-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 09/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، روز چهارشنبه، 28 سپتامبر، در شعبه ۴ دادسرای اوین به آخرین دفاعیات خود در خصوص اتهام «نشر اکاذیب» پرداخته است.

به گزارش تا قانون خانواده برابر، به گفته رضا خندان، اتهام نشر اکاذیب در رابطه با ارسال نامه‌ای «خصوصی» و «منتشر نشده» به دادستان جهت رسیدگی به وضعیت حقوقی همسر وی، نسرین ستوده، وارد شده است که سال گذشته در این رابطه، وی دو بار احضار و به صورت موقت بازداشت شد.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق زنان و کودکان، بیش از یک سال در بازداشت است. وی از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. قبل از آن، وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یازده سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از شغل وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

بیشتر بخوانید:

«رد انتقاد اتحادیه اروپا از بازداشت سلطانی و ستوده ازسوی ایران»

«آزادی رضا خندان و فرزانه روستایی»


 


 سیمین/رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

      روز 29 سپتامبر روز جهانی قلب نام گرفته است.

و من در آستانه این روز باز به سراغ صندوق‌چه پر از رمزو راز دکتر مائو؛ پزشک چینی، رفتم و در این برنامه به راه‌هایی شگفت‌آور برای محافظت از قلب اشاره دارم. راه‌هایی که ممکن است حتا به آن فکر هم نکرده باشید.

شش راه عجیب برای حفظ سلامت قلب

    زمانی که سخن از قلب و محافظت از آن به میان می‌آید ناخودآگاه به فکر استفاده از چربی‌های سالم و انواع دانه و غلات و کاهش استرس می‌افتیم اما آیا هرگر فکر کردید که نخ دندان ممکن است از قلب شما حمایت کند یا اگر روی نان تستتان کمی مربا یا مارمالاد بگذارید موجب سلامت قلب می‌شود؟

  1. 1.      استفاده از نخ دندان

بدون شک دندان‌پزشکتان بارها اهمیت استفاده از نخ دندان را به شما گوش‌زد کرده‌است اما نخ دندان نه‌تنها محافظ دندان‌ها و لثه‌های شماست بلکه از قلب شما هم محافظت می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که مبتلا به بیماری‌های دندان هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. هرچندکه آنان به طور دقیق مطمئن نیستند که چه نوع مراقبتی از دندان می‌تواند بیشتر برای سلامت قلب مفید باشد اما آن‌ها مشاهده کرده‌اند که باکتری‌ها ممکن است از دهان به طور مستقیم سبب شوند تا پلاک‌های چربی در جریان خون سبب انسداد رگ‌های خونی شوند. یا این فرضیه وجود دارد که این باکتری‌ها وارد بدن شما شده و سبب التهاب سلول‌های خونی و در نتیجه باریک شدن عروق شوند.

به هر روی هر چندکه مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است اما روزی یک بار نخ دندان استفاده کردن به هیچ وجه ایده‌ی بدی نیست.

  1. 2.     یک چرت نیم‌روزی بیماری‌های قلبی را دور می‌کند

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس و فشار بر قلب این است که یک خواب کوتاه در میانه روز داشته باشید. براساس باورهایی در طب چینی، در ریتم شبانه روزی بدن ساعت اوج برای قلب ظهر است از این رو در این زمان فعالیت‌های آرام بخش و استراحت برای حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی ضروری است.

تحقیقات نشان داه افرادی که حداقل سی دقیقه در روز می‌خوابند 30 درصد کم‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

در واقع باید گفت خواب نیم‌روزی بیشتر نشانه‌ای از حکمت است تا تنبلی!

  1. 3.     حیوانات خانگی؛ دل‌گرم‌کننده و محافظ قلب

گفته می‌شود که نگاه‌داری از حیوانات خانگی یکی از راه‌های مراقبت از سلامت قلب است. براساس نتایجی که در مجله پزشکی استرالیا آمده صاحبان حیوانات خانگی دارای فشار خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول پائین‌تری نسبت به دیگران هستند. داشتن یک هم‌دم و همراه از جنس حیوان خانگی مثل گربه یا سگ می‌تواند خطر حمله قلبی را نزدیک به یک سوم کاهش دهد.

با توجه به مطالعه انجام شده توسط موسسه سکته مغزی مینه سوتا، که در بین بیش از 4000 صاحبان گربه در طول یک دوره 10 ساله صورت گرفته، صاحب یک گربه سان بودن می‌تواند به میزان قابل توجهی احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

یکی دیگر از مطالعات منتشر شده در مجله آمریکایی قلب و عروق، نشان داده که احتمال مرگ مردان صاحب سگ یک سال پس از حمله قلبی به طور قابل توجهی کم‌تر از کسانی است که سگ ندارند.

در واقع این حیوانات خانگی به عنوان بهترین دوست انسان به قلب او کمک می‌کند و البته به این مساله پیاده‌روی روزانه صاحبان حیوانات خانگی را هم اضافه کنید که منافع واقعی برای قلب و عروق دارد.

4. با پوست پرتقال پوست کلسترول را بکنید

   پلاک‌ها به مرور زمان سبب تنگ‌شدن عروق شده و جریان خون را خدشه‌دار کرده درعین حال به طرز چشم‌گیری افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

در این‌جا یک راه ساده برای سلامت نگاه داشتن شریان‌ها پیشنهاد می‌کنیم: به طور مرتب پوست پرتقال رنده شده را به غذای خود بیافزایید. در طب چینی، از پوست پرتقال به طور سنتی به منظور بهبود هضم غذاهای چرب و سنگین استفاده می‌شود چراکه اغلب در غذاهای سنتی چینی از گوشت قرمز استفاده می‌شود.

در واقع گویی پوست پرتقال بسیار موثرتر و بی عارضه‌تر از داروهای کاهش‌دهنده کلسترول خون عمل می‌کند. براساس مطالعات انجام شده ترکیباتی به نام ( (PMFs، موجود در رنگ‌دانه‌های از پرتقال و نارنگی، سبب کاهش کلسترول بد (LDL) بدون تغییر در سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود.

چه کسی می‌توانست حدس بزند که مارمالاد پوست پرتقال بتواند عامل خوبی برای کاهش کلسترول LDL باشد؟

5. فقط  آب کرفس  

علت فشار خون بالا اغلب ریشه در سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی کلیه دارد. نوشیدن یکی دو لیوان بزرگ آب کرفس در روز می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا و یا بازگرداندن آن به حالت عادی در کسانی که درگیر فشار خون بالا هستند، کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که ساقه کرفس شامل بیش از یک دوجین عوامل ضد‌التهاب است و می‌تواند هم چون داروی ضدالتهاب عمل کند.

6. سلامت قلب با میوه درخت کویچ

   این میوه (hawthorn ) که به طور گسترده‌ای از قرن هفدهم توسط گیاه شناسان اروپایی استفاده می‌شد،به طور سنتی برای هضم غذا برای گوشت یا خوراکی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفت هم‌چنین به عنوان فعال‌کننده قوی سیستم گردش خون به شمار می‌رفت. هرچند که امروزه از آن برای پاک‌سازی خون از پلاک و سموم دیگر استفاده می‌شود.

   مطالعات اروپایی فواید قلبی عروقی این گیاه را تایید کرده‌اند، از جمله کاهش فشار خون، تقویت عضله قلب، و بهبود جریان خون به قلب و در سراسر بدن. علاوه بر این، کویج  در کاهش کلسترول و تعادل در قند خون موثر است. شما می‌توانید با آن چای درست کنید یا آن را به شکل مکمل استفاده کنید که به طور معمول به شکل پودر، کپسول، و عصاره‌های مایع، موجود است و یک دوز معمولی مصرف آن  تا 500 میلی گرم در روز است.

این دونات‌های معجره‌گر

و اما یک نکته دیگر این که شاید بارها از زبان پزشکان شنیده‌اید که خوردن فست فود و تنقلات مثل چیپس و ژامبون سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. اما گفته شده که اگر پس از این خوردنی‌ها، دونات بخورید در واقع بهترین روش برای محافظت از قلب است.

پزشکان معتقدند این روش درمانی عجیب و چرب تا حدودی ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و از میزان آسیب دیدگی قلب در هنگام وقوع سکته قلبی می‌کاهد.

البته همین پزشکان تاکید کردند که انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است و باید احتیاط‌های لازم طبق دستورات پزشکی معمول صورت بگیرد.


 


خبر / رادیو کوچه

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، 28 سپتامبر، اظهار داشت که این قوه بر سر رسیدگی به بعضی از پرونده‌های فساد اقتصادی با کسانی که می‌خواهند جلوی این کار را بگیرند در‌گیر است.

او بدون این‌که به هویت افراد مورد نظرش اشاره کند گفت: «عده‌ای برای اخلال در رسیدگی به این پرونده‌ها مانع تراشی می‌کنند، اما قوه قضاییه برای اقتدار خود جنگ خواهد کرد.»

آقای لاریجانی هشدار داد که با آن‌چه وی «تخریب‌گران» قوه قضاییه خوانده، برخورد خواهد شد و افزود: «اخلال‌گران بدانند که در بررسی پرونده‌ها تا هر کجا و هر مسوولی که باشد، دست‌گاه قضایی آن را پی‌گیری خواهد کرد.»

او گفت: «قوه قضاییه ۵۰ روز است که به پرونده اختلاس رسیدگی می‌کند و اگر قوه قضاییه وارد معرکه نمی‌شد، هیچ اقدامی از سوی دیگر دست‌گاه‌ها نمی‌توانست صورت بگیرد.»

مقامات قوه قضاییه از صدور قرار بازداشت برای ۲۲ نفر از متهمان پرونده اختلاس بزرگ و بازداشت تعدادی از آن‌ها، از جمله رییس شعبه بانک صادرات اهواز و تعدادی از مدیران این شعبه، مدیر بانک ملی شعبه کیش و متهم اصلی پرونده (صاحب شرکت‌های سرمایه‌گذاری) خبر داده‌اند.

بعضی رسانه‌ها در ایران از هنگام خبرساز شدن ماجرای این اختلاس، از دست داشتن مقامات عالی رتبه دولتی و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در فساد بانکی سخن می‌گفتند.

برخی از این رسانه‌ها مدارکی منتشر کردند که به گفته آن‌ها از مربوط بودن اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس جمهوری با متهم اصلی پرونده اختلاس حکایت داشت.

امروز هم محمد جهرمی، مدیرعامل برکنار‌شده بانک صادرات ایران با صدور بیانیه‌ای، اعضای کمیته منتخب دولت را تلویحن متهم کرد که از عوامل اصلی اختلاس حمایت می‌کنند و به همین دلیل تلاش دارند که او را مقصر اصلی ماجرا جلوه دهند.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های ایران، وزیران اطلاعات و اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی ایران عضو این کمیته هستند.

این کمیته دیروز آقای جهرمی را به دلیل عدم نظارت لازم و عدول از مقررات احتیاطی بانک مرکزی در صدور اعتبارات اسنادی از مدیریت بانک صادرات برکنار کرده بود.

آقای جهرمی در بیانیه خود نوشته است که در آینده افراد مرتبط با فساد بانکی را معرفی خواهد کرد.

وی هم‌چنین از خروج مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران از کشور و سفر به کانادا خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

«مدیرعامل بانک ملی استعفا کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، رها ثابت شهروند بهایی و فعال مدنی پس از طی دوران محکومیت چهار ساله خود از زندان آزاد شده است.

رها ثابت در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و مدتی را در بازداشت موقت بود و بعد از مدتی با قرار وثیقه آزاد شد. در ۲۸ آبان ۱۳۸۶ او و دو هم‌کارش به نام‌های ساسان تقوا و هاله روحی برای پاره‌ای سوالات به دادگاه احضار و سپس بازداشت شده و به آن‌ها اعلام شد که دوران محکومیتشان آغاز شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، علت دستگیری این فعال مدنی، فعالیت‌های وی و حدود ۵۰ نفر از جوانان شیراز در حدود سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در محلات محروم شهر شیراز بود.

لازم به توضیح است که رها ثابت به هم‌راه هاله روحی و ساسان تقوا به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی به ۳ سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند که سال گذشته خانم روحی و آقای تقوا پس گذراندن ۳ سال از دوران محکومیت خود از زندان آزاد شدند.

این افراد اکثر دوران حبس خود را در سلول‌های انفرادی «بازداشت‌گاه پلاک ۱۰۰ شیراز» که یک بازداشت‌گاه موقت است سپری کرده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، با صدور  حکمی از سوی دادگاه انقلاب، بشیر احسانی فعال حق تحصیل و دانش‌جوی محروم از تحصیل بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، دادگاه این دانش‌جوی محروم از تحصیل بهایی ۱۶ مرداد ماه با تغییر اتهامات در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد، اتهامات وی در کیفرخواست صادره «اخلال در نظم عمومی و داشتن تجهیزات ماهواره» بود اما در جلسه دادگاه، قاضی پیرعباس بر اساس صحبت‌های نماینده دادستان، اتهام بشیر احسانی را تغییر داده و اتهام «تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» را تفهیم و براساس این ماده قانونی این فعال حق تحصیل را محاکمه کرد.

در کیفرخواست صادره از سوی بازپرس پرونده، آقای احسانی از اتهام تجمع و تبانی و اتهاماتی نظیر «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» تبرئه شده بود.

دادگاه احسانی پیش‌تر به علل مختلف ۳ بار در تاریخ‌های ۲۰ بهمن ۸۹، ۲۸ تیر ماه و ۱۵ مردادماه به تعویق افتاده بود.

لازم به اشاره است بشیر احسانی پس از حوادث روز عاشورا سال ۸۸ در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل و پس از ۲۷ روز بازداشت در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ با قرار وثیقه آزاد شد. در اسفندماه‌‌‌ همان سال مجدد نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت وی در منزل کرده که در این امر ناموفق بودند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت شش تن از شهروندان بهایی»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، قرار بازداشت عبدالفتاح سلطانی وکیل پایه یک دادگستری برای یک ماه دیگر تمدید شده است.

به گزارش هرانا، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباسی قرار بازداشت عبدالفتاح سلطانی را برای یک ماه تمدید کرده است.

لازم به ذکر است پرونده وی در شعبه سوم بازپرسی مستقر در زندان اوین در جریان است و هم‌چنان هیچ کیفر خواستی برای عبدالفتاح سلطانی صادر نشده است.

عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع حقوق بشری و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران شنبه نوزدهم شهریورماه و در پی حضور در دادگاه انقلاب برای پیگیری پرونده یکی از موکلانش بازداشت شد.

این چهارمین بار است که عبدالفتاح سلطانی از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«رد انتقاد اتحادیه اروپا از بازداشت سلطانی و ستوده ازسوی ایران»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 28 سپتامبر، دادگاهی در مصر دو تن دیگر از افراد وابسته به دولت حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین مصر را به زندان محکوم کرده است.

براساس گزارش‌ها از قاهره، انس الفقی وزیر پیشین اطلاع‌رسانی و اسامه الشیخ‌، رییس سابق تلویزیون دولتی هر دو به جرم سو‌استفاده از بودجه عمومی به ترتیب به هفت سال و پنج سال زندان محکوم شدند.

وزرای پیشین کشور و اقتصاد دوره حسنی مبارک پیش از این به اتهام فساد مالی به زندان محکوم شده بودند.

بیشتر بخوانید:

«طنطاوی در دادگاه محاکمه حسنی مبارک شهادت داد»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی، دومین جلسه دادگاه تجدید‌نظر یوسف ندرخانی کشیش محکوم به اعدام کلیسای ایران به اتهام «ارتداد» و «تبلیغ مسیحیت» روز دوشنبه، 26 سپتامبر، تحت تدابیر امنیتی برگزار شده است.

به گزارش رهسانیوز، دادگاه تجدیدنظر با حضور متهم، یوسف ندرخانی و وکیل وی و تعدادی از نیروهای امنیتی و به‌طور غیرعلنی برگزار شده است.

هم‌چنین گفته می‌شود که ریاست دادگاه بر اساس رای دیوان‌عالی کشور دستور به رجوع وی به اسلام داده است که با مخالفت آقای ندخانی روبه‌رو شده است بر همین اساس قاضی دادگاه وی را به اتهام آن‌چه وی «ارتداد ملی» خوانده و نه ارتداد مذهبی محاکمه کرده است.

لازم به ذکر است که شب یک‌شنبه اداره اطلاعات استان گیلان تمامی افرادی را که عضویت در کلیسای ایران داشته‌اند و در سال 85 به پرونده آنان رسیدگی شده بود را مجدد احضار کرده که تاکنون از وضعیت آن‌ها گزارشی منتشر نشده است.

گفتنی است دادگاه رسیدگی به پرونده یوسف ندرخانی به اتهام «ارتداد ملی» در آینده نیز برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«تایید حکم اعدام ندرخانی به اتهام ارتداد»


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

پس از انتخابات سال 88 و گذشت 20 سال از ماجرای گروگان‌گیری، بهزاد نبوی «چریک پیر» دستگیر شد و تمامی جناح مقابل تازه متوجه شدند که اعضای گروه داوری خیانت نموده و او خائن است و قرارداد الجزایر بدتر از «ترکمن‌چای» است. استدلالات این گروه و دفاعیات گروه انجام‌دهنده و مدافع، ماجرایی خواندنی است، خواندنی از آن جهت که بسیاری از ابهامات افتضاح گروگان‌گیری پس از 20 سال در پس این سخنان هویدا خواهد شد.

فرزند آیت‌اله «سیدابوالقاسم کاشانی»، فارغ‌التحصیل حقوق و استاد حقوق دانش‌گاه «شهید بهشتی» است. دکتر «سیدمحمود کاشانی» کسی است که علاوه بر این‌که اعتقاد به خیانت مصدق دارد، کودتای 28 مرداد سال 1332 را یک دروغ تاریخی می‌داند. کاشانی که نامزد هشتمین انتخابات ریاست جمهوری بود معتقد است که وی «تنها نامزدی بود که در طول ده دوره از انتخابات ریاست جمهوری برنامه معنی‌داری ارایه داده است.» هم‌چنین وی شعارهای میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته را شعارهای منقرض شده خاتمی دانست و «دادن سهام نفت به مردم» که شعار مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود را یک فاجعه می‌داند. این استاد حقوق از حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم به عنوان تلاش برای یک انقلاب مخملی یاد می‌کند و این مسئله به راحتی در بیانیه‌ای که پس از اعلام نتایج انتخابات و اعتراضات صادر شد، مشهود است.

دکتر سید محمود کاشانی از اعضای داوری قرارداد الجزایر بود، دیوان‌داوری ایران و آمریکا‌ مولود بیانیه الجزایری است که به تعبیر او ‌ ترکمن‌چایی ‌دیگر و دست‌ پرورده بهزاد نبوی است. او سال گذشته پس از سال‌ها سکوت در گفت‌وگویی با ویژه نامه «رمز عبور» روزنامه ایران به بررسی روند مذاکرات ایران و آمریکا درباره بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا پرداخت، به گزیده‌ای از این گفت‌و‌گو توجه کنید:

دکتر سید محمود کاشانی از اعضای داوری قرارداد الجزایر بود، دیوان‌داوری ایران و آمریکا‌ مولود بیانیه الجزایری است که به تعبیر او ‌ ترکمن‌چایی ‌دیگر و دست‌ پرورده بهزاد نبوی است

چگونه ایران به پای میز مذاکره با آمریکا رفت؟ و بیانیه الجزایر چگونه مورد قبول واقع شد؟

… به هر حال‌‌ پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران بحرانی در روابط پیش آمد و در پی آن به دستور کارتر دارایی‌های ایران توقیف شد. سپرده‌های عظیم ایران در بانک‌های آمریکایی پشتوانه‌‌ای برای دولت به حساب می‌آمد هنگامی که اموال ایران توقیف شد، ‌مصونیت اموال ایران نادیده انگاشته شد. در حالی که بر پایه اصول حقوق بین‌الملل، یک دولت در قلمرو دولت دیگر دارای دو نوع مصونیت است، نخست محاکمه، چراکه دولت‌ها بنا به اصول حقوق بین الملل ‌برابر هستند و نمی‌توانند یک‌دیگر را در کشور خود محاکمه و محکوم کنند. هم‌چنین ‌دارایی‌ها و اموال هر دولتی نیز در قلمرو دولت دیگر از توقیف و این‌که در معرض اجرای احکام قرار گیرند مصونیت دارند. اما با دستور رییس جمهوری آمریکا مبنی بر مسدود کردن اموال ایران این‌گونه برداشت شد که این مصونیت‌ها منتفی شده است در حالی که چنین نبود، البته کارتر دستور خود را مستند بر گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در تهران بر شمرد و به این ترتیب یک سلسله دعاوی از طریق‌ افراد‌ حقیقی و شرکت‌ها علیه ایران در دادگاه‌های آمریکایی مطرح شد. در زمانی که گروگان‌گیری ادامه داشت به تناوب ادعاهایی در دادگاه‌های آمریکا علیه ایران مطرح می‌شد اما تصمیم نهایی اتخاذ نمی‌گردید. هنگامی که مذاکرات ایران و آمریکا آغاز شد باید این مسایل نیز مطرح می‌گردید ‌و از دستور رییس جمهوری آمریکا رفع اثر می‌شد تا اموال ایران آزاد و دعاوی علیه ایران ملغی شوند. بنابراین هنگامی که امر گروگان‌ها به مجلس ارجاع شد مجلس مصوبه‌ای با عنوان چهار شرط در آبان‌ماه 1359 تصویب کرد. در آن چهار شرط تاکید شده بود که در مرحله نخست باید تمام اموال ایران آزاد و رفع توقیف و سپس تمامی دعاوی علیه ایران لغو و ابطال شوند.

اما هنگامی که مذاکره میان نمایندگان ایران و آمریکا به گونه‌ای غیرمستقیم و ‌با میان‌جیگری الجزایر ‌آغاز شد، هنگامی که قطع‌نامه مجلس از طریق میانجی‌های الجزایری در اختیار دولت آمریکا قرار گرفت کارتر رییس جمهوری آمریکا با پذیرش کلی اصل آن، پیشنهادهایی را در این زمینه ارایه داد که متن آن در مجموعه صورت‌جلسات مذاکرات گروه ایرانی وجود دارد. کارتر در آستانه برگزاری دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و علاقه و اصرار شدیدی به آزاد شدن اعضای سفارت آمریکا و بازگرداندن آنان به آمریکا به عنوان یک برگ برنده در این انتخابات داشت. از این رو بی‌درنگ پیشنهاد متقابل مثبت و قابل قبولی را به میانجی الجزایری ارایه داد که اگر ایران با اندک دست‌کاری پذیرفته بود نیازی به امضای بیانیه‌های الجزایر وجود نداشت و زمینه بهبود روابط ایران و آمریکا را هم فراهم می‌کرد. به نظر من پذیرش پیشنهاد اولیه کارتر بیش‌تر از آن‌چه بعدن توافق شد منافع ایران را تامین می‌کرد. ولی این گروگان‌ها که باید هرچه زودتر آزاد می‌شدند درگیر گفت‌وگوهای دو طرف با میانجی‌گری وزیر امور خارجه الجزایر مرحوم بن یحیی شدند. پس از حدود دو ماه گفت‌وگو سرانجام متنی آماده شد که در آن دو طرف توافق کردند دعاوی به یک دیوان داوری ارجاع داده شوند تا میان ایران و شهروندان آمریکایی داوری انجام گیرد. بنابراین این مذاکرات منتهی به امضای بیانیه حل وفصل دعاوی در 29 دی ماه 1361 و تاسیس دیوان داوری ایران و آمریکا در لاهه هلند شد.

آیا آقای بهزاد نبوی به عنوان وزیر مشاور در امور اجرایی، نماینده مناسبی برای ایران در این گفت‌وگوها بود؟

‌این‌گونه گفت‌وگوها که به مسایل خارجی کشور مربوط است باید از سوی وزیر امور خارجه که در برابر مجلس پاسخ‌گوست انجام شود. ولی در مذاکرات مربوط به مسایل مالی و حقوقی ایران و آمریکا بهزاد نبوی مسوولیت را به عهده گرفت که معاون اجرایی نخست‌وزیر بود. یک هیت از چند وزارت‌خانه و بانک مرکزی هم در کنار او بودند. در سال 1975 یک موافقت‌نامه در الجزایر میان ایران و عراق به عنوان حسن هم‌جواری به امضا رسید، ‌گفت‌وگوهای آن عهدنامه از سوی شادروان عباس‌علی خلعتبری وزیر خارجه وقت ایران انجام شد. او یک دیپلمات کارآزموده و کاردان بود و با توانایی‌هایی که داشت در این عهدنامه منافع ایران در اروند رود حفظ شد و تلاش صدام هم برای برهم زدن آن بافداکاری ملت ایران ناکام ماند. ولی بهزاد نبوی تجربه و توانایی برای این مذاکرات مالی و حقوقی پیچیده و دارای ابعاد بین‌المللی را نداشت. او حتا کوشش نکرد از تعداد معدودی که از نظر حقوقی کم و بیش می‌توانستند او را یاری کنند کمک بگیرد و در گروه او یک حقوق‌دان قابل قبول نیز وجود نداشت. البته پس از آن‌که این توافق‌نامه منتشر شد این واقعیت روشن شد که بهزاد نبوی حتا به ره‌نمودهای گروه مذاکره‌کننده ایرانی از نظر مالی هم توجه نکرده است.

علت این امر چه بوده؟

این از رازهای سربه‌مهری است که تا به حال روشن نشده برای مثال ‌افرادی که از بانک مرکزی در گفت‌وگوها شرکت داشتند خواهان ‌برطرف شدن توقیف سپرده‌های ایران و بازپس دادن ‌تدریجی وام‌ها از سوی ایران در چارچوب همان قراردادهای وام رژیم شاه بودند‌ چرا که بر طبق محاسبات مالی خود به این نتیجه رسیده بودند. اما هنوز مشخص نیست که به چه دلیلی و به دستور چه کسی بهزاد نبوی شخصن تصمیم می‌گیرد و تمام وام‌های ایران بی‌درنگ با امضای بیانیه‌ها بازپرداخت می‌شوند.


 


خبر / رادیو کوچه

کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ضمن قرائت گزارش شکایت نمایندگان از رییس جمهوری اسلامی در مجلس، برخی از تخلفات محمود احمدی‌نژاد را محرز اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، گزارش کمیسیون اصل نود راجع به چهار مورد شکایت نمایندگان از محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، در دستور کار جلسه علنی روز چهارشنبه، 28 سپتامبر، قرار گرفته بود.

این موارد به شکایت شماری از نمایندگان مجلس در مورد آن‌چه که تخلف رییس جمهوری می‌دانند ارتباط دارد که عبارتست از عدم معرفی به موقع وزیر ورزش و جوانان به مجلس، شکایت در مورد چندین مورد تخلف نهادهای دولتی، شکایت در خصوص «مقاومت در اجرای حکم حکومتی» آیت‌اله خامنه‌ای برای ابقای وزیر اطلاعات و شکایت در مورد نحوه ادغام وزارت‌خانه‌ها و بی‌توجهی به نظر شورای نگهبان.

طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس، اگر یک چهارم نمایندگان مجلس در زمینه عمل‌کرد دولت سوالی از رییس جمهوری طرح کنند، وی ملزم است ظرف یک ماه در مجلس حضور یابد و به سوالات آنان پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید:

«رسیدگی به شکایت نمایندگان از رییس جمهوری»


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 28 سپتامبر، در بحرین یک دادگاه نظامی حکم حبس ابد برای ۸ تن از رهبران مخالفان این کشور را تایید کرده است. این افراد به اتهام سرنگونی حکومت پادشاهی در این کشور به حبس ابد محکوم شده‌اند.

این دادگاه هم‌چنین احکام صادره برای سیزده فعال دیگر را هم تایید کرده است. این افراد به زندان‌های ۲ تا ۱۵ سال محکوم شده‌اند.

نیروهای امنیتی بحرین با حمایت نیروهای عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج پارس اعتراضات مخالفان بحرینی را سرکوب کردند.

اما گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری‌ها در این کشور است و معترضان بحرینی در تلاشند تا فعالیت‌هایشان هم‌چنان ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

«قدردانی پادشاه بحرین از شرکت مردم در انتخابات»


 


چهار‌شنبه 6 مهر 90 / 28 سپتامبر 2011

اجرا:  اعظم

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

گزیده اخبار مطبوعات چهارشنبه ایران

مجله جاماندگان- «آیا قرارداد الجزایر ترکمن‌چای دوم بود؟»- شراره سعیدی

بخش اول خبرها

زخم- «تعداد کودکان ایرانی به‌زودی افزایش می‌یابد»- افشان برزگر

مجله خبری تاجیکستان- وزیر امور خارجه تاجیکستان، «بر تقسیم آب در منطقه آسیای مرکزی تاکید کرد»- کیومرث

روز نگاشت- «شاعر عاشقانه ناظر و منظور»- محبوبه شعاع

بخش دوم خبرها

مجله خبری کابل- آرین

پرسه- «به بهانه روزجهانی قلب»- سیمین

بخش سوم خبرها


 


 این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع: آفتاب

شبکه تروریستی القاعده در بیانیه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، خواستار پایان تئوری‌های وی درباره حوادث یازدهم سپتامبر شد.

القاعده خود را مسوول مستقیم حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر می‌داند و این در حالی است که احمدی‌نژاد در سخن‌رانی 2 سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره نقش سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در این حوادث شده است.

در آخرین بیانیه منتشر شده توسط القاعده که به زبان انگلیسی هم هست، تئوری انجام حملات یازده سپتامبر توسط دولت آمریکا مسخره عنوان شده است.

در بیانیه القاعده پرسیده شده چرا ایران با وجود همه مدارک و اسناد و شواهد هم‌چنان بر این باور (دخالت دولت آمریکا در یازدهم سپتامبر) تاکید می‌کند؟

القاعده در بیانیه خود می‌افزاید: القاعده به دلیل نفوذ خود در قلوب هزاران مسلمان برای ایران یک رقیب محسوب می‌شود و برای ایران چه کاری می‌تواند بهتر از بی‌اعتبار جلوه دادن حوادث یازدهم سپتامبر باشد.

براساس گزارش «خبرگزاری دانش‌جو»، بیانیه القاعده در ادامه به آخرین دست‌نوشته اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده پیش از ترور اشاره می‌کند که در آن از اعضای القاعده خواسته هیچ‌وقت اجازه ندهند آمریکا در نظرشان بزرگ جلوه کند.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: مهر

مدیرعامل سابق بانک صادرات ایران در بیانیه‌ای به بیان ناگفته‌های خود از اختلاس بزرگ پرداخت و با اشاره به فرار مدیرعامل سابق بانک ملی به کانادا مدعی شد: اکنون عوامل مرتبط با محمودرضا خاوری در بانک مرکزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند.

مسوولان چرا آدرس غلط به مردم می‌دهند؟!

به گزارش خبرنگار مهر، در این بیانیه آمده است: حق این بود که بنده پس از کشف این فساد بزرگ در شبکه بانکی که منشا آن از سال 1388-‌ قبل از حضور بنده در بانک صادرات ایران- با تبانی یک رییس شعبه و مالک یک کارخانه شروع شده بود، از مردم عزیز عذرخواهی می‌نمودم و استعفا می‌دادم؛ اما دلایل زیر سبب انجام نشدن آن شد.

باید بگویم علا‌رغم پی‌گیری‌های انجام‌شده توسط این‌جانب و تماس با وزارت اطلاعات و قوه قضاییه برای دستگیری متهمان اصلی، کسانی‌که پشتیبان اصلی این فساد بودند، موضوع را به نحوی در رسانه‌ها مطرح کردندکه گویی تمام اتهام‌ها و تقصیرها متوجه بانک صادرات ایران و مدیر عامل آن بوده است.

این افراد در صدد بودند با فرافکنی، گناهان خود را پنهان نموده و آدرس غلط به مردم بدهند. ازاین‌رو، مجبور شدم مصاحبه نمایم و برخی از ابعاد گسترده این فساد را در بخش‌های بانکی و مسوولان اجرایی برای مردم بازگو کنم و با پی‌گیری‌های جدی‌تری از گذشته، به دنبال عوامل اصلی این فساد در بانک مرکزی و بدنه دولت و شبکه بانکی باشم اما این مصاحبه برای این عوامل گران تمام شد.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: امروز هم با کنارگذاشتن بنده باز هم آدرس غلطی را به مردم می‌دهند، زیرا با فرارآقای خاوری(مدیر عامل بانک ملی) به کانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دست‌پاچگی شده‌اند. خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در این پرونده و پرونده‌های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده‌ها و عوامل پشت پرده آن‌ها می‌داد به کانادا گریخت و اکنون عوامل مرتبط با وی در بانک مرکزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار، که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده‌تر شدن ابعاد این موضوع با شخص اصلی پیگیری‌کننده و شکایت‌کننده اصلی این‌ پرونده‌ برخورد نمودند.

اکنون مسوولانی که اقدام به واگذاری زمین‌های بسیار ارزان به آقای مه‌آفرید امیرخسروی و گروه امیر منصورآریا کرده‌اند و برای دادن مجوز تاسیس بانک به این گروه و واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور بدون مناقصه به آن‌ها پی‌گیر بوده‌اند، باید پاسخ‌گوی مردم  و قوه قضاییه باشند. آن‌هایی که آقای خاوری مدیر عامل بانک ملی را که از اول، خود و خانواده‌اش مقیم کانادا بودند و با داشتن اقامت در کانادا به نظر نمی‌‌رسد هیچ تعهدی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، انتخاب نمودند، اکنون باید پاسخ‌گوی این فساد مالی توسط این نوع افراد باشند.

در بیانیه جهرمی تصریح شده است: بنده از زمانی که با پی‌گیری عوامل این فساد از شورای پول و اعتبار کنار گذاشته شدم، به دنبال استعفای خود بودم؛ اما به خاطر حقی که مردم برگردن من داشتند مقاومت کردم تا این پرونده در مسیر اصلی خود قرار گیرد. به‌حمداله امروز با پیگیری قوه قضاییه و مسوولین وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور و جدیت مردم در روشن شدن  ابعاد دیگر این پرونده، کار پیگیری در مسیر خود قرار گرفته و در آینده نه‌چندان دور عناصر اصلی و پشت پرده این پرونده برای مردم روشن‌تر خواهد شد. بنده نیز با توجه به تعهدی که به مردم دارم، به عنوان یک شهروند پیگیر آن خواهم بود و درآینده نیز ابعاد و افراد مرتبط را اعلام خواهم نمود.


 


افشان برزگر/ رادیو کوچه

مادرش ایرانی است، اما خودش نه. پدرش اهل افغانستان است، اما خودش افغان هم نیست. اصلن معلوم نیست کجایی هست. نه تنها ملیتش را نمی‌داند، بلکه هویتی هم ندارد. او شناس‌نامه و مدرکی که نشان دهد او کیست، ندارد. او تنها یک اسم با خود یدک می‌کشد. او حاصل ازدواج زن ایرانی و مرد افغان است، ازدواجی غیرقانونی، اما شرعی.

پدران اینان وقتی به خاطر شرایط نامطلوب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افغانستان به ایران آمدند، با مادرن‌شان که اغلب از خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد ایران بودند در اقصی نقاط کشور ازدواج کردند، ازدواجی که در هیچ دفتری ثبت نشد و دولت ایران هیچ‌گاه این دسته از ازدواج‌ها را به رسمیت نشناخت. به همین خاطر این دسته از کودکان بی‌هویت را در هر جایی از ایران می‌توان دید، از شهرهای کوچک و بزرگ گرفته تا شهرهای هم‌مرز با وطن پدری یا غربی‌ترین شهرهای کشور.

براساس آمارهای دولتی، 32 هزار کودک بدون هویت که حاصل ازدواج دختران و زنان ایرانی با اتباع غیرمجاز خارجی است، در کشور زندگی می‌کنند، این در حالی است که نهادهای غیردولتی و انجمن‌های دفاع از حقوق کودکان، تعداد این دسته از کودکان را 400 هزار نفر می‌دانند که از تمام حقوق اولیه هم‌چون بهداشت و آموزش محروم هستند.

براساس قانون مصوب مجلس ایران، ازدواج اتباع خارجی از سال 1385 با زنان ایرانی باید با اطلاع دولت صورت بگیرد، در غیر این صورت ازدواج غیرقانونی است. از آن‌جا که بیش از 1.5 میلیون افغان به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می کنند، بیش از 40 هزار ازدواج غیرقانونی در کشور شکل گرفته است.

کودکان حاصل از این ازدواج‌ها در کشور با مشکلات عدیده‌ای روبi‌رو هستند، به طوری که بسیاری از این کودکان با خانواده‌های تک والد و یا بدون والد و به صورت دست‌جمعی با سایر کودکان زندگی می‌کنند.

در بسیاری از موارد، پدر کودک که خود به صورت غیرمجاز در ایران زندگی می‌کند، توسط دولت ایران از کشور اخراج می‌شود و یا به صورت اختیاری به افغانستان می‌رود و هیچ‌گاه به ایران بازنمی‌گردد.

در برخی از موارد نیز که تعداد آن تا دو هزار مورد در سال هم گزارش شده، این کودکان بدون اطلاع خانواده‌های خود دستگیر و از کشور اخراج می‌شوند، در حالی که شاید این کودکان هیچ فامیلی در افغانستان برای زندگی در کنار آن‌ها نداشته باشند، بنابراین مجبورند به دور از خانواده‌های خود در کمپ‌های مهاجران زندگی کنند و در مواردی نیز به یتیم‌خانه‌ها سپرده می‌شوند.

براساس گزارش مقام‌های افغانستان، آثار ضرب و جرح بر روی بدن این کودکان دیده می‌شود که نشان‌گر برخورد خشن پلیس ایران با این کودکان قبل از اخراج از کشور است. هم‌چنین بنابر اعلام فعالان حقوق کودکان، این کودکان بی‌هویت پس از اخراج از ایران طعمه‌های مناسبی برای باندهای فحشا، قاچاق اعضای بدن انسان و کار اجباری هستند.

کودکان دارای مادر ایرانی و پدر افغان، اگر به افغانستان فرستاده نشوند و با خانواده خود بمانند هم با صدها مشکل دست به گریبان هستند، چراکه نمی‌توانند از هیچ‌یک از امکاناتی که طبق کنوانسیون حقوق کودک معین شده است، بهره بگیرند، در حالی که طبق این کنوانسیون که دولت ایران آن را امضا و قبول کرده است، حقوق اولیه هم‌چون آموزش و بهداشت باید شامل همه کودکان بدون در نظر گرفتن ملیت‌شان، به آن‌ها ارایه شود.

اما این کودکان یا بی‌سواد می‌مانند یا به مدرسه‌های خودگردان می‌روند که البته دولت ایران از سال 83 با این مدارس دچار مشکل شد که مدیران مدارس مجبور شدند، اجاره بیش‌تری به صاحب مدرسه پرداخت کنند و حتا گاهی به همسایه‌ها هم رسیدگی کنند تا مشکل تازه‌ای برای مدرسه پیش نیاید.

هم‌چنین از زمانی که دولت مرکزی و مستقل افغانستان تشکیل شد، کمیساریای عالی پناهندگان و دولت ایران نسبت به این مدارس سخت‌گیری کرده و این مدارس را تعطیل می‌کنند، تا با تحت فشار قرار دادن افغان‌ها آن‌ها را مجبور به بازگشت کنند.

البته در این میان کودکانی که کارت تردد دارند، می‌توانند با پرداخت 50 تا 70 هزار تومان در مدارس دولتی کشور ثبت نام کرده و تحصیل کنند که 100 هزار دانش‌آموز افغان مشمول این طرح هستند.

چندی پیش نیز بحث ایجاد مدارس جداگانه برای سامان‌دهی دانش‌آموزان افغان مطرح شد که انتقادهای فراوانی را به دلیل تبعیض‌هایی که ایجاد می‌کند به دنبال داشت که در نهایت نیز این طرح به جایی نرسید.

نبود امکان تحصیل و فقر خانواده‌ها، این کودکان بی‌هویت را به خیابان‌ها برای کسب درآمد کشانده، به‌طوری که 70 درصد از کودکان کار در ایران، اتباع بی‌گانه و افغان‌‌ها هستند که حضور کودکان در کف خیابان زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را به شدت افزایش می‌دهد، به طوری که کودکان بی‌تجربه یا خود عامل بسیاری از بزه‌کاری‌ها می‌شوند و یا این که به عنوان طعمه در دام باندهای مختلف خلاف‌کاری می‌افتند.

کار در کارگاه‌های زیرزمینی هم دست کمی از کار در خیابان ندارد و این کودکان نیز توسط کارفرمایان خود استثمار می‌شوند.

به موجب قانونی که در سال 1380 در ایران و به منظور مشخص کردن وضعیت کودکان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان افغان تصویب شد، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، می‌توانند بعد از رسیدن به سن 18 سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کنند. این افراد در صورت نداشتن سو‌پیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیرایرانی به تابعیت ایرانی پذیرفته می‌شوند.

اما چند روز پیش مریم مجتهدزاده، رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حاشیه جلسه هیت دولت گفت که فرزندان زنان ایرانی که همسران‌شان دارای تابعیت خارجی هستند، تابعیت ایرانی می‌گیرند و از تمام مزایای ایرانی بودن بهره‌مند می‌شوند که این موضوع در دولت تصویب شده است.

هرچند که به نظر می‌رسد دولت باید این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارایه کند، اما این اقدام گامی موثر برای تعیین تکلیف بیش از 400 هزار کودکی است که زیر 18 سال سن دارند و از حقوق اولیه خود به گناهی ناکرده محروم هستند. پس باید نشست و منتظر ماند که در آینده نه چندان دور، تعداد کودکان شناس‌نامه‌دار ایرانی افزایش پیدا کند.


 


خبر / رادیو کوچه

کشورهای اروپایی درخواست پیشین خود برای تحریم فوری دولت بشار اسد در سوریه در چارچوب یک قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل را کنار گذاشته‌اند.

پیش‌نویس این قطع‌نامه که توسط بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال و با حمایت آمریکا تهیه شده است، فقط در صورتی مسئله تحریم را مطرح می‌کند که سرکوب معترضان پایان نیابد.

این نسخه تازه با هدف جلب حمایت چین و روسیه تهیه شده که با تحریم‌ها مخالفند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند برای رای‌گیری تا پایان هفته برنامه‌ریزی می‌کنند.

این پیش‌نویس «پایان فوری کلیه خشونت‌ها» را تقاضا می‌کند.

در متن این پیش‌نویس آمده است که ۱۵ عضو شورای امنیت «عزم خود را بیان می‌کنند که در صورت عدم اطاعت سوریه از این قطع‌نامه، تدابیر هدف‌مند از جمله تحریم‌ها را اتخاذ کنند.»

ماه گذشته آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که خواستار تحریم بشار اسد، اعضای خانواده و یاران نزدیکش می‌شد را پیشنهاد کردند.

اما روسیه و چین تهدید کرده‌اند که هرگونه قطع‌نامه تحریمی علیه سوریه را وتو خواهند کرد.

همزمان نیروهای سوریه به تلاش برای سرکوب اعتراضاتی که شش ماه قبل شروع شد ادامه می‌دهند.

روز سه‌شنبه نیروهای امنیتی این کشور پس از دو روز محاصره شهر ناآرام رستن در مرکز این کشور به آن یورش بردند.

بیشتر بخوانید:

«مسدود شدن دارایی‌های سه تن از مقامات سوریه»


 


خبر / رادیو کوچه

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی گزارش کرده است که نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه، 28 سپتامبر، مواد باقی مانده طرح نظارت بر امور نمایندگان را تصویب کردند و در نتیجه، این طرح برای اظهار نظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

رسیدگی به این طرح در جلسه علنی مجلس از هفته پیش آغاز شده بود و در جلسه روز چهارشنبه، محمدرضا باهنر، نایب رییس اول مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت، با اشاره به کندی روند رسیدگی به طرح در چهار جلسه قبلی، خواستار تسریع در تصویب مواد باقی‌مانده این طرح دوازده ماده ای شد.

طرح نظارت بر امور نمایندگان که از سوی شماری از نمایندگان مجلس ارایه شده بود واکنش‌های متفاوتی را به هم‌راه داشته است.

طرف‌داران این طرح آن را عاملی برای بهبود کارآیی و تضمینی برای جلوگیری از تخلفات نمایندگان می‌دانند در حالی‌که مخالفان طرح گفته‌اند که نماینده مجلس در برابر موکلان خود مسوول است و تصویب این طرح اقدامی دیگر برای محدود کردن اختیارات نمایندگان به خصوص نمایندگان اقلیت است.

این طرح در حالی تصویب شده است که تازمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی کم‌تر از شش ماه زمان باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

«هاشمی رفسنجانی هیچ‌گونه فعالیت انتخاباتی ندارد»


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

ششم مهرماه مصادف با سال‌روز درگذشت «وحشی بافقی» شاعر نام‌دار سده دهم ایران است. بی شک وحشی بافقی یکی از شاعران بارز و نام‌آور عهد صفوی است که اهمیت او در سبک خاص بیان اوست. کلیات وی بیش‌تر از نه هزار بیت است که شامل قصیده، ترکیب بند، ترجیع بند، غزل، قطعه، رباعی و مثنوی می‌شود. وحشی دو منظومه عاشقانه نیز دارد. یکی «ناظر و منظور» و دیگری «فرهاد و شیرین» به استقبال از «خسرو و شیرین» نظامی.

«مولانا شمس‌الدین» یا «کمال‌الدین‌محمد وحشی‌بافقی» یکی از شاعران نام‌دار سده دهم ایران است که در اواسط نیمه اول قرن دهم در سال 939 هجری قمری در «بافق» زاده شد  و چون بافق را گاهی از توابع کرمان و گاه از توابع یزد به حساب می‌آورند، وحشی را گاهی یزدی و گاهی کرمانی گفته‌اند.

دوران زندگی او با پادشاهی «شاه تهماسب صفوی» و «شاه اسماعیل دوم» و «شاه محمد خدابنده» هم‌زمان بود. دوره اول زندگی وحشی در زادگاهش سپری شد. وحشی در این مدت به جز برادرش، پیش «شرف الدین علی بافقی» نیز به کسب دانش و ادب مشغول بود.

وحشی بعد از فراگیری مقدمات علوم ادبی، از بافق به یزد و از آن‌جا به کاشان رفت و مدتی را در آن شهر به مکتب‌داری مشغول بود. بعد از مدتی، به یزد برگشت و در همان‌جا ساکن شد و به شعر و مدح پادشاهان آن شهر مشغول بود تا عمر در همان‌جا ماند.

خانواده وحشی از نظر ثروت، جزو خانواده‌های متوسط بافق بود. برادر بزرگ‌تر او، «مرادی بافقی» هم یکی از شاعران آن عهد بود که تاثیر زیادی در تربیت و آشنایی وحشی با محفل‌های ادبی داشت، اما پیش از آن‌که وحشی در شعر به شهرت برسد برادرش در گذشت.

گفته شده وحشی بافقی شاعری بلند همت، حساس، وارسته و گوشه‌گیر بود و شاعری را تنها برای بیان اندیشه‌ها و احساسات خود به کار می‌گرفت و نه برای کسب مال و زراندوزی. این‌ شاعر بزرگ‌ روزگار خود را با اندوه‌ و سختی‌ و تنگ‌دستی‌ و تنهایی‌ گذراند و دراشعار زیبای او سوز و گداز این‌ سال‌های‌ تنهایی‌ کاملن مشخص‌ است‌.

 دوره کمالش در شاعری را وی در یزد گذراند و برای به دست آوردن روزی خود، تنها رجال و بزرگان یزد و کرمان را مدح می‌کرد. در دیوانش یک قصیده در مدح شاه تهماسب دیده می شود اما حامی واقعی او «میرمران»، حاکم یزد بود.

کلیات وحشی بافقی بیش‌تر از نه هزار بیت است که شامل قصیده، ترکیب بند، ترجیع بند، غزل، قطعه، رباعی و مثنوی می‌شود. ترکیب بند‌ها و ترجیع بندهایش، همگی از جمله نظم‌های دل‌انگیز دوره صفوی است.

«ساقی نامه» طولانی او که به شکل ترجیع بند سروده، در نوع خود کم نظیر است که بعد از وحشی توسط شاعران دیگر با همان وزن و همان مضمون بارها مورد تقلید و جواب‌گویی قرار گرفت. غزل‌های او سرآمد اشعارش است و از نظر ارزش و مقام، جزو رتبه های اول شعر غنایی فارسی است. در اکثر آن‌ها، احساسات و عواطف شدید و درد و تالم درونی شاعر با زبانی ساده و روان و دل‌پذیر با نیرومندی هر چه تمام‌تر بیان شده است.

وحشی دو منظومه عاشقانه دارد. یکی «ناظر و منظور» که عشق هم‌جنس‌گرایانه پسران شاه و وزیری را بر یک‌دیگر روایت می‌کند. و دیگری «فرهاد و شیرین» به استقبال از «خسرو و شیرین» نظامی . مثنوی اول او به سال ۹۶۶ به پایان رسید و ۱۵۶۹ بیت است و اما مثنوی دوم که از شاه‌کارهای ادب دراماتیک پارسی است، هم از عهد شاعر شهرت بسیار یافت زیرا وحشی بیش از ۱۰۷۰ بیت از آن را ساخت و باقی آن را «وصال شیرازی» شاعر مشهور سده سیزدهم هجری (م ۱۲۶۲) سروده و با افزودن ۱۲۵۱ بیت آن را به پایان رسانیده‌ است. شاعری دیگری به نام «صابر» نیز بعد از وصال ۳۰۴ بیت بر این منظومه افزوده است.

مثنوی معروف دیگری که وحشی به پیروی از نظامی سروده «خلد برین» است بر وزن مخزن‌الاسرار است و اما مثنوی‌های کوتاهی از وحشی در مدح و هجو و نظایر آن‌ها نیز باقی مانده که اهمیت منظومه‌های یادشده را ندارد.

و سرانجام وحشی بافقی  در سال ۹۹۱ هجری قمری در شهر یزد درگذشت وی بی‌شک یکی از شاعران بارز و نام‌آور عهد صفوی است که اهمیت او در سبک خاص بیان اوست. در مورد بافقی  گفته شده: مضمون‌ها و ظرایف شاعرانه و بیان احساسات و عواطف و نازک خیال‌های او آن‌چنان با زبانی ساده و روان بیان شده که گاه آن‌ها را با زبان محاوره بیان می‌کند و گاهی چنان است که گویی حرف‌های روزمره‌اش را می‌زند و همین به شاعری او ارزش و اعتبار فراوان می‌دهد. او زبانی ساده و پر از صداقت را بر می گزیند و همین دلیلی است که در عهد خود به عنوان تواناترین شاعر مکتب وقوع محسوب می شود.

در اشعار وحشی، واژه‌های مشکل و ترکیب‌های عربی بسیار کم دیده می‌شود اما به جای آن از واژه‌ها و ترکیب های رایج زمان خود بسیار استفاده کرده است. گر چه وحشی در مثنوی‌هایش بیش‌تر از نظامی و در غزل از غزل‌سرایان نام‌آور گذشته استقبال می‌کرده است اما خود نیز طبعی مبتکر داشت چنان‌که اکثر غزل‌های او بعدها توسط شاعران دیگر مورد استقبال واقع شد.

منبع‌ها:

شبکه ملی مدارس رشد

ویکی‌پدیا


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

ورود بیش از صد و پنجاه پناه‌جوی تازه در روزهای اخیر به استرالیا، گفت‌و‌گوها را میان سیاست‌مداران این کشور داغ کرده است.

در هفته‌های اخیر دو قایق 175 پناه‌جوی غیر‌قانونی را به استرالیا انتقال داده است.

قایق اولی با 49 پناه‌جو و یک خدمه در شمال جزیره کرسمس از سوی ماموران پلیس متوقف گردید و دومین قایق نیز زمانی نجات داده می‌شود که افراد سوار بر این قایق با نگرانی از ازدحام، پیامی اخطاریه می‌فرستند.

این در حال حاضر پناه‌جویان به خاطر آزمایش‌های صحی به جزیره‌ی کرسمس فرستاده شده‌اند.

از زمان غیرقانونی خواندن قرارداد فرستادن پناه‌جویان به مالزی توسط داداگاه عالی استرالیا، این سومین قایق می‌باشد که به استرالیا رسیده است.

جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا از عدم توافق تونی ابووت رهبر اپوزسیون این کشور در ارتباط به تغییر قانون مهاجرت آن کشور انتقاد کرد و وی را به‌ترین دوست قاچاق‌بران خواند.

هفته گذشته خانم گیلارد تغییراتی را در قانون مهاجرت این کشور به پارلمان معرفی کرد و تلاش دارد با تصویب این تغییرات از سوی پارلمان بتواند تمام موانع غیر‌قانونی را که باعث ضعف در اجرای قرار‌داد فرستادن پناه جویان به مالزی می‌گردد از بین ببرد.

اما رهبر اپوزسیون استرالیا تونی ابووت گفته است حزب وی از تغییرات پشتیبانی نخواهد کرد، زیرا وی می‌خواهد پناه‌جویان به جای مالزی به نایرو فرستاده شود.

جزیره نایرو بخشی از برنامه راه‌حل آرام ‌(Pacific solution) و یکی از سخت‌ترین پالیسی مهاجرت استرالیا بود و در طول هفت سالی که بازداشت‌گاه‌ها در این جزیره باز بوده تنها 288 پناه‌جو توسط قایق به استرالیا آمده بودند.

خانم گیلارد نمی‌خواهد پناه‌جویان به جزیره‌ی نایرو جایی که تونی ابووت رهبر اپوزسیون این کشور به دولت به خاطر فرستادن پناه‌جویان پشنهاده کرده است، فرستاده شود.

به گفته وی هنگامی که اردوگاه‌ها در این جزیره باز بود پناه‌جویان صدمه روانی دیده بودند.

‌حزب کارگر که خانم گیلارد رهبری آن را به عهده دارد با به سر قدرت رسیدن در سال 2008 اردوگاه‌های پناه‌جویان در این جزیره را بست.

پارلمان استرالیا رای‌گیری برسر تغییرات جدید در قانون مهاجرت این کشور را تا یازدهم اکتوبر به تعویق انداخته است.

بیشتر بخوانید:

«قرارداد با مالزیا در مورد پناه‌جویان باید عملی شود»


 


رادیو کوچه

1066 میلادی- «ویلیام اول» حکم‌ران فرانسه که تاریخ از او به عنوان «ویلیام فاتح» (William the Conqueror)، نام می‌برد در این روز انگلیس را تصرف کرد و در آن‌جا به بسط فرهنگ و زبان فرانسوی پرداخت که گفته شده واژه‌های فرانسوی در زبان انگلیسی بازمانده از همان زمانند. آخرین جنگ ویلیام با انگلیسی‌ها در 14 اکتبر در نبرد هیستینگز (Battle of Hastings) روی داده بود.

انگلیسی‌ها ده‌ها سال پس از سلطه فرانسوی‌ها، زبان خود را دوباره احیا‌ کردند. قرن‌ها پیش از ویلیام هم آنگلوساکسون‌ها از آلمان به انگلستان هجوم برده و آن‌جا را تصرف کرده بودند.

1934 میلادی- «بریژیت باردو» (Brigitte Bardot) بازی‌گر، مدل و خواننده‌ی پیشین فرانسوی در پاریس زاده شد.

پدرش علاوه بر ادامه تحصیل در رشته مهندسی نزد پدربزرگ بریژیت مشغول به کار بود. باردو فعالیت هنری‌اش را از سن نوجوانی و با رقص باله آغاز کرد. و در سال ۱۹۴۷ در دوره ۳ ساله کنسرواتوار ملی پاریس، پذیرفته شد. در سال ۱۹۵۰ عکس بریژیت بر روی مجله Elle که مطالبش بیش‌تر در مورد زنان، زیبایی، بهداشت و سرگرمی است چاپ شد. از سال ۱۹۵۲ به بازی‌گری روی آورد و پس از هنرنمایی در ۱۶ فیلم، با ایفای نقش «ژولیت هاردی» در فیلم «و خداوند زن را آفرید» (۱۹۵۶) به کارگردانی «راجر وادیم» (Roger Vadim) به شهرت بین‌المللی رسید.

او در حال حاضر در زمینه‌ی دفاع از حقوق حیوانات فعالیت می‌کند.

1939 میلادی- نیروهای آلمان و شوروی ارتش لهستان را از بین بردند و درهمین روز، وزیران امورخارجه آلمان و شوروی در مسکو قرارداد تقسیم لهستان را میان دو کشور امضا‌ کردند و کشور لیتوانی نیز به شوروی داده شد.

در سال ۱۹۳۴ و پس از جنگ جهانی اول پیمان محرمانه‌ی عدم تجاوز بین هیلتر (آلمان) و استالین (شوروی) امضا شد و این دو کشور لهستان را به طور مخفیانه بین خود تقسیم کردند و با هم قرار گذاشتند که شوروی از شرق و آلمان از غرب لهستان را اشغال کنند، در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ همین اتفاق هم افتاد.

هیتلر در برابر اتمام حجت انگلیس و فرانسه که پس از جنگ جهانی اول و الحاق قسمتی از خاک آلمان به لهستان، تمامیت این کشور را تضمین کرده بودند، اعلام کرد که تجاوزی در کار نبوده، تنها سرزمین‌های از دست رفته آلمان را پس از 21 سال پس گرفته است و قصد جنگ با کسی دیگر را ندارد. ولی، انگلیس و فرانسه این پیشنهاد صلح را رد کردند. قبلن روزولت رییس جمهوری آمریکا بی‌طرفی کشورش را در قبال جنگ اروپاییان اعلام کرده بود و پیش‌بینی کرده بود جنگ اروپاییان طولانی و خونین خواهد بود. آلمان و شوروی 35 روز پیش از تصرف لهستان با هم پیمان عدم تجاوز امضا کرده بودند.

1356 خورشیدی- «حسین ناصحی» از آهنگ‌سازان ایرانی در زمینه موسیقی سمفونیک ایرانی درگذشت.

از سال ۱۳۱۸ در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل پرداخت. ساز تخصصی وی «ترومبون» (Trombone) بود. او در ارکستر رادیو به رهبری «پرویز محمود» نوازندگی می‌کرد. در سال ۱۳۲۲ برای ادامه تحصیل روانه آنکارا شد و در کنسرواتور دولتی آنکارا در رشته آهنگ‌سازی تحصیل کرد.

ناصحی دوره عالی کمپوزیسیون را به اتمام رساند. آثار اولیه خود را برای درک تکنیک کمپوزیسیون به سبک استادان بزرگ گذشته نوشت و به تدریج به مطالعه در موسیقی شرقی و به خصوص موسیقی ایرانی پرداخت.

گفتنی است «کوارتت زهی میمینور» هنگامی که در ترکیه اجرا شد مورد توجه پروفسور «لودویک چاچکس» از استادان آکادمی موسیقی وین قرار گرفت. ناصحی در سال ۱۳۲۹ در هنرستان عالی موسیقی به تدریس هارمونی، کنترپوآن (counterpoint) و فوگ و آهنگ‌سازی پرداخت. از شاگردان او می‌توان «حسین دهلوی»، «احمد پژمان» و «پرویز منصوری» را نام برد.

«آواز بی‏گفتار» (برای ارکستر)، «گدا» (برای پیانو)، «حرمان» (برای آواز و پیانو)، «رقص در بارگاه شاه سمنگان» (برای آواز و ارکستر)، «ملودرام رستم و سهراب» و قطعاتی دیگر برخی از آثار این آهنگ‌ساز هستند.

  ———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

551 پیش از میلاد- «کنفوسیوس» مشهورترین آموزگار، فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی کشور چین متولد شد.

1781 میلادی- 9 هزار انقلابی مسلح مهاجرنشیان 13گانه انگلیسی آمریکای شمالی با کمک شش‌هزار سرباز فرانسوی و حمایت توپ‌های ناوگان فرانسه، نیروهای انگلیسی را در «یورک تاون»  (Yorktown) واقع در ایالت ویرجینیا مورد حمله قرار دادند که این نبرد چندروزه به شکست انگلیسی‌ها و تامین استقلال مهاجرنشین‌ها تحت نام «ایالات متحده آمریکا» انجامید.

1989 میلادی- «فردیناند مارکوس» دیکتاتور برکنار شده فیلیپین در هاوایی در تبعید جان سپرد.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

نیویورک تایمز

Iranian history


 


خبر / رادیو کوچه

مقام‌های بین‌المللی در مورد وضعیت بیش از ۲۰۰ هزار غیرنظامی که در درگیری‌های شدید در شهرهای سرت و بنی‌ولید گرفتار آمده‌اند ابراز نگرانی می‌کنند.

ناتو گفت که افراد مسلح وفادار به سرهنگ معمر قذافی در نواحی مسکونی پنهان شده‌اند که جمعیت غیرنظامی را در معرض خطر بزرگ‌تری قرار می‌دهد.

سرهنگ رولاند لاووی سخن‌گوی ناتو گفت که کمبود آب آشامیدنی، غذا و دارو در این شهرها وجود دارد.

نیروهای دولت موقت لیبی عملیات تهاجمی علیه این دو شهر را تشدید کرده‌اند.

آن‌ها دو ناحیه عمده باقی مانده هستند که وفاداران سرهنگ قذافی هنوز کنترل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«نفوذ نظامیان دولت موقت لیبی به زادگاه قذافی»


 


خبر / رادیو کوچه

افزایش امیدواری نسبت به توافق رهبران کشورهای حوزه یورو و مسوولان صندوق بین‌المللی پول بر سر طرحی جامع برای رفع بحران مالی در این منطقه، باعث افزایش شاخص سهام بازارهای بین‌المللی شده است.

هم‌زمان با صعود ارزش سهام بانک‌ها، شاخص سهام «کک» فرانسه 5.7 درصد، داکس آلمان 5.3 درصد و فوتسی بریتانیا 4 درصد افزایش یافت.

این خوش‌بینی به دنبال نشست‌های گروه 20 و صندوق بین‌المللی پول در طول روزهای اخیر ایجاد شده است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که در جریان این نشست‌ها ایده‌های مختلفی از جمله تقویت صندوق کمک به خروج از بحران حوزه یورو مورد بررسی قرار گرفته است.

شاخص سهام فوتسی بریتانیا که ۵۳ میلیارد پوند بر ارزش آن افزوده شد، بزرگ‌ترین رشد یک روزه خود از ۱۰ مارس ۲۰۱۰ تا کنون را تجربه کرد.

داو جونز، شاخص اصلی بازار سهام در آمریکا هم در ساعات اولیه بعد‌از‌ظهر روز گذشته 2.3 درصد افزایش یافت.

پیش از آن شاخص سهام بازارهای آسیایی نیز افزایش یافت و از جمله شاخص نیکی ژاپن حدود ۳ درصد صعود کرد.

این خوش‌بینی بازارهای بین‌المللی در حالی ایجاد شد که مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که هیچ طرح نجات جامعی در مذاکرات آخر هفته مورد توافق قرار نگرفت.

نگاه سرمایه‌گذاران در عوض به پیشنهاداتی معطوف شده که بنا بر گزارش‌ها در جریان این نشست‌ها مطرح شده است.

یکی از این پیشنهادات تقویت بانک‌های بزرگ اروپایی است که ممکن است به دلیل ناتوانی کشورهای حوزه یورو در پرداخت بدهی‌هایشان متحمل ضررهای سنگین بشوند.

پیشنهاد دیگر که در گزارشها از آن صحبت شده بخشودگی نیمی از بدهی‌های دولت یونان توسط بانک‌ها و موسسات مالی است که اوراق قرضه دولت یونان را خریداری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«سیر نزولی در بازارهای بورس آسیا»


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«همراه‌خان ظریفی» وزیر امور خارجه تاجیکستان در سخن‌رانی خود از منبر «مجمع عمومی سازمان ملل» بیش‌تر روی بحث تقسیم آب در منطقه آسیای مرکزی تاکید کرد. وی گفت، آبشوی باسرعت پریخ‌ها برای تامین امنیت آب و انرژی منطقه خطر‌های نو ایجاد می‌کند.

آقای «ظریفی» به فاجعه بحر «آرال» هم اشاره کرد و آن را به «بی‌تفاوتی در استفاده درست ذخایر طبیعی» مربوط دانست‌. او گفت، به خشک شوی بحر «آرال» بنیاد آب انبارهای بزرگ در کشورهای پایان آب از جمله «ازبکستان» مساعدت کرده است. وزیر امور بیرنه تاجیکستان تاکید کرد که باید تنظیم استفاده از آب منطقه زیر سرپرستی سازمان ملل تحقیق بشود. این در حالی‌ که وزیر امور خارجه «ازبکستان» نیز در سخن‌رانی خود از منبر سازمان ملل به موضوع آب و بنیاد نیروگا‌ه‌های بزرگ در کشورهای منطقه اشاره کرد. او گفت کشورش هم‌چنان مخالف ساختمان آب انبارهای بزرگ در کشورهای بالا آب، یعنی‌ تاجیکستان و قرقیزستان است، که باعث خشک‌شوی هزاران هکتار مزارع در ازبکستان خواهند شد. منظور جانب ازبکستان تلاش‌های تاجیکستان برای بنیاد نیروگاه عظیم «راغون» است، که ازبکستان ۲۰ سال اینجانب از مخالفان اصلی آن است.

خطر و سود دریاچه سریز

منابع حکومت تاجیکستان می‌گویند، از فروش آب دریاچه «سریز» در سال تا ۱۰۰ میلیون دولار سود به دست خواهد آمد. به گفته آن‌ها در این زمینه ساختمان لوله‌های انتقال آب دریاچه سریز به کشورهای منطقه از جمله به ایران و قزاقستان منفعت‌های بیش‌تری خواهد داشت. این در حالی‌ است انتظار می‌رود برای استفاده از آب دریاچه سریز کانسارسیوم بین‌المللی نیز تاسیس یابد.

دریاچه سریز سال ۱۹۱۱ میلادی در پی یک زلزله شکل گرفته و حالا در آن حدود ۱۷ کیلومتر مربع آب جمع شده است. تحقیقات پژوهش‌گران ثابت کرده‌، که در صورت رخنه شدن سد این دریاچه بیش از پنج و نیم میلیون جمعیت کشورهای منطقه زیر خطر سرازیر شدن آب قرار می‌گیرند.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روزچهارشنبه، 28 سپتامبر، با هماهنگی وزارت‌خانه‌های نفت و امور خارجه‌، برخی کشورهای غربی به‌طور رسمی رستم قاسمی، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا‌ سپاه پاسداران و وزیر فعلی نفت را از فهرست تحریم مسافرتی خارج کرده‌اند.

کشورهای غربی در بیانیه‌ای اعلام کردند این تحریم به این علت لغو شده است تا او بتواند به عنوان نماینده ایران در اجلاس وزیران اوپک در مقر این سازمان در وین، پایتخت اتریش، شرکت کند.

قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ از جمله موسسات نظامی جمهوری اسلامی است که در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و سال گذشته ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا، که اتریش نیز عضوی از آن است، رستم قاسمی را هم شخصن مشمول تحریم قرار دادند و از انجام عملیات مالی و سفر به این کشورها محروم کردند.

هنگام معرفی رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت، این نگرانی ابراز شد که آیا تحریم بین‌المللی علیه او مانع از انجام ماموریت‌های خارج از کشور و به خصوص حضور در جلسات اوپک خواهد شد یا نه اما آقای قاسمی گفته بود که تحریم او به دلیل موقعیت شغلی در مقام فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ بوده است.

گزارش مربوط به لغو تحریم وزیر نفت ایران مشخص نمی‌کند که آیا تمامی کشورهای اروپایی و ایالات متحده او را از فهرست تحریم خارج کرده‌اند و یا این‌که لغو ممنوعیت مسافرتی او به اتریش، تصمیمی موردی است که به درخواست اوپک و به مناسبت برگزاری یک‌صد و شصتمین اجلاس وزیران اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید:

«تحریم ‌سپاه قدس به دلیل کمک به سرکوب اعتراضات سوریه»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

خراسان

1) پس لرزه‌های فساد عظیم مالی، استعفا و عزل مدیران عامل بانک‌های ملی‌، صادرات و سامان

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=7&day=6&id=1088397

در شرایطی که بیش از ۲ هفته از انتشار خبر بزرگ‌ترین اختلاس بانکی تاریخ کشور می‌گذرد و تا دیروز هیچ کدام از مسوولین بانکی مقصر در اختلاس‌، از مردم عذرخواهی نکرده بودند، روز گذشته کمیته دولتی پی‌گیری اختلاس از شبکه بانکی، محمودرضا خاوری و محمد جهرمی را از سمت مدیرعاملی بانک‌های ملی و صادرات برکنار کرد. هم‌چنین محمودرضا خاوری مدیر عامل بانک ملی با عذرخواهی از مردم و مقام معظم رهبری از سمت خود استعفا داد که مورد پذیرش وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت.

2) روسیه طرح گام به گام را تغییر داد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=7&day=6&id=1088382

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان علنا مفاد پیش‌تر اعلام شده طرح گام به گام برای حل مسئله هسته‌ای ایران را تغییر داد و به جای آن‌که از لغو تحریم‌های فعلی در ازای هم‌کاری کشورمان با آژانس برای رفع ابهام‌ها سخن بگوید، تاکید کرد که در صورت هم‌کاری ایران در قالبی هم‌چون تعلیق تولید سانتریفیوژها تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان در آینده وضع نخواهد شد.

اعتماد

1) اختلافم با هاشمی از اداره جنگ شروع شد

http://www.etemaad.ir/Released/90-07-06/150.htm

محسن رضایی کسی که روزگاری پایه‌گذار حزب منصورون بود و بعد از خروج از سپاه با حسن نظر هاشمی کنار او در جلسات مجمع حاضر می‌شود، در گفت‌وگو (با اعتماد) از اختلافاتش با هاشمی‌رفسنجانی پرده برمی‌دارد و می‌گوید اختلافش با رییس مجمع تشخیص از اداره جنگ شروع شد. وقتی به او می‌گویم چرا طی سالیان اخیر اصرار زیادی دارد نشان دهد خط و ربطش با هاشمی فرق دارد، می‌گوید: «من هیچ اصراری ندارم. همه اختلاف نظرهای ما را می‌دانند البته اهل هیاهو نیستم. اختلاف نظر من با آقای هاشمی از زمان اداره جنگ شروع شد و در دوره اول ریاست‌جمهوری ایران اوج گرفت ولی هیچ‌گاه این اختلاف نظرها را علنی نمی‌کردم مگر در موارد بسیار نادر. اما در نامه‌هایی به ایشان یا صحبت‌های حضوری نظرات خود را به ایشان می‌گفتم و الان هم می‌گویم. بیان علنی اختلافات تاثیرگذاری‌های دوستانه را کاهش می‌دهد. اگر اعتقادات خود را نسبت به هاشمی بروز می‌دادم جامعه متلاطم و دچار تنش می‌شد.» او هم‌چنین انتقادات تند و تیزی به دولت زمان جنگ مطرح کرده و دولت موسوی را متهم به کم‌کاری در حوزه اقتصاد می‌‌کند.

2) نمایندگان پرونده پالیزدار تبرئه شدند

http://www.etemaad.ir/Released/90-07-06/150.htm

دو نماینده مجلس‌، فاطمه آجرلو و حسن کامران از اتهاماتی که در پرونده معروف به پالیزدار داشتند، سرانجام تبرئه شدند، اما هم‌زمان دو کارمند تیم تحقیق و تفحص که جواد ترابی و سعید آجیلی بودند به اوین فراخوانده شدند تا هزینه هم‌کاری با این تیم را با «سه» و «دو» سال حبس پرداخت کنند. هم‌زمان عباس پالیزدار متهم اصلی این پرونده هم برای اجرای حکم پنج ساله به اوین فراخوانده شد که به دلیل سکته قلبی در دو روز پیش فعلن به بیمارستان منتقل شده است.

جام جم

1) بحرین خواستار مساعدت ایران برای حل مشکلات این کشور شد

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100855273507

ادامه سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین و ظرفیت ایران برای کمک به حل بحران این کشور موضوعی بود که در ادامه رایزنی‌های رییس دست‌گاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با درخواست وزیر امورخارجه بحرین برای ملاقات با وی برجسته‌تر شد.

حال، شیخ خالد بن‌احمد آل‌خلیفه، وزیر امورخارجه بحرین در دیداری که به درخواست وی با علی‌اکبر صالحی همتای ایرانی‌اش در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، خواستار مساعدت ایران برای حل مشکلات کشورش شده و ضمن ابراز ناراحتی از عدم حضور سفیر ایران در منامه و متقابلن سفیر بحرین در تهران، تمایل خود را به حضور سفرا برای تبادل نظر و تماس‌های مستقیم اعلام کرده است.

2) موج اعتراضات ‌مردمی از نیویورک تا پاریس

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100855272776

انتقادها به دولت‌ها راست میانه نیکلا سارکوزی، رییس‌ جمهوری فرانسه رو به افزایش است و در این میان تحلیل‌گران شانس کمی را برای پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 قائل هستند. در تازه‌ترین این اعتراضات روز گذشته معلمان فرانسوی و مردم حمایت‌کننده از آنان در اعتراض به طرح کاهش نیروی انسانی دولت سارکوزی به‌خیابان‌های پاریس ریختند و به اعتصاب سراسری معلمان پیوستند.

آفرینش

1) مردم جهان از وضع موجود ناراضی و خواستار استقرار نظم جدیدی هستند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=89305

رییس‌ جمهوری کشورمان دوشنبه‌شب پس از سفری هشت روزه به نیویورک، موریتانی و سودان با استقبال رسمی معاون اول رییس ‌جمهوری و جمعی دیگر از مقامات لشکری و کشوری وارد تهران شد.

رییس‌ جمهوری یادآور شد: «ملت‌ها بیدار شده‌اند و موج عظیمی حرکت کرده است و منحصر به نقطه خاصی نیست. مردم از وضع موجود ناراضی‌اند و خواستار استقرار نظم جدیدی هستند. امیدوارم در آینده نزدیک این خواسته به طور کامل محقق شود.»

2) رییس کمیسیون امنیت ملی: روسیه باید همه خسارت‌های لغو قرارداد اس 300 را به ایران پرداخت کند

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=15689#89317

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به خسارت‌های مستقیم و غیر‌مستقیم وارد شده به ایران ناشی از لغو یک طرف قرارداد اس 300 از سوی روسیه، گفت: «مسکو باید همه این خسارت‌ها را به ایران پرداخت کند.»

همشهری

1) مجلس مجازات نمایندگان خاطی را تعیین کرد

http://www.hamshahrionline.ir/news-146883.aspx

تمام بحث و جدل‌هایی که روز یک‌شنبه، درباره ماده 4 طرح نظارت مجلس بر نمایندگان که معطوف به مجازات نمایندگان خاطی بود، دیروز به تصویب این ماده منجر شد؛ به این ترتیب هیات‌هفت‌نفره‌ای که ابتدای مجلس شکل می‌گیرد، مجازات‌هایی را برای نمایندگان درنظر خواهد گرفت که طیفی از تذکر شفاهی تا لغو اعتبارنامه را شامل می‌شود.

2) آهنگ استیضاح وزیر اقتصاد، عبور از مرز 20 امضا

http://www.hamshahrionline.ir/news-146843.aspx

یکی از طراحان طرح استیضاح وزیر اقتصاد از افزایش تعداد امضاهای طرح استیضاح وزیر اقتصاد به 20 امضا خبر داد و «واگذاری غیرقانونی شرکت‌های دولتی» و «اختلاس بزرگ» را محورهای اصلی این استیضاح عنوان کرد.

دنیای اقتصاد

1) زاکانی: امیدی به برخورد رییس ‌جمهوری با جریان انحرافی نیست

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=271326

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شام‌گاه دوشنبه در نشست سیاسی بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم با اشاره به جریان اختلاس بانکی اخیر اظهار کرد: «بنده این موضوع را در یک سال قبل مطرح کرده بودم که البته این تنها یک مورد از فعالیت‌های جریان انحرافی است.»

نماینده تهران در مجلس هم‌چنین گفت: «دولت از جریان انحرافی جدا است و نسبت دادن این جریان به دولت ظلم بزرگی است، اما برخی‌ها می‌خواهند به این بهانه دولت را هدف حمله قرار دهند؛ چرا که این افراد اصولن با جریان اصول‌گرایی دولت مخالف‌ هستند.»

وی با بیان این‌که جریان انحرافی به شدت بر اقتصاد کشور چنبره زده است و در حال سو‌استفاده از اصل 44 است، افزود: «جریان انحرافی در انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کرده است تا 150 تا 200 کرسی مجلس را تصاحب کند و آن وقت به صورت علنی در برابر نظام بایستد.»

زاکانی اظهار کرد: «انتظار برخورد رییس‌‌ جمهوری با جریان انحرافی بعید است و نباید امیدی به این برخورد داشته باشیم.»

1) صعود هم‌زمان سکه و دلار

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=271275

دلار آمریکا با 12 تومان افزایش قیمت، دیروز به 1293 تومان رسید که فاصله چندانی تا فتح قله جدید 1300 تومانی ندارد. این در حالی است که بانک مرکزی 33 ریال از نرخ مرجع دلار آمریکا کاست و آن را 10768 ریال تعیین کرد. سکه نیز روز گذشته در راستای بازگشت قیمت جهانی طلا با 25 هزار تومان افزایش تا 590 هزار تومان بالا رفت.


 


خبر / رادیو کوچه

نخستین شب دور دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا شام‌گاه سه‌شنبه، 27 سپتامبر، با پیروزی تیم‌های مدعی بایرن مونیخ آلمان، اینتر میلان ایتالیا و رئال مادرید اسپانیا به پایان رسیده است.

هم‌چنین منچستریونایتد انگلستان در دقیقه 90 از شکست در اولدترافورد گریخت.

در یکی از مهم‌ترین این پیکارها، بایرن مونیخ در ورزش‌گاه آلیانس آره‌نا از منچسترسیتی پذیرایی کرد و با ارایه یک بازی با برنامه و هدف‌مند با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی رسید.

بایرن با این پیروزی دومین برد خود را در گروه اول لیگ قهرمانان کسب کردند و با 6 امتیاز صدرنشینی خود را تداوم بخشیدند.

در دیگر دیدار این گروه نیز ناپولی با دو گل‌ توانست میهمان خود ویارئال اسپانیا‌ را شکست داده و با 4 امتیاز در رده دوم این گروه قرار گرفت.

در گروه سوم لیگ قهرمانان جایی که منچستریونایتد قرار دارد یک شگفتی رخ داد و شاگردان فرگوسن در ورزش‌گاه اولدترافورد مقابل میهمان نه‌چندان مطرح خود بازل تا آستانه شکست پیش رفتند اما در نهایت یانگ در دقیقه 90 گل تساوی بازی را به ثمر رساند تا تابلوی نتایج تساوی 3 بر 3 را نشان دهد.

در این گروه اوتلول رومانی با یک گل مقابل بنفیکا شکست خورد.

در گروه سوم بازل سوییس و بنفیکای پرتغال با 4 امتیاز اول و دوم هستند.

و در نهایت در گروه چهارم این مسابقات نیز رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو توانست 3 بر صفر آژاکس را شکست دهد و با به دست آوردن 2 پیروزی از 2 بازی در صدر جدول گروه چهارم قرار بگیرد. در دیگر بازی این گروه نیز لیون با دو گل‌ توانست دینامو زاگرب را شکست داده و با 4 امتیاز در رده دوم قرار بگیرد.

اینترمیلان برابر زسکا مسکو با نتیجه 3 بر 2 پیروز شد تا اولین برد خود را در رقابت‌های اروپایی کسب کند.

در این گروه ترابوزان ترکیه که در بازی اول خود اینتر را در مه‌آتزا مغلوب کرده بود این بار در خانه خود با نتیجه یک بر یک مقابل لیل فرانسه متوقف شد و با 4 امتیاز در صدر گروه دوم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

«اینتر با باخت و میلان با تساوی لیگ اروپا رو آغاز کردند»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته