-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۱, شنبه

Latest News from Koocheh for 05/21/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

حمید بقایی، معاون اجرایی رییس جمهوری اسلامی در واکنش به اعلام خبر حکم انفصال از خدمات دولتی خود عنوان کرد که در دوره ریاست بر سازمان میراث فرهنگی مرتکب تخلف نشده است و حکم صادر شده هنوز قطعی نیست.

به گفته او، معاونت حقوقی رییس جمهوری اسلامی موضوع را پی‌گیری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، آقای بقایی اظهار داشت که حکم صادر شده توسط دیوان عدالت اداری علیه او، به ساختمانی در شیراز مربوط می‌شود که مالک آن خواهان خروجش از ثبت میراث فرهنگی بوده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران هم‌چنین تصویر حکم شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری را منتشر کرده که در آن، آقای بقایی به دلیل استنکاف (خودداری) از پذیرش حکم این دیوان به نفع مالک ساختمان مذکور، به انفصال خدمت و جبران خسارت محکوم شده است.

اما آقای بقایی می‌گوید: «اعلام کردیم که این حکم را قبلن اجرا کرده‌ایم و بخش‌نامه هم کردیم که فرد شاکی می‌تواند برود و حق مالکانه خود را احیا کند.»

این در حالی است که بر اساس متن حکم، دایره اجرای احکام در اواخر اردی‌بهشت ماه سال گذشته گزارش داده که آقای بقایی، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، از اجرای حکم دیوان عدالت اداری خودداری کرده است.

اکنون آقای بقایی می‌گوید: «ظاهرن یکی از قضات رسیدگی‌کننده نیز به دنبال مستنداتی که ارایه کردیم، اشتباه را پذیرفته است.»

او هم‌چنین معتقد است که حکم صادر شده علیه او هنوز قطعی نیست و می‌توان در مورد آن تقاضای تجدید نظر کرد.

اما تصویر حکم منتشر شده نشان می‌دهد که حکم مذکور سال گذشته صادر شده و مهلت ۲۰ روزه‌ای که آقای بقایی برای ارایه درخواست تجدیدنظر داشته، به پایان رسیده است.

حکم انفصال از خدمت آقای بقایی بر اساس ماده ۳۷ قانون دیوان عدالت اداری صادر شده است که اگر فردی از اجرای رای دادگاه استنکاف کند، دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند او را به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال محکوم کند.

بیشتر بخوانید:

«انفصال از‌ خدمات دولتی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد»

 


 


خبر / رادیو کوچه

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، بعدازظهر شنبه از شناسایی و انهدام «یک شبکه پیچیده جاسوسی و خراب‌کاری» وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خبر داده است.

این وزارت‌خانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با متلاشی شدن این شبکه، «۳۰ نفر از جاسوسان آمریکایی» بازداشت و ۴۲ نفر از «افسران اطلاعاتی– عملیاتی» سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شناسایی شده‌اند.

بنا بر ادعای وزارت اطلاعات، این شبکه در چند کشور جهان فعال بوده و با استفاده از پوشش‌هایی مانند ارایه ویزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از ایران «در صدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آن‌ها» بوده است.

این وزارت‌خانه از سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های آمریکا در چند کشور «به ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه» به عنوان پای‌گاه‌های جمع‌آوری اطلاعات این شبکه نام برده است.

بنا بر اطلاعیه وزارت اطلاعات، «شبکه جاسوسی» کشف شده در حال جمع‌آوری اطلاعات از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانش‌گاهی و همین طور از حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیوتکنولوژی ایران بوده است.

«گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات کشور، فرودگاه‌ها و گمرکات کشور، امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی و مواردی از این قبیل» نیز از دیگر اهداف این شبکه عنوان شده است.

بنا بر اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران، استفاده از «عملیات معکوس اطلاعاتی» و اقدام به «دوبل کردن تعدادی از جاسوسانی که به استخدام سازمان سیا در آمده بودند»، از جمله شیوه‌های به‌کار رفته برای کسب اطلاع از اهداف و اقدامات این شبکه و «فریب» آن بوده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر این که «این اقدام خصمانه از حافظه وزارت اطلاعات زدوده نخواهد شد»، به مردم ایران توصیه کرده است که نسبت به «ارتباطات مشکوک در پوشش دعوت به تحصیل، اشتغال و یا اقامت در خارج از کشور، اخذ روادید و نیز نظر سنجی‌های تلفنی فاقد منشا معتبر» نهایت دقت را داشته باشند.

خبر شناسایی این «شبکه جاسوسی» در حالی منتشر شده است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، اسفند ماه سال ۱۳۸۹ در یادداشتی از «برنامه تهاجمی وزارت اطلاعات برای مقابله با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی» در پی تاکید رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اثر انفجاری در روز شنبه در محوطه بیمارستان چهارصد بستری نظامی سردار محمد‌داوود‌خان در افغانستان، شش تن کشته و دست‌کم 23 نفر زخمی شده‌اند.

حامد کرزی، رییس جمهوری این کشور بمب‌گذاری انتحاری که اخیرن به بیمارستان سردار محمد داوود خان تغییر نام داده،  را به شدت محکوم کرده است.

آقای کرزی این بمب‌گذاری را «وحشیانه» خوانده است. آقای کرزی در اعلامیه‌ای که توسط دفتر او منتشر شده، گفته است: «دشمنان مردم افغانستان تا این حد ظالم و بی‌همت شده‌اند که به بیماران و دکتران بیمارستان بر خلاف همه اصول اسلامی و انسانی حمله می‌کنند و با بی‌رحمی از بین می‌برند.»

آقای کرزی گفته است که حمله به این بیمارستان نشان می‌دهد که طالبان به جز کشتن افراد بی‌گناه دیگر برنامه‌ای ندارند.

نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در افغانستان این حمله را «مثال آشکاری از بی‌اعتنایی شورشیان به زندگی افراد بی‌گناه» دانسته‌اند.

ناتو در اعلامیه‌ای به همین مناسبت گفته است که حمله به بیمارستانی که در آن افراد بیمار و زخمی درمان می‌شود، «نفرت انگیز» و نشانه‌ حمله «بزدلانه» است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان این حمله را «جنایت علیه بشریت و نقض صریح قوانین بین‌المللی بشردوستانه» توصیف کرده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در برنامه قبلی سعی شد تا در مورد مشترکات فرهنگی غالب میان ایرانیان توضیحاتی ارایه شود، این توضیحات در مورد مشخصه‌هایی مانند‌: محافظه‌کاری افراطی، احساساتی بی‌ثبات، آرمان‌گرایی، نژادپرستی، قانون‌گریزی بود، که به طبع باید علت ناهنجاری‌های ساختاری غالب در کشورمان باشد.

یک نظام مستقر پس از انقلابی مردمی می‌تواند موجب دست‌یابی خلق شورشی به آرمان‌های حداقلی‌شان شود، در انقلاب سال 57 به‌رغم اعتراضات پس از آن توسط گروه‌های رقیب که ادعای دزدیده شدن آن را داشتند، متاسفانه باید اعتراف کرد که حکومتی مستقر شد که بیش‌ترین برآیند خواست مردم آن زمان را داشت.

نباید از یاد ببریم شعارهای نفرت‌انگیز و سمج ساری در تظاهرات‌های گوناگون را، که حاکی از اوج نفرت جاری در میان توده بود.

شاید شورشیان دارای تمایلات گروهکی متفاوت، پس از عدم دست‌رسی به قدرت‌های مورد خواست‌شان بسیار غمگین و خشمگین، داعیه دزدیده شدن انقلاب را داشتند، ولی چرا باید به خاطر نیاوریم که در  ابتدای پیروزی انقلاب 57 منش و روش‌های آن‌ها دقیقن منطبق بر رفتار آقای خمینی بود؟ با تورق روزنامه‌های آن زمان درخواهیم یافت که خلق انقلابی به آن‌چه می‌خواستند رسیده بودند، آنان با سماجتی غیرقابل درک خواهان بهبود اوضاع نبوده بلکه تنها به تغییرات می‌اندیشیدند و با آن‌که فرصتی برای عقب‌نشاندن نظام حاکم ایجاد شده بود، مست از قدرت ناگهانی با نادیده گرفتن فرصت اصلاحات به واژه انقلاب مومن بودند، جوانانی که بسیار احساسی، آن‌هم از نوع احساسات خام و غیر قابل اعتماد برنامه‌ای برای پس از سرنگونی نظام شاهنشاهی نداشتند.

شاید شورشیان دارای تمایلات گروهکی متفاوت، پس از عدم دست‌رسی به قدرت‌های مورد خواست‌شان بسیار غمگین و خشمگین، داعیه دزدیده شدن انقلاب را داشتند، ولی چرا باید به خاطر نیاوریم که در  ابتدای پیروزی انقلاب 57 منش و روش‌های آن‌ها دقیقن منطبق بر رفتار آقای خمینی بود

گفتیم از محافظه‌کاری افراطی، یکی از دلایل قوام و دوام جمهوری اسلامی محافظه‌کاری مشمئزکننده ماست، زیرا اگر نبود این صفت ارثی دولت اسلامی تاکنون از میان رفته بود، ما ایرانیان تا به آن حد محافظه‌کارانه با مسایل اساسی زندگی برخورد می‌کنیم که برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با هرگونه فشار خردکننده‌ای سال‌ها زمان برای تصمیم‌گیری احتیاج داریم، حال این صفت وقتی با ترس‌های ذاتی و باز هم موروثی‌مان هم‌راه شود، اوضاع بدتر است، ما شناختی از منافع مشترک نداریم، مگر وقتی دچار جنون مشترک شویم، یک ملت غیر‌متحد که بردارهای غیر‌هم‌سو دارند چگونه می‌توانند در یک راستا قرار بگیرند وقتی آن‌قدر محافظه‌کارند که سال‌ها برای تصمیم‌گیری مرددند و تازه پس از اطمینان از تاراج تمامی منافع‌شان به علت ترس و عدم اطمینان به هم موجب دفع هم‌دیگر می‌شوند؟

تجربه سال‌ها ناامیدی را اضافه کنید بر تمامی کنش‌ها و واکنش‌های بالا، حال تصور کنید چگونه می‌توان از چنین ملت آسیب‌دیده‌ای توقع از میان برداشتن نظام کنونی را داشت، بحث بر سر واکاوی واقعیات است، چرایی عدم نتیجه‌ دادن مبارزات مقطعی و احساسی و گروهی در ایران، وگرنه که نگارنده نیز به عنوان یک ایرانی برخوردار از تمامی صفات یاد شده است .

در کشورهای عربی به فاصله مدت کوتاهی مانند یک موج مکزیکی رفتارهای ملت‌هایی با پیشینه‌های گوناگون به یک شکل ظهور یافته و نتیجه می‌دهد، پس چگونه است که ما هر چند سالی دچار سکسه‌های منقطعی می‌شویم که جز گلو و دل درد نتیجه‌ای برای‌مان نمی‌آورد؟

تمامی تغییرات اساسی در سراسر کشورهای دنیا از نقطه‌ای خاص آغاز نشده، مجموعه‌ای از عوامل در مدتی طولانی مانند نقاطی کوچک آن‌قدر زیاد شده که فاصله‌ها پر شده و آن نقاط ریز بدل به لکه‌های بزرگی بر چهره‌های خلق شده و چهره‌های پرلک شبیه به‌هم گاهن در سکوت با هم‌ذات پنداری خاموش آستانه تحمل را روز به روز پایین‌تر آورده و زمان التهاب همگانی را از مدت‌ها پیش هشدار داده است، هرگز نباید باور کرد اتفاقی به صورت ناگهانی وقوع می‌یابد، حال با نگاهی به کشور خودمان در می‌یابیم که آن نقاط نه تنها به لکه بلکه به رنگی کاملن متفاوت کل بدن تمامی شهروندان ایرانی را فراگرفته پس چرا اتفاقی حادث نمی‌شود؟ این چرایی را باید در تمامی نقاط ضعف یاد شده دید، آن‌چه اصلن نیازمند توضیح نیست، اتفاق نظر اکثریت ایرانیان به معیوب بودن نظام این کشور است، پس چرا این صداها یکی نمی‌شود؟ زیرا مشکل اصالتن در جای دیگری‌ست، در جایی که خارج از دنیای سیاست در جریان است، در رگ‌های ما.

حال به مثال ابتدایی بحث روز قبل‌مان می‌رسیم، آقای خاتمی به عنوان رییس‌ جمهوری اسبق و مورد علاقه و احترام کشور که سابقه ذهنی خوبی در میان رای‌دهندگان‌اش به جای گذاشته، دقیقن در زمانی که حکومت در بدترین شرایط قرار دارد و زیر فشارهای خارجی – تضاد منافع در بالاترین سطح نظام – عدم مقبولیت و اعتبار در میان آحاد ملت است و حبس گستاخانه رهبران واپسین جنبش، که اتفاقن از نزدیکان آقای خاتمی هستند هم‌چنان ادامه دارد و کسان زیادی در یک دوره تقریبن دو ساله با تحقیرآمیزترین روش زندانی و معترف شده‌اند – درست در چنین زمانی پیشنهادی عجیب می‌دهد، سخنی درحد آشتی ملی!

چرا؟ چه مصلحتی در میان است که او به عنوان تنها سخن‌گوی موثق به بیان این جملات مبادرت می‌ورزد؟ آیا به این نکته آشکار اندیشیده شده که همین سخنان که از سوی بعضی نهایت سیاست‌مداری رییس جمهوری اسبق برای کنترل خشونت حاکم ارزیابی شده، تا چه میزان می‌تواند بر اعتماد ملی مخدوش و آسیب‌دیده ما تاثیرات عمیق و منفی غیرقابل بازگشت بگذارد؟ آیا آقای خاتمی درنظر گرفت که پس از مصالحه با حکومتی که با هرگونه اغماضی دارای هیچ‌گونه فاکتوری برای مصالحه نمی‌تواند باشد، چه برسر اندیشه‌ این ملت رنجور می‌آورد؟ این مردم دیگر چرا باید به او و یا به هر که او را تحریک برای مقابله با استبداد می‌نماید، اعتماد کند؟ چرا باید از منافع شخصی‌اش، جانش، فرزندش بگذرد برای قدعلم کردن در مقابل مستبدی که ممکن است هرآن با رهبرش معامله کند؟ آیا توده حق ندارد که او را متهم به زد و بند پشت پرده و معامله بر سر خونش کند؟

متاسفانه باید باور کنیم که تمامی ایرادهای ناخودآگاه جمعی ما ایرانیان در سیاست‌مداران، روشن‌فکران و کلن بزرگان ما نیز نمودهای آشکاری دارد، ترس، ‌محافظه‌کاری، خودخواهی، آرمان‌گرایی و آن‌چه اکنون واضح‌تر است حکم کلی کنونی‌ است: ایرانی با آرمان‌گرایی به مبارزه ورود می‌کند، اگر طرف مبارزه مانند شاهی بود که هیچ، خود را با احساسش برباد می‌دهد و نظامش را به خودخواهان، نژادپرستان قوم‌گرا می‌سپارد و اگر آن‌سوی دعوا شخصی در قواره ولایت فقیه بود، پس از سرکوب، ترسو به گوشه‌ای خزیده و محافظه‌کارانه به رهبران تقیه‌کارش اجازه می‌دهد که چاپلوسی کرده و لطف کرده و شرایط را به خفتی پیش از قبل بازگردانند و همین خود آغاز نزاعی دوباره خواهد بود، دعوایی در حد آن‌چه پس از سخنان خاتمی به خصوص در فضای مجازی شاهد آن بودیم، دو گروه کاملن متضاد، مدافعانی که با احساسات عاشقانه و افراطی سعی در برائت او داشتند و کسان دیگری که اگر‌چه خود نیز هیچ نمی‌کنند، او را نماد بلاهت و حماقت می‌خواندند، و این‌چنین ما دوباره رجعتی تکراری می‌کنیم به قعر تاریک تاریخ خود و روز از نو و روزی از نو .

 


 


شهره شعشعانی / رادیو کوچه

ghesseha@koochehmail.com

«فتنه» نوشته «قاضی ربیحاوی» و دومین اثری است که از این نویسنده در برنامه قصه‌ها می‌خوانیم، داستان عاشقانه‌ی کوتاهی‌ست که سرگذشت دو دل‌داده و فرزندی را که حاصل عشق پر‌تب و تاب‌شان است با اشاره‌های گذرا به دو ‌مقطع تاریخی آشنا- دوران نخست وزیری مصدق و دوران انقلاب و جنگ، دنبال می‌کند.

داستان با «حاتو» کارگری ساده از خطه جنوب و دل‌بستگی‌اش به «فتنه» دختری که گذرانش در محله‌ای فقیر‌نشین به حکم تقدیر از راه تن‌فروشی تامین می‌شود آغاز و با صحنه‌ای به غایت تصویری در خرابه‌های جنگ و اجساد بی‌نام و نشان پایان می‌یابد. در میان سوگ‌واران و مرثیه‌خوانی‌های رازآلودشان که بعضی ویدیو آرت‌های شیرین نشاط را در ذهن تداعی می‌کند، بار دیگر خواننده بعد از گذشت سالیان با حاتو و فتنه دل‌دادگان سال‌خورده مواجه می‌شود که بر سر جسد و استخوان‌های پوسیده‌ی حاصل عشق برباد رفته‌شان یک‌دیگر را می‌یابند.

ایجاز، اروتیسم و لحن شاعرانه، سه ویژگی سبک ربیحاوی در این داستان، نمودی بارز دارد. داستان «فتنه» از مجموعه چهار فصل ایرانی در سال 1374 در خارج از کشور منتشر شده است.

موسیقی متن:

Dead Can Dance; Cantara, Yulunga & Song of Sibyl

 

 

 

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

در خبری که در رسانه‌های فارسی زبان بازتاب‌های گسترده‌ای داشت «هیلاری‌ کلینتون» وزیر امور خارجه‌‌ی ایالات ‌متحده اعلام کرد که در راستای حمایت از جوانان ایرانی که آینده‌ی ایران را رقم خواهند زد، آمریکا بخشی از محدودیت‌های زمانی ویزای دانش‌جویی را برداشته و امکان ورود چندین‌باره آنان به آمریکا را برای‌شان فراهم کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: «این تغییر به دانش‌جویان ایرانی و کسانی که طبق برنامه‌های مبادله به آمریکا می‌آیند امکان می‌دهد تا با سهولت بیش‌تری مسافرت کنند و از این طریق موجبات پیش‌برد هدف ما در ارتقا جریان آزاد اطلاعات و اندیشه‌ها فراهم خواهد آمد». «کلینتون» خطاب به مردم ایران افزوده است: «تا زمانی که دولت ایران به سرکوب ظرفیت‌های شما ادامه می‌دهد ما در کنارتان خواهیم ایستاد و از آرمان‌ها و حقوق شما پشتیبانی خواهیم کرد.»

واقعیت آن است که دولت «اوباما» در قبال اتفاقات پیش آمده پس از انتخابات در ایران مواضع روشن‌ و شفاف‌تری را نسبت به دولت‌های‌پیشین آمریکا در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است که جای قدردانی دارد. اما آیا حرکاتی مانند تحریم افراد و شرکت‌های مرتبط با سرکوب‌گران‌ مردم در ایران اقدامی کافی بوده است؟ یکی از دغدغه‌های همیشگی دولت آمریکا در برخورد با جمهوری‌ اسلامی، مسئله ‌امنیت‌ ملی ‌آمریکا و بحث دست‌یابی حکومت ایران به انرژی‌ هسته‌ای است. این نگرانی در جای خودش قابل درک است اما تا زمانی که روی‌کرد آمریکاییان به ایران و دولتش از مسایل امنیتی و اقتصادی به سوی مسایل حقوق‌ بشری تغییر جهت نیابد، نمی‌توان امیدی به تاثیر این حرکات بر جمهوری ‌اسلامی داشت. اقدامات آمریکا باید طوری برنامه‌ریزی شود که برای مردم و آزادی‌خواهان جنبه‌ی تشویقی داشته و نوک پیکان تحریم‌ها و تنبیه‌ها به سمت حکومت و ناقضان حقوق‌بشر رفته و بر زندگی مردم ‌عادی تاثیر منفی نگذارد.

روزنامه‌نگاران، کنش‌گران‌ سیاسی مستقل و مدافعان حقوق ‌بشر از آن دست گروه‌هایی بودند که در چند سال اخیر مورد بیش‌ترین و شدیدترین تهاجم‌ها از سوی جمهوری‌اسلامی قرار گرفتند. اینان بازداشت و شکنجه و تحقیر شده و بسیاری از آنان مجبور به ترک میهن شدند. این افراد که به عنوان پناهندگان اندیشه و یا سیاسی در کشورهای دوم منتظر دریافت پاسخ برای پذیرش و ورود به کشورهای سوم هستند، متاسفانه در بدترین شرایط روحی، جسمی و اقتصادی به سر برده و از امنیت جانی برخوردار نیستند، چرا که به سبب روابط خوبی که کشورهایی هم‌چون «ترکیه»، «مالزی» و «قبرس» با جمهوری ‌اسلامی دارند، ماموران اطلاعاتی و امنیتی ایران به راحتی می‌توانند در آن‌ها به هدف‌های‌شان رسیده و به آسانی بگریزند. با وجود آن‌که مسوولان دولت «ایالات‌ متحده‌ی ‌آمریکا» بارها از حمایت خود از معترضین پس از انتخابات سخن گفته‌اند اما متاسفانه تاکنون هیچ حمایت جدی و یا حرکت مثبتی در راستای بهبود و یا تسریع روشن‌شدن وضعیت پناهندگی این گروه صورت نگرفته است. برخی از این عزیزان ماه‌ها و سال‌ها بدون هیچ پشتوانه‌ی مالی و در شرایط وحشت‌ناک اقتصادی و روحی-روانی در انتظار روشن‌شدن وضعیت پرونده‌های‌شان هستند که در موارد بسیاری منجر به پیش‌آمدهای ناگواری برای آنان شده است که به آسانی‌ جبران‌پذیر نمی‌باشد. از وزارت‌خارجه‌ی آمریکا انتظار می‌رود که این موضوع مهم و اساسی را هم مانند بسیاری دیگر از موارد مورد نظر قرار داده و با تغییر و تسریع در انجام مراحل مختلف پرونده‌های پناهندگان‌سیاسی، گامی بلند در حمایت از آزادی‌خواهان ایران بردارد.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

ساخت و ابداع اتوموبیل به‌طور حتم دگرگونی عظیمی را در سیستم حمل و نقل باعث شد و سرعت و حجم جابه‌جایی مسافر در شبکه‌های جاده‌ها را چندین برابر کرد و این روند هم‌چنان نیز ادامه دارد. امروز اتوموبیل تنها به عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی مسافر استفاده نمی‌شود و به عنوان یکی از پرطرف‌دارترین وسایل تفریحی نیز به کار گرفته می‌شود. رشد نیازهای اقتصادی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران شرایط توسعه‌ی سریع ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را به‌وجود آورده است، که موجب تنوع تعداد انواع وسایل نقلیه جاده‌ای شده است. یکی از مخرب‌ترین آثار ازدیاد وسایل نقلیه جاده‌ای افزایش تصادفات جاده‌ای است. این تصادفات موجب زیان‌های جانی و اقتصادی جبران‌ناپذیری می‌شود که کاهش و کنترل آن منوط به برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد تشکیلات نظارتی کارآمد است.

بر اساس بررسی به عمل آمده از روی تصادفات ثبت شده در هر سال 37000 نفر در جاده‌ها می‌میرند که در این جریان هفتاد و پنج  درصد عوامل انسانی مقصر بوده، ده تا پانزده درصد به عامل اتوموبیل و همین میزان درصد هم جاده‌ها باعث تصادف شده‌اند. از آن‌جایی که که در تصادفات نظریه‌ی مشخصی وجود ندارد، بنابراین تعیین پارامترهایی برای مشخص کردن علل وقوع آن کار به مراتب مشکلی است اما در هر صورت رانندگی ماحصل برخورد با چند پارامتر است که شاید بررسی هریک از این مسایل باعث روشن شدن حداقل بخشی از اصل مسئله شود.

این چند سیستم شامل مسئله‌ی شخصیتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی است که نبود هرکدام می‌تواند علتی برای بروز حادثه باشد. یکی از مسایل مهم مسئله‌ی شخصیتی است، یعنی در هنگام رانندگی شخص تمایل به یک نظارت درونی بر خود داشته باشد، در آمار ارایه شده مشخص شده است، که در کشورهایی که مردمش از خود تنظیمی بالایی برخوردارند، میزان تصادفات بسیار پایین‌تر است. به‌طور حتم برای رانندگی در هر کشوری معیارهایی تنظیم می‌شود که از آن‌ها به عنوان معیارهای رایج نام برده می‌شود و اگر رانندگان نتوانند خود را با این معیارها تنظیم کنند و نظارتی بر خود داشته باشند به نتایج اسفناکی منتهی خواهد شد.

پژوهش‌های اقتصادی نشان داده است که متغیرهای اقتصادی نظیر فقر، درآمدهای پایین و زندگی در محلات فقیر‌نشین از جمله عوامل موثر بر تصادفات جاده‌ای هستند. به‌طور مثال آن‌ها که وسایل نقلیه‌ای در اختیار دارند که از استانداردهای اولیه برخوردار نیست و میزان استهلاک و کارکرد هم بالاست همین دلیل این مسئله باعث بروز تصادف می‌شود. از نظر اجتماعی هم مسایلی مانند سبک زندگی و وضعیت خانوادگی با ثبات در تصادفات کمابیش موثر است، برای مثال شخصی که بیش‌تر اوقات خود را بیرون از خانه می‌گذراند و به فعالیت‌هایی مانند فوتبال یا سینما رفتن علاقه‌مند است بیش‌تر در معرض تصادف است. و مهم‌ترین مسئله، مسئله‌ی فرهنگ‌سازی در این رابطه می‌باشد. یعنی علاوه بر میزان و قوانین برای کنترل فرد، اندازه‌ی خودآگاهی و حساس بودن نسبت به سرنوشت خود و دیگران هم در افراد به‌وجود بیاید.

از میان عواملی که در بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارند، سهم پدیده‌های اقلیمی چون لغزندگی در سطح جاده، برف، کولاک، مه، بهمن و یخ‌بندان را نمی‌توان نادیده گرفت. از موضوعات قابل توجه در برنامه‌ریزی و طراحی جاده‌ها و راه‌های جدید، بررسی آثار پدیده‌های اقلیمی در مقیاس محلی، بر حمل و نقل جاده‌ای است، هدف، تامین ایمنی و سلامتی دایم استفاده‌کنندگان و هم‌چنین حفظ ارزش اقتصادی جاده‌ها است. آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در مقیاس کشوری این نگرانی را بیش‌تر می‌سازد. یکی از دلایل بالا بودن رطوبت هوا که باعث تغییرات روحی و خستگی رانندگان می‌شود و از سوی دیگر اضطراب راننده و عجله کردن آن‌ها برای این‌که در وضعیت بارش برف قرار نگیرند از دلایل تشدید تصادفات در این شرایط است. به‌طوری که آگاهی از زمان شروع و خاتمه ریزش برف نقش موثری را در مدیریت عملیات راه‌داری زمستانه، اقدامات ایمنی پلیس راه و آمادگی بیش‌تری رانندگان دارد. بنابراین با توجه به توپوگرافی مسیر و شرایط اقلیمی گوناگون حاکم بر آن‌ها لازم است مطالعات گسترده‌ای در زمینه ایمنی و بالا بردن کیفیت حمل و نقل در منطقه‌ها انجام گیرد.

از دیگر عوامل، ظرفیت جاده‌ها در کشور است. ظرفیت جاده‌ها محدود است و هر ساله بر تعداد خودروهای در حال تردد افزوده می‌شود که بی‌احتیاطی رانندگان نیز مزید بر علت شده است تا آمار تصادفات افزایش یابد. یک کارشناس حمل و نقل در خصوص جاده‌های کشور می‌گوید: «اگر چه ممکن است این فکر در ذهن ایجاد شود که گسترش ساخت و ترمیم جاده‌ها ممکن است هزینه‌بر باشد اما این هزینه با توجه به پتانسیلی که در این حیطه وجود دارد به‌تدریج جبران شده و پس از آن جاده‌ها تنها احتیاج به مراقبت دایمی خواهند داشت. یکی از عوامل مهمی که در جاده‌ها از بروز سوانح و تصادفات جلوگیری می‌کند ارتقای کیفیت رانندگی است. جاده‌های وسیع آسفالته‌ی مناسب و استفاده ‌از تجهیزات و تکنولوژی روز مفید فایده است و زمانی که راننده‌ها در جاده‌ها تردد می‌کنند اگر از شرایط مناسب رانندگی برخوردار باشند به مقررات راهنمایی و رانندگی هم بی‌توجهی نخواهند کرد. به گفته وی در حال حاضر با توجه به افزایش طول جاده‌ها به خصوص جاده‌های روستایی باز هم نیاز به جاده‌های استاندارد بیش‌تری وجود دارد.

بخش دیگری از ایجاد وقوع سوانح جاده‌ای مربوط به نواقص فنی، کمبود تجهیزات ایمنی، عدم بازبینی وسایل نقلیه قبل از سفر توسط راننده است. با عنایت به گستردگی و پراکندگی جمعیت و اولویت دادن به حداقل نیازهای جامعه زمان زیادی که امر آموزش نیاز دارد تا انسان‌ها را در کل جامعه آشنا به فرهنگ رانندگی نمایند. بنابراین قوانین شاید مهم‌ترین عامل به حساب آیند، چرا که قانون خود به خود می‌تواند به‌ترین آموزش را در جامعه اعمال کند. امید است از یک‌سو مسوولان مسئله‌ی تصادفات را به عنوان یک موضوع مهم تلقی کنند و با هماهنگی و برنامه‌ریزی و اقدام قاطع و از سوی دیگر با رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن باشیم.

خسارات مالی ناشی از یک تصادف اگرچه بسیار زیاد است ولی این نوع خسارات کم اهمیت‌ترین اثر حوادث جاده‌ای است. درد و غم و اندوه از دست رفتن جان انسان‌ها و یا ایجاد معلولیت‌های دایمی از اثرات جبران‌ناپذیر تصادفات جاده‌ای است که هزینه‌های آن را نمی‌توان از هیچ بعد مادی محاسبه کرد.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: آینده نیوز

براساس اظهار‌نظر یکی از سران جریان انحرافی، حادثه‌ای بزرگ در چند هفته آینده، شرایط کشور را به سود این جریان تغییر خواهد داد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، طی هفته‌های اخیر تغییر موضع مکرر برخی مسوولان نسبت به موضوعات مختلف، این پرسش را ایجاد کرده که هدف این جریان از وقت کشی چیست؟ و چرا جریان مذکور با تغییر موضع مکرر و عقب‌نشینی، هزینه‌های سنگینی را بدون به‌دست آوردن دستاوردی مشخص پرداخت می‌کند؟ در این شرایط اطلاع از خبری موجب رمزگشایی از علت این رفتارها شد.

بنا به گزارش منبع خبری «آینده» یکی از سران جریان انحرافی به برخی نزدیکان خود گفته است به زودی اتفاق مهمی رخ خواهد داد که روند حوادث را در کشور به سود این جریان تغییر خواهد داد، ظاهرن وی این خبر را از منابع خاص و متصل به غیب خود به دست آورده است. اما این‌که از نظر این جریان چه اتفاقی قرار است طی چندهفته آینده رخ بدهد، محل پرسش است.

یکی از پاسخ‌ها می‌تواند وقوع حادثه‌ای برای یکی از مسوولان ارشد باشد که توازن قوا را برای این جریان بر هم زند و پاسخ دوم به موضوع ظهور خفی بازمی‌گردد که چندماهی است توسط این جریان مطرح می‌شود.

بر اساس برخی روایات -که هم‌چون بسیاری از اخبار و احادیث مرتبط با ظهور چندان قابل اتکا نیستند-  قبل از ظهور امام زمان(عج)، ایشان به صورت مخفیانه در مدینه ظهور کرده و بین یک تا سه سال مقدمات خروج خود و اعلام علنی ظهور را فراهم خواهند کرد.

بر این اساس، ظهور خفی در مدینه رخ داده و تنها اصحاب خاص حضرت از آن مطلع و به بهانه حج به حجاز رفته، با حضرت بیعت می‌کنند. حاکم حجاز نیز از ظهور خفی آگاه شده و برای تضعیف آثار آن، تعداد زیادی (بیش از 20 نفر) را به عنوان مهدی جعلی مطرح می‌کند.

فارغ از صحت و سقم این روایات، گویا سران جریان انحرافی معتقدند که ظهور خفی در حال انجام است و در ماه رجب امسال (14 خرداد امسال) شاهد ظهور خفی خواهیم بود.

براساس نظر این جریان، ظهور امام زمان‌های دروغین در ماه‌های اخیر، در همین راستا انجام شده است.

مطابق با دیدگاه جریان انحرافی، پس از ظهور خفی، نواب امام زمان(عج) (از جمله ولی فقیه) از نیابت ساقط می‌شوند.

برخی شعر مشهور امام خمینی «سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید/ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم» را هم در این راستا ارزیابی می‌کند.

سال گذشته نیز «آینده» از احتمال ارتباط موضوع ظهور با ارسال پیام‌های ویژه برای ملک عبداله پادشاه اردن و علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن که دو کشور اصلی حوادث دوران ظهور هستند، خبر داده بود.

گفتنی است، انتشار سی دی «ظهور بسیار نزدیک است» که با طرح نظیر این مسایل تلویحن دولت دکتر احمدی‌نژاد را دولت زمینه‌ساز ظهور معرفی کرده و  اکنون برخی از مرتبطین این جریان به اتهام دست داشتن در آن دستگیر شده‌اند، با انتقادات گسترده علما مواجه شده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه با بیان این‌که مقابله با آن‌چه وی «جریانات انحرافی» در دولت می‌خواند اعلام کرد در دستور کار وزارت اطلاعات قرار گرفته و گفت: «وزارت اطلاعات به وسیله اقدامات اطلاعاتی با گروه‌های منحرف در کشور برخورد می‌کند.»

به گزارش مهر، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات پیش‌از ظهر روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب دایره‌المعارف شهدای ترور اظهار داشت: «اساسن یکی از کارهای وزارت اطلاعات این است که با جریانات انحرافی که در مجموعه کشور تحت عنوان گروه‌های منحرف فعالیت می‌کنند به وسیله کارهای اطلاعاتی مقابله کند.»

وی هم‌چنین در رابطه با ادامه حضور مجاهدین خلق در کمپ اشرف نیز عنوان کرد: «این حرکتی است که آمریکا و حامیان آن دنبال می‌کنند تا این گروهک تروریستی را حفظ کنند اما باید بدانند که زمان آن‌ها تمام شده و دیگر جایی برای ماندن ندارند.»

در همین راستا برخی از منتقدان اصول‌گرای مجلس از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی خواستار بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در دولت شدند.

بیشتر بخوانید:

«انفصال از‌ خدمات دولتی معاون اجرای محمود احمدی‌نژاد»


 


خبر / رادیو کوچه

حمید بقایی معاون اجرای محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی با حکم دیوان عدالت اداری به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

به گزارش سایت الف، منسوب به اصول‌گرایان روز شنبه در این باره گزارش داد: «بقایی به دنبال تخلفات عدیده در دوره‌ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بقایی تا این لحظه حاضر نشده است که این حکم را اجرا کند و به دنبال برگرداندن آن در دیوان عدالت اداری است.»

لازم به اشاره است در همین راستا شماری از نزدیکان مشایی دستگیر شده‌اند. تنش‌های به‌وجود آمده در جمهوری اسلامی از زمان تلاش احمدی‌نژاد برای برکناری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و مخالفت آیت‌اله خامنه‌ای آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

«محاکمه رحیم‌مشایی باید کنار سران فتنه باشد»


 


شنبه 31 اردی‌بهشت 90/ 21 می 2011

note3اجرا: اعظم

note3استودیو: دامون

note3تقویم‌ تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3پس‌نشینی تند- «پناهندگان سیاسی، فراموش‌شدگان بزرگ»- اکبر ترشیزاد

note3بخش اول خبرها

note3مجله جاماندگان- «رجعت تکراری ما به قعر تاریخ»- شراره سعیدی

note3روان به سلامت- «توهم و هذیانات دکتر روان‌پاک»- علی انجیدنی

note3مجله خبری کابل – آرین

note3دایره شکسته- «وقتی که مرگ برای حضورش در نمی‌زند»- مه‌شب تاجیک

note3بخش دوم خبرها

note3قصه‌های ما، از رویا تا واقعیت- «فتنه»- شهره شعشعانی

note3بخش سوم خبرها

 

 


 


علی انجیدنی / رادیو کوچه

با سلام خدمت آقای دکتر روان‌پاک برنامه دیگری از روان به سلامت را در خدمت شما آغاز می‌کنیم. لطفن در مورد توهم و هذیان و انواع آن برای شنوندگان ما توضیح بفرمایید.


سلام عزیزم‌. شما چرا این‌قدر به انواع علاقه داری‌؟ هر چیزی رو دوست داری انواعش رو ببینی. می‌خوای این‌جا فقط انواع‌شناسی یاد بدم.

حتمن این‌جا هم مثل وسواس اعتقاد دارید که توهم و هذیان انواع نداره و فقط یه جور است.

نه عزیزم . این‌جا من به انواع اعتقاد دارم . به روح هم اعتقاد دارم. می‌خواستم کمی سر به سرت بذارم گلم. بله. توهم یعنی خیال دروغ که می‌تونه شنیداری‌، دیداری‌، لمس کردنی یا هر مدل ناجورتری باشه.

آفرین آقای دکتر. چه عجب امروز تعریف شما با تعاریف بقیه دکترها هم‌خوانی داشت. تعریف هذیان چیه؟

یعنی چی هم‌خوانی داشت؟ من غلط بکنم مثل بقیه دکترها فکر کنم و حرف بزنم. شما به بقیه صحبت گوش کن تا فرق رو بفهمی. هذیان هم یعنی عقیده اشتباه که آن هم درجات و انواعی دارد.

به جون شما بقیه دکترها هم همین تعریف‌ها رو می‌کنند. مطمئنید امروز حالتون خوبه. باورم نمی‌شه.

به جون خودت. چرا جون من رو واسه این موضوعات مزخرف وسط می‌کشی؟ به من چه اونا تعریف‌های من رو به نام خودشون قالب می‌کنند. اگه گذاشتی دو دقیقه پشت سرهم حرف‌هام رو بزنم.

من شرمنده‌ام بفرمایید. تا حالتون خوبه ادامه بدید.

ممکنه اون دکترهای احمق همین کلمات رو به‌کار ببرند ولی مثلن می‌گن طرف توهم زده. خوب این حرف یعنی چی؟ مگه توهم کتکه که زدنی باشه. خیال دروغ را بزنه؟ من می‌گم اینا الکی مدرک گرفتند شما باور نمی‌کنی؟ توهم به آدم القا می‌شه. باز من میام و مثال دکتر روان‌پاک رو می‌زنم‌. اومدن گفتند که دکتر روان‌پاک توهم زده یعنی فکر می‌کنه کارش خیلی درسته‌، طرف‌دار زیاد داره. یه سوت بزنه همه می‌ریزن تو خیابون. خوب عزیزان من این بی‌چاره که از اول این‌جوری نبوده‌. یه کار کوچولو انجام داد شما گفتید به به عجب شاه‌کاری. یه کار دیگه کرد شما گفتین معجزه است به خدا. خوب خانم جان. سه نفر به شما بگن‌: وای چقدر خوشگلی. شما به جنیفر لوپز سلام هم نمی‌کنی!! دروغ می‌گم ؟ چرا حرف نمی‌زنی؟ می‌ترسی؟

هرچی شما بفرمایید

حالا این خیال دروغ در دکتر ما القا می‌شه و اون هم سعی می‌کنه همین دروغ رو به بقیه القا کنه و یک زنجیره توهم ایجاد می‌شه. این‌جاست که می‌رسیم به این نکته که چرا اسم این مرض شده توهم. این از اول تو‌هم بوده که معنی زنجیر‌وار و در هم رفتن رو می‌ده بعد باز طبق معمول زیادی استعمالش کردند شده توهم.

شما رو هر کار بکنند دوباره همون نظریات مختص خودتون رو وارد بحث می‌کنید. من رو باش فکر می‌کردم امروز دیگه حالتون خوبه و یک بحث کاملن علمی رو خواهیم داشت.

تا بمیرد هر که نتواند دید منحصر به‌فرد بودن دکتر روان‌پاک را.

در مورد هذیان چه می‌گویید؟ این عقاید اشتباه چه آسیبی به فرد و خانواده‌اش می‌زند؟

خوب می‌رسیم به هذیان. طرف دچار یک عقیده اشتباه شده که به خودش آسیبی نمی‌زنه‌. باز دکتر روان‌پاک رو مثال می‌زنم. اومده به جن اعتقاد پیدا کرده و فکر کرده که جن‌ها در زیر‌دست‌ها و بالا‌دستی‌هاش نفوذ کرده‌اند. پس می‌ره جن‌گیر استخدام می‌کنه تا جن‌هاشون رو در بیاره. بقیه گیر می‌دن که جن در خودت نفوذ کرده و دعوا می‌شه. کسی که به دکتر روان‌پاک ما کاری نداره. بالا‌دستی‌ها هم که همیشه دست بالا رو دارن. زیر‌دست‌ها هم که از اول بدبخت بودند. می‌مونه اون جن‌گیر فلک‌زده که میافته تو دردسر‌. نتیجه می‌گیریم که هذیان به فرد و اطرافیانش کاری نداره فقط اون وسط مسطی‌ها هستند که آسیب می‌بینند.

خوب شد حداقل با اسم هذیان نتونستید بازی کنید و یه چیزی بسازید. اگه اجازه بدین بریم سراغ تلفن‌های شنونده‌های عزیزمان.

مگه من مرض دارم چیزی از خودم بسازم‌. این حرف‌هایی که من می‌زنم حاصل ده‌ها سال تلاش و پژوهشه. اینا همش پایه و اساس علمی داره. الان من در بالاترین رده‌های علمی دنیا…

شنونده عزیز بفرمایید

شنونده اول: سلام دکتر روان‌پاک. شما در هر برنامه مثال‌های‌تان را از فردی هم‌نام خودتان می‌زنید. منظور خودتون هستید؟

دکتر: عزیز من.چرا باید خودم رو مثال بزنم‌؟ این مثال من ایهام داره. یعنی یه معنای نزدیک به ذهن داره و یه معنای نزدیک‌تر. حالا شما هر کدومش رو دوست داشتی بردار برای خودت.

شنونده اول: آهان. پس شما منظورتون از دکتر روان‌پاک همون رییس….

دکتر: عزیزم اگه من می‌خواستم اسم واقعی کسی رو بیارم که نام مستعار براش درست نمی‌کردم. شما می‌شه بی‌خیال این دکتر ما بشی. مگه فک و فامیلش هستی این‌قدر گیر دادی بهش. مشکل خودت رو بگو.

شنونده اول: من مشکلی ندارم. من برادر این دکتر روان‌پاک فرضی شما هستم. می‌خواستم بگم…

دکتر: آقا من مخلصم. آقا من چاکرم. آقا من غلامم. من فدای صدای شما بشم….

آقای دکتر چرا این‌قدر دست و پاتون رو گم کردین؟ شاید توهم زده یا هذیان داره.

شنونده اول: خودتون توهم  و هذیان دارید. من برادر واقعی ایشان هستم.

بچه‌های اتاق فرمان میگن تماس از شماره‌ای در خارج از کشوره . مطمئن هستیم که ایشان مثل برادر فرضی‌شان متوهم شده‌اند.

شنونده اول: یعنی نمی‌شه من با اهل و عیال فرار کرده باشیم به خارج. دکتر که ما رو به یه بنده خدای تازه از راه رسیده فروخت. ما هم دیدیم با این اوضاعی که داره پیش می‌ره فردا پس‌فردا دکتر رو می‌گیرن یا …

دکتر: بعله. بگذریم. این کلمه متوهم خیلی آدم رو یاد متاهل می‌اندازه‌. راستی خانم مجری شما متاهلید؟

آقای دکتر می‌شه سووال‌های خصوصی رو بذارید بعدن بپرسید. بریم سراغ شنونده دوم.

شنونده دوم: من خدای شما هستم. پروردگار جهان و جهانیان. جناب دکتر، می‌خواستم بگویم که خود را آماده سفر کنید. پرونده شما رو اخیرن برای فرشته مرگ ارسال نموده‌ام. به امید دیدار.

نمی‌دونم چرا امروز همه شنونده‌های ما توهم و هذیان‌های عجیب و غریب دارند؟

من نمی‌دونم هذیان داری یا نداری؟ نمی‌دونم متوهمی یا متاهلی؟ نمی‌دونم پدر و مادر داری یا بی‌کس و کاری؟ نمی‌دونم خدایی یا کدخدایی؟ به فلان جای فلان کس‌ات خندیدی که پرونده من رو به فرشته مرگ دادی. من تا خود خدا رو خاک نکنم از جام تکون نمی‌خورم

حالا چرا شما این‌قدر بهتون بر می‌خوره و ناراحت می‌شین. یه مریض یه چیزی گفت. حالا شما بفرمایید شیوه درمان توهم و هذیان را توضیح بدین.

توهم و هذیان که درمان نداره خانم محترم. فرضن شما دچار توهم مقام و منصب شده‌ای. فکر می‌کنی رییس جمهوری هستی و کارت خیلی درسته. خوب چیکارت کنیم‌. تا برکنار نکنند که کاریت نمی‌شه کرد.

ببخشید مثلن این شنونده قبلی ما که فکر می‌کرد خدا هست رو باید چی‌کار کنیم‌؟ اون رو که نمی‌شه برکنار کرد.

اون که راه‌حلش ساده‌تره. به همه می‌گیم به خدا اعتقاد نداشته باشند‌. خودش از بی‌کاری دق می‌کنه می‌میره.

واقعن دست گلتون درد نکنه با این راه‌حل‌های عالی و بی‌نظیرتون. در همین جا بخشی دیگر از برنامه روان به سلامت را به پایان می‌بریم. تا قسمت بعد خدا نگه‌دار

مگه من نگفتم تا اطلاع ثانوی خدا رو کنار بذارین

باشه، چرا می‌زنی؟ تا بعد بدرود

 

 


 


رادیو کوچه

روز جهانی توسعه فرهنگی- همه ساله چنین روزی در کشورها گرامی داشته می‌شود.

1590 میلادی- عهدنامه «فرهاد پاشا» عهدنامه‌ای میان امپراتوری صفوی و امپراتوری عثمانی، امضا شد. این عهدنامه پس از جنگی طولانی میان آن‌ها از ۱۵۷۸ تا ۱۵۹۰ منعقد شد.

در نبردی به‌نام نبرد «چیلدیر»، سپاه عثمانی موفق شد که سپاه ایران را در نزدیکی منطقه چیلدیر شکست دهد و به بیش‌تر مناطق قفقاز جنوبی دست یابد. پس از چندی، سپاه ایران شروع به پس‌گیری مناطق از دست داده‌اش کرد. در نتیجه سپاه عثمانی بار دیگر به سمت ایران حرکت کرد و در سال ۱۵۸۳ در نبردی به نام نبرد «مشعل‌ها» (که به‌خاطر این‌که نبرد در شب روی داد در آن از مشعل‌های زیادی استفاده کردند و به همین دلیل بدین نام نامیده شده)، سپاه ایران از عثمانی شکست خورد و مناطق قفقاز جنوبی دوباره به‌دست عثمانی افتاد. در طی ۶ سال پس از این فتح، مهم‌ترین اتفاق، فتح تبریز به‌دست عثمانی‌ها بود. با توجه به دیگر مشکلات ایران نظیر جنگ‌های داخلی و جنگ علیه ازبکان، «شاه عباس یکم» مجبور شد تا عهدنامه را امضا کند. در این عهدنامه ایران مالکیت عثمانی را به مناطق اشغالی پذیرفت.

1921 میلادی- «آندره دیمیترویچ ساخاروف» (Andrei Dmitrievich Sakharov) فیزیک‌دان هسته‌ای شوروی در مسکو زاده شد. وی «پدر بمب هسته‌ای» این کشور لقب گرفته ‌است و به عنوان قهرمان دموکراسی و حقوق بشر در شوروی شناخته می‌شود.

او به تئوری‌های فیزیک علاقه داشت و سر‌انجام در همین رشته هم فارغ‌التحصیل شد. پس از بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا، هیتی از طرف دولت روسیه موظف به مطالعه در این زمینه شدند. این تحقیقات با ابتکارات ساخاروف منجر به اختراع اولین بمب هیدروژنی در سال ۱۹۵۲ و به خاطر فعالیت‌هایش برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۵ شد.

ساخاروف عاقبت در  دسامبر ۱۹۸۹ بر اثر حمله قلبی در‌گذشت‌.

1927 میلادی- یک هوانورد آمریکایی به نام «چارلز اگوستوس لیندبرگ» (Charles Augustus Lindbergh (با یک هواپیمای یک موتوره از نیویورک آمریکا برخاست و پس از ۳۳ ساعت و ۲۱ دقیقه پرواز بدون توقف، عرض ۳ هزار و ۶۰۰ مایلی اقیانوس اطلس را طی کرد و در پاریس در فرانسه فرود آمد. این پرواز نخستین پرواز انفرادی و بدون توقف بین دو قاره آمریکا و اروپا بر فراز اقیانوس اطلس بود و شهرت بسیاری را برای لیندبرگ به هم‌راه داشت.

1956 میلادی- پس از دست‏یابی ایالات متحده آمریکا به بمب هسته‏ای و به کارگیری آن در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم، این بار در اوایل دهه 1950 دانش‌مندان آمریکایى برای ساختن بمب هیدروژنی تلاش می‏کردند. قدرت انهدامی این بمب، به درجات بیش‌تر از بمب هسته‏ای بود. آزمایش‏های اولیه این بمب در سال 1952 صورت گرفت. اما در چنین روزی، اولین بمب هیدروژنی آمریکا در جزیره «بی‏کینی» واقع در اقیانوس اطلس آزمایش شد. در این میان حتا دانش‌مندانی نظیر «آلبرت انیشتین» نیز جهانیان را علیه خطرات مرگ‌بار سلاح‏های هسته‏ای آگاه کرد.

——————————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1991 میلادی- «راجیو گاندی» (Rajiv Ratna Gandhi) یکی از رهبران هندوستان در این کشور به دست  مخالفان ترور شد .

1471 میلادی- «آلبرشت دورر» نقاش معروف دوران اصلاحات پروتستانی در آلمان، زاده شد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا (فارسی و انگلیسی)

راسخون

بی‌بی‌سی انگلیسی

نیویورک تایمز

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، بعد از دیدار در کاخ سفید عنوان کردند در خصوص نحوه رسیدن به صلح در خاورمیانه «اختلاف نظر» دارند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما یک روز پیش از آن طی نطقی در واشنگتن گفته بود کشور مستقل فلسطین باید بر اساس مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ تاسیس شود.

آقای نتانیاهو که پیش از این دیدار چارچوب کلی مورد نظر باراک اوباما را رد کرده بود، بعد از این دیدار گفت که شاید در بعضی موارد بشود کوتاه آمد، اما بازگشت به مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ غیرقابل پذیرش است.

با این حال آقای نتانیاهو تاکید کرد که برای تلاش‌های آقای اوباما ارزش قائل است و گفت: «اسراییل صلح می‌خواهد.»

آقای اوباما گفت دو طرف موج اخیر تغییرات سیاسی در منطقه را بررسی و در این مورد که این تغییرات چه تاثیری بر امنیت آمریکا و اسراییل خواهد داشت، بحث کردند.

باراک اوباما گفت دو طرف در مورد کشور آینده فلسطین اختلاف نظر دارند، اما تاکید کرد که این اختلاف نظری بین دو دوست است.

آقای نتانیاهو هم گفت: «در حالی که اسراییل حاضر است برای رسیدن به صلح امتیازهای سخاوت‌مندانه‌ای بدهد، نمی‌تواند به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ برگردد. چون این مرزها غیر‌قابل دفاع هستند.»

آقای نتانیاهو گفت: «صلحی که بر پایه توهم بنا شود، به صخره سخت واقعیات خاورمیانه برخورد خواهد کرد.»

بیشتر بخوانید:

«رد طرح صلح مورد‌نظر آمریکا از سوی اسراییل»


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع: عصر ایران

اداره کل مهاجرت کویت صدور هر نوع مجوز ویژه و ویزا برای سفر خانوادگی، گردش‌گری، ویژه یا بازرگانی، هم‌چنین پیوستن به خانواده خواه به همسر یا فرزندان و ویزاهای کار را برای شهروندان پنج کشور و از جمله ایران متوقف کرد.

دولت کویت ورود اتباع ایرانی به این کشور را تحت هر بهانه و دلیلی تا اطلاع ثانونی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کویتی الوطن، اداره کل مهاجرت کویت صدور هر نوع مجوز ویژه و ویزا برای سفر خانوادگی، گردش‌گری، ویژه یا بازرگانی، هم‌چنین پیوستن به خانواده خواه به همسر یا فرزندان و ویزاهای کار را برای شهروندان پنج کشور و از جمله ایران متوقف کرد.

این پنج کشور، سوریه، عراق، ایران، پاکستان و افغانستان هستند و این ممنوعیت تا اطلاع بعدی معتبر است.

یک منبع امنیتی درکویت نیز دراین باره گفت: «دلیل این موضوع ، مسایل امنیتی است. به دلیل اوضاع این کشورها که با تظاهرات و مطالبات برای سرنگونی حکومت‌ها روبه‌رو هستند(!) شمار زیادی از شهروندان این پنج کشور مقیم کویت تلاش می‌کنند خویشاوندان یا دوستان خود را که ممکن است از سوی دولت‌های خود تحت تعقیب باشند یا ترس از بازداشت داشته باشند به کویت منتقل کنند لذا تا اطلاع بعدی از صدور ویزا برای ورود اتباع این کشور به کویت جلوگیری می‌شود.»

این منبع تاکید کرد این وضعیت موقتی است و در آینده‌ای نزدیک پس از برقراری امنیت در این 5 کشور، وضعیت قبلی صدور ویزا از سرگرفته می‌شود.

در همین راستا وزارت کشور دستوراتی را برای ادارات مربوطه برای توقف صدور ویزای ورود به کویت برای اتباع 5 کشور یاد شده صادر کرده است و این دستور بدون هیچ استثنایی اجرایی می‌شود.


 


خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که محدودیت زمانی ویزای ایالات متحده برای دانش‌جویان ایرانی کاهش یافته است.

ویزای آمریکا برای دانش‌جویان ایرانی و سایر افرادی که بر اساس برنامه‌های تبادل تحصیلی از ایران به ایالات متحده سفر می‌کنند، تاکنون به مدت سه ماه اعتبار داشت و تنها برای یک بار ورود به خاک این کشور صادر می‌شد.

اما خانم کلینتون روز پنج‌شنبه در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که مدت اعتبار این ویزا به دو سال افزایش یافته است و متقاضیان ایرانی مجبور نخواهند بود که هر بار پس از ترک آمریکا، برای ورود مجدد تقاضای ویزا بدهند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا: «از تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۱ به بعد، متقاضیان ایرانی دارنده شرایط برای ویزا در رده‌های F، J و M به منظور تحصیل و تحقیق در رشته‌های غیر‌حساس، غیر‌فنی، و وابستگان آن‌ها، برای دریافت روادید دوساله با امکان ورود مکرر واجد شرایط خواهند بود.»

خانم کلینتون این اقدام را «گامی بزرگ» از سوی دولت باراک اوباما برای حمایت از مردم ایران توصیف کرد.

Click here to view the embedded video.

 


 


خبر / رادیو کوچه

تعدادی از شهروندان اسپانیایی، از شام‌گاه پنج‌شنبه، در میدانی در مادرید، پایتخت این کشور تجمع کرده‌اند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور اعلام کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این افراد از هفته گذشته، میدان پوئرتو دل‌سول (دروازه خورشید) در مرکز مادرید را به اشغال خود در آورده‌اند تا خشم خود را نسبت به دولت و سیاست‌های ریاضتی آن نشان دهند.

گروهی از معترضان، تظاهرات در اسپانیا را با تظاهرات دموکراسی خواهان در میدان تحریر قاهره مقایسه کرده‌اند که منجر به سرنگونی حسنی مبارک شد.

تجمع این افراد در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون انتخاباتی اسپانیا به علت برگزاری انتخابات محلی روز یک‌شنبه، تحصن و تجمع را ممنوع کرده است.

اما دقایقی پس از نیمه شب، هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و شروع به شعار دادن کردند. پلیس هم ممانعتی نکرد.

تظاهرات در اسپانیا از شش روز پیش آغاز شد. به غیر از مادرید، در سایر شهرها نیز تظاهراتی برگزار شده است.

طبق آمار، ۴۵ درصد جوانان در این کشور بیکار هستند.

اقتصاد اسپانیا با کسری بودجه شدید و بده‌کاری‌های هنگفتی مواجه است.

دولت اسپانیا با اعمال سیاست‌های ریاضتی تلاش کرده است بدهی‌های دولتی را کاهش دهد.

طبق قوانین اسپانیا، تجمعات سیاسی یک روز پیش از برپایی انتخابات ممنوع است.

گروهی از تظاهرکنندگان گفته‌اند که آن‌ها از احتمال برخورد پلیس هراس داشتند اما وزیر کشور اسپانیا گفته است که پلیس برای «حل مشکل، مشکل دیگری نمی‌آفریند.»

خوزه لوئیس رودریگز زاپاته رو، نخست وزیر اسپانیا با تظاهرکنندگان احساس هم‌دردی کرده است.

او گفته است: «وظیفه من، گوش کردن است و تلاش برای دادن پاسخی از سوی دولت تا ما بتوانیم وضعیت اقتصادی و استخدامی را هر چه زودتر بهبود بخشیم.»

 

انتظار می‌رود حزب سوسیالیست در انتخابات محلی و منطقه‌ای روز یک‌شنبه، نتایج خوبی به دست نیاورد.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

رسالت

1) شورای نگه‌بان اعلام کرد: سرپرستی رییس‌جمهوری بر وزارت نفت غیرقانونی است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62926

به گزارش فارس، به دنبال طرح سووالات مختلف از اعضای شورای نگه‌بان در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن سرپرستی شخص رییس جمهوری بر وزارت نفت، تعدادی از اعضا مطابق آیین‌نامه داخلی شورای نگه‌بان قانون اساسی از این نهاد استفساریه‌ای را مطرح کردند که شورای نگه‌بان،آن را خلاف اصل 135 قانون اساسی تشخیص داد.

2) آیت‌اله مصباح در دیدار جمعی از سرداران سپاه: هدف گروه منحرفین، ریاست‌ جمهوری آینده است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62932

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «هدف تفکر انحرافی آن است که در آینده این تصور القا شود که تمام فعالیت‌ها و خدمات‌ انجام‌شده در این چند سال از جانب یک نفر منحرف بوده و او بزرگ‌ترین استراتژیست عالم است، بنابراین او باید رییس‌ جمهوری آینده شود.»

خراسان

1) بررسی طرح حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=31&id=721137

دبیر ستاد هدف‌مندی یارانه‌ها از بررسی طرحی به منظور شناسایی خانوارهای کم درآمد خبر داد و گفت: «اگر دولت در بررسی‌های خود به نتیجه برسد، احتمال حذف خانوارهای پردرآمد از دریافت یارانه‌ها وجود دارد.»

2) رییس جمهوری: کشورهای اروپایی با استفاده از تجهیزاتی خاص نمی‌‌گذارند ابرهای بارش‌زا به ایران برسد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=31&id=721135

رییس جمهوری با حضور در استان اراک هم زمان با افتتاح سد و سامانه انتقال آب کمال صالح، سد سیمره در استان ایلام را نیز از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد و با اشاره به اهمیت منابع آبی در دنیای امروز از طراحی غرب برای ایجاد خشک‌سالی در برخی مناطق جهان از جمله ایران خبر داد و گفت: «کشورهای اروپایی با استفاده از تجهیزاتی خاص به گونه‌ای عمل کرده‌اند که ابرها تخلیه شده و ابرهای بارش‌زا به کشورهای منطقه از جمله ایران نرسد.»

جام جم

1) ناتو 8 ناو جنگی لیبی را غرق کرد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100844033589

ناتو در حملات هوایی تازه‌ خود، هشت ناو جنگی نیروی دریایی معمر قذافی را در سواحل طرابلس، الخمس و سرت غرق کرد. به گفته‌ محافل آگاه، برخی از کشورها، تجهیزات نظامی در اختیار رژیم قذافی می‌گذارند.

2) آزادی استراوس کان از زندان با وثیقه یک میلیون دلاری

http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100844029680

قاضی دادگاهی در نیویورک موافقت کرد که دومینیک استراوس کان، رییس سابق صندوق بین‌المللی پول با تودیع وثیقه یک میلیون دلاری از زندان آزاد شود. به گزارش ایسنا، استراوس کان پس از ترک زندان، در آپارتمانی در ناحیه منهتن شهر نیویورک تحت بازداشت خانگی به‌سر خواهد برد.

ایران

1) یارانه نقدی مرحله چهارم واریز شد

http://www.iran-newspaper.com/#

به گزارش خبرنگار «ایران»، در این مرحله به ازای هر نفر مربوط به خردادماه مبلغ 45500 تومان واریز شده است که هر‌یک از سرپرستان خانوار از اول خردادماه می‌توانند یارانه نقدی خود را برداشت کنند.

2) سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه: ادعای هم‌کاری موشکی ایران و کره شمالی بی‌اساس است

http://www.iran-newspaper.com/1390/2/31/Iran/4796/Page/2/Index.htm#

به گزارش ایرنا، الکساندر لوکاشویچ در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو درباره ادعای افراد موسوم به کارشناسان سازمان ملل درباره هم‌کاری موشکی ایران و کره شمالی خاطرنشان کرد: «این نوع اطلاعات را موثق نمی‌دانیم.»

کیهان

1) یورش نظامیان آل خلیفه و آل سعود به دانش‌گاه بحرین

http://www.kayhannews.ir/900231/16.htm#other1607

نیروهای امنیتی بحرین با پشتیبانی نظامیان سعودی به دانش‌گاه بحرین یورش برده و دانش‌جویان و استادان را مورد ضرب و شتم قرار داده و شماری را بازداشت کردند.

2) جلیلی با اشاره به استیصال، تناقض و فریب در سخنان اوباما: آمریکا بازنده اصلی تحولات منطقه است

http://www.kayhannews.ir/900231/2.htm#other205

سعید جلیلی درباره سخنان پنج‌شنبه شب رییس جمهور آمریکا اظهار کرد: «بیداری اسلامی، آمریکا را به استیصال و بن بست کشانده است. آمریکا بازنده اصلی تحولات منطقه است و در باتلاق سال‌ها حمایت از رژیم صهیونیستی و دولت‌های دیکتاتور مانند بن‌علی و مبارک گرفتار شده و با تناقض و فریب نمی‌تواند رهایی پیدا کند.»

آفرینش

1) اعطای یارانه به ایرانیان مقیم خارج بی‌عدالتی است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82652

غلام‌رضا مصباحی‌مقدم گفت: «من یارانه دادن به ایرانیان خارج از کشور را بی‌عدالتی می‌دانم و معتقدم هر خانواده ایرانی که از خارج به داخل بازمی‌گردد، می‌تواند یارانه دریافت کند.»

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام غلام‌رضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌، در خصوص اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها تصریح کرد: «اجرای این قانون برای ما کار بزرگی بود؛ چرا که بیش از دو دهه بعد از انقلاب اسلامی این قانون در حال بررسی برای اجرا بود. البته اگر 20 سال قبل این قانون اجرا می‌شد منافع بسیار بزرگ‌تری برای ما داشت ولی امروز هم از فردا به‌تر است.»

2) آمانو: بحران هسته‌ای ژاپن هم‌چنان جدی است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82625

وکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به بحران هسته‌ایی ژاپن و وضعیت اضطراری نیروگاه فوکوشیما به خبرنگاران گفت که این حادثه‌ی بسیار جدی است و این وضعیت هم‌چنان ادامه دارد. وی افزود: «شرایط هم‌چنان بسیار جدی است اما ما علایمی از پیش‌رفت را مشاهده کرده‌ایم و دولت ژاپن هم برنامه‌ای را برای به ثبات رساندن رآکتورها اعلام کرده است.»

 

 

 

 


 


منبع: نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت که دو عضو سابق سازمان‌های امنیتی ایران در دادگاهی در شهر نیویورک شهادت داده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی از قبل از وقوع حملات یازده سپتامبر در آمریکا اطلاع داشته‌اند.

این روزنامه به نقل از وکلای خانواده‌های تعدادی از قربانیان ۱۱ سپتامبر می‌گوید که در این پرونده دولت فدرال آمریکا به خاطر حمایت مستقیم حکومت ایران از این حملات خواستار دریافت خسارت شده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، یکی از این دو اطلاعاتی سابق که از ایران گریخته‌اند حتا مدعی شده است که حکومت ایران حتا در طراحی حملات تروریستی به خاک آمریکا نیز نقش داشته است.

هویت و جزییات شهادت این دو مامور امنیتی سابق در پرونده‌های دادگاه علنی نشده، ولی به شکل محرمانه در اختیار قاضی دادگاه قرار گرفته است.

نیویورک تایمز در گزارش خود می‌گوید با توجه به این که این ادعا‌ها در مورد اطلاع ایران از وقوع حملات یازده سپتامبر به صورت محرمانه در اختیار دادگاه قرار گرفته به سختی می‌توان به صحت و سقم آن‌ها پی برد.

در پرونده مطرح در این دادگاه منهتن نیویورک همچنین عنوان شده است که دولت ایران و گروه حزب‌اله لبنان در طراحی حملات یازده سپتامبر و کمک به آموزش هواپیماربایان و مسافرت آن‌ها کمک کرده‌اند. پس از وقوع این حملات تروریستی نیز ایران و حزب‌اله به افراد القاعده برای فرار از آمریکا کمک کرده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که احتمال مشارکت ایران در حملات یازده سپتامبر سال‌ها پیش توسط کمیسیون ملی بررسی این حادثه تروریستی مطرح شده و مدت‌ها مورد بحث بوده است.

در شواهد موجود در این پرونده هم‌چنین از برخی از مقامات و وزرای حکومت ایران، رهبران حزب‌اله و افراد شبکه القاعده به عنوان متهم نام برده شده است.

وکلای خانواده‌های قربانیان حوادث یازده سپتامبر از دادگاه خواسته‌اند که این افراد به‌طور غیابی محاکمه شوند. با این حال کار‌شناسان قضایی می‌گویند حتا اگر چنین روشی به کار گرفته شود بعید است بتوان مسئله دریافت خسارت را اجرا کرد.

وکلای شاکیان به دادگاه گفته‌اند که عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌اله، عامل تروریستی جمهوری اسلامی بوده و در سال۲۰۰۰ برای کمک به برنامه‌ریزی برای حملات یازه سپتامبر به عربستان سعودی سفر کرده است.

عماد مغنیه که در سال ۲۰۰۸ به قتل رسید در گذشته نیز از سوی دولت آمریکا به مشارکت و طراحی عملیات بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در سفارت آمریکا و پادگان نیروی دریایی این کشور در شهر بیروت متهم شده بود.

نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که در گزارش کمیسیون ملی بررسی حادثه یازده سپتامبر نیز آمده است که «شواهد مستحکمی وجود دارد که دولت ایران به رفت و آمد افراد القاعده به داخل و خارج از افغانستان قبل از حوادث یازده سپتامبر کمک کرده و برخی از این افراد بعد‌ها جز‌ هواپیماربایان بوده‌اند».

این گزارش همچنین یادآوری می‌کند که گروه حزب‌اله رفت و آمدهای برخی از هواپیماربایان را به ایران در نوامبر سال ۲۰۰۰ از نزدیک تعقیب می‌کرده است.

این کمیسیون در عین حال اعلام کرده است که «هیچ مدرک مشخصی پیدا نکرده که نشان دهد حکومت ایران یا گروه حزب‌اله از طراحی و برنامه‌ریزی حملات یازده سپتامبر اطلاع داشته‌اند. این موضوع نیازمند تحقیقات بیش‌تر از سوی دولت آمریکاست».

وکلای مدافع خانواده قربانیان حوادث یازده سپتامبر می‌گویند که هدف از این شکایت و دادگاه جدید انجام چنین تحقیقاتی است.

بخشی از شواهدی که توسط وکلای خانواده‌های قربانیان به دادگاه ارایه شده است گزارش ده کار‌شناس در مورد رابطه ایران با حادثه یازده سپتامبر است. برخی از این افراد اعضای سابق کمیسیون بررسی حادثه یازده سپتامبر یا مقامات سابق سازمان «سیا» هستند.

به گفته این وکلا، «در گزارش‌های این کار‌شناسان کاملن مشخص است که القاعده برای اجرای عملیات یازده سپتامبر، تهیه پاسپورت‌های واقعی و ورود به آمریکا از کمک ایران استفاده کرده است».

بر اساس شواهد ارایه شده در این پرونده، دو فرد ایرانی که در این پرونده علیه ایران شهادت داده‌اند در بخش ویژه‌ای از وزارت اطلاعات ایران کار می‌کرده و به اطلاعات محرمانه مربوط به حمایت ایران از فعالیت گروه‌های تروریستی دست‌رسی داشته‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با انتشار برخی گزارش‌ها  مبنی بر از تشدید «فشارها» برای بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی، حمید رسایی، نماینده مجلس و از حامیان سابق دولت محمود احمدی‌نژاد، اظهار داشت، قوه قضاییه می‌بایست با بازداشت رحیم‌مشایی به اتهامات وی رسیدگی کند.

وی هم‌چنین در مورد برخی افراد حلقه اول آن‌چه «جریان انحرافی» می‌خواند گفت که باید به اتهامات مالی و سیاسی آن‌ها نیز رسیدگی شود.

به گزارش فارس، حمید رسایی عنوان کرد: «دست‌گاه قضایی با دستگیری برخی افراد شاخص فتنه‌گران مانند فائزه و مهدی هاشمی، مشایی و برخی افراد حلقه اول جریان انحرافی را باید دستگیر کند و به اتهامات مالی و سیاسی آن‌ها در کنار سران فتنه رسیدگی کند.»

پس از  علنی شدن اختلافات بین محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی،  و  آیت‌اله خامنه‌ای، بر سر ابقای وزیر اطلاعات، حملات  اصول‌گرایان حامی رهبر ایران علیه «جریان انحرافی» در دولت دهم تشدید شده است.

در حالی حمید رسایی خواستار بازداشت اسفندیار رحیم مشایی شده است که سردبیر وب سایت «هفت صبح» که گفته می‌شود از حامیان دولت دهم است، می‌گوید: «فشار شدیدی از جانب اقتدارگرایان برای دستگیری و بازداشت مهندس مشایی وارد شده و تلاش می‌شود با دستگیری دوستان نزدیک مهندس زمینه‌چینی برای گسترش دستگیری‌ها صورت گیرد.»

درهمین زمینه، قاسم روانبخش، از شاگردان آیت‌اله مصباح‌یزدی، پیش‌تر گفته بود: «مشایی یک فراماسونر است که باید بازداشت شود.»

بیشتر بخوانید:

«افراد اصلی دور احمدی‌نژاد یا منحرفند یا متهم به فساد»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

طالبان افغانستان یک فرمانده پیشین‌اش را که چندی پیش در ولایت کندز با دولت یک‌جا شده بود، کشتند. گلستان فرمانده پیشین طالبان، به دعوت دولت افغانستان از جنگ دست کشیده و به روند صلح پیوسته بود، اما افراد مسلح طالبان روز گذشته وی را با یک محافظ‌اش ترور کردند.

سعداله یک مقام محلی در ولایت کندز گفت، تحقیقات در مورد روی‌داد کشته شدن این فرمانده طالبان آغاز شده است.

طالبان مسوولیت ترور فرمانده پیشین‌اش را به عهده گرفته است.

این دومین فرمانده تسلیمی طالبان می‌باشد که در یک ماه اخیر در ولایت کندز توسط طالبان کشته می‌شود، پیش از این ملانبی یک فرمانده دیگر این گروه در ولایت کندز کشته شده بود.

تحلیل‌گران و اعضای شورای صلح افغانستان، یکی از موانع بر سر راه صلح را عدم مصوونیت جانی طالبانی که به روند صلح می‌پیوندند، عنوان می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

«افزایش تلاش‌ها برای جلب مخالفان دولت افغانستان به صلح»


 


خبر / رادیو کوچه

دهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران با سقوط پیکان قزوین و پاس همدان به لیگ دسته اول و پیروزی تیم‌های تهرانی استقلال و پرسپولیس به اتمام رسید.

به گزارش مهر، دیدارهای هفته سی‌و‌چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر از ساعت 18 روز جمعه با برگزاری 9 دیدار در شهرهای مختلف پیگیری شد. با نتایجی که در این دیدارها رقم خورد وداع پیکان قزوین و پاس همدان لیگ برتر قطعی شد.

در دیدارهای هفته سی و چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر این نتایج به‌دست آمد: سایپای البرز 2 – سپاهان اصفهان یک، ذوب آهن اصفهان 2 – استیل آذین تهران صفر، پاس همدان صفر – استقلال تهران 2، صنعت نفت آبادان یک – تراکتورسازی تبریز 3، پرسپولیس تهران 5 – پیکان قزوین یک، شهرداری تبریز صفر – فولاد خوزستان 2، راه آهن شهرری 2 – مس کرمان 2، شاهین بوشهر صفر – نفت تهران یک و ملوان بندرانزلی 2 – صبای قم صفر.

در جدول رده‌بندی لیگ برتر سپاهان اصفهان با 66 امتیاز قهرمان شد و استقلال تهران با 65 امتیاز، ذوب آهن اصفهان 63 امتیاز و پرسپولیس تهران 58 امتیاز در مکان‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

«سومین قهرمانی سپاهان و رکوردشکنی امیر قلعه‌نویی»


 


تجمع در مادرید در اعتراض به سیاست‌های دولت

«نخست‌وزیر اسپانیا: وظیفه من گوش کردن به مردم است»

خبر / رادیو کوچه

تعدادی از شهروندان اسپانیایی، از شام‌گاه پنج‌شنبه، در میدانی در مادرید، پایتخت این کشور تجمع کرده‌اند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور اعلام کنند.

این افراد از هفته گذشته، میدان پوئرتو دل‌سول (دروازه خورشید) در مرکز مادرید را به اشغال خود در آورده‌اند تا خشم خود را نسبت به دولت و سیاست‌های ریاضتی آن نشان دهند.

گروهی از معترضان، تظاهرات در اسپانیا را با تظاهرات دموکراسی خواهان در میدان تحریر قاهره مقایسه کرده‌اند که منجر به سرنگونی حسنی مبارک شد.

تجمع این افراد در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون انتخاباتی اسپانیا به علت برگزاری انتخابات محلی روز یک‌شنبه، تحصن و تجمع را ممنوع کرده است.

اما دقایقی پس از نیمه شب، هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و شروع به شعار دادن کردند. پلیس هم ممانعتی نکرد.

تظاهرات در اسپانیا از شش روز پیش آغاز شد. به غیر از مادرید، در سایر شهرها نیز تظاهراتی برگزار شده است.

طبق آمار، ۴۵ درصد جوانان در این کشور بیکار هستند.

اقتصاد اسپانیا با کسری بودجه شدید و بده‌کاری‌های هنگفتی مواجه است.

دولت اسپانیا با اعمال سیاست‌های ریاضتی تلاش کرده است بدهی‌های دولتی را کاهش دهد.

طبق قوانین اسپانیا، تجمعات سیاسی یک روز پیش از برپایی انتخابات ممنوع است.

گروهی از تظاهرکنندگان گفته‌اند که آن‌ها از احتمال برخورد پلیس هراس داشتند اما وزیر کشور اسپانیا گفته است که پلیس برای «حل مشکل، مشکل دیگری نمی‌آفریند.»

خوزه لوئیس رودریگز زاپاته رو، نخست وزیر اسپانیا با تظاهرکنندگان احساس هم‌دردی کرده است.

او گفته است: «وظیفه من، گوش کردن است و تلاش برای دادن پاسخی از سوی دولت تا ما بتوانیم وضعیت اقتصادی و استخدامی را هر چه زودتر بهبود بخشیم.»

انتظار می‌رود حزب سوسیالیست در انتخابات محلی و منطقه‌ای روز یک‌شنبه، نتایج خوبی به دست نیاورد.

……………………………………………………….

«ویدئو/کاهش محدودیت ویزای آمریکا برای دانش‌جویان ایرانی»

خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که محدودیت زمانی ویزای ایالات متحده برای دانش‌جویان ایرانی کاهش یافته است.

ویزای آمریکا برای دانش‌جویان ایرانی و سایر افرادی که بر اساس برنامه‌های تبادل تحصیلی از ایران به ایالات متحده سفر می‌کنند، تاکنون به مدت سه ماه اعتبار داشت و تنها برای یک بار ورود به خاک این کشور صادر می‌شد.

اما خانم کلینتون روز پنج‌شنبه در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که مدت اعتبار این ویزا به دو سال افزایش یافته است و متقاضیان ایرانی مجبور نخواهند بود که هر بار پس از ترک آمریکا، برای ورود مجدد تقاضای ویزا بدهند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا: «از تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۱ به بعد، متقاضیان ایرانی دارنده شرایط برای ویزا در رده‌های F، J و M به منظور تحصیل و تحقیق در رشته‌های غیر‌حساس، غیر‌فنی، و وابستگان آن‌ها، برای دریافت روادید دوساله با امکان ورود مکرر واجد شرایط خواهند بود.»

خانم کلینتون این اقدام را «گامی بزرگ» از سوی دولت باراک اوباما برای حمایت از مردم ایران توصیف کرد.

……………………………………………………….

نخست وزیر اسراییل در دیدار بار اوباما:

«اسراییل صلح می‌خواهد»

خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، بعد از دیدار در کاخ سفید عنوان کردند در خصوص نحوه رسیدن به صلح در خاورمیانه «اختلاف نظر» دارند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما یک روز پیش از آن طی نطقی در واشنگتن گفته بود کشور مستقل فلسطین باید بر اساس مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ تاسیس شود.

آقای نتانیاهو که پیش از این دیدار چارچوب کلی مورد نظر باراک اوباما را رد کرده بود، بعد از این دیدار گفت که شاید در بعضی موارد بشود کوتاه آمد، اما بازگشت به مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ غیرقابل پذیرش است.

با این حال آقای نتانیاهو تاکید کرد که برای تلاش‌های آقای اوباما ارزش قائل است و گفت: «اسراییل صلح می‌خواهد.»

آقای اوباما گفت دو طرف موج اخیر تغییرات سیاسی در منطقه را بررسی و در این مورد که این تغییرات چه تاثیری بر امنیت آمریکا و اسراییل خواهد داشت، بحث کردند.

باراک اوباما گفت دو طرف در مورد کشور آینده فلسطین اختلاف نظر دارند، اما تاکید کرد که این اختلاف نظری بین دو دوست است.

آقای نتانیاهو هم گفت: «در حالی که اسراییل حاضر است برای رسیدن به صلح امتیازهای سخاوت‌مندانه‌ای بدهد، نمی‌تواند به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ برگردد. چون این مرزها غیر‌قابل دفاع هستند.»

آقای نتانیاهو گفت: «صلحی که بر پایه توهم بنا شود، به صخره سخت واقعیات خاورمیانه برخورد خواهد کرد.»

……………………………………………………….

هفته سی و چهارم لیگ برتر،

«پایان لیگ دهم با سقوط پیکان و پاس»

خبر / رادیو کوچه

دهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران با سقوط پیکان قزوین و پاس همدان به لیگ دسته اول و پیروزی تیم‌های تهرانی استقلال و پرسپولیس به اتمام رسید.

به گزارش مهر، دیدارهای هفته سی‌و‌چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر از ساعت 18 روز جمعه با برگزاری 9 دیدار در شهرهای مختلف پیگیری شد. با نتایجی که در این دیدارها رقم خورد وداع پیکان قزوین و پاس همدان لیگ برتر قطعی شد.

در دیدارهای هفته سی و چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر این نتایج به‌دست آمد: سایپای البرز 2 – سپاهان اصفهان یک، ذوب آهن اصفهان 2 – استیل آذین تهران صفر، پاس همدان صفر – استقلال تهران 2، صنعت نفت آبادان یک – تراکتورسازی تبریز 3، پرسپولیس تهران 5 – پیکان قزوین یک، شهرداری تبریز صفر – فولاد خوزستان 2، راه آهن شهرری 2 – مس کرمان 2، شاهین بوشهر صفر – نفت تهران یک و ملوان بندرانزلی 2 – صبای قم صفر.

در جدول رده‌بندی لیگ برتر سپاهان اصفهان با 66 امتیاز قهرمان شد و استقلال تهران با 65 امتیاز، ذوب آهن اصفهان 63 امتیاز و پرسپولیس تهران 58 امتیاز در مکان‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

……………………………………………………….

نماینده مجلس شورای اسلامی:

«محاکمه رحیم‌مشایی باید کنار سران فتنه باشد»

خبر / رادیو کوچه

هم‌زمان با انتشار برخی گزارش‌ها  مبنی بر از تشدید «فشارها» برای بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی، حمیدرسایی، نماینده مجلس و از حامیان سابق دولت محمود احمدی‌نژاد، اظهار داشت، قوه قضاییه می‌بایست با بازداشت رحیم‌مشایی به اتهامات وی رسیدگی کند.

وی هم‌چنین در مورد برخی افراد حلقه اول آن‌چه «جریان انحرافی» می‌خواند گفت که باید به اتهامات مالی و سیاسی آن‌ها نیز رسیدگی شود.

به گزارش فارس، حمید رسایی عنوان کرد: «دست‌گاه قضایی با دستگیری برخی افراد شاخص فتنه‌گران مانند فائزه و مهدی هاشمی، مشایی و برخی افراد حلقه اول جریان انحرافی را باید دستگیر کند و به اتهامات مالی و سیاسی آن‌ها در کنار سران فتنه رسیدگی کند.»

پس از  علنی شدن اختلافات بین محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی،  و  آیت‌اله خامنه‌ای، بر سر ابقای وزیر اطلاعات، حملات  اصول‌گرایان حامی رهبر ایران علیه «جریان انحرافی» در دولت دهم تشدید شده است.

در حالی حمید رسایی خواستار بازداشت اسفندیار رحیم مشایی شده است که سردبیر وب سایت «هفت صبح» که گفته می‌شود از حامیان دولت دهم است، می‌گوید: «فشار شدیدی از جانب اقتدارگرایان برای دستگیری و بازداشت مهندس مشایی وارد شده و تلاش می‌شود با دستگیری دوستان نزدیک مهندس زمینه‌چینی برای گسترش دستگیری‌ها صورت گیرد.»

درهمین زمینه، قاسم روانبخش، از شاگردان آیت‌اله مصباح‌یزدی، پیش‌تر گفته بود: «مشایی یک فراماسونر است که باید بازداشت شود.»

……………………………………………………….

درپی برگزاری تظاهرات پس از نماز جمعه،

«بیست‌وسه‌ کشته در درگیری‌های سوریه»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس آخرین گزارش‌های روز جمعه و در درگیری‌های تازه بین نیروهای امنیتی سوریه با معترضان این کشور در شهرهای مختلف دست‌کم 27 تن که یک نوجوان 11 ساله نیز در میان آن‌ها دیده شده، کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه نیروهای امنیتی به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، هم‌چنین هزاران نفر در دیگر شهرهای سوریه از جمله بانیاس به خیابان‌ها آمده‌اند. این در حالی است که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه دستور داده برای سرکوب مخالفان در بانیاس، تانک و نیروهای ارتش به این شهر اعزام شوند.

به گفته شاهدان عینی و فعالان سیاسی، پس از برگزاری نماز جمعه اعتراضات مشابهی در شهرهای درعا و قامشلی هم گزارش شده است.

این تازه‌ترین دور از اعتراضات مردمی به سیاست‌های بشار اسد است که به گزارش گروه‌های حقوق بشری از چند ماه پیش تاکنون به کشته‌شدن دست‌کم ۸۵۰ نفر انجامیده است.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه چند روز پیش گفته بود که نیروهای امنیتی در رویایی با اعتراضات دو ماه گذشته این کشور دچار اشتباهاتی شده‌اند و از آموزش‌های جدید برای نیروهای پلیس این کشور خبر داده بود.

با این حال او ریشه اعتراضات اخیر در این کشور را به کشورهای بیگانه مرتبط دانسته و از آغاز اعتراضات تا به امروز تغییرات چندانی در سیاست های خود به وجود نیاورده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سخن‌رانی روز گذشته خود به تشریح مواضع و سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخت و از آقای اسد خواست در صورتی که حاضر به انجام اصلاحات گسترده در این کشور نیست، از قدرت خداحافظی کند.

در واکنش به این سخنان آقای اوباما، بشار اسد او را به تحریک معترضان و گروه‌های مخالف داخلی متهم کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است حدود چهار هزار نفر از ساکنان سوریه طی روزهای اخیر به لبنان گریخته‌اند.

به گفته این آژانس، براساس گزارش‌ها دریافتی بسیاری از این افراد به دلیل بمباران‌های سنگین شهر تلکلخ مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

از سویی دیگر یکی از سخن‌گویان وزارت اطلاع‌رسانی سوریه ضمن تکذیب هر‌گونه خبری درباره بمباران و تیرامدازی در شهر تلکلخ گفته است بیست نفر از نیروهای امنیتی در جریان درگیری‌ها با معترضان کشته شدند.

……………………………………………………….

مشاور ارشد مهدی کروبی:

«موافقت با درخواست کروبی برای انتقال به خانه‌ای دیگر»

خبر / رادیو کوچه

براساس گزارش برخی افراد منسوب به رهبران معترضان در ایران، مسوولان امنیتی جمهوری اسلامی با انتقال مهدی کروبی و همسرش به مکانی دیگر موافقت کرده‌اند، تا ساکنان سایر واحدهای مسکونی مجتمع محل سکونت آن‌ها بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مجتبی واحدی، مشاور ارشد مهدی کروبی در گفت‌وگویی ضمن تایید این خبر گفت که در حال حاضر فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی برای ترتیب دادن مقدمات این انتقال به‌طور موقت از حصر خارج شده است.

به گفته مجتبی واحدی این مجتمع آپارتمانی ۸ واحد مسکونی دارد که ۴ واحد آن به مهدی کروبی و فرزندانش تعلق دارد و ۴ واحد دیگر متعلق به افراد دیگری است.

مشاور مهدی کروبی می‌گوید آقای کروبی تا به حال چندین بار از نیروهای امنیتی خواسته بود اجازه دهند آن‌ها به مکان دیگری منتقل شوند تا ساکنان واحدهای دیگر این مجتمع آپارتمانی بتوانند به خانه‌هایشان برگردند، اما هر بار با این درخواست مخالفت می‌شد.

در روز سوم اردیبهشت ماه امسال برای نخستین بار در چند ماه گذشته به فاطمه کروبی اجازه داده شد برای درمان پزشکی چند روز از خانه خارج شود.

اکنون بار دیگر با خروج خانم کروبی از منزل موافقت شده و او در پی یافتن مکانی دیگری است تا محل حبس او و همسرش به آن‌جا منتقل شود، اما به گفته مجتبی واحدی با توجه به این‌که نیروهای امنیتی برای چنین مکانی «ویژگی‌های خاصی» تعریف کرده‌اند، هنوز خانواده آقای کروبی چنین محلی را پیدا نکرده‌اند.

لازم به یادآوری است تنها چند روز پس از تظاهرات مخالفان در ایران در روز ۲۵ بهمن ماه سال گذشته، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل مسکونی مهدی کروبی و همسرش آن‌ها را تحت بازداشت خانگی قرار دادند و دیگر واحدهای مسکونی مجتمع محل اقامت آقای کروبی را هم تخلیه کردند.

……………………………………………………….

با حکم دیوان عدالت اداری:

«انفصال از‌ خدمات دولتی معاون اجرای محمود احمدی‌نژاد»

خبر / رادیو کوچه

حمید بقایی معاون اجرای محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی با حکم دیوان عدالت اداری به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

به گزارش سایت الف، منسوب به اصول‌گرایان روز شنبه در این باره گزارش داد: «بقایی به دنبال تخلفات عدیده در دوره‌ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بقایی تا این لحظه حاضر نشده است که این حکم را اجرا کند و به دنبال برگرداندن آن در دیوان عدالت اداری است.»

لازم به اشاره است در همین راستا شماری از نزدیکان مشایی دستگیر شده‌اند. تنش‌های به‌وجود آمده در جمهوری اسلامی از زمان تلاش احمدی‌نژاد برای برکناری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و مخالفت آیت‌اله خامنه‌ای آغاز شد.

……………………………………………………….

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی:

«مقابله با جریانات انحرافی در دستور کار وزارت اطلاعات»

خبر / رادیو کوچه

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه با بیان این‌که مقابله با آن‌چه وی «جریانات انحرافی» در دولت می‌خواند اعلام کرد در دستور کار وزارت اطلاعات قرار گرفته و گفت: «وزارت اطلاعات به وسیله اقدامات اطلاعاتی با گروه‌های منحرف در کشور برخورد می‌کند.»

به گزارش مهر، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات پیش‌از ظهر روز شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب دایره‌المعارف شهدای ترور اظهار داشت: «اساسن یکی از کارهای وزارت اطلاعات این است که با جریانات انحرافی که در مجموعه کشور تحت عنوان گروه‌های منحرف فعالیت می‌کنند به وسیله کارهای اطلاعاتی مقابله کند.»

وی هم‌چنین در رابطه با ادامه حضور مجاهدین خلق در کمپ اشرف نیز عنوان کرد: «این حرکتی است که آمریکا و حامیان آن دنبال می‌کنند تا این گروهک تروریستی را حفظ کنند اما باید بدانند که زمان آن‌ها تمام شده و دیگر جایی برای ماندن ندارند.»

در همین راستا برخی از منتقدان اصول‌گرای مجلس از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی خواستار بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی شدند.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته