-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۱۵, دوشنبه

Latest News from Iran Free for 03/05/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سپیده جدیریآزادی بیان- مدتی است که گروهی از هنرمندان در تلاش برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به موضوع بازداشت و محکومیت آریا آرام نژاد خواننده جنبش اعتراضی هستند. که ترانه «علی برخیز» ش شوری در میان بسیاری از جوانان بدون توجه به محتوای مذهبی آن برانگیخت. از جمله امید حبیبی نیا و سپیده جدیری دو روزنامه نگاری که با یک فراخوان ویدئویی از هنرمندان درخواست کمک کردند.

هفته گذشته سپیده جدیری در نخستین جلسه آنلاین گروهی مجازی در فیس بوک به نام «شبکه روزنامه نگاران ایرانی» حضور یافت و از برخی برخوردهای نادرست برخی از هنرمندان نسبت به این موضوع گله کرد. در اینجا خلاصه ای از این جلسه را در پی می آوریم.

سوال: درباره وضعیت آریا آرام نژاد کمی توضیح بدهید.

سپیده جدیری:همان طور که خود شما حتما در خبرها ملاحظه کرده‌اید، آریا در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد. در زندان متی کلای بابل با بدترین شرایط از نظر بهداشتی نگهداری می‌شود. حق داشتن وکیل را ندارد و حتی داروهای بیماری قلبی‌اش به موقع به او داده نمی‌شود. این‌ها حقوق اولیه‌ی یک زندانی است و با این حال، از او دریغ شده است. آریا نخستین بار بعد از خوندن ترانه‌ی “علی برخیز” که در اعتراض به حوادث عاشورای ۸۸ اجرا کرد، دستگیر شد و پس از تحمل ۵۰ روز حبس در سلول انفرادی، آزاد شد.

اما مجددا از ۱۷ آبان ماه امسال بازداشت شده و به شش ماه حبس محکوم شده، و جرمش خواندن ترانه‌ی علی برخیز بوده و در عین حال، به خاطر ترانه‌هایی که در فاصله‌ی بین دو زندان رفتنش خوانده هم برایش حبس تعلیقی در نظر گرفته شده. ما از طریق پن با فری میوز مرتبط شدیم و آنها نیز بیانیه ای را منتشر کردند که برای بسیاری از شخصیت ها و همچنین اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی ارسال شد.

سوال: بازخورد فراخوان به هنرمندان برای ارسال ویدئو چه بود؟

سپیده جدیری: ما از همان ابتدا که آریا دستگیر شد، از اغلب هنرمندان و خوانندگان معروف ایرانی این دعوت را انجام دادیم اما تعصبات عقیدتی برخی از این هنرمندان باعث شد که مشارکت نکنند.  ایمیل های اختصاصی برایشان می فرستادیم. ابتدا قبول می کردند که حمایت کنند اما بعد که می‌فهمیدند آریا مذهبی است، سکوت را ترجیح می دادند. یعنی مسئله عقیده بیش از مسئله آزادی بیان برایشان در اولویت قرار داشت.سبزها را واقعا درک نمی کنم که چرا حمایت نکردند. اصلا نمی دانم در این باره چه باید گفت. اما در مورد مثلا خوانندگان معروف  و بعضا معترض، قضیه دقیقا به مذهبی بودن آریا بر می گردد.

امید حبیبی نیا: متاسفانه در این مورد این برداشت های قالبی سبب می شود که افراد نسبت به مسایل حقوق بشری با دیدگاه حزبی وارد بشوند در حالی که اصل باید این باشد که فردی که مورد ظلم قرار گرفته فارغ از اینکه با اندیشه و دیدگاهش موافق یا مخالف باشیم باید مورد حمایت قرار گیرد.

سپیده جدیری:اوضاع از آن چیزی که ما فکر می کردیم بدتر بود. خیلی ها مثلا کسر شأن خودشان می دتنستند که از یک خواننده جوان حمایت کنند!

در حالی که این خواننده جوان به خاطر شجاعتش در زندان در شرایط خطرناکی قرار داشت! بهرحال حالا بعد از تلاش هایی که صورت گرفته نهادی مثل فری میوز هم به حمایت از آریا برخاسته، ما می دانیم هر چقدر حمایت بین المللی از یک هنرمند بیشتر باشد هزینه بازداشت او برای حکومت بیشتر می شود.

 در همین رابطه:

ترانه یک روز خوب: آریا آرام نژاد

آریا آرام نژاد: باید صدای زندانیان سیاسی را به گوش جهان برسانیم

یه سبز ساده می‌پوشم، بدون حرف و بی‌فریاد

نقل و بازانتشار مطالب و محتوای سایت آزادی بیان تنها با ذکر منبع مجاز است.

 



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به iranfree-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به iranfree@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته