-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۶, جمعه

Latest News from 30Mail for 05/06/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

مرتضی آقاتهرانی:
1390/2/15

مرتضی آقاتهرانی، از شاگردان نزدیک مصباح یزدی و از هواداران محمود احمدی‌نژاد به نقل از رئیس دولت دهم گفته است که رهبر جمهوری اسلامی مهلتی به احمدي‌نژاد برای پذیرش حیدر مصلحی و یا استعفا از ریاست جمهوری داده است.

به گزارش وب‌سایت «آینده» آقاتهرانی اخیرا در یک سخنرانی عمومی و رسمی، به نقل مذاكرات انجام شده میان احمدی نژاد با رهبر جمهوری اسلامی پرداخته است.

ویدیوی سخنان مرتضی آقاتهرانی را ببینید.

در این مکالمات به نقل از محمود احمدی‌نژاد اعلام شده که رهبر جمهوری اسلامی مهلتی تعیین كرده است تا احمدی نژاد یا وزیر اطلاعات را بپذیرد، یا نپذیرد و استعفا دهد.

به گفته مرتضی آقا تهرانی «احمدی نژاد هنوز تصمیم خود را نگرفته است.»

در هفته‌های اخیر با افزایش تنش‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و احمدی‌نژاد بر سر ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات٬ حملات مداحان و روحانیون حامی خامنه‌ای به احمدی‌نژاد و نزدیکان وی افزایش یافته است.

محمود احمدی نژاد در اعتراض به ابقای حیدر مصلحی توسط رهبر جمهوری اسلامی، حدود دو هفته از حضور در دفتر خود و جلسات هیأت دولت خودداری کرده بود. در نخستین جلسه ای که احمدی نژاد به هیأت دولت بازگشت، حیدر مصلحی حضور نداشت و روز گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر اخراج مصلحی از سوی احمدی‌نژاد در نشست هیات دولت منتشر شد.

این گزارش‌ها اگرچه به طور رسمی تایید نشد اما در عکس‌هایی که خبرگزاری‌های رسمی از نشست هیات دولت منتشر کردند، غیاب حیدر مصلحی در این جلسه مشهود بود.

منبع: آینده
 


 
 

در مجلس نقد کتاب توسعه و علوم انسانی:
1390/2/15

رضا داوری اردکانی
ملت آنلاین

ما باید پیش پای خود و امکانات‌مان را ببینیم و آن کاری را که می‌توانیم انجام دهیم. گاهی حرف هایی زدم که سیاست بود. عذرخواهی می کنم اگر دقیق نبوده است. مدام از من می پرسند هنوز مثل 30 سال پیش فکر می کنی؟ من ایده‌آلیست سی سال پیش نیستم. امروز در پایان عمرم وصیت نامه نوشته ام . من در کتاب"ما و تاریخ فلسفه اسلامی" حرف‌های بی‌خطری گفته‌ام اما در این کتاب " علوم انسانی و برنامه ریزی توسعه " حرف‌هایی زده‌ام که می‌تواند خطرناک باشد.

دکتر رضا داوری، استاد برجسته فلسفه در نشست شهر کتاب در سخنانی نقدها و اشاره های ظریف اما تندی بر نظرات خود در گذشته و بر روند فکری جامعه ایران داشت.  نشست نقد و بررسی کتاب "علوم انسانی و برنامه‌ریزی توسعه"، روز سه شنبه، 13 اردیبهشت ماه 1390 با حضور دکتر رضا داوری‌اردکانی (مؤلف کتاب)، دکتر محمدرضا بهشتی و دکتر علی‌اصغر مصلح در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

فشرده ای از اندیشه های جدید دکتر داوری را در ادامه بخوانید.

- مشکل این جامعه با کلیات حل نمی شود.علوم انسانی با شعار دینی نمی شود. چه کسی باید علوم انسانی را دینی کند؟ اهل سیاست؟ مردم کوچه و بازار؟ یا دانشمندان در دانشگاه ها؟

- باید نگاه ما ن را از توهم بیرون بیاوریم. واقعیت ها را ببینیم . با شعار، با توهم ، با کلی گویی مشکل بیشتر می شود.

- ما باید پیش پای خود و امکانات‌مان را ببینیم و آن کاری را که می‌توانیم انجام دهیم. گاهی حرف هایی زدم که سیاست بود. عذرخواهی می کنم اگر دقیق نبوده است. مدام از من می پرسند هنوز مثل 30 سال پیش فکر می کنی؟ من ایده‌آلیست سی سال پیش نیستم. امروز در پایان عمرم وصیت نامه نوشته ام . من در کتاب"ما و تاریخ فلسفه اسلامی" حرف‌های بی‌خطری گفته‌ام اما در این کتاب " علوم انسانی و برنامه ریزی توسعه " حرف‌هایی زده‌ام که می‌تواند خطرناک باشد.

- می گویند گفتی مدرنیته به بن بست رسیده است. اگر گفتم عذرخواهی می کنم. حرف سیاست زده ام. البته منظور من این بوده که هر چیزی پایانی دارد نه اینکه این نظر بشود ابزار سیاست و شعار بدهیم. دیگر از شعار دادن پرهیز می کنم.

- علوم انسانی را برای چه می‌خواهیم؟"؛ این پرسش شاید یکی از اصلی‌ترین پرسش‌هایی است که مؤلف کتاب "علوم انسانی و برنامه‌ریزی توسعه" چه در این کتاب و چه در دیگر آثار و سخنان خود همواره مورد تأکید قرار می‌دهد: غربی‌ها برای این سؤال جواب دارند اما ما چه پاسخی به آن می‌دهیم. ما باید این شق را کنار بگذاریم که چون غرب علوم انسانی دارد، ما هم آن را می‌خواهیم. ما اول باید بگوییم که چه نیازی به علوم انسانی داریم. اگر می‌خواهیم با علوم انسانی به مسایل جامعه خود بپردازیم که باید گفت نه توانسته‌ایم و نه خواسته‌ایم از آن در رابطه با جامعه خود استفاده کنیم.

- ما از زمان قوام‌السلطنه برنامه توسعه داشته‌ایم اما این برنامه‌ها همواره برنامه هزینه کردن بودجه بوده و این بودجه هم که همان پول نفت بوده است؛ در حالی‌که برنامه‌ریزی با تقسیم و توزیع بودجه متفاوت است. برای برنامه‌ریزی به علوم انسانی نیاز است و اگر علوم انسانی می‌خواهیم باید در کار تدبیر آینده باشیم. اما ما به کدام علوم انسانی برای این برنامه‌ریزی نیاز داریم؟

- من در اوایل انقلاب می‌گفتم که در جامعه اسلامی، روابط، غایات و مقصدی دیگر وجود دارد و بنابراین نیاز نیست ما همان مسیری را طی کنیم که غرب رفته است. آقای دکتر مصلح گفتند باید این امر را تعدیل کرد که من آن را تعدیل کرده‌ام. حال من قدری کانتی هستم و می‌گویم آیا ما می‌توانیم از توسعه عدول کنیم؟ آقای دکتر بهشتی و آقای دکتر مصلح گفتند ضرورت است. اما اگر می‌توانیم از توسعه عدول کنیم باید بگوییم چگونه می‌تونیم این کار را بکنیم و اگر نمی‌توانیم آن‌گاه باید آن را بپذیریم.

- تاریخ ما پیوستگی ندارد. تاریخ 150 ساله اخیر در ایران را ببینید. در این مدت هر نسلی، نسل قبل خود را فراموش کرده است و این یعنی تاریخ ما پیوستگی ندارد در حالی که وجود این پیوستگی ضروری است. ما به تاریخ بی‌توجهیم حال آن‌که به عنوان بشر به آن نیاز داریم چرا که اگر تاریخ گسیخته شود آن‌گاه فکر گسیخته خواهد شد.

- جامعه دینی می‌تواند بگوید من علمی می‌خواهم که متناسب با مبانی دینی باشد و این مسئله‌ای جدی است که می‌تواند همچون یک پرسش مورد توجه قرار گیرد. اما در اینجا باید پرسید منظور از این سخن چیست؟ آیا ممکن است علم، دینی شود؟ آیا ممکن است ریاضیات و علوم اجتماعی دینی شوند؟ و اگر فرض هم بگیریم که چنین می‌شود چگونه این امر ممکن است؟

- مسئله علم دینی، مسئله همه و مسئله جامعه ایران است و از همین روی باید از استادان علوم اجتماعی پرسید که آیا شما سال‌هاست که نمی‌شنوید علوم اجتماعی را نقد می‌کنند و می‌گویند این علم، علم دینی نیست و مبنای دینی ندارد؟ شما اصلاً پروا نمی‌کنید؟ آیا این قدر اطمینان دارید؟ اهل فلسفه تا این حد اطمینان ندارد. اهل فلسفه باید به پرسش‌های زمان خود توجه کند؛ این‌که این پرسش‌ها از کجا و چرا آمده‌اند و به کجا خواهند رسید.

- درست است که ما باید علوم انسانی غرب را نقد کنیم اما این نقد به معنای فهم آن است. من هیچ حکم ارزشی‌ای ارائه نمی‌کنم بلکه می‌گویم وظیفه ما این است که اگر گفته می‌شود علوم اجتماعی باید اسلامی شود، باید نشان داد که این امر چگونه ممکن است. عالم از آن وجه که عالم است، غرض‌ورزی و لجبازی نمی‌کند، آن هم با معنویت و دین مردم. اما مسئله این است که اگر ما می‌خواهیم دین را به عالم قدس بازگردانیم همتی عالی می‌خواهد.

- اگر ما می‌خواهیم راه توسعه را طی کنیم، شرایطی دارد اما اگر بگوییم که ما خودمان راه توسعه را تعیین می‌کنیم آن‌گاه من می‌گویم باید این راه را مشخص کرد. آقای دکتر بهشتی به درستی گفتند که ما باید مرادمان از توسعه را مشخص کنیم. اما اگر توسعه نمی‌خواهیم و افقی در برابر ما گشوده شد، آن‌گاه که درک عالم دیگری برای ما پیدا شود، علم دیگری پیش ما و در دل و جان ما وجود خواهد داشت.

- درست است که ما اول، سخنان را نقل می‌کنیم اما نمی‌توانیم در نقل بمانیم. باید دید که این سخنان چرا، به چه کسی و چگونه گفته شده است. باید دید که بزرگان علوم انسانی غرب به ما چه می‌گویند. با عالمان باید به زبان علم حرف زد و با اهل تفکر با همدلی و هم‌زبانی.


 
 

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور:
1390/2/15

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت که از ۵۰ هزار جمعیت ماما در کشور، دو سوم یعنی بیش از ۳۵ هزار نفر آن‌ها بی‌کار هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوشین زنده‌بان، نماینده ماماهای کشور در شورای عالی نظام پزشکی کشور، در آستانه پنجم ماه مه روز جهانی ماما از وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت و رفاه برای تامین حقوق ماماها انتقاد کرد و گفت که از روز ماما در سال گذشته تا امسال هیچ اقدامی برای جذب ۳۵ هزار مامای بیکار و قرارداد بیمه‌ای ماماها انجام نشده است.

زنده زبان با انتقاد از اینکه قانون سختی کار هنوز برای ماماها اعمال نمی شود، افزود: ماما با جان دو انسان سر و کار دارد و همین مسئله استرس زیادی به ماما وارد می‌کند.

وی در ادامه از نداشتن قرارداد بیمه‌ای ماماها نیز گلایه کرد و گفت: «بیمه‌ها به بهانه بار مالی سال‌هاست که از پذیرفتن این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.»

به گفته خانم زنده‌بان سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زایمان در کشور انجام می‌شود و بر اساس استانداردهای جهانی که به ازای هر زایمان۳۰ تا ۵۰ ماما تعریف شده است، اگر بتوان ۳۰ ماما به ازای هر زایمان در کشور جذب کرد، مامای بیکار در ایران وجود نخواهد داشت.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، در مراسم روز جهانی ماما در سال گذشته وعده داده بود که ماماها  مشمول قانون سختی کار و کاهش ساعت کار می‌شوند.

«ایجاد ردیف استخدامی ماماها، لزوم اجرای حق پنج سال بخشودگی سختی کار و رفع مشکلات مربوط به قراردادها با سازمان‌های بیمه‌گر»، ازجمله درخواست‌های نماینده ماماها کشور از وزیر بهداشت است که به گفته‌ی او، این خواسته‌ها با وجود وعده‌های مسئولان تاکنون محقق نشده‌اند.

خانم زنده‌بان ابراز امیدواری کرده است که وزیر بهداشت به خواسته‌های ماماها ازجمله کاهش ساعت کاری، لزوم به‌کارگیری ماماها در طرح پزشک خانواده و واگذاری بخش مامایی به بخش خصوصی توجه کند.

منبع: مردمک


 
 

1390/2/15

مسئولان وزارت بهداشت ایران از شیوع آسم خبر داده‌ و گفته‌اند که بیش از ۳۵ درصد تهرانی‌ها دارای نشانه‌های این بیماری هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی نجمی رئیس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۱۳ درصد از مبتلایان به آسم را کودکان تشکیل می‌دهند گفته است که این بیماری سالانه ۲۵۰ هزار نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشد.

کوروش اعتماد، رییس واحد بیماری‌های غیرواگیردار وزارت بهداشت هم در گفتگو با مهر گفته است در شهرهایی مانند تهران که میزان آلودگی بالاتر از حد مجاز است آمار مبتلایان به آسم بسیار بالاتر است و به بالای ۳۰ درصد می‌رسد.

مصطفی معین، رئیس انجمن آسم وآلرژی ایران نیز در آبان‌ ۱۳۸۸ از ابتلای ۳۵ درصدی جمعیت ۱۰ میلیونی تهران (در آن زمان) به آسم خبر داده بود.

تمامی آمار مربوط به آسم که به خصوص حکایت از افزایش این بیماری التهابی در پایتخت دارد، گویای وجود عوامل پدیدآورنده و تشدیدکننده این بیماری است که در طول سال‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند.

افزایش آلاینده‌های محیطی در شهرهای بزرگ از جمله دلایل مهم در این زمینه شمرده می‌شود و به خصوص در تهران وجود واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و کارگاه‌های مختلف و نیز خودروهای فرسوده به عنوان عوامل اساسی آلودگی هوا در بروز بیماری‌های تنفسی مانند آسم نقش دارند.

در حال حاضر اولین برنامه کنترل، تشخیص، پیشگیری و درمان آسم که توسط کمیته کشوری آسم و آلرژی وزارت بهداشت در حال تدوین است قرار است  از نیمه دوم سال جاری در برنامه پزشک خانواده تا سال ۱۳۹۴اجرا شود. در این برنامه پنج ساله به کاهش عوامل خطرزا، افزایش آگاهی‌ عمومی و مشارکت دستگاه‌ها و نهادها برای کنترل این دسته بیماری‌ها توجه شده است.

آسم یک بیماری التهابی مزمن است که با حمله‌های مکرر تنفسی و خس‌خس‌ کردن مشخص می‌شود و شدت و فراوانی آن در افراد متفاوت است.

منبع: مردمک


 
 

1390/2/15

محمد خاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات در پیامی تولد فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاج زاده را به وی تبریک گفت.

آقای خاتمی در پیام خود نوشته است: «خدا را سپاسگزاریم و سپاس گزارید که شما نمونه انسان بیدار و درد آشنا و دلیر و با ایمانید که شعور و مسئولیت شناسی را با ذوق سرشار در هم آمیخته است و آزادگی را با هیچ چیز سودا نخواهد کرد.»

همچنین جمعی از زنان، جوانان اصلاح طلب و خانواده های زندانیان سیاسی با حضور سرزده در منزل این زوج سبز، ضمن تبریک تولد فخرالسادات محتشمی پور از تلاشها و پایداری و استقامت وی و همسرش تجلیل کردند و یاد همسر دربندش را گرامی داشتند.

فخرالسادات محتشمی‌پور در اسفند ماه سال گذشته و متاثر از اعتراضات خیابانی مردم بازداشت شد.

این عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی بیش از 80 نامه درباره وضعیت همسرش به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نوشت که هیچ‌گاه جوابی دریافت نکرد. وی تاکنون دو بار دست به اعتصاب غذا زده است.

منبع: کلمه


 
 

1390/2/15

محمد نوری زاد با موافقت مراجع قضایی و پس از گذشت بیش از دوماه از اعتصاب غذای مجدد خود در زندان به مرخصی آمد.

آقای نوری‌زاد پیش از این در ایام نوروز به مرخصی آمده بود اما پس از پایان مرخصی، مجددا به زندان فراخوانده شد.

هفته گذشته،  فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد اعلام کرد که آقای نوری‌زاد، چهل روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد و قصد دارد تا رسیدن به حقوق خود به این کار ادامه دهد.

 محمد نوری‌زاد به جرم نوشتن چندین نامه انتقادی به علی خامنه‌ای ۱۶ ماه است که در زندان به‌سر می‌برد.

وی پیش‌تر نیز در اعتراض به نحوه برخورد زندانبانان و بازجویان برای مدتی دست به اعتصاب غذا زده بود.

منبع: کلمه


 
 

یک نماینده مجلس:
1390/2/15

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده جاجرم از کسری چهار هزار میلیارد تومانی تراز بودجه سال ۹۰ خبر داد.

به گزارش ایلنا، آقای ثروتی گفته است به دلیل این کسری بودجه، برخی از اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند برای جبران آن از بودجه عمرانی کم کنند که هیات رئیسه باید مانع این کار شود.

وی افزوده که هیات رئیسه مجلس نباید اجازه دهند از بودجه عمرانی استان‌ها برای جبران کسری بودجه کم شود.

ثروتی سال گذشته نیز گفته بود: «در ۹ ماه سال جاری از سهم ۵۴ درصدی بودجه‌های عمرانی، ۷۰ درصد به بودجه‌های جاری اختصاص پیدا کرده است در حالیکه هیچ موردی از اختصاص بودجه جاری به عمرانی گزارش نشده است.»

وی پیش‌بینی کرده بود «احتمالا ۲۰ تا ۳۰ درصد از بودجه در سال جاری با کسری مواجه شود.»

تاخیر ۷۶ روزه محمود احمدی ‌نژاد در ارائه لایحه بودجه سال جاری به مجلس، سبب شد تا بررسی بودجه به سال جدید موکول شود.

محمود احمدی‌نژاد روز اول اسفند ماه سال جاری لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ را به مجلس ارایه کرد، در حالی که بر اساس قوانین رئیس دولت باید لایحه بودجه سال بعد را تا پیش از پانزدهم آذر ماه به مجلس ارائه می‌کرد.

منبع: ایلنا


 
 

1390/2/15

کنگره آمریکا در گزارش جدید خود اعلام کرد که سپاه پاسداران با شبکه القاعده ارتباط دارد.

در این گزارش که روز چهارشنبه توسط کمیسیون ضد تروریسم سنای آمریکا منتشر شده، آمده که ایران برای مقابله با نفوذ آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا «روابط کاری قوی» با شبکه القاعده ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است: «ایران احتمالاً القاعده را در بسیج تروریست‌ها کمک می‌کند تا بتوانند سوءقصدهایی علیه آمریکا و متحدانش به اجرا بگذارند.»

این گزارش می‌افزاید که تاکنون روابط سپاه قدس و سازمان القاعده به اندازۀ کافی مورد توجه قرار نگرفته، زیرا معمولاً این پیشداوری وجود دارد که ایرانیان شیعه و غیرعرب هیچگاه با اعضاء عرب و سنی مذهب سازمان القاعده همکاری نخواهند کرد.

این گزارش افزوده است: «از یازده سپتامبر به بعد، همکاری‌ {سپاه و القاعده} تقویت شده و صد‌ها عضو این سازمان به ایران پناهنده شده‌اند.»

در سال ۲۰۰۹ نیز فاش شد که دست‌کم یکی از همسران اسامه بن‌لادن و پنج فرزند وی، مدت‌ها در تهران زندگی می‌کرده‌اند.

منبع: رادیو فردا و رادیو فرانسه


 
 

1390/2/15

خبرگزاری مهر گزارش داده که طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس بار دیگر به جریان افتاده است.

به نوشته این خبرگزاری جمعی از نمایندگان مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که موضوع طرح سئوال از رئیس دولت دهم را به دلیل اتفاقات اخیر رخ داده در دولت پیگیری کنند.

بر اساس این گزارش، تاکنون ۹۰ نماینده طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد را امضاء کرده‌اند.

بر اساس آیین‌نامه مجلس، طرح سئوال از رییس جمهور به حدود ۱۷۵ امضاء نیاز دارد تا در صحن علنی مطرح شود.

خبرگزاری مهر، محور سوالات از احمدی‌نژاد را «اقدامات غیر قانونی دولت از جمله عدم پرداخت اعتبارات مصوب برای مترو، معرفی نشدن وزیر برای وزارتخانه‌های ادغام شده و نحوه برخورد دولت با مصلحی، وزیر اطلاعات» عنوان کرده است.

طرح سئوال از احمدی‌نژاد یک روز پس از آنکه اعلام شد وی حیدر مصلحی وزیر اطلاعات را از جلسه هیات دولت اخراچ کرده در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است.

احمدی‌نژاد خواستار برکناری وزیر اطلاعات است٬ اما رهبر جمهوری اسلامی مخالف این تصمیم رئیس دولت دهم بوده و این مسئله منجر به بروز تنش‌هایی میان این دو شده است.

منبع: خبرگزاری مهر


 
 

حمید روحانی:
1390/2/15

حمید روحانی از روحانیون حامی رهبر جمهوری اسلامی گفته که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «کودتای خزنده» خود را اغاز کردند.

به گزارش سایت خبر آنلاین٬ آقای روحانی در شهر قم گفته است: «این‌ها {تیم احمدی‌نژاد} از‌‌ همان روزی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در راس کار قرار گرفتند کودتای خزنده شروع شد.»

روحانی که ریاست بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر را بر عهده دارد٬ افزوده است: «نخستین حرکت {این کودتا} بی‌اعتنایی به نامه‌ای بود که مقام معظم رهبری به رئیس جمهور راجع به جریان آقای مشایی نوشتند.»

به گفته وی «کودتای خزنده از آنجایی شروع شد که مشایی با بودجه کلانی که از مال یتیمان و بیوه زنان در اختیار گرفت، یک مشت اراذل و اوباش را پروراند و تقویت کرد که چه کار کند.»

روحانی اظهار داشته که «{رحیم‌مشایی} فکر کرد دوران ۲۸ مرداد است که با چهار ریال و دلار توانستند کودتا کنند. او فکر می‌کند که با همین کلاش‌ها رو اراذل و اوباشی که به آن‌ها پول می‌دهد و تقویتشان می‌کند مشکل حل می‌شود.»

در هفته‌های اخیر با افزایش تنش‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و احمدی‌نژاد بر سر ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات٬ حملات مداحان و روحانیون حامی خامنه‌ای به احمدی‌نژاد و نزدیکان وی افزایش یافته است.

منبع: خبر آنلاین


 
 

1390/2/15

منابعی در جامعه بهائیان ایران می‌گویند یکی از پیروان این آئین در استان مازندران بازداشت و پس از چند بار بازجویی خشن، با پابند در سطح شهر تنکابن گردانده شده است.

بستگان و دوستان وجیه‌الله میرزا گلپور، ۷۱ ساله، به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند که وی پس از احضار از سوی اداره اطلاعات شهرستان ساری، به تنکابن منتقل شده و در آنجا مورد بازجویی قرار گرفته است.

این چندمین مورد بازداشت بهائیان در ساری و سایر شهرهای استان مازندران است که با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه بوده‌اند.

وجیه‌الله میرزا گلپور، ساکن روستای صفرآباد از توابع ساری است که به گفته بستگانش به بیماری قلبی مبتلاست و یک هفته پیش از دستگیری، برای معالجه به بیمارستان مراجعه کرده بود.

خانواده‌اش می‌گوید هنوز نمی‌دانند وی دقیقا با چه اتهامی رو به روست و ادامه بازداشت او را غیرقانونی توصیف کرده‌اند.

وصال محبوبی، طره تقی‌زاده و هوشنگ فنائیان از جمله بهائیانی هستند که طی ماه‌های گذشته در شهرهای ساری و آمل به حبس محکوم شده‌اند.

منبع: بی‌بی‌سی


 
 

1348/10/11
سارا شورد، یکی از سه کوهنورد آمریکایی که محاکمه وی به اتهام جاسوسی به طور غیابی در ایران ادامه دارد در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته است که برای جلسه دادگاه روز ۱۱ ماه مه به ایران بازنخواهد گشت. وی علت این تصمیم را افسردگی روحی ناشی از دوره بازداشتش در ایران اعلام کرده است.

 
 

1390/2/15

کمپین «حمایت از زندانیان سیاسی بیمار» به همت گروهی از فعالان دانشجویی، زنان و حقوق بشر و نیز وبلاگ نویسان، و در حمایت از زندانیان بیمار و به ویژه حسین رونقی آغاز به کار کرد.

این کمپین در بیانیه‌ی شروع به کار خود آورده است: «با توجه به وضعیت حسین رونقی ملکی و دیگر زندانیان بیمار، با تشکیل کمپینی در حمایت از آن‌ها، توجه دولتمردان دنیا و نهادهای حقوق بشری را به شرایط ویژه آن‌ها، جلب کنیم.»

منصور اسانلو، حسین رونقی ملکی، محمد سیف زاده، هاشم خواستار، محسن صفایی فراهانی، مهدی محمودیان، زهرا جباری، فرح واضحان، فاطمه رهنما، ابوالفضل عابدینی نصر، حامد روحی نژاد و هادی عابدخدا از جمله زندانیان سیاسی هستند که با وجود ابتلا به بیماری از دسترسی پزشکی مناسب در زندان برخوردار نیستند و نسبت به شرایط جسمی آنان نگرانی های جدی وجود دارد.

فعالان این کمپین اعلام کرده اند که فعالیت های خود را با تمرکز بر وضعیت حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی شروع کرده و به تلاش برای اطلاع رسانی در خصوص زندانیان بیمار ادامه خواهند داد.

منبع: کلمه


 
 

روایت تکان دهنده ضیا نبوی از زندان کارون اهواز:
1390/2/15

ضیا نبوی، فعال دانشجویی به تازگی در نامه ای سرگشاده خطاب به محمد جواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شرایط سخت زندان کارون در اهواز را توصیف کرده است.

آقای نبوی در این نامه به ازدحام و تراکم جمعیت در این زندان، وضعیت غیر بهداشتی زندانیان و مکان های عمومی، عدم وجود سیستم فاضلاب مناسب، وضعیت بد غذا، کمبود میوه و همچنین عدم وجود امکانات ارتباطی اشاره کرده است.

او در ابتدای نامه خود به آقای لاریجانی تاکید کرده که هیچ نوع اغراق و بزرگنمایی در نوشته اش وجود ندارد. او همچنین بزرگترین و اساسی ترین مشکل زندان کارون را ازدحام و تراکم «وحشتناک» جمعیت زندانیان آن دانسته است.

آقای نبوی در مثالی وضعیت تراکم جمعیت این زندان را این طور توصیف کرده: «در بند ۶ زندان که شخصا ساکن آن هستم حداکثر ظرفیت بند که از روی تعداد تخت های اتاق حساب می شود حدود ۱۱۰ نفر است ولی در این بند به طور متوسط بیش از ۳۰۰ نفر زندانی هستند، یعنی حدودا سه برابر حداکثر ظرفیت.»

او با ذکر این نکته که بعضی از زندانیان به دلیل جمعیت زیاد مجبورند کف زمین بخوابند، نوشته که خود او هم شش ماه به دلیل نداشتن تخت روی زمین خوابیده است.

آقای نبوی نوشته است: «نزدیک به یک سوم جمعیت بند، حیاط خوابند. حیاط خواب به این معنی است که تمامی هواخوری زندان توسط پتوهای زندانیان مفروش شده و تعدادی از زندانی ها روز و شب را در گرما و سرما در حیاط به سر می برند.»

در بخش دیگری از این نامه درباره وضع بهداشتی این زندان آمده است: «واژه بهداشت در این زندان کاملا نامانوس است. تعدادی از زندانیان در بیرون از زندان به اصطلاح 'کارتن خواب' بوده اند و سبک زندگی خود را به این مکان هم انتقال داده اند؛ افرادی که هرگز حمام نمی روند، لباسشهایشان را عوض نمی کنند، از هیچ ماده شوینده ای استفاده نمی کنند و حتی چیزی هم به پا نمی کنند و مسیر توالت و حمام و بقیه جاها را با پای برهنه طی می کنند با وجود چنین افرادی باید وضع بهداشتی بند برای شما کاملا قابل تصور باشد.»

ضیا نبوی سرویس حمام و توالت زندان کارون را آلوده و مستعمل توصیف کرده و نوشته است که زندانیان برای استفاده از حمام، که آب آن هم اکثر اوقات سرد است، باید ساعت ها در صف بمانند.

به نوشته او: «فقط کافی است لحظه ای را تصور کنید که در یک محیط دو متری یک نفر دست می شوید، یک نفر آب می خورد، یک نفر مسواک می زند، یک نفر ظرف می شوید، یکی وضو می گیرد، یکی صورتش را اصلاح می کند، یکی برنجش را آبکش می کند، یکی بینی اش را تخلیه می کند و… انصافا لحظه تهوع آوری است، اگر چه از آن گریزی نیست.»

یکی دیگر از مشکلات بزرگ این بند به گفته آقای نبوی فاضلاب زندان است که به علت نبود مهار مناسب در سیستم فاضلاب، موش و سوسک به سادگی از آن بیرون می آید. گرفتن هراز گاه مسیر فاضلاب و بیرون زدن آن از کف هواخوری مشکل دیگر فاضلاب این زندان است که به ویژه «حیاط خواب ها» را آواره می کند.

آقای نبوی در بخش دیگری از نامه خود به وضعیت بد غذا و فروشگاه زندان اشاره می کند که به طور متوسط هر شش هفته یک بار میوه می آورند.

از دیگر مسائل مطرح شده در نامه این دانشجوی زندانی، کمبود امکاناتی مانند روزنامه و مجله در زندان و همچنین تنها سه دقیقه اجازه مکالمه تلفنی در هفته با خانواده است.

در پایان نامه این نامه آمده است: «در این چند ماهی که در این زندان به سر می برم گاهی وقتی افکار و رفتارم را در طول شبانه روز مرور می کنم به نتایج عجیبی می رسم، احساس من این است که کم کم زندگی ام از محتوای انسانی تهی می شود و به خلق و خوی حیوانی رجعت می کنم! منظورم این است که غریزه صیانت نفس و میل به زنده ماندن، کم کم به اصلی ترین محرک و دغدغه ام بدل شده است و گوئی جز زنده ماندن هیچ مساله مهمی برایم وجود ندارد.»

ضیاء نبوی از دانشجویان موسوم به «ستاره دار» است که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حکم قاضی عباس پیر عباسی به ۱۵ سال زندان در تبعید و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر به یازده سال زندان در تبعید کاهش یافت.

منبع: کلمه و بی‌بی‌سی


 
 

1390/2/15

علی ملیحی، روزنامه‌نگار و عضو سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که از تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد، شب گذشته با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

علی ملیحی در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۸۸ در جریان بازداشت‌های گسترده فعالین سیاسی و مطبوعاتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزلش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

از جمله اتهامات وی، «اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، شرکت درتجمعات غیرقانونی، نشر اکاذیب و توهین به رییس جمهور» عنوان شده بود.

در تاریخ سوم مرداد ماه ۱۳۸۹ قاضی مقیسه علی ملیحی را بر اساس ماده ۶۱۰ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به چهار سال حبس تعزیری و جزای نقدی معادل یک میلیون ریال محکوم کرد.

جزای نقدی وی به اتهام «توهین به رئیس جمهوری» صادر شده است. در تاریخ پنج مهر ماه ۱۳۸۹ نیز دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم چهار سال حبس تعزیری این روزنامه‌نگار را تایید کرد.

منبع: کلمه


 
 

1390/2/15

اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرد با کسانی که در معابر عمومی سگ حمل کنند برخورد می کند.

احمدی‌مقدم که در حاشیه همایش تجلیل از مربیان ناجا سخن می‌گفت، افزود: «حمل سگ و حيوانات به طور کلی بايد تحت ضوابط خاص باشد و برای اين کار از خودروهای خاص استفاده شود.»

اسماعيل احمدی مقدم با بيان اينکه سگ نجس است، گفت که اين حيوان نبايد در معابر عمومی باشد و رفتارهايی چون سگ گردانی در معابر عمومی احساس ناخوشايندی برای مردم دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه پلیس برای برخورد با «بدحجابی» گفت: «فراکسیون روحانیت مجلس در هفته جاری از بنده و همکارانم دعوت و ابراز نگرانی کردند که هنجارها در جامعه بویژه در برخی از مناطق تهران رعایت نمی شود و وضع مطلوبی ندارد و رو به عقب است.»

وی مدعی شد: «با آغاز فصل بهار فضای تفریح و تفرج و حضور مردم در خیابان و گردشگاه ها بیشتر می ‌شود که وجود چنین رفتارهایی (سگ گردانی و بدحجابی) نوعی احساس بد و نامطلوبی برای آنان ایجاد می کند.»

سردار احمدی در سخنان خود تاکید کرد که پبلیس با افرادی که «هنجارهای اخلاقی» را رعایت نمی‌کنند با شدت عمل بیشتری برخورد خواهد کرد.

منبع: خبرآنلاین و رادیو فردا


 
 

1390/2/15

در ادامه حملات نزدیکان علی خامنه‌ای به محمود احمدی‌نژاد صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفته است که همه مسئولان «از بالاترین سطوح تا سطوح پائین‌تر» باید بدانند که مشروعیت دینی و سیاسی کارهای خود را از التزام به ولایت فقیه می‌گیرند.

آقای لاریجانی که روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت و در جمع مسئولان عالی قضائی ایران می‌گفت، افزود: «در فضایی که جمهوری اسلامی با صلابت و استواری به پیش می رود و خیزش اسلامی جهان اسلام، ایران را الگویی برای خود انتخاب کرده است، از هیچ کس پذیرفته نیست که از اوامر رهبری سرپیچی کند.»

آقای لاریجانی در سخنان خود سرپيچي از «اوامر رهبري» و «عصيان» در مقابل علی خامنه‌ای را «خلاف شرع و خلاف نص قانون اساسي» دانست.

هشدارهای مکرر مقامات جمهوری اسلامی در مورد لزوم اطاعت از علی خامنه ای پس از آن اوج گرفت که محمود احمدی نژاد از پذیرش رسمی دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات سر باز زد.

منبع: ایسنا و بی‌بی‌سی


 
 

علی لاریجانی به نقل از مرتضی مطهری:
1390/2/15

علی لاریجانی در نطق روز چهارشنبه خود در مجلس به ویژگی‌های مرتضی مطهری، مفسر قرآن و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی پرداخته و در بخشی از سخنان خود به نقل از وی تاکید کرده است: «بدون انتخاب مردم هیچ كس نمی​تواند مقام ولایت را داشته باشد.»

وی گفت: «استاد مطهری، مشروعیت حكومت​ها را یا به ولایت می​داند و یا به وكالت. از نظر وی اگرچه ولی​فقیه باید شروط شرعی لازم را داشته باشد اما بدون انتخاب مردم هیچ كس نمی​تواند مقام ولایت را داشته باشد.»

لاریجانی افزود: «استاد مطهری ولایت فقیه را یك نوع ولایت ایدئولوژیك می داند كه مراقب است مجریان قانون، به اصول مصرح در دین و قانون عمل كند و رضایت مردم را در پی داشته باشد. ایشان در پی آن بود كه روحانیت دولتی نشود و پدیده​ای به نام دین دولتی در ذهن مردم شكل نگیرد.»

به گفته علی لاریجانی «ولایت فقیه از منظر استاد مطهری، ولایت مردم، ولایت قضایی و ولایت سیاسی و اجتماعی را در بر می​گیرد كه روح​ها را اداره كرده و توانایی بسیج مردم را دارد. از همین رو ایشان، هر مرجع تقلیدی را رهبر نمی​داند و میان فتوا و زعامت تفاوت قائل است و رهبری راجانشین امامت می​داند.»

او در ادامه افزوده است: «از نظر استاد مطهری، یكی از ویژگی​های رهبری عدالت است كه ظلم را از بین می​برد. حذف عادات غلط و مبارزه با خرافات از وظایف حكومت و ولی​فقیه است.»

سخنان لاریجانی در شرایطی بیان می‌شود که در روزهای اخیر حملات نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد افزایش یافته و افرادی همچون مجتبی ذوالنور، احمد علم‌الهدی، مصباح یزدی و احمد خاتمی عدم تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی را تلویحا به منزله «مخالفت با حکم خدا» دانسته‌اند. به نظر می‌رسد علی لاریجانی با این سخنان به نوعی مواضع خود را از نزدیکان خامنه‌ای جدا کرده است.

منبع: آینده


 
 

1390/2/15

شماری از سناتورها و اعضای مجلس نمايندگان آمريکا از دو حزب جمهوري‌خواه و دمکرات، به طور مشترک لايحه جديدی را در حمايت از حقوق بشر و دمکراسی در ايران به کنگرۀ آمريکا پيشنهاد کردند.

براساس اين لايحه، گزارشگر ويژه‌ای برای پيگيری موارد نقض حقوق بشر در ايران برگزيده خواهد شد و شرکت‌هايی که ابزارهای سرکوب در اختيار حکومت ايران قرار می‌دهند، بدون استثنا، مورد تحريم قرار خواهند گرفت.

سناتور جمهوري‌خواه مارک کرک روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در سنا گفت که اين لايحه، در چارچوب لايحۀ جامع‌تری ارايه می‌شود که ظرف دو هفتۀ آينده، توسط رهبران دو حزب جمهوري‌خواه و دمکرات به رای گذاشته خواهد شد.

آقای کرک ضمن تشريح دلايل و لزوم ارايه اين لايحه و با اشاره به قتل ندا آقا سلطان و تعداد ديگری از جوانان ايرانی در جريان تظاهرات پس از انتخابات رياست جمهوری و تداوم سرکوب ايرانيان گفت: «لايحه جديد، دولت آمريکا را وادار خواهد کرد تا در مورد ناقضان حقوق بشر در ايران، مقام هايی مانند محمود احمدی‌نژاد تحقيق لازم را به عمل آورد و استراتژی همه جانبه‌ای برای آزادی اينترنت و دستيابی عموم به اطلاعات در درون ايران اتخاذ کند.»

در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در سنای آمريکا، دو تن از اعضای مجلس نمايندگان نيز که در تدوين و پيشنهاد لايحه جديد سهيم بوده اند، با خبرنگاران سخن گفتند.

آقای رابرت دالد، عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان از ايالت ايلينوی گفت: «با توجه به نقش رژيم ايران در پشتيبانی از تروريسم بين الملل، برای دولت آمريکا يک ضرورت استراتژيک و اخلاقی است که از رهبری خود برای ترويج دمکراسی و حقوق بشر در ايران بهره بگيرد.»

تد دويچ، نماينده دمکرات ايالت فلوريدا در مجلس نمايندگان هم اظهار عقيده کرد که ترويج حقوق بشر و دمکراسی در ايران، به سود منافع ملی آمريکاست.

وی افزود: «رژيم ايران ثابت کرده که تنها به فکر منافع خود است و به حقوق و خواست های مردم ايران توجهی ندارد.»

در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در سنای آمريکا، سناتور مارک کرک به طور جداگانه، پروژه‌ای با عنوان «آگاهی از مخالفان» را نيز اعلام کرد که بر اساس آن، اعضای دو مجلس قانونگذاری آمريکا، هر يک به طور انفرادی، به پشتيبانی و دفاع از مخالفان حکومت ايران خواهند پرداخت، برنامه ای همانند آنچه که به هنگام جنگ سرد، در مورد مخالفان حکومت کمونيستی در شوروی سابق معمول بود.

منبع: رادیو فردا

 


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته