-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اسفند ۱۱, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 02/29/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: فهرستی ۳۰ نفره از کاندیداهایی که نام اغلب آن‌ها در فهرست‌های قبلی آمده بود با اعلام نزدیکی به خط احمدی‌نژاد-مشایی منتشر شد. آیا چراغ‌ خاموش "جبهه توحید و عدالت" نزدیک انتخابات روشن شده است؟
سه روز مانده به انتخابات مجلس نهم، در حالی که هیچ لیستی از جناح احمدی‌نژاد-مشایی منتشر نشده بود و برخی ناظران تعبیر راه رفتن با چراغ خاموش را برای این گروه برگزیده بودند، لیست منتسب به این جریان با نام "جبهه توحید و عدالت" منتشر شد.

مرتضی آقاتهرانی، فاطمه آلیا، غلامعلی حداد عادل و مهدی کوچک‌زاده از جمله کاندیداهای این لیست ۳۰ نفره هستند. نام این افراد قبلا در سایر فهرست‌ها از جمله جبهه پایداری، جبهه متحد اصول‌گرایان و صدای ملت هم آمده بود.

ساعاتی پس از انتشار این فهرست تکذیب‌ها شروع شد. کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری، حمیدرضا کاتوزیان سخنگوی صدای ملت و علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصول‌گرایان از جمله اولین کسانی بودند که به طور جداگانه رسما اعلام کردند که اعضای لیست آن‌ها بدون اجازه در لیست توحید و عدالت قرار گرفته‌اند.

برخی افرادی که نامشان در لیست احمدی‌نژاد-مشایی آمده بود نیز به طور جداگانه بیانیه داده و حضور خود در این فهرست را تکذیب کردند. مرتضی آقاتهرانی، مهدی کوچک‌زاده و فاطمه آلیا از جمله امضاکنندگان این بیانیه بودند.

باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری پا را از تکذیب فراتر گذاشت و در گفت و گو با خبرگزاری فارس از پیگرد و برخورد قانونی با کسانی سخن گفت که نام افراد را بدون اطلاع آنان در لیست انتخاباتی خود منتشر کرده‌اند.

«دعواهای زرگری»

علی مزروعی، نماینده مجلس ششم اما این دعواها را ساختگی و ظاهری می‌داند. او در این باره به دویچه‌وله گفت: «به نظر من این دعواها را نباید خیلی جدی گرفت. این‌هم که گفتند شکایت می‌خواهند بکنند، از چه کسی می‌خواهند شکایت کنند؟ کسی مسئولیت لیستی را که منتشر شده به‌عنوان یک گروه به‌عهده ندارد، یا کسانی که بتوانند پیگیری قضایی از آن‌ها کنند وجود ندارند. بنابراین این‌ها فقط در فضای انتخاباتی‌ست و شما خواهید دید که بعد از روز جمعه همه‌این‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و فکر می‌کنم دوباره این آقایان سر این مسئله که چه قدر قدرت را بین خودشان تقسیم کنند باز هم با یکدیگر اختلاف خواهند داشت».
بشنوید: گفت و گو با علی مزروعی

این نماینده سابق مجلس، بر این نظر است که «این انتخابات در واقع انتخابات نیست، انتصابات است و به واقع رقابتی در آن نیست». آقای مزروعی تاکید می‌کند که هیچیک از این گروه‌ها از نظر مبانی فکری اختلاف فاحشی با هم ندارند. به عقیده‌ی وی «دعوا بر سر میزان سهمیه‌ای است که هرکدام می‌خواهند از کیک قدرت داشته باشند». مزروعی معتقد است که انتشار این لیست‌های متفاوت تغییری در نتیجه انتخابات مجلس نیز نخواهد داد.

گرم کردن تنور انتخابات

برخی از ناظران معتقدند ارائه لیست‌های مختلف و به ظاهر متفاوت تنها سه روز مانده به انتخابات با هدف گرم کردن تنور سرد انتخابات صورت می‌گیرد. علی مزروعی نیز بر همین نظر است. او می‌گوید: «الان چون تنور انتخابات کاملاً سرد است، شاید این‌ها فکر می‌کنند که با این رفت و برگشت‌هایی که ایجاد می‌کنند بتوانند این تنور را کمی گرم کنند که البته بعید است. بنابراین از نگاه من این بحث و جدل‌ها فقط ممکن است از نظر آن‌ها بخواهد فضای انتخابات را تغییر دهد وگرنه در نتیجه خیلی فرقی ایجاد نخواهد کرد».

اگر حاکمیت بتواند تنور انتخابات را با ارئه لیست‌های مختلف و بزرگ نشان دادن اختلافات بین گروه‌ها گرم کند، معنایش آن خواهد بود که در آخرین لحظه‌ها کسانی که خیلی اهل سیاست نیستند و تصمیم جدی برای رای دادن نداشتند، مممکن است تغییر عقیده داده و در انتخابات شرکت کنند.

نزدیکی به مشایی: رای بیشتر؟

لیست توحید وعدالت رسما اعلام کرده که به جریان مشایی نزدیک است. شریف‌زاده سخنگوی این گروه در گفت و گو با خبرآنلاین گفته: «چندبار به صورت محدود آقای مشایی را دیده‌ام و با ایشان به صورت صریح درباره مسائل مختلف فکری و اندیشه‌ای صحبت کرده‌ام و دریافته‌ام که خواستگاه اندیشه ما یکی است».

آیا نزدیکی به مشایی که سخنان جنجالی‌‌اش درباره فرهنگ ایرانی و دوستی با مردم اسرائیل و نیز عکس‌هایش با هنرمندانی چون هدیه تهرانی و محمدرضا گلزار از دلایل خشم اصول‌گرایان نسبت به او شد، می‌تواند بخشی از مردم را جذب صندوق‌های رای کند با این امید که نام هم‌فکران مشایی از آن‌ها بیرون بیاید؟

پاسخ علی مزروعی به این پرسش منفی است: «من فکر می‌کنم شما این جریان را زیادی جدی گرفته‌اید. به نظر من اصلاً این جریان تأثیر و اثری در جامعه ندارد و این حرف‌هایی که می‌زنند همه‌اش برداشت‌های ذهنی است و مردم ایران خیلی آگاه‌تر از آن هستند که بخواهند با بعضی از این حرف‌هایی که زده می‌شود طرف این یا آن بروند. آن‌ها با یک نگاه درازمدت‌تری به مسائل نگاه می‌کنند و من فکر نمی‌کنم این حرف‌هایی که زده می‌شود در نگاه آن‌ها به افراد و جریان‌‌های سیاسی تأثیری داشته باشد. مردم تصمیم مستقل خودشان را می‌گیرند».

درستی یا نادرستی این گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها کمتر از ۴۸ ساعت دیگر مشخص خواهد شد. این که تمامی این دعواها تنها برای کشاندن بیشتر مردم پای صندوق‌های رای بوده و یا واقعا رقابتی بر سر تصاحب کرسی‌های مجلس وجود دارد، مجلسی که به گفته بسیاری از همین اصول‌گرایان دیگر در راس امور نیست. انتخابات نهمین دور مجلس شورای اسلامی را شاید بتوان اولین انتخاباتی دانست که در آن شرکت یا عدم شرکت مردم از نتیجه انتخابات مهمتر شده است.
منبع: دویچه وله


 


امروز: دو روز مانده به برگزاری نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در سخنرانی خود حساسیت این دوره از انتخابات را از دفعات پیش بیشتر دانست.
آیت الله خامنه ای دلیل این حساسیت را در این دانست که "تیرهاى موجود در ترکش استکبار علیه مردم تمام شده. هرچه می توانستند، ضربه زدند؛ هرچه داشتند و به عقلشان رسیده، فعالیت کردند."
به گزارش بی بی سی فارسی او در سخنرانی خود حضور مردم در این انتخابات را در درجه اول اهمیت برشمارد و گفت: "آنچه مهم است، این است که مردم حضور پیدا کنند؛ البته این هم مهم است که به نامزدهاى صالح رأى بدهند."
او افزود: "هرچه حضور مردم بیشتر باشد، پشتوانه‌ مجلس شوراى اسلامى قوى‌تر باشد، مجلس محکم‌ترى، تواناترى، شجاع‌ترى تشکیل خواهد شد."
آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "شاید شش ماه یا بیشتر است که دارند علیه انتخابات روز جمعه تبلیغات می کنند - انواع و اقسام تبلیغات - براى اینکه مردم را دلسرد کنند، براى اینکه پاى صندوقها خلوت باشد."
انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی در روز جمعه ۱۲ اسفندماه برگزار می شود که اغلب منتقدان حکومت از جمله افراد و احزاب نزدیک به اصلاح طلبان مشارکت در این انتخابات را تحریم کرده اند.
به گفته این منتقدان یکی از دلایل تحریم این انتخابات، نبود شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم است.
آیت الله خامنه ای با اشاره به تحریم انتخابات در سخنرانی خود گفت: "صدها و هزارها و - اگر این رسانه‌هاى تازه پدید آمده‌ اینترنتى را هم محاسبه کنیم، سر به میلیونها میزند - میلیونها رسانه را به کار انداختند، براى اینکه مردم را دلسرد کنند. گاهى گفتند مردم شرکت نمی کنند، گاهى گفتند تحریم می کنند، گاهى گفتند تقلب می شود، گاهى گفتند چه و چه؛ براى اینکه مردم پاى صندوق رأى نیایند، دلسرد بشوند. آنى که من احساس می کنم و از لطف الهى احتمال قوى می دهم که اینجور بشود، این است که ملت ایران در روز جمعه‌اى که مى‌آید، یک سیلى سخت‌تر به چهره‌ استکبار خواهد زد."

آیت الله علی خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود که متن کامل آن در وبسایت رسمی اش منتشر شده، با اشاره به تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: "اگر آمریکا و غرب و صهیونیسم و سرمایه‌داران و مفتخوران یهودىِ وابسته به سازمان صهیونیسم بتوانند ملت ایران را قانع کنند، به زانو در بیاورند، به عقب‌نشینى وادار کنند، میتوانند به دنیا بگویند: ببینید، اینها را که ملت پیشرو بودند، ما سر جاى خودشان نشاندیم. هدف این است. همه‌ تلاشها براى این است. یک روز این را نمی گفتند، کتمان می کردند."
او در ادامه گفت: "امروز صریحاً و علناً می گویند ما می خواهیم تحریم کنیم - تحریم نفت، تحریم بانک مرکزى، تحریم چه، تحریم چه، تحریم چه - به وسیله‌ى شوراى امنیت سازمان ملل قطعنامه صادر کنیم، پشت سرش قطعنامه‌ى دیگر، پشت سرش قطعنامه‌ دیگر. که چه اتفاقى بیفتد؟ براى اینکه ملت ایران خسته بشود. عجیب است؛ هرچه گذشته، ملت ایران شادابتر، زنده‌تر، بااستقامت‌تر و مصمم‌تر شده است."
آیت الله خامنه ای حدود ماه پیش در سخنرانی دیگری گفته بود: "با تجربه ای که از رفتار مردم و اعتمادی که به لطف الهی دارم، پیش بینی می کنم به فضل الهی حضور مردم در این انتخابات یک حضور دشمن شکن خواهد بود."
بسیاری از مقام های حکومتی از جمله وزیر اطلاعات ایران بارها حساسیت این انتخابات را برشمرده اند و گفته اند که "دشمنان" جمهوری اسلامی قصد دارند با سو استفاده از این فرصت به نظام و رهبری جمهوری اسلامی ضربه بزنند.
این نخستین انتخاباتی است که پس از انتخابات جنجال برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود. در آن انتخابات که بیش از دو سال و نیم از برگزاری آن می گذرد، نیروهای مخالف دولت به رهبری میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای ریاست جمهوری نتیجه انتخابات را دستکاری شده خواندند. حکومت ایران همواره این ادعا را رد کرده اند و آن را "فتنه گری" خوانده اند.


 


امروز: در مبارزه سیاسی هنگامی که هژمونی حاکمیت در اوج است مبارزه پنهان از راه پخش شبنامه ، دیوار نویسی ، افشاگری و روشنگری مقدماتی لازم برای به چالش کشیدن حکومت اقتدار گرا و برجسته سازی نقاط ضعف وآسیب پذیر آن است . با پدیدار شدن آثار فتور و بروز نشانه های تزلزل در رفتارهای حکومت فاز جدیدی از مبارزه نظیر اعتراضات صنفی ، تظاهرات خیابانی ، یار گیری سیاسی و مبارزه انتخاباتی به منظور استقرار قانون و پاسخگو نمودن قدرت در دستور کار قرار میگیرند، ولی زمانی که حاکمیت با آگاهی از ضعف و آسیب پذیری خویش بر اثر سیندرم دیکتاتوری واز فرط ناتوانی و از هم گسیختگی حتی برای بر گزاری انتخابات به نیروی نظامی و میلیشیا متوسل میشود، تحریم انتخابات و ترک میدان آخرین راهکاری است که ممکن است مفید باشد. اینک که درهفته پیش از انتخابات تصمیم به تحریم فراگیر آن شده شاید بنظر عده ای زمان مناسبی برای باز گشائی این مبحث نباشد ولی عقیده شخصی ایجاب مینماید که ضمن پست کردن اعلامیه های مهم در مورد تحریم انتخابات ، نظیر ( حصر خانگی خویش در 12 1سفند) ویا ( تحریم انتخابات بمثابه یک جنبش) ، بعنوان مشایعتی برای پیام رسانی ، بر روی این باور که تحریم فعال و ابطال انتخابات راهکار برتر و نتیجه بخش است پافشاری شود. روش اخیر در مراحل بعدی یا هر گونه انتخاباتی که از سوی هر حکومتی در آینده برگزار شود و تا زمانی که فارغ از دغدغه انتخابات به استقرار دولت مردمرای برسیم کم هزینه ترین راه برای خروج از بن بست سیاسی خواهد بود.
قبل از تصمیم به تحریم با توجه به رد احتمال تقلب حکومت در این انتخابات که ذیلاً توضیح داده میشود لازم بود که بیشتر بر روی ابطال انتخابات از طریق مشارکت معترضانه و ریختن رأی باطله به صندوقها و تصرف صحنه سیاسی و شاید مجلس، حتی در شرایط عدم معرفی داوطلب برای نمایندگی از سوی معترضین که در سال 86 از سوی احزاب و شخصیتهای اصلاح طلب اتخاذ شده بود دقت شود . ولی الیت های سیاسی مدل 57 با جو گیر شدن و تقلید از عامی گری و بیش از همه با شانتاژ خبری حکومت و تحت تأثیر ایادی حکومت سایه در جنبش سبز، بر خلاف جمع بندی و نظر احزاب و مدیران دست اندر کار در زمان اصلاحات که فوقاً به آن اشاره شد راه تحریم و خانه نشینی در 12 اسفند را بر گزیدند. محور این نوشته مقایسه دو روش تحریم ومشارکت اعتراضی با توجه به نیت و نتیجه مورد انتظار از هر کدام از آنها است.
الف تحریم
1- هدف از تحریم انتخابات بیان اعتراض عمومی نسبت به نحوۀ بر گزاری انتخابات اعم از رد صلاحیت جناحی یا تقلب های حوزوی و یا برنامه ریزی شده سراسری( مانند انتخابات سال 88 ) از سوی حاکمیت و سلب مشروعیت از رژیم است. در شرایط فعلی و در نتیجه تحریم ، اگرچه حاکمیت نمیتواند به آرزوی خود که القای مشروعیت خویش بوسیله حضور چشمگیر مردم در انتخابات است دست یابد ، ولی در عوض میتواند با خیال راحت، بدون تنش و نیاز به تقلب در رأی شماری، انتخابات مینی مال خود را طبق مرّ قانون برگزار کند و چون همه داوطلبان خودی هستند با هر گونه تقلب و رفتار خلاف بر خورد ، و بعداً ادعای کسب مشروعیت هم بنماید. توضیح کامل در مقاله روشنفکران مدل 57 و مسئله تحریم انتخابات
2- اصولاً در شرایط دو قطبی بودن حاکمیت و نظارت و رصد کردن جزئیات اقدامات حریف که امکان تقلب برای طرفین وجود ندارد تحریم انتخابات بنفع هر دو قطب حاکمیت و نیز حکومت سایه است چون خیال آنها از غیبت صاحب خانه راحت و فقط باید مواظب حریفانی مانند خودشان که در موضع ضعف قرار دارند باشند. بنا بر این تحریم بر ترین گزینه نبوده و تنها قدمی ابتدائی در راه سلب مشروعیت از رژیمی است که خود نیز مدتهاست بر عدم مشروعیت خویش با نظامی کردن فضای سیاسی صحه نهاده است.
3- نکته ای که اکنون در رابطه با تحریم در دستور کار حکومت قرار گرفته پر و پوک زدن و زمزمه تحریم انتخابات از سوی بعضی از خودیهاست تا زهر تحریم را هم بگیرد و خلوت شدن حوزه ها را ناشی از دلخوری و قهر نمودن بعضی از دوستان نظام بداند.
4- نکته مثبتی که در تحریم انتخابات وجود دارد تسری این نوع اعتراض به زندانی نمودن بی جهت بسیاری از مردم بطور کلی و خصوصاً زندانیان عقیدتی و سیاسی و حصر بزرگان جامعه میباشد. ولی برای این امر اگر روز مهم دیگری مانند 12 فروردین که قرینه مثبتی با روز 13 دارد ، برای همیشه به عنوان روز زندان و حصر در نظر گرفته شود بدون خلط مبحث با مسئله انتخابات ، اثر مفید خود را خواهد داشت.
5- بازنده مسلم در اثر تصمیم به تحریم عمومی ، فراکسیون باقیمانده از اصلاح طلبان در مجلس( فراکسیون خط امام) میباشد که با این گلکاری تحریمیان در دروازه خود، حتی یکنفر از این نمایندگان نباید انتخاب شوند. از این بابت بعضی از سازمانهای تحریم کننده لابد دست خوش هم میخواهند .
ب - مشارکت معترضانه:
1- هدف از مشارکت معترضانه در انتخابات انداختن توپ در زمین حاکمیت از طریق انتخاب هوشمندانه نمایندگان واجد شرایط و یا ابطال انتخابات حوزه ای یا گسترده تر از طریق ریختن رأی باطله به صندوق بشرطی که از نظر رأی دهنده نماینده واجد شرایط وجود ندارد. این رویه تمام انتخابات را به رفراندم مشروعیت تبدیل میکند و بازیهای رد صلاحیت جناحی و تحمیل نماینده از طرف شورای نگهبان و حکومت به حوزه ها منتفی میشود. همانطور که درابتدای مقال گفته شد این رویه روشی کارشناسی شده و مورد تأیید مسئولین برگزاری انتخابات در زمان اصلاحات میباشد .
2- بهترین تجربه برای محک زدن مشارکت فعال و معترضانه همین انتخابات پیش رو است . اگر مردم در این دوره بجای تحریم و قهر کردن از حقوق و اختیارارت خود، با مشارکت معترضانه به مصاف حکومت میرفتند اولاً نمایندگان اصلاح طلب موجود را حفظ و بر تعداد آنها می افزودند ثانیاً انتخابات حوزه هایی را که نمایندگان دولت و حکومت میخواهند قبضه کنند باطل و حاکمیت را در بن بست خویش گرفتار و بی چاره میکردند ( در مورد تقلب قبلاً صحبت شد) . البته این حضور و اقتدار ملی نتیجه فوری و مهمتری را نیز میتوانست در بر داشته باشد و آن دور کردن نائره جنگ از پیرامون کشور بود . حضور پر توان ملت در صحنه و تحمیل اقتدار خویش به حکومت، امکان فشار افکار عمومی در جهان به دولتهای جنگ طلب را فراهم ، ومتجاوزین را بیشتر دچار تردید و تزلزل مینماید مقایسه کنید این وضعیت را با وقتی که همگان صحنه را خالی و مستمسک واگذاری حکومت به حال خود از سوی مردم را به بیگانگان بدهند .البته اشخاص و گروههایی هستند که شاید از شدت غیظ به حکومت و یا با هر انگیزه دیگر این راه را بر نمیتابند و حتی به بد ترین نوع حمله به ایران هم راضی اند.
3- چون در دور اول این انتخابات با وضعی که پیش آمده بندرت کسی میتواند به مجلس راه یابد و رأی گیری در اکثر حوزه ها به دور دوم کشیده میشود فرصت تجدید نظر و اتخاذ روش متناسب با و ضع روز وجود دارد به شرط اینکه جنبش سبز از بعضی سازمانهای سیاسی و ایادی حکومت سایه بر حذر باشد و بیش از این فریب نامها و تابلوها را نخورد .


 


فرقی نمی کرد تظاهرات سکوت باشد یا مراسم خاک سپاری پدر، پرده ها دریده شده بود و حرمت ها شکسته، نه حرمت مردم را نگه می داشتند و نه حرمت جنازه را. باتوم ها بالا رفت و سنگ ها را بستند و سگ ها را رها کردند، دختر زیر جنازه پدر رفت به همین سادگی؛ شعار ندادند، فریاد نزدند، رای هم نمی خواستند که پس بگیرند، لا اله الا الله بود و الله اکبر برای مردی که عمر خود را برای ایران فردا گذاشت و عزیز پدر بود که تازه از زندان آمده بود تا روزهای اخر را کنار پدر باشد. پدر و دختر با هم در دل خاک رفتند. مجلس در مقابل این جنایت سکوت کرد؛ هیچ نگفت فقط صدای حق طلبی اندکی بود که شنیده شد در حالیکه مجلس باید سراسر سیاه پوش می شد، باید فریاد واسلاما سرمیداد، باید نماینده های مجلس دق می کردند از این بی حرمتی به یک مرده، به یک زن مسلمان؛ مگر مولایمان علی (ع) برای خلخال یک زن یهودی نفرمود: " اگر برای این حادثه تلخ، مسلمانی از روی تاسف بمیرد ملامت نخواهد شد." ایا جان یک زنان مسلمان و دیگر جوانان این کشور کمتر از خلخال یک زن یهودی است؟ ایا نمایندگان مجلس نباید در مقابل چنین اتفاقاتی فریاد می زدند و از حقوق مردم دفاع می کردند؟ آیا چنین نمایندگانی صلاحیت رای دادن دارند؟ نمی توان به چنین نمایندگانی رای داد زمانیکه:
10.jpg
هاله سحابی او زیر تابوت پدر رفت

قرآن‌پژوه، روزنامه نگار، فعال ملی-مذهبی، فعال حقوق بشر، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی ایرانی و از اعضای انجمن مادران صلح بود. پدرش عزت الله سحابی، رهبر شورای فعالان ملی مذهبی ایران و مادرش زری سحابی (زهرا عطایی)، خواهرزاده مهدی بازرگان بود. پدربزرگش یدالله سحابی، نیز از بنیانگذاران نهضت آزادی بود. او که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ به دو سال حبس محکوم شده بود و به دلیل مریضی پدر به مرخصی ،او در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در حالی که قصد نزدیک شدن به جسد پدرش را داشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به شهادت رسید. اما منابع حکومتی مرگ او را طبیعی و بر اثر شوک وارده به خاطر مرگ پدرش، دانستند.

هاله سحابی ضمن فعالیت های قرآن پژوهی و تالیف کتاب با دو ماهنامه چشم‌انداز ایران نیز همکاری داشت و همزمان در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی فعال بود.هاله سحابی فارغ التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه تهران بود و به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و عربی تسلط داشت.او شاعر و مدرس زبان فرانسوی نیز بود.هاله سحابی مدتی در فرانسه تحصیل و زندگی کرده بود. او دارای آثار نقاشی نیز بود.

هاله سحابی در روز تحلیف احمدی‌نژاد، ۱۴ مرداد ۱۳۸۸، در میدان بهارستان پس از جراحت در ناحیه پیشانیش در اثر ضرب و شتم نیروهای امنیتی، دستگیر شد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق حضور مکرر در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم عمومی محاکمه و به دو سال حبس تعزیری و پرداخت جریمهٔ نقدی محکوم گردید. شورای فعالان ملی-مذهبی ایران در بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به بیماری دیابت هاله سحابی و زخمی شدن او در هنگام دستگیری، سلامتی او به شدت تهدید می‌شود.

هاله سحابی پس از بیماری پدرش، عزت الله سحابی، شرط مقامات زندان برای نوشتن تعهدنامه برای آمدن به مرخصی را رد کرد. پس از تشدید بیماری عزت الله سحابی، خانواده هاله سحابی برای او تقاضای مرخصی کردند، اما مقامات زندان شرط مرخصی را، نوشتن تعهدنامه اعلام کردن

پیکر هاله سحابی همان روز درگذشت به منزل وی منتقل و بعد از ظهر بدون خانواده از آنجا توسط ماموران به بهشت فاطمیه لواسانات انتقال یافت. ماموران برای گرفتن پیکر وی منزلش را به محاصره در آوردند.پلیس جنایی که برای معاینه و صدور گواهی فوت هاله سحابی ازاظهارات شاهدان مرگ هاله سحابی را شنید. نهایتا پیکر او را شبانه دفن شد.

بدن هاله سحابی، در تاریکی شب به خاک سپرده شد، برای شستشوی بدن وی، غسال زنی در آن ساعت، در قبرستان فاطمیه لواسان حضور نداشت، بدن او در زیر نور شمع، و توسط دوستان خانوادگی، شستشو و تدفین شد، و با ندای یا زهرا مادران صلح و دیگران تا محل دفن، در جوار پدرش، تشییع شد .

علیرضا صبوری او در غربت شهید شد

جوان ۲۲ ساله ای است که در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ همانند هزاران جوان دیگر با دست خالی به خیابان رفت تا اعتراضش را نسبت به نا به سامانی های کشور و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ابراز کند. در حوالی میدان آزادی ، روبه روی پایگاه گردان ۱۱۷ عاشورا ، در حالیکه به کمک هم وطنانش که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند شتافته بود، ناگهان تیری وسط پیشانی اش را شکافت و به گفته خودش انگار چیزی در سرش منفجر شد و جهان مقابل چشمانش به سیاهی رفت.

عده ای از معترضین پیکر نیمه جان وی را به بیمارستان انتقال دادند و پزشکان شبانه او را مورد عمل جراحی قرار دادند و موفق شدند که تکه هایی از تیر را از سرش خارج کنند ولی متاسفانه علیرضا به کما رفت و در این مدت خانواده اش تمامی بیمارستان ها زندانها و سرد خانه ها را جستجو و به امید یافتن نشانی از گم گشته شان هر روز به زندان اوین مراجعه می کردند؛ تا اینکه پس از گذشت حدود ۱ ماه علیرضا از مرگ بازگشته و بهوش آمد. او که قسمت عمده ای از حافظه، قدرت تکلم، کنترل ادرار و مدفوع و کنترل نیمی از بدنش را از دست داده بود بعد از چند روز توانست به سختی شماره تلفن یکی از خواهرانش را به یاد آورد.

پرسنل بیمارستان با سرعت جریان را به حانواده اش در میان گذاشتند و بنا بر این شد که نام وی به عنوان بیمار تصادفی در پرونده های بیمارستان ثبت شود و شبانه علیرضا را به خانه منتقل کنند و باقی خدمات درمانی در خانه به او ارائه گردد.

با کمک های بی دریغ مدد کار و اعضای خانواده علیرضا پس از چندی توانست مقداری از قوای از دست رفته اش را باز یابد ولی همچنان با مشکلات عمده ای از قبیل سر درد های شدید و مداوم و ضعیف بودن قدرت تکلم روبرو بود. به همین دلیل پزشکان برای بار دوم سعی کردند تکه های باقی مانده گلوله را خارج کنند اما تکه هایی از تیر در نقاط حساسی واقع شده بودند که با حرکت دادن آنها امکان داشت علیرضا جان خود را از کف بدهد یا برای همیشه صندلی چرخدار نشین شود، به همین علت باز تکه هایی از گلوله به جای ماند و تذکرات لازم راجع به وخیم بودن شرایط و مراقبت های لازم به وی داده شد.

پس از آنکه سلامت نسبی خودرا بازیافت به کمک خانواده از کشور خارج و به شهر نیده ترکیه رفت و در آنجا کلیه مدارک پزشکی خود را در اختیار سازمان ملل قرار داد که بعد از ماه ها در خواست وی مورد قبول واقع شد و علیرضا رهسپار آمریکا شد و در بوستون اقامت گزید اما پس از ۸ ماه به علت عوارض ناشی از وجود قسمت هایی از گلوله در بافت مغز، در ۲۶ آبان ۱۳۹۰ جان باخت.

محمد کامرانی قربانی کهریزک

جوان ۱۸ ساله‌ای بود که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ در روز ۱۸ تیر در نزدیکی میدان ولی‌عصر تهران دستگیر شد و به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافت. او که در تاریخ به دلیل جراحت‌های وارده در زندان اوین تهران، به بیمارستان لقمان منتقل شد که به دلیل شدت جراحات، در روز پنجشنبه ۲۵ تیرماه درگذشت. پیکر او شنبه ۲۷ تیر در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. مراسم شب هفتم کامرانی نیز در خیابان ملاصدرا، خیابان سازمان گوشت، در حالی برگزار شد که نیروهای لباس شخصی و امنیتی سوار بر موتور یا پیاده در سراسر خیابان سازمان گوشت مستقر شده بودند.

محمد کامرانی فرزند ارشد خانواده بود و دو خواهر و یک برادر کوچک‌تر از خود داشت. پدر او کارمند است.

سعید عباسی فر گلچی پدر شاهد شهادت فرزند بود

۲۷ ساله، فروشنده کیف و کفش، کسبه ساکن خیابان رودکی (سرسبیل)، مجرد، یکی دیگر از جان باختگان اعتراضات جنبش سبز در تهران است. سعید در خیابان رودکی تقاطع بوستان سعدی مقابل بانک سینا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان میسپارد. وی کاسب فروشگاه کیف و کقش آرام در خیابان رودکی جنوب خیابان دامپزشکی بوده است . ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در خیابان رودکی در مقابل دیدگان پدرش به قتل رسید.


 


امروز: مهدی خزعلی در چهل و هشتمین روز از اعتصاب غذای خود در نامه ای به قاضی پرونده خود برخی از رفتارهای غیر قانونی دستگاه قضایی کشور پرداخته است.

این زندانی سیاسی و نویسنده منتقد که امروز در پنجاه و دومین روز از اعتصاب غذای خود است، از دو روز پیش به بند ۲۰۹ منتقل شده خبری از وی در دست نیست.

متن کامل این نامه که توسط یاران گمنام جنبش سبز در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای پیر عباسی، ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب

امروز چهل و هشتمین روز بازداشت بلاوجه و اعتصاب غذای من در اعتراض به این قرار بیدادگاه است، مگر خود شما نبودید که در همین پرونده شعبه ۹ بازپرسی فرهنگ و رسانه رای دادید که "بازداشت موقت برای این اتهامات بلاوجه است!" چگونه است که در همان پرونده تسلیم خواست غیرقانونی و نامشروع بازجوی اطلاعات شدید؟!

جناب آقای پیر عباسی؛ روز ۹۰٫۱۱٫۱۶ مرا برای ابلاغ رای بدوی پرونده نخست و اعلام وقت رسیدگی پرونده دوم با دستبند احضار فرمودید! و آقای ستاری، مسئول دفتر شما که همه متهمین از رفتارهای ناشایست و غیرقانونی او می نالند، از من خواست که بدون رویت و مطالعه رای ذیل صفحه آخر دادنامه، (ص۵۷) ابلاغ رای را امضا نمایم. شما خلاف نص صریح قانون از ارائه یک نسخه دادنامه صادره به اینجانب (محکوم علیه) خودداری کردید. این رویه در دنیا بی سابقه است که کسی را ۲۴ سال محکوم به تبعید به برازجان نمایند و ۱۴ سالش محکوم به حبس در زندان برازجان باشد و ۹۰ ضربه شلاق به خاطر مهدوی کنی و مصباح یزدی و قاضی حاجی محمدی محکوم نمایید و او را از داشتن یک نسخه از رای و حکم محکومیت خویش برای تدارک دفاع و تجدید نظر خواهی محروم سازید!

نمیدانم تاریخ درباره ی بی دادگاه های انقلاب چه قضاوتی خواهد کرد؟

علی ایحال، من تسلیم خواست نامشروع دادگاه نشدم و حسب قول شما که هر روز مرا از زندان برای مطالعه ۸۰۰ صفحه پرونده و رونویسی ۵۷ صفحه دادنامه به دادگاه خواهید آورد با توجه به حجم پرونده با استمهال ۲۰ روز اضافی برای تجدید نظرخواهی موافقت خواهید کرد، ذیل صفحه ۵۷ دادنامه نوشتم "اینجانب فقط ۳ صفحه از دادنامه را قرائت کردم" و قول و وعده و عید قصی را نیز قید کرده و سپس امضا نمودم.

امروز ۲۰ روز میگذرد و آن همه وعده و وعیدها به فراموشی سپرده شد، و ظاهرا امضای مرا ذیل دادنامه می خواستند. و دیگر فرصتی برای مطالعه رای دادگاه و پرونده داده نشد.

ظاهرا این گونه سخنان و وعده ها ترفند و حیله ای است برای اخذ امضای متهم ذیل دادنامه و سپس او را در بند و حبس نگه داشته و امکان تلفن و ملاقات با وکیل را از او سلب می کنند تا همه ی فرصت های قانونی برای تدارک دفاع و تجدید نظر خواهی را از دست بدهد.

متاسفانه در مرحله ی بدوی هم به ایرادات شکلی نظیر عدم رعایت قواعد قانونی ابلاغ ها و تردید و انکار و جعل و الحاق و تهدید و ارعاب و شکنجه که ضرورت تجدید جلسه رسیدگی و کارشناسی را ایجاب میکرد، اعتنایی نفرموده و بدون حضور متهم (اینجانب) ختم رسیدگی را اعلام و اینجانب را از دفاع در مرحله بدوی محروم گردید.

من در مرحله بدوی نیز تاکید داشتم که به عنوان یک نویسنده و مدیر مسئول دو نشریه و صاحب قلم، مایلم خودم پرونده را مطالعه و شخصا دفاع کنم، ولی شما بدون حضور حقیر کار را تمام کردید.

من تقاضای دادگاه علنی با حضور خبرنگاران را داشتم، اما ترس جناح حاکم باعث شد که دادگاه من حتی بدون حضور خودم تشکیل شود و منجر به صدور رای شود!

اینک نیز تمایل دارم شخصا دادنامه را داشته باشم و با مطالعه پرونده در یک دادگاه علنی و با حضور خبرنگاران (و ضبط و دوربین) از خود دفاع کنم و لایحه ی تجدید نظر خواهی را شخصا بنویسم، چه کنم که در اسارت و زندان به سر میبرم و از رویت رای دادگاه محرومم.

اینجانب فقط صفحات ۵۵ و ۵۶ و ۵۷ دادنامه که{ناخوانا ست} را رویت کردم. و از ۸۰۰ صفحه پرونده کمتر از ۳۰ صفحه را رویت کردم. به این شیوه دادرسی ناعادلانه و ابلاغ مزورانه اعتراض دارم. و تا شهادت به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد.

من در زندان کسانی را دیدم که از رویت یک سطر دادنامه و پرونده و داشتن وکیل محروم بودن، کسانی که بدون داشتن هیچ سند و مدرک و اقراری به اعدام محکوم شدند.

اینک برای احیای آیین دادرسی و استقرار قضایی و خاتمه این خیمه شب بازی ها به نام دادگاه، به اعتصاب غذا تا شهادت ادامه خواهم داد.

والسلام علی من التبع الهدی

دکتر مهدی خزعلی

بند ۳۵۰ اوین

۱۳۹۰٫۱۲٫۶


 


امروز: در حالیکه مقامات حکومتی همچنان مدعی جانباختن "تعدادی انگشت شمار و به طور مشکوک" در جریان حوادث سال ۸۸" هستند، علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در مناظره انتخاباتی با حمید رسایی، نامزد جبهه پایداری اذعان داشت: "تنها در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ خیلی بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ نفر به دست نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده اند."

به گزارش جرس به نقل از خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، در این مناظره که علی مطهری، عضو صدای ملت؛ قاسم روان‌بخش، عضو جبهه پایداری؛ حمید رسایی، عضو جبهه پایداری و زهره الهیان، عضو جبهه متحد اصولگرایی حضور داشتند، مطهری عامل اوج گیری اعتراض‌ها و سوق داده شدن شعار‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی را، "نحوه برخورد حاکمیت با معترضان" دانست و گفت که عده‌ای از مردم در پی تشکیک نامزدهای معترض به نتایج انتخابات مردد بودند که حق با کدام طرف است اما سوء مدیریت بحران باعث شد عده‌ای که به نتایج انتخابات معترض بودند اما نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را قبول داشتند، در ‌‌نهایت شعارهایی علیه نظام و رهبر جمهوری اسلامی سر دهند.

وی با بیان اینکه در صورت وقوع رخدادهای مشابه باید حساب مردم را از رهبران اعتراض‌ها جدا کرد گفت: «اگر فرض کنیم موسوی و کروبی وابسته به آمریکا باشند، اما شماری از مردم تنها معترض به نتیجه انتخابات بودند.»

مطهری اذعان داشت: "ما به معترضان به نتایج انتخابات اجازه حرف زدن و تجمع ندادیم. باتوم‌ها را بالا بردیم و آن‌ها را کتک زدیم. در روز ۳۰ خرداد ۴۰تا ۵۰ نفر کشته شدند."

این نماینده منتقد دولت، با بیان اینکه "آیا این مقابله با معترضان روش درستی بود؟" افزود: "باید به آن‌ها اجازه اظهار نظر می‌دادیم. صدا و سیما هم آن را پخش می‌کرد تا جریان فروکش کرده و در ‌‌نهایت با افرادی که در پی براندازی بودند، برخورد می‌شد."

رسایی در اعتراض به این سخنان مطهری و آمار ارائه شده توسط او در خصوص تعداد کشته شدگان گفت: "حتی بی‌بی سی چنین ادعای در خصوص آمار کشته شدگان پس از انتخابات نکرد.» مطهری در پاسخ گفت: «تعداد کشته‌ها بیش از این بود اما من خیلی کمتر گفتم."

ولی فقیه نیز قابل انتقاد است
علی مطهری در ادامه به انتقاد از عملکرد «جبهه پایداری» پرداخت و گفت: "دوستان ما در جبهه پایداری گمان می‌کنند که دفاع از نظام با دفاع از حقوق مردم در تضاد است و اگر از مردم دفاع شود مقابله با نظام و ایستادگی در برابر ولایت فقیه خواهد بود. در حالی که چنین نیست. این دوستان ولایت را بالا‌تر از عدالت می‌دادند که این حرف بسیار خطرناکی است حتی خدا از عدالت بالا‌تر نیست."

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: "در نگاهی وسیع‌تر ولی فقیه هم قابل انتقاد است. در زمان پیامبر از او انتقاد می‌شد پس چگونه است اکنون گمان می‌کنیم ولی فقیه قابل سوال کردن نیست. دوستان جبهه پایداری فکر می‌کردند اگر از عملکرد مدیریت در بحران‌های کشور انتقاد شود به ولی فقیه انتقاد شده در حالی که حتی در نگاهی وسیع‌تر ولی فقیه نیز قابل سوال کردن و انتقاد است. زمانی که ما پیامبر را مورد سوال قرار می‌دهیم چطور است که وقتی به ولی فقیه می‌رسیم قابل سوال نیست. بنابراین این تفکر خیلی خطرناک است."


 


امروز: علی مطهری با ارسال نامه ای به روزنامه کیهان، به انتشار مطلبی در آن روزنامه اعتراض کرد. به گزارش سحام؛ روزنامه کیهان در شماره مورخ ۷اسفند ماه مطلبی را با تیتر"ترجمه عبری به فارسی سخنان شیمون پرز در بروکسل! " در خصوص نامه جمعی از جوانان اصلاح طلب به مطهری درج کرده بود.
به گزارش سحام و به نقل از سایت رسمی علی مطهری، متن کامل جوابیه بدین شرح است:
جناب آقای شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان
با عرض سلام،
آن گونه که در شماره کیهان مورخ یکشنبه ۷ اسفند ۹۰ آمده، نامه ای با امضای «جمعی از جوانان اصلاح طلب» در فضای اینترنتی منتشر شده و برای شما و همکاران این پرسش را پیش آورده است که «باید دید مراد این جماعت از رادمردی و مروتی که به آقای علی مطهری نسبت می دهند کدام است؟!»
البته برای آنکه ذهن خوانندگان را برای جمله مذکور آماده فرمایید ابتدا نویسندگان نامه را همان «هتاکان به عاشورا و امام» دانسته اید. این تمهیدات و گذاشتن علامت «؟!» در مقابل پرسش مذکور، معنایی جز القای همسویی، همدلی و یا همراهی اینجانب با آنان به خوانندگان، آن هم در آستانۀ انتخابات ندارد، به ویژه آن که قاعدتا اکثر خوانندگان شما مثل بنده از اصل این نامه در سایت های فیلترشدۀ اینترنتی بی خبر بودند .
در این مختصر سه نکته تقدیم می شود:
۱٫ بدیهی است که تکلیف گروه اندک هتاک نسبت به عاشورا و امام روشن بوده و عمل آنان شدیدا محکوم است ولی مساوی دانستن هر اصلاح طلب با «هتاک به امام حسین (ع) و امام خمینی» گرچه سود فراوانی برای اهداف جنابعالی و کیهان دارد، عقلا و شرعا درست نیست و افراد بسیاری را بی دلیل از حول نظام پراکنده می کند همچنانکه کرده است، مخصوصا وقتی که اتهام زننده عنوان «نماینده ولی فقیه» را یدک بکشد. نویسندگان نامه مذکور، خود را چیزی بیش از «اصلاح طلب» نخوانده اند و امضای فرد خاصی هم پای آن نیست و انتساب آن به آقای مزروعی به منابع نامعلوم اطلاعاتی کیهان بر می گردد. چگونه «رجما بالغیب» نویسندگان نامه را دشمنان امام حسین(ع) می دانید؟
۲٫ «ضد انقلاب» به اصطلاح کیهان به سه گروه اطلاق می شود:
الف) کسانی که به خاطر منافع شخصی، عقاید ضد دینی و یا کینه توزی، ضد نظام و انقلاب هستند. از این عده، پاره کردن عکس امام و البته به ندرت توهین به سید الشهدا(ع) برمی آید گرچه معلوم نشد پاره کردن عکس امام کار چه کسانی بود.
ب) کسانی که «ضد انقلاب کیهانی» هستند، یعنی اگر امروز موضعی بر ضد نظام داشته، سکولار شده و یا دشمن رهبر بزرگوار انقلاب شده اند، به سبب برخوردهای خشن و تهمت آلود رسانه ای و عملی کیهان و کیهانیان است. این گروه ابتدا منتقد بوده اند اما کیهان به خاطر چند انتقاد، آنان را پیاده نظام یا عامل ناآگاه یا آگاه دشمن، توطئه گر و یا وابسته به اجانب خوانده است و مثلا با استناد به سایتهایی مثل دیده بان حقوق بشر- که کیهان مواضع دیگرش را شدیدا رد می کند - اثبات کرده که از این و آن پول گرفته اند. آنان نیز در مقابل، تندتر شده و نهایتا کارشان به اموری مانند دستگیری در نیمه شب و زندان انفرادی و غیر انفرادی کشیده و نهایتا ضد نظام شده اند و گاهی به نظریات باطلی در باب دین نیز اعتقاد پیدا کرده اند. این گروه بهتر است به جای ضد انقلاب، «ضد انقلاب کرده شده توسط کیهان و کیهانیان» نامیده شوند.
ج) کسانی که برخی ایده های اصلاح طلبانه داشته و انتقاداتی دارند ولی هرگز بر ضد نظام و رهبری نیستند. به دلایلی که فرصت توضیح آن نیست، کیهان علاقه عجیبی دارد که گروه دوم و سوم را هم با گروه اول یک کاسه کرده و همه را با واژگانی مانند «هتاکان به امام حسین (ع) و پاره کنندگان عکس امام» خطاب کند. با همین منطق، معترضان می توانستند با بی انصافی، «حادثه کهریزک » را به همه راهپیمایان ۹ دی نسبت دهند ، ولی این کار را نکردند.
هیچ ایرادی ندارد - اگر مایه افتخار نباشد - که گروه دوم و سوم علیرغم آنکه برخی اختلافات بسیار اساسی فکری با بنده دارند و بعضی از آنان مواضع من درباره اموری مانند حجاب و یا مشروعیت داشتن ولی فقیه از طرف خدا را کاملا مردود پنداشته و ندرتا به تمسخر هم می گیرند، انصافی در کلام یا قلمم دیده و به من نامه بنویسند.
امیدوارم با این توضیحات، علامت (؟!) از ذهن حضرتعالی رفع شده باشد و نیازی نیست زحمت کشیده تیتر بزنید: «ابراز افتخار علی مطهری از ارتباط با ضد انقلاب!»؛ تهمت نیوزها زحمتش را خواهند کشید.
۳٫ نمی دانم روش «چزاندن» و یا متهم ساختن هر کس که با کیهان اختلاف دارد چه لذتی برای شما دارد و یا تا کنون چه نتیجه ای جز دورکردن افراد از رهبر بزرگوار انقلاب (به دلیل جایگاه شما) داشته که دست بردار نیستید. یادآوری توصیه های دینی و نصیحت دوستان هم که اثر نکرده است. از دشمنانتان دو نمونه می آورم شاید اثر کند.
نمونه اول وزارت دفاع آمریکاست با آنهمه جنایت. پنتاگون پس از آنکه اعلام کرد در محل زندگی بن لادن فیلمهای مستهجن یافت شده، بلافاصله- با هر نیتی - اضافه کرد که شواهدی به دست نیامده که بن لادن این فیلمها را تماشا می کرده است. اما کیهانیان چطور؟ برای آنکه حال یک مخالف را بگیرند از پخش فیلم خصوصی حتی فرزند او هم ابایی ندارند و شاید عمل به فرمان هشت ماده ای امام (ره) را چنین تبلور می بخشند!
نمونه دوم سایتی است که ملغمه ای است از انواع مطالب: توهین به روحانیت و رهبری، ترویج سکولاریسم، تحلیلهای درست، غلط و گاهی کینه توزانه، و البته رساندن صدای برخی مظلومان از جمله خانواده برخی . چندی پیش همین سایت، مطالبی جنجالی را به عنوان سخنرانی آقای حداد عادل در جمع هادیان سپاه منتشر کرد و ایشان آن را تکذیب کرد. همین سایت - که هیچ ادعای دین ندارد و نویسندگان زنش بی حجاب، مردش بی محاسن و برخی تجربه زندان انفرادی هم داشته اند - فورا تکذیب آقای حداد را در همان صفحه اول سایت با این تیتر بزرگ منتشر کرد: اصلا در جمع هادیان سپاه سخنرانی نداشته ام.
آیا شما و یا همفکرانتان مثل گردانندگان برخی بخشهای خبری شناخته شده رسانه ملی، هرگز اجازه نشر یا پخش تکذیبیه از گروه دوم و سوم را حتی از ذهن شریف عبور داده اید؟ آری، اگر با منتقدان و مخالفان «رادمردی و مروت» داشتیم امروز اوضاع طور دیگری بود. فتنه های درون را خاموش نکردیم که فتنه های بیرون چنین طولانی شد و البته هنوز هم دیر نیست.
خواهشمند است جوابیه مذکور مطابق قانون مطبوعات عینا و در همان صفحه درج گردد. همان طور که در گذشته تجربه شده است، امتناع از انتشار یا تقطیع آن، تعداد خوانندگان «متن کامل و سانسور نشده» جوابیه را از جمله در سایتهای خبری چندین برابر خواهد کرد. قبلا از همکاری شما تشکر می کنم.


 


امروز: با درود
مادر مهدی محمودیان در نامه ای خطاب به رئیس سازمان زندانها پرده از ضرب
وشتم شدید فرزندش توسط ماموران برداشته است
بنا به برخی دلایل امنیتی از دوستان اهل رسانه خواهش می شود در مقدمه
خبرشان از توضیحی شبیه توضیح زیر استفاده کنند

مادر مهدی محمودیان زندانی افشاگر شکنجه و تجاوز در کهریزک طی نامه ای از
ضرب و شتم شدید فرزندش توسط ماموران سخن گفته است . متن این نامه که از
سوی برخی دوستان مهدی محمودیان و خانواده برخی زندانیان در تهران منتشر
شده و از سوی منابع خبری مستقل به دست ما رسیده ، چنین است


جناب آقای اسماعیلی
ریاست محترم سازمان زندانها
سلام علیکم
احتراما اینجانب فاطمه الوندی مادر مهدی محمودیان که مدت دو سال و نیم
است در زندان رجایی شهر در حال گدراندن دوران محکومیت خود می باشد هستم
با توجه به سمت و مسئولیت شما، اندکی تأمل در پرونده فرزندم مهدی و سایر
زندانیان مشابه شما را متوجه ستم هایی که بر ایشان و خانواده هایشان رفته
می نماید.
جناب آقای اسماعیلی
علت اینکه به عنوان مادر یک زندانی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود
می باشد برای شما نامه می نویسم، پخش مصاحبه اخیر شما به خبرگزاری ایلنا
بود که پس از آن بسیار خوشحال شدم که بالاخره یک مسئولی پیدا شد که با
صراحت و شجاعت مسئولیت قانونی خود را در قبال زندانیان سیاسی و مطبوعاتی
بپذیرد و به صراحت اعلام کند.
از آنجایی که احساس کردم از این به بعد با شما راحت تر می توانم صحبت کنم
بخشی از بیانات دلگرم کننده شما را که منتشر شده است با هم مرور می کنیم:
1- "در زندان اوین بخشی وجود ندارد که تحت نظارت و مسئولیت ما نباشد"
2- "در حوزه رسیدگی ها نگهداری زندانیان با ماست"
3- " درحوزه زندانبانی آنجه که بحث زندانبانی با ماست و بنده مسئولیت
زندانبانی زندان های کل کشور و همه آنجه که داخل زندان ها و زندان اوین
می گذرد را دارم و من امروز عرض می کنم ما در کشور بازداشتگاهی که تحت
پوشش و نظارت و مسئولیت ما نباشد نداریم."
4- " زندان محل نگهداری، اصلاح، تربیت و فعالیت های فرهنگی، اصلاحی و تربیتی است. "
جناب آقای اسماعیلی
اینک با استناد به جملات بالا قدری با هم درد دل کنیم
1- فرموده اید که در زندان اوین بخشی وجود ندارد که تحت نظارت و مسئولیت
من نباشد، در این خصوص به استحضار جنابعالی می رسانم که از صبح روز یک
شنبه یازدهم دی ماه همین سال تا 14 دیماه، روز چهارشنبه، فرزندم مهدی
محمودیان را از زندان رجایی شهر برده اند و به محض سوار شدن به اتومبیل
یکی از همراهان گلوی او را فشرده تا صدای او در نیاید و سه نفر دیگر تا
رسیدن به زندان اوین او را کتک زده اند. در اوین به مدت 4 روز به قدری او
را کتک زده اند که حداقل در یک مرحله کار به بیهوشی رسیده و در بهداری
اوین از ماسک اکسیژن استفاده کرده اند. خوشبختانه فرمودید مسئولیت زندان
بانی با شماست. آیا این اتفاقات با مسولیت شماست؟
2- فرموده اید در حوزه رسیدگی ها نگهداری زندانیان با ماست. اگر درست
متوجه شده باشم مسئولین قضایی فرد زندانی را جهت گذراندن دوران محکومیت
خود به شما به صورت امانت تحویل می دهند تا از او نگهداری کنید. آیا
همیشه از امانت ها اینگونه نگهداری می کنید؟
3- فرموده اید مسئولیت زندانبانی کل کشور و هم آنچه که در داخل زندان ها
و زندان اوین می گذرد با ماست.
جناب آقای اسماعیلی
فرزندم در اثر بلایا و حوادثی که در زندان های تحت مسئولیت شما بر او
رفته است دچار صدمات روحی و جسمی شده که بعضا غیرقابل درمان می باشد و
اخیرا هم حدود 45 روز در بیمارستان بستری بوده است و بر اساس تأکیدات
مکرر پزشکی قانونی می بایست در فضایی خارج از زندان درمان شود و پزشک
معالج او به صراحت اعلام داشته در طول درمان یک ساله، ماهی یک بار باید
ویزیت شود تا بیماری او گسترش نیابد. ولی مسئولین تحت امر شما مسئولیت
شما را نادیده گرفته و حتی اجازه ویزیت ماهیانه هم به او نمی دهند.
4- جناب آقای اسماعیلی شما فرموده اید زندان محل نگهداری، اصلاح، تربیت،
فعالیت های فرهنگی و تربیتی می باشد، برادر عزیز، پدربزرگ های ما و شما
می گفتند در دوران کودکی و در مکتب خانه ها برای تربیت و اصلاح کودکان از
چوب و فلک استفاده می کردند که آثار روحی و روانی آن را در کهنسالی
فراموش نکرده بودند.
حالا چگونه است که می باید امروزه با زندانیان عقیدتی و سیاسی که هر کدام
سرمایه های عظیم این جامعه هستند اینگونه برخورد شود؟
برادر گرامی
از اینکه مصدع اوقات شدم پوزش می خواهم و فقط قصدم بر این بود که به صورت
بصورت بسیار بسیار خلاصه به اطلاع شما برسانم که با فرزندان این مرز و
بوم در مجموعه تحت مسئولیت شما چگونه رفتار می کنند.
و یادآوری می کنم که در روز پاسخگویی در پیشگاه عدل الهی، گفتن مأمور
بودم و معذور و یا اطلاع نداشتم، پذیرفته نیست
با احترام فاطمه الوندی


 


امروز: فروش نفت ایران به اتحادیه اروپا، علی‌رغم تهدید مقامات ایرانی در مورد توقف فروش این ماده خام همچنان ثابت است. تحریم نفت ایران از تیر ماه آغاز می‌شود. آمریکا از همکاری متحدان خود در اجرای این تحریم خبر می‌دهد.
فروش نفت ایران به اتحادیه اروپا، علی‌رغم تهدید مقامات ایرانی در مورد توقف فروش این ماده خام همچنان ثابت است. تحریم نفت ایران از تیر ماه آغاز می‌شود. آمریکا از همکاری متحدان خود در اجرای این تحریم خبر می‌دهد.

به گزارش دویچه وله وزارت نفت ایران اعلام کرده است که فروش نفت این کشور به اروپا، علی‌رغم توقف صادرات به فرانسه و بریتانیا تغییر نکرده است. شبکه اطلاع‌رسانی نفت و گاز ایران، "شانا" به نقل از احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران میزان فروش نفت ایران به اروپا را روزانه ۳ /۲ میلیون بشکه اعلام کرد. با این حساب میزان صادرات نفت ایران به اروپا تغییر نکرده است.

ایران در واکنش به تصویب تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، ۳۰ بهمن ماه (۱۹ فوریه) اعلام کرد که فروش نفت به دو کشور فرانسه و بریتانیا را متوفقف کرده است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، فرانسه اعلام کرد که خرید نفت از ایران که حدود دو درصد از صادرات نفت ایران به اروپا را شامل می‌شد، پیشتر متوقف کرده است. بریتانیا نیز اعلام کرد که حجم صادرات نفت ایران به این کشور ناچیز و کمتر از یک درصد بوده است.

اتحادیه اروپا که تا کنون خریدار حدود ۱۸ درصد از صادرات نفت ایران بود، هماهنگ با ایالات متحده آمریکا تحریم نفت این کشور را ‌دنبال می‌کند. هدف از این تحریم که اجرای آن از اول ژوئیه ۲۰۱۲ (تیرماه ۱۳۹۱) آغاز خواهد شد متقاعد کردن ایران به شفا‌ف‌سازی برنامه اتمی خود است.

آغاز اجرای تحریم نفت از تیرماه ۹۱

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرده است که این کشور تحریم نفت ایران را با جدیت دنبال می‌کند. هیلاری کلینتون که سه‌شنبه (۲۸فوریه/ ۹ اسفند) برای پاسخ به سوالات سناتورها درمورد لایحه بودجه آمریکا در مجلس سنا حضور یافته بود، تصریح کرد که متحدان این کشور از جمله اتحادیه اروپا و ژاپن نیز نیز در اجرای این تحریم‌ همکاری خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا درعین‌حال افزود که برای برخی از این کشورها ‎توقف سریع خرید نفت از ایران دشوار است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

هیلاری کلینتون گفت: « اتحادیه اروپا و ژاپن نمونه‌‌های روشن این مورد هستند که قدم‌های بزرگی برداشته‌اند و سهم قابل توجهی در کاهش درآمد ایران از بازار نفت داشته‌اند. با این حال برخی از کشورها هستند که با مشکلاتی خاص روبرو هستند که نمونه آن ژاپن است.» وزیرخارجه آمریکا وقوع سونامی سال گذشته در ژاپن و افزایش نیاز این کشور به انرژی را از جمله این مشکلات خاص عنوان کرد.
تحریم های جدید آمریکا برای معاملات غیرنفتی از چهارشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۱۳۹۰) و برای معاملات نفتی از ۲۸ ژوئن (۸ تیر ۱۳۹۱) به اجرا گذاشته می شود.

‎کاهش ۱۲ درصدی واردات نفت ایران به ژاپن در سال ۲۰۱۱

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده است که واردات نفت خام ایران به ژاپن در ژانویه ۲۰۱۱ نسبت به سال قبل حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که واردات نفت از عربستان ۶ /۱۹ افزایش یافته است.

ژاپن قصد دارد در سال جاری میلادی نیز خرید نفت از ایران را کاهش دهد. روزنامه اقتصادی «نیکای» ژاپن پنج‌شنبه ۲۳ فوریه (۴ اسفند) از تصمیم این کشور برای کاهش خرید از ایران تا ۲۰ درصد خبر داده بود. دو روز پیش از این تاریخ، ژاپن به همراه هند و چین اعلام کرده بودند که واردارت نفت از ایران را تنها تا ۱۰ درصد کاهش خواهند داد.

ژاپن که سومین واردکننده‌ی بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود، در سال گذشته‌میلادی ۹ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کرده است. نیاز ژاپن به نفت بعد از سونامی و فاجعه‌ی انفجار نیروگاه‌اتمی فوکوشیما افزایش یافته است.

تحریم های جدید آمریکا برای معاملات غیرنفتی از چهارشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۱۳۹۰) و برای معاملات نفتی از ۲۸ ژوئن (۸ تیر ۱۳۹۱) به اجرا گذاشته می شود.


 


امروز: آیت‌‌الله مهدوی کنی چند روز پیش از انتخابات مجلس نهم از پراکندگی جناح‌های سیاسی و شکست در یکپارچه کردن جبهه متحد اصول‌گرایان یاد کرده است. علی مطهری و احمد توکلی هم با مصاحبه و مناظره به مدیریت کلان دولت تاخته‌اند.
خبرگزاری مهر به نقل از آیت‌الله مهدوی کنی نوشته که شان روحانیت بالاتر از آن است که وارد حزب شود. مهدوی کنی ضمن حمایت از لیست جبهه متحد اصول‌گرایان افزوده که برخی جلوی تبدیل گروه‌ها و احزاب سیاسی به یک جریان بزرگ و متحد را گرفتند.
به گزارش دویچه وله مهدوی کنی تصریح کرده که تلاش در راستای تشکیل جبهه‌ متحدی ازاصول‌گرایان با ناکامی همراه بوده و آنها در نهایت به‌جای یکی شدن، تبدیل به سیزده جبهه شدند!
احمد توکلی، نماینده منتقد دولت نیز در مصاحبه مفصلی با "خبر آنلاین" به موضوع انتخابات و اهمال مجلس کنونی در بررسی مسائل مهم همچون قیمت ارز و طلا پرداخته است. توکلی که از حوزه انتخابی بندرعباس کاندیدا شده، تاکید کرده که خودش از روی فهرست رای نمی‌دهد بلکه بر شناخت خود افراد را بر می‌گزیند.
توکلی تصریح کرده که فراکسیون‌های مجلس به معنای واقعی خود دست نیافته‌اند و بیشتر در صدد تقسیم قدرت اداره مجلس بوده‌اند. او سکوت فراکسیون‌های مجلس هشتم در برابر موضوع‌هایی چون اختیارات بانک مرکزی، لایحه هدفمندی یارانه‌ها یا بهای ارز و طلا را ناشی از سیاست‌زدگی و بی‌توجهی آن‌ها دانسته است.
به گفته توکلی، در مجلس نهم در فقدان تحزب کلیت واحدی تحت عنوان فراکسیون اصول‌گرایان تشکیل نخواهد شد. وی از تلقی مثبت نسبت به منفرد بودن چهره‌های سیاسی در ایران انتقاد کرده و گفته است: « افراد یاباید تعلق خاطر آشکار داشته باشند یا خودشان مبدع گفتمانی باشند تا برای تحقق آن و یارگیری به مجلس بروند.»
توکلی حزب توده و حزب جمهوری اسلامی را تنها احزاب موفق در تاریخ تحزب ایران دانسته و افزوده که «اولی خائن در آمد و دومی به دلیل شرایط جنگ منحل شد.» او موتلفه را نیز حزبی فراگیر در سطح کشور ندانسته است.
توکلی در این مصاحبه از قانون شکنی‌های احمدی‌نژاد و یارانش یاد کرده و در مورد موسوی و کروبی نیز گفته است:«نتیجه انتخابات همیشه مطابق ذوق آدم نیست و حتی ممکن است مطابق حق هم نباشد.» احمد توکلی تقلب در انتخابات را مردود دانسته و گفته که از موسوی انتظار می‌رفت همانند الگور که در رقابت با بوش با یک کارت الکترال باخت، تسلیم نتیجه نهایی می‌شد. توکلی اما سئوال مربوط به حصر موسوی و کروبی را ناشنیده گرفته است.
انتقاد مطهری از مدیریت بحران سال ۸۸
علی مطهری دیگر نماینده منتقد دولت درمجلس نیز در یک مناظره انتخاباتی در روز سه‌شنبه ۹ اسفند، از رویکرد دولت در مواجهه با معترضان نتیجه انتخابات سال ۸۸ انتقاد کرده و گفته است: «مردم مردد بودند که حق با کدام طرف است، اما مدیریت بحران کاری کرد که عده‌ای معترض به نتیجه انتخابات در حالی که نظام و ولایت فقیه را قبول داشتند در نهایت شعارهای ضد رهبر و نظام سر دادند.»
مطهری که نامزد نهمین دوره مجلس و رئیس ائتلاف "صدای ملت" است، تاکید کرده که باید به معترضان بعد از انتخابات سال ۸۸ اجازه تجمع داده می‌شد. او هم‌چنین از تسخیر سفارت بریتانیا در تهران به دست نیروهای بسیجی و گروهی که خود را دانشجو نامیدند انتقاد کرده و گفته است:« در مجلس تصویب کردیم که سطح روابط ایران و انگلیس تا حد کاردار تنزل یابد، اما هجوم به سفارت این کشور و برپا کردن نماز جماعت در آن‌جا باعث شد که ما از انگلیس عذرخواهی هم بکنیم.»
ائتلاف "صدای ملت" از نامزدهای انتخاباتی منتقد احمدی‌نژ‌اد تشکیل شده و شعار تبلیغاتی آن نیز نقد دولت دهم است. با این همه مطهری گفته که آن‌ها صرفا منتقد دولت نیستند و در مواردی از آن حمایت هم کرده‌اند.
حمله غفوری فرد به مشائی
حسن غفوری فرد، رییس ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در گفت‌‌وگو با "خبرآنلاین" از تغییر نام ائتلاف یاد شده به "راه ملت، پیروان ولایت" گلایه کرده و گفته که در چینش لیست جبهه متحد عدالت رعایت نشده و سهمی برای شایسته سالاری نیز در نظر گرفته نشده است.
عفوری فرد افزوده که سر حزب موتلفه در تعیین نامزدهای جبهه متحد بی‌کلاه مانده «اما جبهه تحت ریاست او برای مکدر نکردن خاطر آیت‌الله مهدوی کنی سکوت اختیار کرده است.»
حسن عفوری فرد با اشاره به این‌که جریان مشایی روی چهره‌های گمنام سرمایه‌گذاری کرده، گفته که مشائی برای ریاست جمهوری آینده برنامه دارد اما از خیر مجلس هم نگذشته و احتمالا به زودی لیست خود را برای مجلس نهم می‌دهد. او از چنین سیاستی با نام «حرکت با چراغ خاموش» نام برده است.


 


امروز: فرمانده ناجا در آستانه انتخابات مجلس از استقرار "گروه‌های احتیاط" درمکان‌هایی که "احتمال تنش وجود دارد" خبر ‌داد. همزمان رهبر ایران ابراز امیدواری کرده که که مردم روز جمعه "سیلی سخت‌تری به استکبار" بزنند.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران "ناجا" از حضور "گروه‌های احتیاط در روز انتخابات در مکان‌هایی که احتمال و سابقه تنش وجود دارد" خبر داده است. این گروه‌ها به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم متشکل از نیروی انتظامی و "سازمان‌های دیگر" هستند.
به گزارش دویچه وله فرمانده نیروی انتظامی ایران که یک ماه پیش (۵ بهمن/ ۲۵ ژانویه) از آمادگی ده‌ها هزار "بسیجی" برای تأمین امنیت انتخابات مجلس خبر داده بود، سه‌شنبه (۹ اسفند/ ۲۸ فوریه) گفت: « در حال حاضر این گروه‌ها در سراسر کشور گسترده شده‌اند.»
اسماعیل احمدی‌مقدم در مورد محل استقرار این گروه‌ها تصریح کرد که آنها به مکان‌هایی که "بر اساس برآورد‌ها مشخص شده است که زمینه‌های درگیری در آن وجود دارد" اعزام و در سراسر کشور مستقر شده‌اند.
سنگ‌پرانی به ماشین نمایندگان در شهرهای کوچک
فرمانده نیروی انتظامی که در حاشیه نشستی با اعضای کانون بازنشستگان ناجا سخن می‌گفت افزود که نیروی انتظامی دو گروه را برای روز انتخابات در نظر گرفته است.

وی در ادامه توضیح داد: «گروه اول ماموران حفاظت از صندوق‌ها و مراکز تجمیع آرا را برعهده دارند و گروه‌های دوم که به عنوان گروه‌های احتیاط نامگذاری شده‌اند، وظیفه پشتیبانی را برعهده دارند.» اسماعیل احمدی‌مقدم ابراز امیدواری کرد که در "چند روزه باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم به خوبی و آرامی" طی شوند.
او همزمان با اشاره به "حساسیت بیشتر در شهرهای کوچک" افزود: «گاهی برخوردهایی در حد سنگ‌پراکنی به ماشین نماینده دیده شده است، اما جرح و آسیبی به فردی نرسیده و درگیری در مراحل اولیه با مذاکره یا حضور مأموران کنترل شده است.»
تأکید بر آمادگی کامل نیروی انتظامی
فرمانده نیروی انتظامی روز سه‌شنبه ایران باردیگر تأکید کرد که نیروی انتظامی آمادگی کاملی را برای برپایی انتخابات" امن و ادامه شرایط امن انتخابات" را دارد.

وی پیشتر به نامزدهای انتخابات مجلس توصیه کرده بود: «در صورتی که نتيجه انتخابات به نفع آ‌ن‌ها نشود، نباید ايجاد بحران کنند و نيروی انتظامی با افرادی که قصد ايجاد آشوب و بحران داشته باشند، قاطعانه برخورد می‌‌کند.»
اسماعیل احمدی‌مقدم جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۰، در مراسم "رزمايش عاشورای ۹۰" در كرمان تأکید کرده بود: «برای درگيری‌‌های احتمالی در حوزه‌های انتخاباتی آمادگی کامل داريم.»
"میلیون‌ها رسانه برای تبلیغ علیه انتخابات به کار گرفتند"
نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفندماه (۲ مارس) برگزار خواهد شد. شمار قابل توجهی از اصلاح‌طلبان با انتشار بیانیه اعلام کرد‌ه‌اند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. با این حال رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله علی‌خامنه‌ای روز چهارشنبه (۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند) در دیدار با جمعی که خبرگزاری‌های داخلی آن را "اقشار مختلف مردم" خوانده‌اند، پیش‌بینی کرده که حضور مردم پای صندوق‌های رأی پرشمار خواهد بود.
آیت‌الله خامنه‌ای در این جمع گفته است: «شش ماه است علیه انتخابات روز جمعه تبلیغ می‌کنند و میلیو‌ن‌ها رسانه را به کار گرفتند اما آن چیزی را که من می‌بینم این است که ملت ایران روز جمعه می‌آیند و سیلی سخت‌تری به چهره استکبار می‌زنند.»
رهبر جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به عدم تمایل کم‌سابقه بخش‌های مختلفی از اپوزیسیون به شمول اصلاح‌طلبان به شرکت در انتخابات، تأکید کرد: «آنچه در انتخابات بسیار مهم است حضور گسترده مردم است، زیرا هرچه حضور مردم بیشتر باشد، مجلسی تواناتر و شجاع‌تر و با پشتوانه محکم تشکیل خواهد شد... که صدای مردم را با قدرت به گوش دنیا برساند.»
درخواست برای حضور مردم در ساعات اولیه رأی‌گیری
وزیر کشور دولت هم به رغم نگرانی از "تبلیغات دشمن برای محروم‌کردن مردم از شرکت در انتخابات" پیش‌بینی کرده است که مردم "مشارکت بالایی" در انتخابات خواهند داشت.
مصطفی محمد‌نجار روز چهارشنبه (۱۰ اسفند/ ۲۹ فوریه) پس از پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «دشمن با تبلیغات خود می‌خواهد حق انتخاب را از مردم سلب کند که این برخلاف عقل و منطق است و به همین دلیل ملت برعکس عمل خواهند کرد.»
وی در ادامه تأکید کرد: «در حال حاضر شور و نشاط خوبی در کشور حاکم است و پیش‌بینی می‌شود که مشارکت بالایی را شاهد باشیم.» وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از مردم خواست در روز جمعه "از ساعات اولیه " حضور داشته باشند و گفت: «هرچه حضور مردم در آن ساعت گسترده باشد چشم دشمنان کور خواهد شد.»


 


امروز: وزیران نفت و اقتصاد پیشین محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از سیاست اقتصادی او اعلام کرده‌اند که طرح هدفمندی‌یارانه‌ها نتیجه مثبتی نداشته است. وزیر اقتصاد دولت نهم خواستار عدم اجرای فاز دوم طرح هدفمندی شده است.
داود دانش جعفری و سید کاظم وزیری هامانه وزیران اقتصاد و نفت دولت نهم که در دوره دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در شمار وزیران وی نبوده‌اند، اکنون به جمع منتقدان سیاست‌های اقتصادی رئیس‌دولت پیوسته‌اند و این سیاست‌ها را به زیان کشور معرفی می‌کنند.

به گزارش دویچه وله دانش جعفری وزیر اقتصاد دولت نهم در تماس با خبرآنلاین هشدار داده است که در شرایط فعلی اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها نباید آغاز شود. وی گفته است که لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ دولت ظاهر انقباضی دارد، اما دارای باطن انبساطی است. این لایحه شفاف نیست و برخی از بودجه‌های دولت یا در لایحه مورد اشاره قرار نگرفته و یا سقفی برای آن تعیین نشده است.

محرومیت بخش تولید از پشتیبانی دولت

دولت احمدی‌نژاد براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها موظف شده بود ۳۰ درصد از درآمد ناشی از اجرای این طرح را برای جبران هزینه‌های اضافی بخش تولید در اختیار این بخش قرار دهد، اما به این تعهد عمل نکرد. به‌نظر وزیر اقتصاد دولت نهم، با توجه به این واقعیت، ورود طرح هدفمندی یارانه‌ها به فاز دوم درست نیست.

دانش‌جعفری که اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت دارد، به خبرآنلاین گفته است:«اگر هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم بخواهد تعهدات دولت را بالا ببرد، به طور قطع باعث خواهد شد که مشکلات دولت در پرداخت‌ها بیشتر شود.»

وزیر اقتصاد دولت نهم، در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود تصریح کرده که بخش اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اجرا دستخوش تغییر شده است. به‌گفته دانش‌جعفری، اگر ۳۰ درصد منابع ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در اختیار بخش تولید قرار می‌گرفت، آن‌ها می‌توانستند خود را نوسازی کنند و این باعث افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌شد، اما دولت اختصاص منابع به این بخش را کاملا تعطیل کرده است.

هدفمندی و رکود پارس جنوبی

کاظم وزیری هامانه وزیر نفت سابق دولت احمدی‌نژاد نیز، یکی از همکاران پیشین او است که سیاست‌های اقتصادی دولت دهم را مورد انتقاد قرار داده است. وزیری هامانه در گفت‌وگوئی با خبرگزرای کار ایران رکود شدید فعالیت‌های حوزه نفت و گاز پارس جنوبی را نتیجه اجرای نادرست طرح هدفمندی یارانه‌ها دانسته و گفته است:«زمان خروج من از وزارت نفت حدود ۳۶ هزار نفر در پارس جنوبی مشغول به کار بودند، ولی در حال حاضر این میزان به ده‌هزار نفر رسیده است. دلیل این امر تخصیص اعتبارات نفت به حوزه یارانه‌های نقدی بوده است.»

وزیر نفت پیشین احمدی‌نژاد که اکنون از حوزه یزد نامزد نمایندگی مجلس نهم شده، بر این باور است که ضعف مجلس باعث شده دولت جرات خطا کردن را پیدا کند. وزیری هامانه گفته است که اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بدون کمک «دولتی‌ها» غیرممکن بود.

نامزد نمایندگی یزد در مجلس شورای اسلامی افزایش نرخ ارز و سکه را نیز غیرعادی دانسته است. او ضمن تاکید بر تاثیر تحریم‌های بین‌المللی، گرانی‌ها را به‌طور عمده ناشی از بی‌سیاستی دولت احمدی‌نژاد دانسته و تصریح کرده که برای حل مشکلات، باید سیاست اجرائی کشور عوض شود.

وزیر نفت پیشین قطع فروش نفت ایران به اروپا را نیز سیاستی نادرست خواند. وی توضیح داد:«پالایشگاه‌های کشورهای اروپائی که با ایران قرارداد نفتی دارند، براساس نفت ایران تنظیم شده است و وقتی ما خودمان نفت را به آن‌ها نفروشیم، آن‌ها را وادار می‌کنیم تا پالایشگاه‌هاشان را به هر قیمتی شده بر اساس نفت سایر کشورها تنظیم کنند.»

نتیجه طرح هدفمندی مثبت نبود

تنها وزیران پیشین احمدی‌نژاد نیستند که سیاست‌های اقتصادی دولت دهم را به باد انتقاد گرفته‌اند. علی‌نقی خاموشی رئیس سابق و عضو فعلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز، در مصاحبه‌ای اعلام کرده که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نتیجه مثبتی نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

خاموشی نیز از جمله کسانی است که برای ورود به مجلس نهم نامزد شده‌اند. او به خبر‌آنلاین گفته است:«هدفمندی یارانه‌ها، با این شیوه‌ای که اجرا شده، تا به حال نتیجه مثبتی نداشته و هرچه پیش‌تر می‌رویم ماجرا بغرنج‌تر می‌شود. هدف از طرح این قانون کمک به طبقات زیر خط فقر بود، اما یارانه‌ها به هرکسی که ثبت نام کرد تعلق گرفت.»

عضو اتاق بازرگانی معتقد است که دولت باید به جای پرداخت مستقیم یارانه‌نقدی به مردم، اعتبارات موجود را صرف گسترش خدمات اجتماعی برای خانواده‌های کم‌درآمد می‌کرد. مثلا هزینه بهداشت و درمان، تحصیل تا دوره دانشگاهی و ۵۰ درصد هزینه حمل‌ونقل افراد زیر خط‌فقر را دولت به عهده می‌گرفت.


 


امروز: فاطمه الوندی، مادر مهدی محمودیان، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر در‌ نامه‌ای به غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها خواستار پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی شده است.
خانم الوندی، در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی با اشاره به این نامه و عدم پاسخگویی به آن گفت :"اواسط بهمن از داخل زندان با من تماس گرفتند و گفتند که برای احوالپرسی به سلول مهدی رفته‌اند اما او داخل سلول نبوده، چندین بار تماس گرفتند و پسرم را تا روز چهارشنبه یک روز پیش از ملاقات به سلولش بازگردانده نشد. در این مدت مدام به دادسرا مراجعه کردم، اما جوابی به من ندادند و گفتند مشکلی نیست."
خانم الوندی اضافه کرد: "وقتی به ملاقات مهدی رفتم، گفت اگر ملاقات حضوری بود، بدنش را نشانم می‌داد که بر اثر ضرب و شتم کبود است. یک سرباز گلویش را گرفته و سه نفر دیگر او را در زمان انتقال از زندان رجایی شهر به اوین به شدت زدند به نحوی که پسرم بیهوش شده است."
به گفته خانم الوندی، در این ملاقات آقای محمودیان گفته که وقتی به هوش آمده سرم ،پرستار و دکترها را بالای سر خود دیده است.
خانم الوندی با اشاره به اینکه به سر آقای محمودیان هم ضربه‌ای وارد شده است ،گفت:"رئیس زندان و پزشک قانونی نیز شاهد بودند اما عکس‌العملی نشان ندادند."
مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت و از کسانی بوده است که در خصوص وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرد. آقای محمودیان در ۲۵ شهریورماه در منزل شخصی بازداشت و مدتی در زندان اوین و سپس به زندان رجایی شهر منتقل شد.
به گفته مادر این زندانی سیاسی، آقای محمودیان در بهمن‌ماه سال جاری برای عمل جراحی در بیمارستان بستری و بخشی از روده او برداشته شده است و با وجود اینکه پزشکان تاکید داشتند او برای گذارندن دوره نقاهت باید بیرون از محیط زندان باشد اما مسئولان موافقت نکرده و او را به زندان منتتقل کردند.
فاطمه الوندی مادر این زندانی سیاسی گفت:" چرا پسرم را زدند وهیچ کس جواب نمی‌دهد، دادستانی گفته ببینید چه کسی این کار را کرده است."
خانم الوندی همچنین گفت:" خودم را هم بردند و گفتند مصاحبه نکن برای خودت و مهدی بد می‌شود، من نمی‌دانم مصاحبه یعنی چه؟ اما هرکس تماس بگیرد و حال فرزندم را بپرسد به او جواب می‌دهم."
آقای محمودیان به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او در داخل زندان نیز نامه ای درباره وضعیت زندان رجایی شهر کرج و تجاوزهای مکرر در این زندان خطاب به آیت‌الله خامنه ای نوشت.


 


امروز: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید دولت این کشور با جدیت در پی اعمال تحریم های تازه علیه ایران است ولی بر "شرایط خاص" بعضی از متحدان ایالات متحده برای اجرای این تحریم ها تاکید کرد.
خانم کلینتون که برای پاسخ به سوال نمایندگان درباره لایحه بودجه به مجلس سنا رفته بود، درباره اقدام های صورت گرفته برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران توضیح داد.
به گزارش بی بی سی فارسی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشته است که این بانک، بزرگترین مسیر انتقال پول ارز ناشی از فروش نفت توسط ایران است.
به نوشته این روزنامه حدود ۶۰ درصد از کل پولی که ایران از طریق صادرات نفت به دست می آورد، از طریق این بانک منتقل می شد که در سال های اخیر چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال بود.
دولت آمریکا اعلام کرده است که علیه موسسات مالی که با بانک مرکزی ایران مبادله داشته باشند، مجازات هایی اعمال می کند.
بر اساس گفته سخنگوی بانک اسلامی نور، به نظر می رسد که این بانک حدود دو ماه و نیم پیش روابط کاری خود را با بانک های ایرانی قطع کرده است.
در آن زمان محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران بدون اشاره به جزئیات، به دولت امارات متحده عربی هشدار داده بود و از حاکم دوبی خواسته بود که در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کند.
رئیس هیأت مدیره بانک اسلامی نور، پسر امیر دوبی است.
فشار تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه های اخیر افزایش یافته است.
بانک مرکزی ایران مشمول تحریم های اتحادیه اروپا است و آمریکا هم به زودی تحریم این بانک را آغاز خواهد کرد.
علاوه بر این اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که خرید نفت خام را از ایران متوقف کند.
بعضی دیگر از خریداران عمده نفت ایران، از جمله ژاپن و کره جنوبی هم گفته اند که در پاسخ به درخواست های دولت آمریکا، در پی یافتن راهی برای کاهش واردات نفت خام از ایران هستند.
ایران می گوید که از تحریم خرید نفت توسط اتحادیه اروپا متضرر نمی شود و تحت فشار تحریم ها، از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.
قدرت های غربی ایران را متهم می کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است، اما ایران می گوید که هدف برنامه اتمی اش تولید انرژی و فعالیت های علمی و پزشکی است.


 


امروز: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید دولت این کشور با جدیت در پی اعمال تحریم های تازه علیه ایران است ولی بر "شرایط خاص" بعضی از متحدان ایالات متحده برای اجرای این تحریم ها تاکید کرد.
خانم کلینتون که برای پاسخ به سوال نمایندگان درباره لایحه بودجه به مجلس سنا رفته بود، درباره اقدام های صورت گرفته برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران توضیح داد.
به گزارش بی بی سی فارسی هیلاری کلینتون همچنین به ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که نشان می دهد که ایران هنوز به تولید سلاح اتمی تصمیم گیری نکرده است ولی بر افزایش فشار بر این کشور تاکید کرد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در روز پایانی سال گذشته مصوبه کنگره را برای اعمال شدیدترین تحریم های مالی علیه ایران امضا کرد.
این قانون با هدف قطع معاملات نفتی ایران از طریق تحریم بانک مرکزی این کشور به تصویب رسیده است تا به این وسیله آن را به توقف غنی سازی اورانیوم وادار کند.
خانم کلینتون گفت آمریکا متوجه است که بعضی از کشورها نمی توانند به طور ناگهانی خرید نفت خام را از ایران قطع کنند و برای تامین منابع جایگزین برای آنها در تلاش است.
به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، عدم از سرگیری کامل تولید نفت خام در لیبی و تحریم های سوریه از عوامل مشکل ساز در جایگزین کردن نفت صادراتی ایران است.
هیلاری کلینتون گفت: "تلاش کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بعضی از آنها برای واردات ۳۰ تا ۳۵ درصد نفت مصرفی خود به ایران وابسته هستند و ژاپن برای پیوستن به تحریم ها از دیگر کشورها آشکارتر بوده است."
خانم کلینتون ادامه داد: "ما (دربعضی از کشورها) شرایط خاصی داریم. به ژاپن نگاه کنید."
هیلاری کلینتون به شرایط ژاپن پس از زلزله مهیب و سونامی مارس گذشته اشاره می کرد که منجر به توقف فعالیت نیروگاه های اتمی در این کشور و افزایش مصرف سوخت های فسیلی شده است.
به گفته خانم کلینتون، ژاپن که یکی از مشتریان عمده نفت ایران است در یک سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از واردات نفت خود را از این کشور کاهش داده است.
ژاپن برای مستثنی شدن از مجازات های در نظر گرفته شده برای ناقضان تحریم های ایران، میزان خرید نفت خام از این کشور را کاهش داده است.
ژاپن که سومین خریدار نفت خام در جهان است، ۹ درصد نیاز خود را از ایران تامین می کند. این رقم برابر با ۱۶ درصد صادرات نفت ایران است.
تحریم های تازه آمریکا باعث شده تا خریداران عمده نفت خام ایران برای امان ماندن از مجازات های در نظر گرفته شده، واردات خود را از این کشور کاهش دهند.
تحریم های جدید آمریکا برای معاملات غیرنفتی از چهارشنبه ۲۹ فوریه و برای معاملات نفتی از ۲۸ ژوئن به اجرا گذاشته می شود.


 


امروز: بانک مرکزی ایران که از سه سال و نیم پیش انتشار آمار شاخص های اقتصادی را متوقف کرده بود، گزارشی از وضعیت اقتصادی ۳ سال اخیر را منتشر کرده که نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته ۵.۸ درصد بوده است.
بنابر این آمار، رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۸۷حدود ۰.۸ درصد و در سال ۱۳۸۸ حدود ۳ درصد بوده است.
این آمار چند روز پس از آماری منتشر می شود که مرکز آمار ایران از وضعیت اقتصادی ایران منتشر کرد. گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی سال گذشته را ۶.۵ درصد نشان می داد که بیشتر از آمار بانک مرکزی است.
به گزارش بی بی سی فارسی به این ترتیب سه سال و نیم بعد از توقف انتشار آمار و اطلاعات شاخص های اقتصادی، آمارهای منتشر شده از سوی دو مرکز اصلی آمارهای اقتصادی ایران اختلاف فاحشی دارد.
گزارش بانک مرکزی در باره سه سال اخیر که بعد از انتقادهای نهادهای نظارتی منتشر شده حاوی نکات جالبی است.
بسیاری از منتقدان دولت در طول این سه سال معتقد بودند که رشد اقتصادی در سال ۱۳۸۷ به مرز صفر رسیده است و دولت به همین دلیل جلوی انتشار آمار اقتصادی را گرفته است.
گزارش بانک مرکزی در باره سال ۱۳۸۷ نشان می دهد که بخش کشاورزی ظاهر به دلیل خشکسالی با رشد منفی ۱۱.۸ درصد، خدمات موسسات پولی و مالی با رشد منفی ۵.۳ درصد، خدمات اجتماعی منفی ۶.۱ درصد و بخش نفت با منفی ۲ درصد مواجه بوده است.
این وضعیت در سال ۱۳۸۸ بهبود یافته و رشد منفی گروه کشاورزی جای خود را به رشد مثبت ۱۳.۵ درصد داده است، ولی وضعیت بخش صنعت نفت نسبت به سال قبل بدتر شده و به مرز منفی چهار درصد رسیده و رشد بخش صنعت و معدن نیز نسبت به سال قبل نصف شده است.

با این حال بهبود در وضعیت بخش کشاورزی که عمدتا از بارندگی ها و شرایط مساعد آب و هوایی ناشی شده و رشد اقتصادی چند بخش دیگر نتایج خود را در رشد اقتصادی پایان سال نشان داده و رشد اقتصادی در سال ۱۳۸۸ به ۳ درصد رسیده است.
بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، در سال گذشته وضعیت اقتصادی باز هم بهتر شده و عملکرد بخش های مختلف به گونه ای شده که رشد اقتصادی به ۵.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
یکی از بخشهایی که در طول سالهای اخیر همواره بحث انگیز بوده است، بخش صنعت و معدن است و این سالها وزارت صنایع و معادن با بانک مرکزی در باره میزان رشد این بخش اختلاف نظر داشت.
چند سال پیش در دولت اول آقای احمدی نژاد، وزارت صنایع و معادن وقت به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی معترض بود که نشان می داد رشد بخش صنعت کاهش پیدا کرده است. همان زمان آقای پرویز داودی، معاون اول وقت رئیس جمهور پادرمیانی کرد تا بانک مرکزی اصلاحات مورد نظر وزارت صنایع و معادن را بپذیرد.
البته کمی بعد تر همه چیز به نفع نهادهای اجرایی دولتی نظیر وزارت صنایع و معادن تغییر کرد و بانک مرکزی انتشار همه آمارهای مهم و تعیین کننده اقتصادی را متوقف کرد که با آن می شود تصویری از وضعیت اقتصادی کشور به دست آورد.
به نظر می رسد که آمارهای تازه بانک مرکزی بر اساس نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت تدوین شده است به گونه ای که نرخ رشد صنعت و معدن در سال ۱۳۸۹ معادل ۹.۳ درصد بوده است و "در نتیجه ۲.۵ درصد از نرخ رشد ۵.۸ درصدی اقتصاد را در دوره مورد بررسی" تشکیل می دهد.
اما آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در باره وضعیت صنعت و معدن اختلاف معناداری با آمار بانک مرکزی دارد. مرکز آمار ایران نرخ شد بخش های صنعت و معدن در سال ۱۳۸۹ را به ترتیب شش و منفی ۱.۴ درصد اعلام کرده است.
این در حالی است که آمارهای مرکز پژوهشهای مجلس وضعیت بخش صنعت و معدن را پائین تر نشان می دهد. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس رشد صنعتی کشور در سال ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ را به ترتیب ۱.۳ و یک درصد اعلام کرده است در حالی که بانک مرکزی رشد بخش صنعت را در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ترتیب ۱۰.۹ و ۰.۹ اعلام کرده است.
اختلاف این آمارها به اندازه ای زیاد است که اصلا نمی توان آنها را با هم مقایسه کرد و میزان رشد صنعتی حتی با آمارهای که وزارت صنایع و معادن پیشتر منتشرکرده بود، متفاوت است.
کارشناسان اقتصادی می گویند تا زمانی که آمارها منتشر نمی شد، مشکل فقط این بود که آمار وجود ندارد و حالا که بانک مرکزی و مرکز آمار گزارشهای اقتصادی چند سال اخیر را منتشر کرده اند، مشکلات بیشتری ایجاد شده است و معلوم نیست که باید به کدامیک از این آمارها استناد کرد؟


 


امروز: رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: "اعتمادی به اینترنت نیست، از همین رو ما اینترنت پاک را به تعبیری موازی با شبکه اینترنت در کشور راه اندازی می‌کنیم."
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای تقی‌پور گفت: "وجود آسیب‌های امنیتی درکنار آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در شبکه اینترنت موجب شده است که کشورها، شبکه موازی با اینترنت راه‌اندازی کنند."
آقای تقی‌پور از این کشورها نام نبرده است.
پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعتراض‌ها به نتیجه آن، موضوع فیلترینگ و راه اندازی شبکه ملی اینترنت بیش از پیش مورد توجه مسئولان ایرانی قرار گرفت.
مقامات رسمی ایران و شرکت‌های مسئول در این کشور معمولا مسئولیت اختلال در اینترنت را نمی پذیرند.


 


امروز: پس از سخنان اخیر احمد توکلی در جمع دانشجویان دانشگاه علامه مبنی بر استقبال ایشان از بررسی و بازبینی واقع بینانه حوادث پس از انتخابات سال 88، فرزندان دو تن از زندانیان سیاسی، بهزاد نبوی و فیض الله عربسرخی، در نامه ای به احمد توکلی از این پیشنهاد وی استقبال کرده اند و از وی خواسته اند تا با برگزاری یک مناظره درباره بررسی سلامت انتخابات 88 به میزبانی سایت الف و حضور پدرانشان و دیگر اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، در راستای اعتقاد به بازبینی واقع بینانه انتخابات گامی بردارد. متن کامل این نامه به گزارش امروز در پی می آید.


جناب آقای احمد توکلی

سلام علیکم،

سخنان منتسب به شما در پاسخ به سوالات دانشجویان دانشگاه علامه که در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۰ در سایت الف منتشر گردید، حاوی نکات مثبتی بود که میتواند روزانه‌ای تلقی‌ شود برای برونرفت از بحران‌های فعلی‌ که کشور با آن دست به گریبان است. هرچند در سخنان خود نکات تکراری منفی‌ چون متهم کردن مهندس میرحسین موسوی به "قانون شکنی" و تن‌ ندادن به "قواعد بازی" نیز مشاهده میشود که در این نامه مجال پاسخگویی به آن اتهامات نیست اما فقط به ذکر این نکته بسنده می‌کنم که متهم کردن فردی که کوچکترین امکان دفاع از خود را حتّی در دادگاه‌های فرمایشی حاکمیت فعلی‌ ندارد به دور از ابتدائی‌ترین اصول اسلامی، انسانی‌ و جوانمردی است، هرچند متأسفانه اینگونه اتهام زنی‌‌های یکطرفه به رویه ثابت حاکمان فعلی‌ از جمله جنابعالی و سایت الف متعلق به شما تبدیل شده است.

در سخنان خود اشاره فرموده بودید که:

"انتخابات سال ۸۸ که افترا‌های زیادی در پی‌ داشت، هرچه واقع بینانه تر بازبینی شود، مشکلاتی را که در جامعه به وجود آمده را کاهش میدهد". پیشتر نیز سایت الف متعلق به جنابعالی است چندین مرتبه ضمن متهم کردن معترضان به نداشتن سند و مدرک، جهت انتشار اسناد و دلایل دال بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام آمادگی کرده بود که متأسفانه به دلیل جو به شدت امنیتی آن زمان هیچگاه این امکان فراهم نشد.

به هر روی، در تأیید نظر اخیر شما مبنی بر ضرورت بازبینی «واقعبینانه» انتخابات ۸۸ به عنوان اقدامی در جهت کاهش بحران موجود در کشور و با توجه به استقبال سایت الف از انعکاس شواهد و قرائن دال برتخلف و تقلب گسترده در انتخابات، پیشنهاد می‌کنیم سایت الف اقدام به برگزاری میزگردی با عنوان «بررسی سلامت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری» کند. صریحا و علنا اعلام می‌کنیم آقایان بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاجزاده و فیض الله عرب سرخی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و محسن امین زاده، رییس ستاد اصلاح طلبان آقای موسوی، آمادگی کامل دارند که با هر فرد و مسئولی، از وزارت کشور گرفته تا مجلس، از هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان گرفته تا نمایندگان نهاد‌های امنیتی (امثال سردار مشفق و همکارانشان) که مدافع صحت انتخابات ۸۸ و اقدامات پس از آن هستند به مناظره بنشینند. انتشار همزمان فیلم بدون سانسور این مناظره از طریق سایت الف، و سایت امروز، ارگان اینترنتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران شاخه خارج کشور به عنوان شرط ضامن سلامت مناظره مذکور هرگونه شبهه و تردید را در این زمینه منتفی خواهد کرد.

بسیار مفید می‌‌بود اگر این مناظره پیش از انتخابات مجلس نهم برگزار می‌شد تا هموطنان عزیز می‌‌توانستند معیار‌های انتخابات آزاد و سالم مورد نظر طرفین را در بوته نقد قرار دهند، ولی‌ با توجه به حساسیت نهاد‌های امنیتی و قضائی در مورد این انتخابات و مشغله‌های جنابعالی برای انتخابات کنونی احتمالا انجام این مناظره در زمانی‌ پس از انتخابات ۱۲ اسفند مقدور خواهد بود که باز هم اقدامی سازنده در جهت باز شدن باب گفتگو و تنویر افکار عمومی‌ خواهد بود.

لازم به ذکر است که آقایان بهزاد نبوی و تاجزاده هم اکنون در بند ۲ الف و آقایان امین زاده و عرب سرخی در بند 350 زندان اوین به سر می‌‌برند و هماهنگی‌ جنابعالی با نهاد‌های امنیتی برای انتقال ایشان به دفتر سایت الف جهت انجام این مناظره ضروری است.

در پایان نیز خواهشمندم چنانچه نهادهای امنیتی مانع انجام این مناظره هستند، صادقانه و شفاف این موضوع را به اطلاع عموم برسانید تا مردم شریف کشورمان بدانند که مسؤلیت بحرانهای فعلی‌ کشور نه برعهده معترضان به سلامت انتخابات ریاست جمهوری دهم، بلکه متوجه جریانی است که با حاکم کردن خفقان و تک صدایی، تنها به فکر تثبیت قدرت خویش است و هرگونه ابتکار مسالمت آمیز و معقول را برای کشف حقیقت و کاهش بحران را مغایر با منافع قدرت خود دیده و آن را به هیچ وجه برنمی‌تابد. امید است با پذیرش این پیشنهاد ساده و در عین حال روشنگر، حسن نیت خود را به اثبات برسانید.

با تشکر

یاسر نبوی

ساجده عرب سرخی

اسفند ۱۳۹۰

نامه فرزندان عرب سرخی و نبوی به احمد توکلی


 


امروز: سایت اطلاع رسانی وزارت خارجه ایران گزارش کرده است که در پی انتشار خبر مربوط به خرید تسلیحاتی یک و نیم میلیارد دلاری آذربایجان از اسرائیل، جوانشیر آخونداوف، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، توسط عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، به این وزارتخانه "دعوت" شد.
به گزارش بی بی سی فارسی ، در این ملاقات، "درخصوص خبر فوق، درخواست توضیح رسمی از سوی دولت آذربایجان به عمل آمد" و سفیر جمهوری آذربایجان نیز پس از استعلام از دولت خود، گفت که تجهیزات خریداری شده از اسرائیل "تنها با هدف آزاد سازی سرزمین های اشغالی آذربایجان" بوده و آذربایجان از این تجهیزات علیه کشور ثالث، به خصوص جمهوری اسلامی، استفاده نمی کند.
آقای عراقچی اظهار داشت که سیاست اعلام شده اسرائیل، نفوذ در کشورهای هم مرز با ایران و "استفاده از این کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران" است و نسبت به "هرگونه استفاده [اسرائیل] از خاک جمهوری آذربایجان در جهت انجام اقدامات تروریستی" علیه ایران هشدار داد.


 


امروز: با وجود محدودیت های اعمال شده علیه تلویزیون فارسی بی بی سی در ایران، شمار مخاطبان این شبکه در این کشور کمابییش دو برابر شده است.
نتیجه تحقیقات مستقلی که در مورد آمار هفتگی مخاطبان جهانی سرویس های خبری بین المللی بی بی سی در ایران صورت گرفته نشان می دهد که شمار مخاطبان تلویزیون فارسی بی بی سی از سه میلیون و یکصد هزار نفر در سال ۲۰۰۹ به شش میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته که ۹۴ درصد افزایش نشان می دهد.
به گزارش بی بی سی فارسی براساس تخمین های انجام شده، مخاطبان هفتگی شبکه خبررسانی بی بی سی فارسی، شامل رادیو و تلویزیون، در همین مدت ۸۵ درصد بیشتر شده و از سه میلیون و نهصد هزار نفر در سال ۲۰۰۹ به هفت میلیون و دویست هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است.
این تحقیقات حاکی از آن است که در حال حاضر، در طول هفته، از هر ده ایرانی یک نفر بیننده برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی است و در مورد دارندگان ماهواره در ایران، این رقم به ۲۸ درصد می رسد به این معنی که از هر چهار نفر ایرانی که دارای ماهواره در خانه خود هستند، بیش از یک نفر برنامه های این کانال تلویزیونی را تماشا می کند.
تلویزیون فارسی بی بی سی از اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی پخش برنامه های خود را آغاز کرد و افزایش قابل توجه در شمار مخاطبان آن در حالی گزارش می شود که به خصوص از زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، برنامه های این ایستگاه تلویزیونی در موارد متعدد، و برای مدت های طولانی، هدف پارازیت اندازی قرار داشته است.
هفته گذشته و در پی پارازیت اندازی مستمر، پخش برنامه های تلویزیون بی بی سی فارسی از ماهواره های هاتبرد از سر گرفته شد.
همچنین، در ماه های اخیر، گزارش هایی از تلاش دستگاه های امنیتی ایران ظاهرا برای ایجاد محدودیت هایی بر سر فعالیت خبر رسانی بخش فارسی بی بی سی انتشار یافته که از آن جمله، اقداماتی برای تحت فشار قرار دادن برخی از کارکنان این شبکه و جلوگیری از هرگونه همکاری شهروندان داخل ایران با بی بی سی بوده است.
گزارش مربوط به آمار مخاطبان برنامه های بی بی سی فارسی در ایران حاوی شمار مراجعان به سایت اینترنتی این شبکه نیست زیرا سایت های اینترنتی در ایران در معرض سانسور شدید قرار دارد و تخمین شمار مراجعان به سایت فارسی در داخل این کشور به سادگی امکانپذیر نیست.
پیتر هاروکس، مدیر سرویس جهانی بی بی سی، افزایش مخاطبان بی بی سی فارسی در ایران را نشانه تلاش کارکنان این بخش دانسته و گفته است: "این آمار نشانه ای بارز از شجاعت و ایثار روزنامه نگاران بخش فارسی بی بی سی در مواجهه با اقدامات تهدید آمیز و ارعاب از سوی مقامات ایران است."
هشتاد سال فعالیت
آقای هاروکس افزوده است که "کار کردن برای سرویس جهانی بی بی سی می تواند بسیار سخت باشد اما روزنامه نگاران ما، با علم به اینکه گزارش هایشان برای مخاطبان در داخل ایران و برای میلیون ها نفر در سراسر جهان منبعی قابل اعتماد، محترم و ارزشمند است، به فعالیت روزنامه نگاری خود ادامه می دهند."
نتیجه این طرح تحقیقاتی مستقل در مورد مخاطبان سرویس جهانی بی بی سی همزمان با هشتادمین سالگرد آغاز به کار این سرویس انتشار یافته است و شامل آماری در مورد پخش برنامه های بی بی سی به زبان های دیگر نیز هست.
از جمله، نخستین تحقیق انجام شده در مورد مخاطبان سرویس جهانی بی بی سی در سومالی‌لند و پاتلند نشان می دهد که در مقایسه با سایر شبکه های خبررسانی بین المللی، بی بی سی دارای بیشرین شمار مخاطبان در این مناطق است و شمار شنوندگان برنامه های آن به بیش از ۶۰ درصد از افراد بالغ در این دو منطقه خودمختار سومالی می رسد.
تحقیقاتی هم که پیش از این صورت گرفته نشان می دهد که اخیرا، شمار مخاطبان تلویزیون عربی بی بی سی با افزایش ۸۰ درصدی، از سیزده میلیون و پانصد هزار نفر به بیست و چهار میلیون و پانصد هزار نفر رسیده که براساس این تحقیقات، عمدتا ناشی از نیاز مخاطبان به کسب اخبار واقعی و بیطرفانه در جریان قیام های اخیر در برخی از کشورهای عربی بوده است.
به گفته مدیر سرویس جهانی بی بی سی، این آمار نشان می دهد که "چگونه سرویس های خبررسانی مانند بی‌بی‌سی به منزله شریان حیاتی برای کسانی است که تشنه دسترسی به اخبار و اطلاعات بی طرفانه هستند و هشتاد ساله شدن سرویس جهانی بی بی سی یادآور توانمندی ما در زمینه روزنامه نگاری و اهمیت ماموریتی است که درخبررسانی دست اول و متوازن بر عهده گرفته ایم."
آقای هاروکس تاکید کرده است که: "بی بی سی همچنان صدای رسانه های آزاد در مناطقی خواهد بود که، به دلیل سرکوب و آزار روزنامه نگاران، یا رشد رسانه های دولتی یا کاربرد فن آوری های جدید که باعث اختلال در سرمایه گذاری در روزنامه نگاری بین المللی می شود، به منبع دیگری برای کسب اخبار منصفانه و موثق دسترسی ندارند."
به گفته وی "با وجود رشد چشمگیر رسانه ای، دسترسی به خبررسانی مستقل و دارای کیفیت بالا همچنان نادر است و در بسیاری از نقاط جهان، اخبار بی طرفانه و قابل اعتماد کمابیش به یک گونه در شرف انقراض تبدیل شده است."
مدیر سرویس جهانی بی بی سی در اظهار نظر خود پیرامون آمار حاکی از رشد قابل توجه مخاطبان این سرویس، به مساله محدویت های مالی ناشی از شرایط اقتصادی کنونی نیز پرداخته و گفته است: "جو محدودیت مالی به معنی لزوم کوتاه آمدن در مورد پیگیری هدف های بلند ما نیست؛ ما در صددیم تا به مخاطبان بیشتری دسترسی یابیم، تاثیر بیشتری بر جای بگذاریم و همچنان مورد اعتمادترین منبع پخش خبر در جهان باقی بمانیم."


 


امروز: هر دلار امروز چهارشنبه در بازار آزاد تهران 1895 تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 815 هزار تومان فروخته می‌شود.
به گزارش مهر از میدان فردوسی (بازار ارز فروشان تهران)، هر دلار آزاد امروز چهارشنبه 1880 تا 1885 تومان خریداری و 1890 تا 1895 تومان فروخته می شود، همچنین هر یورو نیز امروز در بازار آزاد بین 2550 تا 2570 تومان خریداری و 2600 تومان نیز فروخته می شود.

بررسی وضعیت قیمتی در بازار انواع سکه نیز نشان می دهد که هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم امروز 805 هزار تومان خریداری و 815 هزار تومان نیز فروخته می شود.

قیمت خرید سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بسیاری از تابلوهای صرافی ها درج نشده اما قیمت فروش آن 820 هزار تومان اعلام شده است. نیم سکه در تابلوی صرافی ها 395 هزار تومان خریداری و 408 هزار تومان نیز فروخته می شود.

همچنین ربع سکه 205 هزار تومان قیمت خرید و 212 هزار تومان نیز قیمت فروش دارد. سکه های گرمی امروز در تابلوهای صرافی ها دارای 100 هزار تومان قیمت خرید و 105 هزار تومان نیز قیمت فروش است.

از نکات قابل توجه در بازار امروز ارز و سکه عدم درج قیمت انواع سکه در تابلوی بسیاری از صرافی ها و همچنین افزایش حضور دلالان ارز در بازار است.


 


امروز: نادران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خصوص وقف دانشگاه آزاد چه رایی دادید؟ گفت: در طرح وقف دانشگاه آزاد، محتوای طرح کاملا خلاف قانون اساسی و شرع و مصالح ملی بود، متاسفانه هیئت رئیسه مجلس و در راس آن ریاست محترم مجلس برای طرح و تصویب آن چند ماده قانون آئین نامه داخلی مجلس را نقض کردند.

به گزارش مهر نماینده فعلی مجلس گفت: بنده و عده‌ای دیگر وقتی اعتراضاتمان در صحن به جایی نرسید به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کردیم و آن مرجع قانونی نیز حق را به ما داد. هیئت رئیسه هم قول داد دیگر از این تخلفات نداشته باشد. آن یک‌شنبه سیاه، لکه ننگی شد بر دامن مجلس هشتم که رفتارجمعی آن قابل دفاع نیست.


 


امروز: بررسی گزارش طرح سئوال از احمدی نژاد که با 79 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است، هفته آینده با حضور محمود احمدی نژاد در صحن علنی بررسی مجلس خواهد شد.
به گزارش مهر، مجلس شورای اسلامی هفته آینده پس از تعطیلی 3 هفته ای و در پی برگزاری انتخابات مجلس نهم، روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

طرح سئوال از احمدی نژاد به عنوان مهمترین دستور کار این هفته مجلس در برنامه کاری نمایندگان ثبت شده است.

30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از احمدی نژاد که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از احمدی نژاد را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند. در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس دولت ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس دولت باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

علی مطهری نماینده تهران 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از احمدی نژاد را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت 11 روزه احمدی نژاد در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

پس از آنکه طرح سئوال از احمدی نژاد از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از احمدی نژاد موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از احمدی نژاد استعفا دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.

طراحان سئوال از احمدی نژاد که در جلسه علنی روز یکشنبه 8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از احمدی نژاد به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از احمدی نژاد که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و 18 بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس دولت یک ماه پس از اعلام وصول طرح سئوال، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات ارائه شده باشد.

ده سئوال مطرح در این طرح به این شرح است:
1- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک خصوصاً با آغاز هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ابلاغ و اجرا نشده است.

2- طبق آمار ارایه شده از سوی برخی مسئولان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 حدود 4.5 درصد بوده است. اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم حدود سه درصد بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8 درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست. همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

3- در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی گردیده است، چرا دولت مقید به اجرای قانون مصوب مجلس نیست؟

4- مقاومت 11 روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟

5- این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست چه هدفی را نبال می‌کند؟

6- وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

7- مبلغ هزار و 500 ملیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است؟

8- چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به جای اینکه علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند.

9- چرا جنابعالی با علم به این که انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش عمومی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید؟ پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعد اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟

10- چرا بر نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلام وی مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تایید و بر آن تاکید کرده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولاً چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید بلکه از این افراد دفاع می کنید؟


 


امروز: عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور گفت: باوجود اینکه يك ماه از پایان ضرب العجل ۱۵ روزه هیئت دولت به دستگاههای اجرایی مبنی بر فسخ قراردادهای امضا شده با پیمانکاران تامین نیروی انسانی و تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرارداد مستقیم گذشته است، هنوز تغییری در وضعیت قراردادی کارکنان دستگاه‌های اجرایی ایجاد نشده است.

به گزارش ایلنا مهدی نجف‌پور، با بیان اینکه اکثر سازمان‌ها در مقابل تغییر وضعیت نیروهای قراردادی خود مقاومت می‌کنند اظهار داشت: هیئت دولت در مصوبه خود، هدف از این تصمیم را حمایت از حقوق کارکنان شرکتی دانسته و همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده بود تا با کارکنان شرکتی دارای حداقل یک سال سابقه کار مستمر با پرداخت حق بیمه، در مدت ۱۵ روز پس از ابلاغ مصوبه یعنی پایان روز شانزدهم بهمن ماه طبق شرایط اعلامی قرارداد مستقیم امضا کنند.

به گفته وی به دنبال صدور این مصوبه، نگرانی‌ها مبنی بر احتمال تعدیل و اخراج نیروهای انسانی فعال در شرکت‌های پیمانکاری تا آنجا قوت گرفت که معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان این‌که هیچ دستگاهی حق اخراج نیروهای شرکتی را ندارد، تاکید کرده بود که هیچ دستگاهی نمی‌تواند نیروهای شرکتی که قرار است تبدیل وضعیت شوند را اخراج کند.

نجف‌پور با اشاره به اینکه مصوبه هیئت دولت هیچ ضمانت اجرایی ندارد افزود: مشخص نیست چه کسی از اجرای این مصوبه صیانت می‌کند و هر وزارت خانه‌ای برداشت خود را از این مصوبه دارد.

او تاکید کرد: خبری از تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری نیست و مسئولان در برابر نگرانی‌های نیروهای پیمانکاری واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.

او در خاتمه با اشاره به اینکه خانواده‌های بسیاری چشم امید به تصمیم جدید هیات دولت دارند گفت: توقف تغییر وضعیت استخدام نیروهای پیمانکار یعنی ادامه ظلم و اجحافی که متأسفانه برخی از پیمانکاران در حق نیروهای مظلومی که مجدانه برای این صنعت در تلاشند، روا می‌دارند. این موضوع انگیزه این کارگران را که سال‌ها با مشقت در تلاش بوده‌اند کاهش می‌دهد.


 


امروز: عضو کمیته مزد استان تهران اعلام کرد: نقش پر رنگ دولت در تعیین مصوبه مزدی کارگران خلاف اصول سه جانبه گرایی است.

به گزارش ایلنا فرامرز توفیقی ،‌ با بیان این که دولت نقش پر رنگی را در تعیین مصوبه مزدی کارگران ایفا می‌کند یاد آور شد: سال گذشته نمایندگان کارگری و کارفرمایی با توافق یکدیگر مصوبه‌ای را تعیین کردند که بیش از نرخ فعلی دستمزد بود اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دخالت خود خواستار کاهش نرخ دستمزد شد و اعلام کرد در صورت عدم کاهش نرخ مصوبه مزدی موافقت خود را با نرخ جدید اعلام نمی‌کنیم.

او خواستار رعایت اصل سه جانبه گرایی در تعیین مصوبه مزدی کارگران شد و گفت: دولت به عنوان شریک سوم اجتماعی باید نقش نظارتی خود را در تعیین مصوبه مزدی کارگران ایفا کند اما با دخالت در روند تصويب مزد، شوراي عال كار را مجبور به کاهش نرخ می‌کند.

به گفته توفیقی، دستمزد کارگران طبق نرخ سبد معیشت خانوار و تورم واقعی محاسبه نمی‌شود و می‌توان گفت شایعات مطرح شده در مورد تعیین مصوبه مزد 400 هزار تومانی تنها پاسخگوی 50 درصد از نیازهای جامعه کارگری کشور است.

عضو کمیته مزد استان تهران خواستار اعمال سیاست‌های حمایتی از جانب دولت براي کارگران شد و افزود: کارگران به دلیل تامین نیازهای معیشتی خود مجبورند در سه شیفت کاری فعالیت کنند.

توفیقی با تاکید بر لزوم افزایش دستمزد کارگران بر مبنای نرخ سبد هزینه خانوار کارگری تصریح کرد: نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری امسال ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد. این در حالیست که سهم خانوارهای کم درآمد در زمینه مسکن و خوراک در سبد هزینه خانوار کارگری به ترتیب 46/5 و 62/5 درصد برآورد شده است.


 


امروز: وزیر دفاع با اشاره به توان ایران برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی، با بیان اینکه ما همه توان خود را آشکار نکرده‌ایم، گفت: جمهوری اسلامی حرف‌های پنهان بسیاری دارد که آنها را برای روز مبادا نگه داشته است.

به گزارش فارس احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص تلاش آمریکا برای برنامه‌‌ریزی و تقویت ارتش این کشور در خلیج فارس با توجه به قدرت و دستاوردهای نظامی ایران، گفت: آمریکایی‌ها این روزها به شدت از این واهمه دارند که اتفاقی در منطقه بیفتد و آنها در مقابل آن اتفاق نتوانند مواضع قاطع جمهوری اسلامی را بربتابند.
وحیدی همچنین خاطرنشان کرد: بی‌تردید چون دفاع ما یک دفاع مستقلانه و دفاعی مبتنی بر سیاست‌های دفاعی و دکترین‌های خاص دفاعی خودمان و همچنین مبتنی بر یک دفاع درون‌زا و توانمندی‌های داخلی است، آمریکا در برخورد با مسائل جدیدی که ایران دنبال می‌کند کاملا با یک فضای جدیدی روبرو می‌شود که مجبور است برای این فضای جدید فکری بکند.

وزیر دفاع با بیان اینکه برخی از این کارهایی که می‌کنند نشان از انفعالی است که در مقابل برنامه‌های نظامی ایران دارند، تاکید کرد: طبیعتا آنها نخواهند توانست به این نقطه برسند، چون ما همه توان خود را آشکار و همه موضوعات را مطرح نکرده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران حرف‌های پنهان بسیاری دارد که آنها را برای روز مبادا نگه داشته است.


 


امروز: حکم علی‌اکبر جوانفکر به اتهام توهین که چندی پیش در دادگاه بدوی صادر و مورد اعتراض وی قرار گرفته بود در شعبه 36 دادگاه تجدید‌نظر تایید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس این حکم علی‌اکبر جوانفکر؛ مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور و سرپرست موسسه ایران به دلیل توهین به مقام های عالی رتبه به یک سال حبس و 5 سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

این حکم لازم‌الاجرا و غیرقابل تجدید‌نظر است.

پیش از این نیز جوانفکر به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه "خاتون" به 6 ماه حبس و 3 سال انفصال از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته