-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

Posts from Khodnevis for 05/17/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



پیشنهادهایی برای حل پرونده آمنه، قربانی اسید‌پاشی

 

نامه غم‌بار خواهر آمنه قربانی اسید پاشی را در سایت رادیو زمانه خواندم. متاسفانه دستگاه قضایی نظام جمهوری اسلامی بمانند قرون حجر به جای تصمیم‌گیری عاقلانه و عادلانه دو گزینه کور کردن مجرم یا آزادیش را در پیش پایشان گذاشته است. در اینجا وظیفه انسانی تک تک ما ایرانیان است که پا پیش بگذاریم و در حل این معضل یاری دهنده باشیم. اسید پاشیدن در چشمان آن بیمار روانی دردی را دوا نمی‌کند و جایگاه رفیع یک مظلوم به مانند آمنه را در حد آن بیمار مجرم قرار میدهد. گرچه هیچ‌گاه نباید دستگاه قضا شیوه انتخاب مجازات را بر عهده شاکی بگذارد و خود به  نظاره بنشیند. حال پیشنهادهایی را برای حل انسانی و متمدنانه این معضل ارائه می‌نمایم

۱.مجرم بایستی به حداقل ۳۰ سال زندان به دلیل ارتکاب چنین عمل شنیع و جنایتکارانه محکوم شود 

۲.هزینه درمان زیبایی آمنه بزرگوار در بهترین بیمارستان‌های دنیا بایستی توسط مجرم پرداخت شود و اگر مجرم استطاعت مالی پرداخت چنین پولی را ندارد وظیفه ی دولت است که آنرا پرداخت کند و اگر دولت قصد پرداخت آن را ندارد از خانواده آمنه بزرگوار خاضعانه تقاضا داریم که شماره حسابی بانکی برای تامین عمل زیبایی و همچنین درست کردن زندگی آبرومندانه برای این خواهر بزرگوار را اعلام کنند.

از تمام هم‌میهنان اعم از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، ورزشی و افراد عادی که توانایی کمک دارند خاضعانه  تقاضامندم که دست یاری این خانواده قربانی را بفشارند.

 

 


 


خاتمی به «خالی‌بندی‌»های احمدی‌نژاد واکنش نشان داد

به گزارش سایت کلمه، سید محمد خاتمی امروز در دیدار با جمعی از «رزمندگان دوران دفاع مقدس و ایثارگران» ضمن اعتراض به وضع اقتصادی کشور گفت: «ما می‌گوییم خیلی بهتر از آنچه هست می شود کشور را اداره کرد. ببینید: از روزی که نفت در ایران کشف شد که حدود یکصد سال از آن می گذرد تا کنون حدود یکهزار میلیارد دلار پول از محل فورش نفت نصیب این ملت شده است که حداقل ۴۵۰ میلیارد دلار آن که نزدیک به ۵۰درصد درآمد نفتی ایران از ابتدا تاکنون بوده است در این پنج شش سال اخیر حاصل شده است. آیا به تناسب این درآمد وضع مملکت هم خوب است؟»

خاتمی همچنین به تناقض‌های گفته‌های رئیس دولت بدون بردن نام در زمینه میزان رشد اقتصادی و اشتغال اشاره کرد: «رشد اقتصادی به شدت پایین آمده و حتی گاه منفی است. اشتغال وضع خوبی ندارد. تولید در همه عرصه ها لطمه فراوان دیده است. مگر می شود مدعی ایجاد ۲/۵میلیون شغل شد ولی رشد اقتصادی پایین باشد. ایجاد ۲/۵میلیون فرصت شغلی مستلزم حداقل ۲۰ درصد رشد اقتصادی است. سال ۸۳ ما به خودکفایی گندم رسیدیم و در آن سال نیز به طور سمبولیک گندم صادر شد اما بعدها دیدیم که باز هم میلیونها تن گندم وارد شد. و نیز به جای حضور بهتر و بیشتر در بازارهای جهانی بر حجم واردات، بر حجم بودجه جاری و بر اتکاء به درآمد نفت افزوده شد.»

به نظر می‌رسد سخنان خاتمی نشان از فعال شدن اصلاح‌طلبان حکومتی برای شرکت در انتخابات آتی مجلس باشد. رئیس سابق جمهوری که تا کنون رسما به تقلب در انتخابات اشاره‌ای نکرده گفت: «گر از آغاز یک هیأت بی‌طرف رسیدگی به اعتراض و دغدغه بخش مهمی از جامعه را به عهده می گرفت بدون تردید مشکل حل می شد و اصلا شاهد بحران نبودیم، اما تندروهایی بوده و هستند که فقط به انحصار می اندیشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می دانند. چنانچه می بینید امروز دیگر فقط بحث اصلاح طلبان نیست و حتی می گویند مسائل انحرافی در جاهای دیگری است. به هر حال اصلاح طلبان که به نظام و جمهوری اسلامی پای بندند و در متن نظام جمهوری اسلامی حرمت و کرامت انسان ایرانی را می طلبند، به ایران نیز عشق می ورزند و خدمت به ایران و ایرانی را افتخاری بزرگ می دانند و القاء تقابل میان اسلام و ایران را امری انحرافی می دانند.»


 


ویدئوی هفته: شفاف‌سازی موضع دهن مموتی و برهنگان جهان!‏


 


چه کسانی جنبش سبز را بدون حضور اقوام می‌خواهند؟


جنبش آزادیخواهی ایران نزدیک به دو سال است که در مقابل رژیم جمهوری اسلامی ایستاده و هم اکنون به مانند آتشی در زیر خاکستر، هر لحظه امکان انفجار آن می‌رود. سوال اساسی اینجاست که چرا جنبش سبز به این نقطه هنوز نرسیده است؟ و چه کسانی مانع رسیدن جنبش به نقطه نهایی می‌باشند؟  

 

  جنبش آزادیخواهانه‌ی مردمی فرهیخته و هوشیار همانند مردم ایران چرا تاکنون نتوانسته بر رژیمی سراسر دروغ و تزویر و واپسگرا که کشور را با اراجیف اجنی اداره می‌کند فائق آید؟ درک این نکته کار بسیار پیچیده‌ای نیست که نقطه‌ی ضعف بزرگ جنبش سبز، عدم همراهی شایسته و بایسته اقوام ایرانی با این جنبش می‌باشد که این مشکل براحتی می‌تواند با اندکی ژرف اندیشی و دوری از تنگ نظری‌های موجود رفع گردد و واگرایی اقوام در جنبش جای خود را به تعامل و همگرایی بدهد. یکی از عوامل ایجاد این واگرایی و تباعد، علاوه بر انحصارطلبی نهادینه شده در نزد بعضی از گروهای سیاسی، دست‌های پنهان رژیم جمهوری اسلامی می‌باشد. این گروه‌ها ناخواسته همان کاری را انجام می‌دهند که رژیم جمهوری اسلامی می‌خواهد و انجام می‌دهد آنچنانکه رژیم، سال‌هاست تمام هم و غم  خود را مصروف این کرده است  تا از یک سو، مابین اقوام ایرانی در داخل کشور، تفرقه و نفاق ایجاد کند و از سوی دیگر با نفوذ خود در اپوزیسیون خارج از کشور مانع از ائتلاف آنها شود. 
 
در چنین حالتی است که کشور ایران علی رغم دارا بودن بیشترین قشر تحصیل کرده جوان در خاورمیانه، نسبت به ملل خاورمیانه، در نوع مبارزات سیاسی دچار سردر گمی می‌گردد.

 تا زمانی که اقوام ایرانی با جنبش سبز همکاری نکنند مشکلات عدیده‌ای  را در پیش خواهیم داشت. ایران متشکل از اقوام مختلف است و به هیچ گروه یا قشر خاصی متعلق نیست. مردم ایران اعم از کرد، لر، ترک، بلوچ، عرب، فارس و ترکمن همگی باید دست به دست هم دهند تا با ایجاد یک ائتلاف، انحلال جمهوری اسلامی را هدف قرار داده و آن را سرعت بخشند.

اگر اصلاحات کارساز بود، دو دوره کاخ ریاست جمهوری اسلامی ایران در اختیار اصلاح‌طلبان بود که در نهایت رئیس جمهور اصلاح‌طلب اقرار و اعتراف نمود که تدارکاتچی بیش نبوده. حال با توجه به اینکه  اصلاح طلبان فرصت‌های طلایی را عامدانه یا ناخودآگاه از دست داده‌اند لذا این بار مردم ایران مایل نیستند سرنوشت جنبش سبز را به دست فرصت سوزان حرفه‌ای بسپارند. اگر آنها اعتقادی به دمکراسی و تغییر برای دمکراسی بر مبنای منشور حقوق بشر دارند چرا در این جهت از پتانسیل اقوام ایرانی در جنبش استفاده نکرده و گام عملی در این راه بر نمی‌دارند با اینکه می‌دانند بدون دخالت و تعامل اقوام، جنبش راه به جایی نخواهد برد و استقرار دمکراسی در ایران دور از دسترس خواهد بود. با چنین اوصافی بهترین گزینه برای اصلاح طلبان پذیرش این نکته است که خود را به عنوان جزئی از کل جنبش معرفی کنند نه کل جنبش، تا چوب ندانم کاری‌های آگاهانه‌ی یا ناآگاهانه آنها بر پیکر جنبش سبز فرود نیاید.

بطور مثال خرداد ماه، و سالگرد کشتار مردم آذربایجان در سال ۱۳۸۵ پیش روست و مردم آذربایجان چشم براه حمایت و همدردی جنبش سبز از خویش می‌باشد. اگر اصلاح‌طلبان و سایت‌های وابسته به آنها در حمایت از اقوام ایرانی مشکلی ندارند چرا هیچ بیانیه را برای کشتار مردم آذربایجان صادر نمی‌کنند؟ چرا از اقوام ایرانی دعوت به همکاری نمی‌کنند؟ چرا در ایجاد یک ائتلاف گسترده پیشقدم نمی‌شوند و در هیچ اجلاس یا همایشی شرکت نمی‌کنند؟ اینها سوالاتی هستند که من به عنوان یک شهروند ایرانی از اصلاح‌طلبان می‌پرسم و امیدوارم پاسخی مناسب دریافت کنم.

پنجم خرداد سالروز کشتار مردم آذربایجان است و برای گرامیداشت این روز مطابق «بیانیه حرکت دمکراتیک آذربایجان ایران» علاوه بر فراخوان به تظاهرات اعتراضی در شهرهای آذربایجان از جنبش سبز نیز تقاضای حمایت و همدردی شده است تا همگام با مردم آذربایجان سایر هموطنان نیز در اقصی نقاط کشور تظاهرات اعتراضی در حمایت از هموطنان آذربایجانی برگزار شود که امیدواریم این مناسبت تبدیل به عاملی در جهت همدلی ایرانیان در قالب جنبش سبز گردد.

 من [به عنوان] یک فارس زبان و مبارز سیاسی از حرکت آزادیخواهی مردم آذربایجان حمایت می‌کنم و امید می‌رود که دیگر گروه‌های سیاسی خصوصا اصلاح‌طلبان بیانیه‌ای را در این خصوص صادر نمایند.

 


 


کیهان قهوه‌ای/خامنه‌ای: قول می‌دهم در انتخابات مجلس هیچ تقلبی صورت نگیرد

به گزارش اختصاصی کیهان قهوه ای یکی از سران اصلاح‌طلب که اتفاقا نخواست نامش فاش شود، از دیدار خامنه‌ای با اصلاح‌طلبان در جهت هم اندیشی حضور در انتخابات خبر داد .

خامنه‌ای در دیدار با اصلاح‌طلبان گفت:

«باور کنید بنده را با آمارهای دروغین  اغفال کردند و بدعتی غیرقانونی به راه انداختند و رییس جمهور شدند، بنده به واسطه قانونمندی  نظر ستاد انتخابات کشور را قبول کردم و حرف‌های رفیق ۵۷ ساله‌ام را ندید گرفتم، حرف‌های نخست وزیر دوره طلایی امام و فامیل خودم را ندید گرفتم. حرف‌های شیخ مهدی را ندید گرفتم. در حقیقت فتنه اصلی کابینه دولت احمدی‌نژاد بود که مرا اغفال کردند و گفتند فتنه گران سبز هستند.»

 خامنه‌ای در ادامه بیان داشت:

«حالا هم چون دو سال از عمر نکبت دوره ریاست جمهوری این جرثومه فساد رمال، جن گیر باقی نمانده و چشم برهم زنیم می‌گذرد به مصلحت نیست دولت اقای دکتر احمدی‌نژاد را ساقط کنیم، لذا بصیرت حکم می‌کند این رمال بر سرکار باشد ولی قول میدم دیگر در هیچ انتخاباتی تقلب صورت نگیرد.»

 خامنه‌ای افزود:

«شیوه کار اینها بدعتی آشکار بود که خدا از سر تقصیرشان بگذرد. از اقایان هاشمی، موسوی، کروبی، خاتمی و سایر بزرگواران  درخواست می‌کنم باند دیگر نظام را آماده کنند تا در انتخابات شرکت کنند و ان شاالله این دوره باند موسوم به اصلاحات سرکار بیاید تا هجمه‌های روبه رشد دشمن در تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مانند دوره سید خندان ماست مالی کنند.»

خامنه‌ای در آخر گفت:

«بنده بدن بسیار علیل و ناتوانی دارم و از زور آزمایی خیابانی خاطرات ناخوشیاندی دارم و به هیچ وجه دوست ندارم تمثالم پاره و جر داده شود، به اندازه یک تارمو آبرویی دارم که این را هم امام زمان به من داده ولی از الان بگم که نگفتید، بنده تا آخرین نفس با دشمن می‌جنگم، دشمن بداند ما آرایش‌ها و تاکتیک‌های داریم که دشمن را گمراه خواهیم کرد. برید از الان روی طرح‌های مجلس کار کنید که از نظر من نماینده هستید و مجلس شورای اسلامی متعلق به اصلاح‌طلبان است. اصلا حال ا.ن. ( در اینجا خامنه‌ای گفت صد رحمت به ... )را هم جا بیارید ...»


 


از چه زمانی نقشه ایران به شکل گربه شد؟

 امروز برای یک دیدار و گفتگو درمنزل آقای دکترعلایی، بهترین شخصیت  فرهنگی سال  ۱۳۸۹ -۲۰۱۱  هستم. دلیل انتخاب ایشان از سوی «بنیاد میراث پاسارگاد» دو دهه کوشش بی توقف برای کشف و جمع آوری گنجینه ای از اطلاعات مستند و نقشه هایی است که مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران می باشد. نتیجه ی این کوشش ها انتشار دو کتاب استثنایی «نقشه های عمومی ایران»، و «نقشه های اختصاصی ایران» است که به سرعت جای خود را در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اروپایی و آمریکایی باز کرده است.

 

افشین بابازااده: آقای علایی چگونه شد که شما به فکر انجام چنین کار عظیمی افتادید؟ جمع آوری نقشه های ایران از یک سو  و شناسایی و بررسی موقعیت اجتماعی و تاریخی زمانی آن ها از سویی دیگر کار ساده ای نیست.

دکتر علایی:  البته من از دوران دبیرستان علاقه مند به نقشه های قدیمی بودم. اما وقتی به انگلستان آمدم منوجه شدم که در اینجا نقشه های قدیمی را نوعی سند هویت ملی می دانند.  یعنی هر کشوری سعی می کند نقشه های  قدیمی اش را جمع آوری کند، مرتب کند،  و در مورد آنها بنویسد که در واقع یک نوع تاریخ به اصطلاح ترسیمی است.  تاریخ گویاست ولیکن نقشه ها دیده می شوند و یک نقشه می تواند یک کتاب تاریخ را در یک برهه از زمان نشان بدهد. و بعد متوجه شدم که در ایران این را نداریم یعنی یک کمبودی وجود دارد.  ما تاریخ نویسی البته یک مقداری داریم. تاریخ مان هنوز کامل نیست .  بهترین تاریخی که نوشته شده به نظر من این تاریخی است که به انگلیسی نوشته شده در کمبریج. که به آن می گو یند تاریخ کمبریج ایران . در ایران کتاب تاریخ عمومی فقط کتاب های آقای پیرنیا و آشتیانی است که کتابهای تحقیق شده و دقیقی نیستند، اشتباه هم زیاد دارند. ولی خوب کارهایی شده.   در جغرافیا هم خیلی کم کار شده .  یعنی اگر بخواهید جغرافیای رودخانه کارون را بدانید،  یک کتا ب راجع به آن پیدا نمی کنید. اما اگر راجع به رودخانه تیمز انگلستان شما بخواهید مطالعه کنید یک کتانخانه می توانید پیدا کنید. ما جغرافیا راجدی نگرفتیم و خیلی راجع به آن کار نکردیم راجع به کارتوگرافی یعنی نقشه نگاری که اصلا کار نشده.  اصلا تاریخ نقشه نگاری ایران معلوم نبود و نقشه های ایران معلوم نبود چند تا هستند و کجا هستند چه کسانی این نقشه ها را تهیه کردند . من این کمبود را تشخیص دادم. من در دوران انقلاب آمدم به اینجا با خانواده، به هرحال اینطور پیش آمد. که ناخواسته به اینجا آمدیم.  این است که برای اینکه خدمتی کرده باشم به مملکتم به خصوص به فرهنگ ایران دنبال این کار را گرفتم  چون اگر فرهنگ کشوری را حفظ کنید اآن کشور محفوظ می ماند. و بحران ها را رد می کند. ولی اگر فرهنگ مملکتی خدشه ببیند  هویت ملی آن جامعه به کلی در خطر است و از بین می رود. و بوده اند جوامعی که حتی مستقل بودند ولی اکنون از آنها خبری نیست.

 

بنده به این لحاظ شروع کردم به جمع آوری نقشه های قدیمی ایران .  و بعد هم براین شدم که کتابی بنویسم  در این مورد.  بعد تقریبا بیست سال کار کردم و از آن این دو جلد کتاب در آمد  اولین کتاب در سال ۲۰۰۵ در مورد نقشه های عمومی ایران بود بعد نقشه های خصوصی ایران بود در سال ۲۰۱۰ منتشر شد که مورد استقبال در همه جا قرار گرفت.

 

 

 

افشین بابازاده:  نکته ی جالب این است که به تیتر کتاب که نگاه می کنیم نوشته ۱۴۷۷ میلادی تا ۱۹۲۵ آیا به این معنی است که قدیمی ترین نقشه ای که شما به صورت سند پیدا کردید متعلق به سال ۱۴۷۷ است. 

دکتر علایی:  ۱۴۷۷ زمانی است که اولین نقشه های چاپی به وجود آمدند. قبل از آن نقشه ها دست نگار بودند.  بنده در مقدمه کتاب اول شرح مفصلی در باره نقشه های باستانی آورده ام.  از وقتی که روی صفحه های گلی بابل و غیره آمدند، از قبل از هخامنشیان.  و بعد نقشه های زمان اشکانیان و ساسانیان متاسفانه از بین رفته . ولی اشاره به نقشه های یونانی کردم و بعد به نقشه های اسلامی که بعد از اسلام نقشه نگاران مهمی داشتیم که دست نگار بودند که مثال هایی از آنجا در مقدمه آوردم یعنی آن دوره را بطور اختصار پوشش دادم. ولی من نقشه ها را از سال ۱۴۷۷ که اولین نقشه های چاپی به بازار آمدند جمع آوری کردم و آمدم تا ۱۹۲۵.  ۱۹۲۵ زمانی است که قاجاریه منقرض شدند و پهلوی ها آمدند.  پهلوی ها سازمان های بسیار مفصلی را بوجود آوردند و ایران وارد نقشه نگاری نوین شد. که از ۱۹۲۵ نقشه های فوق العاده زیادی تهیه شد که داستان جدایی است و کتاب جدایی باید نوشت.

 

 

افشین بابازده:  اگر اجازه بدهید می خواستم اینجا اشاره ای بکنم به ابو ریحان بیرونی که او را نقشه نگاری توانا نیز   می شناسند که بیشتر ایران ، دمشق، هرای، باخارا و شهرهای بسیاری را نقشه برداری کرده بود که محاسباتش هم اکنون در اختیار ماست.  که هنوز سکوهایی که برای نقشه برداری استفاده می کردند باقی مانده اند. پس آیا به نظر شما می شود گفت که علم نقشه برداری در ایران هم وجود داشته. 

دکتر علایی: این نقشه های بعد از اسلام یا دوران اسلامی است که البته ربطی به دین اسلام ندارد. و بیرونی یکی از  ستاره های آن است. البته ما نقشه نگاران نامی دیگری هم داریم که من اسم های آنها را در کتاب آورده ام که معروف ترین شان استخری فارسی است آنها درآن موقع به سبک آن روز نقشه نگاری می کردند. و اندازه گیری می کردند. بیرونی البته کارهایش فوق العاده است که اشارتی مختصر به او کرده ام.  آنها فقط راجع به ایران کار نمی کردند راجع دنیای آن روز کار می کردند. دنیای آن روز شامل افریقا ، اروپا و آسیا بود. آمریکا کشف نشده بود.  من یکی از نقشه های محمد زکریای قزوینی را آورده ام. که یکی از نقشه نگاران بزرگ بود. به عنوان نمونه آن نقشه را مفصل شرح دادم. که این نقشه چگونه است چون وقتی به این نقشه نگاه می کنید ابتدا چیز زیادی مفهوم نمی شود. این که یک نقشه را چگونه باید خواند خودش یک مسله است.  البته همانطور که گفتید بیرونی کشف بسیار مهمی که کرده این است که او در آن موقع به این نتیجه رسیده بود که می شود از راه دریا افریقا را دور زد. کاری که پرتقالی ها شاید چند صد سال بعد از او متوجه شدند. و تعجب کردند که چگونه بیرونی در آن موقع به آن نتیجه رسیده بود.  بنده این را در اینجا بحث نکردم اما در یکی از مقالاتی که نوشته بودم به نظر خودم توضیح دادم که چگونه بیرونی به چنین کشفی قبل پرتقالی ها رسیده بود. او بدون اینکه رفته باشد دور آفریقا این را کشف کرده بود.

 

افشین بابازاده:  شاید بتوان گفت بیرونی با علمی که امروز به نام تاپوگرافیکال می شناسیم یعنی اندازه گیری بلندی ها ی افقی و عمودی برای نقشه برداری هایش استفاده می کرد.  که از ایران تا دمشق و بخشی از آفریقا را اندازه گیری کرده بود و این اسناد علمی موجود است حتی تاریخ شناسان علم آنها را با اندازه گیری های امرزین مقایسه کرده اند که در جایی می خواندم تفاوت این اندازه ها بطور شگفت آوری نزدیک هستند.

 

 

 

دکتر علایی: وارد این بحث نمی شویم ولی این نشان می دهد همانطور که گفتم ایرانی ها در سابق حتی در دوران هخامنشی به نقشه نگاری علاقه مند بودند.  قدیمی ترین نقشه تاپوگرافیک ایران، در دنیا اصولا، نقشه ای است از ۲۳۰۰ سال قبل روی یک لوحه گلی که در موزه بریتانیاست و این قسمتی از زاگرس را نشان می دهد بین ایران تا کرکوک.  این نشان می دهد که از آن زمان ها ایرانی ها پیشرو بودند و به همین دلیل هم من فکر می کنم این دو کتاب اینقدر مورد علاقه و استقبال واقع شده. من به این نتیجه رسیده ام که ایرانی ها علاقه به نقشه و نقشه نگاری داشتند.  و امید وارم که حالا که این نقشه ها در اختیارشان است پژوهشگران ما از آنها استفاده کنند.

 

افشین بابازاد:  نکته دیگری که در مورد این نقشه ها توجه را جلب می کند خود نقشه ها به تنهایی نیستند که در این دو کتاب آوردید بلکه تاریخ و انگیزه تاریخی پشت این نقشه ها هم هست که شما با تاریخچه ای هر نقشه را توضیح داده ید به عبارتی تاریخ از نگاه نقشه ها را بررسی کرده اید.

دکتر علایی: اصولا نقشه موقعی فهمیده می شود که شما ببینید چه برهه ای از تاریخ را نشان می دهد و یا منعکس می کند. عرض کردم این نقشه ها بیان تصویری تاریخ اند. در سر جمع این دو کتاب ۱۲۰۰ نقشه مورد بحث واقع شده و ۶۰۰ نقشه تصویرش آمده . بنده بحث کردم اینها مشخصاتشان چیست و چرا بوجود آمده اند چه ارتباطی با تاریخ داشتند و با این ملاحظات مختصری از تاریخ ایران را اینجا آورده ام برای فهم این نقشه ها بویژه برای خارجی ها این کتاب ها به زبان انگلیسی است. که آنها بفهمند که چطور شد که در زمان شاه عباس نقشه هایی بوجود آمدند. چه اتفاقاتی افتاده بود. تاریخ ایران را هم بر اساس تاریخ کمبریج آوردم که خلاصه ای ازهر دوره را با ربط نقشه ها توضیح داده ام.  البته از دانشنامه ایرانیکا هم بسیار استفاده کردم که باید بگویم دانشنامه ای است بی نظیر و امیدوارم که آقای یارشاطر موفق بشوند این را تمام بکند و بنده از ایرنیکا بعضی نکات را خلاصه کردم. به همین خاطر این نقشه ها می توانند برای تاریخ نویس ها هم مفید باشند. 

 

افشین بابازاده:  شکل فعلی نقشه ایران را به گربه نسبت می دهند چون شبیه گربه است. از چه زمانی این اسم روی نقشه ایران گذاشته شد.

دکتر علایی: در مورد این گربه من می خواستم ببینم اصل این نام گذاری گربه از کجا آمد.  البته حدود فعلی ایران در سال ۱۸۷۲ قطعی شد و نقشه های ایران به شکل امروز در ۱۸۸۰ به بعد کشیده شد و از آن موقع به بعد تغییری نکرد. در مطالعه سفر نامه ها ، این را اغراق نمی کنم، اما شاید بیش از دو هزار سفر نامه را اگر نگویم که خواندم ورق زدم، به سفرنامه ای برخورد کردم از شخصی به نام «استایل من» یک کشیش انگلیسی که در حدود سال  ۱۸۹۰ به ایران رفته و مدتی در اصفهان بود.  و وقتی بر می گردد سفرنامه ای می نویسد. چون انگلیس ها به گربه ایرانی علاقه مند بودند او به این فکر افتاده بود که ایران شبیه گربه است. در سفر نامه اش هم نقشه ای کشیده بود به شکل گربه . به اینها می گویند نقشه های تصوری. امیدوارم نقشه نگاران ایرانی هم نقشه های تصوری بوجود بیاورند.

 

افشین بابازاده: آیا نقشه هایی هم بوده که به واسطه درگیری های مرزی ایران با همسایگانش کشید شده باشد برای نمونه اگر ایران منطقه ای را متعلق به خود می دانست و بدست دشمن افتاده بود آن را در نقشه ها به دلخواه خود نشان داده باشد؟ مثلا مرزهایی که در حدود جنگ های ایران و عثمانی قرار می گرفت.

دکتر علایی: این نقشه هایی راکه بیان فرمودید بنده در قسمت نقشه های سیاسی آوردم به این معنی که نقشه هایی با اهداف سیاسی.  این را  من دربخشی در کتاب دوم آورده ام . در مورد این نقشه ها در دانشگاه لندن (سوآز)  سخنرانی داشتم در باره نقش سیاسی این ها صحبت کردم.  که خیلی خیلی مورد توجه واقع شد. یکی از آن نقشه های سیاسی نقشه ای است که یک نفر ترک در زمان از هم پاشیدگی صفویه تهیه کرده بود. جریان از این قرار بوده که از حدود سال های ۱۷۲۷-۱۷۲۸ افغان ها بر ایران مسلط شده بودند. ولیعهد ایران فرار کرده بود. به کلی ایران به هم ریخته بود. در این دوره که عثمانی ها همیشه به ایران نظر داشتند فکر کردند زمان خوبی است تا وارد ایران شوندو مناطقی را بگیرند.  عثمانی ها وارد ایران می شوند و بدون مقاومت از قفقاز رد می شوند و تا همدان و خلیج فارس پیش می روند. و نادر تازه به پا خواسته بود برای نجات ایران . در آن زمان وزیری  به نام متفرکا یا همان متفرقه بود.  که  اهل مجارستان بوده که به این فکر می افتد که نقشه ای درست کند تا حد و حدود مرزهای ایران را نشان دهد او مرد فهمیده تحصیل کرده ای بود . نقشه هومن آلمانی را کپی می کند و حدود امپراتوری عثمانی را روی نقشه به زبان ترکی می نویسد ،تا  این را به عنوان سندی به دنیا نشان دهد. خوشبختانه در این زمان نادر شاه با ترک ها سر جنگ را شروع می کند و ترک ها می بینند که باید عقب نشینی بکنند.  که البته این نقشه بی اثر می شود.  اما نقشه هایی شبیه این با اهداف سیاسی تهیه می شدند. چندین نقشه هم توسط مقامات  انگلیسی تهیه شده بود که در کتاب مفصل توضیح داده ام.

 

 

 

افشین بابازاده:  اولین نقشه های چاپی ایران را در سال  ۱۷۴۴ چه کسانی کشیدند؟

دکتر علایی: در کتاب اول، من تهیه نقشه ها را به این فرم تقسیم کرده ام: قدیمی ترین مملکتی که نقشه تهیه می کرد ایتالیایی ها بودند در قرن شانزدهم  الیزابت اول انگلستان هنوز اهمیتی نداشت.  بعد از ایتالیایی ها هلندی ها بودند که خیلی در نقشه نگاری جلوه کردند و این مشعل نقشه نگاری را به جلو بردند.  بعد نوبت فرانسوی ها رسید و بعد آلمانها .  اوایل قرن ۱۷ و ۱۸ انگلیسی ها جلو آمده بودند هند را گرفته بودند در آفریقا مستقر شده بودند . در این دوره است که از اواسط قرن ۱۹ تا قرن بیستم یکه تاز بودند.  یعنی که بقیه نقشه نگارها از روی آنها اطلاعات را می گرفتند.  و سازمان های وسیع نقشه برداری در هند تهیه کرده بودند. می گویند سازمان نقشه برداری هند. بنده دیدم که بعضی از پژوهشگران ما متوجه نیستند که سازمان نقشه برداری هند همان انگلیسی ها هستند. ولی جایشان در هند است و حتی نقشه های ایران را هم تهیه می کردند. یک فصلی من در اینجا دارم اشاره کردم به نقشه هایی بزرگ و دقیق و چند برگی برای کسانی که روی تاریخ  قاجاریه کار می کنند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

افشین بابازاده: آقای دکتر انعکاس این دو کتاب در نهادهای دانشگاهی و ایران شناسی چگونه بوده.

دکتر علایی:  این البته سوال بسیار خوبی است جوابش مفصل است.  اولا محافل نقشه نگاری ، و تاریخ شناسی و جامعه شناسی و شرق شناسی در تمام دنیا استقبال فوق لعاده ای کردند. و ۹۰% جلد اول تمامش بفروش رفت با قیمت هایی خیلی گران . اصولا این قیمت برای این کتاب بالا نیست اما رقم بالاست. قیمت هر کتاب حدود دویست پاند است. نود درصد این کتاب را موسسات خریدند. و این موسسات منهای یک چند تایی غیر ایرانی هستند. همه جای دنیا این کتاب را خریدند و استقبال کردند.  شاید بین سی یا سی و پنج نقد به انگلیسی ، فرانسه و آلمانی و یکی هم به زبان ارمنی ، البته چند نقد فارسی هم بوده، در مورد این کتاب نوشته شده. امسال مهمترین کنفرانس کاکتوگرافیک بین المللی در مسکو خواهد بود که دو سال یک بار برگزار می شود. آن ها از بنده دعوت کردند که بنده بروم به مسکو تا راجع به یکی از نقشه های روسی بحر خزر در ارتباط با این کتاب سخنرانی کنم. این در مورد محافل بین لمللی است . محافل ایرانی فوق العاده استقبال کردند.  با چاپ این کتاب کانون ایران در لندن من را دعوت کردند. کتابخانه مطالعات ایرانی من را دعوت کردند. بی بی سی فارسی همچنین از من دعوت کردند.  در ایران هم مورد استقبال واقع شده. این کتاب مذهبی نیست و سیاسی هم نیست. البته در کتاب اسم آورده اما هیچ مساله ایدئولوژیک در آن نیست. این است که در ایران هم مورد استقبال واقع شده

 من می دانم که دانشگاه تهران در کتاب خانه اش نسخه ای دارد و آقای دکتر ایرج افشار که متاسفانه اخیرا فوت شدند ایشان در مجله بخارا می نویسند می روند به کتاب خانه دانشگاه تهران و این کتاب را می بینند و یک شرحی نوشتند که واقعا خجالت زده شدم از محبت ایشان نوشته اند که« این نقشه ها مهمترین سند ملی ماست. ملت های دیگر هم نوروز را دارند اما این نقشه ها فقط متعلق به ایران است». ایشان نوشتند که «من خوشبختم که این اقدام وطن پرستانه بوسیله یک ایرانی انجام شده» بدون اینکه بنده را بشناسند. و من اطلاع دارم از ایمیل هایی که می آید و ارتباطاتی که با ناشر من دارند که در دانشگاه های ایران و محافل ایرانی استقبال شده بویژه روی اسم خلیج فارس .  خوب این کتاب ها بوضوح نشان می دهند که اسم تاریخی خلیج فارس خلیج فارس است و هیچ شک و شبه ای در ان وجود ندارد.

 

در ضمن من از بنیاد میراث پاسارگاد خیلی تشکرمی کنم که این محبت را کردند که بنده را مورد لطف قرار دادند این بزرگترین تشویق بنده است.  که ببینم هم وطنان و دوستان من ارج و ارزش این کار را می شناسند که از این لحاظ من خیلی ازاین بنیاد تشکر می کنم.

 


 


دندان تیز سپاه برای آزاد راه تهران شمال

 

به گزارش فارس رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در گفتگویی اعلام کرده است که «قرارگاه خاتم برای توسعه و تكمیل آزاد‌راه تهران شمال با دولت در حال مذاكره است اما هنوز ‌توافقنامه‌ای در این‌باره بین قرارگاه و دولت به امضا نرسیده است.» وی همچین اضافه کرده در صورتی که این قرارداد کلان به سپاه برسد  آزاد‌راه تهران - شمال را كه ۱۸ سال معطل مانده، طی ۳۶ ماه به اتمام برسانند.

 

آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران یعنی تقاطع بزرگراه همت شروع و به کمربندی چالوس – تنکابن متصل می‌گردد. طول این آزاد راه در مجموع ۱۲۱ کیلومتر و دارای دو خط عبور در هر باند و پیش بینی سه خط در فرازهای تند است. گفته می شود ساخت این آزاد راه به علت گذر از مناطق بکر طبیعی و جنگلی آسیب فراوانی به اکوسیستم منطقه خواهد زد.

 

قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران که در حال حاضر بزرگترین پیمانکار دولت به شمار می‌آید پروژه‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف، مانند نفت، گاز، سد، راه آهن، جاده و ... در دست ساخت دارد. تنها در یک مورد شرکت ملی گاز ایران ساخت یک خط لوله به ارزش حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار را به این قرارگاه واگذار کرده بود. به نظر می‌رسد ساخت آزاد راه تهران شمال به علت ارزش چند صد میلیاردی زمین‌های حاشیه آن از اهداف آینده قرارگاه خاتم الانبیا باشد.


 


محمود خالی بند در سیما
 


تائید حکم اعدام حبیب الله لطیفی در دیوان عالی کشور

فعالان مدنی در سنندج اعلام کرده اند که حکم اعدام حبیب الله لطیفی، دانشجوی زندانی کرد پس از تائید توسط دیوان عالی کشور یک بار دیگر به دایره اجرای احکام رفته است.

حکم اعدام این زندانی سیاسی که قرار بود در ۵ دی ماه ۱۳۸۸ اجرا شود، بعد از اعتراض و تجمع مردم سنندج در مقابل زندان این شهر و درخواست وکلای او، در آستانه اجرا متوقف شد.

به گزارش منابع خبری در کردستان این حکم در ۷ دی ماه سال گذشته به دیوان عالی کشور ارسال شده و پس از ۲۴ ساعت با تائید حکم مجددا به دایره اجرای احکام دادگستری سنندج ارسال شده است.

زمان مشخصی برای اجرای حکم این دانشجوی محکوم به اعدام تعیین نشده است، اما آنطور که مطلعان از این پرونده خبر داده‌اند حکم وی مشمول «وقت احتیاطی» شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.

خانواده لطیفی این خبر را تائید کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در کردستان شماری از فعالان مدنی در نامه‌ای که به امضای صدها شهروند سنندجی رسیده است از آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خواست «عفو خاص» کرده‌اند.

حبیب‌الله لطیفی، دانشجوی سال آخر رشته مهندسی صنایع در دانشگاه ایلام، روز اول آبان سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. او به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و محاربه»  به اعدام محکوم شد.

 


 


احمدی نژاد: اطلاع دقیق دارم‌، آمریکایی‌ها بن لادن را اول مریض کردند و بعد کشتند!
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته