-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۱, جمعه

Latest Posts from Tehran Review for 09/23/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با اشاره به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: «دولت ایران نمی تواند صلح امیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند، به تعهدات خود هم عمل نمی کند و تمامی پیشنهادهایی که می توانند به دسترسی این کشور به برنامه هسته ای صلح آمیز کمک کنند، را رد کرده است.»

به گزارش رادیو فردا، رییس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران و کره شمالی هشدار داد اگر در مورد برنامه اتمی خود با قوانین بین المللی همراه نشده و به آن عمل نکنند، با انزوای بیشتری روبرو خواهند شد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «اگر دولت های این دو کشور (ایران و کره شمالی) به مسئولیت های خود عمل کنند، آینده بهتری در انتظار مردم این کشورها خواهد بود. اما اگر به همین راهی که افتاده اند، ادامه دهند و خارج از قوانین بین المللی عمل کنند، باید با انزوای بیشتری روبرو شوند.»

باراک اوباما تاکید کرد که دولت او در آمریکا تمامی قوانین و پیمان نامه ها و معاهده های بین المللی در امر کنترل و کاهش سلاح های کشتار جمعی را تقویت کرده و از این رو می خواهد این دو کشور (ایران و کره شمالی) هم تحت همین قوانین بین المللی، مسئولانه عمل کنند.

استیون چو، وزیر انرژی آمریکا هفته پیش در جریان جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به دست زدن به «نیرنگ و خدعه، انکار و طفره روی» در برنامه اتمی اش متهم کرد و گفت، حرکت ایران برای انتقال بخشی از فعالیت های غنی سازی اورانیوم به تاسیسات زیرزمینی، نشانه حرکت این کشور به سمت ساخت کلاهک های اتمی است.

استیون چو، دانشمند رشته فیزیک و یکی از برندگان مشترک جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۹۷ در سخنرانی خود گفت: «اعمال تجاهل گرایانه ایران و تخطی از وظایف بین المللی، نمونه نقض آشکار معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) است.»

آقای چو، وزیر انرژی دولت آمریکا با هشدار نسبت به «رفتار تحریک آمیزی که ایران دنبال می کند و مسئولیت های بین المللی خود را نقض می کند»، هشدار داد در صورت ادامه این مسیر، انزوای شدیدتری در انتظار ایران خواهد بود.

اسیتون چو ضمن انتقاد از فعالیت های مخفی اتمی ایران گفت: « این که ایران به جای همکاری، به سمت مخفی سازی و فعالیت های زیرزمینی روی می آورد، عملی تحریک آمیز است و فقط تردیدها را افزایش می دهد.»

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را معلق کرده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ثابت کند.
ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های خود ادامه داده است. به گزارش آسوشیتد پرس، ایران اعلام کرده سانتریفوژهای جدید خود را به تاسیسات فردو در نزدیکی قم انتقال می دهد و غنی سازی با درجه بیشتر را در آن جا دنبال خواهد کرد.

باراک اوباما در سخنرانی خود همچنین به مناقشه خاورمیانه و تلاش تشکیلات خودگردان فلسطینی برای درخواست استقلال و عضویت در سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل اشاره کرد و گفت: «راه میان بر برای رسیدن به صلح در منطقه وجود ندارد و مقامات فلسطینی بهتر است به دست آوردن استقلال را از راه گفت وگو با اسرائیل دنبال کنند.»

رییس جمهوری آمریکا گفت: «صلح واقعی با عملکرد به دست می آید و با قطعنامه در سازمان ملل، صلح واقعی در کار نخواهد بود.»

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار است روز جمعه و در پایان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، درخواست رسمی عضویت فلسطین به عنوان کشور مستقل را تقدیم بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل کند.

باراک اوباما در سخنرانی خود گفت: «این مشکلی که چند دهه ریشه دارد، با میان بر حل نمی شود و هیچ کس هم نمی تواند به زور صلح را اجرا کند. این اسرائیل و فلسطینی ها هستند که باید دست به کار شوند.»

آقای اوباما قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کند. یکی از مقامات دیپلماتیک آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته در صورتی که درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته شود، آمریکا آن را وتو خواهد کرد.

نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه هم روز سه شنبه در نیویورک از این که وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل از «عضو ناظر» به «کشور غیرعضو» ارتقا پیدا کند موافقت کرد ولی گفت که نمی شود در این مقطع، از عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل، حمایت کرد.


 


به گفته یک نماینده اصولگرای مجلس، گروهی از نمایندگان و صاحبنظران سیاسی به این اعتقاد رسیده‌اند که با وجود رهبری، ایران نیازی به رئیس‌جمهور ندارد. آن‌ها معتقدند که وظایف رئیس‌جمهور باید به نخست‌وزیر منتخب مجلس سپرده شود.

به گزارش دویچه‌وله، حمیدرضا کاتوزیان نماینده اصول‌گرای منتقد دولت احمدی‌نژاد به خبرگزاری کار ایران گفته است که نظریه جایگزینی رئیس‌جمهور با یک نخست‌وزیر منتخب مجلس در بین‌ بعضی از نمایندگان مجلس که وجهه سیاسی بیشتری دارند، مطرح شده و مورد بحث و بررسی است.

کاتوزیان که از حوزه تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافته است، اضافه کرده: «اخیرا نظریه‌ای بین ‌صاحب‌نظران سیاسی مطرح شده مبنی بر این که با توجه به این که کشور ما از نعمت ولایت فقیه و رهبر انقلاب برخوردار است، نیازی به وجود رئیس‌جمهور در کشور نیست.»

اغلب رسانه‌های ایران، به استناد گزارش ایلنا به نقل از کاتوزیان نوشته‌اند: «کشور می‌تواند به عنوان عالی‌ترین مقام اجرائی یک نخست‌وزیر داشته باشد که توسط مجلس انتخاب می‌شود. این نظریه از این رو قابل تامل است که پاسخگوئی قوه مجریه را در برابر نمایندگان مجلس افزایش می‌دهد.»

کاتوزیان در مقام رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفته است که «اکنون در بسیاری محافل این موضوع طرح شده و در حال بررسی است.» وی بر ضرورت افزایش قدرت نظارت مجلس بر دولت تصریح کرده است: «افزایش قدرت نظارتی نمایندگان مجلس به‌طور قطع آثار مثبتی بر کشور خواهد داشت.»

در دهه ‌نخست حیات، جمهوری اسلامی ایران دارای یک رئیس‌جمهور و یک نخست‌وزیر بود. در پایان این دهه، با تغییر قانون اساسی ریاست قوه مجریه ایران به رئیس‌جمهور سپرده شد و از سال ۱۳۶۸ تاکنون، ‌اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد به ترتیب در مقام ریاست‌جمهوری اسلامی، مسئولیت قوه مجریه را نیز به عهده داشته‌اند.

علت گزینش رئیس‌جمهور و نخست وزیر در دهه شصت آن بود که آیت‌الله خمینی نمی‌خواست به صورت رسمی در امور اجرائی دخالت داشته باشد. اما اکنون آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی، تاکید دارد که کلید اداره همه امور کشور باید در دست وی باشد. محمد خاتمی، در آخرین سال‌های ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود رئیس‌جمهور در ایران یک تدارکاتچی بیشتر نیست.

محمود احمدی‌نژاد، در ۶ سال دوران ریاست‌جمهوری خود بارها کوشیده است برنامه‌های خود را بدون جلب موافقت رهبری به کرسی بنشاند. برکنار کردن حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و تعیین اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاونت رئیس‌جمهور از جمله این اقدامات بود که بعدا با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای روبرو شده است.

براساس قانون اساسی، نظام اسلامی ایران یک نظام “جمهوری” است. به این دلیل، حذف مقام ریاست‌جمهوری عملا به معنای حذف جمهوریت خواهد بود که برخی از طرفداران نظریه ولایت مطلقه فقیه، در سال‌های گذشته نیز برای تحقق آن تلاش کرده‌اند. اما این تلاش‌ها تاکنون موفق نبوده است.


 


جاشوا فتال و شان باوئر، دو آمریکایی متهم به ورود غیرقانونی و جاسوسی در ایران که روز چهارشنبه با سپردن وثیقه ای یک میلیون دلاری از زندان اوین آزاد شدند اکنون وارد عمان شده اند. خانواده های این دو نفر در فرودگاه در انتظار آنها بودند.

به گزارش بی‌بی‌سی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای ضمن ابراز خشنودی از آزادی آنها از دولت های عمان، عراق و سوئیس تشکر کرده است.

خبرگزاری دولتی ایران پیشتر گزارش داد که این دو شهروند آمریکا از زندان اوین آزاد و در آنجا تحویل نمایندگانی از سفارت سوئیس – به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در ایران – و همچنین سفارت عمان شدند.

به نوشته این خبرگزاری، آقای فتال و آقای باوئر با خودرویی متعلق به سفارت عمان از زندان اوین به فرودگاه مهرآباد منتقل و از آنجا با هواپیما راهی عمان شدند.

جاش فتال پس از ورود به عمان به خبرنگاران گفت: “ما از آزادی خود خیلی خوشحالیم و خیلی آسوده شده ایم. مراتب عمیق قدردانی خود را نسبت به جناب سلطان قابوس پادشاه عمان به خاطر کسب آزادی خود بیان می کنیم.”

شان باوئر نیز گفت: “دو سال در زندان خیلی طولانی است و ما از صمیم قلب امیدواریم سایر زندانیان سیاسی و سایر کسانی که به طور غیرمنصفانه در آمریکا یا در ایران زندانی هستند آزاد شوند.”

باراک اوباما در بیانیه ای که چهارشنبه بعد از ظهر منتشر شد گفت: “من از آزادی شان باوئر و جاش فتال در ایران استقبال می کنم و خیلی خوشحالم که به عزیزان خود ملحق می شوند.”

او در این بیانیه از سلطان قابوس بن سعید رهبر عمان، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و دولت سوئیس و سایر کسانی که در سراسر جهان برای آزادی این دو کوشیدند “عمیقا” قدردانی کرد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز طی بیانیه ای از آزادی آن دو نفر استقبال کرد و قدردانی آمریکا از سوئیس، عمان و عراق را تکرار کرد.

موضوع آزادی این دو آمریکایی در روزهای اخیر و پس از آن خبرساز شده بود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در آستانه سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، از آزادی قریب الوقوع آنها خبر داد.

واکنش قوه قضائیه ایران به اعلام این خبر گلایه آمیز بود و اعلام کرد که خبر رسانی در مورد این موضوع می بایست فقط توسط قوه قضائیه انجام شود.

قوه قضائیه ایران سرانجام صبح چهارشنبه اعلام کرد که یکی از شعبه های دادگاه تجدیدنظر تهران با آزادی آن دو به شرط سپردن وثیقه ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان برای هر یک، موافقت کرده است.

پیش تر گفته شده بود که دولت های عراق و عمان برای آزادی آنها میانجیگری کرده اند و دولت عمان هواپیمایی را برای انتقال آنها به ایران فرستاده است.

جاشوا فتال، شین باوئر و سارا شورد روز ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۰۹ (۹ مرداد ۱۳۸۸) در منطقه مرزی ایران و کردستان عراق به اتهام ورود غیر قانونی به خاک ایران بازداشت شدند.

آنها می گویند که برای گردش و کوهنوردی به آن منطقه رفته بودند، اما راه خود را گم کرده اند؛ در حالی که مقامات ایران می گویند که قصد آنها جاسوسی بوده است.

قوه قضائیه ایران حدود یک سال پیش با آزادی خانم شورد به قید وثیقه و خروج او از ایران موافقت کرد و گفت که دلیل این تصمیم بیماری خانم شورد است.

آقای فتال و آقای باوئر توسط دادگاهی در تهران محاکمه و به جرم جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران به تحمل ۸ سال زندان محکوم شدند، اما توسط وکیلشان به این حکم اعتراض کردند و پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفت.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به tehranreview-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به tehranreview@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته