است که بینندگان در ۴۳ کشور حاضر در مسابقه از طریق تلفن و فرستادن پیام کوتاه، خواننده یا گروه محبوب خود را انتخاب می‌کنند که نیمی از آرا محسوب می‌شود.

پنجاه درصد آرای باقیمانده را هیت پنج نفره داوران در هر کشور به نمایندگان کشورهای دیگر می‌دهند.


 


خبر / رادیو کوچه

مرکز فضایی آلمان سیستم بازوی رباتی را طراحی کرده است که می‌تواند اعمال انسانی را شبیه به رفتارهای طبیعی انجام دهد. نکته قابل توجه در این بازوی مکانیکی مقاومت بالا در برابر ضربه‌های سریع و محکم است که باعث افزایش قابلیت آن شده است.

به نقل از وب‌سایت نارنجی، این آقا وقتی فهمید که سیستم بازوی رباتی مرکز فضایی آلمان چنان عکس‌العمل طبیعی نشان می‌دهد که کار با چکش را هم یاد گرفته، با یک چوب به سراغ ربات بیچاره رفت تا ببیند ربات‌ها برای شورش خون‌بار بر علیه انسان‌ها چقدر آماده هستند. تمام کاری که شبیه‌سازی شد، این بود که نحوه عکس‌العمل و میزان دوام و پای‌داری این دست‌گاه مکانیکی ارزیابی شود.

اما این ربات حتا بعد از یک ضربه سریع و محکم هم، بدون مشکل کار عادی‌اش را انجام می‌دهد. این دست مکانیکی از ۵۲ موتور و تعدادی تاندون مصنوعی بسیار قوی تشکیل شده است. این مرکز به تازگی به یکی از این دست‌های آهنی شیوه استفاده از چکش را هم آموزش داده بود.

بازوی آهنی را می توان اولین عضو شبکه کامپیوتری اسکای نت برای مقابله با انسان‌ها دانست.

Click here to view the embedded video.


 


گزارش محرمانه سازمان ملل:

«ایران وکره شمالی تبادل مخفیانه تسلیحاتی دارند»


خبر / رادیو کوچه

بر اساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد که در روزهای اخیر منتشر شده است، ایران و کره شمالی «به طور مداوم» به تبادل فن‌آوری موشک‌های بالستیک با یک‌دیگر پرداخته و بدین ترتیب مفاد تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده‌اند.

به گزارش رویترز، در این گزارش آمده است، تبادل غیرقانونی فن‌آوری بین این دو کشور «از طریق یک کشور همسایه» صورت گرفته است.

در این میان به گفته شماری از دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، این «کشور سوم» جمهوری خلق چین بوده است.

گزارش یاد شده توسط یک کمیسیون کارشناسی سازمان ملل که وظیفه نظارت بر روند اجرای قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ‌یانگ را بر عهده دارد، در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

به دنبال دو آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرده بود.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت هر گونه مبادله فن‌آوری هسته‌ای و موشکی با کره‌شمالی و نیز تحریم تسلیحاتی این کشور است.

در بخشی از گزارش کمیسیون کارشناسی سازمان ملل در باره روند اجرای این تحریم‌ها آمده است: «گمان می‌رود مواد و کالاهای ممنوعه مربوط به موشک‌های بالستیک از طریق پروازهای عادی خطوط هوایی ایرکوریو و ایران ایر میان جمهوری دمکراتیک خلق کره و جمهوری اسلامی ایران مبادله شده است.»

هم‌چنین بر اساس این گزارش کره شمالی ترجیح می‌دهد برای نقل و انتقال تسلیحات و کالاهای مرتبط با آن از هواپیماهای ترابری چارتر استفاده کند که کم‌تر با خطر بازرسی و کنترل‌های مرسوم روبه‌رو هستند.

به گفته شماری از دیپلمات‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمهوری خلق چین که روابط نزدیکی با کره شمالی دارد، از ارایه چنین گزارشی به شورای امنیت ناخرسند است.

…………………………………………………………

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

«رییس جمهوری در عزل وزیران باز هم عجله کرد»

خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عزل 3 وزیر از سوی رییس جمهوری اسلامی که در روزهای اخیر پس از ادغام چند وزارت‌خانه روی داد، اظهار داتش: «رییس جمهوری باز هم عجله کرد.»

به گزارش مهر، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدام رییس جمهوری اسلامی در عزل 3 وزیر کابینه پیش از قانونی شدن ادغام وزارت‌خانه‌‌ها، اظهار داشت: «این مسئله شاید بر اساس قانون بوده و از اختیارات رییس جمهوری به شمار برود، ولی بهتر بود ابتدا مراحل قانونی برای ادغام وزارت‌خانه‌ها صورت می‌گرفت و در موعد قانونی وزیران تعیین و یا با تعدادی از آن‌ها قطع هم‌کاری می‌شد.

وی با اشاره به این‌که هنوز کار ادغام وزارت‌خانه‌ها در ابتدای راه است، گفت: «باید بگویم رییس جمهوری باز هم عجله کرد و بدون توجه به وضعیت وزارت‌خانه‌ها و مصالح کشور اقدامی انجام داد که خوشایند نبود.»

کوثری در ادامه در خصوص پاسخ‌گو بودن 3 وزارت‌خانه نفت، صنایع و معادن و رفاه و تامین اجتماعی در قبال مجلس با توجه به بدون وزیر ماندن آن‌ها گفت: «اگر مراحل قانونی انجام شده و کار ادغام وزارت‌خانه‌ها در سیر طبیعی خود انجام می‌شد هم  وزیران ‌در جای خود کارها را انجام می‌دادند و هم در خصوص عمل‌کرد خود به مجلس پاسخ‌گو بودند، ولی قطعن سرپرست نمی‌تواند آن‌چه را که یک وزیر می‌تواند عهده‌دار باشد را به عهده بگیرد.»

وی در خصوص نظر مجلس درباره این عزل‌ها در کابینه، گفت: «مجلس فعلن تعطیل بوده و باید دید در جلسه‌ای که بین رییس جمهوری و رییس مجلس برگزار شد چه گذشته است.»

این سخنان در حالی عنوان شده که روز شنبه رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی عنوان کرد که «مشکل ادغام وزارت‌خانه‌ها» در جلسه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد، و آیت‌اله خامنه‌ای، «حل شده» و دولت باید وزرای جدید را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

…………………………………………………………

پس از انتقال به سلول انفرادی،

«اعتصاب غذای خشک محمودیان در سلول انفرادی»

خبر / رادیو کوچه

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار محبوس در زندان رجاییشهر، که بابت انتشار نامه به رهبری جمهوری سلامی به ۱۰ روز حبس انفرادی و ۳ ماه ممنوعیت از ملاقات به عنوان حکم تنبیهی مواجه شده، در انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به گزارش کلمه، وی که در مدت چند هفته اخیر نیز هم‌راه با تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی زندان رجاییشهر اعتصاب غذای‌تر کرده بود در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار دارد، این در حالی است که هم اکنون اقدام به اعتصاب غذای خشک، نگرانی درباره سلامت این زندانی سیاسی را بسیار جدی کرده است.

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشری است که از ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ بدون استفاده از حق مرخصی در حبس به سر می‌برد.

وی بیش از ۷۰ روز در انفرادی بوده و از حدود یک سال پیش از بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده در حالی که در حکم ۵ سال حبس تعزیری وی، موضوع تبعید یا نفی بلد نیامده است.

…………………………………………………………

مرکز فضایی آلمان،

«بازوی رباتی با شباهت رفتارهای انسانی»

خبر / رادیو کوچه

مرکز فضایی آلمان سیستم بازوی رباتی را طراحی کرده است که می‌تواند اعمال انسانی را شبیه به رفتارهای طبیعی انجام دهد. نکته قابل توجه در این بازوی مکانیکی مقاومت بالا در برابر ضربه‌های سریع و محکم است که باعث افزایش قابلیت آن شده است.

به نقل از وب‌سایت نارنجی، این آقا وقتی فهمید که سیستم بازوی رباتی مرکز فضایی آلمان چنان عکس‌العمل طبیعی نشان می‌دهد که کار با چکش را هم یاد گرفته، با یک چوب به سراغ ربات بیچاره رفت تا ببیند ربات‌ها برای شورش خون‌بار بر علیه انسان‌ها چقدر آماده هستند. تمام کاری که شبیه‌سازی شد، این بود که نحوه عکس‌العمل و میزان دوام و پای‌داری این دست‌گاه مکانیکی ارزیابی شود.

اما این ربات حتا بعد از یک ضربه سریع و محکم هم، بدون مشکل کار عادی‌اش را انجام می‌دهد. این دست مکانیکی از ۵۲ موتور و تعدادی تاندون مصنوعی بسیار قوی تشکیل شده است. این مرکز به تازگی به یکی از این دست‌های آهنی شیوه استفاده از چکش را هم آموزش داده بود.

در انگجت می‌توانید ویدیوی حمله به دست رباتی با چوب بیس بال را ببینید. به گمانم بازوی آهنی را می توان اولین عضو شبکه کامپیوتری اسکای نت برای مقابله با انسان ها دانست.

…………………………………………………………

برای نخستین بار،

«جمهوری آذربایجان برنده جایزه موسیقی اروپایی ۲۰۱۱»

خبر / رادیو کوچه

جمهوری آذربایجان در رقابت‌های موسیقی اروپایی «یورو ویژن» برای نخستین بار برنده این رقابت‌ها شده است.

گروه «ال / نیکی» با حضور الدار قاسم‌اف و نگار جمال، دو هنرمند جمهوری آذربایجان، در پایان رقابت یورو ویژن با به دست آوردن ۲۲۱ امتیاز برای ترانه عاشقانه خود به عنوان محبوب‌ترین خواننده‌های قاره اروپا انتخاب شد.

نمایندگان ۲۵ کشور که به مرحله نهایی یورو ویژن سال ۲۰۱۱ رسیده بودند، شام‌گاه شنبه در دوسلدورف آلمان در حضور ۳۵ هزار تماشاگر با هم به رقابت پرداختند.

در این رقابت‌ها رافائل گوآلاتسی از ایتالیا مقام دوم را کسب کرد و اریک سعاده، خواننده ۲۰ ساله سوئدی به مقام سوم رسید.

اما نماینده بریتانیا بار دیگر در این یوروویژن ناکام ماند. گروه تازه تشکیل شده «بلو» نتوانست بیش‌تر از ۱۰۰ امتیاز به دست آورد و یازدهم شد. بریتانیا آخرین بار در سال ۱۹۹۷ اول به مقام نخست این رقابت‌ها دست یافت.

این نخستین بار در تاریخ ۵۶ ساله یورو ویژن است که جمهوری آذربایجان عنوان نخست این رقابت پربیننده را به دست می‌آورد. این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد.

نحوه رای گیری یوروویژن به این صورت است که بینندگان در ۴۳ کشور حاضر در مسابقه از طریق تلفن و فرستادن پیام کوتاه، خواننده یا گروه محبوب خود را انتخاب می‌کنند که نیمی از آرا محسوب می‌شود.

پنجاه درصد آرای باقیمانده را هیت پنج نفره داوران در هر کشور به نمایندگان کشورهای دیگر می‌دهند.

…………………………………………………………

برخلاف انتظار مجلس و شورای نگهبان،

«خداحافظی احمدی‌نژاد با سه وزیر»

خبر / رادیو کوچه

برخلاف برخی اظهارنظرها در خصوص پذیرش نظر مجلس و شورای نگهبان را در مورد ادغام وزارت‌خانه‌ها از سوی رییس جمهوری اسلامی، وی به‌طور رسمی از صادق محصولی، علی‌اکبر محرابیان و مسعود میرکاظمی وزرای رفاه، صنایع و نفت خداحافظی کرده است.

به گزارش فارس، آقای احمدی‌نژاد در نامه‌های خداحافظی به وزرای مذکور نوشت که پایان مسوولیت آن‌ها نتیجه ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم در مورد کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها و مصوبه هیت دولت در اجرای آن بوده است.

این در حالی است که رییس و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ابلاغ مصوبه هیت دولت در مورد ادغام وزارت‌خانه‌ها پیش از تصویب مجلس اعتراض کرده بودند.

شورای نگهبان هم که نهاد مسوول تفسیر قانون اساسی در ایران است، از نظر مجلس حمایت کرد و گفت که هم ادغام وزارت‌خانه‌‌ها باید به تصویب مجلس برسد و هم وزیران وزارت‌خانه‌های جدید باید از مجلس رای اعتماد بگیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفته بود که وزرای فعلی موظفند کار خود را تا زمان تصویب ادغام‌ها در مجلس ادامه دهند.

تصمیمات آقای احمدی نژاد در مورد اعضای کابینه در هفته‌های اخیر بحث برانگیز بوده است.

لازم به اشاره است کنار گذاشتن حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات توسط او و مخالفت آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با این تصمیم به قهر چند روزه آقای احمدی‌نژاد و کشمکشی کم‌سابقه در صحنه سیاست ایران منجر شد.

…………………………………………………………

تیراندازی مجدد نظامیان سوری در شهرهای مختلف،

«خشونت‌های تازه در شهر حمص سوریه»

خبر / رادیو کوچه

گزارش‌های روز شنبه از سوریه حاکی از خشونت‌های تازه در شهر حمص در نزدیکی مرز با لبنان و یکی از مراکز اعتراضات در سوریه است. به گفته مخالفان بشار اسد، در شهر تلکلخ، بر اثر تیراندازی نظامیان سوری در این شهر چندین نفر زخمی شده‌اند.

هم‌چنین بر اساس برخی گزارش‌های تائید نشده سه نفر در خشونت‌های امروز کشته‌‌ شده‌اند.

مخالفان می‌گویند نیروهای امنیتی دست به بازداشت معترضان نیز زده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه برای اولین بار، تظاهرات مخالفان را پخش کرده و وزیر کشور هم از گفت‌و‌گوهای فراگیر ملی که هفته آینده آغاز خواهند شد، خبر داده است.

مقام‌های سوریه از خروج نیروهای نظامی و تانک ها از شهرهای بانیاس و درعا که در روزهای اخیر صحنه اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی بوده، خبر داده‌اند.

این اقدام دولت پس از آن صورت می‌گیرد که در جریان اعتراضات ضد دولتی پس از نماز جمعه دست‌کم شش تن کشته شدند.

…………………………………………………………

رییس مجلس شورای اسلامی:

«حل مشکل ادغام وزارت‌خانه‌ها در حضور رهبری»

خبر / رادیو کوچه

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت‌وگویی عنوان کرد که «مشکل ادغام وزارت‌خانه‌ها» در جلسه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد، و آیت‌اله خامنه‌ای، «حل شده» و دولت باید وزرای جدید را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

به گزارش فارس، آقای لاریجانی روز شنبه ۲۴ اردیبهشت گفت: «این دیدار برای تنظیم روابط بین قوا و در محضر رهبر انقلاب انجام شد.»

رییس مجلس هم‌چنین افزود: «اختلاف نظر در مسایل تخصصی بین مجلس و دولت، غیر‌طبیعی نیست. روشن است که مرجعیت این اختلاف، باید بر اساس قانون اساسی انجام شود و این مرجعیت همان شورای نگهبان است.»

آقای لاریجانی که تنها چند ساعت پس از خداحافظی آقای احمدی‌نژاد از سه وزیر رفاه، صنایع و نفت سخن می‌گفت، تاکید کرد که «برکناری وزرا از اختیارات رییس جمهوری است و این جنبه بحث مورد اختلاف ما نیست.»

وی در ادامه افزود: «ولی وزرایی که در طرح ادغام قرار دارند باید از مجلس رای اعتماد بگیرند.»

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد امروز به‌طور رسمی از صادق محصولی، علی اکبر محرابیان و مسعود میرکاظمی وزرای رفاه، صنایع و نفت خداحافظی کرد.

…………………………………………………………

از سوی ماموران اداره اطلاعات صورت گرفت،

«‌ضرب و شتم یکی از دراویش نعمت‌اللهی»

خبر / رادیو کوچه

عمران دوست‌محمدی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی ساکن در شهرستان گلپایگان از سوی اداره اطلاعات این شهرستان احضار و بر اساس گفته وی، پس از این احضار مورد «ضرب و شتم، فحاشی و تهدید» قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان‌نور؛ آقای عمران دوست‌محمدی که مجالس دراویش گنابادی در منزل وی برگزار می‌شود‌، صبح روز پنج‌شنبه از سوی اداره اطلاعات گلپایگان احضارشد و مورد بازجویی قرار گرفت. به گفته وی، پس از امتناع‌ از پاسخ به پرسش‌های ماموران در خصوص دراویش منطقه و عدم پذیرش جهت تعطیلی مجالس درویشی، ماموران او را مورد «ضرب و شتم و فحاشی» قرار می‌دهند‌.

در ادامه این گزارش آمده است، ماموران‌ آقای دوست‌محمدی را چند ساعت در بازداشت نگه می‌دارند و در نهایت او را آزادی می‌کنند.

گفتنی است در اوایل هفته‌ی گذشته آقای عباس صالحیان از دیگر دراویش نعمت‌الهی نیز به اداره اطلاعات احضار شد که وی به‌دلیل آن‌چه «غیر قانونی بودن درخواست ماموران» خوانده، از حضور در آن‌جا خودداری کرد.

…………………………………………………………

به اتهام سو‌استفاده جنسی،

«بازداشت رییس صندوق بین‌المللی پول در آمریکا»

خبر / رادیو کوچه

پلیس نیویورک دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول را به سو‌استفاده جنسی، اقدام به تجاوز جنسی و حبس غیرقانونی یک زن متهم کرده است. این اتهام‌ها به ادعاهایی مربوط است که بر اساس آن‌ها، آقای استراوس کان در اتاقش در یک هتل در منهتن به یک مستخدم حمله کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته پلیس، این مستخدم هتل که یک زن ۳۲ ساله است، این ادعاها را مطرح کرده است.

وکیل آقای استراوس کان گفته است که قصد دارد در دادگاه اعلام برائت کند.

آقای استراوس کان که پیش از این، وزیر دارایی فرانسه هم بوده است، نامزد احتمالی حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شمار می‌رود.

او زمانی که در حال ترک فرودگاه بین‌المللی جان‌اف‌کندی نیویورک به مقصد پاریس بود، در یک هواپیمای جت ایرفرانس، توسط ماموران پلیس بازداشت و از هواپیما پیاده شد.

دومینیک استراوس کان ۶۲ سال سن دارد و متاهل است.

او قرار بود در جلسه روز دوشنبه وزیران دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کند.

این جلسه به بررسی مشکلات مالی پرتغال و یونان اختصاص دارد.

…………………………………………………………

در احکام جداگانه‌ای از سوی رییس جمهوری اسلامی،

«انتصاب سرپرست وزارت‌خانه‌های ادغام شده»

خبر / رادیو کوچه

رییس جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، در راستای ادغام وزارت‌خانه‌ها و عزل وزیران در احکام جداگانه‌ای سرپرستی کلیه وظایف و اختیارات قانونی وزارت صنایع و معادن و وزارت رفاه و تامین اجتماعی را به ترتیب به مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و عبدالرضاشیخ الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی محول کرد.

به گزارش ایرنا  و به نقل از از پای‌گاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری متن احکام محمود احمدی‌نژاد بدین شرح است‌:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر غضنفری

وزیر محترم بازرگانی

سلام علیکم

در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبه شماره 46514.33590 مورخه 1390.2.18 هیات وزیران و به استناد اصل یک‌صد و سی پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری سرپرستی کلیه وظایف و اختیارات قانونی وزارت صنایع و معادن به جناب‌عالی محول می‌گردد‌.

امیدوارم در ظل توجهات امام عصر (عج) در انجام این ماموریت موفق باشید‌.

محمود احمدی‌نژاد

……………….

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای دکتر شیخ الاسلامی

وزیر محترم کار و امور اجتماعی

سلام علیکم

در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبه شماره 46514.33584 مورخه 1390.2.18 هیات وزیران و به استناد اصل یک‌صد و سی پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری سرپرستی کلیه وظایف و اختیارات قانونی وزارت رفاه وتامین اجتماعی به جناب‌عالی محول می‌گردد‌.

امیدوارم در ظل توجهات امام عصر (عج) در انجام این ماموریت موفق باشید .

محمود احمدی‌نژاد

این در حالی است که نمایندگان مجلس در روزهای اخیر با انتقاد از عزل وزیران این وزارت‌خانه‌ها از گرفتن رای اعتماد وزیران جدید در مجلس سخن گفته و برخی دیگر عنوان کردند که سرپرست این وزارت‌خانه‌ها نمی‌توانند به جای وزیران پیشین پاسخ‌گوی مجلس باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرده بود باید این وزیران به کار خود ادامه دهند. هم‌چنین وی عنوان کرده بود که مشکل ادغام و رای اعتماد وزیران خلع شده با نظارت رهبر جمهوری اسلامی و در حضور محمود احمدی‌نژاد حل شده است.

…………………………………………………………

بر اثر یورش نیروهای ارتش سوریه،

«مهاجرت شهروندان حمص به مناطق شمالی لبنان»

خبر / رادیو کوچه

منابع خبری در سوریه اعلام کردند به دنبال یورش نیروهای ارتش به منطقه «تلکلخ» در نزدیکی حمص و شلیک تانک‌ها به سمت مردم صدها تن از شهروندان به ویژه زنان وکودکان به مناطق شمالی لبنان مهاجرت کردند.

نیروهای ارتش روز شنبه با تانک و ادوات سنگین وارد تلکلخ شدند تا به گفته مقامات امنیتی این کشور گروهی از مخالفان را که «امارت اسلامی» تشکیل داده‌اند‌، سرنگون کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها تن از مردم این شهر به مناطق شمالی لبنان به ویژه منطقه «وادی خالد» مهاجرت کردند و در بین آن‌ها برخی از افراد مجروح نیز دیده شدند.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است کاترین التلی وکیل و فعال حقوق بشر‌، علی درباک شاعر 76 ساله که اخیرن در جمع معترضان در بانیاس شعری علیه نظام خوانده بود و وائل حماده فعال حقوق بشری و همسر رزان زیتونه وکیل زندانی به هم‌راه 23 تن دیگر از مخالفان بازداشت شدند.

«خشونت‌های تازه در شهر حمص سوریه»

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته