-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۲, دوشنبه

Latest News from Kaleme for 05/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



صفحه فیس بوک روزنامه کلمه

دریافت نسخه PDF - پی دی اف

دریافت نسخه PDF – پی دی اف

دریافت نسخه JPEG – عکس

‎چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه “Save Link as” در مرورگر های فایرفاکس و کروم و “Save as target” در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.


 


کلمه: در آستانه صدمین روز بازداشت خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، و در حالی که فعالان سیاسی و حوزوی تلاش‌های تازه‌ای را برای متقاعد کردن حاکمیت به پایان این برخوردهای – به گفته مراجع – غیر شرعی و غیر قانونی آغاز کرده‌اند، رسانه‌های وابسته به امپراتوری دروغ بار دیگر به دروغ‌پردازی و خبرسازی روی آورده‌اند تا چهره این دو رهبر جنبش سبز و همسران همفکر و همراه آنها را تخریب کنند.

دیروز جهان نیوز سایت خبری متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده مجلس وابسته به جریان مدعی نمایندگی انحصاری اخلاق و اسلام و اصول و … ، با انتشار خبری پر از بی‌اخلاقی و بی‌ادبی، ادعاهای زشت و واژه‌های ناروایی را علیه موسوی و کروبی و همسران آنها منتشر کرد که مشاهده آن، چیزی جز تأسف و شرمندگی از انحطاط اخلاقی جریان ولایتمدار! باقی نمی‌گذارد.

به گزارش کلمه، دروغ‌پردازی‌ها علیه شیخ و میر محصور با ذکر جزئیات مبهم و موهوم در حالی بار دیگر آغاز شده که نزدیک‌ترین افراد به این همراهان سبز ملت، از وضعیت دقیق آنها بی‌خبرند و «کلمه» لازم می‌داند که تاکید کند مهندس موسوی غیر از معدود مواردی که اخبار آن منتشر شده، هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشته است.

بر اساس اخبار قطعی که در اختیار کلمه قرار گرفته، هیچ تغییری در وضعیت حصر و بازداشت خانگی مهندس موسوی و دکتر رهنورد ایجاد نشده و میرحسین و رهنورد غیر از ملاقاتی که پیش از عید با یکی از دخترانشان و بعد از عید با یکی دیگر از دختران داشته‌اند، هیچ ملاقات دیگری نداشته‌اند و تماس‌های تلفنی آنها نیز در این مدت، بسیار محدود بوده است. همچنین آنها امکان حضور در مراسم چهلمین روز درگذشت میر اسماعیل موسوی را نیز نیافته‌اند و حتی برای امور شخصی و خانوادگی خود نیز از خروجشان از منزل، ممانعت می‌شود.

عجیب است که ۱۰۰ روز از این بازداشت‌های غیر قانونی گذشته و به جای اینکه دستگاه امنیتی و قضایی درباره مستند قانونی و توجیه شرعی و اخلاقی این رفتار توضیح دهد، تریبون‌های سخن‌پراکنی وابسته به خود را جلو می‌اندازد تا با تنظیم خبرهای رسوا، پاسخگو نبودن  دستگاه قضایی و متصدیان امر درباره برخورد با این دو چهره ملی را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ آن هم در شرایطی که موسوی و رهنورد و شیخ مهدی و فاطمه کروبی هیچ امکانی برای دفاع از خود و تکذیب دروغ‌پردازی‌ها ندارند و در شرایط ایزوله کامل اطلاعاتی و ارتباطی به سر می‌برند.

مسئولان امر به مردم که پاسخگو نیستند؛ لااقل بد نیست کمی با خود بیندیشند که آیا خبرپراکنی درباره زندگی اشخاصی که به جرم انتقاد و مخالفت، زندانی نظام هستند، رواست؟ و آیا صرف اینکه آنها اسیر سربازان  مدعی ولایت هستند، مجوزی می‌شود که هر دروغ و جفا و بی‌اخلاقی و بی‌مروتی در حق آنها روا داشته شود؟

جهان نیوز سایت خبری زاکانی دیروز در خبری پر از طعنه و بی ادبی و با داستان سرایی درباره زندگی خصوصی میرحسین  مدعی شده بود آنها دیدارهای منظمی با  خانواده دارند. به  نظر می رسد این دروغ پراکنی ها در راستای تاریخ سازی جعلی است تا بد نامی این  اعمال در کارنامه حاکمان  کنونی باقی نماند.


 


میرحسین موسوی: جنبش سبز می گوید راه حل برگشت به سوی مردم است. فصل سوم قانون اساسی را بدون کوچکترین تغییری اجرا کنید. خواهید دید که دوباره دورنمای صبح امید پیدا خواهد شد.


 



 


رئیس جمهوری سابق ایران در آستانه دوم خرداد در دیدار با جمعی از جوانان اصلاح طلب با تبریک زادروز حضرت فاطمه زهرا علیها السلام با تاکید بر شروط پیشین خود اظهار امیدواری کرد که به عنوان گام اول به سوی رفع حصر ها و حبس ها و ایجاد و تأمین آزادی های اساسی و مدنی به میمنت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها شاهد آزادی همه زنان زندانی باشیم که زندگی آنان و بستگان و خانواده هایشان با این وضع تلخ تر از دیگران است.

سید محمد خاتمی در این گفت و گو  بر  ضرورت حرکت به سوی انتخابات آزاد تاکید کرد و آن را انتخاباتی دانست که به بهانه احراز صلاحیت بخشهای مهمی از جامعه و آنان که به هر حال با سلیقه ای متفاوت هستند و برای بهبود وضع مملکت و در جهت تأمین مصلحت و خواست های ملت دارای نظر، انتقاد و اعتراض هستند از حضور در عرصه منع و محدود نشوند و نیز باید جلوی دخالت نیروها و نهادهایی که شرعا و قانونا در امور سیاسی و بخصوص انتخابات منع شده اند، نظیر نیروهای نظامی و امنیتی جلوگیری به عمل آید

وی در این دیدار صمیمانه  ضمن ابراز خوشحالی از حضور  در جمع جوانان گفت:  شمااز نسلی سرافرازید . نسلی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت رو به آینده ما را تشکیل می دهد و خوش آمد می گویم به شما که در میان همه راههای رسیدن به هدفهای والای الهی و انسانی زندگی، اصلاح طلبی را برگزیده اند.

وی در باب “دوم خرداد”  گفت : درباره این رویداد کم و بیش گفته ایم و گفته اند، از جمله در سال ۱۳۸۸ در جمع انبوه بزرگوارانی که شور انتخابات و امید به آینده بهتر آنان را پر نشاط گرد هم آورده بود مطالبی را عرض کردم که مراجعه به آن را برایتان مفید می دانم.

پاسداری از مردمسالاری برای جلوگیری از تحریف و انحراف حکایت دیگری است

وی افزود: دوم خرداد ۱۳۷۶ یکی از سی و چند روزی است که به برکت انقلاب اسلامی که هدفش حاکمیت انسان ایرانی بر سرنوشت خود بود انتخاباتی صورت گرفت که صرف نظر از نتیجه آن آنچه مهم بود و در همه انتخابات مهم است حضور مردم و اعمال اراده آزاد آنان است. امری که اگر بود و مردم بتوانند آزادانه رأی و نظر خود را ابراز و مبنای عمل اجتماعی قرار دهند و معتمدان خود را به عنوان نمایندگان خود در جایگاه مسؤولیت بنشانند. “مردم سالاری” که خواسته مردم روزگار و نیز مورد نظر انقلاب اسلامی و امام ما بوده است تحقق یافته است. گرچه استقرار مردم سالاری امری است و پاسداری از آن تا مورد تحریف و انحراف قرار نگیرد امری دیگر است.

وی  اهمیت دوم خرداد را در این عنوان کرد که واقعه ای که در آن روز اتفاق افتاد نماد روح تاریخی ملت است که همواره در جستجوی عدالت و آزادی بوده است.دوم خرداد نیز خود نمادی دارد که در آیینه آن باید واقعه را دید و شناخت و آن را پاس داشت.

وی به بعد از دوم خرداد اشاره کرد و گفت: بعد از دوم خرداد دو اصطلاح بیش از پیش رایج شد که در واقع نماد دوم خرداد است. یکی اصلاحات و دیگری گفت و گوی تمدن ها.

اصلاحات روح دوم خرداد بود

رئیس جمهور سابق کشورمان درباره موضوع گفت و گوی تمدن ها تاکید کرد: این موضوع در واقع ارائه دهنده سرمشق رابطه میان انسان ها و ملت ها در جهان به هم پیوسته امروز بوده و هست در جای دیگر سخن گفته ام و باز هم خواهم گفت و امروز بیشتر به عنوان اول یعنی “اصلاحات” می پردازم که آن را روح دوم خرداد می دانم که متأسفانه در عرصه رسمی مورد بی وفایی های فراوان قرار گرفته است و امروز هم می بینید که در تبلیغات رسمی و محافل خاص چه تهاجمی به اصلاحات و اصلاح طلبان می شود. البته از نظر دور نداریم که به نام اصلاحات هم کج فهمی و کژتابی و احیاناً جفا کم نبوده است.

به گفته خاتمی ، اصلاحات در مرحله اخیر تاریخ ما هنگامی مطرح می شود و رواج می یابد که در ادبیات رایج سیاسی و فکری امروز، “عنوان” اصلاحات با معانی و مفهوم های گوناگون و پیشینه ای متفاوت از آنچه در جامعه ما است مطرح است و اگر دقت نشود ممکن است موجب پاره ای سوء تفاهم ها هم بشود. گرچه اصلاحات در هر جا که باشد و به هر عنوان مشابهت هایی میان آنها هست ولی عین یکدیگر نیستند.

وی افزود: همه می دانیم که اصطلاح “رفرم” و “اصلاح دینی” در غرب مدرن جایگاه مهمی دارد که به نظر بسیاری از جامعه شناسان و فیلسوفان اجتماعی منشاء اصلی دنیای جدید یا دست کم از مهم ترین عوامل پیدایش آن است.و این واقعه متعلق به تاریخ و جامعه غربی است و سرایت دادن آن به جوامعی با پیشینه و خصوصیات دیگر ممکن نیست و اگر باشد مطلوب نیست.از سوی دیگر اصلاح و اصلاحات در برابر واژه “انقلاب” مطرح می شود و مراد از آن دگرگونی های تدریجی و به تعبیر مارکسیستی روبنایی است که البته هم در مفهوم انقلاب و هم مصداقهای روبنا و زیربنا آنگونه که مارکسیست ها می گویند حرف و حدیث و چون و چرای فراوان وجود دارد.ولی به هر حال اصلاح و انقلاب به این معانی مفهوم جدیدی است که در ظرف تحولات غربی معنی پیدا می کند.

اصلاح با خشونت بیگانه است

وی تاکید کرد: در تحلیل ها و بحث های جدید نوعاً این تلقی از انقلاب وجود دارد که همراه با خشونت است، در حالی که اصلاح، با خشونت بیگانه است.در حوزه فرهنگی، فکری و سیاسی جامعه خودمان نیز اصطلاحات اصلاح و احیاء اندیشه و اندیشه دینی اصطلاحاتی آشنا است که می توان در آثار دویست سال گذشته از بزرگانی سراغ گرفت که پیشگامان یا رهروان جریان اصلاح و احیاء بوده اند.اصلاحاتی که در دوره اخیر در اینجا مطرح شده است گرچه می تواند با همه این موارد از جهاتی مشابهت و همسویی داشته باشد ولی عین آنها نیست.

وی  اصلاحات در ایران را نو اندیشی دینی عنوان کرد که دین را پایه اصلی فرهنگ و هویت تاریخی ملت می داند و افزود: با این تذکر که اندیشه دینی امری بشری است و مراد از نواندیشی دینی و نوسازی آن دگرگون کردن و تحریف گوهر دین که امری حقانی و قدسی است نیست، بلکه تلاشی است برای نزدیک تر شدن به آن گوهر که همواره دیدار می نماید و پرهیز می کند و نیز روزآمد شدن و کارآمدتر شدن موازین دینی برای رفع نیازهای بشری و پاسخگویی به پرسش هایی که در این زمان و حتی فردا برای بشر امروز و فردا پیش می آید و دین که جاودانه است باید بتواند به آن نیازها و پرسش ها پاسخ دهد و در مصاف به پاسخهای دیگر جذاب تر و کارآمدتر باشد. البته اصلاح و نوسازی اندیشه دینی با بوالهوسی میسر نمی شود و نیازمند اندیشه های نوی است که هم در سنت و میراث دینی ریشه دارند و هم جهان امروز و نیازها و پرسش های روزگار را می شناسند.

خاتمی اصلاحات را شامل پیوند با انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت : و برخلاف اصطلاح رایج حتی انقلاب اسلامی را نیز صورتی از اصلاحات می داند، همچنانکه نهضت مشروطیت نیز یک حرکت اصلاحی است و ایرانی در سایه این دو نهضت بخصوص انقلاب اسلامی توانسته است خواست تاریخی خود را با هویت تاریخی اش که بنیاناً دینی است همسو کند.

جنبش اصلاحی جنبش ضد خشونت است

انقلاب ما انقلاب کلام در برابر سلاح و گل در برابر گلوله بود

به گفته خاتمی : جنبش اصلاحی جنبش ضد خشونت است که جز به شیوه های مدنی برای رسیدن به خواستهای خود نمی اندیشد، همچنانکه انقلاب اسلامی فارغ از خشونت بود، بلکه در برابر رژیمی صورت گرفت که ابزاری جز خشونت و سرکوب و تحقیر ملت نداشت و اگر احیاناً خشونتی در جریان انقلاب رخ داده است امری عرضی است و خشونتگران با این انقلاب همسویی و همراهی نداشته اند و اگر ادعای وابستگی به انقلاب کنند ادعای باطلی است. رهبر بزرگ انقلاب نیز هیچ گاه حرکت های خشونت گرا و قهرآمیزی که پیش از انقلاب بود روی خوش نشان ندادند و مردم را به خشونت ترغیب نکردند و نتیجه اینکه انقلاب ما انقلاب کلام در برابر سلاح و گل در برابر گلوله بود.

روح اصلاحات با حذف اصلاح طلبان هرگز از صحنه خارج نخواهد شد

وی یادآوری کرد : آنچه به نام اصلاحات طرح و جاری شده است به اصطلاح یک “پروژه” و یک برنامه تنظیم و دیکته شده از یک فرد و یک مرکز نیست. اصلاحات را آنگونه که من می فهمم و به آن پای بندم استنباطی است از روح تاریخی ملت ما و جهتی که حرکت این ملت در یکی دو قرن اخیر داشته است و چون در عمق وجدان اکثریت جامعه ما و بخصوص فرهیختگان و نسل جوان و نو جو ریشه دارد و همسو با این پدیده تاریخی است ماندگار است و با حذف اصلاح طلبان هرگز از صحنه خارج نخواهد شد. هر چند که ایستادن در برابر اصلاح طلبان و تلاش برای خارج کردن آنان از صحنه سرنوشت در کوتاه مدت دو اثر منفی را به بار خواهد آورد.

با محدود کردن اصلاح طلبان واقعی چه بسا که دروغ و ناکارآمدی رایج شود

وی درباره این دو اثر منفی گفت: در غیاب اصلاحات و پرهیز از انتخابات آزاد و مطلوب و فراگیر و با محدود کردن اصلاح طلبان واقعی چه بسا که دروغ و ناکارآمدی و هدر رفتن سرمایه های ملی و نادیده انگاشتن حقوق اساسی مردم و بی اعتبار شدن قانون، بخصوص قانون اساسی و مهجور ماندن بخشهایی که به حقوق ملت مربوط است رایج شود و موجب دلسردی و حتی بدبینی بخشهای مهمی از جامعه بخصوص فرهیختگان نسبت به نظام و حاکمیت شود.

خاتمی افزود: دومین اثر منفی موجب نوعی یأس و ناامیدی از کارآمدی اصلاحات گردد و زمینه رشد بینش ها و گرایش هایی را فراهم آورد که راه کار را قهر انقلابی می دانند و گرایش هایی که به تغییر نظام می اندیشند و تجربه نشان داده است که این گرایش ها اگر غلبه پیدا کنند بر نا امنی می افزایند و هزینه های فراوانی را به جامعه تحمیل می کنند و خود نیز در صورت غلبه به قدرتهای جباری مبدل می شوند که عرصه را بر جامعه تنگ می کنند.

به اعتقاد رئیس جمهور سابق کشورمان  در فضای بسته و آشفته زمینه ضربه زدن به نظام و انقلاب و کشور برای دشمنانی که در بیرون کمین کرده اند آسان تر و کم هزینه تر می شود.

وی افزود: البته معتقد نیستم که جریان اصلاحات از عیب و کاستی خالی بوده است، چه در دورانی که بخشی از حکومت را در دست داشته و چه پیش و پس از آن و با همه ناروایی ها و جفاهایی که بر ما می رود هیچگاه باب نقد را بر خود نمی بندیم و اصلاحات را نیز امری می دانیم که از اصلاح مداوم بی نیاز نیست.

اصلاحات پای بندی به اسلام و متکی به چهره رحمانی دین خداست

خاتمی با تاکید فراوان گفت: اصلاحات پای بندی به اسلام و متکی به چهره رحمانی دین خداست که چهره غالب آن است و مگر نه اینکه خداوند سبحان از میان همه اسماء و صفات خود طلیعه سوره های کتابش را با صفت رحمان و رحیم متبرک کرده است نه با اسم جبار و قهار و منتقم.

اصلاحات خواستار جامعه ای است آزاد و پیشرو

وی افزود: اصلاحات به انقلاب اسلامی وفادار است و آن را مهم ترین رخداد تاریخی معاصر ایران می داند و نقطه عطف درخشانی برای گذر از دوران خودکامگی و فساد و وابستگی و بداخلاقی به فضایی که در آن انسان آزاد با تکیه بر اخلاق و معنویت و همت والا برای پیشرفت همه جانبه کشور و جامعه حضوری چشم گیر دارد و باید داشته باشد. اصلاحات خواستار جامعه ای است آزاد و پیشرو که اساس رابطه میان مردم با مردم و مردم با حکومت در آن عدالت، اخلاق و حرمت نهادن به یکدیگر و پاسداشت حقوق متقابل است.

وی دگر باره به اصلاحات اشاره کرد و گفت : اصلاحات اگر در حرکت مردم ایران ریشه دارد و آیینه آن است نمی تواند نسبت به خواست بنیادین و تاریخی این مردم بی تفاوت باشد. همچنانکه انقلاب اسلامی در جهت تحقق این خواستها رخ داد و چنانکه بارها گفته ام این خواست از جنبه سلبی آن عبارت است از نفی استبداد با هر شکل و هر توجیه و نفی وابستگی در هر صورت آن و نفی عقب ماندگی که با حاکمیت استبداد وابسته به استعمار تعمیق هم شده بود و طبعاً در جنبه ایجابی عبارت است از آزادی خواهی و طلب حق حاکمیت بر سرنوشت و استقلال طلبی و پیشرفت جویی.

به اعتقاد خاتمی می توان  در سایه حکومتی برآمده از اراده مردم و مسؤول در برابر آنان و معطر شدن فضای آزادی با معنویت و اخلاق، ملت ایران نه تنها آرمانهای خود را تحقق یافته ببینند بلکه الگویی باشد برای کشورهای تحت ستم، به خصوص در منطقه و جهان اسلام.

درد بزرگ تاریخی ما استبداد زدگی است

وی با بیان اینکه اگر درد بزرگ تاریخی ما استبداد زدگی است اظهار داشت: اصلاحات نیز همواره این دغدغه را داشته است که مبادا در اثر غفلت دوباره حاکمان و مردم در طاس لغزنده استبدادزدگی که مزمن و عمیق است سقوط کنند. از این جهت است که اصلاحات همواره بر تعمیق و گسترش فرهنگ مردم سالاری و بالابردن دامنه تحمل یکدیگر و همکاری و احترام به حقوق فرد و جامعه تأکید داشته و دارد.

پافشاری بر انتخابات آزاد و سالم  را مسؤولیت شرعی، قانونی و انقلابی و ملی خود می دانیم

وی افزود: در اینجا به نکته پایانی این بحث برسم و آن اینکه اگر هیچ حرکتی جز بر پایه خواستهای اصیل یک جامعه و تأمین آنها به نتیجه نمی رسد و اگر هدف اصلی مردم در حرکت دو قرنه خود استقرار مردم سالاری سازگار با دین و اخلاق و عدالت بوده است، پافشاری بر امر انتخابات آزاد و سالم و فراگیر را دقیقاً مسؤولیت شرعی، قانونی و انقلابی و ملی خود می دانیم و معتقدیم که هیچ نیرویی با هیچ توجیهی حق ندارد که ملت و بخش های مهمی از آنان را از حقی که خدا و انقلاب به آنان داده است محروم و یا زمینه اعمال آن را محدود کند. و این امر نه به منظور رسیدن به قدرت، بلکه به عنوان یک وظیفه الهی و ملی است که بر آن تأکید می شود.

انتخابات  سالم یعنی به بهانه احراز صلاحیت بخشهای مهمی از جامعه  که  دارای انتقاد و اعتراض هستند منع و محدود نشوند

وی با تعریف انتخابات مطلوب و سالم در هر مقطعی گفت: انتخابات مطلوب آن است که به بهانه احراز صلاحیت بخشهای مهمی از جامعه و آنان که به هر حال با سلیقه ای متفاوت هستند و برای بهبود وضع مملکت و در جهت تأمین مصلحت و خواست های ملت دارای نظر، انتقاد و اعتراض هستند از حضور در عرصه منع و محدود نشوند و نیز باید جلوی دخالت نیروها و نهادهایی که شرعا و قانونا در امور سیاسی و بخصوص انتخابات منع شده اند، نظیر نیروهای نظامی و امنیتی جلوگیری به عمل آید و برگزار کننده انتخابات همانگونه که در قانون آمده است معتمدان واقعی مردم متشکل از همه طیف ها و گرایش ها باشند و نمایندگان نامزدهای مختلف در همه مراحل انتخابات قبل از انجام تا مرحله شمارش و اعلام نتایج انتخابات حضور فعال و مؤثر داشته باشند و امید آنکه چنین شود و طبعاً ایجاد فضای امن و آزاد و گذر از فضای امنیتی به فضای سالم سیاسی و تأمین آزادی های مشروع و در طلیعه آن آزادی زندانیان سیاسی و فضای پرنشاط و پرامیدی را فراهم خواهد آورد که بیشترین بهره آن را خود نظام خواهد برد.

وی با تاکید دوباره بر شروط خود اظهار امیدواری کرد که به عنوان گام اول به سوی رفع حصر ها و حبس ها و ایجاد و تأمین آزادی های اساسی و مدنی به میمنت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها شاهد آزادی همه زنان زندانی باشیم که زندگی آنان و بستگان و خانواده هایشان با این وضع تلخ تر از دیگران است.

در آغاز این دیدار چند تن از حاضران از خاطرات خود از دوم خرداد ۱۳۷۶ و تأثیری که در زندگی اجتماعی، فکری و سیاسی آنان داشته و نیز بیم ها و امیدهای جوانان امروز سخن گفتند و یاد عزیزانی را که در حصر و حبس به سر می برند گرامی داشته، اظهار امیدواری کردند که هر چه زودتر شاهدی آزادی آنان و ایجاد فضای مناسبی باشیم که در آن هم حقوق مردم و آزادی های اساسی پاس داشته شود و هم مصالح کشور و نظام تأمین گردد.

همچنین از رنجهای فراوانی که خانواده های زندانیان سیاسی متحمل می شوند سخن به میان آمد و در عین حال از رشد عمیق آگاهی و بیداری در جامعه و بخصوص زنان و نیز پافشاری بر راههای مسالمت جویانه با حفظ اصول و آرمانها و خواستهای اساسی تأکید شد.

در این نشست جوانان مخالفت خود را با هرگونه خشونت ابراز نموده، اصلاحات و جنبش سبز را در ذات خود حرکتی در چارچوب قانون و براساس شیوه های مدنی دانستند.

همچنین بر لزوم نقد اصلاحات و جنبش و نقد خویشتن به عنوان یک اصل مهم دینی، انقلابی و اصلاحی در همه حال و همه جا تأکید نمودند


 


کلمه: حجت الله جودکی، پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل خاورمیانه در نوشته ای برای دیپلماسی ایرانی به تحولات اخیر خصوصا تظاهرات روز گذشته مردم سوریه می‌پردازد و معتقد است معلوم نیست که چرا سیمای جمهوری اسلامی ‌این گونه به کتمان واقعیت موجود در کشور سوریه می‌پردازد.

در این یادداشت آمده است: دو ماه است که شهرهای مختلف سوریه صحنه تظاهرات علیه حکومت بشار اسد است. شعارهای مردم ابتدا کمتر سیاسی بود، اما سرکوب شدید مردم توسط سوری­‌ها، آتش نهفته در دل مردم را شعله‌­ور کرد و بر شدت خشم ایشان افزود و تظاهرات مسالمت آمیز آنان گسترده­‌تر، ولی شعارهای ایشان تندتر گردید و آنان کل نظام را هدف قرار دادند. حکومت سوریه نتوانست به وعده خود مبنی بر اصلاحات گسترده عمل نماید و به جای آن به سرکوب گسترده و همه جانبه دست زد. حدود یک هزار شهید، هزاران زخمی ‌و بالغ بر ده هزار زندانی و کوچ مردم به سمت اردن و لبنان نتیجه سیاست نابخردانه اخیر بود.

البته از همان ابتدا مشخص بود که حکومت سوریه – حتی اگر در وعده­‌هایش صادق می­‌بود – نخواهد توانست به مطالبات چهل ساله مردم این کشور در عرض مدت کوتاهی جواب بدهد. زیرا اصلاحات سیاسی – اقتصادی نیازمند زیر ساخت­‌‌های مناسب با آن است. کادرهای امنیتی که مدت چهل سال است آموزش سرکوب یافته­‌اند، نمی‌­توانند در عرض مدت کوتاهی پرچمدار آزادی شوند و یا حتی پاسدار آزادی باشند.

در آخرین جمعه اردیبهشت ماه مردم سوریه به خیابان­‌ها آمدند و دست نوشته‌­های جالبی با خود داشتند. بر روی این پارچه و یا مقواها به سه زبان عربی، فارسی و لاتین نوشته شده بود: حریة، آزادی، AZADI، البته کلمه آزادی به زبان فارسی را کردهای ساکن این کشور به کار می‌­برند که بیش از ۴۰ سال است فاقد شناسنامه می‌­باشند و به همین دلیل از ابتدائی‌­ترین حقوق انسانی محروم هستند.

جالب است که در اینترنت و فضای مجازی و نیز در تلویزیون‌­های ماهواره‌­ای نظیر الجزیره، بی بی سی عربی و کانال­‌های دیگر کشورهای عربی، صحنه­‌های تظاهرات مردم و کشتار ایشان به دست نیروهای امنیتی سوریه پخش می­‌شود و عالم و آدم از این مسائل خبر دارند، اما سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران بعد از نشان دادن تظاهرات و سرکوب در بحرین و یمن و لیبی، ناگهان راه اروپا را در پیش می‌­گیرد و به اخبار آن دیار می‌­پردازد که بیداری اسلامی ‌بعد از سرنگونی بن علی و مبارک، اکنون به اسپانیا و پرتغال راه یافته و مردم این دو کشور با پیروی از مسلمانان در میدان اصلی شهر متحصن شده و مطالبات خود را پیگیری می­‌کنند. جالب اینکه تلویزیون سوریه به تظاهرات امروز مردم این کشور اشاره کرد و یاد آور شد که نیروهای امنیتی از خود خویشتنداری نشان داده­اند. البته این تلویزیون تعداد کشته‌­ها و زخمی­‌های امروز را بیان نکرد. با این وجود به درستی معلوم نیست که چرا سیمای جمهوری اسلامی ‌این گونه به کتمان واقعیت­ موجود در کشور سوریه می‌­پردازد و حتی کاتولیک­‌تر از پاپ شده و از خود سوری‌­ها هم بیشتر حقایق را کتمان می‌­کند. این مسئله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ‌ایران را در آینده دچار مشکلات شدیدی می‌­سازد!

دیروز اوباما رئیس جمهور آمریکا سخنان مهمی ‌در مورد سوریه بیان کرد. وی گفت: “آقای بشار اسد یا باید جریان اصلاحات در این کشور را رهبری کند و یا اینکه کنار برود”. این سخن از رئیس جمهور کشوری مثل آمریکا بعید است، زیرا تنها راهی که جلوی بشار اسد مانده، کناره گیری از قدرت است. او طی دو ماه گذشته نتوانست به حداقل قول­‌هائی که در مورد اصلاحات گسترده داده، پایبند بماند و به جای آن راه سرکوب را پیش گرفت. به عبارت دیگر اساسا دیکتاتورها برای انجام اصلاحات آموزش داده نشده­اند و این کار از ایشان ساخته نیست. به قول بزرگان ما:

ذات نایافته از هستی بخش

کی تواند که شود هستی بخش

به هر حال شعارهای ضد صهیونیستی جناب بشار اسد و یا کمک وی به جریان مقاومت در لبنان و فلسطین، مجوز سرکوب و کشتار مردم این کشور نیست و هر قطره خونی که به ناحق بر زمین ریخته شود، دامن مسببان آن را خواهد گرفت. این گفته خداوند است: و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا. هر کس مظلوم کشته شود – در اینجا حتی صحبت از اینکه مظلوم مسلمان و یا کافر باشد نیست، بلکه مظلومیت او مورد نظر است – خداوند جانشینان او را قدرتمند می‌­سازد. به قول معروف: در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.


 


رئیس کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی از تخلف دولت در برداشت ۵ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌های نقدی خبر داد و گفت:‌ این مبلغ تحت عنوان تنخواه برداشت شده است.

به گزارش مهر ، غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: این اقدام دولت تخلف از قانون است و در گزارش دیوان محاسبات به مجلس به آن اشاره شده است.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: دیوان محاسبات از طریق مستشاران و قضات خود موضوع تخلف دولت از هدفمندی یارانه‌ها را همچنان پیگیری می‌کند.


 


جمعی از فضلا، روحانیون و مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه یکصدمین روزحصر غیر قانونی آقایان کروبی و موسوی و همسرانشان با صدور بیانیه ای تاکید کرده اند: به صلاح اسلام، امنیت و ثبات نظام نمی دانیم. بدیهی است تشدید برخوردهای قهری و امنیتی با معترضان و منتقدان و دامن زدن به فضای التهاب و اتهام و توهین از طریق رسانه ها و فضاهای عمومی کشور، نتیجه ای جز افزایش تندروی ها و تحریک به ساختارشکنی هایی که خواست بد خواهان است، در پی نخواهد داشت.

در این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت به آغاز ماه خرداد اشاره شده و  آمده است: خرداد ماه تداعی گر غم ها، شادی ها، پیروزی ها و امید های معنی دار و پر صلابت ملت ماست. نگرانی از مخاطراتی که سرمایه ها و دستاوردهای تاریخیمان را تهدید می کند، وظیفه ای بس سنگین بر دوش همگان می نهد.

این بیانیه تصریح کرده است برای پاسداشت ارزشهای اسلامی، انسانی و اعتلای کشور، به پیروی از مراجع اعظام تقلید و همه خیر خواهان ملک و آیین، اعلام می دارد، استمرار تضییقات اخیر یاران دیرین امام راحل (ره) و مدیران سابق و معتمدان جمهوری اسلامی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی کروبی و جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و همسران گرامیشان را به صلاح اسلام، امنیت و ثبات نظام نمی دانیم. بدیهی است تشدید برخوردهای قهری و امنیتی با معترضان و منتقدان و دامن زدن به فضای التهاب و اتهام و توهین از طریق رسانه ها و فضاهای عمومی کشور، نتیجه ای جز افزایش تندروی ها و تحریک به ساختارشکنی هایی که خواست بد خواهان است، در پی نخواهد داشت.

این بیانیه به امضای علما و فضلای زیر رسیده است:

جعفر آریانی، حسین آشوری، علی آقانوری، محسن ابراهیمی، منصور ابراهیمی، رضا احدی، ولی الله احراری، سید احمد رضا احمدپور، اصغر احمدی، رضا احمدی، مرتضی احمدیان، مسعود ادیب، سیدمحمدحسن حسینی ارسنجانی، حسن ارمی، احمد رضا اسدی، علی اصفهانی، ابوالحسن الله بداشتی، علی الله بداشتی، حبیب الله امیری، علی امیری، علی انتشاری، علی اندیشه، اوجی، سید محمد علی ایازی، بروجردی، حسنعلی بنکدار، مهدی پورحسینی، محمدکاظم تقوی، تهرانی، محمد حاضری، حبیب اللهی، ابراهیم حجازی، غلامرضا حجتی، حسن حسن­زاده خراسانی، مرتضی حسینی، سیداسماعیل حسینی المدنی، سیدباقر حسینی مهری، کاظم حیدری، خادمی، شمس الدین خسروی، احمد خلج، محمد خطیب، محمد دانش، محمود دردکشان، علی درویش، دلیر، ابراهیم رحیمی، حسن رحیمی، محسن روزبهی، زارع، محمد علی سادات الحسینی، سعادت، رضی الله سعادتی، سعیدی، جعفر سعیدیان­فر، حسین سلیمانی، عبدالرحیم سلیمانی، علی شاه زیدی، حجت شاه زیدی، حمیدرضا شریعتمداری، رحیم شمس آبادی، رضا صادقی، اصغر صالحی، علیرضا صالحی، محمدعلی صالحی، نعمت­الله صالحی، احمد صدیقی، محمود صلواتی، رضا ضیائی، طاهری، سیدصالح طباطبائی­ن‍ژاد، احمدعابدینی، محمدحسن عارفی­پور، عبدالرسول عطائی، کاظم عظیما، علی غفاری، علی­اکبر غفاری، محمدتقی فاضل میبدی، فلاح، قادرالحسینی، سید­امیر قاسمی، حسین قاسمی، محمد رضا قاسمی، حسن قربانی، حیدر قنبری، غلامحسین قیصری، حسن قیومی، حسین قیومی، عبدالله کاظمی، محمدصادق کاملان، محمدرضا کرباسی، محمدعلی کوشا، کاظم کیمیایی، ولی الله کهن زاد، عبدالکریم کیوان نژاد، حسن گیوه­چی، ابوذر مالکی،محمدتقی متقی، سیداحمد مجیدی، رمضانعلی محمدی، سیف­الدین محمدی، سیدضیاء مرتضوی، ابوالقاسم مستشاری، حسن مصباح، مرتضی معینی، سیدحسین مقدس نژاد، ناصر مکاریان، مهدی منتظرالقائم، احمد منتظری، سعید منتظری، مرتضی منتظری، محمدحسن موحدی ساوجی، سیدحسین موسوی تبریزی، سید جعفر موسوی، سید علی موسوی، سید محمدرضا موسوی، سیدابوالفضل موسویان، سیدجواد مهری، میرزا محمد مهرابی، سیدعلی میرموسوی، غلامحسین نادی، محمد ناصری، سیداصغر ناظم­زاده، مجتبی نامدار، نصراللهی، محمدرضا نوراللهیان،سیدصالح نوریان،محمود واحد،حسین هاشمی، سیدحمید هاشمی، سیدهادی هاشمی، علی یاری، سیدحسین یوسفی.


 



 


نماینده خرمشهر از مسئولان خواست به جای برگزای همایش هایمتعدد به مناسبت ازاد سازی خرمشهر ، هزینه ان را برای رفع مشکلات این منطقه خرج کنند.

به گزارش خبرآنلاین، مطورزاده در نطق پیش از دستور خود از تلاش هایی که برای بازسازی خرمشهر در سال های گذشته شده است تشکر کرد اما تاکید نمود که خرمشهر هنوز از بسیاری از کمبودها رنج می برد.

وی درنطق خود پیشنهاد داد : هر چند تاامروز کارهای مهمی در خرمشهر انجام شده ست اما مشکلات به قدری هست که پیشنهاد می کنم هزینه هایی که قرار است در تمام کشور برای گرامیداشت روز سوم خرداد مصرف شود، را برای رفع مشکلات این شهر اختصاص دهید.


 


در پی مصاحبه ‌‌عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر در تاریخ ٢٨ اردیبهشت ماه و مقصر دانستن فاطمه رجبی در “متوهم ساختن” محمود احمدی نژاد، این فعال اصولگرا و نویسندۀ کتاب “احمدی نژاد معجزۀ هزارۀ سوم”، در پاسخ به مطالبی که سلیمی‌نمین درباره وی گفته، توضیحاتی منتشر کرد و بخشی از کتاب خود در مورد احمدی نژاد را به استناد به نظرات رهبری در مورد احمدی نژاد بیان داشت.

وی در پاسخ به اظهارات سلیمی نمین که هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته بود “می‌توان خانم رجبی را جزء عناصر ناپخته سیاسی ارزیابی کرد که در متوهم نمودن رئیس جمهور تاثیر داشت”، اظهار داشت “اعلام می‌کنم اگر آن عنوان (احمدی نژاد معجزۀ هزارۀ سوم)، واقعا تاثیری منفی و توهم آمیز برای رئیس جمهور داشته نیاز به تخریب این و آن نیست که بسیار صورت گرفت، زیرا اینجانب در پیشگاه خداوند غفار طلب مغفرت می‌کنم و عذر خود را با تکیه بر نیت خویش اظهار می‌دارم.”

به گزارش آینده نیوز، فاطمه رجبی در پاسخ به بخش دیگر اظهارات سلیمی نمین، اظهار عقیده می کند “قطعا انتظار نیست کسی که به هر حال مدیریت مرکز تاریخی را گرفته یا از خواندن آن کتاب صرف عنوان آن خودداری نمایند و یا پس از مطالعه از درک محتوای روشن کتاب که عموم ملت بدان پی‌بردند، عاجر باشد و در هر صورت به دلخواه خود تفسیر و تأویل نموده، پس از چند سال آنچه در دل دارد، بیرون بریزد و شاید این آغاز یک راه دراز باشد.”

همسر غلامحسین الهام، از کادرهای نزدیک به رئیس دولت، همچنین در دفاع از کتاب خود (احمدی نژاد معجزۀ هزارۀ سوم)، که طی سالهای اخیر مورد نقد و حمله افراد و گروههای مختلف قرار گرفته، مدعی شد “در همان کتاب، اظهارات رهبری و علما و مراجع درج شده که ویژگی منحصر به فرد انتخابات و پیروزی شگفت‌آ‌ور احمدی‌نژاد تاکید و تصریح گردیده است.”

وی می افزاید “در کلام برخی از بزرگواران، واژه معجزه نیز به کار رفته است. آیا همه اظهارات ناپخته بوده‌اند و تنها آقای سلیمی نمین و بعضی از قلم بدستان مشابه ایشان پخته از ناپخته را تشخیص می‌دهند؟”

فاطمه رجبی در مقام حمله به سلیمی نمین ادامه می دهد “سلیمی نمین از جایگاه یک روشنفکر قیم مآب گفته‌: قطعا می‌توان خانم رجبی را جزء عناصر ناپخته سیاسی ارزیابی کرد که ناخواسته در متوهم نمودن رئیس جمهور تاثیر داشت”، لذا من (فاطمه رجبی) اعلام می‌کنم: اگر آن عنوان واقعا تاثیری منفی و توهم آمیز برای رئیس جمهور داشته نیاز به تخریب این و آن نیست که بسیار صورت گرفت زیرا این جانب در پیشگاه خداوند غفار طلب مغفرت می‌کنم و عذر خود را با تکیه بر نیت خویش اظهار می‌دارم. همچنین می‌گویم با وجودی که تلاش قلمی و بیانی بیش از سه دهه اینجانب در مسائل سیاسی، آن هم مبتنی بر اعتقادات شیعی دیدگاه‌های این‌جانب را برای قشرهای مختلف مردم، به ویژه روحانیت عظیم‌الشأن و دانشگاهیان، اعم از مخالف و موافق آشنا نموده است، معلوم نیست سلیمی نمین، با کدام سابقه و لاحقه سیاسی «شفاف و صریح»، ناپختگی سیاسی این جانب را حکم داده‌اند؟ “


 


موسوی لاری با بیان اینکه سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی تکرار مواضع قبلی اصلاح طلبان است اظهار امیدواری می کند که با ‌پذیرش عقلای هر دو سو، اصلاح‌طلب و اصولگرا، از پیشنهادات خاتمی استقبال خواهد شد و زمینه‌های ‌پذیرش این پیشنهادات فراهم می‌شود.

موسوی لاری، وزیر کشور دوران اصلاحات در رابطه با سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی می گوید: من درباره تک‌تک واژه‌ها یا برخی جملاتی که آقای خاتمی گفته‌اند، نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما درباره کلیت سخنان ایشان می‌توانم بگویم ایشان بر مواضع قبلی خودشان تاکید کرده‌اند. خط کلی صحبت‌های آقای خاتمی در این مدت تغییرات کلی نداشته است. اظهارات اخیرشان هم که مورد پرسش شماست تفاوتی با موضع‌گیری‌های قبلی‌شان نداشته و ندارد. آقای خاتمی، ما و همه گروه‌‌های سیاسی طرفدار ایشان جزء جریاناتی به حساب می‌آییم که در بطن نظام تعریف می‌شویم و انتقادات‌مان را از سر دلسوزی می‌گوییم. آقای خاتمی هم به خاطر نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که داشتند پیشنهاداتی را ارائه دادند که باید مورد دقت و بررسی همگان قرار گیرد. از این رو منطقی نیست که بخواهیم این پیشنهادات را از ابتدا منکوب و محکوم کنیم. آقای خاتمی تجربه هشت سال ریاست‌جمهوری در همین کشور را دارند و طبعاً دنبال راهی هستند تا انحرافاتی را که به وجود آمده است اصلاح کنند.

وی در گفت و گو با روزنامه روزگار، با تاکید مجدد بر اجرای قانون اساسی می افزاید: ما معتقدیم جامعه و حکومت باید روی ریل صحیحی حرکت کند تا به اهداف خود برسد. این ریل می‌تواند قانون اساسی باشد. قاعدتاً اگر همه این ریل‌گذاری را بپذیرند، خیلی از اختلافات و مشکلات برطرف می‌شود.

موسوی لاری بر این باور است که با توسل به قانون اساسی می توانیم به همه مشکلات غلبه کنیم و ادامه می دهد: یکسری مشکلات متعلق به گذشته است و یکسری امیدها هم متعلق به آینده است. بحث آقای خاتمی هم همین بوده است که باید با نگاهی به آینده و امید به فردا از مشکلات متعلق به گذشته به نوعی عبور کنیم. کسی منکر ناروایی‌ها، کجروی‌ها و مشکلات در گذشته نشده است و نگاه به فردا هم به معنای فراموشی این نارسایی‌ها نیست. باید با اتخاذ تدابیری اصولی کاری کرد تا مشکلات گذشته تکرار نشود. باید راهی را که عوض شده بود، تغییر داد. به خاطر گذشته نمی‌توان از آینده صرف نظر کرد. آنهایی که به اظهارات آقای خاتمی معترضند، بگویند با آینده چه کار کنیم؟

وی در خصوص ویژگیهای آینده می گوید: آینده مورد نظر آینده‌ای است که همین مشکلات گذشته در آن تکرار نشود. این مهم‌ترین بحث آقای خاتمی است. یعنی هر مشکلی که در گذشته بوده باید در آینده نباشد؛ آینده‌ای که در آن مطالبات بحق مردم لحاظ شود؛ آینده‌ای که اهداف اصلی انقلاب را برآورده می‌کند؛ آینده‌ای که همه دلسوزان نظام و انقلاب در پی تحقق آن هستند.

این وزیر دوران اصلاحات تاکید می کند:قطعاً هر ظلم و ستمی را هم که در گذشته شده است باید پیگیری کرد. منتها باید جامعه را با امید به آینده پیش برد. آیا می‌توانیم به هوای گذشته، از پیشرفت و توسعه بازبمانیم؟ در گذشته ماندن چه سودی دارد؟

موسوی لاری در خصوص احقاق حقوق کسانی که آسیب دیده اند می گوید: بخشی حقوق افراد و بخشی حقوق جریانات و گرو‌ه‌های سیاسی. در مورد بخش اول و حق و حقوق ضایع‌شده آنان، نه آقای خاتمی که هیچ مقام دیگری هم نمی‌تواند ادعا کند ما از آن حقوق بگذریم. اما بحث آقای خاتمی ناظر به بخش دوم است. یعنی آقای خاتمی در خطاب به گروه‌های سیاسی گفته‌اند در جهت بهبود شرایط بیایید و گذشت کنید. غیرقابل انکار است که برخی از جریانات سیاسی در این مدت مورد بی‌مهری قرار گرفتند و با مشکلات متعددی روبه‌رو بودند، اما آنها بنا به پیشنهاد یا توصیه آقای خاتمی می‌توانند ببخشند تا راهی که تا به حال پیموده شده هم اصلاح شود و هم در آینده تکرار نشود. آینده مهم‌ترین محور سخنان آقای خاتمی بود که اگر احزاب و گروه‌ها به آن عنایت داشته باشند می‌توانند راهی کم‌خطر را برای رسیدن به آن پیدا کنند.

وی تاکید دارد که قرار نیست گذشته به کلی فراموش شود. قرار است به امید آینده با گذشته با اغماض برخورد کنیم و حتی‌الامکان از آن چشم‌پوشی کنیم. همه این تذکرات را هم می‌توان نادیده گرفت و هم می‌توان آنها را به کار بست. در حالت دوم طبیعی است که باید نواقص و مشکلات آن را برطرف کرد. به نظر من مواضع آقای خاتمی در این مقطع قابل بررسی و راهگشاست. همان طور که گفتم ایشان مدت‌هاست می‌گویند اما متاسفانه هنوز گوش شنوایی پیدا نشده است. سخنان اخیر آقای خاتمی بیان دیگری از حرف‌های چند ماه پیش ایشان است در خصوص انتخابات. ایشان آنجا هم گفته بودند که پس از قریب دو سال تنش باید سال جدید را با امید و دلگرمی و نزدیک‌تر شدن دل‌ها به یکدیگر و رفع عواملی که باعث نارضایتی است، آغاز کنیم. آقای خاتمی با اشاره به انتخابات آتی مجلس تاکید کرده بودند که ما به مجلسی نیاز داریم که همه سلیقه‌ها و گرایش‌های ملت را نمایندگی کند و با اتکا به مردم، چه در قانونگذاری و چه در نظارت بر همه امور و پاسخگو کردن مسوولان شجاعانه و مدبرانه عمل کند. کل این مواضع با نگاه به آینده تکرار می‌شود. نه آقای خاتمی که همه دلسوزان نظام نمی‌توانند آینده نظام را نادیده بگیرند.

وی بر این باور است که سخنان خاتمی نیاز به زمان دارد تا مورد ‌پذیرش هر دو سطح جامعه و حاکمیت قرار گیرد. این موضوع در ابتدای راه است و به همین دلیل بدنه جامعه به سختی با آن ارتباط برقرار می‌کند. حاکمیت هم تا به حال نشان داده است که آمادگی‌ پذیرش چنین پیشنهاداتی را ندارد. راه طولانی‌ای را باید طی کرد و مقدماتی را باید فراهم کرد تا زمینه‌های مقبولیت سخنان آقای خاتمی چیده شود. از این‌رو اگر به قول شما منتقدانی نتوانستند این مباحث را هضم کنند طبیعی است. نه آقای خاتمی و نه همفکران ایشان هم توقع نداشته و ندارند که امروز مطرح شود و فردا هم مورد ‌پذیرش مردم و حکومت قرار گیرد.

موسوی لاری تصریح دارد که نباید این دایره را محدود به اطرافیان آقای خاتمی کرد. عقلای دو سو باید در این راه همکاری و همفکری کنند. دوستان و همفکران آقای خاتمی سر جای خود، اما در جریان اصولگرا، آن کسانی که اهل تعمق و تفکر هستند هم می‌توانند همراه این پیشنهاد باشند. البته توقعی نیست که همه اصولگریان بیایند، اما لااقل آنهایی که جوانب را سنجیده‌اند و متوجه شده‌اند اشتباهاتی در این دو سال صورت گرفته است، می‌توانند همراهی کنند. به طور کلی همه جریانات معتدل جامعه با پیشنهادات آقای خاتمی موافقت دارند. لذا کل این مجموعه باید دست به دست هم دهند تا افکار عمومی را قانع کنند در جهت عبور از گذشته و رسیدن به آینده مطلوب.


 


احمد قابل آن چه را این روزها رسانه های جناح راست و منتقد دولت درباره جن گیری و استفاده از رمالی در اداره کشور می گویند دروغ خوانده و به “روز” می گوید حاکمیت برای تثبیت خود از دروغ ها و شایعات هم نمی گذرد، اگر چنین چیزی وجود داشته و ادعاهایشان درست بوده باشد قطعا یکی دو مورد سند و مدرک ارائه می دادند و به تصویر می کشیدند.

این پژوهشگر دینی معتقد است که باید برای پایان دیانت، اخلاق و انسانیت در این حاکمیت مجلسی گرفت و قبول کرد که تمام اینها در این حاکمیت پایان یافته است.

مصاحبه “روز” را با احمد قابل، پژوهشگر دینی بخوانید.

آقای قابل این روزها بحث جن و جن گیری و ورود این مسائل به عرصه سیاست مطرح است. آیا چنین مباحثی ار منظر دینی قابل اعتنا هستند؟ نظر خود شما درباره این مسائلی که اخیرا در سطح کلان حاکمیت به شدت رواج یافته و طرح می شود چیست؟

از زمانی که دولت احمدی نژاد سر کار آمده سعی کرده به گونه ای خود را دارای ارتباط با نیروهای ماورائی وانمود کند. در اصل این طیف فکر میکنند که این گونه بهتر می توانند خود را از معرض برخی نقد ها دور نگهدارند. حالا در جامعه شیعی چه تحت عنوان انتظار و مهدویت باشد و چه تحت عنوان داشتن نیروهای خارق العاده برای حفاظت از خود که این روزها با عنوان جن گیری و این مسائل مطرح است. اگر برگردیم به گذشته می بینیم که این جریان مختص الان نیست ابتدا با هاله نور شروع شد و حتی جلوتر از آن با نامه ای از اعضای کابینه به عنوان تعهد برای حرکت در مسیر امام زمان گرفته شد. همیشه هم میدیدیم که احمدی نژاد در هر سخنرانی دعای فرج میخواند و … همه اینها بیشتر برای مصرف داخلی بود و انها با این مسائل روی افکار عمومی مذهبی که کمتر اهل تفکر هستند و در حاشیه شهرها و روستاها متمرکز هستند، سرمایه گذاری کرده بودند. تصورشان هم این است که باید این توده هایی را که هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند، راضی نگهداشت و اگر بتوان آنها را راضی نگهداشت بقیه قشرها توان چندانی ندارند و اگر به خیابان ها هم بیایند سرکوب می شوند. اما توده ها اگر حاکمیت را مورد پرسش قرار دهند سرکوب نخواهند شد و نمی توان آنها را سرکوب کرد چون اصلا چیزی ندارند که بابت از دست دادن آن هراسی داشته باشند و سرکوب شوند. بیشتر باید در این زمینه این مسائل را ارزیابی کرد نه در مسائل دینی و مذهبی.

یعنی در اصل میخواهید بگویید این مسائلی که این روزها مطرح است بیشتر سو استفاده از باورها و احساسات مذهبی مردم برای ساکت نگهداشتن آنها است؟ از طرفی می گویید نمی شود به این مساله از منظر دینی و مذهبی نگاه کرد. خب این را چگونه می توان باز کرد از سویی سو استفاده از باورهای مذهبی مردم و از سویی ریشه مذهبی و دینی نداشتن این مساله؟

آنچه که مردم به تحت عنوان عقاید مذهبی با آن خو می گیرند با آنچه که خود مذهب می گوید خیلی تفاوت دارد. در همه جا همین طور است باور هایی که در افکار عمومی شکل می گیرد خیلی متفاوت است با اصل ان. چون به مرور خیلی ادعاهای باطل افزوده می شود. البته اینها به راحتی قابل تفکیک است در اندیشه دینی اگر کسی اهل منطق، استدلال و تحقیق علمی باشد. اما بعد از مدتی وقتی رواج پیدا میکند حتی عالمان هم مدافع این اندیشه رایج می شوند و گذر تاریخ پرده های غفلت بر آن می کشد . عالم زبر دست هم ممکن است نتواند در لایه های تو در توی غفلت ها حقیقت را کشف کند. تنها کسانی که بتوانند ذهن خود را خالی از این مسائل کرده و ترس مردم را کنار گذاشته و پرده غفلت را بدرند می توانند به حقیقت نزدیک شوند. باید این تفاوت ها در اصل دین و مذهب و آنچه در باور های عمومی است را پذیرفت.

یعنی شما این مسائلی که اخیرا مطرح می شود از رماله گری و جن گیری و استفاده از این مساله در سیاست و … را بیشتر خرافه می دانید که جایگاه علمی و مذهبی ندارد؟

خرافاتی است به اسم مذهب که مذهب و دین را هم احاطه کرده حتی کسانی این مسائل را دینی و مذهبی ارزیابی می کنند هم انسان های مغرضی نیستند بلکه دچار غفلت هستند. انسان های غافل جهلشان تعمدی نیست باعث گرفتاری شان می شود اما تصور میکنند علم است و به عدم آگاهی خود ، آگاهی ندارند. برخورد با این تیپ انسان ها خیلی سخت است بیماری که قبول نکند بیمار است را نمی شود مداوا کرد.

اما در روایات و حکایت بسیاری به این مساله جن گیری برخورد می کنیم درباره مرحوم قاضی طباطبایی، مرحوم کشمیری، مرحوم آیت الله کوهستانی و بسیاری دیگر این مساله مطرح بوده که با اجنه ارتباط داشتند و جن هایی را به خدمت گرفته اند و …

لابد شنیدید که مرحوم شیخ انصاری، با جمعی از یاران خود به مسجدی می رفت. درب مسجد را بسته یافت گفت برمی گردیم. چند تن از اصحاب او گفتند که بزرگانی چون شما دارای کراماتی بودند که می توانستند از درب بسته عبور کنند. شیخ انصاری هم پاسخ داد ما هم بمیریم بعد از مرگمان دارای چنین کمالاتی خواهیم شد و از این کمالات درباره ما هم خواهند گفت و … با این مثال می خواهم بگویم بسیاری از مسائلی که گفته می شود دروغ هایی است که خود آن آقایان هم قبول نداشته اند سالهاست این حکومت حاکم است بیش از ۳۲ سال و مطمئن باشید این مسائل اگر واقعی بود قطعا یک یا دو مورد را با سند و مدرک ارائه می دادند یا به تصویر می کشیدند. حاکمیتی که برای تثبیت خود از دروغ ها و شایعات هم نمی گذرد اگر چنین چیزی وجود داشته و ادعاهایشان درست بوده باشد قطعا عرضه میکرد. اینکه عرضه نشده نشانگر نبودنش است. باید این مسائل را کنار بگذاریم درباره علمای معاصر ما هم از این حرف ها زده شده، مثل همان حکایت هایی است که آقای سعیدی ، امام جمعه قم می داد و انسان باید به اینها بخندند اما آثار منفی اش چنان است که خنده هم نمی توان کرد و باید غمگین شد از این قضیه.

آقای قابل در قرآن هم به وجود اجنه اشاره شده و از اجنه اسم آورده شده است. من صریح می پرسم آیا شما معتقد هستید که اجنه وجود خارجی ندارند؟ یا اینکه وجود دارد و ادعای هر کسی در این زمینه پذیرفته نیست؟

خدا هم وجود دارد برای بشر هم توانایی های خارق العاده وجود دارد به شرط زحمات و تلاش های علمی و تزکیه نفس و … ولی اینطور نیست که هر کسی هر ادعایی کرد درست باشد. اینکه یک چیزی یک واقعیتی وجود دارد یک بحث است این ادعاهایی که این روزها مطرح است بحث دیگر. نمی توان به صرف وجود داشتن یک واقعیتی، هر ادعایی را پذیرفت. قران فقط درباره وجود جن گفته اما اینکه انسان ها بتوانند اختیارات آنها را در دست بگیرند از مبهماتی است که در قران هم نیست. اشاره ای که در قرآن به قضیه سلیمان نبی می شود هم داستانش کاملا متفاوت است ما باید در همان حدی که خدا گفته بپذیریم حق تعمیم نداریم. این همه صحبت از معجزه و … می شود خب اگر خدا بنا بود با معجزه جهان را اداره کند این همه قانون و سنت و … نمی گذاشت. تمام هستی بر اساس قانونمندی ها و قوانین طبیعی که از سوی خدا بر محیط حاکم است می گذرد. موارد استثنایی هم وجود دارد که خواست خدا بوده و هدا خود کاری را مقدر نموده چنین باشد اما بدین معنی نیست که کسی بیاید مدعی شود که ولایت تکوینی دارد و هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد و … نظام خلقت اینقدر بی حساب و کتاب نیست که هر ادعایی از هر کسی را بپذیریم. امام صادق می گوید اگر بخواهید مخاطب خود را آزمایش کنید از چیزی که وجود ندارد و نیست با او حرف بزنید اگر تایید کرد بدانید احمق است و اگر رد کنید بدانید عاقل است. در اصل کسانی که این شایعات و خرافاتی که این روزها مطرح است را نمی پذیرند انسان های عاقلی هستند نه کسانی که می شنوند و تایید هم میکنند.

فردی را به عنوان جن گیر احمدی نژاد بازداشت کرده اند. روزنامه جوان مدعی شده که این فرد با آغشته کردن قران به نجاست به قدرت شیطانی دست یافته ، روزانه از مدفوع خشک خود تناول میکرده و به ۳۶۰ زن تجاوز کرده و دارای رمزی بوده که با ترکیب با دو رمز دیگر فرعی می توانسته است قلب،هوش و چشم افراد را بی اثرکرده و به تعبیر عوامانه کر و کور کند. آقای قابل سوال من این است که خوردن مدفوع خشک، آنطور که اینها ادعا کرده اند نوعی ریاضت است؟ آیا این ادعاها با مبانی دینی جور در می آید؟ آعشته کردن قران به نجاست قدرتی به انسان میدهد؟

من خواهش میکنم این را دقیق منتشر کنید. وقتی فیلم شکنجه های همسر سعید امامی منتشر شد که بازجوهای بی وجدان یک زن مسلمان را روبروی خود نشانده و از او می خواستند حرف های رکیک بزند و نسبت های غیر انسانی به او می دادند همان زمان گفتم باید برای پایان دادن به دیانت، اخلاق و انسانیت در این حاکمیت مجلسی گرفت و قبول کرد که تمام اینها در این حاکمیت پایان یافته که این افراد به عنوان سربازان گمنام امام زمان می نشینند و چنین می کنند و مسولان مملکت هم می بینند و کوچکترین واکنشی نشان نمی دهند. الان هم خدمت شما عرض می کنم این مطالب اخیر اینقدر درد اور است که من هرگز هیچ یک از ادعای آقایان را قبول نمیکنم و نخواهم کرد حتی اگر لباس قران به تن کنند. نسبت های این چنینی که گفتید به افراد نسبت داده اند گناه کبیره است. اینها را بگذاریم کنار و من و شما منتشر کننده فحشا نباشیم. شما تاریخ را بگردید و بخوانید برای مسیحیانی که از دین یهود جدا می شدند هم دقیقا همین نسبت های جنسی و همین نسبت هایی چون آلوده کردن کتاب مقدس به نجاست و … داده میشده. این یک روند تاریخی دارد و فکر میکنند با این نسبت ها فرد را از چشم مردم میندازند. این فردی که می گویید شاید هیچ فرد ارزشمندی هم نباشد شاید گناهان بسیاری هم مرتکب شده باشد اما کسانی که با او چنین می کنند همان طور که سر همسر سعید امامی کردند یا بازداشت شدگان قبل و بعد از انتخابات را زیر شکنجه مجبور به اعتراف به مسائل جنسی انجام نشده کردند ستم پیشگانی هستند که برای تثبیت خود و حاکمیت خود به دروغ و باطل و این روش ها روی می اورند. این زشت ترین مساله ای است که با آن مواجه هستیم اگر فردی مسیری را کج رفته بیایند نقد سیاسی کنند اما در این قضیه فعلی چون مسیر همانی است که خود تعیین کرده بودند و می رفتند آقایان نمی توانند این را بپذیرند. برای زدن رقبای سیاسی خود دست به هر کاری میزنند و می بینیم همین رقبا هم پیش از این رقبای خود را متهم می کردند. هماطور که سعید امامی تا مدتی دیگران را با این شیوه های می خواست بشکند و آلوده کند و … شتر روزی درب خانه او خوابید و همان بالا ها سر زنش آمد اکنون هم همین است گویی چرخه ای است که هر بار درب یکی میخوابد و چه زمانی میخواهد این روند متوقف شود مشخص نیست. اما ما باید ذهنمان را دور نگهداریم از این آلودگی ها و هر چرند و مزخرفی را به نام دین و مذهب و … نپذیریم.

دو سال پیش میرحسین موسوی درباره این مسائلی که گفتید خرافه است و نمی توان از منظر دینی بدان نگاه کرد هشدار داده بود و کسی توجه چندانی نکرد اکنون حاکمان جمهوری اسلامی همان حرفی را میزنند که آقای موسوی پیشتر گفته بود. چرا اکنون یکباره این قضیه برای حاکمیت مهم شده؟

ماجرا به خیلی قبل تر از هشدار آقای موسوی برمی گردد. به ده یا ۱۵ سال پیش که این مسائل در سطح مقامات بالا مطرح بود و رسانه ای نشده بود. کسانی هشدار میدادند و گاه و بیگاه در برخی روزنامه ها به صورت مختصر اشاراتی می شد. این خرافات بلایی است که غیر از سیاست ، دیانت ما را خراب کرده آن موقع هشدار ها برای دفاع از دیانت بود و اکنون پا به عرصه سیاسی گذاشته و قبح آن بیشتر آشکار می شود به طوریکه آقای موسوی و دیگران به میدان آمده و هشدار دادند.باید از آقایان پرسید پرا زمانی که دلسوزان می گفتند دقت کنید بی اعتنا بودند وا کنون درباره رقبای سیاسی شان متوسل به این مسائل شده اند. اما خو اهش من از رسانه هایی که به جنبش اعتراضی مردم تعلق دارند این است که چون طرف مقابل رقیب ماست از شیوه هایی استفاده نکنیم که رقیبمان کرده و مورد نقد ما بوده. دامن نزنیم به این مسائل غیر اخلاقی و تمرین کنیم از مسیرخای درست و اخلاقی حرکت کنیم در این صورت است که فردا می توان انتظار داشت اگر قدرت دست این طرفی ها بیفتد در جهت خواسته های مردم و صادقانه تلاش کنند. اما اگر امروز بی مبالاتی کنیم و برای زمین زدن رقیب از هر شیوه ای استفاده کنیم سرمایه اعتماد مردم را از دست میدهیم. پایبندی به اخلاق و امور منطقی و روش های خردمندانه است که اعتماد مردم را جلب میکند. تفاوت ما با آنها در همین است این خرافه ها و این مسائل غیر اخلاقی و غیر دینی را توجهی نکنیم و دامن نزنیم.


 


دولت کویت ورود اتباع ایرانی به این کشور را تحت هر بهانه و دلیلی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کویتی الوطن، اداره کل مهاجرت کویت صدور هر نوع مجوز ویژه و ویزا برای سفر خانوادگی، گردشگری، ویژه یا بازرگانی، همچنین پیوستن به خانواده خواه به همسر یا فرزندان و ویزاهای کار را برای شهروندان پنج کشور و از جمله ایران متوقف کرد. این پنج کشور، سوریه، عراق، ایران، پاکستان و افغانستان هستند و این ممنوعیت تا اطلاع بعدی معتبر است.

یک منبع امنیتی در کویت نیز در این باره گفت: “دلیل این موضوع، مسائل امنیتی است. به دلیل اوضاع این کشورها که با تظاهرات و مطالبات برای سرنگونی حکومت‌ها رو به رو هستند(!) شمار زیادی از شهروندان این پنج کشور مقیم کویت تلاش می‌کنند خویشاوندان یا دوستان خود را که ممکن است از سوی دولت‌های خود تحت تعقیب باشند یا ترس از بازداشت داشته باشند به کویت منتقل کنند لذا تا اطلاع بعدی از صدور ویزا برای ورود اتباع این کشور به کویت جلوگیری می‌شود.”

جالب اینست که خود کویت اکنون در ردیف کشورهائی است که در صف قیام‌های مردمی قرار دارند و به همین دلیل است که دولت کویت متوسل به ایجاد چنین محدودیت‌هائی می‌شود ولی ناشیانه فرافکنی می‌کند.


 


حضور دختر و پسر در دانشگاه‌ها یک فرصت است ولی نباید اجازه اختلاط به دانشجویان داده شود.

به گزارش ایرنا، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه در جلسه شورای ادارای شهرستان بابل که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی برگزار شد، گفت: دانشجویان باید آموزنده فرهنگ اسلامی باشند و دانشگاه نیز محل تبلور علم و دانش است و علم و دانشی که در دانشگاه‌ها ترویج می‌شود باید ابزاری برای تعالی محسوب شود.

وی اضافه کرد: اگر در دانشگاه‌ها مسایل فرهنگی و تربیتی مد نظر قرار نگیرد چنین دانشگاهی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

وی بیان کرد: حضور دختر و پسر در دانشگاه‌ها یک فرصت است ولی نباید اجازه اختلاط به دانشجویان داده شود.

به گفته دانشجو، شان انسان، آزادی مطلق نیست بلکه شان انسان به بایدها و نبایدهاست که اگر از انسان گرفته شود به آزادی مطلقی که حیوانات دارند، می‌رسد.

دانشجو گفت: اگر دانشگاه‌ها در مسیر درست حرکت نکنند، دانشمند تحویل جامعه می‌دهند اما دانشمند ضداسلام که بطور قطع نیاز جامعه ما نخواهد بود بلکه ما به دنبال دانش جهت‌دار و اسلامی هستیم.

وی موتور محرکه انقلاب را حضور مستمر مردم در صحنه و اطاعت محض از ولی امر مسلمین دانست و گفت: برای ادامه مسیر انقلاب و حصول به آرمان‌ها و اهداف جز پیروی بی‌قید و شرط از ولایت فقیه مسیر دیگری وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید به نحوی حرکت کنیم که به معنی پیروی کامل از منویات رهبر معظم انقلاب باشد و ایشان هستند که ما را به سر منزل مقصود رهنمون می‌سازند.


 


انتخاب نوشت: ملوانان و لنج‌داران معترض از خروج مدیران از استانداری بوشهر جلوگیری کردند.

پس از اتمام جلسه شورای اداری استان و زمانی که مدیران استانی قصد خروج از استانداری بوشهر را داشتند با ممانعت برخی از تجمع‌کنندگان مواجه شدند.

این گزارش حاکیست تجمع‌کنندگان شعار “استاندار محترم؛ گشنه‌ایم، گشنه‌ایم” را سرداده و خواستار رسیدگی استاندار بوشهر شدند.

گفتنی است استاندار بوشهر نیز به نمایندگان معترضین قول داد تا در نشست چهارشنبه وی با معاون اول رییس‌جمهوری، این موضوع به طور جد مطرح و هر چه زودتر تصمیم‌گیری شود.

گفته می‌شود ۵ نفر از نمایندگان ملوانان به همراه پورفاطمی، میگلی‌نژاد و استاندار بوشهر در نشستی به بررسی مشکلات موجود پرداخته و مهندس جهانبخش به آنان قول داد که در نشست روز چهارشنبه وی با معاون اول رییس‌جمهوری حضور داشته باشند.


 


دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، از جمع‌آوری روزانه یک تا میلیون نخ سیگار قاچاق در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا معدنی اظهار داشت: خوشبختانه با تدابیری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ستاد مبارزه با قاچاق دخانیات بکار گرفته‌اند، حساسیت کنترل قاچاق دخانیات در بازار داخلی بالا رفته است.

وی با اعلام اینکه روزانه بالغ بر یک میلیون نخ سیگار قاچاق توسط همین ستاد و شرکت دخانیات در کشور جمع آوری می‌شود، افزود: این تعداد بعضا به ۵ میلیون نخ هم می‌رسد.

معدنی با اشاره به سیگارهای قاچاق که فاقد تصاویر هشدار دهنده بهداشتی هستند، گفت: چنانچه سیگارهای مصرفی در کشور این تصاویر را نداشته باشند، از سطح عرضه جمع‌آوری می‌شوند.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده که کمتر ماده دخانی قاچاق در معرض دید و فروش قرار دارد ولی ممکن است پنهانی و زیرمیزی به فروش برسد.


 


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت:

موج جدیدی از افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف طی هفته‌های اخیر بازارهای متعددی را در نوردیده و بر دغدغه‌های عمومی در مورد مشکلات معیشتی و اقتصادی دامن زده است. این نگرانی‌ها از آن جهت افزایش یافته که رشد قیمت کالاها و خدمات مختلف طی این روزها درحالی اتفاق می‌افتد که مدیران متعدد دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا مسئولان اقتصادی از زمان اجرای مرحله اصلاح قیمت‌ها در قالب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دائماً از عدم افزایش قیمت‌ها در سال ۹۰ و حتی ارزان شدن آنها خبر می‌دادند، اما افکار عمومی کشور در هفته‌های اخیر با واقعیت‌هایی متضاد با این وعده‌ها و پیش بینی‌ها مواجه شده است.

از این رو علاوه بر شرایط معیشتی دشوار، بخش زیادی از طبقه ضعیف و متوسط کشور از لحاظ اقتصادی، با کاهش سرمایه اجتماعی خصوصاً از لحاظ اعتماد به سخنان مسئولان و مدیران اجرایی و اقتصادی هم مواجه است. افزایش چشمگیر قیمت انواع مواد غذایی، مواد بهداشتی در سال جاری برخلاف وعده رئیس‌جمهور در سال گذشته مبنی بر ارزان شدن کالاها، شیب تند افزایش قیمت برق و گاز در سال ۹۰ بر خلاف وعده‌های مکرر سخنگوی کارگروه هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر افزایش اندک بهای این دو مقوله، افزایش شدید اجاره بها و قیمت ملک برخلاف ادعاهای وزیر مسکن مبنی بر ارزان شدن خانه و ده‌ها نمونه دیگر از مواردی است که افکار عمومی را در مقایسه بین وعده‌های مسئولان و واقعیت‌هایی که هر روز در مدیریت اقتصاد و معیشت خانواده خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دچار تناقض و بی‌اعتمادی کرده است.

در این میان یکی از مسائلی که زمینه نگرانی‌های بیشتر را فراهم آورده، افزایش روزافزون تقاضاهای اصناف مختلف برای بالا بردن قیمت‌ها است؛ بنابر گزارش‌های رسمی نهادها و دستگاه‌های مسئول نظارت و کنترل بازار، بسیاری از اصناف تولیدی و خدماتی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، تقاضاهای متعددی را برای دستگاه‌های مسئول ارسال کرده و طی آن با استناد به بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید مانند حامل‌های انرژی، دستمزد نیروی انسانی، خواستار تعدیل مثبت و افزایش قیمت نهایی محصولات و خدمات هستند، درخواستهایی که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید برای تولید کنندگان اصلاً غیرمنطقی نیست و بی‌توجهی به آنها، منجر به ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی خواهد شد که پیامدهای ناگواری از جمله کاهش نرخ رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و افزایش حجم واردات را به دنبال خواهد داشت.

برمبنای این شرایط ظاهراً دولت به عنوان مجری قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از دو جهت تحت فشار واقعیت‌های اقتصادی قرار دارد؛ از یک سو جامعه و وضعیت معیشتی مردم که بنابر برآوردهای انجام گرفته، تاب تحمل افزایش بیشتری قیمت‌ها را ندارد و از دیگر سو بنگاه‌های تولیدی که برای ادامه فعالیت، گریزی جز بالا بردن قیمت نهایی برایشان ندارند. اما مشکل اینجاست که انتخاب هر یک از این دو طرف در کوتاه مدت به زیان طرف دیگر و در نهایت به ضرر کل اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

در چنین شرایطی به عقیده بسیاری از کارشناسان تنها یک راه پیش روی دولت قرار دارد که عبارتست از کاستن از فشار تورمی ناشی از افزایش تقاضا و مدیریت قیمتی بازار.

به عبارت دیگر مسئولان اقتصادی کشور باید هرچه سریعتر با تدابیر کوتاه مدت، نقدینگی سرگردان در بازار را که هر ماهه با پرداخت یارانه‌های نقدی بر مقدار آن نیز افزوده می‌شود. از سطح جامعه جمع کنند تا به این ترتیب از افزایش تورم ناشی از رشد تقاضا جلوگیری شود. در قدم بعدی با ساماندهی و تمرکز بخشی به نقدینگی سرگردان جمع آوری شده در قالب تسهیلات پرداختی به واحدهای مولد در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی، چرخه تولید و عرضه را تسهیل و تسریع کند تا بتوان با افزایش عرضه، تقاضای متراکم موجود در جامعه را اجابت و مدیریت کرد. اگرچه در نگاه نخست اجرای چنین تمهیداتی از چنان پیچیدگی و دشواری برخوردار نیست که نتوان انتظار آن را از کارشناسان و مسئولان دولتی داشت اما به نظر می‌رسد امید به اجرایی شدن این قبیل روشها و یا هر روش مفید فایده دیگری در وهله نخست در گروه رهایی لایه‌های مدیریتی دولت از تفکرات غیرمسئولانه است، تفکراتی که به جای نگرشی جامع به اقتصاد کشور تنها به فکر برداشتن بار مسئولیت از دوش سازمان تحت مسئولیت خود نباشد تا در پاسخ به دغدغه‌های افکار عمومی، وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع به راحتی نگوید برای اقشار آسیب پذیر کاری از دست ما بر نمی‌آید از دیگران بخواهید!


 


در حالی که جریان انتقادات نماینده‌‌ها در مورد نحوه اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها، از روزهای اول اجرای طرح شروع شد، اما با استدلال حمایت از دولت در روزهای اول اجرای طرح، کمتر به آن‌ها پرداخته شد. اما با فشاری که با اجرای ناقص این قانون به واحدهای تولیدی وارد شده، روند انتقادات وارد مرحله ای شده است که نماینده‌ها نظارت جدی تر را بر نحوه اجرای این طرح خواستارند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت از قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط یک قسمت آنرا در سال ۸۹ اجرا کرده و آن تقسیم پول در دست مردم بوده تاکید می‌کند: “مجلس در سال جدید در مقابل کاستی‌های این نحوه اجرا سکوت نخواهد کرد.”

وی تاکید می‌کند: “در سال جدید نماینده‌ها باید رودربایستی را کنار بگذارند؛ در سال اول اجرای قانون، تا ما نمایندگان تذکر را مطرح میکردیم، مطرح می‌شد که زمان بدهیم تا دولت بر اوضاع مسلط شود. اما ۳ _۴ ماه زمان برای این نحوه برخورد کافی است.”

آقای خباز، پس از گذشتن چند ماه از اجرای هدفمندی یارانه‌ه ، ارزیابی شما از اجرای این طرح چیست؟

از ابتدای مطرح شدن بحث هدفمند شدن یارانه‌ها، دولت معتقد بود اجرای این طرح احتیاج به اجرای قانون و ضابطه ندارد و همین که در برنامه چهارم به آن اشاره شده کافی است اما مجلس اصرار داشت قانون برنامه توسعه یک برنامه مادر است و برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از لحاظ قانونی باید وارد جزئیات آن شویم.

وقتی این قانون نوشته شد قرار بر این بود از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اجرای این طرح برای دولت، ۱۰ هزار میلیارد به صورت نقدی به دست مردم برسد، ۶ هزار میلیارد آن به حمایت از تولید اختصاص یافته و ۴ هزار میلیارد آن به بودجه دولتی تزریق شود.

اما دولت از این قانون فقط یک قسمت آن‌را در سال ۸۹ اجرا کرد و آن تقسیم پول در دست مردم بود و آنهم به صورت ناقص. این در حالی است که اگر این طرح را از ابتدای فروردین سال ۸۹ اجرا میکرد و از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و نفت سفید، در آمد ۲۰ هزار میلیارد عاید میشد و این تقسیم قانونی می‌توانست اتفاق بیافتد. اما متاسفانه دولت ۹ ماه دفع‌الوقت کرد و در ۹۰ روز باقیمانده سال طرح قانون را به اجرا گذاشت.

آسیب تاخیر در به اجرا گذاشتن این قانون چه بوده است؟

اولا در آمد ۲۰ هزار میلیارد تومان حاصل نشد، ثانیا دولت مجبور شد جهش یکباره‌ای در قیمت‌ها داشته باشد و طرح را با شیب تند آغاز کند و ثالثا آن بخشی از درآمد که باید به حمایت از بخش خصوصی و تولید اختصاص یابد و همین طور آن بخشی که باید به بودجه تزریق می‌شد اتفاق نیفتاد. اینها به دلیل دیر اجرا کردن و بد اجرا کردن، این طرح توسط دولت اتفاق افتاد.

ارزیابی میدانی به عنوان نماینده مجلس از اجرای این طرح چیست؟

من به ۶ استان کشور برای بررسی بازتاب اجرای طرح سرکشی کردم. روستاییان تنها قشر راضی از اجرای این طرح هستند اما، کشاورزان و واحدهای تولیدی همگی از نظر سوخت و برق در مضیقه و فشار هستند. قیمت حامل‌های انرژی ۱۰ تا ۲۰ برابر شده است، در حالی که دولت با بسته‌های حمایتی این فشار را جبران نکرده است.

برنامه مجلس برای نظارت بر این قانون در سال جدید چیست؟

در نحوه اجرای قانون دولت فقط تقسیم پول را انجام داده است و در سال جدید دولت حتما باید تولید را دریابد؛ کشاورزان در شرایط بدی هستند و بسیاری از آنها کشت بهاره را انجام نداده اند. از طرفی بسیاری از کارخانه‌ها رو به تعطیلی هستند و شاهد افزایش بیکاری با شروع این طرح هستیم. اگر در سال نود نیز دولت به این رویه ادامه دهد مجلس واکنش نشان خواهد داد.

در سال جدید نماینده‌ها باید رودربایستی را بگذارند کنار؛ در سال اول اجرای قانون، تا ما نمایندگان تذکر یا اعتراضی را مطرح می‌کردیم، می‌گفتند که زمان بدهیم تا دولت بر اوضاع مسلط شود. اما ۳ _۴ ماه زمان کافی است برای این نوع برخورد و مجلس باید در سال جدید باید برای اجرای درست این قانون ایستادگی کند.


 


پس از گذشت هفت روز از ابلاغ قانون بودجه ۹۰ توسط رئیس مجلس ایران به محمود احمدی‌نژاد، این قانون به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است.

به گزارش فارس،این در حالی است که مدت استفاده از مبلغی که مجلس به عنوان تنخواه برای استفاده دولت در دو ماه اول سال تعیین کرده بود روز ۳۱ اردیبهشت به پایان رسید.

مجلس شورای اسلامی، کار بررسی لایحه بودجه ۹۰ را در تاریخ ۱۹ اردیبهشت به پایان رساند و این لایحه پس از تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در تاریخ ۲۴ اردیبهشت این قانون را به محمود احمدی‌نژاد ابلاغ کرد. طبق قانون، در گام بعدی رئیس‌جمهوری باید این قانون مصوب مجلس را برای اجرا به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کند.

طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهوری پنج روز فرصت دارد تا مصوبات مجلس را که به او ابلاغ شده، امضا و سپس آنرا برای اجرا ابلاغ کند و دستور انتشار آن‌را هم در روزنامه رسمی بدهد.

از آنجا که لایحه بودجه ۹۰ در سال گذشته با تاخیر زیاد به مجلس شورای اسلامی ارائه داده شده بود، مجلس وقت کافی برای گذراندن مراحل پیش از تصویب لایحه را نداشت و در نتیجه تصویب آن به سال ۹۰ موکول شد. به دلیل همین تاخیر، نمایندگان در همان اسفند ماه سال گذشته، قانونی برای پرداخت مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان تنخواه به دولت تصویب کردند تا دولت بتواند هزینه‌های دو ماه اول سال را از این طریق تامین کند.

اکنون مدت اجرای این قانون به پایان رسیده است و با وجود گذشت ۷ روز از ابلاغ قانون بودجه به احمدی‌نژاد، وی هم هنوز این مصوبه را امضا نکرده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته