-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

Latest News from 30Mail for 05/11/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/20

شیرین عبادی تولد بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار زندانی را تبریک گفت و خاطر نشان کرد که این زندانی سیاسی از همه حقوق یک زندانی عادی محروم است.

به گزارش جرس، شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در پیام تبریک خود، اول خرداد ماه، روز تولد بهمن احمدی امویی، را تبریک گفته و نوشته است این روزنامه نگار و زندانی سیاسی «فقط به خاطر نوشتن زندانی شده است.»

خانم عبادی با تاکید براینکه «بهمن و همکاران روزنامه نگارش صبح آزادی را به انتظار نشسته‌اند» اضافه کرده: «چشم انتظار روزی هستیم که کسی به جرم نوشتن در زندان نماند.»

این فعال حقوق بشر در ادامه پیام خود با اشاره به وضعیت حبس بهمن احمدی امویی افزوده: «بهمن احمدی امویی از همه حقوق یک زندانی عادی محروم است، حقوقی که طبق آیین نامه زندانها برای همه زندانی ها یکسان در نظر گرفته شده است. بهمن مدتهاست از حق مرخصی استفاده نکرده و بیش از نه ماه است که از هر گونه ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است. او که در بند ٣۵۰ زندان اوین به سر می برد از هر گونه حق تماس تلفنی با خانواده اش هم محروم است.»

عبادی با اشاره به اینکه این زندانی سیاسی در اعتراض به این شرایط چند بار دست به اعتصاب غذا زده، خاطرنشان نمود «اما متاسفانه این اعتراض ها توسط قوه قضاییه هرگز شنیده نشده است و شاید به همین دلیل است که تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی دادستان تهران را تحریم کرده اند، زیرا می دانند این دادستان نه می خواهد و نه می‌تواند قانون را اجرا کند.»

این برنده جایزه صلح نوبل همچنین در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به وضعیت زندان‌ها و دادگاه‌های ایران نوشته است: «در زندان و دادگاههای امروز ایران فقط ماموران امنیتی هستند که حکومت می کنند و فراتر از قانون و قاضی حکم می رانند.»

بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته رشته اقتصاد است و با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشته است. وی که همسر ژیلا بنی یعقوب نیز هست از سی ام خردادماه ۱۳۸۸ سال در زندان اوین به سر می‌برد.

همسر وی، خانم ژیلا بنی یعقوب نیز، در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جریان پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه همسرش، بهمن احمدی امویی بازداشت شد که پس از شصت روز با وثیقه آزاد و در خرداد ۱۳۸۹ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.

منبع: جرس

پیشینه:

هفت سال زندان تعزیری برای احمدی امویی
بهمن احمدی امویی از سه روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد
ژیلا بنی یعقوب: آقای دادستان! ابراز عشق من کدام امنیت ملی را به خطر می‌انداخت؟


 
 

1390/2/20

رییس انجمن داروسازان ایران گفت حدود 10 هزار داروخانه کشور به دلیل تاخیر در دریافت مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر، تقریباً ورشکسته شده‌اند و حتی برخی از آنها، نسخه‌های بیمه تامین اجتماعی را از بیماران قبول نمی‌کنند.

دکتر رهبر مژدهی آذر، رییس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با ایرنا با اعلام این خبر گفته است: «تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، آنان را ناچار به استقراض از بانک‌ها و ناتوانی در تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرده و علاوه بر این، برخی از داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش دارو بدهکارند و از بانک ها برای پرداخت بدهی خود، قرض گرفته‌اند.»

همچنین برخی از مسئولان داروخانه‌ها نیز به ایرنا گفته‌اند، داروخانه‌هایی که با رقم های بیشتری از مطالبات مواجه بوده در مرز ورشکستگی قرار دارند و نمی‌توانند داروهای مورد نیاز بیماران را تهیه کنند و بیماران برای تهیه این داروها، دفترچه به دست، از این داروخانه به آن داروخانه سرگردان می‌شوند.

این مسئولان داروخانه‌ها اضافه کرده‌اند درصورتی که این مطالبات پرداخت نشود، قادر به ادامه کار نیستند و فعالیت‌های خود را متوقف می‌کنند.

آقای مژدهی آذر در ادامه‌ی گفتگویش افزوده: «هر داروخانه کشور به طور متوسط، ماهانه حدود یک میلیون تومان نسخه تامین اجتماعی داشته است که البته رقم این نسخه برای برخی از داروخانه‌ها به 20 تا 50 میلیون تومان می‌رسیده؛ بنابراین در این مدت در مجموع داروخانه‌ها ده‌ها میلیاردها تومان از صندوق تامین اجتماعی طلب دارند.»

وی گفت: «مشکلات مالی داروخانه های کشور، بسیار جدی است بطوری که بسیاری از آنها در تامین هزینه کارکنان خود هم با مشکل مواجه شده‌اند.»

مژدهی آذر همچنین به مهلت پرداخت صورت حساب‌های سهم سازمان‌های بیمه‌گر در قانون اشاره کرد و در این زمینه هم گفت: «این قانون تاکنون مورد بی‌توجهی سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته و پرداخت مطالبات، همواره با تاخیرهای 6 تا 7 ماهه روبه رو بوده است.»

منبع: ایرنا


 
 

1390/2/20

آیت‌الله دستغیب، از مراجع تقلید شیعیان خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفته است: «ما مى‏‌گوييم مردم خوبند بايد با محبّت با آنها رفتار شود، لازم نيست با توپ و تفنگ مردم را بترسانيد اگر عملتان خوب باشد رو به شما مى‏‌كنند و دوستتان مى‌‏دارند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «حدیث سرو» آیت‌الله دستغیب این سخنان را در جلسه هفتگی تفسیر قرآن خود بیان کرده است.

وی گفته است: «ما و دوستان ما هر حرفى مى‏زنيم از سر دلسوزى است. سخن ما اين است كه مواظب باشيد، آقايان عمّامه به سرها، سپاهيان، كسانى كه خود را بسیجی می دانید، هر كجا هستيد مواظب باشيد، حيف اين انقلاب و اين جمهورى اسلامى است كه بدست نااهلان بيفتد و از بين برود.»

آیت الله دستغیب پیرامون حملاتی که چند سال اخیر توسط ماموران و نهادهای حکومتی به مسجد محل تدریس وی و دفتر وی صورت گرفت نیز گفت: «اما شما آقاى قپه‏دار به بنده نگو بيا و تابع شو. بنده وقتى مى‏بينم خلاف شرع انجام مى‏شود و احكام اسلام جارى نمى‏شود نمى‏توانم تابع شما شوم. به هر حال كتابها را مختصرى بررسى كرده‏ايم و كمى با احكام اسلام آشناييم. كار شما درست نيست.»

وی افزوده است: «ما بر آنچه مى‌‏فهميم استقامت مى‏كنيم اما هرگز راضى نيستيم و نمى‏خواهيم اغتشاش ايجاد شود اما چه كسى اغتشاش كرده آيا ما كرده‌‏ايم؟ شما در اين مسجد نشان داديد. مگر همه‏تان آماده نشديد كه جمعيت دو سه هزار نفرى داخل مسجد را مصدوم و پراكنده كنيد خدا خواست كه دوستان ما با آرامش مسجد را ترك كردند و شما آمديد و حصار كشيديد و چند روزى هم مسجد را پلمپ كرديد و بعد هم ديديد فايده‏اى ندارد خودتان حصارها را برداشتيد. اما بدى آن براى خودتان ماند. ما بنا نداريم خون كسى ريخته شود، كسى اذيّت شود.»

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه خطاب به لباس‌شخصی‌ها و ماموران امنیتی گفته است: «روز قدس هم باز آمديد و گفتيد: آمديم كه بمانيم و نمى‏خواهيم برويم. خودتان از بالا تير انداختيد، شيشه‏ها را شكستيد. بچه‏‌هاى ما چكار بايد مى‏كردند؟ اگر كسى قصد جان شما را كرد شما چكار مى‏كنيد؟ آيا از خودتان دفاع نمى‏كنيد؟ اگر بتوانيد چوبى هم به پايش مى‏زنيد. آيا بعد بايد به شما بگويد چرا نگذاشتى من بكشمت؟ شما مى‏خواستيد اين بندگان خدا را بكشيد و حالا آمديد مى‏گوييد چرا نگذاشتيد؟»

آیت‌الله دستغیب در انتها خاطرنشان کرد: «بين خود و خدا ما هيچ ترسى نداريم. يك جايى داريم كه مال خداست همو كه داده، هر وقت خواست پس مى‏گيرد. دست اين و آن نيست كه او بتواند بگيرد يا نگيرد. جان همه دست خداست.»

منبع: حدیث سرو


 
 

1390/2/20

علی مطهری تصویب طرح نظارت بر نمایندگان را در راستای تحت کنترل درآوردن مجلس دانست. 

وی در تشریح مخالفتش با این طرح گفت که شورای نگهبان، مردم و کمیسیون اصل نود بر عملکرد نمایندگان نظارت دارند و نیازی به تدوین یک طرح جدید نیست.

به گفته مطهری طرح یادشده «مخالف حریت نمایندگان» است و منجر به خبرچینی و تلاش حذف مخالفان و تسویه‌حساب‌های سیاسی می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این طرح منجر به محاکمه نمایندگان می‌شود و حریت نمایندگان را کاهش می‌دهد هشدار داد: «سند رقیت و بردگی خودمان را با دست خودمان امضا نکنیم.»
نماینده تهران، این طرح را به آیین‌نامه اجرایی در یک مدرسه یا دبیرستان تشبیه کرد که در شان نمایندگان نیست.

وی با بیان این که «مجلس خودش ناظر است و نیازی به نظارت بر ناظر نیست» تصریح کرد عباراتی همچون «گزارش‌های واصله درباره اعمال خلاف امنیت کشور» قابل سوء‌برداشت است و می‌تواند حتی شامل انتقاد از رئیس‌جمهوری هم بشود.

مطهری معتقد است این طرح در راستای تحت کنترل درآوردن مجلس است و این در حالی است که به گفته وی «همین الان هم مجلس امکان استفاده از همه ابزارهای قانونی خود را ندارد. کما اینکه با وجود اصرار رئیس‌جمهور بر عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس، هنوز نتوانسته‌ایم از رئیس‌جمهور سوال کنیم.»

مجلس نهایتا کلیات «طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» را به تصویب رساند. در این طرح برای آنچه «رفتار خلاف شئون»، «اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بعد انتظامی»، و «سوء استفاده و تخلف مالی یا اخلاقی» نمایندگان مجلس نامیده شده مجازات‌هایی در نظر گرفته شده‌است.

مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، پیش از این در مورد این طرح هشدار داده‌بود که با تصویب آن، نمایندگان مجلس به «نوکران قدرت» تبدیل خواهند شد.

منبع: خبرآنلاین

پیشینه:

تصویب طرح «نظارت بر رفتار نمایندگان» در مجلس
 


 
 

عبدالکریم لاهیجی:
1390/2/20

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر در واکنش به خبرهای اخیر مبنی بر تجاوز و عدم داشتن امنیت زندانیان در زندان‌های حکومت اسلامی گفته است که تنها راه کمک به زندانیان و بهبود وضعیت زندانهای ایران، سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران است.

آقای لاهیجی در گفتگو با دویچه ووله افزوده است: «ما ماههاست که نهادهای حقوق بشر نه فقط غیردولتی، بلکه شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل را در جریان گذاشته‌ایم و یکی از علل تعیین گزارشگر ویژه، بازدید از زندان‌های ایران و رسیدگی به وضع زندانی‌ها بوده است و امیدواریم در سه هفته‌ی دیگر که گزارشگر ویژه تعیین خواهد شد، جمهوری اسلامی به او ویزا دهد و گزارشگر ویژه بتواند به ایران رود؛ هم برای بازدید از زندانی‌ها و هم برای شنیدن برخی از شکایت‌های خانواده‌های زندانیان سیاسی.»

لاهیجی در پاسخ به این سوال که آیا به گزارشگر ویژه ویزای ورود به ایران داده خواهد شد؟ و آیا وی در صورت سفر به ایران قادر خواهد بود از بندهای امنیتی زندان‌ها بازدید کند؟ گفته است: «حتی اگر گزارشگر ویژه به ایران نرود و یا اگر در ایران نگذارند که یک گزارش کامل دهد، آنجا براساس همین گزارش‌ها، اسناد و مدارکی که ما در اختیار او خواهیم گذاشت و شاید با شهادت‌های ایرانیانی که طی دو سال اخیر به خارج از ایران آمده‌اند و بیش‌ترشان هم زندان‌های جمهوری اسلامی را به‌خوبی می‌شناسند، با شنیدن شهادت‌های آن‌ها بتواند گزارشی به مجمع عمومی آینده‌ی سازمان ملل بدهد.»

اخیرا مهدی محمودیان، زندانی سیاسی و عضو جبهه مشارکت در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از رواج تجاوز جنسی علیه زندانیان عادی در زندان رجایی شهر کرج خبر داده است.

 آقای محمودیان، از اولین افشاکنندگان فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک بود، و اکنون در زندان رجایی شهر دوران حبس خود را می گذراند.

منبع: دویچه ووله

پیشینه
در زندان رجایی شهر از لواط و روسپیگری و تجاوز کسب درامد می کنند


 
 

1390/2/20

تا روز چهارم نمایشگاه حدود ۳۴۰ عنوان کتاب عربی و ۶۰۰عنوان کتاب لاتین از سطح نمایشگاه جمع آوری شده است.

کارشناسان بخش کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه بیست و چهارم خیلی بیشتر از حد معمول کتاب‌ها را «حاوی مطالب انحرافی» دانسته‌اند.

قبل از آغاز نمایشگاه، از بین کتابهای عربی و لاتین تعداد قابل ملاحظه‌ای از کتاب‌ها به بهانه آنکه «کتابهای منحرف» به شمار می‌آیند، به کشورهای خود بازگردانده شدند ولی گویا این میزان سانسور برای جلب رضایت کمیته نظارت و ارزشیابی کافی نبوده و از سطح نمایشگاه نیز تا روز چهارم نمایشگاه حدود ۳۴۰ عنوان کتاب عربی و ۶۰۰ عنوان کتاب لاتین را جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین کارشناسان بخش کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه بیست و چهارم خود نیز این میزان را «خیلی بیشتر از حد معمول» سانسورهای همیشگی ارشاد ارزیابی کرده‌اند.

در بخش عربی این کتاب‌ها اغلب تحت عنوان «انحرافات دینی» و آنچه این کمیته «عقاید ضد شیعی و ترویج عقاید فرقه‌های ضاله» نامیده جمع‌آوری شده است. در بخش لاتین نیز کتاب‌ها به ترویج «ادیان انحرافی» با همراهی «تصاویر غیراخلاقی» متهم شده‌اند.این گزارش ذیل عنوان «فرقه‌های ضاله» از بهاییت، صوفی گری و بودائیسم در کنار «وهابیت، خرافه‌گرایی و شیطان پرستی» نام برده است.

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/2/20

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از بررسی ویژه شکایت یک نماینده مجلس از مشایی و بقایی در این کمیسیون خبر داد.

حسین اسلامی با اشاره به شکایت حجت‌الاسلام نوروزی نماینده مردم رباط کریم از مشائی و بقایی به کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد که این شکایت خارج از دستور و با فوریت در دستور کار کمیسیون اصل 90 مجلس قرار گرفته و به محض اتمام بررسی بودجه و همزمان با تشکیل جلسات کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسن نوروزی نماینده رباط کریم چندی پیش طی اخطاری در صحن علنی مجلس خطاب به سایر نمایندگان گفته بود: «به استناد اصل 84 و 90 قانون اساسی از این تریبون اخطار خودم را به دولت اعلام می‌کنم و از قوه قضائیه و قوه مقننه به‌ویژه ریاست مجلس می‌خواهم که به شکایت اینجانب که آزاده 10 ساله و جانباز 50 درصد نظام هستم، رسیدگی شود و خواهش می‌کنم که با قید فوریت به خواسته بنده توجه شود.»

وی خطاب به رئیس مجلس تاکید کرده بود: « در شرایط خاص هدفمندکردن یارانه‌ها و همچنین تصویب بودجه سال 90 در مجلس شکایت خودم را از قوه مجریه به ویژه از آقایان اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی به لحاظ مسائلی که در شرایط حاضر برای نظام ایجاد شده است، اعلام می‌کنم. از شما می‌خواهم که شکایت اینجانب را به کمیسیون اصل نود و قوه قضائیه تحویل دهید تا به مسائل خاص قوه مجریه بویژه دو نفری که نامشان ذکر شد، رسیدگی شود.»

نوروزی با بیان این که «جمعی در ریاست جمهوری خزیده‌اند و مملکت را به تعطیلی کشانده‌اند» از همه نمایندگان خواست که به درخواست وی توجه کنند.

وی در مورد اصل و سابقه مشایی و بقایی این سؤال را مطرح کرد که این دو نفر چه کسی هستند و از کجا آمده‌اند و چقدر سابقه جبهه و آزادگی و جانبازی و ایثارگری دارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به اخطار نوروزی گفت که بر اساس اصل نود می‌تواند شکایتش را به کمیسیون اصل نود بدهد تا رسیدگی شود.

منبع: فارس
 


 
 

1390/2/20

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه کلیات «طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» را به تصویب رساندند.

در جریان رأی‌گیری این طرح، ۴۱ نفر به این طرح، رای مخالف و ۱۷ نماینده از ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس نیز به آن رای ممتنع داده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح گفت: «دوستان زیادی به بنده مراجعه کردند و گفتند اشکال‌های زیادی در محتوای این طرح وارد است اما در صحن علنی مجلس فرصت مطرح کردن آن نیست.»

هم‌اینک به دنبال مخالفت برخی نمایندگان با نواقص طرح نظارت مجلس بر نمایندگان، این طرح برای اصلاح و تکمیل شدن به کمیسیون مربوطه باز خواهد گشت و به اصلاح «دو شوری» خواهد شد.

در این طرح برای آنچه «رفتار خلاف شئون»، «اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بعد انتظامی»، و «سوء استفاده و تخلف مالی یا اخلاقی» نمایندگان مجلس نامیده شده مجازات‌هایی در نظر گرفته شده‌است.

همچنین «غیبت، تاخیر و بی‌نظمی نمایندگان» و «عدم شفافیت مالی و غیر متعارف بودن محل درآمد و هزینه‌های انتخاباتی» به عنوان دیگر موارد قابل مجازات در این طرح ذکر شده‌است.

مجازات‌ها شامل مواردی چون کسر حقوق، تعویق نطق نماینده به مدت شش ماه تا یک سال، محرومیت‌های مختلف، اعلام تخلف نماینده در جلسات علنی و لغو اعتبارنامه نماینده می‌شود.

محرومیت‌های درنظر گرفته شده عبارت است از «محرومیت از سفرهای خارجی، محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته‌های تحقیق و تفحص و محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها.»

مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، پیش از این در مورد این طرح هشدار داده‌بود که با تصویب آن، نمایندگان مجلس به «نوکران قدرت» تبدیل خواهند شد و علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران نیز روز سه‌شنبه اظهار داشت که طرح نظارت، «سند بردگی نمایندگان و شبیه آئین‌نامه انضباطی مدارس است.»

گزارش‌ها حاکی است با توجه به درخواست آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد سال گذشته و نزدیک بودن تاریخ دیدار نمایندگان با آیت‌الله خامنه‌ای در هفتم خرداد سال جاری، نمایندگان مجلس می‌کوشند تا در مدت باقیمانده «طرح نظارت بر نمایندگان» را به سرانجام برسانند.

منبع: مهر و رادیو فردا


 
 

يک روز پس از اعلام ادغام هشت وزارتخانه
1390/2/20

يک روز پس از اعلام ادغام هشت وزارتخانه و خداحافظی دولت محمود احمدی‌نژاد با سه وزير کابينه، علی لاريجانی رييس مجلس اعلام کرد که ادغام وزارتخانه‌ها غيرقانونی است و وزيران موظف به ادامه کار هستند.

آقای لاریجانی هشدار داد که ابلاغ مصوبه دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها قبل از تصویب مجلس، «هزینه زیادی» خواهد داشت و باید جلوی آن گرفته شود.

هیات وزیران ایران دیروز اعلام کرد که وزارتخانه‌های «راه و ترابری» با «مسکن و شهرسازی»، «نیرو» با «نفت»، «صنایع و معادن » و «بازرگانی» و «رفاه و تامین اجتماعی» با «کار و امور اجتماعی» ادغام خواهند شد.

اعلام اين تصميم واکنش شديد مجلس را در جلسه امروز سه‌شنبه به دنبال داشت و چند نماينده خواستار برخورد هيات رييسه مجلس با اين اقدام دولت شدند.

علی لاريجانی در واکنش به اين تذکرها گفت: «طبق نظر مجلس و قانون، دولت ابتدا لايحه ادغام‌ها را به تصويب برساند و سپس برای وزرای جديد رای اعتماد بگيرد يا اينکه طی استفساريه‌ای ابهامات خود را مطرح کند.»

وی از دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد که چرا قبل از تصويب مجلس، مصوبه هيات وزيران را برای اجرا به وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده است.

به گفته نمایندگان مجلس، به دنبال ادغام هشت وزارتخانه دولت، وزيرانی که بايد کابينه را ترک کنند در محل خدمت خود حاضر نمی‌شوند. صادق محصولی، علی‌اکبر محرابيان و مسعود ميرکاظمی، سه وزيری هستند که بايد از کابينه خداحافظی کنند.

در واکنش به اين وضعيت، علی لاريجانی گفت: «وزرای وزارتخانه های ادغامی به دليل رای اعتمادی که از نمايندگان ملت گرفته اند، موظف به ادامه کار خود می‌باشند مگر اينکه به دستور صريح رييس جمهور عزل گردند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماینده تهران نیز امروز در واکنش به اخبار غیر رسمی حاکی از ابلاغ ادغام وزارتخانه ها از سوی دولت هشدار داد: و«زرای کار، بازرگانی و نیرو باید بدانند که [رای] اعتماد مجلس و نمایندگان به آنها فقط در مورد همان وزارتخانه‌ها بود و هیچ حقی برای هیچ دستوری در مورد دیگر وزارتخانه‌ها برای آنها دیده نشده و آنها مسئولیت تصمیمات خود را بر عهده دارند.»

منبع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی و فارس


 
 

تداوم بازداشت خانگی و ادامه محرومیت از حقوق اولیه
1390/2/20

سایت کلمه گزارش کرده که با گذشت حدودسه ماه از بازداشت خانگی میر حسین موسوی و زهرا رهنورد٬ ابهام‌ها در مورد شرایط زندگی و دسترسی به حقوق قانونی و انسانی آن‌ها همچنان ادامه دارد.

این سایت روز سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) اعلام کرده که پس از عید نوروز٬ موسوی و رهنورد در محلی غیر از خانه خود اجازه یافته‌اند با دختر بزرگ خود به مدت یک ساعت دیدار داشته باشند.

براساس این گزارش وضعیت روحی و جسمی موسوی و همسرش خوب و رضایت بخش بوده است.

کلمه افزوده که به جز ملاقات ذکرشده در طول تمام هفته‌های گذشته٬ محدودیت تماس‌های تلفنی آن‌ها با خارج از محل حصر خود همچنان به قوت خود باقی است.

موسوی و رهنورد پس از وقایع ۲۵ بهمن سال گذشته در حصر خانگی قرار گرفته و از بامداد ۲۷ بهمن کلیه ارتباطات آن‌ها نیز قطع شده است.

سایت کلمه در ادامه نوشته که «پاسخگو نبودن تصمیم گیرندگان اصلی، در مورد وضعیت حقوقی و قضایی {موسوی و همسرش} نقض آشکار و مستمر حقوق اولیه و آزادی‌های آن‌ها» است.

به نوشته این سایت «اصرار در بی‌توجهی به قوانین و مقررات جاری کشور نگرانی‌ها را از این زندان خانگی غیر قانونی بیشتر کرده است.»

منبع: کلمه


 
 

1390/2/20

بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه‌ها یکی از جوایز «شهامت در روزنامه‌نگاری» را به پریسا حافظی، رئیس دفتر خبرگزاری رویترز در تهران اعطا کرده است.

این بنیاد در توضیح این تصمیم گفته است که خانم حافظی در جریان گزارش تظاهرات اعتراضی در ایران مورد ضرب و شتم، ارعاب و تهدید قرار گرفت و بازداشت شد، اما همچنان به فعالیت خود ادامه داده است.

دو خبرنگار زن در تایلند و مکزیک هم به خاطر فعالیت در شرایط خطرناک جایزه شهامت در روزنامه‌نگاری سال ۲۰۱۱ را به خود اختصاص داده‌اند.

بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه‌ها هر ساله جایزه «شهامت در روزنامه‌نگاری» را به گزارشگران زنی اعطا می‌کند که در انجام وظایف خود، با تهدید‌ها و خطرات فراوانی مواجه شده‌اند.

بنیاد بین‌المللی زنان در رسانه‌ها بیست و یک سال پیش با هدف ارتقای موقعیت زنان در رسانه‌های همگانی تاسیس شد.

این بنیاد هر ساله جوایزی به نام «شهامت در روزنامه‌نگاری» و «دستاوردهای یک عمر روزنامه‌نگاری» را به روزنامه‌نگاران زن اعطا می‌کند.

منبع: بی‌بی‌سی


 
 

روزنامه «تهران امروز» خبر داد:
1390/2/20

روزنامه «تهران امروز» نوشت مجید موحدی متهم به پاشیدن اسید روی صورت آمنه بهرامی نو، قربانی پرونده اسیدپاشی به احتمال قوی شنبه آینده از ناحیه هر دو چشم با اسید قصاص خواهد شد.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشته که «این حکم در وهله اول توسط خود آمنه و در صورت امتناع وی توسط متخصصان انجام می‌شود.»

به گفته این منبع آگاه در اجرای این حکم قصاص «دقت کافی می‌شود تا ضایعاتی بیشتر از آنچه به قربانی وارد شده نصیب متهم حادثه نشود.»

«تهران امروز» پیش‌بینی کرده که اجرای این حکم موج شدیدی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها را در پی داشته باشد.

حدود هفت سال پیش مجید موحدی با پاشیدن اسید به صورت آمنه بهرامی، همکلاسی سابقش و دختری که درخواست‌های مکرر او برای ازدواج را رد کرده بود، او را کور کرد.

قضات شعبه ‌٧١ دادگاه کیفری نیز آذرماه سال ‌٨٧ حکمی صادر کردند که براساس آن دو چشم محید موحدی به شیوه‌ مورد درخواست شاکی (یعنی ریختن اسید در چشم متهم) کور شود.

منبع: تهران امروز


 
 

رئیس پژوهشکده دریای خزر:
1390/2/20

رئیس پژوهشکده دریای خزر اعلام کرد سالانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی نفتی وارد این دریا می‌شود.

رضا پورغلام با بحرانی توصیف کردن وضعیت کنونی دریای خزر گفته که «سالانه ۳۰۴ تن کادمیوم٬ ۳۴ سرب و ۱۲۲ هزار ۳۵۰ تن آلودگی‌های نفتی وارد {این} دریا می‌شود.»

پورغلام با بیان اینکه ۹۵ درصد آلودگی دریای خزر را کشورهای شمالی و شمال غربی شامل روسیه فدراتیو، قزاقستان و جمهوری آذربایجان ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: «سهم ایران نیز در این بخش پنج درصد است‌.»

وی فاضلاب‌های خانگی٬ پسماند‌های صنعتی و کشاورزی را یکی دیگر از عوامل آلودگی دریای خزر اعلام کرده است.

گسترش شهرنشینی در سواحل خزر در مناطق حاشیه به خصوص در سال‌های اخیر خسارات عمده‌ای را به محیط زیست دریا وارد آورده است.

دولت‌های حاشیه خزر نیز به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی، به طور جدی به پالایش فضولات خانگی و صنعتی و جلوگیری از ورود آب‌های آلوده به مواد شیمیایی کشاورزی به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر نپرداخته‌اند.

در سال‌های اخیر، نشت مواد نفتی از تاسیسات استخراج نفت نیز به این مشکلات افزوده شده است و ماهی‌گیری بی‌رویه حیات جانوری خزر را به مخاطره انداخته است.

اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که نسل «فک خزر» یا «پوسا کاسپیکا» که تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود بر اثر آلودگی این دریا در معرض انقراض قرار دارد.

منبع: فارس
 


 
 

1390/2/20

حسین درخشان وبلاگ نویس  كه در آبان 1387 بازداشت و چند ماه پیش به 19.5 سال زندان محكوم شد، از چند روز پیش مجددا به مرخصی آمد.

عكسهای جدید منتشر شده از حسین درخشان، او را در بهشت زهرا  و همچنین در برخی تصاویر با پیراهن مشکی نشان می دهد كه به گفته برخی از دوستانش، وی در مراسم «ایام فاطمیه» نیز شركت كرده است.

این خبر اولین بار هنگامی انتشار یافت كه وی در صفحه فیس بوکش عکس‌های جدیدی با عنوان «من جدید» منتشر کرد.

حسین درخشان که از پایه‌گذاران وبلاگ‌نویسی در ایران است، بدلیل «فعالیت‌های گذشته» و نیز بدلیل اینکه با پاسپورت کانادائی خود به  اسرائیل سفر کرده است بازداشت، محاکمه و به 19.5 سال حبس محکوم شده و اکنون در انتظار حکم دادگاه تجدید نظر است.

منبع: آینده


 
 

1390/2/20

رضا مرادی غیاث آبادی
پژوهش های ایرانی

روز گذشته منابع خبری از کشف دایناسور پرنده یا موجودی عجیب‌الخلقه درروستاهای اطراف مشگین‌شهر گزارش دادند. اخبار و گزارش‌هایی که به فراوانی در رسانه‌های گوناگون فارسی‌زبان در داخل و خارج منتشر شد.

برای نگارنده عجیب است که از یابندگان این موجود به عنوان قاچاقچی یادشد و اتکای خبری رسانه‌ها نیز بر همین نکته بود. در حالیکه چنانچه این خبردرست می‌بود، می‌بایست از آن یابندگان بخاطر نقشی که در توسعه و تحول تاریخدانش دیرین شناسی داشته‌اند. تقدیر به عمل می‌آمد.

این موجود عجیب‌الخلقه چیزی نیست جز اسکلت کمر به بالای یک سگ (یا یکی از سگ‌سانان همچون گرگ یا روباه) که دنباله ستون فقراتش به مانند دم آویزان شده است (نمونه‌ای ازجمجمه  واسکلت   سگ).

روی لاشه را با مهارتی نسبی و با پوست‌های فرسوده و سوزانده‌شده پوشانده‌اند تا به‌زعم خود شباهتی به دایناسورهای پرنده پیدا کند. آرکیارنیتس‌ها (Archaeornithes) یا پتراسورها (Pterosaur) موجوداتی بودند که نسل آنان در دوره ژوراسیک (حدود ۲۰۰ تا ۱۵۰) میلیون سال پیش منقرض شد.

جای تعجب است که مسئولان محلی و به ویژه اداره محیط زیست که این لاشه رااز نزدیک دیده‌اند، متوجه این موضوع نشده‌اند و شرایطی فراهم آورده‌اند تااخبارش به گستردگی هر چه تمام‌تر منتشر گردد.

از روزنامه‌نگاران و ارباب رسانه انتظار می‌رود که در نقل و انتشار چنین اخباری (که در سال‌های اخیربسیار دیده می‌شود) نهایت دقت را بکار بندند. تجربه نشان داده است که ادعاها و اظهارنظرهای مسئولان رسمی همواره قابل اعتماد و استناد نیست.

* نویسنده پژوهشگر مطالعات باستانی و ایرانشناسی است


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته