-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه

Latest News from Kaleme for 05/08/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بنا بر اظهارات برخی از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران دکتر عبدالله رمضان زاده استاد دانشکده حقوق این دانشگاه و قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت که هم اکنون در زندان به سر می برد مدتی قبل و با فشار بازجویان و موافقت ریاست دانشگاه تهران خود را بازنشسته نموده است. این در حالی است که ایشان تنها با ۱۴ سال سابقه کاری بازنشسته می شوند.

به گزارش تحول سبز، دکتر رمضان زاده دارای مدرک دکترای روابط بین الملل و متخصص مطالعات منطقه ای با تمرکز بر منطقه خاورمیانه می باشد. ایشان در این حوزه یکی از صاحب نظران برجسته ایرانی محسوب می گردد. پیش از این نیز دکتر سیف زاده استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران با فشارهای وارد خود را بازنشسته نموده بود. اخبار مختلف حاکیست تعداد بیشتری از اساتید این دانشکده در لیست تسویه حساب های سیاسی مسئولان دانشگاه تهران قرار دارند.

شایان ذکر است که اخبار مختلف و تائید نشده ای از فشار بیش از حد بازجویان بر دکتر رمضان زاده و آزار و اذیت ایشان در زندان حکایت دارد


 


با گذشت یک ماه از دستگیریِ هادی کیکاووسی، روزنامه نگار، نویسنده و فعال ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی، و هجوم ماموران امنیتی به منزل پدری وی در بندرعباس، وضعیت این فعال مطبوعاتی همچنان در بلاتکلیفی و بی اطلاعی قرار دارد.

منابع خبری جرس در این زمینه گزارش داده اند که این فعال ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی و از خبرنگاران روزنامه های سابق «صبا» و «ارمغان بندر» در بندرعباس، و همچنین روزنامه اصلاح طلب شرق بوده است.

کیکاووسی علاوه بر فعالیت در عرصه رسانه ای و سیاسی صاحب اثر دو کتاب داستان ونویسنده وبلاگ «اهل هوا» می باشد.

این گزارش می افزاید کیکاووسی به دلیل فعالیت هایش در ستاد انتخاباتی شهروند آزاد مهدی کروبی در استان هرمزگان در روز انتخابات ریاست جمهوری نیز دستگیر و دو هفته پس از آن با قرار پنجاه میلیون تومانی آزاد شده بود و دو ماه پس از آن، در دادگاه انقلاب اسلامی بندر عباس به اتهاماتی چون “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تجمع” و “تبانی به منظور برگزاری تجمعات غیر قانونی”، “تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت در ستاد مهدی کروبی” ، “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به چهار سال حبس تعزیزی محکوم شد.

بر اساس گزارش فوق، وی در دادگاه تجدید نظر از اتهام نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی تبرئه، اما اتهامات دیگرش توسط قاضی تجدید نظر تایید و وی به سه سال حبس قطعی محکوم شد .

همچنین در ادامه آمده است “ده روز بعد از ابلاغ حکم دادگاه تجدید نظر، زمانی که وی در منزل پدری خویش در بندرعباس حضور نداشت مامورین اجرای احکام به منزل پدری وی هجوم اورده و تمامی اموال شخصی وی را توقیف نموده اند و از آن تاریخ تا کنون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست .”


 


مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها طبق سنت سال‌های اخیر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و دوستداران اهل بیت علیه السلام و با سخنرانی سیدمحمد خاتمی در شب شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها برگزار شد.

رئیس جمهوری سابق کشورمان در این مراسم سخنان خود را با این سلام آغاز کرد« بسم الله لرحمن الرحیم؛ اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»، او سپس به قصیده نسبتا بلندی که به زبان عربی در منقبت حضرت زهرا سلام الله علیها وجود دارد اشاره کرد و گفت:«مطلع این قصید این چنین است که “شرف الله جمادی الآخره/فغرت وهی جمادی الفاخره.”»

وی افزود:« شاعر در ادامه می سراید که “در وجود حضرت زهرا سلام الله علیها صورتهایی از آیین هدایت و شرع انور گرد آمده است که خردهای سرگردان را به راه می آورد و در او صدا و فریاد حق را می بینی که سرود عدل و حماسه انقلاب را می سراید. خداوند با این وجود مقدس، به بهترین آفریده خود (پیامبر) موهبتی داده است که زهراست و او سرور و نشاط دنیا و نور و روشنی آخرت است.”»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد:« در مجامع حدیثی، تاریخ، سیره و سنت و آنچه از سوی فرق مختلف اسلامی نقل شده است، تجلیل و تکریم حضرت زهرا سلام الله علیها از سوی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین علیه السلام، آنقدر فراوان است که شاید در مورد هیچ موضوعی اینگونه تاکید نشده است.»

وی با بیان اینکه« پیامبر در گفتار و رفتار به حضرت فاطمه سلام الله علیها احترام زیادی می گذاشت»، یادآور شد:«بوسیدن دست، دادن عنوان “مادر پدر”، ایستادن با احترام در مقابل او و تلاش برای ابراز این عشق و محبت، قطعا تنها از روی عاطفه نبوده و رمز دیگری داشته است.»

خاتمی ادامه داد:« امیرالمؤمنین علیه السلام هم در مقابل ایشان دلداده ای دلباخته است که او را تمجید و تکریم می کند و شاید همه احساس امیرالمؤمنین در آخرین بیتی که به حضرت نسبت می دهند متجلی باشد که بعد از دفن حضرت زهرا سلام الله علیها سروده شده : “چنان آه و اندوه ، جان مرا دربند کرده است که می خواستم همراه آه و اندوه، جان من هم برآید”. یعنی حتی زندگی پس از حضرت زهرا سلام الله علیها را ارزشمند نمی دید.»

رئیس جمهوری سابق کشورمان با طرح این سئوال که «این تکریم و تجلیل برای چیست؟»، اظهار داشت:« بدون تردید این بزرگ دانستن و ابراز احترام برای حضرت زهرا سلام الله علیها در شخصیت و فضائل وجودی آن بزرگوار و جان سرشار از زیبایی و نیکی او نهفته است؛ یعنی تجلیل عظمت و نیکی است.»

وی تاکید کرد:« بزرگی حضرت زهرا سلام الله علیها سبب شده است تا نه فقط به عنوان یک انسان بزرگ، بلکه به عنوان معیار حقیقت معرفی شود تا آنجا که خداوند به خشم او، خشمگین و به خشنودی او خشنود می‌شود.»

خاتمی با اشاره به زندگی کوتاه حضرت زهرا سلام الله علیها و وجود بحران‌های متعدد و پی در پی در این زندگی کوتاه، گفت:«شاید بحرانی ترین آن، مدت ۷۵ روز یا ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر می باشد. اما در همان مدت کوتاه هم عظمت و بزرگی زیادی را می‌بینیم و از همان کلمات اندک بجا مانده از ایشان، می‌توان به عظمت شان ایشان پی برد.»

وی یادآور شد:«از جمله در خطبه مسجد مدینه و سخنانی که در آخرین روزهای عمر خود در پاسخ به پرسش زنان مهاجر و انصار ایراد کردند . خطبه حضرت فاطمه سلام الله علیها سرشار از نکات بدیع معرفتی ، تربیتی، حکمی، عرفانی، سیاسی و در اوج فصاحت و بلاغت است. این همه عقلانیت، حکمت و معرفت و بینش پر ژرفا و بلاغت و فصاحت در یک زن جوان و مدرسه ندیده، شگفت آور و نشانه عظمت ایشان است.»

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه «تعریفی که ایشان از دین اسلام بدست می دهد بسیار فاخر وزیبا و سنجیده است»، گفت:« پیش بینی دقیق ایشان از آینده امت اسلامی و جامعه بشری هم بسیار مهم است ، این خطبه از ذخایر ارزنده ای است که از جهات مختلف باید روی آن کار شود.»

وی افزود:«در روزهای پایانی زندگی، زنان مهاجر و انصار به خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدند و احوالپرسی کردند که ایشان از حوادث پیش آمده بشدت ابراز نارضایتی کردند و نکته ای گفتند که قابل تامل است. ایشان می فرماید: “به جان خودم سوگند که کردار امروز شما آبستن فتنه هایی است که بزودی میوه های تلخ آن را خواهید چید. به جای شیر، خون تاره از پستان دهر خواهد جوشید و خواهید نوشید و پیمانه هایتان از زهرهای کشنده، پر خواهد شد. دل به دنیایتان خوش دارید، اما مطمئن باشید که فتنه ای سخت به شما رو خواهد آورد و هشدار می دهم نسبت به شسمشیری که به جان شما خواهد افتاد و از هم گسستگی و هرج و مرجی که فراهم خواهد شد و استبدادی که از سوی ستمگران تحمیل می شود؛ و چنان خواهد شد که نه بهره ای از دنیا داشته باشید و نه رونقی در زندگی تان باشد، بلکه آنچه شما می کارید، ظالمان می دروند و برمی دارند”.»

خاتمی تصریح کرد:« اگر زهرا سلام الله علیها از علی علیه السلام حمایت می کند بخاطر این نیست که شوهر اوست یا بستگی خویشاوندی دارد. او می گوید که اگر علی علیه السلام حکومت می کرد، عدل را حاکم می کرد، جایگاه جامعه را بالا می‌برد، در مقابل بیداد و ستم می‌ایستاد و مردم را در راه راست و پاک پیش می‌برد. آنچه زهرا سلام الله علیها می‌خواهد چنین حکومتی است و از اینکه نیست، رنج می‌برد و ملامت می‌کند که چرا از آنچه اسلام آورده بود و قراربود پیروی شود، دوری شد.»

رئیس جمهوری سابق کشورمان یادآور شد:«در مورد پیش بینی حاکم شدن استبداد، ابن خلدون ظاهرا اولین کسی است که این موضوع را بیان کرده است که ۵۰ سال بعد از رحلت رسول الله (ص)، خلافت اسلامی به پادشاهی موروثی تبدیل شده است. البته او توجیه می‌کند و عصبیت را که عامل اصلی در حکومت می‌داند در خلافت جاری نمی‌دیده است، لذا می‌گوید طبیعی است که این شکل از حکومت روی کار بیاید.»

وی افزود:«اما دیدیم که چه فاجعه‌ای رخ داد و جامعه اسلامی به چه روزی افتاد. وجود سه خلافت درگیر با یکدیگر همزمان در شرق و غرب و شمال جهان اسلام، نشانه بحران مشروعیت بود و باعث درگیری‌ها، سرکوب‌ها، فشارها و ستم‌ها و از سوی دیگر خشونت‌ها و مقابله‌های خونین، گرچه نور و درخشندگی اسلام سبب شد که تمدن بسیار شکوهمندی پدید آید، ولی به خاطر همین وضع سیاسی دیدیم که در اوج شکوفایی این تمدن، حالت افول و انحطاط آن هم پیدا شد و جامعه اسلامی کم کم به قهقرا رفت.»

خاتمی تصریح کرد:«من در کتاب “آیین و اندیشه در دام خودکامگی” سعی کرده‌ام تا این موضوع را در حد آگاهی اندک و توان متواضع خودم بیان کنم و بارها گفته‌ام مشکل ما استبداد زدگی تاریخی است که تا درمان نشود، هر راهی و کاری که پیشنهاد شود به بیراهه می‌رود و دشواری ایجاد می کند.»

رئیس‌ بنیاد باران ادامه داد:« زهرا سلام الله علیها در آن حالت ناراحتی، پیش‌بینی حاکم شدن یک استبداد شدید بر اثر انحرافات ایجاد شده را می‌کند. او در خطبه خود از “فدک” که حق اوست دفاع می‌کند. مطمئنا حضرت زهرا سلام الله علیها بخاطر ارزش مادی آن میراث، این مطلب را بیان نمی‌کند. او فرزند کسی است که فرمود: “الفقر فخری” و همسرش کسی است که دنیا را سه طلاقه کرده بود و خود نیز با تنگدستی و زندگی ساده آشنا بود. اما ایشان در ماجرای فدک از “حق” خودش دفاع می کند، زیرا اگر قرار است حق دختر پیامبر با آن جایگاه بلند پایمال شود، تکلیف دیگران معلوم است. یعنی حق مردم و جامعه پایمال می شود.»

رئیس جمهوری سابق کشورمان تاکید کرد:« حضرت زهرا سلام الله علیها در این مورد دنبال حقی است که پایمال می‌شود البته حق اقتصادی امر مهمی است، اما حق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حاکمیت بر سرنوشت خویش هم که مهمتر است از بین می رود و مشکل ایجاد می کند و نگرانی حضرت زهرا سلام الله علیها از این مساله بود که طبق پیش بینی آن حضرت متاسفانه رخ داد.»

وی با بیان اینکه «به هر حال زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها از آغاز تولد سرشار از بحران‌هایی بود که شدیدترین آن بعد از رحلت پیامبر (ص) بود»، افزود:« قطعا زهرای اطهر ناراضی از دنیا رفت و امت اسلامی باید از خود پرسش کند که وقتی پیامبر خدا می فرماید “رضایت خدا در رضایت فاطمه است و ناخشنودی فاطمه، ناخشنودی خداست”، چه شد که فاطمه سلام الله علیها ناخشنود از دنیا رفت؟ رنج‌های زهرا سلام الله علیها بسیار زیاد بود که شاید گویاترین مظلب سخن ایشان باشد که “آنقدر مصیبت بر من فرود آمد که اگر بر روزها فرود می آمد، به شب مبدل می شدند”.»

خاتمی در پایان سخنان خود با این دعا به پایان برد:«خدواند ما را به راه زهرا سلام الله علیها و علی علیه السلام آشنا کند و در پیروی آنها ما را موفق فرماید!»

حضرت زهرا سلام الله علیها چونان دژی استوار ازهیبت و صولت علی علیه السلام دفاع می‌کرد

در ادامه، احمد مسجد جامعی طی سخنانی با گرامیداشت یاد افرادی مانند آیت الله توسلی، سیف الله داد، کیوان سپهر و قیصر امبن پور که مراسم سال های قبل و در جمع عزاداران حضور داشتند، به بیان حدیثی از پیامبر(ص) که توسط علامه امینی بیان شده است، پرداخت و اظهار داشت:« شآن حضرت زهرا نزد پیامبر اسلام(ص) فراتر از ارتباط دختر و پدر بود، زیرا ایشان دختران دیگری از همسران دیگر خود داشتند، اما این ارتباط را با آنها نداشتند.»

وی همچنین با اشاره به سیاسی بودن ماجرای باغ فدک، افزود:« منش و اندیشه آن حضرت در دفاع از راه پدر تجلی می یابد و از سوی دیگر ضربت هایی هم که ایشان خوردند به خاطر علی علیه السلام بود ، زیرا کسانی که با ایشان برخورد کردند برای بردن علی علیه السلام برای بیعت آمده بودند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات، با تاکید بر اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها همیشه مانند دژ استواری می ایستاد و از هیبت و صولت علی علیه السلام دفاع می کرد، یادآور شد:« ایشان با وجود این نقش که بر عهده داشتند، در آخرین روزهای عمر به همسرشان می گویند، علی جان! اگر از جانب من کوتاهی شده است، ببخش!»

در این مراسم که سهیل محمودی اجرای آن را بر عهده داشت، پس از قرائت زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تلاوت سوره یس توسط قاری ممتاز قرآن کریم آقای سید حسین موسوی، شاعران جوان آقایان امیرحسین نیکزاد، حسین جنت، محمدرضا طاهری، علی ثابت قدم و خانم فاطمه سالاروند، به قرائت اشعار خود در مدح و منقبت حضرت زهرا سلام الله علیها پرداختندکه این سروده ها با استقبال و تحسین حاضران روبرو شد.

سید عبدالحسین مختاباد نیز به مرثیه خوانی برای دخت گرامی نبی مکرم اسلام(ص) پرداخت.

در پایان مراسم سوگواری نیز نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی اقامه شد.

در حاشیه؛

در مراسم عزاداری حضرت فاطمه سلام الله علیها جمعی از هنرمندان ، روزنامه نگاران ، مدیران دولت اصلاحات و چهره هایی مانند آیت الله سید مهدی امام جمارانی، آیت الله رحمت، سید محمود دعایی، ساعد باقری، معصومه ابتکار، محمدعلی سبحانی، جاوید قربان اوغلی، احمد خرم، هادی خانیکی، حجت الاسلام محمد شریعتی و… حضور داشتند.

آثارخوشنویسی و گرافیک گروهی از هنرمندان تجسمی با موضوع حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در محل مراسم به نمایش در آمده بود و تعدادی از هنرمندان صاحب این آثار در مراسم حضور داشتند . همچنین تصویری از بارگاه ملکوتی ائمه علیه السلام مدفون در بقیع مربوط به سال ۱۳۰۸ هجری قمری که اصل آن در کتابخانه استانبول نگهداری می شود، به نمایش گذاشته شده بود که در این مجلس مورد توجه حضار قرار گرفت.

در پایان مراسم و پس از اقامه نمازجماعت ، سید محمد خاتمی به گفت و گوی چهره به چهره با حاضران پرداخت.


 


کلمه : زندانیان سیاسی زن که در روزهای گذشته به زندان قرچک ورامین منتقل شده اند، نامه ای خطاب به ملت ایران، آیات و مراجع عظام تقلید، مقامات مسئول جمهوری اسلامی و مجامع حقوق بشری در سراسر دنیا نوشته اند. آنها گفته اند اگر چه پش از این شرایط بسیار دشواری را در زندان رجایی شهر تجربه کرده بودند، اما اکنون آنچه که در زندان قرچک ورامین می بینند جز محیر العقول خواندنش واژه ای دیگر برای توصیفش نمی یابند.

به گزارش کلمه، زندانیان سیاسی زن که به تازگی به زندان ورامین منتقل شده اند در تظلم نامه خود نوشته اند :«تنبیهات بسیار شدید و برخوردها و درگیری های میان زندانیان بسیار دور از شان و مقام و منزلت انسان است. چرا که از خود می پرسیم در کجای دنیا نتیجه ی درگیری بر سر آب جوش و تنبیه متعاقب آن شکستن ناخن های دستان یک زندانی باشد؟ در کجای دنیا عده ای مرد باتوم به دست را به بند نگهداری زنان زندانی به قصد ضرب و شتم می فرستند؟ در کجای دنیا کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله را در چنین شرایطی نگهداری می کنند؟ »

این زندانیان دست به دست به دامان وجدان های بیدار شده اند تا اگر ذره ای انسانیت باقی مانده باشد، در برابر این بی حرمتی ها به شان و منزلت انسانی که ملائک بر او سجده برده اند سکوت نکنند.

زندانیان سیاسی زن در این نامه تنها به انتقال خود از این زندان و بهبود شرایط خود نمی اندیشند.آنها می پرسند:
«مگر مسئولین قضایی کشور، تمام آنچه شرع و قانون و اخلاق بدان معتقد است را به گوشه ای افکنده اند، و سیستم نظارتی خود را بر این اصل استوار کرده اند که تمامی مجرمین، از کوچک ترین مرتکبین به جرم تا بزرگ ترینشان مستحق مرگ اند. که اگر چنین بود امر به معروف و نهی از منکر به چه منظور به عنوان یکی از اساسی ترین مبانی شریعت اسلام شناخته شده است.»

این زندانیان گفته اند:« دریغا که شرمساریم از آنچه در اطرافمان می گذرد و دو چندان شرمساریم از آن که نظیر چنین فجایع غیر انسانی در مملکت ما به وقوع می پیوندد. کشوری که کباده ی تاریخ و فرهنگ و هنرش، دبدبه ی اسلام گرایی و انسان دوستی اش گوش فلک را کر کرده است.»

پس از انتشار نامه سید ضیا نبوی در باره شرایط غیرانسانی زندان کارون اهواز، نامه زندانیان سیاسی زن نیز تصویری تکان دهنده و فاجعه بار از زندان زنان در قرچک ورامین ارائه می دهد.تصویری که بار دیگر این سوال را مطرح می کند که ایا وعده انقلاب اسلامی این بود؟آیا این است وعده قانون اساسی حمهوری اسلامی که از حفظ کرامت انسان ها سخن می گوید؟

خانواده های زنذانیان سیاسی زن در زندان رجایی شهر که به تازگی به زندان قرچک ورامین منتقل شده اند می گویند که این زندان کهریزکی دیگر است .گفته می شود که به زودی زندانیان سیاسی زن در اوین نیز به قرچک ورامین منتقل خواهند شد.

به گزارش کلمه، متن کامل نامه ۹ زندانی سیاسی زن در قرچک ورامین به شرح زیر است :

ملت شریف ایران

وجدان های بیدار

آیات و مراجع عظام تقلید

مقامات مسئول جمهوری اسلامی

مجامع حقوق بشری در سراسر دنیا

حدود یک هفته از انتقال ما زندانیان سیاسی زن زندان رجایی شهر به “زندان قرچک ورامین” می گذرد. آن چه ما را وادار به نوشتن این نامه کرده است، حجم عظیم اتفاقاتی ست که جز محیر العقول خواندنشان واژه ای دیگر برای توصیفشان نمی یابیم.

از بدو ورود به این اصطلاح “ندامتگاه” چنان از آن چه در اطرافمان می گذرد شگفت زده ایم که باور نمی کنیم سال هاست جمعی از زندانیان را در جمهوری اسلامی ایران به قصد “تادیب” به چنین مکانی می فرستند. ما که تجربه ی اسارت در زندان رجایی شهر را نیز در کوله بار خود داریم، هرگز گمان نمی بردیم که پس از خروج از رجایی شهر شاهد چنین وضع اسف باری باشیم.

در بند زنان زندان رجایی شهر، هر روز شاهد انواع و اقسام بی حرمتی ها، قانون شکنی ها، موارد متعدد تعدی به حقوق زندانیان و چه بسا در مواردی قتل زندانیان توسط مجرمین خطرناک بودیم. به هر روی پیگیری های مداوم اینجانبان، منجر به اختصاص دو اتاق مخصوص زندانیان به اصطلاح امنیتی شد. تا این که زمزمه ی انتقال زندانیان زن به زندان کچویی کرج آغاز شد. با خود می پنداشتیم که هر جایی بهتر از رجایی شهر باشد، اما پس از انتقال بخش اعظم زندانیان به زندان کچویی کرج، از شرایط ناگوار زندانیانی شنیدیم که همه به قصد “تادیب” و ” تربیت” بدانجا فرستاده شدند! از ابتدای این انتقال، شایعات گوناگونی نیز در رابطه با زندانیان سیاسی آغاز شد.

دیری نگذشت که سه شنبه هفته گذشته ما را نیز با دست بند و پا بند و تحت شرایط فوق امنیتی ای که حتی در دوران بازجویی نیز به خود ندیده بودیم، در بد ترین وضع ممکن راهی جاده ورامین کردند، تا پس از گذران سه ساعت و نیم راه، که منجر به بدحال شدن تنی چند از زندانیان نیز گردید، ما را به زندان قرچک ورامین واقع در بیابان های اطراف تهران، منتقل کردند. در رابطه با جایگاه جغرافیایی این زندان، همین بس که ما همچنان در عجبیم از آن که خانواده های ما چگونه خواهند توانست برای ملاقات با ما به این ینگه دنیا بیایند؟

بگذریم از این که با گذشت چیزی حدود یک هفته هنوز نه حرفی از ملاقات هست و نه دیداری با خانواده ها. به هر روی ما از آنچه تحت عنوان حقوق زندانیان نامیده می شود می گذریم و تنها از بدیهی ترین حقوق انسانی آدمیانی می گوییم که در این زندان مدت هاست نگهداری می شده اند و هم اکنون ما نیز به لطف مسئولین سعادت تجربه ی چنین شرایطی را پیدا کرده ایم.

زندان قرچک ورامین شامل هفت سوله است که هر سوله با تخت هایی به ظرفیت چند ده نفر تجهیز شده است. این در حالی ست که در هر کدام از این سوله ها بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می شوند. عدم وجود کوچک ترین سیستم، برای تهویه هوا، وضعیت اسف بار بهداشتی به نحوی که بوی فاضلاب و شدت گازهای ناشی از آن برای بسیاری از زندانیان ناراحتی های تنفسی جدی به وجود آورده است. دو سرویس بهداشتی برای بیش از ۲۰۰ نفر، دو اتاقک حمام برای همین تعداد از زندانیان در نظر گرفته شده. محدودیت های به وجود آمده به خاطر سرویس های بهداشتی، عملا باعث شده است تا بسیاری از زندانیان از محیط سوله و مابین تخت ها به عنوان “سرویس بهداشتی” استفاده کنند.

به دلیل نبود حتی یک شیر آب جداگانه زندانیان برای شستشوی لباس و ظروف خود باید از همین حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنند. روزانه به اصطلاح “سه وعده” غذایی در سلف سرویس این زندان ارائه می شود

مجددا از پرداختن به وضعیت بهداشتی سلف سرویس و کیفیت غذا اجتناب می کنیم و تنها این که در هفته گذشته به دلیل کمبود جیره غذایی، چندین بار وعده نامبرده به بسیاری از زندانیان نرسید. وعده مذکور نیز اغلب دو قرص نان خشک و یک سیب زمینی، و یا مقدار بسیار اندکی ماکارونی را شامل می شود. از آنجا که بسیاری از زندانیان کم سن و سال حتی زیر ۱۸ سال نیز در این زندان نگهداری می شوند، به وضوح می توان مشکل سوءتغذیه جدی را در میان بسیاری ز زندانیان مشاهده کرد.

بگذریم از نحوه برخورد مسئولین سلف سرویس، نگهبانان و … که با توهین آمیز ترین شکل ممکن زندانیان را خطاب کرده و مرتب نهیب می زنند. و باز بگذریم از عدم وجود امنیت جانی در سلف سرویس،به خاطر درگیری های زیادی که بر سر غذا به وجود می آید. تا جایی که غذاخوری زندان از جانب زندانیان به طعنه “کتک خوری” نامیده می شود.

در زندان های دیگر اغلب مکانی تحت عنوان فروشگاه جهت تهیه مایحتاج ضروری زندانیان از مواد خوراکی تا بهداشتی در نظر گرفته می شود که ما چنین چیزی را نیز در این زندان ندیده ایم.

محیط هواخوری زندان نیز فضایی ست که در حالت ایده آل ظرفیت چند ده نفر را داراست که همیشه به عنوان محل هواخوری
بیش از ۴۰۰ نفر استفاده می شود. محیطی با دیوار های سیمانی بلند که هیچ شباهتی با هواخوری زندان هایی همچون اوین و رجایی شهر ندارد. بزرگ ترین لطف مسئولین این زندان به زندانیان اجازه ی دوبار استفاده از آب جوش جهت نوشیدن چای است، که در هفته گذشته و بر اثر پرتاب ظرف آب جو ش به سمت یکی از زندانیان، چند تن از ایشان دچار جراحت جدی شدند.

تنبیهات بسیار شدید و برخوردها و درگیری های میان زندانیان بسیار دور از شان و مقام و منزلت انسان است. چرا که از خود می پرسیم در کجای دنیا نتیجه ی درگیری بر سر آب جوش و تنبیه متعاقب آن  شکستن ناخن های دستان یک زندانی باشد؟ در کجای دنیا عده ای مرد باتوم به دست را به بند نگهداری زنان زندانی به قصد ضرب و شتم می فرستند؟ در کجای دنیا کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله را در چنین شرایطی نگهداری می کنند؟

دریغا که شرمساریم از آنچه در اطرافمان می گذرد و دو چندان شرمساریم از آن که نظیر چنین فجایع غیر انسانی در مملکت ما به وقوع می پیوندد. کشوری که کباده ی تاریخ و فرهنگ و هنرش، دبدبه ی اسلام گرایی و انسان دوستی اش گوش فلک را کر کرده است.

ما زندانیان سیاسی زن زندان قرچک ورامین پس از مشاهده ی شرایط فعلی تلاش های بسیار کرده ایم تا موارد مذکور را که تنها به مثابه ی قطره ای از دریای بی عدالتی ها و بی قانونی های موجود در این زندان بوده است را به عرض مقامات زندان برسانیم.

تا به امروز تنها صحبت از انتقال به بند زندانیان مالی، در راستای “کنترل تراکم جمعیت سوله ها” بوده است. اگرچه بند زندانیان مالی نیز تنها سوله ای ست با شرایط مشابه، که کاملا با محل نگهداری فعلی مرتبط بوده و هیچ برتری ای بر جایگاه فعلی ندارد اما مشکل ما تنها اجرای حقوق زندانیان نیست، که اگرچه آن را نیز حق مسلم خود می دانیم اما با توجه به آنچه ذکر شد، سخن از بدیهی ترین حقوق انسانی، زندانیانی ست که جملگی به قصد تادیب و تربیت بدین جا فرستاده شده اند.

مگر آنکه مسئولین قضایی کشور، تمام آنچه شرع و قانون و اخلاق بدان معتقد است را به گوشه ای افکنده باشند، و سیستم نظارتی خود را بر این اصل استوار کرده باشند که تمامی مجرمین، از کوچک ترین مرتکبین به جرم تا بزرگ ترینشان مستحق مرگ اند. که اگر چنین بود امر به معروف و نهی از منکر به چه منظور به عنوان یکی از اساسی ترین مبانی شریعت اسلام شناخته شده است؟ قانون اساسی، آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات را برای چه و که تدوین کرده اند؟ در ابتدای این عریضه، وجدان های بیدار را خطاب قرار دادیم، دگرباره از مقامات جمهوری اسلامی ایران، مجامع حقوق بشری، آیات و مراجع عظام تقلید، خواهشمندیم، تا به وظیفه ی شرعی، انسانی و اخلاقی خود عمل نمایند وخواستار رسیدگی به وضعیت نگهداری زندانیان زن در زندان قرچک ورامین شوند.

در پایان خاطر نشان می شویم که در ابتدای مشاهده این وضعیت و هتاکی ها و برخوردهای غیر قانونی ای که با زندانیان می شد، تصمیم به اعتصاب غذا گرفتیم، و کماکان بر این حق خود اصرار می ورزیم که در صورت تداوم شرایط فعلی، بیمی برای گذشتن از جان خود نداریم که اگر داشتیم هیچ کدام امروز در این جا نبودیم. اگرچه تجربه به ما ثابت کرده است که بی ارزش ترین چیز در زندان، جان آدمی ست. آن هم چنین زندانی، که اساس وجودش نه قانون، نه نظام جمهوری اسلامی، نه مقامات قضایی که اصل انسانیت را به زیر سوال می برد. به هر روی دست به دامان وجدان های بیدار شده ایم تا اگر ذره ای انسانیت در وجودمان باقی مانده باشد، در برابر این بی حرمتی ها به شان و منزلت انسانی که ملائک بر او سجده برده اند سکوت نکنیم.

زندانیان سیاسی زن در زندان قرچک ورامین


 


به گفته مخالفان، تانکهای ارتش سوریه صبح روز شنبه خیابانهای شهر بانیاس را اشغال کردند.

به گزارش رادیو فردا، فعالان حقوق بشر می گویند در جریان تظاهرات روز جمعه در این شهر، نیروهای امنیتی سوریه ۲۶ معترض را کشته اند.

به گفته شاهدان عینی مخالفان از نخستین ساعات روز شنبه تلاش کردند تا با ایجاد زنجیر انسانی جلوی پیشروی تانکها را بگیرند.

معترضان خواستار برکناری بشار اسد رئیس جمهوری این کشور هستند.


 


سفیر تام الاختیار “جمهوری دموکراتیک خلق کره شمالی” در دیدار با رئیس دانشگاه تهران خواهان خواهر خواندگی دانشگاه تهران و دانشگاه کیم ایل سونگ شده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که”جو این چول” سفیر کره شمالی در ایران در دیدار با فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران، خواهان خواهر خواندگی دانشگاه تهران و دانشگاه کیم ایل سونگ شد و با اشاره به اینکه دانشگاه کیم ایل سونگ دانشگاه مادر در کره شمالی است افزود: “همکاری علمی بین دو کشور موجب گسترش همکاری دو کشور در زمینه های دیگر خواهد بود. وی همچنین خواستار تبادل تجارب بین دو کشور از طریق همکاری‌های دانشگاهی شد.”

به گزارش دانشجو نیوز، سفر کره شمالی در ایران پیش از این گفته بود: “توسعه روابط همه جانبه ایران و کره شمالی گامی بزرگ برای مقابله با تحریم های آمریکا و ابرقدرت های غرب است.”

وی همچنین تحریم های جامعه جهانی بر علیه کره شمالی و ایران را عدم تمایل امریکا به توسعه و پیشرفت “کشور های مستقل منطقه” تعبیر کرده بود.

در دیدار اخیر”جو این چول” با فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران علاقه ‌مندی خود را برای امضای تفام‌نامه با دانشگاه کیم ایل سونگ اعلام کرده و گفته است: “با این تفاهم نامه ما از توان علمی همدیگر بیشتر آگاه می شویم و این می تواند مقدمه ای برای خواهر خواندگی دانشگاه تهران و دانشگاه کیم ایل سونگ باشد.”

رئیس دانشگاه تهران همچنین گفته است که روابط ایران و کره شمالی نه تنها بسیار گسترده و استراتژیک است بلکه “ایران و کره شمالی دو کشور متحد استراتژیک” هستند. وی با اشاره به مواضع مشترک دو کشور گفت: “لازمه این نزدیکی این است که روابط دو کشور گسترش یابد که مستحکم‌ترین این روابط می تواند رابطه علمی و فرهنگی باشد.”


 


دریاچه ارومیه یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی و خاکی کشور است که در حال از دست رفتن است.

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه ایران و دومین دریاچه شور دنیا، به دلایل متعددی در حال نابودی و مرگ است و بسیاری از ویژگی‌های زیستی خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این دریاچه یکی از دیدنی‌ترین دریاچه‌های جهان است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند.

هم‌اکنون شاهدیم که افزایش میزان شوری آب دریاچه و رسیدن آن به حد فوق اشباع سبب مرگ و میر پرندگان و اختلال در تردد شناورهای دریایی و پدیدار شدن زمین‌های شوره‌زار حداقل به میزان ۱۵۰ هزار هکتار و چسبیده شدن جزایر ۹ گانه پارک ملی که محل زاد و ولد گونه‌های مهم پرندگان مهاجر محسوب می‌شود، شده است.

با ادامه این روند شاهد کویری شدن منطقه، شور شدن خاک، خشکیدن قنات‌ها و از بین رفتن کشاورزی و دامداری در منطقه و در نهایت از بین رفتن حیات و توسعه در سرزمین آذربایجان غربی و شرقی خواهیم بود.

تشکیل لایه‌های ضخیم نمک در کف و بستر دریاچه از مشکلات جدی است که دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند، این در حالی است که هم جاذبه این دریاچه از بین خواهد رفت و هم تأثیرات منفی بر بخش‌های دیگر استعدادهای گردشگری استان که بخشی از درآمد استان را تامین می‌کند بر جای خواهد گذاشت.

پایان پیام


 


رییس جامعه جراحان گفت: تعرفه‌های پزشکی با هیچ معیاری مطابقت ندارد و در این شرایط سازمان‌های بیمه‌گر نیز به تعهدات خود در مقابل پزشکان عمل نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج فاضل در میزگرد اقتصاد سلامت که در حاشیه سی و پنجمین کنگره جامعه جراحان برگزار شد، افزود: متاسفانه باید به این نکته اشاره کنم که برخی از پزشکان زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این مساله از نحوه تعیین تعرفه‌های پزشکی و تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات پزشکان نشات می‌گیرد.

وی افزود: بزرگترین سوبسید بخش پزشکی را مردم و به ویژه جامعه پزشکی می‌پردازند.


 


سید مصطفی تاج زاده با اعتراض به محدودیتهای غیرقانونی اعمال شده در خصوص وی اعلام کرد که کماکان به روزه های اعتراضی خود که از آذر ماه آغاز شده ادامه خواهد داد.

به گزارش تحول سبز، تاج زاده که یک روز پس از انتخابات سال ۸۸ دستگیر شده بود، پس از گذراندن ۹ ماه زندان که نیمی از آن در سلول انفرادی بود به مرخصی آمد اما در پی شکایت از کودتاگران انتخاباتی و به دلیل امتناع از پس گرفتن این شکایت در میانه مرخصی و در حالی که تحت درمان قرار داشت به زندان برگردانده شد.

تاج زاده گفته است: کمیته ای بیرون از اختیارات مدیریت و پرسنل اداری زندان محدودیت های غیرقانونی را به وی تحمیل کرده اند و مسئولان و نگهبانان زندان نقشی در این برخوردهای غیر قانونی ندارند. اعضای این کمیته که گویا حساسیت ویژه ای نسبت به تاجزاده دارند، تا بحال حاضر نشده اند اجازه انتقال وی به بند عمومی زندان اوین را صادر کنند و با نگهداری تاج زاده در قرنطینه کامل از تماس وی با دیگر زندانیان جلوگیری می کنند.

این در حالی است که پس از انتقال تاجزاده به قرنطینه، حق ملاقات منظم و هفتگی وهمچنین امکان تماس تلفنی وی قطع شده است و اجازه دسترسی به روزنامه ها و مجلات درخواستی خود را نیز ندارد. همچنین با گذشت نزدیک به ۵ ماه از توصیه پزشکان زندان مبنی بر ضرورت انجام "ام. آر. آی" هنوز اجازه این امر صادر نشده است.

بر اساس این گزارش، فشار های وارده بر این فعال سیاسی به حدی است که وی با وجود بیماری و مشکلات جسمی خود اعلام کرده است از آذرماه سال گذشته در اعتراض به اینگونه برخوردهای غیر قانونی دست به روزه اعتراضی زده است و تا زمانی که از حقوق قانونی خود برخوردار نشود به روزه داری ادامه خواهد داد.


 


چند روز بعد از احضار جمعی از فعالان فرهنگی همدان و سنندج، دادگاه انقلاب شهر یزد نیز، گروهی از اعضاء کانون فرهنگیان یزد را مورد احضار و بازپرسی قرار داد.

به گزارش جرس، دادگاه انقلاب محمدعلی شیرازی، چنگیزی، میرزائی، صدیقی، دهقانپور، حسامی فر، قوچانی، شاهدی و نجاتی، از اعضاء کانون فرهنگیان یزد را در تاریخ ۱۴ اردیبهشت احضار کرد.

این گزارش می افزاید، این احضارها که در حوالی روز معلم انجام شد، بدلیل صدور بیانیه بزرگداشت روز معلم در سال ٨٩ بود، که پرونده ای در دادسرای انقلاب یزد برای این افراد تشکیل گردید.

همچنین آمده است “این افراد بدون تفهیم اتهام، در مراحل بازپرسی، به اتهام نشر اکاذیب در دادگاه حاضر شدند و قاضی که بدون مطالعه پرونده در دادگاه حاضر شده بود، از متهمان خواست آخرین دفاعیه خود را تا تاریخ ۱٨ اردیبهشت تحویل دادگاه دهند. ”

قاضی به متهمان گفته است که پس از دریافت آخرین دفاعیه و مطالعه پرونده، ظرف یک هفته حکم را صادر خواهد کرد.


 


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادغام کتابخانه ملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی را اقدامی غیرعلمی و کارشناسی نشده دانست و خاطرنشان ساخت: این ادغام به لحاظ مبنایی ایراد دارد.

ستار هدایت خواه در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور با بیان این که این ادغام از جهات مختلف ایراد و اشکال دارد، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک نهاد دولتی است در حالی که نهاد کتابخانه‌های عمومی یک ارگان عمومی غیردولتی است و از این رو به لحاظ ماهیتی با هم متفاوت هستند و ادغام آنها از نظر مبنایی و حقوقی و قانونی درست نیست.

نماینده مردم دنا و بویراحمد در مجلس افزود: یا باید براساس مصوبه‌ای، کتابخانه ملی را یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف کرد که با توجه به وظایف و اهدافی که برای تشکیل این سازمان تعریف شده، این امر به مصلحت نیست و یا باید نهاد کتابخانه‌های دولتی بشود که با توجه به این که مصوبه مجلس و قانون است، قابل ملغی شدن نیست.

وی با تاکید بر این که این ادغام به لحاظ مبنایی اشکال دارد، توضیح داد: اشکال دیگر از نظر شرح وظایف و فعالیت این دو دستگاه است، زیرا نهاد کتابخانه‌های عمومی مشغول فعالیت در سراسر کشور و در ارتباط با همه روستاها و شهرها و بخش‌های مختلف کشور است و از بودجه‌های خیرین و بخش‌های غیردولتی استفاده می‌کند؛‌ در حالی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مرکز کشور مستقر است و شرح وظایف متفاوتی دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با اشاره به این که تامین کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی است، اظهار کرد: به صرف تشابه اسمی نمی‌توان این دو نهاد را با یکدیگر ادغام کرد، زیرا این ادغام دارای شرایط و مبنای دولت علمی و کارشناسی نیست؛ به هر حال سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک بحث حاکمیتی است و جایگاه بسیار وسیعی دارد و اهمیت آن می‌طلبد که به عنوان یک سازمان مستقل باشد تا بتواند به اهدافی که برای آن در اساسنامه مربوطه تعریف شده است، دست پیدا کند.

هدایتخواه با بیان این که شان و جایگاه حقوقی و اهدافی که برای هر کدام از این دو نهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه‌های عمومی تعریف شده، متفاوت است، تصریح کرد: این کار از مبنا ایراد دارد و اگر هر دستگاه دیگری نیز همچون مجلس خواستار آن می‌شد، عملی اشتباه بود زیرا توجیه علمی و کارشناسی برای این کار وجود ندارد.


 


احمد خاتمی گفت که استقبالهای مردمی و رای جامعه به احمدی نژاد به خاطر رهبری است.

به گزارش هفته نامه شما ارگان حزب موتلفه، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به طرفداران احمدی نژاد که معتقدند حمایت وی از رهبری از آرای او کاسته است، با تایید گله ی برخی مردم در این مدت، که می گفتند رهبری حمایت های بی رویه از احمدی نژاد و همراهانشان دارد اذعان کرد همه می‌دانند که اگر حمایت‌های ۴ سال گذشته رهبری نبود، هیچ کاری پیش نمی‌رفت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه رهبری هرگز نه به‌طور خصوصی و نه عمومی نگفتند که به چه کسی رأی می‌دهند گفت مردم ما حدس زدند که رهبری به آقای احمدی‌نژاد تمایل دارند. یقین دارم که اگر حمایت رهبری نبود، قطعاً آقای رئیس‌جمهور ریزش آرای فراوانی داشتند.

خاتمی همچنین مدعی شد که استقبال مردم از احمدی نژاد در سفرهای استانی بخاطر رهبری است نه خود او.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان افزود بنده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، در جلسه جامعه مدرسین صراحتاً گفتم بیانیه بدهیم و بگوئیم ما از جناب آقای احمدی‌نژاد، منهای مشائی حمایت می‌کنیم. حتی یک نفر هم در جلسه جامعه مدرسین نبود که بر آقای مشائی نقد نداشته باشد؛ اما مصلحت را در این دیدند که در آن برهه این موضوع را مطرح نکنیم و کمک کنیم آقای رئیس‌جمهور رأی بیاورد، اما در عین حال نباید از جریان انحرافی غافل شد.


 


عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این که طرح مسکن مهر، نمی‌تواند قیمت مسکن در کشور را کاهش دهد، پافشاری دولت برای کنترل بازار مسکن را موجب افزایش قیمت آن خواند و گفت: عقد قرارداد دو ساله برای اجاره مسکن اجرایی نمی‌شود.

“مهرداد بائوج‌لاهوتی” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان این که عقد قرارداد دو ساله برای اجاره و رهن مسکن، سیاست مناسبی برای کاهش بهای اجاره و رهن مسکن نیست، تصریح کرد: هیچ فردی نمی‌تواند از روی اجبار خانه خود را اجاره دهد یا خانه‌ای را برای زمان مشخص اجاره کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: پافشاری دولت برای دخالت در قیمت مسکن به جای کاهش قیمت مسکن باعث افزایش قیمت آن در کشور شده است.

سرنوشت خانه‌های خالی در انتظار قراردادهای دو ساله مسکن

بائوج‌لاهوتی اظهار کرد: ناتوانی مردم در خرید مسکن، تقاضا را برای اجاره و رهن آن افزایش می‌دهد و این موضوع تعادل بازار عرضه و تقاضای مسکن را به هم می‌ریزد؛ دولت باید با طراحی سیاست‌های مناسب توان خرید مردم را افزایش دهد و تعادل را به بازار عرضه و تقاضای مسکن باز گرداند.

مسکن مهر پاسخ‌گوی نیاز مردم نیست

وی با بیان این که اجرای طرح مسکن مهر یکی از طرح‌های مناسب دولت برای متعادل کردن بازار مسکن و تأمین نیاز مردم بوده است، گفت: طرح مسکن مهر پاسخ‌گوی تمام نیاز مردم به مسکن نیست.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: در کشور سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود تا نیاز مردم برای خرید مسکن برطرف شود؛ بر اساس طرح مسکن مهر سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود و با توجه به این موضوع این طرح نمی‌تواند قیمت مسکن در کشور را کاهش دهد.

دولت در ساخت مسکن به بخش خصوصی اعتماد کند

وی درباره راهکارهای مناسب برای تأمین مسکن مورد نیاز کشور، اظهار کرد: دولت باید با جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان در جامعه و بها دادن به بخش خصوصی درصد چشمگیری از این نیاز را برطرف کند.

رویای خرید مسکن با وام ۲۰ میلیون تومانی

بائوج‌لاهوتی با بیان این که مبلغ ۲۰ میلیون تومان رقم مناسبی برای تسهیلات خرید مسکن نیست، افزود: قیمت یک مسکن ۱۰۰ متری در تهران دست‌کم یکصد میلیون تومان ارزش دارد و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات نمی‌تواند تأمین کننده منبع مالی برای خرید مسکن باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی مناسب میزان تسهیلات خرید مسکن را افزایش دهد.

دولت برای کنترل و کاهش قیمت اجاره و رهن مسکن قانون عقد قرارداد دو ساله اجاره مسکن را در تاریخ (سه‌شنبه ۶ اردیبهشت) تصویب کرد؛ این در حالی است که برخی از کارشناسان مسکن اجرایی شدن این طرح را نشدنی می‌دانند و بر این باور هستند که این طرح نمی‌تواند قیمت مسکن را در بازار کنترل کند.


 


نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه کارخانجات به‌جای استفاده از شیر تولید شده دامداران روی به خرید شیرخشک آورده‌اند، گفت: دامداران دیگر برای تولید انگیزه‌ای ندارند.

“عبدالحسین ناصری” در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ، با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضلات دامداران ما واردات بی‌رویه شیر خشک به کشور است، افزود: وقتی شیر خشک با قیمت ارزان و بیش از حد وارد کشور می‌شود، به‌طورحتم کارخانجات تولید شیر به خرید شیرخشک روی می‌آورند.

نماینده مردم گرگان وآق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وقتی کارخانجات از خرید شیرخشک بی‌نیاز می‌شوند، شیر تولید شده از‌سوی دامداران بی‌استفاده می‌ماند و این موضوع بدهکاری و ورشکستگی دامداران را در پی دارد.

وی درباره نبود خرید تضمینی شیر از‌سوی دولت، گفت: به استناد ماده بیست آیین‌نامه مجلس که به جهاد کشاورزی ارائه شده دولت موظف است که هر سال شیر و سایر مواد لبنی را تضمینی بخرد که اگر این قانون اجرا شود، بسیاری از مشکلات دامداران حل خواهد شد.

وی درباره معضل اشتغال کارگران دامداری، گفت: اشتغال‌زایی در زمینه دامداری از بین رفته و تعداد کارگران دامداری‌ها از چند کارگر به یک کارگر رسیده است که این باعث تاسف است.

ناصری درباره مواد اولیه مورد نیاز دامداری‌ها، گفت: پنجاه درصد اقلام مصرفی دامداری شامل یونجه، کاه و جو تا بیست درصد قیمتشان پایین آمده، اما در مقابل پنجاه درصد دیگر شامل ذرت، سویا، پنبه دانه و کنجاره تا چهل درصد نیز افزایش قیمت داشته است.

سخنگو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس، ادامه داد: قیمت دارو نیز برای دامداری‌ها هر روز در حال افزایش است و این در حالی است که یارانه‌های داروهای دامپزشکی نیز برداشته شده و به قیمت خریداری شده برای دامدار تمام می‌شود.

۸۷۰ هزار راس گاو در دامداری‌های کشور ثبت شده‌اند که سهم استان گلستان در تولید شیر آن‌ها شش هزار و ۷۰۰ تا هفت هزار تن در برآورد می‌شود.


 


با گذشت ۸ روز از بازداشت «دوروثی (هما) پرواز» خبرنگار ایرانی شبکهٔ الجزیره در سوریه، نگرانی‌ها از وضعیت او و خودداری مقامات سوری از ترخیص او در حال افزایش است.

به گزارش آفتاب، هما پرواز که برای پوشش ناآرامی‌های سوریه روز ۲۹ آپریل قطر را به مقصد دمشق ترک کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی دمشق توسط نیروهای امنیتی سوریه بازداشت شد. در این مدت، او از هرگونه ارتباط با دنیای بیرون منع شده است.

سخنگوی شبکه‌ٔ الجزیره اعلام کرده است: “ما نگران سلامتی و امنیت دوروثی هستیم و از آزادی هرچه سریع‌تر او را از دولت سوریه خواستاریم.” سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیته‌ٔ حفاظت از روزنامه‌نگاران و نیز سازمان خبرنگاران بدون مرز از جمله حمایت‌کنندگان از پویش آزادی برای هما پرواز هستند.

پیش از این، الجزیره از واکنش علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به این مسأله گزارش داده بود. به گزارش الجزیره، صالحی در پاسخ به این سؤال که تعهد ایران در قبال خانم پرواز چیست، اظهار داشته است: “من امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد اما در صورت صحت آن، ما از دولت سوریه تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کند.”

هما پرواز ۲۹ ساله و فرزند پدری ایرانی و مادری آمریکایی است. او متولد اکتبر ۱۹۷۱ در اصفهان، ایران است و دوران پس از کودکی خود را در کانادا سپری کرده است. پرواز فارغ‌التحصیل رشته‌ٔ ژورنالیسم از دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه آریزونا است. روزنامه‌نگاری برای رسانه‌های ژاپن، آمریکا و کانادا و نیز فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینهٔ روزنامه‌نگاری در دو دانشگاه هاروارد و کمبریج از سوابق اوست. او از سال ۲۰۱۰ همکاری با شبکهٔ الجزیره انگلیسی را آغاز کرده است.


 


در تظاهرات اعتراض آمیز مردم سوریه علیه دیکتاتوری حزب بعث که در روز جمعه ششم ماه مه انجام شد، دست کم ۲۱ نفر بر اثر شلیک نیروهاى امنیتى این کشور حان باختند و گروه زیادی زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها در شهر حُمص ۱۵ نفر در تظاهرات کشته شده اند.

به گفتۀ شاهدان عینى ، نیروهاى امنیتى در حوالى دمشق پایتخت سوریه نیز به روى صدها نفر از معترضان آتش گشودند.

در شهر ساحلى بانیاس نیز گفته مى شود بیش از ۵ هزار نفر با در دست گرفتن شاخه هاى زیتون و پرچم هاى سوریه شعارهایى براى تغییر رژیم سر دادند.

این گزارش‌ها حاکی است تظاهرات معترضان پس از نماز جمعه با برخورد شدید نیروهای امنیتی و نظامی روبه رو شده که با شلیک به مردم سعی در متفرق کردن آنها داشته‌اند.

همزمان رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که ریاض سیف، چهره شاخص مدافع حقوق بشر در سوریه، هم بازداشت شده است.

مخالفان و معترضان که در هفت هفته گذشته پس از نماز جمعه تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور برگزار کرده‌اند روز جمعه ششم ماه مه را “روز نافرمانی” خوانده و از معترضان خواسته بودند با پرهیز کامل از خشونت، دست به اعتراض گسترده و همگانی بزنند.

در همین حال رامی عبدالرحمان، رئیس گروه ناظران حقوق بشر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ریاض سیف، از ناراضیان و منتقدان جدی حاکمیت بشار اسد، روز جمعه در سوریه بازداشت شده است.

وی گفت “نیروهای امنیتی به مسجد الحسن در محله میدان در دمشق حمله کرده و ریاض سیف را با خود بردند.”

ریاض سیف از نمایندگان سابق مجلس و از چهره‌های اصلی مخالفان دولت است که چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

جومانا سیف، دختر ریاض سیف، در همین زمینه به خبرگزاری ها گفته است: “ماموران عده‌ای از معترضان را به همراه پدرم دستگیر کرده و همه آنها را با اتوبوس از مسجد بیرون بردند.”

ریاض سیف که ۶۴ سال دارد، به سرطان پروستات مبتلاست و حدود هشت سال را به اتهام‌هایی چون “خدشه‌دار کردن اخلاق ملی” یا “تهدید نظام” که از رایج‌ترین اتهام‌ها برای مخالفان سیاسی در سوریه است، در زندان گذرانده است.

همچنین شاهدان عینی می‌گویند که در شهر دمشق و حومه و در حمص، تانک‌های نظامی ساعاتی پیش از نماز جمعه مستقر شدند و با شروع راهپیمایی، با معترضان درگیر شده و نیروهای امنیتی به سوی آنها شلیک کردند.

به گفته معترضان، در حمص دست‌کم شش تن کشته شده‌اند. گفته می‌شود که پنج تن در «باب السبا» هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

با این حال شاهدان عینی می‌گویند هزاران معترض هنوز در خیابان‌ها تظاهرات و در عین حال از هرگونه خشونتی پرهیز می‌کنند.

تظاهرکنندگان دیگر از شعارهای اصلاح ساختار دست برداشته و سرنگونی نظام و حکومت بشار اسد را در شعارهای خود مطرح می‌کنند.

شاهدان عینی از شهر حمص گفتند که “هیچ گونه اعمال خشونت‌ از سوی معترضان دیده نشده و حتی یک سنگ هم پرتاب نکرده‌اند.”

یک شاهد دیگر گفت: “با این حال تا ما به میدان رسیدیم، آنها به سوی معترضان شلیک مستقیم کرده و خیلی‌ها را زخمی کرده یا از پا درآوردند.”

تصاویر ویدئویی که از سوی معترضان از شهر حما ارسال شده، نشان می‌دهد که زخمی‌ها در خیابان در خون افتاده‌اند و شعار الله‌اکبر از سوی مردم شنیده می‌شود.

همچنین گفته می‌شود که سنگین‌ترین حضور نظامی در دمشق و نزدیکی دمشق دیده شده و شهر دوما شاهد حضور سنگین نیروهای امنیتی و نظامی است.

گزارش‌ها حاکی است که حضور گسترده نیروهای امنیتی و نظامی سوریه در درعا باعث شد تا در این شهر روز جمعه تجمع اعتراضی شکل نگیرد.

بشار اسد هفته گذشته دستور داد تا نیروهای ارتش در این شهر جنوبی مستقر شوند تا به این ترتیب روند هفته‌ها تظاهرات اعتراضی در این شهر را متوقف کنند.

روز جمعه بیش از ۲۰۰۰ معترض در یکی از مناطق حاشیه‌ای دمشق به نام «ساقبا» دست به تظاهرات زده و شعار می‌دادند: “خواست مردم سرنگونی حکومت است.”

یک شاهد عینی به رویترز گفته است: تظاهرکنندگان خواستار آزادی صدها زندانی هستند که طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

شبکه الجزیره تصاویری از تظاهرات در چند شهر سوریه را نشان داده است که در آن تظاهر‌کنندگان شعارهایی برای آزادی و تغییر رییس حکومت سر می‌دادند.

طی دو ماه گذشته از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه، بیش از ۶٢۵تن از شهروندان جان باخته اند، اما مقامات سوری معتقدند یک صد نظامی نیز کشته شده اند.

تحریم مقامات سوری

اعضای اتحادیه اروپا روز جمعه با تحریم ۱۴ مقام سوریه به اتهام دست داشتن در سرکوب اعتراضات در این کشور، موافقت کردند. در همین حال گزارش‌ها حاکی است در جریان تظاهرات روز جمعه بیست و دو نفر کشته شده‌اند.

پس از نشست سفرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام شد این اتحادیه علیه ۱۴ مقام سوری تحریم اعمال می‌کند و آنها حق سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و اموال آنها در این کشورها مسدود خواهد شد.

این مصوبه قرار است هفته آینده به طور رسمی به تصویب اعضای اتحادیه اروپا برسد.

در بین ۱۴ نفر مورد تحریم اتحادیه اروپا نام بشار اسد، رییس جمهوری سوریه قرار ندارد. همچنین این تحریم ها بخش های صنعت نفت سوریه را هدف قرار نداده است.


 


پدر شبنم مددزاده با ابراز نگرانی از وضعیت دخترش در زندان ورامین از شرایط سخت و نامطلوب این زندان که به کهریزک دوم شهرت دارد، گلایه مند است.

پدر شبنم مدد زاده، دانشجویی زندانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که وی غروب سه شنبه بدون هیچ توضیحی از زندان رجایی شهر کرج به زندان قرچک ورامین منتقل شد. این درحالیستکه طبق حکم دادگاه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه او محکوم به تبعید در زندان رجایی شهر کرج است. عبدالعلی مدد زاده، پدر این دانشجوی زندانی که از انتقال دختر کوچکش شوکه است به کمپین گفت: « دیروز مادرش از تبریز به کرج رفته بود تا دخترش را ملاقات کند اما به او اجازه ملاقات نداده بودند و به او گفته بودند که آنها در حال رفتن به زندان قرچک هستند و ملاقات نداده بودند. از دیروز تا حالا ما مانده بودیم که یعنی چه. امروز صبح شبنم فقط یک دقیقه زنگ زد و گفت که بابا اینطوری شده . به او اجازه داده بودند که یک دقیقه زنگ بزند و به ما خبر بدهد.»

عبدالعلی مدد زاده در خصوص صحبت های دخترش گفت:« فقط یک دقیقه حرف بود. گفت ۲۰۰ نفر را آورده اند زندان قرچک، گفت حمام و توالت درست نداریم. در یک جا هم ظرف شسته می شود، هم لباس، هم حمام می کنند. توالت هم درست نیست. گفت هیچی نداریم. چاقو کش، قاتل ، زندانی سیاسی ، تیغ زن ، تریاکی همه را یک جا جمع کرده اند.»

پدر شبنم مدد زاده درباره علت این جابه جایی گفت: « مگرقانون اجرا می شود! هر جا دلشان بخواهد می برند. بچه من که فقط نیست، ۲۰۰ نفر را از زندان رجایی شهر کرج برده اند قرچک.»

عبدالعلی مدد زاده گفت: « وقتی دکتر بهداری زندان به او بگوید ما شما را آوردیم اینجا که شکنجه بدهیم نه اینکه معالجه کنیم دیگر چه انتظاری می توانم داشته باشم. بچه من الان آنجا مریض است. نه فقط شبنم همه زندانی ها حالشان بد است. من دو زندانی دارم که نمی دانم از کدامشان بگویم. فرزاد هم الان زندان رجایی شهر کرج است. چند ماه بود که خواهر و برادر هم در آنجا یکدیگر را ندیده بودند حتی شبنم قبل رفتن هم برادرش را نتوانسته ببیند.»

شبنم مددزاده، دبیرسابق سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران که در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۸۷ بازداشت شد و در تاریخ۲۰ بهمن ۸۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد. که این حکم در تاریخ ۱۲ خرداد ۸۹ عینا تایید شد.

با انتقال او به زندانی دیگر شانس ملاقات گهگاهی با فرزاد، بردارش نیز از بین رفت.

فرزاد مدد زاده نیز که به دنبال دستگیری خواهرش بازداشت شد به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود که به همین علت می توانستند یکدیگر را ملاقات کنند.


 


مجتبی هاشمی یکی از فعالین دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، توسط دادگاه انقلاب تهران، به سه سال محرومیت از تحصیل و یک سال زندان و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش کانون حمایت ازخانواده جان باختگان و بازداشتی ها، وی از اعضای اصلی انجمن اسلامی دانشجویی در اعتراضات ۱۶ آذر سال ٨٨ بود .

این گزارش افزود مجتبی هاشمی که در صدد بود در گرامیداشت روز دانشجو، برنامه ای را برگزار کند، حین راه اندازی تجمع روز دانشجو، با مانع تراشی حراست و بسیج دانشگاه مواجه می شود و فشارهای این نهادها در نهایت منجر به اخراج وی از دانشگاه گردید.

بر اساس این گزارش، هاشمی همچنان در انتظار حکم یکسال زندان است وعلاوه بر حکم تعلیق و زندان، نیروهای امنیتی مانع از فعالیتهای روزنامه نگاری و سایر فعالیتهای مدنی وی شده و کماکان تحت فشار و تهدید قرار دارد.


 


در آستانه سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، معلم و زندانیِ سیاسی کُرد، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز(شاخه کردستان)، جهت گرامیداشت یاد وی بیانیه ای صادر کرده و خواستار ادای احترامِ معلمان سراسر کشور در سالروز اعدام آن معلم جانباخته شد.

به گزارش جرس، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز– شاخه کردستان، در ابتدای بیانیه خود با انتشار بخشی از رنجنامۀ فرزاد کمانگر که آنرا قبل از اعدام نگاشته بود، به نقل از وی آورده است “امروز که قرار است زندگی را از من بگیرند با عشق به همنوعانم، تصمیم گرفته ام اعضای بدنم را به بیمارانی که مرگ من می تواند به آنها زندگی ببخشد هدیه کنم. قلبم در سینه کودکی بتپد تا فردایی نه چندان دور، معلم روستایی کوچک شود و هر روز صبح، بچه ها با لبخندی زیبا به پیشوازش بیایند و او را شریک همه شادی ها و بازی های خود بنمایند شاید آن زمان، کودکان، طعم فقر و گرسنگی را ندانند و در دنیای آنها، واژه های زندان، شکنجه، ستم و نابرابری، معنایی نداشته باشد.

فرزاد کمانگر- بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

رنج نامه فرزاد کمانگر، گویای نگرش خشونت ورزان و ناقضان حق حیات نسبت به دگراندیشی و تغییر طلبی است. سال گذشته و در چنین روزی، پس از سه سال تحمل ناجوانمردانه ترین شکنجه ها، دایه سلطنه، فرزندش و شاگردان فرزاد، معلمشان را از دست دادند، اما، کردستان در این روز، بار دیگر چوبه های اعدام را شرمسار کرد تا بگوید فریاد آزادی خواهی و حق طلبی را با هیچ طناب داری نمی توان حلق آویز و خفه نمود. به همین مناسبت، کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز – شاخه کردستان، ضمن تبریک به خانواده این معلم شهید و مردم کردستان و ایران، با اعلام حمایت از بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید و کانون صنفی معلمان استان کردستان، خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی اعضای در بند کانون صنفی معلمان است.

این کمیته یادآور می شود جنبش سبز ایران، خواسته های معلمان را به عنوان اصلی ترین مطالبات خود پیگیری می نماید و خواهان تغییرات اساسی و بنیادی در حوزه آموزش کشور است. لذا، از تمامی معلمان می خواهد جهت ادای احترام به همکاران فقید و دربند خود، کلاس های درس روز ۱۹ اردیبهشت ماه را با دو دقیقه سکوت شروع نمایند تا به وظیفه انسانی و اخلاقی خود در قبال نسل بیدار، آگاه و پرسشگر آینده عمل کرده باشیم.

لازم به ذکر است است فرزاد کمانگر و چهار زندانی سیاسی دیگر، به اتهامات امنیتی، در نوزدهم اردیبهشت ماه سال گذشته در زندان اوین به جوخه های اعدام سپرده شدند.


 


سرانجام بعد از مدتها بلاتکلیفی و حاشیه سازی، منصور کتان باف در جلسه غیر علنی  شورای شهر به عنوان شهردار جدید اهواز انتخاب شد تا اهواز هم بعد از ماه ها صاحب شهردار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: با حضور مسئولان استانی جلسه شورای شهر اهواز با حضور همه اعضا از جمله اسکندر زنگنه برگزار شد و در این جلسه منصور کتانباف به عنوان شهردار جدید اهواز انتخاب شد.

وی تاکید کرد: قرار است انتخاب شهردار اهواز به صورت رسمی روز یکشنبه در جلسه شورای شهر اهواز در محل شورای شهر انجام شود.

فلاحی مقدم با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف مرکزی نظری درباره انحلال شورای شهر ندارد، گفت: با انتخاب شهردار و برطرف شدن مشکلات موجود در شورای شهر اهواز دیگر بحث انحلال شورای شهر منتفی است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته