-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

Latest News from 30Mail for 05/14/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

آمنه بهرامی در دیدار فعالان حقوق زنان با اصرار بر اجرای حکم قصاص:
1390/2/23

آمنه بهرامی دختری که شش سال پیش توسط خواستگارش در حمله‌ی اسید پاشی چشم هایش را از دست داد می‌گوید در زمانه‌ای که کسی به فکرش نبوده چگونه می‌تواند رضایت بدهد؟

در آستانه اجرای حکم قصاص اسید پاشی آمنه، روی چشم‌های مجید، تعدادی از فعالان حقوق زنان به همراه معصومه عطایی از قربانیان اسیدپاشی، دیروز پنج شنبه به دیدار آمنه بهرامی رفتند تا شاید بتوانند رضایت او را جلب کنند، اما آمنه با احساس دلخوری و بدبینی نسبت به موضوع حقوق بشر می‌گوید در زمانه‌ای که کسی به فکرش نبوده چگونه می‌تواند رضایت بدهد؟

به نوشته‌ی وب‌سایت کانون زنان ایران آمنه بهرامی در این دیدار ضمن اصرار بر اجرای حکم قصاص علیه مجید، کسی که شش سال پیش چشم‌های آمنه را گرفت، گفته است «از من انتظار رضایت نداشته باشید، چشم در برابر چشم.»

معصومه عطایی، 28 ساله نیز که خود یکی از قربانیان خشونت اسیدی است دیروز به دیدار آمنه رفت و ضمن ابراز همدلی با آمنه گفت که «قصد ندارد آمنه را از تصمیمی که برای قصاص گرفته منصرف کند چرا که او را درک می‌کند که زندگی‌اش از بین رفته است.»

معصومه اما در ادامه می‌گوید: «هرگز خودم حاضر نیستم عمل قصاص را انجام دهم و دست به چنین خشونتی بزنم.»

سایت کانون زنان نوشته که معصومه بارها این جمله را به آمنه می‌گوید، گویی می‌خواهد غیرمستقیم آمنه را ترغیب به گذشت کند.

آمنه اما نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: «من به عنوان اولین زنی هستم که توانسته‌ام حکم برابر چشم در مقابل چشم را بگیرم و شما انتظار دارید که بعد از شش سال دوندگی در دادگاه‌ها از این رای بگذرم؟»

آمنه همچنین با گلایه از اینکه کسی به کمکش نیامده است گفت: «اوایل اتفاقی که برایم افتاد برخی از فعالان زنان و حقوق بشر کمک کردند اما این کمک‌ها پله‌ای برای پیشرفت خودشان بود.»

آمنه بهرامی 32 ساله، شش سال پیش توسط خواستگارش مجید با اسید مورد حمله قرار گرفت و دو چشم خود را از دست داد. وی بعد از شش سال توانسته است حکم نهایی قصاص را از دادگاه بگیرد و قرار است صبح روز فردا، شنبه حکم قصاص اجرا شود.

منبع: کانون زنان ایران

یپیشینه:

نخستین حكم قصاص اسيدپاشی در ايران اجرا می‌شود


 
 

1390/2/23

شماری از ديپلمات‌های غربی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز پنج‌شنبه اعلام کردند که روسيه در تلاش است جلو انتشار رسمی گزارش سازمان ملل از نقض قطعنامه‌های شورای امنيت از سوی ايران و ارسال سلاح و مهمات به سوريه را بگيرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز يک ديپلمات در این زمینه گفته است: «اين کار آشکارا برای حفظ و حمايت از بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، است که دست به سرکوب خشونت‌بار مردم سوريه زده است.»

اين گزارش محرمانه که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری رويترز و خبرگزاری فرانسه رسيده، حاوی فهرستی از موارد نقض قطعنامه‌های شورای امنيت از سوی جمهوری اسلامی ايران در امر ارسال مهمات و سلاح است که به سوريه و به مقصد نهايی لبنان و سرزمين‌های فلسطينی فرستاده شده است.

اين گزارش برای بررسی موارد اجرای چهار قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران تنظيم شده و در آن گفته شده است که به جز موارد ارسال سلاح، جمهوری اسلامی هنوز به غنی‌سازی اورانيوم نیز ادامه می‌دهد.

به گفته ديپلمات‌ها، روسيه می‌گويد اين گزارش نبايد به اين شکل عرضه شود و بايد اول در کميته بررسی تحريم‌های ايران بررسی شده و بعد از آن به صورت عمومی اعلام شود.

يک ديپلمات ديگر به رويترز گفته است: «بالاخره بايد روسيه با اين قضيه همراه شود، فقط نمی‌دانيم چه قدر طول می‌کشد تا به آن نقطه برسيم.»

گزارش‌های اين‌چنينی بايد با رای اجماعی ۱۵ کشور عضو شورای امنيت همراه شود و از همين رو روسيه در اين مرحله توانسته است فعلا جلو آن را بگيرد.

اقدام روسيه برای جلوگيری از انتشار اين گزارش در حالی است که بريتانيا و فرانسه تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای برای محکوم کردن سرکوب‌های خشونت‌بار توسط دولت سوريه آماده کنند.

پيشتر، بريتانيا و فرانسه تلاش کرده بودند قطعنامه‌ای برای محکوميت سرکوب‌ها در سوريه آماده کنند که این اقدام توسط روسيه، چين و هند متوقف شد.

منبع: رادیو فردا


 
 

آیت‌الله جنتی، امام جمعه تهران:
1390/2/23

امام جمعه تهران «جریان انحرافی» را متهم کرد که برای انتخابات پول‌های کلانی توزیع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله جنتی، امام جمعه تهران در نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه به‌غير از «امام خميني و امام خامنه‌اي» با هيچ كس عقد اخوت نبسته‌ایم، حملات تندی را متوجه «جریان انحرافی» کرد.

جریان انحرافی، اصطلاحی است که اصول‌گرایان، یاران و نزدیکان احمدی‌نژاد و به خصوص اسفندیار رحیم مشایی را با آن مورد خطاب قرار می‌دهند.

دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه امروز گفت این «جریان انحرافی» پول‌های کلانی را با هدف انتخابات جذب و توزیع می‌کنند و این مساله «از دید مردم مخفی نیست و یک روز همین نظام و مردم به حساب اینها می‌رسند.»

امام جمعه تهران با بیان اینکه امروز شرایط به‌گونه‌ای است که مصلحت نیست با آنها برخورد شود، افزود: «همان‌طور که به حساب گذشتگان رسیدگی شده، به حساب آنها هم رسیده می‌شود و حرفی در آن نیست.»

وی همچنین با اشاره به اینکه این افراد «کارهای ناجور و ناپسند انجام می‌دهند» افزود که جریان انحرافی «از یک طرف با پول و روابط کار می‌کنند و از طرف دیگر روی خوش به بیگانگان و چراغ سبز به آمریکایی‌ها نشان می‌دهند.»

آیت‌الله جنتی با اشاره به ادعای «تشرف جریان انحرافی خدمت امام زمان» و گفت «مسئولی را عزل می‌کنند، پس از آن می‌گویند آقا فرمودند، طرف مقابل فکر می‌کند مقصود ولی امر است؛ اما می‌گویند نه آقا امام زمان دستور دادند.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنانش به ماجراهای جن‌گیری و رمالی و خرافات در دولت دهم اشاره کرد و در این زمینه هم گفت: «اینها به طلسم و کارهای رمالی متوسل می شوند و دشمنان این را دست گرفته‌اند و فکر می‌کنند در نظام، این کارها انجام می‌شود.»

آقای جنتی در شرایطی دولت دهم و تیم وی را به فساد اقتصادی و توزیع پول برای انتخابات متهم می کند که خود وی به‌عنوان یکی از مسئولین عالی نظارت بر انتخابات پیشتر و در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری در مقابل این اتهام، به شدت از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد.

همچنین با توجه به سخنان روز گذشته رییس قوه قضاییه که تیم دولت را متهم کرده بود در «فساد اقتصادی غوطه‌ور» هستند، به نظر می‌رسد سمت‌و سوی حملات گسترده مقامات جمهوری اسلامی علیه تیم دولت وارد فاز دیگری شده و این بار پیکان حملات از سمت جن‌گیری و رمالی به سمت فساد اقتصادی دولت چرخیده است.

منبع: مهر


 
 

احمد توکلی:
1390/2/23

احمد توکلی می‌گوید که احمدی‌نژاد روحیه‌ای دارد که قانون را تفسیر به رای می‌کند و هرچه را خودش درست تشخیص بدهد با قانون تطبیق می‌دهد و در غیر این صورت، قانون را دور می‌زند یا می‌شکند.

آقای توکلی، که از جمله نمایندگانی است که ادغام ۸ وزارتخانه توسط دولت را غیرقانونی می‌داند، گفت: به این قوه می‌گویند قوه مجریه، یعنی اول باید اجازه بگیرد بعد اجرا کند و اگر جز این باشد، به جای اینکه قانون تصویب کنیم، می‌شویم ماشین امضای اقدامات دولت.

این نماینده منتقد دولت دهم، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، افزود: «عدم برخورد محکم مجلس با رئیس‌جمهوری روحیه یکه‌تازی آقای احمدی‌نژاد را تقویت کرده است.»

آقای توکلی در ادامه درباره جریان ادغام وزارتخانه‌ها گفت که در صورت ادامه روند فعلی مجلس می‌تواند طبق ماده ۲۳۳ آیین‌نامه خود، با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان رئیس‌جمهوری را بازخواست کند و این تکرار «قانون‌شکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های» است رئیس‌جمهوری باعث شده این تقاضا به هیئت رئیسه مجلس فرستاده شود.

پس از آن‌که دولت، وزارتخانه‌های راه و مسکن، رفاه و کار، صنایع و بازرگانی و نفت و نیرو را بر اساس ماده ۵۳ برنامه پنجم توسعه،  ادغام و تغییراتی در آن‌ها ایجاد کرد، مجلس ایران، این اقدام‌های دولت را به دلیل این‌که هنوز به تصویب مجلس نرسیده است، «غیر قانونی» نامید.

اما نمایندگان دولت، اعلام کردند که این اقدام بر اساس ماده ۵۳ صورت گرفته است. لطف‌الله فروزنده، معاون رئیس دولت دهم در این باره گفت که این ماده «خیلی صریح دولت را مکلف به ادغام کرده است، دولت هم ادغام را انجام داده» و هم شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها را در یک لایحه برای تصویب مجلس ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که، شورای نگهبان پس از ایجاد این اختلاف، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی هر گونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی وزارت خانه‌ها و همین طور ادغام آن‌ها باید به تصویب مجلس ایران برسد.

منبع: همشهری آنلاین و مردمک

 


 
 

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس:
1390/2/23

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس ایران روز پنج‌شنبه ضمن متهم کردن دولت به متشنج کردن فضای سیاسی کشور گفت که به دنبال غائله وزارت اطلاعات بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان «پیگیری استیضاح، سوال یا طرح عدم کفایت رئیس جمهوری» بوده‌اند.

محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در برابر خواسته نمایندگان مجلس مبنی بر طرح سوال یا استیضاح محمود احمدی‌نژاد گفته است که این علی لاریجانی، رئیس مجلس، بوده است که جو مجلس را آرام کرده و «مانع تشویش بیشتر فضای سیاسی کشور» شده است.

وی افزوده است که «اگر تدبیر و درایت ایشان [علی لاریجانی] نبود، حوادث ناگواری در فضای سیاسی کشور به وجود می‌آمد».

به گفته محمدتقی رهبر دولت با «مقاومت در برابر اجرای قانون و تخطی از فرامین رهبری» جو سیاسی کشور را آلوده کرده است.

این نماینده اصول‌گرای مجلس با انتقاد از «حاشیه‌های منحرف دولت» به احمدی نژاد توصیه کرده است که «بهتر است دولت به جای فرافکنی در پی تمکین از قانون و فرمایشات رهبری باشد».

منبع: تابناک و رادیو فردا
 


 
 

1348/10/11
منصور ضابطیان، پوپه میثاقی و رسول یونان سه میهمان هشتمین هفته از پیش خوان کتاب هستند. ضابطیان که روزنامه نگار، عکاس و مجری تلویزیون است درباره کتاب پر فروش خود، مارک و پلو که روایت سفر ارزان قیمتش به کشورهای مختلف جهان است به دوربین پیش خوان توضیح می دهد. پوپه میثاقی بخشی از کتابی که به تازگی ترجمه کرده است را با عنوان آخرین غروب های زمین نوشته روبرتوبولانیو برایمان می خواند. و در انتهای این برنامه ویدیویی، رسول یونان،‌ یکی از شاعران مطرح این سال های ایران یک شعر خود را می خواند و البته چگونگی سرودن آن را روایت می کند. این ویدیو را که آراز بارسقیان اجرای آن را بر عهده گرفته سایت پندار با یاری نشر چشمه تهیه کرده است و هر هفته پنج شنبه بخش تازه ای از آن بر روی اینترنت منتشر می شود.

 
 

مدیر بلاگفا اعلام کرد:
1390/2/23

عليرضا شيرازي، مديرعامل بلاگفا گفت كه در سال گذشته بیش از ۵ میلیون وبلاگ در بلاگفا ثبت شده که این میزان بالاترين ميزان ثبت وبلاگ‌ در سرويس بلاگفا نسبت به دوسال قبل بوده است.

آقای شیرازی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اين‌كه در حال حاضر در طول هر هفته حدود ۳۰۰ هزار وبلاگ در سرويس بلاگفا به‌روز مي‌شود، گفت: با وجود شكل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي و تمايل و رويكرد بسياري از افراد به اين شبكه‌ها، به‌روز‌رساني وبلاگ‌ها نسبت به گذشته روند كاهشي نداشته است.

مدير بلاگفا با اشاره به بروز پديده‌هاي جديد و قديمي‌ شدن سرويس‌هاي گذشته افزود: برخي كاركرد‌هاي وبلاگ‌نويسي از جمله دوست‌يابي از وبلاگ‌ها طي مدت اخير به سمت شبكه‌هاي اجتماعي متمركز شده است، اما همچنان سرويسي كه مطالب محتوايي افراد منتشر مي‌شود، فضاي وبلاگ است.

به گفته مدیر بلاگفا «وبلاگ‌ها جايگاه خود را از دست نداده‌اند و شبكه‌هاي اجتماعي به عنوان سايت محتوايي شناخته نمي‌شوند.»

شیرازی همچنین گفت: فيلترينگ تب وبلاگ‌نويسي در كشور كاهش داده است، لذا شوكي در وبلاگ‌نويسي ايجاد شده اما در زمينه‌ي وبلاگ‌نويسي جوانان و نوجوانان كاهش ثبت وبلاگ‌ و به‌روز‌رساني را نداشته‌ايم.

منبع: ایتنا


 
 

1390/2/23

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه جدید خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، به موارد نقض حقوق بشر در ایران، از جمله اعدام، صدور احکام ناعادلانه، بازداشت، شکنجه و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های قومی اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۰، دستکم ۲۵۲ تن در ایران اعدام شده‌اند و تأکید کرده است که طبق «گزارش‌های موثق دریافتی» در این سال بیش از ۳۰۰ مورد اعدام دیگر در ایران صورت گرفته که بیشتر آن‌ها در زندان وکیل‌آباد مشهد به اجرا درآمده، اما مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی آن‌ها را تأیید نکرده‌اند.

این‌گزارش می‌افزاید که دستکم ۱۴۳ تن که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، اکنون در صف اعدام قرار دارند و حداقل یک مجرم صغیر در سال گذشته اعدام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرده که در یک‌سال گذشته صدور حکم سنگسار همچنان ادامه داشته، اما بر اساس گزارش‌های رسیده هیچ حکم سنگساری در این مدت به اجرا در نیامده است.

گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل در ادامه افزوده است که اجرای حکم شلاق و قطع عضو از دیگر موارد نقض حقوق بشری است که همچنان در ایران صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش زندانیان در ایران تحت شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از دسترسی به وکیل محروم هستند.

این سازمان همچنین به شکنجه زندانیان از طریق ضرب و شتم شدید، فرو کردن سر زندانیان در کاسه توالت، اعدام‌های ساختگی، محبوس کردن زندانیان در سلول‌های بسیار کوچک، محروم کردن آن‌ها از آب، نور غذا و مراجعه به پزشک اشاره کرده است.

در گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در ایران، ضمن یادآوری وقایع بازداشتگاه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۸، آمده است که «نیروهای امنیتی»، همچنان بدون «تقریبا هیچ‌گونه مجازاتی»، به نقض حقوق بشر می‌پردازند.

نبود آزادی بیان و آزادی مذهب، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های قومی و همچنین آزار و اذیت فعالان حقوق بشر در ایران، از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

منبع: رادیو فردا


 
 

1390/2/23

شورای هماهنگی راه سبز اميد با انتشار بيانيه ای از فراخوان های صورت گرفته در روزهای اخیر برای «حرکت های اعتراضی» دانشجويان در روز ۲۵ ارديبهشت حمايت کرده است.

طی روزهای اخیر شیکه های اجتماعی در اینترنت از فراخوان برای برگزاری اعتصاب و تجمع های اعتراضی در شماری از دانشگاه های ايران خبر داده اند و خواستار حضور گسترده معترضان در این اعتراض ها شده اند.

شورای هماهنگی راه سبز اميد که به میرحسین موسوی و مهدی کروبی نزدیک است، در بيانيه شماره ۹ خود ضمن حمايت از اين اعتراضات از همه دانشجويان دعوت کرده است تا در آنها شرکت کنند.

در این بیانیه با اشاره به آنچه که شش سال «اجرای مديريت پادگانی بر دانشگاه ها و اعمال سياست های نسنجيده» خوانده شده آمده است: «اينک نتايج زيانبار اين شيوه نادرست چنان بر همگان آشکار شده که دانشجويان، اين پيشتازان حرکت های مصلحانه در همه جوامع و از جمله جامعه ما، تصميم به ابراز مجدد اعتراض و مقاومت در برابر وخامت روزافزون وضعيت دانشگاه ها گرفته اند.»

شورای هماهنگی سبز اميد اضافه کرده است: «ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهيان، طرح ها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور می شوند، از حرکت های اعتراضی مسالمت آميز و خودانگيخته دانشجويان حمايت و از همه دانشگاهيان عزيز دعوت می کند در اين حرکت های مدنی مسالمت آميز، شرکت نمايند.»

به گزارش رسانه های دانشجويی تاکنون دانشجویان در  بيش از ٣۶ دانشگاه در قالب ٣۵ بيانيه مختلف، از دعوت فعالان دانشجويی دانشگاه تهران و اميرکبير برای اعتصاب سراسری در روز ۲۵ ارديبهشت حمايت کرده اند.

در صفحه فيس بوکی که به همين منظور اختصاص يافته است شماری از دانشجويان دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه سوره، دانشگاه گيلان ، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، دانشگاه  هنر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه علامه و دانشگاه مازندران اعلام کرده اند که در اين اعتراضات شرکت می کنند.

اين صحفه فيس بوک اعلام کرده است: «برنامه اصلی، تعطيلی کلاس های درسی در اين روز است و تجمع تنها در دانشگاههايی که پتانسيل اين اعتراض را دارند بايد انجام شود.»

منبع: جرس، رادیو فردا، صفحه فیس‌بوک ۲۵ اردیبهشت


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته