-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

Latest News from Koocheh for 05/16/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، دو جوان زندانی که اکنون در بند اطلاعات زندان دستگرد اصفهان (بند‌الف‌طا) محبوس هستند، بنا بر حکم شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به ریاست قاضی مقضی به اتهام محاربه در آستانه اعدام قرار گرفته‌اند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمد فتحی (۲۷ ساله) و عبداله فتحی (۲۹ ساله) در فروردین ۱۳۸۹ دستگیرشده و به زندان اصفهان منتقل شدند و به محاربه با خدا و سرقت مسلحانه متهم شده‌اند.

به گفته بیژن فتحی، پدر این دو جوان محکوم به اعدام، حکم یک ماه پیش در دادگاه تجدید نظر تایید شد و روز 26 اردی‌بهشت طی تماس تلفنی با مادر این دو زندانی خبر داده‌اند که حکم آن‌ها فردا 27 اردیبهشت جاری اجرا خواهد شد.

بیژن فتحی در همین زمینه به کمیته گزارش‌گران حقوق بشر می‌گوید: «اقرارهایی که مبنای صدور حکم قرار گرفته‌اند، تحت شکنجه‌های سخت اخذ شده است و آن‌ها در مراحل دادرسی از کلیه حقوق قانونی مبنی بر دست‌رسی به وکیل و حق دفاع محروم بوده‌اند».

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

نسل انقلابی دیروز که اتفاقن بسیار هم پرمدعاست، باید جواب‌‌‌‌گو باشد . آن‌‌‌‌ها باید پاسخ‌‌‌‌گو باشند برای تمام اشتباهات بی‌‌‌‌بازگشت‌‌‌‌شان، این والدین نسل امروزی که باز هم خواهان اعتماد جوانان برای سپردن مدیریت تغییرات به آن‌‌‌‌ها هستند، اگر تنها بتوانند دلایلی منطقی برای پذیرش حکومت فعلی داشته باشند، شاید مورد بخشش قرار بگیرند.

وقتی سخن از شور انقلابی سال 57 و قبل و بعد از آن است باید به گمانم به یاد آورد که آن هیجان، به آن حد زیاد بوده که قدرت شنوایی آن نسل را کاملن از بین برده بوده، با جست‌وجویی ساده در سخن‌رانی‌‌‌‌های بزرگان حکومتی آن دوران به‌صورت کاملن شفاف می‌‌‌‌توان به این مشکل پی برد، استبداد، خودرایی و فاشیست، بی‌‌‌‌رحمی و قساوت… به صورت واضح در کلام آنان بوده و شعار تاییدی الله‌‌‌‌اکبر نیز با حرارت از سوی مردم گفته می‌‌‌‌شده، هیچ گروهی از این اتهام مبرا نیست، آن‌‌‌‌ها که سهم کم‌‌‌‌تری از قدرت داشته‌‌‌‌اند اکنون اپوزیسیون را تشکیل داده‌‌‌‌اند، نسل انقلابی گویی دچار نوعی جنون ترس‌‌‌‌ناک است که اکنون با گذشت سال‌‌‌‌یان طولانی از آن زمان، هنوز هم برای بازگشت به دوران طلایی تشنه است، برای نمونه به قسمت‌‌‌‌هایی از سخن‌‌‌‌رانی آقای خمینی به مناسبت هفته وحدت آذر ماه 1360 توجه کنید :

«یوم‌الله واقعی روزی است که امیرالمومنین علیه السلام، شمشیرش را کشید و خوارج را از اول تا به آخر درو کرد و تمام‌‌‌‌شان را کشت. به این مردم «زندانیان در بند» شلاق می‌‌‌‌زنیم تا آدم شوند، امیرالمومنین اگر قرار بود مسامحه کند شمشیر نمی‌‌‌‌کشید تا 700 نفر را یک دفعه بکشد. شما روحانیون چرا هی آیات رحمت در قرآن را می‌‌‌‌خوانید.چرا آیات قتال را نمی‌‌‌‌خوانید؟ رحمت مخالفت با خداست، ما خلیفه می‌‌‌‌خواهیم که دست ببرد، حد بزند، رجم کند همان طور که رسول‌‌‌‌اله دست می‌برید، حد می‌‌‌‌زد رجم می‌‌‌‌کرد، همان‌‌‌‌طور که رسول‌اله یهود بنی قریظه را چون جماعتی ناراضی بوند قتل عام کرد، این عواطف بچه‌‌‌‌گانه را کنار بگذارید، ما معتقدیم مجرم اصولن محاکمه ندارد و باید او را کشت، تنها باید هویت آنان را ثابت کرد و بعد آن ها را کشت…»

از اطراف ایران گروه‌‌‌‌های مختلف ارتش و پاس‌داران ومردم غیرت‌‌‌‌مند تقاضا کرده‌‌‌‌اند من دستور بدهم به سوی پاوه رفته، غائله را ختم کنند، من از آنان تشکر می‌‌‌‌کنم و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم، اگربا توپ‌‌‌‌ها و تانک‌‌‌‌ها و قوای مسلح تا 24 ساعت دیگرحرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسوول می‌‌‌‌دانم

فرمان یورش خمینی به کردستان روز 27 مردادماه 58 نمونه دیگریست: در یک اعلامیه ناگهانی به ارتش ایران، آقای خمینی، فرمان داد که باتمام قوای نظامی، توپ و تانک به شهر پاوه یورش کنند. متن اعلامیه چنین است:

«از اطراف ایران گروه‌‌‌‌های مختلف ارتش و پاس‌داران ومردم غیرت‌‌‌‌مند تقاضا کرده‌‌‌‌اند من دستور بدهم به سوی پاوه رفته، غائله را ختم کنند، من از آنان تشکر می‌‌‌‌کنم و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم، اگربا توپ‌‌‌‌ها و تانک‌‌‌‌ها و قوای مسلح تا 24 ساعت دیگرحرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسوول می‌‌‌‌دانم.

من به‌عنوان ریاست کل قوا به رییس ستاد ارتش دستور می‌‌‌‌دهم که فورن با تجهیز کامل عازم منطقه شوند و به تمام پادگان‌‌‌‌های ارتش و ژاندامری دستور می‌‌‌‌دهم که بی‌‌‌‌انتظار دستور دیگر و بدون فوت وقت با تمام تجهیزات به‌سوی پاوه حرکت کنند و به دولت دستور می‌‌‌‌دهم وسایل حرکت پاس‌داران را فورن فراهم کند‌، تادستور ثانوی، من مسوول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می‌‌‌‌دانم ودر صورتی که تخلف از این دستور نمایند با آنان عمل انقلابی می‌‌‌‌کنم، مکرر از منطقه اطلاع می‌‌‌‌دهند که دولت و ارتش کاری انجام نداده‌‌‌‌اند، من اگر تا 24 ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسوول می‌دانم . «والسلام روح اله  الموسوی الخمینی»

روزنامه‌‌‌‌های کیهان واطلاعات شنبه 27 مردادماه 1358

و نمونه‌‌‌‌ای دیگر، بعد از تشکیل دولت موقت، سرکوب و کشتار شروع می‌‌‌‌شوند و ارگان‌‌‌‌های رسمی سرکوب و قتل تاسیس می‌‌‌‌شود.

خلخالی می‌‌‌‌گوید: «حضرت امام با شناختی که از روحیه انقلابی‌‌‌‌ام داشتند عصر روز 24/11/57 این‌‌‌‌جانب را به دفترشان احضار و فرمودند: «این حکم را به نام شما نوشته ام»  خمینی او را به‌عنوان حاکم شرع تعیین می‌‌‌‌کند و به او دستور می‌‌‌‌دهد تا اعدام را از سران رژیم پیشین آغاز نماید، خلخالی چند ساعت بعد یعنی در سحرگاه روز بیست و پنجم بهمن 1357 چهارنفر از امیران ارتش شاهنشاهی را در پشت‌‌‌‌بام مدرسه رفاه، تیرباران می‌‌‌‌کند و به این ترتیب موج اعدام‌‌‌‌های جمهوری اسلامی شروع می‌شود. متهمان ردیف اول نصیری، رییس سابق ساواک، خسرو‌داد، فرمانده هوانیروز، ناجی، فرماندار نظامی اصفهان و رحیمی، فرماندار نظامی تهران و آخرین رییس شهربانی رژیم سابق را می‌آورند، آنان قبل از اعدام در دادگاهی در بسته در طی چند ساعت، محکوم می‌‌‌‌شوند، حکم دادگاه برای خمینی ارسال می‌‌‌‌شود او موافقت می‌‌‌‌کند و حاکم شرع چنین می‌‌‌‌خواند «‌بسم‌الله المنتقم… به فرمان خدا، به حکم دادگاه انقلاب اسلامی و با صحه نائب الامام خمینی، ارتشبد «نعمت‌اله نصیری»… محکوم به اعدام به‌صورت تیرباران است»، به‌دنبال نصیری، حکم بقیه خوانده می‌شود. آن‌ها «مفسد فی‌الارض» شناخته شده‌اند.

هیچ‌کدام باور نمی‌‌‌‌‌کردند که یک ساعت و نیم دیگر در جهان نخواهند بود. شب قبل از این واقعه، آقای خمینی، آقایان بنی‌‌‌‌صدر و بازرگان را که مخالف اعمال خشونت و اعدام بودند را مامور می‌‌‌‌کند تا نزد امیران ارتش بروند و از آنان دل‌‌‌‌جویی کنند و آنان را مطمئن سازند که اعدام نمی‌‌‌‌شوند، اما ساعتی بعد خمینی حکم اعدام آنان را تائید می‌‌‌‌کند، بعد از اعدام چهار امیر ارتش شاهنشاهی از جمله، سازمان مجاهدین خلق، اعلامیه‌‌‌‌ای صادر کرد و اقدام خمینی را تبریک گفت :

«به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران مجاهد اعظم حضرت آیت‌اله خمینی، مجاهدین خلق ایران و عموم فرزندان انقلابی شما در این میهن، با قلبی سرشار از احترام، فرمان قاطع شما را مبنی بر محاکمه و مجازات فوری چهار تن از عناصر جنایت‌‌‌‌کار و خیانت‌پیشه رژیم پیشین دریافت داشتند، این اقدام متهورانه و انقلابی را که روشنایی‌بخش چشمان و تسلای قلوب تمام مردم محروم این سرزمین به‌ویژه خانواده‌های داغ‌‌‌‌دار شهدا و شکنجه‌دیدگان است، به شما و تمام مردم قهرمان کشورمان تبریک و تهنیت می‌گوییم، باشد که دیگر در این کشور کسی به کشتار و شکنجه و آزار مردم بی‌پناه و فرزندان پیش‌‌‌‌تاز آنان دست نیابد.

حضرت آیت‌اله، شما با این فرمان انقلابی پرتو دیگری از چهره راستین مکتب توحید و ایدئولوژی ما اسلام را به جهان‌‌‌‌یان عرضه شد، لذا باز هم مشتاقانه امیدواریم که بدون کم‌‌‌‌ترین توجه به برخی پادرمیانی‌های شرک‌آمیز سازش‌‌‌‌کارانه و به‌گونه‌ای هرچه سریع‌تر، داد این خلق مظلوم و شکنجه‌دیده ما تا آخرین نفراز بقیه عناصر ضد انقلابی نیز بازستانده شود.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون «زود است ستم‌‌‌‌کاران بدانند به کدامین جای‌‌‌‌گاه روانند.»

حزب توده نیز در دفاع از دادگاه‌‌‌‌های انقلاب و بر علیه مخالفین این دادگاه‌‌‌‌ها چنین می‌‌‌‌نویسد: « آنان از این که دادگاه‌‌‌‌های انقلابی آیین‌‌‌‌نامه تصویب شده ندارند، جریان دادگاه‌‌‌‌ها علنی نیست، متهمین وکیل مدافع ندارند و غیره شکایت می‌‌‌‌کردند….. بگذار بانگ رسای جنبش انقلاب ایران صدای اربابان جنایت‌‌‌‌کار رژیم سابق را که از گلوی مدافعین دروغین حقوق بشر بیرون می‌‌‌‌آید خفه کند.»

به‌دنبال اعتراض‌‌‌‌های مکرر شخصیت‌‌‌‌ها ایرانی و جهانی و هم‌‌‌‌چنین سازمان‌‌‌‌های حقوق بشری، خمینی گفت: «چرا به ما اشکال می‌‌‌‌کنند که شما چرا دژخیمان را می‌‌‌‌کشید؟ ما در عین حال که این‌‌‌‌ها را مجرم می‌‌‌‌دانیم و باید فقط هویت آن‌‌‌‌ها ثابت بشود و باید آن‌‌‌‌ها را همین که هویت‌‌‌‌شان ثابت شد کشت، نصیری همین که هویت‌اش ثابت شد که نصیری است باید کشت معذالک او را چند روزی نگه داشتند محاکمه کردند و اقرارات او را ثابت کردند و او را کشتند. آیا جامعه حقوق بشر تصور نمی‌‌‌‌کند که مجرم را باید کشت برای حقوق بشر؟»

سوال بزرگی که پس از شنیدن این سخنان ذهن‌‌‌‌ها را اشغال می‌‌‌‌کند آن است که منتقدان کنونی آقای خامنه‌‌‌‌ای از چه گله می‌‌‌‌کنند، آنان که آقای خمینی را بسیار شفاف و واضح دیده‌‌‌‌اند باید آقای خامنه‌‌‌‌ای را تبرک کنند.


 


خبر / رادیو کوچه

به گفته برخی فعالان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه حکم اعدام حبیب‌اله لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام کرد که چند ماه قبل متوقف شده بود، توسط بالاترین مرجع قضایی تایید و مجدد به دایره اجرای احکام فرستاده شده است.

به گزارش روزآنلاین، خانواده حبیب‌اله لطیفی که هم‌زمان با شدت گرفتن احتمال اجرای حکم حبیب‌اله لطیفی برای مدتی بازداشت شده بودند، بعد از آزادی از مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص پروند فرزندشان منع شده‌اند، با این وجود الهه لطیفی، در مصاحبه‌ای ضمن تایید قطعی شدن حکم برادرش در دیوان عالی کشور، جزییاتی را که فعالان مدنی سنندج در مورد این پرونده گفته‌اند تایید می‌کند.

حبیب‌اله لطیفی دانش‌جوی کرد که از اول آبان سال 1386 در زندان سنندج به سر می‌برد، از سوی دادگاه به دخالت در چند بمب‌گذاری در کردستان و در نتیجه «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است. قرار بود حکم وی بامداد روز یک‌شنبه 5 د‌ی‌ماه 1389 اجرا شود، اما آن‌طور که وکلای وی اعلام کردند این حکم به دنبال درخواست عفو خانواده به صورت موقت متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

«اعدام لطیفی به من ربطی ندارد»

 

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

یکی دو سال که از انقلاب‌اسلامی گذشت، چوب ممنوعیت و حکم غیرشرعی و ضدانقلابی‌بودن بر تن خیلی چیزها خورد که یکی‌اش موسیقی ‌پاپ بود. آن‌هایی که توانی و تمایلی برای فرار داشتند به بیرون از مرزها گریختند اما جمعی هم ماندند، به هر دلیلی. برخی چشم‌امید داشتند به آینده و بهبود اوضاع و جمعی هم جلای وطن و زندگی در غربت برای‌شان آسان نبود. «فرهاد» و «فریدون» و «مازیار» از این گروه خوانندگان بودند که سکوت و ماندن در خاک سرزمین مادری را به رفتن و خواندن در دیار ناآشنا ترجیح دادند.‌

«مازیار» و یا همان «عبدالرضا‌ کیانی‌نژاد» در یکم تیرماه ۱۳۳۱ در شهرستان «بابل» در استان مازندران پا به جهان گذاشت. درنوجوانی استعداد شگرف‌اش را در زمینه خوانندگی نشان داد وکارحرفه‌ای خود را از اردوی‌جوانان «رامسر» تجربه کرد. صدای منحصر‌به‌فردش درسال ۱۳۵۲ کشف و اولین ترانه‌اش با نام «ماهی‌گیر» به بازارهنر عرضه شد و پس از آن چندین ترانه و آلبوم موفق دیگر به بازار ارایه کرد‌. انقلاب که شد «مازیار» یکی دو آهنگ‌انقلابی خواند که در حال و هوای همان روزهای ایران بود. در سال 59 کاستی را به بازار عرضه کرد که در آن چند آهنگ‌محلی مازندرانی را اجرا کرده بود و در آن کارهایی از «محمد‌شمس»، «علیرضا‌میبدی» و «عمادرام» وجود داشت. آن زمان انتشار کاست احتیاجی به مجوز نداشت. آن کاست با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و فروش خوبی داشت.

حدود سال شصت بود که مساله مجوزگرفتن برای آلبوم‌ها مطرح شد و «مازیار» هم مشمول بی‌سلیقگی‌های موجود شد و نتوانست مجوز بگیرد. هر وزیر جدیدی که می‌آمد مازیار تلاش می‌کرد تا در آن سیستم مجوز موسیقی‌اش را بگیرد و نمی‌شد و همه‌ چیز موکول می‌شد به بعد. می‌خواست همانطوری که قانون می‌خواهد باشد و با مجوز تعیین‌شده کار کند، که نشد. چون نمی‌توانست که از فضای موسیقی بیرون بیاید شروع به تدریس کرد و در منزل به جوانان مشتاق به‌صورت خصوصی آموزش موسیقی می‌داد.

دهه‌ی‌هفتاد فردی که نفوذی در اداره‌ی ارشاد آن زمان داشته است به سراغش می‌آید و از او می‌خواهد تا چند تا از آهنگ‌هایش را بگیرد و برایش مجوز کسب کند. «مازیار» با خوش‌بینی اینکار را می‌کند و بعد متوجه می‌شود که فرد مورد نظر فقط برای یک آهنگ او یعنی «گل‌گندم» مجوز گرفته و سپس تمام آلبوم را منتشر کرده که همین عمل سبب لغو مجوز آلبوم شده بود. گرچه که پی‌گیری‌های «مازیار» برای گرفتن حق و حقوقش به جایی نرسید اما تنها فایده‌اش برای او این بود که پس از سال‌ها صدایش دوباره شنیده شده بود.

«مازیار» با سخت‌کوشی و وسواس تمام شروع به کار کرد و چندین آهنگ و ترانه را انتخاب و مقدمات انتشار آلبوم جدیدش را فراهم کرد. نام این آلبوم «کودک‌قرن» بود با آهنگ‌هایی از «محمدی‌مطلق» و ترانه‌هایی از «ساعدباقری»، گرچه که «مازیار» خودش بعدها تغییرات اساسی را در آهنگ‌های آلبوم داد. کاست در تیرماه 77 منتشر شد، اما برای «مازیار» دیر بود خیلی دیر چرا که او در شانزدهم فروردین سال پیشش فوت کرده بود، یعنی سال 76 و درست دوماه و نیم پیش از آن‌که چهل‌و‌پنج ساله شود.


 


کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

رسانه تاجیکی «آسیا پلیوس» با سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» قراردادی را به امضا رسانده است، که بنا بر آن «ویکی‌لیکس» به «آسیا پلیوس» حق نشر نامه‌های مخفی مربوط به تاجیکستان را می‌‌دهد. «مرت ممدشایف» سردبیر «آسیا پلیوس» می‌گوید، این نامه‌ها یا برقیه‌ها در اختیار این رسانه تاجیکی قرار داده شده‌اند و آن‌ها پس از آموزش، نامه‌ها را منتشر خواهند کرد. زیرا به قول آقای «ممدشایف» در شرایط کنونی تاجیکستان نشر همه این برقیه‌ها در شکلی که «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« برایشان پیشنهاد کرده است، امکان‌ناپذیر است.

وی افزود: «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« بیش‌تر از سه‌هزار اطلاع را به ما فرستاد و ما حالا به خزینه اطلاع مربوط به تاجیکستان در «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« دست‌رسی داریم. «آسانژ» بارها گفته است، که نمی‌خواهد «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« نقش رسانه را ببازد، بلکه رسانه‌ها نز از این خزینه استفاده کنند.»

این قرارداد «آسیا پلیوس» با «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« در حالی است، که موسس سایت افشاگر عیب‌دار‌شونده پرونده جنایت جنسی است و در منزل دوست‌اش در «لندن» به سر برده انتظار حکم دادگاه نشسته است. سردبیر «آسیا پلیوس» می‌گوید حکم دادگاه در باره «آسانژ» به هم‌کاری آن‌ها تاثر نخواهد گذاشت. «زیرا وی با جرم دیگر ایبدار می‌شود. یگان نفر نمی‌گوید که او در «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« یگان کار نادرست یا غیرقانونی می‌کند. بنا‌بر‌این آن چیزی که با «آسانژ» صورت می‌‌گیرد به هم‌کاری ما تاثر نخواهد گذاشت»‌ افزود آقای «ممدشایف.»

«مرت ممدشایف» در‌باره آن‌که خود رسانه آن‌ها به جمع‌‌آوری و نشر اطلاع مخفی در باره تاجیکستان مشغول خواهد شد یا نه چنین گفت: «ما این‌گونه امکان نداریم. وقتی‌ امکان پیدا شد این‌کار را می‌کنیم. ولی‌ حالا می‌بنیم، که امکان نداریم.» آقای «ممدشایف» افزود، در آینده نزدیک آن‌ها به خزینه اطلاع مخفی «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« در باره «ازبکستان» و کشورهای دیگر نزدیک به تاجیکستان هم دست خواهند یافت.

«اگر ما می‌خواهیم آن‌ها می‌توانند برای ما اطلاع پیشنهاد کنند. نه‌تنها در‌باره تاجیکستان، بلکه در‌باره ازبکستان، قزاقستان و قرغزستان و افغانستان. چیزی که ما می‌خواهیم» گفت: سردبیر «آسیا پلیوس.»

سایت افشاگر «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« تا این مدت پنج‌نامه مخفی در باره بعضی‌ از مقام‌داران تاجیک را منتشر کرده بود. سه‌ برقیه از دیدار و گفت‌وگو‌های سفیر سابق آمرکا در تاجیکستان «رچرد هاگلیند» با رییس‌جمهری «امام علی رحمان»، سفیر وقت تاجیکستان در ایالات متحده «هم‌راهخان ظریفی» و نایب پیشن رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان «مهی‌الدین کبیری» حکایت می‌کند.

یکی دیگر از این برقیه‌ها از ملاقات سفیر آمریکا در تاجیکستان «کین گراس» با معاون رییس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان «عبد الاه نظراف» و برقیه دیگر از سفیر آمریکا در لندن است، که به آغاز کار تلویزیون فارسی «بی‌بی‌سی» بخشیده شده است.

بعضی‌ از مقامات بلندپایه تاجیکستان، از جمله وزیر امور خارجی دیدار خود با سفیر سابق آمریکا را تایید کرده‌اند، ولی‌ جزعیات آن را رد کرده‌اند. «همراه‌خان ظریفی» وزیر امور خارجی که در گذشته سفیر تاجیکستان در آمریکا بود، بعضی‌ از حرف‌های که در برقیه سفیر سابق آمرکا نوشته شده است «بافته‌های خود سفیر خوانده بود. ولی‌ «عبدالاه نزراف» سابق معاون رهبر کمیته امنیت ملی تاجیکستان نامه‌های مخفی «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« را واقعی دانست. وی حرف‌های خود را در این‌باره که اگر دولت تاجیکستان پیش راه افراط‌گرایان را نمی‌گرفت «کشمیر دوم» می‌شد، حقیقت خواند.

با این همه این برای نخستین‌بار است که یک رسانه تاجیکستان با سایت افشاگر «ویکی‌لیکس‌‌‌‌« قرارداد هم‌کاری بسته به هزارها اطلاع مخفی در‌باره این کشور دست می‌یابد. رسانه «آسیا پلیوس» که از یک نشریه و یک رادیو روسی زبان ترکیب یافته است، در آغاز سال ۲۰۰۰ میلادی به فعالیت پرداخته حالا یکی از پیش‌گام‌های مطبوعات روسی زبان در تاجیکستان است.

 


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

با گذشت حدود دو ماه از سال جدید، هنوز افزایش حقوق کارمندان در سال 90 اعمال نشده است و مسوولان با تکذیب گفته‌های قبلی خود، از نامشخص‌بودن میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان و هم‌چنین زمان اعمال آن سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی ریاست‌جمهوری گفته است: «هنوز موضوع افزایش هشت درصدی حقوق کارمندان دولت مشخص نیست و قانون در این‌باره ابلاغ نشده است. این در حالی است که وی در مصاحبه های 14 اسفندماه سال گذشته خود با رسانه‌های ایران، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت را 6 درصد عنوان و زمان اعمال آن را از اردی‌بهشت عنوان کرده بود».

رحیم ممبینی در گفت‌و‌گوی اخیر خود، افزوده است: «حقوق اردی‌بهشت و خرداد ماه نیز مانند فروردین و بر اساس سال گذشته واریز می‌شود و این موضوع از اختیارات ما خارج است و هنوز دقیقن مشخص نیست که قرار است چند درصد به حقوق کارمندان دولت در سال جدید افزوده شود و پس از ابلاغ بودجه 90،  مابه تفاوت پرداخت حقوق ماه‌های اول سال به حساب کارمندان دولت واریز می‌شود.»

وی با اظهار امیدواری که هر‌چه زودتر وضعیت و میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال جاری مشخص شود، ادامه داد: «تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده شورای توسعه و هیت وزیران گذاشته شده است.»

دولت قصد دارد بی‌کفایتی خود را بر گردن دیگران بیاندازد

یک کارشناس اقتصاد سیاسی اظهارات این مقاوم مسوول را یکی از عجیب‌ترین اتفاقات اقتصادی دو سال اخیر ارزیابی کرد و به رادیو کوچه گفت: «میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 90، طبق مصوبه کارگروه مسوول و مطابق با نرخ قبلی تورم اقتصادی 6 درصد تعیین و تصویب‌شده بود و این که بعد از گذشت دو ماه از سال جدید، یکی از بالاترین مقامات مسوول در بدنه دولت، اساسن منکر رقم تعیین‌شده برای افزایش حقوق مصوب شود، جای تامل بسیار دارد.»

وی تصریح کرد: «این مقام مسوول، علت عدم اعمال حقوق جدید کارمندان را خارج از حوزه عمل‌کرد خود می‌داند و در واقع توپ را به زمین هیت وزیران  می‌اندازد، در حالی‌که، هیت وزیران و معاونت راه‌بردی رییس‌جمهوری همه در یک کادر و در حوزه دولت قراردارند و سخن‌گوی یک بخش از بدنه دولت نمی‌تواند بخشی دیگر از بدنه دولت را در این باره محکوم کند.»

این تحلیل‌گر اقتصاد سیاسی متذکر شد: «به‌نظر می‌رسد این تاخیر در اعمال افزایش حقوق کارمندان، در درجه اول نتیجه بی‌کفایتی بدنه دولت در اجرای وظایف بدیهی خود است و در درجه دوم، دولت قصد دارد با تاخیر در پرداخت افزایش حقوق کارمندان در سال جدید و انداختن توپ به زمین مجلس و معرفی آن به‌عنوان بخشی که باعث تاخیر در تصویب و اعمال بودجه سال 90 شده است، بخش عمده‌ای از کارمندان دولتی را در مبارزه علیه مجلس با خود هم ساز کند در حالی که این فرضیه جواب معکوس خواهد داد و کارمندان را از دولت دل‌زده می‌کند.

راه‌پیمایی روزانه خرید ارزهای خارجی در خیابان فردوسی تهران

یک سرهنگ بازنشسته ارتش نیز در این باره به رادیو کوچه گفت: «در حالی که نرخ تورم در سال جدید دوباره دو رقمی شده است و قیمت گاز طبق اعلام رسمی خود دولت، تا حدود 70 درصد افزایش داشته است و متوسط قیمت خواربار نیز افزایش 20 درصدی را دارا بوده است، بلاتکلیفی میزان افزایش حقوق کارمندان وبازنشستگان دولت، چه معنای دیگری جز تحت فشار قرار دادن بیشتر طبقه متوسط و ضعیف جامعه می‌تواند داشته باشد؟»

وی افزود: «شرایط اقتصادی ایران آن‌قدر پیچیده و بغرنج شده است که حتا با آمارسازی هم نمی‌توان جلوی آگاهی مردم از نا به سامانی اقتصادی را گرفت و کسانی که واقعن نگران امنیت و سلامت اجتماعی جامعه هستند، باید  راه حل‌هایی  رابرای جلوگیری از رشد میزان جرم و جنایات در کشور آن هم  صرفن برای تامین حداقل نیازها پیدا کنند.»

این سرهنگ بازنشسته خاطر‌نشان کرد: «چون منزل ما حوالی میدان فردوسی تهران است، من بعضی روزها برای پیاده روی  راسته دلار فروش‌های این خیابان را قدم می‌زنم، و گاهی وقت‌ها این‌قدر ازدحام برای خرید سکه و ارزهای خارجی در این خیابان زیاد می‌شود که از فاصله دورتر، تصور راه‌پیمایی را برای بیننده به‌وجود می‌آورد و این حاکی از عمیق و عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در ایران است که عده‌ای در تامین اجاره‌خانه و مایحتاج شان درمانده شده‌اند و عده‌ای در راه‌پیمایی روزانه خرید دلار شرکت می‌کنند.

 


 


خبر / رادیو کوچه

چهارده تن از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی روز یک‌شنبه 25 اردی‌بهشت ماه از سوی اجرای احکام دادسرای شهرستان گناباد برای اجرای حکم شلاق فراخوانده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان‌نور‌؛ این عده از دراویش به صورت تلفنی از سوی شعبه اول اجرای احکام دادسرای گناباد برای اجرای حکم 25 ضربه شلاق تعزیری احضار شدند.

بنابراین گزارش‌؛ در تیر ماه 1388، جمعی از دراویش گنابادی در اعتراض به برخورد دادستان گناباد مقابل دادگستری آن شهرستان تجمع کرده بودند که در این واقعه،‌ 24 تن از دراویش بازداشت و به دادگاه احضار شدند.

دادگاه گناباد 14 نفر از این 24 درویش را به سه ماه و یک روز حبس تعلیقی (‌به مدت سه سال‌) و 25 ضربه شلاق تعزیری و 10 نفر دیگر را به 5 ماه حبس تعزیری به انضمام 50 ضربه شلاق و یک سال تبعید به مناطق محروم محکوم کرد که این حکم از سوی شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی نیز مورد تایید قرار گرفت.

گفتنی است‌؛ در 24 فروردین ماه‌، ماموران اطلاعات به طور هم‌زمان نظرعلی مروی، محمد مروی و علی کاشانی‌فر را در شهرستان گناباد،  ظفرعلی مقیمی را در شهرستان قوچان و عبدالرضا کاشانی، علیرضا عباسی، شکراله حسینی را در شهرستان بیدخت دستگیر و روانه زندان وکیل‌آباد مشهد کردند و در 20 اردی‌بشهت ماه نیز محمد کاشانی‌فر در دفتر کارش دستگیر و روانه زندان شد‌.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یکی از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی»


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر فیض‌اله روشن، شهروند بهایی ساکن ساری با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب به پنج ماه حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شده است.

به گزارش هرانا، فیض‌اله روشن به اتهام تبلیغ علیه نظام به پنج ماه حبس تعزیری و به دلیل داشتن لوح فشرده و عکس‌های مذهبی به سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

این محکومیت به دلیل کهولت سن نام‌برده ۳ سال به حالت تعلیق درآمده است که بر اساس حکم مذکور وی هر ماه موظف خواهد شد خود را به اداره اطلاعات ساری معرفی کند.

گفته می‌شود در حکم مزبور از فردی نام برده می‌شود که توسط تبلیغات فیض‌اله روشن به آیین بهایی گرویده است. اما آن‌طوری‌که در جلسه دادگاه مشخص شده فرد مزبور در حال حاضر در ایران ساکن نبوده و فیض‌اله روشن هم تاکنون وی را ندیده است.

یادآور می‌شود این شهروند بهایی در دی ماه سال گذشته ۱۲ روز در بازداشت بوده که حکم مذکور مربوط به همین پرونده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یک‌شهروند بهایی در ساری»


 


امیر و کاملیا / رادیو کوچه

«ارگ تبریز» (علی‌شاه) نام یک بنای تاریخی در تبریز است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده است. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع‌جنوبی تقاطع خیابان امام‌خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است. ارگ تبریز توسط «خواجه تاج‌الدین علی‌شاه» بنا شده‌است. این بنا براثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌است. در محوطه‌ی ارگ، آثار تاریخی ارزش‌مندی هم‌چون «مدرسه‌ی نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار می‌رفت و نیز «سالن تئاتر شیر و خورشید» قرار داشت که پس از شروع برنامه‌ی تخریب و تبدیل ارگ تبریز به مصلای بزگ تبریز از سال ۱۳۶۰ و در زمان امامت جمعه‌ی «آیت‌اله ملکوتی»، بخش اعظمی از ارگ توسط جهاد سازندگی با بولدوزر و مواد منفجره تخریب شده‌است.

ارگ تبریز و محوطه‌ی باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شماره‌ی ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است و نقشه حریم استحفاظی قانونی و ظوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی اداره‌ی کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تایید اعضا قرار گرفته‌است. امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌ است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌دهنده‌ی ایوان تاق‌پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌است که فضای به‌وجودآمده به‌عنوان شبستان اصلی مسجد «علی‌شاه» به‌شمار می‌رفته‌ است. بقایای موجود بنا، حکایت از یک ایوان به‌عرض ۳۰٬۱۵ متر و جرز و دیواهای کناری به ضخامت ۱۰٬۴۰ متر و پی‌ها و فونداسیونی ژرف و حجیم متناسب سازه‌های فوقانی و ارتفاع احتمالی بنا تا خط آغاز تاق استوانه‌ای ۲۵ متر (البته دقت رد تناسب سازه‌های اثر ۳۶ متر صحیح به‌نظر می‌رسد) بوده‌است.

سر تا سر ارگ علیشاه پوشیده از ترک‌هایی است که ضخامت آن در برخی مناطق بسیار زیاد می‌شود. «مهندس فیروز بیرون آرا»، کارشناس مرمت استان آذربایجان شرقی، ضخامت برخی از این ترک‌ها در بخش فوقانی ارگ را بیش از دیگر مناطق می داند. «بیرون آرا» می‌گوید: «ضخامت برخی از این ترک‌ها در قسمت فوقانی به اندازه‌ای است که کارشناسان می‌توانند به راحتی داخل آن شوند. ارگ علی‌شاه که دارای حریم قانونی و ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است، هم‌اکنون در میانه کارگاه ساخت مصلای تبریز جای گرفته است. این ارگ امروز در حریم مصلا در حالی خودنمایی می‌کند که نرده‌های آهنی، کوهی از شن و ماسه و لوله‌های عظیم تیرآهن گرداگرد آن را احاطه کرده اند.»

مدت‌هاست ورود افراد برای بازدید از ارگ به این محوطه ممنوع شده است. در برگ اطلاعیه‌ای که از سوی بنیاد ساخت مصلا در ابتدای ورودی پیشین ارگ و ورودی اصلی مصلای شهر نصب‌شده، این عبارات به چشم می‌خورد: «ورود افراد متفرقه به محوطه کارگاه اکیدن ممنوع». امروز ارگ علی‌شاه با محوطه‌ای که پیرامون آن را فرا گرفته به دیواره شکاف برداشته‌ای می‌ماند که دنیای آهن و سنگ اطراف‌اش را گرفته‌اند. با این وجود ارگ هنوز هم چشمان بازدیدکنندگانش را به خود خیره می‌کند. وقتی از نگهبان مصلا پرسیده می‌شود که آیا هنوز این مکان تاریخی بازدید کننده دارد، پاسخ می‌دهد: «روزانه بیش از ۲۰ نفر به دیدار ارگ می‌آیند اما با ممانعت کارگران مصلا مواجه می‌شوند. آن‌ها هم ارگ را از دور نظاره می‌کنند و بس.»

اما آن‌چه از دور چشمان بازدیدکنندگان از ارگ را خیره به خود می‌سازد، آجرهای قهوه‌ای رنگ نیست، بلکه دیواره‌ای است پوشیده از داربست‌هایی که حافظان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی برای حفاظت اضطراری، جلوگیری از ریزش آن و احیانن مرمت و اقدامات کارشناسی اطراف آن به پا کرده‌اند. داربست‌ها برای انجام مطالعات و زدن بست‌های نشانه در محل ترک‌ها ایجاد شده‌اند. این داربست‌ها می‌تواند روند گسترش ترک‌ها را نشان دهد. بیرون آرا از نتایج آزمایش‌هایی می‌گوید که بر افزایش ترک‌های ارگ گواهی می‌دهند‌: «ادامه روند ساخت مصلا و تکان‌های زمین باعث گسترش ترک‌ها شده است. هم‌اکنون وضعیت ترک‌های دیوار ارگ بسیار نامناسب است و هنوز احتمال بزرگ‌شدن ترک‌ها و افزایش آن‌ها به‌شدت وجود دارد.»

به گفته بیرون آرا هم اکنون کارشناسان مرمت استان در حال انجام کارهای کارشناسی برای استحکام‌بخشی بیش‌تر ارگ علی‌شاه هستند. هر روز بیش از ۲۰۰ کارگر با ماشین‌آلات سنگین در اطراف ارگ علی‌شاه در حال جا‌به‌جا کردن مصالح ساخت مصلا هستند. مصلای شهر تبریز درست در ۱۲ متری ارگ علی‌شاه و با ارتفاعی پایین‌تر از آن ساخته شده است. هم‌اکنون منظر شرقی ارگ کاملن مسدود شده است. به گفته یکی از مهندسان مصلا بیش از ۱۶ متر ارتفاع دارد. این ارتفاع به‌طور کامل نمای ارگ را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. این مهندس جوان که خواست گم‌نام بماند گفت: «هم اکنون تمام سفت    کاری‌های مصلا به اتمام رسیده و ساخت مصلا به مرحله نازک‌کاری و نماسازی رسیده است.»

در همین حال شنیده می‌شود که مردم شهر تبریز با ساخت مصلا مخالف هستند. مرد جوانی که مغازه‌اش در جوار مصلاست با اشاره به این که مردم تبریز، ارگ را نماد شهر خود می‌دانند، گفت: «مردم با مخدوش‌شدن ارگ مخالف بوده و هستند اما مخالفت آن‌ها کاری از پیش نمی‌برد.» به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی تاکنون احداث مصلای شهر تبریز در حریم ارگ علیشاه منظر و نمای این اثر تاریخی را به‌شدت خدشه‌دار کرده است ارزیابی‌ها و بررسی‌های باستان شناسی حاکی از آن است که در بخش زیرین محوطه در حال ساخت مصلا که چند سال پیش گودبرداری شده بود، بخشی از ساختمان قدیمی مسجد علی‌شاه جای گرفته بود که به‌طور کامل تخریب شده است. ساخت مصلای شهر تبریز در حریم ارگ علی‌شاه از سال ۷۳ آغاز شده است و با وجود شکایت‌های متعدد سازمان میراث فرهنگی، ساخت آن هم‌چنان ادامه دارد. هم اکنون یک شکایت سازمان میراث فرهنگی از بنیاد ساخت مصلای شهر تبریز در دیوان عالی کشور در حال پی‌گیری است.

مسجد تاج‌الدین علی‌شاه موسوم به ارگ علی‌شاه تبریز که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، به لحاظ تاریخی از جمله آثار منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود. طبق مواد ۵۶۰ و ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی هر نوع عملیات در حریم آثار تاریخی ثبت شده که منجر‌ به تنزل بنیاد یا تخریب این آثار شود جرم محسوب می‌شود. بنای عظیم علی‌شاه تبریز مسجدی است که در فاصله سال‌های ۷۱۶ تا ۷۲۴ هجری قمری به همت تاج‌الدین علی‌شاه بیلان تبریزی وزیر الجاتیو و بهادرخان از ایلخانان مغول ساخته شد. هم‌اکنون سه دیوار بلند این مسجد متعلق به محراب این مسجد با ارتفاع ۳۰ متری به جای مانده است. عرض هر یک از این دیواره ها به ۱۰ متر می‌رسد.

شاردن می‌گوید: «تعداد مساجد تبریز دویست‌و‌پنجاه است. مسجد علی‌شاه تقریبن بالتمام مخروبه و منهدم شده‌است. قسمت‌های سفلی که به گزاردن نماز افراد مردم اختصاص دارد و مناره‌ی آن را که بسیار رفیع و بلند است، مرمت کرده‌اند. هنگام ورود از ایوان نخستین اثری که از تبریز مشاهده می‌شود، همین مناره ‌است. چهارصد سال می‌شود که این مسجد را خواجه علی‌شاه بنا کرده‌است. «مشارالیه صدراعظم غازان‌خان» شاهنشاه ایران که مقر سلطنتش تبریز بود و در همان‌جا نیز به خاک سپرده شده بوده‌است. هنوز هم مقبره‌ی وی در یک منار مخروبه‌ی عظیمی که به نام او، منار «غازان خان» نامیده می‌شود، مشهود است.»

شفیع جوادی می‌گوید: «در زمان عباس میرزای قاجار این بنا به محل قورخانه و مخزن مهمات لشگر تبدیل یافت و به‌همین سبب نیز نام «ارگ» به آن دادند. از ارگ علی‌شاه اکنون ویرانه‌ای بیش نمانده ‌است. بلندی ساختمان فعلی ۲۵،۲۶ متر و دهانه محراب آن ۳۸ پا و ۶۹ پله بین دو دیوار از سمت خاور دارد که می‌توان به بالای بنا رفت. در زمان رضاشاه قسمتی از پهنه‌ی اطراف آن را به صورت باغ و گردش‌گاه عمومی (باغ ملی) درآوردند و سالن نمایشی نیز در کنار آن بنا کردند. اخیرن نیز در برنامه‌های شهرداری تبریز این مسئله منظور شده و قرار است اطراف آن را به‌صورت میدان و خیابان وسعت بدهند، به‌طوری که بنای باقی‌مانده که نماد تبریز است، در وسط میدان قرار گیرد.»

درمجله هنر و مردم آمده است: «وقتی که به کنار خیابان ارگ رسیدم دربش را باز دیدم همان جوی آبی که حمداله مستوفی و ژان شاردن و دیگران از آن نام برده‌اند در وسط باغچه‌ی بزرگی جلوی دیوار عظیم ارگ به‌چشم می‌خورد. زلال و روان و در دوسمتش درخت و چمن. به سمت چپ، ساختمانی بود که بر سردرش نوشته بود: «تاتر آذربایجان». این قسمت را در زمان رضاشاه ساخته‌اند. روبه‌روی من صحنی بود میان سه دیوار که عظیم بالا رفته بود و سمت چپش ۶۹ پله با فاصله‌هایی بیش از ۲۰ سانتی‌متر که بالارفتن را دشوار می‌کرد و نفس را می‌راند. پله یک بار پیچ می‌خورد و بعد با همان فاصله می‌رسد به بالای دیوار. بلندی دیوار ۲۵ متر است و ضخامت آن حدود ۱۰ (دقیقا ۱۰٬۴۰ متر) که شاید در گذشته با کاشی یا مرمر پوشیده بود.

اما من که اثری از این دو ندیدم. دور سه دیوار را گشتم با جاهای قراردادن تنفگ که در اطراف دیدم به تمام بارویی عظیم به نظرم آمد و ظاهرن از زمان عباس میرزا که مسجد علی‌شاه را تبدیل به قورخانه و انبار مهمات کردند، همین شکل مورد استفاده را هم پیدا کرد، به شکلی که هیچ‌کس ممکن نست از ۶۹ پله‌ی بنا بالا برود و در و دیوارها را بگردد و بگوید که این‌جا مسجد بوده‌است و نه یک قلعه مستحکم نظامی. دور دیوارها از بالا حفره‌های بزرگی دیدم که به دهانه‌ی چاه ‌مانندی و کبوتران چاهی را دیدم که در عمق این خفره‌ها آمد و شد می‌کردند. بعد به تحقیق دریافتم که این حفره‌ها آغاز راه‌های زیرزمینی و دالان‌های بسیار پهن و بلندی بوده که در زمان‌های مختلف به‌ویژه در دوره‌ی قاجاریه و در جریان انقلاب مشروطه و شاید هم در دوره‌ی مغول و زمان‌های پس از آن به نوان راه‌های مخفی برای فرار و رسیدن سریع از این‌جا به جاهای دیگر به‌کار می‌آمده‌اند.»

حمداله مستوفی می‌گوید: «وزیر خواجه تاج‌الدین علی‌شاه جیلانی در تبریز و در خارج محله نارمیان، مسجد جامع بزرگی ساخته که صحنش دویست گز در دویست گز و در صفحه‌ای بزرگ از ایوان کسری به مداین بزرگ‌تر، اما چون در عمارتش تعجیل کردند، فرو آمد و در آن مسجد انواع تکلفات به تقدیم رسانیده‌اند و سنگ مرمر بی‌مقیسا در او به‌کار برده و شرح آن را زمان بسیار یابد.»

بیت‌اله جمالی می‌گوید: «قسمتی از دانش‌سرای دختران تبریز که در محوطه‌ی مسجد استاد و شاگرد سابق بنا شده‌است، چند سال پیش فرود می‌نشیند و گودال یا تونلی بزرگ نمایان می‌شود، اما برای آن‌که کاوش کنند، آن را پر کردند. احتمال می‌رود که تونل قسمتی از این را زیرزمینی بوده‌است، این راه به‌قدری بزرگ بود که می‌شد با درشکه از آن عبور کرد. پشت دیوار بلند ارگ تبریز در هر سه سمت ویرانه‌است با تکه باغی و خانه‌ای و مدرسه‌ای. دهانه، محراب ۳۸ پا است و ۶۹ پله که از آن بالا رفتیم. بین دو دیوار از سمت خاور ساخته شده ‌است که در زمان سلطنت رضاشاه قسمتی از تپه، اطراف ارگ را به‌صورت باغ و گردش‌گاه عمومی درآوردند که ساختن سالن تئاتر آذربایجان هم در همین برنامه بوده ‌است. به‌طوری که مشهود است در زیر ابن بنا، سه نقب یا دالان زیرزمینی وجود دارد که یک رشته‌ی آن از ارگ به شنب‌غازان و رشته‌ی دیگر به باغ‌میشه‌ی فعلی محل سابق ربع رشیدی و رشته‌ای نیز از وسط بازار گذشته و پس از عبور از زیر رودخانه‌ی آجی‌چای به حوالی فرودگاه می‌رسد.»

علی‌اکبر سرفراز می‌گوید: «بنای ارگ بنایی ناتمام است و به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم می‌شود. بخش جدید توسط تاج‌الدین علی‌شاه به بخش قدیمی افزوده شده‌است. بخش قدیمی که در سال ۱۳۶۰ تخریب شد در شمال و بخش جدید در قسمت جنوبی که اکنون باقی مانده، ساخته شده‌است.»

منابع

کتاب تبریز شهر کهن تاریخ، تالیف ناصر رهنمای شهسواری،

کتاب ارگ علی‌شاه تبریز، اثری ماندگار.

ارگ ۷۰۰ ساله علی‌شاه تبریز هم‌چنان در معرض تخریب است. خبرگزاری دانش‌جویان ایران.‌

ویکی‌پدیا


 


خبر / رادیو کوچه

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با بیان این که ایران منعی برای پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف ندارد، در عین حال گفته است، دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی با آن دسته از اعضای مجاهدین که توبه کنند، «طبق قوانین» برخورد می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در این باره اظهار داشته است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد آنان براساس ضوابط به آغوش کشور بازگردند و کسانی که توبه کنند از نظر قانونی می‌توانند این کار را بکنند و طبق قوانین دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌شود.»

حدود دو هفته پیش نیز حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق اعلام کرده بود، از نظر ایران تمام ساکنان اردوگاه اشرف به جز کم‌تر از ۱۰۰ نفر از آن‌ها عفو هستند و می‌توانند به ایران بازگشته و به هر جایی که می‌خواهند سفر کنند.

این گونه سخنان در حالی بیان می‌شود که در سال‌های اخیر قوه قضاییه جمهوری اسلامی چند نفر را به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین،‌ ارتباط با مجاهدین، هواداری از آن‌ها یا دیدار از اردوگاه اشرف به اعدام یا مجازات‌های حبس محکوم کرده است.

مقام‌های عراقی در هفته‌های گذشته و پس از درگیری میان نیروهای ارتش این کشور و ساکنان اردوگاه اشرف، از آنها خواسته‌اند تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

به تازگی ایالات متحده خواستار انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به نقطه‌ای دورتر از مرز ایران در عراق شده و یک مقام اتحادیه اروپا نیز خواستار انتقال این افراد به یک «کشور سوم» شده است.

از سوی دیگر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی در کشورهای غربی گفته است: «این‌که کشورهای غربی تلاش دارند منافقین را از فهرست گروه های تروریستی خارج کنند، دلیلش این است که خودشان تروریست هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

«کشورهای اروپایی ساکنان اشرف را بپذیرند»


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

مطلقن هیچ‌چیز را به یاد نمی‌آورد نه از دسته گل پرت‌شده نه از حلقه‌ی پس داده شده، فقط تنها چیزی را که به یاد می‌آورد صورت مادرش بود که خود را خنج می‌کشید، برایش دردناک بود که مادرش این‌گونه او را به هیچ انگاشت، از وقتی مادر را به یاد می‌آورد تنها متانت و آرامش او را به یاد داشت. حالا که این‌جا به زنجیر بسته شده است، کم‌کم دسته و گل و حلقه و ظرف عسل را هم به یاد می‌آورد. دلش می‌خواست بپرسد می‌تواند عسل را بازهم بخورد ولی نپرسید، می‌دانست که نباید بپرسد و نخورد.

حلقه‌ها را که به‌دست کردند، دید که چه‌قدر هر دو بدسلیقه بودند که این حلقه‌ها را انتخاب کردند، همان لحظه فهمید که چرا عاشق نمی‌شود و چرا حالا این‌جا پای این سفره نشسته، زنجیرها پایش را اذیت می‌کردند ولی هرچه که بیش‌تر به پایش فشار می‌آورد بیش‌تر یادش می‌آمد، به دست‌اش که نگاه کرد هیچ حلقه‌ای نبود. چه‌قدر سر انتخاب حلقه با او به جواهر‌فروش خندیده بودند. هر دو خود را مغز عالم می‌دانستند و فکر می‌کردند که اگر حلقه‌ها پرزرق و برق باشد به قظب عالم‌شان خیانت‌شده برای همین دوتا حلقه‌ی خیلی بدترکیب را انتخاب کردند. الان یادش می‌آمد که او اصلن خوش‌حالی را نیاموخته است و به دست و حلقه و کل کشیدن‌های سر عروسی که مخش را ساب می‌دادند ربطی نداشته است.

به خانه‌اشان که رفتند خوش‌حال‌تر بود که همه‌چیز بالاخره تمام شد، چون برای او تمام‌شدن خوب بود. مردی که دوست می‌داشتم اکنون نه از آسمان‌ها آمده بود و نه یگانه بود یک آدم با پاپیون و شیک و زشت. سال‌ها پیش می‌خواستم از این جا بگذرم اما حالا رسیده بودم و گذشتن را به دست‌های باد  سپرده بودم یعنی دیگر نمی‌توانستم بگذرم با کلمه‌ای به سادگی یک بله خود را در اعماق یک ماندن عمیق دفن کردم. بگذرد در این روزگار دیگر در میان نبود هرچه که بود ثبات من بود و رفتن گریزها. من دست‌های پرازدحام هیچ‌کس را دوست نداشتم. الان خرداد‌ماه است و خرداد‌ماه گریه است این‌جا که بسته شده است  این‌جا که دست‌های گرسنه  هر کس او را می‌بلعد.

مقدس، مقدس، این واژه را همه بیش از آن‌چه که باید ستایش می‌کنند و مقدسات‌اش را برای او تعریف می‌کنند برای او که وحشی بود و الان وحشی‌ترین آدم زمین است، برای او که فقط به جرم پرتاب دسته گل و حلقه‌ای به زنجیرش بسته‌اند. تازه او یادش نمی‌آید چیزی را پرت کرده باشد مادرش گفت که او پرت کرده و رفته است.

فردای عروسی ناهار را که درست کرد شوهرش با خنده خورد و نگفت که این‌چه آشغالی است که پخته‌ای… فقط خورد و لبخند زد ولی وقتی مادرش برایشان غذا آورد لبخندش کش‌دارتر شد، برای مادرش تعریف کرد که از صبح چه کرده است و چه پخته است ولی مادرش لبخند زد و گفت مادر خوب که بشوی می‌پزی… پخته بود که فقط بدمزه ولی پخته بود که ….

این‌جا ساعت‌ها زل می‌زد به دیوارها که شاید او را بفهمند، مگر پس‌دادن یک حلقه این‌همه کار بدی است؟ اگر می‌دانست پرتش نمی‌کرد با متانت بیش‌تری می‌داد که این‌جا نیاورند و سوزن سوزنش نکنند، یک‌بار از مادرش پرسید من خوب نمی‌دانستم پس دادن حلقه خوب نیست، کار بدی است‌، گل را هم به شوخی پرت کردم، حالا می‌شود از این‌جا برویم، مادر خندید با همان متانت…دخترکم می‌رویم…پرت‌کردن حلقه بد است اما تو چرا چاقوی کیک را به شکم شوهرت فرو کردی؟

یادش آمد همه‌چیز را خودش خواسته بود، خودش دلش لرزیده بود و مرد جوان را انتخاب کرده بود، مرد خوبی بود با همه‌چیز او می‌خندید، او هم صادق بود همه‌چیز را به جوان مهربان گفت…فقط پیش خودش گفت بعد به او می‌گویم که من ازدواج را دوست ندارم…


 


دوشنبه 26 ارد‌‌ی‌بهشت 90‌/ 16 می 2011

note3اجرا: زهره

note3استودیو: اعظم

note3تقویم‌تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3دایره‌ی شکسته – «یک سیندرلای دیوانه» – مه‌شب ‌تاجیک

note3بخش اول خبر‌ها

note3پارس‌نامه – «یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی ایران» – امیر و کاملیا

note3گزارشی – «ویکی‌لیکس تاجیکی» – تاجیکستان با کیومرث

note3پس‌نشینی تند – «آن‌که دلش برای ماهی‌ها می‌سوخت» – اکبر ترشیزاد

note3بخش دوم خبرها

note3اقتصاد کوچه – «کارمندان تا تیر منتظر افزایش حقوق نباشند» – مهرآفرین بهرامی

note3مجله خبری کابل – آرین

note3مجله‌ی جا‌ماندگان – «آقای خامنه‌ای را تبرک کنید» – شراره سعیدی

note3بخش سوم خبرها

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

افراد مسلح روز دوشنبه یکی از دیپلمات‌های سرکنسول‌گری عربستان سعودی در پاکستان شهر کراچی را به ضرب گلوله کشته‌اند.

به گزارش الجزیره، این افراد هنگام شلیک به سمت یکی از خودروهای وابسته به سرکنسول‌گری حسن القحطانی یکی از دیپلمات‌های عربستان را به قتل رساندند.

بر اساس این گزارش افراد مسلح هنگام هجوم سوار بر موتور سیکلت بودند و هنگام نزدیک شدن این دیپلمات به درب نمایندگی سعودی، به سمت وی آتش گشودند.

پلیس پاکستان پس از این عملیات بلافاصله راه‌های ارتباط به سفارت عربستان و بحرین در منطقه «دفاع» را بست و برای یافتن عاملان این ترور شروع به تحقیق کرد.

پلیس پاکستان پیش از این اعلام کرد افراد مسلح به سمت یک خودروی وابسته به کنسول‌گری عربستان حمله کردند و یک تبعه این کشور را کشتند.

لازم به اشاره است القاعده پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر این گروه اعلام کرده بود دست به عملیات تلافی‌جویانه می‌زند.

بیشتر بخوانید:

«ده‌ها کشته و زخمی در عملیات انتقام کشته‌شدن بن‌لادن»


 


خبر / رادیو کوچه

دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول که به اتهام سو‌استفاده جنسی، تلاش برای تجاوز و حبس غیرقانونی یک مستخدم زن در هتلی در منهتن بازداشت شده بود حضورش در دادگاهی در نیویورک یک روز به تعویق افتاده است.

پلیس برای تکمیل پرونده خواستار انجام یک رشته آزمایش شده بودند و وکلای آقای استراوس کان می‌گویند که او با انجام این آزمایش‌ها موافقت کرده است.

جلسه دادگاه یک روز دیرتر برگزار می‌شود تا نتایج آزمایش‌هایی که انجام گرفته است، مشخص شود.

وکلای او می‌گویند که آقای استراوس کان اتهاماتی را که در‌باره تعرض جنسی و اقدام به تجاوز جنسی علیه او مطرح شده‌اند، قاطعانه رد می‌کند.

او که یکی از نامزدهای احتمالی پیش‌تاز در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فرانسه به شمار می‌رفت، قرار بود روز یک‌شنبه با خانم مرکل، صدراعظم آلمان در برلین دیدار کند و بعد در نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا حاضر شود.

آقای استراوس کان به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول، نقش موثری در تضمین حمایت این صندوق از اقتصادهای مشکل‌دار منطقه یورو داشت و بازداشت او، نگرانی‌هایی را در بازارهای پولی و مالی جهانی درباره تاثیر احتمالی این بازداشت بر طرح‌های اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای پرتغال و یونان به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت رییس صندوق بین‌المللی پول»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

آیساف می‌گوید برای جلوگیری از ورود شورشیان از پاکستان به افغانستان، تمرکز‌شان را در نوار مرزی بیش‌تر کرده‌اند.

دگر جنرال دیوید رادریگز فرمانده قوای مشترک آیساف امروز در یک نشست خبری در کابل گفت، فعالیت شورشان در نوار مرزی، این مناطق را پر چالش کرده است و در آینده پلان‌های زیادی برای عملیات در این مناطق دارند.

وی افزود در نتیجه عملیات علیه شورشیان، دست‌رسی مخالفان به منابع حمایوی‌شان قطع شده و این سبب ضعف آنان گرده است.

به گفته جنرال رادریگز، تمرکز آنان در  بهار و تابستان امسال سرعت بخشیدن پیش‌رفت‌های خواهد بود که در طول زمستان حاصل شده است.

این فرمانده آیساف علاوه کرد، نیروهای امنیتی افغان نیز از سال 2009 به این سو از نگاه کمی و کیفی پیش‌رفت داشته و تلاش می‌شود در آینده رهبری تمام عملیات‌ها را به عهده بگیرند.

 


 


محبوبه کرمی: «خوشحالم برای هدفم که برابری برای زنان سرزمینم است به زندان می‌روم»

منبع: تغییر برای برابری

محبوبه کرمی، از فعالین حقوق زنان و حقوق بشر، به رغم افسردگی حاد، به رغم داشتن پدری آلزایمری و سال‌خورده، برای اجرای حکم زندان احضار شد. تصور می‌کردیم به خاطر وضعیت جسمی و روحی خودش و پدرش زمان اجرای حکم را به تاخیر اندازند اما چنین نشد. صبح روز 25 اردی‌بهشت ماه خودش را به زندان اوین معرفی کرد و انتظار ما برای بازگشت او بیهوده بود. پیش از خداحافظی خطاب به دوستانش که به شدت ناراحت و نگران وضعیت سلامت محبوبه در زندان بودند، گفت: «خوشحالم برای هدفم که برابری برای زنان سرزمینم است به زندان میروم و از راهی که انتخاب کردم پشیمان نیستم. باید در اهدافمان پایدار باشیم و مصائب را تحمل کنیم.»

پیش از این پای درد دل محبوبه نشستیم و از وضعیت سلامتش و پدر بیمارش که محبوبه تنها پرستار اوست، پرسوجو کردیم.

از وضعیت بیماری‌اش گفت‌: «زمان زیادی است که دچار افسردگی حاد هستم. این بیماری برایم استرس، اضطراب، دل آشوب دایمی به هم‌راه دارد. داروهایی با دوز بالا مصرف می‌کنم‌. از جمله آن‌ها کلونازپام است.»

با توجه به تجربیات قبلی‌ام در زندان، شرایط بهداشتی و تغذیه زندانیان اصلن مناسب نیست. پتوها، ملافه‌ها و موکت‌ها هم تمیز نبودند. غالبن در اوین آب گرم نداشتیم. اما آن‌چه نگران‌ترم می‌کند احتمال انتقال خودم و دیگر زندانیان زن به زندان قرچک است. این زندان به شدت غیراستاندارد است و شرایط بسیار نامطلوب‌تری دارد.

این فعال زنان در باب وضعیت رسیدگی به سلامت زندانیان زن گفت: «با توجه به تجربیات پیشینم از زندان،. احتمال زیادی می‌دهم که به نسخه پزشکم اهمیتی ندهند و داروهایم را در اختیارم نگذارند و به جای آن داروهای مشابه تجویز کنند که این تغییر دارویی به صلاح شرایط روحی‌ام نیست. متاسفانه بارهای قبل نیز پزشک بهداری به شکل ظاهری بیماری را رسیدگی می‌کرد. »

محبوبه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط جسمی و روحی خود درخواستی برای کاهش مجازات داشته است گفت: «نظر پزشکی قانونی و پزشک خودم بر این است که زندان باعث تشدید بیماری افسردگی من خواهد شد اما این رای باعث کاهش مجازات کیفری‌ام نشد. هم به صورت غیررسمی و هم رسمی صحبت‌های پزشکم را به قاضی منتقل کردم و مدارک پزشکی قانونی هم در پرونده‌ام موجود است.»

او از مشکلات متعدد زنان در زندان می‌گوید. از جمله فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، قوانین تبعیض‌آمیز بین مردان و زنان که عامل حضور آن‌ها در زندان است. به طور کلی تمامی زندانیان حتا از حقوق قانونی خود محروم هستند و زنان زندانی حتا نسبت به مردان زندانی از یک‌سری امتیاز‌ها هم محرومند:

«خوش‌بختانه در بندی که می‌روم تفکیک جرایم صورت گرفته است اما با توجه به تجربیات قبلی‌ام در زندان، شرایط بهداشتی و تغذیه زندانیان اصلن مناسب نیست. پتوها، ملافه‌ها و موکت‌ها هم تمیز نبودند. غالبن در اوین آب گرم نداریم یا در تابستان کولر نداشتیم یا اگر هم بود قابل استفاده نبود. این بار هم نمی‌توانم دور نمای مناسبی را از دوران زندان ترسیم کنم. اما آن‌چه من را نگران‌تر می‌کند احتمال انتقال خودم و دیگر زندانیان زن به زندان قرچک است. این زندان به شدت غیراستاندارد است و شرایط بسیار نامطلوب‌تری دارد. از زندان قرچک شرایط اسفناکی از نظر غذا، بهداشت، فضای عمومی، عدم تفکیک جرایم، آب و هوایی، و …گزارش می‌شود.»

«در حال حاضر نگرانی اصلیم وضعیت سلامت پدر سالمندم هست. او به شدت بیمار است‌. پزشک قانونی رفتم و وضعیت پدرم را شرح دادم ولی اهمیت ندادند. اعتراض هم زدم و به آن‌ها گفتم که سرپرستی پدر 87 ساله‌ام به عهده من هست ولی ترتیب اثر نداند. پس از فوت مادرم تنها پرستار پدر، من هستم. در جریان بازداشت قبلیم مادر یک روزپس از آزادیم از زندان فوت کرد، و در اولین سالگردش نیز حضور نداشتم.»

 


 


خبر / رادیو کوچه

رییس جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد تا اطلاع ثانونی سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفته است. این در حالی است که احتمال می‌رود حضورش در اجلاس آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین به عنوان رییس موقتی اوپک قوت بگیرد.

به گزارش مهر، هم‌زمان با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری یک‌صد و پنجاه و نهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب رییس اوپک افزایش یافته است.

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی یک‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی گفته است شخصن سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفت و از این رو پیش‌بینی می‌شود تا اطلاع ثانوی بزرگ‌ترین وزارت‌خانه دولت با حضور رییس کابینه دولت دهم مدیریت شود.

از سوی دیگر، پس از گذشته نزدیک به چهار دهه ریاست سازمان اوپک از ابتدای سال 2011 میلادی به جمهوری اسلامی واگذار شده است که تغییرات مدیریتی در سطح وزارت نفت منجر شده که عملن ایران برای ریاست این سازمان بزرگ نفتی برنامه‌ای در دستور کار نداشته باشد.

این در حالی است که واکنش‌های منفی در بین مقام‌های جمهوری اسلامی صورت گرفته از جمله برخی رسانه‌های داخلی به نقل از این مقامات دو سناریو برای انتخاب رییس اوپک در نظر گرفته‌اند.

در سناریوی نخست احتمال حضور شخص رییس جمهوری اسلامی به عنوان رییس اوپک در نشست یک‌صد و پنجاه و نهمین این سازمان در وین مطرح است، ضمن آن‌که پیش از این به‌طور معمول روسای جمهوری کشورهای عضو اوپک تنها در نشست‌های اجلاس سران حضور پیدا کرده‌اند.

در سناریوی دوم هم این احتمال وجود دارد که رییس جمهوری فردی را به عنوان نماینده ویژه خود برای اجلاس اوپک معرفی کند که نماینده صرفن نیازی نیست که نفتی باشد و حتا امکان معرفی چهره سیاسی جنجالی کابینه نیز وجود دارد. در این میان، گفته می‌شود اگر این فرد هم معرفی نشود، یکی از یاران وی در وزارت نفت چنین مسوولیتی را برعهده خواهد گرفت.

این در حالی است که احتمال می‌رود اشاره رسانه‌ها به انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی باشد که در هفته‌های اخیر به یکی از چهره‌های جنجال‌برانگیز سیاسی ایران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

«اختلاف دولت و مجلس شیرین است»


 


خبر / رادیو کوچه

حکم زندان محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و زنان، صبح روز یک‌شنبه، بیست و پنجم اردی‌بهشت ماه، به اجرا در آمده است.

به گزارش هرانا، بر اساس احضاریه‌ای که در هفته گذشته برای محبوبه کرمی صادر شده بود، وی موظف شده بود که ظرف مدت سه روز خود را به دادسرای اوین جهت اجرای حکم حبس معرفی نماید.

خانم کرمی به اتهام «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و با رای شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم است.

وی در دادگاه بدوی و توسط قاضی پیرعباسی نیز به چهار سال زندان محکوم شده بود.

گفتنی است محبوبه کرمی در تاریخ ۱۱ اسفند ۸۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزلش بازداشت شد.

وی که در دوران بازداشت شرایط روحی و جسمی نامساعدی داشت سرانجام در ۲۳ مردادماه ۸۹ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

«‌سه سال حبس محکومیت کرمی، فعال حقوق بشر»


 


خبر / رادیو کوچه

تقی رحمانی عضو شورای فعالان ملی-مذهبی و عضو فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری 88 که شام‌گاه چهارشنبه 20 بهمن 89، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود در روزهای اخیر با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی اظهار داشت که شعبه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس از سپردن وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی اجازه آزادی آقای رحمانی را صادر کرده است.

تقی رحمانی 52 ساله، پژوهش‌گر، نویسنده‌، فعال سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگار است‌. او در سال ۱۳۸۵ جایزه معتبر هلمن – همت را از سازمان دیده بان حقوق بشر دریافت کرده بود.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت رحمانی، فعال ملی مذهبی»


 


رادیو کوچه


1951 میلادی - زادروز «امانوئل تود» (Emmanuel Todd) نویسنده، جامعه‌شناس و جمعیت‌شناس فرانسوی است. از انستیتوی دولتی «مطالعات سیاسی پاریس» فوق لیسانس گرفت. وی دکترای تاریخ خود را از دانش‌گاه «کمبریج» اخذ کرد. از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ ناقد ادبی روزنامه فرانسوی «لوموند» بود و از آن پس به‌عنوان پژوهش‌گر در انستیتوی ملی «جمعیت‌شناسی» فرانسه به کار اشتغال دارد. او بر اساس تحقیقات وسیع خود، مباحث گوناگونی را در خصوص ساختارهای خانوادگی و اثرات آن در وقایع اجتماعی مطرح کرد. بعضی از دیدگاه‌های تود مورد توجه «ژاک شیراک»، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه واقع شد و در سال ۲۰۰۲ نظریه وی درباره شکاف اجتماعی موجود در فرانسه توسط شیراک مورد استفاده قرار گرفت و تود عملن به یکی از مشاوران ریاست‌جمهوری فرانسه در خصوص معضلات اجتماعی تبدیل شد. از وی مقالات پرشمار و کتاب های متعددی انتشار یافته‌اند که نمونه‌ای از آثار وی «مرثیه‌ای برای امپراتوری آمریکا» است.

1502 میلادی - روز الحاق سرزمین «هندوراس» به دولت «اسپانیا» است. این سرزمین از دیرباز مرکز تمدن عظیم قوم «مایا» بود، اما پس از اشغال هندوراس توسط استعمارگران اسپانیایى، این قوم نابود شد و اشغال‏گران در روز شانزدهم می 1502 الحاق این سرزمین به حوزه استعماری خود را اعلام کردند. در جریان این اشغال، اسپانیایى‏ها سراسر هندوراس را به تصرف خود درآوردند و مقاومت‏های گسترده سرخ‏پوستان این سرزمین را درهم شکستند. منطقه هندوراس سال‏ها به‌عنوان بخشی از «گواتمالا»، از مستعمرات اسپانیا به حساب می‏آمد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی به‌علت نابسامانی اوضاع داخلی اسپانیا، سرزمین هندوراس نیز مانند اکثر مستعمرات آمریکای مرکزی توانست از فرصت به‌وجود آمده استفاده کند و در نیمه سپتامبر 1821 استقلال خود را بازیابد.

1830 میلادی - سال‌روز درگذشت «ژان باپتیست ژوزف فوریه» (Joseph Fourier)، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی است. فوریه در مدرسه نظامی زادگاه‌اش شروع به تحصیل کرد. او در ۱۸ سالگی‌اش در همین دانش‌گاه به‌عنوان پروفسور صدا زده شد و با به وقوع پیوستن انقلاب فرانسه از آن حمایت کرد ولی بعد از آن، چیزی نمانده بود که او نیز قربانی حکومت ترور در فرانسه شود. وی سال ۱۷۹۵ به پاریس رفت و از سال ۱۷۹۷ به‌عنوان جانشین «لاگرانژ» در مدرسه پلی‌تکنیک پاریس به تدریس مشغول شد. اواخر قرن هجدهم، «ناپلئون بناپارت» را به‌سوی مصر هم‌راهی می‌کرد که در آن‌جا در بنیاد مصرشناسی مشغول بود. پس از بازگشت فوریه از مصر، او به‌عنوان فرماندار «ایزر»  (Isere) منسوب شد. از طرف دیگر فوریه خود را نیز در فیزیک با انتقال گرما و مواد جامد مشغول می‌کرد و قانون فوریه در این میان نیز از او به جای مانده‌است. فوریه یکی از ۷۲ نفری است که نام او بر روی برج ایفل تا ابد جاویدان مانده‌ است.

1988 میلادی - روز آغاز خروج سربازان «شوروی» سابق از «افغانستان» است. پس از کودتای «نورمحمد ترکی» نخستین دولت کمونیستی با حمایت مستقیم شوروی سابق در افغانستان بر سر کار آمد. حکومت ترکی نیز در اوایل سال 1979 با یک کودتای دیگر به رهبری «حفیظ‌اله امین» که از هم‌کاران نزدیک ترکی بود سرنگون شد. بدین ترتیب تجاوز نظامی ارتش سرخ شوروی به افغانستان آغاز شد و در اولین قدم، حفیظ‌اله امین به قتل رسید و «ببرک کارمل» به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. قیام مردم افغانستان در برابر حکومت‌های وابسته به شوروی باعث شد که دولت شوروی برای رویارویى با آن‌ها، نیروهای خود در افغانستان را تا اوایل دهه 1980 تا یک‏صد هزار نفر افزایش دهد. با روی کار آمدن «میخائیل گورباچف» در سال 1985‌، وی تصمیم گرفت به‌علت هزینه‏های سنگین حضور نیروهای شوروی در افغانستان و عدم اخذ نتیجه مطلوب از تجاوز نظامی، قوای نظامی خود را از این کشور خارج سازد و شکست را پذیرا شود. از این‌رو تخلیه سربازان شوروی از افغانستان از این روز آغاز شد و تا روز پانزدهم فوریه 1989، آخرین واحد از نیروهای شوروی، افغانستان را تخلیه کردند.‌

1703 میلادی - سال‌روز درگذشت «شارل پرو » شاعر و داستان‌سرای فرانسوی است. او سبک جدیدی را در ادبیات، به‌نام «قصه‌های پریان» بنیان نهاد. از بهترین آثارش می‌توان «شنل قرمزی»، «زیبای خفته»، «گربه چکمه‌پوش»، «سیندرلا» و «بند انگشتی» را نام برد. داستان‌های مشهور او تا به امروز بارها چاپ شده و به‌صورت اپرا، باله، نمایش‌نامه، موزیکال و فیلم بازگویی شده‌اند.

زادروز «امانوئل تود»، نویسنده، جامعه‌شناس و جمعیت‌شناس فرانسوی، روز الحاق سرزمین «هندوراس» به دولت «اسپانیا»، سال‌روز درگذشت «ژان باپتیست ژوزف فوریه»، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی، آغاز خروج سربازان «شوروی» سابق از «افغانستان»، از رخ‌دادهای امروز هستند.

————————————

برخی از روی‌دادهای دیگر

1770 میلادی - «ماری آنتوانت» شاهزاده خانم 14 ساله اتریشی به عقد ازدواج «لویی» شاه‌زاده 15 ساله فرانسه درآمد که هر دو پس از به‌دست آوردن عنوان پادشاه و ملکه، درجریان انقلاب فرانسه گردن زده شدند. ‌

1875 میلادی - در پی وقوع زمین‌لرزه شدیدی در «ونزوئلا و کلمبیا» ۱۶ هزار تن جان باختند.

1975 میلادی - «جونکو تابی» ژاپنی نخستین زن کوه‌نوردی بود که خود را به قله «اورست» در کشور نپال رساند و نامش در «تاریخ» ثبت شد که برای همیشه باقی خواهد بود.



 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی شام‌گاه یک‌شنبه، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی در شبکه دو شرکت و از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی دولت خود دفاع کرده است. او هم‌چنین اختلافات بین دولت و مجلس را مشکلات و ابهامات اجرایی توصیف کرد.

آقای احمدی نژاد گفت که اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها «افتخار‌آمیز» بوده است.

وی افزود که علی‌رغم انتقادها از اجرای این طرح چه در داخل و چه در خارج، از جمله «تبعات سنگین و بحران» در صورت اجرای آن، «ملت ایران در این زمینه کار بسیار بزرگی انجام داد.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای هدف‌مند کردن یارانه‌ها باعث ایجاد افزایش قیمت‌ها از جمله انرژری و افزایش تورم شده است.

اما رییس جمهوری اسلامی با اشاره به تلاش دولت در راستای کنترل تورم گفت: «قسمتی از تورم، تورم طبیعی است که ما داشته‌ایم و قسمتی از آن نیز تحت تاثیر عوامل گوناگون و از جمله تورم جهانی است.»

وی در پاسخ به مشکلات اقتصادی در کشور و بی‌کاری گفت که دولتش حدود یک میلیون و هفت‌صد هزار شغل ایجاد کرده است که پیش‌بینی می‌شود دولت بتواند این میزان را تا سطح دو میلیون شغل بالا ببرد که در عمل می‌تواند در آینده بی‌کاری را در کشور از بین ببرد.

محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت که طرح‌های مختلف اقتصادی و مسکن اجرا شده از سوی دولت بدین معنی است که در سال ۱۳۹۲ دیگر مشکل مسکن وجود نخواهد داشت. این در حالی است که گزارش‌ها از ایران از افزایش قیمت مسکن و یا اجاره خانه ها خبر می‌دهند.

او درباره اختلافات سیاسی بین مجلس و دولت در زمینه ادغام وزارت‌خانه‌ها گفت که مشکل اساسی وجود ندارد و رابطه دولت و مجلس را خوب توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: «این بگو و مگو‌ها طبیعی و شیرین است. اگر کسی اختلاف ایجاد کند و کینه‌ورزی درست کند، درست نیست. بالاخره مجلس و دولت نظر می‌دهند و تفاهم می‌کنند. اگر تفاهمی هم ایجاد نشد، با اشاره رهبری مشکل حل می‌شود. در جمهوری اسلامی مشکلی در روند اداره کشور وجود ندارد. این بحث‌ها نباید دست‌مایه ایجاد مشکل شوند چرا که همه بحث‌ها در جهت حل مشکل است و من نگرانی از این بابت ندارم.»

او تاکید کرد که هیچ وزارت‌خانه‌ای هم‌اکنون بدون سرپرست نیست و افزود که بحث بین دولت و مجلس، بحث اجرای قانون بوده و مشکل اصلی بحث اجرایی این طرح و مشکلات اجرایی است.

او گفت: «اگر فرض می‌کردیم شرح وظایف برای این ادغام‌ها اول در دولت تصویب شود و بعد به مجلس برای تصویب برود، کارهای اداری فشل می‌شد و مشکل ایجاد می‌کرد. ممکن بود زمان زیادی ببرد و روند یک ساله داشته باشد. ما تصمیم گرفتیم این روند را در دولت زودتر آغاز کنیم و وزارتخانه‌ها را ادغام کنیم.»

رییس جمهوری اسلامی هم‌چنین در خصوص اختلافان بین دولت و مجلس گفت که بحث وزارت‌خانه ورزش نیز «در مسیر» قرار دارد اما دولت ابهاماتی دارد که باید حل شود. او در خصوص این «ابهامات» جزییاتی ارایه نکرد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی خود مدعی شد که اطلاعات دقیقی دارد مبنی بر این‌که اسامه بن لادن، رهبر القاعده، از مدت‌ها قبل در اختیار نیروهای آمریکایی بوده است.

وی اعلام کرد: «اطلاعات دقیق دارم که بن‌لادن از مدت‌ها قبل در اختیار نیروهای نظامی آمریکا بود و حتا او را مریض کردند و روزی که او را کشتند، مریض بود یعنی ابتدا او را مریض کردند و در حالی که مریض و در اختیار خودشان بود او را کشتند.»

وی هم‌چنین در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مذاکرات هسته‌ای با اتحادیه اروپا نیز سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

«انتصاب سرپرست وزارت‌خانه‌های ادغام شده»

ویدئو:

«حضور احمدی‌نژاد در برنامه زنده»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) نامه باهنر به احمدی‌نژاد درباره غیرقانونی بودن‌ پایان ماموریت 3 ‌وزیر

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82373

محمدرضا باهنر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به حکم اخیر رییس‌جمهوری برای وزرای صنایع، رفاه و نفت که پایان ماموریت آن‌ها را با استناد به ماده 53 قانون برنامه پنجم اعلام کرده است، اظهار داشت: «حکم ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و اصل 133 قانون اساسی، هیچ‌کدام لزومن این حکم را نمی‌کند.» وی افزود: «طبق قانون رییس‌جمهوری حق دارد وزرای خود را عزل کند، اما اگر رییس‌جمهوری استناد کرده که چون وزارت‌خانه‌ها منحل شده‌اند، ماموریت این 3 وزیر به اتمام رسیده است، اشکال قانونی دارد.»

2) روابط دیپلماتیک میان ایران و اعراب عادی است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=82382

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عادی بودن روابط دیپلماتیک بین ایران و اعراب، یادآور شد: «برخی با تاکید بر لزوم انجام مذاکره میان دو طرف می‌خواهند به‌طور تصنعی، شرایط را خاص و ویژه جلوه دهند.» علاالدین بروجردی در گفت‌و‌گو با خانه ملت در خصوص تاکید عمروموسی دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر انجام مذاکره بین ایران و اعراب، گفت: «جمهوری اسلامی با کشورهای عربی دایم در حال گفت‌وگو و تعامل درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی است. از این رو مشکل خاصی وجود ندارد.»

جام‌جم

1) سناریوسازی آمریکا برای مرگ بن‌لادن

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100843604700

به گزارش ایسنا، روزنامه فرانسوی «لوموند»‌ چاپ پاریس در تحلیلی درباره سناریوسازی آمریکا درباره مرگ بن لادن می‌نویسد: «برای توصیف سناریو‌هایی که کاخ سفید در رابطه با چگونگی کشته‌شدن بن‌لادن ساخته است‌، می‌توان صفت‌های «درهم ریخته»‌، «ناهماهنگ‌» و «نامنسجم»‌، را به‌کار برد و از این‌دست صفت‌ها برای توصیف آن‌چه که بدون تردید تلاش‌های شکست‌خورده آمریکا در راستای سناریوسازی قلمداد می‌شود، کم نیستند.

2) رییس مجلس قانون بودجه 90 را به رییس‌جمهوری ابلاغ کرد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100843586324

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ ای به محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری، قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد. بررسی لایحه بودجه ۹۰ در حالی از روز سه‌شنبه، ۶ اردیبهشت، در صحن علنی آغاز شد که دولت با ۷۵ روز تاخیر بودجه سال ۹۰ را اول اسفندماه سال جاری، به مجلس تقدیم کرد و کمیسیون‌های تخصصی از سوم همان ماه مطالعه لایحه پیشنهادی دولت را در دستور کار قرار دادند تا سرانجام کمیسیون تلفیق با ۵۱ عضو برای سرعت دادن به رسیدگی به بودجه سال آینده به صورت غیر رسمی کار خود را آغاز کرد و در روز ۲۲ اسفند کلیات سندمالی کل کشور در سال ۹۰ را به رای گذاشت.

ایران

1) آمریکا، اداره امنیت کربلا را به عراقی‌ها واگذار کرد

http://www.iran-newspaper.com/1390/2/26/Iran/4792/Page/6/Index.htm

به گزارش روزنامه مصری الیوم‌السابع، استاندار کربلا در این مراسم اعلام کرد: «ما افتخار می‌کنیم نخستین استان عراقی هستیم که در راستای اجرای توافق‌نامه امضا شده میان عراق و آمریکا، پای‌گاه نظامی الحسینیه را که مقر یگان ویژه امریکا در کربلا بود از نیروهای آمریکایی تحویل گرفتیم. فرمانده عملیات الفرات نیز اعلام کرد: این پای‌گاه نظامی امروز کاملن از کربلا عقب‌نشینی کرده و نیروهای عراقی کاملن آموزش دیده و آماده اداره امنیت این منطقه هستند. وی خاطرنشان کرد اجرای توافق‌نامه خروج ارتش آمریکا در تمامی استان‌ها در چارچوب جدول زمانی دنبال می‌شود و نیروهای آمریکایی قبل از ماه دسامبر سال جاری از استان‌های عراق عقب‌نشینی خواهند کرد.

2) ایران خواستار اقدام عملی مجالس جهان برای حمایت از ملت بحرین شد

http://www.iran-newspaper.com/1390/2/26/Iran/4792/Page/2/Index.htm

رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روسای مجالس جهان خواستار اقدامات عملی پارلمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از ادامه اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان غیرنظامی بحرین شد. علی لاریجانی در این نامه نسبت به وخامت اوضاع انسانی و اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان غیرنظامی در بحرین ابراز نگرانی کرد. رییس مجلس هم‌چنین بر ضرورت پاسخ‌گویی به مطالبات مردم در روندی مسالمت‌آمیز از سوی رهبران بحرین و خروج نیروهای اشغال‌گر از این کشور تاکید کرد.

رسالت

1) افشای سو‌استفاده سیاسی آمریکا و متحدانش از آژانس انرژی اتمی

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62524

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی تصریح کرده که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به‌خاطر اختلافات سیاسی با دمشق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار گذاشته اند تا این کشور را به ساخت مخفیانه رآکتور هسته‌ای متهم سازد. افشای سو‌استفاده سیاسی آمریکا و متحدانش از آژانس انرژی اتمی ‌به گزارش باش‌گاه خبرنگاران‌، این روزنامه نومحافظه کار آمریکایی روز یک‌شنبه نوشته است که آمریکا و متحدانش می‌خواهند به این بهانه پرونده سوریه را به شورای امنیت بکشانند. وال استریت ژورنال افزوده است: مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند اگر مدیر کل آژانس چنین موضوعی را اعلام نماید در آن صورت پرونده به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده خواهد شد.

2) قیمت سوخت درسال جاری افزایش نمی‌یابد

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=62561

استان‌دارتهران گفت: افزایش جدیدی دربهای سوخت درسال جاری نداریم و قیمت حامل‌های انرژی درسال90 همان نرخ‌های سال89 است. مرتضی تمدن درحاشیه نشست شورای اداری استان تهران درپاسخ به ایرنا مبنی برمیزان یارانه‌ها درسال90 گفت: «میزان یارانه‌های پرداختی به مردم درسال90 کاهش نخواهد نیافت و انتشار هر خبری برخلاف آن، تکذیب می‌شود.» وی با بیان این‌که پرداخت یارانه به مردم با وضعیت فعلی هم‌چنان استمرار می‌یابد، افزود: «بعضی گرانی‌های اخیر دلایل کاذب دارد و باید بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مردم از گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها رنج نبرند.»

 

خراسان

1) موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۹ تا ۱۹ درصدی قیمت برخی کالاهای تولیدی

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=26&id=711482

پس از ماه‌ها تلاش دولت برای تثبیت قیمت محصولات و خدمات پس از اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها، معاون وزیر‌ بازرگانی و رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت برخی محصولات و اشاره به درخواست برخی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات و خدمات به تشریح دلایل افزایش قیمت برخی محصولات پرداخت و اعلام کرد: «به اعتقاد ما تغییرات قیمتی باید تدریجی باشد تا مردم با شوک قیمت مواجه نشوند و درباره قیمت خدمات پستی اعتقاد ما بر این است که باید نرخ خدمات پستی کاهش یابد. پیش از این حدود ۳ هفته قبل نرخ خدمات پستی حدود ۴۰ درصد افزایش یافته بود.»

2) ممبینی‌: میزان افزایش حقوق کارمندان هنوز معلوم نیست

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=26&id=711485

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راه‌بردی رییس‌جمهوری درباره افزایش حقوق 8 درصدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال 90 اظهارداشت: «هنوز موضوع 8 درصدی افزایش حقوق مشخص نیست و قانون در این مورد ابلاغ نشده است.» وی با تاکید بر این که حقوق اردی‌بهشت ماه نیز مانند فروردین براساس سال گذشته واریز خواهد شد، تصریح کرد: «هنوز وضعیت میزان واریز حقوق خرداد ماه هم مشخص نیست و این موضوع از حیطه اختیار ما خارج است.»

کیهان

1) مردم یمن‌: به‌زودی دنیا را غافل‌گیر می‌کنیم

http://www.kayhannews.ir/900226/16.htm#other1602

ده‌ها هزار تن از معترضان یمن با برگزاری تظاهرات گسترده در 17 شهر یمن در هفته سرنوشت‌ساز سرنگونی علی عبداله صالح را یک‌صدا فریاد زدند. انقلابیون یمنی با اعلام این که هیچ طرحی را نمی‌پذیرند و به غیر از برکناری علی عبداله صالح دیکتاتور یمن خواسته‌ای ندارند تاکید کردند که، در روزهای آینده جهان را غافل‌گیر خواهیم کرد. علمای یمن نیز با صدور فتوا از جوانان و مردم یمن خواستند بیش از پیش در برابر رژیم مقاومت کنند.

2) گفت‌وگوی کرزای و فرستاده آمریکا درباره پیمان پیشنهادی پنتاگون

http://www.kayhannews.ir/900226/16.htm#other1605

به گزارش خبرگزاری‌ها، به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان «حامد کرزای»، رییس‌جمهور افغانستان عصر روز شنبه با سناتور «جان کری» دیدار و درباره جزییات مفاد پیمان استراتژیک پیشنهادی واشنگتن به گفت‌وگو پرداختند. «کرزای» حدود دو هفته پیش متن پیشنهادی این پیمان را غیر قابل قبول خوانده و درخواست کرده بود نکات مدنظر افغانستان در سند گنجانده شود.

همشهری

1) قیمت‌های جدید گاز اعلام شد

http://www.hamshahri.net/news-134971.aspx

متوسط قیمت گاز در بخش‌های مختلف در 7ماه ابتدای امسال به نسبت 5ماه پایانی سال گذشته بیش از مجوز 20درصدی مجلس شورای اسلامی افزایش یافت اما مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تشریح جزییات تعرفه گازبهای مشترکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه‌ها، واحدهای تجاری و خدماتی برای 7ماه نخست امسال از افزایش 8.5 درصدی متوسط قیمت گاز خانگی خبر داد.

2) تشریح جزییاتی از پرونده‌‌های مفاسد اقتصادی

http://www.hamshahri.net/news-135086.aspx

رییس سازمان بازرسی کل کشور از برخی فعالیت‌های ناسالم جریان انحرافی درون دولت در زمینه‌های اقتصادی پرده برداشت. مصطفا پورمحمدی دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های برخی افراد که به جریان انحرافی موسوم شده‌اند، اظهار کرد: «ما سعی کردیم کارمان را حرفه‌ای و تخصصی تعریف کنیم. اگر پرونده‌ها به شبکه‌هایی که دارای عقاید خاص فکری، اعتقادی، سیاسی و روابط خارجی باشند مربوط شود در حوزه‌ ما نیست ولی درخصوص فعالیت‌های اقتصادی مشکوک و مبهم، سازمان جدی بوده، به بسیاری از پرونده‌ها که رسیدگی کردیم ارقام بزرگی وجود دارد و آدرس‌ها به همان افراد، باندها و تیم‌هایی می‌رسد که دارای دیدگاه، عقاید و رفتاری هستند که در مجامع دیگر با آن‌ها برخورد می‌شود و روشن‌گری صورت می‌گیرد. ما این موضوع را تعقیب می‌کنیم.»

دنیای اقتصاد

1) اوباما خواستار افزایش تولید نفت آمریکا شد

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=253880

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، که به‌دلیل افزایش قیمت بنزین با نارضایتی عمومی روبه‌رو شده، به دولت دستور داده است با تمدید اجاره سکوهای نفتی موجود در خلیج مکزیک و ساحل آلاسکا و هم‌چنین ادامه فروش لیزینگ ذخایر نفتی فدرال در آلاسکا تولید نفت آمریکا را افزایش دهد.

2) بانک مرکزی طلا را از سکه انداخت؟

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=253830

مسعود رضا طاهری: «بانک مرکزی قیمت سکه را 2300 تومان ارزان کرد. طی هفته‌های اخیر بانک مرکزی برای دردست گرفتن کنترل قیمت سکه به مرور قیمت آن را تا 424 هزارتومان بالا برد و پس از یک‌سان شدن قیمت‌ها با قیمت بازار آزاد، در تلاش برای کاستن از نرخ سکه، روزانه از قیمت آن کاسته است. این در حالی است که دیروز از صف‌های طولانی خریداران در مقابل شعب خبری نبود.»

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

با کسب یک امتیاز بازی مقابل پرسپولیس، تیم فوتبال سپاهان اصفهان یک هفته پیش از پایان لیگ برتر فوتبال ایران، قهرمان شد. بازی در ورزش‌گاه فولادشهر اصفهان صفر – صفر به پایان رسید و با این تساوی سپاهان به امتیاز 66 از 33 بازی رسید و پیش از پایان فصل، قهرمانی خود را مسجل کرد.

این تیم فصل گذشته هم قهرمان لیگ برتر ایران شده بود و این برای اولین بار است که یک تیم از قهرمانی‌اش در لیگ برتر دفاع می‌کند.

امیر قلعه نویی، سرمربی سپاهان هم، برای سومین سال پیاپی و چهارمین بار در ۱۰ دوره لیگ برتر ایران تیمش را قهرمان کرد.

سپاهان در هفته سی و چهارم لیگ برتر مهمان تیم سایپا خواهد بود.

شکست سنگین مقابل شهرداری تبریز، به اندک امیدواری‌های استیل آذین برای ماندن در لیگ برتر فوتبال ایران پایان داد.

این تیم در هفته سی و سوم، یک به ۶ از شهرداری تبریز شکست خورد و به لیگ دسته اول سقوط کرد.

استیل آذین از ۳۳ بازی تنها ۲۸ امتیاز دارد و با فاصله‌ای ۵ امتیازی نسبت به تیم‌های شانزدهم و پانزدهم جدول، سقوطش قطعی شده است.

رقابت تراکتورسازی و پرسپولیس برای چهارم شدن در لیگ برتر ایران به روز آخر کشیده شد.

تراکتورسازی در تبریز یک امتیاز از سایپا گرفت، در حالی که تا ۳ دقیقه پیش از پایان بازی، دو به صفر شکست خورده بود.

با این تساوی تراکتورسازی به امتیاز ۵۴ رسید در حالی که پرسپولیس ۵۵ امتیاز دارد.

در صورت قهرمانی سپاهان یا استقلال در جام حذفی فوتبال ایران، تیم چهارم لیگ برتر هم می‌تواند به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. سپاهان و استقلال تیم‌های اول و دوم جدول لیگ برتر ایران هستند.

چهره دو تیم از ۳ تیمی که به لیگ دسته اول سقوط می‌کنند، در پایان هفته سی و سوم لیگ برتر هم نامشخص ماند.

در انتهای جدول این لیگ، شهرداری با پیروزی مقابل استیل آذین از سقوط نجات پیدا کرد. پیکان (۳۳ امتیاز)، نفت تهران (۳۳ امتیاز)، راه آهن (۳۴ امتیاز)، سایپا (۳۴ امتیاز)، پاس (۳۵ امتیاز) و شاهین (۳۵ امتیاز) همچنان در منطقه خطر هستند.

نتایج کامل بازی‌های هفته سی و سوم به این شرح است

نفت آبادان ۰ – ۰ صبای قم

شهرداری تبریز ۶ – ۱ استیل آذین

راه آهن ۰ – ۱ پیکان

پرسپولیس ۰ – ۰ سپاهان

ذوب آهن ۲ – ۱ نفت تهران

ملوان ۰ – ۲ استقلال

سایپا ۲ – ۲ تراکتورسازی

پاس ۲ – ۵ فولاد

شاهین ۰ – ۳ مس

در هفته سی و چهارم که روز جمعه ۳۰ اردی‌بهشت برگزار می‌شود تیم‌های سپاهان – سایپا، استیل آذین – ذوب آهن، استقلال – پاس، تراکتورسازی – نفت آبادان، پیکان – پرسپولیس، فولاد – شهرداری، مس – راه آهن، نفت تهران – شاهین، صبای قم – ملوان به مصاف هم می‌روند.

بیشتر بخوانید:

«تراکتورسازی پله چهارم لیگ را از دست داد»


 


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی می‌گوید که اطلاعات دقیقی دارد مبنی بر این‌که اسامه بن لادن، رهبر القاعده، از مدت ها قبل در اختیار نیروهای آمریکایی بوده است.

به گزارش ایسنا، آقای احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: «اطلاعات دقیق دارم که بن‌لادن از مدت‌ها قبل در اختیار نیروهای نظامی آمریکا بود و حتا او را مریض کردند و روزی که او را کشتند، مریض بود یعنی ابتدا او را مریض کردند و در حالی که مریض و در اختیار خودشان بود او را کشتند.»

وی هم‌چنین در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مذاکرات هسته‌ای سخن گفت.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.

Click here to view the embedded video.


 


با تودیع وثیقه،

«آزادی تقی رحمانی فعال ملی-مذهبی»


خبر / رادیو کوچه

تقی رحمانی عضو شورای فعالان ملی-مذهبی و عضو فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری 88 که شام‌گاه چهارشنبه 20 بهمن 89، توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود در روزهای اخیر با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی اظهار داشت که شعبه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس از سپردن وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی اجازه آزادی آقای رحمانی را صادر کرده است.

تقی رحمانی 52 ساله، پژوهش‌گر ، نویسنده‌، فعال سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگار است‌. او در سال ۱۳۸۵ جایزه معتبر هلمن – همت را از سازمان دیده بان حقوق بشر دریافت کرده بود.

……………………………………………….

رییس جمهوری اسلامی:

«اختلاف دولت و مجلس شیرین است»

خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی شام‌گاه یک‌شنبه، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی در شبکه دو شرکت و از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی دولت خود دفاع کرده است. او هم‌چنین اختلافات بین دولت و مجلس را مشکلات و ابهامات اجرایی توصیف کرد.

آقای احمدی نژاد گفت که اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها «افتخار‌آمیز» بوده است.

وی افزود که علی‌رغم انتقادها از اجرای این طرح چه در داخل و چه در خارج، از جمله «تبعات سنگین و بحران» در صورت اجرای آن، «ملت ایران در این زمینه کار بسیار بزرگی انجام داد.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای هدف‌مند کردن یارانه ها باعث ایجاد افزایش قیمتها از جمله انرژری و افزایش تورم شده است.

اما رییس جمهوری ایران با اشاره به تلاش دولت در راستای کنترل تورم گفت: «قسمتی از تورم، تورم طبیعی است که ما داشته‌ایم و قسمتی از آن نیز تحت تاثیر عوامل گوناگون و از جمله تورم جهانی است.»

وی در پاسخ به مشکلات اقتصادی در کشور و بی‌کاری گفت که دولتش حدود یک میلیون و هفت‌صد هزار شغل ایجاد کرده است که پیش‌بینی می‌شود دولت بتواند این میزان را تا سطح دو میلیون شغل بالا ببرد که در عمل می‌تواند در آینده بی‌کاری را در کشور از بین ببرد.

محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت که طرح‌های مختلف اقتصادی و مسکن اجرا شده از سوی دولت بدین معنی است که در سال ۱۳۹۲ دیگر مشکل مسکن وجود نخواهد داشت. این در حالی است که گزارش‌ها از ایران از افزایش قیمت مسکن و یا اجاره خانه ها خبر می‌دهند.

او درباره اختلافات سیاسی بین مجلس و دولت در زمینه ادغام وزارت‌خانه‌ها گفت که مشکل اساسی وجود ندارد و رابطه دولت و مجلس را خوب توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: «این بگو و مگو‌ها طبیعی و شیرین است. اگر کسی اختلاف ایجاد کند و کینه‌ورزی درست کند، درست نیست. بالاخره مجلس و دولت نظر می‌دهند و تفاهم می‌کنند. اگر تفاهمی هم ایجاد نشد، با اشاره رهبری مشکل حل می‌شود. در جمهوری اسلامی مشکلی در روند اداره کشور وجود ندارد. این بحث‌ها نباید دست‌مایه ایجاد مشکل شوند چرا که همه بحث‌ها در جهت حل مشکل است و من نگرانی از این بابت ندارم.»

او تاکید کرد که هیج وزارت‌خانه‌ای الان بدون سرپرست نیست و افزود که بحث بین دولت و مجلس، بحث اجرای قانون بوده و مشکل اصلی بحث اجرایی این طرح و مشکلات اجرایی است.

او گفت: «اگر فرض می‌کردیم شرح وظایف برای این ادغام‌ها اول در دولت تصویب شود و بعد به مجلس برای تصویب برود، کارهای اداری فشل می‌شد و مشکل ایجاد می‌کرد. ممکن بود زمان زیادی ببرد و روند یک ساله داشته باشد. ما تصمیم گرفتیم این روند را در دولت زودتر آغاز کنیم و وزارتخانه‌ها را ادغام کنیم.»

رییس جمهوری اسلامی هم‌چنین در خصوص اختلافان بین دولت و مجلس گفت که بحث وزارت‌خانه ورزش نیز «در مسیر» قرار دارد اما دولت ابهاماتی دارد که باید حل شود. او در خصوص این «ابهامات» جزییاتی ارایه نکرد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی خود مدعی شد که اطلاعات دقیقی دارد مبنی بر این‌که اسامه بن لادن، رهبر القاعده، از مدت‌ها قبل در اختیار نیروهای آمریکایی بوده است.

وی اعلام کرد: «اطلاعات دقیق دارم که بن‌لادن از مدت‌ها قبل در اختیار نیروهای نظامی آمریکا بود و حتا او را مریض کردند و روزی که او را کشتند، مریض بود یعنی ابتدا او را مریض کردند و در حالی که مریض و در اختیار خودشان بود او را کشتند.»

وی هم‌چنین در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مذاکرات هسته‌ای با اتجادیه اروپا نیز سخن گفت.

……………………………………………….

با پذیرش سرپرستی وزارت نفت از سوی احمدی‌نژاد،

«احتمال حضور مشایی به عنوان نماینده ایران در اوپک»

خبر / رادیو کوچه

رییس جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد تا اطلاع ثانونی سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفته است. این در حالی است که احتمال می‌رود حضورش در اجلاس آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین به عنوان رییس موقتی اوپک قوت بگیرد.

به گزارش مهر، هم‌زمان با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری یک‌صد و پنجاه و نهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب رییس اوپک افزایش یافته است.

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی یک‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی گفته است شخصن سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفت و از این رو پیش‌بینی می‌شود تا اطلاع ثانوی بزرگ‌ترین وزارت‌خانه دولت با حضور رییس کابینه دولت دهم مدیریت شود.

از سوی دیگر، پس از گذشته نزدیک به چهار دهه ریاست سازمان اوپک از ابتدای سال 2011 میلادی به جمهوری اسلامی واگذار شده است که تغییرات مدیریتی در سطح وزارت نفت منجر شده که عملن ایران برای ریاست این سازمان بزرگ نفتی برنامه‌ای در دستور کار نداشته باشد.

این در حالی است که واکنش‌های منفی در بین مقام‌های جمهوری اسلامی صورت گرفته از جمله برخی رسانه‌های داخلی به نقل از این مقامات دو سناریو برای انتخاب رییس اوپک در نظر گرفته‌اند.

در سناریوی نخست احتمال حضور شخص رییس جمهوری اسلامی به عنوان رییس اوپک در نشست یک‌صد و پنجاه و نهمین این سازمان در وین مطرح است، ضمن آن‌که پیش از این به‌طور معمول روسای جمهوری کشورهای عضو اوپک تنها در نشست‌های اجلاس سران حضور پیدا کرده‌اند.

در سناریوی دوم هم این احتمال وجود دارد که رییس جمهوری فردی را به عنوان نماینده ویژه خود برای اجلاس اوپک معرفی کند که نماینده صرفن نیازی نیست که نفتی باشد و حتا امکان معرفی چهره سیاسی جنجالی کابینه نیز وجود دارد. در این میان، گفته می‌شود اگر این فرد هم معرفی نشود، یکی از یاران وی در وزارت نفت چنین مسوولیتی را برعهده خواهد گرفت.

این در حالی است که احتمال می‌رود اشاره رسانه‌ها به انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی باشد که در هفته‌های اخیر به یکی از چهره‌های جنجال‌برانگیز سیاسی ایران تبدیل شده است.

……………………………………………….

جهت مشخص شدن نتایج آزمایش دی‌ان‌ای،

«تعویق در دادگاه رییس صندوق بین‌المللی پول»

خبر / رادیو کوچه

دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول که به اتهام سو‌استفاده جنسی، تلاش برای تجاوز و حبس غیرقانونی یک مستخدم زن در هتلی در منهتن بازداشت شده بود حضورش در دادگاهی در نیویورک یک روز به تعویق افتاده است.

پلیس برای تکمیل پرونده خواستار انجام یک رشته آزمایش شده بودند و وکلای آقای استراوس کان می‌گویند که او با انجام این آزمایش‌ها موافقت کرده است.

جلسه دادگاه یک روز دیرتر برگزار می‌شود تا نتایج آزمایش‌هایی که انجام گرفته است، مشخص شود.

وکلای او می‌گویند که آقای استراوس کان اتهاماتی را که در‌باره تعرض جنسی و اقدام به تجاوز جنسی علیه او مطرح شده‌اند، قاطعانه رد می‌کند.

او که یکی از نامزدهای احتمالی پیش‌تاز در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فرانسه به شمار می‌رفت، قرار بود روز یک‌شنبه با خانم مرکل، صدراعظم آلمان در برلین دیدار کند و بعد در نشست وزیران دارایی اتحادیه اروپا حاضر شود.

آقای استراوس کان به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول، نقش موثری در تضمین حمایت این صندوق از اقتصادهای مشکل‌دار منطقه یورو داشت و بازداشت او، نگرانی‌هایی را در بازارهای پولی و مالی جهانی درباره تاثیر احتمالی این بازداشت بر طرح‌های اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای پرتغال و یونان به دنبال داشته است.

……………………………………………….

لیگ برتر فوتبال ایران،

«سومین قهرمانی سپاهان و رکوردشکنی امیر قلعه‌نویی»

خبر / رادیو کوچه

با کسب یک امتیاز بازی مقابل پرسپولیس، تیم فوتبال سپاهان اصفهان یک هفته پیش از پایان لیگ برتر فوتبال ایران، قهرمان شد. بازی در ورزش‌گاه فولادشهر اصفهان صفر – صفر به پایان رسید و با این تساوی سپاهان به امتیاز 66 از 33 بازی رسید و پیش از پایان فصل، قهرمانی خود را مسجل کرد.

این تیم فصل گذشته هم قهرمان لیگ برتر ایران شده بود و این برای اولین بار است که یک تیم از قهرمانی‌اش در لیگ برتر دفاع می‌کند.

امیر قلعه نویی، سرمربی سپاهان هم، برای سومین سال پیاپی و چهارمین بار در ۱۰ دوره لیگ برتر ایران تیمش را قهرمان کرد.

سپاهان در هفته سی و چهارم لیگ برتر مهمان تیم سایپا خواهد بود.

شکست سنگین مقابل شهرداری تبریز، به اندک امیدواری‌های استیل آذین برای ماندن در لیگ برتر فوتبال ایران پایان داد.

این تیم در هفته سی و سوم، یک به ۶ از شهرداری تبریز شکست خورد و به لیگ دسته اول سقوط کرد.

استیل آذین از ۳۳ بازی تنها ۲۸ امتیاز دارد و با فاصله‌ای ۵ امتیازی نسبت به تیم‌های شانزدهم و پانزدهم جدول، سقوطش قطعی شده است.

رقابت تراکتورسازی و پرسپولیس برای چهارم شدن در لیگ برتر ایران به روز آخر کشیده شد.

تراکتورسازی در تبریز یک امتیاز از سایپا گرفت، در حالی که تا ۳ دقیقه پیش از پایان بازی، دو به صفر شکست خورده بود.

با این تساوی تراکتورسازی به امتیاز ۵۴ رسید در حالی که پرسپولیس ۵۵ امتیاز دارد.

در صورت قهرمانی سپاهان یا استقلال در جام حذفی فوتبال ایران، تیم چهارم لیگ برتر هم می‌تواند به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. سپاهان و استقلال تیم‌های اول و دوم جدول لیگ برتر ایران هستند.

چهره دو تیم از ۳ تیمی که به لیگ دسته اول سقوط می کنند، در پایان هفته سی و سوم لیگ برتر هم نامشخص ماند.

در انتهای جدول این لیگ، شهرداری با پیروزی مقابل استیل آذین از سقوط نجات پیدا کرد. پیکان (۳۳ امتیاز)، نفت تهران (۳۳ امتیاز)، راه آهن (۳۴ امتیاز)، سایپا (۳۴ امتیاز)، پاس (۳۵ امتیاز) و شاهین (۳۵ امتیاز) همچنان در منطقه خطر هستند.

نتایج کامل بازی‌های هفته سی و سوم به این شرح است

نفت آبادان ۰ – ۰ صبای قم

شهرداری تبریز ۶ – ۱ استیل آذین

راه آهن ۰ – ۱ پیکان

پرسپولیس ۰ – ۰ سپاهان

ذوب آهن ۲ – ۱ نفت تهران

ملوان ۰ – ۲ استقلال

سایپا ۲ – ۲ تراکتورسازی

پاس ۲ – ۵ فولاد

شاهین ۰ – ۳ مس

در هفته سی و چهارم که روز جمعه ۳۰ اردی‌بهشت برگزار می‌شود تیم‌های سپاهان – سایپا، استیل آذین – ذوب آهن، استقلال – پاس، تراکتورسازی – نفت آبادان، پیکان – پرسپولیس، فولاد – شهرداری،مس – راه آهن، نفت تهران – شاهین،صبای قم – ملوان به مصاف هم می‌روند.

……………………………………………….

درپی تیراندازی برخی در قاهره،

«نزدیک به هفتاد کشته ومجروح درتظاهرات مسیحیان مصر»

خبر / رادیو کوچه

مقام‌های مصری در گزارشی از کشته شدن دو تن و مجروح شدن دست‌کم 67 نفر در تظاهرات مسیحیان مصر در مرکز قاهره در شام‌گاه ‌شنبه خبر داده‌اند.

به گزارش الجزیره، این تظاهرات در برابر ساختمان تلویزیون دولتی مصر برگزار شد اما در ساعات شب به سوی آن‌ها تیراندازی شد و گروهی بمب‌های بنزینی به سوی تظاهرکنندگان پرتاب کردند و خودروها را آتش زدند.

مسیحیان مصر در اعتراض به حمله اخیر به دو کلیسا که منجر به کشته‌شدن ۱۲ تن شد، دست به تظاهرات زده بودند.

از زمان سرنگونی حکومت حسنی مبارک، درگیری‌های فرقه‌ای در مصر شدت گرفته است.

بنابر گزارش‌ها، تظاهرکنندگان هنگامی مورد حمله قرار گرفتند که از عبور یک خودرو از منطقه تجمع جلوگیری کردند.

سپس گروهی صد نفره به تظاهرکنندگان حمله کردند.

پلیس مصر گفته است دو نفر از تظاهرکنندگان بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند.

به علت شدت درگیری‌ها، ارتش مجبور به دخالت شد تا نظم وآرامش را برگرداند.

نیروهای امنیتی در قاهره توانسته‌اند یکی از تیراندازان را بازداشت کنند و او در حال حاضر تحت بازجویی است.

خبرگزاری دولتی مصر گفته است پلیس درصدد است تا سایر عوامل این حمله را شناسایی کند و انگیزه اصلی حمله را بیابد.

مسیحیان که حدود ۱۰ درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند، از آزار و تبعیض شکایت دارند.

……………………………………………….

در زندان رجایی‌شهر،

«دور پنجم و پایانی اعتصاب غذای محدود زندانیان سیاسی»

خبر / رادیو کوچه

پنجمین و آخرین دور از اعتصاب غذای محدود زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی‌شهر کرج با شرکت پانزده تن از زندانیان این بند از روز یک‌شنبه، تا سی‌ام اردی‌بهشت‌ماه و به مدت پنج روز آغاز شده است.

به گزارش کمیته دانش‌جویی دفاع از زندانیان سیاسی، این آخرین دور از اعتصاب غذای محدود زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر است و در صورت عدم توجه مسوولان به خواسته‌های این زندانیان، از روز یک‌شنبه اول خردادماه این برنامه اعتراضی به‌صورت نامحدود تا رسیدن به خواسته‌های این زندانیان پی‌گیری خواهد شد.

برنامه اعتراضی این هفته روزهای یک‌شنبه تا پنج‌شنبه هفته جاری و در غیاب سید‌مهدی محمودیان که به علت انتشار نامه افشاگرانه خود در مورد وضعیت زندان‌های جمهوری اسلامی در انفرادی به‌سر می‌برد، و هم‌چنین منصور اسانلو که به علت وضعیت وخیم جسمانی در بیمارستان و تحت درمان است توسط پانزده تن از زندانیان سیاسی این بند ادامه خواهد یافت.

در بیانیه زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر که در اواخر فروردین ماه سال جاری و هنگام آغاز دور نخست این اعتصاب منتشر شده بود ضمن درخواست از «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد برای «اعزام نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران و به ویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی» آمده است: «ما زندانیان سیاسی- عقیدتی اعم از فعالان سیاسی، حقوق بشری، مطبوعاتی، دانش‌جویی و صنفی در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتا در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام می‌داریم تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایمان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست‌کم شرایطی که مسوولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در کشورمان نیز حاکم نگردد، به اعتراض مسالمت‌آمیز خود با «نه به دیکتاتور» ادامه خواهیم داد».

اسامی کامل پانزده زندانی سیاسی اعتصاب کننده به شرح زیر است:

حشمت‌اله طبرزدی، عیسی سحرخیز، خالد حردانی، مجید توکلی، رسول بداغی، کیوان رفیعی، بهروز جاوید تهرانی، حسن طفاح، رضا شریفی بوکانی، علی عجمی، جعفر اقدامی، زانیار مرادی، لقمان مرادی، کریم معروف عزیز و ابراهیم پیروزی.

لازم به اشاره است بر اساس برخی گزارش‌ها مهدی محمودیان که هم‌اکنون در انفرادی به‌سر می‌برد عنوان کرده که از روز یک‌شنبه اقدام به اعتصاب غذای خشک کرده است.

……………………………………………….

صبح روز یک‌شنبه روی داد،

«اجرای حکم حبس محبوبه کرمی فعال حقوق بشر»

خبر / رادیو کوچه

حکم زندان محبوبه کرمی، فعال حقوق بشر و زنان، صبح روز یک‌شنبه، بیست و پنجم اردی‌بهشت ماه، به اجرا در آمده است.

به گزارش هرانا، بر اساس احضاریه‌ای که در هفته گذشته برای محبوبه کرمی صادر شده بود، وی موظف شده بود که ظرف مدت سه روز خود را به دادسرای اوین جهت اجرای حکم حبس معرفی نماید.

خانم کرمی به اتهام «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی با قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» و با رای شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم است.

وی در دادگاه بدوی و توسط قاضی پیرعباسی نیز به چهار سال زندان محکوم شده بود.

گفتنی است محبوبه کرمی در تاریخ ۱۱ اسفند ۸۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزلش بازداشت شد.

وی که در دوران بازداشت شرایط روحی و جسمی نامساعدی داشت سرانجام در ۲۳ مردادماه ۸۹ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد.

……………………………………………….

با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب،

«پنج ماه حبس محکومیت یک شهروند بهایی»

خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر فیض‌اله روشن، شهروند بهایی ساکن ساری با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب به پنج ماه حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شده است.

به گزارش هرانا، فیض‌اله روشن به اتهام تبلیغ علیه نظام به پنج ماه حبس تعزیری و به دلیل داشتن لوح فشرده و عکس‌های مذهبی به سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

این محکومیت به دلیل کهولت سن نام‌برده ۳ سال به حالت تعلیق درآمده است که بر اساس حکم مذکور وی هر ماه موظف خواهد شد خود را به اداره اطلاعات ساری معرفی کند.

گفته می‌شود در حکم مزبور از فردی نام برده می‌شود که توسط تبلیغات فیض‌اله روشن به آیین بهایی گرویده است. اما آن‌طوری‌که در جلسه دادگاه مشخص شده فرد مزبور در حال حاضر در ایران ساکن نبوده و فیض‌اله روشن هم تاکنون وی را ندیده است.

یادآور می‌شود این شهروند بهایی در دی ماه سال گذشته ۱۲ روز در بازداشت بوده که حکم مذکور مربوط به همین پرونده است.

……………………………………………….

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی:‌

«ایران با آغوشی باز پذیرای ساکنان اردوگاه اشرف»

خبر / رادیو کوچه

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با بیان این که ایران منعی برای پذیرش ساکنان اردوگاه اشرف ندارد، در عین حال گفته است، دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی با آن دسته از اعضای مجاهدین که توبه کنند، «طبق قوانین» برخورد می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در این باره اظهار داشته است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد آنان براساس ضوابط به آغوش کشور بازگردند و کسانی که توبه کنند از نظر قانونی می‌توانند این کار را بکنند و طبق قوانین دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌شود.»

حدود دو هفته پیش نیز حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در عراق اعلام کرده بود، از نظر ایران تمام ساکنان اردوگاه اشرف به جز کم‌تر از ۱۰۰ نفر از آن‌ها عفو هستند و می‌توانند به ایران بازگشته و به هر جایی که می‌خواهند سفر کنند.

این گونه سخنان در حالی بیان می‌شود که در سال‌های اخیر قوه قضاییه جمهوری اسلامی چند نفر را به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین،‌ ارتباط با مجاهدین، هواداری از آن‌ها یا دیدار از اردوگاه اشرف به اعدام یا مجازات‌های حبس محکوم کرده است.

مقام‌های عراقی در هفته‌های گذشته و پس از درگیری میان نیروهای ارتش این کشور و ساکنان اردوگاه اشرف، از آنها خواسته‌اند تا پایان سال جاری میلادی این کشور را ترک کنند.

به تازگی ایالات متحده خواستار انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به نقطه‌ای دورتر از مرز ایران در عراق شده و یک مقام اتحادیه اروپا نیز خواستار انتقال این افراد به یک «کشور سوم» شده است.

از سوی دیگر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال خارج شدن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی در کشورهای غربی گفته است: «این‌که کشورهای غربی تلاش دارند منافقین را از فهرست گروه های تروریستی خارج کنند، دلیلش این است که خودشان تروریست هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.»

……………………………………………….

توسط برخی افراد مسلح صورت گرفت،

«کشته شدن یک دیپلمات عربستانی در پاکستان»

خبر / رادیو کوچه

افراد مسلح روز دوشنبه یکی از دیپلمات‌های سرکنسول‌گری عربستان سعودی در کراچی را به ضرب گلوله کشته‌اند.

به گزارش العربیه، این افراد هنگام شلیک به سمت یکی از خودروهای وابسته به سرکنسول‌گری حسن القحطانی یکی از دیپلمات‌های عربستان را به قتل رساندند.

بر اساس این گزارش افراد مسلح هنگام هجوم سوار بر موتور سیکلت بودند و هنگام نزدیک شدن این دیپلمات به درب نمایندگی سعودی، به سمت وی آتش گشودند.

پلیس پاکستان پس از این عملیات بلافاصله راه‌های ارتباط به سفارت عربستان و بحرین در منطقه «دفاع» را بست و برای یافتن عاملان این ترور شروع به تحقیق کرد.

پلیس پاکستان پیش از این اعلام کرد افراد مسلح به سمت یک خودروی وابسته به کنسول‌گری عربستان حمله کردند و یک تبعه این کشور را کشتند.

لازم به اشاره است القاعده پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر این گروه اعلام کرده بود دست به عملیات تلافی‌جویانه می‌زند.

 


 


خبر / رادیو کوچه

پنجمین و آخرین دور از اعتصاب غذای محدود زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی‌شهر کرج با شرکت پانزده تن از زندانیان این بند از روز یک‌شنبه، تا سی‌ام اردی‌بهشت‌ماه و به مدت پنج روز آغاز شده است.

به گزارش کمیته دانش‌جویی دفاع از زندانیان سیاسی، این آخرین دور از اعتصاب غذای محدود زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر است و در صورت عدم توجه مسوولان به خواسته‌های این زندانیان، از روز یک‌شنبه اول خردادماه این برنامه اعتراضی به‌صورت نامحدود تا رسیدن به خواسته‌های این زندانیان پی‌گیری خواهد شد.

برنامه اعتراضی این هفته روزهای یک‌شنبه تا پنج‌شنبه هفته جاری و در غیاب سید‌مهدی محمودیان که به علت انتشار نامه افشاگرانه خود در مورد وضعیت زندان‌های جمهوری اسلامی در انفرادی به‌سر می‌برد، و هم‌چنین منصور اسانلو که به علت وضعیت وخیم جسمانی در بیمارستان و تحت درمان است توسط پانزده تن از زندانیان سیاسی این بند ادامه خواهد یافت.

در بیانیه زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر که در اواخر فروردین ماه سال جاری و هنگام آغاز دور نخست این اعتصاب منتشر شده بود ضمن درخواست از «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد برای «اعزام نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران و به ویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی» آمده است: «ما زندانیان سیاسی- عقیدتی اعم از فعالان سیاسی، حقوق بشری، مطبوعاتی، دانش‌جویی و صنفی در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتا در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام می‌داریم تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایمان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست‌کم شرایطی که مسوولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در کشورمان نیز حاکم نگردد، به اعتراض مسالمت‌آمیز خود با «نه به دیکتاتور» ادامه خواهیم داد».

اسامی کامل پانزده زندانی سیاسی اعتصاب کننده به شرح زیر است:

حشمت‌اله طبرزدی، عیسی سحرخیز، خالد حردانی، مجید توکلی، رسول بداغی، کیوان رفیعی، بهروز جاوید تهرانی، حسن طفاح، رضا شریفی بوکانی، علی عجمی، جعفر اقدامی، زانیار مرادی، لقمان مرادی، کریم معروف عزیز و ابراهیم پیروزی.

لازم به اشاره است بر اساس برخی گزارش‌ها مهدی محمودیان که هم‌اکنون در انفرادی به‌سر می‌برد عنوان کرده که از روز یک‌شنبه اقدام به اعتصاب غذای خشک کرده است.

بیشتر بخوانید:

«اعتصاب غذای خشک محمودیان در سلول انفرادی»

«تاکید سیزده زندانی سیاسی بر تداوم برنامه اعتراضی در زندان»

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته