-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

Latest News from 30Mail for 05/09/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/2/18

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با روزنامه شرق گفته است که 90 درصد مجلس موافق طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد است ولی بسیاری از آن‌ها پذیرفته‌اند که تا زمانی که موافقت رهبری نباشد نباید انجام شود.

آقای مطهری این موضع نمایندگان را «تفکری غلط» توصیف کرده و گفته است: «ما باید مستقل تصمیم بگیریم و کار را جلو ببریم، اگر در میانه راه رهبری فرمودند مصلحت نیست، ما هم پیگیری نمی‌کنیم و دستور ایشان را اجرا می‌کنیم.»

علی مطهری افزوده است: «اینکه بخواهیم در هر وظیفه‌ای ابتدا نظر رهبری را کشف کنیم، به حیثیت و استقلال مجلس لطمه می‌زند.»

به گفته علی مطهری، محمود احمدی‌نژاد «قانون را اجرا نمی‌کند و باید به خاطر این عمل پاسخ‌گوی مجلس باشد و اگر مجلس در قبال این رفتار ساکت باشد فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد.»

مطهری در ادامه با اشاره به ماجرای ابقای مصلحی در وزارت اطلاعات و نپذیرفتن محمود احمدی‌نژاد گفته است: «اکنون سوال از رئیس‌جمهور بیش از حد نصاب لازم امضا دارد و در زمان مناسب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد. اگر این کار زودتر انجام شده بود کار به این جا نمی‌کشید.»

منبع: آفتاب
 


 
 

1390/2/18

خبرگزاری مهر از جمع‌آوری مجموعه آثار علی اشرف درویشیان و چند نویسنده دیگر از نمایشگاه کتاب توسط مسئولان کمیته نظارت و ارزشیابی خبر داد.

به گزارش مهر «داستان‌های محبوب من»، «سال‌های ابری»، «افسانه‌ها و مثل‌های کردی» و مجموعه ۴ جلدی داستان‌های علی اشرف درویشیان که همگی از سوی نشر چشمه در نمایشگاه عرضه شده بود، جمع آوری شد.

بر اساس این گزارش مسئولان کمیته نظارت و ارزشیابی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین از عرضه کتاب‌های رامین جهانبگلو ممانعت به عمل آورده‌اند.

رمان‌های «نگران نباش» نوشته مهسا محب علی، «بطالت» نوشته احسان نوروزی و «شمایل تاریک کاخ‌ها» نوشته حسین سناپور نیز که توسط نشر چشمه عرضه شده بود توسط مسئولان کمیته نظارت و ارزشیابی از نمایشگاه جمع آوری شد.

دو عنوان از کتاب‌هایی هم که انتشارات شیرازه در نمایشگاه عرضه کرده، از سوی این کمیته از نمایشگاه جمع آوری شد که هنوز عناوین آنها اعلام نشده است.

منبع: مهر
 


 
 

1390/2/18

با بالا گرفتن اختلافات نمایندگان بر سر برخی ردیفهای لایحه بودجه 90، رئیس مجلس، جلسه علنی امروز را تعطیل و تا ساعت 14 اعلام تنفس کرد. اما ساعت 13:45 از طریق بلندگوهای مجلس به نمایندگان اطلاع داده شد که جلسه عصر مجلس لغو و جلسه بعدی ساعت 14 فردا دوشنبه خواهد بود.

تعدادی از نمایندگان نسبت به افزایش بودجه برخی استانها در کمیسیون تلفیق اعتراض داشتند و معتقد بودند برخی می‌خواهند برای حوزه انتخابیهشان پول جذب کنند.

عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ گفت: «سهم یک استان ۶۶ میلیارد تومان اضافه شده و در استانی دیگر برای انتقال آب باید از تانکر استفاده شود و آیا در اینجا عدالت رعایت شده است؟»

حسن کامران نماینده اصفهان با تاکید بر اینکه بسیاری از این موارد در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته نشده و خود او هم در اعتراض به این رویکرد، از کمیسیون تلفیق قهر کرده افزود: «اینگونه نبوده که همه 51 عضو کمیسیون تلفیق در جلسات حضورداشته باشند،۲۰ نفر بودیم. در کمیسیون تلفیق فقط برای کمک به دوحوزه بسیار محروم رای گیری شد ولی یکباره دیدیم که چقدر ردیف اضافه کردند.»

احمد توکلی نیز گفت: «کمیسیون تلفیق در جلسه صبح امروز که من در آن حضور نداشتم، احکام جدیدی در لایحه گنجانده است که غیرقانونی است.»

لاریجانی نیز با بیان اینکه در جلسه امروز تلفیق، قرار بود کل درآمد دولت مشخص شود، تصریح کرد: «اسامی نهادهایی در لایحه بودجه امده و افزوده شده که اصلا نمیدانیم چه مراکزی هستند. مثلا بنیاد فرهنگی مولانا و یا ایراس چیست و آنها که بودجه 5 میلیاردی میخواهند که هستند؟ و چرا باید چنین بودجهای بگیرند؟»

رئیس مجلس به نمایندگان توصیه می کرد که از ورود به بحث ردیفها بپرهیزند چرا که بسیار وقت گیر خواهد بود و باعث گلایه اعضای کمیسوین تلفیق و زیر سوال رفتن عملکرد آنها میشود اما اعتراض نمایندگان منجر به رای گیری در این مورد شد و تمامی موارد با رای نمایندگان حذف شدند.

با حذف این موارد برخی نمایندگان با حضور در جایگاه هیات رئیسه با این موارد مخالفت کرده و داد و فریاد به راه انداختند.

حجت الله رحمانی نماینده الیگودرز بیش از همه عصبانی و ناراحت بود و با بیان اینکه حذف بودجه مناطق محروم به خدا ظلم است، می‌گفت: «این خیانت به مردم است. من خون به پا می کنم.»

رحمانی به سمت هیات رئیسه مجلس دوید و قصد داشت خود را به جایگاه هیات رئیسه مجلس برساند که برخی نمایندگان مانع شدند و او را به خارج صحن مجلس هدایت کردند.

رئیس مجلس در واکنش به این اعتراضها گفت: «ببینید چطور سر چهار تا ردیف لایحه بودجه اوقات خودتان و همکارانتان را تنگ میکنید، من در برابر طرح این موارد در مجلس مقاومت میکردم که چنین نشود ولی آنقدر اصرار کردید که یکی را به رای گذاشتم تا ببینید که چه می‌شود.»

لاریجانی سپس تا ساعت دو بعد از ظهر تنفس اعلام کرد و گفت در جلسه بعد از ظهر «دیگر وارد ردیف‌ها نشوید و اجازه دهید بحث مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها بررسی و به اتمام برسد.»

منبع: خبرآنلاین (+ و +بی‌بی‌سی
 


 
 

1390/2/18

محمد خاتمی مشکل ایران را استبدادزدگی تاریخی دانست که تا درمان نشود، هر راهی و کاری که پیشنهاد شود به بیراهه می‌رود و دشواری ایجاد می‌کند.

وی که در مراسم سوگواری حضرت فاطمه سخن می‌گفت، پیش‌بینی رخ دادن «فتنه ای سخت» در بین امت اسلامی توسط حضرت فاطمه را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: «حضرت زهرا نه فقط نگران حق اقتصادی که نگران حق حاکمیت بر سرنوشت خویش بودند. »

به گفته خاتمی فاطمه زهرا در ماجرای فدک «دنبال حقی است که پایمال می‌شود. البته حق اقتصادی امر مهمی است، اما حق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حاکمیت بر سرنوشت خویش هم که مهمتر است از بین می‌رود و مشکل ایجاد می‌کند و نگرانی حضرت زهرا از این مساله بود که طبق پیش بینی آن حضرت متاسفانه رخ داد.»

رئیس‌ بنیاد باران ادامه داد: «حضرت زهرا پیش‌بینی حاکم شدن یک استبداد شدید بر اثر انحرافات ایجاد شده را می‌کند. ایشان در ماجرای فدک از حق خودش دفاع می کند، زیرا اگر قرار است حق دختر پیامبر با آن جایگاه بلند پایمال شود، تکلیف دیگران معلوم است. یعنی حق مردم و جامعه پایمال می‌شود.»

خاتمی خطبه حضرت زهرا در مسجد مدینه و سخنانی که در آخرین روزهای عمرش در پاسخ به پرسش زنان مهاجر و انصار ایراد کرد را «سرشار از نکات بدیع معرفتی ، تربیتی، حکمی، عرفانی، سیاسی» دانست و گفت: «در روزهای پایانی زندگی، ایشان از حوادث پیش آمده بشدت ابراز نارضایتی کردند و فرمودند کردار امروز شما آبستن فتنه‌هایی است که بزودی میوه‌های تلخ آن را خواهید چید. هشدار می‌دهم نسبت به شسمشیری که به جان شما خواهد افتاد و استبدادی که از سوی ستمگران تحمیل می‌شود؛ و چنان خواهد شد که نه بهره‌ای از دنیا داشته باشید و نه رونقی در زندگی‌تان باشد، بلکه آنچه شما می‌کارید، ظالمان می‌دروند و برمی‌دارند.»

رییس جمهور پیشین ایران یادآور شد:«در مورد پیش بینی حاکم شدن استبداد، ابن خلدون ظاهرا اولین کسی است که این موضوع را بیان کرده که 50 سال بعد از رحلت رسول الله، خلافت اسلامی به پادشاهی موروثی تبدیل شده است.»

وی افزود: «من در کتاب آیین و اندیشه در دام خودکامگی سعی کرده‌ام تا این موضوع را در حد آگاهی اندک و توان متواضع خودم بیان کنم و بارها گفته‌ام مشکل ما استبداد زدگی تاریخی است که تا درمان نشود، هر راهی و کاری که پیشنهاد شود به بیراهه می‌رود و دشواری ایجاد می کند.»

منبع: باران
 


 
 

1390/2/18

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان با ابراز نگرانی از بروز «برخي رفتارهاي سياسي» گفته است: «کساني پول‌هاي هنگفتي خرج مي‌کنند که مجلس را در دست بگيرند.»

آقای مکارم که در همایشی در شیراز سخن می گفت، افزود: «براي حفظ ثمره خون شهدا نگذاريم بيگانگان در مقام‌هاي حساس کشور نفوذ کنند. اجازه ندهيم چهره اسلامي شيراز و فارس را عوض کنند و مفاسد اخلاقي آشکار کنند.»

سخنان مکارم شیرازی درباره انتخابات مجلس و «نفوذ بیگانگان» در شرایطی ایراد می‌شود که امروز خبری مبنی بر تشکیل یک کمیته منتخب ۹ نفره با هدف «پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس» منتشر شده است.

به نظر می‌رسد محافظه‌کاران که خود زمانی منتقد تشکیل کمیته‌های صیانت آرا از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، سازوکار مشابهی را برای جلوگیری از دخالت دولت در انتخابات پیگیری خواهند کرد.

منبع: ایسنا


 
 

خانواده‌های زندانیان کهریزک دوم:
1390/2/18

خانواده های زندانیان سیاسی زن در قرچک ورامین، با نوشتن نامه ای به ریاست کمیسیون حقوق بشر اسلامی از وی برای رسیدگی فوری به وضع عزیزان شان در این زندان یاری خواستند.

نویسندگان این نامه تاکید کرده اند که اکنون در زندان قرچک ورامین، مشهور به کهریزک دوم، یک فاجعه انسانی در حال وقوع است.

به گفته نویسندگان این نامه هم‌اکنون حدود ۶۰۰ زن زندانی، با اتهام‌های مختلف، به زندان قرچک انتقال یافته‌اند و در یک سالن، بدون تخت، بدون امکانات ابتدایی زندگی و بهداشتی روزهایشان را سر می‌کنند. مسئولان زندان از دادن آب و غذا به زندانیان خودداری می‌کنند و نگهبانان هرگاه دلشان بخواهد غذا در اختیار زندانیان قرار می‌دهند. ۴ سرویس بهداشتی برای ۶۰۰ زن زندانی وجود دارد که تمامی کارهای خود از قبیل لباس شستن، ظرف شستن و حمام کردن را نیز می‌بایست در همین سرویس‌‌ها انجام دهند و در بیشتر ساعات روز آب زندان قطع است.

آن گونه که در این نامه آمده در روزهای گذشته اعتراض زندانیان نسبت به وضعیتشان با واکنش غیرانسانی و غیرقانونی مسئولان زندان مواجه شده است، به طوری‌که ماموران با باتوم تمام معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و کسانی که قصد فرار از دست ماموران را داشتند زیر دست و پای سایر زندانیان می‌افتادند و صدمه می‌دیدند.

این خانواده ها در نامه خود نوشته اند: «امروز تنها برای جان زندانیان سیاسی چانه نمی‌زنیم. آنچه در زندان قرچک ورامین می‌گذرد، نقض ابتدایی‌ترین حق انسانی افراد است. هم‌اکنون ۶۰۰ انسان در این زندان در خطر مرگ قرار دارند و ما بوسیله این نامه، می‌خواهیم توجه شما را نسبت به شرایط ویژه این زندانیان جلب کنیم .»

نویسندگان این نامه رو به محمدحسن ضیایی‌فر، رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی نوشته‌اند: «آیا آنچه در این زندان می‌گذرد، همان چیزی است که شما به عنوان حقوق بشر اسلامی وعده‌اش را داده بودید؟ اگر نمی‌توانید، موازین اسلامی را در زندان‌ها رعایت کنید، حداقل اقدامی انجام دهید تا موازین حداقلی انسانی در مورد زندانیان زن در این زندان رعایت شود.»

خانواده های زندانیان سیاسی زن در قرچک ورامین رونوشتی از این نامه را به صادق لاریجانی رییس قوه قضائیه، جعفری دولت آبادی دادستان تهران، اسماعیلی رئیس سازمان زندانها و محمدابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس فرستاده‌اند.

زندانیان سیاسی زن هم‌اکنون در میان شمار زیادی از زندانیان با جرایم مختلف از قبیل قتل، قاچاق، دزدی، و .. زندگی می‌کنند. آنها در تماس‌هایشان با خانه تنها اعلام کرده‌اند که جانشان در مخاطره است و از امروز در اعتراض به شرایطشان دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند.

پیش از این نیز در بازداشتگاه کهریزک زندانیان در شرایط مشابهی نگه‌داری می‌شدند که در پی آن، سه تن از افراد زندانی در این بازداشتگاه جان باختند.

منبع: کلمه
 


 
 

1390/2/18

معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با اعلام این که هنوز هم کلاهبرداری به شیوه رمالی در کشور رواج دارد از مردم خواست در صورت مشاهده افرادی که اقدام به رمالی می‌کنند، موضوع را به پلیس گزارش دهند.

سرهنگ عبدالله‌قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «چندی پیش ماموران پلیس آگاهی استان مرکزی مطلع شدند خانمی حدود 30 ساله به شیوه رمالی با دریافت مبالغی بین 30 تا 50 هزار تومان از افراد مختلف کلاهبرداری می‌کند. یکی از کارآگاهان خانم به عنوان متقاضی به این فرد مراجعه کرد و با احراز کلاهبرداری به شیوه رمالی این زن دستگیر شد.»

فرد دستگیر شده در مواردی به مشتریانش عنوان می‌کرد که اگر از همسران خود طلاق بگیرند آینده بسیار خوبی در انتظار آنان خواهد بود.

قاسمی در ادامه از دستگیری یک مرد رمال نیز در استان مرکزی خبر داد که دستیارانش در محافل زنانه ادعا می‌کردند پیش از این دچار مشکل نازایی بوده‌اند و این رمال مشکل آنان را برطرف کرده است.

زمانی که افراد برای حل مشکل خود به فرد رمال مراجعه می‌کردند، وی مدعی می‌شد که آنان نباید طلا و جواهر به همراه داشته باشند و از آنها می‌خواست که طلاهای خود را درون کیسه‌ای که رمال در اختیارشان می‌گذاشت و حاوی یک دعا نیز بود قرار دهند و تا سه ماه این کیسه را موقع خواب در زیر سر خود قرار داده و به هیچ عنوان در کیسه را باز نکنند.

به گفته قاسمی رمال در یک فرصت مناسب کیسه حاوی طلاها را با کیسه مشابه دیگری جابجا می‌کرده و مالباختگان پس از چند ماه متوجه این کلاهبرداری می‌شدند.

معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه رمالان در بسیاری از مواقع به موادمخدر هم اعتیاد دارند افزود: «افرادی که فریب کلاهبرداران را می‌خورند مورد سوء استفاده‌های دیگری همچون تهیه فیلمهای غیراخلاقی و غیره نیز قرار می‌گیرند.»

منبع: ایسنا
 


 
 

1390/2/18

مهدی محسنی
جمهور

درگیری میان رهبری و احمدی‌نژاد همچنان ادامه دارد. زمزمه حذف رییس دولت دهم در مجلس بالا گرفته است، تهدیدی که تاکنون رنگ عملی به خود نگرفته است.

اظهارات اخیر مرتضی آقاتهرانی از موافقت رهبر ایران با استعفای محمود احمدی‌نژاد در صورت عدم امکان ادامه‌ی همکاری وی با حیدر مصلحی نیز مشخص کننده بالا گرفتن مناقشه است. اما آیا حذف احمدی‌نژاد به سود جریان دموکراسی خواه و جنبش سبز است؟ واقعیت آنست که جنبش اعتراضی در شرایط فعال خود نیست و نمی‌تواند نقش پر رنگی در تغییر شرایط ایجاد کند.

اما ماجرای احمدی‌نژاد و یارانش شکل دیگری است. آن‌ها در موقعیت ویژه‌ای قرار دارند و می‌توانند قدرت رهبری را تحت تاثیر قرار دهند. تاکنون نیز رییس دولت و حامیانش نشان داده‌اند از تقابل مستقیم با آیت الله خامنه‌ای ترسی ندارند. این تقابل توانسته است بسیار از قضاوت‌های رهبر ایران را دچار تشکیک کند. در بررسی شکلی این اتفاق رهبر ایران پا را از محدوده‌ی اختیاراتش فرا‌تر نهاده است.
 
گرچه این اتفاق تازه‌ای محسوب نمی‌شود اما محمود احمدی‌نژاد اولین مسوول حکومتی است که با مقاومت خود هزینه این «قانون شکنی» رهبر را به وی تحمیل کرده است.
برخی قضاوت‌ها و اظهارنظرهای رهبر ایران نیز اگر مورد بازبینی قرار گیرد مشخص می‌شود که دچار چه اشتباهات فاحشی شده است.
 
آیت‌الله خامنه‌ای در اولین نمازجمعه پس از برگزار انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در سال ۸۸ با انتقاد از برخی سخنان بیان شده در مناظره‌های تلویزیونی میان کاندیدا‌ها گفت: «به رئیس جمهور قانونی کشور، صریح‌ترین و خجالت آور‌ترین اهانت‌ها و تهمت‌ها را بیان می‌کرد و با پخش کارنامه‌های جعلی برای دولت، رئیس جمهور متکی به آرای مردم را دروغگو، خرافاتی و رمال می‌نامید.»

حالا پس از دو سال نزدیک‌ترین افراد به رهبر ایران محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش را به «رمالی، جن گیری و کف بینی» متهم می‌کنند و می‌گویند که نزدیکان رییس جمهور مرتاض هستند. نمایندگان اصولگرای مجلس که و از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد در زمان انتخابات پیشین ریاست جمهوری، دولت را به دروغگویی در ارائه آمار اقتصادی، قانون شکنی و بی‌برنامگی متهم می‌کنند.
 
میرحسین موسوی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری سال ۸۸ صراحتن دولت احمدی نزاد را به رمالی و دروغگویی متهم کرده بود. اظهاراتی که اکنون توسط نزدیک‌ترین افراد به رهبری ایران تکرار می‌شود.

تداوم این کشمکش‌ها نه تنها اعتبار و موقعیت رهبری را خدشه دار خواهد کرد بلکه مشخص می‌نماید که به چه میزان آیت الله خامنه‌ای در تحلیل‌هایش دچار اشتباه شده بود.
 
گرچه قابل درک است که رهبری با اطلاع از همه این موارد تنها برای جلوگیری از روی کار امدن دولتب غیر همسو با وی احمدی‌نژاد را مورد حمایت قرار داده است.
 
با این اوصاف باید اذعان نمود که وجود احمدی‌نژاد حتی اگر در روزهای آینده به حکم حکومتی رهبری گردن بگذارد و از وی اعلام اطاعت کند برای جنش اعتراضی موثر‌تر است. تاثیری که در طول زمان موجب ریزش نیروهای هوادار رهبر ایران خواهد شد و قدرت مطلقه وی را با آسیب جدی روبرو خواهد کرد.
 

 
 

1390/2/18

رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از فقر مطلق 14.5 میلیون ایرانی خبرداد.

محمد بحرينيان در نشست کمیسیون تخصصی توسعه صادرات خراسان رضوی که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی برگزارشد، گفت: «ايران از سال ۱۹۴۸ ميلادی و جلوتر از کشورهايی نظير هند، چين، تايلند، ترکيه و مالزی برنامه‌ريزی را شروع کرد» ولی بر اساس آمارهای رسمی تا خرداد سال ۸۹ جمعيت زير خط فقر مطلق در ايران ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است.

رييس کميسيون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ايران با بیان این که «واژه عدالت در کشور ما تعريف نشده است» تصریح کرد: «پس از اجرای چهار برنامه توسعه در کشور، هنوز نتوانسته‌ايم در نرخ بيکاری به روند باثباتی برسيم» و «براساس گفته معاون وزير کار و امور اجتماعی در مهر ماه سال ۸۹ ، نرخ بيکاری کشور نيز بالغ بر ۱۴.۳ درصد بوده است.»

منبع: روزنامه ابتکار


 


 
 

سایت نوری‌زاد:
1390/2/18

وب سایت شخصی محمد نوری زاد، روزنامه نگار و فیلمساز، ضمن تکذیب خبر مرخصی وی نوشت: دکتر نوری زاد آزاد شده است.

پیش از این در خبر ها آمده بود که محمد نوری زاد به مرخصی آمده اما اکنون سایت رسمی وی تاکید کرده است که خبر مرخصی وی نادرست و وی در واقع آزاد شده است.

سایت نوری زاد همچنین نوشته است: «محمد نوری زاد آزاد شد. با یک سینه سخن، که امید است با راه اندازی و به روز کردن سایت شخصی ایشان، بتوانیم در انعکاس افکار و اندیشه های این هنرمند نام آشنا، سهمی داشته باشیم.»

محمد نوری‌زاد به جرم نوشتن چندین نامه انتقادی به علی خامنه‌ای ۱۶ ماه در زندان به‌سر برد.

وی در طول مدتی که در زندان بود در اعتراض به نحوه برخورد زندانبانان و بازجویان وزارت اطلاعات چندین بار دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گزارش وب‌سایت آقای نوری‌زاد، وی در مدتی که در زندان بوده، دهها اثر هنری ساخته و حدود هفتصد صفحه رمان نوشته است.

منبع: وب‌سایت محمد نوری‌زاد و کلمه
 


 
 

1390/2/18

در حالی که وزارت کشور ۱۲ اسفند ماه سال جاری را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات مجلس تعیین کرده، اسدالله بادامچیان، نماینده تهران از تشکیل یک کمیته منتخب ۹ نفره با هدف «پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس» خبر داده است.

به گزارش ایسنا آقای بادامچیان این کمیته منتخب را «کمک‌کار» گروه سه نفره متشکل از غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگراولادی معرفی کرده است.

به گفته این نماینده محافظه‌کار، اعضای این کمیته را احمدی‌نژاد از میان لیست ۱۳ نفره پیشنهادی اصولگرایان انتخاب خواهد کرد.

علاوه بر افراد یاد شده، نام‌های مجتبی ثمره هاشمی، شهاب‌الدین صدر، محمدحسن ابوترابی، حسین فدایی، احمد توکلی، محسن کوهکن، مهدی چمران، صادق محصولی، محمدرضا باهنر و محمدرضا آشتیانی هم در این فهرست ۱۳ نفره به چشم می‌خورد.

بادامچیان گفته است که کمیته ۹ نفره قرار نیست در انتخابات دخالت کند بلکه تلاش خواهد کرد که روابط صحیحی در دولت به عنوان مجری انتخابات حاکم باشد.

وی افزوده است: «ممکن است برخی از اطرافیان همچون استانداران، فرمانداران، و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند، لذا ۹ نفر انتخابی رئیس‌جمهور قرار است کمک کار دولت باشند.»

در صورت تشکیل کمیته ۹ نفره مورد اشاره اسدالله بادامچیان، به نظر می‌رسد محافظه‌کاران که خود زمانی منتقد تشکیل کمیته‌های صیانت آرا از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، سازوکار مشابهی را برای جلوگیری از دخالت دولت در انتخابات پیگیری خواهند کرد.

منبع: ایسنا و رادیو فردا


 
 

مدیرعامل میوه و تره‌بار استان تهران اعلام کرد:
1390/2/18

مدیرعامل میوه و تره‌بار استان تهران اعلام کرد قیمت سیب درختی داخلی٬ توت فرنگی و گوجه سبز به ترتیب به کیلویی سه هزار و ۵۰۰ ٬ شش هزار و هفت هزار تومان رسیده است.

حسین مهاجران گفته که قیمت سیب‌های وارداتی نیز با قیمت دو هزار و ۷۰۰ تومان در بازار تره‌بار به فروش می‌رسد.

به گفته آقای مهاجران «هر کیلو توت فرنگی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلو گوجه سبز درختی نیز به هفت هزار تومان رسیده است.»

مهجران افزوده است: «قیمت موز به طور ناگهانی از کیلویی ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که حتما در خرده فروشی‌ها به ۲ هزار تومان رسیده است.»

کار‌شناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری در قالب افزایش سرسام‌آور نرخ تورم و گرانی کالا‌ها و خدمات خود را نشان خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

بیش از ۲۰۰ کنشگر سیاسی و اجتماعی:
1390/2/18

بیش از ۲۰۰ فعال سیاسی و کنشگر مدنی با محکوم کردن بازداشت علیرضا رجایی اعلام کردند ادامه بازداشت اندیشمندان و شخصیت‌های ملی نشانه گسترش دامنه بحران در جمهوری اسلامی است.

در این بیانیه آمده که بازداشت آقای رجایی «ادامهٔ راهبردی است که هدف آن خاموش کردن صدای دموکراسی‌طلبی و ملیت‌خواهی ایرانی است.»

سیمین بهبهانی٬ حبیب‌الله پیمان٬ محمد توسلی، غلام‌عباس توسلی٬ فریبرز رییس دانا، ناصر زرافشان٬ ماشاء‌الله شمس‌الواعظین، احسان شریعتی، سارا شریعتی، اعظم طالقانی٬ حسن یوسفی اشکوری و ابراهیم یزدی از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

این بیانیه افزوده است: «بازداشت و زندانی کردن اندیشمندان، هنرمندان و شخصیت‌های ملی، بیش از آنکه نماد اقتدار و توانایی دستگاه‌های امنیتی باشد، نشانه‌ نگرانی آن‌ها نسبت به گسترش دامنه‌ بحرانی است که این روز‌ها دامنگیر دولت اقتدارگرا شده است.»

این بیانیه تاکید کرده که «بحران‌های اقتصادی و سیاسی و نیز نارضایتی مردم ایران، از طریق بازداشت شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی و مذهبی، و همچنین تهدید و ارعاب مخالفان حل و رفع نمی‌شود.»

امضا کنندگان این بیانیه نوشته‌اند: «تا زمانی که حقوق اساسی ملت تأمین نشود، تا هنگامی که صدای مردم شنیده نشود، و تا وقتی که به‌جای ماندن در بن‌بست قهر و سلطه، راه گفت‌وگو و مدارا گشوده نشود، برون‌رفت از بحران کنونی ممکن نیست.»

در پایان این بیانیه ضمن درخواست آزادی فوری علیرضا رجایی اعلام شده است: «ما نگران آیندهٔ ایران و رنج‌های ایرانیان و فرزندان میهن‌ایم. ایران در خطر است و اقتدارگرایان، غافل از سرنوشت ایران و رنج‌های ملت، کنشگران سیاسی و صنفی، روزنامه‌نگاران، وکلا، نویسندگان، و اندیشمندان را زندانی می‌کنند.»

منبع: جرس

پیشینه
بیانیه جبهه مشارکت در محکومیت بازداشت علیرضا رجایی
بازداشت علیرضا رجایی، از فعالان ملی مذهبی


 
 

1390/2/18

دفتر جشنواره فیلم کن اعلام کرد که فیلم‌های جعفر پناهی و محمد رسول‌اف دو کارگردان ایرانی به فیلم‌های برگزیده فستیوال امسال اضافه شده است.

فیلم به «امید دیدار» آقای رسول‌اف داستان یک و کیل جوان ایرانی است که تلاش دارد با گرفتن ویزا کشورش را ترک کند.

«این فیلم نیست» نیز ساخته آقای پناهی است که به موضوع درخواست تجدید نظر حکم دادگاه او می‌پردازد.

مسئولان جشنواره روز شنبه اعلام کرده‌اند «این فیلم نیست» ساخته جعفر پناهی روز ۳۰ اردیبهشت و «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسول اف روز ۲۴ اردیبهشت به نمایش در می‌آید.

این دو سینماگر ایرانی در اسفندماه سال ۸۸ در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شدند.

جعفر پناهی و محمد رسو‌ل‌اف از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از هرگونه فعالیت هنری محکوم شده‌اند. آقای پناهی برای ۲۰ سال نیز ممنوع‌الخروج شده است.

منبع: بی‌بی‌سی و رویترز


 
 

جانشین اداره سیاسی سپاه:
1390/2/18

جانشین اداره سیاسی سپاه از شرط گذاشتن محمود احمدی‌نژاد برای رهبر جمهوری اسلامی در ماجرای اختلاف بر سر ادامه کار وزیر اطلاعات انتقاد کرد.

رسول سنائی‌راد، روز جمعه در سخنانی در جمع شماری از بسیجیان در قم گفته است: «شرط گذاشتن احمدی‌نژاد برای مقام معظم رهبری با هیچ منطقی سازگار نیست.»

این نخستین باری است که یکی از مقام‌های ارشد سپاه آشکارا از شرایط سه‌گانه احمدی‌نژاد برای آیت‌الله خامنه‌ای سخن می‌گوید.

برخی از سایت‌های اینترنتی نزدیک به دولت گزارش داده بودند که احمدی‌نژاد بازگشت خود به نهاد ریاست جمهوری را مشروط به انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول، برکناری سعید جلیلی از دبیری شورای عالی امنیت ملی و برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات کرده بود.

جانشین رئیس اداره سیاسی سپاه، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازداشت شماری از اطرافیان رئیس دفتر احمدی‌نژاد گفته است که تاکنون «مشایی دستگیر نشده است.»

در دو هفته اخیر آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند حدود ۲۵ تن از نزدیکان احمدی‌نژاد دستگیر شده‌اند.

منبع: رادیو فردا و سایت ۱۹ دی


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته