-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۳, سه‌شنبه

Latest Posts from Iran Dar Jahan for 05/03/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



اسلام گرای افراطی، بن لادن، سال ها در مقابل گسترده ترین تعقیب تاریخ ایستاده بود. ایالات متحده ۵۰ میلیون دلار برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود جایزه تعیین کرده بود. اما صحنه گردان حمله های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ هر از گاهی سر و کله اش در پیام های صوتی یا تصویری ظاهر می شد و تعقیب کنندگانش را به سخره می گرفت.

احتمالاٌ در سال ۱۹۵۷ در ریاض به دنیا آمد، وی دوازدهمین فرزند یک ساختمان ساز ثروتمند سعودی بود که در مجموع بیش از ۵۰ فرزند داشت. خیلی زود با دنیای غرب در تماس قرار گرفت.

در ابتدای جوانی از جنوب اسپانیا دیدن کرد و در همان عالم جوانی حتی در کنار دخترانی با دامن کوتاه عکس گرفت. سال ۱۹۷۳ بود که با گروه های اسلام گرا مربوط شد.

به گفتۀ خودش آخرهای دهۀ هفتاد تحولی در زندگیش پیدا شد: مصر با اسرائیل صلح کرد و در ایران انقلاب اسلامی پیروز شد و نیروهای شوروی افغانستان را اشغال کردند. بن لادن جوان در آن زمان برای اولین بار به فکر افتاد مسلمانان جهان را برای مبارزه با قدرت های غربی و متحدان عربشان گردهم آورد.

فرماندۀ بیش از ۲۰ هزار جنگجو

در سال ۱۹۸۴ در افغانستان فرماندۀ بیش از ۲۰ هزار جنگجو از بسیاری از کشورهای عرب در مبارزه با ارتش سرخ بود. در این زمان بن لادن زیر نفوذ عالمان مسلمان فلسطینی و مصری بود که تفسیری بویژه خشک از اسلام ارائه می کردند. بعدها گفت: «یک روز در افغانستان مانند هزار روز عبادت در مسجدی معمولی است.»

در سال ۱۹۸۹، یک سال قبل از پایان اشغال افغانستان به دست نیروهای اتحاد شوروی، بن لادن به کمک افرادش شروع به ایجاد شبکۀ «القاعده»(«پایه») کرد. رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی شاهزاد ترکی الفیصل در یک مصاحبۀ تلویزیونی او را چنین تشریح کرد: «مرد جوانی بود که با حرارت وارد جهاد شد. کم سخن می گفت و هرگز صدایش را بالا نمی برد. سخن کوتاه، آدم خوبی بود.»

وقتی در سال ۱۹۹۱ ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه عراق دست به جنگ زد وی به واشینگتن اعلام «جهاد» کرد. انگیزۀ این کار این بود که آمریکا نیروهایش را در عربستان سعودی، سرزمین پیامبر اسلام، مستقر کرد. بعد از اختلاف با خانوادۀ سلطنتی عربستان، در سال ۱۹۹۲ گذرنامه و دوسال بعد ملیتش را از دست داد. برای خود در سودان پایگاه جدیدی ایجاد کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ با فشار آمریکا از این کشور اخراج شد.

«مرده یا زنده»

به باور دستگاه قضایی آمریکا و مأموران اطلاعاتی این کشور بن لادن در جنگش علیه «شیطان بزرگ» بیش از هزاران جنایت مرتکب شد: مآموران اطمینان دارند حملۀ همزمان به سفارت خانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۶ که در جریان آنها بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند و حمله به ناوچۀ آمریکایی «کول» در نوامبر ۲۰۰۰ در بندر یمنی عدن با ۱۷ کشته کار بن لادن بوده است.

بدترین کاری که بن لادن مسئول آن شناخته می شود حمله های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشینگتن با بیش از ۳ هزار کشته است. بعد از این حمله ها که آمریکا را به لرزه درآورد رئیس جمهور سابق جورج بوش، به روش مرسوم در غرب وحشی، اعلام کرد وی بن لادن را «مرده یا زنده» می خواهد.

با این وجود عامل ترور ده سال تمام توانست از دست سازمان های اطلاعاتی و نظامیان آمریکا بگریزد – تازه جانشین بوش یعنی باراک اوباما توانست اعلام کند مردی که از همه بیشتر تحت تعقیب بود به آخر کار رسید. در ضمن خود بن لادن احتمال مرگ زودرسش را می داد: «در دین ما جایگاه ویژه ای در آن دنیا برای کسانی وجود دارد که در جهاد شرکت می کنند.»

* در: دی تاگس تسایتونگ

عکس: dapd


 


سالنامه «ایران در جهان» یکی از شماره های مجله ما بود که از استقبال زیادی برخوردار شد. این ویژه نامه در حال حاضر فقط در نسخه چاپی موجود است.

چند نمونه از صفحات مجله ویژه :

مصاحبه تفصیلی با عباس میلانی در مورد کتاب شاه

مصاحبه با سیروس فریور در مورد کتاب «اینترنت جاهای دیگر»

مصاحبه یا رکسانا صابری در مورد کتاب «بین دو جهان»

فصلی از کتاب «نامه هایی به شکنجه گرم» نوشته هوشنگ اسدی

نسخه «دیجیتال» سالنامه «ایران در جهان» که حاوی مطالب متنوع و اختصاصی با قیمت ۳دلار و ۹۹ سنت در دسترس علاقمندان این شماره قرار دارد.

با کلیک بر روی این لینک برای خرید نسخه «دیجیتال» سالنامه ۶۸ صفحه ای «ایران در جهان» اقدام کنید. این صفحه برای مدت محدودی با این قیمت در دسترس خواهد بود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irandarjahan-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irandarjahan@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته