-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۳, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 09/25/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

   در این برنامه سری می‌زنیم به زاگرب ، پایتخت کرواسی و مکانی که نخستین کنفرانس بین‌المللی رسانه و گردش‌گری با عنوان «گردش‌گری در سر خط خبرها» در روزهای 12 و 13 سپتامبر 2011 در آن برگزار شد. جایی که سازمان جهانی گردش‌گری تصمیم گرفت تا رابطه‌ی نزدیک‌تری میان گردش‌گری و رسانه ایجاد کند.

تمرکز بر روی مردمی که در ورای آمارهای گردش‌گری هستند و حفظ رابطه صادقانه و روشن  با رسانه‌ها، مهم‌ترین توصیه‌های برآمده از مذاکرات بین نمایندگان رسانه‌ها و مقامات گردش‌گری در این کنفرانس بود.

در آئین گشایش کنفرانس، نخست‌وزیر کرواسی، Jadranka Kosor ،با تاکید بر ارتباط گردش‌گری به عنوان «موتور رشد اقتصادی و یکی از موثرترین ایجادکنندگان شغل»، بر نیاز به بازتاب این پیام در رسانه‌ها اشاره داشت.

وزیر گردش‌گری کرواسی نیز هدف اصلی این کنفرانس را «به هم پیوستن تمامی نیروهای فعال در این زمینه،تلاش بیش‌تر و یافتن راه‌هایی برای جلب توجه رسانه‌ها در اهمیت دادن  بیشتر به چنین بخش مهمی از جهان یعنی گردش‌گری» دانست.

اعضای رسانه‌های مکتوب، دیجیتال و تلویزیون، ازجمله سی ان ان که حامی رسانه‌ای کنفرانس بود، هم‌چنین مجله تایم و نیوزویک بین‌المللی‌، نیز در مورد چگونگی ایجاد ارزش خبری برای گردش‌گری صحبت کردند. یکی از خبرنگاران سی ان ان، (Frederik Pleitgen ) با اشاره به این که اهمیت اقتصادی گردش‌گری بسیار روشن است، گفت: «اما، در چرخه خبری 24 ساعته امروزه، اگر گردش‌گری می‌خواهد مورد توجه واقع شود، نیاز به این دارد که از ارقام به سمت مردم متمایل شود (مردمی که در ورای این امارها و اعداد هستند) تا بتواند سوژه شود.»

طالب رفاعی رئیس سازمان جهانی گردش‌گری نیز با بیا این که «این یک رابطه دو طرفه است»، گفت:«رسانه‌ها نیاز به این دارند که دانش بیشتری نسبت به گردش‌گری به دست بیاورند، اما ما نیز نیاز به گوش دادن به رسانه‌ها داریم و این که با زبان آن‌ها سخن بگوییم،  نیازهای آنان را بفهمیم و سوژه‌ها و موضوعات مربوط به مردم را از ورای اعداد و ارقام به آن‌ها ارایه بدهیم.»

شرکت‌کنندگان در «کمپین گردش‌گری رهبران جهان» با ارایه نامه سرگشاده‌ای خواستار شناخت بیشتر نقش کلیدی گردش‌گری در توسعه پایدارتر و متعادل‌تر و در اولویت قرار دادن این بخش در سیاست‌های ملی کشورها در جهت بهره بردن حداکثری از تمامی پتانسیل آن شدند

   این رویداد هم‌چنین فرصتی بود برای افزایش مهارت‌های ارتباطی دست‌اندکاران گردش‌گری، با سخنرانی‌ها و بحث در مورد استراتژی‌های ارتباطی و ابزارهای عملی در دست‌رس، تا پیام آن‌ها توسط تمامی رسانه‌ها دریافت شود. از سوی دیگر، کارشناسان ارتباطات آن‌ها را تشویق کردند که صادقانه با خبرنگاران روبرو شوند تا بتوانند این سوژه را در مسیری معتبر و صحیح قرار دهند.

لازم به ذکر است در این کنفرانس شرکت‌کنندگان در «کمپین گردش‌گری رهبران جهان» نیز همگی با ارایه نامه سرگشاده‌ای خواستار شناخت بیشتر نقش کلیدی گردش‌گری در توسعه پایدارتر و متعادل‌تر و در اولویت قرار دادن این بخش در سیاست‌های ملی کشورها در جهت بهره بردن حداکثری از تمامی پتانسیل آن شدند. در این نامه سرگشاده به نقش سفر و ارزش‌های گردش‌گری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایجادکنندگان شغل در دنیا، هدایت‌گری توان‌مند به سوی رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی و یک بازیکن کلیدی در تغییر به سمت اقتصاد سبز تاکید شده است.

طالب رفاعی و وزیر گردش گری کرواسی

طالب رفاعی هم‌چنین با اشاره به این که میزان شناخت میان رهبران جهان از سهم گردش‌گری در ایجاد شغل، توسعه اقتصادی و توان‌مندسازی اجتماعی، در حال افزایش است، گفت: «ما اعتقاد داریم که اکنون زمان آن فرارسیده که چنین شناختی در رسانه‌ها نیز ایجاد شود و این کنفرانس نخستین گام با اهمیت در این زمینه است.»

و در نهایت بیش از 400 شرکت‌کننده با امضای «بیانیه زاگرب»، خواستار یک هم‌کاری قوی میان دست اندرکاران گردش‌گری و رسانه‌ها شدند. اساسی‌ترین بندهای این بیانیه شامل: ایجاد گفت وگوی فعال بین گردش‌گری دولتی، بخش خصوصی و رسانه‌ها در جریان توسعه صنعت گردش‌گری جهان، ارتقای دسترسی به اطلاعات با کیفیت و به کارگیری ابزار و فن‌آوری قرن 21 برای ارتباط در گردش‌گری است.

 تا مادامی که ارزش گردش‌گری برای یک رسانه در حد درج آگهی‌های گوناگون و در نهایت پرکردن بخشی از اوقات فراغت دیده شود نباید انتظار داشت که این صنعت به یکی از موضوعات خبرساز در روز مبدل شود

به هر روی، آن چنان که در این کنفرانس به آن اشاره شده هرچند که در بسیاری از رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها و مجله‌ها شاهد برنامه‌ها یا صفحه‌هایی اختصاص یافته به این موضوع یعنی گردش‌گری هستیم اما آن‌چه گردش‌گری را از یک سوژه تفریحی تبدیل به موضوعی جدی برای رسانه‌ها می‌کند عزم جدی فعالان این صنعت در ارتباطی موثرتر و حرفه‌ای‌تر با رسانه‌هاست.

تا مادامی که ارزش گردش‌گری برای یک رسانه در حد درج آگهی‌های گوناگون و در نهایت پرکردن بخشی از اوقات فراغت دیده شود نباید انتظار داشت که این صنعت به یکی از موضوعات خبرساز در روز مبدل شود.

از سویی تا زمانی که دست اندرکاران صنعت به رسانه تنها از بعد تبلیغی آن می‌نگرند و انتظاردارند تنها آن چه سفارش می‌دهند در معرض دید همگان قرار گیرد امیدی به بهبود این وضعیت نیست.

 متن بیانیه کنفرانس رسانه و گردش‌گری که با عنوان گردش‌گری در سرخط خبرها برگزار شد از این قرار است:

- گردش‌گری امروزه به یکی از نیروهای محرک اشتغال جهانی، امنیت اقتصادی و رفاه اجتماعی در قرن 21 تبدیل شده است. این بخش 5 ٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی، یکی از هر دوازده شغل در سراسر جهان، و 30 ٪ از صادرات خدمات جهان و رتبه چهارم پس از سوخت ، مواد شیمیایی و محصولات خودرو را در برمی‌گیرد.

- با توجه به ارتباط بی چون و چرای گردش‌گری با اقتصاد، جامعه و محیط زیست، این صنعت در انتظار سطح بالایی از به رسمیت شناخته شدن توسط رسانه‌هاست که البته به تدریج در حال به وقوع پیوستن است. پوشش رسانه‌ای به طور سنتی به صفحات سفر و گردش‌گری محدود شده است در حالی که این صنعت ظرفیت این را دارد که توانمندی‌های آن در ارایه مهارت‌ها، تاثیر در افزایش درآمد و رشد اقتصاد محلی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گیرد.

- افزایش پوشش رسانه‌ای گردش‌گری و افزایش دقت لازم، منجر به ایجاد آگاهی بیشتر و پشتیبانی برای این بخش در میان نه تنها عموم مردم، بلکه تصمیم گیرندگان و اهالی دنیای تجارت می‌شود. این حمایت به بخش‌های سیاسی و سیاست‌گذاری عمومی هم تسری پیدا می‌کند تا با به رسمیت شناختن این صنعت در این عرصه‌ها توان بالقوه گردش‌گری را به سوی رشد اقتصادی، ایجاد شغل و توسعه پایدار هدایت کنند.

- یک مشارکت قوی بین جامعه گردش‌گری و رسانه‌ها مورد نیاز است تا بتوان به درک، حمایت و تقویت این بخش و افزایش سهم آن در رفاه جهانی رسید.

به منظور حرکت به سمت این اتحاد، تلاش هماهنگ شده باید به این سو باشد:

  1. ایجاد گفت وگوی فعال بین بخش دولتی گردش‌گری، بخش خصوصی و رسانه‌ها در راستای توسعه صنعت گردش‌گری در جهان، با تمرکز بر بهبود دسترسی به اطلاعاتی با بالاترین کیفیت و افزایش هم‌کاری و تفاهم میان همه دست‌اندرکاران.
  2. تعیین موقعیت گردش‌گری به عنوان عامل رشد اقتصادی، ایجاد شغل و توسعه پایدار.
  3. افزایش آگاهی از ارزش کلی گردش‌گری، در میان جوامع تجاری و عامه مردم از طریق رسانه‌ها.
  4. در اختیارگرفتن ابزارها و فن‌آوری قرن 21 برای ارتباطات در گردش‌گری.
  5. حمایت از اقدامات پیش‌بینی شده توسط UNWTO ، با هدف تقویت روابط میان جامعه بین‌المللی گردش‌گری و شاخه‌های اصلی، تخصصی، بین‌المللی و محلی رسانه.

منبع

unwto


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در مورد سرگذشت دولت بازرگان، نهضت ملی، گروگان‌گیری آمریکاییان و پیوند میان آن‌ها روایات متفاوتی وجود دارد، ولی آن‌چه در تمامی آن‌ها مشترک است، سواستفاده از دولت موقت برای ایجاد ثبات و سپس انهدام همیشگی این عوامل به واسطه اشغال سفارت و اسناد مرتبط مکشوف و گاهن ساختگی، مغرضانه و سیاه‌نمایی شده بود. 444 روزی که توانست سرنوشت ملتی را تغییر دهد و مفهومی جدید را برای انقلاب تعریف نماید و رویاهای آیت‌اله خمینی را تعبیر کند.

روزنامه «وطن» امروز در سال 1389 به نقل از یک کارشناس امنیتی مدعی شد حمله به سفارت آمریکا در تهران در آبان ماه سال 1358، استراتژی کاخ سفید بود که توسط محمد موسوی خوئینی‌ها به اجرا گذاشته شد. این کارشناس امنیتی که هویت‌اش مشخص نشده، به روزنامه طرف‌دار دولت احمدی‌نژاد گفته که موسوی خوئینی‌ها بدون هماهنگی با آیت‌اله خمینی و به کمک چند تن از دانش‌جویان پیرو خط امام، اقدام به تسخیر سفارت آمریکا در تهران کرده است.

از سویی «محسن رضایی» با بیان این‌که ایران نمی‌خواست تا ختم مسئله عراق خطر خود را برای آمریکا زیاد نشان دهد تصریح کرد: «اگر امام در اوایل انقلاب بازرگان را بر سر کار نمی‌گذاشت شاید انقلاب به ثمر نمی‌رسید، بازرگان بزرگ‌ترین کلاهی بود که امام بر سر آمریکا گذاشت، ایشان نیرویی را به‌کار گرفت که آمریکا احساس خطر نکند.»

«محسن رضایی» با بیان این‌که ایران نمی‌خواست تا ختم مسئله عراق خطر خود را برای آمریکا زیاد نشان دهد تصریح کرد: «اگر امام در اوایل انقلاب بازرگان را بر سر کار نمی‌گذاشت شاید انقلاب به ثمر نمی‌رسید، بازرگان بزرگ‌ترین کلاهی بود که امام بر سر آمریکا گذاشت، ایشان نیرویی را به‌کار گرفت که آمریکا احساس خطر نکند.»

«محمد هاشمی رفسنجانی» سال 87 در یک مصاحبه گفت: «امام وقتی که پاریس بودند آقای بازرگان و پسر آقای شریعت‌مداری را به حضور پذیرفتند و به‌طور مفصل با ایشان صحبت کردند. آن‌ها پیشنهاد سازش با امام را داشتند تا امام شورای سلطنت را بپذیرد و دولت بختیار را قبول کند و در عوض، سه وزیر داشته باشد. امام برافروختند و خیلی تند با آن‌ها صحبت کردند. بعد از نماز، امام در جمع صحبت کردند و برای اولین بار گریه کردند. می‌‌گفتند سیاسیون آمده‌‌اند و به من پیشنهاد سازش می‌‌دهند، خمینی چگونه می‌‌تواند سازش کند وقتی که چهار جوانی را که تا دیروز با خانواده‌‌‌های‌شان نهار می‌‌خوردند امروز شهید کرده‌‌اند؟ لذا بعدن که بازرگان از لندن برگشت خواست تا دوباره با امام ملاقات کند که ایشان قبول نکردند. بنابراین من این‌ها را می‌‌دانم ولی تحلیل خود من این است که دولت بازرگان برای دوران گذار انتخاب مناسبی بود. وقتی که قرار است دولت بختیار ساقط بشود باید دولتی جای‌گزین آن بشود که خیلی تند نباشد و می‌‌بایست از افراد شناخته شده‌‌ای انتخاب می‌‌شدند که بین‌شان ارتباط وجود داشت. این برای دوران گذر بود. بعد وقتی که لانه جاسوسی تسخیر شد و اسناد هم بر جا ماند متوجه شدیم که آمریکا چندین توطئه زیر سر داشت، از قبیل کودتا و بمباران محل زندگی امام. بنابراین به نظر من آقای مهندس بازرگان و نهضت آزادی برای دوران گذار انتخاب بسیار مناسبی بود. به نظر من دولتی که قرار بود قانون اساسی و آیین‌نامه بنویسد و ابزارهای انتقال قدرت را از دولت شاهنشاهی به دولت جمهوری اسلامی فراهم بیاورد باید واجد چنین ویژگی‌هایی می‌‌بود.»

 آقای بازرگان و هم‌چنین سیاست‌مداران آمریکایی از درک رابطه ساختاری موجود بین بحران گروگان‌گیری و جنگ قدرت در ایران ناتوان بودند. دانش‌جویان پیرو خمینی با تخریب وجهه صدها تن، عملن سیاست خارجی ایران را درست گرفتند و هیچ‌کدام از روحانیون هوادار خمینی نیز با اقدامات دانش‌جویان و گروگان‌گیری، مخالفتی به عمل نیاوردند. به نظر می‌رسید که چپ‌گرایان مانند حزب توده و فداییان خلق نیز عمق ماجرای گروگان‌گیری را درنیافته بودند و از پیوستن به کاروان مخالفت با آمریکا و حملات وارده به ملی‌گرایان شادمان بودند. مجاهدین خلق نیز هم‌پای آنان از این اقدام دانش‌جویان ستایش کردند، اما وقتی حامیان خمینی به پاک‌سازی برخی اعضای مجاهدین «که جز 500 دانش‌جوی تسخیرکننده سفارت بودند» پرداختند، از شدت حمایت‌شان کاسته شد. چپ‌گرایان تصور نمی‌کردند که با شناسایی دانش‌جویان پیرو خط امام به عنوان ضد امپریالیست، به نوعی به خود ضربه می‌زنند. آن‌ها خود را از دستاویز مهمی که می‌توانستند از آن برای بسیج توده‌ها استفاده کنند، یعنی همان ژست ضد امپریالیستی، محروم کردند.

در اوج شور و هیجان ناشی از بحران گروگان‌گیری در کشور، حامیان خمینی خواستار برگزاری رفراندوم برای پیش‌نویس قانون اساسی خود شدند. چپ‌گرایان و ملی‌گرایان به مخالفت خود با ولایت فقیه ادامه دادند و جدی‌ترین چالش با آن توسط شریعت‌مداری صورت گرفت که فتوایی علیه آن صادر کرد. اپوزیسیون نامتحد ولایت فقیه در آن شرایط، حریف مکتبی‌ها و بنیادگرایان نمی‌شد. به همین خاطر، در 11 و 12 آذر 1358 و در اوج بحران، همه‌پرسی برگزار شد و شورای انقلاب مدعی شد که از مجموع بیش از 15 میلیون رای ماخوذه تنها 30.688 رای، مخالف قانون اساسی بوده است. در همه‌پرسی پیشین «همه‌پرسی تایید جمهوری اسلامی»، 20 میلیون نفر شرکت کرده بودند و در انتخابات جدید، 17 درصد واجدین شرایط رای‌گیری، با عدم شرکت، به قانون اساسی رای ندادند. بدین‌سان، بنیادگرایان به قیمت از دست دادن بخشی از پای‌گاه مردمی خود، به قانون تئوکراتیک خویش دست یافتند.

شریعت‌مداری و حزب جمهوری خلق مسلمان زیر نظر او به مخالفت خود با این قانون ادامه دادند و هنگامی که در درگیری بین آن‌ها و حامیان خمینی، یک محافظ شریعت‌مداری کشته شد، نیروهای حزب خلق مسلمان، قیامی را در تبریز به راه انداخته و ایست‌گاه رادیو و تلویزیون شهر را تصرف کردند. سپاه پاسداران به دفتر مرکزی حزب یورش برده و شماری از افراد شورشی توسط دادگاه‌های انقلاب به چوبه‌دار سپرده شدند. شریعت‌مداری نیز تا پایان عمر تحت حبس خانگی قرار گرفت.

نخستین تحریمات اقتصادی آمریکا علیه ایران در همین جریان علیه ایران وضع شد. در حقیقت تصرف غیرقانونی سفارت ایالات متحده آمریکا و به گروگان گرفتن کارکنان آن به مدت 444 روز، باعث پیدایش سال‌ها دشمنی آمریکاییان علیه ایران، از جمله قطع تمام روابط، ضبط و مصادره میلیون‌ها دلار اموال ایران در خارج از کشور، وضع تحریمات علیه ایران، و طرد ایران از جوامع غربی شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

«ویلیام داگرتی»، یکی از گروگان‌ها، سال‌ها بعد در این باره در یک مصاحبه با شبکه سی ان ان توضیح داد:

«وقتی این‌طور کشور شما (آمریکا) را تحقیری می‌کنند که ما را کردند، این‌جور چیزها به یاد آدم می‌ماند. آدم کسانی را که آن‌طور به حیثیت شما و خانواده و کشورتان اهانت کردند را فراموش نمی‌کند. تنفر آنان از آمریکایی‌ها را هنوز به خوبی به یاد دارم. از هر روزنه بدن‌شان در حال نشت کردن بود.»


 


خبر / رادیو کوچه

مجید دری دانش‌جوی محروم از تحصیل به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در دانش‌گاه‌ها در نامه‌ای از زندان بهبهان نوشت: «دانش‌جو و دانش‌گاه حرمتی دارد، هیچ‌گاه سر در برابر کسی خم نمی‌کند و تن به ذلت هیچ عافیت خواهی نمی‌‌دهد.»

به گزارش رسانه‌‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی، آقای دری که در ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ و هنگام حمله نیروهای امنیتی به کوی دانش‌گاه تهران دستگیر و در دادگاه اول به ۱۱ سال و بعد به ۶ سال زندان در تبعید محکوم شده، در ادامه نامه‌اش با اشاره به این‌که دانش‌جو و دانش‌گاه «نمی‌هراسد و به چالش می‌کشد» آورده است: «می‌خواستم بگویم سلام بر دانش‌گاه، دیدم دانش‌گاه مشخصه‌های خاص خود را دارد و این محل بیش‌تر به دبیرستان شبیه است. خواستم بگویم سلام بر دانش‌جو، دیدم اینان بیش‌تر به محصل می‌مانند.»

این دانش‌جو زندانی هم‌چنین با خطاب قرار دادن برخی از دانش‌جویان نوشت‌: «شادم در سال تحصیلی چون چهار سال گذشته کنارتان نیستم و ننگ تحصیل در چنین محیطی را نمی‌خرم. شادم که اخراج شدم و به این تحقیرها تن ندادم.»

بیشتر بخوانید:

«وضعیت نامناسب جسمانی مجید دری، فعال دانش‌جویی»


 


خبر / رادیو کوچه

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز یک‌شنبه، 25 سپتامبر، در مصاحبه‌ای اعلام کرد مردم سوریه دیر یا زود بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، را سرنگون خواهند کرد زیرا که دوره حکم‌رانی دیکتاتورها در سراسر جهان در حال نابودی است.

به گزارش سی‌ان‌ان، نخست وزیر ترکیه خطاب به بشار اسد گفت: «به هیچ‌وجه نمی‌توانی از طریق ظلم، بر سرقدرت باقی بمانی. به هیچ وجه نمی‌توانی در برابر اراده مردم، ایستادگی کنی.»

اردوغان افزود: «سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه ممکن است کمی بیش‌تر طول بکشد اما دیر یا زود مردم سوریه حکومت اسد را سرنگون خواهند کرد. ملت سوریه مانند مصر‌، تونس و لیبی خواستار آزادی است.»

اردوغان ادامه داد‌: «سرعت پیش‌رفت دموکراسی از حکومت‌های استبدادی پیشی گرفته است. حکومت‌های دیکتاتوری در حال از بین رفتن هستند.»

از سوی دیگر علی حسن عضو شبکه شام که اخبار مربوط به مخالفان سوری را منتشر می‌کند امروز اعلام کرد نیروهای امنیتی سوریه برای جلوگیری از شرکت دانش آموزان در تظاهرات به سمت آن‌ها آتش گشودند.

وی در این زمینه افزود نیروهای امنیتی سوریه برای اجرای طرح خود در جاهایی نزدیک مدارس مستقر شده‌اند.

این در حالی است که شورای انقلاب سوریه اعلام کرد روز گذشته 18 تن از معترضان در شهرهای مختلف این کشور توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

«۱۲ کشته در اعتراضات سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه، 25 سپتامبر، وقوع یک رشته انفجار در شهر کربلا در عراق موجب کشته‌شدن دست‌کم ۹ تن و زخمی شدن صدها نفر دیگر شده است.

به گفته مقام‌های عراقی، نخستین بمب که در یک خودرو کار گذاشته شده بود، در بیرون از ساختمان یکی از ادارات دولتی که کار صدور کارت شناسایی ملی و گذرنامه را انجام می‌داد منفجر شد.

به گفته پلیس، هم‌زمان با ورود نیروهای امدادی دست‌کم دو انفجار دیگر نیز در همین محل به وقوع پیوسته است.

کربلا که از جمله مکان‌های زیارتی شیعیان محسوب می‌شود در گذشته نیز شاهد چنین وقایع خشونت‌باری بوده است.

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی، بر اثر انفجار دو بمب در میان زائران شیعه در کربلا دست‌کم ۲۵ تن کشته و ۷۰ نفر نیز زخمی شدند.

اولین انفجار امروز در کربلا در ساعت ۹:۳۰ بامداد به وقت محلی و در زمانی رخ داد که مردم در محوطه بیرونی این اداره دولتی در صف ایستاده بودند.

علا حمودی رییس اداره بهداشت شهر کربلا گفته است که تا‌کنون بر اثر این انفجارها 9 تن کشته و 99 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند و آمار تلفات رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید:

«۲۲ زائر شیعه در عراق کشته شدند»


 


خبر / رادیو کوچه

ملک عبداله بن‌عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی روز یک‌شنبه، 25 سپتامبر، اعلام کرد زنان از دوره آینده به عضویت مجلس شورای این کشور درخواهند آمد.

به گزارش‌ العربیه، ملک عبداله هم‌چنین اعلام کرد زنان در دوره آینده انتخابات شوراهای شهر می‌توانند کاندیدا شوند و از حق رای‌گیری برخوردار خواهند شد.

او در مراسم افتتاح پنجمین دوره مجلس شورا تاکید کرد: «نوگرایی هماهنگ با ارزش‌های اسلامی در دوران کنونی بسیار مهم است. کسانی که سنگ‌اندازی و سرپیچی کنند هیچ جای‌گاهی بین ما ندارند.»

مجلس شورا در سعودی 150 عضو دارد و توسط پادشاه این کشور تعیین می‌شوند.

پادشاه سعودی افزود‌: «زن در تاریخ اسلام نقش غیرقابل انکاری داشت. زن با ارایه نظر و مشورت از زمان دوران پیامبر‌– درود خدا بر او باد‌– و هم‌چنین در دوران صحابه و گذشتگان تا دوران کنونی نقش دارد.»

مجلس شورای سعودی در ماه مه گذشته با مشارکت زنان در انتخابات شورای شهر موافقت کرده بود.

انتخابات شورای شهر در سعودی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و بر اساس فرمان ملک عبداله زنان از دوره آینده در این انتخابات می‌تواند کاندید و از حق رای دادن برخوردار شوند.

ملک عبداله گفت به این دلیل این فرمان را صادر کرده است که «با به حاشیه راندن زن مخالف است … پس از مشورت با بسیاری از علما در هیت علمای عظام و کسانی دیگر خارج از این هیت این تصمیم را اعلام می‌کند.»

او افزود‌: «بر اساس اصول و ضوابط شریعت با شما مشورت می‌کنیم‌. هر کس که از این ضوابط خارج شود متکبر است و مسوول عمل‌کرد خود است.»

با آغاز پادشاهی ملک عبداله در سال 2005‌، عربستان شاهد تغییرات مختلف شد. پیش از این نوره الفایز به عنوان اولین زن‌، معاون وزیر آموزش و‌ پروش شد.

بیشتر بخوانید:

«نمایش اعتراض زنان سعودی با رانندگی در خیابان»


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

اگر فروش بالا و استقبال عمومی از سینمای کمدی را از دیگر گونه‌های فیلم‌سازی در ایران جدا کنیم، به آسانی خواهیم دید که در سال‌های اخیر تنها تعداد انگشت‌شماری از آثار سینمایی بوده‌اند که توانسته‌اند تماشاگران بسیاری را به سالن‌های سینما بکشانند. البته حالا دیگر بر تمامی اهل فن و صاحب‌نظران عرصه‌ی هنر آشکار شده است که دلیل اقبال عمومی به فیلم‌های کمدی در ایران فقط و فقط شرایط بد اجتماعی جامعه‌ی ماست که به اصطلاح، مردم بیش‌تر دوست دارند تا فیلم‌های خنده‌دار ببینند. ریشه‌ی این همه افت و ضعف سینمای داستان‌گوی ما در کجاست.

با وجود آن‌که نگارنده خود به عنوان یک علاقه‌مند به سینما، گونه‌ی فیلم‌های غیرداستان‌گو را بر آثار داستان‌گو ترجیح می‌دهد و آن را به حقیقت سینما و زندگی واقعی بشر نزدیک‌تر می‌داند، اما واقعیت این است که توده‌های مردم در تمام دنیا به داستان‌گویی در سینما و درگیر شدن در کش و قوس‌های دراماتیک ماجرا بیش‌تر علاقه‌مندند تا نمایش واقع‌گونه‌ی آن‌چه در زندگی روزمره بر سر ما می‌رود. سینمای داستانی بیش از هر چیز دیگری به داستان وابسته است و داشتن فیلم‌نامه‌نویسان قدرت‌مندی که توانایی نوشتن متون تاثیرگذار را داشته باشند به طور مستقیم به وضعیت ادبیات در آن جامعه بستگی دارد.

وضعیت نشر کتاب، میزان کتاب‌خوانی، شرایط ترجمه، میزان ممیزی و در نهایت شمار نویسندگان چیره‌دست در هر جامعه‌ای می‌تواند از عوامل تعیین کننده‌ی وضعیت ادبیات در هر کشوری باشد. اگر به هر کدام از این فاکتورها نگاهی بیاندازیم به آسانی متوجه خواهیم شد که علت ضعف ادبیات ما در کجاست. اگر به شمارگان چاپ آثار با‌ارزش کلاسیک و یا روز ادبی جهان در کشورمان نگاهی گذرا بیاندازیم خواهیم دید که یک اثر باارزش جهانی که حداقل شمارگان چاپ آن در دیگر کشورها بالای صدهزار نسخه است در ایران به تعداد 2000 عدد چاپ می‌شود و اگر بدانیم نیمی از این نسخه‌ها به کتاب‌خانه‌های عمومی کشور داده می‌شود، عمق فاجعه را بیش‌تر در خواهیم یافت. با کمال تاسف فیلم‌نامه‌نویسان ما هم به طور عموم پشتوانه‌های ادبی ضعیفی داشته و میانه‌ی آن‌ها با ادبیات داستانی کلاسیک و روز دنیا خوب نیست. بسیاری از اهالی سینما در ایران با افتخار از عدم آشنایی خود با آثار ادبی جهان سخن می‌گویند و غالبن تنها شرط موفقیت افراد در سینما را تسلط بر تکنیک و حداکثر مشاهده‌ی آثار برتر تاریخ سینما می‌دانند. در طرف مقابل اگر به زندگی کارگردانان بزرگ تاریخ سینما نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که بیش‌تر آن‌ها دارای مطالعات قوی در زمینه‌ی ادبیات، فلسفه و دیگر شاخه‌های هنری بوده‌اند.

سر دیگر ماجرا که به اندازه‌ی ادبیات در ضعف و یا قدرت سینمای داستانی موثر است، میزان آشنایی، لمس و شناخت کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان با واقعیات موجود در آن جامعه‌ است. با کمال تاسف بیش‌تر سینماگران ما به سبب بیگانگی با طبقه‌ی متوسط و پایین جامعه و مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای حقیقی آن‌ها، روایت‌های‌شان نیز سردستی خام و نچسب است. حال اگر به چند نمونه‌ی موفق در سینمای داستانی ایران در چند سال اخیر نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که در مرحله‌ی نخست آن‌ها به‌طور عموم از پشتوانه‌ی ادبی خوبی برخوردارند و از سوی دیگر با مسایل و معضلات روز جامعه‌ی خود آشنایند. «اصغر فرهادی» به عنوان یک فیلم‌ساز موفق در گونه‌ی سینمای داستانی از نمونه‌های خوبی است که با دارا بودن پشتوانه‌ی قوی مطالعاتی و ادبی از سویی و شناخت مناسب از جامعه‌ی ایرانی و مسایلی که به آن مبتلاست، توانسته است تا آثاری را خلق کند که در کنار جنبه‌ی ارزش‌مند هنری‌اش، مورد توجه تماشاگران عام سینما نیز قرار بگیرد و از فروش بالایی در گیشه برخوردار باشد. شکی نیست که شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه‌ی ما در به‌وجود آمدن وضعیت موجود بدون تاثیر نبوده است، اما نباید فراموش کرد که در همین جامعه هم اگر هنرمندی بخواهد و بر سطح دانش خود بیافزاید و هم‌چنین نسبت به شرایط جامعه‌ی خود بیگانه نباشد، می‌تواند آثار باارزش و در عین حال پربیننده‌ای را خلق کند.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های داخلی ایران، روز شنبه، 24 سپتامبیر، تورج اصلانی مدیر فیلم‌برداری جوان سینمای ایران به دلیل آن‌چه «هم‌کاری غیرقانونی با فیلم‌های خارجی» عنوان شده، ممنوع الخروج شده است.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، وی که برای فیلم‌برداری چند پلان باقی‌مانده از فیلم سینمایی «بغض» به کارگردانی رضا درمیشیان و مذاکره با یک تهیه‌کننده بین‌المللی عازم ترکیه بود، پس از سوار شدن بر هواپیما و پیش از پرواز هواپیما، توسط ماموران به بیرون از هواپیما انتقال داده و از خروج وی از کشور جلوگیری شد.

اصلانی مدیر فیلم‌برداری فیلم‌هایی هم‌چون: «بدرود بغداد»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «سن پترزبورگ»، «سوت پایان»، «خواب سفید» و… بوده است. با وجود ممنوعیت تلویحی هم‌کاری با پروژه‌های خارجی، وی اخیرن در کشور ترکیه فیلم‌برداری فیلمی را به کارگردانی «بهمن قبادی به عهده داشت که در آن بازیگرانی هم‌چون «بهروز وثوقی» ایفای نقش می‌کردند.

اصلانی قرار بو در سفر به ترکیه، ضمن فیلم‌برداری پلان‌های باقیمانده فیلم «بغض»، مذاکراتی با کمپانی نیویورکی سوردریم که تهیه‌کنندگی چند فیلم از سینماگران دیگر ایرانی را هم به عهده داشته انجام دهد.

این کمپانی قرار بود از اصلانی به عنوان فیلم‌برداری یک فیلم اپیزودیک که قرار است به کارگردانی چهار کارگردان بین‌المللی یعنی «امیر کاستاریکا»، «می‌را نایر» فیلم‌ساز هندی برنده نخل طلا، «پائولو سورنتینو» کارگردان سر‌شناس ایتالیایی و «گیلرمو آریه‌گا» نویسنده فیلم‌های بابل و ۲۱ گرم ساخته الخاندرو گنزالس ایرانیتو ساخته شود، مذاکراتی را انجام دهد که از این هم‌کاری بازماند.

بیشتر بخوانید:

«‌حقوق فیلم‌سازان بازداشت شده باید رعایت شود»

«ممنوع‌الخروجی میرتهماسب مستندساز ایرانی»


 


مهشب تاجیک/ رادیو کوچه

ادبیات کودکان یکی از گونه‌های مهم در ادبیات است که نسبت به گونه‌های دیگر توجه چندانی از طرف ادبیات‌شناسان به آن نشده است. ادبیات کودکان از آن‌رو حایز اهمیت فراوان است که بسیاری از اندیش‌مندان و فلاسفه، دوره‌ی کودکی را مرحله‌ی خاصی در زندگی انسان‌ها می‌دانند. زیرا کودکان برای پذیرش یا رد بسیاری از افکار، باورها و عادت‌ها استعداد بسیاری دارند. بنابراین، دوره کودکی پایه‌ای است که شخصیت افراد در جوامع برای آینده در آن شکل می‌گیرد. تا آن‌جا که برخی از متفکران گفته‌اند، «آن‌گونه که کودکان زیستند، سرنوشت جوامع بعدی نیز همان‌گونه خواهد بود». از همین جا اهمیت و ارزش دوره‌ی کودکی به مثابه اولین مرحله در ساختن جوامع بشری روشن می‌شود. امروز به خصوص این مسئله اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند، زیرا به مدد تکنولوژی‌های جدید کودکان با دنیای کتاب و قلم و کاغذ بیگانه‌تر شده و به بازی‌های کامپیوتری و حاشیه‌های دنیای تکنولوژی مانند اینترنت روی آورده‌اند، بنابراین پرداختن به مقوله‌ی ادبیات کودکان آن‌گونه که به جذب کودک بپردازد و در شکل‌گیری او موثر باشد بسیار مهم است.

پیدا کردن یک مرز مشخص بین ادبیات کودک و ادبیات غیر کودک چندان ساده نیست. به خصوص گاهی که این مرزها به عمد شکسته می‌شود و گاه ادبیات جدی در قالب یک داستان یا شعر کودکانه نمود پیدا می‌کند. امروز نیز داستان‌های جهانی هستند که صد البته ادبیات کودکانه هست و نیست. این نوع داستان‌ها گاهی با نوشته‌ی بزرگ‌ترین نویسندگان ادبیات کودکانه جهان مانند «هانس ‌کریستین  اندرسن» و دیگرانی از این دست مقایسه می‌شود و گاهی به عنوان داستانی جدی با اندیشه‌ای خاص و غیر‌کودکانه نگریسته شده و از جهات مختلف به خصوص وجوه جامعه‌شناختی و شناختن اندیشه‌ی غالب آن روزگار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مانند داستان‌های «صمد بهرنگی» که ریشه‌ها بزرگ روان‌شاختی و جامعه شناختی دارد و نمی‌توان تنها آن را متعلق به ادبیات کودکان دانست.

در ایران، علی‌رغم قدرت و سابقه ادبی، ادبیات کودکان به معنای امروزی سابقه چندانی ندارد. این کمبود در زمینه ادبیاتی که به نام و برای کودک و نوجوان نگاشته می‌شد، قرار دارد و درباره‌ی افسانه، متلها و داستان‌های عامیانه صادق نیست. در واقع کودکان ایرانی از ادبیات خاص خود به کلی بی‌نصیب نبوده‌اند. ادبیات شفاهی و عامیانه ایران غنی است ولی این ادبیات مکتوب فارسی است که به علت فلسفه‌ی خاص تعلیم و تربیت، ضعف و فقر دارد. کودکان ما در گذشته در یک حالت فرمان‌بردار قرار داشته‌اند. آنان ادب و آداب بزرگان را در محفل چوب تر استاد و درس فرا گرفته‌اند و به حفظ طوطی‌وار مقولات و تعاریف عربی و غیر عربی که هرگز روزنه‌ای به دنیای شناخت و احساس آنان نداشت، پرداخته‌اند. اگر به کودک پرداخته شده نه به خاطر آن بوده تا کند و کاوی در روان آنان صورت گیرد تا جامعه‌ی او را بشناسد و برای بر آوردن نیازها و و ضرورت‌های روانی و جسمانی آنان، کاری به عمل آید. بلکه تنها در ساختار روایت‌گونه‌ی ادبیات از آنان نیز استفاده شده است تا تنها پندی نصیب و آویزه‌ی گوش کودکان نمایند تا با همان تفکر غالب فرمان‌برداری در هر رده‌ی سنی از خانواده تا جامعه رشد کنند.

این در تاریخ ادبیات کهن ما و شاید در ادبیات کلاسیک جهان به راستی کاستی و کمبود است‌. آنان همواره جامعه را از چشم بزرگان نگریسته‌اند و نه نگاه کودکان و نیازهای آنان بر مبنای سن‌شان. بزرگان ادبیات کلاسیک بدون در نظر گرفتن هم‌سان نبودن سن، تنها و تنها به فرزندان خویش اندرز داده‌اند‌، نصیحت کرده‌اند و راه را از چاه باز شناسانده‌اند. آن هم تنها راه و چاهی که آنان می‌دانستند و غیر از آن کودکان سرکشانی مستحق تنبیه و ملامت بوده‌اند. از این رو کودکان دنیا را نه از دریچه‌ی چشم خویش بلکه از نگاه دیگران می‌دیدند و کم پیش می‌آمد که این نگرش‌ها سرکشی کرده و شیوه‌ای نو بروز نماید.

کودکان با توجه به رده‌های سنی‌اشان دریافتی قوی و سریع و به دور از پیچیدگی‌های خاص ذهنی بزرگ‌سالان دارند، با توجه به نوع نگرش یک کودک به دنیا می‌توان دنیا را با زبان خودش و با به کارگیری قوه‌ی تخیل و خلاقیت برای او تعریف کرد. ادبیات کودکان باید این ویژگی را داشته باشد که کودک را به گونه‌ای جذب نماید که او تمایل داشته باشد این راه را از همین طریق دنبال کند. گاهی ممکن است اندیشه‌ا‌ی تازه و زیبا در بیانی پیچیده، ایستا و دشوار بیان گردد، و این موضوع باعث می‌شود هرگز به دنیای ذهن حساس کودک وارد نشویم و او نیز خسته شده و تا پایان ما را هم‌راهی نخواهد کرد‌. هر نویسنده و شاعری می‌تواند داستان‌گوی خوب کودکان باشد در صورتی‌که راز چگونه سخن گفتن مطابق با ذهن و سن آنان را دریابد. اگر نوشته‌های مربوط به کودکان مقاله‌های ژورنالستیک تهی از گوهر تخیل و نمایش باشند و اگر  نصیحت‌گر و یا دایم موعظه‌گر اخلاقیات خشک و مستقیم باشند، آن‌گاه این‌گونه نوشته‌ها و شعرها برای آنان قابل پذیرش نخواهد بود و آب در هاون کوبیدیم.

اگر ادبیات کودکان و نوجونان با چنین زیست هدف‌مندی دنبال شود و به اقتضای شرایط و اهداف و با شناخت روحیات و احساسات کودکان با توجه به این‌که کودک بالقوه خلاق است و کنجکاو و پی‌گیر و تنها نیاز به جرقه‌ای دارد تا این خلاقیت و هوش را هدف‌مند نماید، می‌توان در ادبیاتی به نام ادبیات کودک رویه‌هایی اتخاذ کرد تا هیچ‌وقت و نیرویی از کودک به بطالت هدر نشود و او با دنیای خود به گونه‌ای مستقیم و با دریافت‌های به‌طور کامل از دیدگاه خویش آشنا شود. می‌توان تاریخ زندگی بشر را برای او با خلاق‌ترین شیوه‌ها روایت کرد و ذهن او را طوری تربیت نمود تا به دنبال حقیقت آن‌چنان که شایسته و بایسته است برود.


 


خبر / رادیو کوچه

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، 25 سپتامبر، طرح یک فوریتی تحریم و تعقیب برخی مقامات آمریکایی را بررسی می‌کند. یک فوریت این طرح در مرداد ماه گذشته در مجلس ایران تصویب شده بود‌.

در صورت تصویب نهایی  این طرح‌، قوه قضاییه مکلف می‌شود مسوولان آمریکایی را‌ به دلیل ارتکاب جنایات بین‌المللی و جرایم علیه افراد و اتباع ایرانی تحت تعقیب قرار دهد.

ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنت آمریکا، جفری هاربسون فرمانده کنونی زندان گوانتانامو، پل برمر فرمان‌دار نظامی آمریکا در عراق از سال 2003، ریچارد پرل از مقامات نظامی آمریکا و ژنرال تامی فرانکس فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق جزو 26 مقامی هستند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح تعقیب و تحریم آن‌ها را در جلسه پیشین کمیسیون بررسی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

«انتشار فهرستی از مقام‌های آمریکایی مورد تحریم ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران در روز یک‌شنبه، 25 سپتامبر، دو مدیر عامل بانک‌های درگیر در ماجرای اختلاس بزرگ بانکی در این کشور برکنار خواهند شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از «منابع مطلع» در وزارت امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی به دلیل اختلاس 3000 میلیارد تومانی که چندی پیش در بانک صادرات و هفت بانک خصوصی و دولتی دیگر روی داد دو مدیر عامل بانک‌های درگیر از سمت خود برکنار می‌شوند اما این منابع نامی از مدیرانی که احتمالن تغییر خواهند کرد را به رسانه‌ها منتقل نکرده‌اند.

بانک صادرات که حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گشایش‌ اعتبار (LC) با نام آن باز شده و بانک ملی که بیش از هزار و دویست میلیارد تومان از این پول را پرداخت کرده است از جمله مهم‌ترین بانک‌های درگیر در این ماجرا هستند.

هم‌چنین وزیر اطلاعات نام بانک ملت را به دلیل شبه در پذیره‌نویسی بانک آریا که متعلق به گروه اختلاس‌کننده است، در زمره بانک‌های درگیر در ماجرا آورده است هر چند که مدیریت این بانک خود را از ماجرا مبرا می‌داند.

براساس این گزارش، بانک‌های سپه و رفاه کارگران دو بانک دولتی دیگری هستند که مبلغی از ال‌سی‌های سوری در آن‌ها تنزیل شده است. نام سه بانک خصوصی هم در این بین دیده می‌شود که عبارتند از بانک‌های سامان،‌ پارسیان و پاسارگاد.

 بیشتر بخوانید:

«بازداشت متهم اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی ایران»


 


آرش حسینی‌پژوه/ رادیو کوچه

«محمود عباس» در حالی مشغول دفاع از آرمان‌های فلسطین‌یان بود و در حالی به سیاست‌های اسراییل می‌تاخت که صندلی‌های روبه‌رو‌یش پر بود و حتا بارها سخن‌رانی‌اش با تشویق حاضرین هم روبه‌رو شد، درست بر عکس محمود دیگر که سخنانش و حملاتش به اسراییل گوش شنوایی نداشت.

«محمود عباس» در این سخن‌رانی با نشان دادن کپی درخواست رسمی فلسطین به سازمان ملل، به صورت رسمی خواسته خود و ملت‌اش را عنوان کرد، به رسمیت شناختن استقلال کشور فلسطین.

«محمود عباس» در این سخن‌رانی این‌گونه سخن گفت: «کسی که ذره‌ای وجدان داشته باشد، نمی‌تواند با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد مخالف باشد.»

ارایه این طرح از سوی فلسطین با علم بر این‌که آمریکا طرح را وتو خواهد کرد، می‌تواند هزینه سنگینی برای قدرت‌مندترین کشور جهان به هم‌راه داشته باشد

در حالی که این صحبت «محمود عباس» با کنایه‌ای به آمریکا هم‌راه بود، وی با طرح این مدعا که «سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تنها نماینده قانونی ملت فلسطین» است، و با بیان کردن اهداف پنج گانه فلسطینیان سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: «من از این‌جا با نام ملت فلسطین و سازمان آزادی‌بخش اعلام می‌کنم: ما دست خود را به سوی دولت و ملت اسراییل برای ساخت صلح دراز می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم: بیایید با یک‌دیگر آینده کودکان‌مان را بسازیم، آینده‌ای که در آن از آزادی، امنیت و شکوفایی بهره‌مند باشند. بیایید به جای ساخت ایست‌های بازرسی و دیوار حایل، پل بسازیم. بیایید رابطه هم‌کاری برابر میان دو کشور همسایه را به جای سیاست اشغال‌گری، شهرک‌سازی، جنگ، حذف و… بنا کنیم: فلسطین و اسراییل»

«محمود عباس» خطاب به جامعه جهانی سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «اکنون لحظه‌ای حقیقی است. مردم من منتظر شنیدن پاسخ جهان هستند. آیا به اسراییل این اجازه داده می‌شود که به آخرین اشغال‌گری در جهان ادامه دهد؟ آیا به اسراییل اجازه داده می‌شود که کشوری فرا قانونی و بالاتر از بازخواست باشد؟ آیا به اسراییل اجازه داده می‌شود که به نپذیرفتن قطع‌نامه‌های شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل، دادگاه بین المللی و مواضع اکثریت مطلق کشورهای جهان ادامه دهد؟»

رییس تشکیلات خود گردان فلسطین، سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: «وقت آن رسیده است که ملت فلسطین به آزادی و استقلال خود دست یابد. وقت آن رسیده است که رنج‌های میلیون‌ها آواره فلسطینی در وطن و تبعیدگاه پایان یابد، آوارگی پایان یابد و به حقوق خود دست یابند. برخی از آن‌ها مجبور شدند بیش از یک بار به مکان‌های مختلف مهاجرت کنند، در حالی که ملت‌های عرب در چارچوب آن چه به بهار عربی شهرت یافته، به سمت دموکراسی گام بر می‌دارند، زمان بهار فلسطینی هم رسیده است، زمان استقلال.»

«محمود عباس» سخنان خود را این‌گونه به پایان برد: «پشتیبانی کشورهای جهان از این خواست ما به معنای پیروزی حق، آزادی، عدالت، قانون و مشروعیت بین‌المللی است و حمایتی است از صلح و افزایش فرصت‌های موفقیت مذاکرات، پشتیبانی شما از برپایی کشور فلسطین و پذیرفتن آن به عنوان کشوری دایم در سازمات ملل متحد، بیش‌ترین سهم را در دست‌یابی به صلح در سرزمین مقدس دارد.»

واکنش‌ها

در حالی که می‌توان اسراییل و آمریکا را به عنوان جدی‌ترین مخالفان سخنان «محمود عباس» دانست، باید به برخی از گروه‌های فلسطینی مخالف نیز اشاره کرد، «محمود عباس» در سخنان خود موجودیت اسراییل را به رسمیت شناخت. این در حالی است که حماس یکی از گروه‌های نظامی-سیاسی فلسطینی هنوز قبول نکرده‌اند که اسراییل را به رسمیت بشناسند، و در خواست محمود عباس از سازمان ملل را «ریسک بزرگ» توصیف کردند.

چندی پیش «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا نیز، با بیان این‌که راه میان‌بری برای تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد، در دیدارش با محمود عباس، به او هشدار داده بود که هرگونه درخواست از شورای امنیت برای پذیرش عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو خواهد کرد.

در همین حال «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسراییل، در سخن‌رانی که در صحن سازمان ملل داشت، با اشاره به طرح فلسطینیان، هشدار داد و گفت: «از طریق یک قطع‌نامه در این سازمان نمی‌توان بین اسراییل و فلسطینیان صلح برقرار کرد» و در ادامه سخن‌رانی خود به حماس و حمایت‌های جمهوری اسلامی از آن اشاره کرد و حماس را تهدیدی برای اسراییل خواند و در حالی که گفت آمادگی مذاکره با محمود عباس در نیویورک را نیز دارد، خواهان آن شد که فلسطینیان، اسراییل را به رسمیت بشناسند.

در همین رابطه «فرهمند علی‌پور» روزنامه‌نگار در یادداشتی، معتقد است، ارایه این طرح از سوی فلسطین با علم بر این‌که آمریکا طرح را وتو خواهد کرد، می‌تواند هزینه سنگینی برای قدرت‌مندترین کشور جهان به هم‌راه داشته باشد.

آن‌چه که مشخص است محمود عباس با سخن‌رانی تاریخی خود، برگ جدیدی از روابط اسراییل و فلسطین را رقم زده است، حال باید منتظر بود و دید که آیا قطع‌نامه‌ای به نفع فلسطین صادر خواهد شد یا خیر، و در صورت صدور این قطع‌نامه آیا این تصمیم شورای امنیت می‌تواند میان اسراییل و فلسطین صلح ایجاد کند؟


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های ترکیه روز یک‌شنبه، 25 سپتامبر، اعلام کردند که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی دولت و شورشیان کرد در این کشور پنج نفر از ماموران امنیتی کشته و ۹ نفر هم زخمی شده‌اند.

به گفته مقام‌های ترکیه، در جریان این درگیری که در شهر سیرت، واقع در جنوب شرقی این کشور روی داد، سه نفر از شورشیان کرد هم کشته شده‌اند.

درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و شورشیان کرد در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با حمله ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.کا.‌کا) در شمال عراق، شدت گرفته است.

ترکیه، پ‌ک‌ک را متهم می‌کند که از پای‌گاه‌هایش در شمال عراق برای انجام حملات خود در ترکیه استفاده می‌کند.

 بیشتر بخوانید:

«احتمال عملیات زمینی علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق»


 


یک‌شنبه 3 مهر 90 / 25 سپتامبر 2011

اجرا: اعظم

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

مجله جاماندگان- «444 روز رویایی برای خمینی»- شراره سعیدی

بخش اول خبر‌ها

پس‌نشینی تند- «آشتی با پرده‌های سپید»- اکبر ترشیزاد

روز‌نگاشت- «دیدبان آدم‌های از یاد رفته»- محبوبه شعاع

مجله خبری کابل‌- آرین

تمام رخ- «صلح با مهر قطع‌نامه»- آرش حسینی‌پژوه

بخش دوم خبرها

پرسه- «رسانه و گردش‌گری، ارتباطی صادقانه»- سیمین

دایره‌ی شکسته- «اتل متل توتوله»- مه‌شب تاجیک

بخش سوم خبرها


 


محمد مصطفایی / وکیل پایه یک دادگستری

نه جوان – پنج دختر و چهار پسر‌- در مشهد در منزلی بودند. ماموران پلیس امنیت بدون داشتن مجوز از مقام قضایی، وارد خانه شده و قصد دستگیری جوانان را داشتند، یکی از دخترها از ترس مامورین امنیت و این‌که در صورت دستگیری آبرویی برایش باقی نواهد ماند، خود را از طبقه ششم ساختمان به پایین پرتاب پرتاب کرده و جان می‌دهد. این خبر را خبرگزاری ایسنا در سایت خود منتشر کرده است، ناصر حجاریان رییس پلیس امنیت خراسان رضوی، برای توجیه تخلف و جرم ارتکابی خود به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: «مرگ این دختر جوان در جریان حمله تیم‌های عملیات ویژه پلیس امنیت عمومی صورت گرفته است»، وی می‌افزاید: «حمله ماموران پلیس به یک مهمانی «شیطانی» صورت گرفته است. در این حمله چهار دختر و چهار پسر دستگیر شده‌اند.

در این خصوص نکاتی قابل تامل است:

1.  رئیس پلیس امنیت خراسان رضوی اقرار می‌کند، «مرگ این دختر جوان در جریان تیم‌های عملیات ویژه پلیس امنیت عمومی صورت گرفته است» این در حالی است که پلیس، حق حمله و به خصوص وحشیانه به منزل کسی را به هیچ عنوان ندارد، به خصوص این‌که چند جوانی که امکانی برای فرار و یا حمله به نیروی انتظامی را ندارند. پلیس در چنین مواردی حق دخالت و ورود به منزل کسی را ندارد.

2.  پلیس در جرایم مشهود تنها زمانی می‌تواند مداخله کند که اولن جرم در منظر عمومی صورت گرفته باشد یا این‌که پلیس خود وقوع جرم را دیده باشد. اگر جرمی در منزل فردی صورت‌ گیرد، از آن‌جا که در منظر عمومی نبوده است، در صورتی می‌تواند دخالت کند که از مقام قضایی دستور قضای داشته باشد. حمله پلیس در این‌گونه موارد خود‌سرانه بوده و به دلیل حمله غیر‌قانونی پلیس و این‌که پلیس طبق قوانین نیروهای مسلح و قانون آیین دادارسی کیفری صرفن با رعایت موازین امنیتی و بر اساس قانون و با دستور مقام قضایی و هدایت مقام قضایی می‌تواند مداخله کند و این مداخله حدالامکان نباید با خساراتی مادی و جسمانی توام باشد.

3.  این عمل پلیس امنیت عمومی، جرم به حساب آمده و مامورین در قتل این دختر مسوولیت کیفری دارند. اما پلیس برای اینکه مسوولیت خود را منتفی کرده و از ارتکاب جرم شانه‌ خانی کند، در مصاحبه عالی‌ترین مقام پلیس امنیت عمومی اعلام می‌کند، در حمله به یک پارتی شیطانی، این دختر بی‌گناه از طبقه ششم پرتاب شده است. هر چند این امکان وجود دارد که پلیس خود در پرتاب این دختر نقش داشته باشد، بدین نحو که دختر از ترس دستگیری، به ماموران پلیس بگوید که اگر من را دستگیر کنید خود را از طبقه ششم به پایین پرتاب می‌کنم و ماموران خاطی هم بدون در نظر گرفتن این موضوع مهم برای دستگیری این دختر اقدام کرده و او را در شرایط بحرانی قرار داده بودند. در نهایت دختر بی‌گناه برای حفظ آب‌روی خود که در شهری مذهبی زندگی می‌کند خود را از طبقه ششم به پایین پرتاب کرده است.

4.  جای تعجب نیست که پلیس در مصاحبه‌های خود برای لاپوشانی تخلفات مامورین از چنین جملات و کلماتی مانند پارتی شیطانی به نفع خود استفاده کند. تا اذهان عمومی را منحرف و جریحه‌دار نماید.  در حالی که اگر هم پارتی وجود داشت اولن-  همان‌طور ک گفته شد پلیس حق حمله و یورش ندارد و ثانین‌– هشت جوان چه نوع پارتی می‌خواهند آن‌هم در شهری مذهبی راه بیاندازند که بخواهیم بر روی آن نام شیطانی بودن را بگذاریم.

5.  هشت نفر در حال حاضر بازداشت شده و مطمئنن آن‌ها تحت فشارهای شدید روحی و روانی و جسمی قرار دارند تا اقرار به ارتکاب جرم کرده تا تخلف پلیس پوشانده شود. تخلفی که جان یک دختر جوان بی‌گناه در میان بوده و پلیس عامل و مسبب اصلی قتل این دختر بوده است.

6.  پلیس امنیت عمومی متاسفانه در سال‌های اخیر بیش از آن‌که بخواهد امنیت اجتماع را حفظ کند، خود بر هم زننده امنیت عمومی بوده است. دستگیری‌های خودسرانه دختران و پسران، نظامی کردن فضای عمومی کشور و دخالت بیجا دررابطه خصوصی افراد به خصوص وارد حریم خصوصی خانواده‌ها شدن، از جمله مواردی است که امنیت عمومی را بر هم می‌زدند.

در نهایت از خانواده این دختر کشته شده، می‌خواهم که برای پای‌مال نشدن خون دخترشان، تا جایی که در توان دارند، با پلیس امنیت عمومی برخورد کنند و نگذارند پلیس به صورت واهی و خود سرانه، امنیت جوانان دیگر را به هم زنند. این حق برای خانواده مقتول وجود دارد که از ماموران خاطی شکایت کنند و احقاق حق نمایند. حتا خانواده بازداشت‌شدگان هم می‌توانند به دلیل تخلف پلیس شکایت کنند و نگذارند پلیس با تریبون‌های که در اختیار دارد سو‌استفاده کرده و بازداشت‌شدگان را تحت شکنجه‌های جسمی و روحی برای اخذ اقرار قرار دهند. هم‌چنین بر فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و هم‌چنین وکلای دادگستری است تا این موضوع را به جد پی‌گیری کنند تا حقوق دختری بی‌گناه ضایع نگردد.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

سلام مجید‌جان

اون‌روزکه تو هیجده ساله بودی و در میدان مین دشمن‌، عقیده‌ات را برماندن ترجیح دادی من و دوستام هم تلاش می‌کردیم نارنجک‌ها و تانک‌های پلاستیک بیش‌تری از آقای سعیدی مدیر کلاس پنجم دبستانمان بگیرم تا به جبهه بفرستیم اماتو با تنی مجروح به مشهد آورده شده بودی بی‌آن‌که ما بدانیم و وقتی‌که به خونه آورده شدی پاهایت درزیرملافه پنهان بود بی‌آن‌که ما چیزی بدانیم که بابا آن‌قدر گریه کرد و تازه فهمیدیم چه اتفاقی افتاده بود و تو هم آن‌قدر آروم بودی که خاطرم نیست چه کسی بود جفتی عصا دردستش بود و آورد که من فهمیدم و دیدم همان پایی که چهل کیلومتر رکاب زده بود و در زمین فوتبال با مهارت گل می‌زد گفتی درجایی جا مانده و از چهار نفری که با بزرگ‌کردن شناس‌نامه‌تان دلاورانه به جنگ رفته بودید تنها تو بودی که آن‌گونه برگشتی!

ولی جنگ هم تمام شد و ما پیروز نشدیم‌. به ناچار قطع‌نامه با صدام امضا شد اما او محاکمه نشد او آغاز‌گر جنگ بود اما امروز حاکمان بغداد ما را متهم به ادامه جنگ می‌دانند‌! آن‌روزها فرماندهان ما دربیرون از میدان جنگ رمز پیروزی را در گذر از کربلا و رسیدن به قدس فریاد می‌زدند اما خود همان موقع در راه اروپا و فروش غنایم جنگ در رقابت بودند تا امروز توانسته باشند ثروت‌های ملی را یکی پس از دیگری به  تاراج برده و یا حقوق مادی و معنوی مردم را مصادره به میل کنند. آری آینده و زندگی همسران و فرزندان شهدا. مجروحین. اسرا. مفقودین ناچار را که خودت میدانی با فریب به منت سهمیه و امتیاز عده‌ای را آن‌گونه عادت دادند که فرهنگی سازمانی و اداری گشت و باعث آن شد که این قشر هم‌چو گوشت قربانی در هر زمان مورد استفاده قرار گیرند.

مجروحین اعصاب و روان شیمیایی هم که خود با آن‌ها هم‌دردی عده‌ای  رابه اجبار و ناچار پناهنده به غربت کردند بسیاری نیز از زور مصرف انواع مسکن‌ها و مخدرها معتاد یا فراری از زندگی به ناکجاها‌یی که باز تو می‌دانی خزیدند! چه می‌دانم تو الان و بسیاری کجا هستی و چکار می‌کنی ولی حتمن به آرمان شهدای جنگ هم فکر می‌کنی و از غربت آن شب سرد سفر مرو که علتش را همه می‌توانستند درک کنند تنها تو دانسته بودی‌! راستی یادم اومد از تو پرسیده بودم چرا شب حمله پوتین نپوشیدی تو گفتی از بزرگی اندازه پایم نمی‌شد و کتونی‌های خودم را پوشیدم تا سریع‌ترباشم. راستی که جنگ هم بازیچه‌ای‌‌ بود برای امروز شما اما هرشب شمع روشن می‌کنم و فقط عکس‌هایمان را می‌بینم.

نخواه که این‌جا هم خفه شوم و چیزی نگویم‌.

جان‌باز مجید صبایی / تهران / زندان اوین

برادرت ابوالفضل


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

یکم مهرماه برابر است با زادروز «ابراهیم حاتمی‌کیا» از کارگردان‌های ایرانی. وی که زاده سال 1340 خورشیدی است، فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد و به غیر از کارگرانی به فیلم‌نامه‌نویسی و تدوین فیلم‌های سینمایی نیز پرداخته‌است. حاتمی‌کیا تا کنون موفق شده برای فیلم‌های «دیده‌بان»، «مهاجر»، «آژانس شیشه‌ای»، «به نام پدر» و «به رنگ ارغوان» برنده جایزه از جشنواره فیلم فجر شود.

«ابراهیم حاتمی‌کیا» در یکم مهر‌ماه سال 1340 در یک خانواده مذهبی با اصالت آذربایجانی، در تهران متولد شد. باورها و اعتقادات مذهبی خانواده مانع از تماشای تلویزیون و راه‌یابی وی به سینما می‌شد و همین کمبود، عطش وی را تشدید ساخت. او که فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌نامه‌نویسی از دانش‌کده سینما و تاتر دانش‌گاه هنر است، آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی را دو عاملی دانسته که او را به سوی سینما سوق داده است.

ابراهیم فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال 1359 با نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد و با تجربه‌ای که در ساخت چند فیلم مستند در دوران جنگ کسب کرده بود شرایط را برای فیلم سازی خود فراهم کرد.

حاتمی‌کیا در سال 1364 نخستین فیلم بلند خود را به نام «هویت» ساخت. هویت به مسایل اجتماعی روز آن زمان و جریانات پر تب و تاب سیاسی سال‌های اولیه انقلاب می‌پرداخت و کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایشات سیاسی آن دوران پر آشوب ارائه دهد. او در دومین تجربه سینمایی خود فیلم «دیده بان» و پس از آن فیلم‌های «مهاجر»، «وصل نیکان» و «کرخه تا راین» که اغلب علاقه‌مندان به سینما و منتقدان این فیلم را به‌ترین فیلم وی می‌دانند را ساخت. فیلمی که به زیبایی به تبعات جنگ از زوایای مختلف می‌پردازد.

فیلم بعدی حاتمی‌کیا در سال 1372 «خاکستر سبز» بود که نه تنها در میان آثار او بلکه در آثار سینمای آن زمان ایران تجربه‌ای متفاوت است. خاکستر سبز ماجرای عشقی دو ملیتی را در میان فضای جنگ زده کشور بوسنی بین یک خبرنگار ایرانی و یک دختر بوسنیایی روایت می‌کرد. این فیلم نیز مانند از کرخه تا راین بار احساسی زیادی داشت.

سپس حاتمی‌کیا بعد از دو سال دو فیلم «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» را ساخت و در سال 1376 فیلم «آژانس شیشه‌ای» را ساخت، فیلمی که بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت و فیلمی به شدت انتقادی درباره فضای پس از جنگ بود با دیالوگ‌های زیبا و ماندگار.

فیلم بعدی حاتمی‌کیا «روبان قرمز» بود که با وجود آن‌که برخوردار از همان مضامین و مفاهیم فیلم‌های حاتمی‌کیا است ولی تجربه‌ای متفاوت به نظر می‌رسد. در سال 1379، وی «موج مرده» را ساخت. موج مرده درباره تقابل دو نسل است، پدری از نسل جنگ و پسرش که از نسل کاملن متفاوت بعد از جنگ است. حاتمی‌کیا هم‌زمان در همان سال سریال «خاک سرخ» را ساخت که در سال 1381 به پایان رسید و سریال دیگری که وی در سال 1385 ساخته «حلقه سبز» نام دارد.

پروژه بعدی حاتمی کیا در سال 1380 ساخت فیلم «ارتفاع پست» بود. فیلمی که از نظر ماجرا در سینمای ایران کاملن جدید بود. گروگان‌گیری در اثر مشکلات اقتصادی و اجتماعی تحمیلی از سوی جامعه مضمونی بود که ارتفاع پست را در جشنواره فیلم فجر سال 81 به فیلم برتر تماشاگران جشن‌واره بدل کرد.

«به رنگ ارغوان» فیلم بعدی اوست این فیلم پس از چهار سال توقیف، در بیست و هشتمین جشن‌واره فیلم فجر حضور یافت و جایزه سیمرغ بلورین به‌ترین فیلم جشن‌واره را به‌دست آورد. سال بعد از آن حاتمی‌کیا فیلم «به نام پدر» را ساخت که در دوره بیست و چهارم جشن‌واره فیلم فجر به نمایش در آمد و واکنش های متفاوتی را در برداشت. فیلم «دعوت» در سال 1387 و فیلم «گزارش یک جشن» در سال 1389 از دیگر فیلم‌های این گارگردان ایرانی است که تا کنون ساخته است.

ابراهیم حاتمی‌کیا که اکنون پنجاه ساله است در طول دوران کاری خود به غیر از کارگرانی به فیلم‌نامه‌نویسی و تدوین فیلم‌های سینمایی نیز پرداخته ‌است و تا کنون موفق شده برای فیلم‌های «دیده‌بان»، «مهاجر»، «آژانس شیشه‌ای»، «به نام پدر» و «به رنگ ارغوان» برنده جایزه از جشن‌واره فیلم فجر شود.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

سایت سوره

فرهنگ‌سرا


 


خبر / رادیو کوچه

منابع پزشکی در یمن روز شنبه، 24 سپتامبر، اعلام کردند در حمله نیروهای ارتش یمن علیه تجمع‌کنندگان در میدان «تغییر» در صنعا 40 تن کشته و 54 نفر زخمی شده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود در حمله به این میدان که به نماد مخالفان علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن تبدیل شده است 28 تن کشته شدند.

این درگیری چند ساعت پس از بازگشت علی عبداله صالح به یمن به وقوع پیوست.

رییس جمهوری یمن سه ماه پیش هنگام حضور در مسجد ریاست جمهوری مورد سو‌قصد قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

صالح پس از این حادثه برای درمان به سعودی منتقل شد و شام‌گاه جمعه به صنعا بازگشت.

او پس از بازگشت خواستار آتش‌بس شد‌، اما درگیری بین گارد ریاست جمهوری بین فرزندش احمد علی عبداله و نیرهای احمد الاحمر سرلشکر جدا شده از ارتش از سرگرفته شد.

علی عبداله صالح از 32 شال پیش در یمن حکومت می‌کند و مخالفان خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.

بیشتر بخوانید:

«انفجار و درگیری در شمال پایتخت یمن»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

در یک روی‌داد ترافیکی در ولایت کندهار در جنوب افغانستان، هشت تن کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند.

زلمی ایوبی مسوول دفتر مطبوعات ولایت کندهار گفت، این رویداد صبح امروز زمانی رخ‌داد که دو بس (اتوبوس) مسافربری باهم برخورد کردند.

به گفته وی زخمی‌های این روی‌داد مسافران این بس‌ها (اتوبوس‌ها)‌ می‌باشند که به شفاخانه انتقال شده‌اند.

مسوولان ترافیک در کندهار می‌گویند این روی‌داد ترافیکی در اثر بی‌توجهی رانندگان بس‌ها رخ داده است.

در این حال برخی از رانندگان در شاه‌راه‌ کابل- کندهار می‌گویند خرابی جاده‌ها و نبود علایم ترافیکی نیز سبب بروز این‌گونه حوادث می‌شود.

بخش‌های از شاه‌راه کندهار– کابل به دلیل انفجار ماین‌های کنار جاده تخریب شده و بعضن سبب حوادث ترافیکی می‌شود.

این در حالی‌ست وزارت فواید عامه افغانستان هفته‌ی گذشته اعلام کرد بازسازی بخش‌های تخریب‌شده این شاه‌راه را آغاز کرده است.


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 23 سپتامبر، به وقت آمریکا، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، از اظهارات او پیرامون واقعه هولوکاست و حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد کرده است.

آقای بان که روز جمعه‌ با رییس جمهوری اسلامی در نیویورک دیدار کرد، به آقای احمدی‌نژاد گفت که مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌بایست از طریق گفت‌وگو حل شود به طوری که جامعه جهانی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان یابد و در این مسیر، هم‌کاری و تبعیت کامل ایران از قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، نقش کلیدی دارد.

آقای بان هم‌چنین با اشاره به سخنان روز پنج‌شنبه آقای احمدی‌نژاد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که مجمع عمومی بر اساس اصل احترام متقابل، تحمل آرای دیگران، و تفاهمات بین فرهنگی شکل می‌گیرد و طرح مسایلی چون انکار هولوکاست یا ابراز تردید نسبت به حملات یازدهم سپتامبر در چنین اجلاسی «پذیرفتنی» نیست.

رییس جمهوری اسلامی در سخنان خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: «کشورهای سلطه‌گر با استفاده از شبکه استعماری رسانه‌ها در برابر سوال از هولوکاست سوال‌کننده را مورد هجمه و تهدید قرار می‌دهند و در برابر سوال از ۱۱ سپتامبر تهدید به تحریم و حمله نظامی می‌کنند.»

دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین در این دیدار نسبت به اعدام یک نوجوان که چند روز پیش در تهران صورت گرفت اظهار تاسف کرد و خواستار توجه ایران به حقوق بنیادین شهروندی و حقوق سیاسی افراد شد.

به نظر می رسد اشاره آقای بان به اعدام علیرضا ملاسلطانی است که به جرم قتل روح‌اله داداشی قوی‌ترین مرد ایران در جریان یک نزاع خیابانی به اعدام محکوم شده بود و چند روز پیش در ملا‌عام اعدام شد.

بیشتر بخوانید:

«‌علت اصلی مشکلات بشر، شیوه کنونی مدیریت جهان است»


 


رادیو کوچه

1513 میلادی- اقیانوس آرام در ابتدا در چنین روزی توسط «واسکو بالبوآ»  (Vasco Nunez de Balboa)  دریانورد اسپانیایی کشف شد‌. او برای گذر از باریکه پاناما و رسیدن به اقیانوس آرام به شهرت رسید.

ولی این کشف تنها در سواحل پاناما و غرب این اقیانوس صورت گرفت. پس از چندی «فردینان ماژلان» دیگر دریانورد مشهور آن زمان، به هنگام دیدار از این اقیانوس، آن را آرام و بدون توفان‏های شدید دید، از این رو آن را «اقیانوس آرام» نامید.

این بزرگ‌ترین پهنه آبی جهان از شرق به قاره آمریکا، از جنوب به قطب جنوب، از شمال به دریای برینگ و از غرب به آسیا و اقیانوسیه کشیده می‌شود.

1959 میلادی- «اس. دبلیو. آر. دی‌. باندرانایکه» (S. W. R. D. Bandaranaike) نخست وزیر وقت کشور سریلانکا به دست یک راهب بودایی کشته شد. وی که فارغ‌التحصیل دانش‌گاه آکسفورد انگلستان بود و در سال 1952 حزب «آزادی ملیون سریلانکا» شامل کارگران‌، کشاورزان و معلمان را تاسیس کرد‌. وی سپس با چهار حزب سوسیالیست و سوسیال دمکرات کشور خود ائتلاف کرد و با شعار «سریلانکا متعلق به سریلانکایی‌ها است و زبان رسمی کشور باید زبان بومی باشد»، در سال 1956 انتخابات را برد و نخست وزیر شد.

پس از ترور باندرانایکه‌، مردم خواهان آن شدند که همسر او «سیریما» برجایش بنشیند، بنابراین وی تا لحظه مرگ در سال 2000 سه دور متناوت نخست وزیر سریلانکا بود. در این میان حزب آزادی ملیون و احزاب موتلفه سریلانکا در سال 1994 «چاندریکا»دختر باندرانایکه را هم رییس جمهوری کردند.

1970 میلادی- «اریک ماریا رمارک»  (Erich Maria Remarque) نویسنده آلمانی در‌گذشت. وی در نیمه دوم عمر به آمریکا مهاجرت کرده بود‌، اما کتاب‌هایش را هم‌چنان به زبان آلمانی می‌نوشت.

معروف‌ترین کتاب‌های «جبهه غرب آرام است»، «زمانی برای زیستن و زمانی برای مردن»، «طاق نصرت»، «جاده فرعی»، «شب در لیسبون» هستند و به خاطر رمان ضد جنگ «در جبهه غرب خبری نیست» به شهرت رسید.

کتاب‌های این نویسنده نتیجه تجربه‌های زندگانی خود اوست‌. در بیش‌تر آثار او نکوهش مادیگری به چشم می‌خورد.

1325 خورشیدی- «علی پروین» از پیشکسوتان فوتبال ایران در تهران، به دنیا آمد. علاقه پروین به فوتبال از همان سال‌های کودکی شکل گرفت‌. در زمین‌های خاکی محله دولاب فوتبال بازی می‌کرد. و به‌طور جدی از دوازده سالگی و در خیابان ۱۷ شهریور و محلات شیوا و غیاثی به فوتبال پرداخت.

پروین در جوانی به تیم البرز پیوست که در واقع تیم دسته دوم باش‌گاه کیان بود و در سال 1346 به باش‌گاه پیکان راه یافت.

در بیست وچهار سالگی توسط «محمد بیاتی» (مربی وقت) به تیم ملی دعوت شد و در شهریور ۱۳۴۹ و در رقابت‌های جام عمران منطقه‌ای در مقابل تیم ملی فوتبال پاکستان در نیمه دوم به میدان آمد و یکی از هفت گل ایران را نیز به ثمر رساند. وی دوازده روز بعد (۲۷ شهریور) برای اولین بار با پیراهن پرسپولیس در مصاف با تیم عقاب قرار گرفت.

وی در حال حاضر عضو هیت مدیره باش‌گاه پرسپولیس است.

  ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1897 میلادی- «ویلیام فاکنر» نویسنده آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات (۱۹۴۹) و صاحب آثاری چون «خشم و هیاهو»، «روشنایی ماه اوت» متولد شد.

1906 میلادی- «دمیتری شوستاکوویچ» (Dmitri Shostakovich) آهنگ‌ساز روس و یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان قرن بیستم به‌دنیا آمد، اوج شهرت او در زمان جنگ جهانی دوم و به‌خاطر اثر معروفش «سمفونی لنینگراد» بود.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

راسخون


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) بازتاب انتقاد شدید رییس جمهوری از سیاست‌های آمریکا و غرب در سازمان ملل

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=7&day=3&id=1085217

رسانه‌های جهان با بازتاب گسترده سخنان دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری در شصت و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل عمومن بر این نکته تاکید کردند که رییس جمهوری ایران امسال با لحنی تندتر سیاست‌های غرب و به ویژه آمریکا را در موضوع‌های مختلف جهانی به باد انتقاد گرفت، انتقادهایی که واکنش سریع آمریکا، اسراییل و برخی کشورهای غربی را در پی داشت.

در همین زمینه، رویترز در مطلبی تحت عنوان «کاخ سفید اظهارات احمدی‌نژاد را رد کرد»، نوشت: کاخ سفید انتقادات محمود احمدی‌نژاد از سیاست‌های آمریکا در سخن‌رانی روز پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را رد و دولت ایران را به سوء رفتار با شهروندان خود متهم کرد. هم‌چنین الجزیره انگلیسی با چاپ این تیتر که «احمدی‌نژاد از آمریکا به شدت انتقاد کرد»‌، نوشت: در سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاهای دولت آمریکا از دیدگاه وی تشریح شد. آن‌چه در زمان سخن‌رانی آقای احمدی‌نژاد برجسته بود، خروج افراد در زمان سخن‌رانی‌اش بود.

اسراییل روز پنج‌شنبه محمود احمدی‌نژاد را به تهدیدکردن صلح جهانی در سخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد متهم کرد.

دیوید کامرون‌- نخست وزیر انگلیس‌- روز پنج‌شنبه دقایقی پس از سخن‌رانی ضدغربی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خروج دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی را از سالن  نشست در پی داشت، شخصن از احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

2) دیکتاتور یمن در میان خون و آتش به صنعا بازگشت

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=7&day=3&id=1085186

سرانجام پس از 3 ماه شایعه‌های متعدد مبنی بر عدم بازگشت علی‌ عبداله صالح به یمن نیمه‌شب جمعه گذشته دیکتاتور این کشور به‌طور کاملن محرمانه به صنعا بازگشت. در پی بازگشت صالح به یمن درخواست مسوولان بین‌المللی مبنی بر کناره‌گیری دیکتاتور از قدرت شدت گرفته است درحالی که درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به صالح و انقلابیون بیش از 140 کشته و زخمی بر جای گذاشت.

کیهان

1) مخالفت حماس و جهاد اسلامی با تشکیل دولت مستقل فلسطین در کنار اسراییل

http://www.kayhannews.ir/900703/16.htm#other1602

جنبش حماس و جهاد اسلامی نسبت به درخواست رسمی محمود عباس از سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین واکنش نشان دادند و آن را شکست خورده دانستند.

2) واریز مرحله هشتم یارانه‌ها از هفته دوم مهرماه

http://www.kayhannews.ir/900703/4.htm#other410

مدیرعامل سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها گفت: «مرحله هشتم یارانه نقدی به مبلغ هر نفر 45هزار و 500 تومان، هفته دوم مهرماه سال جاری به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود.»

اعتماد

1) اروپا سوریه را تحریم کرد

http://www.etemaad.ir/Released/90-07-03/144.htm

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین فشارهای خود علیه دمشق به بهانه آن‌چه محدود کردن بیش‌تر این کشور خواند، تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقامات و شرکت‌های سوری اعمال کرد. شورای اتحادیه اروپا روز گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه دولت سوریه اعمال کرده و سرمایه‌گذاری در بخش نفت این کشور را ممنوع اعلام کرد. اعطای وام به بنگاه‌های اقتصادی در سوریه که در کشف، تولید و تصفیه نفت خام نقش دارند، ممنوع اعلام شده است. شورای اتحادیه اروپا در اقدام دیگری علیه سوریه و در ادامه دخالت‌های خود در امور داخلی این کشور تحویل اسکناس چاپ شده در اروپا به بانک مرکزی سوریه را ممنوع کرد.

2) نمایش 10محصول دفاعی برای نخستین بار در رژه نیروهای مسلح

http://www.etemaad.ir/Released/90-07-03/204.htm

رژه بزرگ نیروهای مسلح، پنج‌شنبه گذشته، هم‌زمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس در جوار حرم امام خمینی برگزار شد. به گزارش فارس، دراین رژه برخی از دست‌آوردهای مهم دفاعی در حوزه‌های موشکی، راداری، هواپیماهای بدون سرنشین، شناورهای سطحی و زیر سطحی، پروژه‌های نبرد هوایی و… که هم‌اکنون در یگان‌های رزم سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌کارگیری می‌شوند، به نمایش درآمد.

جام جم

1) ایران، نایب رییس مجمع عمومی سازمان ملل شد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100855013868

به دنبال انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رییس شصت‌و‌ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در مرداد ماه گذشته، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان رییس جلسه بعدازظهر اولین روز مجمع عمومی سازمان ملل، آن را اداره کرد. در این نشست، تعدادی از سران و روسای کشورها سخن‌رانی کردند. نشست امسال مجمع عمومی با شرکت بیش از ٨٠ نفر از سران کشورها در نیویورک آغاز به کار کرد. رییس‌ جمهوری کشورمان پنج‌شنبه ‌شب در این نشست سخن‌رانی کرد. ایران به مدت یک‌سال و تا پایان مجمع شصت‌وششم نایب رییس این مجمع خواهد بود.

2) باهنر: این هفته تکلیف سوال از رییس ‌جمهوری را روشن می‌کنیم

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100855013930

محمدرضا باهنر، نایب ‌رییس‌ مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی انتقادات از عمل‌کرد هیت رییسه در خصوص طرح سوال از رییس‌ جمهوری گفت: «این هفته در هیت رییسه با نماینده افرادی که به دنبال سوال از رییس ‌جمهوری هستند، جلسه‌ای می‌گذاریم و با چک کردن امضاهای باقی‌مانده، وضعیت سوال از رییس‌ جمهوری را روشن می‌کنیم.»

رسالت

1) هاشمی از آبروی خود برای ائتلاف اصلاح‌طلبان خرج نکند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=76521

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان این مطلب که اصلاح‌طلبان با از دست دادن لیدرهای خود، چاره‌ای جز به کارگیری نیرویی نافذ، هم‌چون هاشمی برای هماهنگی برنامه‌های خود ندارند، گفت: «هاشمی نباید از آبروی خود برای ائتلاف اصلاح‌طلبان استفاده کند، چرا که در شان عضو هیت امنای انقلاب نیست که سرگروه ائتلاف توفان زده‌ها شود.»

2) هدف‌مندی یارانه‌ها فقر و نابرابری در ایران را به شدت کاهش داد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=76502

بانک جهانی در گزارشی تحلیلی از اقتصاد ایران رشد اقتصادی و تورم ایران برای امسال را به ترتیب 2.5 و 20 درصد پیش بینی و تصریح کرد هدف‌مندی یارانه‌ها فقر و نابرابری در ایران را شدیدن کاهش داده است.

دنیای اقتصاد

1) دلایل اتهام‌زنی متخلفان اختلاس بزرگ

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=270812

موضوع رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ در شبکه بانکی کشور هم‌چنان خبرساز است و در تازه‌ترین تحولات این پرونده رییس سازمان بازرس کل کشور گفته است: «عده‌ای از متخلفان پرونده اختلاس بزرگ در حال اتهام‌زنی به دیگران هستند تا به این وسیله فرافکنی کنند و نباید اجازه دهیم عده‌ای سو‌استفاده‌گر هر کسی را متهم کنند.»

2) برکناری دو مدیر بانکی توسط وزارت اقتصاد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=270805

منابع مطلع در وزارت امور اقتصادی و دارایی از احتمال تغییر در مدیرعاملی بانک‌های درگیر در اختلاس اخیر خبر می‌دهند. در پی سو‌استفاده مالی چند هزار میلیارد تومانی اخیر که چند بانک بزرگ کشور را درگیر خود کرده است خبرنگار ایسنا مطلع شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و تصمیم‌گیری به منظور تغییر مدیرعامل دو بانک است.


 


خبر / رادیو کوچه

گزارش‌ها از لیبی، از پیش‌روی نیروهای دولت انتقالی به سوی مرکز شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی، در روز یک‌شنبه، 25 سپتامبر، حکایت دارد.

پس از روزها درگیری سنگین در این منطقه، مخالفان سرهنگ قذافی روز شنبه موفق شدند که از دو جهت به سوی مرکز شهر سرت پیش‌روی کنند.

مخالفان خود را برای یک حمله گسترده در صبح روز یک‌شنبه آماده می‌کنند و امیدوراند که با این حمله موفق به تصرف کامل این شهر شوند.

سرت، در ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس و ساحل دریای مدیترانه واقع است. سرت و شهر بنی‌ولید، آخرین پایگاه‌های نیروهای رهبر سابق لیبی هستند.

مخالفان می‌گویند که از جبهه غربی به یک کیلومتری مرکز شهر رسیده‌اند.

یکی از نیروهای مخالف گزارش داد که وفاداران به سرهنگ قذافی در مساجد، ساختمان‌های عمومی و منازل موضع گرفته و به آن‌ها حمله کرده‌اند.

یک امدادگر، تلفات نیروهای دولت انتقالی را دست‌کم دو نفر اعلام کرده است.

نیروهای دولت انتقالی لیبی هفته گذشته وارد سرت شده اما در پی مقاومت شدید نیروهای سرهنگ قذافی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

جنگنده‌های ناتو صبح شنبه به مواضع نیروهای سرهنگ قذافی در سرت حمله کردند.

هم‌زمان با عملیات تازه نیروهای مخالف معمر قذافی برای تصرف شهر سرت، محمود جبرییل، نخست وزیر دولت انتقالی اعلام کرده که یک لیبی دموکراتیک در حال پا گذاشتن به عرصه وجود است.

محمود جبرئیل، رییس کمیته اجرایی شورای ملی انتقالی لیبی، که نخست وزیر موقت لیبی به حساب می‌آید، روز شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن‌رانی کرد.

او گفت که کشورش هنوز به طور کامل آزاد نشده و خواهان رفع تحریم‌ها از دارایی‌های خارجی لیبی که ارزش آن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، شد.

شورای ملی انتقالی لیبی در هفته جاری اعضای کابینه موقت را معرفی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

«تصرف شهر سبها توسط نیروهای دولت انتقالی لیبی»


 


خبر / رادیو کوچه

محمد‌حسین طنطاوی، رییس شورای نظامی حاکم بر مصر، روز شنبه، 24 سپتامبر، در دادگاه محاکمه رییس جمهوری پیشین این کشور، حسنی مبارک، حاضر شده و شهادت داده است.

بر اساس گزارش‌ها هیچ‌کس از محتوای شهادت طنطاوی اطلاعی ندارد ولی هواداران مبارک معتقدند که طنطاوی به سود حسنی مبارک شهادت داده است.

حسنی مبارک، رییس جمهوری مخلوع مصر، با اتهام صدور دستور کشتن معترضان قیام مردمی سال جاری مواجه است و اگر در این اتهام مقصر شناخته شود، ممکن است به مرگ محکوم شود.

جلسه محاکمه پشت درهای بسته انجام شد اما خبرنگاران می‌گویند شهادت رهبر نظامی مصر که در زمان حکومت حسنی مبارک وزیر دفاع بود، دارای اهمیتی حیاتی است.

هم‌چنین قرار است دادگاه روز یک‌شنبه شهادت سامی عنان رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر را نیز بشنود.

بیشتر بخوانید:

«حضور طنطاوی در دادگاه رییس جمهوری پیشین مصر»


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، 23 سپتامبر، خانه سینمای ایران، با انتشار بیانیه‌ای خواستار رعایت حقوق فیلم‌سازان و فعالان سینمایی بازداشت شده طی هفته گذشته در این کشور شده است.

به گزارش روابط عمومی خانه سینما، در این بیانیه از اعضای خانه سینما خواسته شده که شکیبایی کنند و هم‌زمان از دست‌گاه‌های امنیتی و قوه قضاییه درخواست شده که به اتهامات فیلم‌سازان ایرانی که طی چند روز گذشته بازداشت شده‌اند، «رسیدگی عاجل» شود و برای آن‌ها «احکام عادلانه» صادر شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از بازداشت چند نفر از هم‌کاران مستندساز نزدیک به یک هفته می‌گذرد. متاسفانه این بازداشت‌ها ناشی از سو‌تفاهم بزرگی است که بر سر فروش فیلم‌های مستند ساخته شده این هم‌کاران به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی پیش آمده است.»

خانه سینمای ایران در بیانیه خود با اشاره به خاست‌گاه قانونی فروش محصولات سینمایی به شبکه‌های تلویزیونی خارجی اشاره کرده و آورده است: «آیا به راستی قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش آثار سینمایی به شبکه‌های تلویزیونی خارجی وجود دارد؟ اگر چنین است، چرا و چگونه سازمان‌های پخش و فروش دولتی در بازارهای فروش جهانی و در مناسبات دوجانبه اقدام به فروش آثار و هم‌کاری با همین شبکه‌ها می‌کنند؟ آیا فروش فیلم در نص قانون برای دولت مجاز و برای بخش خصوصی ممنوع اعلام شده است؟»

در بخش پایانی این بیانیه هم خانه سینما ضمن دعوت اعضای خود به «شکیبایی و خویشتن‌داری» خواستار «رعایت حقوق و بی‌طرفی کامل در تحقیقات» قوه قضاییه شده که بنابر بیانیه این نهاد هنری می‌تواند منجر به آن شود که «حیثیت بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران بابت سو‌تفاهمات و بی‌تدبیری‌ها، متحمل هزینه‌های گزاف تازه نشود.»

پیش‌تر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از باش‌گاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در روز جمعه ۲۵ شهریور، خبر داده بود: «شبکه گسترده‌ای از کسانی که تامین‌کننده اطلاعات، فیلم، خبر، سوژه‌یابی و تهیه گزارش از محیط‌های مختلف ایران برای بی‌بی‌سی فارسی بوده‌اند، شناسایی شدند و طی روزهای آینده اقدام مقتضی در مورد آنان به عمل خواهد آمد.»

بعضی از رسانه‌های ایران هویت بازداشت‌شدگان را مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، محسن شهنازدار، کتایون شهابی و ناصر صفاریان معرفی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«شناسایی هنرمندان هم‌کار بی‌بی‌سی فارسی در ایران»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته