-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

Latest News from Emrooz for 05/17/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



‌آیت الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین قم در دیدار با برگزار کنندگان کنگره شهدای روحانی استان قم، گفت: جلسه‌ای در حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و وظایف هر کدام از قوا توسط رهبری گوشزد شد. شورای نگهبان از نهادهایی است که نگهبان اساس اسلام از نظر قانون اساسی و شرع است و هیچ مقامی حق ندارد در برابر نظر نهایی شورای نگهبان نظری بدهد.

گزیده سخنان وی به این قرار است:

حوزه‌های علمیه و روحانیت و مراجع و رهبری نمی‌توانند تماشا کنند که کیان و پایداری اصلی تاسیس نظام بخواهد آسیب ببیند.

این که عده‌ای تصور می‌کنند، روحانیون دور از دفاع بودند، ‌درحالی ست که گاهی مراجع هم به میدان جهاد آمده و تا شهادت پیش رفته‌اند.

یکی از مامویت‌های معاونت جامعه و روحانیت جامعه مدرسین شناسایی روحانیون شهید و حاضر در دستگاه‌هاست.

در ظاهر کشور آرام و بدون مشکلی داریم. اما وقتی بیشتر دقت می‌کنیم آرامش عمقی جامعه آسیب دیده است و می‌گویند دعوای دولت و مجلس به کجا رسید. از وظایف مهم رهبری در متن قانون هماهنگی میان قواست و گاهی به عنوان ولی فقیه و گاهی به عنوان وظیفه قانونی وارد می‌شوند.

جلسه‌ای در حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و وظایف هر کدام از قوا توسط رهبری گوشزد شد. شورای نگهبان از نهادهایی است که نگهبان اساس اسلام از نظر قانون اساسی و شرع است و هیچ مقامی حق ندارد در برابر نظر نهایی شورای نگهبان نظری بدهد.

در شورای نگهبان در قوانینی که نیاز به تفسیر دارد، حداقل 9 نفر باید رای دهند که در قضیه‌ی اخیر اتفاق آراء بود و در عین حال برخی می‌خواهند سوء‌استفاده کنند و اگر کسی بخواهد قانون اساسی را قبول نداشته باشد، قانون اساسی او را قبول ندارد. نظام حاکم کشور را نمی‌توان با حرف‌های این و آن به سستی کشاند و امروز همه موظفیم آرامش جامعه را حفظ و از کارهای خودسرانه و تشنج پرهیز کنیم.

باید در فضایی آرام به تشریح واقعیت‌های کشور بپردازیم و به دور از تحریک و تحریض و غرض و مرض به خصوص مستند و منطقی حرف بزنیم و بنویسیم. همانطور که از فراز ونشیب‌های 31 ساله به تدبیر رهبری گذشتیم؛ ‌از این قبیل صحنه‌ها هم خواهیم گذشت.


 


محمدباقر قالیباف در سایت شخصی خود نوشته است:

روز شنبه مورخ ۹٠/٢/۱٠ بار دیگر این افتخار نصیبمان شد كه به اتفاق اعضای شورای عالی استان‌ها دیداری صمیمی با رهبر معظم انقلاب داشته باشیم. در ابتدای جلسه و پیش از فرمایشات معظم‌له، گزارشی از سوی آقای چمران و بنده ارائه شد. سپس حضرت آقا سخنانی ایراد فرمودند كه به نظر بنده حاوی ٢ نكته اساسی بود:

نكته نخست؛ همه باید به قانون گردن نهند و تفسیر این قانون نیز بر عهده شورای نگهبان است. هرچند ممكن است هر كس و هر جریانی به فراخور فهم و جایگاهی كه در آن قرار دارد، برداشت خاص خود را از قانون داشته باشد، ولی در نهایت و در مقام تصمیم‌گیری - بویژه آنجا كه پای سرنوشت یک جمع و چه بسا ملت در میان است - نظر تفسیری شورای نگهبان از قانون است كه باید به مثابه ملاک اصلی و حتمی لحاظ شود. اینطور هم نیست كه شورای نگهبان همواره برداشت ثابتی از یک قانون داشته باشد، چرا كه مجتهدین و حقوقدان ها تغییر می كنند. كما اینكه گاهی یک مجتهد نیز نسبت به یک موضوع در یک زمان یک نظر دارد و زمانی دیگر نظری متفاوت از آن. این یک امر طبیعی است و نشان دهنده اوج قوت فقه شیعه است.

نكته دوم؛ معظم‌له به این سخن حضرت امام‌(ره) اشاره فرمودند كه حرف مرد یكی نیست، بلكه حرف مرد ٢ تاست؛ چراكه وقتی انسان فهمید، اشتباه كرده، باید بگوید اشتباه كردم و اشتباهش را اصلاح كند.

به نظر بنده، اشاره مقام معظم رهبری به این فرمایش حضرت امام(ره)، در واقع تاكیدی از جانب ایشان است بر مراعات اخلاق در امر سیاست كه بویژه مسئولان نظام باید توجه خاصی به آن داشته باشند.

بدیهی است توجه و اهتمام به این ٢ نكته، راه حل بسیاری از مسائل و مشكلات را پیش پای ما می‌گذارد.

امیدوارم كه خداوند متعال این توفیق را نصیب همه ما كند تا سرباز واقعی رهبری باشیم و برای حل مشكلات كشور و مردم تمام تلاش خود را به كار بندیم.


 


نائب رئیس قرارگاه عمار تاکید کرد که این قرارگاه با هدف و کارکرد حزبی تشکیل نشده و بسیار بعید است در چنین قرارگاهی اعضا تصمیم بگیرند برای انتخابات مجلس نهم لیست مجزای انتخاباتی ارائه کنند.

علیرضا پناهیان در گفتگو با مهر درخصوص کارکرد سیاسی قرارگاه عمار و شائبه انتخاباتی بودن این قرارگاه گفت : احتمال دارد قرارگاه عمار کارکرد سیاسی داشته باشد چرا که ما نمی توانیم نسبت به جریانهای سیاسی و عملکردهای آنها در جامعه بی تفاوت باشیم.

وی افزود: با این وجود قرارگاه عمار یک قرارگاه سیاسی است که البته با هدف و کارکرد حزبی تشکیل نشده است، بلکه بیشتر یک اتاق فکر برای هم فکری و تبادل افکار است.

نائب رئیس قرارگاه عمارتصریح کرد: نیروهای این قرارگاه با هدف بصیرت دهی به جامعه فعالیت می کنند و هر کدام سعی می کنند این کار را به بهترین نحو انجام دهند.

پناهیان در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال ارائه لیست انتخاباتی از سوی قرارگاه عمار اظهار داشت: بسیار بعید است در چنین قرارگاهی اعضا تصمیم بگیرند برای انتخابات مجلس نهم لیست مجزای انتخاباتی ارائه دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه درخصوص برنامه های قرارگاه عمار برای مقابله با جریان انحرافی اظهار داشت: هر کدام از اعضا به صورت فردی برنامه های فعالیت هایی را در این راستا انجام می دهند و به شیوه و ادبیات خود نیز تا به حال اقداماتی را انجام داده اند.

وی ادامه داد: تمامی اعضای قرارگاه عمار خود را موظف می دانند که با هر جریان انحرافی که در جامعه شکل می گیرد برخورد کنند.

پناهیان تاکید کرد: ابتدا باید از نظر تئوری و مبانی فکری لازم به مردم ارائه شود تا قوت مقابله فکری به وجود بیاید و سپس به سراغ مقابله با این جریان برویم.

نائب رئیس قرارگاه عمار در پاسخ به سئوالی درباره تدوین برنامه ای ویژه در قرارگاه عمار برای روشنگری در خصوص جریان انحرافی گفت: هنوز در مقدمات قرارگاه عمار هستیم و جزئیات برنامه های آن شکل نگرفته است.

به گزارش مهر، قرارگاه عمار بهمن ماه سال 1389 با حضور 70 نفر از چهره‌های شاخص و فعال فرهنگی و مسئولین مؤسسات فرهنگی در تهران و برخی از مراکز استانها اولین مجمع عمومی خود را برگزار کرد و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند. مهمترین اهداف این قرارگاه بر اساس اساسنامه نظارت و نقد عملکرد نهادها و رصد فعالیت‌های جبهه معارض انقلاب اسلامی است.


 


بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوئيس مور‌نو اوکامپو، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه، معمر قذافی رهبر لیبی، پسرش سیف‌الاسلام و رئیس سازمان امنیت لیبی عبدالله سنوسی را متهم کرد "دستور حملات غیرقانونی را صادر، آن‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند."


به گفته‌ی دادستان دادگاه لاهه، این پیشامدها نه تنها جنایتی علیه مردم لیبی است، بلکه نمایانگر جنایت علیه بشریت است. طبق اظهارات مورنو اوکامپو، نیروهای نظامی قذافی، به غیرنظامیان در خانه‌هایشان حمله کرده، به سوی تظاهرکنندگان آتش گشوده، مراسم سوگواری را هدف تیراندازی قرار داده و تک‌تیراندازانی به کار گمارده تا به کسانی که از مساجد خارج می‌شوند تیراندازی کنند.


دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه همچنین گفت که قذافی دستور این حملات را صادر کرده، پسرش سیف‌الاسلام مزدورانی را برای این کار به خدمت گرفته و سانوسی مستقیما در این حملات دست داشته است.


مورنو اوکامپو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، اکنون نوبت قاضیان دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه است که مدارک ارائه شده را ارزیابی کنند و برای صدور حکم بازداشت معمر قذافی و دو تن دیگر تصمیم بگیرند.


وی خاطر نشان ساخت که تیم او آنقدر مدارک گردآوری کرده که او حاضر است با آن‌ها به دادگاه برود. دادستان دادگاه لاهه یادآور شد که او همچنین مشغول بررسی اتهامات مربوط به تجاوزات جنسی گسترده و جنایات جنگی است که در جریان منازعه، از سوی جریان‌های مختلف صورت گرفته است.


اوکامپو اعلام کرد مدارک و مستنداتی در مورد صدور احکام حمله و شلیک به غیرنظامیان از سوی معمر قذافی، پسرش و رئیس اداره اطلاعات و امنیت لیبی در اختیار دارد که بر اساس آن پرونده را تشکیل داده و درخواست حکم جلب را صادر کرده است.


واکنش‌ها به اقدام دادستان دادگاه لاهه
سخنگوی انقلابیون لیبی در بنغازی، از این گام دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه استقبال کرد و آن را گام بسیار مهمی در راه اعمال فشارهای بیشتر به قذافی و پسرش ارزیابی کرد.


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ آلمان نیز اقدام دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه برای درخواست حکم بازداشت قذافی را ستود. به گفته‌ی وستروله، قذافی و پیروانش با خشونت و بیرحمی انسان‌ستیزانه مخالفان را سرکوب کرده‌اند.


ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا نیز خاطر نشان ساخت که رفتار رژیم قذافی همچنان باعث نگرانی بزرگ است.


گفتنی است خالد قائم، معاون وزیر خارجه‌ رژیم قذافی چند روز پیش گفته بود که لیبی به تصمیم دادستان دادگاه لاهه توجهی نخواهد کرد.

ژنرال دیوید ریچاردز، رئیس ستاد مشترک ارتش بریتانیا نیز، در مقاله‌ای که در ساندی تلگراف به چاپ رسید اعلام کرده است که باید حضور نظامی ناتو در لیبی گسترده‌تر شود.

وی با بیان اینکه پس از سقوط مصراته، رژیم قذافی ضعیف شده است، تأکید کرد که باید فشار نظامی را افزایش داد تا حکومت قذافی از پا درآید.


همزمان عبدالله الخطیب، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی، جهت گفت و گو برای برقراری آتش‌بس میان طرف‌های درگیر به طرابلس سفر کرده است.


بنا به گزارش منابع غربی، بعید است در صورت صدور احکام جلب، تغییری سریع و جدی در مورد درگیری و مقابله نظامی روی دهد اما به هر حال، امکان خروج از کشور برای این سه تن را دشوارتر می‌کند.


از آنجایی که دستور دادرسی جنایات جنگی در مورد لیبی از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده، تمامی کشورهای عضو موظف به تبعیت از حکم جلب هستند و در صورت خروج این سه تن از لیبی، باید آنها را دستگیر کرده و تحویل دادگاه کیفری بین‌المللی دهند.


 


محمد نوری زاد در وبسایت شخصی خود نوشته است: عماد بهاور را در بند هفت زندان اوین دیدم . و بعدها در بند ۳۵۰ . جوانی خوش سیما ، خنده به لب، با ادب ، فهمیده، و از خانواده ای ریشه دار. با ادب که می گویم ، شما جوانی را تجسم کنید که درهمان نگاه و برخورد نخست ، سابقه ی مطولی از تواضع و انسانیت خود را بر کف دست فهم شما می نشاند.

عماد بهاور ، نمی تواند خطاکار باشد . او زندانی عصبیت ماست . زندانی ترشرویی ما . مثل این که ادب را در قفس بیاندازیم و درهای تنفس را به رویش ببندیم . عماد ، تمثیل صادقانه ی یک جوان متعهد و روشنفکر ایرانی است . جلال است . جلال آل احمد . که دست پرخاشگر ما ، او را از نیمه راه تجربه به در برده و به زندانش انداخته است .

عماد بهاور را جوانی عاشق ایران یافتم . و چه گوهری برای یک جوان ایرانی ، از همین ایران دوستی او بالاتر؟ حالا خدادوستی او بجای خود .

کاش عماد را ، و عماد ها را می فهمیدیم . کاش متواضعانه سرتعظیم در برابر او و عمادهای دیگر خود فرو می بردیم و با یک دلجویی مختصر ، آنان را به عرصه ی علم و تحصیل باز می بردیم.

زندانی بودن عماد و عمادها ، هیچ گرهی از مشکلات ما وا نمی کند . بل بر مشکلات ما ، آواری از هدر دادن استعدادهای ناب این سرزمین فرو می نشاند .


عماد بهاور یک جوان سالم و پاک نهاد است . در تقسیم بندی های سیاسی : ملی مذهبی است . که هم مسلمان است و هم کشورش را دوست دارد . گمان ندارم ملی مذهبی بودن او ، موجب غضب ما شده باشد . چرا که گویندگان " مکتب ایرانی" مگر غیر از این می گویند؟ مکتب ایرانی یعنی : اعتقاد به اسلامی که ایرانیزه شده . و از بزرگراه ملیت ما ایرانیان گذر کرده است .

صلاح ما قطعا در این است که : در برابر عماد های پاک نهاد خود زانو بزنیم و التماس کنان از آنان پوزش بخواهیم و بخاطر روزها و ماههای تلخ زندان ، روزهای رهایی و رشد را نویدشان بدهیم و آنان را بر سر بساط تحصیل علمشان باز فرستیم . چرا که ایران فردای ما ، سخت به صداقت و درستی و فهم و ادب آنان محتاج است.


عماد بهاور ریس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران از جوانان سبز پوشی است که از فردای انتخابات راهی بازداشتگاه شد. بهاور در سال ۸۸ چهار باربازداشت شد و آخرین آن روزهای آخر اسفند ۸۸ بود که تا حال ادامه دارد.


عماد بهاور تمام سال گذشته رابی هیچ مرخصی در زندان گذراند و دست آخر بایکی از سنگین ترین احکام روبرو شد ، ده سال زندان و ده سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی . حکم بهاور در حالی از سوی قاضی صلواتی صادر شد که در همان روزهای اول بازداشت ، بازجوی اطلاعات در تهدید خانواده گفته بود که عماد را ده سال به زندان می اندازیم و این تقارن وعده بازجو حکم دادگاه چندان اصالتی برای دستگاه قضایی باقی نمی گذارد.


جرم عماد بهاور آنگونه که دادگاه شمرده عضویت در نهضت آزادی، جلسه با سران نهضت و فعالیت بر علیه نظام عنوان شده و عماد بهاور توضیحات مبسوطی درباره رای دادگاه داده است و نشان داده که تا چه اندازه این حکم از عدالت به دور است. بهاور می گوید اگر عضویت در نهضت جرم باشد که بنابر هیچ رای دادگاه و قانونی جرم نبوده است، با این جرم چندین مجازات در نظر گرفته شده است. او روشن کرده است که آنچه دادگاه به عنوان فعالیت علیه امنیت نظام تلقی کرده چیزی نبوده جز فعالیت در ستاد ۸۸ و حمایت از نامزدی قانونی میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری .


 


انتقادها نسبت به بخشی از دولت و افراد نزدیک به رئیس جمهوری ایران، که از آنها تحت عنوان 'جریان انحرافی' یاد می شود، همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین آنها علی مطهری می گوید که "احمدی نژاد بین ولایت فقیه و مرشدش گیر کرده" است.
علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ایران، گفته که "بحث مشایی و احمدی نژاد بحث ارادت است. اگر او بگوید بمیر، می میرد. واقعا باید آقای احمدی نژاد را نجات دهیم.
وبسایت خبری آینده که گزارشی از دومین روز همایش جوان ایرانی در دانشگاه تهران را منتشر کرده است، امروز (دوشنبه ۲۶ اردیبهشت - ۱۶ مه) به نقل از آقای مطهری نوشت: "این (جریان انحرافی) یک پدیده غیر منتظره بود. کسی فکر نمی‌کرد شخص آقای احمدی نژاد چنین افکاری داشته باشد و به کسی ارادت داشته باشد. اصطکاکی بین ولایت فقیه جامع الشرایط و مرشد ایشان به وجود بیاید و او نداند به کدام طرف گوش کند."
به نظر می‌رسد اشاره آقای مطهری به موضوع جنجال برانگیز استعفاء، برکناری و بازگشت به کار حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران است که منجر به اختلاف نظر میان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد شد و چندین روز در صدر اخبار داخلی ایران قرار گرفت.
در جریان این مناقشه، بسیاری از ناظران سیاسی، از توصیه های اسفندیار رحیم مشایی، رئیس محمود احمدی نژاد برای برکناری وزیر اطلاعات، به عنوان ریشه اختلاف میان رئیس جمهوری و رهبر ایران یاد کردند.
همزمان چند نماینده دیگر مجلس ایران نیز در ادامه انتقادها از دولت، در اظهاراتی خواستار "مرزبندی های جدید" در میان جناح سیاسی اصولگرا شده اند و بر ضرورت این "پالایش" با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس نهم تاکید کرده اند.
'جریان انحرافی باید از مدار اصولگرایان حذف شود'
پرویز سروری، عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران، با اشاره به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی گفته است: "با توجه به تغییر و تحولی که در این مدت به وجود آمده و اظهارات جریان انحرافی در رابطه با عدم وحدت با اصولگرایان، چهره این جریان برای مردم روشن‌تر شده و فکر می کنم باید پالایشی در جریان اصولگرا صورت گیرد تا جریان انحرافی از این مدار حذف شود."
در همین حال، غلامرضا مصباحی مقدم، یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران می گوید که "جریان انحرافی هیچ اعتقادی به امام زمان و ولی فقیه ندارد."
آقای مصباحی مقدم همچنین در ارتباط با شایعه استخدام جادوگر و رمال توسط نزدیکان آقای احمدی نژاد گفت: "جریان انحرافی برای اینکه بتواند موقعیتی در کشور برای خود دست و پا کند، تمسک به جن گیری و رمالی می‌تواند نظر عده ای از مردم را جلب کند."
وی روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) هم با انتقاد از آقای احمدی نژاد گفته بود: "ایشان بر این باور است که این توانایی را دارد که با سرعت بیشتر کار کند ولی وجود قوه مقننه مانع از این سرعت است. منطق دیکتاتورها هم همین است که کافی است کشور را به ما بدهند و از ما بخواهند که تمام توانمان را در راه پیشرفت کشور بکار گیریم. رضاخان هم شاید همین منطق را داشت."
صدر: جریان انحرافی، توطئه علیه نظام است
شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس ایران نیز در واکنشی دیگر به اوج گیری اختلافات میان مجلس و دولت و موضوع "عدم تبعیت کامل و عملی" آقای احمدی نژاد از رهبر ایران، گفته است که "جریان انحرافی، شکل‌گیری یک توطئه علیه نظام است."
آقای صدر به خبرگزاری فارس گفت: "این جریان با باورهای دینی مردم مقابله می‌کند و اعتقادات آنها را که بر اساس عقل، بینش و حکمت است، به سمت مسائل موهن و بی پایه سوق می‌دهد."
وی با اشاره به آغاز فعالیت های انتخاباتی برای دور نهم مجلس ایران گفت: "یکی از مسائل مهم امسال، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که قاعدتا یکی از اهداف جریان انحرافی، در اختیار گرفتن مجلس نهم و ماندن در قدرت است تا از این طریق در تصمیمات آینده کشور دخالت کند."
طی هفته های گذشته، مخالفان اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی نژاد، یک بار دیگر مجموعه ای از موارد اختلاف با آقای رحیم مشایی را به یکدیگر مرتبط دانسته و نشانه‌هایی از یک جریان یکپارچه را با تعبیر "جریان انحرافی" مطرح کرده‌اند.
به نظر می‌رسد مناقشات بر سر مواضع سیاسی، مذهبی و فرهنگی آقای رحیم مشایی در روزهای گذشته به شکل یک مناظره پیش از موعد انتخاباتی در آمده است.


 


سید محمد خاتمی ضمن اشاره به وضعیت فعلی ایران و خاورمیانه ضمن انتقاد به تندروی‌های موجود تصریح کردند: محور تمام تحولات و مسائلی که در خاورمیانه شکل گرفته است نیز همین است که آنان می خواهند بر سرنوشت خویش حاکمیت داشته باشند. آنها می گویند: ما حکومت استبدادی مادام العمر نمی خواهیم. ما دیکتاتوری نمی خواهیم، ما انتخابات آزاد و آزادی احزاب و تشکل‌ها و جوامع را می خواهیم. ما می خواهیم ظلم و استبداد و وابستگی نباشد.
اگر جمهوری اسلامی همانگونه بود که مردم می خواستند و اگر معیارها و ارزشهایی که از جمله در قانون اساسی ما منعکس است با دقت بیشتری مورد توجه و عمل قرار گرفته بود و اگر شبهه تعارض میان آزادی‌های اساسی و دینداری رفع می شد آیا امروز تمام مردم منطقه نمی گفت، حکومت اسلامی می خواهیم؟ و می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در عرصه تحولات و انقلاب‌های منطقه حضور دارند مسلمانند.

در بخشی دیگر ایشان اظهار کردند: آزادی یعنی: آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی انتخاب، آزادی پرسش از قدرت و هزینه نداشتن پرسش.
و می دانیم که ایمان حقیقی هم در متن آزادی بوجود می آید. زیرا ایمان ارزشمند ایمانی است که با انتخاب و خردورزی به دست آید و انتخاب و خردورزی منوط به وجود آزادی است.
یعنی انقلاب ما خواستار آزادی‌های اساسی مورد نظر جهان سکولار منهای بداخلاقی و ولنگاری است که دشمن عقل و امنیت و کرامت انسانی است.
بهرحال الان حق رایج و مطلوب و مورد تقاضا در جهان امروز حاکمیت بر سرنوشت است و ظالم کسی است که این حق را از مردم بگیرد و حکومت عادل آن است که از هر جهت زمینه انتخاب آزاد را فراهم آورد تا مردم در سرنوشت خویش نقش داشته باشند. از سوی دیگر حکومت مطلوب آن است که زمینه رشد و اعتلاء و پیشرفت کشور را توأم با عدالت فراهم آورد.

در ادامه ایشان با اشاره به وضعیت هزینه‌های جاری فعالیت‌های سیاسی تاکید کردند: بسیاری از کسانی که عشق به امام، انقلاب و اسلام داشته و دارند با اتهام های گزاف در زندان به سر می برند یا در تنگنا و محدودیت قرار می گیرند. اصلاحات می گوید: دروغ و تهمت نباشد، آزادی‌های اساسی تأمین شود. همان آرمان هایی که در انقلاب ما جلو ه داشت و جوانها برای آن جان دادند مورد توجه و مبنای عمل قرار گیرد.
اصلاحات می گوید: به سادگی آبرو و حیثیت افراد صالح به نام دفاع از انقلاب زیر سؤال نروند و مورد اتهام و تحت فشار قرار نگیرند.
این ملت هم اگر به جمهوری اسلامی رأی داده خواسته هایی داشته است. بیاییم بررسی کنیم مردمی که به جمهوری اسلامی رأی دادند به چه چیزی رأی داده اند؟
شما مصاحبه‌ها و گفتارهای امام در قبل و پس از پیروزی انقلاب تا مرحله رفراندوم جمهوری اسلامی را بخوانید. مردم به آن جمهوری اسلامی رأی دادند. بعد از انقلاب هم همین امام فرمان هشت ماده‌ای را صادر کردند که تأمین کننده بسیاری از حقوق مدنی افراد و گروهها ست.

به گزارش وبسایت رسمی‌ سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در دیدار با جمعی از رزمندگان و ایثارگران به تحلیل شرایط روز پرداختند.

مشروح کامل سخنان ایشان به شرح زیر است:
جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و ایثارگران با سیّد محمّد خاتمی دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار که در آستانه ایام فاطمیه برگزار شد رئیس جمهوری سابق ایران ضمن بزرگداشت مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها با اشاره به اینکه در ماه جمادی دوم به مناسبت ایام فاطمیه و نیز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نام و یاد آن بانوی بزرگوار بیشتر فضای جامعه را معطر می کند برکت وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را برای اسلام و بشریت بی نظیر دانست.
متن کامل سخنان سید محمد خاتمی در این دیدار در پی می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
در این ماه (جمادی دوم) به مناسبت ایام فاطمیه و نیز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نام و یاد آن بانوی بزرگوار بیشتر فضای جامعه را معطر می کند. برکتی که وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای اسلام و بشریت داشته است واقعا بی نظیر است. چه در دوران سختی مکه که اسلام و مسلمانان با بحران و ناملایمات زیادی مواجه بودند و چه پس از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم.
در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها یک پناه و یک تکیه گاه اطمینان بخشی برای حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند و ایشان بارها فرمودند: "زهرا مادر پدر است" حضرت زهرا سلام الله علیها نقشی داشت که پیامبر با او احساس آرامش می کرد و نیز حضرت زهرا در کنار امام علی علیه السلام کانونی را به وجود آورد که از آن خیر کثیر که همان «کوثر» است نصیب امت اسلامی شد و امامت از چشمه جوشان کوثر جوشید و بوجود آمد.
ملت ایران نیز همواره ارادت خاصی به حضرت زهرا سلام الله علیها داشته و دارند و این امر مختص به شیعه هم نیست و حتی سایر مذاهب و ادیان هم دلبستگی خاصی به حضرت زهرا سلام الله علیها دارند. علاوه بر مسلمانان در ایران زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان ایرانی هم به بانو زهرا ابراز علاقه ویژه می کنند.
در انقلاب اسلامی نیز شیوه و منش فاطمی نقش مهمی داشت و این ایام که روزهای این بانو است یاد و نام او بیشتر طرح می شود و ما نیز به ریسمان ولایت ایشان، پدر بزرگوار ایشان، شوهر و فرزندانشان چنگ می زنیم.
من خوشحال و خشنودم که در خدمت شما فاطمیون و شما عزیزانی هستم که دلتان به عشق فاطمه و اهل بیت می تپد و در راه اهل بیت و سیره آنان در ۸ سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ ایثارگری کردید و هزینه ها دادید.
شاید مناسب این بود که نشست با شما که از حاضران فداکار در جبهه ها بوده اید و از ایثارگرانید در سوم خرداد برگزار می شد که نماد سرافرازی ملت ایران در ۸ سال دفاع مقدس بود. بی شک حماسه آفرینی رزمندگان هرگز از یاد و خاطر ما نمی رود. آن هم جنگی که برخلاف آنچه در دویست سال گذشته در جنگهای ایران حاصل شده است حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان را از دست ندادیم.
شاید اینجا یک سوال پیش بیاید که مگر خاک ایران چه اهمیتی دارد؟
باید بگوییم این خاک مهم است. ایران بسیار عزیز است و هیچگاه نبایستی ایران و اسلام را در مقابل هم قرار داد.
ما می گوییم: ایران و اسلام هر دو. ایران ظرف این انقلاب و وطن عزیز ما است لذا اهتمام به ایران بایستی همواره مدنظر باشد. نگرانی شما و بسیاری از عزیزان نسبت به لطمه دیدن اسلام جا ندارد، گرچه اگر کسانی و مسلمانانی اسلام را بد بفهمند و به نام اسلام بد عمل کنند نظرها نسبت به آنچه هست منفی می شود و در طول تاریخ بارها تحریف در دین چه در وجه نظری و چه در وجه عملی صورت گرفته است اما اصل اسلام همیشه مانده است و خواهد ماند و حتی اگر اسلام به گونه ای عرضه شود که موجب بدبینی های موسمی و مقطعی شود ولی اصل اسلام و آنچه در عمق وجود مسلمانان و تاریخ است کار خودش را می کند.
به قول سید جمال اسلام چیزی است و مسلمانان چیزی دیگر. لذا اگر انحرافی هم باشد ما منحرف می شویم نه اساس اسلام که به یاری حق آسیبی نخواهد دید.
من معتقدم وقتی حکومتی خود را منتسب به اسلام می داند باید مرز میان حقایق اسلامی و آنچه صورت می گیرد را مشخص کند، نه اینکه خدای ناکرده به گونه ای باشد که حتی نارواییها و نارساییها به نام اسلام تمام شود. و این وظیفه حکومت و کسانی است که امکانات در اختیارشان است. گرچه در طول تاریخ این فراز و نشیب ها بوده است از این جهت هیچ نگرانی وجود ندارد و ما معتقدیم این مشیت و عزم و اراده خداوند است که پیامبرش را فرستاد تا دین او را بر همه گرایش ها و مکتب ها غالب کند ولو اینکه کج اندیشان و بددینان و منحرفان نخواهند.
ما ایمان داریم که حق پیروز است البته معتقدیم باید وظیفه خود را بشناسیم و دغدغه انجام وظیفه هم داشته باشیم اما نباید نگران باشیم که اصل دین خدا لطمه می بیند که خدا فرمود: «ما ذکر را فرو فرستادیم و بر نگاهداری آن تواناییم» .
ما باید نگران ارزشها و مطالبات بر حق مردم از انقلاب و نظام و مسئولیت های اجتماعی مان در شرایط کنونی باشیم.
مسائل مختلفی در اینجا مطرح شد که هر کدام بحث های مفصلی را می طلبد ولی نکته ای را یادآور می شوم که مخصوص این روزگار است و اسلام، خاورمیانه و ملت ما هم با آن مواجه بوده است.
من بارها گفته ام: بشر امروز، بشری است متفاوت با بشر دیروز و ارتباطات که به طور شگفت انگیزی گسترده و کارآمد شده است تأثیر مهمی در این تفاوت داشته است.
امروز هیچ کس نمی تواند جلوی حرف حق و یا ناحق را بگیرد. تعبیر انفجار اطلاعات درست است و انقلاب سایبری و انقلاب الکترونیکی کل مرزها را برداشته است و اینکه برخی حکومت ها و نظام ها خیال کنند که با ایجاد محدودیت ها و بخشنامه و دستور می توانند بین دنیای اطلاعات و ذهن ملت ها دیوار ایجاد کنند خیال باطلی است.
من یادم هست وقتی در وزارت ارشاد بودیم ویدئو را ممنوع کردیم و معاونتی اختصاص دادیم تا ممیزی صورت بگیرد و با فیلم های غیر مجاز هم برخورد شد. فیلم های زیادی ضبط و سوزانده شد.
تازه آن روز ها فضای سایبری کنونی حاکم نبود ولی ما صد در صد موفق نبودیم و ویدئو راهش را به خانه ها باز کرد. یکی از عوامل بسیار مهم در تحولاتی که امروز در دنیا و منطقه از تونس گرفته تا مصر، لیبی، سوریه، یمن و بحرین و سایر نقاط رخ داده وی می دهد همین شبکه های ارتباطی، اینترنتی و الکترونیکی و ارتباطات گسترده است.
در ایران و بسیاری از جاهای دیگر هم گرچه محدودیت و فیلترینگ ایجاد می شود با این حال پوشش این امواج وسیع است.
اکنون گرچه بخش قابل توجهی از مردم دسترسی به اینترنت ندارند اما همه آنهایی که اینترنت دارند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود از این محدودیت ها عبور می کنند و به مطالب خوب یا بد دسترسی دارند.
اتفاقاً در این عرصه تنها افرادی مثل ما که دلشان برای انقلاب می سوزد محدود می شویم ولی مردم و جوانان به آسانی به جهان اطلاعات دسترسی پیدا می کنند.طبیعی است در این میان وقتی خیرخواهان محدود می شوند میدان بدست کسانی می افتد که هر دو طرف را قبول ندارد. متاسفانه امروز میدان دار کسانی هستند که دلسوز انقلاب و مردم و کشور نیستند و دلسوزان انقلاب در محدودیت و ممنوعیت های مختلف قرار دارند.
اخیراً یکی از دوستان می گفت به روستایی ۹۰ خانواری رفته و از پشت بام خانه ای بیش از ۸۰ دیش ماهواره را شمرده است.
بنابراین ارتباطات در دنیای امروز وجود دارد و طبیعی است وقتی عرضه های مختلف وجود دارد در صورتی ما موفق خواهیم بود که عرضه ما جذاب تر، پاسخگوتر و دلپذیرتر باشد.
وقتی ما می گوییم: اسلام، نباید از نوسازی فکر دینی غافل شود و باید به پرسش های بشر امروز توجه داشته باشیم. با همه تلاش ارجمندی که عالمان دینی در گذشته داشتند باید اذعان کرد که با بسیاری از آن معارف ارزشمند گذشته نمی توانیم جوابگوی سؤوالات و شبهات نسل حاضر نحله ها و مکتب های مختلف باشیم.
امروز هم جهان تغییر کرده و هم پرسشها و نیازهای بشر امروز. و دینی که جاودانه است باید بتواند به پرسش ها پاسخ دهد و نیازها را برآورد. مثلا یکی از مسائل مهمی که در زمان م و در دنیای متجدد بسیار مطرح و رایج شده است حق و حرمت انسان و بخصوص حق حاکمیت انسان بر سرنوشت است. البته ما ریشه این حق و اعتراف به آن را به خوبی می توانیم در متن آموزش های اصلی اسلامی و دین های الهی بیابیم، ولی آنچه تازه است عمومیت یافتن این انگاره است و انگیزه ای که به دنبال آن پیدا می شود. و واقعا امر مبارکی است که اگر کسانی که پای بند به اسلامند توجه به این امر نکنند و راه کار مسأله را از اسلام نجویند هم به اسلام جفا کرده اند و هم به جامعه. خوشبختانه در قانون اساسی ما اصل مهمی وجود دارد (اصل ۵۶) که نه تنها حق حاکمیت انسان بر سرنوشت را به رسمیت شناخته است بلکه بالاتر از حق طبیعی آن را حق الهی هم به حساب آورده است.
امروز همه مکاتب و نحله ها و و گرایش ها با هم مسابقه دارند که چگونه حاکمیت بشر بر سرنوشت را نشان می دهند. ما هم به عنوان مسلمان نه تنها نمی توانیم نسبت به آن بی اعتناء باشیم،‌ بلکه باید بکوشیم راه حلی که ارائه می دهیم منطقی تر، جذاب تر و بهتر باشد.
بشر امروز می گوید: من انسانم دارای حرمت و کرامتم و حق دارم و مهمترین حق هم، حق حاکمیت بر سرنوشتم می باشد.
اگر یادتان باشد امام به هنگام ورود به ایران در بهشت زهرا فرمودند که پدران ما حق نداشتند برای ما تصمیم بگیرند. ما خود باید تعیین تکلیف کنیم و برای تعیین تکلیف هم همه پرسی و بعد انتخابات آزاد را راه کار دانستند و دانستیم. جذابیت و بی بدیل بودن مردم سالاری هم در دنیای امروز از همین جا ناشی می شود.
البته دموکراسی یک روش و شیوه برای ادراه حکومت است و محتوایش بستگی به فرهنگ، منش و انتخاب آن جامعه دارد. از این جهت هم منافاتی میان اسلامی بودن و دموکرات بودن نمی بینیم.
اگر جامعه ای دین مدار بود گرچه روش و چارچوب دموکراسی است اما رنگ و بوی آن حاکمیت، دینی خواهد بود. مهم این است که اسلام حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را به رسمیت می شناسد و ما نیز به شدت به این مهم باور داریم و بر آن پا می فشاریم.
محور تمام تحولات و مسائلی که در خاورمیانه شکل گرفته است نیز همین است که آنان می خواهند بر سرنوشت خویش حاکمیت داشته باشند. آنها می گویند: ما حکومت استبدادی مادام العمر نمی خواهیم. ما دیکتاتوری نمی خواهیم، ما انتخابات آزاد و آزادی احزاب و تشکل ها و جوامع را می خواهیم. ما می خواهیم ظلم و استبداد و وابستگی نباشد.
اگر جمهوری اسلامی همانگونه بود که مردم می خواستند و اگر معیارها و ارزشهایی که از جمله در قانون اساسی ما منعکس است با دقت بیشتری مورد توجه و عمل قرار گرفته بود و اگر شبهه تعارض میان آزادی های اساسی و دینداری رفع می شد آیا امروز تمام مردم منطقه نمی گفت، حکومت اسلامی می خواهیم؟ و می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در عرصه تحولات و انقلاب های منطقه حضور دارند مسلمانند.
باری اسلام و حکومت اسلامی که ما می فهمیدیم و امام راحل ارائه داد اگر پیاده می شد مطمئن باشید که امواجش امروز در سراسر منطقه سایه می انداخت.
انقلاب اسلامی ما افتخارش این بود که این پاسخ را می داد که می توان حکومت منتسب به اسلام داشت که در آن آزادی های اساسی وجود دارد و انسان، هر انساین در پناه آن محترم است. البته مراد از آزادی ولنگاری و فحشا نیست، زیرا رکن دیگر این حکومت اخلاق و تأمین فضائل انسانی است.
آزادی یعنی: آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی انتخاب، آزادی پرسش از قدرت و هزینه نداشتن پرسش.
و می دانیم که ایمان حقیقی هم در متن آزادی بوجود می آید. زیرا ایمان ارزشمند ایمانی است که با انتخاب و خردورزی به دست آید و انتخاب و خردورزی منوط به وجود آزادی است.
یعنی انقلاب ما خواستار آزادی های اساسی مورد نظر جهان سکولار منهای بداخلاقی و ولنگاری است که دشمن عقل و امنیت و کرامت انسانی است.
بهرحال الان حق رایج و مطلوب و مورد تقاضا در جهان امروز حاکمیت بر سرنوشت است و ظالم کسی است که این حق را از مردم بگیرد و حکومت عادل آن است که از هر جهت زمینه انتخاب آزاد را فراهم آورد تا مردم در سرنوشت خویش نقش داشته باشند. از سوی دیگر حکومت مطلوب آن است که زمینه رشد و اعتلاء و پیشرفت کشور را توأم با عدالت فراهم آورد.
ما می گوییم خیلی بهتر از آنچه هست می شود کشور را اداره کرد. ببینید: از روزی که نفت در ایران کشف شد که حدود یکصد سال از آن می گذرد تا کنون حدود یکهزار میلیارد دلار پول از محل فورش نفت نصیب این ملت شده است که حداقل ۴۵۰ میلیارد دلار آن که نزدیک به ۵۰درصد درآمد نفتی ایران از ابتدا تاکنون بوده است در این پنج شش سال اخیر حاصل شده است. آیا به تناسب این درآمد وضع مملکت هم خوب است؟
رشد اقتصادی به شدت پایین آمده و حتی گاه منفی است. اشتغال وضع خوبی ندارد. تولید در همه عرصه ها لطمه فراوان دیده است. مگر می شود مدعی ایجاد 5/2میلیون شغل شد ولی رشد اقتصادی پایین باشد. ایجاد 5/2میلیون فرصت شغلی مستلزم حداقل ۲۰ درصد رشد اقتصادی است.
سال ۸۳ ما به خودکفایی گندم رسیدیم و در آن سال نیز به طور سمبولیک گندم صادر شد اما بعدها دیدیم که باز هم میلیونها تن گندم وارد شد. و نیز به جای حضور بهتر و بیشتر در بازارهای جهانی بر حجم واردات، بر حجم بودجه جاری و بر اتکاء به درآمد نفت افزوده شد.
چه کسی است که عدالت را نخواهد ولی عدالت واقعی یعنی اینکه بنیاد جامعه درست باشد و حق هر ذی حقی نه فقط در عرصه اقتصادی، در همه عرصه ها داده شود. آنچه ما می گفتیم و باز هم می گوییم این مورد است که جمهوری اسلامی آنگاه تحقق می یابد که در سایه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، عدالت، اخلاق و ادب حاکم باشد. دروغ و فریب نباشد.
همه مردم این کشور از اندیشمندان و روشنفکران گرفته تا رزمندگان، بانوان و تمام لایه ها و طبقات اجتماعی در انتخاباتی که گذشت مشارکت فعال داشتند. چه کسی سبب شد که آنهمه شور و شکوفایی در انتخابات پدید آید؟ حالا چرا باید عده ای به جرم مشارکت فعال در انتخابات مورد فشار و تنگنا قرار گیرند؟
اگر از آغاز یک هیأت بی طرف رسیدگی به اعتراض و دغدغه بخش مهمی از جامعه را به عهده می گرفت بدون تردید مشکل حل می شد و اصلا شاهد بحران نبودیم، اما تندروهایی بوده و هستند که فقط به انحصار می اندیشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می دانند.
چنانچه می بینید امروز دیگر فقط بحث اصلاح طلبان نیست و حتی می گویند مسائل انحرافی در جاهای دیگری است.
به هر حال اصلاح طلبان که به نظام و جمهوری اسلامی پای بندند و در متن نظام جمهوری اسلامی حرمت و کرامت انسان ایرانی را می طلبند، به ایران نیز عشق می ورزند و خدمت به ایران و ایرانی را افتخاری بزرگ می دانند و القاء تقابل میان اسلام و ایران را امری انحرافی می دانند.
شهید مطهری نیز در خدمات متقابل ایران و اسلام نوشت: این جان ایرانی بود که انوار اسلام را گرفت و انتشار داد، این نزدیکی ایران و اسلام بود که تمدن اسلامی را بوجود آورد.
اوایل جنگ در حضور امام گفته بودند شط العرب، امام گفته بودند: «اروند رود» چه اشکالی دارد؟ آیا امام خدای ناکرده ضد اسلام بودند؟ من می خواهم بگویم ما خواستار هم ایران و هم اسلام هستیم. این جان ایرانی بود که در ایجاد عظمت های فرهنگی و علمی و تمدن اسلامی نقش ممتاز داشت و ایران کانون انقلاب است و ایران می تواند و باید امروز هم الگو باشد.
ما اگر مردم سالاری داشته باشیم که با معنویت و عدالت توأم باشد آیا این برای دنیا الگو نمی شود؟
بسیاری از کسانی که عشق به امام، انقلاب و اسلام داشته و دارند با اتهام های گزاف در زندان به سر می برند یا در تنگنا و محدودیت قرار می گیرند. اصلاحات می گوید: دروغ و تهمت نباشد، آزادی های اساسی تأمین شود. همان آرمان هایی که در انقلاب ما جلو ه داشت و جوانها برای آن جان دادند مورد توجه و مبنای عمل قرار گیرد.
اصلاحات می گوید: به سادگی آبرو و حیثیت افراد صالح به نام دفاع از انقلاب زیر سؤال نروند و مورد اتهام و تحت فشار قرار نگیرند.
این ملت هم اگر به جمهوری اسلامی رأی داده خواسته هایی داشته است. بیاییم بررسی کنیم مردمی که به جمهوری اسلامی رأی دادند به چه چیزی رأی داده اند؟
شما مصاحبه ها و گفتارهای امام در قبل و پس از پیروزی انقلاب تا مرحله رفراندوم جمهوری اسلامی را بخوانید. مردم به آن جمهوری اسلامی رأی دادند. بعد از انقلاب هم همین امام فرمان هشت ماده ای را صادر کردند که تأمین کننده بسیاری از حقوق مدنی افراد و گروهها است.
در قانون اساسی ما هم اصول آن اگر همه جانبه و درست و متوازن رعایت شود مطالب آمده است و می تواند تأمین کننده خواستهای مردم در رأی به جمهوری اسلامی باشد.
ما به اسلام و جمهوری اسلامی اعتقاد داریم. قانون اساسی را چارچوب عملی می دانیم. همین حقوقی را که در قانون اساسی به ملت داده شده است ما همان را می خواهیم.
البته قانون اساسی وحی منزل نیست. ساز و کاری هم در آن گنجانده شده و می شود در قانون اساسی تجدید نظر کرد.
ما معتقدیم این نظام باید بماند و البته که اصلاحات مداوم براساس موازین و معیارهای درست راه تداوم نظام و انقلاب هم هست و راه دیگری نیست.
واقعا من نگرانم با تقابلی که در درون کشور ایجاد شده که باعث ایجاد توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف دیگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده می شود. از اصطکاک میان شیدایی بی حساب و نفرت فزاینده باید ترسید و به خدا پناه برد.
برخی از رفتارها دارد نظام را تضعیف می کند و چهره انقلاب و اسلام را زشت جلوه می دهد.
ما می گوییم این جو مسموم درمان شود. هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید و اگر فضا تلطیف و تعدیل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
فضا باز شود، احزاب و گروه ها کار کنند و عقلا هم ساز و کاری را برای انتخابات در نظر بگبرند تا در آن حرف و حدیث نباشد. خدا می داند اگر چنین شود آرامش و ثبات و پیشرفت از هر جهت تأمین خواهد شد.
اگر ظلمی شده است که شده است همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم و اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می گذرد و آن وقت همه به آینده بهتر رو خواهیم آورد. البته همه بکوشیم برای آینده روی فضای سالم و امن و آزاد و تأمین حقوق مردم همراه و زمینه ساز شویم.
حاضرین در این دیدار در آغاز ضمن عرض ارادت به پیشگاه حضرت صدیقه طاهره و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، از عظمت روحی رزمندگان در دفاع مقدس و آرمانها و خواسته های آنها یاد نموده، ضمن تأکید بر جایگاه والای سپاه و بسیج نسبت به وقایع روز جامعه و بروز تلقی ایستادن بسیج و سپاه در برابر خواست مردم ابراز نگرانی نمودند.
همچنین با اشاره به این نکته که اصلاح طلبی اصیل راهی مطمئن برای جریان یافتن اندیشه های امام و استقرار قانون اساسی و پیشرفت کشور است بر لزوم حضور در صحنه ها و بخصوص پرکردن خلاء رابطه میان توده مردم و رهبران و شخصیت های اصلاح طلب تأکید شد.
همچنین رزمندگان و ایثارگران حاضر در این نشست بر اهمیت اطلاع رسانی بهتر به علماء اعلام و انتقال این توقع جامعه به مراجع برای سخن گفتن و موضع گیری در برابر ناروایی ها و نارسایی های جامعه و ظلمی که بر افراد می رود و رفتارهایی که به اسلام و انقلاب و ایران لطمه می زند شده و علماء بزرگوار را پناه مردم و اسلام دانستند.

سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس گفت


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته