-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۷, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 09/28/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فردانیوز:رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مردم قضاوت کنندگان اصلی عملکرد و رفتار اعضای شورای شهر هستند، تاکید کرد: اگر آگاه سازی ما سیاسی کاری خوانده می‌شود پس بهره برداری از ارگان رسمی دولتی به نفع جریانی خاص و دامن زدن به افکار انحرافی و سرپوش گذاشتن بر تخلفات بزرگی که در بخش‌های مختلف رخ می‌دهد را باید چه بنامیم؟

«مرتضی طلایی» در گفت‌و‌گو با فردا در واکنش به اظهارات علی اکبر جوانفکر مشاور رییس جمهور و مدیرعامل خبرگزاری ایرنا که اعضای شورای شهر را به سیاسی کاری و چشم پوشی از تخلفات متهم کرده بود، گفت: جالب است که آقای جوانفکر اعضای شورای شهر را به رسیدگی به وظایفشان توصیه می‌کنند آنگاه خودشان از پول بیت المال و روزنامه رسمی کشور به نفع اغراض سیاسی جریانی خاص که نسبت آن‌ها با نظام جمهوری اسلامی روشن است و انحراف آن‌ها مشخص شده است استفاده می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ایشان اعضای شورای شهر را به برخورد با روزنامه و دخالت در امور آن متهم کرده‌اند، سوال من از ایشان این است که اگر شورای شهر نسبت به این مسائل حساس نباشد چه ارگانی باید باشد؟ اگر امروز ما به عنوان نمایندگان مردم هشدار ندهیم چه کسی باید هشدار دهد؟ مگر نه این است که وظیفه اصلی ما رسیدگی و پیگیری حقوق مردم است؟

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورا وظیفه روشن سازی و آگاه سازی مردم را برعهده دارند، افزود: اگر آگاه سازی ما سیاسی کاری خوانده می‌شود پس بهره برداری از ارگان رسمی دولتی به نفع جریانی خاص و دامن زدن به افکار انحرافی و سرپوش گذاشتن بر تخلفات بزرگی که در بخش‌های مختلف رخ می‌دهد را باید چه بنامیم؟

طلایی با تاکید براینکه اقای جوانفکر به جای توصیه اخلاقی ابتدا رفتار خود و اطرافیانشان را اصلاح کنند، گفت: در ضرب المثل‌ها آمده که یک سوزن به خود و یک جوالدوز به بقیه بزن، اقای جوانفکر هم ابتدا نگاهی به نوع عملکرد، رفتار و مواضع خود واطرافیانشان بیندازند بعد اعضای شورای شهر را که صادقانه در خدمت مردم هستند را به سیاسی کاری و چشم پوشی از تخلفات متهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان در جایگاه قضاوت در مورد عملکرد اعضای شورای شهر نیست، مردم باید عملکرد ما را قضاوت کنند، ما حاضریم به هر نقطه‌ای از شهر که خواستند برویم و از مردم سوال کنیم که چه ارزیابی از عملکرد شورای شهر دارند.

عضو شورای شهر تهران افزود: خدمات و عملکرد شورای شهر سوم در دایره قضاوت افکار عمومی است و خدماتی که این شورا در مقایسه با شوراهای قبلی و حتی ارگان‌های دیگر انجام داده موجود است، بنابراین نمی‌شود بی‌دلیل و با اغراض سیاسی شورای شهر را متهم کرد و توصیه ما به آقایان و اطرافیانشان این است که ابتدا در رفتار خود بازنگری کنند نه اینکه با متهم کردن اعضای شورا یا نمایندگان مجلس سعی در پاک کردن صورت مساله داشته باشند.


 


خبرگزاری هرانا - نیروهای امنیتی در چند روز گذشته یکی از دانشجویان دانشگاه پیام‎نور مریوان را بازداشت نمودند.

به گزارش کردپا، خبات عارفی‎شیخ متولد سال ۱۳۶۴ و دانشجوی رشته‎ی علوم اجتماعی دانشگاه پیام‎نور شهرستان مریوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردیده است.

تا لحظه‎ی انتشار این خبر از علت بازداشت و محل نگهداری آقای عارفی‎شیخ، دانشجوی کرد اطلاعی در دست نمی‌‎باشد.

بنابر خبرهای منتشر شده در مدت دو هفته‎ی اخیر چندین دانشجوی کرد به نام‎های سوران دانشور، میلاد کریمی، مهدی دعاگو و شیرزاد کریمی در دانشگاه‎های کردستان و آزاد اسلامی سنندج به دلایل مختلف از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت و روانه‎ی زندان شده‎اند.


 


خبرگزاری هرانا - قرار بازداشت عبدالفتاح سلطانی وکیل پایه یک دادگستری برای یک ماه دیگر تمدید شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباسی قرار بازداشت عبدالفتاح سلطانی را برای یک ماه تمدید کرده است.

لازم به ذکر است پرونده وی در شعبه سوم بازپرسی مستقر در زندان اوین در جریان است و همچنان هیچ کیفر خواستی برای عبدالفتاح سلطانی صادر نشده است.

عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع برجسته حقوق بشری و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران شنبه نوزدهم شهریورماه و در پی حضور در دادگاه انقلاب برای پیگیری پرونده یکی از موکلانش بازداشت شد.

این چهارمین بار است که عبدالفتاح سلطانی از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت می‌شود.


 


فارس:صادق لاریجانی عصر امروز در دیدار با قضات و کارمندان دستگاه قضایی در استان زنجان با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در دو سال اخیر برخورد خوبی با پروند‌ه‌های موسوم به فساد اقتصادی داشته است گفت: در مجتمع اقتصادی پرونده‌های کلانی وجود دارد که برخی از آنها به نتیجه نهایی رسیده اما برخی دیگر هنوز نتیجه در بر نداشته است.
وی افزود: ما در اعلام اسامی مفسدان به شرط آنکه پرونده به نتیجه قطی برسد مانعی نداریم.
وی افزود: ما در رسیدگی به برخی از پرونده‌ها در حال جنگ هستیم زیرا عده‌ای در طول رسیدگی به یک پرونده آنقدر مانع تراشی می‌کنند که باید برای حفظ اقتدارمان و رسیدگی صحیح به پرونده بجنگیم.
آملی لاریجانی تصریح کرد: اخیرا یکی از افرادی که خودش شاهد‌هایی در رفتارش دارد مدعی شده که قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی با برخی از دستگاه‌ها همکاری نکرده است.
وی تصریح کرد: امروز هم شنیده‌ام فردی مدعی شده در پرونده فساد مالی اخیر که مسمی به اختلاس است دستگاه قضایی و قوه مقننه اهمال کاری کردند که باید به این فرد گفت: وقاحت حدی دارد.
رئیس دستگاه قضا گفت: اگر ما کارمان را در دستگاه قضایی انجام ندهیم و اهمال کنیم کدام یک از شما می‌توانید کاری از پیش ببرید مگر می‌توان بدون حکم قضایی مالی توقیف کرد یا حکم جلبی برای فردی صادر کرد.
وی گفت: سر و صدا کردن مصداق درستی نیست زیرا بیش از 50 روز است به پرونده مسمی به اختلاس هستیم که دادستان کشور درباره آن اطلاعات مبسوطی را ارائه کرده است.
وی با اشاره به این مطلب که اگر دستگاه قضایی وارد رسیدگی به یک پرونده نشود هیچ دستگاهی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد گفت: مگر می‌توانند دستگاه‌های مدعی حکم جلب بدهند، جلوی انجام برخی از معاملات را بگیرند یا اینکه فردی را ممنوع الخروج کنند.
اگر یک مسئول بدون توجه به قانون می‌گوید که ما فلان و بهمان کردیم باید پرسید مگر شما حق اعمال چنین رفتاری را داشتید.
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه برخی از افرادی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند از خوفشان است گفت: این عده می‌ترسند مبادا با تکمیل شدن تحقیقات پای خودشان گیر باشد و به جایی پرونده ختم شود که خوشایند این آقایان نیست.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به این مطلب که در رسیدگی به پرونده‌ها استثنا و خطوط قرمز نداریم گفت: کجای قانون برای ما خط قرمز تعیین کرده است در رسیدگی به پرونده‌ها تا هر مسئولی که نیاز باشد تحقیقات را پیش می‌بریم.
رئیس دستگاه قضا همچنین به ادعای یک نفر درباره افشای یک پرونده چند هزار برگی اشاره کرد و گفت: از اینها می‌پرسم با چه کسی سر لج دارید دستگاه قضایی با این تخفیف‌ها برخورد خواهد کرد و من بعد هم برخورد با این تخفیف‌ها ادامه خواهد داشت ما به حسب قانون موظفیم پرونده‌ها را تا نهایت آن مورد رسیدگی قرار دهیم
وی همچنین به توقع رهبری از دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: ایشان بارها گفته‌اند که به شکلی عمل کنید که هر کس در هر جایی به او ظلم شد بتواند به یک پناهگاه پناه ببرد این معنی نداریم که ما یک کارمند جزء و کوچک را به خاطر چند ریال محاکمه و زندان کنیم اما افرادی که میلیاردها تومان از این کشور اختلاس کردند و توصیه‌هایی هم پشت سر آنهاست آزادانه راه بروند.
آملی لاریجانی گفت:وظیفه ما این است که به همه متهمان پرونده رسیدگی کنیم مخصوصا کسانیکه با اخلال در نظام اقتصادی کشور اخلال در کل نظام را ایجاد کرده‌اند.


 


آفتاب: شبکه تروریستی القاعده در بيانيه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، خواستار پایان تئوری‌های وی درباره حوادث یازدهم سپتامبر شد.

القاعده خود را مسئول مستقیم حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر می‌داند و این در حالی است که احمدی‌نژاد در سخنرانی 2 سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره نقش سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در این حوادث شده است.

در آخرین بیانیه منتشر شده توسط القاعده که به زبان انگلیسی هم هست، تئوری انجام حملات یازده سپتامبر توسط دولت آمریکا مسخره عنوان شده است.

در بیانیه القاعده پرسیده شده چرا ایران با وجود همه مدارک و اسناد و شواهد همچنان بر این باور (دخالت دولت آمریکا در یازدهم سپتامبر) تاکید می‌کند؟

القاعده در بیانیه خود می‌افزاید: القاعده به دلیل نفوذ خود در قلوب هزاران مسلمان برای ایران یک رقیب محسوب می‌شود و برای ایران چه کاری می‌تواند بهتر از بی‌اعتبار جلوه دادن حوادث یازدهم سپتامبر باشد.

براساس گزارش «خبرگزاری دانشجو»، بیانیه القاعده در ادامه به آخرین دست‌نوشته اسامه بن لادن، رهبر القاعده پیش از ترور اشاره می‌کند که در آن از اعضای القاعده خواسته هیچ‌وقت اجازه ندهند آمریکا در نظرشان بزرگ جلوه کند.


 


ایران گلوبال کارگران کارخانه ریسندگی پرریس از اول سال جاری تاکنون فقط دستمزد فروردین ماه خود را دریافت کرده‌اند و مدت ۵ ماه است که دستمزدهای آنان پرداخت نشده است.
به گزارش منابع کارگری، این کارگران همچنین عیدی سال گذشته خود را نیز دریافت نکرده‌اند. کارفرمای این کارخانه از پرداخت بیمه این کارگران به سازمان تامین اجتماعی نیز خودداری کرده و همین امر باعث عدم تمدید دفترچه‌های درمانی آنان از سوی سازمان تامین اجتماعی شده است به همین دلیل این کارگران در حال حاضر با مشکلات عدیده درمانی مواجه هستند.
این گزارش همچنین حاکی است که کارگران این کارخانه در شرایط حاضر به دلیل عدم پرداخت دستمزد‌هایشان از سوی کارفرما با مشکل مالی ثبت نام فرزندان خود در مدرسه مقطع پیش دبستانی مواجه شده‌اند و تاکنون نتوانسته‌اند فرزندان خود را در این مقطع تحصیلی ثبت نام کنند. در صورت ادامه این وضعیت و بدلیل اجباری بودن طی دوره پیش دبستان برای ثبت نام در سال اول دبستان، فرزندان این کارگران در همین اوان کودکی از ادامه تحصیل باز خواهند ماند.
این گزارش می‌افزاید: در سال ۱۳۸۷ و پس از عدم تمکین کارفرمای کارخانه پرریس به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت به کار کارگران اخرجی این کارخانه و ترفندهایی که با همکاری اداره کار سنندج برای مستاصل کردن کارگران به کار گرفته شد، کارفرما موفق به خسته کردن آنان شد و با پرداخت مبالغی به این کارگران از به‌کارگیری آنان امتناع کرد و بدنبال آن اقدام به استخدام ۱۵ کارگر زن و ۱۵ کارگر مرد کرد و با خاموش کردن صدای اعتراض کارگران در این کارخانه، شرایط مشقت باری را بر آنان تحمیل کرد.


 


روز آنلاین-فرشته قاضی:پس از گذشت دو سال و سه ماه از برگزاری انتخابات مخدوش ریاست جمهوری 88 ، هویت یکی دیگر از جان باختگان اعتراضات مردمی اعلام شد.سیدالیاس میرجعفری در درگیری های بعد از انتخابات ناپدید شد.به خانواده او گفته بودند فرزندشان در بازداشت است اما بعد از مدتی جنازه اش را در پزشکی قانونی کهریزک به آنان تحویل دادند.

در حالیکه رئیس قوه قضائیه تعداد کشته شدگان بعد از انتخابات را در یک نفر خلاصه کرده و محمود احمدی نژاد این تعداد را به 32 نفر رسانده که به زعم او اکثر آنها هم بسیجی و نیروهای طرفدار دولت بوده اند، بسیاری از خانواده های کشته شدگان و آسیب دیدگان بعد از انتخابات براثر فشارهای امنیتی همچنان سکوت اختیار کرده اند. در این میان جانباختگانی هم هستند که تاکنون حتی نام آنها هم اعلام نشده است.سیدالیاس میرجعفری یکی از اینهاست که براثر اصابت گلوله جان باخته اما خانواده اش تاکنون سکوت اختیار کرده اند. نام او در لیست 72 جانباخته ای که از سوی کمیته پی گیری آسیب دیدگان بعد از انتخابات اعلام شد هم نیست؛در واقع تاکنون حتی نام این جان باخته گمنام هم اعلام نشده بود.

امید میرجعفری ، برادر او در تماس "روز" تنها به این بسنده میکند که "برادرم شهید شد و رفت؛ ما هم به اندازه کافی درد داریم و نمیخواهیم بیش از این دچار دردسر شویم".

او حاضر به بیان جزئیات جان باختن برادرش نمی شود اما فاطمه محسنی، مادر مسعود هاشم زاده، از دیگر جان باختگان وقایع بعد از انتخابات با تایید کشته شدن سید الیاس میرجعفری در اعتراضات بعد از انتخابات به "روز" می گوید: این خانواده ساکن رشت هستند اما پسرشان در تهران کار میکرد. در رشت و در شهرک گل ها همه این خانواده را می شناسند و قضیه شهادت فرزندشان را میدانند اما متاسفانه این خانواده براثر فشارها و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده حاضر به سخن گفتن از فرزندشان نیستند.

مسعود هاشم زاده، جوان 27 ساله روز 30 خرداد در خیابان شادمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.مادرش به "روز" می گوید: دو ماه از شهادت مسعود می گذشت که ما برای پیدا کردن خانه به رشت امدیم و برای اینکه نزدیک مزار مسعود باشیم کلا ساکن رشت شدیم و همان موقع چهلم الیاس بود که درتیرماه شهید شده بود. اما خانواده او هم مثل ما هیچ مراسمی نداشتند؛یعنی نگذاشتند مراسمی برگزار کنند. من به مادران صلح و مادران عزادار این مساله را اطلاع دادم اما پدر و مادر این شهید به شدت می ترسند، برای بچه های دیگرشان می ترسند و نمی خواهند برای آنها مشکلی پیش بیاید برای همین هیچ حرفی نمی زنند.

او می افزاید: عکس مسعود را پشت شیشه ماشین زده ایم و نگهبان شهرک گل ها یکبار که عکس مسعود را دید شناخت و گفت در شهرک ما هم بچه ای شهید شده اما هیچ اطلاع رسانی نشده و خانواده اش می ترسند اما او هم مثل پسر شماست و گلوله خورده است. بعد که پی گیری کردیم دیدیم همین الیاس است. خیلی این مساله مرا ناراحت کرد چون این بچه هم همچون بچه من و بقیه برای آزادی خون داده و وقتی حتی نامی از این بچه ها نیست واقعا خیلی زجر آور است.

بیضه هایش ترکیده بود

خانواده سید الیاس میرجعفری حاضر به سخن گفتن نیستند. برادرش می گوید الیاس دیگر زنده نمی شود و خانواده او تصمیم به مصاحبه ندارند. اما یکی از نزدیکان آنها به "روز" می گوید جنازه اش در شهر ماسال به خاک سپرده شده است.

او می افزاید: خانواده میرجعفری اهل ماسال هستند و در رشت زندگی میکنند. اما الیاس در بازار تهران و نزد یک بازاری کار میکرد. او که نزدیک سی سال داشت، بعد از انتخابات ناپدید شده بود. خانواده اش همه جا را زیر پا گذاشتند اما خبری نشد هر روز مقابل زندان اوین بودند و اسامی بازداشت شدگان را میخواندند به امید اینکه نامی از پسرشان ببینند. بعد به آنها می گویندپسرشان بازداشت است و قرار است آزاد شود و بروند او را تحویل بگیرند. اما وقتی مراجعه میکنند به انها می گویند بروید پزشکی قانونی کهریزک و آنجا تحویل بگیرید.

او سپس توضیح می دهد: برادر الیاس جنازه را دیده؛جنازه اینقدر وضعیت وحشتناکی داشته که اجازه نمیدهد پدر و مادرش ببینند.او می گفت همه بدن الیاس کبود بوده ، بیضه هایش ترکیده و یک چشم اش هم از کاسه درآمده بود. بعد از تشکیل پرونده جنازه را گرفتند و در ماسال دفن کردند. اما اجازه ندادند هیچ مراسمی بگیرند و آنها هم سکوت کردند.

به گفته این راوی "متاسفانه در شهرستان ها فضا خیلی بدتر است و فشارها خیلی بیشتر؛ اصلا نفس کشیدن هم سخت است. اینقدر به این خانواده فشار آوردند و تهدید کردند که آنها از ترس آسیب رسیدن به بچه های دیگرشان سکوت کردند.حالا با اینکه در ماسال و در شهرک گلهای رشت همه موضوع را میدانند اما کسی در این مورد حرف نمی زند. گاهی مردم میروند سر خاک الیاس و گلی می گذارند اما کلا این شهید خیلی مظلوم و گمنام ماند . نه اسمی از او جایی آمد و نه جایی نوشته شد که او هم مثل سهراب و ندا برای همین مملکت خون داده، او هم در اعتراضات کشته شده و او هم نمیدانم شاید مثل خیلی ها دنبال رای خود بود شاید هم مثل خیلی های دیگر رهگذری بود که گلوله ای خورد و بازداشت شد و شهید شد. چون هنوز خانواده اش هم نمیدانند آیا در خیابان و در جا شهید شده یا اینکه زخمی و بازداشت و بعد شهید شده. هیچ توضیحی هم به آنها نمیدهند اما مهم این است که الیاس شهید شده و مردم باید بدانند از این شهدا زیاد هستند که نه عکسی از آنها منتشر شده و نه اسمی".

به او می گویم آیا امکان دارد عکسی از الیاس برای انتشار در اختیار ما قرار دهید؟ می گوید: شاید باورتان نشود این خانواده را چقدر اذیت کرده و ترسانده اند که عکسی از فرزندشان هم نمیدهند آنها فکر میکنند اگر عکسی از فرزندشان منتشر شود بقیه فرزندانشان به خطر می افتند و ....


 


دویچه وله: فرستاده فرانسه در سازمان ملل، حمله نظامی به ایران‌، در صورت پافشاری این کشور بر ادامه برنامه اتمی‌اش را محتمل دانست. ژرار آرود در نیویورک گفت، در صورتی‌که دور تازه‌ای از مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران آغاز نشود احتمال حمله نظامی به این کشور از «ضریب خطر بالایی» برخوردار خواهد بود. وی در عین حال پیامد چنین حمله‌ی را «برای منطقه اسف‌بار» خواند. فرستاده فرانسه در سازمان ملل به کشورهایی که می‌توانند در حمله نظامی احتمالی علیه ایران شرکت داشته باشند، اشاره‌ای نکرد. اوایل ماه سپتامبر رئیس‌جمهور فرانسه، نیکلا سارکوزی بحث «حمله‌ی پیشگیرانه» علیه ایران را مطرح کرده بود. کشورهای غربی نگران اهداف نظامی برنامه اتمی ایران هستند. سازمان ملل تا کنون چهار دور تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تصویب کرده است. نمایندگان جمهوری اسلامی در سازمان ملل در مقابل بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران تأکید می‌‌کنند.


 


فرارو:محسن رضايي از زماني كه لباس سبزرنگ سپاه را به كناري گذاشته و با كت و شلوار ظاهر شده، در بيشتر انتخابات‌هاي مختلف حضور داشته است؛ هم در انتخابات مجلس ششم و هم در انتخابات نهم و دهم رياست‌جمهوري.

كسي كه روزگاري پايه‌گذار حزب منصورون بود و بعد از خروج از سپاه با حسن نظر هاشمي كنار او در جلسات مجمع حاضر مي‌شود، در اين گفت‌وگو از اختلافاتش با هاشمي‌رفسنجاني پرده برمي‌دارد و مي‌گويد اختلافش با رييس مجمع تشخيص از اداره جنگ شروع شد.

وقتي به او مي‌گويم چرا طي ساليان اخير اصرار زيادي دارد نشان دهد خط و ربطش با هاشمي فرق دارد، مي‌گويد: «من هيچ اصراري ندارم. همه اختلاف نظرهاي ما را مي‌دانند البته اهل هياهو نيستم. اختلاف نظر من با آقاي هاشمي از زمان اداره جنگ شروع شد و در دوره اول رياست‌جمهوري ايران اوج گرفت ولي هيچگاه اين اختلاف نظرها را علني نمي‌كردم مگر در موارد بسيار نادر. اما در نامه‌هايي به ايشان يا صحبت‌هاي حضوري نظرات خود را به ايشان مي‌گفتم و الان هم مي‌گويم. بيان علني اختلافات تاثيرگذاري‌هاي دوستانه را كاهش مي‌دهد. اگر اعتقادات خود را نسبت به هاشمي بروز مي‌دادم جامعه متلاطم و دچار تنش مي‌شد.»

او همچنين انتقادات تند و تيزي به دولت زمان جنگ مطرح كرده و دولت موسوي را متهم به كم‌كاري در حوزه اقتصاد مي‌‌كند. در اين گفت‌وگوي يك ساعت و نيمه، از رضايي درباره حضورش در ليست دوم خرداد در زمان انتخابات مجلس ششم و رايزني‌هاي وي با سعيد حجاريان سوال شد كه اين قسمت از مصاحبه در بازبيني‌اي كه توسط رضايي صورت گرفت حذف شد. بخش اول اين گفت‌وگو در پي مي‌آيد:

سال گذشته در يك سخنراني از بن بست‌هايي كه در اوايل جنگ براي ايران پديد آمده بود مطالبي را مطرح كرديد. فكر كنم گفتيد تا سال62 ايران با بن‌بست روبرو بود و بعد از عمليات ثامن‌الائمه اين بن‌بست رفع شد...
بله، نخستين بن‌بستي كه در جنگ پيدا شد سال اول جنگ بود.

ارتش عراق از پنج استان وارد ايران شد در سال اول جنگ تئوريسين‌ها و كارشناسان نظامي ايران آن چيزي كه در چنته داشتند را رو كردند و از نظر رزمي و نظامي هر چه كه داشتند را آوردند. ولي هر چند جلوي پيشروي ارتش عراق گرفته شد ولي شهرهايي مثل آبادان محاصره شد و شهر سوسنگرد، مهران، دهلران، نفت شهر و قصرشيرين اشغال شد. مقاومت و تلاش نيروهاي مسلح ايران نتوانست منجر به آزادسازي سرزمين‌هاي ايران در سال اول جنگ بشود.

جنگ چريكي را كارشناسان ايران آزمايش كرده بودند و نبردهاي كلاسيك ناموفق بود و بعد هم استراتژي‌هاي مختلفي پي‌ريزي شد، يك عده مي‌گفتند اول بايد خرمشهر را آزاد كرد عده‌يي ديگر مي‌گفتند بايد به بغداد حمله كرد هركسي يك چيزي مي‌گفت و همه هم اين استراتژي‌ها را تست كرده بودند يعني استراتژي‌هاي شناخته‌شده‌يي كه كارشناسان نظامي و فرماندهان مي‌دانستند امتحان كردند ولي به نتيجه نرسيد و به همين دليل جنگ به بن‌بست رسيد.

قبل از انقلاب رژيم شاه هميشه امكان حمله را مي‌داد، طرح آماده‌يي براي مقابله داشتند؟
ارتش شاه يك طرح رويايي داشت فرض را بر اين مي‌گذاشتند كه قبل از اينكه از جانب عراق تهديد بشوند آنها حمله كنند و با يك خيز به بغداد برسند و با خيز بعدي كل عراق را بگيرند ولي در صحنه نبرد عملا معلوم شد اين حرف‌ها، حرف‌هاي رويايي و كتابي بوده و نتوانستند اقدام موثري در مقابل ارتش عراق انجام بدهند.

شما براي بن بستي كه اشاره كرديد راهكاري را ارايه داديد كه به اصطلاح بن بست شكني بشود؟
من سال اول جنگ فرمانده سپاه نبودم. در حقيقت فرمان اداره جنگ به دست من نبود. توصيه‌هايي كه مي‌كردم به درد كسي مي‌خورد كه در واقع فرمان دستش باشد و آن را اجرايي كند آن زمان مطمئن بودم كه اين جنگ هاي كلاسيك به نتيجه نمي‌رسد جنگ هاي چريكي هم بيش از 20، 30 سال طول مي كشد و ما بايد با يك مدل و روشي به نبرد دست پيدا كنيم يعني نوعي از نبرد را برگزينيم كه نه جنگ طولاني بشود و نه شكست‌هاي پي در پي را متحمل بشويم لذا به عنوان يك سوال آن سال‌هاي اول جنگ ذهن من را به خودش كاملا مشغول كرده بود.

مي‌ديدم كه بايد از جنگ چريكي پرهيز كنيم و جنگ هاي كلاسيك هم فايده‌يي نداشت. در حال آماده كردن ايده‌هاي خودم بودم كه امام من را فرمانده سپاه كرد. خوشبختانه ايده‌يي كه به دنبالش بودم در ذهنم شكل گرفته بود.

27 سال تان بود؟
بله من 27 سالم بود بعد كه فرمانده سپاه شديم نخستين عمليات كه عمليات ثامن‌الائمه بود به نوعي نخستين عمليات موفقيت‌آميز ايران بود كه بعد از 20 روز از فرماندهي من اتفاق افتاد.

در يك مقطعي از جنگ استراتژي؛ جنگ براي صلح؛ به؛ جنگ براي پيروزي؛ تغيير يافت، در چه مقطعي از جنگ اين اتفاق افتاد و علتش چه بود؟
ما بعد از اينكه روي دور پيروزي افتاديم عمليات‌هاي پي در پي ما موفق مي‌شد يعني بعد از ثامن‌الائمه، طريق‌القدس بعد فتح‌المبين، بيت‌المقدس تا اينكه 95درصد زمين‌ها را آزاد كرديم حدود هزار كيلومتر از سرزمين‌هاي ما دست عراق بود كه از مناطق مهم هم بود مثل چاه‌هاي نفت موسيان و نفت‌شهر كه دست عراق مانده بود.

در اين مقطع بحث‌هايي شروع شد كه اگر جنگ ادامه داشته باشد ما كجا بمانيم يا اينكه وارد خاك عراق بشويم؟ با وجودي كه ما بخش‌هاي مهمي از خاك ايران را آزاد كرده بوديم ولي وقتي جنگ كشيده شد به داخل خاك عراق اينجا اختلاف نظر شد كه آيا ما يك عمليات انجام دهيم و با كمك ديپلماسي جنگ را تمام كنيم يا آنكه پيروزي به دست آوريم و اراده خود را به دشمن تحميل كنيم

با چه كساني اختلاف نظر داشتيد؟
بيشتر با آقاي هاشمي، البته اختلاف نظرها تاثير در انجام عمليات نداشت. روي راهبرد جنگ اثر داشت. فرماندهان دستورات سياستمداران را عمل مي‌كردند چون مسووليت نهايي را حضرت امام به آنها مي‌داد. در بحث‌هاي كارشناسي صحبتي كه شد اين بود كه اگر بحث پيروزي هدفگذاري شود.

جنگ زودتر تمام مي‌شود عراق و غرب هيچ‌وقت به دادن حقوق كامل ايران راضي نمي‌شوند لذا جنگ طولاني خواهد شد، نظر بر اين بود كه بر استراتژي پيروزي سرمايه‌گذاري شود. البته دوستان سياسي ما اميدوار بودند كه اگر يك عمليات انجام بدهيم دنيا تسليم مي‌شود.

نظر حضرت امام چه بود؟
ايشان فراتر از حتي فرماندهان مي‌انديشيدند، برداشت ما اين بود كه ايشان معتقد بودند اگر وارد خاك عراق شديد ديگر نبايد جايي متوقف بشويم بايد تا يك نقطه‌يي رفت كه قاعدتا آن نقطه چيزي جز تسليم يا شكست كامل عراق نبود.

آقاي رضايي، جنگ ايران و عراق يكي از پرحرف و حديت‌ترين جنگ?ها بود كه هنوز هم ادامه دارد وقتي پاي صحبت شما مي‌نشينيم يك صحبتي مي‌شنويم، وقتي صحبت‌هاي آقاي هاشمي را مي‌شنويم يك جور ديگر. روايت‌هاي مختلفي هم مطرح مي‌شود و احساس مي‌شود روايت جنگ ابزاري شده براي تخطئه رقيب، شما اين صحبت را قبول داريد؟
در جنگ اختلاف نظر تخصصي بود، اختلاف نظر سياسي كمتر بود چون برداشت‌ها و نظرات تخصصي مختلفي براي اداره جنگ وجود داشت.

براي اينكه جنگ ابعاد مختلفي دارد و هركسي كه نظر مي‌دهد چون در يكي از ابعاد جنگ مسوول بوده در همان بعد نگاه مي‌كند مثلا يكي مسوول لجستيك بوده و قطعا براي اين نوع افراد سخت است كه مسائل عملياتي را هم بتوانند كاملا روايت كنند يك كسي در عمليات بيشتر نقش داشته، بيشتر از ديد عمليات به جنگ نگاه مي‌كند، يكي در ديپلماسي جنگ بيشتر مشاركت داشته بيشتر از اين نگاه از جنگ صحبت مي‌كند هر كسي وقتي در رابطه با جنگ نظر مي‌دهد بايد ديد چه نقشي داشته و به چه ابعادي از جنگ دسترسي داشته يا در چه ابعادي از جنگ نقش‌آفريني و تصميم‌گيري داشته است.

در حقيقت فرماندهان عالي جنگ به نظر من دسترسي شان به اطلاعات جنگ از همه بيشتر بود. نمي‌خواهم بگويم حتما همه اظهارنظرهايشان درست است ولي دسترسي‌شان به اكثر اطلاعات نبرد، لجستيك، فشارهاي داخلي و خارجي زيادتر بود لذا اختلا‌ف‌نظر طبيعي است ولي از آنجايي كه محيط ايران محيط سياسي است هيچ مساله‌يي نيست كه سياسي نشود حتي برخي دين را هم كه امر مقدسي است سياسي مي‌كنند. يعني سياسي شدن موضوعات در ايران امر عادي شده است.

يعني اگر شما بخواهيد خاطراتتان را بنويسيد و ناگفته‌هاي جنگ را بگوييد با همين ديدي كه مطرح كرديد مي‌نويسيد يا حساسيت‌هاي فعلي را هم دخيل مي‌كنيد؟
نه، اينكه من خاطراتم را هنوز منتشر نكردم به اين دليل بود كه نمي‌خواستم حقايق جنگ مورد استفاده اميال سياسي جناح‌ها شود مسائل فعلي و جاري كشور، از درگيري‌هاي روزمره جناح‌هاي سياسي متاثر هستند معلوم نيست اين درگيري‌ها با منافع ملي سازگاري داشته باشد. لذا بيان خاطرات و حقايق نبرد اگر سياسي شود خدمت به منافع ملي نيست. اگر يك ايراني در آينده بخواهد به گذشته مراجعه كند حتما جنگ ايران و عراق را به عنوان يك افتخار تاريخي از آن ياد مي‌كند حالا اگر مسائل سياسي را با واقعيات جنگ دخيل كنند خيلي از مسائل جنگ روشن نمي‌شود.

شما كتاب خاطرات سال 67 آقاي هاشمي رو خوانديد؟
بله مطالعه كرده‌ام.

در اين كتاب حقايق مربوط به جنگ بازگو شده؟
(با خنده) خب بعضي‌جاها ايشان از يادشان رفته كه جزييات را بگويند.

مصداقي‌تر صحبت ‌كنيد.
آقاي هاشمي قبل از آمدن به كرمانشاه در خردادماه سال 1367 با امام ملاقات مهمي داشتند. ايشان كه خدمت امام مي‌روند، امام حرف هاي مهمي به آقاي هاشمي مي زنند ولي ايشان اين موارد را در خاطرات خود ذكر نمي‌كنند. احتمالا ايشان از يادشان رفته است. ولي عدم ذكر آنها برداشت از خاطرات ايشان را به انحراف مي‌كشاند.

احتمالا شما در خاطراتتان اين مباحث را مطرح مي‌كنيد؟
حتما خواهم گفت و دقيق توضيح خواهم داد.

فكر مي‌كنيد چه زماني كتاب خاطرات شما منتشر شود؟
قرار بود سال گذشته منتشرشود كه تاخير افتاد و امسال قطعا منتشر مي‌شود.

شخص شما به تنهايي اين خاطرات را منتشر مي‌كنيد يا افراد ديگر هم با شما هستند؟
نه چون اين خاطرات خود من است و مربوط به سال‌هاي آخر جنگ مي‌شود در اين كتاب برخي اسناد و نامه‌هاي من به امام منتشر مي‌شود.

نامه‌ها هنوز منتشر نشده؟
نه منتشر نشده است.

امكانش هست به يكي از اين نامه‌ها اشاره كنيد؟
يكي هماني است كه مي‌گويند به امام نامه نوشت من هنوز نگفتم كه چه نامه‌يي نوشتم طرف‌هاي مقابل نمي گويند من چه چيزي و به چه كسي نوشته‌ام نامه‌يي بود كه يك ماه قبل از پذيرش قطعنامه 598 براي آقاي هاشمي نوشتم، آقاي هاشمي تعبيرش اين است كه من اين نامه را بردم به امام دادم اين نامه كي رفته پيش امام در حالي كه يك ماه قبل از پذيرش قطعنامه اين نامه نوشته شده بود و امام تا چند روز قبل از پذيرش قطعنامه به فكر ادامه نبرد بودند.

چه مطالبي در اين نامه است؟
شرايط جنگ را توضيح داديم كه جنگ چه شرايطي دارد و اگر بخواهيم پيروز بشويم در حقيقت چه كار بايد كرد و اگر اين امكانات فراهم نشود مشكلات ما چه خواهد بود و نهايتا گفتم كه با شناختي كه از صدام داريم راهي غير از جنگيدن نداريم.

پس پيشنهادتان ادامه جنگ بود...
پيشنهاد من شكست صدام و پيروزي نهايي در جنگ بود چون ديپلماسي جواب نمي‌داد. البته امام در پيامي كه پس از قطعنامه به فرماندهان صادر كردند كه البته در صحيفه نور اشاره شده است اينكه امام مي‌گويند شما از بهترين همراهان من بوديد اين جملات يك شأن نزولي دارد كه در اين كتاب توضيح مي‌دهم.

به هر حال درباره اين نامه مباحث مختلفي مطرح شده كه مثلا فرماندهان به امام نوشتند كه ما هيچ امكاناتي نداريم و امام ناچار شد كه قطعنامه را بپذيرد.
براي همين موضوعي كه شما اشاره كرديد ناچار شديم يك نامه‌يي كه سه سال قبل از اين نامه نوشته شده بود را منتشر كنيم كه آن نامه هم شبيه همين نامه است. خب، اگر بيان اين مطالب باعث تصميم‌گيري براي پايان جنگ شد چرا سه سال پيش آتش بس داده نشد لذا ما ناچار شديم آن نامه را هم منتشر كنيم. فكر مي‌كنم چهار يا پنج نامه مهم در كتاب منتشر بشود.

آقاي رضايي، شما در صحبت‌هايتان اشاراتي به اختلاف‌نظرهايي كه با آقاي هاشمي داشتيد كرديد در چند سال اخير اصرار زيادي از شما ديده مي‌شود كه مي‌خواهيد بگوييد خط‌تان با آقاي هاشمي جداست حتي در يك برنامه زنده تلويزيون در حالي كه بحث آقاي هاشمي مطرح نبود شما اسم ايشان را آورديد، واقعا چه هدفي از اين كار خود داريد؟
من هيچ اصراري ندارم. همه اختلاف نظرهاي ما را مي‌دانند البته اهل هياهو نيستم، اختلاف نظر من با آقاي هاشمي از زمان اداره جنگ شروع شد و دوره اول رياست‌جمهوري ايران اوج گرفت ولي هيچگاه اين اختلاف نظرها را علني نمي‌كردم مگر در موارد بسيار نادر. اما در نامه‌هايي به ايشان يا صحبت‌هاي حضوري نظرات خود را به ايشان مي‌گفتم و الان هم مي‌گويم. بيان علني اختلافات تاثيرگذاري‌هاي دوستانه را كاهش مي‌دهد.

پس مرد پشت پرده بايد شما را خطاب كرد؟
نه هر مسوولي هميشه يك كاركرد پشت صحنه دارند و يك كاركرد روي صحنه. منتهي بعضي‌ها هميشه روي صحنه حركت مي‌كنند و بعضي‌ها هم ممكن است بيشتر پشت صحنه كار كنند پشت صحنه به معناي تاييد نيست نامه‌هايي كه من به مسوولان كشور نوشته‌ام اگر منتشر بشود بهتر مي‌توانند اختلاف?نظرها را نشان دهد.

اين نامه هارا منتشر كرده ايد؟
تا ضرورتي پيدا نكند و آن هم سال‌ها نگذشته باشد آنها را منتشر نمي‌كنم مثلا سال 72 خدمت رهبري گفتم كه شما دست آقاي هاشمي را بگيريد و از اين خطر بزرگ نجاتشان بدهيد. چون تكنوكرات‌هاي اطراف ايشان مسير نظام را از روحانيت جدا مي‌كنند. هيچ كسي فكر نمي‌كرد من چنين اعتقادي داشته باشم.

شخص آقاي هاشمي كه هميشه نسبت به خطر روحانيت ستيزي و جدايي روحانيت از نظام هشدار مي‌دهند، شما چگونه به اين نتيجه رسيديد و به رهبري اين مطالب را گفتيد؟
حالا ما كه نمي‌خواهيم برگرديم به اين موضوع. مي‌خواهم بگويم كه شما ببينيد يك اعتقادي كه سال 72 داشتم چطور آن را حفظ كردم و در سطح جامعه بروز ندادم چون اهل هياهو نبودم وگرنه من اگر اعتقادات خود را بروز مي‌دادم جامعه متلاطم و دچار تنش مي‌شد و نمي‌خواستم اين اتفاق صورت بگيرد.

من هميشه در حداقل ضرورت نسبت به اشخاص حرف مي‌زنم هميشه مسائل را در دل خودم نگه مي‌دارم چون نگرانم كه اين موضع‌گيري‌ها آسيب جدي به كشور وارد كند. يا نامه‌يي كه به آقاي احمدي‌نژاد نوشتم كه مضمونش اين بود كه جواب نقد اهانت نيست چون آقاي هاشمي چند سال پيش در رابطه با يارانه‌ها اظهارنظر كرده بودند و آقاي احمدي‌نژاد در زنجان گفت «شكم‌پاره‌هايي كه شكمشان پر شده اينها نبايد در رابطه با يارانه‌ها حرف بزنند» من نامه‌يي را براي ايشان نوشتم ولي نامه را منتشر نكردم.

تا آنكه مجبور شدم در يك كتاب آن هم بنابر ضرورت آن را منتشر كنم در آن نامه به آقاي احمدي‌نژاد گفتم كه جواب نقد اهانت نيست و توضيح دادم كه ما بايد به دنبال جامعه اسلامي باشيم و در اين جامعه اسلامي اخلاق بسيار مهم است. بنابراين من تنها هميشه آن بخشي از عقايدم را نسبت به اشخاص بروز مي‌دهم كه يك ضرورت مهمي مطرح باشد.

مثلا شما در برنامه ديروز، امروز، فردا گفتيد برخي خواص همچون آقاي هاشمي نبايد در حوادث بعد از انتخابات سكوت مي‌كردند يعني به خاطر ضرورت بسيار مهمي كه حس كرديد اين حرف را زديد؟
بله، من مطمئن بودم كه اگر نقش احمد آقا در حوادث بعد از انتخابات ايفا مي‌شد خيلي از مسائل پيش نمي‌آمد چون در تاريخ انقلاب، احمد آقا يك نقش بي‌بديل داشته است و جلوي بسياري از فتنه‌ها و بحران‌ها را گرفت مثلا در ماجراي قهر آقاي طالقاني اگر احمد آقا نمي‌رفت و ايشان را پيدا نمي‌كرد و پيش امام نمي‌برد و بعد آقاي طالقاني آن مصاحبه را نمي‌كرد بحران جدي در كشور درست مي‌شد در حوادث بعد از انتخابات هم اگر آقاي هاشمي همت مي‌كردند اين ماجراها تا اين اندازه طول نمي‌كشيد و يك ماهه جمع مي‌شد ولي اين افراد اكثرا سكوت كردند.

اين مسائل كه شما گفتيد ذهن‌ ما را به تحركات شما در حوادث بعد از انتخابات معطوف مي‌كند، شخص شما در همان ايام صحبت‌هايي را مطرح كرديد بدين مضمون كه «اي كاش من ميان شما مردم بودم و باتوم مي‌خوردم» ولي همين محسن رضايي بعد از حوادث 25 بهمن سال گذشته مصاحبه‌يي با واحد مركزي خبر مي‌كند و در اين مصاحبه مي‌گويد اگر آقايان موسوي و كروبي تا پايان امشب اعلام موضع نكنند مردم حق دارند بريزند خانه‌هايشان و آنها را دستگير كنند. افكار عمومي وقتي اين مواضع متنافض را از شما مي بيند دچار سردرگمي مي‌شود...
مواضعم متناقض نيست اصول واحدي بر تمام مواضع من حاكم است، هم نظام و هم مردم را قبول دارم و معيار تشخيص ما قانون است و عقلانيت در مواضع من بر احساسات غلبه دارد. فكر مي‌كنم طي 40 سال كار سياسي ثابت‌ترين مواضع را داشته‌ام در حالي كه بسياري از سياسيون چندين بار تغيير موضع فاحش داشته‌اند. مثلا شما حادثه 25 خرداد را با 25 بهمن يكي مي‌دانيد در حالي كه اين دو حادثه يكي نيستند اولي يك اعتراض مردمي بوده ولي دومي يك شورش بوده است. معلوم است كه من سران فتنه‌يي كه در شورش شركت مي‌كنند را آلت دست ديگران مي‌دانم.

در حوادث 25 بهمن مردم از آن آقايان جدا شده بودند ولي آنها متوجه نشدند. البته در حوادث 25 خرداد هم به مردم و هم به نظام و امنيت ملي ما آسيب وارد شد ولي اشتباهات سياسي بيشتر دخالت داشت اما در حوادث 25 بهمن امريكا با يك جمع‌بندي از حوادث 25 خرداد يك طراحي جديد كرده بود كه عده‌يي در خيابان‌هاي تهران به دست پليس ايران كشته شوند و سپس به بهانه حقوق بشر در ايران دخالت كنند.

برخي معتقدند حوادث بعد از انتخابات ريشه در مناظره مشهور آقاي احمدي‌نژاد و موسوي داشت كه در اين مناظره تهمت‌هاي فراواني به شخصيت‌هاي سياسي از جانب آقاي احمدي‌نژاد زده شد. شما با اين نظر موافقيد؟
رفتارهاي سران فتنه هم موثر بوده است رفتارهاي آقاي احمدي‌نژاد هم موثر بوده است، رفتارهاي خود آقاي ميرحسين كه ساعت 11شب گفتند من رييس‌جمهور هستم موثر بوده است.

آقاي رضايي برگرديم به بحث جنگ و مديريت اقتصادي جنگ، تحليل شما از اين نوع مديريت چيست و دولت وقت تا چه ميزان در مديريت اقتصادي جنگ موفق بوده است؟
انتظاري كه ما از دولت داشتيم در جنگ تحقق پيدا نكرد ادامه جنگ نياز به توانايي‌هاي بيشتري داشت كه در اختيار دولت بود. توانايي نيروهاي مسلح ما براي آزادسازي سرزمين‌هايمان كافي بود اما براي پايان دادن به جنگ كافي نبود ما براي اينكه حقوق سياسي‌مان را بگيريم نياز داشتيم كه توانايي‌هاي بيشتري را وارد صحنه جنگ كنيم اين توانايي‌ها ديگر فراتر از سپاه و ارتش بود بايد كشور وارد جنگ مي‌شد كه اين كار صورت نگرفت يعني دولت آن توانايي‌ها را وارد نكرد. دولت مي‌گفت از ما نمي‌خواهند آقاي هاشمي مي‌گفت ما از دولت مي‌خواستيم.

يعني عمدي در كار بود يا دولت نتوانست اين كار را انجام بدهد؟
نمي‌توانم صراحتا بگويم عمدي در كار بوده ولي بسياري از اعضاي دولت از جمله آقاي بهزاد نبوي بودند كه مخالف پشتيباني بيشتر از جنگ بودند و برخي هم فكر مي‌كردند خود دولت بايد مسووليت جنگ را بر عهده بگيرد. اينكه در آخر جنگ دولت را رييس ستاد كل كردند به اين دليل بود كه احتمالا دنبال اين بودند يك مسووليتي در جنگ به آنها بدهند.

بودجه جنگ را چه ارگاني تامين مي‌كرد؟
دولت و مجلس تامين مي‌كردند. هيچگاه خواسته‌هايي كه از نظر بودجه داشتيم تامين نشد. هميشه درصد كمي از اين بودجه را تامين مي‌كردند، در حقيقت دولت و مجلس اين كار را انجام مي‌دادند و با محوريت آقاي هاشمي اين كار صورت مي‌گرفت.

يك مساله هم كه در بحث مديريت اقتصادي جنگ مطرح است اين است كه جنگ فرصت خوبي بود كه ما اقتصادمان را بسازيم و به سمت توليد پيش برويم و يك تحول صنعتي ايجاد كنيم كمااينكه پيشرفت‌هاي مهم آلمان در دو جنگ اول و دوم صورت گرفت يعني تمام صنايع آلمان متحول شد.

همين كار هم در ژاپن اتفاق افتاد. بزرگ‌ترين انتقاد از دولتمردان ايران اين نيست كه چرا از جنگ حمايت نكردند، اين انتقاد دوم ما است انتقاد اول اينكه چرا اصلا اقتصاد كشور را در جنگ نساختند، اصلا چرا اقتصاد ايران را متحول نكردند و از آن انگيزه ملي كه به وجود آمده بود چرا استفاده نكردند و صنعت را متحول نكردند. «انگيزه» عامل بسيار مهمي در تحول اقتصادي است و چه انگيزه مهم‌تر از اينكه پنج استان كشور اشغال شده و همه مردم حاضر بودند هر نوع فداكاري كنند. بسياري از زنان كشور النگوهايشان را درمي‌آوردند و كمك جنگ مي‌كردند، نمي‌توانستند براي خود و توليد بيشتر كار كنند؟

منتها طرح و برنامه‌يي نبود كه بيشتر كار كنند. طرح و برنامه نبود كه در صنايع كشور تانك بسازيم يا مهمات بسازيم. تانك‌سازي آلمان و ژاپن پس از جنگ تبديل به توليد بنز و تويوتا شده بود.


 


بی بی سی فارسی: به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی که به زنجان سفر کرده، گفته است که "قوه قضاییه سفرهای استانی را در دستور کار قرار داده است تا اگر مشکلی در استان ها وجود دارد، در همان محل بررسی و تصمیم گیری شود."
براساس این خبر، آقای لاریجانی در آغاز برنامه های خود در استان زنجان با خانواده گروهی از کشته شدگان و معلولان جنگ ایران و عراق دیدار کرده است.
سفرهای استانی از ابداعات محمود احمدی نژاد از زمان آغاز تصدی سمت ریاست جمهوری محسوب می شود که معمولا با مراسم مشخصی مانند عبور خودرو حامل او از میان جمعیت استقبال کننده، ملاقات با خانواده قربانیان جنگ، سخنرانی عمومی، تشکیل جلسات هیات دولت، ملاقات با مسئولان محلی، دریافت شکایت نامه و وعده انجام طرح های متعدد محلی همراه است.
مقامات دولت آقای احمدی نژاد سفرهای استانی را بسیار مفید و عامل پیشرفت مناطق مختلف معرفی می کنند اما منتقدان دولت گفته اند که این سفرها نتیجه عملی چندانی ندارد و صدها طرحی که در محل تصویب و اعلام شده به اجرا در نیامده است.


 


بررسی و تصویب طرح نظارت بر نمایندگان سرانجام پس از کش و قوس های بسیار امروز در جلسه بررسی در صحن علنی مجلس به پایان رسید.

به گزارش الف،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ششمین جلسه بررسی این طرح؛‌ در بررسی ماده 12 طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مقرر کردند دستورالعمل اجرای این قانون و مصادیق آن به پیشنهاد هیئت نظارت به تصویب کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می رسد که این ماده با 120 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 196 نماینده حاضر به تصویب نمایندگان مجلس رسید.


 


به گزارش الف، در فهرست اسامی همراهان احمدی نژاد براي به سفر نیویورک كه برايشان درخواست ويزا شده، این اسامی وجود دارند:

خانم فراحی شاندیز (همسر رئیس جمهور)
آقای مهدی احمدی نژاد (پسر رئیس جمهور)
خانم طیبه رحیم مشایی (عروس رئیس جمهور)
خانم فاطمه احمدی نژاد (دختر رئیس جمهور)
آقای مهدی خورشیدی (داماد رئیس جمهور)
دختر مهدي خورشيدي و فاطمه احمدي نژاد (نوه رئیس جمهور)

علاوه بر احمدی نژاد، خانواده برخی از نزدیکان وی نیز در سفر نیویورک حضور داشته اند از جمله:
خانم ذبیحیان لنگرودی همسر آقای رحیم مشائی، خانم طیبه ترکستانی همسر آقای بقائی، آقای امیر رضا بقایی فرزند معاون رئیس حمهور، خانم راد همسر وزیر امورخارجه

قبلا اعلام شده بود مهدی خورشیدی و مهدی احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری کار می کنند.

گروه همراه احمدی نژاد در سفر 3روزه وی به نیویورک در 2طبقه از هتل وارویک نیویورک واقع در خیابان 54 این شهر مستقر شده بودند. هزینه هرشب اقامت هر اتاق2 تخته از این هتل 4ستاره در ماه سپتامبر، از حدود 400 تا 700دلار اعلام شده است.

پیش از این در جریان حج تمتع سال1387 نیز نام فرزندان مشایی و احمدی نژاد كه بدون نوبت در کاروان ویژه وزارت خارجه به حج مشرف شدند، منتشر شد و مورد اعتراض قرار گرفت اما دفتر احمدی نژاد و خود وی درباره این موضوع سکوت اختیار کردند.


 


ه گزارش الف، اين گزارش شامل 4 موضوع زیر است: 1-پرداخت هديه يك ميليون توماني به هر نوزاد ایرانی متولد شده در سال 1389 2- بی‌اعتنایی به اجرای قانون برنامه چهارم 3- فاصله گرفتن بیشتر از هدف سند چشم‌انداز 4- تخلفات مكرر و عديده در اجراي قانون بودجه لازم به يادآوريست، بر اساس ماده ۲۳۳ آئین‌نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌ ذیربط ارجاع می‌شود. کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد، موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‏صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی آن را رسیدگی کنند. در صورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد، طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم ۸۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. متن كامل اين گزارش كه به امضاي محمدابراهيم نكونام رئيس كميسيون اصل نود رسيده به شرح زير است: نامه اول- نامه شماره 555102/12/د مورخ 10/2/1390 نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي موضوع ارسال تصوير تقاضاي دوازده‌نفر از نمايندگان مجلس(پيوست شماره يك) كه بر اساس ماده (233) آيين‌نامه داخلي و در اجراي مصوبه مورخ17/1/1390 هيأت رئيسه واصل گرديده است. در اين نامه موارد ذيل درج گرديده كه اظهار نظر صريح كميسيون در مورد هر يك اعلام مي‌گردد. الف - در بند (1) نامه نمايندگان آمده است: «‌اعمال اختيارات رياست جمهوري و دولت خارج از چهارچوب اصل يكصد و بيست و دوم (122) قانون اساسي (نظير ... پرداخت جايزه زاد و ولد و... كه با توجه به سياستها و قوانين مورد اجراء در سالهاي قبل موجب سردرگمي و آشفتگي در حوزه هاي مربوطه شده است.» در خصوص اين موضوع در بند(15)‌نامه شماره 6508/41167/90م مورخ 3/3/1390 اين كميسيون به عنوان رئيس جمهور با عنوان «طرح اعطاء مبلغ ده‌ميليون (10.000.000) ريال به عنوان هديه به نوزاداني كه در سال 1389 به بعد متولد مي‌شوند بدون تأمين اعتبار كافي و بدون مجوز قانوني» ‌چنين آمده است: برمبناء اعلام عمومي جناب‌عالي هيأت وزيران در جلسه مورخ 8/8/1388 كه در مشهدمقدس تشكيل گرديد با پيشنهاد مشترك وزراء اموراقتصادي و دارايي، رفاه و تامين اجتماعي و مسكن و شهرسازي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران بدون اشاره به مستند قانوني با هدف تأمين آتيه فرزندان ايراني، آيين‌نامه تأمين آتيه مهر امام رضا(ع) را تصويب نموده و طي مصوبه شماره 164420/ت43343هـ مورخ 18/8/1388 هيأت وزيران ابلاغ گرديد. طبق مصوبه مذكور مقرر گرديده به هر نوزاد ايراني متولد شده در سال 1389 و به بعد مبلغ ده‌ميليون (10.000.000) ريال هديه تعلق گيرد تا به صورت پس‌انداز نگهداري شود. گرچه اعتباري به ميزان مبلغ پنج ‌هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال در رديف 8-101000 تحت عنوان «واگذاري سهام براي صندوق مهر امام رضا(ع)- برنامه تأمين آتيه» قانون بودجه سال 1389پيش‌بيني شده بود لكن بنابه اعلام شماره 405/40000 مورخ 17/11/1389 معاون فني و حسابرسي امورعمومي و اجتماعي ديوان محاسبات كشور و شماره 1786/976/م/2 مورخ16/11/1389 معاون فني و حسابرسي اموراقتصادي و زيربنائي آن ديوان تا تاريخ مذكور هيچ‌گونه پرداختي به مؤسسات ذي‌ربط صورت نگرفته و بانك ملي ايران به عنوان كارگزار از محل منابع داخلي خود و برخلاف ماده(7) مصوبه دولت و بدون رعايت بودجه مصوب بانك ملي ايران اقدام به پرداخت مبلغ 4،938،520 ميليون ريال بابت افتتاح حساب پس‌انداز براي 493،852 نفر نوزاد نموده است. اين‌درحالي‌است‌ كه به موجب نامه شماره 6577/66/14-82 مورخ 14/6/1389 مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي براي اجراي طرح در سال 1389 (با توجه به پيش‌بيني به دنيا آمدن نوزادان) مبلغ 7.967 ميليارد ريال كسري بودجه وجود دارد. پرواضح است كه اصل تأمين آتيه اين نسل و نسلهاي بعد، از وظايف و اقدامات مفيد دولت مي‌باشد كه بايد ازطريق أخذ مجوز قانوني نسبت به آن اقدام نمايد. مسلماً ايراد نمايندگان و كميسيون اصل نودم (90) قانون اساسي به نيت خير آقاي رئيس‌جمهور نيست بلكه ايراد به عدم أخذ جواز از مقنن مي‌باشد. مجلس شوراي اسلامي نشان داده است در موارد مشابه كه مساعدت به اقشار كم درآمد و نسل جوان و خصوصاً تأمين اجتماعي اقشار مختلف است از لوايح و طرحهاي ارائه شده به خوبي استقبال نموده و با آراء بالا، دلسوزي و اهتمام خود را نسبت به صنوف يادشده اعلام داشته است. اظهارنظر كميسيون:

با توجه به ماده(50) قانون محاسبات عمومي كشور[1] وجود اعتبار در بودجه كل كشور مجوز پرداخت نيست و استفاده از اعتبارات بايد مطابق مقررات مربوط به عمل آيد و از طرف ديگر اعتبار منظور شده در رديف فوق‌الذكر كفاف پرداخت به كليه متولدين سال 1389 را نمي‌داد بنابراين تخلف از قانون محرز است.

ب - در بند(2) نامه نمايندگان ‌آمده است:

«بي‌اعتنائي و عدم اهتمام به اجراي قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، عدم رعايت چهارچوبهاي نظام برنامه‌ريزي كشور و در نتيجه عدم تحقق اهداف جزء ‌و كل برنامه نظير نرخ رشد اقتصادي ، ميزان تورم و نرخ بيكاري پيش‌بيني شده در قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، افزايش شكاف طبقاتي (‌عليرغم افزايش قابل ملاحظه درآمدهاي نفتي و شعارهاي عدالت‌خواهانه) و ايجاد تعهدات مازاد براعتبارات مصوب، بلااقدام ماندن مصوبات دولت، دامن زدن به انتظارات و نهايتاً بدبيني مردم به استناد گزارشهاي ديوان محاسبات كشور، ‌سازمان بازرسي كل كشور و مركز پ‍ژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي».

چون موارد مذكور كلي است اظهار نظر صريح ميسر نيست. مقرر شد كه نمايندگان شاكي موارد را احصاء ‌به همراه مستندات قانوني مربوط به كميسيون اعلام كنند .

ج - در بند(3) نامه نمايندگان آمده است:

«عدم ارائه گزارش عملكرد سالهاي برنامه موضوع ماده( ‌157) ‌و نيز ماده (158) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران[2] و فاصله گرفتن بيشتر از هدف سند چشم انداز»

با عنايت به اينكه طبق ماده (157) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، رئيس‌جمهور موظف به ارائه گزارش نظارت و ارزيابي پيشرفت هر سال برنامه به مجلس شوراي اسلامي حداكثر تا پايان آذرماه سال بعد بوده كه به اين تكليف عمل نشده، لذا تخلف دولت محرز مي‌باشد.

همچنين براساس ماده (158) قانون مذكور سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور (معاونت فعلي برنامه­­ ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور) وظيفه داشته تا در تيرماه هر سال نتايج حاصل از ‌اندازه‌گيري شاخصهاي مذكور را به همراه نقاط قوت و ضعف و پيشنهادهاي مؤثر براي ‌بهبود وضعيت كشور به مقام معظم رهبري، دولت و مجلس شوراي اسلامي تقديم‌ نمايد كه عدم ارائه گزارش مربوط به مجلس شوراي اسلامي و تخلف از ماده مذكور توسط دستگاه ياد شده محرز است.

د- در بند(‌4 ) نامه نمايندگان آمده است:

«تخلفات مكرر و عديده در اجراي قانون بودجه بر اساس گزارشهاي ديوان محاسبات كشور (‌از جمله گزارشهاي تفريغ بودجه)»

در مورد استناد به گزارشهاي تفريغ بودجه از آنجا كه موضوعات آن در هيأتهاي مستشاري و محكمه تجديدنظر به اثبات نرسيده و رأي صادر نشده، غيرقابل قبول است لكن به منظور امكان اظهارنظر صريح در اجراي ماده(233) آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مقرر شد تا نمايندگان شكايت‌كننده مصاديق تخلفات را به همراه مستندات مربوط به كميسيون اصل نودم(90) قانون اساسي اعلام نمايند.

هـ - در بند(‌5) نامه نمايندگان آمده است:

«گسترش حوزه عملكرد دولت با عدم پايبندي به قانون سياستهاي اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسي(گزارش كميسيون مربوطه) (‌واگذاري سهام و پرداخت سود سهام عدالت و...)»

با عنايت به اينكه مواردي احصاء نشده و به‌طور كلي اشاراتي به تخلف احتمالي شده است اظهار نظر صريح ميسور نيست. مقرر شد نمايندگان مربوط موارد تخلف را به صورت منجز به همراه مستندات اعلام تا اقدام لازم به عمل آيد.

و - در بند( 6 ) نامه نمايندگان آمده است:

«عدم ارائه به موقع لوايح بودجه سالانه»

در بند(‌5) ‌نامه مورخ 3/3/1390 كميسيون به عنوان رئيس‌جمهور آمده است: «عدم اجراي ماده(216) قانون آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مصوب26/9/1387(عدم ارائه لايحه بودجه سالانه تا پانزدهم آذرماه به مجلس)» كه تاكنون پاسخي ارائه نشده است.

براساس بررسيهاي به عمل آمده لايحه بودجه سال 1389برخلاف قانون در بهمن ماه سال 1388 ارائه شده و لايحه بودجه سال 1390 در موعد مقرر ارائه نشده است.

بنابراين عدم رعايت ماده(216) آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در ارائه به موقع لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي توسط دولت محرز است.

ز- در بند ( 7 ) نامه نمايندگان آمده است:

«عدم اجراء و سرپيچي از اجراي قوانين مختلف نظير تغيير و كاهش ساعات كار ادارات و امتناع از پرداخت وجوه مربوط به قانون استفاده از تسهيلات ارزي مصوب 15/12/1388؛ عدم اجراي قانون ماده واحده قانون انحلال شوراهاي عالي مصوب 1387، عدم اهتمام در تدوين و تصويب آيين‌نامه برخي از قوانين مصوب مجلس هفتم»

در مورد كاهش ساعات كار ادارات، براي لغو بخشنامه صادره در اين ارتباط موضوع به ديوان عدالت اداري ارجاع شده كه عدم مغايرت بخشنامه با قانون اعلام گرديد. بنابراين در اين خصوص تخلفي احراز نمي‌گردد.

و اما در مورد «امتناع از پرداخت وجوه مربوط به قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي حمل و نقل ريلي و عمومي شهرها در تاريخ 26/12/1388»، چون قبلاً در اين رابطه پرونده كلاسه 72133 در اين كميسيون مفتوح شده بود و پس از انجام مكاتبات با رئيس‌جمهور، وزير اموراقتصادي و دارايي، رئيس كل بانك مركزي و أخذ پاسخ و بررسي كامل، با احراز تخلف از سوي كميسيون اصل نودم(90)قانون اساسي، مراتب طي نامه شماره 72133/10530/90س مورخ 25/12/89 براي رسيدگي به رياست قوه‌قضائيه اعلام شده است.

در دو مورد اعلام شده ديگر «عدم اجراي قانون ماده واحده قانون انحلال شوراهاي عالي مصوب 1387 ،عدم اهتمام در تدوين و تصويب آيين‌نامه برخي از قوانين مصوب مجلس هفتم» مقرر شد تا مصاديق تخلف احتمالي توسط نمايندگان شكايت كننده مشخص و همراه با مستندات و مدارك به كميسيون اعلام شود.

ح - در بند (‌8) نامه نمايندگان آمده است:

«استنكاف از ابلاغ برخي از مصوبات قوانين مجلس شوراي اسلامي و عدم ارسال برخي از مصوبات دولت به رئيس مجلس شوراي اسلامي(موضوع اصل هشتاد و پنجم (85)، يكصد و بيست و سوم(123) و يكصد و سي و هشتم(138) قانون اساسي»

موضوع فوق الذكر در كميسيون مسبوق به سابقه بوده و پرونده كلاسه 6217م در كميسيون اصل نودم(90)قانون اساسي تشكيل شده است.

به منظور رسيدگي به موضوع جلسه­اي در روز يكشنبه مورخ 29/3/1390 با حضور معاونين حقوقي و امورمجلس رئيس‌جمهور، دبير هيأت دولت و كارشناسان ذي‌ربط و نماينده مركز پژوهشها تشكيل گرديد و مقرر شد موضوع در جلسه كارشناسي بحث و بررسي شده نتيجه براي تصميم‌گيري نهائي به كميسيون ارائه شود. بنابراين تا زمان ارسال گزارش كارشناسان امر، اظهار نظر صريح ميسر نيست.

ط - در بند(9) نامه نمايندگان آمده است:

«‌دخالت بيش از حد در سيستم بانكي ،‌صرف عجولانه منابع بانكي و بلوكه شدن آنها در طرحهاي حساب نشده و بخشهاي دلالي و نتيجتاً كاهش قدرت سرمايه‌گذاري و نيز تأمين سرمايه در گردش طرحهاي توليدي و خدمات»

چون در اعلام تخلف نمايندگان به مواردي خاص اشاره نشده اظهار نظر صريح ميسر نيست مقرر شد نمايندگان شاكي موارد مشخص از تخلف را به همراه مستندات مربوط ارائه دهند .

نامه دوم- نامه شماره555144/12/د مورخ24/2/1390نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي موضوع ارسال درخواست دوازده‌نفر ازنمايندگان مجلس شوراي اسلامي(پيوست شماره‌ دو) براي رسيدگي به تخلفات رئيس‌جمهور كه دراجراي ماده(233) آيين‌نامه داخلي و در اجراي مصوبه مورخ18/2/1390هيأت رئيسه مجلس واصل گرديده است. كميسيون اصل نودم(90)قانون اساسي تخلفات مندرج در نامه نمايندگان را طي نامه‌اي با مشخصات ذيل به رئيس‌جمهور براي ارسال پاسخ منعكس نموده كه تاكنون پاسخي ارائه نشده است. دراين نامه به دو مورد ذيل اشاره شده است.

الف - استنكاف از اجراي قانون تأسيس وزارت ورزش و جوانان

اين موضوع در بند(‌12)‌نامه شماره 6508/41167/90م مورخ 3/3/1390 به رئيس‌جمهور با عنوان عدم تشكيل وزارت «ورزش و جوانان» و معرفي وزيرمربوطه در مهلت مقرر قانون اساسي اعلام شده است و گزارش امر مبني بر احراز تخلف رئيس‌جمهور در تأخير معرفي وزير مربوط طي نامه شماره 6500/41478/90م مورخ 29/3/1390كميسيون اصل نودم(90)قانون اساسي به هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ارائه شده بود كه در جلسه علني روز يكشنبه 5/4/1390 قرائت گرديد.

ب - ادغام شش‌ وزارتخانه باتوجه به قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ولي بدون رعايت اصل يكصد و سي و سوم(133) قانون اساسي و نقض اصل يكصد و سي و پنجم(135) قانون اساسي در مورد سرپرستي وزارت راه و ترابري (‌بيش از سه‌ماه )‌

در خصوص اين موضوع جمعي ديگر از نمايندگان عين اين شكايت را مطرح كرده­اند كه نسبت به آن درنامه سوم اظهار نظر شده است.

نامه سوم- از سوي هيأت رئيسه مجلس طي نامه شماره 555208/12 مورخ 11/3/1390 (پيوست شماره سه)در رابطه با شكايت جمعي از نمايندگان ‌مجلس شوراي اسلامي حاوي تقاضاي اعمال ماده(233)قانون آيين‌نامه داخلي مجلس و رسيدگي به تخلف قانوني رئيس‌جمهور از اصول يكصد و سي و سوم(133) و يكصد وسي وپنجم(135) قانون اساسي و تفسير شوراي نگهبان از اصول مذكور و تخلف نامبرده از ماده(53) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه

جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بخشي از شكوائيه خود اعلام داشتند:

«... انتظار حداقلي اين بود كه پس از اظهار نظر شوراي نگهبان در تاريخ 21/2/90 درباره اصل يكصد و سي و سوم(133)قانون اساسي[3] كه به اتفاق آراء‌ اعضاء اين شورا انجام شده بود ، رئيس‌جمهور بلافاصله به تصحيح تصميمات قبلي اقدام كند. اين انتظار برآورده نشد...»

اظهار نظركميسيون در اين مورد:

طبق ماده(53) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه «دولت مکلف است یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام نماید که تا پایان سال دوم برنامه تعداد وزارتخانه‌ها از بیست و یک وزارتخانه به هفده وزارتخانه کاهش یابد. وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های جدید با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد»

علي‌رغم آن‌كه مقرر شده بود دولت ماده مذكور را به تدريج و تا پايان سال دوم برنامه پنجم اجراء نمايد لكن دولت در ماههاي آغازين برنامه مستقيماً بدون نظر مجلس اقدام به ادغام نمود و در اجراي آن به ماده(53)، اصل يكصد و سي و سوم(133)قانون اساسي و نظر تفسيري شوراي محترم نگهبان مبني بر اين‌كه ادغام و تغيير اختيارات بايد به تأييد مجلس شوراي اسلامي برسد توجه ننمود كه تخلف از قوانين محرز است.

در قسمتي ديگر از شكايت چنين آمده است:

«.. شوراي نگهبان در جلسه چهارشنبه 28/2/1390 در تفسير اصل يكصد و سي و پنجم(135)قانون اساسي سرپرستي رياست جمهوري را بر وزارتخانه‌هاي بي‌وزير خلاف قانون اساسي خواند، ولي تا امروز رئيس‌جمهور هيچ اقدامي براي تطبيق خويش با قانون اساسي انجام نداده است ...» .

كميسيون انرژي به عنوان كميسيون تخصصي به اين موضوع رسيدگي نموده و گزارش امر در اجراي ماده(233) آيين‌نامه داخلي در مجلس مطرح و تأييد شد. موضوع طي نامه شماره 16463 مورخ 17/3/1390 از سوي هيأت‌رئيسه مجلس به رئيس قوه‌قضائيه ارجاع گرديده تا خارج از نوبت و بدون تشريفات دادرسي به مورد اتهامي رسيدگي گردد. لذا كميسيون اصل نودم(90) قانون اساسي فارغ از رسيدگي و اعلام نظر در اين قسمت است.

نامه چهارم- دوازده‌نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه شماره 770/ح د/90 (پيوست شماره چهار)مورخ 6/2/1390 شكايتي دراجراي ماده(233)آيين‌نامه داخلي مجلس با اين عبارت:

"نظر به­ اين‌كه مقاومت رئيس ­جمهور محترم جناب آقاي دكتراحمدي‌نژاد در مقابل اجراي حكم رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر ابقاء جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي مصلحي در مقام وزارت اطلاعات، مصداق عدم رعايت شئونات و نقض يا استنكاف از اجراي قانون توسط رئيس جمهور مي‌باشد..."

به هيأت رئيسه مجلس ارائه داده­اند و با پي­نوشت يكي از اعضاء آن هيأت"جهت اطلاع و اقدام بر­اساس آيين­نامه داخلي مجلس" درتاريخ 15/3/1390 در اين كميسيون ثبت شده است. اين­ موضوع، قبلاً بررسي و مراتب طي نامه شماره 6508/41167/90م مورخ 3/3/90 براي رئيس جمهور ارسال گرديد تا پاسخ لازم را ارائه نمايد.

منبع:
[1]- ‌ماده(50) قانون محاسبات عمومي كشور:
وجود اعتبار در بودجه كل كشور به خودي خود براي اشخاص اعم از حقيقي و يا حقوقي ايجاد حق نمي‌كند و استفاده از اعتبارات بايد با رعايت مقررات مربوط به خود به عمل آيد.

[2]- ‌ماده(157) قانون برنامه چهارم توسعه:
‌به منظور حسن اجراي برنامه چهارم، رئيس‌جمهور گزارش نظارت و ارزيابي‌پيشرفت هر سال برنامه را حداكثر تا پايان آذرماه سال بعد، شامل موارد ذيل به مجلس‌شوراي اسلامي ارائه نمايد:

‌الف - بررسي عملكرد مواد قانوني برنامه.
ب - بررسي عملكرد سياستهاي اجرائي.
ج - بررسي عملكرد متغيرهاي عمده كلان و بخشي، از جمله توليد و‌سرمايه‌گذاري، تجارت خارجي، تراز پرداختها، بودجه، بخش پولي و تورم، اشتغال و‌ بيكاري.
‌د - پيشرفت عمليات اسناد ملي توسعه بخشي، استاني و ويژه.
‌هـ - ارزيابي نتايج عملكرد و تبيين علل مغايرت با برنامه.
‌و - ارائه پيشنهادهاي لازم به منظور بهبود عملكرد برنامه.
‌ماده(158) قانون برنامه چهارم توسعه:

‌سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به منظور ارزيابي ميزان پيشرفت كشور‌درچهارچوب موازين برنامه چشم‌انداز و سياستهاي كلي نظام، شاخصهاي مربوط را‌ متناسب با شاخصهاي بين‌المللي تنظيم و مقايسه و در تيرماه هر سال نتايج حاصل از‌اندازه‌گيري شاخصهاي مذكور را به همراه نقاط قوت و ضعف و پيشنهادهاي مؤثر براي‌بهبود وضعيت كشور به مقام معظم رهبري، دولت و مجلس شوراي اسلامي تقديم‌مي‌نمايد.


 


تابناک:نماينده‌ مردم سمنان در مجلس گفت: ما هرچه عزت داشته و داريم از شهيدان و راست‌قامتان جاودان تاريخ و رزمندگان سلحشور و اسوه‌هاي ايثار داريم و بايد بين ميراث‌داران ارزش‌هاي دفاع مقدس و ميراث‌خواران امروزي تفكيك قائل شويم.

به گزارش ايسنا مصطفي كواكبيان در نطق روز چهارشنبه خود در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: به عنوان يك جانباز و بخش كوچكي از خانواده معظم شهدا به مسوولان ديپلماسي كشور مي‌گويم نبايد ديناري از حق غرامت جنگ تحميلي گذشت، چرا بايد آن‌قدر كوتاه بياييم كه عوامل بازمانده از حزب بعث مدعي شوند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فساد ميلياردي اخير گفت: اين روزها اين اختلاس آن‌قدر فكر مردم را به خود مشغول كرده كه نمي‌توان به راحتي از آن گذشت و متاسفانه مجلس هشتم هم در آن بي‌تقصير نيست؛ چراكه آن‌قدر از حقوق قانوني و نظارتي كوتاه آمد كه نتيجه آن اختلاس اخير بود. تا زماني كه قدرتمندان و صاحبان امضاهاي طلايي به راحتي مي‌توانند قانون را دور بزنند و به اميال و اهداف خود برسند اين وضع ادامه خواهد داشت.

وي تصريح كرد: در مورد سوال 100 نماينده از رييس‌جمهور خطاب به هيات‌رييسه‌ مجلس عرض مي‌كنم اگر قرار نيست كه سوالات از رييس‌جمهور مطرح شود لااقل اسامي كساني كه مدعي هستيد امضاء را پس گرفته‌اند اعلام كنيد.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس هم‌چنين با اشاره به دست‌آوردهاي ‌سفر هيات ايراني به نيويورك نسبت به حضور آنان در هنگام سخنراني سران كشورهاي استكباري انتقاد كرد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از سخنان خود سوال كرد: ما در مساله آزادي دو جاسوس آمريكايي چه دستاوردي داشتيم جز‌ اين‌كه آن‌ها مدعي شدند.

نماينده مردم سمنان در مجلس هم‌چنين گفت: همه بدانند وحدت استان سمنان غيرقابل خدشه است و اميدواريم با اجرايي شدن مصوبات به زمين مانده‌ سفرهاي استاني هرچه سريع‌تر مشكلات مردم استان برطرف شود. هم‌چنين از وزير ورزش مي‌خواهيم كه با توجه به حضور يك تيم باشگاهي در اين استان روند ساخت استاديوم 15 هزار نفري سمنان را تسريع كند و از وزير كشور نيز خواستار تبديل روستاي خيرآباد به شهرستان هستيم.


 


خبرگزاری فارس: علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور اختلاس 3 هزار میلیاردی اخیر را نتیجه اهمال قوه قضائیه و مجلس دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل ایرنا و مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد طی یادداشتی در شماره امروز چهارشنبه روزنامه ایران نوشت:‌ برمبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوای مقننه، مجریه و قضائیه مستقل از یکدیگرند. منتزع بودن قوا از یکدیگر برپایه وظایف مشخصی است که هر یک از قوا در حوزه مدیریت کشور برعهده دارند و هیچ یک از آنها حق دخالت در حوزه وظایف قوه دیگر را ندارد مگر در مواردی که قانون، چارچوب آن را مشخص کرده باشد.

احمدی نژاد در رأس مهم‌ترین و اصلی‌ترین قوه کشور یعنی قوه مجریه قرار دارد که همراه با ارکان و اجزای دولت خود، مسئولیت امور اجرایی در مسائل داخلی و خارجی را برعهده گرفته است. برای تضمین سلامت مدیریت کشور، مسئولیت نظارت بر کارکرد قوه مجریه، برعهده دو قوه دیگر گذاشته شده است که سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از مهم‌ترین ارکان آن محسوب می‌شوند، اما علاوه بر آنها نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی بویژه کمیسیون اصل 90 نیز مسئولیت مستقیمی در نظارت بر کارکرد دستگاه‌های اجرایی کشور دارند.

دولت آقای احمدی‌نژاد با رویکرد مبارزه قاطع با هرگونه فساد، سرگرم انجام وظایف گسترده و سنگین خود در حوزه مدیریت اجرایی کشور است و این جهت‌گیری نیز در تضمین سلامت دستگاه اجرایی بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود. دامان دولت‌های نهم و دهم از برخی رویکردهای مفسده‌انگیز در دولت‌های پیشین نظیر واگذاری گسترده زمین به شماری از صاحب منصبان بری بوده است و همین جهت‌گیری فی نفسه تضمین کننده سلامت دستگاه اجرایی است. با وجود این، نهادها و دستگاه‌های نظارتی موظفند بر فرایند امور به گونه‌ای نظارت کنند که از وقوع هرگونه مفسده‌ای در حوزه گسترده اجرایی کشور پیشگیری به عمل آید و اگر مفسده‌ای نیز به وقوع پیوست، ابعاد گسترده‌ای نداشته باشد. به این ترتیب روشن است که اگر مفسده‌ای در حوزه اجرایی کشور به وقوع بپیوندد،‌ قبل از هرکس باید نهادها و دستگاه‌های نظارتی به عنوان مسئولان مستقیم پیشگیری از وقوع فساد مورد سؤال قرار گیرند.

اینک ماجرایی تحت عنوان تخلف در نظام بانکی کشور مشهور به اختلاس سه هزار میلیاردی به وقوع پیوسته است. به طور طبیعی دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ دهند که چرا در انجام وظایف نظارتی خود اهمال کرده‌اند؟ اگر آنها این وظایف را به درستی به انجام می‌رساندند، آیا فسادی مانند اختلاس یا اختلال در نظام اقتصادی کشور به وقوع می‌پیوست؟ از دردهای روزگار ما این است که متهم بلافاصله جای خود را با مدعی عوض می‌کند و به جای پاسخگویی به مردم،‌ خود را در موضع طلبکاری قرار می‌دهد و با فرافکنی، می‌کوشد خود را از آسیب‌ها در امان نگه دارد. در این میان نهادهای اجتماعی مانند رسانه‌های ارتباط جمعی که وظیفه دارند جامعه را بهنگام از نارسایی‌ها و آسیب‌ها آگاه و هوشیار سازند،‌ بعضاً خود به عاملی در جهت سرپوش گذاشتن بر حقیقت و گمراه کردن اذهان جامعه،‌ تبدیل می‌شوند. مجلس شورای اسلامی از موضع دستگاه اصلی نظارت بر امور اجرایی کشور و نمایندگان مجلس به عنوان کسانی که باید به سبب داشتن ارتباطات گسترده اجتماعی، به اطلاعات مربوط به نارسایی‌ها و نابسامانی‌های عمومی دست یافته باشند، در ارتباط با پرونده اخیر، به گونه‌ای به اظهارنظر می‌پردازند‌ که گویی هیچ سهمی و نقشی در وقوع این مفسده متوجه آنها نیست.

وقتی نمایندگان مجلس اهتمام خود را به دخالت در امور اجرایی کشور معطوف می‌کنند، به طور طبیعی مسئولیت اصلی آنها در حوزه نظارت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد،‌ به فراموشی سپرده می‌شود یا به نحو مناسبی به انجام نمی‌رسد و فساد نیز از شکاف‌های ناشی از عدم نظارت است که به پیکره عظیم و گسترده اجرایی کشور نفوذ می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. روزنامه حسب وظیفه و رسالت ذاتی خود،‌ درباره برخی گزارش‌های مردمی نسبت به عملکرد یکی از حوزه‌های زیرمجموعه شهرداری تهران تحقیقاتی را به عمل آورد و به این نتیجه رسید که شرکت مسکن و ساختمان جهان وابسته به شهرداری تهران و برخوردار از پشتوانه‌های قابل توجه مالی شهرداری،‌ با توسل به روش‌های ناسالم و مفسده‌انگیز،‌ سرگرم آسیب زدن به اقتصاد کشور است.

وظیفه خود دیدیم که صدای آژیر خطر را در این بخش به صدا در آوریم تا مسئولان ذیربط به بررسی موضوع بپردازند و از ادامه اقدامات ناسالم جلوگیری به عمل آورند. دادستان محترم کل کشور در این هفته به نکات مهمی اشاره کرده است. آقای محسنی اژه‌ای می‌گوید: وقوع هر جرم یا فسادی بد و زشت است اما بدتر از آن این است که با آن برخورد نشود و چنین جرم‌هایی تکرار گردد.


 


جرس: در جلسه مجمع روحانیون مبارز از وضیعت ناگوار حصر موسوی و کروبی ابراز نگرانی شد و از مسئولان خواسته شد نسبت این موضوع را عادلانه بررسی کنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مجمع، جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز عصر یکشنبه با حضور اکثریت اعضا و به ریاست خاتمی تشکیل گردید. در این جلسه اعضاء مجمع ضمن بررسی و تحلیل مسایل و حوادث داخلی و بین‌المللی موج کشتار ه واقداماتدیکتاتورهای سرکوبگر در کشورهای اسلامی و عربی منطقه و تروریستهای در عراق و پاکستان و افغانستان به راه انداخته‌اند را به شدت محکوم و برای ملتهای انقلابی و آزادیخواه آرزوی موفقیت و پیروزی نمودند.


همچنین در این جلسه از وضعیت ناگوار حصر آقایان کروبی و مهندس موسوی و عدم رعایت موازین حقوقی و اخلاقی نسبت به آنان به ویژه شرایط بسیار دشوار حصر جناب آقای کروبی ابراز نگرانی شدید شد و از مسئولان امر رسیدگی به موضوع و رعایت عدل و انصاف را خواستار گردیدند.


 


جـــرس: در پی اظهارات اخیر رئیس کل دیوان محاسبات کشور پیرامون عدم واریز بخشی دیگر از درآمد نفتی کشور به خزانه، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه عصر دیروز این کمیسیون که با حضور رئیس کل دیوان محاسبات کشور برگزار شد، از واریز درآمدهای نفتی به یک حساب بانکی به جای واریز به خزانه خبر داد.

چند روز پیش، رحمانی فضلی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، در نشستی خبری با انتقاد شدید از نظام مالی دولت گفته بود "دولت دوازده میلیارد دلار از مازاد درآمد نفتی را به صندوق ذخیره ارزی واریز نکرده و همچنین پنج هزار میلیارد تومان برای واریز یارانه های نقدی از بانک مرکزی استقراض کرده است."

به گزارش فارس، مؤید حسینی ‌صدر، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص موارد مطرح ‌شده در جلسه روز سه شنبۀ کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در این جلسه رئیس کل دیوان محاسبات گزارشی از عملکرد دولت در حوزه نفت و گاز در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری ارائه کرد و در این گزارش مواردی از تخلفات دولت در عمل نکردن به قانون بودجه و برنامه پنجم ارائه شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در توضیح برخی از تخلفات طرح‌شده در گزارش دیوان محاسبات تصریح کرد: کاهش میزان تزریق گاز در میادین نفتی از میزان مقرر، واریز درآمد فروش نفت به حساب یکی از شعب بانک ملی در خارج از کشور، کاهش تولید نفت خام و افزایش "گازهای همراه" از موارد تخلف بوده است.

حسینی صدر افزود: از دولت می‌خواهیم که در خصوص تخلفات مطرح‌شده در جلسات آینده کمیسیون توضیح دهد سپس در صورت لزوم کمیسیون تخلفات را در صحن علنی قرائت خواهد کرد.

روز گذشته، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گم شدن بیش از یازده میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را، "تخلفی بزرگ از سوی دولت" اعلام کرده و در خصوص گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص گم شدن میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی گفته بود "ما حسابی داریم به نام حساب درآمدهای عمومی نزد خزانه یک حساب داریم حساب ذخیره ارزی. دولت سقف حساب درآمدهای عمومی را باز گذاشته بود و سقفی برای آن در نظر گرفته نشده بود در نتیجه هر پول نفتی که به خزانه واریز می شد مستقیم به این حساب می رفت در حالیکه مابه التفاوت قیمت جهانی نفت و قیمت مصوب در بودجه باید به جساب ذخیره ارزی واریز می شد که این امر اتفاق نمی افتاد و دولت بدون اجازه و مصوبه مجلس پول را از محل درآمدهای عمومی خرج می کرد."

گفتنی است، در شرایطی که نگرانی ها از تخلفات گسترده در دو وازت خانه نیرو و نفت افزایش یافته است و همچنین اخباری مبنی بر واریز پول نفت به یک حساب خارجی منتشر شده، سازمان بازرسی کل کشور خبر از منفی بودن حساب ذخیره ارزی در سال های ۸۸ و ۸٧ است.

براساس گزارش این سازمان، که در خبرآنلاین منتشر شده، به رغم افزایش قیمت نفت در سال های برنامه چهارم توسعه، مانده حساب ارزی نه تنها افزایش نداشت بلکه موجودی آن منفی و بدهکار بود.

در گزارش سازمان بازررسی کل کشور آمده است: "عدم نظارت بر طرحها و بازپرداخت تسهیلات ارائه شده از حساب ذخیره ارزی و همچنین عدم پیگیری موثر وصول مطالبات از سوی دستگاههای مسئول ( بانکهای عامل، هیئت امنای حساب ذخیره ارزی و بانک مرکزی) موجب شده است، مانده حساب ذخیره ارزی در سالهای ۸٧ و ۸۸ پس از کسر تعهدات قطعی بدهکار شود."

انتشار مفاد اخبارجلسه روز گذشته کمیسیون انرژی درباره تخلفات وزارت نفت و نیرو در سال گذشته و سه ماهه سال جاری در کنار گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره مانده حساب ارزی در سال های قبل در نوع خود بسیار نگران کننده است و باید مشخص شود در صورت صحت این دو گزارش درآمدهای نفتی ایران در این چهار سال کجا رفته است؟


 


جـــرس: بلافاصله بعد از اعلام استعفای محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی از سمتِ خود، در جریان اختلاس بزرگ، و انتشار اخباری مبنی بر عدم حضور وی در کشور (هنگام استعفا)، محمد جهرمی، مدیر عامل برکنار شدۀ بانک صادرات با انتشار بیانیه‌ای به تشریح چرائی عدم استعفای خود پس از کشف اختلاس پرداخت و انگشت اتهام را به سمت خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی نشانه گرفت و وی را "فراری به کاناد" ذکر کرد.


اما همزمان سخنگوی بانک ملی ایران اعلام کرد "هم‌اکنون خاوری در یک ماموریت مجاز در خارج از کشور به سر می‌برد و بزودی در تهران خواهد بود."

در ادامه رسوایی های ناشی از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، طی دو روز اخیر، مدیرعامل بانک ملی اعلام استعفا کرد و مدیر عامل بانک صادرات و تعدادی از مدیران بانکی نیز برکنار شدند.

همزمان برخی رسانه ها اعلام کردند که خاوری (مدیر عامل بانک ملی)، اصلا در ایران نبوده و در ماموریت لندن به سر می برد، كه با دستور وزیر اقتصاد، از همان جا استعفای خود را اعلام می کند و با پرواز مستقیم به خانواده اش در كانادا ملحق می شود، درحالیکه چند روز شایعه دستگیریش جدی بود و اگر استعفا نمی داد مجبور بود به کشور برگردد و بعد از آن با مشكل مواجه شود.

به گزارش آینده، مشاور وزیر اقتصاد حضور مدیر عامل بانك ملی در لندن را تایید كرده بود.

روز سه شنبه پنجم مهر ماه، وزارت اقتصاد نامه استعفای مدیرعامل بانك ملی را با عنوان "عذرخواهی از رهبری و ملت ایران" منتشر كرد و امروز چهارشنبه ششم مهر ماه، از تشكر تعدادی از نمایندگان مجلس از وی بابت این اقدام شجاعانه خبر داده شده بود.

گفتنی است محمد جهرمی روز سه شنبه در حالیکه در جمع روسای شعب بانک صادرات در تهران مشغول سخنرانی بوده با یادداشتی از سوی مجید ابوالفتحی، مدیر روابط عمومی بانک صادرات مواجه می شود که "وزارت اقتصاد اعلام کرده : جهرمی برکنار شد" و جهرمی در واکنش به این یادداشت، با خونسردی کامل به سخنرانی ادامه داده و ذیل همان یادداشت می نویسد: تکذیب کنید!

خاوری به کاناد فرار کرده است
به گزارش انتخاب، محمد جهرمی پس از برکناری از سمت مدیر عاملی بانک صادرات، با انتشار بیانیه‌ای به بیان ناگفته‌های خود از اختلاس بزرگ پرداخت و با اشاره به فرار مدیرعامل سابق بانک ملی به کانادا، مطرح کرد: اکنون عوامل مرتبط با محمودرضا خاوری در بانک مرکزی و دولت درصدد رفع و رجوع این فرار که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند.

وی در این بیانیه اعلام کرد:
"حق این بود که بنده پس از کشف این فساد بزرگ در شبکه بانکی که منشأ آن از سال ۸۸ (قبل از حضور بنده در بانک صادرات) با تبانی یک رئیس شعبه و مالک یک کارخانه شروع شده بود، از مردم عزیز عذرخواهی می-نمودم و استعفا می¬دادم؛ اما دلایل زیر سبب انجام نشدن آن شد.
باید بگویم علی¬رغم پیگیری¬های انجام¬شده توسط اینجانب و تماس با وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای دستگیری متهمان اصلی، کسانی¬که پشتیبان اصلی این فساد بودند، موضوع را به نحوی در رسانه¬ها مطرح کردندکه گویی تمام اتهام¬ها و تقصیرها متوجه بانک صادرات ایران و مدیر عامل آن بوده است. این افراد در صدد بودند با فرافکنی، گناهان خود را پنهان نموده و آدرس غلط به مردم بدهند. ازاین¬رو، مجبور شدم مصاحبه نمایم و برخی از ابعاد گستردۀ این فساد را در بخش¬های بانکی و مسئولان اجرایی برای مردم بازگو کنم و با پیگیری¬های جدی¬تری از گذشته، به دنبال عوامل اصلی این فساد در بانک مرکزی و بدنه دولت و شبکه بانکی باشم اما این مصاحبه برای این عوامل گران تمام شد.
امروز هم با کنارگذاشتن بنده باز هم آدرس غلطی را به مردم می¬دهند زیرا با فرار خاوری (مدیر عامل بانک ملی) به کانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دست¬پاچگی شده¬اند. خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در این پرونده و پرونده¬های دیگر، احتمال دستگیری خود را به خاطر ارتباط با این پرونده¬ها و عوامل پشت پرده آن¬ها می¬داد به کانادا گریخت و اکنون عوامل مرتبط با وی در بانک مرکزی و دولت در صدد رفع و رجوع این فرار، که با کمک و پشتیبانی برخی از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده¬تر شدن ابعاد این موضوع با شخص اصلی پیگیری¬کننده و شکایت¬کننده اصلی این پرونده برخورد نمودند.
اکنون مسئولانی که اقدام به واگذاری زمین¬های بسیار ارزان به مه¬آفرید امیرخسروی و گروه امیر منصورآریا کرده¬اند و برای دادن مجوز تاسیس بانک به این گروه و واگذاری پروژه¬های بزرگ کشور بدون مناقصه به آن¬ها پیگیر بوده¬اند، باید پاسخگوی مردم و قوه قضائیه باشند.
آن¬هایی که مدیر عامل بانک ملی را که از اول، خود و خانواده¬اش مقیم کانادا بودند و با داشتن اقامت در کانادا به نظر نمی¬رسد هیچ تعهدی به نظام داشته باشند، انتخاب نمودند، اکنون باید پاسخگوی این فساد مالی توسط این نوع افراد باشند.
بنده از زمانی که با پیگیری عوامل این فساد از شورای پول و اعتبار کنار گذاشته شدم، به دنبال استعفای خود بودم؛ اما به خاطر حقی که مردم برگردن من داشتند مقاومت کردم تا این پرونده در مسیر اصلی خود قرار گیرد.
بحمدالله امروز با پیگیری قوه قضائیه و مسئولین وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور و جدیت مردم در روشن شدن ابعاد دیگر این پرونده، کار پیگیری در مسیر خود قرار گرفته و در آینده نه¬چندان دور عناصر اصلی و پشت پرده این پرونده برای مردم روشن¬تر خواهد شد و بنده نیز با توجه به تعهدی که به مردم دارم، به عنوان یک شهروند پیگیر آن خواهم بود و در آینده نیز ابعاد و افراد مرتبط را اعلام خواهم نمود."

واکنش بانک ملی: خاوری در تهران خواهد بود
در حالی که محمد جهرمی با انتشار بیانیه ای دفاع از عدم استعفاء و عذرخواهی خود، اعلام کرده بود که محمودرضا خاوری، مدیرعامل مستعفی بانک ملی به کانادا گریخته است، حسین دشتی ـ سخنگوی بانک ملی ایران ـ به ایسنا گفت: هم‌اکنون آقای خاوری در یک ماموریت مجاز در خارج از کشور به سر می‌برد.

او با بیان این‌که استعفای مدیر عامل بانک ملی ایران پذیرفته شده است، گفت: طبق برنامه ایشان پنج‌شنبه هفته جاری به تهران باز خواهند گشت.

دشتی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که سرپرست یا مدیر عامل بانک ملی ایران به زودی از طرف وزیر اقتصاد معرفی شود، گفت: اتفاق اخیر در بانک ملی ایران و استعفای مدیر عامل هیچ تغییری در خدمات‌رسانی بانک ایجاد نکرده و مشتریان بانک با روال سابق می‌توانند از خدمات بانک استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی: از فرار خاوری بی اطلاعم
به گزارش فارس، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت از فرار محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران به خارج از کشور اظهار بی اطلاعی کرد و در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره فرار محمود رضا خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی از کشور گفت: نسبت به این موضوع بی اطلاع هستم.

محمود بهمنی پس از بازگشت از سفر بانک جهانی در واشنگتن امروز در جلسه دولت حاضر شد تا گزارشی از استعفا و برکناری مدیران بانکی به اعضای دولت ارائه کند.

روز گذشته مدیرعامل بانک ملی در نامه استعفای خود به وزیر اقتصاد اعلام کرده بود "با ابراز تأسف از عملکرد «اداره کل امور شعب مناطق آزاد» از محضر رهبری و ملت شریف ایران عذرخواهی کرده و ضمن تأکید بر بقاء مسئولیت بانک صادرات ایران، به احترام افکار عمومی استعفا خود را تقدیم می کنم."

رسانه های خبری گزارش داده بودند که محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران به دلیل اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی استعفا کرد که از سوی وزیر اقتصاد پذیرفته شد.

خاوری در نامه استعفای خود آورده بود "گرچه ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسئولیت بانک صادرات نمی باشد، لیکن «اداره کل امور شعب» بانک ملی ایران هم با تجاوز از حدود اختیارات، بدون توجه به دستورات کتبی این جانب و عضو ذیربط هیئت مدیره و نقض تذکرات کتبی مدیریت امور اعتباری و مدیریت امور تظارت و بازرسی، با قبول ریسک فوق العاده عظیمی در تنزیل اعتبارات اسنادی (صرفاً به اتکاء تعهد قطعی بانک صادرات ایران) در شکل گیری این پدیده شوم بی تأثیر نبوده است. بدیهی است دفاع از شخصیت حقیقی خود را موکول به فرصت مناسب می کنم."

نفر بعدی ؟
تارنمای انتخاب بعد از ظهر چهارشنبه نوشت شنیده شده مجلس در صدد استیضاح وزیر اقتصاد است و این درخواست، به زودی تقدیم هیات رییسه می شود.

همچنین برخی گزارش ها حاکی از آن است که رییس بانک مرکزی نیز درآستانه برکناری قرار گرفته است، اما برخی مقامات سیاسی، تا این لحظه مانع برکناری بهمنی شده اند.

بر اساس آخرین گزارش ها، مدیرعامل بانک سامان نیز به زودی برکنار می شود.

در جریان پروندۀ اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی، تا کنون بیست و دو نفر بازداشت شده اند، که هیچیک از مدیران و آمران دانه درشتی در میان آنها معرفی نشده اند.

ناگفته های جهرمی از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته