-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

Latest News from Kaleme for 05/11/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



صفحه فیس بوک روزنامه کلمه

دریافت نسخه PDF - پی دی اف

دریافت نسخه PDF – پی دی اف

دریافت نسخه JPEG – عکس

‎چنانچه در دریافت فایل مشکل دارید ابتدا بر روی لینک دانلود کلیک راست نمایید و از منوی باز شده گزینه “Save Link as” در مرورگر های فایرفاکس و کروم و “Save as target” در اینترنت اکسپلورر را انتخاب کنید.


 


جواد امام برای اجرای حکم حبس خود به زندان اوین رفت.

به گزارش  تلوزیون رسا، جواد امام از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و رییس ستاد تهران میرحسین موسوی صبح امروز برای اجرای یک سال حبس تعزیری خود به اوین بازگشت.

وی که ۲۴ خرداد ۸۸ بازداشت شده بود مدت سه ماه در سلولهای انفرادی و دو نفره ی بند ۲۰۹ بازداشت بود.


 


همگی زندانیان سیاسی زن زندان اوین به قرنطینه بند زنان این زندان منتقل شدند .

طیق خبرهای رسیده به کلمه هنگامه شهیدی و نسرین ستوده نیز که چندی بود به دور از دیگر زندانیان سیاسی نگهداری می شدند به این بند منتقل شده اند .

اکنون بهاره هدایت-نسرین ستوده-لیلا توسلی-عاطفه نبوی-مهدیه گلرو-نازنین حسن نیا-هنگامه شهیدی-فاطمه درویش-پروین جواد زاده-عالیه اقدام دوست-هانیه فرشی شتربان-لادن مستوفی-شعله طائب-منیژه نصرالهی-صهبا رضوانی-سوسن تبیانیان-نازیلا دشتی-فرح واضحان-کفایت ملک محمدی-زهرا جباری-فاطمه خرمجو در بند قرنطینه زندان اوین نگداری می شوند .

در آبان ماه سال گذشته زندانیان سیاسی زن از بند معروف به بند نسوان به سالن دربسته‌ای به نام " بند متادون" منتقل شدند، این سالن دربسته در بخشی از بند نسوان قرار گرفته و به صورت یک سلول جمعی است و زندانی را از آزادی عمل در محدوده کوچک زندان نیز محروم می‌کند.

در بندهای عادی زندان اوین ، زندانیان از حق رفت و آمد در راهرو و هواخوری برخوردارند، اما در این بخش این حق نیز از زندانیان سلب شده و زندانی ناچار است تمام ساعات خود را در همان سالن دربسته بگذراند.


 


کلمه: کمپین نامه نویسی به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در فراخوانی از مردم دعوت کرده بود برای رهبران جنبش اعتراضی نامه بنویسند، نامه های برگزیده را که به آدرس این کمپین ارسال می شود در وب سایت این کمپین منتشر می کند.

در بخشی از فراخوان این کمپین آمده است :همین حالا قلم و کاغذ بردارید و برای رهبران جنبش اعتراضی خود نامه بنویسید، آن را در پاکت قرار دهید و روی آن آدرس خانه موسوی را بنویسید : تهران-خیایان پاستور، کوچه اختر، پلاک ۲۶، برسد به دست موسوی و رهنورد.

ما با تعداد زیاد نامه هایمان که از هر گوشه به این آدرس ارسال خواهیم کرد،ادارات پست ایران را در قبضه پیام های آزادی خواهی مان در خواهیم آورد و پیام روشنی به حکومت خواهیم داد:رهبران ما را آزاد کنید.

متن یکی از نامه هایی که به تازگی در این وب سایت منتشر شده، به این شرح است:

بهارِ بی نیلوفر، برادرِ پاییز ست!

صدای گامش را که حفظ باشی؛ برای شناختنش،تمام دیدنت را مرور نمی کنی!

ریتم راه رفتن ضرب، آهنگِ قلبت می شود،وقتی ساکت و صبور برگ های نیلوفر را، به نظاره می نشیند برکه !

هرچندزمستان داس به دست بقول سیدعلی صالحی، دسته ی داسش را از سرشاخه های همین درختِ کنارِبرکه، ساخته تا “بهار”، برادرتنیِ همان درختان را به مسلخ بفرستد!

طنینِ آهنگِ قدم هاش را حفظ باشی اگر،نه تقویم ها نه سررسیدها نمی شود و نمی توانند آمدنش را تعطیل کنند! به تماشا که محو شوی، می فهمی؟ “محوِ” تماشا که شوی،” او” آمدنی ست ؛ با همه ی “سبزی”استقبالش، جرم نیست. هیچ”میله”و”دیواری”هرگز”دار”ی ،انتظارش انتظارت را نمی تواند کشید! حتی داسِ دست ساخت،کلاه تیز و بی مبالات را،از سرِ احترام، بر می دارد؛ وقتی رویای برکه دخترِطوفان در رحم دارد!

صدای گامش را آری ،فقط صدای گامش را که حفظ باشی، هیچ گاه،خوابِ اره ای به کمربُرانِ بندِ نیزار نخواهد رسید.و داس، بی تعبیرترین سپیده دمان را به تجربه ی بیداری می نشیند!

به نظاره بایست! دخترانِ نیلوفری در رقصی مقدس و موزون،خاک مسحور را شاباش می ستانند و خاکیان را شیدای موزونیِ فکرشان!

آی ی ی میر ! با تو ام ! میرآب جلگه های چشم براهِ این بی هنگام موذن پیرِپاییز! نسیمِ فرورفته ی سالیان سال، در گیسویِ بید مجنون با من، با ما، شهادت می دهیم : سهم پسرانِ برکه بیشتر از دخترانِ نیلوفریِ مهتاب،نیست!هیچ قانونِ ارثی شادی، شادیِ زیستن و زیستنِ آزاد را به غیر”مساوات” تقسیم نمی کند و تو ، که وصیِ آفتابِ بیدریغ و برابر تابی، این را می دانی!! می دانی و می دانیم که بهارِ بی درخت،بی برکه بی نیلوفر، برادرِ پاییز ست!

… احمق است زمستان؛ که سپاهِ سرشماریِ عطرِگیسو،راه می اندازد! مگر می شود نسیمِ بهارِنارنج و ترنج را به رای گذارد؟ وقتی تمام هستی،به نفس کشیدنش ایستاده!! بی شمار و بی شماره نفست می کشیم ، نفسش می کشی ، بی شماره… بی شمار… ما، بی شمار… بی شماره ایم!… .

نویسنده :سعید.ج

اختصاصی کمپین نامه نویسی به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد


 


حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس ظهر امروز با همراهی ماموران امنیتی به زندان اوین منتقل و در بهداری این زندان بستری شد.

به گزارش کمیته پیگیری حسین رونقی ملکی، وی که بر اثر ناراحتی کلیه در چهارم اردیبهشت و در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران مورد عمل جراحی قرار گرفته بود ساعت ۱۲ ظهر امروز به بهداری زندان اوین منتقل شد.

ماموران امنیتی در حین انتقال وی به بیمارستان و در مدت زمان درمان پس از عمل جراحی از دست بند و پابند برای نگهداری این زندانی استفاده کردند و در این بین با تهدید شخص ایشان و پزشک و خانواده‌اش موجب اعلام اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به برخورد‌ها و رفتارهای ماموران امنیتی شدند.


 


حکم دو سال زندان وحید لعلی پور ، فعال دانشجویی وهمسر مهدیه گلرو زندانی سیاسی تایید شد .

به گزارش خبرنگار کلمه، طبق این حکم وی به دو سال حبس که یک سال آن به مدت ۴ سال به حالت تعلیق در آمده و یک سال حبس تعزیری محکوم شده است .

وحید لعلی پور و مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، تاریخ ۱۱ آذر ماه در پی مراجعه ماموران امنیتی به منزلشان، بازداشت شدند .

دادگاه لعلی‌پور روز هشتم آبان ماه ۸۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.قاضی در جلسه دادگاه تنها اعلام کرد که به دلیل "جوان بودن" و این که همسر وی نیز زندانی است، یک سال از این حکم برای چهار سال به صورت تعلیق در خواهد آمد و یک سال دیگر تعزیزی است.مهدیه گلرو از آن زمان تاکنون در زندان به سر می برد و لعلی پور با اینکه به قید وثیقه از زندان آزاد شد، اکنون با تایید حکمش به دوسال زندان محکوم شده است .

مهدیه گلرو هم اکنون به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی زن در بند قرنطینه زندان اوین نگهداری می شود .


 


سر انجام پس از گذشت یک هفته از انتقال جمعی از زندانیان سیاسی زن زندان رجایی شهر به زندان قرچک ورامین، خانواده های این زندانیان توانستند با عزیزان شان دیدار کنند.

طبق خبرهای رسیده به کلمه ، خانواده های شبنم مددزاده، مریم حاجیلویی، مطهره بهرامی، معصومه یاوری و سایر زندانیان سیاسی زن منتقل شده به زندان قرچک ورامین صبح روز دوشنبه و در پی اطلاع از امکان ملاقات با عزیزانشان به این زندان رفته و تحت شرایط بسیار نامناسبی با آنها ملاقات کردند.

اگرچه با توجه به موقعیت جغرافیایی این زندان، که در بیابان های حوالی شرق تهران واقع شده است عملا شرایط ملاقات برای همه خانواده ها فراهم نشده است اما به گفته خانواده ی زندانیانی که برای ملاقات به این زندان رفته بودند برخوردماموران زندان با آنها بسیار توهین آمیز بوده است .

خانواده های زندانیان سیاسی زن در زندان قرچک ورامین شرایط جسمی و روحی عزیزان دربندشان را بسیار نگران کننده توصیف کرده اند. این خانواده ها در روز های اخیر چندین بار به دادستانی تهران هم مراجعه کرده اند اما تا به امروز موفق به ملاقات با دادستان تهران نشده اند و تا امروز هیچ دلیلی برای انتقال زندانیان سیاسی زندان به این زندان ذکر نشده است.

زندانیان سیاسی زن در ملاقات با خانواده هایشان گفته اند در صورت عدم تغییر وضعیت موجود از روز پنج شنبه دست به اعتصاب غذا می زنند. این در حالی ست که پیش از این نیز در نامه ی تظلم خواهی این زندانیان به مراجع تقلید و مسئولان ، به این موضوع اشاره کرده بودند .

به گفته این زندانیان زندان قرچک ورامین، کهریزک دوم است چرا که، وضعیت بهداشتی بسیار نامناسبی دارد .

آلودگی های ناشی از نبود امکانات کافی سرویس های بهداشتی، ازدحام ۲۰۰۰ زندانی در هفت سوله که گنجایش یک سوم جمعیت مذکور را نیز به سختی داراست و برخوردهای بسیار نامناسب ماموران زندان با زندانیان و نگهداری کودکان زندانی زیر ۱۸ سال در میان زندانیان خطرناک، عدم وجود آب قابل شرب، وضعیت نامناسب غذایی، تنها گوشه ی کوچکی از مشکلات زندانیان نگهداری شده در این زندان است.

۹ زندانی سیاسی زن در هفته گذشته و در پی انتقال به این زندان نامه ای خطاب به مردم ایران ، مراجع تقلید و مسئولان نظام منتشر کردند که در قسمتی از آن آمده بود:” که در ابتدای مشاهده این وضعیت و هتاکی ها و برخوردهای غیر قانونی ای که با زندانیان می شد، تصمیم به اعتصاب غذا گرفتیم، و کماکان بر این حق خود اصرار می ورزیم که در صورت تداوم شرایط فعلی، بیمی برای گذشتن از جان خود نداریم که اگر داشتیم هیچ کدام امروز در این جا نبودیم. اگرچه تجربه به ما ثابت کرده است که بی ارزش ترین چیزها در زندان، جان آدمی است. آن هم چنین زندانی، که اساس وجودش نه قانون، نه نظام جمهوری اسلامی، نه مقامات قضایی که اصل انسانیت را به زیر سوال برده است . به هر روی دست به دامان وجدان های بیدار شده ایم تا اگر ذره ای انسانیت در وجودمان باقی مانده باشد، در برابر این بی حرمتی ها به شان و منزلت انسانی که ملائک بر او سجده برده اند سکوت نکنیم.”

با توجه به شرایط نگران کننده ی زندانیان سیاسی زن زندان قرچک ورامین و اعلام اعتصاب غذای آنها از روز پنج شنبه نگرانی ها نسبت به وضعیت آنها افزایش یافته است .

در حال حاضر شبنم مددزاده، مریم حاجیلویی، مطهره بهرامی، معصومه یاوری، مریم اکبری منفرد، کبری بنا زاده، مهوش شهریاری و فریبا کارآبادی از جمله زندانیان زن سیاسی منتقل شده به زندان قرچک ورامین هستند. اگرچه اخیرا سازمان زندان های استان تهران خبر از انتقال تمامی زندانیان زن زندان اوین به این زندان، در آینده ای نزدیک داده است.


 


شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت بین الملل با اخطار به شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که در صورتی که این شرکت بدهی خود را با شرکت ارتباطات زیرساخت تسویه نکند ارتباطات مخابرات ایران در آینده ای نزدیک قطع خواهد شد.

خبرگزاری مهر گزارش داد:شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که ارتباطات مخابرات ایران در صورت عدم پرداخت بدهی در آینده ای نزدیک قطع خواهد شد.

هم اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت بین الملل، مکالمات بین استانی و مکالمات بین الملل مخابرات کشور را تامین می کند و این اخطار در حالی صورت گرفته که شرکت مخابرات ایران بالغ بر ۲۵ میلیون مشترک تلفن ثابت، ۴۱ میلیون مشترک تلفن همراه و حدود یک میلیون مشترک دیتا دارد.

به گزارش مهر، پیش از این نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به شرکت مخابرات ایران بابت فروش غیرقانونی سیم کارتهای ۲۸۸ هزار تومانی و افزایش بدون هماهنگی تعرفه خطوط اینترنت – E1 – اخطار داده بود و این شرکت را تهدید به کاهش طول عمر پروانه فعالیت و جریمه نقدی کرده بود.


 


محمود احمدی‌نژاد محمد رضا رحیمی، حشمت‌الله صوفی مجیدپور، علیرضا دلاوری، مهدی طیبی آراسته، موسی مرادیانی و سیف‌الله مرادی را به عنوان اعضای هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان منصوب کرد.

دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری اعلام کرد، احمدی‌نژاد در احکامی جداگانه آقایان “دکتر” محمدرضا رحیمی، حشمت‌الله صوفی مجیدپور، علیرضا دلاوری، مهدی طیبی آراسته، موسی مرادیانی و سیف‌الله مرادی را عنوان اعضای هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی کردستان، آقای حسین صفایی و آقای دکتر مرتضی تجددی را به عنوان اعضای هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی گناباد و آقایان دکتر حسین تامینی لیچانی و سید علی رودباری به عنوان اعضای هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب کرد.

احمدی‌نژاد این احکام را در اجرای بند (ج) ماده ۱ و ماده ۲ (اصلاحی) قانون تشکیل هیأت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و برای مدت ۴ سال صادر کرده است.


 


گزارش شده است که شب گذشته همسر بشار اسد با توجه به افزایش درگیری ها در سوریه به انگلیس فرار کرده است.

به گزارش انتخاب، دیلی تلگراف مدعی شد «اسما اسد» ۳۵ ساله در یک پناهگاه امن و باشکوه در لندن با سه بچه اش زندگی می کند.

گفته می شود که او خرج زندگی خود در لندن را با ۴۰ میلیارد پوندی که همسرش بشار اسد به خارج از کشور قاچاق کرده است، تامین می کند.

همسر بشار اسد که متولد لندن است، از اغاز درگیری ها در انظار عمومی دیده نشده است.وی که توسط برخی از مجلات “رز صحرا” نامیده شده بود، ممکن است که بیش از ۳ هفته در لندن اقامت داشته باشد.

یک دیپلمات بلندپایه عرب گفت که به همسر بشار اسد که دارای تابعیت انگلیسی و سوری است، هشدار داده شده بود که به دلیل افزایش درگیری ها هر چه سریع تر از کشور خارج شود.

این منبع افزود: اولین اقدام او سفر به لندن بود که البته خانواده او هم آنجا زندگی می کنند.

وی گفت: خروج او از کشور به طرز مخفیانه ای انجام گرفت اما او در حال حاضر با فرزندانش در لندن در حالی که توسط محافظان احاطه شدند، زندگی می کنند.گفته شده است که یک مرسدس با پلاک دیپلماتیک در بیرون خانه پدر همسر بشار اسد در لندن پارک شده بود.

تاکنون بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در سوریه توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.


 


مراسم جشن تولد بهمن احمدی امویی و یاد هزار و یک فرزند در بند وطن روز دوم خرداد امسال توسط جمعی از دوستان و همکاران این زندانیان سیاسی در پاریس برگزار می شود.

به گزارش کلمه به نقل از اعضای کمپین دفاع از آزادی بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی، از سوی جمعی از ایرانیان مقیم پاریس به بهانه اول خرداد زاد روز احمدی امویی ، مراسمی برای بزرگداشت تولد وی و گرامیداشت یاد هزار و یک زندانی سیاسی ایران در پاریس برگزار می شود.

برگزار کنندگان این مراسم در فراخوانی که به مناسبت برگزاری این مراسم منتشر کرده اند،نوشته اند :«نفس باد صبا از بند ٣۵٠ اوین خبر از جشن تولد ” بهمن احمدى امویى” آورده است؛ به بهانه شادباش به او و هزاران فرزند دربند ایران، شریک شادی شان هستیم و در انتظار جشن آزادی با حضورشان»

منابع مختلف حقوق بشری، تعداد زندانیان سیاسی در ایران را در حدود یک هزار نفر اعلام کرده اند و برگزار کنندگان این مراسم گفته اند رقم هزار و یک را به صورت سمبلک برای نامگذاری مراسم بزرگداشت زندانیان سیاسی ایران انتخاب کرده اند.

کمپین دفاع از آزادی بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی که نزدیک به دوسال است در زندان اوین به سر می برد، چندی پیش از سوی جمعی از دوستانش اعلام موجودیت کرد. هدف از ایجاد این کمپین جلب توجه بیشتر افکار عمومی به وضعیت این زندانی سیاسی اعلام شده بود.

کمپین دفاع از احمدی امویی از همه علاقمندان دعوت کرده بود که به مناسبت اول خرداد روز تولد بهمن احمدی امویی، با انتشار اخبار و مطالب در باره وی، توجه مردم را به شرایط دشوار این روزنامه نگار جلب کنند و از مقامات جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری وی شوند.

احمدی امویی بیش از ده ماه است که اجازه ملاقات حضوری با همسرش را نداشته و همچنین در حدود یکسال است که حتی اجازه تماس تلفنی با مادر سالخورده اش را نیافته است.مادر وی به دلیل بیماری و زندگی در شهری دیگر امکان سفر به تهران و ملاقات با فرزندش را ندارد و در همین حال مقامات زندان حتی مانع تماس تلفنی وی با مادر هشتاد و سه ساله اش می شوند.

برگزار کنندگان این مراسم بخشی از یادداشت بهمن احمدی امویی را که پیش از بازگشت دوباره به زندان نوشته، نیز باز نشر داده اند که از این قرار است:

«سلام به همه دوستان . در این مدتی که بیرون از زندان بودم، شما بسیار به من لطف داشتید از همه تشکر می کنم . من فردا بر می گردم زندان اوین . در مدتی که زندان بودم دوستان زیادی برای من و ژیلا زحمت کشیدند . با هیچ کلامی نمی تونم از آنها تشکر کنم . دلم می خواست خیلی کارها بکنم و خیلی جاها بروم و خیلی ها را ببینم .اما موفق نشدم . ولی خوشحالم . راستش خجالت آور بود که بسیاری از دوستان در زندان هستند و من بیرون . دیگر در این روزهای آخر پیش خودم شرمنده شده بودم. شرمنده دانشجویان و روزنامه نگارانی که در شرایط سختی در زندان به سر می برند. کم کم داشتم به خودم بدبین می شدم که چرا کسی سراغی از من نمی گیره که برگردم به زندان…»

بهمن احمدی امویی، خرداد ماه ۱۳۸۹ پس از دو ماه آزادی موقت با تماس دادستانی تهران دوباره به زندان اوین فراخوانده شد.وی پیش از آن از سی ام خرداد ماه سال ۱۳۸۸ تا اخر اسفند ۱۳۸۸ در اوین بود.


 


بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه‌ها جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» را به پریسا حافظی، رئیس دفتر خبرگزاری رویترز در تهران اهدا کرد.

به گزارش کلمه،این بنیاد جایزه شجاعت را به این دلیل به حافظی اهدا کرده است که وی در جریان گزارش تظاهرات اعتراضی در ایران مورد ضرب و شتم، ارعاب و تهدید قرار گرفت و بازداشت شد، اما همچنان به فعالیت خود ادامه داده است.

این جایزه پیش از این نیز به ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار ایرانی به خاطر تهیه گزارش از افغانستان، عراق و لبنان در زمان جنگ و همچنین تهیه گزارش هایی در مورد موضوع های حساس سیاسی و اجتماعی در ایران که بارها موجب زندانی شدن وی شده ، اهدا شد»

پنج سال پیش نیز، شهلا شرکت، روزنامه نگار ایرانی و مدیر مسئول ماهنامه زنان، این جایزه را از آن خود کرد. تاکنون ۶۶ روزنامه نگار در جهان موفق به دریافت جایزه «شجاعت در روزنامه نگاری» شده اند.

«بنیاد بین المللی رسانه های زنان» در سال ۱۹۹۰ میلادی در واشینگتن، پایتخت آمریکا، توسط گروهی از زنان خبرنگار، بنیادگذاری شد.

در سایت این بنیاد آمده است که هدف اصلی این نهاد تقویت حضور زنان خبرنگار در رسانه های خبری جهان است


 


جمعی دانشجویان دانشگاه سوره با صدور بیانیه ای فضای امنیتی دانشگاه خود را به یک پادگان تشبیه کرده اند.پادگانی که از سربازانش می خواهد با یادگاری هایشان هم محصولاتی در ستایش شهریار تولید کنند تا هنر را به ابزاری در اختیار حاکمیت تقلیل دهند.آنها در ادامه تاکید کرده اند که اما دانشجویان هنر پای آرمانهایش ایستاده اند و نمی خواهند در این رقابت منفعت طلبانه اخلاق کلبی مسلک پیشه کنند تا اینکه به وظیفه تاریخی خود عمل کرده باشند.

متن کامل بیانیه دانشگاه هنر سوره که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

این روزها دانشگاه هنر سوره شبیه دیگر فضاهای آموزشی و فرهنگی هنری کشور در راستای تبدیل به قهقرایی مرده و منفعل ، پس از سپری کردن روزهای ملتهب در دو سال گذشته بیشتر شبیه پادگانی شده که از سربازانش می خواهد با یادگاری هایشان هم محصولاتی در ستایش شهریار تولید کنند تا هنر را به ابزاری در اختیار حاکمیت تقلیل دهند.هر صدای منتقدی با انگشت اتهام نشان داده می شود و با بهانه ای به سکوت و انفعال کشانده می شود.همانطور که سعی می شود هنر رسمی کشور در حوزه های مختلف با موضوعات فرمایشی کنترل شود و قلم مو به دست کوررنگان و دوربین به دست چماق داران و صحنه های تئاتر به مجیزگویان واگذار شود.اما دانشجویان هنر پای آرمانهایش ایستاده اند و نمی خواهند در این رقابت منفعت طلبانه اخلاق کلبی مسلک پیشه کنند تا اینکه به وظیفه تاریخی خود عمل کرده باشند.

در طول این دو سال در کنار حذف تعدادی از اساتید شایسته و متعهد در راستای هدف گذاری اقتدارگرایان، هر روز بیش از پیش شاهد فضای تهدید و ارعاب، و رفتارهای سخیف و توهین آمیز کنترلچی های دانشگاه بوده ایم و هر آن با دوربین های ۳۶۰درجه پاییده می شدیم. این فضای امنیتی این روزها تا حدی شدید شده که اعتراضی صنفی هم تحمل نشده و با آن برخورد سیاسی می شود ،لذا ما جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر سوره ضمن تشکر از ایستادگی دانشجویان این دانشگاه در تحصن های اخیر، در ادامه پیگیری خواسته های صنفی خود و در اعتراض به فضای امنیتی دانشگاه و کشور از تمامی دانشجویان و اساتید بزرگوار این دانشگاه می خواهیم همراه با دانشجویان دیگر دانشگاهها در روز ۲۵ اردیبهشت ماه اقدام به تعطیلی کلاسهای خود کنند تا بدین وسیله قدمی به سوی آرمان آزادی خواهانه خود برداشته باشیم.

همچنین از سایر دانشجویان هنر سراسر کشور می خواهیم در اعتراض به جو حاکم در دانشگاهها به این تحصن پیوسته و در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی از نهایت توان خلاقه خود در طراحی پوسترها و گرافیتی ها بهره برده تا این روز به اعتراض سراسری دانشجویان تبدیل شود.

جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره


 


با گذشت حدودسه ماه  از بازداشت خانگی غیر قانونی میر حسین موسوی و زهرا رهنورد ابهام‌ها در مورد شرایط زندگی، دسترسی به حقوق قانونی وانسانی آنها همچنان باقیست.

با توجه به تماس مکرر علاقمندان به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با کلمه  و جویا شدن از وضعیت ایشان، به اطلاع می رساند، اولین ملاقات پس از عید تنها بین دختر بزرگتر به همراه خانواده ایشان در حضور ماموران امنیتی به مدت یک ساعت در محلی غیر از منزل مسکونی آنها با مهندس موسوی و دکتر رهنورد انجام شده است. براساس این گزارش وضعیت روحی و جسمی مهندس موسوی و همسرشان خوب و رضایت بخش بوده است. به جز ملاقات ذکرشده  در طول  تمام هفته های گذشته محدودیت تماسهای تلفنی خانواده با این زوج سبز همچنان به قوت خود ادامه داشته است.

غیر از ملاقات هفته پیش  و در طول مدت حصر نیز فقط یکی دیگر از دختران خانواده موسوی در اسفند ماه سال گذشته توانسته بود ملاقات کوتاهی با والدین خود داشته باشد.

مهندس موسوی و همسرش دکتر زهرا رهنورد پس از ۲۵ بهمن در  زندان خانگی قرار گرفتند و از بامداد ۲۷ بهمن کلیه ارتباطات آنها نیز قطع شد. در ایام نوروز پدر مهندس موسوی دار فانی را وداع گفت که مهندس موسوی مجال حضور در مراسم سوگواری پدر و نیز چهلم آن مرحوم که در روز شنبه همین هفته بود را نیافت.

پاسخ گو نبودن مقامات قضایی، امنیتی و دیگر مقامات زیربط و تصمیم گیرندگان اصلی،  در مورد  وضعیت حقوقی و قضایی ایشان و نقض  آشکار و مستمر حقوق اولیه و  آزادی های آنها و همچنین اصرار در  بی توجهی به قوانین و مقررات جاری کشور نگرانی ها را از این  زندان خانگی غیر قانونی بیشتر می کند.


 


کلمه- گروه سیاسی: اگرچه با حضور وزیر اطلاعات در جلسه دولت به طور ظاهری آتش اختلاف ها فروکش کرد اما این آتش در زیر خاکستری پنهان شد که هر لحظه امکان شعله ور شدن آن وجود دارد و قطعا تا انتخابات مجلس جنگ قدرت و رقص شمشیر بر روی خون شهیدانی که جان را نثار کردند تا صاحبان قدرت خادمان مردم باشند خود را بیش از پیش نشان خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران برکناری وزیر اطلاعات توسط محمود احمدی نژاد را بی ارتباط با جنگ قدرت در انتخابات پیش رو نمی دانند چنانچه نشانه هایی از تایید این سخن در جناح به اصطلاح اصولگرا هم دیده می شود به طوری که حجت‌الاسلام حسین اسلامی نماینده مردم ساوه و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به تلاش جریانی اشاره کرد که وی این جریان را با واژه «انحرافی» توصیف می کند که برنامه ای برای سیطره بر وزارت اطلاعات داشتند. وی گفت: این جریان مشکوک برای دست یابی به کرسی‌های مجلس قصد ایجاد تغییر و تحولات وسیع در وزارت اطلاعات به عنوان چشم بینای نظام را داشت اما با اقتدار رهبر معظم انقلاب مواجه شد.

وی سپس این تهدید را مطرح کرد که همه باید بدانند فرزندان رهبری در مجلس، دستان جریان انحرافی را از وزارت اطلاعات قطع خواهد کرد و مجلس اصولگرا به احدی در این خصوص باج نخواهد داد. البته وی به این نکته اشاره نکرد که این چه جریان انحرافی است که در سالهای گذشته  همه ارکان اجرایی کشور را در چنبره خود داشته است.

این نماینده مجلس تهدید خود را متوجه رئیس دولت هم کرد و گفت: ما به رئیس‌جمهور درباره گسترش نفوذ این افراد مشکوک تذکر داده بودیم، اما جدی گرفته نشد لذا احمدی‌نژاد که ما علاقمندش هم هستیم باید بداند که تحمل نمایندگان حدی دارد.

اما این سخنان در حالی مطرح می شود که روزهای  گذشته جریان به اصطلاح اصولگرایان سنتی که جای پای محکمی در مسئولیت های حکومتی دارند و از قدرت اقتصادی بالایی بهره می برند از نگرانی ای پرده برداشت که می تواند تا حدودی پرده ها را کنار بزند.

اسدالله بادامچیان که با ایسنا گفت و گو می کرد به نوعی خواستار ایجاد کمیته ای(کارگروه) برای صیانت از آرا در مقابل دخالت های دولتی شد.

او به طور واضح از کمیته صیانت از آرا نام نمی برد اما نگرانی او برای مقابله با دخالت‌های «غیر مجاز» تیم احمدی‌نژاد در انتخابات آتی مجلس است و بر ای رفع این نگرانی ایجاد دو کار گروه مجزا را پیگیری کرده اند.

بادامچیان تاکید دارد که ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند.

به گفته این نماینده مجلس این دو کارگروه سه و ۹ نفره قرار است در انتخابات آینده مجلس «کمک کار دولت» باشند.

بادامچیان گرچه سازوکاری مشخص نمی کند اما می گوید: فعالیت این دو کارگروه به معنای دخالت آن‌ها در انتخابات نیست، بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند روابط صحیحی بین دولت، به عنوان مجری انتخابات، حاکم باشد.

این نماینده مجلس به نوعی تذکری هم به دولت می دهد و می گوید: دولت و به خصوص نزدیکان رییس‌ جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند.

اصولگرایان در ماه‌های اخیر اقدام به تشکیل دو کارگروه انتخاباتی کرده‌اند که گروه نخست به کارگروه سه نفره مشهور است.

اعضای این کارگروه را غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگراولادی تشکیل داده‌اند که به گفته بادامچیان «وظیفه آن‌ها وحدت و پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس است.»

کارگروه دوم نیز متشکل از ۱۳ نفر از سرشناس ترین فعالان محافظه‌کار است که نام این افراد در اختیار احمدی‌نژاد قرار گرفته تا وی از میان آنها ۹ نفر را برای نظارت بر انتخابات آینده مجلس برگزیند. دو سال پیش و در همین روزها بود که  تحول خواهان کمیته ای را  برای نظارت بر انتخابات و در چارچوب قانون  تعیین کرده بودند. در آنزمان  این اقدام با اعتراض شدید همین جریان مواجه شده بود. آنها تاکید می کردند که  ساز و کار و ساختار انتخابات در ایران اجازه  هیچ گونه تقلبی را  نمی دهد.

این ماجرا زمانی داغ تر می شود که محمدرضا باهنر نیز وارد گود اظهار نظر و نگرانی می شود.

وی یک روز پس از اینکه اعلام شد اصولگرایان کمیته‌ای با هدف «پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس» تشکیل داده‌اند٬ اعلام کرد تیم احمدی‌نژاد می‌خواهد قدرت تنها در انحصار آنها باشد.

وی در گفتگو با سایت «خانه ملت» از تیم احمدی‌نژاد با عنوان جریان انحرافی یاد کرده و گفته است: این‌ها فقط می‌خواهند خودشان در قدرت باشند.

به گفته وی تیم احمدی‌نژاد ،می‌خواهند خودشان یک مجموعه چند نفری باشند بعد هم ایدئولوژی، مواضع سیاسی و… را تعریف کنند. ضمن آنکه ما با بسیاری از این‌ها موضع و مشکل داریم.

به گفته این نماینده محافظه‌کار مجلس٬ «جریان انحرافی» تلاش می‌کند «پشتوانه‌های» رهبری را «کمرنگ» کند. وی البته درباره این پشتوانه ها توضیح بیشتری ارائه نمی کند.

وی همچنین این گلایه را مطرح می کند که محافظه‌کاران معتقدند احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دولت دهم «در امر انتخابات نباید دخالت بکند و بگوید: «من مجلس تعیین می‌کنم.»

این افراد پرسابقه در اصولگرایی در حالی نگرانی خود از امکان تقلب و دخالت دولتیان در انتخابات پیش رو را مطرح می کنند که دو سال پیش و در بحبوحه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم این نگرانی ها توسط خیرخواهان  بارها مطرح شده بود که در نهایت با نادیده گرفتن این نگرانی ها و تذکرات به کودتای انتخاباتی منجر شد.


 


نخستین حکم قصاص اسیدپاشی در ایران اجرا می‌شود.

روزنامه «تهران امروز» نوشت مجید موحدی متهم به پاشیدن اسید روی صورت آمنه بهرامی نو، قربانی پرونده اسیدپاشی به احتمال قوی شنبه آینده از ناحیه هر دو چشم با اسید قصاص خواهد شد.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشته که «این حکم در وهله اول توسط خود آمنه و در صورت امتناع وی توسط متخصصان انجام می‌شود.»

به گفته این منبع آگاه در اجرای این حکم قصاص «دقت کافی می‌شود تا ضایعاتی بیشتر از آنچه به قربانی وارد شده نصیب متهم حادثه نشود.»

«تهران امروز» پیش‌بینی کرده که اجرای این حکم موج شدیدی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها را در پی داشته باشد.

حدود هفت سال پیش مجید موحدی با پاشیدن اسید به صورت آمنه بهرامی، همکلاسی سابقش و دختری که درخواست‌های مکرر او برای ازدواج را رد کرده بود، او را کور کرد.

قضات شعبه ‌٧١ دادگاه کیفری نیز آذرماه سال ‌٨٧ حکمی صادر کردند که براساس آن دو چشم محید موحدی به شیوه‌ مورد درخواست شاکی (یعنی ریختن اسید در چشم متهم) کور شود.


 


سیدجلال یحیی‌زاده در نطق امروزش گفت: نظام آسمانی اسلامی ایران نظامی برخواسته از مکتب غنی اسلام، فقه پویا و جهاد و اجتهاد است.

به گزارش خبرانلاین گزیده سخنان وی به این قرار است:

این نظام مبتنی بر ولایت فقیه هرگز به بن‌بست نخواهد رسید؛ حتی اگر برخی اتفاقات تلخ ادامه یافته بود و یا خدای ناخواسته تکرار شود، بند ۱۰ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تکلیف را به صورت شفاف روشن کرده که البته ملت ما مطمئن و معتقد است که مسوولان آن هم کسانی که در این شش سال بیش از پیش تلاش کرده و خود را به خطر انداختند و بیش از همه مسئولان از ولایت سخن گفتند، با درس گرفتن از تجربه‌های گذشته و با بصیرت و دیانتی که از آنها انتظار می‌رود، اجازه نخواهند داد که دشمنان کمین کرده خوشحال شده و دوستان صادق رنجیده شوند.

حوادث پس از انتخابات درکشور موجب شد در نظام مردم‌سالاری دینی ایران مردم در انتخابات مختلف به ویژه در انتخاب رئیس‌جمهور به دنبال گزینه‌ای باشند که حافظ رکن اصلی و محور اساسی انقلاب و ولایت فقیه باشد. امروز به اعتقاد ملت بصیر و فهیم ایران بزرگ‌ترین میزان و ملاک تقوا، صداقت، دلسوزی و موفقیت مسئولان ولایت‌مداری عملی آنهاست و بزرگ‌ترین توطئه، اهمال و تاخیر در اجابت تدبیر رهبری است؛ به ویژه اگر حکم حکومتی باشد که اطلاعت از آن حتی برای مراجع عظام تقلید واجب است. این تاخیر اگر از روی غفلت باشد وتکرار هم نشود، گناه بزرگی است که باید مرتکبین آن در پیشگاه خدا توبه کنند و از رهبر معظم و مردم خاضعانه عذرخواهی کند.

حال که به حمدالله رئیس‌جمهورحکم حکومتی رهبر انقلاب را پذیرفته‌، به دلیل اشتباهی که در این چند روز مرتکب شده‌ صادقانه، خالصانه و خاضعانه توبه کند و مطمئن باشد با این اقدام مجددا محبوب همه دوستدران نظام، خانواده شهدا و مردم قدرشناس ایران خواهید بود.

آنچه در مجلس و در ارتباط با بودجه ۹۰ مشاهده شد به خوبی ضرورت ارائه طرحی نو در بودجه‌نویسی کشور را تبیین می‌کند؛ اتفاقات بسیار تلخ و خلاف شان و شرع که توسط تعدادی اندک از اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت و اعضای این کمیسیون و نمایندگان مجلس را نگران کرد نشان دهنده ضرورت بازنگری و تجدیدنظر فوری و دو فوریتی در ترکیب این کمیسیون است که امید است تا دیر نشده در این راستا اقدام شود.

تاکید امام راحل و رهبری بر ضرورت التزام به قانون را باید به یاد داشت. متاسفانه در موارد مختلفی از جمله بازتوزیع درآمد حاصله از هدفمندسازی بویژه در مورد صنعت و کشاورزی تعلل طولانی و موضع‌گیری‌های سازمان‌یافته علیه قانون وزارت ورزش و جوانان، عدم اعتقاد به لزوم معرفی وزرا وزارتخانه‌های ادغام شده نمونه‌های جدید و اخیر از قانون‌شکنی است که امید است بیش از این ادامه نیابد.

جای بسی تعجب و تاسف است در حالی که قانون، عقل و شرع اقتضا می‌کرد مسئولان فعلی ورزش کشور دولت را هر چند در جلسات خصوصی جهت اجرای قانون و معرفی وزرا، تهدید به استعفا کنند بعضا خیلی شفاف و در تریبون‌های عمومی اعلام می‌کنند ما حاضریم سازمان غیرقانونی و منحل شده و ادغام شده را به شکل فعلی اداره کنیم ولی حاضر نیستم به عنوان وزیر پیشنهاد شویم.


 


تا روز چهارم نمایشگاه حدود ۳۴۰ عنوان کتاب عربی و ۶۰۰عنوان کتاب لاتین از سطح نمایشگاه جمع آوری شد که به گفته کارشناسان بخش کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه بیست و چهارم خیلی بیشتر از حد معمول حاوی مطالب انحرافی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی به نیمه های راه رسیده است که خبرها حاکی از ورود و نفوذ کتابهایی به این فرصت فرهنگی کشور است که در جهت تخریب اعتقادات و باورهای ملت ایران تهیه شده است. حمله به منافع ملی و اعتقادات مذهبی اصلی‌ترین سرفصل‌های برخی کتب جمع‌آوری شده است.

خبرآنلاین نوشته است : قبل از آغاز نمایشگاه، از بین کتابهای عربی و لاتین تعداد قابل ملاحظه ای از اینگونه کتابهای منحرف به کشورهای خود بازگردانده شد ولی گویا این برخورد جدی مسئولان جوابگو نبود به طوری که تا روز هفدهم یعنی روز چهارم نمایشگاه حدود ۳۴۰ عنوان کتاب عربی و ۶۰۰ عنوان کتاب لاتین از سطح نمایشگاه جمع آوری شد که به گفته کارشناسان بخش کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه بیست و چهارم خیلی بیشتر از حد معمول بوده است.

در بخش عربی کتابهای جمع آوری شده با موضوع انحرافات دینی و عقاید به علت عقاید ضد شیعی، ترویج عقاید فرقه های ضاله مثل وهابیت، بهائیت، خرافه گرایی، شیطان پرستی جمع آوری شدند که البته هنوز هم به نمایشگاه وارد می شود.


 


رئیس پژوهشکده دریای خزر اعلام کرد سالانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی نفتی وارد این دریا می‌شود.

به گزارش فارس، رضا پورغلام با بحرانی توصیف کردن وضعیت کنونی دریای خزر گفته که «سالانه ۳۰۴ تن کادمیوم٬ ۳۴ سرب و ۱۲۲ هزار ۳۵۰ تن آلودگی‌های نفتی وارد {این} دریا می‌شود.»

پورغلام با بیان اینکه ۹۵ درصد آلودگی دریای خزر را کشورهای شمالی و شمال غربی شامل روسیه فدراتیو، قزاقستان و جمهوری آذربایجان ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: «سهم ایران نیز در این بخش پنج درصد است‌.»

وی فاضلاب‌های خانگی٬ پسماند‌های صنعتی و کشاورزی را یکی دیگر از عوامل آلودگی دریای خزر اعلام کرده است.

گسترش شهرنشینی در سواحل خزر در مناطق حاشیه به خصوص در سال‌های اخیر خسارات عمده‌ای را به محیط زیست دریا وارد آورده است.

دولت‌های حاشیه خزر نیز به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی، به طور جدی به پالایش فضولات خانگی و صنعتی و جلوگیری از ورود آب‌های آلوده به مواد شیمیایی کشاورزی به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر نپرداخته‌اند.

در سال‌های اخیر، نشت مواد نفتی از تاسیسات استخراج نفت نیز به این مشکلات افزوده شده است و ماهی‌گیری بی‌رویه حیات جانوری خزر را به مخاطره انداخته است.


 


قیمت نفت که طی هفته گذشته با بیشترین افت هفتگی از سال ۱۹۸۳ تاکنون روبرو شده بود، روز سه شنبه را با افتی ۲ درصدی آغاز کرده و ارزش طلا به دلیل حمایت سرمایه گذاران از بازار فلزات با ارزش با افزایش روبرو شد.

به گزارش فرارو به نقل از رویترز، قیمت نفت سبک آمریکا در بازار معاملات نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با افتی ۲۴/۲ سنتی به ۱۰۰ دلار و ۳۱ سنت رسید.

در این میان قیمت نفت برنت دریای شمال در بازار معاملات لندن برای تحویل در ماه ژوئن نیز با کاهشی ۳۸/۱ سنتی روبرو شد تا با ارزش ۱۱۴ دلار و ۵۲ سنت داد و ستد شود.

گروه بورس بازرگانی شیکاگو به عنوان دومین گروه معاملاتی بزرگ آمریکا اقدام به افزایش ۲۵ درصدی سود ناخالص نفت آتی آمریکا کرد و همین امر از ارزش این طلای سیاه در بازارهای جهانی کاست.

این اقدام گروه بورس بازرگانی شیکاگو در حالی صورت گرفت که طی هفته گذشته قیمت آتی نفت آمریکا که از مرز ۱۱۴ دلار در هر بشکه گذشته بود، به کمتر از ۹۴ دلار کاهش یافت.

بازار نفت در حال حاضر تحت تاثیر تنزل رتبه اعتباری یونان توسط موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز نیز قرار دارد، چراکه این امر بیانگر شکننده بودن اقتصاد ناحیه یورو و در نهایت افت تقاضای نفت از سوی این منطقه خواهد شد.

در بازار فلزات با ارزش، قیمت طلا در بازار معاملات نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با افزایشی ۳۰/۵ سنتی روبرو شد تا به ۱۵۰۸ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس برسد.

نگرانی ها در مورد بحران بدهی ناحیه یورو و ترس از افزایش تورم جهانی، سرمایه گذاران را راهی بازار کالاهای مصرفی کرده و بر قیمت طلا افزوده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته