-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ خرداد ۳, سه‌شنبه

Posts from Khodnevis for 05/24/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



چاه جمکران برای فرستادن پیام به امام زمان ساخته شده است
 


مازیار بهاری ۳- پرس تی‌وی ۰

شبکه پرس تی‌وی پس از گرفتن حکم از اداره ارتباطات انگليس «آفکام» موظف بود تا زمان اعلام رسمی سکوت کند، اما به نظر می‌رسد داغی حکم آنچنان بود که مسوولین این شبکه واکنش نشان دادند و بهاری را «مرتبط با ام‌اآی ۶» معرفی کردند. پرس تی‌وی به خاطر گزارش «غیر منصفانه» خود از نهاد نظارتی مطبوعات بر انگلیس نمره منفی گرفته است. این شبکه تلویزیونی در روزهای بعد از انتخابات، درگیری مردم با بسیج را به نحوی نمایش داده بود که گویی گروهی خرابکار به مظلومان بسیجی حمله برده‌اند. اما دوربین مازیار بهاری از زاویه‌ای دیگر، تیراندازی بسیجی‌ها به سوی مردم در همان لحظات را شکار کرده بود.

پرس تی‌وی همچنین از نظر افکام به خاطر فیلم‌برداری بدون اجازه از بهاری و پخش بدون اجازه بهاری ناقض حقوق او شناخته شده است.

امروز روزنامه‌های گاردین و تایمز لندن به این مساله با دقتی زیاد پرداخته‌اند و این می‌تواند برای رسانه جمهوری اسلامی در انگلستان مقدمه حملات دیگری از سوی دیگر رسانه‌ها باشد. گاردین نوشت که بر اساس رای «آفکام» پرس تی‌وی به خاطر شکستن قواعد رسانه‌ای انگلستان مسوول شناخته شده است و ممکن است به خاطر پخش گفتگوی بهاری در دوره بازداشتش محکوم به پرداختن جریمه شود. بر اساس گزارشی که «آفکام» در روز دوشنبه منتشر کرده، این نهاد در حال بررسی اعمال محدودیت‌هایی به واسطه نقض جدی قواعد از سوی رسانه‌ای است که از طرف جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود.

بهاری پس از آزادی‌اش، در دسامبر ۲۰۰۹ شکایتی را علیه پرس‌ تی‌وی نزد «آفکام» طرح کرد که تحت فشار مجبور به قرار گرفتن مقابل دوربین شده است و بازجو به او گفته بود که به خاطر اتهام جاسوسی‌اش، اگر مقابل دوربین قرار نگیرد، با مجازات مرگ روبرو خواهد شد. بهاری موظف بود در این گفتگوی از پیش تنظیم شده از نقش رسانه‌های غربی در راه‌پیمایی‌های اعتراضی پس از انتخابات جلوی دوربین حرف بزند.

تایمز لندن نیز در گزارشی در این باره گفته است که جریمه اقدام پرس‌ تی‌وی می‌تواند تا حد لغو امتیاز پیش برود. چندی پیش نیز اعتراض‌هایی نسبت به نمایش اعترافات تلویزیونی «سکینه محمدی» در یکی از برنامه‌های تلویزیونی پرس‌ تی‌وی با پاسخی محکم روبرو نشده بود، اما نتیجه پرونده اخیر در مورد بهاری ممکن است به باز شدن مجدد پرونده پرس‌ تی‌وی در مورد اعترافات «سکینه محمدی» بیانجامد.

با وجود اینکه نظر «آفکام» رسما دیروز منتشر شد و هیچکدام از طرفین دعوا حق نداشت در این باره تا دیروز اظهار نظر کند، پرس‌تی‌وی هفته پیش به رای این نهاد نظارتی واکنش نشان داد. این شبکه در سایت فارسی خود نوشت:

«دولت انگليس در تلاش است تا به بهانه‌هاي واهي و با سوء‌استفاده از قوانين اداره ارتباطات انگليس (آفکام)، مجازات‌هايي را بر شبکه خبري پرس تي‌وي و شرکت مستقل پرس ‌تي‌وي با مسئوليت محدود در لندن اعمال کند. اداره ارتباطات انگليس (آفکام)، در اقدامي با انگيز‌ه‌هاي سياسي، شکايت قضايي را عليه شبکه پرس تي‌وي به اتهام برگزاري گفت‌وگويي در اين شبکه با خبرنگار مجله هفتگي "نيوزويک" امريکا تنظيم کرده است. اين شکايت بر اساس ادعاهاي مازيار بهاري، خبرنگار مجله نيوزويک مبني بر رفتار ناعادلانه و نقض حريم خصوصي بدون اعلام قبلي در هنگام تهيه و پخش برنامه از سوي پرس تي‌وي تنظيم شده است

پرس‌ تی‌وی همچنین در مطلبی دیگر که هم استقرار بهاری در محلی نزدیک به پایگاه بسیج با دیده شک نگریسته شده، به حکم دادگاه واکنش نشان داد: «تصاوير ويدئويي کامل اين واقعه توانست به روشني نشان دهد که گزارش‌هاي قبلي بي‌بي‌سي و کانال ۴ مغرضانه و جانب‌دارانه بوده چرا که از پخش تصاوير مربوط به حملات شورشيان به پايگاه بسيج که موجب تحريک نيروهاي پايگاه نظامي شده بود، خودداري کرده است. اين تصاوير که از شبکه‌هاي خبري انگليس پخش شد، گويا توسط مازيار بهاري، خبرنگار ايراني-کانادايي تهيه شده و در اختيار اين شبکه‌ها قرار گرفت.  مازيار بهاري به عنوان شخصي که با سازمان اطلاعات و امنيت خارجي انگليس (ام‌اي 6)ارتباط دارد، در جريان حمله به پايگاه مذکور در ايران بازداشت شد. وي به ارتکاب ۱۵ فقره جرم متهم شده است و علاوه بر آن پرسش‌هاي جدي درباره چگونگي حضور وي در آن صحنه مطرح است. از سوي ديگر، اين پرسش نيز مطرح شده که آيا بهاري درباره حمله به پايگاه بسيج، از قبل اطلاعاتي در دست داشته است.»

در رابطه با این دعوای حقوقی-رسانه‌ای با مازیار بهاری گفتگو کردیم. بهاری ابتدا به تشریح وضعیت پیش از انجام فیلم‌برداری در زندان پرداخت. این خبرنگار ایرانی-کانادایی که به مدت ۴ ماه زندانی جمهوری اسلامی بود، گفت: «یک روز من را بعد از ۷-۸ روز دستگیری و نگه‌داری در سلول انفرادی در نیمه شبی  با چشم بند به اتاق بازجویی بردند که معلوم بود چندین  نفر در اتاق هستند. به من گفتند که منتظر حاج‌آقایی هستند و حاج آقا بعد از آمدنش با من دست داد و گفت: "آقای بهاری، ما می‌دانیم که شما جاسوس هستید و بر خلاف رویه‌های قضایی دیگر، موارد جاسوسی تا موقعی که بی‌گناهی شما ثابت نشود، شما گناهکار هستید. رویه قضایی هم ۶-۷ سال طول می‌کشد و بعد از این مدت یا شما را عفو می‌کنیم و معذرت می‌خواهیم یا اعدام می‌کنیم." به همین راحتی هم حرف می زد. من او را ندیدم، ولی صدایش مثل یکی از این کارشناسان جنگ نرم بود که توی تلویزیون صحبت می‌کند.»

بهاری ادامه داد: «حاج اقا گفت: "حالا اگر بخواهی ما می‌توانیم معامله‌ای بکنیم." من حاضر بودم که اعتراف کنم، ولی حاج آقا یک سری حرف‌ها در باره انقلاب‌های مخلملی و جنگ نرم و نقش رسانه‌ها سر هم کرد و به شکل سناریو به من داد که شب بخوانم و جلوی دوربین بخوانم. حاج آقا گفت که آزادی و یا محکومیت من به جاسوسی به خواندن این مجموعه بستگی دارد. من این را خواندم و بعد از ظهر روز بعدش پیش حاج آقا بردند و گفت که برای طبیعی بودن گفتگو، سناریو را این طور درست کردند که سوال‌ها را خبرنگاران بپرسند و من جواب بدهم. البته در تمام مدت مصاحبه‌ها نوشته‌ها دست من بود تا خبرنگاران ببینند که اینها حرف‌های من نیست. بعد مرا پیش یک آرایشگر بردند و سرم و ریشم را اصلاح کردند که خیلی همه چیز طبیعی باشد.»

بهاری گفت که ابتدا خبرنگار شبکه اول گفتگو کرد [که پخش نشد] خبرنگار پرس تی‌وی، دومین کسی بود که با او مصاحبه می‌کرد و نهایتا سومین خبرنگار از خبرگزاری فارس بود. پرس تی‌وی البته در برنامه خودش بخشی از مصاحبه من در باره فیلم‌برداری از حمله بسیج [پیش از دستگیری] را پخش کرده بود و گفته بود که معلوم نیست آقای بهاری اتفاقی شرکت کرده یا با قرار قبلی آنجا بوده.

از بهاری در باره حکم «آفکام» پرسیدم. بهاری ضمن اشاره به نقض توافق میان آفکام با طرفین دعوا مبنی بر سکوت تا زمان انتشار رسمی گزارش حکم گفت: «پرس تی‌وی چند خلاف انجام داده، یکی اینکه قرار بود تا زمان اعلام عمومی این حکم، طرفین سکوت کنند. اما  پرس‌تی‌وی این ممنوعیت را نقض کرد و دو مقاله منتشر کرد و در یکی مرا متهم به فعالیت برای ام‌آی۶ کردند. به علاوه در کامنت‌های همان مطلب هم تهدیدهایی منتشر شده.»

بهاری گفت: «بر اساس نظر آفکام، گزارش پرس‌ تی‌وی غیر منصانه بوده و باعث به خطر انداختن جان من می‌شده». بهاری گفت که بر اساس حکم آفکام، فیلم‌برداری و پخش اعتراف‌ها بدون اجازه من بوده و مرا در یک موقعیت خطرناک و حساس گذاشته و به حریم خصوصی شاکی تجاوز کرده است و در مجموع باعث ضایع شدن حق من شده است.»


 


محسنی اژه‌ای: به تخلفات رییس جمهور رسیدگی می‌شود؛ برای فائزه احضاریه فرستاده‌ایم؛ در زندان‌ها مشکل تراکم داریم

به گزارش ایسنا سخنگوی قوه قضاییه امروز در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران داخلی پاسخ داد و در زمینه‌های مختلف اظهار نظر کرد.

وی در ارتباط با زندان قرچک ورامین که پیش از این قرار بود همه‌ی زندانیان سیاسی زن به آنجا فرستاده شوند گفت که مطالبی که سایت‌های مختلف در این‌خصوص نوشته‌اند را مطالعه کرده و پس از آن تصمیم گرفته که از این زندان بازدید کند؛ اما بعد از بازدید پی برده که سایت‌ها «مطالبی خلاف واقع و کذب» نوشته‌اند و این زندان جای بسیار خوبی است که همه‌ی پرسنل آنجا هم زن هستند.

آقای اژه‌ای با اشاره به اینکه در زندان‌ها مشکل تراکم جمعیت وجود دارد اضافه کرده است که اما این «ندامتگاه داراي يك فضاي بزرگ و باز است و هشت سالن و نیز یک فروشگاه خوب هم دارد.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا اجازه داده نمی‌شود از زندان‌ها بازدید شود تا مشکلات این بخش به صورت واقع‌گرایانه بررسی شود، به بیان مسائل دیگری پرداخت و از پاسخ روشن به این سوال خودداری کرد و فقط شرایط زندان قرچک را توصیف کرد!

محسنی اژه‌ای در حالی چنین مسائلی را مطرح می‌کند که چندی پیش فعالان حقوق بشر و نیز نزدیکان زندانیانی که به زندان قرچک ورامین فرستاده شده بودند طی نامه‌ای به شرایط این زندان اعتراض کرده بودند.

این فعالان در نامه خود گفته بودند که این زندان «شامل هفت سوله است و در هر سوله بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند. همچنین عدم وجود کوچک‌ترین سیستم برای تهویه هوا؛ ایجاد ناراحتی‌های تنفسی جدی به دلیل بوی فاضلاب و شدت گازهای ناشی از آن و وجود تنها دو سرویس بهداشتی با دو اتاقک حمام برای بیش از ۲۰۰ نفر در هر سوله که همان محل شستن ظرف و لباس و استحمام نیز هست، زندان ورامین را به مکانی مخوف تبدیل کرده که از حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی بی‌بهره است.»

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای اسیدپاشی آمنه و حکم قصاص محکوم این پرونده اشاره کرد و گفت این حکم قطعا اجرا خواهد شدی شود و علت به تعویق افتادن آن هم «فقط مهیا کردن تمهیدات پزشکی است که ضایعات دیگری برای محکوم ایجاد نکند.» وی اضافه کرد به محض فراهم شدن شرایط قصاص، حکم را اجرا می‌کنیم.

این مقام قضایی در خصوص بازداشت و آزادی پریوش سطوتی، همسر دکتر فاطمی، اظهار نظری نکرد و تنها به این جمله بسنده کرد که «از لحاظ قانونی من نمی‌توانم به موارد اتهامی و جزئیات پرونده اشاره کنم.»

محسنی اژه‌ای به روال معمول این روزها در پایان سخنانش به «جریان انحرافی» پرداخت و در این زمینه هم با تایید فساد اقتصادی این جریان گفت «مفاسد اقتصادی جریان انحرافی در حال رسیدگی است ولی نمی‌توان تا پایان رسیدگی به ابعاد و جزئیات آن اشاره کرد.»


 


کل طرفداران محسن رضایی در مشهد
 


رهبران نمادین را درک کنیم! پاسخی به چند سوال

اعلامیه سبز: در پی انتشار مطلبی با عنوان «رهبران جنبش را دریابید! زمان تغییر گفتمان است، برخیزید!»  تعدادی سوالات زیادی از طرف همرزمان و همراهان جنبش آزادیخواهی ایران مطرح گردید. اعلامیه سبز از آنجا که خود را رسانه ای شفاف می‌داند، بر آن شد تا در مقام پاسخگویی به تعدادی از این سوالات برآید:

 

اکثر سوالات مربوط به غیر قابل هضم بودن  جمله «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» در بیانیه شماره ۱۳ و مربوط به روز قدس سال ۸۸ میر حسین موسوی است.

و اما اکنون پاسخ ما:

میر حسین موسوی، هیچگاه خود را رهبر جنبش آزادیخواهی ایران نخواند. او همواره خود را به عنوان همراه این حرکت عظیم مطرح کرد و تا قبل از به سیاهچال افتادن به عنوان یک همراه باقی ماند. بر هیچکدام از مبارزان راه آزادی پوشیده نیست که افکار میر حسین در فردای انتخابات ۸۸ و افکار میرحسین در بهمن ۸۹ بسیار از لحاظ نو نگاه به جامعه ایران متفاوت بود. میر حسین با یک آرمان ذهنی کار خود را شروع نمود و این آرمان ذهنی در فراز و فرودهای مبارزات دو ساله دستخوش هیچ تغییرعمده‌ای نگردید. آنچه وجه ممیز میر حسین از اکثر همقطاران خط امامی اوست، صداقت و شفافیت این بزرگ مرد تاریخ معاصر است. مردی که در مرور زمان آرمانش را اصلاح نمی کرد بلکه با اتخاذ رویکردی صادقانه در برخورد با واقعیات سعی می کرد روشهایش را اصلاح کند.

 

آرمان میرحسین موسوی چیزی جز سربلندی و آزادی ایران نبود. روشش اما در ابتدا، دادن شانس دوباره‌ای به جمهوری اسلامی بود.    

مبارزه با حکومت ریا برعکس آنچه از دور تصور می شود، کار ساده ای نیست، ما در گروه اعلامیه سبز به عنوان کسانی که در اکثر تظاهرات پس از انتخابات حضور فعال میدانی داشته ایم به وضوح درک کردیم که مسیری که میرحسین انتخاب نمود و بر اساس آن حرکت کرد مسیری بر اساس کمترین هزینه و بیشترین فایده بود.

 

ما در ۲۵ خرداد ۸۸ سعی نمودیم در بین جمعیت شعار نه چندان تند «موسوی بت‌شکن، بت بزرگ رو بشکن» را فریاد بزنیم، باور بفرمایید، این شعار طنین نداشت، ولی در عاشورای ۸۸ جمعیت به کمتر از «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «مرگ بر خامنه ای» راضی نبودند و این یعنی معجزه استواری بر آرمان آزادی! جمعیت تظاهر کننده میلیونی همه دانشجو و تحصیلکرده نبودند  و آشکار شدن منبع اصلی مشکلات برای ایشان به زمان نیاز داشت و استقامت و پایداری.

 

پس از عاشورا، میر حسین و کروبی با اینکه می توانستند بتازند و پیش روند، باز هم به فرعونیان یک سال زمان دادند و آنگاه که فرعونیان مست از اراجیف خود بافته، مشغول خاکسپاری جنبش آزادی‌خواهی بودند، به ناگاه جنبش به دو خط فراخوان به مانند ققنوس از خاکستر خود برخاست و به مثابه پتکی بر سر فرعونیان فرود آمد که اثرات میمون آن همچنان در فضای سیاسی ایران قابل رویت است. این اتمام حجت موسوی و کروبی بود با جمهوری اسلامی، ایشان، حسین وار به مسلخ رفتند و قول خویش با مردم خود را به راستی به اتمام رساندند و پرچم مبارزه را به ما سپردند!

 

مبارزه در میدان عمل، بسیار سخت است و صداقت، استواری و گذشت می‌خواهد، آنچه این روزها نایاب است. این مسیر میر حسین و شیخ مهدی بود که متاسفانه همانگونه که قبلاً اشاره کردیم به علت اعمال نفوذ عده‌ای معلوم الحال در سایت‌های خبری به حاشیه رفت ولی ما با صدای ضعیف‌مان و با امکانات حداقلی‌مان مانع از فراموشی پیام آخر میرحسین و مهدی کروبی که مهمترین پیام‌شان بود، می‌شویم و امید داریم شما دوستان گرامی در نشر این پیام یاری خود را از ما دریغ نفرمایید.

 

در پایان لازم به ذکر است جنبش آزادیخواهی ایران یک جنبش متکثر است و در انتخاب مسیر آزاد، ما به عنوان بخش ناچیز و با هویت مستقل از جنبش متکثر و عظیم آزادیخواهی، بر این باوریم که نشر پیام آخر میرحسین و مهدی کروبی در فراخوان به ۲۵ بهمن، بزرگترین خدمت به جنبش آزادی‌خواهی‌است. جنبش آزادیخواهی هیچ قیمی ندارد و حتی بدون میرحسین و مهدی کروبی هم استوار به پیش می‌رود.

 

بیشتر سوالات در مرحله بعد مربوط به جنایت جمهوری اسلامی در سال ۶۷ است و سکوت موسوی.

پاسخ ما:

دوستان، همراهان و عزیزان، ما در اعلامیه سبز گروهی از نویسندگان هستیم، با گرایشات سیاسی مختلف ولی برای اولین بار سعی نمودیم اختلافات را به کنار گذاشته و با اتخاذ رویکردی صادقانه و شفاف با یکدیگر به آزادی ایران بیاندیشیم. ما بر این باوریم که تمامی گروه‌های سیاسی و افرادی که در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی نقشی را ایفا کرده‌اند به نحوی دارای اشتباهاتی بوده‌اند. از مجاهدین گرفته تا اصلاح طلب ها و... اساساً آنکس که عمل سیاسی انجام می دهد از اشتباه مبرا نیست، چون یک عنصر سیاسی باید در زمان تصمیم بگیرد و عمل کند، آنچه مهم است، اعتراف بر اشتباه است و تغییر روشها و اتخاذ رویکردی صادقانه.

 

 در مورد جنایت ۶۷ و سکوت موسوی ما بر این باوریم موضع خانم رهنورد همسر ایشان در این مورد، موضع  شخص موسوی نیز هست. خانم رهنورد در مصاحبه‌ای در مهر ۸۹ و ضمن ارائه توضیحاتی در این مورد بیان می کنند: «اعدامهای سال ۶۷ لکه سیاهی است که با آب زمزم هم سفید نمی‌شود»  لازم به ذکر است ، قطعاً با سقوط استبداد ولایت فقیه فضایی حاصل خواهد شد که بسیار بهتر می توان به موشکافی جریانات گذشته و با حضور همه طرفهای درگیر پرداخت. فراموش نکنیم، اولویت اول ما آزادی ایران است، پس از آزادی، ده‌ها سال فرصت خواهد بود که به بازخوانی حوادث گذشته پرداخته شود.

 

و سوالی که بسیار از نوع نگاه به آینده اهمیت دارد، آینده اصلاح‌طلبی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ ما:

دوستان، از دید اعلامیه سبز، گفتمانی که از خرداد ۷۶ آغاز شد، به پایان خود رسیده است. البته این کاملاً قابل پیش‌بینی بود که منادیان این شیوه حرکتی تا آخرین لحظات از این گفتمان دست برندارند و در این فاز باقی بمانند و در آینده نیز عبور ایشان از این گفتمان امری بعید به نظر می‌رسد.

 

 وجه قالب در گفتمان اصلاح طلبی 76 ، حرکت اصلاحی در چهارچوب حکومت است. استراتژی این گفتمان سیاسی، چانه‌زنی در بالا و فشار از پایین است که سیاستی است که در هشت سال دولت خاتمی مورد استفاده قرار گرفت و نتایج عملی آن بر همگان واضح و مبرهن است. در دوره هشت ساله خاتمی، این شیوه حرکتی از آنجا که هدف خود را حفظ نظام تعریف کرد و نه رسیدن به آزادی، در عمل و با توجه به ساخت قدرت در جمهوری اسلامی به بن بست خورد.

 

در شرایط دو قطبی کنونی در داخل کشور کوچکترین عقب نشینی در حاکمیت باعث فروریزی کل آن می شود لذا تلاش مجدد آقای خاتمی در این روزها به منظور زنده نمودن گفتمان اصلاح طلبی حکومتی، نه تنها با استقبال حاکمیت روبرو نخواهد شد بلکه به انزوای بیش از پیش آقای خاتمی منجر خواهد شد و به از دست رفتن اعتبارایشان منجر می‌شود. البته حاکمیت بسیار علاقه مند است این  گفتمان هر چند در ظاهر به عنوان یکی از انتخاب‌های پیش رو در جامعه روشن‌فکری ما باقی بماند.

 

مجدداً جمله‌ای از مقاله راهبردی قبلی خود را به منظور تاکید عیناً نقل می کنیم :

 

تا وقتی امید به اصلاح این اصلاح‌ناپذیر وجود دارد، تفرقه در بین ما هست، این استراتژی بلند مدت حاکمیت فساد است که هر از چند گاهی امید به اصلاح را به جامعه روشنفکری ما تزریق کند ، و تعدادی از ما ، از سر آگاهی یا نا آگاهی وارد این بازی بی حاصل شویم و تا مدتی مشغول باشیم. بازی و فریب حاکمیت ریا را نخورید. جمهوری اسلامی پس از ۲۵ بهمن اصلاح پذیر نیست.

 

از دید ما، اصلاح طلبی اصیل با هدف آزادی و با رها شدن از قید و بندهای اصلاح طلبی حکومتی که همانا حفظ چهارچوب نظام است ، می تواند راه‌گشای شرایط کنونی کشور ما باشد. این خطی است که توسط میر حسین موسوی و مهدی کروبی دنبال می شود. و امید است با توضیحات ارائه شده دوستان از گرایشات سیاسی مختلف، با درک شرایط داخل کشور، وضعیت حرکتی رهبران نمادین جنبش را بهتر درک نمایند.


 


پرواز را به خاطر بسپار...

 

و اینبار سیاه‌ترین خبر آبی... ناصر حجازی درگذشت...

 

می‌توان به راحتی سیاهه‌ای از افتخارات و القاب را برای او برشمرد. بر‌ترین دروازه‌بان تاریخ ایران، دومین دروازه‌بان قرن آسیا، محبوب‌ترین بازیکن تاریخ استقلال، اسطوره فوتبال و.... او تقریبا تمام افتخاراتی که یک بازیکن و مربی می‌تواند در سطح فوتبال ایران به آن دست یابد را در کارنامه خود داشت، قهرمانی لیگ، قهرمانی آسیا، حضور در جام جهانی و حضور در المپیک. هر چند که هرگز جمهوری اسلامی به او مجال نداد که روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

 

اما ناصر حجازی همه این افتخارات هست و هیچکدام نیست. برای نسل من ناصر حجازی اسطوره‌ای است در میان سال‌های بی‌ستاره. وقتی که خوش لباس بودن جرم بود. وقتی که ظاهر حکم به انقلابی بودن می‌داد و وقتی جمهوری اسلامی هر آدم متفاوتی را به راحتی حذف می‌کرد. حجازی اما در تمام آن سال‌ها خودش بود. هیچ وقت رنگ عوض نکرد و وقتی همه پیراهن روی شلوار می‌انداختند او کراوات می‌زد. به جرم همین تفاوتش از تیم ملی با قانون مضحک ۲۷ ساله‌ها کنار گذاشته شد و ناچار شد برای آنکه کار کند تا بنگلادش برود. و آنجا هم البته با تیمی که میانگین قدش به زور به ۱۶۰ سانتی متر می‌رسید پرسپولیس پر آوازه را از آسیا حذف کرد. او‌‌ همان کسی است که وقتی همه پشت دولت و رهبر پنهان می‌شوند پا جلو می‌گذارد و از تلخی احوال اقتصادی مردم شکوه می‌کند. او‌‌ همان کسی است که می‌داند و البته مهم‌تر از آن می‌گوید که دولت گداپرور شایسته ایران و ایرانی نیست.

 

حجازی برای من یادآور زمین خاکی‌های عارف و آهنگ است. اوایل دهه شصت وقتی که روی شانه‌های پدرم (که پرسپولیسی بود اما عاشق ناصر خان) برای حجازی هورا می‌کشیدم. در میان مردمی که از همه جای تهران می‌آمدند تا ستاره‌هایشان را ببینند. حجازی و پروین را. موج جمعیتی که جمعه‌ها دور زمین خاکی استوار جمعیت می‌شد تا کل کل پنالتی گیری حجازی و سلطانی را ببیند، حالا البته در استادیوم‌ها هم دیده نمی‌شود. حجازی همیشه ستاره آن‌ها بود. و شاید چیزی فرا‌تر از ستاره.

 

او هیچ وقت به رنگ قدرت در نیامده بود. چه پیش از انقلاب که سوپر استار مجله‌ها بود و چه بعد از انقلاب که همه مجیز نظام را می‌گفتند. او برای اینکه خودش باشد نه هرگز ادای مذهبی بودن در آورده بود و هیت روضه خوانی راه انداخته بود، نه برای رسیدن به تیم ملی با مجلس لابی کرده بود و نه برای خوشایند فلان سردار سپاه وسط زمین چمن نماز شکر خوانده بود. شاید در ناخود آگاه‌اش می‌دانست که همه این‌ها می‌گذرد و آنچه که می‌ماند این است که حجازی همیشه حجازی بوده. مرد تنهایی که ثابت کرد با مردم بودن همیشه بهترین انتخاب است.


 


ویدئوی طنز هفته: شفاف سازی woman و هومن و بهمن!


 


فلاحيان: اگر اصلاح‌طلبان اشتباهات خود را جبران کنند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در حاشیه مراسم ختم مادر مصطفی پورمحمدی، قائم مقام سابق وی، با اشاره به این موضوع که اگر اصلاح‌طلبان به قانون برگردند و درصدد جبران اشتباه خود برآیند می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند اضافه کرد که باید «در این زمینه همه از قانون تبعیت کنند.»

سخن از قانون راندن وزیر اسبق اطلاعات درحالی عنوان می‌شود که در دوران تصدی وی بر وزارت اطلاعات، حاکمیت بلامنازع سعید امامی و وزارت اطلاعات بود که بیشترین بی‌قانونی‌ها و خودسری‌ها از ناحیه این وزارتخانه دیده می‌شد. بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی از جمله سعیدی سیرجانی و فاطمه قائم مقامی در زمان زعامت آقای فلاحیان به قتل رسیدند و وزارت اطلاعات تحت امر وی هرگز پایبند به قانون نبود.

جريان انحرافي اطلاعات خود را از ارواح خبيثه مي‌گيرد

آقای فلاحیان همچنین در ادامه سلسله حملات مسئولین جمهوری اسلامی به تیم احمدی‌نژاد به «جریان انحرافی» هم حمله کرد و گفت این جريان «اطلاعات خود را از ارواح خبيثه مي‌گيرد و در این زمینه از کشور هند بهره مي‌برد كه قطعا بايد براي جلوگيري از ترويج اين افكار در جامعه با آنها قاطعانه برخورد كرد.»

این مقام سابق امنیتی با بیان اینکه بحث‌های خرافی از بلایای امروز جهان است گفت در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم توسل به خرافات و اجنه وجود دارد و حتی در «فرانسه ۲۰۰ هزار جادوگر در پايتخت آن وجود دارد.»

وی در مورد برخورد با «جریان انحرافی» گفت که اگر برخورد خوب و شدیدی با این جریان شود همانند مسائل گذشته «ملت و نظام نسبت به اين گونه حركات واكسينه» می‌شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری: جامعه روحانیت مبارز برای «جریان انحرافی» برنامه دارد

آيت‌الله مهدوي كني رئيس مجلس خبرگان رهبري هم در حاشيه همین مراسم به «جریان انحرافی» تاخت و گفت «جامعه روحانيت مبارز در برابر جريان انحرافي كه اقدامات ايذايي انجام مي‌دهد، برنامه خواهد داشت.»

رییس مجلس خبرگان رهبری توضیحی در مورد اینکه این برنامه چه خواهد بود ارائه نکرد.

مهدوی کنی که دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز را هم برعهده دارد اضافه کرد که این جریان به هیچ‌وجه موفق نخواهد شد و «به خاطر امام اجازه پیدا نمی کند که حرکت‌های موفقی داشته باشد.»

جامعه روحانيت مبارز همانند احزاب، فعاليت انتخاباتي نمي‌كند بلكه اقدامات خود را به صورت غير‌‌حزبي انجام مي‌دهد.

وی همچنین به انتخابات مجلس هم اشاره کرد و در این زمینه گفت که جامعه روحانیت رویه‌ی جدایی دارد و مانند دیگر احزاب در این زمینه فعالیت نخواهد کرد.

آیت الله مهدوی کنی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات آتی مجلس اشاره کرد و در این زمینه هم گفت که جامعه روحانيت مبارز همانند احزاب، فعاليت انتخاباتي نمي‌كند بلكه «رویه‌ی جدایی دارد و اقدامات خود را به صورت غير‌‌حزبي انجام مي‌دهد»‏.

آیت‌الله مهدوی کنی توضیحی در مورد این رویه نداد


 


«احمدی‌نژاد»ها: داوود علیه محمود

در این گفتگو مسوول سابق بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری مدعی شده است«اسناد زیادی درباره گروه انحرافی در دست دارم که این گروه می‌خواهد تنها خواسته خود حذف نظام ولایی را در این کشور پیاده کند.» وی همچنین در مورد نحوه فعالیت این جریان گفته است «من اسم نمی‌برم، اما هم‌اکنون سردمدار فساد کلان در جامعه همین گروه انحرافی است و بهتر از این نمی‌توان تعبیری داشت. آنها انواع فساد اعم از سیاسی و اقتصادی را دارند. »

برادر محمود احمدی‌نژاد همچنین در سخنان خود گفت: «بنای گروه انحرافی را بنی‌صدر گذاشته است و چهره‌های مطرح شده اخیر در گروه انحرافی در ادامه همان مسیر حرکت می‌کنند.» او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد تعداد وزیرانی که با این جریان همکاری می کنند می‌گوید: «اگر آنها زیاد بودند، متحمل خسارت‌های زیادی می‌شدیم، ولی تعدادشان بسیار اندک است، آینده آنها نیز همانند سایر گروه‌های انحرافی است و اینها هم تمام خواهند‌ شد... گروه انحرافی تلاش می‌کند که تنها خواسته خود یعنی حذف نظام ولایی را در این مملکت پیاده کند. .. آنها می‌خواهند به راحتی با هدیه و لیلا و بقیه بنشینند و بروند و بیایند. »

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که محمود احمدی نژاد چه زمانی از گروه انحرافی اعلام برائت می‌کند، گفته است: «الله اعلم».


 


آخرین پرواز حجازی
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته