-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۳۱, پنجشنبه

Posts from Khodnevis for 09/22/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اوباما در سازمان ملل: ایران به تعهدات خود عمل نمی‌کند

به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما در نطق خود گفت: « فلسطینیان مستحق داشتن کشور مستقل هستند، ولی باید از راه مذاکره با اسراییل به آرزوی خود برسند.»

باراک اوباما همچنین در ارتباط با تلاش‌های اخیر فلسطینی‌ها برای کسب موقعیت بهتری در سازمان ملل گفت: «صلح در خاورمیانه از طریق قطعنامه‌های سازمان ملل به دست نخواهد آمد. هیچ راه میان‌بری برای پایان دادن به درگیری‌هایی که ده‌ها سال طول کشیده وجود ندارد.» 

اوباما همچنین به مرگ بن لادن اشاره کرد و گفت: «اسامه بن لادن مرده است و دیگر نمی‌تواند آرامش جهانی را به خطر بیاندازد، گرچه القاعده همچنان وجود دارد، اما رهبری این گروه آسیب دیده است.»

رئیس جمهوری آمریکا در باره ایران گفت که جمهوری اسلامی ايران به جای همکاری، به سمت پنهان‌کاری و فعاليت های زيرزمينی هسته‌ای پیش رفته است. اوباما همچنین گفت که دولت ایران نتوانسته صلح امیز بودن برنامه هسته‌ای خود را به اثبات برساند، و همچنین به تعهدات خود هم عمل نمی‌کند و عملا تمامی راه‌ها را بسته است.


 


رییس قوه قضاییه: رسانه‌ای کردن پرونده اختلاس به نفع مردم نیست

آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: قوه قضاییه در پرونده «فساد عظیم بانکی» کوتاه نخواهد آمد و مسیر قانونی خود را تا کشف کامل حقیقت طی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس آیت الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه  با انتقاد از رسانه‌ای شدن پرونده اختلاس از بانک صادرات گفت: رسانه‌ای کردن پرونده یک اتهام و بزرگنمایی آن، به نفع نظام، مردم و قوه قضاییه نیست.

وی با بیان اینکه بزرگنمایی چنین پرونده‌هایی در رسانه‌ها موجب برهم زدن رویه رسیدگی قضایی می‌شود افزود: «حتی خود من به عنوان رییس قوه قضاییه نمی‌توانم به صراحت اعلام کنم که سه هزار میلیارد اختلاس شده است.»

لاریجانی رسانه‌ها و افراد و مسوولان صاحب تریبون را به پرهیز از اظهارنظرهای شتابزده، فرافکنی و اخلال در روند رسیدگی به این پرونده فراخواند و گفت: «همه باید بگذارند که جریان امور قضایی در یک مسیر درست قرار گیرد.»

رییس قوه قضاییه خطاب به رسانه‌ها و مطبوعاتی که به صراحت عنوان «اختلاس سه هزار میلیاردی» را منعکس کرده‌اند، گفت: «سؤال ما این است که این سه هزار میلیاردی که در رسانه آمده کدامیک از این رسانه‌ها تحقیق کرده‌اند و به نتیجه رسیده‌اند.»

این مقام قضایی در ادامه با بیان اینکه برخی در این رابطه دستگیر شده‌اند افزود: «کار رسیدگی دستگاه قضایی در این پرونده از چند روز قبل شروع نشده بلکه مدیر کل دادگستری استان خوزستان، قضات شریف این استان به همراه سازمان بازرسی کل کشور از یکی دو ماه پیش این پرونده را دست گرفته بودند و افرادی را دستگیر و نیز تحقیقات زیادی انجام شده است و حتی اموالی را هم بلوکه کرده‌اند و همچنان تحقیقات ادامه دارد.»

آیت‌الله لاریجانی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس در  مورد پرونده اختلاس با انتقاد از برخی نمایندگان که اطلاعاتی را در این زمینه درز دادند گفت: «رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه غیرعلنی مجلس مطالبی مطرح کردند که متأسفانه برخی از آن مطالب به صورتی مخلوط و مشوه (حسب گزارش رییس سازمان) در رسانه‌ها منعکس شد. جای تعجب است چگونه مطالب یک جلسه غیر علنی از سوی نماینده محترمی رسانه‌ای می‌شود.»

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: سندی مبنی بر دخالت دولت در اختلاس پیدا نشده است

در رویدادی دیگر و در همین زمینه ابراهیم نکونام، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبلغی را که مسئولان برای اختلاس اخیر ذکر کرده‌اند، درست ندانست و رقم آن را یک هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش فارس آقای نکونام  امروز چهارشنبه، ۳۰ شهریور ماه در یک نشست خبری با «تاسف آور خواندن وقوع چنین رویدادهایی» گفت که این پرونده‌ها «نگران کننده» است.

این نماینده مجلس اما مبلغ اختلاس را پایین‌تر از آن چیزی که در رسانه‌ها قید شده بود خواند و گفت: «بر اساس پیگیری‌ها، مشخص شد که از مبلغ کل اختلاس، بانک ملی ایران ۱۱۶۰ میلیارد تومان، بانک سامان ۱۴۳ میلیارد تومان، بانک پارسیان ۱۱۳ میلیارد تومان، بانک سپه ۷۰ میلیارد تومان، بانک رفاه ۴۴ میلیارد تومان و چند بانک دیگر به مبلغ ناچیزی سهیم بودند.»

رییس کمیسیون اصل ۹۰ در پایان هم با تبرئه دولت محمود احمدی‌نژاداظهار داشت که سندی مبنی بر دخالت دولت در اختلاس میلیاردی پیدا نشده است.

پس از فاش شدن اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات، برخی رسانه‌های وابسته به حاکمیت اسنادی را فاش کردند که براساس آن تیم دولت را متهم به دست داشتن در این اختلاس می‌کردند؛ اما محمود احمدی‌نژاد در یک موضع‌گیری صریح، دولت خود را از دست داشتن در این اختلاس بری دانست و گفت «دولت دهم پاک‌ترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی است.»


 


«جمهوری اسلامی» بدون «رییس‌جمهوری»

 

۱. قبل از انقلاب یک شاه بود، یک نخست‌وزیر، یک مجلس و یک ارتش. نخست‌وزیر، با هیات وزیرانش، به همراه مجلس امور ملوکانه را ساری و جاری می‌کردند. شاه رسماً فرمانده کل ارتش هم بود. یک دادگستری هم بود که در مجموع عملکرد قابل‌قبولی داشت. خاتمی در ۸۰، در همایش مسوولان قوه‌قضاییه خاطر نشان کرد «دستگاه قضایی رژیم گذشته از قضات شریف، آزاد و فاضل و حقوقدان برجسته‌ای برخوردار بوده است و دادگستری رژیم قبل زیر بار تحمیلات شاه نرفت و شاه مجبور شد برای اعمال سیاست‌های خود دادگاه نظامی تشکیل دهد» [۱].

 

۲. حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران در مجلس گفته است «اخیرا نظریه‌ای بین صاحب‌نظران سیاسی مطرح شده است، مبنی بر اینکه کشور ما با توجه به اینکه از نعمت ولایت‌فقیه و رهبر معظم انقلاب برخوردار است نیازی به وجود رییس‌جمهور در کشور نیست» [۲]. خواهش می‌کنم یکبار دیگر بند ۱ را بخوانید – اصلاً هم به این فکر نکنید که چطور «صاحب‌نظران سیاسی» یک کشور متوجه نیستند که یک «جمهوری» یک «نماینده‌ی جمهور» می‌خواهد که به آن «رییس‌جمهوری» می‌گویند.  

 

۳. وقتی می‌گوییم نظام فعلی ایران «قبیله‌ای» است بیخود نمی‌گوییم. یک عده که اسم خودشان را گذاشته‌اند «سیاسیون» به طور ضمنی قبول کرده‌اند که رییس‌قبیله در نقش رهبر سهم هر کدام از قدرت و ثروت را تعیین کند و به آنها بدهد. به همین خاطر رهبر باید فصل‌الخطاب باشد، وگرنه دعوا می‌شود – مثل الان.

 

ارجاعات:

 

[۱]  روزنامه نوروز، ص ۱۵، ۷ تیر ۱۳۸۰.

 

[۲]   http://www.ilna.ir/newsText.aspx?ID=208723


 


شکست طرح سوال از رییس جمهوری؛ مطهری تهدید به استعفا کرد

در حالی که کمتر از چند ماه به پایان کار مجلس هشتم باقی مانده است؛ پیگیرترین فرد در رابطه با سوال از رییس جمهوری ایران تهدید به استعفا کرد.

به گزارش انتخاب، علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس هشتم و از سرسخت‌ترین منتقدان دولت امروز در رابطه با طرح سوال از رییس جمهور گفت که «هیأت رییسه مجلس صداقت ندارد و بر خلاف آیین‌نامه در خصوص رسیدگی به طرح سوال از رییس‌جمهور تعلل می‌کند.»

این نماینده اصول‌گرای مجلس اضافه کرد: «این طرح با ۱۰۰ امضا به هیأت رییسه ارائه شد که ۱۴ نفر امضای خود را پس گرفتند و ۸۶ نفر همچنان بر امضای خود باقی هستند، اما هیأت رییسه صداقت ندارد و بر خلاف آیین‌نامه در این زمینه تعلل می‌کند.»

علی مطهری در ادامه سخنان خود تهدید کرد که اگر هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی بخواهد به این روند ادامه دهد از سمت خود به عنوان نماینده مجلس استعفا خواهد داد.

در این رابطه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه خود گفته بود: «هر وقت عزمی در مجلس برای طرح سوال از رییس‌جمهور ایجاد شود، طبق قانون هیأت رییسه نمی‌تواند ایستادگی کند.»

طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد، بعد از پیگیری دو ساله علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت روز پنجم تیرماه با ۱۰۰ امضا به هیات‌ رییسه مجلس ارائه شد.

بعد از تحویل این طرح توسط هیات رییسه مجلس، تلاش‌ها برای بازپس‌گیری آن ادامه داشت تا این طرح در دستور کار مجلس قرار نگیرد. بسیاری از نماندگان افراطی حامی ولایت تلاش کردند تا علی مطهری را از این اقدام منصرف کنند؛ اما وی نپذیرفته بود.

مطهری همچنین درباره‌ی فشارهای استانداران برای بازپس‌گیری امضای نمایندگانی که این طرح را امضاء کرده بودند هم پیشتر در یک تهدید گفته بود: «اگر استانداران و فرمانداران بخواهند به نمایندگان برای بازپس گیری امضا‌های‌شان فشار بیاورند، ما وزیر کشور را استیضاح می‌کنیم».

اما ظاهرا به نظر می‌رسد که این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است چراکه پس از دیدار هئیت رییسه مجلس با آیت‌الله خامنه‌ای، و توصیه خامنه‌ای به آنها مبنی بر اینکه «به جای برخورد کینه‌جویانه با دولت، رفتار علاج‌جویانه در پیش بگیرند» این طرح به محاق رفت.

مطهری در مورد این اظهار نظر خامنه‌ای هم سکوت نکرد و گفت که نظر شخصی او این است که «اگر این سوال به صورت منطقی و اخلاقی و به دور از جنجال انجام شود»، رهبر جمهوری اسلامی با آن مخالفتی نخواهد داشت.

اما اکنون و با «ولایت‌مداری» هیات رییسه مجلس به نظر می‌رسد این طرح برای همیشه از دستور کار خارج شده است و علی مطهری نیز در پایان عمر مجلس هشتم می‌خواهد از آخرین حربه یعنی «استعفا از نمایندگی مجلس»؛ برای این موضوع استعفا کند.

گفتنی است طبق اصل ۸۸ قانون اساسی هرگاه یک چهارم نمایندگان مجلس طرح سوال از رییس‌جمهوری را ارائه کنند، رییس‌جمهوری ایران یک ماه فرصت دارد که در مجلس حاضر شود و به سوال مطرح شده، جواب دهد.


 


وای به روزگار ملتی که تفریح‌اش تماشای اعدام یک نوجوان باشد

برای من، تماشای عکس مردم هیجان‌زده، دردناک‌تر از دیدن عکس‌های مجرم نوجوان بر دار است...

این گروه بزرگ مردم، ساعت‌های‌شان را تنظیم کرده‌اند که بیدار شوند و بیایند جان دادن یک نوجوان را تماشا کنند...به هر دلیلی...حتی اگر طرفداران «قوی‌ترین مرد جهان» هم بوده باشند...

دردناک است! دردناک است وقتی ببینی بخشی از جامعه‌ات را درست نمی‌شناسی...جیغ و داد می‌کنی علیه اعدام و علیه نقض حقوق بشر و شکسته شدن قوانین کودکان، آن‌وقت این نماها را می‌بینی!

کاش کامبیز حسینی این هفته برای «خوب، بد، زشت» خود در «پارازیت» نیم‌نگاهی هم به این جماعت بکند!

ولی مهم‌تر از همه، فکر نمی‌کنید ما جماعت رسانه‌ای هم مسوولیتی داریم و کوتاهی کرده‌ایم؟

باور کنیم که خیلی از ما که فرهیخته‌بازی خفه‌مان کرده، حاضر نیستیم به زبان این گروه حرف بزنیم! هنوز نتوانسته‌ایم با شبکه‌های اجتماعی خیلی از این افراد ارتباط برقرار کنیم. هنوز نتوانسته‌ایم زبان این‌ها باشیم، دردهای‌شان را بفهمیم، کاستی‌های‌شان را بشناسیم و کمک‌شان کنیم...همه دغدغه‌مان شده گرفتن حال این گروه سیاسی و آن سیاستمدار و بس!

من گمان  می‌کنم خیلی از ما توجهی به جامعه امروزی‌مان نداریم. نمی‌خواهیم باور کنیم که چیزی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم که مخاطب شناس نیستیم!

روزی که آیت‌الله خامنه‌ای علیه علوم انسانی حرف می‌زد، خیلی‌ها نگرانی‌های دیگری داشتند...دانشجویان چه می‌کنند، استادان چه می‌کنند...اما دیدن این نماها و عکس‌ها آدم را نگران‌تر می‌کند!

این البته نمایی از همه جامعه ما نیست. بخشی از آن است...اما همین کسر احتمالا کوچک را باید جدی گرفت...


 


سرانجام حکم آزادی دو زندانی آمریکایی صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس مسعود شفیعی که وکالت شین بائر و جاش فتال را برعهده داشته اظهار داشته است: «ساعتی پیش رییس شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب حکم آزادی این دو آمریکایی را در قبال تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی امضا کرد.»

وی اضافه کرده که این دو نفر امروز ساعت ۳ بعد از ظهر تحویل سفارت سوئیس (حافظ منافع ایالات متحده) در تهران می‌شوند.

آقای شفیعی، همچنین به رادیو فردا گفته است: «من امضا را گرفته‌ام و منتظر هستم که کارهای بانکی و قرار وثیقه حل شود و به امید خدا پیگیر هستم.»

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از خبرنگاران خود در تهران گزارش داده که دو خودرو سفارت سوئیس وارد محوطه زندان اوین شده‌اند که نشانه احتمال آزادی سریع آنها است.

بر اساس این گزارش، خودروهای سفارت سوئیس در مقابل درب اصلی زندان اوین منتظر آزادی جاش فتال و شین بائر هستند.

شین باوئر و جاش فتال، همراه با سارا شورد، (که در سپتامبر ۲۰۱۰ آزاد شد)  روز ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۰۹ در منطقه مرزی ایران و عراق دستگیر شدند.

این افراد به اتهام ورود غیر قانونی به خاک ایران و نیز جاسوسی برای آمریکا محاکمه و سپس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب جمعا محکوم به ۱۶ سال حبس شدند که این حکم با رای دادگاه تجدید نظر به وثیقه تبدیل شد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از سفر امسال خود به نیویورک از آزادی قریب‌الوقوع این دو سخن گفته بود، اما روند قضایی مانع این اتفاق پیش از این سفر شد. گفته می‌شود اختلاف‌های درونی نظام و قوای مختلف باعث ایجاد چنین تاخیری بوده است.


 


نخست وزیر به جای رئیس جمهور؛ پیشنهاد فاطمه رجبی کلید می‌خورد؟

این نماینده اصولگرا اظهار داشت: «کشور می‌تواند به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی نخست وزیر داشته باشد که توسط مجلس انتخاب شود. این نظریه از این رو قابل تامل و توجه است که پاسخگویی قوه مجریه را در قبال نمایندگان ملت افزایش می‌دهد.»

 

رییس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «اکنون نیز در بسیاری محافل این موضوع طرح شده و در حال بررسی است.» وی همچنین گفت: «نظریه جایگزینی نخست وزیر به جای رییس جمهور اکنون بین بعضی از نمایندگان مجلس که وجهه سیاسی بیشتری دارند مطرح و مورد بررسی و صحبت است.»

 

گفتنی است پیش از برای نخستین بار نظریه جایگزینی نخست وزیر به جای رئیس جمهور توسط فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام رسانه‌ای شده بود. رجبی از نویسندگان مورد علاقه وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا مانند فارس و رجا نیوز است.

 

فاطمه رجبی که نویسنده کتاب «معجزه هزاره سوم» درباره احمدی‌نژاد است، در مرداد ماه سال گذشته گفته بود: «کشوری که رهبر دارد و به خصوص رهبری ولایت فقیه با اختیارات تام دارد، رییس جمهور همیشه یک معضل هست، یعنی می تواند معضل‌ساز باشد. چون او هم دارای اختیاراتی است که نمی توان مطابق قانون آن را نادیده گرفت. وقتی رهبری سیاست‌ها و چهارچوب اصلی حرکت نظام را مشخص می‌کند، بنابراین یک قدرت اجرایی به نام نخست وزیری باید باشد که بتواند این سیاست‌ها را دنبال کند. من معتقدم با این اقدام خیلی از این معضلات ممکن بود کمتر باشد. اصلا اینکه افراد بیایند خودشان را مطرح کنند؛ این بلواهایی که بر سر انتخابات ریاست جمهوری می‌آید دیگر در کشور وجود نداشت نخست وزیر به وسیله مجلس یا شکلی که قانون مشخص می‌کرد انتخاب می‌شد و دنبال کارهای اجرایی می‌رفت.»


 


ملتی که برای تماشای مراسم اعدام یک نوجوان ۱۷ ساله ازدحام می‌کند شایسته چه نوع حکومتی است؟

 

قاتل روح الله داداشی بالاخره درملا عام اعدام شد و این‌گونه که گزارش تصویری خبرگزاری فارس نشان می‌دهد مراسم اعدام وی با استقبال فراوان شهروندان روبروشد. حتی اگر بپذیریم که دربسیاری از کشورها (ازجمله آمریکا) مجازات اعدام وجود دارد ولی اجرا آن درملا عام و لذت مردم از تماشای جان دادن یک انسان نشان می‌دهد که خشونت دراین مردم نهادینه شده است.

 

آن وقت مفسران و روشنفکران ما از صبح تا شب آزادی و دموکراسی و حکومت مردم بر مردم را برای ایران تجویز می‌کنند. برای کدام مردم؟ مردمی که برای تماشای مراسم اعدام سرودست می‌شکنند؟ چه بسا همین جمهوری اسلامی بهترین حکومت برای مردم ما باشد. مشکل مردم ما نه جمهوری اسلامی بلکه خودشان هستندکه باید از درون به ایجاد تغییرات بنیادین درخودشان بپردازند.

 

مشکلات مردم ما با تغییر حکومت به هیچ وجه برطرف نخواهد شد. منتهی مفسران و روشنفکران ما دائما به ستایش از ملت ایران می‌پردازند و طوری حرف می‌زنند که به این ملت ازگل نازک‌تر نباید گفت و باید آزادی و دموکراسی و انتخابات آزاد را مانند هدیه جشن تولد برایش به ارمغان آورد. به‌راستی ملتی که برای تماشای مراسم اعدام یک نوجوان ۱۷ ساله ازدحام می‌کند شایسته چه نوع حکومتی است؟

-------------

مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.

 

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته