-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۰, جمعه

Latest News from Koocheh for 05/20/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بر اساس آخرین گزارش‌های روز جمعه و در درگیری‌های تازه بین نیروهای امنیتی سوریه با معترضان این کشور در شهرهای مختلف دست‌کم 23 تن که دو نوجوان نیز در میان آن‌ها دیده شده، کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«بیست‌وسه‌ کشته در درگیری‌های سوریه»

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

براساس گزارش برخی افراد منسوب به رهبران معترضان در ایران، مسوولان امنیتی جمهوری اسلامی با انتقال مهدی کروبی و همسرش به مکانی دیگر موافقت کرده‌اند، تا ساکنان سایر واحدهای مسکونی مجتمع محل سکونت آن‌ها بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مجتبی واحدی، مشاور ارشد مهدی کروبی در گفت‌وگویی ضمن تایید این خبر گفت که در حال حاضر فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی برای ترتیب دادن مقدمات این انتقال به‌طور موقت از حصر خارج شده است.

به گفته مجتبی واحدی این مجتمع آپارتمانی ۸ واحد مسکونی دارد که ۴ واحد آن به مهدی کروبی و فرزندانش تعلق دارد و ۴ واحد دیگر متعلق به افراد دیگری است.

مشاور مهدی کروبی می‌گوید آقای کروبی تا به حال چندین بار از نیروهای امنیتی خواسته بود اجازه دهند آن‌ها به مکان دیگری منتقل شوند تا ساکنان واحدهای دیگر این مجتمع آپارتمانی بتوانند به خانه‌هایشان برگردند، اما هر بار با این درخواست مخالفت می‌شد.

در روز سوم اردیبهشت ماه امسال برای نخستین بار در چند ماه گذشته به فاطمه کروبی اجازه داده شد برای درمان پزشکی چند روز از خانه خارج شود.

اکنون بار دیگر با خروج خانم کروبی از منزل موافقت شده و او در پی یافتن مکانی دیگری است تا محل حبس او و همسرش به آن‌جا منتقل شود، اما به گفته مجتبی واحدی با توجه به این‌که نیروهای امنیتی برای چنین مکانی «ویژگی‌های خاصی» تعریف کرده‌اند، هنوز خانواده آقای کروبی چنین محلی را پیدا نکرده‌اند.

لازم به یادآوری است تنها چند روز پس از تظاهرات مخالفان در ایران در روز ۲۵ بهمن ماه سال گذشته، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل مسکونی مهدی کروبی و همسرش آن‌ها را تحت بازداشت خانگی قرار دادند و دیگر واحدهای مسکونی مجتمع محل اقامت آقای کروبی را هم تخلیه کردند.

بیشتر بخوانید:

«خواستار آزادی رهبران معترضان در ایران هستیم»

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس آخرین گزارش‌های روز جمعه و در درگیری‌های تازه بین نیروهای امنیتی سوریه با معترضان این کشور در شهرهای مختلف دست‌کم 23 تن که دو نوجوان نیز در میان آن‌ها دیده شده، کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه نیروهای امنیتی به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، هم‌چنین هزاران نفر در دیگر شهرهای سوریه از جمله بانیاس به خیابان‌ها آمده‌اند. این در حالی است که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه دستور داده برای سرکوب مخالفان در بانیاس، تانک و نیروهای ارتش به این شهر اعزام شوند.

به گفته شاهدان عینی و فعالان سیاسی، پس از برگزاری نماز جمعه اعتراضات مشابهی در شهرهای درعا و قامشلی هم گزارش شده است.

این تازه‌ترین دور از اعتراضات مردمی به سیاست‌های بشار اسد است که به گزارش گروه‌های حقوق بشری از چند ماه پیش تاکنون به کشته‌شدن دست‌کم ۸۵۰ نفر انجامیده است.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه چند روز پیش گفته بود که نیروهای امنیتی در رویایی با اعتراضات دو ماه گذشته این کشور دچار اشتباهاتی شده‌اند و از آموزش‌های جدید برای نیروهای پلیس این کشور خبر داده بود.

با این حال او ریشه اعتراضات اخیر در این کشور را به کشورهای بیگانه مرتبط دانسته و از آغاز اعتراضات تا به امروز تغییرات چندانی در سیاست های خود به وجود نیاورده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در سخن‌رانی روز گذشته خود به تشریح مواضع و سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخت و از آقای اسد خواست در صورتی که حاضر به انجام اصلاحات گسترده در این کشور نیست، از قدرت خداحافظی کند.

در واکنش به این سخنان آقای اوباما، بشار اسد او را به تحریک معترضان و گروه‌های مخالف داخلی متهم کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است حدود چهار هزار نفر از ساکنان سوریه طی روزهای اخیر به لبنان گریخته‌اند.

به گفته این آژانس، براساس گزارش‌ها دریافتی بسیاری از این افراد به دلیل بمباران‌های سنگین شهر تلکلخ مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

از سویی دیگر یکی از سخن‌گویان وزارت اطلاع‌رسانی سوریه ضمن تکذیب هر‌گونه خبری درباره بمباران و تیرامدازی در شهر تلکلخ گفته است بیست نفر از نیروهای امنیتی در جریان درگیری‌ها با معترضان کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

«پژواک شعارهای مردم بر پشت‌بام‌های تهران شنیده می‌شود»

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

در ادامه سلسله برنامه‌های شبستان عتیق قصد داشتم تا بر تاثیرات فرهنگی جمهوری اسلامی بپردازم که آقای «خاتمی» بهانه‌ای ایجاد نمود برای ارایه شواهد گویا، سخنان رییس‌جمهوری اسبق ایران و واکنش‌های بسیار متفاوت در قبال آن، قبل از آن‌که موجب توجه به سخنان او که با توجه به شناخت عمومی از ایشان قابل پیش‌بینی بود، توجه اصلی را به واکنش‌های ایجاد کرده جلب می‌نماید، آیا این تضاد آرا تا به این حد و تا این سقف، نشانه‌ای از بیماری جامعه ایرانی‌است؟

آیا این حملات کلامی و درگیری‌های کینه‌توزانه معمولی است؟ آیا قسمت اعظم نظرات بیان‌شده از سوی اپوزیسیونی با دشمن واحد نبود؟ آیا آقای خاتمی به‌عنوان رییس‌‌جمهوری اسبق ایران از احساسات تحریک‌شده مردمش مطلع نبود؟ آیا او با قصد توهین به مردمی بی‌ثبات روانی، درصدد سواستفاده از فضای کنونی و ملتهب حاکمیت برای بازگشت به قدرت بود؟ و چگونه است که این صف‌بندی تا به این حد جدی شکل می‌گیرد؟ شاید پاسخ به این سوالات نتیجه‌گیری مناسبی برای چرایی ثبات نظام جمهوری اسلامی باشد .

در ابتدا باید بیان کرد که کاستی‌ها و عیوب فرهنگی از آن‌جا که مختص تمامی تمدن‌های شناخته‌شده است، نباید با جبهه‌گیری نژادی به این مسئله پرداخت، این نوشته تنها بازخوانی مسلمات است و ما برای شناخت معضلات کنونی به این پیش‌فرض‌ها می‌پردازیم:

ما خود خوب می‌دانیم که دارای مشترکات فرهنگی مشابهی هستیم، مشخصه‌هایی مانند‌: محافظه‌کاری افراطی، احساساتی آنی، گذرا، کم‌عمق و غیر قابل اطمینان، آرمان‌گرایی و نژادپرستی از روی عدم اعتماد به نفس، قانون‌گریزی و مهم‌تر از همه ترسی خودخواهانه که نمود آن در بی‌توجه‌ای به آزادی‌های دیگران معلوم می‌شود.

ما خود خوب می‌دانیم که دارای مشترکات فرهنگی مشابهی هستیم، مشخصه‌هایی مانند‌: محافظه‌کاری افراطی، احساساتی آنی، گذرا، کم‌عمق و غیر قابل اطمینان، آرمان‌گرایی و نژادپرستی از روی عدم اعتماد به نفس، قانون‌گریزی و مهم‌تر از همه ترسی خودخواهانه که نمود آن در بی‌توجه‌ای به آزادی‌های دیگران معلوم می‌شود

تمامی این مشخصه‌های فرهنگی به دلایلی آشکار اتفاق افتاده و انکار آن راه رهایی نیست، ما محافظه‌کار و بدبینیم زیرا در سال‌های بسیاری با شعار مذهبی تقیه مورد انواع استثمارهای آشکار و پنهان قرار گرفته‌ایم، ما آموزشی عرفی دیده‌ایم که باید مال خود را سفت بچسبیم تا همسایه‌مان را دزد نکنیم، اگر تنها به همین یک دلیل توجه کنیم درخواهیم یافت که اعتمادی حتا جزیی جرمیست غیرقابل بخشش، شعار این‌ است، آن‌که اعتماد می‌کند، مقصر است نه آن‌که خیانت می‌کند، این باور آن‌گاه که از نسلی به نسل دیگر ارث رسد و علم به آن‌که تقیه نیز راه را برای نیروی حریف که حتا می‌تواند برادر خونی ما باشد، باز گذاشته، حاصلی ندارد جز محافظه‌کاری افراطی در تمامی رفتار و افکار ما .

ما ایران‌یان احساساتی نامطمئن و آنی داریم، زیرا بلوغ حسی در ما یا هرگز اتفاق نمی‌افتد یا به آن حد دیر انجام می‌شود که موجی از سرخوردگی موجب افسردگی می‌شود، بسیاری از اتفاقات در ظرف مکانی و زمانی مناسب باید به پختگی برسند، وقتی در سنین مناسب اتکا به خود، ارتباطات مناسب و پردست‌انداز با جنس مخالف، چالش‌های جدی برای تصاحب حرفه، شغل، پول، تحصیل .. را جوانی در سن مناسب تجربه نکرد، در کشوری که به‌علت تبعیض جنسیتی در قرن 21 هنوز برتری‌های نرینه موجب قلیان احساساتی کور و تایید‌شده از سوی جامعه‌ای دگم و عقب‌افتاده جریان داردف حاصلی جز آن نخواهد داشت که زنانی حسود، نامطمئن با احساساتی مبتذل در سطح کودکان داشته باشد.

و مردانی هیجان‌زده که تنها تفاوت ابراز احساسات‌شان با هم‌جنسان‌شان در گونه‌های جانوری دیگر، خیانت‌های پیش‌پاافتاده و هرزه می‌شود، عدم چالش‌های مناسب حسی در تمامی زمینه‌ها، وقتی سال‌های ممتدی ادامه یابد موجب می‌شود که به جای ترفندهای هنرمندانه و مبتکرانه برای یافتن راه‌های حل صحیح جای خود را به دم‌دستی‌ترین روش‌های بی‌تعقل داده و هنر طی کردن آرام و متین مسیر تعالی احساسات به جیغ‌کشیدن کودکان عقب‌افتاده‌ای مانند شود که در جا زده و در همه حال منتظر معجزه‌ای از بالا هستند .

ما ایران‌یان بسیار متعصبانه سعی در تحقیر ملل دیگر و یادآوری برتری‌های خود به انواع سبک‌های گوناگون داریم، این مشکل در خارج از کشور بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. هر‌چه حسادت ما اوج می‌گیرد، طعنه‌ها و بدبینی‌های‌مان بزرگ‌تر می‌شود، من تصور می‌کنم شاید این خنده‌های موذیانه‌مان نوعی پوشش بر عدم اعتماد به نفس‌مان باشد، بارها شاهد بوده‌ایم که در مواجهه با ملتی که در بسیاری از مراحل از ما فرسنگ‌ها پیش‌ افتاده‌اند، ما در تمامی آداب و سنن و رفتارشان ریزبینانه به‌دنبال حقارت‌های‌شان هستیم، چرا؟ آیا رسالتی برای تبدیل دنیا به بهشت برین بر گردن داریم؟

آیا تا به آن حد به خود مطمئن‌ام که حاضر به قیاس خود با آنان باشیم؟ تصور می‌کنم پاسخ‌های منصفانه منفی است، مشکل در جایی دیگر است، شاید ما مردمانی باشیم که با احساس درماندگی و یاس به گذشته خود نگریسته و در پس تاراج گذشته‌های دور خود بیگانگانی را مقصر می‌بینیم که تمام بزرگی‌شان را از ما دزدیده‌اند و همین حس اغفال‌شدگی موجی از نفرت پنهان را در ما بیدار می‌کند، البته ما حتا به هم‌وطنان‌مان در خارج از کشور هم حس خوبی نداریم، نه تنها در این ابعاد بزرگ که در مقیاسی کوچک‌تر نسبت به همسایه، عروس تازه وارد به خانواده‌مان، هرکس که از ما نباشد، شاید این حس ارثی نشات‌گرفته از سال‌ها تحقیرشدگی از سوی کسانی باشد که بیگانه بودند و در تضاد با منافع ما در کشورمان بر خودمان حاکم شدند، ما مانند گذشتگان‌مان با مدارا با بیگانه به‌صورتی موذیانه سعی در تخریب از زیر را داریم، ما ایران‌یان سال‌ها با اعراب، مغول‌ها، ترک‌ها… مدارا کردیم و سرانجام سنگ زیر آسیا ماند و آن‌ها رفتند، عدم اعتماد به نفس در مبارزه آشکار ارثی ‌است که در خون و رگ ما جان گرفته و حال سال‌ها پس از آن تهاجم‌ها تبدیل به روح جمعی‌مان گشته و ترجیح می‌دهیم به جای هرگونه مبارزه‌ای برای تصاحب جای‌گاه‌های جهانی منتظر نابودی کشورهای بزرگ بوده و پس از آن سهم خود را از بزرگی دنیا بیابیم.

تمامی قوانین از نظر یک ایرانی واقعی محدودیت‌هایی است که به زور بر او تحمیل شده، او مظلوم واقع شده، زیرا مجبور به رعایت آدابی است که نمی‌پسندد‌. از آن‌جا که هرگز، هرگز در کشور ما ایران، حکومتی مردم‌سالار و محبوب و غیر طبقاتی حاکم نبوده، از نگاه یک ایرانی، تمامی قوانینی که حتا خود به خوبی می‌داند ادامه حیات اجتماعی بدون آن‌ها ممکن نیست، دسیسه‌هایی از سوی مافوق‌ها برای آزار او است، با وجود این تفکر نهادینه شده مسلمن هر کسی به خود حق می‌دهد در اولین فرصت این ریسمان‌های دست و پاگیر را پاره کرده و از آن رهایی یابد، البته رعایت قوانین در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور خودمان راحت‌تر است زیرا در این صورت ابتدا برای نمایش برتری نژادی‌مان و سپس از آن‌جا که واضع آن قصد تحقیر ما را نداشته، رعایتش قابل انجام‌تر می‌نماید .

به جرات باید معترف بود که ما ایران‌یان ترسو هستیم، ترسوی‌ایم، زیرا به علل بسیاری مانند: «عدم اعتماد به نفس»، «عدم بلوغ احساسات»، «آرمان‌گرایی سرکوب‌شده»، خودخواهی فردی و محافظه‌کارانه‌… خود را قادر به رویارویی نمی‌بینیم، البته این ترس نمودهایی گوناگون دارد، از آزار و تحقیر ضعیف‌ترها، از میان بردن کوچک‌ترین حقوق ابتدایی‌شان برای ترس از رشد آن‌ها و برتری‌شان برما که شواهدی مانند رواج مردسالاری در فرهنگ‌مان داشته تا ترس از بزرگان و قدرت‌مندان که موجب تملق‌گویی و دست‌بوسی و در انتها کینه‌‌پروری و حسادت‌های طبقاتی ماندگار دارد.

این صفات کلی را ذکر کردم تا به چرایی تضادهای فعلی‌مان برسم، حداقل سود موشکافی منصفانه این گره‌های تاریخی به گردن گرفتن برخی از بی‌لیاقتی‌است، که اعتراف به کاستی‌ها نیز از سوی ما ایران‌یان خود هنری درخوراست، در برنامه بعدی با توجه به این پیش‌فرض‌ها به چرایی درگیری‌های کنونی می‌پردازیم.

 


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

خوابیدن یکی از کارهایی است که در طول شبانه‌روز انجام می‌دهیم حالا ممکن است یکی سه ساعت بیش‌تر در طول شبانه‌روز نخوابد و دیگری نیمی از زندگی‌اش را در خواب باشد. اما این که چه میزان خوابی مناسب است و با کم‌خوابی و پرخوابی چگونه برخورد کنیم موضوعی است که در برنامه امروزم به آن می‌پردازم.

شما از کدام دسته افراد هستید؟ آن‌ها که شب‌ها خوابشان نمی‌برد یا آن‌ها که تا سرشان را می‌گذارند روی بالش به خواب می‌روند؟ در شبانه روز چند ساعت می‌خوابید؟ اصلن فکر می‌کنید پرخوابید یا کم‌خواب؟

آن‌چه که مسلم است این است که هر فردی در طول شبانه روز به خواب کافی نیاز دارد اما میزان خواب مورد نیاز هر کسی به‌طور چشم‌گیری در طول عمرش فرق می‌کند و به ویژگی‌هایی مثل سن، میزان فعالیت، سلامت عمومی و عادت‌های زندگی او بستگی دارد.

خواب برای تازه و سالم نگاه‌داشتن ذهن و جسم لازم است اما به همان نسبت که زیاد خوابیدن مضر است، کم‌خوابی نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. براساس توصیه کارشناسان سلامتی، یک فرد بزرگ‌سال سالم بهتر است خواب شبانه‌ای حدود هفت تا نه ساعت داشته باشد.

پرخوابی

اما ببینیم پرخوابی چه اثراتی بر روی روح و جسم شخص دارد:

پرخوابی دارای عوارض جسمی هم‌چون کم‌شدن انرژی و اختلال در حافظه است و از عوارض روحی آن نیز می‌توان به از دست‌دادن خلاقیت، داشتن احساس ناخوش‌آیند از گذراندن بیهوده زمان در خواب، مشکلات اجتماعی و در مجموع احساساتی چون اضطراب، گیجی و سردرگمی اشاره کرد.

عامل‌های پرخوابی

پرخوابی می‌تواند دلایل مختلف جسمی و روحی داشته باشد.

بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها می‌توانند سبب خوابیدن طولانی شوند از جمله: «دیابت»، «چاقی»، «سردرد»، «کمردرد»، «افسردگی»، بیماری‌های «قلبی» و «کم‌کاری تیروئید.»

هرچندکه همیشه پرخوابی دلیلی پزشکی ندارد.

گاهی هم افراد به‌دلیل آن که در شب از بی‌خوابی رنج می‌برند یا خواب عمیقی ندارند، به پرخوابی در روز مبتلا می‌شوند.

بحران‌های اقتصادی یا اجتماعی

رکود وضعیت اجتماعی، اقتصادی نیز با خواب زیاد ارتباط دارد. هم‌چنین هر‌چه سن بالاتر می‌رود انسان بیش‌تر دچار پرخوابی می‌شود.

گاهی نیز شرایط روحی و یا احساسی افراد سبب می‌شود که فرد پرخواب شود. برای مثال افسردگی، نداشتن انگیزه، ترس، اضطراب و خستگی. حتا فصل‌ها نیز در افزایش میزان  خواب اثر دارند.

رهایی از پرخوابی

برای درمان پرخوابی باید در گام نخست احساس خود را نسبت به خواب تغییر دهید و به خواب در حد تعادل علاقه داشته باشید.

با برنامه‌ریزی روزانه انگیزه‌های مناسبی برای بیداری داشته باشید.

برای خود، زمان خواب و بیدار‌شدن منظمی تنظیم کنید تا ساعت بیولوژیک، بدن شما را نیز تنظیم کند و شما براساس عادت در ساعت مشخصی از خواب بر‌خیزید. به این ترتیب وقتی به زمان‌های اضافی که در خواب می‌گذرانید فکر می‌کنید از وحشت این همه زمان تلف‌شده دیگر خوابتان نمی‌برد.

کم‌خوابی

کم‌خوابیدن هم مثل زیاد خوابیدن عوارض منفی خودش را دارد از جمله این که بدن از انرژی کافی در طول روز برخودار نیست.‌

یک نکته جالب هم درباره کم‌خوابی یا بی‌خوابی شبانه این است که براساس تحقیق‌های انجام‌شده، شب بیداری برابر با 3 کیلومتر راه رفتن انرژی مصرف می‌کند. این نتایج نشان می‌دهند که افراد زمانی که در تخت بیدار می‌مانند نسبت به زمانی که در ‌خوابند، انرژی بیش‌تری مصرف می‌کنند. 8 ساعت بیداری در تخت حدود 135 کالری بیش‌تر از 8 ساعت خوابیدن در تخت می‌سوزاند.

این امر نشان می‌دهد که درواقع میزان صرفه‌جویی انرژی در طول یک خواب خوب بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

یک چرت کوتاه خرگوشی

اما دانش‌مندان توصیه دیگری هم در زمینه خواب دارند و آن این که یک چرت سبک و کوتاه حتا  6دقیقه‌ای می‌تواند بیش‌تر از یک خواب عمیق حافظه را تقویت کند‌.

البته گفته می‌شود چرت روزانه تاثیرات مثبت دیگری از قبیل کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کنترل بهتر فشارخون  را نیز به هم‌راه دارد. اما به‌نظر می‌رسد یک چرت روزانه حتا خیلی کوتاه، به‌عنوان فرصتی برای کسب آرامش و استراحت در این دنیای شلوغ و پرتنش، می‌تواند نقش مهمی در عمل‌کرد مغز و نیز سلامت جسم انسان داشته باشد.

خواب و زیبایی بوست

و آخرین نکته‌ای که در این برنامه اندر فواید خواب مناسب به آن اشاره می‌کنم این است که  شب بهترین زمان برای نشاط بخشیدن به جسم و روح است، انواع بافت‌ها ترمیم می‌شوند و عضلات استراحت می‌کنند و به همین دلیل بعد از بیدارشدن فرد احساس بهتری دارد. هم‌چنین سرعت و شدت سنتز بافت‌ها در طول خواب عمیق و به‌طور معمول از ساعت 12 نیمه شب تا 4 بامداد افزایش می‌یابد. بنابراین اگر به هر دلیلی بین ساعات 00:00 تا 4:00 بیدار بمانید این روند مختل می‌شود.

از سویی با توجه به این نکته می‌توان دریافت که خواب راحت چه‌قدر بر سلامت بافت‌های مختلف بدن تاثیر‌‌گذار است و در نتیجه هر عاملی که به خواب بهتر شما کمک کند به سلامت پوست و زیبایی‌تان هم کمک خواهد کرد.

بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که با توجه به این که پوست حکم جلد بدن را دارد و از بدن محافظت می‌کند و از طرفی در طول شب نیز به خواب نمی‌رود بهتر است با مواد پاک‌کننده تمامی سلول‌های مرده و آلودگی‌هایی که در طول روز بر پوست‌ انباشته‌شده‌ را زدود و با محصولات مناسب هر نوع پوست‌ در طول شب از آن مراقبت کرد.

هم‌چنین برای پرهیز از پف‌کردن صورت حتمن عادت کنید که به پشت بخوابید با بالشی راحت زیر سرتان تا سیال‌های بدن در پلک‌ها و صورت جمع نشوند و تورم ایجاد نشود.

منبع‌ها

سلامت

همشهری

بی‌بی‌سی


 


دکتر آویده مطمئن فر / رادیو کوچه

avideh@kchemail.com

سکته قلبی یا «انفرکتوس میوکارد» وقتی اتفاق می‌افتد که شریان‌های «کرونر» مسوول خون‌رسانی به قلب مسدود شوند. بیش‌تر حملات قلبی توسط یک لخته‌خون ایجاد می‌شوند که یکی از شریان‌های کرونر را مسدود می‌کند. اگر جریان خون مسدود شود، به ماهیچه قلب اکسیژن نمی‌رسد و سلول‌های قلب می‌میرند. بعضی از حملات قلبی ممکن است روی عمل‌کرد قلب تاثیر نگذارد، اما بعضی دیگر ممکن است روی توانایی قلب به پمپ کردن خون به‌طور جدی دخالت داشته باشد. گاهی اوقات یک حمله قلبی ممکن است به ایست قلبی منجر شود. تقریبن هر سال در کانادا ۷۰ هزار حمله قلبی رخ می‌دهد، این یعنی یک حمله قلبی هر هفت دقیقه. به گفته سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۲‌، بیش از ۱۲‌درصد از کل مرگ و میر در سراسر جهان نتیجه یکی از بیماری‌های «ایسکمیک» قلبی بوده است. در کشورهای توسعه‌یافته، حمله قلبی علت اصلی منجر به مرگ است.

«آترواسکلروز» باعث ایجاد پلاک در دیواره‌های عروق کرونر می‌شود. پلاک از کلسترول و سلول‌های دیگر تشکیل می‌شود و حمله قلبی می‌تواند نتیجه تجمع آرام پلاک باشد که به مسدود‌شدن یک یا همه عروق کرونر بی‌انجامد. در این صورت حمله قلبی ممکن است به‌دلیل این انسداد هنگام ورزش رخ دهد زیرا خون حاوی اکسیژن نمی‌تواند به اندازه کافی جریان داشته باشد. پلاک، خود در دیواره شریان باعث ترک‌خورد‌گی و پار‌گی می‌شود و پلاکت‌های خون به این ترک خورد‌گی چسپیده و لخته خون یا «ترومبوز» ایجاد می‌کنند. در صورتی که این لخته خون به‌طور کامل از عبور خون غنی از اکسیژن به قلب جلوگیری کند، حمله قلبی رخ می‌دهد.

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است و در صورت وقوع این علایم، نباید صبر کنید، باید به‌طور فوری با شماره اورژانس منطقه تماس گرفته یا سعی کنید خودتان را هر‌چه زودتر به بیمارستان برسانید. زیرا بزرگ‌ترین خطر مرگ ناگهانی در ساعات اولیه بعد از وقوع حمله قلبی است. در چند ساعت اول حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم از علل تهدید‌کننده زندگی است

درد در قفسه سینه یک نشانه مهم حمله قلبی است. درد ممکن است فقط در یک بخش از بدن احساس شود، ولی ممکن است از قفسه سینه به شانه، گردن، دندان‌ها، فک، شکم، بازو‌ها یا پشت انتقال پیدا کند. درد می‌تواند شدید و یا خفیف باشد و می‌تواند مثل یک باند تنگ در اطراف قفسه سینه، سو‌ هاضمه، یک وزن سنگین بر روی سینه، یا فشار سنگین احساس شود. درد معمولن بیش از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اضطراب، سرفه، غش، سبک سری، سرگیجه، استفراغ، تپش قلب سریع و نامنظم، تنگی‌نفس، تعریق که ممکن است شدید باشد از دیگر علایم حمله‌قلبی به حساب می‌روند. برخی از افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت و زنان ممکن است خیلی کم درد در قفسه سینه داشته باشند و بیش‌تر علایم کم‌تر معمول مانند تنگی نفس، خستگی و ضعف را تجربه کنند. « حمله قلبی خاموش » حمله قلبی بدون علایم است.

گاهی اوقات، به‌طور ناگهانی، استرس عاطفی یا جسمی قابل توجه، حتا بعضی بیماری‌ها می‌توانند باعث آغاز حمله قلبی باشد. حمله قلبی و اصولن اکثر بیماری‌های قلبی مردان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وقوع حمله قلبی برای زنان به‌طور کلی قبل از سن یائسگی غیر ممکن است. افزایش سن بالای ۵۵ سال برای زنان و بالای ۴۰ سال برای مردان، جنس مذکر، دیابت، فشار خون بالا، سابقه خانوادگی از بیماری عروق کرونر، سیگار، چربی بیش از حد در رژیم غذایی، سطح کلسترول ناسالم یعنی کلسترول LDL بالا و کلسترول HDL پایین و بیماری‌های مزمن کلیوی فاکتور خطری برای وقوع حمله قلبی است.

حمله قلبی یک اورژانس پزشکی است و در صورت وقوع این علایم، نباید صبر کرد، باید به‌طور فوری با شماره اورژانس منطقه تماس گرفته یا سعی کنید خودتان را هر‌چه زودتر به بیمارستان برسانید. زیرا بزرگ‌ترین خطر مرگ ناگهانی در ساعات اولیه بعد از وقوع حمله قلبی است. در چند ساعت اول حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم از علل تهدید‌کننده زندگی است. این آریتمی ممکن است با دارو یا defibrillation دیفیبریلاسیون درمان شود. تیم مراقبت شما را زیراکسیژن گذاشته، حتی اگر سطح اکسیژن خون طبیعی باشد به‌طوری که بافت‌های بدن به آسانی به اکسیژن دست‌رسی داشته و کار قلب سخت نباشد. برای بعضی از انواع حملات قلبی، آنژیوپلاستی اضطراری به‌منظور باز کردن شریان‌های تامین کننده خون قلب انجام می‌شود و ترجیحن باید در طی ۹۰ دقیقه پس از رسیدن به بیمارستان انجام شود و نه دیرتر از ۱۲ ساعت پس از وقوع حمله قلبی. یک استنت، لوله فلزی کوچکی که منبسط می‌شود اغلب پس از آنژیوپلاستی برای جلوگیری از بسته شدن دوباره عروق در عروق کرونر کوچک قرار داده می‌شود.

با توجه به نتایج نوار قلب، بعضی از بیماران ممکن است به مواد تجزیه‌کننده لخته خون احتیاج داشته باشند. بهتر است که این داروها در کم‌تر از سه ساعت از زمانی که بیمار برای اولین‌بار درد قفسه سینه را احساس می‌کند استفاده شود. این درمان ترومبولیتیک نامیده می‌شود.

آنژیوگرافی کرونرها ممکن است بیماری شدید بسیاری از عروق کرونر و یا باریک‌شدن کرونر چپ اصلی را فاش کند. در این شرایط، ممکن است متخصص قلب و عروق جراحی اورژانس «بای پس» یا همان پیوند عروق کرونر را توصیه کند. این روش هم چنین «جراحی قلب باز» نامیده می‌شود و جراح از رگ‌های دیگری در بدن برای دور زدن عروق کرونر مسدود شده استفاده می‌کند.

انتظار بهبود پس از حمله قلبی بستگی به مقدار و محل بافت آسیب‌دیده دارد. حدود یک سوم از حملات قلبی کشنده هستند. اگر کسی دو ساعت پس از حمله قلبی زنده بماند، به احتمال زیاد زنده می‌ماند ولی ممکن است عوارض داشته باشد و کسانی که عوارض ندارند به‌طور کامل بهبود می‌یابند و می‌توانند به آرامی به فعالیت‌های عادی برگردند.


 


مهیار فراورده/ رادیو کوچه

«فرخ نگهدار» رهبر سازمان فداییان خلق، اکثریت، در گفت‌وگویی که با برنامه تفسیرخبر صدای آمریکا در یک‌شنبه 25 اردی‌بهشت داشت، «راه‌حل» ایران را در این می‌بیند که به «بازی انتخابات برگردیم» و امیدوار باشیم که ولایت فقیه «قواعد بازی» را باز به‌هم نزند، او می‌گوید: «اگر بخواهد بحران حل بشود، باید صدای مردم شنیده بشود. یعنی از کانال انتخابات و همان روشی که دو سال پیش زیر قواعد بازی زدند و اعتماد مردم را از دست دادند. باید برگردیم به بازی انتخابات.»

به‌نظر آقای نگهدار «قواعد بازی» تا دو سال پیش و قبل از انتخابات 88 درست بوده و باید برگردیم به همان «بازی» دو سال پیش، او از یک‌سو قواعد بازی را تا پیش از انتخابات 88 درست می‌داند، اما از سوی دیگر اذعان دارد که: «ج.ا.ا از بدو تاسیس خودش تا به‌امروز یک تنشی را در وجود خودش حمل کرده که به رابطه میان مقام رهبری و مقام ریاست‌جمهوری اسلامی ایران برمی‌گشته.»

با این‌که او قبول دارد که: «در تمام طول این 33 سال، هیچ‌کدام از رییس‌جمهوری‌های ایران در طول مسوولیت و ریاست خودش، بری از تعرضات از جانب محافل وابسته به دست‌گاه رهبری مصون نمانده» با این‌حال معتقد است که باید باز هم به‌همان بازی 33 ساله گذشته ادامه داد، همان شکلک‌ها و همان اداها را از خود درآورد تا ببینیم چه می‌شود. پیشنهاد چنین راه‌کاری جز ورشکستگی سیاسی و عدم توان تحلیل اوضاع اجتماعی در ایران نیست.

فرخ نگهدار «راه‌حل دوام‌دار» ایران را در این می‌بیند که: «یا باید آقای خامنه‌ای از مداخله در امور اجرایی و جاری کشور صرف‌نظر بکند و به نظارت و بر نهادهای قدرت اکتفا کند و یا آقای رییس‌جمهوری باید یک فردی بشود تابع ‌امر رهبری مطلق و از خود هیچ اختیاری نداشته باشد و به‌یک نخست‌وزیر بی‌خاصیت تبدیل بشود.» و آن‌وقت تمام مشکلات کشور ما حل خواهد شد.

آقای نگهدار هیچ دلیلی برای خوش‌بینی خود نسبت به رژیمی که در 33 سال موجودیت‌اش به هر جنایتی دست‌زده تا بر اریکه قدرت باقی بماند ارایه نمی‌کند. او منفعلانه فقط خوش‌بین است و منتظر، تا معجزه‌ای روی دهد و آن‌ها که 33 سال برای منافع خود و حفظ «نظام» آدم کشتند، حالا بیایند و قدرت را به مردم واگذار کنند. فرخ نگهدار با استیصال سیاسی به انتخابات سال 92 چشم دوخته که از جعبه جادویی ولایت‌فقیه رئیس‌جمهور منتخب مردم بیرون آید.

آقای نگهدار جامعه را آماده برای تغییر نظام در ایران نمی‌بیند و در مقابل این پرسش که مگر در تظاهرات خیابانی «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «جمهوری ایرانی» مطرح نشد، می‌گوید: «اگر ما تصورات 25 خرداد 1388 را که بنا به تخمین همگانی که حدود 3 و نیم میلیون نفر فقط در تهران» به خیابان‌ها آمدند «با تظاهرات مثلن روز عاشورا و این‌ها بخواهیم مقایسه بکینم به لحاظ رقم حتمن درصد کوچکی از آن خواهد بود». گرچه او خود اقرار می‌کند که آماری از جمعیت روز عاشورا در دست نیست.

فرخ نگهدار برای تحلیل اوضاع ایران، ابدن به این کاری ندارد که به‌دلیل سرکوب خشونت‌بار شش‌ماهه  از 25 خرداد 88 تا روز عاشورای همان سال، بخشی از مردم از ترس بازداشت، شکنجه و تجاوز، روزهای پس از 25 خرداد و روز عاشورا به خیابان نرفتند

فرخ نگهدار برای تحلیل اوضاع ایران، ابدن به این کاری ندارد که به‌دلیل سرکوب خشونت‌بار شش‌ماهه  از 25 خرداد 88 تا روز عاشورای همان سال، بخشی از مردم از ترس بازداشت، شکنجه و تجاوز، روزهای پس از 25 خرداد و روز عاشورا به خیابان نرفتند. برای ایشان همین‌که در روز عاشورا درصد کم‌تری جرات کردند به خیابان‌ها بروند و شعارهای «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «جمهوری ایرانی» را سر بدهند، کافی است تا این مطالبه‌ها را فقط خواست روز عاشورایی‌ها بداند نه خواست اکثریت.

اگر دست‌گاه حاکمه مردم را آزاد گذاشته بود تا برای بیان مطالبات خود به تظاهرات بپیوندند و مردم نرفته بودند، آن‌گاه حرف آقای نگهدار می‌توانست درست باشد. اما ایشان دیده‌گان خود را بر روی کلیه خشونت‌های وارد از سوی رژیم به مردم به‌خاطر رفتن به تظاهرات می‌بندد، و سپس به‌همین دلیل به یک تحلیل غلط می‌رسد.

فرخ نگهدار در مورد «ارزیابی میزان تاثیر سیاسیت‌های دولت‌های غربی در مناسبات میان دولت و ملت در ایران و خواست‌ و مطالباتی که مردم دارند در ایران دنبال می‌کنند» به‌این باور ندارد که می‌شود پشتیبانی آن‌ها را برای تغییر رژیم در ایران به‌دست آورد.

او از یک‌سو «سرنگونی و یا در آستانه سرنگونی قرار گرفتن» رژیم‌های اخیر در خاورمیانه، مانند مصر و عدن را حاصل «فشار بر حکومت‌ها» می‌داند و معتقد است که ما «در ایران هم شاهد خواهیم بود.» اما از سوی دیگر گویی برچیده‌شدن بساط ولایت‌فقیه تابویی است که نباید امکانش را مطرح کرد، می‌گوید: «در مصر رژیم ارتش و نهادهای کنترل کننده امنیت کشور سقوط نکردند. اگر در ایران سپاه پاسداران و ارتش ج.ا.ا را حفظ کنید و تغییر مهره‌ها را در بالا شاهد باشید این تغییر نظام نیست تغییر راس حکومت است.»

برای آقای نگهدار «مثل روز» روشن است که «این اتفاق در ایران هم خواهد افتاد». با این پیش‌بینی، لابد باید منتظر روزی باشیم که خامنه‌ای مثل مبارک کنار بکشد و مهره‌ها را در راس حکومت تغییر دهند.

با این‌که آقای نگهدار خود را مطلع نسبت به «روحیه جامعه ایرانی» می‌داند، مطالبه تغییر رژیم را در بین مردم ایران نمی‌بیند و می‌گوید: «برخی امیدوارند که در آینده مطالبه‌ای از سوی مردم مبنی بر تغییر رژیم به‌وجود بیاید ولی فعلن که چنین چیزی نیست.»

خسته نباشید آقای نگهدار.

 


 


خبر / رادیو کوچه

شورای نگهبان قانون اساسی، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسی دانسته است.

به گزارش فارس، به دنبال طرح سوالات مختلف از اعضای شورای نگهبان در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن سرپرستی شخص رییس جمهوری بر وزارت نفت، تعدادی از اعضا مطابق آیین نامه داخلی شورای نگهبان قانون اساسی از این نهاد استفساریه‌ای را مطرح کردند که شورای نگهبان، آن را خلاف اصل 135 قانون اساسی تشخیص داد.

اصل 135 قانون اساسی می‌گوید: «وزرا تا زمانی‏ که‏ عزل‏ نشده‏‌اند و یا بر اثر استیضاح‏ یا درخواست‏ رای‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آن‌ها رای‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در سمت‏ خود باقی‏ می‌مانند. استعفای‏ هیت‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از آنان‏ به‏ رییس‏ جمهوری تسلیم‏ می‌شود و هیت‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رییس‏ جمهوری می‌تواند برای‏ وزارت‌خانه‏‌هایی‏ که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ نماید.

شورای نگهبان تاکنون تفسیر قانونی اعلام شده را منتشر نکرده است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر عزل وزیران وزارت‌خانه‌های ادغام شده در دولت دهم و معرفی سرپرست‌های آن‌ها موضوع بحث‌برانگیز و تنش‌زا بین دولت، مجلس و شورای نگهبان بوده است.

بیشتر بخوانید:

«افراد اصلی دور احمدی‌نژاد یا منحرفند یا متهم به فساد»

«احتمال حضور مشایی به عنوان نماینده ایران در اوپک»


 


علی انجیدنی/ رادیو کوچه

اصلن انتظار مواجهه با چنین خدایی را نداشتم‌. همیشه در مواقعی که فکر می‌کردم خدایی هست و او را یک موجود می‌دانستم بیش‌تر او را در قالب انسانی شیک و مرتب و قد بلند تصور می‌کردم که روی یک تخت بزرگ و بلند نشسته است و فرشتگان و ملازمان زیادی در دوروبر او گوش به فرمان ایستاده‌اند. حالا در برابر خدایی ایستاده بودم که تنها در یک اتاق اداری با قیافه‌ای بسیار معمولی و قدی کوتاه پشت یک میز نشسته است و انتظار دارد که من از او بترسم و فرمان ببرم.

هیچ ترسی را حس نمی‌کردم و بدون لکنت زبان گفتم: «می‌دونی من رو خیلی اذیت کردی‌؟ چه اون دنیا چه این دنیا.» خندید و گفت‌: «جان‌؟ بدهکار هم شدیم‌؟ فقط شش تا فرشته نگهبان گذاشته بودم که گندهای روزانه حضرت‌عالی را رفع و رجوع کنند‌.» با پررویی جواب دادم‌: «مگه خودت نگفته بودی که بر همه‌چیز آگاهی داری و جنبیدن بال یک مگس هم با اراده توست‌؟ مگه نگفته بودی سرنوشت همه بندگانت از قبل مقدر و معین شده است؟ پس حالا چرا منت سر من می‌ذاری؟»

خدا کمی مکث کرد‌. به نظر می‌رسید که دارد عصبانیت‌اش را کنترل می‌کند، گفت: «حالا من یه چیزی گفته بودم دلیل نمی‌شد که تو راه بیفتی و هرچی زن و دختر تو دنیا رو گول بزنی و بدبخت‌شان کنی، من سرنوشت تو را مقدر کردم که با علمت بتونی جون آدم‌ها رو نجات بدی نه این‌که بیش‌تر علیل و ذلیل‌شان کنی و همه رو راهی دیار آخرت بنمایی‌؟»

بدون این‌که اجازه بگیرم روی صندلی کنار میز نشستم و گفتم‌: «خوب، حالا که چی؟ من همه این‌کارها رو انجام داده‌ام و آمده‌ام این دنیا‌. این‌جا هم کلی اتفاق برایم افتاده‌. منظورت از این دیدار چی بود؟ می‌خوای تو هم مثل بقیه سرزنشم کنی؟» از این‌همه اعتماد به نفس خودم کف کرده بودم‌. هر آن انتظار داشتم با یک فوت خدا دود شوم و بروم دیار سکون و تا ابد همان‌جا لنگ در هوا باقی بمانم.

برخلاف انتظار خدا به پشتی صندلی‌اش تکیه داد و گفت: «عجول نباش، تمام اتفاقاتی که در آن و این دنیا برایت افتاده یک حکمتی داشته است‌. تو بالاخره باید بتوانی چیزهایی را درک کنی، اون دنیا که هر‌چی زور زدم به تو بفهمانم…….» حرف خدا را قطع کردم و گفتم که: «یک من ماست چه‌قدر کره دارد.» خودم هم خندیدم. خدا هم خندید. گفتم‌: «چه عجب به یک لبخند ما را مهمان کردید‌؟» گفت:‌ «من به خل بازی‌های تو خندیدم‌. هیچ‌چیزی رو جدی نمی‌گیری، من مانده‌ام با این بنده به قول خودش یلخ چه‌کار کنم‌؟» در اتاق باز شد‌. فرشته‌ای بسیار زیبا وارد اتاق شد و گفت: «در خدمت هستم حضرت حق.» خدا رو به فرشته کرد و در حالی‌که به من اشاره می‌کرد گفت: «این بنده من تا اطلاع ثانوی در بارگاه الهی کار خواهند کرد. من تاکنون مسوول دفتر نداشته‌ام ولی از امروز این بنده مسوول دفتر خدا خواهند بود.»

من گفتم‌: «نه بابا، من و مسوول دفتری خدا، جل الخالق، این یه دونه ماجرا را کم داشتم که به یاری شما این هم اتفاق میاقتد. شما بیا یه لطفی هم بکن و ما رو به همون سیستم مردونگی‌مان برگردان تا حداقل این‌جا بتونیم از نعمات و مزایای مسوول دفتری بهره‌مند بشیم.»

خدا دوباره خندید و اشاره‌ای به فرشته کرد. فرشته لبخندی ملیح زد و چشم قربانی گفت و از در خارج شد. من در حالی‌که از جایم بلند شده بودم گفتم‌: «حتمن بهش گفتی مراقب باشه گیر من نیوفته آره؟» روبه‌روی میز ایستادم و در حالی‌که دست‌هایم را روی میز گذاشته بودم به خدا گفتم: «خوب جناب باری‌تعالی یا خدای متعال، حالا شما شدی رییس مستقیم من‌. من هم شدم کارمند زیر دست شما. تا دیروز که بنده‌ات بودم اون بلاها را سرم آوردی‌. حالا ببینیم با کارمندت چه می‌کنی؟ ولی این تغییر جنسیت رو جدی گفتم‌ها، از این زن‌بودن نصفه‌نیمه خسته شده‌ام. الان خودم هم نمی‌دونم زنم یا مردم. تکلیفم معلوم نیست. هیچ احساس زنانه‌ای در من ایجاد نشده است. فقط ظاهر یه جاهایی رو اون دکتر عوضی و نادان بهم ریخته و به حساب خودش عوض کرده.»

خدا گفت: «می‌خوای احساس کامل زنانگی رو بهت بدم‌؟» گفتم‌: «جون هرکی دوست داری، بیا و مردانگی‌ام رو به من برگردان، این‌جوری راحت‌ترم. جون حضرت مریم، جون…» خدا حرفم رو قطع کرد و گفت: «اه، بنده پررو، حالا ولش کنند خدا رو هم به همه چیز قسم می‌ده، بذار ببینم چی می‌شه، فعلن صبر کن.» با گفتن این حرف از جایش بلند شد و در حالی‌که به سمت در انتهایی اتاق می‌رفت گفت: «ساعت کار دفتر خدا از صبح زود تا نیمه شب است‌. همه روزهای هفته. بدون تعطیلی یا مرخصی. برو دنبال اون فرشته کارپرداز و جای اقامتت رو ببین. اون بقیه کارهای مربوط به شغل جدیدت رو ردیف می‌کنه. من هم خسته‌ام باید برم چند ساعت استراحت کنم.» آمدم بگم این که شد کار فوق فول تایم که خدا از در خارج شده بود.

تازه ترس در من ایجاد شد‌. گفتم مسوول دفتر خدا دیگه چه ماجراییه؟ نکنه کار پرمسوولیت و خطرناکی باشه. عجب گرفتاری شده‌ایم با این خدا، فرشته خوشگل وارد اتاق شد و گفت: «شما برای برعهده‌گرفتن این مسوولیت باید چند تغییر نمایید.» گفتم‌: «کجاش رو دیدی قراره به یاری خدا تغییرات اساسی‌تری پیدا کنم تا بهتر بتونم در خدمت شما باشم.» فرشته گفت: «این تغییرات ضروری و اساس است. شما برای این‌که بتوانید در بارگاه الهی کار کنید و مسوول دفتر خدا باشید لازم است از کسوت انسان‌بودن خارج شوید و به موجودی حدفاصل فرشتگان و انسان‌ها تبدیل شوید. ما به این موجودات جن می‌گوییم.»

تقریبن جیغ زدم: «چی‌؟ من تبدیل به جن بشم‌؟ عمرن، همین مونده بود جز‌ اجنه بشیم با اون پاهای گرد و پشمالوشون. برو به خدا بگو بی‌خیال ما بشه.» فرشته‌ خندید و گفت: «کی گفته جن‌ها پاهاشون گرد و پشمالوست. مگه نازنین خودت که این‌قدر هم دوستش داری تبدیل به جن شده تغییر شکل پیدا کرده؟» گفتم‌:‌ «چی؟ نازنین من جن شده، بسم‌الله، دیگه کی جن شده من خبر ندارم. عجب اوضاعی شده، نکنه این حوری ما هم جزو اجنه‌ها بود که یه دفعه غیبش می‌زد. یعنی من با جن رابطه برقرا کرده بودم‌؟»

فرشته گفت: «می‌شه بی‌خیال این بحث شوید خیلی کارها داریم که باید انجام بشه. در باز شد و نازنین و حوری وارد اتاق شدند و با هم گفتند: «خیر مقدم جناب مسوول دفتر بارگاه الهی..» ( ادامه دارد…)

 


 


جمعی از هنرمندان پیش‌کسوت و نسل جدید، که نخستین گام‌های حرفه‌ای‌شان را با معصومه سیحون، از پیش‌کسوتان هنرهای تجسمی در ایران و مدیر گالری سیحون، قدیمی‌ترین نگارخانه هنری فعال در ایران آغاز کردند اقدام به برگزاری نمایش‌گاهی برای بزرگ‌داشت وی کرده‌اند.

این افراد با صدور اطلاعیه از برگزاری این نمایش‌گاهی از روز سی‌ام اردی‌بهشت خبر داده‌اند.

متن این اطلاعیه به این شرح است:

اردی‌بهشت امسال، اولین اردی‌بهشتی می‌باشد که معصومه سیحون دیگر در جمع هنرمندان و خانه همیشگی‌اش، گالری سیحون نمی‌باشد. به همین مناسبت نمایش‌گاهی در گالری سیحون با نام (اولین اردی‌بهشت‌) برای سپاس از این بانوی هنرمند و گالری‌دار‌، در تاریخ 30 اردی‌بهشت برگزار می‌شود.

جمعی از هنرمندان پیش‌کسوت به هم‌راه تعدادی از هنرمندان مطرح نسل جدید، که نخستین گام‌های حرفه ایشان را با گالری سیحون آغاز کردند،  آثاری را به یاد خانم سیحون خلق کرده‌اند که در اولین سال‌گرد ایشان در گالری‌اش به نمایش گذاشته‌اند.

اگر چه نزدیک به یک سال می‌باشد که دیگر از فعالییت‌های حرفه‌ای معصومه سیحون در فضای تجسمی ایران خبری نیست، اما ارزش‌های حرفه‌ای ایشان به‌طور جدی در هنر معاصر ایران، چه در قالب یک هنرمند و خلق آثاری مدرن، و چه در قالب یک گالری‌دار و پرورش نسل حرفه‌ای در فضای گالری‌داری، پای‌دار مانده است.

با ثبت تمامی این ارزش‌ها‌، نمی‌توان منکر نماد گونگی معصومه سیحون در بسط و گسترش فضای  مدرن هنر تجسمی ایران شد.

هنرمندان شرکت‌کننده:

محسن احمدوند، عطا امیدوار، جمشید بایرامی، عبدالحمید پازوکی، ناصر پلنگی، افشین پیر‌هاشمی، نادر داوودی، بهرام دبیری، کامبیز درم‌بخش، مصطفی دشتی، فریده زریو، ایرج شافعی، بهزاد شیشه‌گران، عین‌الدین صادق‌زاده، سیف‌اله صمدیان، احسان طوسی، میثم علیپور، پرویز کلانتری، گلی محلاتی، کیانوش معتقدی، نسرین حقیقی، رحیم مولائیان، رضا میلانی، احمد نصرالهی، جیسون نوشین، سایمون نوشین

لازم به اشاره است این گالری تا چهارشنبه 11 خرداد ادامه دارد.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، در روزهای اخیر، ۹ زندانی سیاسی زن از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده‌اند.

این در حالی است که خبر انتقال این زندانیان سیاسی به زندان قرچک ورامین در هفته‌های گذشته، اعتراض شدید خانواده‌های آن‌ها و فعالان حقوق بشر را در پی داشت.

هنوز از نام و دلیل انتقال این زندانیان سیاسی زن از زندان قرچک ورامین به زندان اوین اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

«انتقال زندانیان سیاسی زن زندان اوین به قرنطینه»


 


خبر / رادیو کوچه

در پی انفجار یک بمب که دو خودروی کنسول‌گری آمریکا در شهر پیشاور پاکستان را هدف قرار داد یک تن کشته و 11 نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش تلویزیون العربیه، انفجار یک بمب دست‌ساز کنار جاده‌ای در پیشاور در شمال غرب پاکستان خسارات زیادی بر دو خودروی کنسول‌گری آمریکا وارد کرده است.

البرتو ردریگز سخن‌گوی کنسول‌گری آمریکا در پیشاور با تایید این خبر اعلام کرد در این حادثه هیچ یک از کارمندان آمریکایی کشته یا زخمی نشده است.

به گزارش رویترز، از سوی دیگر احسان‌اله احسان سخن‌گوی طالبان پاکستان در تماسی مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

سخن‌گوی طالبان که از مکان نامعلومی تماس می‌گرفت افزود : «دشمن اول ما پاکستان، و سپس ایالات متحده و بعد از آن دیگر کشورهای عضو ناتو می‌باشد.»

هم‌چنین دو انفجار انتحاری در یک مرکز آموزشی در شمال غرب پاکستان این کشور منجر به کشته شدن 80 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

 


 

بیشتر بخوانید:

«انقلاب مصر و تونس به ملت آرامش ‏بخشید»


 


علی/ رادیو کوچه

انقلاب اسلامی ایران تاکنون دوره‌ها و شرایط مختلفی را سپری کرده است. گروه‌ها و دسته‌ها و شخصیت‌های گوناگونی یا پایه‌گذار و هم‌راه بخشی از تاریخ آن بوده‌اند و یا هنوز جزیی از تیم رهبری آن هستند. هر انقلابی ورودی‌، خروجی و محصول‌های تولیدی خاص خودش را دارد.

یک‌سری افراد و گروه‌ها به انقلاب وارد‌شده و در ان نقش ایفا کرده‌، با انقلاب تغییر می‌کنند و یا با آن می‌مانند و یا از آن خارج می‌شوند. از معروف‌ترین گروه‌ها و شخصیت‌های این‌دسته در انقلاب اسلامی ایران می‌توان از نهضت آزادی‌، سازمان مجاهدین‌، جمعیت موتلفه و افرادی مثل مهندس «بازرگان» و «مسعود رجوی» نام برد. انقلاب اسلامی گروه‌ها و افرادی را تولید کرده که گاهی گذرا و کم‌تاثیر و گاه مداوم و تاثیر‌گذار بوده‌اند.

مثال‌های این گروه سپاه پاس‌داران‌، حزب جمهوری اسلامی‌، انصار حزب‌اله هستند و افرادی مثل «بنی صدر»‌، «محسن رضایی»، «حسین اله‌کرم» نماینده‌ای برای این دسته می‌توانند به حساب آیند. هر گروه و فرد که به‌عنوان محصول انقلاب اسلامی به حساب آید  با توجه به شرایط  و زمان تولید خود  واجد خصوصیات و وجوه ویژه‌ای بوده که یا کمک‌کننده انقلاب و یا تهدید‌کننده آن بوده است.

آخرین محصول تولیدی انقلاب ایران فردی است که جریانی را هم‌راه خود دارد‌، محمود احمدی‌نژاد. رییس‌جمهوری فعلی که متفاوت‌ترین و منحصر به‌فرد‌ترین محصول تولیدی این انقلاب به شمار می‌آید. به‌نظر می‌رسد این فرد تمام خصوصیاتی را که انقلاب در دوره‌ها و زمان‌های گذشته خود تجربه کرده است را در خود جای داده و به عبارت دیگر انقلاب معجونی را ساخته است که خود انگشت تعجب به دهان ، به تماشای او نشسته است.

محمود احمدی‌نژاد تنها محصول انقلاب است که به راحتی دروغ می‌گوید نه یک‌بار برای همه و یا همیشه برای یک نفر‌، او به همه و به‌طور مداوم به راحتی دروغ می‌گوید و از روشدن دست‌اش هم نمی‌هراسد و ابایی ندارد. محمود احمدی‌نژاد کسی است که حاضر نیست در قدرت به دست آورده خود با کسی شریک باشد همان‌طور که انقلاب اسلامی تمام شرکای اولیه خود را به زیر کشاند و خود قدرت بلامنازع را در دست گرفت. محمود احمدی‌نژاد کسی است که به همه بزرگ‌ترها و پیش‌کسوت‌های خود تهمت می‌زند و با آن‌ها گلاویز می‌شود و سعی در بردن آبروی آن‌ها را دارد همانند انقلاب اسلامی که نه رعایت بزرگی و پیش‌کسوتی بزرگانی مثل «طالقانی» و «بازرگان» را کرد و نه با افرادی مثل «منتظری» و «شریعت‌مداری» به انصاف برخورد کرد.

محمود احمدی‌نژاد کسی است که ذره‌ای تردید به دل در احتمال از بین‌رفتن تاریخ گذشته مملکت و نابود شدن آن راه نمی‌دهد و این را مدیون مادر خود‌، انقلاب اسلامی ایران است که تاریخ چند هزار ساله یک کشور را نادیده گرفت و خواست با نظر خود‌، دوران جدیدی را با آزمون و خطا پدید آورد. این آخرین محصول و چکیده سی‌ساله انقلاب اسلامی ایران مانند آخرین فرزند شیر پیری است که دیگر نه به فکر پدرش و خانواده اش است و نه قلمرو خانوادگی‌اش که به زور و سختی در مدت سی‌سال به‌دست آمده برایش اهمیتی دارد.

او فقط به خود می‌اندیشد و به چند یار نزدیکش که امید دارد با کمک آن‌ها دوران جدیدی را ایجاد کند و به قول معروف دوباره انقلاب کند ولی نه انقلاب اسلامی ایران‌، شاید انقلابی جهانی با اسلامی ویژه‌. «مسعود بهنود» سال‌ها قبل در مقاله‌ای با عنوان «دی چو بهار آیدت» ضمن مقایسه سه کشور ایران‌، آلمان و ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم دچار آسیب و اشغال شده بودند می‌نویسد که تغییرات سیاسی اجتماعی در کشور ما همیشه به‌صورتی بوده که سرگیجه‌ای به اسم آزادی ایجاد می‌شده و پس از یک دوران گذار کوتاه دوباره همان راه قبلی پی گرفته شده است.

( نقل به مضمون) اما به نظر می‌رسد که دوران جدید که  معجون انقلاب اسلامی آن‌را می‌سازد و پیش می‌برد همانند زلزله‌ای ده‌ریشتری خواهد بود که همه بنیان‌های ایران و ایرانی را زیر و رو خواهد کرد. شاید از ورای ویرانه‌های این زلزله ژاپنی جدید یا آلمانی مستحکم سر برآورد.


 


خبر / رادیو کوچه

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل با صدور بیانیه‌ای، در روز پنج‌شنبه، چارچوب کلی مورد نظر باراک اوباما برای از آغاز مذاکرات صلح با فلسطینیان را رد کرده است.

رییس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه طی نقطی در واشنگتن، ضمن تشریح سیاست‌های کلان ایالات متحده در قبال منطقه خاورمیانه، به طور اصولی از تاسیس کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ با اسراییل حمایت کرد.

اما دولت اسراییل با صدور بیانیه‌ای بازگشت به مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ را رد کرده و گفته است که دولت آمریکا در سال ۲۰۰۴ در این خصوص به اسراییل تعهد داده بود.

در جنگ شش روزه ژوئن سال ۱۹۶۷ ارتش اسراییل کرانه باختری رود اردن از جمله بیت‌المقدس شرقی را در کنار نوار غزه، به تصرف خود در آورد.

دولت اسراییل در بیانیه خود آن مرزها را «غیر قابل دفاع» توصیف کرده و گفته است که بازگشت به آن به معنای از دست دادن نواحی مسکونی عمده‌ای در مناطق «یهودا و السامره» خواهد بود.

این در حالی است که رییس جمهوری آمریکا می‌گوید که در مذاکرات صلح آتی، اسراییل باید در مورد امنیتش از ناحیه کرانه باختری رود اردن اطمینان حاصل کند.

بیشتر بخوانید:

«استعفای نماینده اوباما در امور صلح خاورمیانه»


 


جمعه  30 اردیبهشت 90 /  20می  2011

note3اجرا: دامون

note3استودیو: دامون

note3تقویم تاریخ

note3روزنگاشت – «‌نهال جان گرفته ادبیات کودک» – محبوبه شعاع

note3بخش اول خبرها

note3«معجون تولیدی انقلاب اسلامی ایران» – علی

note3کوچه سلامتی – « یک مورد جدی دیگر اورژانس پزشکی» – آویده مطمئن‌فر

note3مجله خبری کابل – آرین

note3طنز در پزشکی – «‌سه‌شنبه‌ها با حوری‌« – (قسمت چهل‌و‌ششم)

note3گزارش ویژه – «آیا تند باد تغییر در راه آمریکا است»

note3بخش دوم خبر‌ها

note3«فرخ نگه‌دار و بازگشت به بازی انتخاباتی» – مهیار فراورده

note3گزارشی از تاجیکستان – «دل‌آزردگی سفیر ایران از مقامات تاجیکستان» – کیو‌مرث

note3مجله جاماندگان – «مشخصه‌های مشترک ما، عامل دوام نظام» – شراره سعیدی

note3مهارت‌های زندگی‌ – «خواب مناسب» – سیمین

note3بخش سوم خبرها


 


خبر / رادیو کوچه

احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی، برخی عناصر اصلی دولت محمود احمدی‌نژاد را به تضعیف اعتقادات شیعه و توسل به سحر و جادوگری متهم کرده و گفته است که «اختلاف ما با دولت مبنایی است.»

به گزارش فارس، آقای توکلی در مصاحبه‌ای و در انتقاد از اشخاص نزدیک به رییس جمهوری اسلامی گفته است: «الان اصلی‌ترین افراد دور دکتر احمدی‌نژاد را نگاه کنید. یا منحرفند و یا متهم به فساد مالی و یا هر دو؛ آیا این عدالت در توزیع قدرت است؟»

این نماینده اصول‌گرا در بخش‌های دیگری از این مصاحبه، گفته است که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، صرفن به این دلیل که پای‌گاه اجتماعی میرحسین موسوی می‌توانست باعث تحرک اجتماعی در برابر رهبر جمهوری اسلامی شود، «اضطرار» به محمود احمدی‌نژاد رای داد.

این در حالی است که از هفته‌های گذشته تاکنون فشار بر محمود احمدی‌نژاد افزایش یافته و بیش‌تر انتقاد‌ها متوجه اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر وی است. از سویی دیگر در روزهای گذشته یکی از مسوولان ارشد نهاد ریاست جمهوری نیز بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید:

«حکم پرونده اسیدپاشی به دلیل فنی اجرا نشد» (اخبار مرتبط)


 


محبوبه شعاع / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

سی‌ام اردیبهشت برابر با زادروز «احمدرضا احمدی» شاعر ایرانی است. وی زاده سال 1319 است و حضور فعالش در عرصه شعر، ادبیات کودکان، دکلمه شعر و هنر سینما، از او چهره‌ای موثر در ادبیات و هنر معاصر ساخته است. در سال 1378 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگ‌داشت وی، تندیس «مداد پرنده» را به او اهدا کرد.

اگر نمی‌خواهی بر تیره‌بختی من گواهی دهی

خواهش دارم روبه روی من نمان، عبور کن،

کوچه را طی کن و در انتهای کوچه محو شو،

همان‌گونه که آدم‌های خوشبخت محو می‌شوند.

«احمدرضا احمدی» در سی‌ام اردیبشهت سال ۱۳۱۹ خورشیدی در کرمان متولد شد. دوران کودکی را در زادگاهش گذراند و سپس با خانواده‌ خود برای زندگی به تهران رفتند و ادامه تحصیل  خود را در دوره دبیرستان در «دارالفنون» به پایان رساند.

آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دست‌مایه‌ای شد تا حرکتی کاملن متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه چهل را جلب کرد.

احمدی در سال ۱۳۴۳ به هم‌راه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری گروه ادبی «طرفه» را با هدف دفاع از هنر «موج نو» تاسیس کرد که انتشار دو شماره مجله طرفه و تعدادی کتاب در زمینه شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

وی در سال ۱۳۴۵ دوره خدمت سربازی خود را به عنوان سپاهی دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد  و در مهر ماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. او در کانون تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار بود و از همان سال تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود.

تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم(با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یداله رویایی و نصرت رحمانی) از جمله دیگر فعالیت‌های وی در کانون بوده است.

وی هم‌چنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. گفته شده: در سال ۱۳۷۸ سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگ‌داشتی که برای احمدی برگزار کرده بود، تندیس «مداد پرنده» را به او اهدا کرد.

سال ۱۳۸۵ احمدی به عنوان شاعر برگزیده، پنجمین دوره اهدای جایزه شعر «بیژن جلالی» نیز انتخاب شد و در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه «هانس کریستین اندرسن» را به خود اختصاص داد.

حضور فعال وی در کارنامه‌ ادبی چهل و چندساله‌اش، در عرصه شعر، ادبیات کودکان، دکلمه شعر و هنر سینما، از او چهره‌ای موثر در ادبیات و هنر معاصر ساخته است. از احمد رضا احمدی بیش از هجده مجموعه شعر، پانزده کتاب برای کودکان، دکلمه و اشعار خودش، اشعار حافظ، نیما، سهراب سپهری و شاعران معاصر در کاست «یادگاری» منتشر شده است.

از نمونه آثار وی می‌توان به : «روزی برای تو خواهم گفت»، «چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود»، «ساعت۱۰ صبح بود»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود»، «از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی»،  «ویرانه‌های دل را به باد می‌سپارم»، «هزار پله به دریا مانده‌است»،  «من فقط سفیدی اسب را گریستم»، «وقت خوب مصائب»، «روزنامه شیشه‌ای» و «طرح» اشاره کرد.

Click here to view the embedded video.

احمدرضا احمدی در سال 1361 با «شهره حیدری» ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فرزندی به نام «ماهور» است. وی که امروز هفتادو یک ساله شده است هم‌چنان به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهد. در بیست‌و‌هشتم دی‌ماه 89 مراسم نکوداشت وی با عنوان «برای احمدرضا مدادرنگی بخریم» هم‌راه با تولد سیزده‌سالگی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در خانه‌ی هنرمندان برپا شد.

احمدی در مراسم بزرگ‌داشتش حضور نداشت، اما با صدایش هم‌راه حاضران در مراسم شد. این شاعر و نویسنده‌ پیش‌کسوت کودکان و نوجوانان در تماسی تلفنی گفت: «من به ادبیات کودک خدمت کوچکی کرده‌ام و این نهال تازه جان گرفته است.» او هم‌چنین با اشاره به این‌که تعداد پانزده کتابش هنوز به چاپ نرسیده است، افزود: «هر وقت کتابی از من منتشر شده، منتقدان محترم مرا تشییع جنازه کرده‌اند و ما هربار از گور فرار کرده‌ایم. آن‌ها گفته‌اند که ما در ماضی استمراری درجا می‌زنیم. امیدوارم اگر عمری باقی ماند، دیگر درجا نزنم و یا حداقل با کفش‌های نوتر این کار را بکنم!»

منبع‌ها:

ویکی پدیا

پل ادبی

بوم و بر ادبیات

زندگی‌نامه احمدرضا احمدی

برداشتی از مطلب مصطفا خلجی در رادیو کوچه

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

قاضی دادگاهی در نیویورک موافقت کرده است که دومینیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف)، با تودیع وثیقه یک میلیون دلاری از زندان آزاد شود.

آقای استراوس کان پس از ترک زندان، در آپارتمانی در ناحیه منهتن شهر نیویورک تحت بازداشت خانگی به‌سر خواهد برد.

وی روز  پنج‌شنبه به‌طور رسمی در رابطه با اقدام به سو‌رفتار جنسی و تلاش برای تجاوز به مستخدم ‌ هتلی در این شهر متهم شد. او این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌داند.

انتظار می‌رود که با وجود این حکم قاضی ایالتی، وی به دلایل اداری تا روز جمعه در بازداشت‌گاه باقی بماند.

این سیاست‌مدار و اقتصاددان فرانسوی پاسپورت خود را تسلیم دادگاه کرده است.

بر اساس حکم قاضی، استراوس کان، ۶۲ ساله، در این مدت در آپارتمان محل اقامتش به طور شبانه روزی زیر نظر دوربین و یک مامور مسلح پلیس خواهد بود.

هیت اجرایی صندوق بین‌المللی پول پنج‌شنبه اعلام کرد که دومینیک استراوس کان با ارسال نامه‌ای به این هیت، استعفا داده است.

بیشتر بخوانید:

«استعفای رییس زندانی صندوق بین‌المللی پول»


 


خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارنظری روز پنج‌شنبه اعلام کرد که صوفیه قذافی، همسر و عایشه، دختر وی به تونس فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که موسی ابراهیم، سخن‌گوی دولت لیبی این خبر را رد کرده و گفته است که همسر و دختر معمر قذافی در طرابلس هستند.

خانم کلینتون گفت: «فشار بر رژیم قذافی به اندازه‌ای افزایش یافته است که دو روز پیش، همسر و دختر قذافی به آن سوی مرز به داخل تونس فرار کردند.»

این در حالی است که روز جمعه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو می‌گوید هواپیماهایش در حملاتی هشت کشتی جنگی قوای معمر قذافی، رهبر لیبی را نابود کرده‌اند.

ناتو اعلام کرد، این کشتی‌ها را در حملاتی هماهنگ به بنادر طرابلس، الخمس و سرت غرق کرده است.

پیش‌تر، دولت لیبی طرح صلحی مبنی بر خروج شورشیان و قوای دولتی از شهرها را پیشنهاد کرده بود که در راستای آن، ناتو نیز در مقابل باید به حملات خود علیه قوای حامی قذافی خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید:

«مذاکره نمایندگان قذافی با مقام‌های مسکو»


 


خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی و به نقل از دیپلمات‌های اروپایی که از اعلام نام خودداری کرده‌اند، گزارش داده که اتحادیه اروپا روز دوشنبه آینده حدود ۱۰۰ شرکت و بانک ایرانی را تحریم خواهد کرد.

به گفته این منابع، این تحریم‌ها در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

اسامی شرکت‌های ایرانی مورد نظر اتحادیه اروپا تاکنون اعلام نشده اما گزارش‌ها از تحریم بانک «تجاری اروپا – ایران» که در هامبورگ آلمان به ثبت رسیده است خبر داده‌اند.

اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۳۲ مقام ارشد حکومت ایران را به اتهام نقض حقوق بشر مردم این کشور تحریم کرده بود.

لازم به اشاره است این بانک پیش‌تر توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود.

هم‌چنین این وزارت‌خانه روز سه‌شنبه این هفته بانک «صنعت و معدن» ایران را نیز تحریم کردند.

به گفته آن‌ها، این بانک برای دور زدن تحریم ها به دولت ایران کمک می کند.

با احتساب بانک صنعت و معدن، آمریکا تاکنون ۲۱ بانک ایرانی را تحریم کرده است.

بیشتر بخوانید:

«تحریم بانک صنعت و معدن از سوی آمریکا»


 


رادیو کوچه


1902 میلادی - در چنین روزی سرزمین «کوبا» یک جمهوری مستقل تحت‌الحمایه آمریکا قرارگرفت و کلیه قوای آمریکا از خاک این کشور خارج شدند. استقلال کوبا برپایه قانون اساسی جدید این کشور به‌دست آمد. دراین قانون ماده‌ای گنجانده شده بود که به دولت آمریکا حق می‌داد برای حفظ جان و مال اتباع خود درامور کوبا مداخله کند. برطبق همین قانون، آمریکا پای‌گاه‌های نظامی دریایی در خاک کوبا مستقر کرد. اما ازسال 1959 میلادی با روی کارآمدن «فیدل کاسترو» نفوذ آمریکا درکوبا به تدریج از میان رفت.

1910 میلادی - روز الحاق رسمی شبه جزیره «کره» به «ژاپن» است. در پی پیروزی ژاپن در جنگ با چین و روسیه، این کشور، شبه جزیره کره را در سال 1907، عملن اشغال کرد و در چنین روزی، آن‌را به‌طور رسمی به خاک خود ضمیمه کرد. اما مردم کره با استعمار ژاپن به مبارزه برخاستند. در زمان جنگ جهانی دوم، استقلال‌طلبان کره‏ای به امید استقلال کشورشان در کنار متفقین با ارتش ژاپن جنگیدند. اما پس از پایان جنگ، کشور کره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد. کره شمالی با حکومت کمونیستی تحت حمایت شوروی قرار داشت و کره جنوبی نیز از حمایت نظامی و مالی غرب، به ویژه آمریکا برخوردار بود. این تقسیم بندی در سال 1948 رسمیت یافت.

1921 میلادی - زادروز «ولفگانگ بورشرت» (Wolfgang Borchert) ‏شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده آلمانی است. او هنوز در سنین نوجوانی بود که به سربازی و جبهه شرق فرستاده شد. در جبهه مجروح و هم‌زمان بیماری به سراغش آمد. او را به‌دلیل این‌که با سخنان ضد‌جنگ خود روحیه هم‌قطارانش را تضعیف می‌کرد به آلمان فراخواندند. او در دادگاه نظامی محاکمه و به مرگ محکوم شد و چندین ماه در انتظار اجرای حکم خود به‌سر برد، اما سرانجام به‌دلیل پیش‌رفت بیماری و این‌که امیدی به زنده‌ماندنش نبود بخشوده و دوباره به جبهه اعزام شد. در پایان جنگ، علی‌رغم بیماری شدید، شوق نوشتن او را به مدت دو سال زنده نگاه داشت و او در این مدت به شیوه‌ای واقع‌گرایانه و در عین حال نمادین، سرنوشت سربازان بازگشته از جنگ را در داستان‌های کوتاه و اشعار خود بازگو کرد. او در سال ۱۹۴۷ در حالی که سخت بیمار بود، ظرف یک هفته نمایش‌نامه پر شور خود «بیرون، پشت در» را نوشت. از دیگر آثار وی می‌توان به «اندوه عیسی» اشاره کرد.

1972 میلادی - روز ملی‌شدن «کامرون» از استعمار اسپانیا است. کشور کامرون در قرون قبل از میلاد، محل سکونت اقوام گوناگونی بود. در نیمه دوم قرن پانزدهم میلادی، دریانوردان «پرتغالی»، رودخانه موجود در این منطقه را «کامارونس» نامیدند و نام «کامرون» نیز بعدها از آن کلمه گرفته شد. در قرن‏های بعد، پیدایش تحولات اقتصادی و شکل‏گیری این کشور، به نفوذ آلمان در این منطقه انجامید و از ژوئن 1884 پای آلمان به این منطقه باز شد. سال بعد از آن کنفرانس برلین حاکمیت آلمان بر بخشی از کامرون را مورد تاکید قرار داد. اما بخش دیگر کامرون در اختیار انگلستان بود. این وضعیت تا زمان جنگ جهانی اول ادامه داشت. در سال 1918 با حمله متفقین، بخش اعظم این کشور به تصرف فرانسه و قسمت کوچکی در اختیار انگلستان قرار گرفت. کشور آفریقایى کامرون مدت‏ها تحت سلطه استعمار فرانسه و انگلیس بود تا این‌که در 1946 سازمان ملل متحد، تمام خاک این سرزمین را تحت قیمومیت خود در آورد. این قیمومیت در سال 1959 لغو شد و سال بعد کامرون با نام جمهوری کامرون اعلام استقلال کرد. در پی اعلام استقلال، قانون اساسی کامرون از طریق همه‌پرسی به تصویب رسید و این کشور به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

1963 میلادی - در چنین روزی کنفرانس تاریخی «سازمان وحدت کشورهای آفریقایی» در «آدیس آبابا» صورت گرفت. بیش‌تر دولت‏های قاره آفریقا، در دهه 1960 تا 1970 به استقلال رسیدند و تقریبن تا قبل از این تاریخ، بین ملت‏های آفریقایى، رابطه بین‏المللی وجود نداشت. با این‌حال دولت‏های مستقل آفریقایى، حتا پیش از 1960 برای برقراری هم‌کاری بین خود، اقداماتی کرده بودند که ثمره آن‌ها تشکیل چند سازمان منطقه‏ای بود. در این میان و به منظور تشکیل سازمانی منطقه‏ای در قاره آفریقا، کنفرانس تاریخی سازمان وحدت آفریقا در این‌روز در پایتخت «اتیوپی» آغاز شد و مقدمات تشکیل این سازمان در 25 می آن سال، فراهم آمد. این سازمان با هدف توسعه هم‌کاری‏های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای آفریقایی به وجود آمد و اقداماتی در جهت مبارزه با بقایای استعمار در آفریقا و میان‌جی‏گری در حل اختلافات کشورهای عضو به عمل آورد.

——————————————————

برخی از روی‌دادهای دیگر

1506 میلادی - سال‌روز درگذشت «کریستف کلمب» است. وی راه استیلای اروپاییان بر قاره آمریکا را باز کرد. در سال ۱۴۹۲ در چارچوب رقابت اسپانیا و پرتغال در یافتن راه‌های دریایی، در جهت غرب عازم هند بود به قاره ناشناخته آمریکا رسید.

1799 میلادی- سال‌روز درگذشت «بالزاک» روزنامه‌نگار و داستان‌نگار شهیر فرانسوی و یکی از مبتکران رئالیسم در ادبیات است.


 


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه راه‌بردهای جدید ایالات متحده در خاورمیانه را با توجه به جنبش‌های مردمی در کشورهای منطقه، تشریح کرده است.

بیشتر بخوانید:

«پژواک شعارهای مردم بر پشت‌بام‌های تهران شنیده می‌شود»

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«علی‌اصغر شعردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در «دوشنبه» دل‌آزردگی خود از رهبر کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان «اسد‌اله رحمان‌اف» و مشاور رییس‌جمهوری «سعید مراد فتایف» را در جمع خبرنگاران اعلان کرد. آقای «شعردوست» گفت این دو نماینده حکومت تاجیکستان که مسوول راه‌اندازی تلویزیون فارسی زبان «نوروز» در این کشوراند، به نامه و تماس‌های او پاسخ نمی‌دهند.

به قول او با وجود آن‌که جانب ایران همه عهده‌داری‌های خود را در مورد تاسیس و راه‌اندازی تلویزیون فارسی زبان «نوروز» انجام داده است، اما جانب تاجیکستان در اجرای آن کندی می‌کند.

علی‌اصغر شعردوست به‌طور خیلی‌ روشن بیان کرد، که ایران با تاجیکستان در مورد راه‌اندازی تلویزیون فارسی زبان مشکلی‌ ندارد، اگرچی در این ضمینه با افغانستان هنوز اختلاف‌هایی پابرجاست.

«حالا افغانستان نمی‌خواهد هم‌کاری کند. حد عقل ما که با تاجیکستان مشکل نداریم. آمدیم این‌جا، می‌خواهیم کار بکنیم. نمی‌خواهم گلایه بکنم. اگر «اسد‌اله رحمان‌اف» مطرح نکرده بود، من هم مطرح نمی‌کردم. من این‌جا سوال می‌کنم، غیر از دو طبقه یک ساختمان مخروبه چه‌کاری برای این تلویزیون کردند؟ من این‌جا نامه دارم. الان از نه‌ماه پیش تجهیزات این تلویزیون آماده است در «هامبورگ». من به سفیر تاجیکستان در آلمان گفتم، آقا انتقال این‌را هیچ شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی به دوش نمی‌گیرد. چون می‌گویند ما بیاوریم، در مسیر «ازبکستان» این کالا را خراب می‌کنند. امنیت ندارد. ما بخشی از این تجهزات را به ایران منتقل کردیم و از آن جا به «دوشنبه» آوردیم.»

چنین نگرانی سفیر ایران در حالی است که بنا به گفته او هفته‌ای یک‌بار از تاجیکستان به آلمان و از آلمان به تاجیکستان پرواز هواپیما صورت می‌گیرد. وی گفت جانب ایران خواسته است، تا تاجیکستان آن کالاها را از آلمان توسط این هواپیما که با مسافران کم پرواز می‌کند به «دوشنبه» آورد. ولی‌ سفیر افزود، جانب تاجیکستان برای انتقال تجهیزات تلویزیون فارسی‌زبان «نوروز» از آلمان به دوشنبه قیمت یا نرخ خیلی‌ بالای را پیشنهاد کرده است.

سفیر ایران در تاجیکستان گفت، در راه‌اندازی تلویزیون فارسی زبان «نوروز» حالا کشورش تنها مانده است. چون به قول آقای «شعردوست» افغانستان در این راه خود را کنار کشیده و تاجیکستان باشد در امر تاسیس آن کندی می‌کند.

«در حقیقت دل آزرده شدم. حالا در این میدان ما تنها هستیم. آقای «اسد الاه رحمان اف» نیامد که ما را یک بار ببیند. با من یک‌بار ننشست تا بپرسد آن‌کاری که بر دوش ما است، در چه وضع قرار دارد. یک بار نه آمد و بگوید که ما نمی‌توانیم به شما کمک بکنیم، ولی‌ می‌دانیم که شما این‌جا کار می‌کنید» افزود سفیر جمهوری اسلامی.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت: «این همه مشکل را در حالی‌ روشاد اظهار می‌کند که پیش از این رییس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان «اسد‌اله رحمان‌اف» در یک نشست خبری جانب ایران را به آن متهم کرد که تا‌کنون برای تاسیس تلویزیون فارسی زبان کاری را انجام نداده است.» آقای «رحمان‌اف» در این صحبت خود گفته بود که تاجیکستان برای تاسیس این تلویزیون بنای را اختصاص داده و منتظر آن نشسته است که کی ایران به تاجیکستان تجهیزات وعد‌گی خود را وارد می‌کند و به کار این تلویزیون آرمانی که طول پنج سال این‌جانب مسوولانش به اتفاق نظر نه آمده‌اند آغاز می‌بخشد.

با این‌همه «علی‌اصغر شعردوست» گفت: «به‌عنوان وزارت امور خارجه نامه نوشته و تقاضا کرده است تا جانب تاجیکستان روزی را برای آغاز فعالیت این تلویزیون مشخص بکند، تا جانب ایران آوردن تجهیزات و نصب آن را برنامه‌ریزی کند.» این در حالی‌ که به گفته آقای «شعردوست» همه تجهیزات از آلمان خریداری‌شده متخصصان آلمانی طول ۲۰ روز آن را نصب و ۲۵ روز دیگر آن را سنجش خواهند کرد.

در همین حال معاون رییس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان «حبیب‌اله ناظیری» گفت که خود او به تازگی به این سمت پذیرفته‌شده و از اصل واقعه آگاهی ندارد. این مسوول کمیته رادیو و تلویزیون افزود، این ادعا سفیر جمهوری اسلامی را به مقامات تاجیکستان خواهد رساند.

طرح تاسیس تلویزیون فارسی زبان «نوروز» هنوز پنج‌سال پیش در یک دیدار سه گانه «محمود احمدی‌نژاد»، «امام‌علی رحمان» و «حامد کرزی» در «دوشنبه» اعلان شد. ولی‌ با گذشت پنج‌سال هنوز این کار انجام نشده است. بیش‌تر کارشناسان می‌گویند شاید مشکل تجهیزات و یا هزینه این تلویزیون نبوده، بلکه به نظام‌های مختلف این سه کشور فارسی زبان ربط می‌گیرد، که  یکی دنیوی است و دیگری اسلامی.


 


موافقت اتحادیه اروپا با گسترش تحریم‌های ایران،

«تحریم بانک تجارت ایران-اروپا از سوی اتحادیه اروپا»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی و به نقل از دیپلمات‌های اروپایی که از اعلام نام خودداری کرده‌اند، گزارش داده که اتحادیه اروپا روز دوشنبه آینده حدود ۱۰۰ شرکت و بانک ایرانی را تحریم خواهد کرد.

به گفته این منابع، این تحریم‌ها در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

اسامی شرکت‌های ایرانی مورد نظر اتحادیه اروپا تاکنون اعلام نشده اما گزارش‌ها از تحریم بانک «تجاری اروپا – ایران» که در هامبورگ آلمان به ثبت رسیده است خبر داده‌اند.

اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۳۲ مقام ارشد حکومت ایران را به اتهام نقض حقوق بشر مردم این کشور تحریم کرده بود.

لازم به اشاره است این بانک پیش‌تر توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود.

هم‌چنین این وزارت‌خانه روز سه‌شنبه این هفته بانک «صنعت و معدن» ایران را نیز تحریم کردند.

به گفته آن‌ها، این بانک برای دور زدن تحریم ها به دولت ایران کمک می کند.

با احتساب بانک صنعت و معدن، آمریکا تاکنون ۲۱ بانک ایرانی را تحریم کرده است.

………………………………………………………

رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول تحت بازداشت خانگی،

«آزادی استراوس‌کان با وثیقه یک میلیون دلاری»

خبر / رادیو کوچه

قاضی دادگاهی در نیویورک موافقت کرده است که دومینیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف)، با تودیع وثیقه یک میلیون دلاری از زندان آزاد شود.

آقای استراوس کان پس از ترک زندان، در آپارتمانی در ناحیه منهتن شهر نیویورک تحت بازداشت خانگی به‌سر خواهد برد.

وی روز  پنج‌شنبه به‌طور رسمی در رابطه با اقدام به سو‌رفتار جنسی و تلاش برای تجاوز به مستخدم ‌ هتلی در این شهر متهم شد. او این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌داند.

انتظار می‌رود که با وجود این حکم قاضی ایالتی، وی به دلایل اداری تا روز جمعه در بازداشت‌گاه باقی بماند.

این سیاست‌مدار و اقتصاددان فرانسوی پاسپورت خود را تسلیم دادگاه کرده است.

بر اساس حکم قاضی، استراوس کان، ۶۲ ساله، در این مدت در آپارتمان محل اقامتش به طور شبانه روزی زیر نظر دوربین و یک مامور مسلح پلیس خواهد بود.

هیت اجرایی صندوق بین‌المللی پول پنج‌شنبه اعلام کرد که دومینیک استراوس کان با ارسال نامه‌ای به این هیت، استعفا داده است.

………………………………………………………

نتانیاهو: بازگشت به مرزهای 1967 عملی نیست

«رد طرح صلح مورد‌نظر آمریکا از سوی اسراییل»

خبر / رادیو کوچه

دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل با صدور بیانیه‌ای، در روز پنج‌شنبه، چارچوب کلی مورد نظر باراک اوباما برای از آغاز مذاکرات صلح با فلسطینیان را رد کرده است.

رییس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه طی نقطی در واشنگتن، ضمن تشریح سیاست‌های کلان ایالات متحده در قبال منطقه خاورمیانه، به طور اصولی از تاسیس کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ با اسراییل حمایت کرد.

اما دولت اسرائیل با صدور بیانیه‌ای بازگشت به مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ را رد کرده و گفته است که دولت آمریکا در سال ۲۰۰۴ در این خصوص به اسراییل تعهد داده بود.

در جنگ شش روزه ژوئن سال ۱۹۶۷ ارتش اسراییل کرانه باختری رود اردن از جمله بیت‌المقدس شرقی را در کنار نوار غزه، به تصرف خود در آورد.

دولت اسراییل در بیانیه خود آن مرزها را «غیر قابل دفاع» توصیف کرده و گفته است که بازگشت به آن به معنای از دست دادن نواحی مسکونی عمده‌ای در مناطق «یهودا و السامره» خواهد بود.

این در حالیست که رییس جمهوری آمریکا می‌گوید که در مذاکرات صلح آتی، اسراییل باید در مورد امنیتش از ناحیه کرانه باختری رود اردن اطمینان حاصل کند.

………………………………………………………

وزیر امور خارجه آمریکا:

«همسر و دختر قذافی به تونس فرار کرده‌اند»

خبر / رادیو کوچه

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارنظری روز پنج‌شنبه اعلام کرد که صوفیه قذافی، همسر و عایشه، دختر وی به تونس فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که موسی ابراهیم، سخن‌گوی دولت لیبی این خبر را رد کرده و گفته است که همسر و دختر معمر قذافی در طرابلس هستند.

خانم کلینتون گفت: «فشار بر رژیم قذافی به اندازه‌ای افزایش یافته است که دو روز پیش، همسر و دختر قذافی به آن سوی مرز به داخل تونس فرار کردند.»

این در حالی است که روز جمعه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو می‌گوید هواپیماهایش در حملاتی هشت کشتی جنگی قوای معمر قذافی، رهبر لیبی را نابود کرده‌اند.

ناتو اعلام کرد، این کشتی‌ها را در حملاتی هماهنگ به بنادر طرابلس، الخمس و سرت غرق کرده است.

پیش‌تر، دولت لیبی طرح صلحی مبنی بر خروج شورشیان و قوای دولتی از شهرها را پیشنهاد کرده بود که در راستای آن، ناتو نیز در مقابل باید به حملات خود علیه قوای حامی قذافی خاتمه دهد.

………………………………………………………

نماینده اصول‌گرای منتقد احمدی‌نژاد:

«افراد اصلی دور احمدی‌نژاد یا منحرفند یا متهم به فساد»

خبر / رادیو کوچه

احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی، برخی عناصر اصلی دولت محمود احمدی‌نژاد را به تضعیف اعتقادات شیعه و توسل به سحر و جادوگری متهم کرده و گفته است که «اختلاف ما با دولت مبنایی است.»

به گزارش فارس، آقای توکلی در مصاحبه‌ای و در انتقاد از اشخاص نزدیک به رییس جمهوری اسلامی گفته است: «الان اصلی‌ترین افراد دور دکتر احمدی‌نژاد را نگاه کنید. یا منحرفند و یا متهم به فساد مالی و یا هر دو؛ آیا این عدالت در توزیع قدرت است؟»

این نماینده اصول‌گرا در بخش‌های دیگری از این مصاحبه، گفته است که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، صرفن به این دلیل که پای‌گاه اجتماعی میرحسین موسوی می‌توانست باعث تحرک اجتماعی در برابر رهبر جمهوری اسلامی شود، «اضطرار» به محمود احمدی‌نژاد رای داد.

این در حالی است که از هفته‌های گذشته تاکنون فشار بر محمود احمدی‌نژاد افزایش یافته و بیش‌تر انتقاد‌ها متوجه اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر وی است. از سویی دیگر در روزهای گذشته یکی از مسوولان ارشد نهاد ریاست جمهوری نیز بازداشت شده است.

………………………………………………………

بدون ذکر دلیل،

«انتقال ۹ زندانی سیاسی زن به اوین»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، در روزهای اخیر، ۹ زندانی سیاسی زن از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شده‌اند.

این در حالی است که خبر انتقال این زندانیان سیاسی به زندان قرچک ورامین در هفته‌های گذشته، اعتراض شدید خانواده‌های آن‌ها و فعالان حقوق بشر را در پی داشت.

هنوز از نام و دلیل انتقال مجدد این زندانیان سیاسی زن از زندان قرچک ورامین به زندان اوین اعلام نشده است.

………………………………………………………

شورای نگهبان:

«سرپرستی رییس‌جمهوری بر وزارت نفت غیرقانونی است»

خبر / رادیو کوچه

شورای نگهبان قانون اساسی، سرپرستی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی بر وزارت نفت را خلاف قانون اساسی دانسته است.

به گزارش فارس، به دنبال طرح سوالات مختلف از اعضای شورای نگهبان در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن سرپرستی شخص رییس جمهوری بر وزارت نفت، تعدادی از اعضا مطابق آیین نامه داخلی شورای نگهبان قانون اساسی از این نهاد استفساریه‌ای را مطرح کردند که شورای نگهبان، آن را خلاف اصل 135 قانون اساسی تشخیص داد.

اصل 135 قانون اساسی می‌گوید: «وزرا تا زمانی‏ که‏ عزل‏ نشده‏‌اند و یا بر اثر استیضاح‏ یا درخواست‏ رای‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آن‌ها رای‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در سمت‏ خود باقی‏ می‌مانند. استعفای‏ هیت‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از آنان‏ به‏ رییس‏ جمهوری تسلیم‏ می‌شود و هیت‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رییس‏ جمهوری می‌تواند برای‏ وزارت‌خانه‏‌هایی‏ که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ نماید.

شورای نگهبان تاکنون تفسیر قانونی اعلام شده را منتشر نکرده است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر عزل وزیران وزارت‌خانه‌های ادغام شده در دولت دهم و معرفی سرپرست‌های آن‌ها موضوع بحث‌برانگیز و تنش‌زا بین دولت، مجلس و شورای نگهبان بوده است.

………………………………………………………

روز جمعه روی داد،

«انفجار در نزدیکی خودروی کنسول‌گری آمریکا در پاکستان»

خبر / رادیو کوچه

در پی انفجار یک بمب که دو خودروی کنسول‌گری آمریکا در شهر پیشاور پاکستان را هدف قرار داد یک تن کشته و 11 نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش تلویزیون العربیه، انفجار یک بمب دست‌ساز کنار جاده‌ای در پیشاور در شمال غرب پاکستان خسارات زیادی بر دو خودروی کنسول‌گری آمریکا وارد کرده است.

البرتو ردریگز سخن‌گوی کنسول‌گری آمریکا در پیشاور با تایید این خبر اعلام کرد در این حادثه هیچ یک از کارمندان آمریکایی کشته یا زخمی نشده است.

به گزارش رویترز، از سوی دیگر احسان‌اله احسان سخن‌گوی طالبان پاکستان در تماسی مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

سخن‌گوی طالبان که از مکان نامعلومی تماس می‌گرفت افزود : «دشمن اول ما پاکستان، و سپس ایالات متحده و بعد از آن دیگر کشورهای عضو ناتو می‌باشد.»

هم‌چنین دو انفجار انتحاری در یک مرکز آموزشی در شمال غرب پاکستان این کشور منجر به کشته شدن 80 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

………………………………………………………

رییس جمهوری آمریکا در آخرین سخن‌رانی:

«پژواک شعارهای مردم بر پشت‌بام‌های تهران شنیده می‌شود»

خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه راه‌بردهای جدید ایالات متحده در خاورمیانه را با توجه به جنبش‌های مردمی در کشورهای منطقه، تشریح کرد. وی در این سخن‌رانی به تحریم های آمریکا علیه حکومت بشار اسد ‌به دلیل سرکوب معترضان در سوریه و کمک‌های اقتصادی به کشورهایی چون مصر و تونس اشاره کرد.

پیش از سخن‌رانی باراک اوباما،‌ هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرد و بر نقش مهم دست‌گاه دیپلماسی ایالات متحده در جریان جنبش‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرد.

باراک اوباما در بخشی از سخن‌رانی خود به  سرکوب اعتراضات در سوریه پرداخت و گفت: «مردم سوریه شجاعت خودشان را برای مطالبه گذار به دمکراسی نشان داده‌اند. بشار اسد هم اکنون با یک گزینه مواجه است: او می‌تواند هدایت گذار را برعهده بگیرد، یا از مقابل این راه کنار برود.»

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد:«حکومت سوریه می‌بایست شلیک به تظاهر‌کنندگان را متوقف کند و اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را بدهد، زندانیان سیاسی را آزاد کند و به بازداشت‌های ناعادلانه پایان دهد، اجازه دهد کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق چون درعا برسد، و گفت‌وگوی جدی برای پیش‌برد گذار دمکراتیک را آغاز کند.در غیر این صورت بشار اسد و حکومت او هم‌چنان با چالش‌هایی از داخل مواجه خواهد بود و در عرصه بین‌المللی نیز منزوی خواهد شد.»

باراک اوباما در ادامه  گفت:«تاکنون، حکومت سوریه دنباله رو اقدامات متحد خود، ایران، بوده است و در صدد است تا تاکتیک‌های سرکوب را از  تهران کمک بگیرد. این صحبت از دو رویی حکومت ایران است؛ آن‌ها از حقوق تظاهر‌کنندگان دردیگر کشورها دفاع می‌کنند ولی مردم خود را سرکوب می کنند. بگذار بیاد داشته باشیم که نخستین تظاهرات مسالمت‌آمیز در خیابان‌های تهران بود، جایی که حکومت وحشیانه زنان و مردان را مورد تعرض قرار داد و مردم بی‌گناه را به زندان انداخت.‌ ما هنوز پژواک شعارهای مردم بر روی پشت بام‌های تهران را می‌شنویم. تصویر جان دادن زنی جوان درخیابان هم‌چنان در حافظه ماست.»

اشاره باراک اوباما به صحنه کشته شدن ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات اعتراضی در خیابان‌های تهران است‌. به گفته مخالفان در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات در ایران در سال ۱۳۸۸ ده‌ها نفر کشته شدند. مقامات انتظامی ایران نیز گفتند در جریان این اعتراضات بیش از چهار هزار نفر را بازداشت کردند.

رییس جمهوری آمریکا  در ادامه تصریح کرد:«ما  هم‌چنان بر مستحق بودن مردم ایران برای دست‌یابی به حقوق جهان‌شمول تاکید خواهیم کرد و حکومت قادر نخواهد بود آرمان‌های آن‌ها را بین ببرد.»

او به یمن اشاره کرد و گفت که علی عبداله صالح، رییس جمهوری این کشور، باید به قول خود برای انتقال قدرت وفادار بماند.

او در مورد بحرین نیز گفت: «بحرین یکی از شرکای دیرینه ماست و ما به امنیت آن متعهدیم. ما تشخیص می‌دهیم که ایران سعی کرده است از تلاطم‌های آن کشور بهره‌برداری کند، و این‌که دولت بحرین علاقه‌ای مشروع به حاکمیت قانون دارد.»

باراک اوباما افزود: «با این حال ما چه به طور علنی و چه در خفا تاکید کرده‌ایم که بازداشت‌های گسترده و استفاده از زور محض با حقوق جهان شمول شهروندان بحرین در تضاد است و باعث نمی‌شود درخواست‌های مشروع برای اصلاحات از میان برود.»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته