-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۲۰, شنبه

Latest News from Emrooz for 03/09/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند (هشت مارس) منتشر شده، خواستار تلاش جامعه جهانی برای جلوگیری از اعدام پنج شهروند عرب ایرانی شده است.

به گزارش مردمک این سازمان مدافع حقوق بشر در این بیانیه با عنوان «اقدام فوری؛ پنج مرد عرب با خطر قریب‌الوقوع اعدام روبه‌رو هستند» نوشته است که حکم اعدام سه برادر، پسرعموی آنها و یک مرد دیگر به تائید دیوان عالی کشور رسیده است.

عفو بین‌الملل احتمال داده است که هدف از صدور این حکم، ایجاد رعب و حشت و تلاش برای جلوگیری از تظاهرات اقلیت عرب‌زبان ایران در آستانه سالگرد تظاهراتی باشد که در ۱۵ آوریل سال ۸۴ (۲۰۰۵) در خوزستان برگزار شد.

۱۵ آوریل ۸۴، در واکنش به اخباری مبنی بر تصمیم دولت برای پراکنده کردن جمعیت عرب استان خوزستان، تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد. روزهای پس از آن نیز چند انفجار رخ داد که چندین کشته برجای گذاشت و به خشونت‌ها در این استان دامن زد.

پس از آن هر ساله در این روز تظاهراتی در استان خوزستان برگزار می‌شود. در تظاهرات فروردین‌ماه امسال نیز بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم «سه معترض» عرب زبان اهوازی در درگیری‌ با نیروهای امنیتی کشته شدند.

سه برادر به‌نام‌های عبدالرحمان حیدری، طاها حیدری، جمشید حیدری و پسرعموی‌شان، منصور حیدری در کنار امیر معاوی، پنج شهروند عرب زبانی هستند که در تظاهرات سال ۲۰۱۱ (فروردین‌ماه ۹۰) بازداشت شدند و حالا حکم اعدام آنها به تائید دیوان عالی رسیده است.

در این اطلاعیه آمده است که خانواده‌های این افراد از محل نگهداری آنها اطلاعی نداشته‌اند اما حدود پنجم مارس، ماموران اداره اطلاعات، حکم اعدام این پنج را به آگاهی خانواده‌هایشان رسانده‌اند.

ماموران اداره اطلاعات همچنین به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که حکم اعدام «در چند روز آینده و در برابر عموم اجرا خواهد شد.»

عفو بین‌الملل نوشته است که حکم اعدام براساس اتهام مشارکت در قتل دست‌کم یک نفر در تظاهرات ۱۵ آوریل سال گذشته که گفته می‌شود از ماموران اطلاعات بوده، صادر شده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید کرده است که درمورد زمان و مکان و نحوه برگزاری دادگاه بدوی و دسترسی متهمان به وکیل مدافع و سایر امکانات معمول دادرسی هیچگونه اطلاعی در دسترس نیست.

عفو بین‌الملل البته در ادامه این بیانیه اضافه کرده است: محاکم قضایی ایران معمولا احکام خود را براساس «اعترافاتی» صادر می‌کنند که به اجبار از متهمان گرفته می‌شود و ارزش قضایی ندارد.

این سازمان که مقر آن در فرانسه است از همگان خواسته است که پیش از ۱۹ آوریل به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر وابسته به قوه قضاییه ایران نامه و ای‌میل ارسال کنند و در آنها به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و زبان مادری خواستار لغو مجازات اعدام این پنج نفر شوند.

در پایان این بیانیه نیز اطلاعاتی درمورد سابقه بازداشت این پنجم نفر و اقلیت عرب زبان خوزستان‌ آورده شده است.

براساس این بیانیه، اقلیت عرب‌زبان ایران که عمدتا در خوزستان سکونت دارند، شیعه هستند هرچند شماری از آنها در سال‌های اخیر به اهل تسنن پیوسته‌اند.

شماری از منتقدان عرب زبان، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در این استان سیاست‌های تبعیض نژادی را اجرا می‌کند.

برای پنج نفر از اقلیت عرب زبان ایران در حالی حکم اعدام صادر شده است که بهمن ماه امسال، از بازداشت ۴۹ نفر در شهرهای شوش، حميديه و حاشيه شهر اهواز در منطقه کريشان و ملاشيه استان خوزستان خبر رسید و اعلام شد که در جریان این بازداشت‌ها «سه نفر» کشته شده است.

در واکنش به این موضوع، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت ایران درخواست کرد که درمورد گزارش کشته شدن دو نفر از فعالان محلی بازداشت شده در استان خوزستان تحقیق کند.


 


امروز: یوکیا آمانو، مدیرکل "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" با لحنی بی‌سابقه از جمهوری اسلامی انتقاد کرد که می‌کوشد با "اطلاعات نادرست" نمایندگان جامعه بین‌المللی را به گمراهی بکشد.
به گزارش دویچه وله یوکیا آمانو روز پنجشنبه (۸ مارس) گزارشی درباره دو دور مذاکرات در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میان نماینده‌ی آژانس و مقامات ایرانی داد. او گفت: "این گفت‌وگوها برای حل مناقشه هسته‌ای به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.»
او "عدم تمایل" جمهوری اسلامی را سبب این امر دانست و گفت نمایندگان "آژانس" با این امید به ایران رفتند که مقامات جمهوری اسلامی بتوانند نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نسبت به اقدامات احتمالی ایران در جهت تولید سلاح هسته‌ای را برطرف کنند، اما نمایندگان آژانس "با دست خالی به وین برگشتند".
مدیرکل آژانس اتمی در اطلاعیه‌ای که برای خبرنگاران قرائت کرد، افزود: «پیش از آغاز گفت‌وگوها در تهران، من امیدوار بودم که دولت ایران رویکرد غیرسازنده را کنار بگذارد و برای حل مشکلات به طور جدی با ما همکاری نشان دهد. اما در مذاکرات ماه فوریه ایران باز همان شیوه‌های قبلی را در پیش گرفت و کار ما را با مانع روبرو ساخت.»
آقای آمانو تأکید کرد که آژانس مایل است به گفت‌وگوهای خود با جمهوری اسلامی ادامه دهد، اما با شیوه‌ای که ایران در پیش گرفته است، این امر غیرممکن به نظر می‌رسد.
آمانو در پایان گفت: «آژانس باید بتواند بازرسی های خود را انجام دهد. اگر دولت ایران بر سر کار آن مانع ایجاد کند، نمی تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.»
"مواضع متناقض"
در برابر انتقادات مدیرکل "آژانس اتمی"، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، برداشتی متفاوت ارائه داد و مدیرکل آژانس را به اظهارات نادرست متهم کرد.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که جمهوری اسلامی هیچگاه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد، اما او در عین حال تأکید کرد که ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست.
ایران روز سه‌شنبه، (۶ مارس برابر ۱۶ اسفند)، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به شرط تعیین چارچوب و کیفیت همکاری دو طرف، جمهوری اسلامی به بازرسان "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" اجازه می‌دهد که از سایت پارچین بازدید کنند. آژانس بازدید از این مرکز نظامی را برای تحقیقات خود لازم دانسته است.
آقای آمانو ابراز تأسف کرد که مقامات ایرانی در رابطه با شرایط بازرسی از سایت پارچین، اطلاعاتی متناقض و نادرست ارائه می‌دهند. آنها قبلا بازرسان را از بازدید از این سایت منع کردند، اما اکنون می‌گویند که بازرسان می‌توانند از این سایت دیدن کنند.
او در عین حال به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران هنوز رسماَ درباره امکان دسترسی بازرسان این آژانس به سایت نظامی پارچین، با آژانس ارتباطی برقرار نکرده است.
برخی از دیپلمات‌ها به رسانه‌های جمعی گفته‌اند که ایران به دنبال پاکسازی و از بین بردن آثار آزمایش‌های هسته‌ای خود در مرکز نظامی پارچین است.
گفته می‌شود که کارشناسان "آژانس انرژی اتمی" به شواهدی دست یافته‌اند که از نقل وانتقالاتی مشکوک در حوالی سایت پارچین خبر می‌دهد. چنين تحولی می‌تواند صداقت ایران را در همکاری با آژانس به شدت زیر سؤال ببرد.


 


امروز: نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که فرصت لازم برای تاثیرگذاری تحریم‌ها علیه ایران را خواهد داد، اما همچنان حق کشور خود می‌داند که در صورت لزوم با حمله به ایران، این کشور را از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.
اسرائیل اعلام کرد که به تحریم‌های جامعه بین‌المللی علیه ایران فرصت لازم را خواهد داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از بازگشت از آمریکا تاکید کرد که اسرائیل همچنان مصمم است در صورت ضرورت برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای به جنگ متوسل شود.
به گزارش دویچه وله نتانیاهو روز پنج‌شنبه (۸ مارس/۱۸ اسفند) تاکید کرد که حمله به تاسیسات اتمی ایران موضوعی نیست که "در روزها و هفته‌های آینده" رخ دهد، اما آن را به "سال‌ها" نیز نمی‌توان موکول کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نتانیاهو از وی خواسته بود که به تحریم‌ها فرصت بیشتری دهد و به اسرائیل پیرامون حمله‌ی زودرس به ایران هشدار داده بود.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان با اشاره به سخنان اوباما، محتاطانه مواضع رئیس‌جمهور آمریکا را "عقلانی" توصیف کرد و گفت: «این سخن، سخن خوبی است و نشان دهنده‌ی خروج از توهم است، اما رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفته است می‌خواهیم با تحریم ایران را به زانو در آوریم، که این بخش از سخنان وی نشان‌دهنده ادامه توهم در این موضوع است.»
مقامات آمریکایی بارها تکرار کرده‌اند که هدف از تحریم‌ها تغییر سیاست جمهوری اسلامی و رویکردی جدید در برنامه اتمی این کشور است. جامعه جهانی خواهان از سرگیری جدی مذاکرات و پذیرش تعهدات بین‌المللی در زمینه مسايل هسته‌ای از سوی تهران است.
نتانیاهو در پایان سخنان خود هشدار داد که دستیابی ایران به جنگ‌افزار اتمی تهدیدی برای بقای مردم اسرائیل به شمار می‌رود. وی افزود: «اگر در مناقشه اتمی تصمیم اشتباهی گرفته شود، باید به چه کسی آن را توضیح دهم به تاریخ، به نسل‌های پیشین یا به نسل‌هایی که پس از ما دیگر نخواهند آمد؟»
«ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد»
کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به ایران تاکید کرده است که گروه ۵+۱ خواهان از سرگیری "فوری" مذاکرات و برخورد جدی و مسئولانه‌ی ایران در این‌باره شده است.
فیلیپ میسفلدر، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان آلمان با اشاره به سیاست اتحادیه اروپا گفت: «هدف ما صلح و ثبات در خاورمیانه است. ایران از اعتماد جامعه‌جهانی سوء‌استفاده کرده و درصدد دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است. ایران هرگز اجازه ندارد به تسلیحات اتمی دست ‌یابد و گسترش سلا‌ح‌های کشتار جمعی را به پیش برد.»
این سیاستمدار آلمانی از ایران خواست که از قطعنامه‌های سازمان ملل سرپیچی نکند و از تهدید همسایگان بویژه اسرائیل دست بر دارد. وی تاکید کرد: «حال وظیفه‌ی ایران است که با شفافیت کامل جامعه‌ جهانی را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود مطمئن سازد.»
گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان روز شنبه (۱۰ مارس) سفر دو روزه خود به عربستان سعودی را آغاز خواهد کرد. بحران سوریه و برنامه اتمی مناقشه‌برانگیز ایران در کانون گفت‌وگوهای وزیر امورخارجه آلمان و مقامات سعودی خواهد بود. وی پس از دیدار از عربستان به یمن خواهد رفت.


 


امروز: لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا گفته است که پنتاگون درحال آماده کردن یک رشته گزینه های نظامی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک و تحریم هاست.
او در مصاحبه ای در روز پنجشنبه با نشریه "نشنال ژورنال" - هفته نامه ای غیرحزبی که بسیاری از مخاطبان آن سیاستمداران واشنگتن هستند - گفت که این برنامه ریزی ها "برای مدتی طولانی" در جریان بوده است.
به گزارش بی بی سی پنتاگون از دوران جورج بوش برای حمله احتمالی به ایران برنامه ریزی می کرد.
اما آمریکا که مظنون است ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح اتمی تلاش می کند همواره گفته است که برخورد نظامی آخرین راه چاره برای حل این اختلاف خواهد بود. ایران می گوید برنامه اتمی را برای مصارف غیرنظامی می خواهد.
آمریکایی ها در روزهای اخیر بار دیگر از اسرائیل که تاکید بیشتری بر احتمال لزوم استفاده از حمله نظامی دارد خواسته اند به تحریم های تازه علیه ایران فرصت تاثیرگذاری بدهد.
آقای پانه‌تا در مصاحبه پنجشنبه گفت که به نظر او رهبران اسرائیل هنوز در مورد چنین ضربه ای به تاسیسات اتمی ایران تصمیم نگرفته اند.
او گفت: "همانطور که رئیس جمهوری گفت تصور نمی کنم تصمیم نهایی در این باره را گرفته باشند. احساس اطمینان می کنم که آنها واقعا به طور جدی درحال سبک سنگین کردن تمامی عواقب چگونگی بهترین راه برخورد با ایران هستند."
اما او گفت که اگر کار به حمله بکشد، اقدامی با دخالت آمریکا بسیار موثرتر خواهد بود.
آقای پانه‌تا گفت: "اگر آنها تصمیم به این کار بگیرند، شکی نیست که تاثیر خواهد داشت، اما فکر می کنم همچنین مشخص است که اگر آمریکا این کار را انجام دهد تاثیر خیلی خیلی بیشتری خواهد داشت."
برنامه ریزی برای حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران به دوران ریاست جمهوری جورج بوش باز می گردد.
او در کتاب خاطراتش که در ماه نوامبر ۲۰۱۰ چاپ شد فاش کرد که به پنتاگون دستور داده بود طرح حمله به تاسیسات اتمی ایران را آماده کنند.
آقای پانه‌تا چند روز پیشتر در اجلاس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل( آیپک) در واشنگتن گفته بود در صورتی که دیپلماسی در "متوقف کردن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای" کارساز نباشد، آمریکا دست به اقدام نظامی خواهند زد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: "اشتباه نکنید، اگر مجبور شویم، اقدام نظامی خواهیم کرد."


 


امروز: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران هیچگاه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد، ولی در عین حال، این کشور به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست.
علی اصغر سلطانیه از "تعهد ایران برای یافتن راه‌حلی بر مبنای مذاکره" خبر داد و گفت که ایران از مذاکرات بدون پیش‌شرط استقبال می‌کند.
به گزارش بی بی سی آقای سلطانیه همچنین ادعاهایی را که درباره اقدام ایران برای پاکسازی سایت نظامی پارچین از آثار آزمایش‌های هسته‌ای مطرح شده‌اند، "ماجرایی مضحک و کودکانه" خواند.
ایران روز سه‌شنبه، ششم مارس (۱۶ اسفند)، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به شرط تعیین چارچوب و "مدالیته" همکاری دو طرف، اجازه بازدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد داد، ولی برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که ایران به دنبال پاکسازی و از بین بردن آثار آزمایش‌های هسته‌ای خود در منطقه نظامی پارچین است.
آقای سلطانیه این ادعاها را کودکانه خوانده ولی گفته است: "ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست."
در عین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران هنوز رسما درباره هرگونه دسترسی بازرسان این آژانس به سایت نظامی پارچین، ارتباطی برقرار نکرده است.
آقای آمانو روز پنجشنبه، هشتم مارس (۱۸ اسفند)، در جمع خبرنگاران گفت که از طریق گزارش‌های رسانه‌ها درباره موضع ایران مطلع شده، "ولی ارتباطی رسمی در این باره با ما برقرار نشده است."
'ایران جدی باشد'
بر اساس گزارش ها، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است: "واقعیت این است که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی در ایران نداشته است. در واقع، تحریم‌ها به جای سانتریفیوژها، بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است؛ تحریم‌ها، قطعنامه‌ها، حمله‌های سایبری و حمله‌های تروریستی به دانشمندان هسته‌ای و تهدیدهای نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران هیج تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ما ندارد."
او گفت: "ما هیچگاه فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق نخواهیم کرد و به فعالیت‌های خود تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهیم."
دو روز بعد از آن که ایران در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که "برای حل و فصل اتهام‌های باقی‌مانده" تصمیم گرفته است با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "به شیوه‌ای حرفه‌ای" همکاری کند، اعضای گروه ۱+۵ در بیانیه مشترکی از این کشور خواستند تا در مذاکرات هسته‌ای با این گروه "جدی" باشد.
در بیانیه گروه ۱+۵ که روز پنجشنبه، هشتم مارس (۱۸ اسفند)، در جریان اجلاس دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شد، آمده است: "ما از ایران می‌خواهیم تا برای دستیابی به نتایج ملموس، بدون پیش‌شرط وارد روند مذاکراتی جدی و بدون وقفه شود."
آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول برگزار شد، اما بدون نتیجه به پایان رسید.


 


امروز: دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن شرکت های بین المللی که به ایران خدمات بیمه می دهند و یا معاملات این کشور را بیمه می کنند از دسترسی به سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم خواهند شد.
به گزارش بی بی سی برد شرمن نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا و ایلنا روس لتینن نماینده جمهوری خواه این طرح را به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده اند.
این تحریم از جمله بیمه سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران و نیز کالاهای دیگر این کشور را در بر می گیرد.
فشار تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه های اخیر افزایش یافته است.
قدرت های غربی ایران را متهم می کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است، اما ایران می گوید که هدف برنامه اتمی اش تولید انرژی و فعالیت های علمی و پزشکی است.
دولت آمریکا می گوید قانون تحریم ایران را که در آخرین روز سال میلادی گذشته به امضای رییس جمهوری این کشور رسیده با هدف کاهش بودجه برنامه هسته ای ایران با تحت تاثیرقرار دادن درآمدهای نفتی این کشور تهیه کرده است.
طرح جدید تحریم که روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان ارائه شد در پی گسترش تحریم ها به شکلی است که "سویفت"، سازمان جهانی انتقالات بین بانکی، نه تنها با بانک مرکزی ایران که با دیگر بانک های ایرانی نیز نتواند همکاری کند.
این در حالی است که حدود دو هفته پیش سازمان جهانی انتقالات بین بانکی اعلام کرد آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های این کشور را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.
گفته می شود اتحادیه اروپا در تحریم های خود علیه ایران که هنوز نهایی نشده تنها بانک مرکزی و چند بانک دیگر ، نه همه بانک های ایرانی را، هدف قرار خواهد داد.
دو هفته پیش سویفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد آماده است " به محض این که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی شد، خدمات خود را دیگر به نهادهای مالی ایرانی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند، ارائه ندهد."
برد شرمن از تهیه کنندگان طرح جدید در مجلس آمریکا گفته است: " ما نباید در تلاش برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و منزوی کردن این کشور از هیچ اقدامی بپرهیزیم. اگر ایران نتواند دریافت ها و پرداخت های بین المللی اش را از طریق سویفت انجام دهد یا مجبور خواهد شد کاملا دست از معامله با شرکای خارجی اش بکشد و یا این شرکا برای فروش به ایران پول بیشتری می خواهند و کالاهای ایران را زیر قیمت خواهند خرید."
آقای شرمن گفت: " هدف ما این نیست که دولت ایران را مجبور کنیم حساب هایش را از یک بانک به بانک دیگری منتقل کند، هدف ما قطع دسترسی آنها به کل سیستم مالی است."
بر اساس اطلاعیه ای که دفتر برد شرمن منتشر کرده طرح مشابهی به زودی در مجلس سنای آمریکا توسط سناتور مارک کیرک که از جمهوری خواهان است ارائه خواهد شد.
آزانس انرژی دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که نشانه هایی در دست دارد که حاکی از کاهش محموله های تجاری نفت ایران در دو ماه گذشته است.
با این همه مقامات ایران اغلب به بی تاثیر بودن تحریم ها بر اقتصاد و سیاست این کشور تاکید می کنند.


 


امروز: زمان و مکان تشییع و محل خاکسپاری پیکر زنده‌یاد سیمین دانشور مشخص شد.
علی دهباشی در گفتگو با خبرنگار مهر، از هماهنگی با خانواده دانشور برای برگزار مراسم تشییع و خاکسپاری وی خبر داد و گفت: پیکر سیمین دانشور ساعت 10 صبح روز یکشنبه 21 اسفند از مقابل تالار وحدت تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود.

پیکر بانوی داستان‌نویسی ایران و همسر زنده‌یاد جلال آل‌احمد به احتمال زیاد در قطعه هنرمندان و نام‌آوران بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده می‌شود.

سیمین دانشور که 8 اردیبهشت 1300 در شیراز به دنیا آمد، روز پنجشنبه 18 اسفند 1390 روی در نقاب خاک کشید.

برخی از جمله تالیف‌ها و ترجمه‌های دانشور عبارتند از: «آتش خاموش» 1327، «سرباز شکلاتی » اثر برنارد شاو 1328، «دشمنان» اثر آنتوان چخوف، مجموعه داستانهای کوتاه 1328، «بتاتریس» اثر شنیتسلر 1332، «رمز موفق زیستن » اثر دیل کارنگی 1332، «کمدی انسانی» اثر ویلیام سارویان 1334، «داغ ننگ» اثر ناتانیل هارثون 1334، «همراه آفتاب» اثر هارول کور لندر، مجموعه داستانهای ملل مختلف برای کودکان 1337، «شهری چون بهشت» 1340، «باغ آلبالو» اثر انتوان چخوف 1347، «سووشون» 1348، «چهل طوطی با جلال آل‌احمد»1351، «بنال وطن» اثر آلن پیتون 1351، «مسائل هنرایران» ده شب، شبهای شاعران و نویسندگان ایران 1356، «مجموعه داستان کوتاه» 1358، «بی کی سلام کنم؟» 1359، «غروب جلال» 1360، « ماه عسل آفتابی» ترجمه‌ای از آثار نویسندگان مختلف 1362، «جزیره سرگردانی» رمان جلد اول ،1372، «شناخت و تحسین هنر» مجموعه مقالات 1357، «از پرنده‌های مهاجر بپرس» 1376، «ساربان سرگردان» 1380، «کوه سرگردان» و مجموعه داستان «انتخاب».


 


امروز: سفیر و نماینده دائم ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در گذشته مکرراً اعلام کرده که برای حل مسایل خواهان مذاکرات منصفانه است و پاسخ اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی به خانم اشتون، نشانه روشنی از تصمیم ایران برای رویکرد رو به جلو است.
به گزارش خبرگزاری مهر، متن سخنرانی علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام به این شرح است:

آقای رئیس
اجازه می خواهم سخنرانی خود را آغاز کنم با نقل قول سخنان رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در مورد انرژی هسته ای و سلاحهای هسته ای که در جمع رئیس و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران و دانشمندان هسته ای در تاریخ 19 فوریه 2012 ایراد شده است: "ملت ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و هرگز هم به دنبال آن نخواهد رفت. بی تردید تصمیم گیرندگان در کشورهای مخالف ما، به خوبی آگاهند که ایران در پی سلاحهای هسته ای نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران به لحاظ منطقی، مذهبی و اصولی، داشتن سلاحهای هسته ای را به عنوان یک گناه تلقی می کند و اعتقاد دارد که اشاعه چنین سلاحهایی، غیر معقول، مخرب و خطرناک است. اگر کشورها اجازه یابند که مستقلا در زمینه انرژی هسته ای، هوا فضا، علوم، فناوری و صنعت پیشرفت نمایند جایی برای سلطه ظالمانه قدرتهای جهانی باقی نخواهد ماند. تحریمها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته اند در حالی که موضوع هسته ای مربوط به چند سال اخیر است لذا مشکل واقعی آنها (دشمنان) با ملتی است که تصمیم گرفته مستقل باشد."

آقای رئیس
حمایت ارزشمند بیش از یکصد کشور جنبش عدم تعهد برای حدود یک دهه از موضوع هسته ای ایران یک پیام دارد: کشورهای در حال توسعه، حق مسلم برای استفاده از علوم و فناوری از جمله انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز دارند و عصر آپارتاید، استعمار و انحصار طلبی به سر رسیده است. در این چهار چوب مفتخرم از همه اعضای خانواده جنبش عدم تعهد برای حمایت اساسی انعکاس یافته در سخنرانی که توسط بردار گرامی ام یعنی خالد شمعا، سفیر محترم مصر، قرائت گردید صمیمانه تشکر نمایم.

آقای رئیس

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا اعتقاد به حل و فصل اختلافات از طریق مشارکت و همکاری سازنده و مذاکرات عادلانه داشته و همواره بر احترام به حقوق همه طرفها و تفوق حقوق اصرار ورزیده است. بنا بر این جمهوری اسلامی ایران توجه دارد که شناسایی حقوق، مستلزم تحقق صادقانه آن است همان طور که اظهار مسئولیت در بردارنده تعهد است.

عضویت در سازمانها بین المللی و پذیرش الزامات آنها، با حقوق و مزایای مناسب، ملازمت دارد. انکار حقوق و امتیازات به منزله به چالش کشیدن دلایل عضویت در این سازمانهاست. هیچ دولتی نمی تواند حقوقی را برای خودش در نظر بگیرد و در عین حال، دیگران را از همان حقوق محروم کند. و هیچ کشوری نمی تواند مسئولیتهایی را برای دیگران متصور شود در حالی که خود را از این مسئولیتها مبرا می دارد.

جمهوری اسلامی ایران متعهد به همه مسئولیتهایش است، از توسعه مناسباتش با همه کشورهای صلح دوست جهان استقبال می نماید و هر گونه تجاوز و تهدید که موجد بی ثباتی و جنگ است را رد می کند.

آقای رئیس

ناگزیرم به کشورهایی که به بهانه ممانعت از یا متوقف نمودن فعالیتهای هسته ای ایران بویژه غنی سازی اورانیوم، تحریمهایی را وضع می کند پیام روشنی بدهم: آنها مردم را هدف قرار داده اند و نه ماشینهای سانتریفیوژ را، زیرا ایران همه بیش از نود قطعه سانتریفیوژ را به طور بومی تولید می نمـاید. گزارشـات بازرسان این اظـهارت مرا تصـدیق می کنند لذا من از این کـشورها می خواهم که به مردمشان و به جهانیان حقیقت را بگویند.

تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران

آقای رئیس،

اجازه دهید قطعنامه 533 که توسط کنفرانس عمومی آژانس در سال 1990 تصویب شد را به همه یادآوری کنم که به صورت واضح بیان می دارد:

• " هرگونه حمله یا تهدید علیه تاسیسات هسته ای با مقاصد صلح آمیز نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس است"

• " حمله مسلحانه به یک تاسیسات هسته ای می تواند منجر به انتشار رادیواکتیو با اثرات شدید درون و ورای مرزهای دولت هدف حمله گردد"

• "تصدیق می نماید که حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای با مقاصد صلح آمیز می تواند توسعه انرژی هسته ای را در معرض خطر قرار دهد"

• " تصدیق می نماید که حمله مسلحانه یا تهدید به حمله مسلحانه علیه تاسیسات هسته ای تحت پادمان، اعم از فعال یا در حال ساخت، شرایطی را ایجاد می کند که شورای امنیت سازمان ملل براساس مقررات منشور ملل متحد بایستی سریعا اقدام نماید."

آقای رئیس،

حمله اسرائیل به راکتور عراق را یادآوری می کنم که براساس قطعنامه سال 1982 منجر به تعلیق حقوق و مزایای عضویت اسرائیل آژانس شد هر چند ایالات متحده تهدید کرده بود- که البته تنها یک بلوف بود - که چنانچه قطعنامه ای علیه اسرائیل تصویب شود، از عضویت آژانس خارج خواهد شد. جهان امروزه شاهد است که رژیم صهیونیستی اسرائیل، مکررا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای می کند که بصورت کاملا واضحی نقض قطعنامه مذکور است. موضع اخیر رژیم صهیونیستی - مبنی بر اینکه هر چه مایل است انجام خواهد داد - این فرضیه را ثابت می کند که آن رژیم تمام تعهدات بین المللی را به چالش کشانده و درخواستهای متحدینش از جمله ایالات متحده، یعنی حامیش، که در دهه های گذشته به هر قیمتی و به هزینه دشمنی با بسیاری کشورها، جهان اسلام، و ایجاد تنفر از آمریکاییها، از اسرائیل حمایت کرده است، را نادیده گرفته و بدانها بی توجهی می کند. سکوت اعضای آژانس، به ویژه شورای حکام اعتبار آژانس را خدشه دار می نماید. عدم اقدام از سوی شورای امنیت ملل متحد براساس بند 3 این قطعنامه عدم توانمندی در پیشگیری از درگیری بوسیله متوقف نمودن تهدیدات علیه صلح و امنیت را نشان می دهد. حمله علیه تاسیسات هسته ای تحت پادمان یک عضو معاهده منع اشاعه هسته ای توسط یک غیرعضو، ناگزیر به فروپاشی معاهده منجر خواهد گردید.

در این چارچوب، از دولتهای عضو آژانس می خواهم که نقض قطعنامه آژانس را محکوم نمایند و از مدیرکل بخواهند که براساس قطعنامه مزبور، هرگونه تحول در این زمینه را به کنفرانس عمومی بعدی و شورای امنیت ملل متحد گزارش نماید.

به قتل رساندن دانشمند هسته ای، پدیده توحش در قرن بیست و یکم

آقای رئیس

جامعه بین المللی یکبار دیگر شاهد پدیده زشت تروریسم و به قتل رساندن دانشمندان و دانشگاهیان در تخلف آشکار از اصول بشردوستانه، روح منشور سازمـان ملل، اسـاسنامه آژانـس بین المللی انرژی اتمی و حقوق بین الملل بود. با تاسف عمیق پنج دانشمند ایران هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند. نظر به ضیق وقت، من در وقت دیگری بیشتر به این موضوع خواهم پرداخت.

مروری گذرا به گزارش مدیرکل در خصوص راستی آزمایی عادی

گزارش مدیرکل به روشنی این واقعیت را منعکس می کند که:

• کلیه مواد هسته ای و فعالیتها تحت پادمان های جامع بوده و برای استفاده صلح آمیز هستند؛

• ایران مسلط بر فن آوری غنی سازی است و علیرغم تحریم، فعالیتهای هسته ای در حال پشرفت است؛

• مدیرکل جزئیات فنی ای را گزارش نموده است که حفاظت از اطلاعات حساس ، تجاری و مبتنی بر مالکیت معنوی کشورهای عضو را نقض می کند. باید به این واقعیت تلخ توجه نمود که این گزارش علیرغم اینکه فرض این است که طبقه بندی اعلام شده آن محرمانه می باشد مگر آنکه شورای حکام تصمیم بگیرد که آن علنی شود ، در دسترس عموم قرار گرفته و باعث سردرگمی زیاد خوانندگان غیر فنی شده است.

• از مدیرکل انتظار می رود که صرفا وضعیت واقعی را گزارش کند برای نمونه ایران بخاطر دلایل روشن شناخته شده، پروتکل الحاقی و کداصلاح شده 1/3 را اجرا نمی کند و غنی سازی خود را و تکمیل رآکتور آب سنگین برای تولید رادیو ایزوتوپ را تعلیق نمی کند. گزارش نباید شامل بیـانیه های دبیرخانه در خصوص آنچه که یک کشور عضو ( ایران)، باید یا نباید انجام دهد، باشد. هر نظری که با ارائه اطلاعات غلط، پروتکل الحاقی که ماهیتا داوطلبانه است را به عنوان یک سند الزام آور حقوقی قلمداد نماید، بر خلاف واقعیت است و به اعتبار آژانس آسیب می رساند. - اطلاعات جزئی و بخشی از یک فرآیند راستی آزمایی فنی موجب سوء تفاهم شده است که می بایست متوقف شود.

سیاست تعامل

1- تعامل با آژانس

آقای رئیس،

از زمان آخرین شورای حکام یک تحول مهم اتفاق افتاده است یعنی تعامل ایران و آژانس در خصوص یکی از مسائل حساس امنیت ملی و مرتبط با امور سیاسی که منظور ادعاهایی مربوط به ابعاد نظامی احتمالی است. از آنجا که دبیرخانه تصویر کاملی ارائه نکرده است بلکه تا حدی تصویر مایوسانه ای ارائه نموده است مخصوصا در بیانیه مطبوعاتی خود قبل از اینکه تیم آژانس به وین بازگردد و پیش از آنکه گزارش مدیر کل و بیانیه مقدماتی او در همین نشست قرائت شود، باید موارد ذیل را به ثبت برسانم.

سابقه:

پیرو مذاکرات سیاسی در سطح بالا، برنامه کاری (INFCIRC/711) برای روشن شدن مسایل باقیمانده از گـذشته، در تاریخ 27 اوت 2007 میان جمـهوری اسـلامی ایـران و آژانـس بین المللی انرژی اتمی توافق شد. در نتیجه همکاری بسیار فعالانه ایران، شش مسأله باقیمانده در تاریخ 2008 حل و فصل گردید و مدیر کل قبلی آن را به شورای حکام گزارش نمود.

علی رغم این واقعیت که آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهدات خود از جمله تحویل اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» را به ایران انجام نداده است، ایران ارزیابی خود را در یک سند 117 صفحه ای به آژانس ارائه داد. بنابراین برنامه کار خاتمه یافت ولی آژانس بر خلاف برنامه کار آن را اعلام نکرد.

در هر حال ایران یک بار دیگر با دعوت از تیم آژانس در تاریخ 30 اکتبر 2011 برای دیدار از ایران به منظور حل مسایل و خاتمه دادن به فرآیندی که به نظر می رسد بی پایان است یک امتیاز تاریخی را در اختیار گذاشت.

الف ـ نخستین ملاقاتها (29ـ31 ژانویه 2012)

ایران و تیم آژانس متشکل از مقامات ارشد مذاکرات فشرده ای درباره چگونگی حل و فصل مسایل و ارکان اصلی تعیین شده داشتند. آژانس و ایران پیش نویسهای متن خود را درباره رویکرد تدوین شده و مدالیتی برای جزئیات بعدی تبادل کردند.

ب ـ ملاقاتهای میان نشستها (15 ـ 17 فوریه 2012)

به منظور تسهیل دو دور مذاکره در تهران، سه ملاقات در وین انجام شد و تفاهمات زیر بدست آمد:

• رویکری که در این فرآیند وجود دارد موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه بندی خواهد شد تا برای تسهیل کار رویکرد فشرده، موثر و نتیجه بخشی بدست آید.

• آژانس اعلام کرد که همه مسایل باقیمانده منحصراً در سند GOV/2011/65 می باشد که در فهرست اولویت بندی موضوعات/دسته ها در دومین پیش نویس مدالیتی ارائه خواهد شد.

• در این زمینه مواردی از قبیل توسعه چاشنی انفجاری، ابتکار انفجار در سطح بالا و آزمایش هیدرودینامیک که در اصل آژانس پیشنهاد داده بود که جزو موضوع شماره 2 قرار بگیرد توافق شد که در موضوع اول جای بگیرد. بنابراین موضوع شماره 1 شامل 5 مسأله می شد.

• توافق شد که آژانس اسنادی را که نشان می دهد ایران فعالیتهای ادعا شده در مورد هر یک از موضوعات را انجام داده است تحویل دهد.

• توافق شد که اول متن مدالیته مورد توافق قرار گیرد و منعقد گردد و سپس بر اساس همین مدالیتی مورد توافق رویکرد موضوع به موضوع اجرا شود.

• توافق شد که آژانس سوالات خود را درباره موضوع شماره 1 (5 مسأله) آماده نماید و آنها را در ملاقات بعدی (در تاریخ 20ـ21 فوریه) به ایران ارائه دهد تا راه را برای اجرای موثر کار هموار نماید.

• ایران با درخواست آژانس برای تهیه اظهار نامه ابتدایی درباره ضمیمه گزارش مدیر کل (GOV/2011/65) در ملاقات بعدی (20ـ21 فویه) موافقت کرد.

• همچنین توافق شد که اگر چه آژانس سوالات خود را درباره موضوع شماره 1 ارائه خواهد داد اما تقاضای دسترسی به پارچین طبق رویکرد موضوع به موضوع تا بعد از نشست شورای حکام در ماه مارس به تعویق بیافتد.

• ایران آمادگی خود را در راستای اثبات حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال برای برداشتن گامهای عملی از جمله ارائه دسترسی در مورد دو مسأله موضوع شماره 1 یعنی توسعه چاشنی انفجاری و ابتکار انفجار در سطح بالا اعلان کرد.

ج ـ ملاقاتهای دوم (20ـ21 فوریه)

بر اساس متن مدالیتی که آژانس پیشنهاد داده بود گامهای زیر به ترتیب پیش بینی شد:
1) 1توافق بر سر مدالیتی
2) ایران اظهار نامه ابتدایی خود را در مورد ضمیمه گزارش GOV/2011/65 ارائه نماید.
3) آژانس همه سوالات مربوط به موضوع شماره 1 (5 مسأله) را ارائه کنــد و اسنادی را که نشان می دهند فعالیتهای ادعایی را ایران اجرا کرده است تحویل دهد.
4) ایران به سوالات آژانس پاسخ خواهد داد.
5) آژانس پاسخها را مرور و تحلیل خواهد کرد و درباره همه اقدامات که در مورد موضوع شماره 1 (5 مسأله) باید انجام شود با ایران به مذاکره خواه پرداخت.
6) آژانس اجرای اقدام (یا اقدامات) مربوط به یکی از مسایل موضوع شماره 1 را طبق رویکرد موضوع به موضوع درخواست خواهد نمود.

علی رغم توافقی که در وین شد (قسمت ب بالا) و حتی بر خلاف متن آژانس که در بالا ذکر گردید تیم آژانس بر اساس دستور مدیر کل خواستار دسترسی به پارچین شد.

باید یادآوری گردد که پارچین در سال 2005 دوبار توسط آژانس بازدید شده است که متعاقبا معاون سابق مدیرکل اعلام داشت که موضوع خاتمه یافت و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل سابق آن را به شورای حکام گزارش نمود. با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است دسترسی به سایت یک فرآیند زمان بر می باشد و بطور مکرر نمی توان اجازه داد. در پرتو این سابقه، و بر اساس اینکه از آژانس خواسته شده است همه مسائل مربوطه را همچون آزمایشات هیدرو دینامیک را با هم یکی نماید، متعاقبا یکبار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد. این فرآیند می تواند بطور واضح زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شود، شروع گردد.

علی رغم این واقعیت که مدالیته نهایی نشده بود اما ایران در راستای نشان دادن حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال، تصمیم گرفت اظهار نامه اولیه خود را در خصوص ضمیمه گزارش مدیرکل ارائه نماید. این یکی از اقدامات مورد انتظار در پیش نویس مدالیته ارائه شده توسط آژانس بود

آژانس برای ارائه کلیه سوالات در خصوص موضوع شماره 1 ( 5 مسأله مربوطه) آماده نبود و تنها در خصوص پارچین و کارشناس خارجی سوال نمود. آژانس هیچ سند یا توضیحی در خصوص این سوالات ارائه نکرد.

ایران مجددا آمادگی خود را برای اتخاذ اقدامات عملی شامل اجازه دسترسی در خصوص دو مسأله در موضوع شماره 1 یعنی توسعه چاشنی و ابتکار انفجار در سطح بالا برای حل و فصل این دو موضوع اعلام نمود اما تیم آژانس آن را به دلیل دستور مدیرکل برای بازگشت به وین، نپذیرفت.

با این حال هر دو طرف بحث فشرده ای در خصوص مدالیته برای کار در خصوص ادعاها داشتند، توافقات در بخشهای زیادی حاصل شد اما به دلیل بازگشت برنامه ریزی شده تیم به وین و ضیق وقت، متن نهایی نشد.

اجازه دهید توجه شما را به این واقعیت جلب نمایم که دبیرخانه موظف است وضعیت واقعی و نتایج راستی آزمایی را بدون هر گونه توصیفاتی از قبیل اظهار تأسف، یأس یا مسرت به نحوی صرفاً بی طرفانه منعکس نماید. این گونه داوریها باید بر عهده کشورهای عضو گذاشته شود.

ناگزیرم در سوابق نمایم که رویه راستی آزمایی آژانس مبتنی بر موافقتنامه پادمان با کشورهای عضو می باشد. بنابراین از دبیرخانه انتظار می رود این اصل را رعایت نماید.

جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را برای کار با آژانس به طریقی حرفه ای برای حل و فصل ادعاهای باقیمانده با هدف اینکه به کشورهای عضو و افکار عمومی جهان ثابت شود که فعالیتهای هسته اش صرفا برای اهداف صلح آمیز است، اتخاذ نموده است.

بنابر این از کلیه کشورهای عضو انتظار می رود که از این فرآیند حمایت نمایند و از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف فضایی که برای پیگیری یک نتیجه موفقیت آمیز مورد نیاز است اجتناب نمایند.

2ـ تعامل با کشورهای عضو

جمهوری اسلامی ایران در گذشته مکرراً اعلام نموده است که برای حل مسایل خواهان مذاکرات منصفانه است. ایران رویکرد تعامل را اتخاذ نموده، از کنارگذاشتن زبان تهدید استقبال نموده و ملاحظه جدی هر پیشنهادی را مد نظر قرار داده است با این اعتقاد که دو طرف بتوانند به توافقی که مبتنی بر حقوق بین الملل باشد نایل آیند.

پاسخ اخیر جناب آقای دکتر جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به خانم آشتون، نشانه روشنی از تصمیم ایران برای رویکرد رو به جلو می باشد.

مشارکت چشمگیر مردم ایران در انتخابات اخیر مجلس بی اثر بودن قطعنامه ها، تحریمها، حملات سایبری، ترور دانشمندان هسته ای و تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات را به اثبات رساند. همه ایرانیان در سراسر جهان در مسأله هسته ای با هم متحد هستند.

آقای رئیس

اجازه می خواهم از این فرصت استفاده کرده و به اندک کشورهای مشخص غربی که در رابطه با بیـان حقیقیت به جهـانیان و یا حداقـل به مـالیات دهنـدگان خود با بن بست روبرو شده اند توصیه هایی را بنمایم. به آنها بگویم که با دادن اطلاعات نادرست به مردمشان مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای است و ظرف چند ماه یک بمب هسته ای را آزمایش خواهد کرد، آنها را گمراه کرده اند. آنها باید اعتراف نمایند که برغم ادعای داشتن سرویسهای اطلاعاتی قوی، اشتباهات محاسباتی بسیاری داشته اند: آنها قادر نبودند پیروزی انقلاب اسلامی در 33 سال پیش در ایران، شکست صدام، شکستشان در عراق و افغانستان، و نکته آخر ولی نه کم اهمیت ترین، دستاوردهای بزرگ ایران در فناوری هسته ای و بویژه تسلط کامل ایران بر فناوری غنی سازی را پیش بینی نمایند.

در هر حال ما درک می کنیم که آن دسته معدودی از کشورهای مشخص ناکام و در مسأله هسته ای ایران با بن بست روبرو شده اند و گشایشی همراه با حفظ آبرو می خواهند. ما آماده ایم که به آنها کمک کنیم تا از طریق فرآیند مذاکرات از این بن بست خارج شوند به شرط اینکه طرز فکر خود را تغییر دهند و از خط مشی «هویج و چماق» و «تحریم و مذاکره» به مذاکراتی متمدنانه و بدون قید و شرط با حفظ احترام متقابل و موقعیت برابر روی آورند.


 


امروز: مدیرعامل فولاد البرز اعلام کرد: نوسانات نرخ ارز، هزینه واردات شمش فولادی برای تولیدکنندگان را به میزان قابل توجهی افزایش داده، این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد شمش مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش ایلنا حسن مصیب‌زاده ضمن تاکید بر اینکه تولیدکنندگان به واسطه شرایط ایجاد شده در اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند که فعالیت آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده است،ا گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات ایجاد شده در مسیر گشایش اعتبار برای خرید مواد اولیه، تامین شمش فولادی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت تبدیل شده است. از سوی دیگر عدم دسترسی به ارز نیز به نوبه خود بر مشکلات فعالان افزوده است.

وی در خصوص افزایش قیمت تامین شمش به واسطه نوسانات نرخ ارز، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت شمش برای تولیدکنندگان خارجی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان تمام می‌شود، این در حالی است که به دلیل شرایط شکل گرفته در بازار ارز، تولیدکنندگان ما قیمتی در حدود ۱۱۵۰ تومان می‌توانند شمش مورد نیاز خود را تامین کنند.

مصیب‌زاده که هزینه‌های تمام شده تولید در ایران را بالا‌تر از عرف جهانی می‌داند، تصریح کرد: باتوجه به مشکلات موجود در تامین شمش و بالا بودن هزینه تمام شده، تولیدکنندگان مجبور به فروش محصولات خود با نرخ‌های پایین در بورس هستند و در صورت تغییر در میزان عرضه و قیمت خود با برخوردهای تعزیراتی روبرو می‌شوند.

به گفته وی؛ با وجود این مسائل، امروز تمام تولیدکنندگان بخش خصوصی فولاد با معوقات بانکی روبرو هستند، از سوی دیگر عدم نقدینگی، فعالیت واحدهای صنعتی را تحت الشعاع قرار داده است.

مدیرعامل فولاد البرز ضمن تاکید بر اینکه اغلب تولیدکنندگان بزرگ فولادی بخش خصوصی به حالت اغما فرو رفته‌اند، افزود: هم اکنون ظرفیت تولید اغلب واحدهای صنعتی به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته، ‌ این در حالی است که بسیاری از واحد‌ها در شرف تعطیلی قرار داشته و برخی کارخانجات کوچک‌تر و متوسط نیز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم بازبینی در وضعیت سیاست‌های حمایتی در قبال صنعتگران، متذکر شد: در حال حاضر هیچ حمایتی از سوی دولت در قبال تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، متاسفانه تمام حمایت‌ها تنها در قالب وعده و شعار باقی می‌ماند.


 


امروز: رئیس جامعه دامپزشکان و فعال صنعت مرغداری از کمبود شدید موجودی نهاده‌های دامی در کشور خبر داد و افزود: عدم وجود نهاده‌های دامی از یک سو و افزایش قابل ملاحظه قیمت آن از سوی دیگر، فعالیت واحدهای تولیدی را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش ایلنا ناصر نبی‌پور با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر میانگین قیمت نهاده‌های دامی برای طیور به بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته، البته گفتنی است که قیمت برخی محصولات از جمله سویا در بازار بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که به شدت با کمبود و عدم موجودی این محصولات در بازار روبرو هستیم و تامین خوراک برای تولیدکنندگان بسیار مشکل شده است.

وی ضمن تاکید بر عدم پاسخگویی مسئولان به تامین نیاز نهاده‌های تولید مورد نیاز واحد‌ها، تصریح کرد: پس از انتقال معاونت پشتیبانی و امور دام از وزارت جهاد به زیرمجموعه وزارت بازرگانی، مدیریت این حوزه کمرنگ شده و این معاونت دیگر برنامه‌ای برای تنظیم بازار ندارد.

نبی‌پور با اذعان به اینکه هم اکنون قیمت تمام شده فروش تخم مرغ بسیار کاهش یافته، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان است. با این قیمت تولیدکنندگان یک ریال هم از فعالیت خود سود نمی‌کنند و برای ادامه حیات واحدهای خود تنها مجبور به فروش با قیمت‌های نازل هستند.

این تولیدکننده مرغ و تخم مرغ در خصوص وعده‌های مطرح شده از سوی دولت مبنی بر فراهم شدن زمینه صادرات مازاد تخم مرغ به منظور حمایت از تولیدکنندگان، گفت: پیش از این برخلاف برنامه چهارم و پنجم اقتصادی، بر صادرات مرغ و تخم مرغ تعرفه ۷۰ درصدی صادرات وضع شده بود که این تعرفه ظرف یک ماه قبل حذف شد. اما متاسفانه باوجود وعده‌های داده شده مبنی بر صادرات و حذف تعرفه صادراتی، دستورالعملی به گمرکات برای این امر داده نشده است.

به گفته وی؛ در حال حاضر مرغداران در وضعیت نامناسبی قرار دارند که عدم نقدینگی بر این مشکلات دامن زده است.


 


امروز: يك فعال كارگري در خوزستان با انتقاد از دخالت دولت در سازمان تامین اجتماعی و برخورد‌های سیاسی با مدیران ارشد این سازمان گفت: تغییرات مکرر مدیران لطمه‌هاي غير قابل جبراني بر بدنه سازمان تامين اجتماعي وارد خواهد کرد.

آقایار حسینی در گفت گو با ایلنا اظهار داشت: زيان‌ديدگان واقعی این تغییرات مدیریتی و دخالت‌هاي سياسي دولت، کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیراني خواهند بود که صاحبان واقعی این صندوق هستند.

دبير اجرايي خانه كارگر خوزستان خاطرنشان کرد: قطعا اگر وضع به همین روال پیش رود در آینده نه چندان دور شاهد افزایش مشکلات در مجموعه عظیم تامین اجتماعی هستیم و سازمان قادر به پرداخت حقوق و سایر مطالبات و تعهدات بازنشستگان و مستمری‌بگیران نخواهد بود.

به گفته وی دولت باید پاسخگوی تغییرات ناگهانی و بی‌دليل خود باشد و پرداخت بدهی‌ 30 هزار ميلياردي خود به سازمان تامين اجتماعي را در اولویت قرار دهد.


 


امروز: رئیس اتحادیه چایکاران کشور گفت: چایکاران و هزاران کارگری که بر روی باغات چای شمال کشور کار می‌کنند در خطر نابودی قراردارند.

به گزارش ایلنا ایرج هوسمی ضمن بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: در هر هکتار ۱۰ تن محصول برگ سبز چای برداشت می‌شود که در طول یکسال بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارگر بطور متوسط از فصل شروع به کار تا برداشت و حمل چای و غیره بر روی آن کار می‌کنند تا چای تولید شود.

او گفت: در سطح کشور بیش از پنجاه هزار هکتار باغات چای وجود دارد که سهم استان گیلان از این مقدار ۳۲ هزار هکتار و استان مازندران دو هزارهکتار است.

رئیس اتحادیه چایکاران افزود: باوضعیت فعلی چای کشور هزاران کارگری که بر روی باغات یا در بخشهای ترابری و حمل چای و يا در کارخانه‌ها كار مي‌كنند بیکار شده‌اند و عده‌ای برای تامین معاش خود به شغلهای کاذب روی آورده‌اند.

او در خصوص مشکلات چایکاران با اشاره به اینکه۱۰ میلیارد تومان از کل مطالبات چای کاران کشور پرداخت نشده است، تصریح کرد: در طول عمر چای کشور امسال ركورد دار عدم پرداخت بهای چای سبز کشاورزان است.

هوسمي با بيان اينكه معمولا در فاصله مهر تا اسفند هر سال مطالبات کشاورزان چای کار پرداخت می‌شد، افزود: متاسفانه ۷ماه از زمان بهره برداری چای گذشته اما هنوز کشاورزان چای کار پول خود را دریافت نکرده است.

او با تاکید برلزوم حل مشکلات چایکاران در این فصل از سال افزود: تا زمانی که مدیریت چای کشور تحت نظارت وزارت بازرگانی بود (تا سال ۱۳۷۹) به مشکلات چای کاران رسیدگی می‌شد، به اين ترتيب كه چای کار می‌توانست در فصل زمستان که باغ برای ایجاد چای مرغوب نیاز به ترمیم و هرس و کود دارد چایکار مبلغي بابت کود می‌گرفت و باغ خود را برای فصل برداشت آماده می‌کرد.

رئیس اتحادیه چایکاران اضافه کرد: اما متاسفانه از زمانی که مدیریت چای کشور در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته روز به روز بر مشکلات چای کاران اضافه شده تا جایی که دیگر باغ چایی باقی نمانده است تا احتياجي به چایکار باشد.

او با اشاره به اینکه قیمت چای در طول سالهای اخیر (از سال ۸۰ به بعد) با افزایش تورم همراه نبوده است گفت: این عدم افزایش قیمت چای در صورتی است که تمام اقلام مصرفی معیشتی چایکاران افزایش پیدا کرده و کشاورزان در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

هوسمي تاکید کرد: ما نتیجه تلاش و زحمت یک ساله‌مان را به سازمان چای داده‌ایم و بهای آن را از این سازمان می‌خواهیم چرا که ۷ ماه از زمان بهره برداری آن گذشته وکشاورزان محتاج مطالبات بحق خود در این مقطع از سال هستند.

او ادامه داد: اگر این کشاورزان نتوانند در فصل زمستان به باغات چای خود رسیدگی کنند مسلما محصول خوبی برداشت نخواهند کرد و متضرر خواهند شد.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور با اشاره به اینکه بین سالهای ۶۹ تا ۷۲ کشاورزان چای کار ۷۰ هزار تن چای خشک تولید می‌کردند عنوان کرد: متاسفانه این رقم به ۱۶ هزار تن کاهش یافته است و اکثر باغات با وجود این مشکلات‌‌ رها و تبدیل به جنگلهای مخروبه شده‌اند.

او افزود: همین مقدار کمی از چای که تولید می‌شود به گونه‌ای است که چایکار بدون استخدام کارگر، كشاورزي مي‌كند تا تولید محصولش به صرفه‌تر باشد.

او با تاکید بر اینکه عده‌اي رانت خوار و دلال در سایه بی‌توجه‌ای دولت می‌خواهند صنعت چای کشور را از بین ببرند افزود: بیش از ۶۰ هزار خانوار چای کار در گیلان و مازندران در خطر نابودی قرار دارند.

او در خاتمه گفت: تا زمانیکه دولت مثل گذشته از چایکاران در ارتباط با دریافت مطالباتشان و سایر کمکهای نقدی و غیر نقدی حمایت نکند این صنعت به سمت نابودی پیش می‌رود.


 


امروز: رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار از افزايش قيمت سبد آجيل شب عيد به واسطه نوسانات اخير نرخ ارز خبر داد.

به گزارش ایلنا عليرضا ارزاني ممقاني با بيان اين مطلب گفت: طي ماه هاي اخير به واسطه نوسانات شديد نرخ ارز در بازار، قيمت برخي خشكبار با افزايش روبرو شده است. اين امر به علت واردات بي رويه برخي محصولات چون بادام هندي، بادام زميني، تخمه آفتاب گردان و تخم كدو طي ماه هاي اخير است.

وي ضمن تاكيد مخالفت صريح اين اتحاديه با واردات انواع خشكبار به كشور اعلام كرد: ما هيچ نيازي به واردات خشكبار نداريم. البته اخيرا واردات اين محصولات ممنوع شده اما وارداتي كه طي ماه هاي اخير صورت گرفت، منجر به رشد قيمت ها در بازار شد. از سوي ديگر با توجه به افزايش قيمت دلار، صادركنندگان به افزايش صادرات ترغيب شدند كه اين امر نيز به نوبه خود منجر به رشد نسبي قيمت ها در بازار شد.

ارزاني ممقاني در خصوص تغيير قيمت آجيل شب عيد به تبع نوسانات اخير قيمتي، مطرح كرد: در طول يكي دو ماه اخير، قيمت برخي محصولات داخلي و خارجي بين 20 تا 50 درصد افزايش يافت كه بر اين اساس مي توان اعلام كرد آجيل شب عيد نسبت به سال گذشته به همين ميزان رشد قيمت خواهد داشت.

به گفته وي؛ در محصولات داخلي بيشترين رشد قيمت ها مربوط به پسته، كشمش و كمترين افزايش قيمت مربوط به تخمه ژاپني و تخمه آفتاب گردان بوده است. در بازار وارداتي ها نيز بيشترين افزايش قيمت ها مربوط به بادام زميني، بادام هندي است.

وي متذكر شد؛ در حال حاضر براي شب عيد هيچ كمبود كالايي براي انواع آجيل در بازار وجود نخواهد داشت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته