-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۸, جمعه

Posts from Khodnevis for 09/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مرگ تدریجی «وی.پی.ان» در ایران: داخلی‌ها با شبکه جهانی اینترنت خداحافظی می‌کنند

پروتکل PPTP برای ساخت شبکه‌های خصوصی مجازی استفاده می‌شود. با مسدود شدن این پروتکل، استفاده از VPN غیر ممکن خواهد شد.

گروهی از کارشناسان مسائل وب و همینطور تعدادی از استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران معتقدند بسته‌شدن VPNها ارتباط مستقیم با راه‌اندازی طرح «اینترنت ملی» دارد. هر چند که در حال حاضر به دقت نمی‌توان به درستی این نظریه پی برد.

پیش از این اعلام شده بود که از شهریور یا مهرماه امسال اینترنت ملی آغاز به کار خواهد کرد.

اینترنت ملی نامی است که دولت ایران برای شبکه داخلی اینترانت ایران به کار می‌برد. شبکه‌ای که می‌کوشد دسترسی کاربران ایرانی را به وب‌سایت‌های خارجی به شدت محدود کند.

فروردین ماه امسال رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فن‌آوری در گفت‌وگو با فارس در این باره گفته بود: «با اجرای این شبکه اینترنت و سرویس‌های متنوع اینترنتی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین مباحثی چون امنیت و حفظ اطلاعات در درون کشور نیز با اجرای اینترنت ملی تحقق می‌یابد.»

وی پایدار کردن شبکه اینترنت ملی و استفاده از اطلاعات ذخیره شده در آینده را از دیگر مزیت‌های آن دانسته بود.

مخالفان دولت ایران و فعالان فضای وب این اقدام را گامی دیگر در محدود کردن دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات می‌دانند. اقدامی که دولت ایران همواره در مقاطع مختلف به آن دست زده است.

در حال حاضر بسیاری از وب‌سایت‌ها در ایران توسط دولت فیلتر شده‌اند و کاربران برای بازدید از آن‌ها ناچار به استفاده از فیلترشکن هستند.

بر اساس آمار وب سایت آلکسا، صفحه فیلترینگ وزارت ارشاد که موسوم به وب‌سایت پیوندها است، پنجمین سایت پربازدید ایران است.

 


 


شیرین عبادی: بازجوی نرگس محمدی به او گفت که همانند ستوده با تو رفتار می‌کنیم

برنده جایزه صلح نوبل در گفتگو با خودنویس در خصوص حکم زندان خانم نرگس محمدی و نیز دادگاه یوسف ندرخانی قوه قضاییه را به عدم استقلال متهم کرد.

خانم شیرین عبادی در این گفتگو با بیان اینکه بازجوی خانم نرگس محمدی، شخص واحدی است که بازجویی از وی، نسرین ستوده، محمد علی دادخواه و برخی وکلای دیگر کانون مدافعان حقوق بشر را طی این سال‌ها برعهده داشته است گفت این بازجو از طریق دخالت در قوه قضاییه که به هیچ‌وجه مستقل نیست، احکام زندانیان را به قاضی دیکته می‌کند.

عبادی افزود که این مامور امنیتی پیشتر به خانم نرگس محمدی گفته بود که اگر دست از افکار و عقایدش برندارد؛ همان حکمی را به وی خواهد داد که به نسرین ستوده داده‌اند.

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به اینکه خانم نرگس محمدی حرف بازجویش را نپذیرفت و به دفاع از حقوق بشر ادامه داد، افزود: اکنون می‌بینیم دقیقا همان حکم یازده سال زندانی که به نسرین ستوده دادند برای نرگس محمدی هم در نظر گرفته‌اند.

عبادی گفت که بازجوی امنیتی در سال ۸۸ ابتدا نرگس محمدی را به اخراج از کار اداری و نیز به جریان افتادن پرونده‌اش تهدید کرده بود که دو ماه پس از این تهدید، نرگس محمدی از کار اخراج می‌شود و پرونده وی نیز در دادسرا به جریان می‌افتد.

وی با تاکید بر عدم استقلال قوق قضاییه در خصوص بیماری خانم نرگس محمدی هم گفت که این فعال حقوق بشر مبتلا به فلج ادواری عضلانی است و علیرغم معالجات هنوز بهبود نیفتاده است.

عبادی علت بیماری نرگس محمدی را نامشخص دانسته اما اضافه کرده است: «ولیکن گفته می‌شود شاید علت آن داروهایی باشد که در زندان بجای داروهای اصلی به‌خورد ایشان می‌دادند.»

این برنده جایزه صلح نوبل در پاسخ به این سوال که یکی از اتهامات خانم نرگس محمدی «همکاری با شیرین عبادی» عنوان شده، آیا چنین اتهامی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد یا خیر؟ گفت که طبیعی است چنین قانونی وجود ندارد و قوه قضاییه با این قبیل اقدامات عدم استقلال خود را به نمایش می گذارد.

خانم عبادی در پایان هم با اشاره به اینکه فعالیت برای حقوق بشر، نه‌تنها امری افتخار آمیز، بلکه الزام آور است گفت که در این خصوص قطعنامه‌ای در سال ۱۹۹۸ در سازمان ملل تصویب شد که دولت ایران هم به آن رای داد و «در این قطعنامه فعالیت در راستای حقوق بشر یک حیطه اخلاقی است و دولت‌ها باید مدافعان حقوق بشر را کمک کنند. با این تصویر می‌بینیم که فعالیت برای حقوق بشر نه تنها بر مبنای قوانین ایران مجاز است بلکه حتی براساس قطعنامه لازم‌الاجرا هم است.»

گفتنی است هفته گذشته نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیئت اجرائی شورای ملی صلح به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم یوسف ندرخانی خلاف شرع و قوانین بین‌المللی است

شیرین عبادی در بخش دیگری از گفتگوی خود در ارتباط با حکم یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد که با مجازات اعدام روبرو شده است این حکم را ناعادلانه خواند.

عبادی با بیان اینکه آزادی عقیده و مذهب هم در قوانین جمهوری اسلامی و هم در شریعت اسلام وجود دارد گفت: «در خود قرآن هم بارها به این مساله اشاره شده و آیه لکم دینکم ولی الدین به همین موضوع اختصاص دارد و تعجب است که کسی از اسلام به مسیحیت گرویده یعنی به دینی که باز هم خداوند را قبول دارد با چنین حکم ناعادلانه‌ای روبرو می‌شود.»

این فعال حقوق بشر افزود: «آیت‌الله صانعی نیز در این زمینه عقایدی مشخصی دارند که مطابق آن از جهت شرعی نمی‌توان برای کسی که تغییر مذهب می‌دهد مجازاتی در نظر گرفت.»

وی گفت از جهت قوانین بین‌المللی نیز ایران به کنوانسیون حقوق بشر پیوسته و براساس آن باید به آزادی مذهب احترام بگذارد چراکه آزادی مذهب یکی از اصول این کنوانسیون است.

شیرین عبادی در پایان هم گفت «من از دادگاه و بازجویان سوال می‌کنم؛ اگر یک کسی که مسیحی است و مسلمان شود و در این راه یک دادگاه مسحیی چنین حکمی دهد آیا همین افراد جنجال نمی‌کنند و فریاد وااسلاما سرنمی‌دهند؟ حالا چطور اجازه می‌دهند چنین حکم غیرعادلانه‌ای برای یک مسلمان مسیحی شده به اجرا درآید؟»

گفتنی است دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد در حالی برگزار شده است که او علیرغم درخواست‌های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشده و در همان مذهب مسیحیت باقی مانده است.

همچنین بنا بر اظهارات رییس دادگاه طبق رای دیوانعالی کشور که نظر به توبه و رجوع به اسلام داده است متهم نیز باید به این حکم احترام گذاشته و حتما باید«توبه» کند که متهم حاضر به پذیرش این حکم نگردیده و قاضی دادگاه وی را به اتهام «ارتداد ملی» و نه «ارتداد مذهبی» محاکمه کرد.


 


نهال سحابی خودکشی کرد؛ دومین مرگ نزدیکان «کوهیار گودرزی»

 

نهم مردادماه گذشته کوهیار گودرزی و بهنام گنجی به اتفاق در منزل بهنام بازداشت شدند. بهنام گنجی پس از مدتی آزاد شده و پس از یک هفته خودکشی کرد. این در حالی هست که پس از گذشت نزدیک به دو ماه همچنان کوچک‌ترین خبری از دلیل و محل بازداشت کوهیار گودرزی منتشر نشده است. بازداشتی که بیش از آنکه شبیه به بازداشت باشد به آدم ربایی شبیه است.

 

کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس و دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف است. وی نخستین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری در حالی که برای مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری عازم قم بود بازداشت و پس از حدود یکسال آزاد شد. در حال حاضر علاوه بر او مادرش نیز در زندان کرمان به دلایل امنیتی  زندانی است.

برخلاف نخستین بازداشت کوهیار که موج گسترده ای از اعتراضات حقوق بشری و دانشجویی را در پی داشت، سکوت فعالان حقوق بشر و نزدیکان وی درباره بازداشت مجددش سوال برانگیز است. بازداشتی که پس از خودکشی بهنام گنجی و اینک نهال سحابی هر روز ابعاد پیچیده تری می یابد.

گفته می‌شود نهال سحابی که رابطه نزدیکی با بهنام داشت، پس از درگذشت دوست پسرش در وضع روحی نامناسبی به سر می‌برده است. وی در آخرین پست وبلاگش که امروز نوشته شده آورده است:

 

«به رابعه

به نشاط

به ستاره  به فاضل به علیرضا به مادر به پدر به...

به این یه ذره من  از بهنام مانده

به پنجشنبه هایمان...

پله ها ... نت های ریزشان .پیش در آمد سمفونی آنان که نواخته میشوند  تا مرگ.

دست تو. بر کمر سالن سی متری. که دور سر من می چرخاند ، وقتی حلقه دست ساز ت را به نشان دائمی یک درد  در ترقوه ام می کنی. گردنی تا  دیوارهایی افراشته. هرچه سردتر.گونه های من.در رد فراموشی....گرم تر ...»


 


مصباح یزدی احمدی‌نژاد را به بابی‌گری متهم کرد

حامی و راهنمای پیشین محمود احمدی‌نژاد تلویحا وی را به بابی‌گری متهم کرد و گفت «گمراه این حوزه نسبت به یک فرد متعصب شده و نمی‌گذارد از مرادش انتقاد شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد تقی مصباح‌یزدی، امروز در نشست بصیرت با شرکت ۵۰۰ نفر از زنان بسیجی گفت «جریان بهاییت امروز به صورت یک باند برای براندازی انقلاب اسلامی ایران در حال فعالیت است.»

وی با اشاره به اینکه «دشمنان درصدد بدیل درست کردن برای امام زمان هستند» گفت «اگر انقلاب اسلامی ایران شکل نمی‌گرفت معلوم نبود بر سر اسلام و مسلمانان جهان چه بلایی می‌آمد.»

مصباح یزدی بدون نام بردن از احمدی‌نژاد و مشایی و در اشاره‌ای آشکار به آنها گفت: «امروز عده‌ای چنین القا می‌کنند که امام زمان قصد اجرای عدالت را دارد و ما هم امروز چنین قصدی را داریم و نیازی به حضور حضرت مهدی نیست.»

این حامی پیشین احمدی‌نژاد در پایان هم با اشاره به خطر ظهور «بابی‌گری مدرن» و با بیان این نکته که در سودان نیز برخی ادعای مهدویت کرده‌اند گفت: « این افراد بعدها یکسری ادعاهای خطرناک دیگر را بیان می‌کنند از جمله اینکه ما همان امام هستیم و به مراجع تقلید نیازی نداریم و دستورات را مستقیما از امام زمان و شاید پس از آن از خداوند دریافت می‌کنیم.»

مصباح یزدی از روحانیان هوادار محمود احمدی‌نژاد بود که پس از روی برتافتن علی خامنه‌ای از رییس جمهور، به شدت به احمدی‌نژاد و تیم وی که به «جریان انحرافی» مشهور است تاخت.

او در مقطعی نیز گفته بود که «ابلیس» با تجربه چندین هزارساله به کمک «جریان انحرافی» آمده است.


 


رضا پهلوی: علیرغم تمایلم به نظام پادشاهی پارلمانی، به خواستاران «جمهوری پارلمانی سکولار» نزدیک هستم

رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، در تازه‌ترین مطلب وبلاگ خود با عنوان «خط قرمز» درباره مواضع سیاسی‌اش توضیحاتی را نوشته است.

در ابتدای یادداشت رضا پهلوی آمده است: «جمع زیادی از هم‌میهنانم در سایت بالاترین، به خاطر طرز برخورد دور از منطق و بردباری عده‌ای که خود را طرفدار من می‌نامند، خرده گرفته و نارضایتی خود را مستقیم و غیرمستقیم به من از طریق کامنت‌ها، پیام و یا ایمیل منتقل می‌کنند. فرصت را مغتنم می‌شمارم تا موضع سیاسی خود را بار دیگر شفاف با شما در میان گذارم

ولیهعد سابق ایران نوشته است: «من، رضا پهلوی، به عنوان یک دموکرات و مدافع حقوق بشر، دغدغه و مشکلات امروز ایران را نوع نظام آینده نمی‌دانم. امروز، ارجحیت من، همراهی با آزادیخواهان برای رسیدن به دموکراسی سکولار در ایران فردا است. امروز ارجحیت من، همراهی با آزادیخواهان برای رسیدن به دموکراسی سکولار در ایران فردا است. علیرغم تمایلم به نظام پادشاهی پارلمانی، خود را به هموطنان خواهان نظام جمهوری پارلمانی سکولار کاملا نزدیک می‌دانم، و دور و جدا از هر تمامیت‌خواهی، چه سلطنت‌طلب و چه از نوع دیگر. متاسفانه، عده‌ای دانسته یا نادانسته در دام تبلیغات سه دهۀ گذشته حکومت اسلامی افتاده و چشم بر مشکلات و معضلات اسفناک جامعه امروز ایران فرو بسته‌اند.»

رضا پهلوی می‌افزاید: «تلاش امروز ما یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای گذار به سوی دموکراسی در ایران، بر مبنای «اتحاد و همبستگی» است. از بحث‌های حاشیه‌ای اجتناب کنیم، چرا که ما را از رسالت اصلی که در مقابل کشورمان ایران داریم دور می‌کند. دیروز را به تاریخ بسپاریم، اما با استفاده از تجربیات تاریخ، راه امروز را هموار سازیم. حکومت آینده ایران باید بر اساس اراده و مطالبات مردم ایران باشد، نظامی دموکرات و پارلمانی نه دیکتاتوری تک‌نفره. نظامی که پایه هایش بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر استوار باشد.»

فرزند محمدرضا پهلوی ادامه می‌دهد: «در دنیای امروزی، دو نظام سیاسی به شکل جمهوری و پادشاهی وجود دارد و در هر دو نوع نظام، دموکراسی و دیکتاتوری به چشم می‌خورد. به طور مثال فرانسه و یا هند نمایانگر نوع یک نظام جمهوری دموکراتیک و در مقابل کره شمالی و سوریه نمایانگر یک نظام جمهوری دیکتاتوری می‌باشند. همچنین نظام‌های پادشاهی سوئد و یا ژاپن نماد یک نظام پادشاهی دموکراتیک هستند و در مقایسه با بعضی نظام‌های پادشاهی غیردموکراتیک بیشتر در منطقه خودمان و جاهای دیگر است.»

وی تأکید می‌کند:‌ «برای من، محتوای حکومت اهمیت دارد نه شکل ظاهری آن. من به یک نظام سکولار که در آن جدایی دین از حکومت کاملا رعایت شود (به عنوان یک پیش شرط دموکراسی و حقوق بشر) و یک دموکراسی پارلمانی که حاکمیت مردم را تضمین کند اعتقاد دارم. چنین دموکراسی را می‌شود هم در فرمول یک نظام پادشاهی پارلمانی و هم در فرمول یک نظام جمهوری پارلمانی پیدا کرد.»

رضا پهلوی در پایان یادداشت خود نوشته است: «‌پس از گذار به سوی دموکراسی و آزادی در ایران، تدوین قانون اساسی و تعیین نوع نظام آینده با ملت ایران و نمایندگان مردم است، در فضایی کاملا آزاد و در شرایطی یکسان برای هر شهروند ایرانی. خط قرمز در جامعه امروز ایران بین جمهوری‌خواه و مشروطه‌خواه نیست. خط قرمز در جامعه امروز ایران بین دموکراسی‌خواهان و تمامیت‌خواهان است.»

 


 


فهرست اسامی روزنامه‌نگاران و نویسندگان بازداشت‌شده از ١٩ مرداد تا ٥ مهر

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای گفته است که از بازداشت این افراد مطلع شده است:

حمید موذنی روزنامه‌نگار، وب‌نگار و همکار بسیاری از روزنامه‌های محلی در بوشهر

علی دینی ترکمانی نویسنده و اقتصاددان و همکار سایت البرز نت در تهران

امیر مهدی علامه‌زاده خبرنگار ایلنا در تهران

هادی احمدی خبرنگار خبرگزاری ایسنا در کرج

مهرداد سرجویی همکار بسیاری از روزنامه‌های انگلیسی زبان در تهران

ابراهیم رشیدی همکار روزنامه‌های آذربایجان در اردبیل

فرانک فرید نویسنده مترجم، عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت زنان و همکار سایت مدرسه فمینیستی در تبریز.

به نوشته این بیانیه، دلایل هیچ کدام از این بازداشت‌ها از سوی مقامات قضایی اعلام نشده است، بازداشت‌شدگان از حقوق خود از جمله مشورت با وکیل محروم شده‌اند و خانواده‌های زندانیان تهدید شده‌اند تا از انتشار خبر بازداشت عزیزان خود خوداری کنند.

گزارش‌گران بدون مرز یادرآور می‌شود که در تاریخ ١٤ و ١٥ شهریور ماموران وزارت اطلاعات مدیران سایت مجذوبان نور، سایت نزدیک به درویشان گنابادی را بازداشت کردند. دستگیر شدگان عبارتند : علی رضا روشن روزنامه‌نگار صفحات کتاب روزنامه شرق ، علی اکرمی، علی استرکی، مهدی حسینی، مهدی اسانلو، حمید مرادی، مهران رهبری، مصطفی عبدی، نصرت طبسی، علی معظمی، رضا انتصاری.

برخی از بازداشت شدگان همچون مهرداد سرجویی ماه‌هاست که در انفرادی بسر میبرند، برخی دیگر چون فرانک فرید در بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته و بر اثر کتک زخمی شده‌اند.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: از سوی دیگر تعدادی از روزنامه‌نگاران ایرانی از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. گزارش‌گران بدون مرز انزجار خود را از زیر فشار گذاشتن روزنا‌مه‌نگاران برای "همکاری با نهادهای امنیتی رژیم" و "لو" دادن همکاران خود اعلام می‌کند. تشدید این فشارها در هفته‌های اخیر منجر به منزوی شدن و حالت افسردگی شدید در میان برخی و ترک کردن کشور از سوی عده‌ای دیگر شده است.

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از همکاران شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح ٢٠٠٣، در روزهای اخیر از حکم زندان خود مطلع شده است. وی از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران برای «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

احمدرضا احمدپور روحانی وبلاگ‌نویس نیز به سه سال زندان و ده سال تبعید محکوم شده است. وی از تاریخ ٢٧ تیرماه سال جاری در زندان بسر می‌برد. «جرم» این وبلاگ‌نویس اعتراض به وضعیت نابسامان بازداشت و ارسال نامه‌ای سرگشاده برای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد است. پیش از این نویسنده وبلاگ «پژواک خاموش» در تاریخ ٦ دی ماه ١٣٨٨ بازداشت شده بود. وی برای «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و هتک حیثیت» روحانیت به یک سال زندان محکوم شده بود که پس از یازده ماه بازداشت در تاریخ ٨ آذرماه ١٣٨٩ آزاد شده بود.

بنا بر خبر انتشار یافته در سایت کلمه یکی از شهروندان ترکمنستان بیش از ٢٦ ماه است که در زندان اوین بسر می‌برد و به اتهاماتی چون «جاسوسی و تبلیغ علیع نظام» به ٢١ سال زندان محکوم شده است. چاری محمد مرادف دانشچو و مترجم به هنگام عکس‌برداری از یکی از تظاهرات‌ها اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی در انتخابات مخدوش خرداد ١٣٨٨ ، بازداشت شده است.

 


 


طناب اعدام، بالای سر یک کشیش مسلمان‌زاده

دیروز آخرین جلسه دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد در حالی برگزار شد که او علیرغم درخواست‌های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشد و در همان مذهب مسیحیت باقی ماند.

محمد علی دادخواه، وکیل یوسف ندرخانی، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «سه روز او را به دادگاه آوردند که توبه کند، هر سه روز او منکر توبه شد.»

دادخواه ادامه داده است: «قبلا رای اعدام دادگاه تجدید نظر به دیوان عالی کشور فرستاده شده بود و از آنجا که فاقد پشتوانه قانونی و منطقی بود اعدام حذف شد اما دیوان خواسته بود از او توبه بگیرند و اگر توبه نکند باز هم اعدام شود. من در دادگاه گفتم از نظر قانون کشورمان، عرفان اسلامی، و نظرات فقه‌های مانند منتظری، اردبیلی و صانعی توبه گرفتن از نظر قانونی درست نیست.»

وی تأکید کرده است: :«ما در نظام حقوقی‌ و فهرست عناوین کیفری‌مان اصلا عنوانی تحت عنوان ارتداد نداریم.»

یوسف ندرخانی، کشیش ۳۲ ساله است که از پدر و مادری مسلمان به دنیا آمده و در سن ۱۹ سالگی به دین مسیحیت گرویده است.

او تا قبل از بازداشتش کشیش جماعتی حدود ۴۰۰ نفر از مسیحیان اهل رشت بوده است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت که نگران گزارش‌هایی است که حاکی از طرح ایران برای اعدام قریب‌الوقوع یوسف ندرخانی یک کشیش مسیحی پس از خودداری از «بازگشت به اسلام» است.

به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز ایران را ترغیب کرد که از جان این مسیحی تبشیری بگذرد.

 


 


وزیر نفت سپاهی از فهرست تحریم خارج شد

خبرگزاری مهر از خارج شدن نام رستم قاسمی از فهرست تحریم کشورهای غربی خبر داده است.

رستم قاسمی در مراسم کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس درباره علت قرار گرفتن نام خود در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، گفته بود: «بنده به دلیل مسئولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در این فهرست قرار گرفتم.»

اما با گذشت نزدیک به ۲ ماه از حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت، اکنون با هماهنگی و اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه‌های نفت و امورخارجه، این عضو سپاهی کابینه دولت دهم از فهرست تحریم‌های برخی از کشورهای غربی خارج شده است.

بر این اساس، رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت ایران و رئیس کنفرانس‌های اوپک در یکصد و شصتمین نشست وزارتی این سازمان ۲۳ آذر ماه امسال (۱۴ دسامبر ۲۰۱۱) در وین حضور پیدا خواهد کرد.

 خارج شدن نام رستم قاسمی از فهرست تحریم‌ مقامات ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی در نشست جانبی اجلاس حقوق بشر سازمان ملل، موضوع تحریم بیشتر مقامات ایرانی مطرح شده بود.

همچنین اوایل سال جاری میلادی مقام‌های آمریکا از اتحادیه اروپا خواستند که تحریم‌ها علیه ایران را گسترش دهد و افرادی را که در نقض حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، مشمول تحریم‌های این اتحادیه کند.

 


 


نزدیک شدن به سوت پایان بازی سه هزار میلیاردی

محمود بهمنی، مردی که سال‌ها در سمت عضو هیات مدیره بانک ملی مشغول خدمت بود، حدود ۴ سال پیش و در سمت دبیر کلی، به بانک مرکزی کوچ کرد تا تنها پس از گذشت چند ماه و پس از طهماسب مظاهری بر منصب ریاست بانک مرکزی تکیه زند. محمود بهمنی، بر خلاف روسای پیشین بانک مرکزی، توانایی شگفت‌انگیزی در همکاری با ریاست جمهوری نشان داد. و بدین ترتیب توانست طولانی‌ترین رکورد ریاست بانک مرکزی در کنار رییس‌جمهوری به نام محمود احمدی‌نژاد را به خود اختصاص دهد.

محمود بهمنی اما امروز کسی است که به همراه وزیر اقتصاد، نوک پیکان حمله قریب الوقوع جناح راست را به بهانه اختلاس سه هزار میلیاردی، متوجه خود می‌بیند. نزدیک بودن خطر به او را به عنوان مثال می‌توان در سخنان ۲ روز پیش رئيس کميسيون انرژی مجلس سراغ کرد جایی که خبر از «عملکرد متخلفانه بانک مرکزی در مورد بدهی‌های نفتی ديگر کشورها به ايران» می‌دهد و مشخصا در مورد کشور هند که «با وجود توقف فروش نفت از طرف وزارت نفت به هند» رئيس بانک مرکزی «صراحتاً وزارت نفت را ملزم به دادن نفت به هند کرد که اين يک تخلف آشکار است و حاکی از عدم صيانت از منافع ملی و حقوق ملت ايران بوده است.»

از طرف دیگر محمد جهرمی مظلوم که با انتشار نامه افشاگرانه‌ای که به سرعت در خبرگزاری فارس منتشر شده و بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای هم می‌یابد، با دادن «آدرس درست به ملت ایران»، نوک پیکان اتهام را از خود دور و گناه را بر دوش خاوری رییس بانک ملی متواری در کانادا و دولت می‌گذارد.

با توجه به «قداست» خبرگزاری فارس در نظام مقدس، بعید به نظر می‌رسد جهت پیکان اتهامات بار دیگر به سمت محمد جهرمی بازگشت‌پذیر باشد. یکی از آدرس‌های غلط محمد جهرمی در این افشاگری اما، آن جایی است که برکناری خود از شورای پول و اعتبار در بیش از یک سال پیش را به دلیل کار آگاهی‌های موشکافانه و خداپسندانه خود درباره «همین اختلاس عظیم کثیف» معرفی می‌کند. اما فراموش می‌کند بگوید اگر این گونه است، پس چرا عوامل اصلی (که با افشاگری های ایشان، قاعدتا همان بزرگوران دولت خدمتگزار هستند) او را در طول یک سال گذشته در سمت رییس بانک صادرات راحت گذشته و نگاه داشته‌اند!- جایی که قاعدتا برای ادامه کارآگاهی ایشان محل دنج و بسیار مناسبی بوده است!.

ظاهرا بازی به آخر خود نزدیک می‌شود، به هر حال کوزه ایست که شکسته و عسلی است که ریخته! دو طرف هم البته یارهای خود را انتخاب و مشغول جمع کردن عسل هستند:

از یک طرف جناح راست را داریم، خوشحال و به همراه یک عدد متحد به اسم محمد جهرمی خوش خبر (و با خبر) با توانایی‌های نامحدود در امر افشاگری به نحوی که "ننشیند بر دامان مان گردی حتا"! و از آن طرف دولت خدمتگزار را داریم و یک عدد خاوری و محمود بهمنی؛ اولی را معلوم نیست چگونه برگرداند، دومی را هم معلوم نیست چگونه باید "تمیز" قربانی کرد!

باید منتظر ماند و دید بالاخره رهبر فرزانه کی سکوت هوشمندانه‌شان را شکسته و سوت پایان را به نفع چه کسی به صدا در خواهند آورد.

-------------

مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته