-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۳, جمعه

Latest New from Green Correspondents for 05/13/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 


خبرنگاران سبز/جامعه:
محسن کدیور سال گذشته در حالی شعار مردمی که در روز قدس شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر داده بودند را نفی و یا در گفتاری بهتر آنرا تحریف کرد که فیلم های گرفته شده زیادی از این شعار بر روی سایت های اینترنتی و درشبکه های اجتماعی به وفور یافت شده است. اما پس از دو سال اینبار این شعار با همان حال و هوا و با همان نیت در استادیوم آزادی و در بازی استقلال و النصر سرداده شد. 


 
 

در سال ۵۸ که ولايت فقيه در قانون اساسی گنجانيده و تصويب شد، دليل اين تصويب و پذيرش نه آگاهی مردم از مبانی ولايت فقيه و نه تجربه آن‌ها از موفقيت ولايت فقيه بود. فقط کاريزما و محبوبيت آيت‌الله خمينی بود. امروز بعد از ۳۲ سال آقايان مدعی‌اند که عملکرد ولی فقيه ايران را از خطرات بزرگی نجات داده و ايران را در قله‌های علم و ثروت قرار داده است. سخن بنده اين است اگر آقايان به ادعايشان پايبندند در باره همين موضوع يک رفراندوم برگزار کنند.

اختصاصی خبرنگاران سبز/ گفت‌وگو:خبرنگاران سبز در گفت‌وگویی با سید مجتبی واحدی، مشاور شیخ مهدی کروبی، به بررسی برخی از مسایل روز پرداخت. بخش اول این گفت‌وگو را در اینجا بخوانید. ادامه این گفت‌وگو در زیر تقدیم خوانندگان می‌شود.
ــــــــــــــــــــــ
گفت‌وگو با سید مجتبی واحدی (بخش دوم)
خبرنگاران سبز: شخص شما و در مشورت‌های احتمالی که با شورای هماهنگی داريد برای خرداد پر حادثه (که فرهنگ سياسی ايران با آن عادت کرده و توقع‌های سياسی‌اش را انباشته در اين ماه می‌بيند) چه برنامه‌هايی داريد و چه زمانی قرار است اين‌ها را اعلام کنيد؟

ــ اولويت اول اين است که ما فرصت هماهنگی با دوستان را داشته باشيم. اگر لازم باشد تا دهه اول خرداد ماه بنده از طرف آقای کروبی، خانواده و مشاوران ايشان اعلام برنامه‌هايی خواهم کرد. اجازه بدهيد انفرادی عمل نکنم و با تامل و هماهنگی بيشتر برنامه‌هايی ارائه بدهيم که تاثير بيشتری در جامعه داشته باشد. صحبت‌های مقدماتی صورت گرفته و جلسات متعددی هم با دوستان داشته‌ايم اما هنوز به جمع‌بندی نرسيده‌ايم. اين البته به معنی مخفی کاری از مردم نيست؛ برای اين است که دست حکومت را برای برخورد با مردم باز نگذاريم. اما به هر حال اگر در شورای هماهنگی هم دوستان تحفضاتی داشته باشند ما راسا در دهه اول خرداد برنامه‌هايی را اعلام خواهيم کرد.


خبرنگاران سبز: آيا به نظر شما جنبش سبز "نقشه راه" دارد؟
ــ می‌توان گفت که دو هدف عمده دارد و برای اين اهداف راه‌کارهايی را هم پيش‌بينی کرده است که عمدتا جلب حمايت مردم و آگاهی رسانی بوده است. اولين هدف اين است که ما بپذيريم که يک انتخابات کاملا آزاد در کشور برگزار شود و هيچ کسی با هيچ عذر شرعی و قانونی و يا هر بهانه‌ی ديگری در آن دخالت نکند. اين انتخابات بايد در همه‌ زمينه‌ها صورت بگيرد. در باره نوع حکومت هم بايد انجام بشود. هدف دوم بايد اين باشد که هيچ کس خود را در هيچ جايگاهی نبايد خود را مصون از انتقاد و تذکر بداند. اين‌که جانشين نماينده ولی‌فقيه در سپاه می‌گويد ما حق نداريم مبانی تصميم ولی‌فقيه را از او بپرسيم؛ اينکه رييس قوه قضاييه بگوييد که در قانون اساسی چيزی تحت عنوان نظارت بر رهبری وجود ندارد؛ اينکه آدم بی‌سوادی به عنوان امام جمعه قم در حد شرک آقای خامنه‌ای را همدرجه حضرت مسيح بداند و بگويد که زمان تولد ايشان حرف زده است؛ بايد تمام اين‌ها شکسته بشود. اگر اينطور نشود، روح آيت‌الله خمينی که مورد علاقه آقايان است در عذاب خواهد بود.

ايشان به صراحت قبل از همه‌پرسی جمهوری اسلامی گفت: «در جمهوری اسلامی هر فرد از آحاد ملت حق دارد مستقيما و در برابر سايرين زمامدار مسلمين را استيضاح کند و او موظف است که جواب قانع کننده بدهد.» بايد به اين نقطه رسيد و اين يکی از اهداف جنبش اعتراضی باشد و اين نکته‌ای نيست که تنها بعد از انتخابات اخير گفته شده باشد. آقای کروبی در زمان پنج سالی که خانه نشين بودند (سال‌های ۷۱ تا ۷۶) به مزاح گفته‌اند بنده در ولايت امام خمينی هم ذوب نبودم چه برسد به ولايت آقای خامنه‌ای. ايشان گفته‌اند که اگر زمان امام صادق هم بود من جرات نداشتم در تنور بروم که کنايه‌ايست به ادعای کسانی که می‌گويند ما بايد شيعه تنوری ولايت فقيه باشيم. اين به اين معنی است که ما شانی آسمانی برای ولی فقيه قائل نشويم.

در مقطعی که آقای کروبی صحبت می‌کرد ولی فقيه شخصيت محترمی بوده‌ است که وظايف مشخصی طبق قانون اساسی داشته است. وظايف او نه از آسمان آمده و نه در قران نوشته شده است و منتخب مردم است. در آخرين مکتوب خود به آيت‌الله مشکينی، آيت‌الله خمينی چنين نوشت: «چون مردم از طريق خبرگان، رهبر را تعيين می‌کنند اين رهبر منتخب مردم تلقی می‌شود و قهرا تبعيت از او لازم است.» يعنی چون منتخب مردم هست تبعيت از او لازم است. يعنی الان با توجه به نشانه‌های فراوانی که حکايت از اين دارد که نه خبرگان منتخب اکثر مردم است و نه رهبر منتخب خبرگان الزام تبعيت از ولی فقيه از بين رفته است و او لازم‌ التباع نيست. حتی اگر کسانی هم در ميان طرفداران جنبش سبز طرفدار ولی فقيه بودند به همان حد محدود شده در قانون اساسی به آن اعتقاد داشتند. که البته با توجه به تفاسير شورای نگهبان و اظهارات رييس قوه قضاييه مبنی بر عدم نظارت بر رهبر بهتر است کلا از اين موضوع بگذريم و به سراغ يک حکومت کاملا زمينی برويم که با اتکا به مبانی دروغين آسمانی نخواهد حقوق مردم را زيرپا بگذارد.


خبرنگاران سبز: در باره اهدافی که گفتيد (انتخابات آزاد و مصون نبودن افراد از انتقاد) مشکلی نيست ولی بفرماييد با چه نقشه‌راهی می‌توان به اين اهداف رسيد.
ــ سئوال خوبی است. ما موظف هستيم نخبگان گروه‌های مختلف از معارضين و مخالفين و معترضين را جمع کنيم. پيش‌نهاد‌های گوناگون را گردآوری کنيم. هيچ کس هم لازم نيست حتما محوريت ويژه‌ای داشته باشد. البته شورای هماهنگی به دليل اينکه به نحوی وابسته به آقای موسوی و نزديک به تفکرات آقای کروبی است می‌تواند در مرحله گردهم آوردن گروه‌های ديگر نقشی محوری بازی کند. يکی ديگر از انتقادات من به شورای هماهنگی اين است در اين زمينه نتوانسته کاری صورت دهد. راه‌کار پيش‌نهادی بنده راه‌اندازی يک کنگره ملی است. بزودی هم اعلام می‌کنيم که راه‌کارهايی که به نظر افراد، گروه‌ها، نخبگان، گروه‌‌های دانشگاهی، روحانيون، کنشگران سياسی و حتی دانش‌آموزان اعلام بشود تا بسوی راهی برويم که بعدا بشود ادعا کرد مورد قبول اکثريت قابل قبولی بوده است.

نام اين جمع می‌تواند کنگره ملی يا شورای هماهنگی يا هر چيز ديگری باشد. اعضای اين کنگره بايد از همه نحله‌های فکری باشد. حتی معتقدم که حکومت ج.ا. نيز می‌تواند نماينده داشته باشد. البته لازم است از هم‌اکنون تفاهم داشته باشيم که اگر اکثريت مردم گفتند نه ج.ا. که حکومت اسلامی می‌خواهند که در آن ولی‌فقيه می‌تواند حتی همسران مردم را در خانه‌هايشان طلاق دهد مورد پذيرش ما هم باشد. اما اگر مردم گفتند که ما نمی‌خواهيم اختيار کشور دست يک نفر باشد، فرقی نمی‌کند که آن يک‌نفر خاتمی باشد يا خامنه‌ای، کروبی باشد يا ناطق نوری، رفسنجانی باشد يا صانعی آن‌ها هم بايد اين تصميم را بپذيرند. اين کنگره بايد چنان باشد که موافقان ج.ا. (اگر اعتقاد به استحکام جايگاه خود دارند) بتوانند حضور داشته باشند.

در سال ۵۸ که ولايت فقيه در قانون اساسی گنجانيده و تصويب شد، دليل اين تصويب و پذيرش نه آگاهی مردم از مبانی ولايت فقيه و نه تجربه آن‌ها از موفقيت ولايت فقيه بود. فقط کاريزما و محبوبيت آيت‌الله خمينی بود. امروز بعد از ۳۲ سال آقايان مدعی‌اند که عملکرد ولی فقيه ايران را از خطرات بزرگی نجات داده و ايران را در قله‌های علم و ثروت قرار داده است. سخن بنده اين است اگر آقايان به ادعايشان پايبندند در باره همين موضوع يک رفراندوم برگزار کنند. اگر آن زمان مثلا مردم ۷۷ درصد به قانون اساسی رای دادند امروز بايد ۹۹ درصد رای بدهند. بايد اين زمينه را ساخت تا اگر حريف از اين مسئله شانی خالی کرد مردم بفهمند که حکومتيان به جايگاه خود اعتماد ندارند. مثلا آقای سيد‌احمد خاتمی می‌گويد ولايت فقيه کشور را از چند جنگ نجات داده است ولی آقايان نمی‌گويند که اين عملکرد ولايت فقيه بوده که بهانه به دست دنيا داده که می‌خواسته‌اند به ايران حمله کنند.

بايد در نظر داشت که نجات کشوری مثل ايران کار يک شب و دو شب نيست و ما در پی اينيم که تشکلی فراگير (حتی با شرکت قائلات به "حکومت اسلامی") شکل بگيرد (اينکه البته آن‌ها خود نخواهند در اين تشکل باشند مسئله‌ی ديگری است).

خبرنگاران سبز: با توجه به کوشش‌های نه چندان موفق گذشته برای تشکيل چنين کنگره‌ای، شما فکر می‌کنيد چه چيزی اکنون تغيير کرده است تا موفقيت چنين تلاشی را باعث شود؟

ــ من ضمن احترام به مواضع افراد و گروه‌ها مجبورم اين را بگويم که کسانی هستند که افتخار می‌کنند که از ۳۲ سال پيش در مقابل ج.ا. ايستاده‌اند. حرف بنده اين است که اين اشتباه است. ج.ا. (چه با فريبکاری و چه با اعتقاد)‌ يک روزی محبوب مردم بوده است. کاری به مبنايش ندارم. اتفاقا کسانی که آن زمان چه از نظر سياسی و چه با عمليات نظامی جلوی ج.ا. ايستادند بهانه سرکوب خشن را برای ج.ا. فراهم کردند. نوع مخالفت‌ها به گونه‌ای بود که به نظامی که در آن مقطع محبوبيت داشت بهانه داد. البته اين مقبوليت به تدريج کم شد. بايد واقع بين بود و همه بايد اشتباهاتمان را بپذيريم. کنگره ملی را هم برای همين گفتم. مرزبندی اتحاديه‌ها و تشکل‌ها پيش از شرکت در آن‌ها را محدود می‌کرد؛ شايد هم رسانه کافی نداشتند و نتوانستند پيامشان را منتقل کنند.

بايد کوشيد همه نحله‌های فکری در اين کنگره وجود داشته باشند و هيچ کسی مدعی نظارت استصوابی (برای ورود يا عدم ورود ديگران) نباشد. البته می‌دانم که با توجه به ترکيب نخبگان سياسی ما اين کاری بسيار مشکل است ولی غير ممکن نيست. بايد با استفاده از نظر سنجی کاری کرد که اين ايده فراگير شود و خبرنگاران بايد بکوشند از قدرت خود استفاده کنند تا کسی نتواند در اين ميان رای ممتاز داشته باشد يا ديگران را محدود کند. البته هنوز چيزی مشخص نيست و حتی جزييات هم بايد به نظر سنجی و افکار سنجی گذاشته شود.

خبرنگاران سبز: البته واقفيد که اجرای چنين طرحی بسيار سخت است.
ــ بله سخت است بخصوص که مردم داخل کشور دسترسی راحتی به رسانه‌های مجازی ندارند ولی راه‌های علمی‌يی هست که می‌توان به آن‌ها انديشيد. من معترفم که فراگيری صد در صد ممکن نيست ولی بايد به حداکثر فراگيری برسيم.
.....
بخش پايانی اين گفت‌وگو در فرصت بعدی تقديم خوانندگان خواهد شد

 
 


فرمانده نيروی انتظامی درحالی اين ادعای بی اساس را صبحگاه مشترک نيروی انتظامی استان ياسوج بيان کرده است که جنبش سبز از بعد از ۲۵ بهمن در ديگر استان های کشور نيز پرشمارتر از قبل شده است و دانشجويان که از آنها به عنوان موتورحرکتی جنبش سبز ياد می شود با اعتراض به وضعيت اعمال شده در دانشگاه ها، زنده بودن اين جنبش را بارها اعلام کرده اند.
خبرنگاران سبز/جامعه:
درحاليکه بيش از ۴۰ دانشگاه کشور برای همراهی در اعتصابات دانشگاهی روز ۲۵ ارديبهشت آماده می شوند، فرمانده نيروی انتظامی همانند ديگر نظاميان که همواره در آستانه حرکت اعتراضی حاميان جنبش سبز با گفتن گلواژه سعی در فريب افکار کنجکاو جامعه ايرانی را دارد، اظهار داشته است:فتنه در کشور برای هميشه خاموش شده است و فتنه سبز هيچ‌گونه ظرفيت اجتماعی و مردمی در سطح کشور ندارد و برای هميشه خاموش شده است.


فرمانده نيروی انتظامی درحالی اين ادعای بی اساس را صبحگاه مشترک نيروی انتظامی استان ياسوج بيان کرده است که جنبش سبز از بعد از ۲۵ بهمن در ديگر استان های کشور نيز پرشمارتر از قبل شده است و دانشجويان که از آنها به عنوان موتورحرکتی جنبش سبز ياد می شود با اعتراض به وضعيت اعمال شده در دانشگاه ها،  زنده بودن اين جنبش را بارها اعلام کرده اند.


وی در ادامه ادعا کرد: تحرکات فتنه‌گران به طور مستمر زير نظر بوده و اکنون می‌توان گفت که فتنه سبز به دليل از دست رفتن حمايت‌های مردمی ظرفيت اجتماعی خود را در داخل کشور را از دست داده و برای هميشه خاموش شده است.
فرمانده ناجا نگفت اگر اين جنبش خاموش شده است چرا همچنان با هر تجمعی از سوی آنان بشدت برخورد می شود و موج بازداشتها و محدوديتها همچنان ادامه دارد.

 
 

به نوشته "دی‌ولت" هيئت ايرانی ماموريت يافته که روی زيرساخت‌های لازم برای مقابله با حملات هوائی کار کند. تهيه نقشه‌های ايستگاه فرماندهی و کنترل پايگاه، ساختمان‌های مسکونی، برج‌های نگهبانی و همچنين سنگرهائی که قرار است کلاهک‌ها، سوخت موشک‌ها و چيزهای ديگر در آن‌ها پنهان شود، بخشی ديگر از ماموريت مهندسان سپاه پاسداران است.
خبرنگاران سبز/ ایران در جهان:
به گزارش یک روزنامه آلمانی سال گذشته یک پیمان محرمانه میان ایران و ونزوئلا برای تاسیس پایگاه موشکی مشترک در خاک ونزوئلا به امضا رسیده است.

براساس این گزارش که سایت دویچه وله منتشر شده است روزنامه "دی ولت" در ماه نوامبر سال‌ گذشته از امضای يک پيمان محرمانه ميان هوگو چاوز، رئيس‌جمهور ونزوئلا، و همتای ايرانی وی، محمود احمدی‌نژاد، خبر داد. اين روزنامه نوشت که پيمان مذکور در تاريخ ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۰ ميلادی به امضای دو طرف رسيده است.

اکنون روزنامه آلمانی تاکيد می‌کند که ايجاد يک پايگاه موشکی مشترک در خاک ونزوئلا و همکاری در زمينه ساخت موشک‌های ميان‌برد، بخشی از پيمان محرمانه اکتبر سال‌گذشته است.

 "دی ولت" به نقل از منابع امنيتی می‌نويسد که اکنون محل ايجاد پايگاه موشکی سری نيز در منطقه "پنين‌زولا پاراگوئه"، واقع در ۱۲۰ کيلومتری مرز کلمبيا، تعيين شده است.  گروهی از مهندسان پايگاه خاتم‌الانبياء در ماه فوريه امسال به اين محل سفر کرده‌اند.  ماموريت محرمانه اين گروه به دستور امير حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوائی سپاه پاسداران، انجام شده است.

به نوشته "دی‌ولت" هيئت ايرانی ماموريت يافته که روی زيرساخت‌های لازم برای مقابله با حملات هوائی کار کند. تهيه نقشه‌های ايستگاه فرماندهی و کنترل پايگاه، ساختمان‌های مسکونی، برج‌های نگهبانی و همچنين سنگرهائی که قرار است کلاهک‌ها، سوخت موشک‌ها و چيزهای ديگر در آن‌ها پنهان شود، بخشی ديگر از ماموريت مهندسان سپاه پاسداران است. آن‌ها ضمنا قرار است با همکاری مهندسان ونزوئلائی، انبارهای موشکی را در عمق ۲۰ متری زمين بسازند.
 برپايه گزارش "دی ولت"، ساختن چنين انبارهائی ساده نيست. آن‌ها بايد به گونه‌ای ساخته شوند که دارای شبکه‌ای از لوله‌های مخصوص برای انتقال مواد سوختی باشند و در عين‌حال بتوانند مواد سمی را خارج کنند. علاوه بر اين، بايد تدابير لازم برای مقابله با حمله‌های هوائی احتمالی اتخاذ شوند.

"دی ولت" می‌نويسد که طرح‌های انبارهای زيرزمينی موشک‌ها به گفته منابع امنيتی، با همکاری کارشناسان بخش تاسيسات شيميائی دانشگاه‌های صنعتی شريف و پلی‌تکنيک تهران تهيه می‌شوند. اين کارشناسان ظاهرا تاکنون نخستين پيشنهادهای خود را تسليم قرارگاه خاتم الانبياء کرده‌اند.

 
 

نيروی انتظامی ایران در یک اقدام ضربتی و با کمک نیروهای تکاوری خود صبح سه شنبه بشقاب های ماهواره بلوک های شهرک اکباتان را جمع آوری کردند. این نیروها با استفاده از کابل و تجهيزات مجهز تکاوری از دیوارها بالارفته و در چند مورد اقدام به ورود به منازل کرده اند. 
خبرنگاران سبز/جامعه:
به گزارش روزنامه مردمسالاری ماموران نيروی انتظامی  صبح سه شنبه در گروهی ويژه و ضربتی بشقاب های ماهواره برخی بلوک های شهرک اکباتان را جمع آوری کردند.

ماموران بخش امنيت اخلاقی نيروی انتظامی با استفاده از کابل و تجهيزات مجهز تکاوری بشقاب های ماهواره مستقر در ديوار آپارتمان های اين شهرک را جمع آوری کردند.

بر اساس گزارش شاهدان عينی ماموران نيروی انتظامی در چند مورد اقدام به ورود به منازل کرده اند.

 
 

شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان,طرحها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور می شوند، از حرکتهای اعتراضی مسالمت امیز و خودانگیختة دانشجویان حمایت و از همه دانشگاهیان عزیز دعوت می کند در این حرکتهای مدنی مسالمت آمیز، شرکت نمایند.

خبرنگاران سبز/بیانیه ها و مواضع/شورای هماهنگی راه سبز امید :
شورای هماهنگی راه سبز امید در نهمین بیانیه خود که در حمایت از حرکتهای دانشجویی صادر کرده با اشاره به ناتوانی صاحبان قدرت در درک اهمیت جایگاه، معنا و تأثیر اندیشه تاکید کرد: به فرض که بتوان با توسل به زور دهان ها را از گفتن حقیقت، گوش ها را از شنیدن عقیده و چشم ها را از دیدن واقعیت بازداشت، خودکامگان را به دنیای بزرگ اندیشه ها راهی نیست، و دانشگاه، مهد اندیشه هاست.

شورای هماهنگی راه سبز امید، در این بیانیه ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان، طرحها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور می شوند، از حرکتهای اعتراضی مسالمت امیز و خودانگیختة دانشجویان حمایت کرد.
متن بیانیه  شورای هماهنگی راه سبز امید  به شرح  زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از شش سال اجرای مدیریت پادگانی بر دانشگاه ها و اعمال سیاست های نسنجیده و تکرار برنامه های شکست خورده، حاکمیت شرایط امنیتی روزافزون، مهندسی نیروی انسانی در سطح هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان، اینک نتایج زیانبار این شیوه نادرست چنان بر همگان آشکار شده که دانشجویان، این پیشتازان حرکت های مصلحانه در همه جوامع و از جمله جامعه ما، تصمیم به ابراز مجدد اعتراض و مقاومت در برابر وخامت روزافزون وضعیت دانشگاه ها گرفته اند.

دانشجویان عزیز هر روز شاهد اخراج، بازنشستگی اجباری و محدودیت طرح مسائل و مشکلات موجود بوسیله استادانشان که بخشی از نخبگان فکری و سرمایه های علمی کشور هستند می باشند. احضار پیاپی دانشجویان، محرومیت موقت یا دائم از تحصیل، گرفتن تعهدهای شفاهی و کتبی مبنی بر عدم هرگونه فعالیت سیاسی، در کنار وضعیت اسفبار امکانات رفاهی، خوابگاه های غیراستاندارد، تغذیه نامطلوب، جلوگیری از هرگونه فعالیت اجتماعی که تحت نظر نهادهای وابسته به حکومت نباشند، تنزل کیفیت آموزشی ناشی از افزایش بی رویة سهمیه های خاص در مبدأ ورودی مقاطع مختلف تحصیلی، تنها نمونه هایی از چهرة تأسفبار دانشگاه های ما هستند.

جالب اینجاست که مدیریت پادگانی، تمامی مشکلات را ناشی از «اسلامی نبودن» دانشگاه ها می داند و راه حل را در تغییر مواد آموزشی، تک جنسیتی کردن دانشگاه ها و تزریق اساتید همفکر و همسو با دولتمردان در هیئت علمی دانشگاه ها می جوید. آیا از نهادی مانند دانشگاه که اصلی ترین مرکز دانش و پژوهش در کشور است انتظار نمی رود که اتخاذ اینگونه تصمیم ها پس از طی فرایندهای علمی و کارشناسی توسط صاحبنظران موجود در مراکز دانشگاهی صورت پذیرد؟ آیا تک جنسیتی کردن اقتدارگزایانه دانشگاه هابدون مشورت با دانشجویان و اساتید به مثابه اهانت به شعور دانشجویان و صغیر فرض کردن آنها در تنظیم روابط اجتماعی شان نیست؟ آیا با صرف تغییر نام فرار مغزها به مهاجرت نخبگان، مسئلة جدی از دست رفتن سرمایه های عظیم انسانی و اجتماعی که معادل میلیاردها تومان در سال است می توان سرپوش نهاد؟ آیا با تشکیل کرسی های آزاداندیشی فرمایشی، می توان خسارت های جبران ناپذیر ناشی از جلوگیری از شکل گیری فضای نقادانه باز و آزادی اندیشه را جبران نمود؟

مشکل بزرگ صاحبان قدرت این است که در درک اهمیت جایگاه، معنا و تأثیر اندیشه ناتوانند. به فرض که بتوان با توسل به زور دهان ها را از گفتن حقیقت، گوش ها را از شنیدن عقیده و چشم ها را از دیدن واقعیت بازداشت، خودکامگان را به دنیای بزرگ اندیشه ها راهی نیست، و دانشگاه، مهد اندیشه هاست.

شورای هماهنگی راه سبز امید، ضمن محکوم کردن سرکوب دانشگاهیان,طرحها و اقداماتی که موجب افول سطح علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور می شوند، از حرکتهای اعتراضی مسالمت امیز و خودانگیختة دانشجویان حمایت و از همه دانشگاهیان عزیز دعوت می کند در این حرکتهای مدنی مسالمت آمیز، شرکت نمایند


 
 

شایسته ترین حرکت این است که مدیری که انتخاب می شود از داخل مجموعه رفاه و تامین اجتماعی باشد در این صورت دیگر نیازی نیست که مدت زمانی صرف جمع آوری اطلاعات از فعالیت این وزارتخانه شود البته نقش تعاملات یک مدیر ارشد با دولت و مجلس را نیز نباید ندید گرفت.
خبرنگاران سبز/جامعه:سرانجام بافشار مجلس برای انتخاب وزیر وزارت خانه های ادغام شده خبرهای شنیده شده از دورن دولت حاکی است که رئیس دولت کودتا قصد دارد دومین زن وزیر را برای وزارتخانه ادغام شده رفاه و کار و امور اجتماعی بگمارد.یکی از گزینه های مطرح برای وزارتخانه رفاه و کار و امور اجتماعی، ایراندخت عطاریان مدیرعامل کنونی صندوق بازنشستگی کشوری است که خبرگزاری مهر به آن اشاره کرده است.

این خبرانتقاداتی نیز داشته است. در همین رابطه مدیرعامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی در مورد انتخاب وزیر برای وزارتخانه رفاه و کار و امور اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: براساس قوانین، شخصی به عنوان وزیر باید انتخاب شود که متخصص در حوزه رفاه، تامین اجتماعی و همچنین اشتغال باشد. دارای تحصیلات مرتبط و از حداقل پنج سال سابقه کار مدیریتی در این حوزه برخوردار باشد.شایسته ترین حرکت این است که مدیری که انتخاب می شود از داخل مجموعه رفاه و تامین اجتماعی باشد در این صورت دیگر نیازی نیست که مدت زمانی صرف جمع آوری اطلاعات از فعالیت این وزارتخانه شود البته نقش تعاملات یک مدیر ارشد با دولت و مجلس را نیز نباید ندید گرفت.

با توجه به این مصوبه، وزارت رفاه و تامین اجتماعی با همه امکانات، تجهیزات، ‌اموال منقول و غیر منقول و نیروی انسانی و تعهدات مربوط در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شد.

 
 

جریان نفوذی و منحرف با در دست گرفتن مدیریت فرهنگ و امنیت به باز تولید فتنه در قالب جدیدی که می توان آنرا فتنه دینی نامید،پرداخت.
خبرنگاران سبز/جامعه:
حسین الله کرم از اعضای انصارحزب الله در جلسه هفتگی شورای هماهنگی این این سازمان حامی رهبری در مقایسه عملکرد دولت دهم با دولتهای گذشته اظهار داشت: برآیند عملکرد دولت دهم بدون در نظر گرفتن مؤلفه ی انحرافات جریان نفوذی از عملکرد دولت-های آقایان هاشمی و خاتمی بهتر است ولی  برآیند عملکرد دولت دهم با درنظر گرفتن تأثیرات مؤلفه انحرافات جریان نفوذی مانند همان عملکرد دولتهای آقایان هاشمی و خاتمی می باشد.

وی اظهار داشت اگر بپذیریم رفتار هر گروه سیاسی را می توان در سه مدل عملگرا(مدل پیگیر منافع فردی و جمعی)،واقع گرا (مدل پیگیر منافع گروهی وملّی) و توهم گرا(مدل پیگیر منافع فردی و گروهی ذیل شبه آرمانی)تحلیل نمود؛از اینرو درپیش فرض اول با مؤلفه مدل عملگرا از سوی بدنه ی اصلی دولت دهم روبرو هستیم،درحالیکه جریان انحرافی و نفوذی با مؤلفه ی مدل توهم گرا به حفظ قدرت و کسب آراء به هر شیوه ی ممکن عمل خواهد نمود.

 
 

رای شما از آن رو مهم است که انتخاب محسنی اژه ای به عنوان بدترین قاضی سال، یک بار دیگر توجه جهانی را به نقض حقوق بشر در ایران جلب خواهد کرد. برای دادن فقط تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ وقت دارید.
خبرنگاران سبز/ایران درجهان:
سازمان ارتباط جهانی زنان (Women's Link Worldwide)، هر سال بهترین و بدترین قضات جهان را از نظر تاثیر مثبت یا منفی آرایشان درمورد برابری جنسیتی انتخاب می کند. امسال، "عدالت برای ایران" که هدف اصلی اش پاسخگو کردن نافضان حقوق بشر است، آیت الله غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و اکثریت قضات عضو هیات عمومی دیوان عالی کشور را نامزد جایزه بین المللی "چماق" (Bludgeon) که به ضد زن ترین قضات داده می شود کرده است.

به گزارش وب سایت « عدالت برای ایران »  این نامزدی به دلیل رایی است که دیوان عالی کشور در مهرماه ۱۳۸۹ صادر کردکه به موجب آن، اگر زنی ناشزه شود، یعنی از خواسته های جنسی شوهرش اطاعت نکند و خانه او را ترک کند، دیگر نمی تواند از حق طلاقی که به موجب شروط ضمن عقد به دست آورده استفاده کند، حتی اگر شوهرش همسر دیگری اختیار کرده باشد. به این ترتیب، اگر زنی در اثر اختلاف با همسرش، او را ترک کند و شوهر، بدون کسب اجازه از او، زن دیگری بگیرد، زن اول که ناشزه حساب می شود حتی نمی تواند به استناد شروط ضمن عقد، طلاق بگیرد.

بی عدالتی آشکار در این رای و تاثیر بسیار منفی آن بر زندگی تمام زنان ایرانی که ازدواج کرده اند یا حتی قصد ازدواج دارند، سازمان "عدالت برای ایران" را بر آن داشت تا محسنی اژه ای و اعضای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را برای جایزه بدترین قضات سال نامزد کند. در حال حاضر، ۵۹ قاضی از ۲۲ کشور دنیا کاندیدای جایزه بین المللی "چماق" هستند و برندگان نهایی براساس آرای عمومی انتخاب می شوند.

اگر شما هم فکر می کنید رای دیوان عالی کشور ایران، مصداق بارز بی عدالتی قضایی است، با کلیک روی لینک زیر، به صفحه زیر بروید و با دادن از یک تا ۵ چماق به محسنی اژه ای و قضات دیوان عالی کشور، آنها را عنوان بدترین قضات سال انتخاب کنید (چون رای مربوط به ایران، چهلمین رایی است که در سایت جایزه آمده، باید به پایی صفحه بروید). رای شما از آن رو مهم است که انتخاب محسنی اژه ای به عنوان بدترین قاضی سال، یک بار دیگر توجه جهانی را به نقض حقوق بشر در ایران جلب خواهد کرد. رای دادن فقط تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ وقت دارید:

http://uncovered.womenslinkworldwide.org/nominations/2011

 
 

اگر از توهم بیش از اندازه رئیس دولت کودتا بگذریم به عمق القائات نادرست اتاق فکر کودتا و اطرافیان وی از داشتن تعداد آرا که به باور برای رئیس دولت کودتا تبدیل شده است می رسیم.
خبرنگاران سبز/سیاست:
 رئيس دولت کودتا در ايامی که ۱۱ روز خانه نشين بود با چند تن از نمايندگان و شخصيت های سياسی نظام ديدار داشته است.علی رضا زاکانی نماينده اصولگرای مجلس اخيرا طی يادداشتی به بخش هائی از اين ديدارها و اظهارات رئيس دولت در آن جلسات پرداخته است که در يکی از اين ديدارها احمدی نژآد به چند تن از ملاقات شوندگان گفته است که اگر همين الان انتخابات شود،من ۳۵ ميليون رای دارم.

اگر از توهم بيش از اندازه رئيس دولت کودتابگذريم به عمق القائات نادرست اتاق فکر کودتا و اطرافيان وی از داشتن تعداد آرا که به باور برای رئيس دولت کودتا تبديل شده است می رسيم.

در بخش از يادداشت زاکانی آمده است:گرچه اخبار ملاقات اشخاص مختلف با رياست‎جمهوری و سخنان صريح ايشان خطاب به چند نفر از ملاقات‎کنندگان با وی، حساسيت‎‎ها را بيشتر برانگيخت و اظهارات‎شان در داشتن ۳۵ ميليون رأی و اهتمام‎شان در مقاومت در برابر انجام اين حکم حکومتی به سبب صيانت از جايگاه رييس‎جمهوری! عمق القائات نادرست و خطرناک را به ظهور رساند، ليکن بعد از طی مسير عادی کشور در فقدان وی و شدت ناراحتی عمومی و بالا رفتن سطح انذار‎ها از عدم تمکين ايشان، جناب آقای دکتر احمدی‎نژاد پس از يازده روز در هیأت دولت حاضر و اظهارات شفافی را در حمايت از ولايت فقيه و ضرورت تبيين آن برای جلوگيری از سوءاستفاده عناصر سياسی و ممانعت از دفاع بد از اين‎جايگاه مهم ابراز داشتند.

 
 

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری افزود: قانون از صدر به ذیل شروع می شود و نه از ذیل به صدر؛ تدوین شرح وظایف و اختیارات در ذیل ماده 53 آمده و دولت به آن نیز عمل کرده است.
خبرنگاران سبز/سیاست:
به گفته انصار حزب الله برای مقابله با تصمیمات عجیب احمدی نژاد آنها به یک مار افعی بزرگ که شاید تشبیهی باشد به بالاترین مقام جمهوری اسلامی، نیاز دارند غافل از اینکه خود جمهوری اسلامی بچه مارخطرناکی به نام احمدی نژاد در آستین خود بزرگ کرد و این بچه افعی اکنون احساس بزرگی می کند و جلوی هیچ خدایی هم بنده نیست .

پس از آنکه رئیس دولت کودتا در برابر خواست رهبری ناخواسته تسلیم شد، با ادغام چهار وزارت خانه میخ محکمی در زمین حریف کوبید و براساس این گزارش لطف الله فروزنده نیز امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران در این باره گفته است قرار نیست که وزیر جدیدی معرفی شود اگر در شرح وظایف قرار بر این شد که وزیر جدیدی معرفی شود این اقدام صورت می گیرد. قرار نیست که هر نماینده‌ ای اگر مسئله ای داشت ما به آن عمل کنیم. مجلس اگر نظری دارد می تواند ماده 53 قانون برنامه پنجم را اصلاح کند ما نمی توانیم نظر یک نماینده را ملاک عمل قرار دهیم. دولت اذن ادغام دارد و این وظیفه به دولت تصویب شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، لطف ا... فروزنده در مصاحبه با بخش گفتگوی خبری شبکه دوم سیما گفت: ماده 53 خیلی صریح دولت را مکلف به ادغام کرده است؛ دولت هم ادغام را انجام داد و هم شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه ها را تصویب کرده است تا در لایحه ای به مجلس ارائه کند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری افزود: قانون از صدر به ذیل شروع می شود و نه از ذیل به صدر؛ تدوین شرح وظایف و اختیارات در ذیل ماده 53 آمده و دولت به آن نیز عمل کرده است.

فروزنده درباره تفسیر روز چهارشنبه شورای نگهبان گفت: بر اساس تفسیر شورای نگهبان که در تاریخ دهم خرداد سال 76 به رئیس جمهور وقت اعلام شد تفسیر شورای نگهبان عطف به ماسبق نمی شود.اشاره فروزنده به تفسیری است که شورای نگهبان دیروز چهارشنبه ارائه داد و در آن صریحا تاکید شد که دولت می بایست ادغام وزارتخانه ها را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: از نظر مجلس دولت 21 وزیر دارد و چند وزیری که رفته اند مسئول هستند مگر اینکه عزل شوند و یا استعفا دهند.محسن کوهکن افزود: دولت تعدادی وزارتخانه جدید ایجاد کرده است. کوهکن گفت: دولت خلاف کرده که قبل از تصویب شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه ها را ادغام کرده است.

 
 

خبرنگاران سبز/ جامعه/ اعتراض دانشجویی: 
فراخوان جمعی از دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک به گلبانگ سبز ٱزادی (الله اکبر و...) در خوابگاه ها و شهرهای بزرگ در حمايت از دانشجويان شنبه۲۴  ارديبهشت ساعت ۱۰ شب

در پی فراخوان دانشجويان سراسر کشور برای برگزاری اعتراضات و اعتصاب در روز ۲۵ ارديبهشت ، دانشجويان دانشگاه اميرکبير طی درخواستی از دانشجويان و همه حاميان جنبش دانشجويی و جنبش سبز خواستند در ساعت ۱۰ شب روز ۲۴ ارديبهشت در حمايت از اين حرکت دانشجويان ندای گلبانگ آزادی "مرگ بر ديکتاتور" و "الله اکبر" دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد" در شامگاه قبل از تظاهرات سر دهند.

ای پليدان، سبــزِ دانشجو منم
حنجرِ فريادیِ رهجــو منـم
پاسخ هر زرد با سرخی دهــم
پاسخی خونين و تاريخی دهـم
بيست و پنجم باز غوغا ميکنــم
پرتـوان آهنگِ فرداهــا کنـم
درکنــارِ دیــگرِ هـم ميهـنان
ميکِشم فریـادِ حق از عمقِ جـان

در پی استقبال گسترده از فراخوان ۲۵ ارديبهشت ما جمعی از دانشجويان پلی تکنيک از تمام دانشجويان و همراهان جنبش دانشجويی و جنبش سبز در خواست می کنيم در حمايت از اين حرکت اعتراضی ساعت ۱۰ شب ۲۴ اردبيهشت ندای گلبانگ آزادی "مرگ بر ديکتاتور" و "الله اکبر" دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد" و .. سر دهند.

از دانشجويان در خوابگاه ها نيز می خواهيم با اين گلبانگ از به استقبال ۲۵ ارديبهشت بروند.

درود به شرف جنبش دانشجويی و همرزمانش

جمعی از دانشجويان پلی تکنيک تهران ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

 
 



حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر، که اندک زمانی پس از عمل جراحی کلیه به زندان بازگردانده شده بود، دچار خونریزی از محل جراحی شده و وضعیت نگران کننده‌ای دارد.
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
 حسين رونقی ملکی (بابک خرمدین) شنبه ۱۷ اردی بهشت ماه از بيمارستان شهيد هاشمی‌نژاد که پس از عمل جراحی بسيار سنگين شش ساعته به زندان اوين منتقل شد، در زندان نياز مبرم به تجهيزات پزشکی دارد.

اين در حاليست که پزشک وی اعلام کرده بود بيمارش می‌بايست بعد از عمل مدتی را در بيمارستان برای تکميل دوران درمانی، تحت نظر پزشکان بگذراند.

اين فعال حقوق بشر بعد از انتقال به زندان اوين بدون داشتن دارو‌ها و لوازمات مورد نياز دچار خون ريزی از محل مورد جراحی شده و وضعيت بسيار نگران کننده‌ای دارد.

حسين رونقی به دليل عدم رسيدگی مسئولين زندان دچار ناراحتی کليه شده و در آزمايشات انجام شده مشخص گرديد يکی از کليه‌های اين فعال حقوق بشر ۷۰ درصد کارايی و کليه ديگر وی ۲۰ درصد کارايی خود را از دست داده است.

گفتنی ست اين زندانی سياسی در مدتی که در بيمارستان بستری و مورد عمل قرار گرفته بود به علت بد رفتاری مامورين امنيتی با پدر و پزشکش و به قفل و زنجير کردن دست و پايش، دست به اعتصاب غذای دو روزه زد.

به گفته يکی از پزشکان، احتمال می‌رود حسين رونقی وبلاگ نويس زندانی به دليل عدم رسيدگی به بيماری کليه‌اش و مصرف مداوم داروهای مسکن، مبتلا به سنگ صفرا نيز شده باشد.

 
 



از همینجا از نظام بیمار جمهوری اسلامی می خواهیم که آقایان میر حسین موسوی و عالم دینی مهدی کروبی را و همچنین سایر زندانیان سیاسی را آزاد کنند. همچنان که می خواهیم از ادامه فشارها بر یاران و خانواده آنان نیز خودداری کنند. رژیم جمهوری اسلامی وظیفه دارد به جای توصیه به دیگران برای احترام به آزادی ملت ها در تعیین حق سرنوشت، خود این اجازه را به ملت و مردم ایران بدهد.
خبرنگاران سبز/سیاست:
 شيخ محمد الحاج حسن، رييس «جريان شيعيان آزاده» در لبنان با صدور نامه ای خواستار آزادی مهدی کروبی و ميرحسين موسوی شد. به گزارش سحام نيوز، وی در اين نامه ضمن محکوم کردن حکومت جمهوری اسلامی آورده است: «بايد دانست به هيچ رو جايز نيست که خون بيگناهی ريخته و چوبه های دار برافراشته و بی گناهان در زندان افکنده شوند به صرف اينکه مردم به دنبال تغيير سرنوشت خود هستند و انديشه ای خاص را انکار می کنند. اين دقيقا شرح حال رژيم ايران است که اين فکر را تلقين می کند که در صدد اجرای شريعت است و حال آنکه خلاف آن عمل می کند.»

متن کامل اين نامه بدين شرح است:

----------

بسم الله الرحمن الرحيم

از آنجايی  که مردم منشأ قدرت هستند اينک زمان آن فرا رسيده است، مردم بتوانند سرنوشت خود را به دست خود رقم زنند از اين رو ادامه سياست های سرکوب وحشيانه جايز نيست. لذا اگر مردمی به دنبال تغيير هستند وظيفه  دولت هاست که خواست آنان را مورد احترام قرار دهند. متاسفانه خطرناک ترين پديده ای که اينک با آن رو به رو هستيم، پديده ديکتاوری دينی است که لباس قداست به تن کرده است و خود را آلوده به سياست بازی هايی نموده تا منافع ناسالم خود را به پيش برد.

بايد دانست به هيچ رو جايز نيست که خون بيگناهی ريخته و چوبه های دار برافراشته و بی گناهان در زندان افکنده شوند به صرف اينکه مردم به دنبال تغيير سرنوشت خود هستند و انديشه ای خاص را انکار می کنند. اين دقيقا شرح حال رژيم ايران است که اين فکر را تلقين می کند که در صدد اجرای شريعت است و حال آنکه خلاف آن عمل می کند. در واقع بايد گفت اين نظام يک نظام غير مردمی است که عمامه  به سران بر آن حکومت می کنند . اينان کسانی هستند که هر چيزی را برای منافع خود به اسم دين انجام می دهند حتی اگر خلاف شرع باشد. از جمله اين فريبکاری های بزرگ اين است که بسيجی ها در خيابان ها مبادرت به سرکوب و دستگيری مردم بی گناه می کنند و با گشودن آتش به مردم بی گناه آنان را می کشند. از اين بدتر آنکه شاهديم اينان در حق رهبران خود نيز مبادرت به خشن ترين رفتار ها می کنند به صرف آنکه با نظر نظام مخالفت کرده اند.

از همينجا از اين نظام بيمار جمهوری اسلامی می خواهيم که آقايان مير حسين موسوی و عالم دينی مهدی کروبی را و همچنين ساير زندانيان سياسی را آزاد کنند همچنان که می خواهيم از ادامه فشار ها بر ياران و خانواده آنان نيز خودداری کنند. رژيم جمهوری اسلامی وظيفه دارد به جای توصيه به ديگران برای احترام به آزادی ملت ها در تعيين حق سرنوشت، خود اين اجازه را به ملت و مردم ايران بدهد.

ملت ها به دنبال صلح و ثبات هستند و هرگونه خشونت افکنی و توسل به زور را مردود می شمارند. سقوط ديکتاوری ها به زير پای جريان های دمکراسی طلب و تحول خواه در منطقه، بهترين دليل بر اين مدعاست و بر ما که قران را مشعل زندگی خود و اسلام را دين خود برگزيده ايم فرض واجب است که تعاليم اسلام را مبنی بر اجتناب از خشومت و زور و قتل و ويرانی، مورد احترام قرار دهيم.

اينک مردم ايران در معرض فشار و ستم قرار دارند و ما بر خود واجب می دانيم از همه ملت های تحت ستم دفاع کنيم چرا که می خواهيم دمکراسی پيروز شود همان دمکراسی که رويه و سلوک زندگی محمد و علی عليهما السلام بوده است. تسامح و ملاطفت از اخلاق های پسنديده اين بزرگوران بوده که به ما آموخته شده است. بنابراين اگر کسی بخواهد خود را در جای آنان بنشاند و خود را ولی مسلمين بداند بايد به روش آنان تاسی کند و بداند که هيچ کس بر ديگری به خاطرداشتن زور ولايت نخواهد داشت.

زمان آن فرا رسيده است که چرخ تغيير در دنيا برای ساختن دنيای دمکرات و آزاد و خالی از قتل و تزور و جنگ به حرکت در آيد. اين وظيفه ماست که تمامی تلاش خود را برای جلوگيری از سرکوب وحشيانه و فاشيستی ايران و سوريه و بحرين و ليبی و يمن به کار ببنديم.

ما همچنين از همه حکومت های جهان برای حمايت از ملت های آزاده و سازش نکردن بر حقوق ملت ها در رسيدن به آينده ای آزاد کمک می طلبيم  تا دولت های ديکتاور را از سرکوب و جنايت در حق ملت خود باز دارند.

 
 

اين عضو جمعيت ياوران انقلاب اسلامی با خط و نشان کشيدن برای عربستان سعودی خطاب به رژيم آل‌خليفه گفته است :‌ «اگر اتفاقات بحرين ادامه پيدا کند و سرکوب و جنايات اين رژيم ادامه پيدا کند آنها بايد منتظر باشند که نه تنها ملت ايران بلکه تمام آزاديخواهان جهان اعم از مسلمان و غيرمسلمان به شکل‌های مختلف حرکت‌های حمايتی خود را با جديت ادامه دهند.»
 خبرنگاران سبز/سياست/نقد و نظر:
تلاش بسيجيان برای بدتر کردن سياست خارجی و به خطر انداختن امنيت و منافع ملی کشورمان به بهانه حمايت از بحرين تمامی ندارد. پس از اينکه عده ای بسيجی به عنوان دانشجو در برابر سفارت عربستان در تهران تحصن کردند، چند صد تن از همين طيف نيزبا دو کشتی از بندر بوشهر به سمت بحرين حرکت کرده بودند، که گشت دريايی نيروی انتظامی از حرکت دو لنج حامل "بسيجيان متحصن"به سوی بحرين جلوگيری کرد و نهايتا هر دو لنج به ساحل ايران بازگردانده شدند. متعاقب آن عده ای بسيجی با حضور در استاديوم آزادی با سردادن شعارهای سياسی و برافراشتن پرچم های بحرين در دوبازی نماينده های کشورمان با کاروان عربستان در استاديوم آزادی، در صدد رسيدن به خواسته های سياسی خود برآمدند که با واکنش بهنگام دوستداران واقعی فوتبال مواجه شدند.

خبرگزاری فارس گزارش داده است نشستی در سفارت سابق آمريکا در خيابان طالقانی توسط عده ای با نام جمعيت ياوران انقلاب اسلامی برگزار شده است که هدف آنها راه‌اندازی اولين کاروان دريايی همبستگی با مردم مظلوم بحرين عنوان شده است که طبق گفته "مهدی اقراريان"، دبير کل اين جمعيت «اين کاروان قرار است شنبه ۲۴ ارديبهشت از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در تالار اسوه خيابان انقلاب نبش خيابان بهار تجمع کنند و متاسفانه به جای اينکه سياست مداران و دلسوزان کشور جلودار اعزام اين گروه شوند، از جمعی از مسئولان کشوری و لشکری از جمله نمايندگان مجلس نيز برای حضور در اين روز دعوت شده است.»

طبق گفته وی اين کاوران قرار است ابتدا به سمت قبر آيت الله خمينی رفته و سپس در قم  به ديدار نوری همدانی  رفته و شب را در اصفهان بگذرانند و فردای آن روز به سمت بوشهر حرکت کنند. سپس بعد از نماز ظهر و عصر روز دوشنبه ۲۶ ارديبهشت، اين کاروان به وسيله يک کشتی به سمت بحرين حرکت کند.

اين عضو جمعيت ياوران انقلاب اسلامی با خط و نشان کشيدن برای عربستان سعودی خطاب به رژيم آل‌خليفه گفته است :‌ «اگر اتفاقات بحرين ادامه پيدا کند و سرکوب و جنايات اين رژيم ادامه پيدا کند آنها بايد منتظر باشند که نه تنها ملت ايران بلکه تمام آزاديخواهان جهان اعم از مسلمان و غيرمسلمان به شکل‌های مختلف حرکت‌های حمايتی خود را با جديت ادامه دهند.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار که پرسيد آيا هماهنگی‌های لازم با گارد ساحلی ايران برای اعزام اين کاروان انجام شده است يا خير؟ و واکنش حکومت بحرين را چگونه پيش بينی می کنيد؟ گفت: «ما تمام رايزنی‌ها را با مقامات مرزی ايران انجام داده‌ايم بنابراين ورود ما به تمام آب‌های سرزمينی و بين‌المللی بلامانع خواهد بود؛ ما سعی می‌کنيم مقامات بحرينی‌ به ما اجازه دهند تا ما پيام و نامه‌های ملت ايران را به ملت بحرين تحويل دهيم ولی اگر اين کار صورت نگيرد ما از همه امکانات خود برای انجام اين کار استفاده خواهيم کرد.»

خبرنگار ديگری از وی پرسيد که آيا اقدامات امنيتی برای اين کاروان انجام شده است يا خير؟ که اقراريان پاسخ داد: «ما تمام مقامات کشورمان را در جريان اين حرکت قرار داده‌ايم، اما ما احتمال هر گونه خطر و برخوردی را می‌دهيم؛ لذا کسانی که سوار کشتی می‌شوند که بنده خودم به همراه همسرم و فرزند ۲ ساله‌ام در اين کاروان خواهيم بود از هر اتفاقی که برايمان خواهد افتاد نگران نيستيم چرا که خون خود را رنگين‌تر از مردم بحرين نمی‌دانيم.»

دبير کل جمعيت ياوران انقلاب اسلامی ادامه داد: «من هشدار می‌دهم هر گونه اتفاق و برخورد غيرمتعارفی که با اين کاروان انجام شود موجب می‌شود پايه‌های رژيم آل‌خليفه سست‌تر شده و تبعات و مشکلات زيادی را برای دولت بحرين در پی خواهد داشت.»

اما دبيرکل جمعيت ياوران انقلاب اسلامی در حالی برای مردم بحرين دل می سوزاند و خون خود را رنگين تر از خون مردم مظلوم بحرين نمی داند که در برابر جنايات سوريه و حکومت بشار اسد و همکاری جمهوری اسلامی در سرکوب و کشتار مردم سوريه سکوت کرده است.  بايد به اين عده که با خطر انداختن امنيت ملی کشور به خيال خود به غيرت اسلامی اشان لبيک می گويند گفت:  چطور سرکوب و کشتار معترضين داخلی و مردم بيگناه ايران کمی غيرت نداشته اتان را قلقلک نداد ولی مرغ همسايه باز غاز شده است؟

اميدواريم نمايندگان مجلس که پس از سه سال از کودتای انتخاباتی و سکوت در برابر رفتار غيرقانونی دولت کودتايی به تازگی زبان به اعتراض گشوده اند، با ورود به موقع به اين موضوع مانع هرگونه رفتار غيرمعقولانه عده ای بسيجی که جز دردسر و افزايش تنش داخلی و خارجی، سودی برای منافع ملی کشور نداشته اند، بشوند

 
 

ماهم انسانيم. ماهم حق داريم که از زندگی برابر برخوردار باشيم. جمهوری اسلامی، رژيم داغ و درفش ما را به‌عنوان شهروند برابرحقوق، به رسميت نمی‌شناسد. معترضين و متحصنين در کليسا اين سوال را بارها و از هر طريقی بر زبان آوردند و می‌آورند که نگاه شما به ما به‌عنوان پناه‌جو و انسان چگونه است ؟
خبرنگاران سبز/حقوق بشر:
بيش از ۵۰ نهاد و سازمان و هم‌چنين ۱۴۰ فعال فرهنگی‌، اجتماعی و سياسی با صدور اطلاعيه‌ای از تحصن و اعتصاب غذای پناه‌جويان ايرانی در گوتنبرگ حمايت کرده و از تمام آزادی‌خواهان و فعالين حقوق انسانی خواستند تا با پشتيبانی از خواست اين دسته از پناه‌جويان را در اين حرکت بزرگ اعتراضی هم‌راهی نمايند.

به گزارش ستاد خبری کميته پناه‌جويان متحصن و اعتصاب غذا‌کننده در گوتنبرگ‌، در اين فراخوان آمده است:

ايرانيان آزادی‌خواه و تحول‌طلب،

پناهندگی و پناه‌جويی حق انسانی و حقوق بشری است. تا نظام جمهوری اسلامی ايران است، اين کاروان انسانی فرار از ايران را سر باز‌ايستادن نيست. تنها ازهمين رو است که؛ زنان و مردان، دختران و پسران چندی که فراری از جهنم نا‌امن ايرانند، بعد از سال‌‌های بلاتکليفی، يک‌ديگر را در شهر گوتنبرگ بازيافتند و به تکاپوی حرکتی فعال و مداوم همت‌ گماشتند‌. جا گرفتن در کليسايی در شهر گوتنبرگ نه يک روز يا يک هفته، نه يک‌ماه، بلکه دو ماه و چند روز، خبر افشانی کردند و فرياد برآوردند: ماهم انسانيم. ماهم حق داريم که از زندگی برابر برخوردار باشيم. جمهوری اسلامی، رژيم داغ و درفش ما را به‌عنوان شهروند برابرحقوق، به رسميت نمی‌شناسد. معترضين و متحصنين در کليسا اين سوال را بارها و از هر طريقی بر زبان آوردند و می‌آورند که نگاه شما به ما به‌عنوان پناه‌جو و انسان چگونه است ؟

هم اينان بعد از ۶۳ روز تحصن و ايستادگی در کليسا بر آن شدند که جهت‌گيری خود را از نشستن در محل کليسا، به ميدان مرکزی شهر (‌گوستاو آدولف‌) به درون چادر بکشانند و با اتخاذ تاکتيک اعتصاب غذای‌تر، اعتراض خود را تداوم بخشند‌.

معترضين علی‌رغم اين‌که حرکت اعتراضی اوليه خود درکليسا و خاصه خبر اعتصاب غذای تر در چادر ميدان گوستاو در سطحی وسيع انعکاس يافته و مطبوعات سوئدی نيز بالنسبه سراغ متحصنين آمدند، ولی هنوز پاسخی ازسوی نهادهای مسوول درقبال خواسته خود دريافت نکرده‌اند. ايستادگی و پايداری يکايک اعتصاب غذا‌کننده‌گان تا اين‌جا رشک برانگيز می‌نمايد. انگاری دارند باهم مسابقه می‌گذارند تا از هم سبقت گيرند. اين همه جسارت و ايستادگی مادامی پاسخ می‌گيرد که اين ۶۵ نفر معترض به‌عنوان پناه‌جوی بلاتکليف با نيروی عظيم جامعه ايرانی که امروز شهروند سوئداند، به هم‌راه سوئدی‌های شرافت‌مند گره خورند و در اعتراض به سياست‌های ضد‌پناهندگی دولت سوئد و بی‌تفاوتی سياست‌های آن در قبال پناه‌جويان و تنها در دفاع از منافع اقتصادی و چپاول چرخش سرمايه از بازار ايران، چشمان خود را در برابر داغ و درفش حکومت‌گران ايران بسته‌اند و نقض آشکارحقوق بشر را نمی‌بينند و همواره سکوت می‌کنند‌.

پناه‌جويان جاگرفته در دو چادر ميدان گوستاو آدلف‌، علی‌رغم ميل و تمايل ما با تصميم آگاهانه خويش برآنند تا در سرما و گرما در تنی واحد و مصمم با پشتوانه هم‌ياری و هم‌فکری خود به مبارزه خود ادامه دهند و اعلام داشته‌اند: «تا دريافت جوابی قانع‌کننده ازجانب مسوولين به اين اعتصاب، ادامه خواهند داد.»

ما به سهم خويش، همواره در کنار شما‌ايم و نگران وضعيت تن و جسم و سلامتی يکايک‌تان هستيم و تا به آخر از خواست و مقتضای حرکت‌تان پشتيبانی کنيم.

مابه هم‌راه آزادی‌خواهان ايرانی ازدولت سوئد می‌خواهيم که:

رژيم ضد‌انسانی جمهوری اسلامی، رژيم زندان‌– شکنجه- اعدام و ضد زن در ايران را به‌خاطر نقض آشکار حقوق انسانی محکوم کند و ايران تحت حاکميت اسلامی را به‌عنوان کشوری ناامن اعلام نمايند.

پناهندگی به‌عنوان يک حق انسانی برای کليه پناه‌جويان تامين گردد و پناه‌جو به مانند هر شهروند برابرحقوق ديگر، از امکانات برابر برخوردار گردد و تمامی خدمات آموزشی و پزشکی را در اختيار داشته باشد.

ما خواهان اين هستيم که بايد؛ پرونده همه پناه‌جويان به‌سرعت مورد بررسی قرار گيرد. دولت سوئد با قبول پناهندگی به بلاتکليفی وضعيت اقامتی پناه‌جويان خاتمه دهد.

ما از همه مردم آزاده و ارگان‌های مدافع حقوق انسانی و پناهندگی در اين شهر و سراسر جهان می‌خواهيم که انسان‌های مستقر در چادر ميدان گوستاو آدلف‌– گوتنبرگ را دريابند‌، حمايت کرده و صدای دادخواهی‌شان را به گوش مسوولين دولتی برسانند تا از اين وضعيت دردناک و بلاتکليفی طولانی خلاصی يابند‌.

به خيابان بياييم و نگذاريم شرايط زندگی اين انسان‌ها وجه‌المعامله سياست‌های اقتصادی و فرهنگی مابين دولت سوئد و دولت‌های اتحاديه اروپا با رژيم ضد‌انسانی اسلامی ايران مربوطه گردند‌.

بايد با صدای بلند درکنار يکايک پناهندگان فرياد زنيم: حق پناهندگی، حق مسلم هرانسانی‌ست که به‌ هر دليل سياسی و اجتماعی و… از جهنمی هم‌چون ايران اسلامی مجبور به فرار شده و می‌شوند، ما همواره ازخواسته‌های آنان به‌شکل عاجل پشتيبانی می‌کنيم!

نگاه منتظر پناه‌جويان مستقر در چادر ميدان گوستاو، چشم به‌راه يکايک ما است.

همه چيز برای يک حرکت بزرگ اعتراضی آماده است

امضا‌کنندگان :

- کانون همبستگی با کارگران ايران – گوتنبرگ

- آسيل کميته ی – گروه ايران – گوتنبرگ

- سازمان پناهندگی پرايم – هلند

- انجمن فرهنگی – اجتماعی انديشه – گوتنبرگ (سوئد)

- راديو همبستگی با کارگران – گوتنبرگ

-کانون دفاع از آزادی بيان – گوتنبرگ

-بنياد ادبيات وهنر- گوتنبرگ

- انجمن کوشا – گوتنبرگ

-انجمن ايران همراه – گوتنبرگ

-انجمن قصه – گوتنبرگ

-انجمن تاتر آزاد – گوتنبرگ

- کانون پناهجويان ايرانی در سوئد

- راديو ايران امروز – گوتنبرگ

-وبلاگ دفاع ازمبارزات کارگران ايران

وبلاگ انديشه – گوتنبرگ-

سايت گزارشگران-

کميته دفاع از آزادی و برابری در ايران – وين-

وبلاگ خبری گزارشگران-

کميته دفاع از مبارزات مردم ايران – فرانکفورت -

کانون دمکراتيک پناهندگان ـ سوئيس-

جامعه ی دفاع ازحقوق بشرودموکراسی درايران – سوئد -

جبهه واحد کارگری -

گفتگو های زندان -

-نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ايران – خارج کشور

کميته همبستگی کارگران ايران وسوئد-

- کانون همبستگی کارگران ايران و کانادا

ـ کميته همبستگی با جنبش کارگری ايران- استراليا

- کميته دفاع از کارگران ايران – نروژ

- همبستگی سوسياليستی با کارگران ايران – فرانسه

- کانون همبستگی با کارگران ايران – فرانکفورت و حومه

- کانون همبستگی با جنبش کارگری ايران – هانوفر

- انجمن کارگری جمال چراغ ويسی

- شبکه همبستگی کارگری

- کميته حمايت از کارگران ايران تورنتو- کانادا

-کانون همبستگی با کارگران در ايران – ايالت نورد راين وستفالن (آلمان)

- کميته همبستگی کارگران ايران و ترکيه

اتحاد چپ ايرانيان خارج از کشور شامل :

- اتحاد چپ ايرانيان – واشنگتن آمريکا

- اتحاد چپ ايرانيان – لوس آنجلس آمريکا

- اتحاد چپ ايرانيان – شيکاگو آمريکا

- اتحاد چپ ايرانيان – تورنتو کانادا

- اتحاد چپ ايرانيان – مونترآل کانادا

- کميته پناهندگان سياسی وان – ترکيه

کميته همبستگی استان اوره برو – سوئد-

سايت چه بايد کرد – ايالات متحده آمريکا-

انجمن گلشن – ايالات متحده آمريکا-

سازمان دانشجويان دمکرات ايران – امئو (سوئد)-

انجمن ايرانيان مقيم امئو (سوئد)-

فدراسيون اروپرس- بلژيک -

- کانون پناهندگان سياسی ايران برلين – آلمان

امضا اشخاص ،فعالان گروهها و سازمان و دانشگاهی :

احمد نوين – آراز فنی – ارژنگ بامشاد – اميراصغری نيا – امين حصوری- ابوالحسن عظيمی – احمد پوری- احمد سعيدی- اصغرنصرتی- بهروز سورن-

نرگس شريفی – دکتر يونس پارسا بناب- دکترگلمراد مرادی– اميرجواهری لنگرودی- هادی جواهری لنگرودی – پرويزجواهری – بهزاد جواديان –

نيکی ميرزايی – بهروزنظری- فرهاد سيدلو- فرخ قهرمانی – کريم خوش عقيده – رضا رئيس دانا – رضا طالبی- فرهنگ طاولی – محمد بازرگان – پريسا آزاديان – مينا جوادی- عيدی نعمتی- عسکرشيرين بلاغی- رحيم استخری – نقی رياحی لنگرودی- نيلوفر رياحی لنگرودی- تقی رياحی لنگرودی – پروين شکوهی- داريوش شاهمرادی- علی فياض- يوسف لنگرودی- رفعت لنگرودی- سيران مراديان – سروژقازاريان – روبن مارکاريان – ناصرغفرانی فر-

مريم اسکويی- انوش پورشهيدی- داريوش ارجمندی- کاظم فخاران – حميد آذر- کامياربهرنگ – مجتبی نظری – فيروزه راد – اردشيرنظری – جلال نادری – سوسن شهبازی- سيامک موئد زاده – علی پيچگاه – ياسمين ميظر- فريدا سهرابيان – فروزان عاملی – رضا چيت ساز- نجف روحی – رضا سپيد رودی- حميد روشن – سياوش محمودی- علی دروازه غاری – مژده ارسی- همايون ايوانی- محمود خليلی – سعيد خليلی- مهناز فرج تبريزی- ستاره عباسی- مرجان افتخاری- سودابه اردوان – ناصر پرنيان – علی رضا جالينوسی- سارا سفيری مالمو- محمد تجلی جو – نويد مومنی – شهاب شکوهی – محمد رضا شالگونی – هايده ترابی – مريم محسنی- نگار فکری- صادق افروز- سياوش ميرزادگی- يوسف آبخون – کاوه محمدی- علی يوسفی- جواد عرفانيان – انورميرستاری – مريم امانی – آيدا مهرانی – مينو ميرانی – نادرخليلی – مصی شرافتی – سعيد رحيمی- محمد تقی سيد احمدی- جليل احمدی- مريم عظيمی – مازيار واحدی- مانويل اسماعيلی – منوچهر رادين- سيامک قبادی- سولماز مرادی- فريبا صالح زاده ازسيدنی استراليا – بهروزپيله ور- بيژن سيادت – ميلا مسافر- منصورامين زاده – برزوفولاد-

مونا کاشف- سارا صالح- امير معنوی- فرامرزرفيعی- غلام ترشيزی- رضا ذاتی- شريف شجاعی- محمد اقتداری- محمد اعظمی – قاسم ابراهيمی- جمشيد جمشيدی- زری جمالی- سهراب جاهد- محمود تبريزی- مهدی ناظر- مهدی مهدوی- پيتربروت- فرشيد رشيد- اميرمظفری- احمد ازادی- مهنازخادمپور- داريوش پروانه-  سعيد نيکان- رضا صالح

 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به greencorrespondents-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به greencorrespondents@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته