-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 05/04/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ویدئوی را که مشاهده می‌کنید در سال 1385 در مشهد تصویربرداری شده است.  در این تصاویر غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت نهم و سخن‌گوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در دولت دهم، در کنار محمد علی‌اکبری، فردی که مدعی به انرژی‌درمانی است اقدام به نوشتن نامه‌‌های در حمایت از وی برای برخی ارگان‌ها و وزارت‌خانه‌ها می‌کند. علی‌اکبری برخی از افرادی را که از کارهای او جلوگیری کرده با عنوان «ناآگاه» یاد می‌کند که مورد تایید آقای اژه‌ای نیز قرار می‌گیرد. وی به جرم دخالت در امور پزشکی محاکمه شد و مدتی را نیز در زندان به سر برده است.

لازم به ذکر است این ویدئو از بخشی در یوتیوب برداشته شده است و به دلیل داشتن برخی الفاظ و نظرات جانب‌دارانه توسط رادیو کوچه اصلاح و مجدد منتشر شده است.

Click here to view the embedded video.


 


دامون / رادیو کوچه

Damoon@koochehmail.com

در برنامه اتوبان این هفته در جاده تخته گاز در راهییم که یک غریبه را کنار جاده می‌بینیم. سوار می‌شه، خیلی خاکیه. اسمش هومنه، هومن اژدری. یک گیتار رو دوششه. ازش می‌خوام برام گیتار بزنه …

«هومن اژدری» متولد سال 1356 از تهران، نواختن ساز وخواندن رو در کنار اساتیدی چون فریدون فروغی، محمد‌رضا صادقی و محمد نوری یاد گرفته. اون از چند سال پیش در زمینه موسیقی راک و کانتری فعالیت خودش رو آغاز کرده و تا حالا در چند گروه مثل موج نو، رنگین کمون، ده راک، مد سیتی و MUTE AGENCY… فعالیت داشته. در بیش‌تر مواقع، در این گروه‌ها، وظیفه هومن آهنگ‌سازی، ترانه‌سرایی، گیتار ریتم و خواندن بوده.

اون در حال حاضر ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز، گیتاریست و خواننده گروه مستر راک‌اند رول در مالزیه.

از همون سوال‌های زیادی پرسیدیم، از کاراش، برنامه‌هاش. ازاین که چقدر این سبک مخاطب داره یا این که حتا چطوری ساز یاد گرفته.

برای شنیدن صحبت‌ها و آهنگ‌های هومن، به فایل صوتی گوش دهید.

 


 


سوده راد

منبع: مدرسه فمینیستی

15 اردیبهشت مصادف با پنجم ماه می میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، «روز جهانی ماما» نام‌گذاری شده است. مامایی، یاری رساندن به زنی که زایمان می‌کند، شاید یکی از اولین مهارت‌های بشری باشد. به غیر از مدیریت زایمان طبیعی، بهداشت باروری، مراقبت‌ها و مشاوره‌های دوران بلوغ، بارداری و زایمان، تنظیم خانواده، پایش رشد کودک هم از وظایف ماماست. با توجه به این که نرخ مرگ‌و‌میر مادرهای باردار یکی از معیارهای ارزیابی پیش‌رفت کشورهاست، اهمیت و حساسیت این شغل مشخص می‌شود. آن‌چه در ادامه می‌آید برگرفته از گفت‌و گوییست که با یک خانم مامای جوان در فرانسه داشته‌ایم.

آزاده وزیر دفتری زن جوان فرانسوی 26 ساله‌ی ایرانی‌الاصلیست که نزدیک به یک سال است تحصیلات خود را در رشته‌ی مامایی به پایان رسانده و کار حرفه‌ای خود را آغاز کرده است. تحصیلاتش را در رشته‌ی پزشکی آغاز کرده است و پس از پایان سال اول پزشکی عمومی، گرایش مامایی را انتخاب کرده است و هر چه بیش‌تر در این رشته پیش ‌رفته است، عشق و علاقه‌اش به این حرفه بیش‌تر و بیش‌تر شده است. او می‌گوید: «‌هر چه می‌گذرد به جنبه‌های انسانی و احساسی حرفه‌ی مامایی بیش‌تر پی می‌برم. با این که بار‌ها شاهد تکرار لحظه‌ی رویایی و سرشار از شادی تولد یک انسان بوده‌ام، هرگز احساس نکرده‌ام که دچار تکرار شده‌ام. هر زایمان چند ساعت طول می‌کشد و در این مدت زمان بی‌هم‌تا با مادر هستیم و این نزدیکی موجب می‌شود بسیاری از مادرها تا سال‌ها ما را به یاد داشته باشند».

در فرانسه آموزش‌های جنسی در مدارس اجباری هستند و در طول دوره‌ی دبیرستان باید در سه جلسه‌ی آموزشی شرکت کنند. ولی این قانون به طور کامل اجرا نمی‌شود و تعداد این جلسات به یک آموزش کاهش یافته است.

در فرانسه آموزش‌های جنسی در مدارس اجباری هستند و در طول دوره‌ی دبیرستان باید در سه جلسه‌ی آموزشی شرکت کنند. ولی این قانون به طور کامل اجرا نمی‌شود و تعداد این جلسات به یک آموزش کاهش یافته است. میزان آگاهی نوجوانان و جوانان در مورد روش‌های پیش‌گیری از بارداری و بهداشت جنسی بالاست، ولی در عمل از این روش‌ها به اندازه‌ی کافی استفاده نمی‌شود. تنظیم خانواده در فرانسه، حاصل فعالیت‌های یک جنبش به همین نام است. ماموریت این جنبش آگاهی بخشی و کمک به زنان در زمینه‌ی پیش‌گیری و یا پایان دادن داوطلبانه به بارداری است. «جنبش تنظیم خانواده[i]» در کنار پذیرش مراجعه‌کنندگان به این مراکز در شهرهای فرانسه در ساعت‌های اداری، با شرکت در را‌ه‌پیمایی‌ها، تحصن‌ها و تنظیم و درخواست مطالبات، هم‌چنان نقش عمده‌ای در جنبش برابری‌خواهی فرانسه ایفا می‌کند.

یکی از دلایل کوتاهی در استفاده از وسایل پیش‌گیری از بارداری، سیاست ضعیف دولت فرانسه و قوانین جاری در امر پیش‌گیری‌های بهداشتی است. استفاده از روش‌های پیش‌گیری بارداری، نه تنها رایگان نیست، بلکه مستلزم دیدار با متخصص زنان برای تجویز هرگونه روش پیش‌گیری، حتا برای دریافت نسخه‌ی سه ماهه‌ی قرص‌های ضد بارداری است. این قرص‌ها بدون نسخه‌ی پزشکی در دست‌رس نیستند و عمومن بیمه‌ی تامین اجتماعی نیز بر خلاف قانون، بهای کامل آن‌ها را بر عهده نمی‌گیرد. جوانان بسیاری به دلیل فشار‌های دوره‌ی نوجوانی و مشکلات دوران بلوغ به ویژه در ارتباط با والدین نمی‌توانند به تنهایی مسوولیت بهداشت جنسی خود را برعهده بگیرند و متاسفانه به دلیل این سهل‌انگاری‌ست که بارداری‌های ناخواسته در سنین پایین اتفاق می‌افتد. دست‌رسی آسان و رایگان به روش‌های پیش‌گیری از بارداری امروز هم یکی از مطالبات جنبش فمینیستی و زنان فرانسه است.

این در حالیست که در این کشور، قرص‌های معروف به قرص‌های «روز بعد[ii]»، برای یک بار مصرف در طول 48 ساعت پس از رابطه‌ی جنسی نا‌امن، در مدارس به رایگان در اختیار جوانان و در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک در اختیار همگان قرار می‌گیرد. پایان دادن داوطلبانه به بارداری، از سال 1975، تا پایان هفته‌ی چهاردهم بارداری با روش‌های دارویی و یا مکش، تنها با درخواست زن باردار قانونیست. مراجعه‌ی زنان زیر سن قانونی 18 سال به این خدمات بدون حضور و اجازه‌ی کتبی والدین یا قیم، تنها از سال 2001 امکان‌پذیر است. هر چند سیاست‌های کنونی دولت در راستای بالابردن بهروه‌وری سیستم بهداشتی منجر به تهدید‌هایی برای کم‌شدن بودجه‌ی مراکز تنظیم خانواده و بسته شدن مراکز پایان دادن داوطلبانه به بارداری شد، اما حضور فعال و به موقع جنبش زنان فرانسوی، با برگزاری راه‌پیمایی‌ها و اعتراضات رسمی به مقامات، بر حق مالکیت زنان بر بدن خویش یک بار دیگر به عنوان اساسی‌ترین حقوق جنسیتی تاکید شد.

قانون در مواردی که ادامه‌ی حاملگی به مادر یا جنین آسیب برساند، پایان دادن به آن را مجاز می‌داند. برای مثال در صورتی که جنین به سندروم «کروموزم 21» یا همان منگولیسم مبتلا باشد، مادر می‌تواند هر زمان از طول مدت بارداری تقاضای سقط جنین کند. آزاده از این مورد خاطره‌ای دارد: «‌همیشه برای این مادرها بسیار سخت است که بارداری خود را پایان دهند. چون این بچه‌ها، فرزندان ناخواسته نیستند و مادر باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد فرزندی با محدودیت‌های جسمی، حرکتی یا ذهنی را به دنیا بیاورد یا نه. ما در این مواقع زندگی جنین را با تزریق دارویی متوقف می‌کنیم و سپس جنین را از رحم بیرون می‌آوریم. در تجربه‌ای که من داشتم، مادر با روحیه‌ای بالا به ما مراجعه کرد و انگار این انتخاب را پذیرفته بود، ولی هرچه گذشت بیش‌تر غمگین شد. برای فرزندش نامه‌ای نوشته بود که به او بگوید چرا چنین تصمیم سختی گرفته است. به او نوشته بود تنها شرایط جامعه و نگاه انسان‌های دیگر به یک بیمار دچار سندروم کروموزوم 21 توانسته نظر او را جهت دهد و به دنیا نیامدن او از عشق مادری به فرزندش کم نمی‌کند.» آزاده این خاطره را یکی از تاثیرگذارترین روی‌دادهای حرفه‌ای‌اش در مدت کارش می‌داند. هم‌چنین رویه‌های قانونی و بهداشتی موجب می‌شود نوزادی که پیش از هفته‌ی بیست و پنجم بارداری به دنیا می‌آید، بلافاصله تحت پی‌گیری‌های پزشکی قرار گیرد، ولی در صورتی‌که سن بارداری کم‌تر باشد، از آن‌جا که امیدی به زنده ماندن نوزاد نیست، تنفس مصنوعی و سایر خدمات پزشکی ارایه نمی‌شود. در یکی از تجربه‌های سخت آزاده، زنی در پایان هفته‌ی بیست و سوم با دردهای زایمان به او مراجعه کرده و وقتی هیچ راهی جز زایمان باقی نمانده بود، مادر از کادر پزشکی خواست نوزاد را بلافاصله پس از تولد در آغوشش بگذارند تا او را حس کند و کودک در آغوش مادرش بمیرد. این لحظات کوتاه و تلاش بی‌حاصل کودک برای زنده ماندن در کنار غم و اندوه پدر و مادر و کادر پزشکی، از تلخ‌ترین صحنه‌های حرفه‌ای او بوده است.

در فرانسه هر دو روز و نیم یک زن زیر ضرب و شتم مرد شریک زندگی‌اش می‌میرد و زنان باردار از این خشونت‌های خانگی و خانوادگی استثنا نیستند. آزاده با زنان بسیاری رو ‌به‌رو شده است که با این که باردار بوده‌اند، مورد خشونت‌های فیزیکی قرار گرفته‌اند. اکثر این موارد خانواده‌هایی مهاجر از کشورهای آفریقایی، یا خانواده‌های کم‌درآمد هستند. یکی از خدمات عمومی فرانسه، «مراقبت بهداشتی از مادر و کودک»[iii] است که به طور خاص مسوولیت حمایت از مادر و کودکان زیر شش سال را بر عهده دارد. آزاده با این گروه نیز هم‌کاری کرده است: «‌یکی از مواردی که خیلی برای ما سخت است، سرکشی به زنان بارداری است که در خانواده‌های مردسالار زندگی می‌کنند. بارها دیده‌ام که زنی با همسرش به ما مراجعه می‌کند و حتا موقع معاینه مرد در اتاق می‌ماند و گاهی به جای زن به سوالات ما، تا آن‌جا که در مورد این که زن در کدام قسمت‌ها درد دارد و در کجا درد ندارد، پاسخ می‌دهد! و ما متوجه فشاری که بر این زن است می‌شویم. با این که به دنیا آوردن دختر یا پسر این روزها زیاد مورد توجه خانواده‌ها نیست، ولی بارها شاهد زنان حامله‌ای بوده‌ایم که در خانه مورد خشونت قرار گرفته‌اند. در چارچوب هم‌کاری با خدمات مراقبت‌های بهداشتی مادر و کودک، و در یکی از سرکشی‌ها با خانمی 20 ساله و مهاجر ملاقات کردیم که چند روز قبل پس از خشونت‌های همسرش به بیمارستان مراجعه کرده بود. در این مواقع یکی از وظایف ما، غیر از معاینات پزشکی، دادن اطلاعات در مورد  خانه‌ها و محل‌های امن و راه‌کارهایی‌ست که برای زنان خشونت دیده مهیا شده است. وقتی در این مورد با او صحبت کردیم، همسر 50 ساله‌اش عصبانی شد و شروع به فحاشی و تهدید کرد. دردناک‌تر این بود که خانم معذرت خواهی می‌کرد و از همسرش دفاع می‌کرد، ولی فضا خیلی سنگین شده بود و ما نمی‌دانستیم بعد از ترک ما چه اتفاقی خواهد افتاد و از ما هم کاری بر نمی‌آمد.‌»

در این کشور اروپایی، مادر می‌تواند بدون این که هویتش ثبت شود، فرزندش را به دنیا بیاورد[iv] و بیمارستان را ترک کند. البته این کودک مورد حمایت بهداشتی و اجتماعی قرار می‌گیرد ولی هویت مادر برای همیشه پنهان خواهد بود. در دو مورد از خاطرات این مامای جوان، مادری انتخاب کرده است که حتا بعد از تولد فرزندش او را نبیند و هویتش هم تا همیشه پنهان بماند و دیگری نظرش پس از زایمان عوض شده است.

آرزوی آزاده، مامای جوان، این است که بتواند در پروژه‌های انسان‌دوستانه شرکت کند و توانایی‌اش را در شرایط سخت‌تر بیازماید و افزایش دهد. از این که تعداد زایمان طبیعی رو به کاهش و سزارین رو به رشد است، بسیار ناراحت است. امیدوار است سیاست یهداشتی درمانی فرانسه و همه‌ی کشورها، جدا از تأکید بر درمان به پیش‌گیری هم بپردازد.

…………………………

[i] Mouvement Planning Familial

[ii] Pilule de lendemain

[iii] Protection maternelle infantile (PMI)

[iv] Accouchement sous X

 


 


در روزهای اخیر برخی از نظامیان ارتش سوریه به مخالفان بشار اسد پیوسته اما دیگر افراد نظامی به سوی مردم تیراندازی کرده و هم‌چنین نظامیانی که از فرمان تیراندازیبه سوی مردم سر باز می‌زنند را نیز کشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت هزاران معترض در سوریه»

Click here to view the embedded video.


 


 


خبر / رادیو کوچه

دادستان عمومی و انقلاب تهران از تکمیل پرونده‌های قضایی علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و فائزه هاشمی، فرزند آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده است.

به گفته عباس جعفری دولت آبادی پس از آن که آقای جوانفکر «در نوشته‌ای در یکی از وبلاگ‌ها» عنوان کرده است که برای دفاع از خود مهلت یک هفته‌ای نخواسته، مجددن به دادسرا احضار شده و آخرین دفاعیاتش شنیده شده است.

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل جمهوری اسلامی درباره احضار علی‌اکبر جوانفکر به دادسرای تهران گفته بود: «وی احضار شده‌ و یک جلسه هم حضور پیدا کرده و وقت خواسته تا مستنداتش را ارایه دهد.»

اکنون دادستان تهران از تکمیل پرونده آقای جوانفکر خبر داده و گفته است که این پرونده به زودی هم‌راه با قرار کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود.

مدیر عامل ایرنا چند روز پس از آن به دادسرا احضار شد که رهبر جمهوری اسلامی دستور ابقای حیدر مصلحی را به عنوان وزیر اطلاعات صادر کرد. در آن زمان خبرگزاری ایرنا تا ساعت‌ها پس از انتشار خبر موضع‌گیری آیت‌اله خامنه‌ای، حاضر به درج این خبر نشد.

هم‌چنین دادستان تهران تکمیل شدن پرونده قضایی فائزه هاشمی را تایید کرده است.

آقای جعفری دولت آبادی در این باره گفته است: «نمی توانم اتهام ایشان را ذکر کنم، اما مصاحبه‌ای که وی با برخی رسانه‌ها داشته در تشکیل این پرونده نقش داشته است.»

احتمال دارد اشاره دادستان تهران به اظهارات اخیر فائزه هاشمی در گفت‌و‌گو با سایت روزآنلاین است که طی آن، انتقاداتی علیه عمل‌کرد دولت جمهوری اسلامی بیان کرد.

بیشتر بخوانید:

«صدور دستور تعقیب قضایی برای فائزه هاشمی»

 


 


خبر / رادیو کوچه

جلسه سوم دادگاه 12 فعال آذربایجانی روز دوشنبه‌ دوازده اردی‌بهشت، درشعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر تبریز به قضاوت قاضی دولت‌آبادی برگزار شد.

اکبر آزاد نویسنده و روزنامه‌نگار، حیدر کریمی روزنامه‌نگار، آیدین خواجه‌ای، نعیم احمدی و یونس سلیمانی از فعالین دانش‌جویی، حسن رحیمی فعال حقوق بشر و عضو سابق کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، کبری فرج زاده از فعالان حقوق زنان در شهر ارومیه‌، علیرضا عبداللهی، شهرام رادمهر، بهبود قلی‌زاده، شکراله قهرمانی و محمود فضلی از فعالان سیاسی آذربایجان به عنوان متهمان این پرونده در دادگاه حاضر شده و به دفاع از خود پرداختند.

این افراد از اواخر اردیبهشت سال 89 در شهرهای مختلف از جمله تهران، اردبیل، ارومیه‌، تبریز، خوی و مشکین‌شهر و… دستگیر شده و پس از ماه‌ها  شکنجه شدید روحی و جسمی در بازداشت‌گاه مرکزی اداره اطلاعات شهر تبریز آبان ماه سال گذشته به قید وثیقه 200 میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند.

جلسه اول دادگاه این افراد به ریاست دادرس شعبه دو قاضی علی محمدی، دی ماه سال گذشته و جلسه دوم دادگاه هم چهارشنبه هفته پیش به ریاست دولت‌آبادی برگزارشد.

در جلسه سوم دادگاه قاضی دولت‌آبادی از متهمان خواست برای آخرین‌بار از اتهامات مشارکت در فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ا به نفع گروه‌های غیر‌قانونی‌، مشارکت در اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، عضویت در گروه غیر‌قانونی «گاموح» به قصد بر هم زدن امنیت ملی دفاع نمایند.

گفتنی است که دیگر اتهام عنوان شده برای متهمان، اتهام معاونت در جاسوسی به نفع کشورهای بیگانه در پرونده‌ای مجزا از جانب بازپرس شعبه 4 هاشم زاده به دادگاه ارایه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«برگزاری جلسه دوم دادگاه ۱۲ فعال آذربایجانی»

 


 


خبر / رادیو کوچه

رهبران دو گروه فلسطینی، جنبش فتح و حماس، در قاهره پایتخت مصر طی مراسمی ویژه توافق صلح بین این دو را گروه را به امضا رسانده و به این ترتیب به چهار سال تنش بین این دو جنبش پایان داده‌اند.

به گزارش الجزیره، محمود عباس، رهبر فتح و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی که برای امضای توافق‌ نامه نهایی به قاهره رفته است، طی مراسمی گفت که فلسطینی‌ها صفحه سیاه «اختلافات» را ورق زده‌اند.

این توافقنامه راه را برای تشکیل دولت وحدت ملی موقت، پیش از برگزاری انتخابات سراسری سال آینده هموار می‌کند.

تنش میان این دو گروه یک سال بعد از پیروزی حماس در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۶ پدیدار و با شدت گرفتن خشونت‌ها میان دو طرف عمیق‌تر شد.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و خالد مشعل رهبر حماس از آن زمان و درست هم‌زمان با اخراج جنبش فتح از نواحی غزه یک‌دیگر را ملاقات نکرده بودند.

حسنی مبارک، رییس جمهور سابق مصر همواره نگرشی محتاطانه نسبت به فعالیت‌های حماس داشت اما دولت جدید در قاهره موضعی به نسبت کم‌تر خصومت‌آمیز نسبت به این گروه فلسطینی دارد.

خبرنگاران می گویند این اولین نشان از تاثیری است که تحولات اخیر دنیای عرب روی بحران اسراییل و فلسطینی‌ها داشته است.

رابرت سری، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای هماهنگی روند صلح در خاورمیانه نیز در مراسم ویژه در قاهره حضور داشت.

از دیگر مقاماتی که در این مراسم حضور یافته اند می توان از نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر و عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نام برد.

اولین گام پس از امضای توافقنامه، ایجاد یک دولت وحدت ملی موقت متشکل از تکنوکرات‌هاست که موظف به انسجام روند صلح و انجام تدارکات و تعیین تاریخی برای برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های فلسطینی هستند.

اعضای ارشد حماس و فتح در حال حاضر خارج از هسته اصلی این دولت باقی خواهند ماند.

 


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

بودن ایرانیان از دیدگاه آقای شریعت‌مداری از دو حالت خارج نیست، دوست و دشمن، البته نباید از یاد برد که او این قدرت را دارد که در یک لحظه جای‌گاه دوستان و دشمنان را تغییر دهد و الزامن تفسیر منطقی هم ارایه نمی‌دهد، کافیست او از حرفی، کلامی یا حتا اشاره‌ای دل‌خور شود، آن‌گاه صاحب سخن با سرعتی عجیب انگ‌های متفاوتی دریافت می‌کند، مانند ضد‌نظام، صهیونیست، ضد‌ولایت‌فقیه، جاسوس، مرتد و …..

او که در ماه می سال 2006، توسط روزنامه «فایننشال تایمز» در فهرست  تاثیرگذارترین تفسیرگران در کشورهای متفاوت قرار گرفت، شریعت‌مداری صفات بسیاری را به خود اختصاص‌داده که شاید معروف‌ترین آن‌ها «بازجو» ست.

روزنامه «کیهان» ارگان غیر‌رسمی اولترا محافظه‌کاران جناح راست کشور است و به‌طور کل هرکس که مخالف نظرات طیفی که ایشان به آن وابسته‌اند و نمایندگی‌شان را برعهده دارند باشد و عمل کند، به‌صورت اتوماتیک انواع و اقسام این انگ‌ها و تهمت‌ها را دریافت می‌کند و در این میان فرقی نمی‌کند که او که بوده و که هست. حال می‌¬خواهد «آیت‌اله هاشمی رفسنجانی» باشد یا مرجع تقلیدی عظما.‌

در قاموس او هرکس که خلاف نظرشان بیاندیشد یا مرتد است، یا منحرف است، یا ضد اسلام است، یا ضد‌ولایت‌ فقیه، یا ضد‌نظام و جاسوس غرب و صهیونیسم بین‌الملل و یا هزار چیز دیگر ……

اگر سیری بر نوشته‌های تند ایشان در روزنامه کیهان بیاندازید همه نوع قشری را در بین مورد انتقاد قرارگرفته‌های ایشان می‌بینید، از فعال دانش‌جویی گرفته تا فعال جنبش زنان و کارگری و معلمی، از بنیان‌گذاران انقلاب و یاران نزدیک آقای «خمینی» گرفته تا بزرگان جبهه اصلاحات و غیر اصلاحات، از روزنامه‌نگاران برجسته گرفته تا نخبگان حیطه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و ….. که روی هم رفته اگر فردی را یافتید و دراین لیست نبود باید یا برخود شک کنید و یا بر فرد مذکور .

در قاموس شریعت‌مداری هرکس که خلاف نظرشان بیاندیشد یا مرتد است، یا منحرف است، یا ضد اسلام است، یا ضد‌ولایت‌ فقیه، یا ضد‌نظام و جاسوس غرب و صهیونیسم بین‌الملل و یا هزار چیز دیگر ……

حسین شریعت‌مداری در روزنامه کیهان، صدای محافل ‏اطلاعاتی و امنیتی است در مطبوعات و چماق سرکوب برعلیه مخالفین، او سال‌هاست که صحنه‌گردان بسیاری از ‏سناریوهای سرکوب دگراندیشان و مخالفین نظام است، سال‌ها در مقام بازجو و ریاست گروه اجتماعی وزارت ‏اطلاعات فعال بوده است واکنون با تسلط بریکی از پرتیراژترین نشریات کشور با حمایت محافل امنیتی و ‏اطلاعاتی بدون کم‌ترین واهمه‌ای در پاسخ‌گویی، روزنامه کیهان را به تریبون اتهام‌زنی،‌ ‏پرخاش و پرونده‌سازی برعلیه مخالفین تبدیل کرده است.‏

کم‌ترین مخالفتی از نظر حسین شریعت‌مداری، هم‌دستی با ‏غرب است. او متخصص پیدا کردن رابطه‌ی محافل و افراد و شخصیت‌های سیاسی، ‌فرهنگی،‌ حقوق بشری با ‏دستگاه‌های اطلاعاتی غربی است. از نگاه حسین شریعت‌مداری هر مخالفتی با دست‌گاه امنیتی در ‏چهارچوب پروژه تغییر نظام و انقلاب مخملی است. مخالفین همگی بخشی از شبکه لابی ایالات متحده بوده و در ‏خدمت دست‌گاه‌های اطلاعاتی غربی به‌ویژه امریکا مشغول توطئه هستند، آن‌چه که در دوران افشاگری‌های «اکبر گنجی» و یا «عمادالدین باقی»، درباره حسین شریعت‌مداری نماینده ولی‌فقیه و سرپرست موسسه انتشاراتی کیهان گفته و نوشته‌شده اگر روزگاری دادگاهی برای وی تشکیل شود به‌عنوان اظهارات و اتهاماتی که به وی وارد شده باید رسیدگی شود.

حسین شریعت‌مداری در مقاله‌ای در مورخ 5/10/78 روزنامه کیهان که خود مدیر مسوول آن بود نوشت:

«دعوت از این‌جانب برای بحث و گفت‌وگو با زندان‌یان گروهکی از جانب حجت الاسلام مجید انصاری صورت گرفته بود…آن هنگام را این‌جانب جزو پربرکت‌ترین ایام عمر خود می‌دانم که بر اثر آن تعداد قابل توجهی از عناصر گروهکی بریده از انقلاب و مردم به آغوش انقلاب و ملت بازگشتند.»

گزارش‌گر روزنامه نیویورک تایمز، چاپ آمریکا گزارشی از تهران درباره حسین شریعت‌‌مداری، روزنامه‌نگار ایرانی که هدایت روزنامه کیهان را از سوی رهبر ایران به‌عهده دارد، نوشته است: «گزارش با محکومیت به حبس ابد حسین شریعت‌مداری در 27 سالگی به‌خاطر عقاید سیاسی‌اش آغاز می¬شود و به شکنجه وی از جمله کشیدن ناخن‌های پا و دست، کشیدن دندان‌ها و وارد کردن شوک الکتریکی می‌‌پردازد و می‌گوید که هنگامی که متحدان او به‌قدرت می‌‌رسند و او از زندان آزاد می‌‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

حسین شریعت‌مداری که دندان‌هایش را در ساواک از دست داد، امروز مایه هراس بسیاری از مردان کشورش است. او به صدای تندروهای ایران تبدیل شده است، نه فقط تندرو که افراطی و آشتی‌ناپذیر. به نوشته نیویورک تایمز، او قد کوتاهی دارد و ریشی جو گندمی و رفتاری متواضعانه. کم‌تر کسانی از مصونیت آقای شریعت‌مداری برخوردارند. سمت رسمی وی، نماینده «آیت‌اله‌خامنه‌ای»، رهبر ایران در روزنامه کیهان است و ارتباطات نزدیکی هم با سازمان‌های اطلاعاتی دارد.

حسین شریعت‌مداری واژه بنیادگرا را دوست ندارد و لفظ اصول‌گرا را ترجیح می‌دهد. او هدف‌اش را پرورش سیستم مذهبی «جمهوری اسلامی» می‌داند و کماکان در جست‌وجوی راه خود است.

وی می‌گوید که هنوز افرادی هستند که ارزش‌ها را به چالش می‌گیرند و منظورش از چالش «افرادی هستند که درباره ارزش‌های سیستم حکومتی» بحث می‌کنند.

مدیر مسوول کیهان می‌گوید زنانی که محدودیت‌های لباس را نادیده می‌گیرند و روسری خود را عقب می‌کشند، مردانی که از مدل‌های موی بی‌بند‌و‌بار استفاده می‌کنند، روحانیونی که بنیادهای مذهبی تئوری ولایت فقیه را زیر سوال می‌برند، از این دسته از افراد به‌شمار می‌روند.

گزارش‌گر نیویورک تایمز در گزارش خود به تاریخ‌چه روزنامه کیهان می‌پردازد و می‌گوید که این روزنامه ابتدا در سال 1321 منتشر شد و بعد به صدای انقلاب ایران تبدیل شد، امروزه این روزنامه هفتاد هزار نسخه تیراژ دارد و هزار کارمند در اروپا، آسیا و خاورمیانه دارد. کیهان به انگلیسی نیز منتشر می‌شود.

منتقدان این روزنامه می‌گویند که کیهان تنها ابزاری در دست سازمان‌های اطلاعاتی است. «ماشااله شمس‌الواعظین»، که پیش‌تر در کیهان کار می‌کرد و 15 سال پیش از زمان پیوستن آقای شریعت‌مداری، این روزنامه را ترک کرد، می‌گوید: «حقیقت آن است که کیهان، یک روزنامه اطلاعاتی است.»

این گزارش می‌گوید به دفتر حسین شریعت‌مداری می‌گوید: «در ساختمانی که یادآور دفتر حزب حاکم شوروی سابق است. او همیشه شخصن از مهمان‌انش استقبال می‌کند. در میز کنفرانس او سیب، انجیر، هندوانه و میوه‌های فصل دیده می‌شوند.» در مورد او شایعات مختلفی وجود دارد از میلیون‌ها دلار پول در خارج از کشور تا تملک قصری در کانادا اما مصطلح‌ترین شایعه در مورد او، بازجو بودن وی در سازمان‌های اطلاعاتی است.

آقای شریعت‌مداری می‌گوید که چنین سخنانی بی‌پایه هستند، البته او می‌گوید که از وی در برخی مواقع خواسته شده تا با زندان‌یان صحبت کند و می‌‌افزاید که با مسرت، بازجو می‌شد. گزارش‌گر نیویورک تایمز می‌گوید آقای شریعت‌مداری در حین این مدت آرام و خویشتن‌دار بود اما رفتارش هنگامی که از او درباره مقاله‌اش درباره بحرین پرسیده شد، تغییر کرد. وی گفت: «این‌ها کشورهایی هستند که حتا 200 سال هم سابقه ندارند، که ظاهرن اشاره وی نه تنها به بحرین بلکه به کل کشورهای منطقه خلیج فارس بود.»

هنگامی که مصاحبه با آقای شریعت‌مداری پایان یافت، وی دست داد و دست راستش را به نشانه صداقت و مهر و محبت روی قلبش گذاشت و به هر کدام از مهمانان‌اش کادویی داد، کیفی که از روزنامه کیهان پر شده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

با تشدید برخورد حکومت سوریه با تظاهرات اعتراضی، بازداشت گسترده معترضان در آن کشور ادامه دارد. روز چهارشنبه، 14 اردیبهشت خبرگزاری‌های خارجی گزارش‌هایی را در خصوص بازداشت چند هزار نفر توسط نیروهای نظامی و ماموران امنیتی در شهرهای مختلف سوریه ارایه داده‌اند.

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ای هشدار داده است که بسیاری از بازداشت‌شدگان تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر، دولت سوریه از ورود خبرنگاران خارجی به آن کشور جلوگیری می‌کند و خبرهای مربوط به برخورد دولت با معترضان عمدتن توسط شهروندان عادی سوریه در دست‌رس رسانه‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد و امکان تایید مستقل آن‌ها وجود ندارد.

تظاهرات اعتراضی در سوریه از حدود شش هفته پیش با طرح درخواست اصلاحات سیاسی و ریشه‌کنی فساد آغاز شد اما حکومت آن کشور، این تظاهرات را به توطئه خارجی نسبت داده و تروریست‌های مسلح را مسوول این بحران معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید:

«برخورد حکومت سوریه با معترضان وحشیانه است»


 


افشان برزگر/ رادیو کوچه

بعد از انقلاب سال 1357، تقریبن هر‌جا سر می‌چرخونی، تو خیابون، کوچه، مدرسه، بانک، بیمارستان، جاده و خیلی جاهای دیگه، یه صندوق آهنی آبی رنگ می‌بینی. صندوق‌هایی که روش عباراتی به نقل از پیامبر اسلام و امامان نقل شده. صدقه عمر را زیاد می‌کند، صدقه باعث شادی دل‌ها می‌شود، صدقه هفتاد نوع بلا را دفع می‌کند، صدقه بهترین وسیله نزدیکی به خداست و ده‌ها مورد دیگر. این صندوق‌های تکراری که شاید توجه خیلی از ماهارو به خودش جلب نمی‌کنه، هر سال حدود 220 میلیارد تومان درآمد نصیب کمیته امداد امام خمینی می‌کنه.

بله، باورتون می‌شه که هر سال ایرانی‌ها این میزان پول رو تو صندوق صدقات بریزن؟ این آمار رسمی است که کمیته امداد اعلام کرده است. پس بی‌راه نیست اگر بگیم که ایرانیان یه ملت خیر هستند که از کمک کردن به هم‌نوعان خودشون دریغ نمی‌کنن.

بنابر اعلام مدیرکل انفاقات، صدقات و امور اجرایی کمیته امداد، در حال حاضر 360 هزار صندوق بزرگ صدقات در معابر عمومی کشور وجود دارد که مردم صدقات خود را در آن می‌ریزند.

او گفته که علاوه بر صندوق‌های عمومی، صندوق‌های اختصاصی نیز در سطح کشور توزیع شده است و کمیته امداد تاکنون شش میلیون صندوق کوچک به مشترکان خود در سراسر کشور واگذار کرده تا صدقات منازل و واحدهای مسکونی مختلف را از این طریق جمع‌آوری کند. البته بازهم همین مقام مسوول پیش‌بینی کرده است که با اجرای طرح مشترک‌یابی در سراسر کشور، رقم شش میلیون، به 10 میلیون مشترک صندوق کوچک خانگی می‌رسد.

این بخش از کمک‌های نقدی ایرانیان به نیازمندان باعث شده که 25 درصد از منابع مالی کمیته امداد از این طریق تامین شود که البته حراست و نگه‌داری از این میزان پول نقد در سراسر کشور کار مشکلی است، به‌طوری که هر از چندگاهی خبرهایی مبنی بر سرقت صندوق‌های صدقات و یا تخلیه محتویات داخل صندوق‌ها توسط سارقان گزارش شده که این امر باعث شده، مسوولان کمیته امداد به فکر حل این مشکل بیفتند.

راه حل آن‌ها برای برطرف کردن این مشکل و هم‌چنین به گفته سرپرست کمیته امداد، ایجاد سهولت در پرداخت‌ها، جای‌گزین‌کردن صندوق‌های آهنی با صندوق‌های صدقات الکترونیکی است.

هرچند که روش چگونگی استفاده از این دست‌گاه هنوز تشریح نشده است، اما کمیته امداد اعلام کرده که تعداد قابل توجهی از این دست‌گاه‌ها تولید‌شده، اما به‌دلیل برخی مشکلات فنی هنوز زمینه نصب صندوق‌های الکترونیکی در معابر فراهم نشده است.

البته سرپرست کمیته امداد اظهار امیدواری کرده که تا پایان امسال مشکلات فنی برطرف و صندوق‌های داخل منازل و معابر به تدریج الکترونیکی شود. در این راستا معاون وی نیز پیش‌بینی کرده که درآمد بعضی از صندوق‌های صدقات بعد از مکانیزه‌شدن چند برابر می‌شود.

کمیته امداد برای جلب مشارکت مردم و البته کسب درآمد بیش‌تر اقدامات دیگری را نیز انجام داده است، به‌طوری که در 19 هزار خودپرداز بعضی بانک‌ها همچون بانک پاسارگاد، انصار، سامان و سرمایه گزینه «ویژه کمک‌های مردمی به کمیته امداد» درنظر گرفته‌شده است که این امر نیز به گفته مسوولان نقش موثری در جذب کمک‌های مردمی داشته است.

هم‌چنین این نهاد به‌دنبال آن است که از یک میلیون و 300 هزار پایانه فروشی که در مراکز تجاری کشور وجود دارد نیز برای دریافت کمک‌های مالی مردمی بهره بگیرد. از قرار معلوم گردش مالی کمک‌های مردمی این قدر بالاست که معاون کمیته امداد عنوان کرده که در حال حاضر بیش‌تر حساب‌های بانکی کمیته امداد در بانک ملی افتتاح‌شده و اگر سایر بانک‌ها شماره حساب‌های رندی در اختیار کمیته امداد قرار دهند، این نهاد هر یک از فعالیت‌های مشارکتی خود را از طریق یکی از بانک‌های کشور پی‌گیری خواهد کرد.

وی عنوان کرده است که 12 سرفصل کاری برای استفاده از روش‌های روزآمد الکترونیکی در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد تعریف شده، اما روش‌های سنتی که دارای برخی مزیت‌ها هستند، هم‌چنان باقی خواهند ماند.

کمیته امداد در کنار کمک‌های مالی که به‌صورت مستقیم از خیران و نیکوکاران دریافت می‌کند، هر ساله جشن‌هایی با عنوان جشن نیکوکاری و عاطفه‌ها نیز برگزار می‌کند که این از طریق نیز به گفته سرپرست کمیته امداد 20 میلیارد تومان کمک جمع‌آوری می‌شود.

طرح اکرام نیز از دیگر طرح‌هایی است که کمیته امداد تامین بخشی از هزینه‌های خانواده‌های نیازمند را به افراد خیر می‌سپارد، به‌طوری که در این طرح که معمولن در شب‌های ماه رمضان برگزار می‌شود، تامین هزینه یک یا چند یتیم به یک نیکوکار سپرده می‌شود و فرد حامی هر ماه حداقل باید مبلغی را به حساب کمیته امداد واریز کند، تا کمیته مبلغ واریز‌شده را در اختیار خانواده دارای یتیم قرار دهد که بر اساس اعلام کمیته امداد در حال حاضر یک میلیون حامی با این نهاد هم‌کاری می‌کنند.

حضور مردم در عرصه‌های مختلف کمک به هم‌نوعان خود باعث‌شده که سالانه رقمی حدود 900 میلیارد تومان از این طریق در اختیار کمیته امداد قرار گیرد.

هم‌چنین این نهاد در کنار دریافت کمک‌های مردمی، از بودجه‌های دولتی نیز دارای سهم است، به‌طوری که بنا به گفته سرپرست این نهاد، بودجه سال گذشته آن ها 80 میلیارد تومان بود که کل آن محقق نشد و وی پیش‌ بینی کرده که رقم بودجه کمیته در سال 90 با رشد 13 درصدی مواجه شود.

حال سوال اساسی این‌جاست که کمیته امداد امام خمینی به‌عنوان نهاد رسیدگی کننده به امور نیازمندان در کشور، با این منابع مالی چه می‌کند و چند درصد نیازمندان کشور تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند.

بر اساس آمارها، در حال حاضر حداقل 14 میلیون فقیر در ایران زندگی می‌کنند که به گفته مسوولان کمیته امداد تنها 4.5 میلیون نفر در قالب یک میلیون و 900 هزار خانواده تحت پوشش این نهاد قرار دارند. هم‌چنین چهار میلیون نفر نیز از خدمات موردی و مقطعی کمیته امداد استفاده می‌کنند.

هر مددجوی کمیته امداد در حال حاضر بنا به تعداد اعضای خانواده، ماهانه رقمی بین 32 تا 60 هزار تومان به‌عنوان مستمری دریافت می‌کند که بنابر اعلام سرپرست کمیته امداد، قرار است امسال و پس از تصویب لایحه بودجه این رقم با افزایش 23 درصدی مواجه شود.

این نهاد در نظر دارد، امسال یک‌صد هزار فرصت شغلی نیز از طریق اعتبارات صندوق اشتغال کمیته امداد در سطح مشاغل کوچک و خانگی ایجاد کند، اما به گفته سرپرست آن، کمیته امداد قرار بود سال گذشته هم همین تعداد شغل را ایجاد کند که در تحقق تنها 60 درصد این هدف موفق بود.

البته کمیته امداد قول داده که امسال با یکی از بانک‌های کشور تفاهم نامه‌ای امضا کند، تا بانک نسبت به پرداخت وام اشتغال به مددجویان اقدام کند که در این میان نیز کمیته امداد، مددجویان را به بانک معرفی کرده و بازپرداخت وام را ضمانت می‌کند که از این طریق نیز کمیته امداد پیش‌بینی کرده که 200 هزار شغل برای افراد تحت پوشش ایجاد شود.

هم‌چنین کمیته امداد گفته که با تحقق آمار اشتغال و توان‌مند‌شدن افراد، می توان امسال 10 درصد از مددجویان را از پوشش کمیته امداد خارج کرد، چراکه آن‌ها دیگر به لحاظ مالی توانایی تامین مخارج خود را دارند.

درباره وضعیت مسکن مددجویان کمیته امداد نیز باید گفت که بنابر اعلام مدیرکل مسکن کمیته امداد در طول شش سال گذشته 140 هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش احداث شده که 108 هزار واحد آن در روستاها بوده است، این درحالی‌ است که به گفته یکی دیگر از مسوولان همین نهاد، از یک میلیون و 900 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد، یک میلیون آن‌ها فاقد مسکن بوده و یا در زاغه‌ها سکونت دارند.

در حالی که سرپرست کمیته امداد در اظهار نظری عنوان کرده که تمام منابع مالی حاصل از مشارکت‌های مردمی، صرف کمک به نیازمندان در داخل کشور می‌شود، اما در جایی دیگر گفته که جهیزیه دادن کمیته امداد به دختران دم بخت برخی از کشورها، نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای کشور به حساب می‌آید، زیرا با هدف انتقال فرهنگ و الگوی جمهوری اسلامی به این کشورها انجام شده و دیپلماسی رسمی از آن سود می‌برد.

با توجه به چنین سیاست‌هایی، کمیته‌های امداد در لبنان، سوریه، افغانستان، عراق، آذربایجان، فلسطین، تاجیکستان و حتا کومور شکل گرفته که در سال‌های گذشته تعداد افرادی که در این کشورها تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند، حتی به بیش از 100 در صد هم رسیده است.

این در حالی‌ است که هر روز با توجه به سیاست‌های اشتباه دولت، تعداد بیش‌تری از افراد طبقه متوسط ایران به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و طعم تلخ نداری را می‌چشند. در این شرایط بهتر است، مسوولان به جای در پیش گرفتن سیاست انتقال فرهنگ و الگوی نظام جمهوری اسلامی به سایر کشورها، پول‌هایی که از جیب ایرانیان بیرون می‌آید را برای هم‌وطنان خودشان خرج کنند. این کم‌ترین خواسته ای است که هر شهروند می تواند از دولت‌مردان خود داشته باشد.

 

 


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

روزنامه‌ وطن متن کامل وصیت‌نامه‌ اسامه بن لادن را منتشر کرد.

به گزارش این روزنامه‌ چاپ آمریکا، اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده، این وصیت‌نامه را ابتدا با شهادتین آغاز کرده و گفته است: «این وصیت‌نامه را برای فرزندان، نزدیکان و مسلمانان می‌نویسم و می‌گویم آن‌چه در امت ما رخ می‌دهد همان‌طور که آن‌ها را ناراحت می‌کند، من را نیز ناراحت می‌کند.»

اسامه بن لادن در این متن وصیت‌نامه نوشته است: «عشق به جهاد و مرگ در راه خدا ثروتی است که خداوند در من قرار داده و آثار شمشیر در تمامی قلب من نقش بسته و اگر هر مسلمانی از خودش این سوال را بپرسد که چرا امت ما به این مرحله از شکست و خواری رسیده است، جوابش بدیهی است چرا که این امت چشم به متاع دنیا دوخته و کتاب خدا را کنار گذاشته در حالی که ما نباید مانند یهود و نصاری دل به دنیا و لذت‌های بی‌ارزش آن و مسایل مادی ببندیم چون عشق به مرگ در راه خدا در قلب‌های ماست.»

بن لادن در ادامه افزوده است: «قلب من و قلب برادران مجاهدم زمانی که می‌دیدیم امت ما در شرق و غرب نسبت به کشتار و عذاب زنان و مردان و فرزندان مستضعف سکوت اختیار کرده‌اند، به درد می‌آمد. علت این وضع امت ما این بود که از مرگ در راه خدا ترس داشتند و تنها ما بودیم که به مبارزه پرداختیم. البته باید تاکید کنم که در این بین نیز تنها تعداد کمی از اعضای طالبان مقاومت کردند یعنی بسیاری قبل از این‌که حتا با دشمن رو‌به‌رو شوند، تسلیم شدند یا گریختند.»

رهبر سابق القاعده نوشته است: «امروز امت ما از یاری به ما و اعضای طالبان که نخستین دولت اسلامی در افغانستان را تشکیل دادند، بازماندند و دلیل این مسئله کینه‌ی آمریکا نسبت به طالبان، دین یا همان طالبان است. هم‌چنین بسیاری از آن‌ها با مزدورانشان در ائتلاف شمال و دولت‌های دیگر توطئه کردند و سازمان‌های اطلاعات‌شان در خدمت به آمریکا، انگلیس و غرب وارد عمل شدند، قوانین اساسی را که دولت طالبان تدوین کرده بود، لغو کردند، حجاب را لغو نمودند و عادت‌های کفار را در پیش گرفتند. مشکل ما این است که علمای امت نیز امروز در گمراهی هستند.»

اسامه بن لادن در این وصیت‌نامه به برخی حملات القاعده به آمریکا اشاره کرده و گفته است: «نخستین آن بمب‌گذاری علیه تفن‌گداران دریایی آمریکا در لبنان و دوم انفجار سفارت آمریکا در نایروبی بود که از آن زمان اشغال سومالی توسط آمریکا آغاز شد به طوری که 31 هزار تن از برادران ما در این جنگ کشته شدند.»

نصیحت آخر من به مجاهدان است. هر جا که هستید به خودتان بازگردید و تا زمان کشتار یهودیان و صلیبی‌ها دست از مبارزه برندارید و در راستای پاک‌سازی صف‌های مجاهدان از مزدوران و خیانت‌کاران تلاش کنید

هم‌چنین اسامه بن لادن خطاب به جوانان گفته است: «برای مرگ حرص و ولع بیش‌تری داشته باشید، چرا که زندگی برای شما فایده‌ای ندارد. تنها به اظهارات تعدادی کمی از علما گوش دهید، چرا که بسیاری از آن‌ها از افکار بشری و عادات و انحرافات تبعیت می‌کنند مانند انحرافاتی نظیر ایجاد بانک‌های رباخوار، قوانین جنایی، تاسیس احزاب، انجمن‌ها، جمعیت‌های زنان.»

رهبر سابق القاعده هم‌چنین خطاب به علمای دینی بیان داشته است: «من امروز تعداد کمی از شما را به اسم می‌شناسم و بیانیه‌ها و فتواهای شما را خوانده‌ام و نمی‌خواهم نام شما را ببرم و به دشمنان بهانه‌ای بدهم تا به دنبال شما بگردند.»

وی هم‌چنین خطاب به زنان گفته است: «شما امروز از شیوه‌های غربی تقلید می‌کنید. شما باید مکتبی برای مردان مجاهد در راه خدا باشید و از شرف خود محافظت کنید تا مادران مومنان باشید.»

اسامه بن لادن خطاب به همسرانش نیز گفته است: «خدا به شما جزای خیر دهد. شما بعد از خداوند برای من بهترین پشتیبان و بهترین یاور بودید و از همان زمانی که با من هم‌راه شدید دانستید که مسیر پر از خطر است. شما زندگی راحت را ترک کردید و زندگی در کنار من را انتخاب کردید. در زندگی پرهیزکار بودید، بعد از من نیز پرهیزگار باشید. به فکر ازدواج نیافتید و فرزندانتان را بزرگ کنید و به فداکاری‌هایتان ادامه دهید. اما شما ای پسرانم مرا عفو کنید چرا که من زمان زیادی برای شما از همان لحظه‌ای که به طرف‌داران جهاد پاسخ مثبت دادم، صرف نکردم. من همواره هم و غم مسلمانان و مسایل آن‌ها را داشتم و مسیری پر از خطر را انتخاب کردم و شاهد خیانت و سختی‌های زیادی بودم. به شما توصیه می‌کنم که تقوای خدا پیشه کنید چرا که آن گرابهاترین توشه در زندگی دنیا است.»

وی ادامه داد: «نصیحت آخر من به مجاهدان است. هر جا که هستید به خودتان بازگردید و تا زمان کشتار یهودیان و صلیبی‌ها دست از مبارزه برندارید و در راستای پاک‌سازی صف‌های مجاهدان از مزدوران و خیانت‌کاران تلاش کنید.»


 


خبر / رادیو کوچه

پس از برگزاری دادگاه ابوالفضل عابدینی روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در روزهای اخیر، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با صدور حکمی وی را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گزارش هرانا، دادگاه جدید ابوالفضل عابدینی نهم اردی‌بهشت ماه جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه و با انتقال ابوالفضل عابدینی از زندان اوین به دادگاه برگزار و بر اساس اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم مربوط به آخرین پرونده عابدینی، پس از دستگیری در منزل مسکونی وی در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ از سوی اطلاعات سپاه است.

ابوالفضل عابدینی از پرونده پیشین خود که در پی دستگیری در تیرماه ۱۳۸۸ برای وی تشکیل شده بود به اتهام عضویت در حزب پان ایرانیست و مجموعه فعالان حقوق بشر و ارتباط با دول متخاصم و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه به ۱۱ سال حبس قطعی محکوم شده که درحال گذراندن آن در زندان اوین است و با احتساب این حکم در مجموع به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

«‌محاکمه مجدد عابدینی، روزنامه‌نگار خوزستانی»


 


مهرزاد موسوی / رادیو کوچه

من یک معلم هستم‌، ار آن‌هایی که شمع‌ایم و حامل رسالت انبیا و کلی شعر و غزل و کلمات زیبا ر‌ا همیشه در کنار اسم‌مان یدک می‌کشیم، از آن معلم‌هایی که اردیبهشت ماه که می‌رسد گل و بلبل می‌شویم و یک هفته‌ای نصفه و نیمه بر صدر می‌نشینیم و بقیه سال همان معلم مظلوم و…

من سال‌هاست که معلمم‌، سال‌هاست که این رسالت و شمع و سوختن روی شانه‌هایم سنگینی می‌کنند. معلمی عشق است‌، من باور و ایمان دارم که عشق است‌. هرکس نداند، دیگر این یکی را خوب می‌دانم که تا عاشق نباشی‌، معلم خوبی نمی‌شوی‌. یاد دادن تنها سرمایه معلم‌ها در سر کلاس نیست، خیلی چیزهای دیگر باید در وجود یک آدم باشد که بتواند معلمی کند‌، خیلی چیزها …. وگرنه معلمی هم می‌شود مثل یک شغل و یا حتا یک کاسبی پر رونق‌، مثل خیلی‌ها که دارند. با کلاس خصوصی و زدن از وقت کلاس‌، تجارت می‌کنند و چه تجارت موفقی هم دارند.

معلمی عشق است این را خوب می‌دانم، از زمانی که معلم شدم این‌را می‌دانستم‌، از آن زمانی که از درد و غصه‌ی شاگردان غم‌گین و از شادی‌شان شاد شدم. از آن‌جایی که هنوز تک‌تک چهره‌هایی را که با نامه‌ها و نوشته‌های‌شان زخم‌های زندگی‌شان رابر روی ورق میان قطره‌های اشک جا می‌دادند‌. از آن‌جایی که میان هر سرمشق‌ ، شعری محبت‌آمیز نثار می‌کردند. معلمی عاشقی‌کردن است‌، اگر رسمش را بدانی دل بگذاری و آستین صداقت بالا‌بزنی و پاک‌باز به میدان این همه احساس و روح و روان بروی و مراقب باشی که چینی احساس کسی را با تلنگر حرف و کلامی نشکنی.

کاش معلمی همه‌اش شور و احساس و غزل بود، خیلی چیزهای دیگر است‌، خیلی، روزگار فلک و چوب گذشته‌، روز‌گار قدر و منزلت معلم هم بی‌تعارف سپری‌شده‌، حالا گاه می‌بینی تمام آن چه با عشق به کلاس آورده‌ای‌، با نگاه صمیمانه و چشم‌های معصوم برخورد نمی‌کند‌، هستند روزهایی که از شدت این همه تفاوت روزگاران تلخ کام بمانی. نسل جدید بی‌شک آن نسلی نیست که بوده، نسلی عصیان‌گر‌، همیشه ناراضی‌، همیشه معترض است انگار‌، نسلی که راه‌های گرفتن حق ناداشته را خوب می‌دانند.

از برکت سیستم نا متعادل آموزش پرورش، وزارت‌خانه‌ای بی‌صاحب و با کارمندانی به‌نام معلم که مهر مظلومیت و بی‌صدایی بر پیشانی‌شان چسبیده‌. وزارت خانه‌ای که سال‌هاست اتاق بزرگی شده برای بازی‌های سیاست‌، سیاهی لشکری‌شده برای مانورهای خیابانی‌، آمار بالایی برای به رخ‌کشیدن کار‌امدی دولت‌، پله‌ای فراخ برای بالا‌رفتن فامیل و هم شهری‌های وزیران و مدیران، لگوی همه‌رنگ و همه‌کاره‌ای شده برای هرنوع تغییری که بخواهند، از هزار طرح جور‌واجور بی‌سر‌وته‌، از ورود افراد ضعیف و نا‌آگاه برای تصمیم‌گیری‌های کلان، آن هم لحظه‌ای و برق‌آسا.

آموزش و پرورش یک خانواده بزرگ و عیال‌واری است که همواره بار سنگین هزینه‌هایش روی دوش دولت‌ها سنگینی می‌کرده با یک حرکت و چرخش قلم کلی بودجه و هزینه روی دوش دولت‌ها می‌گذارد. و ما معلم‌ها در این سازمان عریض و طویل هر بلایی به سرمان بیاورند لام تا کام حرف نمی‌زنیم.‌

از صدقه سر دولت‌ها روغن تاریخ مصرف گذشته و جنس‌های بنجول که روی دست کارخانه‌ها مانده از ماشین‌های ضرر‌ ده‌، همه را با زدو‌بند به این خانواده پرجمعیت می‌بندند‌. تازه کلی قرعه‌کشی و شرایط می‌گذارند تا همه صف ببندند و با التماس و خواهش و حقیر هم بشوند. ما معلم‌ها مظلومیم‌، درد را از هر طرف بخوانیم درد است. ما را هم از هر‌جا که ببینید مشکل و درد داریم‌.

همه‌چیز  آموزش و پرورش آمیخته‌شده با دست‌اندازی‌های خراب‌کارانه‌، از ترساندن مردم با خبر ورود حوزه‌های علمیه به آن گرفته تا تصمیم‌گیری‌های سیاسی و جناحی …چیزی که مانده صدایی خاموش است از این هم‌همه‌ی پنهان .. و ما معلم‌ها در پس زمینه‌ی این همه نا‌بسامانی‌، تنها در چهار دیواری کلاس‌، عشق را داریم و نفس‌های زنده‌ای که جان می‌گیرند از این کلمات جاری و مذاب که داغ می‌شوند از آگاهی..

معلمی را دوست دارم حتا چیزی فراتر از آن‌، اما همه‌ی این میزو نیمکت‌ها و این لحظه‌های خوب و شیرین نیستند. این‌همه خرابی و ویرانی که آن بالاها صورت می‌گیرد تکه خرده‌هایش مدام روی سر ما می‌ریزد .وقتی مدیران مدارس از بین مربیان پرورشی و آشناهای بی‌تجربه و بی‌تخصص که شرط لازم و واجب‌شان چادری‌بودن و بسیجی و حراستی‌بودن است انتخاب می‌کنند ملاکی که تا به حال با استثناهایی همیشه قاعده بوده، چه انتظاری از فضای مدارس خواهید داشت‌.

با جهنمی که این مدیران می‌سازند نمی‌توانید مدام سرود بهشتی بخوانید. درون مدارس ما دنیای بسیار متفاوتی با یک قدم آن طرف‌تر از خودش دارد‌. یک دنیای دگم عقب مانده و سیاست زده، همه‌چیز بوی کهنگی و نا می‌دهد، عقاید پس رفته‌، چهره‌های گرفته وتیره‌، معلمینی راکد و خموده‌، همه رنگ چای‌های کم‌رنگ زنگ تفریح‌ها شده‌ایم‌، بی‌حس و حال‌، نا نداریم حرف بزنیم‌، کبریت بی‌خطر حکومتیم‌، فتیله‌هایی که هیچ امیدی به سوختن‌اش نیست.

این میان بدون تردید بسیارند روح‌های پرشور و ذهن‌های فعال‌، دل‌های پردرد و آگاه و دست‌های توان‌مند‌، اما نیروی غالب در میان این شهر خموش‌، شهروندان سر به زیر و بله قربان‌گو هستندکه بسته‌اند به حقوق کارمندی و یک گوش به فرمان بخش‌نامه‌های بی‌سرو‌ته ودستوری دارند و گوش دیگر به اعلان سهمیه و چندر‌غاز هدیه و پاداش و  صدقه دولت‌ها…

درد‌آور است تا جایی که یاد دارم یک حرکت و جنبش، یک صدای گروهی از این جمعیت عظیم شنیده نشده‌، انجمن صنفی فعال و همه‌گیری وجود ندارد واین نشان از سالم و شاداب نبودن این مجموعه انسانی دارد. تنها در انتخاب وزیر این سازمان است که هرکس خود را صاحب‌نظر می‌داند و مجاز به دخالت‌، به همین دلایل است که هنوز یک وزیر خوب و کاردان و جسور و روشن و آگاه به خود ندیده‌ایم‌، وزیرانی که تنها قدرت مانورشان ساختن مسجد و آوردن واعظ و استخدام مربیان پرورشی است‌. نمایش‌های مضحک و مانورهای تبلیغاتی بسیج و زلزله …. و مدیران و سلسله مراتب‌شان که همه همین روش و مسلک را دارند. نمره‌دادن‌های بیهوده برای بالا‌بردن راندمان کار‌، اختصاص هزینه‌های مدارس به همین مراسم‌های نمایشی و فداکردن همه‌ی دروس دیگر …..

با همه‌ی این‌ها باز هم معلمی عشق است. این‌همه‌، راه را برای عاشقی‌کردن نمی‌بندد. می‌شود باز هم در همین چهار دیواری کلاس با تمام کج و کولگی‌اش زمزمه‌ی محبت را به گوش اهلش رساند، باز هم خواند و دانست و کوتاه نیامد، حرف حق زد و به بهانه کمی حقوق از کلاس و وقت وزمان مدرسه نزد. می‌شود باز هم در میان این همه بد‌سلیقگی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها‌‌، محرم دل و درد بچه‌ها بود و شادی و علم و مهر را بی‌دریغ هدیه کرد. در میانه این همه فضای ترس و خفقان گل سپید آگاهی را در فضای کلاس‌های گچ گرفته پراکند‌.

افتخار می‌کنم از بهترین دوستان و انسان‌های خوبی که می‌شناسم همگی معلم هستند، از «جلال آل احمد» و «شریعتی» و «بهرنگی» و «رجایی» تا شاعران و نویسندگانی که حضور دارند و معلمان پیش‌تاز آگاهی که در میدان مبارزه‌ی این روزها در زندان‌های ندانستن‌ها و ظلم گرفتارند،  «عبداله مومنی» و «محمد داوری» بسیاری گم‌نامان دیگر و یا جان‌ شیرین‌ نثار کرده‌اند‌، به یاد «فرزاد کمان‌گر‌« ها…..

می‌بالم به معلم‌بودن‌، به تمام سال‌هایی که عاشقانه در کلاس‌ها گچ در حلق و جان ریختم و شانه برای گریستن هدیه دادم …..

معلمی عشق است‌، هر کسی این را نمی‌داند ……………..


 


خبر / رادیو کوچه

دست‌گاه اطلاعاتی ارتش پاکستان می‌گوید از این‌که خبر نداشته که اسامه بن‌لادن در نزدیکی یکی از پای‌گاه‌های نظامی این کشور زندگی می‌کرد، ابراز «شرمند‌گی» کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، هم‌چنین کاخ سفید در اظهارنظری تازه عنوان کرد که اسامه بن‌لادن رهبر گروه القاعده روز یک‌شنبه و زمانی که پس از مقاومت در برابر دستگیری کشته شد مسلح نبوده است.

هم‌زمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، گفت که درباره این عملیات به دولت پاکستان چیزی نگفته بود زیرا نگران بود پاکستانی‌ها اطلاعات را نشت دهند و ماموریت لو رود.

دولت پاکستان داشتن هرگونه اطلاع پیشاپیش از عملیات علیه بن لادن را رد می‌کند.

بن لادن، 54 ساله، بنیان‌گذار و رهبر القاعده بود. تصور می‌شود که او دستور حملات در نیویورک و واشنگتن در روز 11 سپتامبر 2001 و هم‌چنین شمار دیگری از بمب‌گذاری‌های مرگ‌بار را صادر کرده بود.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: «ما انتظار مقاومت زیادی را داشتیم و با مقاومت زیادی هم روبه‌رو شدیم. آدم‌های زیاد دیگری در مجتمع بودند که مسلح بودند.»

او افزود که شخص اسامه بن لادن مقاومت کرد و به ضرب گلوله کشته شد، اما مسلح نبود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم اکنون مشغول معاینه و بررسی مواد و مدارکی است که در حمله ضبط شده است، که از جمله شامل حافظه سخت کامپیوتر، دی‌وی‌دی و سایر اسناد می‌شود.

آقای کارنی گفت که هنوز تصمیمی در مورد انتشار عکسی از جسد بن لادن گرفته نشده است. به گفته او عکس جسد «خیلی هولناک» است و ممکن است احساسات بعضی را شعله‌ور کند.

پاکستان سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک نظامی و انسان‌دوستانه از آمریکا دریافت کرد و در مقابل پشتیبانی لجستیکی از ماموریت ناتو در افغانستان ارایه کرد.

وزارت خارجه پاکستان از عمل‌کرد، سازمان اطلاعات ارتش (آی‌اس‌آی) دفاع کرده و در مورد اقدامات یک‌جانبه آمریکا ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.

این وزارت‌خانه با تاکید بر این‌که اقدامات یک‌جانبه نباید عادی شود، افزود که سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در سال‌های اخیر اطلاعات خود را با آمریکا سهیم شده‌اند.

مجتمع محل اقامت بن‌لادن در چند صد متری آکادمی نظامی پاکستان واقع شده بود.

مقام‌های آمریکایی تا کنون درباره دستگیری یا قصدشان برای دستگیری فرد یا افرادی در حمله به محل اقامت بن لادن اظهار نظر نکرده‌‌اند.

مقام سازمان اطلاعاتی پاکستان هم‌چنین می‌گوید که این سازمان مجموعه‌ای از اسناد را از مجتمع بن‌لادن خارج کرده است.

اما مقام اطلاعاتی پاکستان گفت: «ما کاملن شگفت‌زده شدیم. آن‌ها قبل از این که ما بخواهیم واکنش نشان بدهیم، آمدند و رفتند.»

ساکنان محلی گفته‌اند یک ساعت پیش از حمله، نیروهای پاکستانی از آن‌ها خواستند که چراغ خانه‌هایشان را خاموش کنند. اما مقام آی‌اس‌آی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این مسئله را رد کرد و گفت که پاکستان هیچ اطلاعی از این عملیات نداشته است.

اما جان برنن، رییس بخش مبارزه با تروریسم در کاخ سفید گفته است: «این که بن‌لادن در داخل پاکستان هیچ سیستم حمایتی نداشته، غیر قابل تصور است.»

به گفته مقام‌های آمریکایی پاکستان در عملیات کشتن بن‌لادن نقشی نداشته است.

بیشتر بخوانید:

«جغرافیای جنگ علیه تروریسیم باید تغییر کند»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان، ماموران وزارت اطلاعات با ورود به منزل هانی یازرلو، پزشک و فعال سیاسی، او را بازداشت و به بند 209 وزارت اطلاعات منتقل کرده‌اند.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، آقای یازرلو از فعالان سیاسی شناخته شده است که  در دهه 60 هم‌راه با همسرش بازداشت شده و سال‌ها در زندان به‌سر برده‌اند.

این در حالی است که هم‌اکنون نازیلا دشتی همسر و فرزندانش حامد و هود یازرلو چندین سال است که در زندان بسر می‌برند.

هم‌چنین بر اساس گزارشاتی علاوه بر آقای یازرلو دست‌کم 7 نفر دیگر در نقاط مختلف تهران دستگیر و به بند 209 وزارت اطلاعات منتقل شده اما اسامی آن‌‌ها تاکنون گزارش نشده است.


 


Ardavan Roozbeh / Radio Koocheh

ardavan@koochehmail.com

translated by Avideh Motmaen-Far

At the same time, “Barack Obama” announced that “Osama bin Laden” has been killed, crowd went to hold a ceremony in front of the White House. Ardavan Roozbeh reports from the White House:

Could you please tell us why people have gathered here in front of the White House?
It is nearly ten to midnight, considering that about an hour ago Mr. Barack Obama in the White House announced that al-Qaeda leader, Osama bin Laden that nearly for a decade, Americans have been trying to arrest has been killed in an operation by a military team in Pakistan, a very large number of Americans have gathered now in front of the White House in Washington.

Approximately how many people are there now?
At this time that I am talking to you, approximately ten thousand people have gathered  here now and it  seems there are people who express their feelings toward Obama and his message. People are screaming “USA” and have welcomed Obama’s news.

How people feel about what happened? Are all those present there Americans?
Many people I spoke with were expecting a day like this after nine-eleventh 2001. Among the crowd you can see Iranians, Pakistanis, Afghans, Iraqis and even Turkish people. Many of whom are here are not Americans but they are happy and show their emotions because they believe that the very existence of Osama bin Laden, caused insecurity in the region and dishonor for different group of people in the Middle East.

Do you know how long this rally will last?
People are still gathering and as you know, this is in front of the White House in Washington. What brought people here was the Obama’s speech Live on ”CNN”. I cannot say when this gathering is going to be over due to the spontaneous character of this gathering and people are waiting probably that Mr. Obama will somehow respond to them in front of the White House.

I talked with some people. They all expressed their joy and feel that something big has happened. We should not forget that Americans will not forget the nine eleven of 2001 and this event will stay somehow in their history and collective memories. Now, they have a good feeling that one of the greatest leaders of al Qaeda responsible of this incident has been killed.

We hope that someday people in the world continue their lives without war and bloodshed and with no fear think of a better tomorrow. This is Ardavan Roozbeh, for Radio Koocheh in front of the White House, Washington DC.

Gallery

Farsi


 


چهار‌شنبه  14 اردیبهشت  90 /  4 می 2011

note3اجرا: زهره

note3استودیو: اعظم

note3تقویم تاریخ

note3گزیده اخبار مطبوعات  چهارشنبه ایران

note3روزمرگی‌ها – «معلمی عشق است» – مهرزاد موسوی

note3روزنگاشت – «دوست علی‌خان، ماندگار ماند» – محبوبه شعاع

note3بخش اول خبرها

note3مجله خبری کابل – آرین

note3زخم – «صندوق صدقات الکترونیک در راه است» – افشان برزگر

note3بخش دوم خبرها

note3مجله جاماندگان – «قاموس ناسازگار شریعت‌مداری» – شراره سعیدی

note3پرسه‌ای در دیار غربت‌ – «ریشه بر باد» – سیمین

note3بخش سوم خبرها


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

دیروز با دوستی غیر‌ایرانی که بارها به ایران سفر کرده گفت‌و‌گو می‌کردم و او به نکته‌ای  اشاره داشت، نکته‌ای که البته برای او بسیار عجیب بود. از یک ایرانی مقیم آمریکا می‌گفت که در یکی از شهرهای ایران با او آشنا شده و خودش را آمریکایی می‌دانسته و حتا گفته که من هیچ علاقه‌ای ندارم که فرزندانم از ایران چیزی بدونند چون این‌جا را دوست ندارم و ترجیح می‌دهم آمریکایی باشم.

این دوست غیر‌ایرانی من به شدت نگران هویت فرهنگی فرزندان او بود و می‌گفت وقتی آ‌ن‌ها بزرگ شوند در سرزمینی که نه رنگ پوست‌شان شبیه آن‌هاست و نه ریشه‌ای در آن دارند، وقتی هیچ‌چیز از سرزمین مادری‌شان با خود نداشته باشند، چه خواهند کرد؟

گذشته از این‌که شرایط گاهی آن چنان بلایی بر سر هویت و حس وطن‌دوستی افراد می‌آورد که ترجیح می‌دهند هیچ نام و نشانی از گذشته‌اشان نداشته باشند اما باید گفت که کم نیستند افرادی که با زندگی در جایی غیر از وطنشان دیگر کم‌تر نشانی از سرزمین اصلی‌اشان می‌توان در آن‌ها یافت.‌

برنامه امروز من روایتی به زبان شعر از زندگی این گروه از مهاجران است. روایتی از زبان یک مهاجر. روایتی از سرابی که برخی گرفتار آن می‌شوند. روایتی از رنگ‌به‌رنگ شدن‌ها، قصه‌ای از این‌جا ماندن‌ها و از آن‌جا راندن‌ها، روایتی از ریشه‌های برباد….

 


 


خبر / رادیو کوچه

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات با اعلام این که در سال‌های گذشته بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در ایران بازداشت و زندانی‌ شده‌اند، یک بار دیگر خواستار اعزام فوری گزارش‌گر ویژه حقوق بشر به ایران شده است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، که مقر آن در پاریس است، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارشی درباره وضعیت آزادی مطبوعات در جهان ارایه کرده است.

در بیانیه گزارش‌گران بدون مرز از محمود احمدی‌نژاد، رییس و آیت‌اله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان دشمنان ایرانی آزادی مطبوعات نام برده شده و آمده است، آن‌ها «مسوولان اصلی سرکوب گسترده معترضان و برگزاری دادگاه‌های استالینی علیه مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر، پس از اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری هستند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز با اعلام این که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند، اضافه کرده است: «از این تعداد ۴٠ نفر با اتهام‌هایی چون «توهین به مقام رهبری یا رییس جمهوری» و یا «جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب» هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند.»

در بیانیه گزارش‌گران بدون مرز هم‌چنین آمده است که در این مدت بیش از ١٠٠ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس مجبور به ترک کشور شده‌ و بیش از سه هزار نفر از دست‌اندرکاران رسانه‌ها در ایران به دلیل توقیف روزنامه‌ها و نشریات و یا ممنوع شده فعالیت آن‌ها از سوی مراجع قضایی و امنیتی، بی‌کار شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز در بیانیه خود یک بار دیگر خواستار اعزام فوری گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در اوایل فروردین ماه سال جاری قطعنامه‌ای را در باره تعیین یک گزارشگر ویژه‌ برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تصویب کرده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت سیف‌زاده، وکیل ایرانی محکوم است»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

مسوولان شماری از نهادهای جامعه مدنی و نمایندگان مجلس افغانستان، از جامعه جهانی می‌خواهند تا پس از این جغرافیای جنگ علیه تروریسم را تغییر بدهد‌.

آنان امروز در یک نشست خبری اعلام کردند با کشته‌شدن بن لادن در پاکستان، برای جامعه جهانی نیز مشخص شد که لانه‌های اصلی تروریستان در پاکستان است و پس از این باید جنگ در مرکز اصلی تروریستان به پیش برده شود.

عبدالرحمان هوتکی رییس سازمان حقوق بشر و محیط زیست افغانستان گفت با مرگ بن‌لادن در پاکستان، فرصتی خوبی برای افغانستان دست داده تا از آن استفاده اعظمی را نماید.

وی افزود مردم افغانستان، پارلمان، نهادهای جامعه مدنی و حکومت این کشور باید همه یک‌صدا با جامعه جهانی این موضوع را مطرح کنند.

داکتر جعفر مهدوی یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفت، در کنار مرگ اسامه بن لادن در پاکستان، اسناد و شواهدی کافی در مورد حضور تروریستان در خاک پاکستان وجود دارد، جامعه جهانی باید جنگ علیه تروریسم را در افغانستان خاتمه بدهد.

وی افزود حالا برای دولت افغانستان فرصتی خوبی است تا با دیپلماسی قوی جامعه جهانی را قانع سازد که مرکز اصلی تروریستان را هدف قرار بدهند.

این در حالیست که اخیرن حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان نیز گفت، با مرگ بن لادن حقانیت مردم و دولت افغانستان مبنی بر مبارزه با تروریسیم در بیرون از افغانستان ثابت شد.

بیشتر بخوانید:

«اتهام حمایت و دفاع از بن‌لادن بی‌اساس است»


 


خبر / رادیو کوچه

روز سه‌شنبه یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد این وزارت‌خانه در خصوص تحریم تعداد دیگری از بانک‌ها از جمله یک نهاد مالی در ترکیه به اتهام هم‌کاری با ایران به زودی تصمیم خواهد گرفت.

دیوید کوهن، کفیل معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، به یک کمیته سنای آمریکا گفته است، با جدیت طرح جامع تحریم‌های ایران، قانون اقدام منع سرمایه‌گذاری و پاسخ‌گو کردن، را اجرا خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جریان حضور دیوید کوهن در کمتیه امور بانکی سنای آمریکا، وی در پاسخ به اعضای این کمیته که چرا تاکنون قانون طرح جامعه تحریم ایران، مصوب سال ۲۰۱۰، به کار گرفته نشده تصریح کرد: «در مرحله اول تلاش برای اعمال نفوذ در راستای جلوگیری از هم‌کاری بانک‌ها با ایران متمرکز است و آن‌گاه درمرحله دوم از گزینه تحریم استفاده خواهد شد.»

کفیل معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی نامی از این نهاد‌ها نبرد، ولی گفت یک نهاد مالی در ترکیه که به طور فعالانه تحریم‌ها را نقض کرده، به اقدامات اولیه ما پاسخ نداده است و درعین حال به فعالیت‌هایی مشغول است که مشمول تحریم می‌شود. ما این مسئله را به طور جدی دنبال خواهیم کرد.»

دیوید کوهن هفته گذشته به ترکیه سفر کرده بود و در این سفر از مقامات ترک خواسته بود تا تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کنند.

ترکیه به‌رغم مخالفت با تصویب چهارمین قطع‌نامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی، می‌گوید این تحریم‌‌ها را اجرا می‌کند، اما درباره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و متحدانش علیه ایران تعهدی ندارد.

بیشتر بخوانید:

«اوباما سوریه و نیروی قدس ایران را تحریم کرد»


 


محبوبه شعاع/ رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

چهاردهم اردیبهشت برابر با سومین سال‌روز درگذشت «اسماعیل داورفر» یکی از پیش‌کسوتان عرصه بازیگری در سینما، تاتر و تلویزیون است. وی زاده سال 1311 بود و از فیلم‌های مهمی که او بازی کرده است می‌توان به «گاو» ساخته «داریوش مهرجویی» و مجموعه‌های تلویزیونی «آژانس دوستی» اشاره کرد. داورفر سرانجام درچنین روزی در سال 1387 درگذشت.

«اسماعیل داورفر» در سال 1311 در تهران زاده شد. وی پس از گذراندن دیپلم از هنرستان هنرپیشگی مدرک لیسانس خود را از دانش‌کده هنرهای زیبای دانش‌گاه تهران دریافت کرد. وی هم‌چنین دارای دیپلم مدرسه تاتر «کالیفرنیا» و مدرسه «الیزابت هالووی» بود و مدرک معادل دکترا در رشته بازی‌گری را از وزارت فرهنگ و هنر به دست آورده بود.

داورفر پس از فارغ التحصیلی از هنرستان هنرپیشگی به طور آزاد با گروه مروارید، پاسارگاد و گروه هنر ملی هم‌کاری داشت و سپس در سال ۱۳۳۹ به استخدام اداره برنامه‌های تاتر در آمد و در سال ۱۳۵۹ از آن اداره بازنشسته شد.

او بازی در تاتر را از سال 1335 آغاز کرد و در اوج برنامه‌های تاتر ملی در نمایش‌نامه‌هایی که در «تالار سنگلج» برگزار می‌شد، حضوری فعال و پررنگ داشت و در سال ۱۳۴۸ مانند سایر بازیگران مطرح تاتر آن زمان هم‌چون: عزت‌اله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، پرویز فنی‌زاده، محمود دولت‌آبادی و جعفر والی در فیلم «گاو» به کارگرانی «داریوش مهرجویی» بازی کرد و پا به عرصه سینما گذاشت.

و اما اسماعیل داورفر از پیش‌کسوتان عرصه بازیگری در سینما، تاتر و تلویزیون سرانجام پس از سال‌ها درخشش و ثبت نقش‌هایی ماندگار در چهاردهم اردیبهشت سال 1387 و در سن 76 سالگی بر اثر بیماری سرطان که مدتی از آن رنج می‌برد، در منزل خود درگذشت و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

وی نزدیک به شش دهه در عرصه بازیگری حضور داشت و از جمله کارهای او در سینما می‌توان به تعطیلات تابستانی، تحفه هند، روزهای خوب زندگی، مهریه بی‌بی، پادزهر، عیال‌وار، آقای بخش‌دار، زیر بام‌های شهر، افسون، لنگرگاه، وکیل اول، غبار نشین‌ها و آقای هالو اشاره کرد.

در زمینه کارهای تلویزیونی نیز از وی می‌توان، به آژانس دوستی، خانه شماره سیزده، آقای دلار دلیران تنگستان و مثل‌آباد اشاره کرد. اما یکی از ماندگارترین بازی‌های وی در نقش «دوست‌علی خان» در مجموعه تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» بود که این مجموعه تلویزیونی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران تولید و پخش شد.

منبع‌ها:

ویکی پدیا

بی‌بی‌سی

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

ایالات متحده روز سه‌شنبه‌ توسل حکومت سوریه به تانک، دستگیری‌های خودسرانه و قطع برق و ارتباطات در شهر درعا، مرکز درگیری‌های اخیر این کشور که تحت محاصره نیروی نظامی سوریه نیز قرار گفته، را «وحشیانه» خواند و اوضاع این شهر را «وخیم» توصیف کرده است.

نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد، در مواجهه با اعتراض‌های چند هفته اخیر در این شهر ده‌ها تن را کشته و پانصد نفر را بازداشت کرده‌اند.

سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا هم‌چنین اظهار داشت که ایالات متحده در جریان گزارش‌هایی است که از «دستگیری‌های خودسرانه گسترده مردان جوان»، قطع برق، ارتباطات و سایر خدمات عمومی حکایت دارد.

مارک تونر، سخن‌گوی وزارت خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت: «از گزارش‌های اخیر بسیار نگران شده‌ایم، گزارش‌هایی موثقی از عملیات ارتش سوریه در شهر درعا با استفاده از تانک.»

به گزارش الجزیره، در همین حال دوروتی پرواز، خبرنگار این شبکه که دارای سه ملیت ایرانی، آمریکایی و کانادایی است از روز جمعه که وارد فرودگاه دمشق شده، ناپدید شده است.

برپایه این گزارش دوروتی پرواز از قطر به سوریه پرواز کرده بود و احتمال زیاد می‌رود در فرودگاه دمشق بازداشت شده باشد.

اعتراض‌های سوریه از ۱۸ ماه فوریه و از شهر درعا آغاز شد و آن‌چنانکه گروه‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند در این مدت بیش از ۵۶۰ تن به دست نیروهای امنیتی سوریه کشته ‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«عده‌ای در صدد ایجاد نا آرامی در سوریه هستند»


 


خبر / رادیو کوچه

در روزهای اخیر، مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با احضار حشمت‌اله طبرزدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج و دبیرکل جبهه دمکراتیک ایران به بازپرسی زندان اوین اتهامات جدیدی را به وی تفهیم کرده‌اند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، حشمت‌اله طبرزدی از که هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر کرج (گوهردشت) سپری می‌کند، روز یک‌شنبه یازدهم اردیبهشت ماه و هم‌زمان با آغاز دور سوم اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی این زندان، که او نیز در میان اعتصاب‌کنندگان است، به بازپرسی شعبه 4 مقدس واقع در زندان اوین اعزام، و با اتهامات جدیدی تحت عنوان نشر اکاذیب توسط بازپرس جعفری روبه‌رو شد.

اسناد اصلی این اتهام، مواردی از «متن دفاعیه» وی در سال گذشته که در آن گفته بود دادگاه انقلاب یک دادگاه امنیتی نظامی است و صلاحیت رسیدگی به جرایم سیاسی را ندارد، و هم‌چنین «شکایت مهندس طبرزدی از آیت‌اله علی خامنه‌ای» به مراجع حقوقی جهانی بود.

شایان ذکر است این بازپرسی و اتهامات جدید به دستور دادستان تهران صورت گرفته است که پیش از این نیز گفته بود آقایان طبرزدی و سحرخیر که دفاعیه‌های خود را منتشر کرده‌اند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

در پی این اتهام، آقای طبرزدی که به عنوان سخن‌گوی طیف سکولار دموکرات‌های جنبش مردم ایران و جنبش سبز شناخته شده است، خطاب به بازپرس گفت: «ادعای مصاحبه من با یک خبرگزاری آن‌هم در زمانی که در زندان بودم کذب محض است. موارد اتهامی را از لایحه دفاعی من که نزد قاضی پیرعباس بوده است اخذ کرده‌اید. در عین حال من بیش‌تر از 7 سال حبس گذرانده‌ام، اینک نیز به هشت سال دیگر محکوم شده‌ام و اگر دوست داشتید ده سال دیگر هم اضافه کنید ولی من دادگاه‌های شما را قبول ندارم و به همین دلیل هیچ چیزی نخواهم گفت و نخواهم نوشت.»

هم‌چنین حسن زارع‌زاده اردشیر سخن‌گوی برون مرزی کمیته دفاع، از آمریکای شمالی در مورد این اتهام‌ها گفت: «جمهوری اسلامی از چهره‌های تاثیرگذاری مانند آقای طبرزدی واهمه دارد و مقامات تلاش می‌کنند به هر طریقی او را به سکوت وادارند. آقای طبرزدی در زندان دست به اعتصاب غذا زده و از طرفی فعالیت‌هایش در داخل زندان را ادامه می‌دهد.»

به گفته‌ی زارع زاده، «واضح است که مقامات امنیتی همواره دنبال بهانه برای برخورد با او هستند. و این بار شکایت قانونی از شخص آیت‌اله خامنه‌ای و بیان واقعیت در مورد دادگاه‌های انقلاب اتهام جدید علیه آقای طبرزدی است.»

لازم به اشاره است ابوالفضل عابدینی فعال حقوق بشری و نیز سه فعال دانش‌جویی بهاره هدایت، مهدیه گلرو و مجید توکلی نیز با اتهامات و احکام جدیدی روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید:

«تاکید سیزده زندانی سیاسی بر تداوم برنامه اعتراضی در زندان»

«اعلام محکومیت قطعی طبرزدی به ۸ سال حبس»

 


 


رادیو کوچه


1945 میلادی - روز انحلال «حزب نازی» آلمان در پی شکست این کشور از متفقان است. با انحلال حزب «ناسیونال سوسیالیست» آلمان مشهور به حزب نازی، دوران اقتدار و سلطه این حزب که از سال 1932  زمام امور آلمان را به‌دست گرفته بود، به پایان رسید. حزب نازی که در اکتبر سال 1920  ایجاد شده بود در سال 1933 دو میلیون عضو داشت و در سال‏های بعد 6 میلیون نفر را جذب خود کرد. این حزب قصد داشت با اتحاد ملل آلمانی زبان، آلمان مقتدری ایجاد کند که بتواند مرزهای خود را گسترش دهد. حزب نازی پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم از هم پاشید و برای همیشه غیر قانونی اعلام شد.

1306 خورشیدی - روز تصویب قانون تاسیس «بانک ملی ایران» در مجلس شورای ملی است. در چنین روزی  قانونی از مجلس شورای ملی گذشت که به موجب آن، دولت، مامور تاسیس بانکی برای پیش‌رفت امور بازرگانی و کشاورزی و پیشه و هنر شد. سرمایه این بانک طبق قانون، 150 میلیون ریال پیش‏بینی شده بود که قرار شد از محل فروش جواهرات سلطنتی تامین شود. چون از این کار، سرمایه کافی به دست نیامد، به کمک دولت، مبلغ بیست میلیون ریال سرمایه مقدماتی به بانک داده شد. پس از تصویب این تصمیم در کمیسیون دارایی مجلس، بانک ملی ایران در 17 شهریور ماه 1307 به‌طور رسمی افتتاح شد.

1006 میلادی – زادروز «خواجه عبداله انصاری» ادیب، عارف و اندیش‌مند ایرانی است. او از ادبای معاصر خواجه «نظام‌الملک» و «ابوسعید ابوالخیر» بود. کتاب «اسرار، جزوه دل و جان و رساله‌های قلندرنامه، هفت‌حصار و محبت نامه» از جمله تالیفات او است. وی 83 سال عمر کرد و در شهر هرات درگذشت.

1807میلادی - در چنین روزی امضای عهدنامه «فین کن اشتاین» بین «ایران» و «فرانسه» صورت گرفت. به‌دنبال حملات قوای روسیه به مناطق شمالی ایران، دولت ایران برای دفع این حملات، ابتدا از انگلستان تقاضای کمک کرد. لیکن انگلیسی‏ها به‌علت اتحاد با روسیه بر ضد فرانسه، حاضر به هم‌کاری با ایران نشدند. ناچار دولت ایران از «ناپلئون بناپارت» امپراتور فرانسه درخواست کمک کرد و ناپلئون نیز که برای مقابله با انگلستان به یک متحد در منطقه نیاز داشت درخواست ایران را پذیرفت. از این رو بین طرفین، عهدنامه‏ای به‌نام فین کن اشتاین منعقد شد. به موجب این قرارداد، فرانسه تعهد کرد که با ارسال اسلحه و کارشناس نظامی، ایران را در باز پس‏گیری «گرجستان» و دیگر متصرفات روسیه در خاک ایران یاری کند. در برابر، ایران تعهد سپرد که تمامی روابط سیاسی و تجاری خود را با انگلستان قطع و به این کشور اعلان جنگ دهد و در جنگ فرانسه با انگلیس و روسیه، متحد فرانسه باشد. هم‏چنین اگر ناپلئون بخواهد از ایران به هند که مستعمره انگلیس بود، لشکرکشی کند، ایران امکانات خود را برای عبور سپاهیان فرانسه در اختیار آن‌ها قرار دهد. پس از انعقاد این پیمان، گروهی از مستشاران نظامی به فرمان‌دهی ژنرال گاردان به ایران آمدند تا به لشکریان ایران رسم جنگ‏های اروپایی بیاموزند. این معاهده دیری نپایید و ناپلئون بر خلاف قرار خود، پس از مدتی با روسیه طرح دوستی ریخت و مستشاران فرانسوی، ایران را ترک کردند.

570 میلادی - روزی که واقعه «عام‏الفیل» به وقوع پیوست. این واقعه از مهم‏ترین حادثه‌های تاریخی عرب و یکی از مبداهای تاریخ آن قوم است که به‌مناسبت لشکرکشی «ابرهه» با سپاه فیل به‌قصد ویران‌کردن خانه کعبه بدین نام خوانده می‌شود. به‌قول مورخان اسلامی، این حادثه در سال چهلم حکومت انوشیروان، برابر با چهارم ماه می سال 570 میلادی و مطابق با سال 216 تاریخ عرب بوده است.

—————————————

برخی از روی‌دادهای دیگر

1889 خورشیدی – کارخانه «بایر» آلمان چهارم ماه می «آسپرین» را که هر چند وقت یک‌بار برایش یک خاصیت تازه کشف می‌کنند به‌عنوان داروی‌ جدید به‌صورت پودر به بازار فرستاد.

1387 خورشیدی - سال‌روز درگذشت «اسماعیل داورفر» بازیگر ایرانی است.

1799 میلادی - سال‌روز کشته‌شدن «تیپو صاحب» یکی از حاکمان محلی هند که در برابر استعمار انگلستان ایستادگی کرد، است. وی پسر «حیدرعلی» بود که پس از فوت پدرش حکم‌ران «میسور» هندوستان شده بود. تیپو که یک مسلمان بود مردی شجاع و در عین حال ادیب بود و شعر می‌گفت. وی به زبان پارسی و نیز زبان محلی خود اشعار فراوان گفته است.

 


 


وحید نیک‌گو



 


خبر / رادیو کوچه

با پایان دور سوم از اعتصاب غذای اعتراضی گروهی از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر (گوهردشت)، این زندانیان با اعتراض مجدد به آن‌چه «نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی حکومت» خوانده، تاکید کردند که برنامه اعتراضی خود را در هفته‌های آینده ادامه خواهند داد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، اعتراض این گروه از زندانیان با عنوان «نه به دیکتاتور» در سومین دور خود طی روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم اردیبهشت ماه و در اعتراض به شرایط زندان از جمله قطع تلفن، ملاقات حضوری، و حتا ارتباط با بیرون از بندها صورت گرفت.

هم‌چنین این زندانیان که قرار است برنامه اعتراضی خود را در هفته‌های آینده ادامه دهند، به «نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی حکومت» اعتراض داشته و خواهان اعزام نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به ایران و بازدید از زندان‌ها هستند.

حشمت‌اله طبرزدی، منصور اسانلو، عیسی سحرخیز، خالد حردانی، سید مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رسول بداغی، مجید توکلی، بهروز جاوید تهرانی، رضا شریفی بوکانی، حسن طفاح، علی عجمی و جعفر اقدامی زندانیان سیاسی هستند که به برنامه اعتراضی ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

«پنج زندانی سیاسی به اعتصاب غذای جمعی پیوستند»


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

آفرینش

1) صالحی: منطقه به سمت دولت‌های مردمی پیش می‌رود

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=81805

به گزارش ایسنا، «علی اکبر صالحی» نسبت به تحولات منطقه اظهار کرد: «آمریکا به‌دنبال خاورمیانه‌ای جدید بدون ایفای نقش ملت‌های منطقه برای حضور و نفوذ خود در این کشورها است که این موضوع را مردم به خوبی متوجه شده‌اند و در مقابل خواهان استقلال و مشارکت در تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت خود هستند و امروز مردم منطقه می‌دانند که آمریکایی‌ها به‌دنبال چه مقاصدی هستند.» وی افزود: «منطقه به سمت دولت‌های مردمی پیش می‌رود که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و تنظیم روابط خود با غرب از استقلال بیش‌تری برخوردار باشند.»

2) وزیر مسکن نیاز به رای اعتماد مجدد از مجلس ندارد

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=81815

معاون حقوقی رییس‌جمهوری گفت: «با توجه به ادغام وزارت راه‌و‌ترابری در وزارت مسکن و شهرسازی دیگر نیازی به معرفی وزیر راه برای تصدی این وزارت‌خانه نیست.» به گزارش ایسنا،‌ فاطمه بداغی خاطرنشان کرد: «قبل از این‌که فرصت قانونی برای معرفی وزیر راه به پایان برسد دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اقدام به ادغام وزارت‌خانه‌های مسکن و راه کرد که در این راستا وزیر مسکن وظایف وزارت راه را نیز برعهده گرفت.»

جام جم

1) بی‌اطلاعی پاکستان ازحضور بن‌لادن؟

رییس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور در عملیات کماندوهای آمریکایی برای کشتن بن‌لادن مشارکتی نداشته‌اند. به گزارش دویچه وله، در حالی‌که بسیاری از سیاست‌مداران آمریکایی و اروپایی کشته‌شدن بن‌لادن را یک پیروزی خواندند، دولت‌مردان پاکستان ضمن ابراز شگفتی از پنهان‌شدن رهبر القاعده در نزدیکی اسلام‌آباد، پیرامون عملیان نظامی آمریکا در خاک خود سکوت اختیار کرده‌اند. رییس‌جمهوری پاکستان در گفت‌وگویی با روزنامه «واشنگتن پست» در روز سه‌شنبه برای نخستین‌بار اعلام کرد که ماموریت کشتن بن‌ لادن «عملیاتی مشترک از سوی پاکستان و آمریکا» نبوده است.»

2) صادرات غیرنفتی بیش از چهار برابر شد

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100842543913

رییس‌جمهوری با بیان این‌که ما می‌توانیم معادل نیاز وارداتی کشور صادرات غیرنفتی داشته باشیم خبر داد که صادرات غیرنفتی در پنج‌سال گذشته بیش از چهار برابر شده است. رییس‌جمهوری گفت: «اگر دو گام دیگر نیز در سال‌های آینده در این زمینه برداریم حجم صادرات غیرنفتی به رقم واردات کشور در حدود 60 تا 65 میلیارد تومان خواهد رسید.»

ایران

1) آماده‌باش امنیتی در آمریکا و پایتخت‌های اروپا

http://www.iran-newspaper.com/1390/2/14/Iran/4783/Page/6/Index.htm

گروه بین‌الملل یک روز پس از انتشار خبر کشته‌شدن اسامه بن‌لادن سرکرده القاعده، که با تردید شماری از ناظران روبه‌رو شد، نیروهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا و اروپا بزرگ‌ترین آماده‌باش را برگزار کردند. سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های کشورهای غربی تحت محاصره امنیتی درآمد و بازار بورس و تجارت جهانی تحت تاثیر این ماجرا دچار التهاب شد. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ دیروز گزارش داد آمریکایی‌ها با اعلام این‌که قتل سرکرده القاعده حاصل عملیات مشترک سازمان سیا و سرویس اطلاعات پاکستان است، بزرگ‌ترین تور کنترل امنیتی خود را در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های‌شان در سراسر دنیا برقرار کردند.

2) تلاش عربستان برای اشغال دایمی خاک بحرین

http://www.iran-newspaper.com/1390/2/14/Iran/4783/Page/3/Index.htm

آل‌خلیفه، فرمانده کل نیروهای دفاعی بحرین از رایزنی ریاض و منامه درخصوص تاسیس یک پای‌گاه نظامی دایمی عربستان در خاک بحرین خبر داده است. وی به روزنامه کویتی گفت: «تصمیم داریم یک پای‌گاه نظامی دایم به‌منظور استقرار نیروهای مشترک موسوم به «سپر دفاعی جزیره» تاسیس کنیم.» او افزود: «اما این تصمیم باید از سوی سران کشورهای عضو شورای هم‌کاری خلیج‌فارس مورد تایید قرار گیرد.»

رسالت

1) تظاهرات ده‌ها هزار یمنی برای سرنگونی رژیم عبداله صالح

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=61465

ده‌ها هزار یمنی دیروز نیز در خیابان‌های شهر تعز در جنوب یمن با برگزاری تظاهرات ضمن مخالفت با طرح شورای هم‌کاری خلیج فارس‌، سرنگونی رژیم علی عبد‌اله صالح رییس‌جمهوری این کشور را خواستار شدند .

2) مردم ترکیه جنایت نیروهای آل‌سعود در بحرین را محکوم کردند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=61466

شهروندان ترکیه در شهر استانبول از ملت بحرین حمایت و سرکوب و شکنجه این ملت را محکوم کردند. این تظاهرات را شماری از گروه‌های جامعه مدنی وابسته به طایفه جعفری برنامه‌ریزی کردند.

خراسان

1) هشدار وزیر امور خارجه فرانسه به بشار اسد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=14&id=696854

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه گفت: «اگر دولت بشار اسد به این‌گونه سرکوب‌ها ادامه دهد، به حتم سرنگون‌شده و مشروعیت خود را از دست خواهد داد.»

2) پیشنهاد رییس ستاد مشترک ارتش عراق برای ایجاد سامانه امنیت منطقه‌ای با حضور ایران

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=2&day=14&id=696860

رییس ستاد مشترک ارتش عراق با تاکید بر نقش مثبت ایران در منطقه، ایجاد یک سامانه امنیتی منطقه‌ای با حضور ایران برای جلوگیری از مداخله‌های خارجی در منطقه را پیشنهاد کرد. رییس ستاد مشترک ارتش عراق در دیدار با سفیر ایران تاکید کرد که به وجود‌آمدن هرگونه بحران، بهانه‌ای برای دخالت خارجی خواهد بود. ضمن این‌که ایران تلاش دارد تا روابط محترمانه متبادلی میان دو کشور که ضامن منافع هر دو طرف باشد را ایجاد کند. دانایی فر نیز ابراز امیدواری کرد که در عراق، امنیت و ثبات برقرار شود و بر تلاش تهران برای ایجاد روابط محترمانه و متبادل تاکید کرد.

کیهان

1) معاون وزیر خارجه به قاهره می‌رود

http://www.kayhannews.ir/900214/3.htm#other305

عضو کمیسیون امنیت ملی از سفر معاون وزیر خارجه کشورمان در روزهای آینده به مصر خبر داد و پی‌گیری روابط ایران و مصر را از جمله اهداف این سفر دانست. «محمد کرمی راد» که به همراه علی اکبر صالحی وزیر امور‌خارجه کشورمان به قطر سفر کرده بود، در گفت‌وگو با فارس گفت: «سفر وزیر خارجه به قطر سفری بسیار پربار بود و امیدوارم بتوانیم از این فرصت‌ها برای حل مناقشات منطقه به‌خصوص مشکلاتی که برای مردم بحرین به وجود آمده، بهره ببریم.»

2) وزیر تعاون: بانک مرکزی تکلیف مطالبات مردم از موسسات اعتباری را مشخص می‌کند

http://www.kayhannews.ir/900214/3.htm#other316

به گزارش ایرنا، «محمد عباسی» روز دوشنبه در حاشیه آغاز بهره‌برداری از یک واحد صنعتی در آمل در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «در گذشته وزارت تعاون مجوز راه‌اندازی موسسات اعتباری را ارایه می‌کرد، اما در حال حاضر با هماهنگی‌های انجام شده، بانک مرکزی در حال سازمان‌دهی و سامان‌دهی سپرده‌های مردمی در این موسسات است.»

همشهری

1) گاز باز هم گران می‌شود

http://www.hamshahri.net/news-134147.aspx

گاز هم‌چنان خبر ساز است. هنوز مدت زیادی از انتقادهای گسترده مردم به قبض‌های گاز و قول دولت برای تعدیل قیمت گاز نگذشته که مسوولین شرکت گاز از افزایش 20‌درصدی قیمت گاز خبر می‌دهند.

2) اردوغان: قذافی کناره‌گیری کند و از لیبی برود

http://www.hamshahri.net/news-134115.aspx

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان‌، نخست‌وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «امیدواریم که قذافی، رهبر لیبی سریعن از لیبی خارج شود و قدرت را ترک کند. وی باید این کار را برای آینده لیبی انجام دهد بدون این‌که از گاز اشک‌آور و سرکوب برای رفع بحران فعلی استفاده کند.

دنیای اقتصاد

1) وام نوسازی به زودی می‌آید

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=252278

دولت به‌منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی بنا دارد با پرداخت وام نوسازی صنایع، بنگاه‌های آسیب‌پذیر ایرانی را که هم‌چنان تکنولوژی آن‌ها در نسل اول و دوم سیر می‌کنند، نجات دهد. این بخشی از بسته حمایت از صنعت بعد از طرح هدف‌مندی یارانه‌ها است.

2) پیش‌بینی رشد طلا و نفت تا پایان 2011

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=252287

قیمت طلا و نفت خام در شرایطی در دومین روز مبادلاتی افت کرد که برای آن‌ها تا پایان سال جاری میلادی رشد قیمتی پیش‌‌بینی شده است. به‌نظر می‌رسد با ورود بیش‌تر دولت‌ها به دادوستدها و افزایش تقاضاها، قیمت طلا تا پایان سال‌جاری میلادی رشد رو به بالایی را تجربه کند.

 

 

 

 

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

تیم فوتبال استقلال در گروه B لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم السد قطر به تساوی ۲-۲ رسید تا تکلیفش در روز آخر مشخص شود. این بازی در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا شام‌گاه سه‌شنبه در دوحه قطر برگزار شده است.

استقلال با این نتیجه ۵ امتیازی شد و هم‌چنان به صعود امیدوار باقی ماند، اما السد با ۹ امتیاز صعود خود را به مرحله بعد قطعی کرد.

چهارشنبه و در دیگر بازی این گروه دیدار تیم‌های پاختاکور ازبکستان و النصر عربستان به مصاف هم می‌روند. النصر اکنون از چهار بازی خود پنج امتیاز دارد و پاختاکور با چهار امتیاز در قعر جدول است.

استقلال هفته بعد و در آخرین بازی گروهی در تهران میزبان النصر عربستان است.

در دیگر دیدار تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان که تنها به یک تساوی احتیاج داشت با یک گل الامارات را شکست داد و به عنوان تیم نخست گروه D راهی مرحله بعد شد.

ذوب آهن اولین تیم ایرانی هم شد که در این فصل بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا از مرحله گروهی بالا رفت.

این بازی در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا در راس الخیمه امارات برگزار شد. ذوب آهن از پنج بازی سیزده امتیاز به‌دست آورد و بالاتر از الشباب عربستان و امارات قرار گرفت که شش امتیاز دارد.

اما تیم فوتبال پرسپولیس با وجود پیروزی ۳ بر ۲ مقابل تیم الاتحاد عربستان، از صعود به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان بازماند.

با این پیروزی، پرسپولیس در پایان هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا ۵ امتیازی شد و با توجه به پیروزی بنیادکار ازبکستان مقابل الوحده امارات، شانس صعود را از دست داد.

بنیاد کار حریفش را در تاشکند ۳ بر ۲ شکست داد. این تیم ازبکستانی از ۵ بازی ۸ امتیاز دارد. آن‌ها اگر در بازی پایانی هم شکست بخورند و ۸ امتیازی بمانند، به لطف نتیجه بهتر در بازی‌های مستقیم با پرسپولیس، به مرحله دوم صعود خواهند کرد.

در گروه C لیگ قهرمانان آسیا، صعود الاتحاد با ۱۰ امتیاز از ۵ بازی قطعی شده است.

در آخرین دیدار از تیم‌های ایرانی در لیگ آسیا شام‌گاه چهارشنبه، سپاهان به مصاف الهلال عربستان خواهد رفت.

این بازی در اصفهان برگزار می‌شود.

در جدول گروه A لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان و الهلال از ۴ بازی ۹ امتیاز دارند. برنده این بازی به عنوان سرگروه به مرحله یک هشتم نهایی خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

«پرسپولیس هم تهرانی‌ها را ناامید کرد»


 



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته