-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۷, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 09/29/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: سایت تحلیلی خبری چمران نیوز آغاز به‌کار کرد.

این وبسایت جمله "شکست‌خوردگان دیروز، سیاست‌بازان امروز شده‌اند" از آیت‌الله خمینی را به عنوان شعار لوگوی خود برگزیده و در حوزه‌های مختلف به خبررسانی و تولید محتوا می‌پردازد.

دست‌اندرکاران چمران‌نیوز در معرفی خود نوشته‌اند: "ایران امروز ما اگر وضعیت و موقعیت بی‌نظیری در سالیان گذشته نداشته باشد، لااقل به شرایط کم‌نظیری دچار شده است. اخلاقیات روز به روز کمرنگ‌تر شده و واگرایی و توهین و تهمت و افترا جای نقد و نقادی و اصلاح‌گری را گرفته است. رسانه‌های ایرانی هم به تبع این وضعیت عموما یا به ورطه مدح و ثنا افتاده‌اند یا دشمنی و برخوردهای احساسی و قضاوت‌های شتابزده. چمران نیوز در روزهایی که یادآور همبستگی بی‌نظیر مردم ایران دربرابر حمله و هجمه به ایران و انقلاب اسلامی است؛ با پاسداشت تلاش‌های همه اصلاح‌گران و دلسوزان این آب و خاک و مردم از هر طیف و قوم و مرام و مسلک پا به عرصه رسانه می‌گذارد. چمران نیوز معتقد است هیچ‌گاه راه اصلاح بسته نیست و با ابرام و اخلاق‌مداری هیچ هدفی غیر قابل حصول نخواهد بود. ما در عرصه رسانه تلاش می‌کنیم تا برآیندی واقع‌بینانه و منصفانه از آن‌چه در پس و پیش وقایع جریان دارد ارائه کنیم و باور داریم هیچ فرد، گروه و مقامی بالاتر نه شرعا و نه قانونا نمی‌تواند مبرا از خطا و خارج از دایره نقد باشد."

"گزارش اختصاصی اختلاس 3000 میلیاردی" و "کفن پوشان کجا هستند؟!" از جمله تیترهای چمران‌نیوز در نخستین هفته آغاز به‌کار است.


 


رضا خندان، همسر وکیل زندانی نسرین ستوده، احضاریه ای جدید از شعبه ۴ دادسرای اوین دریافت کرده است که بر اساس آن، وی باید صبح فردا خود را به این دادسرا معرفی کند.

به گزارش جرس، دلیل احضار رضا خندان مشخص نیست؛ اما همسر نسرین ستوده درصفحه فیس بوک خود نوشته است: «امیدوارم نگه ندارند؛ اگر ماندگار شدم بچه ها را به شما دوستان دور و نزدیک می سپارم.»

این بار نخست نیست که آقای خندان احضار می شود؛ او سال گذشته نیز دو بار به دادسرای مستقر در اوین احضار شده بود. دلیل این احضارها، چنان که او توضیح داده بود «بیشتر در خصوص پیگیری های من درباره بازداشت خانم ستوده و مصاحبه با رسانه ها» بوده است.

۱۳ ماه از بازداشت غیرقانونی نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر می گذرد. او مادر دو فرزند ۴ و ۱۱ ساله است؛ و در فقدان او، رضا خندان افزون بر امور شغلی-معیشتی خود و خانواده اش، هم زمان پیگیر امور حقوقی مربوط به بازداشت ستوده و نیز زندگی و درس فرزندانش بوده است.


 


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در سالگرد هفته دفاع در بیانیه ای نوشته اند: ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، بار دیگر ضمن یادآوری مسئولیت خطیر قوۀ قضائیه و سازمان زندانها در حفظ جان عزیزان در بندمان، خواستار رسیدگی فوری و جدی به وضعیت اسفبار زندانها بوده و امیدواریم قبل از آنکه ناچار به نگارش نامه ای دیگر و ارائۀ گزارش به نمایندۀ ویژۀ حقوق بشر در ایران شویم، شاهد تحولات مثبت و چشمگیری در این خصوص باشیم.

این بیانیه با محکوم کردن شلاق زدن به سمیه توحیدلو، آورده است: متأسفانه در روزهای گذشته، شاهد برخوردهایی بوده ایم که نتیجه اش قدم نهادن به راهی بی بازگشت و بدفرجام خواهد بود. اجرای حکم شلاق بر پیکر زنی مسلمان و محجبه در نظامی به نام اسلام و توسط مدعیان مسلمانی، چه پیامدی جز شرمساری و ننگ برای حاکمیت خواهد داشت؛ آنهم در شرایطی که اختلاسی چنین عظیم و ننگین در دولتی ظهور کرده که مدعی است پاک ترین دولت پس از انقلاب بوده و خود را وارث دولت شهید رجائی می خواند!

به گزارش جرس، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

هفتۀ دفاع مقدس و یاد و خاطرۀ دلاوری ها و ایثارگری های رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل را در شرایطی گرامی می داریم که هر روز شاهد اتفاقات و رویدادهای دردناکی هستیم که هر یکی از آنها می تواند خون شهیدان را پایمال کرده و موجب برانگیختن خشم خدا شود.

چگونه می توان صحبت از دفاع مقدس کرد در حالی که رزمندگانی هم اینک در زندان های جمهوری اسلامی، درد ناشی از ترکش های یادگار آن دوران را با آسیب ها و شکنجه های این دوران، در هم آمیخته اند که تنها جرمشان دفاع از همان ارزش ها و اصول انسانی بوده و هست؟

چگونه می توان به استقبال مهر ماه رفت در حالی که زندان، جایگاه اساتید و معلمان و دانشجویانی شده که پاسداران مرزهای علم و دانش و شرف در این سرزمین بوده و هستند؟

اینک با گذشت بیش از ۲ سال از اتفاقات تأسف باری که باعث زشت و ناپسند جلوه دادن چهرۀ کشورمان در دنیا شده است، امید ما برای بهبودی شرایط و اوضاع، دست نیافتنی تر به نظر می رسد.

گمان می کردیم حاکمیت و قوۀ قضائیه با روشن شدن چهرۀ بسیاری از غرض ورزان و دشمنان درونی، در تصمیم سازی ها و عملکرد خود تجدید نظری جدی کرده و با محاکمۀ مجرمین واقعی و بازگرداندن بی گناهان به مأمن خانواده هایشان، سعی در ایجاد مقبولیتی نسبی در میان مردم نماید اما ظاهراً قرار بوده فقط دستگیرشدگان آمریکایی متهم به جاسوسی، از موهبت آزادی بهره مند شوند و فرزندان بی گناه ایران عزیز، همچنان در حبس و فشارهای فراوان بمانند.

متأسفانه در روزهای گذشته، شاهد برخوردهایی بوده ایم که نتیجه اش قدم نهادن به راهی بی بازگشت و بدفرجام خواهد بود. اجرای حکم شلاق بر پیکر زنی مسلمان و محجبه در نظامی به نام اسلام و توسط مدعیان مسلمانی، چه پیامدی جز شرمساری و ننگ برای حاکمیت خواهد داشت؛ آنهم در شرایطی که اختلاسی چنین عظیم و ننگین در دولتی ظهور کرده که مدعی است پاک ترین دولت پس از انقلاب بوده و خود را وارث دولت شهید رجائی می خواند!

از سویی نگرانی خانواده های زندانیان سیاسی از وضعیت آنان و بی توجهی مسئولین امر، بسیار بیشتر شده و اخبار واصله از زندانهایی مانند رجایی شهر و … که اندیشمندان ما را در میان قاتلین و جنایتکاران افکنده و هر از چندی آنان را مورد هجوم و ضرب و شتم قرار می دهند، بسیار دردآور و در دنیا کم سابقه می نماید.

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی، بار دیگر ضمن یادآوری مسئولیت خطیر قوۀ قضائیه و سازمان زندانها در حفظ جان عزیزان در بندمان، خواستار رسیدگی فوری و جدی به وضعیت اسفبار زندانها بوده و امیدواریم قبل از آنکه ناچار به نگارش نامه ای دیگر و ارائۀ گزارش به نمایندۀ ویژۀ حقوق بشر در ایران شویم، شاهد تحولات مثبت و چشمگیری در این خصوص باشیم.

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی


 


دفتر آیت الله بیات زنجانی، تصویر نامه ای را منتشر کرد که این مرجع تقلید شیعه در مردادماه سال هشتاد و هفت خطاب به رییس جمهور یمن نوشته و در آن نسبت به پایمال شدن حقوق مردم این کشور اعتراض کرده است.

آیت الله بیات در این نامه خطاب به علی عبدالله صالح نوشته است: "انتظاری که از شما به عنوان یک رجل سیاسی و با سابقه می رود، شمول عطوفت و رافت در حق عامه مردم یمن و تامین حقوق همه آنها اعم از سنی، شیعه اثنی عشری و شیعه زیدی است."

در توضیحی که از سوی دفتر آیت الله بیات درباره انتشار این نامه منتشر شده آمده است: "این نامه پس از گزارش های مفصل طلاب و روحانیون یمنی از وضعیت اسفبار شیعیان در این منطقه توسط ایشان به رشتۀ تحریر درآمده بود که با توجه به شرایط حال حاضر حاکم بر کشور یمن و دیگر کشورهای منطقه، منتشر می شود."

علی عبدالله صالح رییس جمهوری یمن از سی و دو سال پیش قدرت را در دست دارد اما در ادامه روند اعتراض های مردمی در کشورهای عربی که به "بهار عرب" معروف شده است، یمن از فوریه گذشته با اعتراض گسترده مخالفان حکومت مواجه شد.

در نامه آیت الله بیات خطاب به صالح آمده است: " اینجانب به عنوان یک مسلمان و یک مطلع دینی، فطرت خداجوی شما را یادآوری کرده و خیرخواهانه متذکر می شوم که اگر مردم یمن آثار رافت و علاقه حکومت را در سیاست و مدیریت مصلحانه و عمل بدانها مشاهده کنند از حکومت رویگردان نخواهند شد. نگرانی من آن است که مردم یمن به خصوص شیعیان آنها، در اثر بی مهریها و سرکوبها احساس کنند که اصل حکومت است که در نگاه حاکمان اهمیت دارد و نه مردم و نتیجه این امر آن خواهد شد که مردم به دنبال کسان دیگری بروند که نه منافع آنان برایشان اهمیت دارد و نه مصالح حکومت.

صالح در سال‌های اخیر برای جلب حمایت غرب از ادامه حکومت خود، یمن را به عنوان خط مقدم در مقابل القاعده معرفی می کرد. اما با گسترش اعتراضات و سرکوب معترضان، تقاضای جهانی برای کناره گیری وی از قدرت افزایش یافت. از جمله طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس که شامل تسلیم اختیارات کامل رئیس جمهور به عبد ربه منصور الهادی معاون صالح، تشکیل دولت موقت وحدت ملی توسط او و اصلاح قانون اساسی و اجرای انتخابات توسط این دولت می‌شود. اقای صالح با وجود آنکه سه بار تا کنون با این طرح موافقت کرده اما در عمل حاضر به اجرای آن نشده است وی همچنین پیشنهاداتی را به منظور پایان خشونت ها در یمن بیان کرد که شامل کناره گیری از قدرت نمی شد.این در حالی است که موج خشونت ها در این کشور تا کنون هزاران کشته بر جای گذاشته است.

رییس جمهور یمن پیش از این در انفجاری در مسجد ریاست جمهوری، هدف قرار گرفت و مجروح شد. وی پس از آن برای درمان به عربستان سعودی رفت اما هفته گذشته به صورت ناگهانی به یمن بازگشت. بازگشت صالح به کشور موجب بروز موج تازه ای از خشونتها شده که در طول یک هفته بیش از هزار کشته بر جای گذاشته است.
 


 


سازه آبی تاریخی برد بریده واقع در محوطه سد درود زن استان فارس، یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های آبی بازمانده از دوران هخامنشیان که در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز و ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تخت‌جمشید قرار دارد، برای همیشه نابود شد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، سازمان آب بدون هیچ گونه نگرانی از برخورد مسئولان دولتی، برای پاک سازی محل رفت و آمد ماشین آلات و همچنین حفرترانشه برای لوله گذاری بخشهایی از تخت سنگ های برد بریده واقع در سطح زمین و کل سازه زیرین بخش جنوبی برد بریده را تخریب و جا به جا کرد.

بر اساس گفته کارشناسان میراث، این سازه جزو سازه های آبی هخامنشی در منطقه درودزن بود که زیر پوشش سازمان میراث فرهنگی قرار دارند و نگهبانان آثار تاریخی موظف هستند که به طور مرتب به این سازه های آبی سر بزنند.

مازیار کاظمی، مدیر سابق مجموعه تخت جمشید با اعلام این خبر، گفت:« اقدامات سازمان آب باعث شد که ایران یکی از بی نظیرترین سازه های آبی هخامنشی را برای همیشه از دست بدهد درحالی که این سازه آبی جزو سازه های آبی حفاظت شده بود.»

به گفته این کارشناس مرمت، نخستین بار، کارل برگنر معمار آلمانی در سال۱۳۱۴ هجری شمسی از این اثر بازدید و گزارشی همراه با عکس و تصویر و نقشه تهیه و دو سال بعد در مجله ‌AMI به زبان آلمانی منتشر کرد. در سال ۱۳۴۵ یک گروه۲۵ نفره باستان شناس به سرپرستی دکتر موری نیکُل با حفر ترانشه باستان شناسی مطالعات دقیق باستان شناسی روی آن انجام دادند و به این نتیجه رسیدن که این سازه هخامنشی بخشی از یک پل و فراز راه واقع در یک جاده مهم منتهی به تخت جمشید بوده و از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.بعد از وی ویلیام سامنرنظرات برگنر و نیکل را تحلیل کرد و خود نظریه ای شامل مجموعه نظرات آن دو ارائه کرد.

کاظمی با تاکید بر اهمیت این سازه آبی و اینکه تحت نظارت سازمان میراث بوده است، گفت:«وجود سازه‌های آبی دوران هخامنشی در اطراف مجموعه تخت‌جمشید و پاسارگاد نشان از فن‌آوری ساخت اینگونه سازه در این عصر است و باید برای حفاظت از آن ها از به صورت ملی اقدام کرد.»

مطالعات و بررسی های کارشناسان میراث گویای آن است که سازه‌های آبی به ما نشان می دهند که چگونه در عصر هخامنشیان بندهای تنظیمی آب، جهت استفاده بهینه از آب رودخانه و انتقال آن به دوردستها، استفاده می‌شده است.


 


زهره آقاجری از زنان حاضر در صحنه دفاع مقدس معتقد است در روزهای خارج شدن آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها از شهر واژه جنگ‌زده برای آنان همانند فحش بود.

به گزارش خبرآنلاین، نشست بررسی حضور زنان در دوران دفاع مقدس با حضور زهره آقاجری آغاز شد که از روز​های ابتدایی آغاز چنگ تحمیلی در منطقه آبادان حضور داشته و فعالیت کرده​است.

او درباره روزهای اولیه جنگ و حضور زنان در خطوط نبرد، گفت: «بعد از مقاومت‌های اولیه و اعلام علاقمندی ما برای کمک به رزمنده‌ها، در مسجد پیروزی آبادان غذا پختن را شروع کردیم. روزهای اول مهر چندان بد نبود، اما بعد از ده پانزده روز همه سردخانه‌ها و مرغداری‌ها را زدند مجبور شدند فریزرها را تعطیل کنند و دیگر دسترسی به مواد غذایی بسیار سخت بود. از مهر به بعد دیگر نمی‌شد چیزی را نگه داشت.»

او ادامه داد: «در آن روزها همه می‌گفتند بمانید و استقامت کنید و رفتن از شهر چندان خوشایند نبود.»

این امداد​گر دوران دفاع مقدس گفت:«بیشترین سختی را در این جنگ خانم‌ها کشیدند. در آن زمان جنگ‌زده در آن روزها فحش شده بود. تعبیر از جنگ‌زده کسانی بودند که از شهر فرار می​کردند.»

او به تعصب خرمشهر​ی​ها بر روی نام شهرشان اشاره کرد و ادامه داد:«خرمشهری‌ها هم اگر به خرمشهر می‌گفتیم خونین شهر بدشان می‌آمد.»

آقاجری اظهارداشت: «جنگ را مردان می‌نویسند و شروع می‌کنند و حتی می‌گویند زنان باید در این بین چگونه باشد.»

او به نقش زنان در تلطیف فضای خشن . جنگی آبادان اشاره کرد و در مورد اجازه خانواده​اش برای ماندن در این شهر جنگی گفت:« تمام فامیل دنبال ما می‌آمدند تا ما را ببرند. اما مادرم می​گفت دخترها باید تصمیم بگیرند و ما گفتیم شهر را خالی نمی‌کنیم.»

او اظهارداشت: «آقای ذبیحیان یکی از دوستان برادرم بود که به ما می​گفت: اگر شما بمانید و با عراقی‌ها مواجه شوید، اولین تیر کلاشم را باید به شما بزنم. یا می‌گفتند اگر عراقی نزدیک شد نارنجک را بکشید و خودتان را از بین ببرید.»

آقاجری گفت: «وقتی سه چهار سال گذشت دوباره این حرف را زدند و گفتم آقا این چه حرف است که می‌گویید زنان باید قبل از اسیر شدن خودشان را بکشند. گفتم مگر امام حسین زن و بچه‌هایشان را شهید کرد؟»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته