-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۵, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 09/27/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/7/4

مدیرکل دفتر سلامت و جمعیت خانواده، مدارس وزارت بهداشت بر اساس آمارهای تخمینی می‌گوید که در حال حاضر سالانه ۱۲۰هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از هفته‌نامه سلامت، دکتر محمداسماعیل مطلق این آمار را بر اساس تناسب آمار رسمی اعلام شده در سال ۱۳۷۷ و احتمال سقط ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارداری‌ها بیان می‌کند.

سال ۱۳۷۷ آخرین سالی بود که آمار رسمی سقط جنین در ایران منتشر شد. آمارهای سال ۱۳۷۷ از ۹۰هزار سقط جنین در ایران حکایت می‌کرد که تنها ۱۰هزار مورد آن قانونی بود؛ به عبارت دیگر در سال ۱۳۷۷در هر ساعت ۹ مورد سقط جنین رخ می‌داد که تنها یک مورد آن قانونی بود.

بر اساس قانون ایران، برای جنین‌های معلولی که کمتر از چهارماه دارند یا بارداری‌هایی که به مادر صدمه می‌زند، مجوز سقط قانونی صادر می‌شود و در غیر این‌صورت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

سقط جنین غیرقانونی در قانون ایران از مصادیق قتل شبه عمد محسوب می‌شود و متخلف به پرداخت دیه کامل و زندان محکوم می‌شود.

آمارهای پزشکی قانونی ایران نیز از افزایش نزدیک به ۲۰ درصدی سقط جنین در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۸ حکایت می‌کند.

آمارهای پزشکی قانونی، موارد موفق سقط غیرقانونی را دربر نمی‌گیرند و تنها شامل مواردی می‌شوند که به صورت قانونی سقط شده‌اند و یا در هنگام سقط غیرقانونی، منجر به فوت مادر شده‌اند.

پیشتر وزیر بهداشت ایران گفته بود که به دلیل ثبت نشدن اظهارات بیمار در موضوع سقط جنین، این وزارتخانه نمی‌تواند در حوزه دلایل حاملگی‌های ناخواسته تحقیق کند.

منبع: خبرآنلاین

مرتبط:

افزایش بارداری و سقط جنین در میان دختران ۱۸ و ۱۹ ساله

سقط‌های غیرقانونی و داروی غیرمجاز در کمین زنان ایرانی


 
 

1390/7/4

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس می‌گوید که تالاب بختگان در این استان به طور کامل خشک شده است و تنها «بخش اندکی» از این تالاب دارای آب است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامه، که با سبزپرس گفت‌وگو می‌کرد، از برنامه‌ای برای احیای این تالاب توسط رهاسازی حق آب تالاب بختگان از سد "درودزن" نیز خبر داد.

به گفته آقای ابراهیمی کارنامه، زمان انجام این کار در انتهای فصل پاییز و ابتدای فصل زمستان در نظر گرفته شده است.

آقای ابراهیمی کارنامه دیگر تالاب‌های استان فارس را تالاب‌هایی فصلی توصیف کرد که البته به دلیل «خشکسالی و عدم مدیریت صحیح بر منابع آبی کشور»، به طور کامل خشک شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تصریح کرد که خشک شدن تالاب بختگان، همچنین «کشاورزی را به شدت در منطقه متاثر کرده» و به خشک‌شدن انجیرستان‌های شهرستان استهبان منجر شده است.

تالاب بختگان که به نام دریاچه بختگان نیز شناخته می‌شود بعد از دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ ایران بود و زیستگاه زمستانه پرندگانی به شمار می‌رفت که از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

منبع: سبزپرس

مرتبط:

نابودی دومين درياچه بزرگ ايران

«۸۰ درصد تالاب بختگان خشک شد»


 
 

1390/7/4

دیوان‌عالی کشور حکم قصاص چشم کارگر یک رستوران را که با اسید به مردی حمله و او را کور کرده‌ بود تأیید کرد و این حکم برای اجرا به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

ه گزارش روزنامه شرق، متهم ۲۶ ساله که «محمد» نام دارد پنج سال پیش توسط شوهر خواهر قربانی اجیر شد تا روی او اسید بپاشد. گزارش این اسیدپاشی از سوی خانواده مرد مجروح به نام «ولی» به پلیس داده شد.

فرد متهم در مورد اقدام خود به پلیس گفته‌است که به خاطر اعتیاد و درآمد کم حاضر شده در ازای دریافت پول این کار را انجام دهد و در ادامه گفته‌است که «البته در مجموع صد هزار تومان هم گیرم نیامد.»

فرد متهم به اسیدپاشی در دادگاه ادعا کرد شخص قربانی و شوهر خواهرش از مدت‌ها قبل با هم درگیری داشتند اما «حسن» شوهر خواهر قربانی، در دادگاه به عنوان متهم ردیف دوم اتهام خود را رد کرد و گفت: «درگیری من با ولی، برادر زنم آن قدر زیاد نبود که بخواهم دست به این کار بزنم.»

به گزارش روزنامه «شرق»، شعبه ۷۷ دادگاه کیفری استان تهران پیش از این برای صدور حکم قصاص از پزشکی قانونی استعلام کرده‌بود.

بنا به این گزارش، در نظریه‌ای که پزشکی قانونی برای دادگاه فرستاد، آمده‌بود که «امکان اینکه چشم مجرم را با اسید کور کنیم وجود ندارد چرا که ممکن است اسید به مغز او آسیب جدی وارد کند و باعث مرگ او شود اما امکان اینکه چشم بدون اسید و با اقدامات پزشکی کور شود، وجود دارد.»

این نظریه همچنین تاکید کرد «قصاص فقط در مورد یک چشم شاکی که به طور کامل کور شده‌است امکان دارد و چشم دیگر اگرچه به شدت کم‌بینا شده، کور نشده‌است بنابراین امکان قصاص آن وجود ندارد.»

در پی اعلام این نظریه، هیئت قضات شعبه ۷۷ تهران محمد را به کوری یک چشم بدون اسید و پرداخت دیه در مورد سایر نقاط آسیب‌دیده شاکی محکوم کرده است.

هم‌چنین شوهر خواهر قربانی نیز به جرم معاونت در اسیدپاشی به دو سال حبس و سه سال تبعید محکوم شده است.

منبع: روزنامه شرق و رادیو فردا


 
 

1390/7/4

نماینده خرمشهر دست داشتن دولت و نبود مدیریت کارآمد در بحث گردشگری را عامل بالا بودن هزینه‌های گردشگری در ایران دانست. 

مصطفی مطورزاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «من دقیقاً نمی‌توانم درباره آمارهایی که اعلام می‌شود اظهار نظر کنم، اما آنچه در عرصه گردشگری ملموس و مشهود است نشان می‌دهد با توجه امکانات، قابلیت‌ها و جاذبه‌های کشورمان متاسفانه کار قابل توجهی در زمینه گردشگری انجام نداده‌ایم و در مقام مقایسه با کشورهای مشابه خودمان چیزی برای عرضه و رقابت نداریم.»

وی این موضوع را دلیل آن دانست که «گردشگران ایرانی به کشورهای دیگر و از جمله برخی کشورهای همسایه می‌روند که از لحاظ دارا بودن جذابیت‌های گردشگری با ایران قابل مقایسه نیستند و در سطح پایین تری قرار دارند.»

وی با اعلام اینکه «تعداد گردشگران غیرزیارتی در ایران قابل توجه نیست» تصریح کرد که گردشگری زیارتی «ناشی از کارکرد مسئولان و برنامه خاص و مدیریت مسئولان نیست و به هر حال از عراق و لبنان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای زیارت به ایران می‌آیند.»

مطورزاده تاکید کرد که «در ایران فضای رقابتی وجود ندارد» و افزود: «انحصار‌ها و عدم مدیریت علمی مبتنی بر بنگاه داری و کارکرد اقتصادی و همچنین دست داشتن دولت در آن عامل مهمی در جهت بالابودن هزینه‌های سفر داخلی است.» 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی


 
 

1390/7/4

خانه سینمای ایران در پی واکنش‌ها به بیانیه اول این نهاد صنفی در مورد مستندسازان بازداشت‌شده، بیانیه دیگری منتشر کرد. 

در این بیانیه آمده است: «بازتاب گسترده بیانیه خانه سینما در خصوص بازداشت سینماگران مستندساز در رسانه‌های داخلی و خارجی نشان از حساسیت این موضوع و ابعاد آن دارد.»

نویسندگان این بیانیه «ضمن محکوم کردن هرگونه سوء استفاده از مفاد این بیانیه از سوی شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌هایی که سابقه دشمنی آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران روشن است» تاکید کرده‌اند: «بار دیگر بر اساس وظیفه صنفی خود بر رعایت حقوق بازداشت‌شدگان و مراعات کامل مفاد آیین دادرسی تأکید کرده و انتظار دارد مادامی که مراحل تحقیقات و رسیدگی قضایی به اتهامات منتسبه جریان دارد، از التهاب‌آفرینی پیرامون این موضوع خودداری شود.» 

خانه سینما روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «هنرمندان و سینماگران ایرانی از دولت محترم انتظار کمک ندارند، اما دست کم توقع دارند فروش فیلم به شبکه‌های تلویزیونی کشورهای خارجی با اتهام‌های سنگین امنیتی روبرو نشود.» 

خانه سینما در بیانیه نخستش ابراز امیدواری کرده بود: «حیثیت بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی ایران بابت این سوء تفاهمات و بی‌تدبیری‌ها متحمل هزینه‌های گزاف تازه نشود.»

محمد حسینی، وزیر ارشاد اسلامی ایران، تایید کرده بود اخیرا شش مستندساز توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده‌اند.

صادق صبا رییس بخش فارسی بی‌بی‌سی این اتهام که بی‌بی‌سی به این فیلمسازان سفارش کار داده بود را رد کرده و گفته هیچ کسی در ایران با این رسانه همکاری ندارد. 

منبع: خبرآنلاین


 
 

1390/7/4

جاش فتال و شین باور، دو زندانی آمریکایی که به تازگی از زندان اوین آزاد شده‌اند، ساعاتی پس از ورود به نیویورک در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که فریادهای زندانیانی را شنیده اند که مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند.

آنها در بخش مقدماتی کنفرانس مطبوعاتی خود گفتند: «حالا که آزاد شده ایم، شاید برخی بپرسند که آیا دولت ایران را برای آنچه با ما کرده می توانیم ببخشیم؟ جواب ما این است که‌چطور می توانیم دولتی را ببخشیم که به زندانی کردن تعداد زیادی از افراد بی گناه و زندانیان عقیدتی اقدام می کند؟ این مردم ایران هستند که متحمل فشارهای سنگین می شوند و دولتی بی رحم که احترامی برای حقوق بشر قائل نیست را بالای سر خود دارند.»

در ادامه آنها گفتند که در مدت زندانی بودن در ایران، زندانیانی را دیده اند که «تنها برای شرکت در یک تظاهرات یا نوشتن یک مطلب در وبلاگ شخصی شان و یا صرفا به علت آن که طرفدار دموکراسی بوده اند یا عقاید مذهبی متفاوتی داشته اند، زندانی شده اند.»

ویدیوی مصاحبه مطبوعاتی دو زندانی آمریکایی را ببینید.

در بخش دیگری از این اظهارات که در برابر صدها خبرنگار و دوربین تلویزیونی عنوان می شد، شین باور و جاش فتال گفتند: «روزنامه نگاران پشت میله های زندان می مانند و مردم بی گناه اعدام می شوند. اگر دولت ایران می خواهد که تصویر خود را در جهان تغییر دهد و فشار بین المللی را کاهش دهد، باید تمام زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی را بی درنگ آزاد کند. آنها شایسته آزادی اند، همچنان که ما آن را به دست آوردیم.»

این دو آمریکایی که بیش از ۷۰۰ روز در ایران زندانی بودند در باره حقوق فردی‌شان به عنوان یک زندانی گفتند: «در تمام مدتی که در بازداشت بودیم تنها موفق شدیم ۱۵ دقیقه از طریق تلفن با خانواده هایمان صحبت کنیم و یک ملاقات کوتاه با مادرانمان داشتیم. برای اینکه بتوانیم نامه هایی که از طرف عزیزانمان ارسال می شد را دریافت کنیم، ناچار بودیم که اعتصاب غذا کنیم. خیلی از اوقات، فریاد زندانیان دیگر را می شنیدیم که موردضرب و شتم قرار می گرفتند اما ما واقعا کاری برای کمک کردن به آنها نمی توانستیم انجام بدهیم.»

منبع: بی‌بی‌سی


 
 

1390/7/4

مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت محمد خاتمی به نامه علی مطهری نماینده اصولگرایای مجلس، که از رویکرد اصلاح‌طلبان به حکومت و نگاه فرهنگی آن‌ها انتقاد کرده بود پاسخ گفته است. 

تاج‌زاده، در نامه مفصل خود قرائت علی مطهری را به چالش گرفته و گفته این نوع نگاه به روایت آیت‌الله مصباح یزدی نزدیک است و به «استالینیسم فقاهتی» می‌انجامد.

او در این نامه بر تقدم دموکراسی و آزادی به ارزش‌های دیگر تاکید کرده چرا که به گفته او عمل اخلاقی آنگاه اعتبار دارد که از روی اختیار باشد و نه به خاطر اجبار حاکمان.

این عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب، در ادامه به آزادی و دموکراسی از زاویه منافع ملی نیز پرداخته و تاکید کرده است که دموکراسی «دکترین امنیت ملی» هم است و حکومت‌های دیکتاتوری و تمامیت‌خواه در برابر بحران‌ها دچار فروپاشی خواهند شد.

وی تصریح کرده که «دموکراسی نه تنها جانشین استبداد شده، بلکه تنها راه جلوگیری از بروز فتنه (هرج و مرج و جنگ داخلی) است.»

مصطفی تاج‌زاده با بیان اینکه در رژیم‌های استبدادی، بین «خواست مردم» و «منویات حاکم» نسبت معکوس برقرار می‌شود، تصریح کرده: «مستبدان می‌دانند با اولین نسیم آزادی، تبلیغات و هنجارهای حاکم به محاق خواهند رفت. نگرانی اقتدارگرا‌ها از استفاده ایرانیان از حقوق و آزادی‌های سیاسی ریشه در همین واقعیت دارد.»

وی با یادآوری اینکه مرتضی مطهری، پدر علی مطهری، گسترش اسلام را با دو واژه کلیدی «جامعه باز» و «مرزهای باز» ممکن می‌دانست این‌ها را صفاتی دانسته که «در حکومت یکدست کنونی «جرم» و «سند وابستگی به اجانب» محسوب می‌شود.»

معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی، سپس تفاوت بینش و روش اصلاح‌طلبان با نگرش و مشی احمدی‌نژاد و «همکارانش» را در همین «باز» و «بسته» بودن دانسته و می‌نویسد: «مطلوب آنان جامعه‌ای بسته به نام «جامعه ولایی» است که در آن آزادی اندیشه و قلم و بیان محلی از اعراب ندارد. بهترین دلیل آنکه معاون مطبوعاتی دولت دهم تا این اواخر چنان تنگ نظر بود که آقای صفارهرندی در قیاس با او از نظر آزادی «جان لاک» محسوب می‌شود.»

به گفته وی تصادفی نیست که در بحبوحه بهار عربی، از ترکیه به عنوان «الگو» و از ایران به عنوان «عبرت» یاد می‌شود در حالی که به گفته او حزب عدالت و توسعه ترکیه که هم‌اکنون زمام این کشور را در دست دارد، از اصلاح‌طلبان ایرانی الهام گرفته است.

مصطفی تاج‌زاده تصریح کرده که معتقد است «اگر زمانی اکثریت ایرانیان به هر دلیل جمهوری اسلامی را نخواهند، حتی اگر تشخیصشان غلط باشد، ما شرعاً و قانوناً چاره‌ای جز تمکین به تمایل اکثریت نداریم.»

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، در ۱۶ بهمن سال گذشته در نامه‌ای به مصطفی تاج‌زاده، که در قرنطینه زندان اوین به سر می‌برد، تاج‌زاده و اصلا‌ح‌طلبان را در رویدادهای پس از انتخابات مقصر دانسته بود و بخش عمده‌ای از نوشته خود را به ضرورت اجرای احکام اسلامی اختصاص داده بود.

مطهری نوشته بود: «الگوی امثال جنابعالی اجتماعات غربی است نه جامعه ایده‌آل اسلامی که در آن تمام احکام اسلام باید مو به مو اجرا شود. لذا معتقدید فقط آن بخش از احکام اسلام که با شرایط امروز سازگار است باید اجرا شود، هرچند این سخن را به صراحت به زبان نیاورید.» 

منبع: کلمه


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته