-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۳۱, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 09/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، 22 سپتامبر در شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقدام به سخن‌رانی کرده است.

وی در ابتدای نطق خود گفت که «علت اصلی مشکلات بشر را باید در شیوه کنونی مدیریت جهانی جستجو کرد.»

آقای احمدی‌نژاد با انتقاد از وضع موجود در جهان گفت: «‌شورای امنیت سازمان ملل که مسوول امنیت جهان است در سیطره چه کسانی است؟»

رییس جمهوری اسلامی آمریکا، اسراییل و غرب را مورد انتقاد قرار داد و آن‌ها را به «تحریک جنگ، توسعه نفاق جهانی و گسترش دیکتاتوری» متهم کرد.

احمدی‌نژاد در جریان سخن‌رانی خود در مجمع عمومی هم‌چنین  آن‌چه را «قدرت‌های استکباری غرب» نامید مسوول رکود جهانی و نا‌برابری‌ها اجتماعی دانست.

در حالی که او سخن می‌گفت، هیت‌های آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای دیگر از سالن نشست خارج شدند.

احمدی‌نژاد همانند سخن‌رانی‌های گذشته در سازمان ملل متحد خواهان اصلاح سازمان ملل شد‌.

سخنرانی احمدی نژاد پس از آن صورت گرفت که صدها معترض در نزدیک سازمان ملل جمع شدند و ناخوشنودی خود را از حضور او در مجمع عمومی ابراز داشتند.

بیشتر بخوانید:

«تشکیل کشور فلسطین قدمی به جلو است»


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی که هم‌اکنون در نیویورک به‌سر می‌برد، اظهار داشت که «دولت ایران «تمام سرزمین فلسطین» (سرزمین‌های فلسطینی و اسراییل) را حق فلسطینی‌ها می‌داند، اما در عین حال از تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری و غزه حمایت می‌کند.»

او گفت که تشکیل دولت فلسطین در «تمام سرزمین فلسطین» فعلن ممکن نیست، بنابراین ایران تشکیل دولت فلسطینی را گامی به جلو می‌داند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، آقای احمدی‌نژاد اظهارات خود را در دیدار و گفت‌وگو با جمعی از «اساتید و دانش‌جویان دانش‌گاه‌های آمریکا» مطرح کرده است.

آقای احمدی‌نژاد در واکنش به سخن‌رانی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «امروز رییس جمهور آمریکا به نوعی تهدید کرد که ملت فلسطین نباید بر حق حاکمیت خود پافشاری کند.»

آقای اوباما دیروز در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که فلسطینیان مستحق داشتن کشور مستقل هستند، ولی باید از راه مذاکره با اسراییل به آرزوی خود برسند و در این مسیر، راه میان بر وجود ندارد.

 بیشتر بخوانید:

«تاکید اوباما بر گزینه وتو در دیدار با رییس تشکیلات فلسطینیان»

 «دو آمریکایی کوه‌نورد به زودی آزاد می‌شوند»


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، 22 سپتامبر، اعلام کردند که از روسیه به دلیل اجرا نکردن قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 شکایت کرده‌اند.

به گزار فارس، احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی به خبرنگاران گفت که شکایت از روسیه در «محافل داوری» در حال بررسی است، اما به جزییات بیش‌تری در این‌باره اشاره نکرد.

اظهارات آقای وحیدی در حال مطرح می‌شود که پیش‌تر فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا‌ از طراحی و ساخت سامانه بومی موشک‌های اس-300 به جای موشک‌های مشابه روسی خبر داده بود.

آقای وحیدی تایید کرد که هم اکنون سامانه‌های پدافند هوایی برد پایین و میانه در ایران تولید می‌شود، اما برای تولید سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند، برنامه‌هایی در دست اجرا است.

سرتیپ وحیدی، هم‌چنین استقرار سپر دفاعی ناتو در ترکیه را به ضرر منافع ملت‌های منطقه دانسته و گفته است که «این امر در بین کشورهای منطقه ایجاد تنش می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

«‌شکایت از روسیه در مورد تحویل موشک‌های اس-۳۰۰»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

این مجله سعی می‌کند تا با نگاهی از زوایای متفاوت، به گروه‌هایی از اقشار مختلف جامعه که از حقوق کم‌تری نسبت به سایرین برخوردارند به‌صورت جزیی، نگاهی دوباره داشته باشد، گروه‌هایی درگیر در معضلاتی که به‌واسطه عدم درک جامعه از نیازهای‌شان اکنون بزرگ‌شده، ریشه دوانیده ودر آستانه انفجار یا حتا با عبور از این مرحله توانسته‌اند فضای اطراف‌شان را نیز درگیر کنند.

ما تلاش خواهیم کرد تا به قوانین، احکام و تابوهایی که با ایجاد تنگ‌ناهای متعدد عرفی، شرعی و قانونی برای این گروه‌ها، راه‌های درک آن‌ها توسط جامعه را مسدود کرده و با ایجاد هنجارهای ساختگی هم‌وطنان‌شان را طرد کرده و منزوی کنند و یا حتا با ایجاد هاله‌های قدسی عابران از این خطوط را رو در روی خدا قرار دهند، بپردازی.

……………………………………………

«قاتل مردان تبعیدی» «بهای قدرتی که تقسیم نشد» - قسمت دویست و ده

دومین گروهی که پس از گروه «فرقان» به عملیات تروریستی متوسل شدند، «مجاهدین خلق» بودند، این گروه اگرچه تعدادی از افراد مهم حکومتی را از بین بردند، اما در همه حال بیش از کردارشان وانمود کردند. از سرگیری استراتژی تروریسم نتیجه ناکامی از کسب قدرت به شیوه‌های دموکراتیک بود.

……………………………………………

«قاتل مردان تبعیدی»  «فرقان، ضد آخوندیسمی که نمی‌شناسیم» - قسمت دویست و نهم

در بررسی چگونگی ایجاد، گسترش و مانایی پدیده ترور در حکومت جمهوری اسلامی، که موجب شد این حکومت هم‌زمان عامل و قربانی این واژه شود به مستنداتی تکیه کردیم که یکی از آنان سخنان منتشرنشده عزت‌اله سحابی بود.

……………………………………………

«قاتل مردان تبعیدی» «دولت قاتل، قاتلین دولت» - قسمت دویست وهشتم

در لغت‌نامه دهخدا آمده است: «ترور به معنای قتل سیاسی به وسیله اسلحه در فارسی متداول شده ‌است و تازیان معاصر اهراق را به جای ترور به کار می‌برند و این کلمه در فرانسه به معنای وحشت و خوف آمده…»

……………………………………………

«قاتل مردان تبعیدی» «فرنگی‌کاران نظام»  - قسمت دویست وهفتم

در ادامه روایت ترور تبعیدیان ایرانی باید از «کاظم رجوی» گفت، کاظم رجوی از اعضای سازمان ‏مجاهدین خلق در سال 1990 در سوییس ترور شد. از سوی بازپرس ‏تحقیق در سوییس 13 تن از کارکنان رسمی دولت جمهوری اسلامی متهم ‏به شرکت در قتل کاظم رجوی شدند.

……………………………………………

«قاتل مردان تبعیدی» «قاتل مردان تبعیدی» - قسمت دویست وششم

با آن‌که دولت جمهوری اسلامی مدت نسبتن طولانیست که اقدام به ترورهای خارج از کشور ننموده است اما برای آن‌که پرونده حکومت روحانیون کامل گردد نمی‌توان از این ترورها چشم‌پوشی نمود. آمران و عاملان این ترورها اگرچه کم‌تر با نام رسمی شناخته و یا محاکمه شدند اما نام جمهوری اسلامی را به عنوان دولتی که اقدام به ترور شهروندان‌اش می‌کند، ثبت نمودند.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «خانه ما هم دزد دارد هم دیوانه» - قسمت دویست و پنجم

تنها دزدان نیستند که خانه را غارت می‌کنند بلکه گاهی دیوانه‌ای خانه‌زاد داروندار را به آتش فنا می‌سپارد، حال تصور کنید خانه‌ای را که دیوانه و دزد با هم دارد، خانه ما در دوران «پاک‌ترین دولت تاریخ» این‌گونه است.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «خدا را سپاس‌گزارم که چیزی از اقتصاد نمی‌دانم» - قسمت دویست و چهارم

می‌دانیم که اگر حقوق بشر را نادیده بگیریم، ضعیف‌ترین بخش کارنامه جمهوری اسلامی و خطر مداومی که موجودیت آن‌را همواره تهدید می‌کند، اوضاع و احوال اقتصادی کشور است.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «دولت فعلی تنها حاکم بی‌لیاقت نیست» - قسمت دویست و سوم

رده‌های مشخص فساد اقتصادی- بازار سیاه، دزدسالاری، رشوه‌خواری و پول‌شویی است که در کشور ما تمامی آن‌ها قابل مشاهده است، در کشوری که نرخ سکه توسط خود دولت به سوی بازار سیاه سوق می‌یابد یا وزرای‌اش عضویت و یا حتا ریاست بزرگ‌ترین باندهای اختلاس و…

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «مضحکه پیش‌پا افتاده» - قسمت دویست و دوم

یکی از مزایای بازنگری رفتار و سخنان سیاست‌مداران جمهوری اسلامی به خصوص پس از گذار از یک بحران و تناقض‌های مشهود و مستور در آن سبب می‌شود فعالیت سیاسی در گروه‌ها و احزاب درون نظام و دل‌بستگی به امید تغییر، تبدیل به مضحکه‌ای پیش‌پا افتاده شود.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «هدف اصلی همه ما، حفظ نظام و انقلاب است» - قسمت دویست و یکم

روز گذشته نیمی از مصاحبه آقای «منتجب‌نیا» با «بولتن‌نیوز» پخش شد، اما از آن‌جا که این مصاحبه 20 تیر 1390 پس از 6 روز و طی یک یادداشت کوتاه در سایت شخصی‌ ایشان انکار گردید نگاهی خواهیم داشت به مصاحبه‌های منتشر و تکذیب‌نشده ایشان…

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «دام شیطان و خدعه روبهان» - قسمت دویستم

شاید مهم‌ترین ره‌آورد روی‌داد انتخابات 88 آشکار نمودن انواع خدعه‌های مزورانه باشد، ما به لطف این واقعه توانستیم ببینیم و باور کنیم که سال‌های بسیاری در دام شیطان و به خدعه روباهان گرفتار بوده و در همین مسیر نیم‌جان شده‌ایم.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «دوپینگ روزانه آقای خمینی» - قسمت صد و نود و نهم

ابطحی: «آقای موسوی توهمی داشت. اگر دوپینگ‌های روزانه امام نبود، ایشون همون کارهای جاری کشور را نمی‌توانستند انجام بدن. اما در عین حال ایشون تصورشون این بود که خط امام ملک رسمی ایشان است و او زیر این عنوان می‌تواند آرای مردمی به دست بیاورد.»

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «ما پذیرفته‌ایم که رهبری در راس هرم این نظام است» - قسمت صد و نود و هشتم

«عبدالواحد موسوی لاری» عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت خاتمی در مصاحبه با هفته‌نامه «مثلث» نکات بسیار جالبی را در ابتدای شهریور ماه امسال مطرح کرده که می‌تواند برای جوانانی که دل‌بسته اصلاح‌طلبان و روحانیون هستند هشداری برای تفکر بیش‌تر باشد…

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «آخوند یعنی آن‌ها» - قسمت صد و نود و هفتم

گاهی انتخاب واژه تعریفی درست برای کسی یا کسانی مشکل است، ترسو؟ حزب باد؟ منفعت‌طلب؟ پررو؟ … یا تنها آخوند؟ می‌گویند روی‌داد 88 پروژه‌ای بود که مرد خاکستری فتنه آن را طراحی کرد….

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «مجمع روحانیون در برزخ» - قسمت صد و نود و ششم

«علی‌اکبر آشتیانی، سید هادی خامنه‌ای، سید محمدعلی ابطحی، سید مهدی امام جمارانی، مجید انصاری، محمدعلی انصاری، سید محمد موسوی بجنوردی، اسداله بیات، سید محمد خاتمی، محمدعلی خسروی، سید تقی درچه‌ای، محمدعلی رحمانی و …اعضای کنونی مجمع روحانیون مبارز هستند.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «حرکت نوسانی مجمع روحانیون» - قسمت صد و نود و پنجم

در اردی‌بهشت سال 88 در پی جلسه‌ی شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و انتقاد از عمل‌کرد انتخاباتی صدا و سیما، بیانیه‌ی تفصیلی مجمع روحانیون مبارز در این خصوص منتشر شد.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان» «انتخابات سه قطبی» - قسمت صد و نود و چهارم

در خرداد 84 «مهدی کروبی» با صدور میثاق نامه‌ای در 12 بند، التزام خویش را در رسیدن به اهداف مشخص شده در این بندها اعلام کرد و بر حق پی‌گیری شعارهای انتخاباتی توسط مردم تاکید نمود.

……………………………………………

«آغاز پرده‌دری بزرگان»«آغاز پرده‌دری بزرگان» - قسمت صد و نود و سه

تامل در سابقه نفوذ، انشعاب و جنگ تصاحب قدرت در میان روحانیون اگرچه در شرایط کنونی مشتاقین بسیاری ندارد، اما مطمئنن هستند کسانی که با مرور و بازخوانی این جریانات به نگاهی جدید در مناسبات قدرت حاکمه برسند

…………………………………………….

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «محکمات جبهه دوم خرداد، امام، ولایت فقیه و قانون اساسی» - قسمت صد و نود و دوم

مجمع روحانیون مبارز برای انتخابات در مهرماه 78 مجلس ششم، ستادهای مستقل برپا می‌کند. مجمع روحانیون مبارز در آخرین جلسه‌ی خود به اتفاق آرا تصمیم گرفت از موسوی خوئینی‌ها و مهدی کروبی به عنوان مسوول ستادهای انتخاباتی تهران و شهرستان‌ها بهره بگیرد.

…………………………………………….

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «مجمع روحانیون، اپوزیسیون صوری نظام» - قسمت صد و نود و یکم

یکی از اهداف یادآوری رفتارهای جامعه روحانیون و جناح چپ آن‌ست که ما به خاطر داشته باشیم این اپوزیسیون داخل نظام و ایجاد شده توسط آقای خمینی دقیقن دارای رفتار تعریف شده در فلسفه تاسیس‌اش می‌باشد…

…………………………………………….

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «بیداری بخت چپ­ها» - قسمت صد و نودم

گفتیم که در هنگام حمله عراق به کویت جالب‌ترین نکته موضعی بود که «علی­اکبر محتشمی­پور» «عضو شاخص مجمع روحانیون و نماینده­ی وقت تهران در مجلس شورای اسلامی» اتخاذ کرد. محتشمی پور، در نطق پیش از دستورش در جلسه‌ی 30 دی 1369، با استناد به

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «اطاعت محض از آیت­اله خامنه‌ای را واجب عینی می‌دانیم» - قسمت صد و هشتاد و نهم

فروردین ماه سال 68، پایان روندی طولانی بود که منجر به برکناری «آیت‌اله منتظری» از قائم مقامی رهبری شد. اعلام استعفای آیت‌اله منتظری از مقام نیابت رهبری و تحولات مربوط به این امر، انگیزه‌ی صدور بیانیه‌ای از سوی روحانیون مبارز تهران شد…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «پابرهنگان، گرسنگان و رنج‌بران، اولویت روحانیون» - قسمت صد و هشتاد و هشتم

پیشینه احزاب و جناح‌های سیاسی به‌ترین مسیر برای پیش‌بینی رفتارهای آینده آنان است زیرا در هنگام تاسیس این احزاب و جناح‌ها، مسلمن اهداف و مسیری مشخص برای‌شان تعیین شده….

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «جناح چپ، کاردستی زیرکانه خمینی» - قسمت صد و هشتاد و هفتم

به باور نگارنده جناح چپ بسیار سودمندتر از جناح راست برای ثبات جمههوری اسلامی کوشیده است، از آن‌جا که مواضع غیرقابل تغییر جناح موسوم به راست شناخته شده و بعضن منزجرکننده بود….

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «تکثری واجب در جریان حاکم» - قسمت صد و هشتاد و ششم

در زمان انتخابات مجلس سوم درست زمانی که خمینی با انحلال حزب جمهوری اسلامی موافقت می‌کند با فاصله‌ی زمانی کوتاهی با انشعاب مجمع روحانیون از روحانیت هم موافقت می‌کند، یعنی آقای خمینی به نوعی تکثر را در جریان انقلاب تایید می‌کند.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «منشور برادری معممین» - قسمت صد و هشتاد و پنجم

گفتیم که انشعاب میان معممین حکومتی انجام گرفت و موجب دل‌خوری دوستان قدیمی شد. آقای مهدوی‌کنی برای گله‌گذاری نزد آقای خمینی رفت، او در این مورد چنین خاطره‌نویسی کرده است: بنده میان دو مرحله انتخابات (مجلس) با مشورت دوستان با نامه‌ای که قبلن تهیه کرده بودم…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «سرآغاز اختلاف معممین» - قسمت صد و هشتاد و چهارم

فلسفه انشعاب دو گروه معممین متمایل به جناح‌های چپ و راست را خواندیم، اکنون چگونگی این انشعاب و پیامدهای آن. با نزدیک شدن به زمان انتخابات بحث تهیه فهرست انتخاباتی هم جدی شد. جامعه روحانیت مبارز به عنوان تشکلی شاخص می‌توانست نقشی مهم در خط‌دهی به مردم داشته باشد

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «انشعاب معممین» - قسمت صد و هشتاد و سوم

معممینی که سال‌های بسیاری در صدر قدرت قرار داشته‌اند عمومن به دو شاخه روحانیون و روحانیت تعلق دارند، برنامه امروز بازخوانی چگونگی تشکیل این دو گروه حاکمیت است که بیش از دو دهه هم‌راستا و هم‌هدف اما با شیوه‌های متفاوت و نگاهی متعارض نسبت به هم بر کشور حکومت کرده‌اند.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «دادگاهی ویژه روحانیون» - قسمت صد و هشتاد و دوم

ما سال‌های زیادی‌ست که روحانیت را یک‌پارچه مقابل توده می‌بینیم، نگاهی مغرضانه، که تنها وجود یک‌ نفر کافی‌ست آن را نقض کند. نام آقای «منتظری» کافی‌ست تا هر منتقد منصفی را دچار دلهره اشتباه کند….

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «امتیازات و مناصب ویژه روحانیون» - قسمت صد و هشتاد و یکم

نگاه ویژه جمهوری اسلامی به روحانیون موجب گشته تا این قشر دارای موقعیتی متفاوت و ممتاز باشند، این مناصب و امتیازات گاه به واسطه اوامر فقه پویای شیعه و گاهی به دلیل پاسداری و حراست نظام توسط خودی‌ها به روحانیت سپرده شد…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «تفاوت عاقبت روحانیت دولتی و مستقل» - قسمت صد و هشتادم

در طول تاریخ شیعیان به عینیت دریافته بودند که اهل تسنن به دلیل در دست داشتن قدرت سیاسی توانسته‌اند بر رونق مذهب خود افزوده، نظریه‌های خود را به کرسی نشانده، از امتیازات بیش‌تری برخوردار شوند، اما شیعیان که چنین قدرتی نداشتند، در تنگناهای زیادی قرار گرفتند.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «ریشه تفکرات مشابه روحانیون حکومتی» - قسمت صد و هفتاد و نهم

ما شاهدیم که چند سالی‌ست روحانیون دولتی و وابسته به سیستم قدرت، ابتدا در درون و اکنون در خارج از حلقه قدرت دارای رفتار و گفتار متعارضی نسبت به هم بوده‌اند، یافتن دلایل این اختلافات مهم‌ترین راه شناخت چرایی درگیری‌های سیاسی کنونی است.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «در خواب خدا بودیم که بتی را برافراشتند» - قسمت صد و هفتاد و هشتم

آیا در استقرار حکومت جمهوری اسلامی، روحانیت شیعه از سایر اقشار مقصرتر است؟ آیا اگر حمایت آنان نبود انقلاب 57 شکل می‌‌گرفت؟ و سوال مهم‌‌تر آن‌‌که آنان در دوام و ثبات نظام تا کی و به چه میزان سهیمند؟

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «خمینی رویای مومنان را کابوس کرد» - قسمت صد و هفتاد و هفتم

آقای خمینی با آن‌که یک فرد بود، شاید هم فردی مورد حمایت، اما آن‌چه از اندیشه‌های این شخص نشات گرفت موجب تحولی شد که کلیت نظام و جامعه امروزی ایران ماحصل آن‌ است. می‌توان او را مزدوری وابسته و دارای پشتیبانی نامید…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «فرصت تاریخی نمایش حکومت شیعی» - قسمت صد و هفتاد و ششم

با آن‌که در 175 برنامه قبلی به اختصار از تاریخ‌چه ورود نام آخوند و مراحل پیش‌رفت این حرفه تاکنون گفتیم، اما به واسطه وجود انقلاب اسلامی به صورت آشکار مشخص نشد آیا این افراد موجب جاماندگی‌اند یا خود جامانده هستند؟

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان»«سرنوشت مشترک نظام، روحانیت و دین» - قسمت صد و هفتاد و پنجم

در برنامه پیش گفتیم که روحانیت با انتقال به دوره جدید و زمام‌داری کشور ایران در حال شدن نوینی بود که با شدن سابق‌اش تفاوت داشت. آنان در این دوره با الزامات متعددی مواجهه شدند. بدون تردید انقلاب بستری مناسب برای تقویت نگاه‌های غیرسنتی به فقه و سایر موضوعات دینی بود.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «آیا این قرار ما بود؟» - قسمت صد و هفتاد و چهارم

آیا این قرار ما بود؟ آیا قرار انقلابیون بر این بود که حکومت جمهوری اسلامی نظام روحانیت باشد و روحانیون علاوه بر مسند ایدئولوژیک بر سکان اجرایی، قضایی و تمامی مناسب قابل و ناقابل رخنه کنند؟ آیا این قرار ما بود‌؟

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «افول بخت مسافر» - قسمت صد و هفتاد و سوم

وقتی سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، نخبگان سیاسی و روشن‌فکری از چنین مواجهه‌ای انتقاد کردند. اما او نه انتقاد نخبگان را به گوش می‌گرفت و نه تذکر مسوولان را در باب آسیب‌هایی که این سفرها به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی می‌زند.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «زشت‌ترین رفتار عمومی احمدی‌نژاد» - قسمت صد و هفتاد و دوم

به ظاهر تا قبل از قهر فراموش‌نشدنی 11 روزه آقای احمدی‌نژاد او بسیار به سفرهای استانی علاقه‌مند بود، سفرهایی که اگر به دقت مورد توجه قرار بگیرد یکی از بدترین اهانت‌های مسلم به ایرانیان به شمار می‌رود…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «فتح جدید رکوردهای خط فقر» - قسمت صد و هفتاد و یکم

اکنون که فقر فزاینده، روابط تجاری بیمار و کسب و کار بی‌رونق نتیجه اقتصاد بی‌برنامه دولتی منتظر شده و این ضعف مشهود دولت در اداره وضعیت معاش مردم نه تنها قابل کتمان نیست بلکه پایه‌های نظم اجتماعی را مانند خره از بین برده است، تمامی کسانی که در پروسه ایجاد این بیماری پیش‌رفته و…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «فقر هرگز عادی نمی‌شود» - قسمت صد و هفتادم

حکومت روحانیت شیعه در ایران با آن‌که مدعی اسلام‌مداری‌ست، اما در بسیاری از قوانینی که در این دین لحاظ شده بنا بر مصالحی توجه نکرده و حتا گاهی آن‌را منکر می‌شود، این ترفندی برای بسیاری از امور است، یکی از این موارد «فقر» است.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «خامنه‌ای اسطوره، پاشنه آشیل نظام» - قسمت صد و شصت و نهم

اسطوره، قهرمان و نماد اقتدار تمام آن‌ چیزی‌ست که نیازهای روحی جامعه‌ای آرمان‌گرا و بی‌چیز را در قالب‌های ملون دارد، رویاپردازی‌هایی که به واسطه خلاهای روانی و عادی جوامع می‌تواند در هیبت یک اسطوره تجسم یابد..

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «رویای نظام متوهم» - قسمت صد و شصت و هشتم

سالیانی طولانیست که ایران‌یان منتظر تحولی عظیم و دگرگونی شرایط حاکمیت هستند، البته به دور از اغراق باید اقرار کرد که این تب آن‌چنان نبوده که به اقدامی عملی و جدی مانند کشورهای عربی منجر شود…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «رهبر، سایه که نه خود خداست» - قسمت صد و شصت و هفتم

نظام جمهوری اسلامی اکنون با کدام اصطلاح رایج در علوم سیاسی قابل توضیح و مطابقت است؟ یا به کدام شیوه حکم‌رانی نزدیک‌تر‌؟ استبدادی- شایسته‌سالاری- دزدسالاری- تمامیت‌خواه یا دموکراسی.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «ترکیب بی‌قواره دو مفهوم بی‌ربط» - قسمت صد و شصت و ششم

می‌دانیم که جمهوری اسلامی ایران، نخستین مورد در تاریخ اسلام است که علمای مذهبی که نزدیک‌ترین طبقه به روحانیت در اسلام هستند، مستقیمن بر یک کشور حکومت کرده‌اند.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «سکولاریسم یا تنها جدایی دین از سیاست» - قسمت صد و شصت و پنجم

اگر باور داشته باشیم که شرایط موجود در کشورمان غیرعادی‌ست و به عدم کفایت نظام موجود اندیشیده باشیم، پس مسلمن مهم‌تر از چگونگی این تغییر باید برنامه‌ای برای پس از آن‌روز را تدارک دیده باشیم تا شاید مجددن در دور باطل انقلاب 57 گرفتار نشویم، اتفاقی که در کشور ما روی داد …

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «قوانین قبیله‌ای، عاملین افزایش جرایم» - قسمت صد و شصت و چهارم

در کشور ما قوانین شریعت حاکمان دادگاه‌ها هستند و به همین علت کیفر جرایم بسیار بی‌تناسب اعمال می‌گردند، به جرات می‌توان بزرگ‌ترین دلیل رشد فزاینده بزه را اعمال قوانین بی‌تناسب شریعت با جرم‌های ارتکابی دانست.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «شکست آهسته پدران سانسوری» - قسمت صد و شصت و سوم

چندین سال پیش پدرانی بودند که فرزندان‌شان را از خواندن اثر سه نویسنده به جد منع کرده بودند، «صادق هدایت»، «صادق چوبک» و «کسروی» و گویی دقیقن در واگویه‌های ذهن‌شان کسی به گوش‌شان خوانده بود که روزی همین نوشته‌ها مسیر فرزندشان را از آن‌ها جدا می‌کند.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «ایران و اسراییل، دوستانی دیرینه» - قسمت صد و شصت و دوم

آیا روابط دو کشور ایران و اسراییل‌ خصمانه است، یا این دو کشوری که بر پایه اعتقادات دینی اداره می‌شوند دوستانی دیرینه هستند؟ پاسخ به این سوال با وجود فضای بسیار غبارآلود دشوار است، دشوار از آن جهت که نظام‌های مستقر بر هر دو کشور رفتاری صادقانه نداشته…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «آیا جامعه مردان به این سوالات اندیشیده است؟» - قسمت صد و شصت و یکم

وقتی در خاورمیانه به دنیا آمده باشی خود حکایتی است، چه رسد به آن‌که در این مهد ادیان زنی ایرانی هم باشی در دوره حکومت جمهوری اسلامی.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «به مرد ایرانی زیادی خوش می‌گذرد» - قسمت صد و شصتم

یک بام و دو هوا نداریم، اگر زن نیم مرد است، فرزند ندارد، دیه نیمه دارد، ارث‌اش نصفه است، …مردش می‌تواند این ناقص‌العقل را مانند کودکان تنبیه کند و صیغه‌ها و عقدی‌های بسیار داشته باشد و حتا او را بزند…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «باید زنان نامریی شوند تا دلم آرام گیرد» - قسمت صد و پنجاه و نهم

واژه‌‌ای آشنا به نام فاحشه را می‌‌شناسید؟ واژه‌‌ای که تنها برای زنان به کار می‌‌رود، نظامی را که تمامی زنان را بالقوه فاحشه می‌‌داند را نیز که حتمن به جا می‌‌آورید؟

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «فقط برای زنان» - قسمت صد و پنجاه و هشتم

سال‌های زیادی درس می‌خوانی، کار می‌کنی، مدت‌ها سفر می‌روی، عمری را در تجربه زندگی مشترک و فرزندداری گذرانده‌ای و در روزی که به نامت «روز زن» نامیده‌اند،……

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «زنان بردگان جنسی حکومت» - قسمت صد و پنجاه و هفتم

ما زنان ایرانی در کشوری زندگی می‌کنیم که خشن‌ترین حکم تنبیه‌ای برای روابط غیرعرفی جنسی‌مان اعمال می‌شود، در کشور ما اگر شخصی هزاران نفر را زنده زنده بسوزاند در نهایت به دار آویخته می‌شود…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «گفته‌اند زنان ناقص‌العقلند» - قسمت صد و پنجاه و ششم

نوشتن در مورد زن، زنانگی و هر‌چه مرتبط با این موجود است وقتی که زن باشی سخت است، شاید به همین علت است که این نوشتار را در قسمت‌های پایانی برنامه‌های «سایه‌های هراسان در شبستان عتیق» قرار دادم…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان»«ظهور مهدی موعود به تاخیر افتاد» - قسمت صد و پنجاه و پنجم

وقتی یکی از مقامات جمهوری اسلامی در مورد اصل ولایت فقیه یا امامت سخن می‌گوید تردیدهای نهان را در مورد ائمه شیعیان بیدار می‌کند، راستی این امامانی که تا به این حد در زندگی ما زنده بوده‌اند، از کجا و به وسیله چه کسانی در طول تاریخ چگونه بوده‌اند و وقتی به ما رسیده‌اند …

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «امامان شیعه افزایش خواهند یافت» - قسمت صد و پنجاه و چهارم

ما می‌دانیم که امامت مبنایی‌ترین اصل فلسفه‌ی سیاسی شیعه است و این مذهب نتیجه‌ی نشناختن امام را فرو افتادن در ورطه‌ی جاهلیت و مردن به مرگ جاهلیت می‌داند و به نظر می‌رسد که فرآیند افزایش آرام و نامحسوس امامان شیعه توسط عالمان این دین در دست اقدام است.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «دین ترسوست» - قسمت صد و پنجاه و سوم

بسیار طبیعی است که وقتی محل ارتزاق و آبروی کسی از راه دینی باشد که داعیه آخرین ارتباط با ملکوت را دارد آن شخص در مقابل دینی مشابه که اتفاقن مدعی است نیازمند هیچ واسطه‌ای برای اتصال با بالا نبود….

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «نتیجه فضولی در حیاط‌خلوت مردم» - قسمت صد و پنجاه و دوم

جمهوری اسلامی در تحریک نیروهایی که بالقوه برای موجودیت‌اش خطرناک نیستند بسیار فعال عمل ..می‌کند و اصرار دارد که در تمامی زوایای خصوصی زندگی عامه مداخله‌ای قیم‌مابانه داشته باشد

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان»«مصداق سیب حوا» - قسمت صد و پنجاه و یکم

اصولن کم‌تر مسلم‌زاده‌ای‌ست که بعد از تجربه دین آخر «اسلام» پس از خروج میل به پذیرش دینی دیگر داشته باشد، اما گاهی هم نیروهای اعتقادی سرکوب شده و درون‌مایه مذهبی شخص به اضافه هزاران مورد دیگر باعث می‌شود شخصی مسلمان‌زاده قصد تغییر دین‌اش را نماید.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «لا اکراه فی ‌الدین» - قسمت صد و پنجاهم

ابتدا باید باوری به آزادی داشت سپس در مورد حدود این آزادی سخن گفت، وقتی بحث به جمهوری اسلامی و اساسن دین اسلام می‌رسد توضیح این ماجرا کمی سخت می‌شود.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «احکام قانونی انواع کافران» - قسمت صد و چهل و نهم

قبل از پرداختن به روش برخورد جمهوری‌ اسلامی با اقلیت‌های دینی، باید تعاریف مربوط به آنان و دامنه افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند را شناخت.این احکام مختص پیروان دین‌های دیگر نیست و تقریبن در مورد تمامی مسایل صدق .می‌کند

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «باور کنید ایرانی بودن کافی‌ست» - قسمت صد و چهل و هشتم

مهم نیست که باورهای دینی داشته باشیم یا نه، تنها کافی‌ست به حقوق حداقلی انسان‌ها اندکی حرمت قائل باشیم تا به اندیشه‌های مذهبی غیرآزار‌دهنده‌ای که در حریم شخصی دیگران در حریان است بی‌حرمتی ننماییم.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «تنها شرط، رفع بزرگ‌ترین نقیصه نظام است»  – قسمت صد و چهل و هفتم

ایراد اساسی حکومت روحانیت در چیست‌؟ کجای کار این نظام مشکل‌دار است که چنین ارتباط نفرت‌انگیزی با مردمانش دارد؟ آیا هزینه‌های انقلاب ارزش دگرگونی کلی این حکومت را دارد؟

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «کاش تاریخ با ما تمام شود» - قسمت صد و چهل و ششم

برخی می‌گویند: «اخلاق و ارزش‌های اخلاقی هیچ اعتبار کلی و واقعیت و ریشه ثابتی ندارند. اعتبار همه اصول اخلاقی به فرهنگ، گزینش فردی، زمان، مکان و … برمی‌گردد.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «رفع بیماری جنسی توسط دگم‌ها» - قسمت صد و چهل و پنجم

روز گذشته آقای احمدی‌نژاد در نامه‌ای که تاکنون به وزارت علوم و بهداشت نرسیده، نوشت: «شنیده شده است که در برخی دانش‌گاه‌ها رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد.»

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «روز از انتهای شب آغاز می‌شود» - قسمت صد و چهل  و چهارم

انتخابات مجلس و سخن از تحریم یا مشارکت در آن موضوع داغ این روزهاست، البته که مانند همیشه این چه کنم‌ها در میان ایرانیان خارج از کشور آغاز می‌شود،

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان»  «روح سرگردان اراجیف» - قسمت صد و چهل و سوم

استدلالات عجیب، سخنانی غیرمتعارف، گستاخی و الفاضی بعضن رکیک چاشنی کلام بعضی از مقامات جمهوری اسلامی‌ست، این سبک گویش نادر پس از مرگ آقای خمینی از انحصار وی درآمد…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «بساط خنده مهیاست» - قسمت صد و چهل و دوم

اصلاح‌طلبان آشنا نیز رخت نو پوشیده منتظر پایان این نمایش و جای‌گیری دوباره در صحنه‌اند، خلاصه تنها به شرط آن‌که ایرانی نباشی، بساط خنده در این جابه‌جایی مهیاست.

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «امتیاز جریان انحرافی»  قسمت صد و چهل و یکم

رییس دولت پس از رسیدن به ریاست جمهوری مدعی شد که خود و وزرایش برگزیده امام زمان هستند و نام وزرای خود را در یک نامه نوشت و در چاه جمکران انداخت…

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» «ایران، بی‌نیاز از هر پانیست»  قسمت صد و چهلم

وقتی که در نقد پانی برآیی، یعنی عبور کرده‌ای از خطوط قرمز و وارد شده‌ای به منطقه خشونت، تحقیر، تهدید و تهمت. پان یعنی نژادپرستی در قالب زیبای همه….

……………………………………………

«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان»«پانایرانیسم، نه برای همه ایرانیان» – قسمت صد و سی و نهم

پان در زبان یونانی به معنای همه است و پان ایرانیسم هم یکی از پان‌های فعال در کشورمان، شاید در نگاه اول و بی‌اطلاع به پان‌ایرانیسم از آن‌جا که تاول‌های آماسیده بر چهره ایران‌یان باعث شده به هر دست‌آویزی متوسل شوند، این عقیده سیاسی مساوی وطن‌دوستی باشد، اما زمان و رخ‌دادهای گذشته نشان آن دارد که پان‌ایرانیسم یا راه را به خطا رفته یا از ابتدا بر پایه‌ای نااستوار بنا نهاده شده.

……………………………………………

«صحبت از آنست که ما پیر شدیم» «پان‌ترک‌ها، راه‌زنانی فرصت‌طلب» – قسمت صد و سی و هشتم

ما می‌توانیم تمامی نیروی‌مان را صرف جنگیدن با هم کنیم، البته انتخاب دیگری هم داریم، کمی به اسناد تاریخی مراجعه کرده و آن را از منابعی مستقل و به دور از تحریف دریافت کنیم

……………………………………………

«صحبت از آنست که ما پیر شدیم» «آذربایجان، نام تکه‌ای از سرزمین من ایران» – قسمت صد و سی و هفتم

برنامه تهیه‌شده برای امشب درباره پان‌ایرانیسم بود، اما از آن‌جا که کامنت‌های محترمانه دوستان پان‌ترک بنده‌نوازی فرموده بود اقتضا می‌کرد که اطلاعات بیش‌تری گردآوری شده…..

……………………………………………

«صحبت از آنست که ما پیر شدیم» «پان‌ترک‌های منقرض شده در رویای احیا» – قسمت صد و سی و ششم

اندیشه پان‌ترکیسم، یعنی یکی کردن همه سرزمین‌هایی که ساکنان آن به یکی از زبان‌هایی که ریشه آن‌ها به زبان‌های آلتایی می‌رسد نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودی‌تبار در دهه 1860 ساخته و مطرح شد.

……………………………………………

«صحبت از آنست که ما پیر شدیم» «حق، واژه‌ای ناشناس» – قسمت صد و سی و پنجم

گاهی حق در فرهنگ سنتی و بومی سرزمینی معنایی شناسایی شده نداشته و در عرف آن‌ مکان گفتن یا شنیدن همین کلمه نوعی بی‌حرمتی یا گستاخی تلقی می‌شود.

……………………………………………

«صحبت از آنست که ما پیر شدیم»«صحبت از آنست که ما پیر شدیم» - قسمت صد و سی و چهارم

ای کاش می­توانستیم باور کنیم، می­توانستیم تو را و رویاهای­مان را با هم جمع کنیم و تمامی­اش را در رگ­های متورم و مرده روح­مان تزریق نماییم. ای کاش ممکن بود که فردایی برای­مان باشد، روزی به رنگ نوشته آخرین­ات، روزی برای پوزش بدان و بخشایش برباد رفته­ها.

……………………………………………

«هتاکی از قم» «همه چیز برای ما خوب است» – قسمت صد و سی و سوم

خبرها زیادست، آن‌قدر زیاد که برای انتخاب سوژه به مشکل نمی‌خوری، دختری روی پلی از گرسنگی غش می‌کند، در تلویزیون ملی مردی عجیب ادعا می‌کند «تنها کشور در کره زمین هستیم که هیچ خانواده‌ای در آن گرسنه نیست»

……………………………………………

«هتاکی از قم» «زن شورشی به دنبال زناست» – قسمت صد و سی ودوم

مسئله اساسی این نیست که قانون اساسی را مردان نوشتند، مشکل آن‌جا نیست که این قوانین توسط مذهبیون یا ملی‌مذهبی‌ها نوشته شد، کلید این قفل زنگ‌زده در جایی پشت ذهن جامعه مردسالار ما گم‌شده و مشکل دقیقن همین‌جاست.

……………………………………………

«هتاکی از قم» «مراجع، متهمین ردیف اول» – قسمت صد و سی و یکم

یا ما تعریف صحیحی از مرجع تقلید نداریم یا آن‌چه تاکنون از وظایف آن‌ها شنیده بوده‌ایم به قصد فریب بوده است، مراجعی که مانند آقایان نوری همدانی و صافی گلپایگانی حتا آن‌قدر حساس عمل می‌کنند که برای شعارنویسی بر روی اسکناس اشکال شرعی قائل می‌شوند در مورد بزرگ‌ترین مسایل کشور به سکوت اکتفا می‌نمایند.

……………………………………………

«هتاکی از قم» «مراجع تقلید پس از انتخابات» – قسمت صد و سی‌ام

اکنون از 31 مرجع تقلید در قید حیات شیعیان جهان، 25 نفر ایرانی هستند، اگرچه تعدادی از این افراد متولد ایران نیستند ولی از والدینی ایرانی متولد شده‌اند و سپس در ایران زندگی کرده‌اند، این افراد سال‌های بسیاری وجوهات ایرانیان را دریافت کرده و به‌عنوان مجتهد از بالاترین امتیازات بهره برده‌اند.

……………………………………………

«هتاکی از قم» «تقلید یعنی قلاده برگردن انداختن» – قسمت صد و بیست و نهم

جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام‌اش هویداست، انقلابی است که توسط روحانیون و فقها مورد حمایت بوده است، این پشتیبانی که جز موارد نادری دوسویه بوده…

……………………………………………

«هتاکی از قم» «لباس شخصی بدلباس» – قسمت صد و بیست و هشتم

لباس شخصی یعنی کسی که وقتی در کنارت راه می‌رود اگر چه لباس فرم برتن ندارد باز او را تشخیص داده و هراس می‌شوی، لباس شخصی یعنی کسی که به‌طور حتم مشخصه‌هایی برای شناساندن خودش به تو را به هم‌راه دارد

……………………………………………

«هتاکی از قم»«هتاکی از قم» – قسمت صد و بیست و هفتم

شجاع­الدین شفا، ادیب و مترجم نام­دار را در زمره هتاکین محسوب می­کنیم نه از آن­جا که جرس، پایگاه اینترنتی ­اصلاح­طلبان که زیر نظر چند روشن­فکر دینی اداره می­شود، هنگامی که از مرگ او خبر داد برخلاف سنت مطبوعات ایرانی در حفظ حریم متوفی از او با عنوان نویسنده «متهتک» یاد کرد

……………………………………………

 «هتاکی در کسوت روحانیت» – قسمت صد و بیست و ششم

یکی از معروف‌ترین هتاکینی که کتاب مشهورش به نام «23 سال» بسیار خوانده شده و خوانده می‌شود، کتابی که بدون اهانت به مقدسات دینی مومنان در قالب نوشتاری روان تنها به دنبال شواهد است، «علی دشتی» است.

……………………………………………

 «هتاک یعنی پرده‌در» – قسمت صد و بیست و پنجم

موضوع هتاکین ادیان، سوژه‌ای به قدمت عمر دین است، در تمام زمان‌ها و کلیه ادیان ما شاهد بوده‌ایم که کسانی داعیه ارتباط با خدا را داشته و دیگرانی نیز بودند که در صدد انکار این رابطه و تمسخر آن ناظمان و احکام برمی‌آمدند.

……………………………………………

 «علل عدم اتحاد اپوزیسیون» – قسمت صد و بیست و چهارم

تمامی گروه‌های مخالف فعلی به جز سلطنت‌طلبان همان نیروهایی بودند که موجب انقلاب 57 شدند، این گروه‌های شناخته شده به غیر از اصلاح‌طلبان پس از ناکامی در سهم‌خواهی‌شان تبدیل به گروه‌های معاند و مخالف شدند، اما شاید تنها وجه اشتراک کنونی آن‌ها آرزوی سرنگونی رژیم باشد، آرزوی که نمی‌تواند موجب فراموش‌کاری آنان در مورد اغفال‌شان در سال 57 شود.

……………………………………………

 «رژیم سمج و اپوزیسیون لج‌باز» – قسمت صد و بیست و سوم

اگر فرض را بر این بگذاریم که ادامه حکم‌رانی جمهوری اسلامی با منافع ملی ایرا‌یان در تعارض است و اکثریت جامعه بالغ صاحب رای خواهان تغییرات هستند ….

……………………………………………

 «بسیجیان قربانیان قربانی‌گیر» – قسمت صد و بیست ودوم

وقتی محوریت تفکرات یک نظام بر پایه‌هایی شرعی و توصیفی، آن هم بنا بر سلیقه‌های شخصی و فلسفی عقلای دینی باشد، نفس و جان یک انسان آن‌چنان در راه اهداف ایدئولوژیک بی‌معنا است که افراد در آن تنها به چشم ابزاری برای رفع نیازهای آن آرمان دیده می‌شوند،

……………………………………………

 «بسیجیان‌‌، کیسه‌‌های شنی خاک‌ریز حکومت» – قسمت صد و بیستم و یکم

بسیجیان چه کسانی هستند؟ مسلمن باید بپذیریم که این افراد ایرانیانی هستند که می‌‌توانند خود ما، خانواده یا اقوام نزدیک‌‌مان یا همسایه و آشنایان دور ما باشند، به‌طور قطع غیر از این نیست…

……………………………………………

«ما موجب بهت و تمسخر آیندگانیم» «ما موجب بهت و تمسخر دیگرانیم» - قسمت صد و بیستم

در هر رقابتی هر‌چه میدان محدودتر و افراد کم‌تر باشند رقیبان بیش‌تر دیده می‌شوند، حرکات و تکنیک حریفان در شطرنج با تخته‌ای کوچک آشکارتر است از رفتار بازی‌کنان در یک میدان فوتبال، این همان شلوغی مطلوبیست که جمهوری اسلامی نهایت لذت را از آشفتگی خاورمیانه و بازار موادمخدر در افغانستان می‌برد، بساط سود دوجانبه برپاست.

……………………………………………

 «ایران، کشوری بی‌اخلاق و بی‌خدا» – قسمت صد و نوزدهم

متاسفانه جمهوری اسلامی به صورت نرم کودتای ایدئولوژیکی انجام داد که در آن سعی شد توده را بی‌خدا و بی‌اخلاق نماید و ثمره این کوشش اکنون در جامعه ما بسیار آشکار است.

……………………………………………

«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران» «باش‌گاه صدتایی‌های تهران» - قسمت صد و هجدهم

سردار «حسین ساجدی‌نیا»، رییس پلیس تهران بر طبق آمار اعلام کرد : «کم‌تر از 100 زن خیابانی در تهران وجود دارد.»

…………………………………………..

«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران» «ایران، آبستن یکی از خشن‌ترین انقلاب‌های تاریخ» - قسمت صد و هفدهم

موضوع این برنامه بحثی قدیمی است، انقلاب یا اصلاحات؟ کدام نوع دگرگونی برای بهبود شرایط اکنون ایران ممکن، مفید و پایدار است؟

……………………………………………

«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران» «اصلاحات و خطوط قرمزش» - قسمت صد و شانزدهم

در ادامه مبحث روز گذشته و بررسی واژه انقلاب، اکنون به واژه اصلاحات خواهیم پرداخت، اصلاحات در ادبیات سیاسی به معنای دگرگونی در جهت تامین برابری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و گسترش دامنه اشتراک سیاسی، در جامعه است.

……………………………………………

«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران» «انقلاب یا اصلاحات» - قسمت صد و پانزدهم

پس از مطالعه مطلبی از یک گروه اپوزیسیون که در آن نویسنده مدعی شده بود که جامعه ایران در شرایط انقلاب قرار نداشته و تنها مستعد ادامه اصلاحات است …..

……………………………………………

«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران» «آیت‌اله مصباح، امام زمان را انکار کرد»- قسمت صد و چهاردهم

اتفاق جدیدی نیست اما سوژه خوبی برای کمی تفریح می‌تواند باشد، چاه جمکران کن، جاش ته چاه شد، روحانیت با مهره‌های خودش کیش شده و از ترس مات شدن قدرت کلام‌اش منقطع گشته…

……………………………………………

«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران»«سحابی‌‌‌ها در حافظه ملتی خوش‌گذران» – قسمت صد و سیزدهم

پس از ماه‌‌‌ها درگیری‌‌‌هایی با فرکانس‌‌‌هایی متفاوت بین دولت، قوه قضاییه، رهبری نظام و اقشار گوناگون و در راس همه لباس‌شخصی‌‌‌ها و معترضان پس از انتخابات جنجالی ۸۸ اتفاقی که هر دو طرف آن‌را خط قرمز خود قرار داده بودند در ۹ اسفند ماه ۸۹ اتفاق افتاد.

……………………………………………

 «جمهوری اسلامی را سرزنش نکنید» – قسمت صد و دوازدهم

حکومت دینی مستقر در ایران دارای راه‌‌کارهای آشکاری‌ست که بعضن مغرضانه آن را فراموش می‌‌کنیم، هیچ اتفاقی غیرقابل پیش‌‌بینی و شوک‌‌آور نخواهد بود اگر ما به اصول و مبانی این ساختار نگاهی دقیق داشته باشیم

……………………………………………

 «از همان اول هم قرار بر این نبود» – قسمت صد و یازدهم

از همان اول هم قرار نبود حکومتی مبتنی بر دموکراسی قوام و دوام بگیرد، این‌که ما اعتقادی به جمع دینی با احکام ثابت با تلاش برای تغییر در جامعه و مدرنیته داشته باشیم موضوع بحث نیست…

……………………………………………

 «شکنجه‌‌گران قدسی» – قسمت صد و ده

همان‌گونه که در برنامه‌های پیش اشاره شد، خشونت و اعمال شکنجه عمری طولانی داشته و بررسی علل شکنجه و خصوصیات شکنجه‌گران کاری آسان نیست.

……………………………………………

 «شکنجه‌های معمولی» – قسمت صد و نه

پس از بازگویی تاریخ‌چه شکنجه در زمان صفوی و پهلوی، در این برنامه به شکنجه در زمان حکومت جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت.

……………………………………………

 «شکنجه، ابزار کم‌هزینه انقیاد» – قسمت صد و هشتم

موضوع سلسله برنامه‌های «سایه‌ای هراسان در شبستان عتیق» چگونگی و علت حضور آخوندها در کشور ما و روند پرورش موجودیت آن‌ها و سرانجام دست‌یابی این جماعت به حکومت و اتفاقات زمان زمام‌داری‌شان به عنوان رابطین خدا با زمینیان است…

……………………………………………

 «علت تفسیر اسلام رحمانی چیست؟» – قسمت صد و هفتم

در دو برنامه گذشته در مورد روشن‌فکر دینی آقای عبدالکریم سروش گفتیم و در جست‌وجوی علت خشم ایشان که بنا بر جای‌گاه‌شان بسیار نامتعارف می‌نمود، سوالاتی را بیان کردیم…

……………………………………………

 «شعر مولانا را به ما تحویل بدهید، تحویل بدهید،…» – قسمت صد و ششم

در برنامه قبلی در مورد روشن‌فکران دینی و افکار و سخنان آقای سروش به‌عنوان نماد کنونی این گروه سخن گفتیم ولی در ابتدا و قبل از بررسی صحت، مقبولیت و واقعیت این اعتقادات به شناخت شخصی از ایشان با زاویه‌ای متفاوت خواهیم پرداخت…

……………………………………………

 «بازی‌گران دیگر صحنه» – قسمت صد و پنجم

شاید روزی جامعه ایرانی به نقطه‌ای در محدوده روابط شخصی و اجتماعی‌اش برسد که توان آن را داشته باشد که با درکی درست برای ایجاد تعادلی منطقی میان اعتقادات‌ و باورهایش با تمامی زندگی عرفی انسانیش، بکوشد، اما مطمئنن آن روز امروز نیست .

……………………………………………

 «دوباره هاشمی می‌برد اما برای شما فرقی نمی‌کند» – قسمت صد و چهارم

از آن‌جا عنوان این برنامه را گذاشتم «گویی دوباره هاشمی می‌برد، اما برای شما فرقی نمی‌کند» که ما برای چندمین‌بار در دوران جمهوری اسلامی شاهدیم که «هاشمی رفسنجانی» ریگ ته جوی گشته و باز هم رهبری به سوی او برگشته…

……………………………………………

 «توابین مصلح در میان اصلاح‌طلبان» – قسمت صد و سوم

در برنامه گذشته دیدیم که چگونه اصول‌گرایان نهایت استفاده را از سستی اصلاح‌طلبان کردند، در دو دوره ریاست جمهوری آقای محمد خاتمی، وضعیت طبقات متوسط و فرادست جامعه رونق گرفت…..

……………………………………………

 «نقش اصلاح‌طلبان در بازی بزرگان» – قسمت صد و دوم

در برنامه قبلی از چگونگی ایجاد پروژه تواب‌سازی و خطر آن برای اصلاح‌طلبان گفتیم و در این برنامه به روند غیرصادقانه شکل‌گیری این جناح خواهیم پرداخت.

……………………………………………

 «اصلاح‌طلبان، طعمه‌های جدید تواب‌سازی» – قسمت صدویکم

آن‌گونه که به نظر می‌رسد پروژه‌ای قدیمی در پوسته‌ای جدید پا به عرصه ترفندهای حکومت جمهوری اسلامی گذاشته است، تواب‌سازی.

……………………………………………

 «رجعت تکراری ما به قعر تاریخ» – قسمت صدم

در برنامه قبلی سعی شد تا در مورد مشترکات فرهنگی غالب میان ایرانیان توضیحاتی ارایه شود، این توضیحات در مورد مشخصه‌هایی مانند‌: محافظه‌کاری افراطی.

……………………………………………

 «مشخصه‌های مشترک ما، عامل دوام نظام» – قسمت نود ونهم

در ادامه سلسله برنامه‌های شبستان عتیق قصد داشتم تا بر تاثیرات فرهنگی جمهوری اسلامی بپردازم که آقای «خاتمی» بهانه‌ای ایجاد نمود برای ارایه شواهد گویا، سخنان رییس‌جمهوری اسبق ایران و واکنش‌های بسیار متفاوت در قبال آن…

……………………………………………

 «عورت مومنان برباد رفت» – قسمت نود هشتم

حکومت‌هایی که برپایه اعتقادات وحدانی پایه‌ریزی می‌شوند، گاهن دچار پارادوکس‌هایی بسیار پیچیده‌‌اند، در عصر ارتباطات و بی‌معنایی محدودیت، چاره‌های موثر این‌گونه دولت‌ها که با چارچوب‌های از پیش‌ تعیین شده و غلوآمیز و پوسیده به علت تکرار شعارهایی غیرعملی برای جلب طرف‌داران متعصب، خود را محدودتر کرده‌اند، بسیار کم است.

……………………………………………

 «ملون‌ترین اپوزیسیون فریب‌کار» – قسمت نود و هفتم

بزرگ‌ترین، قدرت‌مندترین و متمول‌ترین اپوزیسیون ایرانی، اصلاح‌طلبان هستند، این گروه که رانده‌شدگان بدنه حکومت‌اند، از اعتماد خارجیان برخوردارند….

……………………………………………

 «خاتمی یعنی ردی از ترس و بی‌لیاقتی و دروغ» – قسمت نود و ششم

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری ایران در 2 خرداد 1376 برگزار شد. این انتخابات که به پیروزی غیرمنتظره محمد خاتمی انجامید آغازگر دورانی است که به اصلاحات معروف شده‌ است.

……………………………………………

 «آقای خامنه‌ای را تبرک کنید» – قسمت نود و پنجم

نسل انقلابی دیروز که اتفاقن بسیار هم پرمدعاست، باید جواب‌‌‌‌گو باشد . آن‌‌‌‌ها باید پاسخ‌‌‌‌گو باشند برای تمام اشتباهات بی‌‌‌‌بازگشت‌‌‌‌شان، این والدین نسل امروزی که باز هم خواهان اعتماد جوانان برای سپردن مدیریت تغییرات به آن‌‌‌‌ها هستند…

……………………………………………

 «سرنوشت مشهود تی‌تیش‌ها» – قسمت نود و چهارم

بعضی اوقات فکر می‌کنم گله از چیست؟ آیا ما مغبون شدیم؟ و متاسفانه پاسخ بی‌غرض آن‌ست که نه ما مغبون نشدیم، اگر مغبون بودیم باز جایی برای توجیه باقی بود، اما باید صادقانه دید….

……………………………………………

 «مرتضوی، را هرگز فراموش نکنید» – قسمت نود و سوم

آقای مرتضوی یکی از معدود اشخاصی است که نه می‌توان فراموشش کرد و نه بخشید، هر‌چه که رئوف بوده و به بازخورد انرژی‌ها مومن باشی، او وجدانت را به مبارزه می‌طلبد….

……………………………………………

 «مرتضوی، موجودی برای تمام فصول دیکتاتوری» – قسمت نود و دوم

جنین نفرت، تنها با خون‌‌آبه مکرر تحقیر رشد می‌‌کند، ما ملتی تحقیرشده هستیم، آن‌‌قدر تحقیر شده‌‌ایم که نفرت‌‌مان از ما بلندتر شده، وقتی قومی کهن با مشخصه تکبر، هر روز از سوی کسانی که هیچ برای‌‌شان زیاد می‌‌نماید سرخم می‌‌کنند و عادت کرده‌‌اند که حتا‌‌ در خصوصی‌‌ترین مسایل زندگی‌‌شان پاسخ‌‌گو شوند، آن‌‌گاه باید از هم‌‌دیگر بترسند، ما تبدیل به موجوداتی مخوف شده‌‌ایم.‌

……………………………………………

 «کفش‌های قاتل مرتضوی» – قسمت نود و یکم

بعضی از موجودات آن‌قدر حقیرند که بهت‌زده از چرایی خلقت‌شان می‌شوی، برخی از رفتارهای بشری تا به آن حد چندش‌آور است که یادآوری‌شان هم حالت را دگرگون می‌کند و بعضی از آدم‌ها تجسم تمامی این نکبتند.

……………………………………………

 «نورچشم آقا، مرتضوی» – قسمت نودم

بعضی‌ها برای مهم‌شدن از انجام هیچ عملی کوتاهی نمی‌کنند، اما آقای مرتضوی حتا‌ اگر به زن متهم‌اش هم تعرض کند باز هم موجود مهمی نیست، از جریان مهمی هم نیست حتا‌ اگر تمامی آن‌ها آرزوهای بیمارگونه‌شان را توانسته باشند جامه عمل بپوشانند،

……………………………………………

 «یکی بود، یکی نبود، یک قاضی مرتضوی بود» – قسمت هشتاد و نهم

یکی بود یکی نبود، توی شهر ما یک قاضی «مرتضوی» بود، این قاضی قصه ما انسان بسیار ناراحتی بود، این موجود به قدری ناراحت بود، که تونست همه ما رو ناراحت کنه، مرض ناراحتی‌اش واگیر داشت، به خودش اثر نمی‌کرد ولی نمی‌دونم چرا همه رو دربه‌در کرد، از اون‌جایی که ارادتی شایات توجه به ایشان هست، به صورت خلاصه کارنامه کوتاه ولی پربار ایشون را تورق می‌کنیم.

……………………………………………

 «خدای خمینی» – قسمت هشتاد و هشتم

گاهی دلم می‌سوزد برای موجودی فرضی به‌نام خدا، این وجود اگر وجود باشد، یکی از محروم‌‌ترین‌‌های کل کائنات است، حداقل در زمین. «ژان روﺳﺘﺎن» می‌گوید: «اﮔﺮ ﮐﺴﻰ ﻳﮏ ﻧﻔﺮ را ﺑﮑﺸﺪ ﻗﺎﺗﻞ اﺳﺖ، میلیون‌ها را ﺑﮑﺸﺪ ﻓﺎﺗﺢ اﺳﺖ و همه را ﺑﮑﺸﺪﺧﺪاﺳﺖ.» در جامعه‌ای دینی، در کشوری محروم، مغزهایی خرافی به‌صورت عرفی، فرار به سوی بی‌نهایت‌های لذت‌آور را در سر می‌پرورانند و این لایتناهی تنها به یک مقصد منتهی خواهد شد، خدا .

……………………………………………

 «تفاوت اهداف اصلاح‌طلبان و مردم» - قسمت هشتاد وهفتم

ما وقتی به اصول یک پدیده معتقدیم و تنها به نظام آن معترضیم و در نهایت خواهان اصلاح آن هستیم، «اصلاح‌طلب» نامیده می‌شویم. در حکومت جمهوری اسلامی سال‌هاست که دو جریان قدرت‌مند، مانند اکثریت نظام‌های فعلی دنیا با هم در حال رقابت‌اند، با یک تفاوت، یکی از این دو رقیب دارای نیرویی به مراتب بیش‌تر است که «محافظه‌کاران» نامیده می‌شوند، این نیروی مضاعف حاصل تبانی شخصی با موقعیت رهبری‌‌ست، در واقع می‌توانست شرایط به گونه دیگری باشد، یعنی به‌طور مثال به جای رهبر کنونی، شخصی با ایده‌هایی نزدیک به اصلاح‌طلبان بر مسند قدرت نشسته باشد، در آن صورت بی‌شک اکنون محافظه‌کاران گروه منزوی بودند.

……………………………………………

 «به اسانلو بگویید، ما هیچیم، روی ما حساب نکن» – قسمت هشتاد و ششم

شاید ناامیدکننده باشد اما، ما در صفحات پرتعداد مستندات تاریخی حتا نقاطی ریز نیستیم، ما که می‌گوییم دقیقن حال کنونی ما ایرانییان است، ما مرکز ثقل عالم نیستیم و این یک حقیقتی‌ست که باید باور کنیم.

……………………………………………

 «خاتمی، ذوب در ولایت» – قسمت هشتاد و پنجم

اگر به سخنان «احمد خاتمی» اعتماد کنیم، او را باید یکی از افرادی دانست که اصطلاح ذوب در ولایت در موردش صادق است، او مانند رهبر در تمامی مصاحبه‌ها و نماز جمعه‌هایی که امامت آن را بر عهده دارد از دو موضوع حتمن استفاده می‌کند: دشمن خارجی و فتنه و فتنه‌گرانی که آن‌ها را ناکثین، قاسطین و مارقین می‌داند، البته این دو سوژه در راستای حمایت بسیار غلیظ از ولایت فقیه صورت می‌گیرد.

……………………………………………

 «زندگی معمولی احمد خاتمی» – قسمت هشتاد و چهارم

احتمالن مخاطبین این برنامه‌ها با نام «احمد خاتمی» آشنایند، او به این علت سوژه این برنامه قرار گرفت، که مانند آقای «شریعت‌مداری» خلق‌تند و زبان آزاردهنده‌ای دارد و البته اعتماد به نفسی شگفت.

……………………………………………

 «قاموس ناسازگار شریعت‌مداری» – قسمت هشتاد و سوم

بودن ایرانیان از دیدگاه آقای شریعت‌مداری از دو حالت خارج نیست، دوست و دشمن، البته نباید از یاد برد که او این قدرت را دارد که در یک لحظه جای‌گاه دوستان و دشمنان را تغییر دهد و الزامن تفسیر منطقی هم ارایه نمی‌دهد، کافیست او از حرفی، کلامی یا حتا اشاره‌ای دل‌خور شود، آن‌گاه صاحب سخن با سرعتی عجیب انگ‌های متفاوتی دریافت می‌کند، مانند ضد‌نظام، صهیونیست، ضد‌ولایت‌فقیه، جاسوس، مرتد و …..

……………………………………………

 «حسین شریعت‌مداری، پدیده‌ای نادر» – قسمت هشتاد و دوم

انسان‌ها می‌توانند در تمامی زمینه‌ها متفاوت باشند، این اصلی کلی‌ست. ما می‌توانیم آدمی باشیم به دور از تمامی معیارهای تعریف شده انسانیت و مبنای جدید و خودتعریفی از اصول‌مان ارایه دهیم، این مسئله تا وقتی که موجب آزار دیگران نباشد، معنای دقیق آزادی‌ست.

……………………………………………

 «آیت‌اله صانعی از صدرات تا عزلت» – قسمت هشتاد و یکم

تمام ترس از آن‌ است که دغدغه‌ها، نه برای برباد رفتن آرزوهای انسانی ایرانیان باشد و نه پاس‌داشت آزادی‌های مسلم و تمام کشاکش و طناب‌کشی رقبا، بر سر تصاحب تخت زرین سروری باشد.

……………………………………………

 «آیت‌اله صانعی، الگوی حرکت پاندولی» – قسمت هشتاد

«آیت‌اله‌یوسف صانعی» که در سن 22 سالگی به اجتهاد دست یافته و اکنون یکی از معدود مراجع اصلاح‌طلب است، یکی از مصادیق الگوهای عجیب برای سیر غیرعادی و ناگهانی اندیشه است، او که بین سال‌های 61 تا 64 دادستان کل کشور بود و عضو شورای نگه‌بان، نکات ظریف و جالبی را در کارنامه دارد.

……………………………………………

 «لا اله الا الله را لا الله جلوه دادند» – قسمت هفتاد و نهم

مدتی طولانی‌ست که مخالفین جوان جمهوری اسلامی از آیت‌اله‌ها ناامید شده‌اند، پس از درگیری‌های انتخابات 88 و سکوت اکثریت مراجع و بزرگان دینی، کسانی که تمایلات مذهبی شدیدتری نسبت به هم‌رایان خود داشتند، متوقع بودند که با وجود خطای بارز حکومت و ظلم مشهود، آیت‌اله‌ها رویه‌ای مناسب برای تنبیه نظام دینی در پیش گیرند، این معترضان جوان، شاید به علت شکاف جدی با نسل قبل از خود در نوع بیان دیدگاه‌شان، به مسایلی مهم توجه نکرده‌اند.

……………………………………………

 «آیت‌اله، گویی تو از ابتدا می‌دانستی» – قسمت هفتاد و هشتم

«شما به ما تهمت می‌زنید، بر علیه ما و دوستان ما هرچه می‌خواهید می‌نویسید و پخش می‌کنید، اما به ما اجازه نمی‌دهید که «آخ» هم بگوییم. آخر ما چه گناهی کرده‌ایم که مستحق این‌ همه تهمت و افترا شده‌ایم؟ من همان فردی هستم که چند ماه قبل بوده‌ام.

……………………………………………

 «آقازاده مشکوک» – قسمت هفتاد و هفتم

در شرایط کنونی کشور ایران، دو حالت متصور است، شما یا آخوندزاده هستید یا نه. اگر آخوندزاده باشید هم، باز به دو دسته تقسیم می‌شوید، آقازاده یا ملازاده – اگر چه ملازادگی اعتباری اندک در مناسبات رایج سیاسی را به هم‌راه خود دارد، اما مسلمن هم‌وزن آقازادگی نیست.

……………………………………………

 «آقازاده‌های بدبخت» – قسمت هفتادوششم

آقازاده‌ بودن هم به خودی خود نمی‌‌تواند موجب سعادت شود، فرزند «آیت‌‌اله خامنه‌‌ای» را مقایسه کنید با پسر حجت‌‌الاسلام «حسنی»، سنت دیرینه و تبلیغ‌شده فرزندکشی گاهی آن‌‌چنان مخاطبش را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد که اسطوره‌‌ای بودن را باور کرده و برای اثبات رستم بودنش در اولین قدم گردن فرزندش را می‌‌فشارد.

……………………………………………

 «ترفند پاپتی‌یان آواره» – قسمت هفتادوپنجم

وارثان پاپتی‌یان آواره، سرگردان و قاتل صدر اسلام در ترفندی عجیب با حرکتی آهسته و نرم در نظام اجتماعی سیاسی کنونی ایران موجب شدند، با شرایطی مشابه آغاز تغییر دین در کشورمان روبه‌رو شویم، بازگشتی به اعماق تاریخ.

……………………………………………

 «راه طولانی گنجی» – قسمت هفتادوچهارم

ماجرای جدایی تلاش‌گران یک انقلاب از بدنه اصلی و ایجاد انشعاب‌های گوناگون مختص انقلاب ایران نیست، بسیار کسان پس از آن‌که با اندیشه‌های ایده‌آلیستی به‌دنبال تغییراتی ساختاری حتا در روابط انسان‌ها هستند، پس از رویارویی با محصول ناقص، عقب‌مانده و معیوب‌تر از بنای پیشین، خود با توسل به روش‌های گوناگون آن را انکار کرده یا درصدد تخریب‌اش برمی‌آیند، وقتی نقص یک انقلاب حتا در ایدئولوژی وجودی آن باشد، کار از تمیزکاری و مرمت گذشته و بنا خود به فکر نابودی اثر برمی‌آید.

……………………………………………

 «عمر کوتاه عاشقی آقا» – قسمت هفتاد و سوم

در این برنامه یادی می‌کنیم از «حشمت‌اله طبرزدی»، اولین کسی که این آقا را «امام» خواند و اکنون از جورش به محاکم بین‌المللی شکایت می‌برد، گویی عمر عاشقی آقا کوتاه است و او می‌توانست الگویی برای «نوری‌زاد» باشد.

……………………………………………

 «مصداق زوال یک باور» – قسمت هفتاده و دوم

در کشور ما، قضاوت عرف است، سخت است که باور کنیم باید پذیرای یک‌دیگر باشیم و می‌تواند ملحد و مومن برادر شود، در سرزمین ما بسیار کسان هستند که خالصانه معتقد به شریعتند و ولی فقیه را با سراسر وجودشان نماینده خدا بر روی زمین می‌دانند، بحث بر سر چرایی اعتقادشان نیست، سخن از دیدن‌شان است، خدا اگر در زندگی ایرانی آرام بگیرد و در هر مناسبتی سرک نکشد، برادری محال نیست!

……………………………………………

 «دور دوم اعتراضات خیابانی» – قسمت هفتاد و یکم

«آیت‌اله خامنه‌ای» گرچه هرگز رهبری محبوب نبود، اما به‌علت سبک خویشتن‌دارانه‌شان و سکوت رسانه‌ای عجیب پیرامون زندگی خصوصی این آقا، رهبری منفور نیز نبود، او تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری 88، مسوول بسیاری از بحران‌ها شناخته نمی‌شد، آن‌چنان رفتار می‌کرد که به سادگی در تمامی بحران‌ها، کم‌تر نامی از او برده می‌شد، شخصی که توسط توده جدی گرفته نمی‌شد، و تنها در مناسبات مهم ملی یا مذهبی دیده می‌شد، نوعی رهبر تشریفاتی.

……………………………………………

 «افتخار یگانه دولت شیعه» – قسمت هفتادم

سال‌های زیادی باید بگذرد تا تجربه‌های گوناگون ذهن آدمی را آن‌چنان احاطه نماید، که به راحتی باور کند در کشوری شیعی و پرمدعا، در برابر دیدگان مومنان این مذهب، تعدادی از هم‌کیشان‌شان در روزهای حرام، راحت و باافتخار توسط  دولتی حسین‌گرا کشته می‌شوند، باید یا از فقه شیعه چیزی ندانی، یا ترفندهای عجیب یگانه دولت شیعی را بسیار دیده باشی.

……………………………………………

 «در امتداد راه طولانی ما» – قسمت شصت و نهم

ما هنوز در امتداد راهی طولانی، از ابتدای ورود آیین اسلام به کشورمان و متعاقب آن پدیده‌ای به‌نام آخوند، هستیم، با بررسی برنامه‌های قبلی، به جرات می‌توان گفت که در هیچ دوره‌ای تا به این زمان این قشر به چنین مرتبه اجتماعی‌ای دست نیافته بودند، پی‌گیری اعتراض‌های انتخابات سال 88 در راستای شناخت مکفی از نوع حکومت‌داری این گروه است،

……………………………………………

 «باور زخمی و پرگله» – قسمت شصت و هشتم

ما هم‌وطنیم و در بسیاری از عادات مشترک، فراموشی نیز یکی از عادات دیرینه من و شماست، ما بازخوانی می‌کنیم تا به یاد داشته باشیم تا به کجا توانستیم نظام را به عقب برانیم، اما … شاید ما خود نخواستیم که حرف آخر را ادا کنیم، چرا که هنوز خود نمی‌دانیم چه می‌خواهیم،

……………………………………………

 «اعتراضات قشری محکوم به شکست است» – قسمت شصت و هفتم

اعتراضات خیابانی، وقتی قشری باشد، به راحتی قابل نادیده گرفتن می‌شود، روشن‌فکران و جوانانی که زبانی آن‌قدر پیچیده دارند که توان انتقال افکار متفاوت‌شان را به خانواده‌های خود ندارند و در پیش رو رقیبی ایستاده که به عامیانه‌ترین طریق ممکن، ذهن کوچک جامعه‌شان را قلقلک‌های مذهبی می‌دهد،

……………………………………………

 «ما فقط دوباره به خط شدیم» – قسمت شصت و ششم

ما با هم قهر بودیم، سال‌ها بود که به دور از هم گریسته بودیم، حنجره‌های‌مان به تنهایی و بی‌صدا نعره کشیده بود، ما از هم دل‌خور بودیم، اما … بهانه‌ای از جنس همان آزار ما را به آشتی فراخواند، چیزی برای تغییر نبود، ما فقط  دوباره به خط شدیم،

……………………………………………

 «آن‌ها از مرز شک هم گذشتند» – قسمت شصت و پنجم

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دو کاندیدای معترض، چهره‌ای متفاوت با آن‌چه از آن‌ها انتظار بود را به نمایش گذاشتند، موسوی و کروبی آن‌چنان اعتراض نمودن که شائبه تبانی را حتا در میان بدبین‌ترین‌های اپوزیسیون از میان بردند، در ادامه برنامه گذشته و بازشناسی کروبی باید گفت‌:

……………………………………………

 «کروبی از ابتدا هم منعطف بود» – قسمت شصت و چهارم

«مهدی کروبی» و صراحت سخنان و شوخ‌طبعی ذاتی‌اش حتا وقتی نام‌شان با هزاران شایعه بدنامی اقتصادی هم‌راه شد، از آن‌جا که انعطاف‌اش با میل توده رفتارش را در تمامی دور زندگی سیاسی‌اش  شکل بخشیده، توانست به‌عنوان یکی از ارکان اعتراضات پس از انتخابات مطرح شود،

……………………………………………

 «پایان سکوت سیاسی» – قسمت شصت و سوم

شاید بتوان دل‌بستگی آقای موسوی را به آقای خمینی و دوران طلایی دانستن زمان زمام‌داری او را به این دلیل دانست که با بازنگری قانون اساسی در سال 68 مقام نخست‌وزیری از ساختار سیاسی ایران حذف شد و با مرگ او، میرحسین‌ موسوی، و کل جناح چپ جمهوری ‌اسلامی، حامی اصلی خود را از دست دادند، بنابراین میرحسین موسوی هفتاد و نهمین، و آخرین نخست وزیر ایران بود.

……………………………………………

 «خامنه‌ای او را برای تسویه‌حساب فرا خواند» – قسمت شصت و دوم

موسوی کاندیدای اصلاح‌طلبان در دهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری بود که پس از بیست سال سکوت و کناره‌گیری از ورود به عرصه، در 20 اسفند 87 و پس از مدت‌ها اما و اگر، با انتشار بیانیه‌ای رسمن اعلام نامزدی کرد. محمد خاتمی در تاریخ 26 اسفند 1387 با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد هشتاد و هشت، به نفع او انصراف داد و عرصه را به میرحسین موسوی سپرد.

……………………………………………

 «قبای گشاد مکتب ایرانی برای دولت» – قسمت شصت و یکم

سخنان آقای مشایی آن‌چنان عجیب نبود، آن‌چه گفتار او را متفاوت و باورناپذیر می‌کرد جای‌گاه او در کنار آقای احمدی‌نژاد بود، آن سخنان برای دهان او و قبای دولت زیاده از حد ناهم‌خوان می‌نمود، به خصوص وقتی سخن از مکتب ایرانی کرد، «مکتب ایرانی» یا «مکتب ایران» اصطلاحی است که در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور اوایل مردادماه 1389 توسط ‌رحیم‌ مشایی به کار رفت و با واکنش‌های متفاوتی در داخل ایران روبه‌رو شد.

……………………………………………

 «مهره‌ای بی‌ارزش و کم‌سواد» – قسمت شصت‌ام

وقتی دولتی مانند دولت ظهور آقای «احمدی‌نژاد» احساس نیاز برای نزدیکی به جوانان و دگر‌اندیشان نماید، از آن‌جا که این محال برای خود وی نیز رویاست، برای نیل به آن از حربه‌های عجیبی مدد می‌گیرد که در صورت عدم جواب‌گویی نیز زیاد زیان نکرده باشد، در ادامه برنامه قبلی به برخی سخنان و اقدامات جنجالی «مشایی» در دوران حضور در دولت نهم می‌پردازیم، سخنانی دوپهلو باژستی روشن‌فکرانه، بیاناتی که هرگز باور نشد، اظهاراتی هم‌چون «دوران اسلام‌گرایی به پایان رسیده‌، البته این دوره تمام نشده بلکه رو به پایان است».

……………………………………………

 «صاحب‌نظری در تمامی امور» – قسمت پنجاه و نهم

دولت مدعی پاک‌دستی و خوش‌نیتی آقای «احمدی‌نژاد»، مزین به شخصیت تازه مشهوری به‌نام «اسفندیار رحیم مشایی»، است، آقای رحیم مشایی با آغاز به کار دولت نهم و به‌دلیل آشنایی پیشین احمدی‌نژاد با وی، در بدنه دولت جذب ‏شد و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردش‌گری را عهده‌دار شد.

……………………………………………

 «دولتی که همه را دور زد» – قسمت پنجاه و هشتم

ما عادت داریم قضاوت کنیم، محکوم می‌کنیم و این عادت سخیف‌مان ما را آسیب‌پذیر کرده، ما از ارازل می‌ترسیم و این ترس باعث شد تا به ازای رفع علت ترس‌مان تاوان رواج قساوت بی‌محکمه را پرداخت کنیم، این عادت تا گاهی که درب منزل خودمان را بکوبد هم‌چنان ادامه می‌یابد، دولتی که ارازل را هم دسته‌بندی خودی و غیر‌خودی می‌کند، همه را دور زد.

……………………………………………

 «خدمات فرهنگی دولت» – قسمت پنجاه و هفتم

در ادامه بررسی فعالیت‌های فرهنگی دولت آقای «احمدی‌‌نژاد» باید به پلمپ «وب‌گاه بازتاب» با شکایت دولت اشاره کرد، سایت بازتاب (نزدیک به محسن رضایی) که فعالیت خود را از سال 81 آغاز کرده بود اول مهر 86 پلمپ شد.

……………………………………………

«دولت رسانه‌نواز» – قسمت پنجاه و ششم

پس از پاگیری دولت آقای احمدی‌نژاد، هیت دولت 29 مرداد سال 85 طرح سامان‌دهی سایت‌ها و وبلاگ‌ها را تصویب کرد که بر‌اساس آن همه سایت‌ها و بلاگ‌های ایرانی می‌بایست اطلاعات خود را در اختیار وزارت ارشاد قرار دهند تا تحت نظارت وزارت ارشاد قرار گیرند، لازم به ذکر است که این طرح آزادی مطبوعات و وبلاگ‌نویسی را در ایران محدودتر از قبل کرده و آزادی را در معرض خطر جدی قرار داده ‌است.

……………………………………………

«عمل‌کرد، دولت منکر‌» – قسمت پنجاه و پنجم

انتقاد شدید از دولت‌های گذشته و در عین حال اغراق در فعالیت‌های خود یکی از محورهای اصلی مواضع دولت آقای «احمدی‌نژاد» را شامل می‌شود. در حالی که احمدی‌نژاد در کابینه «هاشمی رفسنجانی» به‌عنوان استان‌‌دار اردبیل حضور داشته‌ است و هم‌چنین ریاست جمهوری ایران برای هشت‌سال در اختیار «علی خامنه‌ای» رهبر فعلی ایران قرار داشت، احمدی‌نژاد تنها 2 ماه پس از روی کار آمدن مدعی شد که دولت‌های قبل هیچ کار اساسی نکرده‌اند در حالی‌که او در این 2 ماه چهار مصوبه زیر بنایی اقتصادی داشته‌است‌ :

……………………………………………

«روابط آقای رییس‌ جمهوری و امام زمان» – قسمت پنجاه و چهارم

در ادامه تشریح تاثیرات دولت آقای احمدی‌نژاد، فعالیت‌های فرهنگی آقای رییس جمهوری تحولات چشم‌گیری را باعث شده، مطرح کردن «انقلاب فرهنگی دوم» توسط هواداران دولت، ادعای ممانعت از تحصیل عده‌ای دانش‌جویان منتقد، انتصاب افراد روحانی به ریاست دانش‌گاه تهران و دانش‌گاه علامه طباطبایی، بازنشسته کردن اجباری استادان، احضار فعالان دانش‌جویی به کمیته‌های انضباطی و در مواردی اخراج آنان، تنش و اعتراضات گسترده دانش‌جویی در دانش‌گاه‌های مختلف، از تحولات مهم دوره وی در دانش‌گاه‌ها بود.

……………………………………………

«آقای رییس‌جمهوری، بی‌ادب است» – قسمت پنجاه و سوم

«احمدی‌نژاد» دارای لحن و ادبیاتی عجیب برای هر شخصی، به‌خصوص برای یک مقام دیپلماتیک است، سخنانی چون: آن ممه را لولو برد، آب رو بریز اون‌جات که می‌سوزه، چرا جای دیگه می‌ریزی، 4 تاکه نه 4000 تا قطع‌نامه بدهید، یک مشت خرفت، یک مشت گله‌دار، با چاقوی زنجان، دشمنان این مملکت را به دو نیم می‌کنیم، برخلاف نظر بقیه، من معتقدم زنان گیلانی در کنار کار و تلاش روزانه، حریم عفاف و ناموس خود را هم حفظ می‌کنند، آن‌قدر قطع‌نامه بدهید تا قطع‌نامه‌دانتان بترکد، سران کشورهای دنیا برای نزدیکی با کشور ما صف کشیده‌اند، مثل این پیرزن‌ها که در صف زنبیل می‌گذارند.

……………………………………………

 «شروعی با فریب» – قسمت پنجاه و دوم

اگر‌چه آقای «احمدی‌نژاد» به گفته «فاطمه رجبی» همسر «غلام‌حسین الهام» معجزه هزاره سوم نیست، اما بی‌شک پدیده‌ای عجیب و بهت‌آور است، او می‌تواند با کلماتی عرفی معجونی سرگیجه‌آور و شگفتی‌ساز بسازد که شدت شوک وارده به مخاطب تا لحظاتی او را مجبور به سکوت در مقابل اوج بی‌صداقتی‌اش می‌کند، یکی از بارزترین مصادیق این سخن، برنامه‌ها و شعارهای این آقا و تناقض رفتارش با وعده‌هایش است.

……………………………………………

«نتیجه‌‌ای غیر منتظره» – قسمت پنجاه و یکم

انتخابات شگفتی‌ساز سال 1384 و حرف‌ حدیث‌های فراوان در پی آن، از آن‌جا که هرگز جدی گرفته نشد، باعث شد تا نظام، تقلب آشکار را بسیار آسان ببیند، وزارت کشور به‌عنوان مجری انتخابات روند رای‌‌گیری در برخی حوزه‌های انتخابیه را به‌دلیل وقوع تقلب متوقف کرد، اما شورای نگهبان ضمن مداخله مانع از توقف روند رای‌گیری شد. در شرایطی که «محمد خاتمی» رییس‌جمهوری وقت نیز مدعی بروز برخی مسایل در انتخابات شد و آن‌ را «بداخلاقی» نامیده بود، مدیر کل حقوقی وزارت کشور تاکید کرد آن‌چه روی داده جرم‌های آشکار در انتخابات است و بد اخلاقی نامیدن این مسئله منحرف کردن افکار عمومی است.

……………………………………………

«انتخابات انتصابی» – قسمت پنجاه‌ام

مهم‌ترین اتفاق پس از افول زمام‌داری اصلاح‌طلبان، انتخاب شهردار تهران به‌عنوان ریاست‌جمهوری بود، آن انتخابات یکی از عجیب‌ترین روی‌دادهای ایران بود، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1384 خورشیدی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود، که طی دو مرحله در تاریخ 27 خرداد و 3 تیر همان سال برگزار شد و در جریان آن «محمود احمدی‌نژاد» به‌عنوان ششمین رییس‌‌جمهوری ایران انتخاب شد.

……………………………………………

«جنبشی که صرفن تجربه آموزی بود» -قسمت چهل و نهم

همان‌گون که گفته شد، رابطه میان بالادست و کارگزاری که برای منافع سیاسی و اقتصادی پیرو اوست، در نظام سیاسی ایران پس از آقای «خمینی» رواج بسیار یافت، این روابط نامشروع به سبب اقتدار مالی دولت شاهد مثال فراوانی دارد.

……………………………………………

«گفتمان گیج، گنگ، کدر و خاکستری» – قسمت چهل و هشتم

مطمئنن همه خوب می‌دانیم که هزینه اصلاحات می‌تواند کم‌تر از تغییرات کلی باشد و اگر باور کنیم که اصلاح‌طلبان درصدد بهبود عمیق و کلی نظام بودند، متاسفانه شاهد بودیم که اصلاحات شکست خورد.

……………………………………………

«جنبش بی‌سر و بی‌بنیه» – قسمت چهل و هفتم

اگر‌چه شاید این سخن که جنبش اصلاحات شکست خورد، خوش‌آیند نباشد، اما واقعیت اینست که جنبشی با دل‌بستگان فراوان شکست خورد و شاهد این مدعا در انتخابات بعدی مشاهده شد، دل‌سردی عمومی از این جنبش یک‌شبه اتفاق نیافتاد و تفاسیر متفاوتی در این مورد وجود دارد، که یکی از معتبرترین و منصفانه‌ترین این تفاسیر توسط عباس کاظمی نوشته شده‌، این مقاله در دو برنامه ارایه خواهد شد.

……………………………………………

«سزارین ظهور مهدی موعود» – قسمت چهل و ششم

در ادامه مبحث قبلی و یادآوری زاویه اندیشه‌های انجمن حجتیه و مشی غیر سیاسی آن تا 17 شهریور 1357 باید گفت‌، آن‌ها با موج انقلاب هم‌راه نشدند. مشی انجمن که می‌توان یک دلیل آن را سرخوردگی «شیخ محمود حلبی» از فعالیت‌های سیاسی دوران جوانی‌اش دانست، این بود که تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت ناممکن و عبث است.

……………………………………………

«انجمن خیریه‌ای مسوول تندروی‌های خشن» – قسمت چهل و پنجم

انجمن حجتیه، «آقای مصباح»، دولت کنونی و مدرسه حقانی آن‌چنان رابطه‌ی گسترده‌ای دارند که می‌توان رفتار فعلی دولت حکم را تنها با شناخت این فاکتورها بررسی کرد.

……………………………………………

«ثابت کنید پیرو حجتیه هستم» – قسمت چهل و چهارم

پس از آن‌که «مصباح یزدی» در میان رواج شایعه انتصابش به انجمن حجتیه قرار گرفت در تاریخ یک‌شنبه، 7 اردیبهشت 1385 در قم هرگونه سوالی مبنی بر این که وی عضو انجمن حجته هست یا خیر را از پایه غلط و بی‌اساس دانست.

……………………………………………

«از لب‌های ایشان شنیده‌اند که او نایب من است» – قسمت چهل و سوم

نقد علت توجه افراطی و سخنان بسیار احساسی و به‌دور از منطق متناسب با این دوران «آیت‌اله محمدتقی مصباح یزدی» نسبت به آقای خامنه‌ای، اگر‌چه جز وظایف این نوشته‌ها نیست، اما شنیدن بعضی از سخن‌رانی‌های او تاحدودی ما را با میزان تعاریف تعجب‌آور این آیت‌اله از آقای خامنه‌ای و عناد او با هرگونه تغییرات روبه‌جلو و متمدنانه آشنا می‌نماید.

……………………………………………

 «مطالب کتاب توحید از آن آقای خامنه‌ایست» – قسمت چهل و دوم

شاید بتوان با شهامت «آقای مصباح یزدی» را یک پدیده عجیب و به‌جا مانده‌ی نسل‌های از یاد رفته در طی قرون دانست، سخنان، اندیشه‌ها و نوع گویشش بسیار بهت‌آور و آمرانه است و آن‌چه از کلام او درک می‌شود آنست که او برای مخاطبینش احترام انسانی مستقل قایل نیست. تاثیر او بر روند ایجاد اقتدار و هاله تقدس‌مابانه آقای خامنه‌ای بسیار موثر بوده است.

……………………………………………

«همه پس از تاریخی، منافق‌اند» – قسمت چهلم و یکم

قبل از اجرای برنامه امشب، تذکر مطلبی که تا قبل از این به‌گمانم نیازی به توضیح بیش‌تر از آن‌چه قبلن عنوان کردم، نداشت، باید خدمت‌تان عرض کنم، سلسله برنامه‌های، «سایه‌ای هراسان در شبستان عتیق»، که امشب قسمت چهل‌و‌یکم آن‌را تقدیم‌تان می‌کنم.

……………………………………………

 «نخستین چالش فامیلی» – قسمت چهلم

اهمیت مجلس ششم قابل انکار نیست، نمایندگان این دوره مجلس سیستم معمول و عرفی جمهوری اسلامی را به چالشی درونی و البته خانوادگی مبدل کردند و این عرض اندام فرزندان کم اهمیت‌تر بی‌پاسخ نماند.

……………………………………………

«مثل همیشه کار، کار دشمن است» – قسمت سی و نهم

در ادامه روایت روی‌دادهای تاریخی زمان حکم‌رانی نظام استوار بر روحانیت، توقیف فله‌ای مطبوعات که به توقیف هم‌زمان ده‌ها نشریه اصلاح‌طلب و دست‌گیری روزنامه‌نگاران در اردیبهشت 1379 به‌دستور «علی خامنه‌ای» توسط قوه قضاییه و با استناد به قانون اقدامات تامینی مصوب 1339 که اختیار دستگیری اراذل و اوباش پیش از ارتکاب مجدد به جرم را به قضات می‌دهد خواهیم پرداخت، ا

……………………………………………

«آن زن متوهم انکاری بر انکار خودش بود» – ویژه برنامه

از همان ابتدا هم نمی‌دانستم که تفاوت این لحظه با لحظات دیگر سال در چیست و پس از این همه سال هم، هنوز نمی‌دانم. سال‌های زیادی از روزگار کودکی گذشته و آن روزها تنها خاطره‌ای محو و دورند، پرده‌های حریر سفیدی که مادر خیس آویزان می‌کرد و کارگرهای بیچاره‌ای که با لبان و دستان و پاهایی سرخ شده از سرما هولکی و عاصی در حیاط فرش‌ها را پارو می‌کشیدند و مادرم که نگران دستان ما و سفیدی تمامی خانه بود، بوی شوینده و صدای ساطور و عطر سبزی پلویی و همه چیز روی دور تند…. همه چیز جز او.

……………………………………………

«درد تحمل‌سوز ترور دولتی» – قسمت سی‌وهشتم

ماجرای شرم‌آور قتل‌های زنجیره‌ای برای 3 سال فضای سیاسی کشور را کاملن تحت تاثیر خود قرار داد و بخش‌های مهمی از ناگفته‌های آن توسط روزنامه‌های اصلاح‌طلب منتشر شد. تلاش نشریات از جمله روزنامه «خرداد» به مدیریت عبداله نوری آخرین نماینده آیت‌اله خمینی در سپاه پاس‌داران و وزیر کشور اول در کابینه‌های هاشمی و خاتمی و روزنامه «صبح امروز».

……………………………………………

«عربده خودسران متوهم» – قسمت سی‌وهفتم

پس از اطلاعیه تاریخی و منحصر به‌فرد وزارت اطلاعات در بهمن ماه سال 77 «قربان‌علی دری نجف آبادی» وزیر اطلاعات وقت از سمت خود استعفا داد. نجف‌آبادی بارها در مصاحبه‌ها گفته بود که از قتل‌های صورت گرفته توسط پرسنل وزارت اطلاعات، بی‌اطلاع است. دادستان مجتمع قضایی نیروهای مسلح تنی چند از مسولین عالی‌رتبه وزارت اطلاعات را دست‌گیر کرد.

……………………………………………

«قتل‌های دولتی در زمان رهبری دوم» – قسمت سی‌وششم

پس از آغاز زمام‌داری آقای خامنه‌ای، اولین مورد غیر‌قابل بخشش قتل‌های زنجیره‌ای بود، اتفاقی کم‌مانند در سراسر دنیا.

……………………………………………

«آقای خامنه‌ای عذرخواهی کرد» – قسمت سی‌وپنجم

گاهی آقای خامنه‌ای در مواردی کوچک دخالت می‌نماید که در شان رهبری نمی‌تواند باشد، به‌طور مثال «محسن آرمین» در متن استعفانامه خود از نمایندگی مجلس ششم اشاره می‌کند، طرح اصلاح قانون سربازی و کاهش آن به 18 ماه را از مصوبات اخیر مجلس ششم بوده‌ است که با عکس‌العمل شدید برخی فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح مورد مخالفت شورای نگهبان قرار می‌گیرد، اما پس از شروع به کار مجلس هفتم طرح مذکور با درخواست نیروهای مسلح، به تصویب می‌رسد، اما فقط چند ماه بعد همین اقدام با موافقت شخص خامنه‌ای صورت گرفت و خدمت سربازی از 24 ماه به 17 تا 20 ماه است، این طرح پس از تصویب مجلس هفتم و شورای نگهبان با موافقت رهبری، جای‌گزین طرح فروش سربازی و مشمولین مازاد شد و مشمولان داوطلب کنکور نیز از یک‌سال معافی برخوردار شدند.

……………………………………………

«اختیارات نامحدود آقای رهبر» – قسمت سی‌وچهارم

در ادامه برنامه گذشته و بررسی کدهای مشخصه رهبر ایران و چگونگی حکم‌رانی‌اش با توجه به اختیارات قانونی‌اش باید بدانیم، قانون اساسی تمامی ملت را در برابر قانون برابر دانسته‌ و وظایف رهبر را در اصل 110 قانون اساسی مشخص کرده ‌است. در جریان بازنگری قانون اساسی در سال 68 اختیارات رهبر افزایش چشم‌گیری یافت.

……………………………………………

 «قبای خمینی برای او اندازه بود» – قسمت سی‌وسوم

مجلس خبرگان رهبری در دهه نخست‌ جمهوری اسلامی، آیت‌اله حسین‌علی ‌منتظری را به سمت قائم مقامی رهبری انتخاب کرد. بالاگرفتن اختلاف نظرهای سیاسی میان آیت‌اله منتظری و آیت‌اله خمینی در واپسین سال‌های عمر رهبر ایران باعث شد سرانجام چند ماه پیش از درگذشت خود، آیت‌اله خمینی، آیت‌اله ‌منتظری را ازاین مقام عزل کند.

……………………………………………

 «او مرد» – قسمت سی‌ودوم

«سید روح‌اله ‌مصطفوی‌ موسوی ‌خمینی» متولد 30شهریور 1281 در تاریخ 13خرداد 1368 فوت کرد، او روحانی و مرجع تقلید شیعه بود که انقلاب ایران در سال 1357 را رهبری کرد و با پیروزی انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان‌گذاری کرد.

……………………………………………

 «قاتلان تشویق شدند» – قسمت سی‌وبکم

در زمان این اعدام‌ها (اعدام‌های سال 67)  آیت‌اله‌ خمینی بالاترین مقام کشور بود و از طرفی بخش عمده این‌ها به دستور شخص او صورت گرفته بود، حسین‌علی منتظری در این‌باره نامه‌ای به خمینی نوشت و شخص روح‌اله خمینی را مسوول این اعدام‌ها دانست و از او انتقاد کرد.

……………………………………………

 «آن روزها خدا غایب بود» – قسمت سی‌ام

یکی از معدود مواردی که زن‌بودن در جمهوری اسلامی امتیاز بوده، در سال 67 و برای زندانیان زن کمونیست بوده است، در مورد زنان کمونیست، به حکم شرع در مورد زن مرتد «توبه یا مرگ زیر شلاق» عمل می‌شده است و از همین رو زنان کمونیست یا زیر شلاق می‌مردند یا اسلام را می‌پذیرفتند، البته رفتاری که با زنان صورت گرفت تا اندازه‌ای پیچیده‌تر بود. در حالی که زنان مجاهد به‌عنوان «محارب خدا» به دار آویخته شدند، به زن‌های متعلق به سازمان‌های چپ، حتا اگر در خانواده‌های مذهبی هم پرورش یافته بودند، فرصت دیگری ارزانی شد چون آن‌ها «به‌عنوان زن» به‌طور کامل مسوول اعمال خود شناخته نمی‌شدند.

……………………………………………

 «راستی، خدا در آن تابستان کجا بود؟»- قسمت بیست و نهم

اعدام‌های تابستان 67 بسیار ناگهانی، مخوف و در سکوت کامل انجام گرفت، زندانیان به هیچ وجه از جزییات آن خبر نداشتند. در ضمن به‌طور کلی اعدام‌ها دو ماه طول کشید. با آن‌که منتظری در خاطرات خود می‌نویسد که در آن زمان گفته می‌شد که نامه اول به خط احمد خمینی نوشته شده  و در مورد نامه دوم هم آشکارا دست خط سوال‌کننده و پاسخ‌دهنده نامه یک‌سان است، اما تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی بر قدرت است، اسناد کافی و مستدل برای شناخت عاملین اساسی موجود نیست.

……………………………………………

 «آقای خمینی، اکنون چگونه‌ای؟»- قسمت بیست و هشتم

بر روال برنامه‌های پیشین و بررسی سیر تاریخی آخوندها در کشور ایران و پس از بازخوانی روایت جنگ باید در یک سیر منطقی به کشتارهای سال 67 اشاره کنیم، البته پس از شنیدن سخنان نقل شده از «حسین طائب» فرمانده اطلاعات سپاه در جمع برخی طلاب بسیجی قم که داماد حجت الاسلام «حسینی»، معروف به «حسینی اخلاق در خانواده» هم هستند، باید در نهایت احتیاط  این واقعه دردناک را بازخوانی کرد، احتیاط از آن‌جا که در صف جاه‌طلبان، کینه‌ای و مزدور قرار نگرفت.

……………………………………………

 «دو راهی آیت‌اله» – قسمت بیست و هفتم

رجایی در 8 شهریور 1360 خورشیدی بعد از این‌که کم‌تر از یک ماه رییس جمهوری بود به هم‌راه محمدجواد باهنر در انفجار  کشته شد. پس از او با برگزاری انتخابات مجدد  «‌انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم» سید علی خامنه‌ای به ریاست جمهوری برگزیده شد، میر حسین موسوی پنجمین و آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران از سال 1360 تا 1368 بود.

……………………………………………

 «‌جنگ تنها برای او نعمت بود» – قسمت بیست و ششم

جنگ، اتفاق نامیمونی که دو کشور همسایه ایران و عراق از شهریور 1359 تا مرداد 1367 درگیر آن بودند به اعتقاد برخی دقیقن آن چیزی بود که «آیت‌اله خمینی» و نظام حاکم در ایران برای فرار از فشارها به آن نیازمند بودند، شاید به همین علت بود که آیت‌اله از آن به‌عنوان نعمت یاد می‌کرد، نعمتی که در خوش‌بینی باید آن را فرصتی غیر‌منتظره برای نظام تلقی کرد.

……………………………………………

 «هوادارانش او را تنها گذاشتند» – قسمت بیست و پنجم

«بنی‌صدر» اولین رییس جمهوری ایران که در دانش‌گاه اصفهان گفته بود «از موی زنان اشعه‌ای ساطع شده که باعث تحریک جنسی مردان می‌شود» و اکنون این گفته را انکار می‌کند، از حامیان اصلی انقلاب فرهنگی بود، مطلبی که اکنون قابل اثبات نیست و اصلی‌ترین منتقدانش نیروهای چپ محسوب می‌شدند، صبح روز دوم اردیبهشت هم‌راه با انبوهی از مردم تهران به دانش‌گاه تهران رفت و با سخن‌رانی خود مصوبه شورای انقلاب را ابلاغ کرده و بر ضرورت انقلاب فرهنگی تاکید کرد.

……………………………………………

 «من توی دهن این دولت می‌زنم» – قسمت بیست و چهارم

در بیست و چهارمین برنامه سایه‌ای هراسان در شبستان عتیق لازم به یادآوری‌ست، ما در این سلسله برنامه‌ها که مربوط به روحانیون و نقش آنان در تاریخ ایران است، از ابتدا به چگونگی ورودشان به فرهنگ و جامعه ایرانی تا اکنون که به بالاترین مسند قدرت تکیه داده‌اند پرداخته‌ایم، سعی شده آنان مانند سایر گروه‌های دیگر تنها به صورت مستندات تاریخی روایت شوند و بی‌هیچ دخل و تصرف و اعمال سلیقه‌ای تنها قسمت‌های فراموش شده و یا در ابهام آهسته و صادقانه تاریخ بیش از پیش دریابد .

……………………………………………

 «امروز روز سیاه تاریخ ایران است» – قسمت بیست‌وسوم

مسئله بسیار پیچیده‌ای که اکنون از مباحث مناقشه‌انگیز در نظام جمهوری اسلامی و وجه اشتراکی این نظام با حکومت‌های پادشاهی استبدادی و وجه تمایز اساسی آن با نظام‌های دموکراسی است، ولایت فقیه مورد علاقه آقای «خمینی» است، ولایت فقیه پس از انقلاب ۵۷ با مصوبه مجلس خبرگان به قانون اساسی جمهوری اسلامی اضافه شد و روز به روز اختیاراتش افزایش یافت.

……………………………………………

 «طرف‌داران شریعتی او را امام کردند» – قسمت بیست‌ودوم

در ادامه برنامه قبل و بررسی گروه‌های مخالف دولت سلطنتی و یاوران روحانیت در به ثمر رسیدن انقلاب 57 باید گفت‌:  «آیت‌اله‌ خمینی در سخن‌رانی‌های خود برای طلاب، از حکومت روحانیون حمایت می‌کرد، اما در اعلامیه‌های عمومی بحث روشنی از این‌گونه حکومت به میان نمی‌آورد و از کاربرد ولایت فقیه خودداری می‌کرد.

……………………………………………

 «ولایت فقیه، رویایی از سال ۱۳۴۰» – قسمت بیست‌ویکم

در برنامه پیشین از گروه‌های هم‌گام با روحانیون که پس از انقلاب به حاشیه رانده شدند گفتیم، در ادامه باید گفت روشن‌فکر برجسته نهضت آزادی و به عقیده برخی، نظریه‌پرداز اصلی انقلاب 1357، علی شریعتی بود. شریعتی که از یک خانواده مذهبی و زمین‌‌دار خراسانی برخاسته بود، با استفاده از بورس دولتی برای تحصیل در زبان‌شناسی تطبیقی و جامعه‌شناسی به پاریس رفت و در آن‌‌جا هم‌‌زمان با اوج گرفتن انقلاب‌‌های «کوبا» و «الجزایر»، به فعالیت‌‌های سیاسی و شرکت در تظاهرات‌‌ها پرداخت و به عضویت نهضت آزادی و کنفدراسیون دانش‌جویان ایرانی درآمد.

……………………………………………

 «نفرت با خون برون شود» – قسمت بیستم

درک تاریخی عناد میان جمهوری ‌اسلامی و سازمان‌ها و گروه‌های متفاوت غیر قابل فهم نیست، به خصوص که از یک‌سو با توجه به سیاست و مشی «صد در صدی» و یا صد در صد حذفی که پس از پیروزی جمهوری اسلامی بر ایران حاکم شد، و از طرف دیگر به سنت خشونت‌ورزی و مبارزه مسلحانه‌ای که به دلایل مختلف بر فعالیت‌های سیاسی دهه‌های قبل از انقلاب سایه‌افکن شده بود.

……………………………………………

 «‌انقلاب بخشیده‌شده به روحانیون» – قسمت نوزدهم

«عزیز احمدفرد» ژورنالیست رادیو فرانسه تعاریف مختصر اما درستی را در مورد انقلاب، به معنی عام آن ارایه داده که به مشاهدات عینی بسیار نزدیک است. او می‌گوید :«پیروزی انقلاب: انقلاب در صورتی پیروز می‌شود که مردم، قدرت را شکست بدهند و معدوم کنند. از داخل مردم انقلاب‌گر، نمایندگانی انتخاب شوند و امور انقلاب را به پیش ببرند و همین نمایندگان مجلسی تشکیل بدهند و در تفاهم و هم‌آهنگی با مردم برای آینده تصمیم بگیرند.

……………………………………………

 «اختیارات شاه را نخواهم داشت» – قسمت هجدهم

روشن‌فکران و روحانیون با دیدگاه‌های متفاوت برای استیلا به نظام شاهنشاهی با پیشینه‌ای به قدمت تاریخ ایران، به هم پیوستند، ابراهیم یزدی می‌گوید: «اما شاه از موضع غرور و قدرت و ضعف درون به سنت‌های گذشته و تاریخی نظام پادشاهی بی‌اعتنایی کرد و به جای آن‌که به التیام روابط با روحانیون بپردازد، در سخن‌رانی‌ای در قم که نخوت و غرور از سر تا پای آن می‌بارید، به روحانیان به سختی حمله کرد و آنان را «ارتجاع سیاه» نامید و اختلاف، درگیری و تخاصم با روحانیون را به نقطه غیرقابل آشتی و ترمیم رساند، در نتیجه روحانیت به جنبش ضداستبدادی پیوست.

……………………………………………

 «ماحصل پیوند ملا و منورالفکر» – قسمت هفدهم

محمدرضا پهلوی سقوط می‌کند، انقلاب سال 1357 به سرانجام می‌رسد و برای اولین بار نظامی بر پایه حکومت روحانیت شکل می‌گیرد، مباحثی مانند دزدی انقلاب توسط این قشر و هم‌کاری تمامی مخالفان و سهم‌خواهی آن‌ها در اداره دموکراتیک جامعه پس از انقلاب، اگر چه جای بحث دارد،

……………………………………………

 «می‌بینم که شما دیرباور هستید» – قسمت شانزدهم

باید کاملن به یاد داشته باشیم که روابط آخوندهای هر دینی چه با لباس فرم و چه با کت‌و‌شلوار با دین‌شان یک رابطه دو سویه است، زیرا منظور از آخوند هر کسی است که با هر لباسی از صحبت‌کردن و تبلیغ دین، خرج زندگی خود را به‌دست آورد، اگر آخوندهای هر دینی نبودند آن دین به فاصله زمانی کوتاهی از میان می‌رفت زیرا مبلغی برای آن وجود نداشت.

……………………………………………

 «شاه مومن، ملا را بیدار کرد» - قسمت پانزدهم

آن‌‌چه امروز ما با آن درگیریم، موقعیت کابوس‌‌وار و متوهم کنونی‌‌مان، آن هم پس از اصلاحات اساسی رضا شاه شاید که نه، مطمئنن از دست‌آوردهای پهلوی دوم است، این‌‌که او چگونه روحانیون منزوی و فراموش شده توسط پدرش را، که پس از چند صد سال رضا شاه، توانسته بود به باور عادی و قانون‌‌مدار بودن برساند، تا به آن‌‌حد حرمت‌‌گذار شد که رویای زندگی گذشتگان‌‌شان را در آن‌‌ها بیدار کرد، به استناد تاریخ تنها به علت ترس از نفوذ کمونیست نبوده، در این مبحث به اعتقادات دینی شخص شاه برای ایجاد نگاهی واقعی‌‌تر به علل احیای دوباره آخوندیسم خواهیم پرداخت.

……………………………………………

 «او می‌خواست آهسته بخشکاند» – قسمت چهاردهم

آن‌چه «رضا شاه» انجام می‌داد، ماجرای پیچیده‌ای نبود، او تصمیم داشت تا کاملن میان سیاست و دیانت مرزی مشخص ترسیم کند، پس از واقعه قم و نامه‌ای که «عبدالکریم حائری» منتشر کرد، رضاشاه نیز به وزیر خود دستور داد ابلاغیه‌ای صادر کرده، جامعه‌ی روحانیت را از آشوب‌طلبی بر حذر داشته‌، عواقب ضدیت با سلطان تازه‌ بر‌تخت نشسته را گوش‌زد کند.‌

……………………………………………

«او روحانی اعظم را به گریه انداخت»- قسمت سیزدهم

در تمامی تاریخ مذهبی کشورمان، شاید هیچ حاکمی تا حد رضا شاه با روحانیون به ستیز برنخاست، او آن‌چنان جدی و محکم، به مقابله با تمامی تجلیات مذهبی به مخالفت نهان و آشکار پرداخت که توانست آنان را که در کل زوایای زندگی عادی مردم و دربار در زمان قاجار نفوذ کرده بودند، کاملن به حاشیه براند، چند حکایت جالب برگرفته از کتاب «ماجرای پایان‌ناپذیر کشف حجاب» نوشته «محمد بهمنی» را برای‌تان نقل می‌کنم:

……………………………………………

 «روحانیون باید عذرخواهی کنند»- قسمت دوازدهم

روزنامه واشنگتن‌پست چهارشنبه 18 آگوست 2010 مقاله‌ای به قلم رای تاکیه به‌نام «روحانیون مسوول شکست تلاش‌های ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی هستند» را چاپ کرد که توسط «صادق رحیمی» به فارسی برگردانده شده است، این مقاله راه‌گشای بسیاری از سوالات بی‌جواب آن دوران است، او می‌نویسد:

……………………………………………

«آن‌ها نان از تنبلی می‌خورند» - قسمت یازدهم

دانستیم که در دشمنی با دولت محمد شاه، انگلیس‌ها بی‌برو برگرد با مجتهد و لوطیانش هم‌سو بودند. از همین رو بود که شفتی به آسانی خواست انگلیس‌ها را به جان خرید و دست به فتوا برد و خواستار تجزیه برخی از ولایات ایران شد و به جدا شدن هرات از ایران روی خوش نشان داد و بی‌پروا اعلام داشت: «پیشوایان مذهبی» با سیاست دولت در ربط با هرات «توافق ندارند»، به ویژه که محمد شاه «لامذهب» است.

……………………………………………

 «قدیسان ارزان ملایان»- قسمت دهم

گاهی، برای کسانی، قداست معنایی نسبی دارد، این افراد توان آن را دارند که در هر لحظه که بخواهند و اقتضا کند قدیسان‌شان را تغییر دهند. ما در این گفتار و در ادامه مبحث پیشین به لطماتی خواهیم پرداخت که دوستان و هم‌وطنان روحانی ما با توان خارق‌العاده تغییر و توجیح تبدیل قداست «‌قداست وطن و هم‌وطن‌» ردپایی هول‌ناک در مسیر تاریخی سرزمین‌شان برجای گذاردند، یکی از این ردهای ماندگار «سودای تجزیه ایران» است.

……………………………………………

 «‌‌توطئه لوطیان، ملایان و درباریان‌»- قسمت نهم

در برنامه‌های پیشین دانستیم که چگونه روحانیون متنفذ، تحت تاثیر عوامل بیگانه، تبدیل به دست‌نشانده‌هایی جهت قتل بی‌دلیل هم‌نوعان‌شان شدند و انگلیس‌ها از این جهل و وطن‌ارزانی بیش‌ترین سود را حاصل کردند و حال ادامه ماجرای «گریبایدوف»:

……………………………………………

 «جهاد ملایان در راه انگلیس»- قسمت هشتم

هر جا که آخوندی سر بلند می‌کرد و قشونی از لوطیان می‌آراست، نماینده‌های سیاسی انگلیس‌ها را در کنار و یار و یاور خود می‌دید، نمونه‌ها کم نیستند. به مثل، به زمانه عباس میرزا ولیعهد، در ۱٨۲٨ میلادی، یعنی در جنگ دوم و به دنبال شکست ایران از روسیه، انگلیس‌ها فرصت را غنیمت شمردند و برآن شدند که جنگ سومی با کمک بخشی از سپاه ترکیه، علیه روس‌ها به راه اندازند.

……………………………………………

 «بست‌نشینی لوطیان، حربه قدیمی ملایان»- قسمت هفتم

درقسمت قبل، از روابط «مظفرالدین شاه» و آخوند مورد علاقه‌اش گفتم و بنا بر این داشتیم که در این قسمت نیز به آخوندهای قجری بپردازیم که با شرایط موجود در این روزها، بهتر دیدم که نگاهی به ارتباط روحانیون و لوطیان یا همان گروه‌های فشار و قدمت تاریخی این ماجرا و آسیب‌های شگفت‌انگیز و تاسف‌آور آن انداخته شود.

……………………………………………

 «جهل شاه و حرص ملا» – قسمت ششم

در ادامه برنامه روز گذشته و ماجرای آخوند مظفرالدین شاه به نکات ظریفی از نفوذ آهسته اما بسیار عمیق و ریشه‌دار آخوندها در اندیشه‌های زاییده ذهن‌های محافظه‌کار و هراسان خواص و عوام ایرانیان مشاهده نمود، خاطرات عین‌السلطنه، اطلاعات جالب دیگری از «سید حسین ‌بحرینی»، روحانی کوتاه قد و چاقی که با چشمانی ریز و درخشان و چهره‌ای سبزه و متمایل به زرد، به سرعت توانست به مدد ترس موهوم و خرافه‌گرایی مظفرالدین‌شاه، در دست‌گاه حکومت او جایی برای خود دست و پا کند، به دست می‌دهد:

……………………………………………

 «‌ترس ما، نان ملا‌» -قسمت پنجم

از زمان صفویان تاکنون آن‌چه مشخص است، آنست که «آخوندها» را به گونه کلی به دو گروه می‌توان تقسیم کرد: «آخوندهای درجه اول که فقیه و مجتهدند و به امور فقهی و اجتهاد می‌پردازند و آخوندهای گروه دوم که به روضه‌خوانی، زیارت‌نامه‌خوانی و یا پیش‌نمازی اشتغال می‌ورزند و منابع درآمدی‌شان از راه‌هایی مانند حق امام٬ نماز و روزه فروشی٬ زکات و غیره است.

……………………………………………

 «او ره‌آورد است» – قسمت چهارم

در ادامه نقل روایت ورود نام «آخوند» به فرهنگ ایران، از آن‌جا که منابع مذهبی، خود نشانه‌های درست و صادقانه‌ای از سرگذشت و چگونگی ورود مردان روحانی به تمامی زوایای زندگی ایرانیان ارایه نمی‌دهند و به سوالات اساسی مانند این پرسش مهم که اجتهاد و از آن مهم‌تر تقلید حتا تا زمان‌های نه چندان دور گذشته به علت نبود ابزار ارتباطی و دشواری سفر، دست‌رسی به هرگونه اطلاعاتی را تا حد غیر‌ممکن پیش می‌برد،

……………………………………………

 «ارواح شوم و آواره» – قسمت سوم

آخوندها، اولین و ابتدایی‌ترین‌ گروهی هستند که با ایرانیان به واسطه تبلیغ صرفن مذهبی و نه کشور‌گشایی رابطه ایجاد کرده‌اند، برای شناخت این افراد و تاریخ‌چه وجودی‌شان مدارک مستدلی وجود ندارد، اما در بین تمامی جست‌وجوهای انجام شده آن‌چه که خواهد آمد، از همه منطقی‌تر به نظر می‌آید.

……………………………………………

 «‌مردان رداپوش»- قسمت دوم

آیا روحانیون بدون توجه به دین منتخب‌شان گروهی از مجموعه جاماندگان هستند؟ این سوالی است که ما سعی می‌کنیم بدون پیش‌داوری آن را بررسی کنیم، شاید لازم باشد برای بازشناسی این هم‌نوعان‌مان با نگاهی دیگر از زاویه‌ای متفاوت ببینیم، و از ابتدا آن‌ها را در تعاریف کادر‌بندی‌شده رسمی دریابیم، ابتدا مراتب و مسوولیت‌های سنتی‌شان و سپس سیر طبیعی اکثریت آن‌ها و چالش‌های مداوم‌شان مابین زندگی زمینی و سلوک معنوی.

……………………………………………

 «آن‌ها کیستند؟» – قسمت اول

آیا روحانیونی که در خدمت ادیان گوناگون به نوعی واسطه مذهبی بوده و عالم به دین‌شان هستند، جز گروه‌های جامانده هستند؟ این سوال اگر‌چه اساسی و پیچیده است و در شرایط فعلی جامعه ما پاسخ‌گویی به آن سخت می‌نماید، اما اگر به این افراد با‌دقت بنگریم، در خواهیم یافت که باید آن‌ها را در گروه‌های مختص جاماندگان قرار دهیم .

……………………………………………

 «‌آن‌ها تنها و ترسیده‌اند‌» – قسمت نهم

ما در برنامه‌های گذشته در مورد هم‌جنس‌گراها، تاریخ‌چه، مسایل علمی‌، نقش دگرجنس‌گراها و روشن‌فکران دینی‌… گفتیم و علل جاماندگی هم‌جنس‌گراها و مسوولیت‌های انسانی وجدانی دگرجنس‌گراها را گوش‌زد کردیم، اما نکته‌ جامانده در این بین نقش و سهم خود این افراد برای اثبات حقوق‌شان است، تا وقتی این افراد از وجودشان شرمنده‌اند و خویشتن‌شان را به‌علت خلقت‌شان موجب سرافکندگی می‌دانند، آیا کسی توان یاری رساندن به آن‌ها را خواهد داشت؟ آیا این افراد به نقش غرورشان اندیشیده‌اند؟

……………………………………………

 «به ‌آن‌ها دل‌ مبند» – قسمت هشتم

در برنامه گذشته از چرایی تلاش برای دخالت روشن‌فکران دینی در مبحث هم‌جنس‌گرایان مسلمان و هم‌چنین سهل‌انگاری این گروه در پاسخ‌گویی به آن‌ها گفتیم، و اما ادامه نقد هم‌جنس‌گرایان از آقای کدیور که به عنوان یکی از روشن‌‌فکران دینی مطرح، در برنامه‌ای تلویزیونی «تلویزیون هما» هم‌جنس‌گرایی را مانند متعصبین دینی بدون نگاه کارشناسانه و توجه به پیش‌رفت‌های علمی و علت این گرایش، گناهی کبیره دانسته است.

……………………………………………

 «‌نفرت از شما در عصای پیران است‌» – قسمت هفتم

در برنامه گذشته از لزوم دخالت روشن‌فکران دینی در مورد مسایل و مشکلات هم‌جنس‌گرایان مسلمان صحبت کردیم، ما می‌دانیم که هستند هم‌جنس‌گرایانی که متدین به دین‌شان هستند، اما به سبب نوع خاص خلقت‌شان، در ناگزیری مابین اعتقاد و گرایش‌شان اسیرند و تنها گروهی که توان رهایی آن‌ها را از این مشکل دارند، نواندیشان دینی هستند.

……………………………………………

«تقدیر خدایان را تغییر دهید» – قسمت ششم

چه با انکار چه با اغماض – چه باور کنیم، چه نه، آن‌ها هستند – در کنار ما زندگی می‌کنند و ما با رفتارمان انسا‌نیت‌مان را به آزمون برده‌ایم، یکی از مباحث بسیار پیچیده در مورد مسئله هم‌جنس‌گرایی، هم‌جنس‌گرایان مسلمان هستند، این افراد کسانی هستند که تحت‌تاثیر تمایلات هم‌جنس‌خواهانه قرار دارند، اما از سوی دیگر پای‌بند به موازین شرعی‌شان می‌باشند، آن‌ها در برزخی بسیار متاثرکننده قرار دارند، از سویی به علت ساختار نامتعارف وجودی‌شان تمایلی به جنس مخالف‌ ندارند و از سوی دیگر از آن‌جا که دارای اعتقادات دینی هستند، نمی‌توانند با طبیعت‌شان هماهنگ عمل نمایند، این افراد جز واخورده‌ترین اقشار جامعه ما هستند.

……………………………………………

 «هیچ‌کس آن‌ها را دوست ندارد» – قسمت پنجم

این‌که ما دیگرانی را که مانند ما نیستند، دوست نداشته باشیم و یا حتا از آن‌ها دوری کنیم، اتفاقی نامتعارف نیست، انسان‌ها با هم‌رنگ‌های، هم‌مذهب‌ها، هم‌وطن‌ها … و هم‌زبان‌هایش ارتباطات بیش‌تری برقرار می‌کنند و هر‌چه افرادی اشتراکات و تعلقات روحی و اندیشه‌ای بیش‌تری داشته باشند مسلمن دل‌بستگی بالاتری را احساس می‌کنند.

……………………………………………

 «غریبه‌هایی دیر آشنا‌»- قسمت چهارم

هم‌جنس‌گرایی اتفاقی کنونی نیست، هم‌جنس‌گرایان اگر چه اصولن مطرود بوده‌اند، اما این میل نامتعارف در لحظه به وجود نیامده و نمی‌توان آن را سوغاتی فرنگی و آموزشی دانست قدیمی‌ترین مستندات در رابطه با هم‌جنس‌گرایی مربوط به یونان است.

……………………………………………

 «ما از تو می‌ترسیم» – قسمت سوم

آیا ترس از هم‌جنس‌گراها امری واقعی است؟ آیا ما از آن‌ها می‌ترسیم؟ آیا این احساس ترس از آن‌ها موجب رفتارهای غیرانسانی از سوی ما می‌شود؟

……………………………………………

 «‌انکار طبیعت اصرار به جهل است‌» – قسمت دوم

از آن‌جایی که نمی‌توان حیوانات را که کلن معانی تعریف‌شده ‌از هنجارهای انسانی مانند شرافت، نجابت و غیرت را ندارند به هرزه‌گری و تنوع‌طلبی و تخطی از قانون تثبیت‌شده غریزه ناب نامید، باید اعتراف کرد که تعدادی از این موجودات به‌صرف اطاعت از الگوی غریزی‌شان هم‌جنس‌گرا هستند. ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺎرﻛﻨﺎن در ﺑﺎغ وﺣﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﭘﺪﻳﺪه هم‌جنس‌گرایی در ﺑﻴﻦ ﺣﻴﻮاﻧﺎت ﺑﺎغ وﺣﺶ ﺧﻮد اذعان ﻛﺮده‌اﻧﺪ، اﻣﺎ وﻗﺖ، ﻫﺰﻳﻨﻪ و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎیی ﻛﻪ ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺟﺪی و عمیقی ﺣﻮل ﭘﺪﻳﺪه هم‌جنس‌گرایی در ﺑﻴﻦ ﺣﻴﻮاﻧﺎت در ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺷﺪه ﺑﺴﻴﺎر ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻮده اﺳﺖ.

……………………………………………

 «ما نمی‌دانیم، پس تو مقصری» – قسمت اول

ما می‌توانیم آن‌ها را به سخره بگیریم، بیمار بخوانیم، تحقیر کنیم، در مواردی به زندان و اعدام محکوم کنیم، طردشان کنیم، خلاصه چون بیش‌تریم، توانایی نابودی‌شان را داریم، اصولن از نابودی‌شان به واسطه قدرتی که داریم و می‌توانیم آن را با اقتدار اعمال نماییم لذت برده و به آن مفتخریم.

……………………………………………

 «‌فال‌» – قسمت بیست و چهارم

ما در سلسله برنامه‌های خدایان نجات‌شان نمی‌دهند، سعی کردیم به مشکلات عمومی متدینین به سه دین «‌هندوئیسم، مسیحیت و اسلام‌» که از دید شمار رسمی پیروان، برترین بودند، بپردازیم، گرفتاری‌های مورد بررسی در این برنامه‌ها صرفن به مواردی اختصاص یافت که تنها ایرادات منتج از نوع اعتقادات دینی‌شان بود، ما صادقانه تلاش کردیم به دور از هر‌گونه تعصبی با ارایه مستندات در حد توان صرفن منعکس‌کننده بزرگ‌ترین معضلات این گروه‌ها باشیم و از آن‌جایی که شنوندگان فارسی‌زبان این برنامه‌ها عمدتن مسلمان‌اند، برنامه‌های بیش‌تری به مسلمانان اختصاص یافت.

……………………………………………

 «مشکوک‌ترین راه آسمان» – قسمت بیست و سوم

منتقدان در کشاکش با متدینین بر سر آسمانی بودن قرآن هم‌چنان درگیرند، اشارات بسیار کلی از دلایل منتقدان به این ترتیب است، آیه 82 سوره نسا برای اثبات آسمانی بودن قرآن به عدم وجود اختلاف و تناقض در این کتاب اشاره کرده است.

……………………………………………

 «مائده‌ای از آسمان بی‌ستاره تهدید» – قسمت بیست و دوم

ما سعی می‌کنیم تا با مرور تناقضات و شبهات دینی ادیان گوناگون و پرسش‌های منتقدان، بدون تعصب صیقل کنیم اندیشه‌هایمان را. بدون ترس از آن‌که در زیر این لایه‌های انباشته از گذر زمان آن‌چه که رخ می‌نماید، همانی نباشد که انتظارش را می‌کشیدیم، در ادامه پرسش‌هایی در مورد تناقضات قرآنی مورد ادعای منتقدان، نمونه هشتم آیه 286 سوره بقره است.

……………………………………………

 «روایت روز نحس از بهترین خالق‌ها» – قسمت بیست و یکم

ما در این نوشته‌ها سعی می‌کنیم، روایت کنیم، نقاط مورد ادعای منتقدانی را که انگشت بر روی آیاتی از قرآن گذاشته و آن‌را تناقضات می‌نامند، نمونه پنجم از این دست آیات را که برای رفع سوتفاهم، متدینین، به‌عنوان حامیان دین‌شان ملزم به پاسخ‌گویی هستند، مربوط به روایت قرآن از چگونگی عذاب قوم «عاد» است.

……………………………………………

 «مصائب از تو، نعمات از الله» – قسمت بیستم

در ادامه مبحث تناقضات مورد ادعای منتقدان قرآن، موضع‌گیری انسان‌ها در برابر خیر و شر و سخنان قرآن و آیات مرتبط با آن مورد  بررسی قرار می‌گیرد، این تناقضات از سه منظر مورد موشکافی قرار گرفته است.

……………………………………………

 «‌ارواح توبه‌کار در مدخل بهشت» – قسمت نوزدهم

در مبحث پیشین تناقضات آیاتی در مورد توبه مطرح شد، این‌که خدای قرآن معیار پذیرش توبه کفار را چه قرار داده مورد بحث منتقدان قرار گرفته بود، آن‌ها در مورد تناقضات آیات سوره «آل‌عمران» استدلال می‌نمایند که ممکن است متدینین بگویند آیه 91، معنای آیه 90 را روشن می‌کند.

……………………………………………

 «تردید ممزوج درحصار توبه» – قسمت هجدهم

منتقدان می‌گویند سخن از تناقض حتا برای متون ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی هم مورد پذیرش نیست، چه رسد به کتاب آسمانی که به واسطه وحی نبوی منزل شده است، این‌جا سخن از متن صریح قرآن، کتاب مقدس مسلمانان است و انتقاد ناقدانی که آن را به تناقض‌گویی متهم کرده‌اند.

……………………………………………

 «سیاه‌ترین فتح‌نامه‌های آبایی» قسمت هفدهم

در مبحث مطرح‌شده دیگری از سوی منتقدان، طبع جنگ‌جویانه اله و میل آن به نبرد زیر سوال رفته است، تقریبن تعداد 164 آیه در ارتباط با جنگ در قرآن آمده است، جنگ و خون‌ریزی با واژه‌های متنوعی در قرآن وجود دارد.

……………………………………………

 «غروری کودن به نفرین فقر» قسمت شانزدهم

شاید مومن به دین اسلام در مورد پیش‌بینی‌های قرآن دچار تردید نشود، اما منتقد این حق را برای خود قائل است که از کتاب آسمانی فرستاده از سوی خدا صراحت و صداقت را انتظار داشته باشد، آن‌جا که می‌گوید: « کسانی که قبل از این، کتاب به ایشان داده‌ایم، آنان به این ایمان می‌آورند.»

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت پانزدهم

در ادامه روایت انتقادات منتقدان و شکاکان به اسلام و تغییر گویش قرآن در مورد اهل کتاب باید ادامه دهیم که تا قبل از هجرت، محمد پیامبر، اسلام را جزیی از یهودیت و مسیحیت قلمداد می‌کرد و انتظار داشت او و یهودیان جبهه مشترکی علیه شرک قریشیان و دیگر اعراب تشکیل دهند.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت چهاردهم

مومن به اسلام کسی است که در ذهنش هیچ خدایی نیست مگر خدای محمد که فرستاده اوست.اما برای کسانی که به این اصل و دیگر باورهای ثابت، آمده در قرآن «هم‌چون آخرین پیامبر بودن محمد، قیامت و…» اعتقاد نداشته باشند جهنم در نظر گرفته ‌شده‌ است.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت سیزدهم

یکی از چالش‌های پیش روی مومنان نسبت‌دادن صفات بشری به خدا از سوی قرآن است، قرآن در آیاتی الله را با صفات بشری توضیح داده است، از قرآن انتقاد شده‌ که اوصاف و تفاصیلی که از خدا در قرآن آمده ‌است گاه جنبه کاملن بشری می‌یابد.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت دوازدهم

در ادامه چالش‌های توان‌فرسای مومنان در پاسخ‌گویی منتقدان و داستان‌های اسطوره‌ای، تاریخی قرآن پس از طوفان نوح، زندگی یونس در شکم ماهی است.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت یازدهم

یکی دیگر از پرسش‌های منتقدان به قرآن و چالش‌های متدینین ارزش ادبی قرآن است، «تئودور نلدکه»، پدر علم مطالعات قرآنی در اروپا، ضمن قابل ارزش شمردن بلاغی قرآن، قرآن را از نظر زیباحسیک به هیچ روی اثر تراز اولی به حساب نمی‌آورد.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت دهم

متدینین امروزی دین اسلام که پرتعدادتر از گذشته هم‌چنان برای حل کوچک‌ترین مسایل‌شان با قرآن مشورت می‌کنند، آن‌گاه که تحصیل‌کرده باشند، دچار معضلاتی دو چندان می‌شوند، ارتباطات گسترده اجتماعی از سویی و سوالات مکرر در دنیای مجازی از سوی دیگر، آن‌ها دچار تضاد می‌کند،

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت نهم

توجه شود که اتفاقات روایت شده منحصرن برای ایران نبود. اتفاقن گفته‌ها و شنیده‌ها در خصوص مصر بیش‌تر است. نوشته‌ها حاکی‌ست که کتاب‌خانه دانش‌گاه «اسکندریه» تا سال‌ها به حمام تبدیل شده بود و از کتاب‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌شد.

…………………………………………..

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت هشتم

اعراب معمولن در امور داخلی مردمان محلی که مالیات خود را می‌پرداختند دخالت نمی‌کردند، در قرون اول اسلامی، سران محلی مسولیت اداره محلات و شهرها را بر عهده داشتند. پس از فتح یک ناحیه، اعراب در پادگان‌هایی که ساکن می‌شدند که یا خود تبدیل به شهر می‌شدند یا این‌که در نزدیکی شهرهای دیگر قرار داشتند.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت هفتم

اگر لغزش‌گاه عرب را عصبیت او بدانیم، عصبیتی که از بندهای سنن، آداب، رسوم و اتمسفر غالب صحرا نشات می‌گیرد، باید اعتراف کنیم که با وجود جنگ‌ها و ناملایماتی که اعراب در حین پذیرش دین جدید متحمل شدند، اما چه برای متدینین واقعی این دین و چه دیگر اعراب عربستان، البته اعراب مذکر، منفعت اسلام غیر قابل چشم‌پوشی‌ است.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت ششم

در جامع ترمذی که یکی از صحاح سته، یکی از معتبرترین کتاب‌های حدیث جهان تسنن است، از قول «ابوهریره» صحابی معروف محمد از پیامبر اسلام روایت شده است که اگر قرار بود دستور دهم انسانی به انسان دیگر سجده کند، یقینن دستور می‌دادم زنان به شوهرانشان سجده کنند.

……………………………………………

«الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت پنجم

در چنین شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محمد پیامبر مسلمانان در عربستان ادعای پیامبری کرد،  سرزمینی که مناسب‌ترین شرایط را برای این ادعا فراهم می‌آورد و هم‌زمان با او و پیش و پس از او و حتا تاکنون نیز ادعاهای بسیاری حتا از سوی زنان عرب برای پیامبری مطرح است.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت چهارم

مردم عربستان در قدیم عمومن مشرک و بت‌پرست بودند، دو نوع بت را می‌پرستیدند یکی بت‌های خانگی که مخصوص به هر خانه بود و دیگری بت‌های قبیله‌ای و عمومی‌. مردم هر خانه قبل از هر سفر و بعد از هر سفر ابتدا بت‌خانگی خود را پرستش می‌کردند.

……………………………………………

 «الله، خدای اشتراکی و پیر» قسمت سوم

در ادامه سلسله برنامه‌های خدایان نجاتشان نمی‌دهند، پس از بررسی شرایط متدینین به ادیان «هندو» و «مسیحیت»، اکنون به بررسی دین‌داران مسلمان خواهیم پرداخت، اما از آن‌جا که مخاطبین این برنامه‌ها اکثریت مسلمانان هستند، در ابتدا بهتر آن‌ است که ما زمانی را به چگونگی و چرایی شکل‌گیری این دین اختصاص دهیم،

……………………………………………

 «آهسته در دهلیز خاموش تثلیث»-بخش دوم

اکنون انسآن‌هایی که دوشادوش ادیان با گذر از مسیر دشوار بقا با نگریستن به جای پای خود باورهای قومی و مذهبی‌شان را پیر و خسته و جامانده از خویش می‌بینند، شاید تنها راه گریزشان را بر جای گذاردن ادیان‌شان و طی مسیری بی‌همسفری فرتوت بدانند.

……………………………………………

 «آهسته در دهلیز خاموش تثلیث»

متدین آن‌ است که دینش بیش‌ترین نفوذ را بر سکنات، اندیشه‌ها، کلام و روانش دارد، متدین مورد نظر ما برای تمامی تصمیمات زندگی‌اش به نوعی از دین‌اش استمداد می‌جوید و در اکثر موارد، مخاطب‌اش برای مشورت، خدای معرفی شده توسط دین‌اش می‌باشد، دین او تمامی هویت‌اش است.

……………………………………………

«نجس‌ها فرودستان تسلیم»  - بخش نخست

اگر متدینین را گروهی با شاخصه تعریف واحدی در نظر بگیریم و اگر وجه تمایز این افراد را باورمندی‌شان به دینی خاص بدانیم، آن‌گاه شواهد و دلایل تاریخی و منطقی وجود خواهد داشت تا ما آن‌ها را به‌عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌دیده در طول تاریخ دانسته و به علل جاماندگی‌شان بپردازیم، در این نوشته روی سخن با پیروان هیچ دین مشخصی نیست، ما سعی خواهیم کرد، تاثیرات ادیان را بر جوامع دینی از گذشته تا حال و هم‌چنین نمودهای مشخص آن را بر زندگی متدینین بنگریم، نگاهی بی‌تعصب.

……………………………………………

 «خدایان سمج هم‌چنان در تعقیب زنانند» – بخش سوم

من حرام‌زاده‌ام، خواهرم هم حرام‌زاده‌ست، مادرم یک فاحشه قدیمی بود. بچه‌های من و خواهرزاده‌هام هم حرام‌زاده‌اند، این شغل ما بود، تقدیرمون عوض شد، نوه‌هام حلال‌زاده شدن، حالا نوه‌ها و نتیجه‌هام بهم می‌‌گن خانم جون.

……………………………………………

 «خدایان سمج هم‌چنان در تعقیب زنان‌اند» - بخش دوم

سنگ‌سار در قرآن‌ در پاره‌‌ای روایت‌های اسلامی آمده که ریختن خون مسلمان تنها در سه صورت حلال می‌شود: «کفر پس از ایمان، زنای مرد یا زن همسردار و قتل.» به‌نص قرآن، بالاترین جرم در اسلام شرک به خداوند است، با این همه در سنت اسلامی، سخت‌‌ترین نوع مجازات برای آمیزش جنسی خارج از چارچوب ازدواج، به‌ویژه آمیزش زن یا مرد همسردار و نیز لواط یا عمل هم‌جنس‌گرایانه مردان در نظر گرفته شده است.

……………………………………………

 «خدایان سمج هم‌چنان در تعقیب زنان‌اند»- بخش نخست

اولین بخش از این گفتار را به حکم قانونی سنگ‌سار اختصاص داده‌ایم، حکمی برای مجازات زنان و مردانی که خارج از چارچوب ازدواج، روابطی عاطفی و جنسی برقرار کرده‌اند، در این بحث به تاریخ‌چه  اجرای این حکم، سرنوشت افراد درگیر در این پروسه، منشا این قانون و قربانیان آن خواهیم پرداخت.


 


خبر / رادیو کوچه

دریادار مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنج‌شنبه، 22 سپتامبر، در اظهار نظری سازمان جاسوسی پاکستان را متهم کرده است که از شبکه شبه‌نظامی و تروریستی حقانی حمایت می‌کند.

به گفته این مقام آمریکایی، سازمان جاسوسی پاکستان موسوم به آی‌.اس.آی، به طراحی و عملیات حمله هفته گذشته به سفارت آمریکا در کابل کمک کرده است.

دریادار مایک مولن تاکید کرد که شبکه حقانی به عنوان بازوی اجرایی آی.اس.آی عمل می‌کند.

این مقام آمریکایی در ماه ژوئیه گفته بود که پاکستان دستور کشتن سلیم شهزاد، یک خبرنگار پاکستانی را داد.

جسد خبرنگار مقتول در یک کانال آب پیدا شد و مقامات ارشد سیاسی کشور این قتل را محکوم کردند. سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان دخالت در قتل شهزاد را تکذیب کرد.

دولت پاکستان نیز در مقابل، چنین اظهاراتی را غیرمسوولانه دانسته بود.

بیشتر بخوانید:

«طراحان حمله به سفارت آمریکا در کابل، بازداشت شدند»

 «درگیری و چند انفجار در مرکز شهر کابل»


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 22 سپتامبر، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها داخلی ایران، جعفر شجونی، دبیرکل جامعه واعضان تهران در نامه‌ای به محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری از سمت خود استعفا کرده است.

به گزارش منابع خبری ایران، آقای شجونی در توضیح این استعفا گفته است که اداره جامعه وعاظ تهران نیاز به منابع مالی دارد و او توانایی تامین این نیاز مالی را ندارد.

جامعه وعاظ تهران زیر نظر جامعه روحانیت مبارز به دبیرکلی آقای مهدوی کنی فعالیت می‌کند.

اوایل سال جاری خورشیدی یکی از سازندگان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» مدعی شد که در‌باره محتوای این برنامه با دبیر کل جامعه وعاظ تهران مشورت کرده است، اما بعدها آقای شجونی این موضوع را رد کرد.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

دومین گروهی که پس از گروه «فرقان» به عملیات تروریستی متوسل شدند، «مجاهدین خلق» بودند، این گروه اگرچه تعدادی از افراد مهم حکومتی را از بین بردند، اما در همه حال بیش از کردارشان وانمود کردند، البته باید اذعان نمود که آغاز فاز ترور از سوی مجاهدین خلق و در حقیقت از سرگیری استراتژی تروریسم نتیجه ناکامی از کسب قدرت به شیوه‌های دموکراتیک بود. آن‌ها سهمی از قدرت را حق خود می‌دانستند اما وقتی آخرین تلاش‌های‌شان برای تصاحب قدرت از طریق «بنی‌صدر» نیز ناکام ماند برای ورود به فاز ترور هیچ تردیدی به خود راه ندادند، شاید تنها اعطای چند کرسی نمایندگی در مجلس می‌توانست آن‌ها را از این اقدام و رفتارهای پس از آن بازدارد، اما آقای خمینی تمامیت‌خواه‌تر از این بود که قدرتی را با آنان تقسیم کند.

مرور بر برخی اسناد تاریخی نشان می‌دهد که مجاهدین خلق از مدت‌ها قبل خود را برای ورود به فاز ترور و حملات تروریستی آماده کرده و بارها به انحاء مختلف آن را ابراز کرده بود. با این حال آن‌ها در روزهای اول انقلاب طرف‌دار شدید خمینی بودند. در همین راستا در نشریه‌های‌شان بیش از همه عکس خمینی را چاپ می‌کردند و بیش از همه بر به کار بردن واژه «امام» برای آیت‌اله خمینی تاکید می‌کردند. آن‌ها امیدوار بودند با نزدیک شدن به خمینی بتوانند مسوول تشکیل دولت شوند. آن‌ها معتقد بودند روحانیت نه تجربه‌ای در اداره حکومت دارد و نه از دانش لازم برای این کار برخوردار است. اما با وجود این تلقی بود که به خمینی نزدیک شدند. اما خمینی تاکید داشت که مجاهدین خلق باید سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند. مجاهدین خلق که از خمینی ناامید شدند شیوه‌های خود را تغییر دادند. سازمان در تبلیغات بعدی خود با ترسیم دو اسلام: «توحیدی مجاهدین» و «اسلام ارتجاعی» وارد مبارزه شد. به همین‌گونه تمام گروه‌های موجود در ایران را با معیار هم‌سویی یا اختلاف با سازمان طبقه‌بندی می‌کرد .

بعد از این‌که مجاهدین خلق از خمینی ناامید شدند سعی کردند از سازوکارها و قواعد دموکراتیک برای جلب آرا‌ استفاده کنند. آن‌ها خیلی زود فهمیدند که باید در انتخابات شرکت کنند. بر همین اساس «مریم رجوی» در اولین دور انتخابات مجلس شرکت کرد ولی نتوانست به مجلس راه یابد. دیگر کاندیداهای مجاهدین خلق هم نتایجی به‌تر از مریم رجوی کسب نکردند.

با این وجود «مسعود رجوی» درصدد برآمد که در انتخابات ریاست‌ جمهوری شرکت کند و این درحالی بود که وی همه‌پرسی قانون اساس در 12 فروردین 1358 را تحریم کرده بود و در عین حال قانون اساسی را قبول نداشت. به همین دلیل نتوانست در انتخابات کاندیدا شود. این گروه هم‌زمان هم خود را مسلح نگه داشته بود و از چاشنی تهدید هم بهره می‌گرفت.

در یک مورد مسعود رجوی در میتینگ انتخاباتی امجدیه در خرداد ماه 59 عملن تهدید کرد در صورت لزوم به اقدامات تروریستی متوسل خواهند شد. وی گفت: «یک عده می‌خواهند ایران را ترکیه کنند اما ایران که ترکیه بشو نیست، لبنان خواهد شد. ما خواستار تروریسم نیستیم اما نمی‌شود انکار کرد تروریسم واکنش‌های اجتناب‌ناپذیری دارد که در آن صورت نه قدرتی برای دولت خواهد گذاشت و نه برای مجلس .»

رجوی به صراحت می‌گفت چنان‌چه بخشی از قدرت را به دست نگیرد از تروریسم دریغ نخواهد کرد. این در حالی بود که مجاهدین خلق حتا در جریان انتخابات دور اول مجلس نتوانسته بود رای لازم را به دست آورد.

رجوی در جایی دیگر ضمن تاکید بر مواضع قبلی‌اش اعلام کرد: «مجاهدین نیز از همان نخستین دور انتخابات مجلس پیوسته یکی از مهم‌ترین محور حرف‌های‌شان همین بوده است که بدون یک مجلس واقعن ملی فراگیر نمایندگان طبقات و اقشار مختلف مردم خبری از زندگی مسالمت‌آمیز در کار نخواهد بود. در امجدیه نیز من با زبان صریح‌تر این نکته را یادآور شدم و حتا به آن‌ها که درصدد ایجاد ترکیه در ایران هستند هشدار دادم که مبادا از لبنان سر در بیاورند.»

در هر حال سازمان مجاهدین خلق بعد از ناکامی در استفاده از نام و عنوان خمینی و نتیجه نگرفتن در انتخابات دور اول مجلش تلاش کرد خود را به بنی‌صدر نزدیک کند و از طریق پناه گرفتن در پشت رییس‌ جمهوری اهداف‌اش را پیش ببرد اما مشکل آن‌جا بود که بنی‌صدر نیز خود با آیت‌اله خمینی دچار مشکل شد و سپس مقدمات عزل‌اش فراهم آمد. در واقع هر‌چه بیش‌تر زمزمه‌های برکناری بنی‌صدر مطرح می‌شد بیانیه‌های مجاهدین خلق نیز تندتر می‌شد به نحوی که هم‌زمان با تصویب طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر از سوی مجلس شورای اسلامی، سازمان مجاهدین خلق طی بیانیه‌ای عملن نمایندگان را تهدید کرد که به این طرح رای منفی بدهند.

در این اطلاعیه آمده بود: «…سازمان مجاهدین خلق ایران به تمامی نمایندگان که در مجلس حضور می‌یابند، نسبت به کلیه عواقب گسترده عزل رییس جمهوری در فضایی هیستریک ارتجاعی حاکم، زنهار می‌دهد. از این رو با یادآوری مجالس و ادوار قانون‌گذاری که در تاریخ معاصر ایران به استقرار دیکتاتوری منجر شده است، ما به فرد فرد نمایندگان حاضر و به ویژه آن‌ها که نسبت به سرنوشت مردم ایران احساس مسوولیت می‌کنند، تذکر می‌دهیم که خود را شایسته لعن و نفرین ابدی ملت ایران نساخته و مرعوب صحنه‌های ساختگی چماق‌داران در برابر مجلس نشوند.»

وقتی طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس با 177 رای موافق، 12 رای ممتنع و یک رای مخالف تصویب شد، سازمان مجاهدین خلق پس از این وقایع و قطع امید از اقدامات دموکراتیک، در 30 خرداد 1360، اعلام کرد که فعالیت‌های این سازمان وارد فاز نظامی شده است و اعضای این گروه که مسلح به انواع اسلحه‌های سرد و گرم بودند اقدامات خشنی را سازمان دادند، شاید سال 1360 خونین‌ترین سال ترورها در ایران باشد، افراد سرشناسی که توسط این گروه ترور شدند عبارتند از‌: انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، 7 تیرماه 13360، که در آن «سید محمد بهشتی» و بیش از 70 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی کشته شدند، «محمد کچویی» «پدر توابین و رییس زندان اوین» 8 تیرماه 1360، «حسن آیت» 14«طراح سقوط بنی‌صدر» مرداد 1360، انفجار 8 شهریور 1360 که در آن «محمد‌علی رجایی» و «محمد‌جواد باهنر» و یک نفر دیگر کشته شدند، «اسداله مدنی» «امام جمعه تبریز» 20 شهریور 1360، «عبدالکریم هاشمی‌نژاد» «نماینده‌ی اول استان مازندران» 7 مهر 1360، «سید عبدالحسین دستغیب» «امام جمعه شیراز» و 12 نفر دیگر از هم‌راهان وی در نماز جمعه 20 آذر 1360، «محمد صدوقی» «امام جمعه و نماینده یزد» 11 تیر 1361، «عطااله اشرفی‌اصفهانی» «امام جمعه کرمانشاه» 23 مهر 1361، «اسداله لاجوردی» «رییس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب در دهه شصت» 1 شهریور 1377 و «علی صیاد شیرازی» اردی‌بهشت 1378.

«سرلشکر رحیم صفوی» فرمان‌ده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یازده سال پس از ترور «صیاد شیرازی» در مراسمی که جهت بزرگ‌داشت وی در نظر گرفته شده بود با بیان این‌که دستور ترور صیاد شیرازی از جانب صدام به مجاهدین داده شد، گفت: «سپاه پاسداران در همان سال اول شهادت صیاد شیرازی با طرح‌ریزی عملیاتی، بیش از هزار گلوله توپ و موشک به مقرهای منافقین در خاک عراق شلیک کرد.» وی تصریح کرد: «بدون شک دستور به شهادت رساندن صیاد شیرازی از یک رده بالاتر به منافقین داده شد و شخص صدام این دستور را به منافقین داد تا شهید صیاد شیرازی را به شهادت برسانند.»

فرمان‌ده سابق کل سپاه ادامه داد: «سپاه پاسداران در همان سال اول شهادت صیاد شیرازی طی یک طرح عملیاتی از ساعت 4 تا 8 صبح تمام مقرهای منافقین از پادگان اشرف گرفته تا العماره را با شلیک بیش از هزار موشک و گلوله توپ‌خانه برد بلند، منهدم و تلفات سنگینی را به آن‌ها وارد کرد.» صفوی خاطرنشان کرد: «به دنبال این عملیات بود که عراق هیچ واکنشی از خود نشان نداد و تنها به گله مختصری بسنده کرد.»

مسلمن ترورهای گروه‌های معاند با نظام بی‌پاسخ نمانده است، همان‌گونه که این تحریکات دو طرفه تنها یک قربانی داشته و هیچ سودی را ایجاد ننموده، هزینه عدم تحمل دوسویه اقتدارگرایان را فقط شهروندان ایرانی پرداخت کرده‌اند.


 


بهنام/ رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«انتشار مکالمه تلفنی برلوسکونی درباره هم‌خوابگی با زنان»

روزنامه‌های ایتالیا، متن یک مکالمه تلفنی را منتشر کرده‌اند به گفته آن‌ها، «سیلویو برلوسکونی»، نخست وزیر این کشور، طی آن می‌گوید فقط در یک شب ۱۱ زن پشت در اتاقش نوبت ایستاده بودند که با وی رابطه جنسی داشته باشند.

این نوارهای مکالمه در تحقیقات قضایی از یک تاجر به دست آمده که متهم بوده برای حضور روسپی‌ها در مهمانی‌های آقای برلوسکونی، هماهنگی لازم را انجام می‌داده و پول پرداخت می‌کرده است.

نخست وزیر ایتالیا می‌گوید که هیچ‌گاه برای داشتن رابطه جنسی، پولی پرداخت نکرده است و به همین علت در این پرونده، اتهامی متوجه او نیست.

با این حال، دادستان خواهان توضیح آقای برلوسکونی در‌باره اتهاماتی شده است که بر اساس آن‌ها، او به این مرد تاجر تا یک میلیون دلار پول پرداخت کرده است.

…………………………………………………..

«زنان عرب هم بدن‌نمایی می‌کنند»

مجله فلسطینی «لیلک» از عرف‌ها و سنت‌های حاکم عبور کرد و برای اولین بار تصویر یک مدل فلسطینی را در حالی که بیکنی پوشیده، به عنوان عکس جلد شماره این ماه خود انتخاب کرد.

«هدی نقاش»، این مدل فلسطینی، 22 سال سن دارد و در کرانه باختری رود اردن زندگی می‌کند.

«یارا مشعور» سردبیر مجله، اهمیت این موضوع را در حرکت زن عربی به سمت در هم شکستن قید و بندها ارزیابی کرد و گفت: «بیش از یک دهه برای برداشتن این گام که آسان هم نبود تلاش کرد. به ویژه این‌که ما با موانع زیادی از جمله فشارهای اجتماعی دست به گریبان هستیم.»

مشعور که 10 سال پیش مجله «لیلک» را در شهر ناصریه تاسیس کرد گفت که هدف واضح است و قصد دارد زن را از قید و بندهای تحمیلی و تمام تحریم‌های اجتماعی، رها سازد.

«هدی نقاش» نیز می‌گوید که افتخار می‌کند اولین زنی است که تصویرش با لباس شنا بر روی جلد مجله «لیلک» قرار داده شد و این اقدام را طبیعی ارزیابی کرد که هیچ منافاتی با حجب و حیا ندارد.

اما مشعور این احتمال را می‌دهد که مقام‌های مسوول جلوی فروش مجله را با توجه به قید و بندهای اجتماعی بگیرند. او وضعیت در فلسطین را با لبنان مقایسه کرد و گفت که در لبنان هیچ مانعی برای فروش مجله‌هایی با عکس جلد مدل‌هایی که لباس شنا می‌پوشند وجود ندارد.

او با اشاره به این‌که نگران پیامدها نیست تاکید کرد در صورت پیدایش خط‌های قرمز، آن‌ها را پشت سر خواهد گذاشت. او گفت: «من هستم که تصمیم می‌گیرم چه چیزی در مجله منتشر شود و چه چیزی منتشر نشود. انتظار دارم که عکس روی جلد جنجال بیافریند.»

هدی نقاش اقرار می‌کند که ابتدا به دلیل جو اجتماعی حاکم در فلسطین برای پذیرفتن قرار دادن عکسش با بیکنی بر روی جلد مجله، تردید داشت اما تشویق پدر و مادرش او را به سمت این تجربه سوق داد. او گفت: «از این که گام اول را برداشته‌ام، نمی‌ترسم و می‌خواهم راه فرصت‌ها را برای دیگر مدل‌ها در جهان عرب باز کنم.»

هدی نقاش آرزو دارد که بتواند به شهرتی جهانی دست یابد و دنیای مد در آمریکا و اروپا را در نوردد. او گفت که هم اینک بر کار خود تمرکز دارد و برای مشارکت در مسابقه «ملکه زیبایی جهان» که در تایلند برگزار خواهد شد، به عنوان نماینده فلسطین، انتخاب شده است.

شایان ذکر است که شماره این ماه مجله «لیلک» فروش خوبی داشته. خانم مشعور سردبیر این مجله تحصیلات تکمیلی خود را سال 1989 در لندن به پایان رساند.

…………………………………………………..

«برد پیت: زندگی با جنیفر آنیستون سراسر دروغ بود»

«برد پیت» برای احیای زندگی خود با «آنجلینا جولی» که در هفته‌های اخیر بسیار جنجالی و پرحادثه بوده است اظهار داشت: «زمانی که با جنیفر آنیستون بودم با یک دروغ زندگی می‌کردم اما حالا نه.»

وی در مصاحبه‌ای با مجله «اوکی» (ok) عنوان کرد زمانی که با جنیفر آنیستون گذرانده مجبور بوده تا زندگی خود را تظاهر کند در صورتی که به هیچ وجه از آن راضی نبوده و تمام مدت باید در کنار جنی می‌مانده و هیچ‌گونه آزادی عملی نداشته است اما وی از زندگی کنونی خود راضی است.

این در حالی است که آنجلینا جولی در هفته‌های اخیر تصاویری را از برد پیت و دست‌یار هنری وی منتشر کرده و مدعی شده که این دو با هم رابطه جنسی داشته‌اند.

…………………………………………………..

«پارتی‌بازی برای یک بازی‌گر در آمریکا»

«متیو فاکس» بازی‌گر نقش «جک شپرد» در سریال «لاست» که در اوایل ماه جاری میلادی به اتهام حمله به راننده زن یک اتوبوس بازداشت شد و یک شب را هم در بازداشت‌گاه سپری کرد، از اتهامات وارده از سوی دادگاه تبرئه شد.

فاکس برای فیلم‌برداری «من، الکس کراس» براساس رمانی از «جیمز پترسن» در کلیولند به سر می‌برد.

او صبح دوشنبه قصد داشت سوار اتوبوسی شود که با مخالفت راننده مواجه می‌شود. اتوبوس کرایه شده و فاکس جز مسافران آن نبوده است.

هیتر بورمن 29 ساله راننده اتوبوس بود و اظهار کرد زمانی که فاکس می‌خواست به هم‌راه دیگران سوار شود با او روبه‌رو می‌شود. بورمن، فاکس 45 ساله را به جا نمی‌آورد و چون متوجه بوده او جز سرنشینان اتوبوس نیست سه بار به او هشدار می‌دهد که سوار نشود.

پس از آن درگیری بین این دو شکل گرفته و در پی آن پلیس فاکس را به اتهام ضرب و شتم راننده اتوبوس بازداشت می‌کند.

…………………………………………………..


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

 najib@koochehmail.com

«حامد کرزی» رییس جمهوری افغانستان گفت: «فردی که با انتحار خودش برهان‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح این کشور را ترور کرد، پیام‌آور طالبان بود.»

آقای کرزی که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد گفت: «این فرد عامل پیام صوتی از جانب طالبان بود که وی نیز آن را شنیده بود.»

آقای کرزی در مورد محتوای پیام طالبان که خود نیز آن را شنیده است چیزی نگفت.

به گفته وی طالبان این پیام را به آدرس شورای عالی صلح و شخص استاد ربانی رییس این شورا ارسال کرده بود و به همین منظور استاد ربانی به عجله سفرش در ایران و امارات را پایان داد و به کابل آمد.

رییس جمهوری افغانستان گفت: «فرد انتحار کننده مواد انفجاری را در دستارش جاسازی کرده بود و با این عمل‌اش حیثیت دستار را که در بین افغان‌ها از احترام برخوردار است زیر پا کرد.»

به گفته آقای کرزی استاد ربانی به منظور شنیدن نوار صوتی که گمان می‌کرد پیام صلح است به عجله خود را به کابل رساند، اما این فرد پیام‌آور صلح نه بلکه تروریست انتحاری بود.

هرچند این بار رییس جمهوری افغانستان در ادامه مذاکرات مانند گذشته با لحن صریح صحبت نکرد، اما از ادامه تلاش‌های صلح یاد کرد.

برهان‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان و رییس جمهوری پیشین افغانستان دو روز پیش در منزل‌اش در یک حمله انتحاری کشته شد.

با کشته شدن وی برخی از اپوزسیون حکومت آقای کرزی و هواداران نزدیک به استاد ربانی خواهان ختم تلاش‌های صلح با طالبان شده است.

قرار است فردا جسد وی در شهر کابل به خاک سپرده شود.

تا‌کنون کسی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما طالبان گفته‌اند در این مورد تحقیق می‌کنند.


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

اول مهر می‌رسد و این تاریخ آغاز دوباره‌ی روزهای مدرسه است. روزهایی که بوی نویی کیف و کفش بچه‌ها و بوی پاییز مخلوط دل‌انگیزی به‌وجود می‌آورد. اما شاید این روزها کابوس نه‌ ماهه‌ای برای بعضی از کودکان و نوجوانانی باشد که مدرسه نه تنها خانه‌ی دوم آن‌ها نیست که برای‌شان مصداق عینی شکنجه‌گاهی است که هر روز روانه‌ی آن می‌شوند. امتناع از مدرسه رفتن در هر سنی دیده می‌شود، اما به‌طور معمول در ابتدای هر مقطع به صورت واضح‌تر و عینی‌تر خود را نشان می‌دهد. این مسئله در بین پسرها و دخترها در سنین آغاز مدرسه به طور یک‌سان دیده می‌شود، اما در سطوح بالاتر با اندکی تفاوت از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند. شایع‌ترین دلیل ترس از مدرسه در بین کودکان و در بدو ورود به مدرسه ناشی از اضطراب جدایی از والدین به خصوص مادر است.

نقش والدین و اضطراب جدایی این سن مصادف است با ساخت طرح واره‌هایی از محیط اطراف که توسط نزدیک‌ترین افراد به فرد انتقال داده می‌شود، کودک شش یا هفت ساله آمادگی بسیار زیادی برای دریافت، ذخیره و حفظ اطلاعاتی دارد که نزدیکان به خصوص پدر و مادر، خواهر و یا برادر، در مورد یک شی، مسئله، مکان یا فرد به او می‌دهند. هرگونه برداشت منفی و انتقال آن به کودک، التهاب، دلواپسی، تشویش، اضطراب و ناراحتی و یا بر عکس آن، انگیزه‌ی مثبت، آرامش، تلاش و کوشش، شادمانی و هیجانات مثبت در واکنش یک کودک به‌وجود می‌آورد. آن‌چه والدین به صورت احساس، افکار، اعمال و گفتار به فرزندشان انتقال می‌دهند، به خصوص در این سن او را نسبت به حضور یا عدم حضور در مدرسه و کلاس تهییج می‌کند. ایجاد باورهای غلط نسبت به معلم، ایجاد یاس و یا ناامیدی از آینده، بیان و ابراز تشویش و نگرانی از چگونگی حضور بچه‌ها در مدرسه و حساسیت منفی و واکنش عاطفی کودک را در پی خواهد داشت و هر‌گونه تاکید و تحریک کودک در این شرایط به حضور در مدرسه شدت واکنش‌ها را افزوده و نتیجه منفی به بار می‌آورد.

البته این مسئله تنها به شرایط روحی یک کودک یا نقش خانواده در مدرسه هراسی او باز نمی‌گردد. بسیاری از کودکان و نوجوانان هستند که در ابتدا با شروع و رفتن به مدرسه مشکلی نداشتند ولی با برخوردهای اشتباه و رفتارهای نابهنجار در مدرسه این مسئله در آن‌ها شکل گرفته است. در گذشته‌های نه چندان دور خشونت و اعمال تنبیه بدنی در مرود کودکان امری رایج و بدیهی بود و پدران و مادران نیز با خون‌سردی از کنار این مسئله می‌گذشتند. حتا در زمان‌های دورتر والدین به اولیای مدرسه چنین پیشنهادی می‌دادند. اما به مرور زمان این خشونت جاری و رایج جای خود را به خشونت‌های پنهان‌تری داد که هم‌اکنون هم در مدارس نبست به کودکان اعمال می‌شود و بر خلاف دیدگاه ما مبنی بر نفهمیدن آن‌ها کودکان لحظه به لحظه این خشونت‌های نرم را در حافظه‌ها‌ی خود ثبت می‌کنند. مانند تفاوت‌هایی که معلمان بین شاگردان می‌گذارند و امتیازاتی ویژه‌ای که برای بعضی از آن‌ها قائل می‌شوند.

علت‌هایی که باعث می‌شود کودکان از رفتن به مدرسه امتناع کنند زیاد است و بررسی تک‌تک آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد اما این مشکل اگر از زمان‌ شکل‌گیری درمان نشود تا سنین نوجوانی یا حتا تا پایان تحصیلات نیز ادامه‌ می‌یابد به گونه‌ای که یک نوجوان را وادار به فرار از مدرسه یا غیبت می‌کند، کودک یا نوجوان به دلیل ترس از توبیخ والدین یا برخوردهای داخل منزل از خانه خارج می‌شود ولی در اطراف منزل یا مدرسه یا در پارک‌ها پرسه می‌زند تا زمان بازگشت فرا برسد و او هم مانند باقی بچه‌ها به خانه برگردد. برای بعضی از کودکان مدرسه محل تنش است و آن‌ها از این تنش‌ها فراریند. ناظم‌ها و مدیرهای خشک و بدرفتار، معلمینی که با داد و فریاد توقعات بی‌جا دارند و یا تقسیم‌بندی کودکان به دسته‌های تنبل و زرنگ باعث جدایی دانش‌آموزان از یک‌دیگر می‌شود. و گاهی هم برنیامدن از عهده‌ی دروس که این خود معضلی برای کودک می‌شود که دو جانبه در خانه و مدرسه مورد تحقیر قرار بگیرد.

روان‌شناسان برای کاهش ترس‌های کودکان راه‌های زیادی را توصیه می‌کنند. آن‌ها در وهله‌ی اول به والدین توصیه می‌کنند که در رفع مشکل کودک عجولانه عمل نکنند. تعجیل و شتاب‌زدگی آن‌ها در کاهش ترس کودک می‌تواند به جای درمان‌، اضطراب و ترس او را افزایش دهد. این ترس با رفتارهای درست به تدریج از بین می‌رود و لازم است والدین با خون‌سردی و آرامش اقدام به کاهش این ترس‌ها کنند. روان‌شناسان هم‌چنین معتقدند که هرگز نباید کودکان را به خاطر ترسی که دارند تحقیر و سرزنش نمود. هر چند دلیل ترس از نظر بزرگ‌ترها به‌طور کامل غیرمنطقی و نامعقول به نظر برسد اما خود کودک چنین احساسی ندارد و نمی‌تواند غیر‌منطقی بودن ترس خود را درک کند و سرزنش به او کمکی نخواهد کرد. با شناخت ترس و نگرانی‌های کودک و جلب اطمینان او می‌توان بسیاری از این مشکلات را به راحتی رفع کرده و محیطی دوستانه برای او در مدرسه فراهم نمود.


 


پنج‌شنبه 31 شهریور 90‌/ 22 سپتامبر 2011

اجرا: اعظم

استودیو: سیاوش

تقویم ‌تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

تمام رخ- «از پوریای ولی تا پهلوان پنبه‌های امروز»- آرش حسینی‌پژوه

بخش اول خبر‌ها

شاد و تندرست- «از چاله به چاه»- اکبر ترشیزاد

پاپاراتزی- «زنان عرب هم بدن‌نمایی می‌کنند»- بهنام

این‌جا آسیا است- «ما ایرانی‌های نازنین»- سحر بیاتی

بخش دوم خبرها

دایره‌ی شکسته- «فصل کلاس و درس»- مه‌شب تاجیک

گزارش روز کابل- «قاتل استاد ربانی پیام‌آور طالبان بود»- آرین

مجله جاماندگان- «بهای قدرتی که تقسیم نشد»- شراره سعیدی

بخش سوم خبرها


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

«ارغوان ‌رضایی» رو که می‌شناسین، تنیسور ایرانی‌الاصل مقیم «فرانسه» که جریان حمایت‌هاش از «احمدی‌نژاد» براش گرون تموم شد. حالا پدر ایشون که چندی پیش جریان شکایت دخترش از ایشون به سبب ضرب و شتم و اخاذی از «ارغوان»خانم رسانه‌ای شده بود، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌های وطنی اعلام کرده که تمامی این مسایل از اساس دروغ و ساخته و پرداخته‌ی رسانه‌های فرانسوی بوده، چرا که به نظر ایشون اونا یعنی غربیا دوست ندارن یک ایرانی موفق بشه. «رضایی» در گفت‌و‌گو با فارس گفته که چون ایشون دو تا راکت به آقای «احمدی‌نژاد» هدیه داده حالا اینا می‌خوان زیرآب دخترم را بزنن و همونا با درست کردن این اختلافات باعث شدن «ارغوان» از قهرمانی عقب بیافته.

حالا کسی نیست به این آقای «رضایی» بگه، پدر من چرا فرافکنی می‌کنی؟ یه اختلافی بین تو و دخترت بوده، حالا یا حل شده یا نشده، چرا پای فرانسویا رو می‌کشی وسط. آخه عزیز من شما همچین می‌گین فرانسه دوست نداره دختر شما موفق بشه که هر کی ندونه فکر می‌کنه «ارغوان» خانم تو زمینای خاکی جنوب شهر تهران تنیس یاد گرفتن. آخه برادر من اگه دختر شما تو ایران مونده بود که الان یا عروس شده بود رفته بود خونه‌ی بخت و دو تا بچه تو بغل، داش خونه‌داریش رو می‌کرد و یا با این دست بزنی که جناب‌عالی دارین تو بچگی از زیر دست کتکای شما اصلن جون سالم به در نمی‌برد که بخواد ورزش‌کار بشه. نکن عزیز من نکن این کارا رو، برو و با دخترت آشتی کن و به جای پاچه‌خواری «احمدی‌نژاد» یه کم به‌تر تمرین کنین، شاید ایشون به روزای اوجش برگشت، ما که بخیل نیستیم.

——————————————————-

تیم فوتبال «ایران» روز نوزدهم مهرماه با «بحرین» در تهران مسابقه داره. تیم ما با نتیجه‌ی برد در برابر «اندونزی» و تساوی برابر «قطر» و به لطف تفاضل گل به‌تر فعلن در صدر گروه خودشه. اما چیزی که مسوولین فدراسیون فوتبال رو ناراحت کرده و آقایون هم به روی خودشون نمی‌یارن اینه که هم‌چنین کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی کم‌سابقه، یک مسوول امنیتی (Security Officer) برای این بازی انتخاب کرده. گرچه که دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال داره این تصمیم به دلیل درخواست «بحرینی‌‌ها» از فیفا بوده باشه ابراز بی اطلاعی کرده، اما کارشناسان بر این باورن که سردادن شعار علیه حاکمان بحرینی در ورزش‌گاه «آزادی» توسط گروهی از تماشاگران، از جمله دلایل این تصمیم بوده. حالا ما عاجزانه از مسوولین ارزشی فدراسیون تقاضا داریم اگر دلشون به حال آبروی مملکت نمی‌سوزه به پست و مقامش خودشون فکر کنن و بدونن اگه فدراسیون فوتبال آسیا، ایران رو از بازی‌های خانگی محروم کنه اول از همه دودش تو چشم خودشون می‌ره، از ما گفتن بود.

——————————————————-

ممد آقای «مایلی» هم باز دوباره زیپ دهنشو کشید و یه لقب تازه به القاب «علی‌ دایی» اضافه کرد. «آقای پول‌پرست» لقب تازه‌ایه که «مایلی‌کهن» به آقای گل جهان داده. «محمد» آقا که ظاهرن از رفتن «کاشانی» از پرسپولیس اصلن خوش‌حال نیست و البته این موضوع هیچ ربطی هم به روابط ویژه‌ی هردوشون با «احمدی‌نژاد» نداره، در سخنانی تازه باز یه حال حسابی به «دایی» داده و از دخالت‌های او در تیم «پرسپولیس» انتقاد کرده و گفته که ایشون دنبال منافع مالی خودشه و دلش برای این تیم نمی‌سوزه.

«مایلی» ادامه داده که امسال این افراد تمام تلاش خودشون رو کردن تا هوادارای پرسپولیس به ورزش‌گاه نیان که می‌بینیم مردم بیش از گذشته به ورزش‌گاه میان. البته باید گفت که «ممد» آقا دربی که حساب نیست، بزار یه بازی بعد دربی برگزار بشه و ببین چقد تماشاچی میاد استدیوم، بعد جلو جلو اظهار نظر کن. «مایلی‌کهن» برای اثبات پول‌پرستی «دایی» گفته که قرارداد این فصل او  با راه‌آهن700 میلیون تومان و اون تا 200 میلیون دریافت نکرده سر تمرین حاضر نشده. ما نمی‌دونم منابع خبری «مایلی‌کهن» کجاست اما به فرض این که همه‌ی صحبت‌های ایشون درست هم باشه، به نظر نمی‌رسه «دایی» کار خطایی کرده باشه چون این رسم در تمام دنیا هست که تا یه بازی‌کن یا مربی پیش‌قراردادش رو نگرفته کارش رو با تیم آینده‌ش شروع نمی‌کنه. راستی «ممد» آقا از ویلای کرج چه خبر؟ حال همسایت «عزت‌ ضرغامی» چطوره، خوبین به سلامتی؟ بی‌خیال ارزشی بازی، حال ویلاتو ببر آقا.

——————————————————-

بالاخره تلاش‌ها و اعتراضای طرفدارای پرسپولیس به نتیجه رسید. ولی چه نتیجه‌ای بیا و ببین. «حبیب‌ کاشانی» رفت و جاش «محمد رویانیان» اومد. به این می‌گن مصداق بارز از چاله دراومدن و به چاه افتادن. وقتی صدای همه از غیرورزشی بودن ایشون در اومد، این فرمان‌ده‌ی سابق ‌نیروی‌انتظامی این‌جوری پاسخ داد که: «من همچینم غیر فوتبالی نیستم و در بچگی تو محل گل کوچیک بازی می‌کردم و در ضمن با دو سه تا از بازی‌کنای «پرسپولیسم» رفیقم.» وقتی که بزرگ‌ترین تجربه‌ی ورزشی وزیر ورزش مملکت پاس کردن دو واحد تربیت‌بدنی در دانش‌گاه بوده باشه، مدیر پرطرف‌دارترین باش‌گاه فوتبال آسیا هم همین می‌شه دیگه. حالا با توجه به سابقه‌ی ایشون در نیروی‌انتظامی و هم‌چنین در ستاد مبارزه با قاچاق سوخت، پیش‌آمد چنین اتفاقاتی در تیم فوتبال پرسپولیس عجیب نخواهد بود.

رویانیان پس از بازی خطاب به «علی ‌کریمی»:

-من صدبار نگفتم تو زمین «لایی» نکش؟ رو خط مستقیم حرکت کن

-این دریبله سردار «لایی» نیست

-با مقام مافوقت یکی به دو نکن فهمیدی، در ضمن واسه مجازات، همه‌ی بازیکنا 200 تا «بشین پاشو» میرن

اعتراض بازیکنان «پرسپولیس»

-من این حرفا حالیم نیست، تشویق برای یه نفر، تنبیه برای همه، روشن شد؟

از آن‌جایی که سردار «رویانیان» تخصصی ویژه در «روضه‌خوانی» دارن باید و نشست و دید که بعد از یه باخت احتمالی دیگه به رقیب دیرینه در بازی «دربی» برگشت، ایشون چه روضه‌ای برای هواداران خواهد خوند.


 


 آرش حسینی‌پژوه/ رادیو کوچه

قرار بود به روال هر روز این یک گزارش باشد، اما فاجعه آن‌قدر عمیق بود که، قلم عنان از کف داد و ذهن به سمت گزار‌ه‌نویسی‌های مرسوم نرفت تا یک روایت باشد این، روایتی از سالیان دور که ما پوریای ولی داشتیم تا این روزها، که بازوان باد کرده نماد پهلوان پنبه‌های ماست.

صبح روز چهارشنبه کسی که او را «علی‌رضا-م»، قاتل قوی‌ترین مرد ایران می‌خوانندش، با حضور گسترده و پر شور مردم، حق زندگی‌اش سلب شد و آن‌چه خدا داده بود را سوت و کف مردم از اون ربود.

جامعه ایرانی، فعالین اجتماعی، سیاست‌مداران، قانون‌مداران، و هر آن‌که نام‌اش، در میان مردمان نامی‌ست، در این تلخ اعدام تاریخ اگر مقصر نباشند مسوولند، با تکیه بر همین اصل مسوول بودن است که پهلوانان امروز را خطاب قرار داده‌ام.

در روزگاری دور، پوریای ولی بود، پوریایی که از آن روزها تا امروز نام‌اش ماند و داستان‌اش جاودان، روزی روزگاری، مردی تنومند و بلند قامت در تاریک و روشن بامداد، از خانه‌ای بیرون آمد، و قدم در کوچه‌ای تنگ نهاد، به قصد نماز، به سمت مسجد حرکت کرد، به مسجد رسیده بود که از پشت ستون‌های مسجد، صدای گریه پیرزنی را شنید که به درگاه خدا التماس می‌کرد.

مرد بی‌تاب شد، به پیرزن نزدیک شد و با لحنی سرشار از مهربانی از او پرسید: «چه حاجتی داری مادر؟»

پیرزن گفت: «ای جوان مرد، التماس دعا دارم، برای من و پسرم دعا کن»، مرد پرسید: «مشکل تو و پسرت چیست؟» پیرزن آهی سرد از دل برآورد و گفت: «پسری دارم زورمند و دلاور که پهلوان هندوستان است و در شهر و دیار خود پر آوازه است، تا امروز هیچ‌کس نتوانسته پشت او را به خاک برساند، اکنون پهلوانی از خوارزم به شهر ما وارد شده و قصد هماوردی با پسر من را دارد، می‌ترسم پسرم مغلوب شود.»

پوریای ولی وقتی صحبت‌های پیر زن را شنید، و فهمید که حریف تازه‌اش، پسر همین پیر زن است، پیرزن را دل‌داری داد و گفت: «به لطف خدا امیدوار باش مادر، خداوند دعای مادران دل شکسته را مستجاب می‌کند»، این را گفت و دور شد.

چون روز موعود فرا رسید، پوریای ولی پنجه در پنجه حریف افکند، خویشتن را بسیار قوی و حریف را ضعیف دید، تا آن‌جا که به آسانی پشت او را به خاک برساند، اما پوریای ولی با خود عهدی بسته بود، مدتی با او دست و پنجه نرم کرد، و طوری رفتار کرد که دیگران احساس کنند حریف وی قوی‌تر است، پس از لحظاتی پوریای ولی، بر زمین افتاد و حریف روی سینه‌اش نشست.

مرگ پهلوانی

از روزگار پوریای ولی بسیار گذشته است، پوریای ولی نماد شده است و بخشی از یک تاریخ، بخشی از یک تاریخ که تنها این روزها نام‌اش مانده است و مرام‌اش جای‌گزین بازوهای بزرگ و هیکل‌های قول پیکر شده است.

«روح‌اله داداشی» یکی از همین پهلوانان امروزی بود، قوی‌ترین مرد ایران و مردی که بزرگ جسه بود و از او به نیکی یاد می‌شد، وقتی مراسم خاک‌سپاری‌اش با آن عظمت برگزار شد، می‌توانستیم امیدوار شویم که شاید پهلوانان مردمی زنده‌اند هنوز و در دنیای مدرن هنوز زنده است بخشی از تاریخ این سرزمین.

در روز واقعه «علی‌رضا- م» پیکر «روح‌اله داداشی» را به کام مرگ فرستاد، اما در روز مرگ قاتل، این مرام «روح‌اله داداشی» بود که به کام مرگ رفت، مرامی که سالهاست زیر پوشش باوزان باد کرده پهلوان پنبه ها کم رنگ و کم رنگ تر می‌شود

اما روزی که قاتل پهلوان، در مقابل هزاران نفر اعدام شد، روزی که فریادهای التماس او، اشک‌هایش، لرزش پاهایش، و التماس‌های مادرش شنیده نشد، روز دیگری بود برای قتل روح‌اله داداشی، برای قتل پهلوانی و قتل جوان‌مردی، دیگر نام روح‌ الهی داداشی ذهن را به یاد قهرمانی‌اش نمی‌اندازد، یاد جرثقیلی می‌افتم که پسرک جوانی را به کام مرگ برد.

رسمی که ادا نشد

همیشه مردمان عادی مثل من، چشم به رفتار آدم‌هایی داریم که مردم از آن‌ها نام می‌برند، رسانه‌ها عکس‌های‌شان را روی جلد می‌برند و روزانه می‌شود آن‌ها را در تلویزیون دید، همیشه هم همین آدم‌ها، می‌گویند که ما الگوییم و ما دیده می‌شویم و ما باید رفتار مان کنترل شده باشد، از همین رو است که معتقدم، برخی در اندازه قهرمان شدن و پهلوان شدن نیستند.

در روز واقعه «علی‌رضا-م» پیکر «روح‌اله داداشی» را به کام مرگ فرستاد، اما در روز مرگ قاتل، این مرام «روح‌اله داداشی» بود که به کام مرگ رفت، مرامی که سال‌هاست زیر پوشش بازوان باد کرده پهلوان پنبه‌ها کم‌‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود.

هنوز چند ماه نگذشته است از شمشیرکشی یکی دیگر از همین پهلوان پنبه‌ها، بازوانی که با شمشیر مرگ یک جوان را رقم زد، و گفته شد که آبروی پهلوانان را به باد داده، اما معتقدم، آن‌چه مرگ پهلوانی را رقم زد، شمشیر‌بازی پهلوان پنبه‌ها نبود، بلکه تصمیم توام با فکر آن‌ها بود.

جامعه پهلوان‌ها و قهرمان‌ها و بازو بزرگ‌ها، می‌توانست با منش و مرامی که هر روز شعارش‌اش را می‌دهد، آبروی از دست رفته خود را بخرد، می‌توانست به جامعه مردانگی و جوان مردی درس بدهد می‌توانست مردانگی کند.

اعدام «علی‌رضا- م»، نشان داد که مردانگی در واژگان ما، هویتی جنسیت محور ندارد، آمنه با بازوانی نحیف، بدون ادعای پهلوانی و قهرمانی، با بخشش کسی که چهره زیبایش را از او گرفته بود، به مردان بازو بزرگ درس پهلوانی داد، «آمنه بهرامی»، از پوریای ولی مردانگی آموخته بود و بزرگ بازو‌ها هیچ.

 اما تاریخ هم‌چنان زنده است و مردمان هنوز مردانی چون آمنه را می‌شناسند و درس می‌گیرند، هر چند که بازو بزرگ‌ها، ژست پهلوانی بگیرند در برابر پهلوان‌هایی چون آمنه، تهی‌اند.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

بهنام فروهر

منبع: فروهران

دنگ، دنگ، دنگ، صدای نزدیک شدن قدم‌های پاییز به گوش می‌رسد و باز هم مدرسه و شعر هم‌شاگردی سلام در سال جدید تحصیلی.

شاید وقتی از دوران مدرسه و هم‌کلاسی‌ها صحبت شد همیشه سعی کردیم از لحظات خوش آن حرف بزنیم تا برای دیگرانی که هنوز وارد این مسیر نشده و یا در میانه راه هستند دل‌زدگی ایجاد نکنیم.

اما چرا این ترس از دل‌زدگی وجود داشت. حقیقتی در پشت این پرده هست که ما نمی‌بینیم و یا دیده و خود را به راه یا بهتر است بگوییم کوچه علی‌چپ زدیم.

بگذریم از آن‌هایی که هزینه تحصیلشان در یک سال برابر 12 سال تحصیل یک خانواده پرجمعیت می‌شود که هر روز صبح با لیوان آب پرتقال و کره و عسل روزه شبانه خود را باز می‌کنند با لبخندی کرشمه‌دار برای پدر و مادر منزل را ترک کرده و با اتومبیل به سوی مدرسه آن خانه دوم حرکت می‌کنند.

اما در کثرت جامعه حرف چیز دیگری است.

باز هم مهر شد و باز بوی نه ماه مهر، بلکه بوی جوراب‌های بودار عرق‌کرده کتانی سفید چینی سوراخ شده بعد از فوتبال گل کوچیک توی حیاط کوچک‌تر از گل مدرسه می‌آید. مقنعه‌های کهنه رنگ و رو رفته سال‌های دور از خانه و هزار اشک چکیده از روی گونه.

از این‌ها که بگذریم می‌رسیم به روی خوش ندیده و ارث پدر خورده ناظم و مدیر که هنوز در چم و خم اجاره و قسط‌های پرداخت نشده دست و پا می‌زند.

از روی نگو که دل را رسوا می‌کند.

اما این بود بوی ماه مدرسه، این بود نیم‌کت‌هایی که برای نشستن بر روی آن از صبح تا ظهر بر روی آن کلنجار می‌رویم و دست آخر با نخ‌کش شدن روپوش‌ها، به مانند زندانی که از حبس ابد رهایی یافته و آزادی را به او هدیه داد‌ه‌اند، از آن خانه دوم خارج می‌شویم به امید روزی که دیگر به این خانه دوم نیاییم.

از تغذیه و خوراکی‌های نداشته زنگ‌های به ظاهر تفریح بگذریم که خود دردهایی را براییمان نمایان می‌کند که هزار بار آرزوی نداشتن این زنگ‌ها را می‌کنیم که کاش ……..

Click here to view the embedded video.

اما نقطه سرخظ،

کلاس درس،

هما‌ن‌جا که باید شبیه یکی از اتاق‌های خانه‌ات باشد، البته کمی ادبی‌تر.

چندی پیش خواندم که در ژاپن پس از آن حوادث روی داده، مدارس را دایر کرده و تلاش کرده‌اند که دیوارهای پیش‌ساخته را به حالت مدارس اصلی پیشین تزیین کنند که مبادا شاگرد مدرسه از درس فراری باشد.

اما این‌جا نه‌تنها به این فکر نمی‌کنند بلکه سعی می‌شود در و دیوار هرچه بیش‌تر تو را از فضای محبت دور کند. دیوارهایی که همیشه باید سفید و خاکستری می‌بود تا برای احیای رنگ آن در سال جدید کم‌ترین هزینه را داشته باشد با آن خطوط سیاه که در میان پرده کم‌رنگ و پررنگ آن خودنمایی می‌کند.

شنیده‌ام که سلول زندانیان نیز در رنگ تفاوت چندانی با کلاس درس ندارد. شنیده‌ام…..

معلمان، شاید هزار تعریف از آن‌ها گفته و خوانده‌ایم اما در واقعیت چه؟

آن که باید تعلیم و تعلم را به عنوان وظیفه نه لطف در اختیار آن کودکان به اجبار آورده شده قرار دهد. همیشه از خاک گچی که برای ما خورده شده گفتند اما ما که جز فریاد و بی‌مهری و آن قطار منت چیزی ندیدم.

کو آن‌که باید مرا در این راه چراغ می‌بود؟

مشاور، تنها یک اسم در کادری که هیچ‌گاه دیده نشد.

ناظم خود همه کاره است اما چه کاری، قصه حسین کرد شبستری است. کسی که در زمان زد و خورد و دعواهای مدرسه‌ای تنها احضار اولیا که مرا یاد احضار به دادسرا می‌اندازد، می‌داند. پس کو آن‌که باید دوستی را بیاموزد و علت‌یابی کند که چرا دو نفر از یک جنس دست محکمی برای نوازش یک‌دیگر انتخاب می‌کنند.

تربیت فرزندان، مسوولیتی که همیشه از خانه اول به خانه دوم دست به دست شده و در این دست‌مالی‌ها گم شده است و باز همان مثل معروف کی‌بود کی‌بود من نبودم را به خاطرم می‌آورد.

حال این بخشی از درد این کثرت در جامعه بود، حال باز هم بوی ماه مهر می‌آید باز هم بوی جوراب‌های بودار، زنگ مدرسه نواخته شد. دنگ، دنگ، دنگ…..


 


سحر بیاتی/ رادیو کوچه

من مهاجری از سرزمین آریایی در جست‌وجوی معنای صلح و مدارا میان نژادها و ملیت‌های مختلف کوچ کرده به سرزمین آفتاب و بارانم، چینی‌ها، هندی‌ها، تایلندی‌ها، پس ما کجای غصه کوچ ‌ایستاده‌ایم ما مهاجران سرزمین آریایی؟

می‌خواهم بنویسم، تردید دارم، می‌شود واقعیت را نوشت و کسی را نرنجاند بگویم ما ایرانی‌ها به‌ترین مهاجران جهان هستیم؟ خب نیستیم، حتا در بسیاری کشورها بدترین هم هستیم، تعارف که نداریم. بگذارید یک راست بروم سراغ مهاجران ایرانی مقیم پایتخت مالزی که خودم را هم شامل می‌شود.

 ایرانی‌ها بیش‌تر با انگیزه تحصیل به مالزی مهاجرت می‌کنند، تا پروژه فرار مغزها تکمیل شود، هرچند هم‌چنان مغزهای ایرانی نیازی به تحصیل در دانش‌گاه‌های مالزی ندارند، یا در کنکورهای وطن شرکت کرده با رتبه‌های چشم‌نواز به دانش‌گاه‌های داخلی می‌روند یا صاحب بورس‌های تحصیلی کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا می‌‌شوند و در آکسفورد، هاروارد، جانزهاپکنیز و دانش‌گاه‌هایی از این دست تحصیل می‌کنند.

به‌تر است نامش را بگذاریم فرار سرمایه‌های ایرانی، سرمایه‌های خسته از تفکیک جنسیت و بازبینی دروس که به جای رفتن به جیب دانش‌گاه آزاد در راه تحصیل در دانش‌گاه‌های مالزی صرف می‌شوند، هر چند این هزینه‌ها هم به اندازه هزینه تحصیل در دانش‌گاه‌های اروپایی و آمریکایی نیست.

دانش‌جویان ایرانی به واسطه هزینه‌ها و دردسرهای کم‌تر به مالزی کوچ می‌کنند و به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته‌ای هدف‌مند که بیش‌تر در مقاطع دکتری یا کارشناسی ارشد با هدف ارتقا سطح زبان و معلومات مشغول به تحصیل هستند و اکثرن سرشان به کار خودشان گرم است. زبان انگلیسی را بسیار خوب آموخته‌اند بسیاری حتا زبان مالایی یا فرانسه یا سایر زبان‌ها را آموخته یا در حال آموختن هستند. اهل کتاب و مطالعه و تحقیق، که دانش‌گاه‌های پیش‌رفته مالزی هم امکان خوبی را برای آن‌ها فراهم کرده است.

اما دسته دوم که تعدادشان کم هم نیست، مکالمات روزمره انگلیسی را هم به خوبی نمی‌دانند، به عمرشان یک صفحه کامل از کتابی را تورق نکرده‌اند، حتا بی‌راه هم نیست اگر بگوییم برخی حتا نام رشته‌ای را که در آن تحصیل می‌کنند نمی‌دانند. این مغزهای فرار کرده حتا تا جایی پیش می‌روند که به علت عدم حضور در کلاس‌های درس از مالزی دیپورت می‌شوند.

به‌تر است این‌طور بگویم که برخی از این مغزهای نازنین راه دانش‌کده‌شان را هم به خوبی راه کازینوی «گنتینگ» بلد نیستند. اکثرن بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند از آینده چه می‌خواهند. و با این دست شیرین‌کاری‌ها موجب می‌شوند که مسوولین وطنی که همیشه به دنبال دشمن می‌گردند تا مشت محکم ما ایرانی‌ها را به دهانش بکوبند، فریاد سر دهند که دانش‌گاه‌های مالزی اعتبار ندارند. کسی هم نیست از آن‌ها بپرسد مگر در دانش‌گاه‌های خودمان کم از این داستان‌ها داریم؟ مگر لیسانس‌ها و فوق لیسانس‌ها و حتا دکتری وطنی هم همه واقعی است؟

می‌رسیم به ایرانی‌هایی که برای کسب و کار راهی مالزی شده‌اند، با توجه به این‌که چینی‌ها بازار و تولید را در دست دارند و مالایی‌ها قدرت و دولت را ، هندی‌ها هم به کارهای خدماتی، ساختمانی و پیمانکاری مشغول شدند، کاری نماند این وسط جز شغل شریف «دلالی»، به جز تعداد معدودی ایرانی که صاحب رستوران، سوپر مارکت و مشاغل خدماتی هستند بقیه به کار خرید و فروش ماشین، اجاره خانه، ثبت‌نام دانش‌گاه‌، ثبت شرکت و غیره مشغول هستند. نام خودشان را هم «ایجنت» گذاشته‌اند که هم با کلاس‌تر است هم دهن پر‌کن‌تر، دلال‌های ماشین و خانه در مالزی با ایران فرق دارند کراوات می‌زنند و کت و شلوار می‌پوشند، انگلیسی صحبت می‌کنند و کلی کلاس دارند اما شغل همان است که بود «دلالی»، با همان منش و مرام همین دلال‌های ایرانی نازنین در دو ماه اول ورود بنده به این کشور 1100 رینگت سرم کلاه گذاشته‌اند. البته در مقابل رقم 3 هزار میلیاردی این روزها چیز مهمی نیست.

را‌ه‌های تشخیص ایرانی‌ها

برای تشخیص ایرانی‌ها از سایر ملیت‌ها در مالزی خیلی دچار دردسر نمی‌شوید چرا که چهره خاورمیانه‌ای‌ها از آسیای شرقی‌ها کاملن قابل تشخیص است اما برای اشتباه نشدن یک ایرانی با سایر ملیت‌های خاورمیانه‌ای راه‌های بسیاری وجود دارد.

مثلن اگر دیدید شخصی در حال حرف زدن است و زبانش برای شما آشناست کافی است خود را به او نشان دهید اگر حرفش را قطع کرد بی‌شک ایرانی است و او هم متوجه ایرانی بودن شما شده است. او آن‌قدر سکوت می‌کند تا شما بروید پی کارتان.

اگر سنگینی نگاه شخصی را حس کردید که با برگشتن شما شروع می‌کند به تماشای سقف و در و دیوار بدانید او هم‌وطنی است که به ایرانی بودن شما شک کرده و خیالش که راحت شد هیچ تمایلی حتا به برقراری ارتباط چشمی با شما ندارد.

اگر دیدید شخصی که برای اجاره خانه به مجتمع شما آمده با مشاهده شما از اجاره خانه صرف‌نظر می‌کند بدانید ایرانی است و نقطه ضعف مجتمع را ساکنان ایرانی‌اش می‌داند.

اگر دیدید در خیابان‌های کوالالامپور و میان این راننده‌های خونسرد و قانون‌مند کسی از منتهی‌الیه چپ بدون راهنما گردش به راست کرد بدانید او ایرانی است.

همه این‌ها شامل حال تک تک ما می‌شود، چه در ایران چه در غربت کسی صلح و مدارا را برای ما ترجمه نکرده است.

اشکال شاید در جامعه‌شناسی ما باشد، جامعه‌ای که از خانواده تشکیل می‌شود و خانواده‌هایی که مادر شوهر و عروس سایه یک‌دیگر را با تیر می‌زنند، دامادها مادر زن را وزیر جنگ می‌خوانند، آب عروس‌های یک خانواده هرگز در یک جوی نمی‌رود و اگر ژیان ماشین شود باجناق هم فامیل می‌شود، هر شیطنت و بی‌ادبی کودکی را به عمه‌اش حواله می‌دهند. باید هم پس از ورود یک خانواده به اجتماع هر روز بر سر این‌که چه کسی «گاوتر» است با هم بحث و جدل کنیم، بی‌خبر از این‌که راننده‌ای که پس از سبز شدن چراغ حرکت نمی‌کند گاو نیست چک‌اش برگشت خورده و حالش خوب نیست، یا خانه‌ای که ما در مقابل در ورودی‌اش ماشین پارک کرده‌ایم و پی کارمان رفته‌ایم پیرمردی مریضی داشته که به خاطر ماشین ما اورژانس نتوانسته پیرمرد را از خانه بیرون بیاورد. این جنگ هر روزه ماست بر سر «مرتیکه گاو» و پاسخ هر روز ما که «گاو خودتی».

چطور می‌شود این ما، صاحبان تمدن 2500 ساله، که جز «کوروش بزرگ» و تاریخ درخشان تمدن چیزی برای گفتن نداریم در غربت به‌ترین مهاجران نام بگیریم؟

چطور می‌شود وقتی هر‌کدام از ما که بساط کوچ بسته‌ایم تجربه شنیدن جمله «از ایرانی‌ها دوری کن» را از یک با‌تجربه فامیل داریم، به هم نزدیکی کنیم؟ مایی که در خیابان‌های شهر و دیار خودمان زباله پرت می‌کنیم‌، دعوا می‌کنیم‌، سر هم‌دیگر را کلاه می‌گذاریم، با دختر عمه و دختر خاله خودمان چشم و هم‌چشمی می‌کنیم در غربت مردمان با فرهنگی باشیم که زبان‌زد سایر ملل و نژادهاست؟

چطور می‌شود ما که از ترک و کرد و لر از یک ملیت و آب و خاکیم هر روز برای خندیدن باید بگوییم‌: «یه روز یه ترکه»‌، «یه روز یه لره» … انتظار داریم دیگران از این سوی آب‌ها ما را بپذیرند و دوست‌مان داشته باشند؟


 


خبر / رادیو کوچه

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، از رهبران معترضان ضددولتی در ایران، در نامه‌ای به، صادق لاریجانی، ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از آن‌چه بر ایشان طی این ۲۱۰ روز، گذشته سخن گفته است.

به گزارش سحام نیوز، خانم کروبی در بخش‌هایی از این نامه در خصوص وضعیت مهدی کروبی نوشته است: «آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دست‌رسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوری و … برخوردار نبوده است.»

فاطمه کروبی در بخش دیگری از این نامه آورده است: «یک‌ماه پیش مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت از من دریافت کردند و سایر چک‌ها را از یکی از اعضای سابق دفتر که برای امضا و تقدیم مال الاجاره خوانده شده بود، اخذ کردند. دراین بدعت جدید حاکمیت هزینه زندان و زندان‌بانان را برعهده خانواده گذاشته تا به جهانیان بگوید کروبی درخانه خود زندانی است.»

همسر مهدی کروبی خطاب به آملی لاریجانی گفته است: «آیا جناب‌عالی فکر می‌کنید عاقلی در این کره خاکی پیدا شود که آن زندان تحمیلی را منزل کروبی تلقی کند؟ آیا سکوت دست‌گاه قضایی موجب این بدعت در دست‌گاه امنیتی نمی‌گردد که در آینده هزینه بازداشت‌گاه‌های خود را از خانواده زندانیان مطالبه کند؟ آیا چنین رفتاری شایسته جمهوری اسلامی است؟ اگرچه می‌دانید این دستور مضحک بدعتی تاریخی محسوب می‌گردد، اما خانواده به‌خاطر نگرانی از وضعیت جسمی آقای کروبی این خواسته را اجابت کرد.»

 بیشتر بخوانید:

«هم‌چنان بر مواضع خود ایستاده‌ام و تاکید می‌کنم»

«نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت»


 


خبر / رادیو کوچه

براساس گزارش رسیده به رادیو کوچه، هادی احمدی از خبرنگاران اقتصادی خبرگزاری دانش‌جویان ایران، ایسنا، که از سال 85 با این رسانه هم‌کاری داشته، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

هادی احمدی، هفته گذشته در کرج بازداشت شد.

این در حالی است که وی پیش‌تر نیز احضاریه‌هایی را از دست‌گاه‌های قضایی دریافت کرده بود. وی پیش از بازداشت جهت ارایه توضیحات در خصوص این احضارها مراجعه و یک روز پس از آن بازداشت می‌شود.

وی در تماسی با خانواده خود از علت بازداشت و هم‌چنین احضارها اظهار بی‌اطلاعی کرده است.


 


رادیو کوچه

1792 میلادی- الغای حکومت سلطنتی فرانسه و آغاز حکومت جمهوری اول در این کشور اعلام شد. با اوج‏گیری انقلاب فرانسه و کناره‏گیری لویى شانزدهم از سلطنت، انتخابات مجلس جدید فرانسه در اواسط سپتامبر 1792 به پایان رسید و کنوانسیون تشکیل جلسه داد. نمایندگان حاضر در جلسه به اتفاق آرا به الغای حکومت سلطنتی و استقرار دولت جمهوری رای دادند و بدین ترتیب از چنین روزی جمهوری اول فرانسه شکل گرفت.

در ژوئیه 1789، جماعتی به زندان «باستیل» در پاریس، حمله کردند و در نتیجه انقلاب فرانسه مردم فرانسه لغو سلطنت را اعلام کردند. در خلال این دوره جمهوری‌خواهی جانشین حکومت سلطنت مطلقه در فرانسه شد و فرانسه را به عنوان جمهوری فرانسه اعلام کردند. این نشانه یک دوران جدید حکومت‌های جمهوری در اروپا بود.

1862 میلادی- «اعلامیه آزادی بردگان» در ایالات متحده آمریکا صادر شد. براساس این اعلامیه که توسط «آبراهام لینکلن» در جریان جنگ داخلی آمریکا تهیه شده بود، کلیه بردگانی که در مناطق تحت کنترل ایالات شمالی زندگی می‌کردند از بردگی آزاد شدند.

این اعلامیه از فرمان‌های مهم رییس جمهوری آمریکا در تاریخ این کشور است. این فرمان در دو قسمت صادر شد. لینکلن رییس جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد که اول ژانویه آینده همه بردگان سیاه‌پوست را در همه ایالت‌های آمریکا آزاد اعلام خواهد کرد.

ایالات مرزی که در آن‌ها هم‌چنان برده‌داری رواج داشت، مشمول اعلامیه نمی‌شوند و بر طبق اعلامیه، در نخستین روز یعنی یکم ژانویه‌ ۱۸۶۳ تنها چندین برده فراری آزاد شدند. اما با پیش‌روی ارتش اتحادیه به سمت جنوب، تعداد بیش‌تری از بردگان آزاد می‌شدند تا این‌که تعداد بردگان آزاد شده به صدها هزار رسید  لینکون بعدها گفت: «هرگز در تمام زندگی‌ام نسبت به زمانی که این اعلامیه را امضا کردم، در مورد درستی کاری که انجام می‌دادم این‌قدر مطمئن نبودم.»

1958 میلادی- «آندریا بوچلی» (Andrea Bocelli) خواننده‌ی نابینای اپرای اهل ایتالیا در «توسکانی» (Toscana)  زاده شد.

آندریا در ۶ سالگی به دلیل علاقه فراوان به موسیقی در آموزش‌گاهی به یادگیری پیانو پرداخت و هم‌زمان به اپرا روی آورد. او در کنار علاقه‌اش به موسیقی، ورزش را نیز دنبال می‌کرد و طی بازی فوتبال در سن 12 سالگی با اصابت توپ به چشمش بینایی خود را کامل از دست داد. او پس از این موضوع تصمیم می‌گیرد با این‌که به پیانو، فلوت و ساکسیفون تسلط داشت در مدرسه نابینایان ادامه تحصیل دهد. او در رشته حقوق دکترای خود را نیز دریافت کرد.

این هنرمند جوایز بسیاری را از آن خود کرد و اولین جایزه خود را در سال ۱۹۶۸ در سن ده سالگی به دست آورد. در سال ۱۹۹۸ جایزه به‌ترین موسیقی‌ کلاسیک و خواننده ایتالیایی را در جشن‌واره موسیقی جهان در «مونت کارلو»  (Monte-Carlo) دریافت کرد.

2007 میلادی- «مارسل مارسو» (Marcel Marceau) از نام‌دارترین هنرپیشگان معاصر رشته پانتومیم در فرانسه درگذشت. وی در جهان به دلیل ظاهر شدن در نقش دلقکی با چهره‌ای سفید و کلاه مچاله شده معروف بود.

نام اصلی او «مارسل مانگل» است و در فرانسه در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. وی پس از تماشای چارلی چاپلین به هنرپیشگی علاقه‌مند شد و در سال ۱۹۴۶ به بعد به تحصیل در تاتر در شهر پاریس مشغول شد. وی بعدها در چندین فیلم از جمله «باربارلا» (ساخته ۱۹۶۸) بازی‌گری کرد.

او در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل متحد برای سال‌خوردگان انتخاب شد. لازم به اشاره است که شهر نیویورک در تقویم خود، روز ۱۸ مارس را «روز مارسل مارسو» اعلام کرده است.

1377 خورشیدی- «حمید حاجی‌زاده» شاعر و دبیر ادبیات کرمانی، متخلص به «سحر» در چنین روزی از قربانیان سلسله قتل‌های سیاسی موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» شد. وی به هم‌راه پسر ۹ ساله‌اش «کارون» با ضربه‌های چاقو کشته شدند.

او در شیراز با کوشش خود انجمن ادبی کاخ جوانان شیراز را سر و سامان داد. پس از انقلاب وی در رشته حقوق قضایی دانش‌گاه شهید بهشتی تهران به ادامه تحصیل پرداخت اما پیش‌آمدهای گوناگون مانع از ادامه تحصیل وی شد. او سپس لیسانس ادبیات فارسی خود را از دانش‌گاه شهید باهنر کرمان دریافت کرد و به تدریس در آموزش و پرورش کرمان پرداخت و طی این سال‌ها کارهای ادبی و تحقیقی خود را نیز ادامه داد. سال ۱۳۶۰ با «روح‌انگیز سلطانی‌نژاد» ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر به نام‌های «اروند»، «ارس» و «کارون» است.

کتاب سه جلدی «کنکاش نامه افیون»، به هم‌راه «عروضی دیگر و قافیه‌ای دیگر»، «کارون در من است»، «سرود گم‌شده»، برخی از آثار او هستند.

  ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1791 میلادی- «مایکل فارادی» فیزیک‌دان و شیمی‌دان انگلیسی به‌دنیا آمد. وی قواعد موتورهای برق و چارج الکترو ستاتیک را به‌دست آورد.

1317 خورشیدی- «پرویز یاحقی» آهنگ‌ساز نام‌دار ایران به‌دنیا آمد. ده‌ها سال آهنگ ساخت و از ویولنیست‌های بزرگ جهان به‌شمار می‌رفت در عین حال روزگاری یک روزنامه‌نگار ماهر و زبردست بود و زمانی عنوان بهترین خبرنگار پارلمانی ایران را به‌دست آورده بود.

1359 خورشیدی- حمله نظامی عراق به ایران که از روزهای قبل از آن پیش‌بینی شده بود، آغاز شد که پیامدش یک جنگ هشت ساله بود.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

راسخون


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) 2 تبعه‌ آمریکایی با تودیع وثیقه آزاد شدند

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=31&id=1084447

به گزارش ایسنا، «جاش فتال» و «شین بائر» که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت و در دادگاه بدوی هر کدام به 8 سال حبس محکوم شده بودند، عصر چهارشنبه 30 شهریور با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

2) گزارش دیدارها و مصاحبه‌های رییس جمهوری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=31&id=1084512

دیدار با سران برخی کشورها و مصاحبه با بعضی رسانه‌های آمریکایی هم‌چون شبکه ABC از جمله برنامه‌های دومین روز سفر دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری به نیویورک بود. رییس جمهوری امروز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخن‌رانی خواهد کرد.

اعتماد

1) سوال مطرح نشود، استعفا می‌دهم

http://www.etemaad.ir/Released/90-06-31/204.htm

علی مطهری، نماینده اصول‌گرایی که این روزها به دلیل برخی پی‌گیری‌های خاص خود بیش از هر نماینده‌ای از سوی منتقدان اصول‌گرایش زیر فشار است در گفت‌وگویی کوتاه با «اعتماد» درباره آخرین نتایج پی‌گیری‌اش از پرونده هاله سحابی صحبت کرد و در عین حال تذکر داد که اگر طرح سوال از احمدی‌نژاد که 86 امضا برای آن هنوز وجود دارد، به جریان نیفتد، استعفا خواهد کرد. او تاکید دارد نقطه ضعف اصول‌گراهاست که راه هر اصلاحی را به بهانه شرایط خاص کشور مسدود می‌کنند.

2) آیت‌اله آملی لاریجانی: فساد بانکی‌ مربوط به قوه مجریه است

http://www.etemaad.ir/Released/90-06-31/150.htm

رییس قوه قضاییه، رسانه‌ها و تمام مسوولان نظام را به هم‌دلی و هم‌کاری قانونی در رسیدگی به پرونده «فساد عظیم بانکی» و پرهیز از فرافکنی، وارد کردن نسبت‌های ناروا به افراد، تشویش اذهان عمومی و اخلال در روند پی‌گیری قضایی این پرونده از طریق اطلاع‌رسانی‌های غیرقانونی و خلاف واقع فراخواند و در عین حال گفت: «این فساد مربوط به بانک‌ها و قوه مجریه است، حتا اگر در دست‌گاه قضایی هم کسی با این پرونده مرتبط و متهم باشد به‌طور قطع پی‌گیری خواهیم کرد ولی واضح است که ارتباط دست‌گاه قضایی صرفن این است که باید رسیدگی کند.»

جام جم

1) 12هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه تولیدکنندگان

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100854754124

در حالی‌که تشکل‌های صنفی بخش خصوصی از اختصاص مبالغ یارانه اعلام شده به تولید و صنعت ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، دولت می‌گوید بیش از 12‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار جدید به این منظور تخصیص داده است.

2) دیدار سعید جلیلی با همتای روس

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100854754912

به گزارش ایرنا، سعید جلیلی و نیکلای پاترشف در حاشیه اجلاس امنیتی یکاترینبورگ روسیه که با حضور مقامات امنیت بین‌الملل 65 کشور جهان تشکیل شده است، در یک صبحانه کاری درباره آخرین موضوعات مورد علاقه 2 کشور بحث و بررسی کردند.

توافق برای تنظیم پروتکل هم‌کاری‌های 2 شورای امنیت ایران و روسیه، توسعه هم‌کاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در موضوعات راهبردی برای مقابله با تهدیدهای مشترک و استفاده مناسب از فرصت‌ها از محورهای اساسی این گفت‌وگو بود.

کیهان

1) افشای طرح ناتو و ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه

http://www.kayhannews.ir/900631/16.htm#other1611

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی، «میخائیل خوسو دوفسکی» از محققین مرکز مطالعات جهانی روسیه اعلام کرد که اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد مرکز فرمان‌دهی ناتو در بروکسل و ترکیه در حال برداشتن نخستین گام نظامی علیه سوریه هستند.

2) موج جدید ناآرامی‌های ضددولتی شهرهای یونان را فرا گرفت

http://www.kayhannews.ir/900631/16.htm#other1610

به گزارش خبرگزاری «شین هوا»، به دنبال اعلام مقامات دولتی یونان مبنی بر اجرای بسته‌های جدید ریاضت اقتصادی، موج جدید ناآرامی‌ها برخی شهرهای این کشور به خصوص «آتن» را فرا گرفت.

رسالت

1) رییس کمیسیون اصل 90: رقم تخلف بانکی 1730 میلیارد تومان است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=76406

رییس کمیسیون اصل90 با تاکید به این‌که مبلغ 3 هزار میلیارد تومان درست نیست، گفت: «برای هزار و 730 میلیارد تومان اعتبار به صورت غیرمجاز ال سی صادر شده است که این میزان تخلف به شمار می‌رود.»

2) انتصاب مجدد ملک‌زاده در وزارت خارجه

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=76427

شنیده‌های جهان نیوز از وزارت امور خارجه حاکی‌ست که «محمدشریف ملک‌زاده» به عنوان مشاور علی‌اکبر صالحی منصوب و حکم مشاورت او هم صادر شده است. حکم این شخصیت جنجالی در سکوت رسانه‌ای صادر شده و به نظر می‌رسد تاکنون علاقه‌ای هم برای شفاف‌سازی علت و چگونگی این انتصاب وجود نداشته باشد.

دنیای اقتصاد

1) کاتوزیان: طرح جای‌گزینی نخست وزیر به جای رییس‌ جمهوری در دست بررسی است

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=270656

نماینده تهران در مجلس گفت: «اخیرن نظریه‌ای بین صاحب‌نظران سیاسی مطرح شده است، مبنی بر این‌که کشور ما با توجه به این‌که از نعمت ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب برخوردار است، نیازی به وجود رییس جمهوری ندارد.»

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با «ایلنا» اظهار کرد: «کشور می‌تواند به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی نخست وزیر داشته باشد که توسط مجلس انتخاب شود.» وی با اشاره به این‌که این نظریه قابل تامل است، اذعان داشت: «این نظریه از این رو قابل تامل و توجه است که پاسخ‌گویی قوه مجریه را در قبال نمایندگان ملت افزایش می‌دهد.»

2) احمدی‌نژاد در نیویورک اعلام کرد، آمادگی ایران برای گفت‌وگو با آمریکا

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=270578

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری در نخستین روز سفر به نیویورک که برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است، به‌‌طور جداگانه با روسای جمهوری کومور، لبنان، بولیوی و نخست‌وزیر سنت وینسنت و گرنادینس دیدار و گفت‌وگو کرد. وی هم‌چنین در جمع فعالان و رهبران گروه‌های ضد جنگ در آمریکا سخن‌رانی کرد و با نماینده شبکه ای.بی.سی آمریکا به گفت‌وگو نشست. در همین مصاحبه بود که احمدی‌نژاد آمادگی دولت خود را برای تعامل با آمریکا البته در شرایطی «عادلانه و احترام‌آمیز» اعلام کرد.

ابرار

1) جای‌گاه نفت ایران در اوپک لرزان شد

http://www.abrarnews.com/economic/1390/900631/html/energy.htm#s166875

صادرات نفت عراق در ماه گذشته میلادى به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است که پیش‌بینى مى‌شود با افزایش صادرات نفت این کشور به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز جاى ایران را به‌طور رسمى به عنوان دومین تولید‌کننده نفت اوپک تصاحب کند.

2) 3 روز عزاى عمومى در افغانستان به مناسبت ترور برهان‌الدین ربانى

http://www.abrarnews.com/politic/1390/900631/html/melal.htm#s162759

شوراى وزیران افغانستان به مناسبت ترور برهان‌الدین ربانى، رییس جمهورى پیشین افغانستان و رییس شوراى صلح، در این کشور سه روز عزاى عمومى اعلام کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در دیدارش با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگران فلسطینیان، به او هشدار داده که هرگونه درخواست از شورای امنیت برای پذیرش عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو خواهد کرد.

بن رودز، از سخن‌گویان کاخ سفید بعدازظهر چهارشنبه، 21 سپتامبر، به وقت نیویورک این موضوع را به خبرنگاران اعلام کرد.

باراک اوباما چهارشنبه در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که فلسطینیان مستحق داشتن کشور مستقل هستند، ولی باید از راه مذاکره با اسراییل به آرزوی خود برسند.

او به تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد که هیچ میان‌بری برای تاسیس کشور مستقل در کار نیست.

آقای اوباما پس از سخن‌رانی نیم ساعته اش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در نیویورک دیدار کرد.

آقای نتانیاهو نیز تاکید کرد که مذاکرات تازه تنها راه دست‌یابی به صلح است، ولی هیچ راه حل جدیدی ارایه نکرد. او تلاش فلسطینیان برای اعلام تشکیل کشور مستقل از طریق سازمان ملل را محتوم به شکست دانست.

قرار است امروز رییس جمهوری آمریکا با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینیان نیز ملاقات کند. آقای عباس پیش‌تر گفته بود که روز جمعه درخواستش برای تشکیل کشور مستقل فلسطین را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد داد.

آقای اوباما تهدید کرده که آمریکا این درخواست را وتو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

«ایران هم‌چنان به درخواست مردمش بی‌توجه است»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، انتقاد کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در انتقاد از بازداشت عبدالفتاح سلطانی و نسرین ستوده، دو تن از فعالان حقوق بشر در ایران به دلیل اتهامات سیاسی را رد کرده است.

رامین مهمانپرست، انتقاد اتحادیه اروپا از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را «استفاده ابزاری» از حقوق بشر دانسته و گفته است که این اتحادیه به جای طرح مسایل مربوط به ایران، بهتر است وضعیت حقوق بشر در کشورهای اروپایی به خصوص بریتانیا را مورد توجه قرار دهد.

در تابستان سال جاری، یک مرد سیاه‌پوست مظنون به ارتباط با گروه‌های تبه‌کار هنگام دستگیری در لندن به ضرب گلوله پلیس کشته شد که تجمع‌های اعتراضی را در پی‌آورد.

در روزهای بعد، شورش هایی در نقاطی از لندن و شهرهای دیگر روی داد که چند روز به طول انجامید و عمدتن شامل حمله به فروش‌گاه‌ها و غارت اجناس بود که چندین نفر در جریان آن بازداشت شدند و پلیس نیز با مراجعه به خانه کسانی که مرتکب غارت فروش‌گاه‌ها شده بودند، ده‌ها تن دیگر را هم‌راه با اموال غارت شده دستگیر و تعدادی از آنان را زندانی کرد.

تا‌کنون شماری از بازداشت شدگان محاکمه و چندین تن به مجازات زندان محکوم شده‌اند که انتقاد دولت ایران را به دنبال داشته و برخی از حقوق‌دانان و مدافعان حقوق بشر در بریتانیا نیز بعضی از این احکام را سخت‌گیرانه دانسته و از آن‌ها انتقاد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی حوادث تابستان سال جاری در بریتانیا را مصداق نقض حقوق بشر دانسته اما مدافعان حقوق بشر تاکید داشته‌اند که حتا اگر مواردی از نقض حقوق بشر در کشورهای پیش‌رفته هم مشاهده شود این موارد توجیه‌کننده نقض فاحش حقوق شهروندان در سایر کشورها نیست..

بیشتر بخوانید:

«دانش‌جویان معترض برابر سفارت را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم»

«شش سال حبس محکومیت قطعی نسرین ستوده»

«بازداشت عبدالفتاح سلطانی و‌کیل دادگستری»


 


خبر/ رادیو کوچه

روز یکشنبه، 18 سپتامبر، نشستی تحت عنوان «ایران و حقوق بشر» به کوشش بنیاد فرهنگی «همزبان» با حضور «مازیار بهاری» به عنوان میهمان و «احمد باطبی» مدیر این نشست در ایالات ویرجینیا آمریکا برگزار شده است.

در  ابتدای این نشست نخست احمد باطبی، فعال حقوق بشر و  مدیر این نشست به معرفی سوابق حرفه‌ای مازیار بهاری  پرداخت.

مازیار بهاری روزنامه‌نگار و مستند‌ساز، بخش‌هایی از کتاب «‌سپس آن‌ها به سراغ من آمدند» را برای حاضران در این نشست خواند.

به گفته وی کتاب «سپس آن‌ها به سراغ من آمدند» روایت سه آدم است. پدر بهاری که در زمان آخرین پادشاه ایران به زندان افتاده، خواهرش که در ده شصت هجری شمسی طعم زندان را چشیده و در نهایت روایت خود او از چهار ماه زندانی که بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران تجربه کرده است.

در پایان شرکت‌کنندگان پرسش‌هایی را از تجربه روزهای زندان مازیار بهار و احمد باطبی و هم‌چنین چگونگی فعالیت‌های حقوق بشری آن‌ها پرسیدند.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

چهارمین پیش شماره از نشریه «هفت» روز چهارشنبه، 21 سپتامبر در کشورهای آمریکا و کانادا منتشر شده است. هم‌چنین این نشریه در اینترنت قابل دست‌رسی است.

نشریه هفت، رسانه‌ای است که به تازگی در کشور آمریکا شروع به کار کرده و در حوزه‌های فرهنگ عمومی، تحلیل، سیاست و دانش و از سویی روی‌کرد به موضوعات اقتصادی و اجتماعی پا به عرصه رسانه‌های کاغذین در کشور مذکور گذارده است که به قلم تعدادی از فعالان مدنی، سیاسی و دانش‌جویی نگارش می‌شود.

لازم به اشاره است از شماره بعد، نخستین شماره رسمی هفت، هر پانزده روز یک بار در ایالات متحده و کانادا منتشر خواهد شد.

هم‌چنین در بخش‌هایی از این نشریه می‌توانید شاهد تصاویری از رخ‌داد‌های روز آمریکا، کانادا و دیگر کشورها باشید.

از این‌جا می‌توانید به صفحه اینترنتی این نشریه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

«نشریه خبری تحلیلی اجتماعی هفت در آمریکا»


 


پیمان روشن‌ضمیر / اهواز

قرار است در سازمان ملل در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطین با مرزهای 1967 رای‌گیری شود‌. ارایه این درخواست به سازمان ملل به معنی آن است که فلسطین می‌پذیرد تا همین مرزها موجودیت دارد و هیچ‌گونه ادعای مالکیتی بر خارج از این مرزها ندارد‌. در واقع رای به کشور مستقل فلسطین به نوعی به رسمیت شناختن کشور اسراییل محسوب می‌شود به‌خصوص مقامات فلسطین با این کار وجود اسراییل و مالکیت او را بر خارج از مرزهای 1967 به رسمیت خواهند شناخت‌.

دولت اسراییل و آمریکا مثل همه این سال‌ها بدترین واکنش را در برابر اتفاقی که صد در صد به نفع اسراییل است پیش گرفته‌اند‌. رای منفی به این پیشنهاد و تهدید به وتو چیزیست که قطعن نتیجه یک تحلیل غلط از سوی این دو کشور است‌.

اگر فلسطین تبدیل به یک کشور مستقل شود قطعن بسیار کم خطرتر از آن‌چه امروز است برای اسراییل خواهد بود‌. مردمی که صاحب کشور می‌شوند خود مراقب کشورشان خواهند بود آن‌ها مراقب خواهند بود که هرگز بهانه برای حمله و اشغال کشورشان به دست اسراییل داده نشود‌. آن‌ها مرزهای مشخصی دارند که می‌خواهند آن را حفظ کنند‌. آن‌ها به مرزهای اسراییل احترام می‌گذارند تا اسراییل هم به مرزهای آن‌ها احترام بگذارد‌. اگر اسراییل این‌ها را نمی‌خواهد پس باید با بی‌اعتمادی کامل به گفته‌های مقامات اسراییل در مورد مذاکرات صلح نگاه کرد‌. تنها چیزی که می‌تواند دلیل مخالفت اسراییل با تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد آن است که اسراییل برنامه دارد در بلند مدت کل سرزمین فلسطین را مال خود کند در این صورت تمام ژست‌های اسراییل مبنی بر شرکت در مذاکرات صلح زیر سوال می‌رود‌. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت اسراییل دروغ می‌گوید که کشور مستقل فلسطین باید پشت میزها مذاکره به دست بیاید‌.

فلسطینی‌ها می‌خواهند صاحب یک کشور مستقل شوند‌. این بهترین فرصت برای اسراییل است که از نمایندگان فلسطین در سازمان ملل تایید بگیرد که اسراییل را در صورت رای دادن به این پیشنهاد به رسمیت می‌شناسند در آن صورت اسراییل نیز به تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای پیشنهادی رای مثبت دهد‌.

حال قرار است در سازمان ملل به پیشنهاد فلسطین و کشورهای مسلمان تشکیل کشور مستقل فلسطینی به رای گذاشته شود‌. اکثریت کشورهای جهان به این پیشنهاد رای مثبت خواهند داد‌. این رای به معنی پذیرش دو کشور فلسطین و اسراییل در کنار هم است‌

اما تصمیم ایران در این ماجرا چه خواهد بود و در روز رای‌گیری در سازمان ملل چه رایی خواهد داد‌؟

در حالی که مقامات فلسطین بارها با اسراییلی‌ها دور میز مذاکره نشسته اند ایران حتا حاضر نیست اسم این کشور را بیاورد‌. در حالی که مقامات فلسطین در پای میز مذاکره از وجود دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل در منطقه سخن می‌گویند مقامات ایران صحبت از نابودی اسراییل می‌کنند‌.

حال قرار است در سازمان ملل به پیشنهاد فلسطین و کشورهای مسلمان تشکیل کشور مستقل فلسطینی به رای گذاشته شود‌. اکثریت کشورهای جهان به این پیشنهاد رای مثبت خواهند داد‌. این رای به معنی پذیرش دو کشور فلسطین و اسراییل در کنار هم است‌. در این رای‌گیری مرزهای فلسطین به روشنی مشخص خواهد شد و فلسطین از نظر رای‌دهندگان کشوری خواهد بود با مرزهای مشخص شده و نه بیش‌تر.

رای نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل چه خواهد بود‌؟

اگر ایران به این پیشنهاد رای مثبت دهد پذیرفته است که فلسطین کشوریست با همین مرزها و نه بیش‌تر‌. در این صورت جدی‌ترین قدم را در حذف شعار نابودی اسراییل برداشته است‌.

اگر رای منفی دهد پذیرفته است که ایران حتا با آن‌چه خواست همه فلسطینی‌ها هست مخالف است‌. در هر نظر‌سنجی در فلسطین مشخص خواهد شد اکثریت نزدیک به صد در صد فلسطینی‌ها خواهان رای مثبت کشورها در سازمان ملل به این پیشنهاد هستند‌. کشورهای عربی و کشورهای مسلمان جهان همه رای مثبت می‌دهند‌.

آیا ایران تنها کشور اسلامی خواهد بود که در کنار آمریکا و اسراییل به این پیشنهاد رای منفی می‌دهد‌؟


 


خبر / رادیو کوچه

هفتمین هفته از مسابقات فوتبال لیگ برتر باش‌گاه‌های ایران با تساوی تیم‌های شاهین بوشهر و ذوب آهن اصفهان به اتمام رسید.

به گزارش مهر، در آخرین دیدار از هفته هفتم مسابقات فوتبال لیگ برتر از ساعت 20 و 30 دقیقه شام‌گاه چهارشنبه تیم‌های شاهین بوشهر و ذوب آهن اصفهان به مصاف هم رفتند.

این بازی که به میزبانی تیم شاهین و در ورزش‌گاه شهید بهشتی بوشهر برگزار شد در پایان به نتیجه تساوی یک بر یک انجامید.

در پایان این هفته تیم‌های استقلال تهران با 16 امتیاز تفاضل گل 8+ و صبای قم با همین امتیاز و تفاضل گل 4+ و تراکتورسازی تبریز با 15 امتیاز در رتبه‌های اول تا سوم جدول رده بندی لیگ برتر قرار گرفته و  داماش گیلان، مس سرچشمه، مس کرمان در رتبه‌های پایین جدول حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

«تیم فوتبال سپاهان اصفهان از سد داماش گیلان گذشت»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته